JWolken schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:24:
Vraag m.b.t. stofafzuiging. Mijn (hout)werkplaats is in feite ons schuurtje waar met name 's winters ook de nodige spullen staan waar ik liever geen zaagstof op zie vallen. Denk aan bbq, parasol, buitenspeelgoed voor de kids, etc. Nu ben ik me dus aan het verdiepen in een fatsoenlijke stofafzuiging, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Allereerst mijn behoeftes: Ik hobby zo af en toe met hout en gebruik daarbij (qua rotzooimakende apparaten) een tafelzaag (met een 63mm uitlaatpijpje), een verstekzaag (waarbij afzuiging volgens mij altijd hooguit matig is), schuurmachine en boven- / kantenfrees.
Wat ik al heb aan stofafzuiging: De deur kan open... En ik heb een oude Kärcher WD2 die vooral heel veel herrie maakt.
Upgraden naar een Kärcher WD6 is een optie, maar ik weet niet of dit me nou daadwerkelijk verder helpt. Nu zie ik dat er van Parkside sinds kort een afzuigsysteem is:
https://www.lidl.nl/p/parkside-afzuigsysteem/p100371741. Volgens mij is zoiets ideaal voor mijn tafelzaag, maar weer vrij beroerd voor een schuurmachine, klopt dat? Nou hebben ze sinds kort ook deze bouwstofzuiger:
https://www.lidl.nl/p/par...ce-alleszuiger/p100371272. Is dit nou hetzelfde als een typische bouwstofzuiger, maar enkel een andere vormfactor? Of is het principe daadwerkelijk anders dan die een Kärcher WD6?
Omdat ik niet zo heel veel toekom aan mijn hobby, kan ik het mezelf (en de baas) niet verantwoorden om hier veel geld aan uit te geven, hooguit pakweg 200-300 euro. Qua gezondheid doe ik meestal sowieso al een halfgelaatsmasker op, dus het voornamelijk om de rotzooi. Iemand die wat meer inzicht kan bieden?
Ik zat even te kijken naar die "lidl festool" en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die slang ook op de gewone natdroogzuiger past.https://www.lidl.nl/p/parkside-nat-droogzuiger-1400-w/p100368664
Dat zou leuk zijn als je die (met stof omwikkelde) slang los kan kopen.
Ik heb 79 euro betaald en wat aan reserve filters en zakken via temu enz.
Ik heb en filter en zak er in tegelijkertijd en dat werkt top.
Voor dit bedrag is zaagsel en stof en steentjes enz. Prima werkend. Klasse II.
Deze "festoolcloon" is vast een stuk beter in filteren en betrouwbaarder kwa "mishandeling" maar ook bijna 4x de prijs.
Het plaatje
:strip_exif()/f/image/epxjG7wYFrfg0IJUo8kY54p9.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat hier goed? zien hoe bij die na droog zuiger de reinigings knop werkt
Eerst blijkbaar de slang er uit , En dan die knop voor valse lucht 3x indrukken?
Het heeft geen magneten of ratelklopper en ik had met drukken op die knop weinig feedback of t werkte.
* copykat gaat straks even de manual opzoeken om te zien wat daar in staat.
Nou das verhelderend....
Zet machine op I (aan) , draai zuigselector op max, druk 3xop de knop.....
Openingen bekeken.
Zuigopening gewoon een gat.
Blaas opening zit een ventiel in die ingedrukt word met de slang plaatsen. (nooit gebruikt maar je kan dit misschien gebruiken als schoon blazen (waarom niet meteen opzuigen?) of droogblazen?
Een reinigings knop met een extra lucht opening.
Soort keerklep denk ik.
Overigens net uit nieuwsgierigheid gekeken hoe de vouwfilter er uitziet na betongruis en zo opzuigen na slopen muurtje. Al dat fijnstof dat op de vloer gekomen was er mee opgezogen.
En het valt me niet tegen:
VouwFilter zelf niet los gehaald. Maar de lamellen waren niet heel vuil dus weinig fijnstof uit die zak gekomen.
[
Voor 19% gewijzigd door
copykat op 02-04-2024 21:28
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....