Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:56

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

pietje belhamel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:06:
Niet iedereen heeft een landhuis met bediendenverblijf dat tot werkplaats is omgebouwd. Zeker niet in Rotterdam. Maar ik heb wel een andere Workmate aangeschaft, een die minstens 30 jaar ouder is dan het model dat ik al had.
Dat is een goede koop!
Ik heb exact dezelfde, met exact dezelfde leeftijd. Gebruik hem nog steeds wekelijks en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:00
Niet iedereen heeft een landhuis met bediendenverblijf dat tot werkplaats is omgebouwd. Zeker niet in Rotterdam. Maar ik heb wel een andere Workmate aangeschaft, een die minstens 30 jaar ouder is dan het model dat ik al had.

Via Marktplaats, de verkoper was zo vriendelijk 'm per post op te sturen. Briljant. Beter wordt het niet. Bedoel, als een Workmate hier niet tegen kan...

[Afbeelding]

Pijnlijk maar waar, zelf nooit aan gedacht om een plankje onderin de Workmate te leggen maar jongens wat is dat handig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kosten voor de Workmate: 35 euro. Verzending 15 euro. Totaal 50 euro. Alleen nog even een paar nieuwe veren voor de pootjes kopen want het plastic brak meteen af toen ik de werkbank voor de eerste keer openklapte.

[Afbeelding]
Ik heb hier hetzelfde duo workmates staan.
Na een klus bij familie vonden ze mijn workmate zo zielig dat ik een nieuwe kado kreeg.
Ik heb nog steeds geen afscheid kunnen nemen van mijn oude en wordt nog steeds voor allerlei klus ge(mis)bruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ergens in de vorige eeuw ben ik de versimpelde versie bij de Aldi tegengekomen. Toen al tientjeswerk. Mijn mishandelingen doorstaat het ding al zeker dertig jaar heel dapper, en als de nieuwe trap naar de tuin klaar is en ik weer wat ruimte heb, komt er misschien net zo een of een tikje luxer bij.
Wat opvallend is: van bijna geen enkel artikel kunnen de prijzen op MP zo sterk uiteenlopen als bij dit simpele werkbankje. Van zgan voor een tientje tot zwaar gehavend voor zeventig euro.
Het is niet wat de gek ervoor geeft, maar wat de gek ervoor vraagt.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 28-03-2024 12:05 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
trabant schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:04:
Ergens in de vorige eeuw ben ik de versimpelde versie bij de Aldi tegengekomen. Toen al tientjeswerk. Mijn mishandelingen doorstaat het ding al zeker dertig jaar heel dapper, en als de nieuwe trap naar de tuin klaar is en ik weer wat ruimte heb, komt er misschien net zo een of een tikje luxer bij.
Wat opvallend is: van bijna geen enkel artikel kunnen de prijzen op MP zo sterk uiteenlopen als bij dit simpele werkbankje. Van zgan voor een tientje tot zwaar gehavend voor zeventig euro.
Het is niet wat de gek ervoor geeft, maar wat de gek ervoor vraagt.
Ik heb de 'tikje luxer' versie van HBM (zo te zien dezelfde als die van Bol), maar het is maar een wiebelig en fragiel ding. Ik ga even op zoek op MP naar een echte vintage WM! :)

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
Ik heb twee klapschragen met een stuk betonplex erop.

Mijn vader had altijd die first gen blauwe workmate. Ik zal daar heel wat op geklust hebben. Ooit wordt ie vast voor mij :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Cella schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:41:
... maar het is maar een wiebelig en fragiel ding.
Dank! Niet verwonderlijk, zoveel extra beweeglijkheid voor zo weinig meerprijs. Het moet ergens vandaan komen. Wat voor mij een grote rol speelt, is de ruimte die zoiets in beslag neemt als je het niet gebruikt. En dan ga ik in mijn situatie waarschijnlijk meer hinder dan plezier van de 'echte' Workmate ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:37

copykat

Good copy isn't bad

Knip

Pijnlijk maar waar, zelf nooit aan gedacht om een plankje onderin de Workmate te leggen maar jongens wat is dat handig.
Vier gaten er in met een speedboor en je kan je zwarte klemwiggen kwijt als je een vlakke klem plank wilt zonder ze kwijt te raken. * copykat heeft al jaren een stukkie mdf met 4 gaten
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kosten voor de Workmate: 35 euro. Verzending 15 euro. Totaal 50 euro. Alleen nog even een paar nieuwe veren voor de pootjes kopen want het plastic brak meteen af toen ik de werkbank voor de eerste keer openklapte.
Waar koop je die? Ik zoek ze al een tijdje. Vroeger hingen ze gewoon bij de gamma.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
copykat schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:30:

Waar koop je die? Ik zoek ze al een tijdje. Vroeger hingen ze gewoon bij de gamma.
Niet de plankjes, maar wel veel andere onderdelen:
https://verhaeghtegelenwebwinkel.nl/zoeken/workmate/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:21

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Jullie kunnen mij vast wel helpen.
Ik ben helemaal klaar met al die goedkope boortjes.

Kan iemand mij advies geven voor een goede set hout en metaal boren?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mad-Matt schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:58:

Dat ligt denk ik ook aan je referentie. Als dat knakenspul van de action is kun je prima bij de bouwmarkt terecht voor wat beters en is Piranha al een stap omhoog. Vindt je Piranha goedkope boortjes, heb je een beter merk nodig. Die ken ik niet, zoveel voor ik niet :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Alpen is hier al eens genoemd. Ik ben toen gaan kijken wat ik eigenlijk in mijn borenlade had liggen en die boortjes die het zo lang volhouden blijken inderdaad van Alpen te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door trabant op 29-03-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mad-Matt schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:58:

Houtboren
Metaalboren

Heb zelf goede ervaringen met Rotec, maar Alpen of Heller is ook prima en wat makkelijker te vinden. Houtboren zijn meestal niet zo kritisch, metaalboren hangt er meer vanaf, wat je wilt boren. Je kunt hier eens naar wat verschillende varianten kijken, simpele HSS, TiN coating, Cobalt legering, de keuze is reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:49
fjux schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Exact dit had ik ook ;)
Ik kan hem in ieder geval gelijk uittesten. Hele benedenverdieping is in verbouwing en al het houtwerk moet nog geschuurd worden!
Heb je hem al binnen en getest? Ik heb heb hem hier even aan gehad om het geluid te horen en het viel mij best tegen. Ik ben van plan hem terug te sturen. Ik probeer nu wat stillere modellen te vinden. Verder voelt de machine best prima aan. Alleen de draaiknop vond ik niet heel soepel aanvoelen, maar dat zegt verder niets over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
Bumpy_NL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:31:
[...]

Heb je hem al binnen en getest? Ik heb heb hem hier even aan gehad om het geluid te horen en het viel mij best tegen. Ik ben van plan hem terug te sturen. Ik probeer nu wat stillere modellen te vinden. Verder voelt de machine best prima aan. Alleen de draaiknop vond ik niet heel soepel aanvoelen, maar dat zegt verder niets over de kwaliteit.
Nee nog niets getest zit nog in een doos. Plan is om vandaag eens uit te testen en wat te schuren.
Luid vind ik denk ik niet zn probleem, mocht het echt te idioot zijn stuur ik hem ook terug en dan haal ik die Makita, die was wel een stuk stiller zag ik.

Hele andere vraag, hebben jullie nog tips voor een delta/multi schuurmachine?
Ik heb nu een 20 euro ding van de Lidl, doet zijn ding echter resoneert je hele lichaam mee.

Nu zag ik ook dat multitools mooie opzetstukken hebben voor schuren, maar wordt toch wel een duur grapje om een goede te vinden...

Wat zou jullie advies zijn? Ik heb al een Makita excentrische schuurmachine, dus het zal vooral voor de hoekjes zijn.

Of is het misschien gewoon handig om een simpele Makita te kopen zoals dit: DBO480Z https://www.hornbach.nl/p...80z-zonder-accu/10596864/
(Of de bedrade variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Multitool is geen deltaschuurmachine. Leuk om even kort in een hoekje te doen, maar zowel qua ergonomie, als qua trillen (jaja ook deel van ergonomie, maar ik doel mn op de hoek van je hand bij het eerste punt) als qua stofafzuiging zijn multitools handig voor ff snel. Niet als volledig apparaat.
Net als dat ik mijn invalzaag er ook niet voor wegdoe.

Ik zou kritisch kijken naar de hoeveelheid hoeken, heb 1x wat kozijnen gedaan en dat wel met een vlakschuurmachine en multitool gedaan. Heb dan ook geen delta-schuurmachine. Als ik hem vaker nodig zou hebben dan komt er gewoon een. Ik kies zelf niet voor Lidl, slechte ervaringen mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 30-03-2024 10:02 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:49
fjux schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Nee nog niets getest zit nog in een doos. Plan is om vandaag eens uit te testen en wat te schuren.
Luid vind ik denk ik niet zn probleem, mocht het echt te idioot zijn stuur ik hem ook terug en dan haal ik die Makita, die was wel een stuk stiller zag ik.

Ik heb nu een 20 euro ding van de Lidl, doet zijn ding echter resoneert je hele lichaam mee.

Nu zag ik ook dat multitools mooie opzetstukken hebben voor schuren, maar wordt toch wel een duur grapje om een goede te vinden...

Wat zou jullie advies zijn? Ik heb al een Makita excentrische schuurmachine, dus het zal vooral voor de hoekjes zijn.

Of is het misschien gewoon handig om een simpele Makita te kopen zoals dit: DBO480Z https://www.hornbach.nl/p...80z-zonder-accu/10596864/
(Of de bedrade variant)
De stofzuiger is denk ik niet perse luider dan een gemiddelde bouw stofzuiger. Let op dat het vergelijken van dB waarden wat lastig is. Je hebt vaak Lpa en Lwa en Kärcher geeft het volgens een bepaalde NEN norm weer. De aangegeven waarde bij Makita is gemeten op positie van de gebruiker. De machine zelf zit op 72dB ofzo. Ik weet te weinig van de verschillende meet methodes om een goed vergelijk te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Bumpy_NL schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:35:
[...]

De stofzuiger is denk ik niet perse luider dan een gemiddelde bouw stofzuiger. Let op dat het vergelijken van dB waarden wat lastig is. Je hebt vaak Lpa en Lwa en Kärcher geeft het volgens een bepaalde NEN norm weer. De aangegeven waarde bij Makita is gemeten op positie van de gebruiker. De machine zelf zit op 72dB ofzo. Ik weet te weinig van de verschillende meet methodes om een goed vergelijk te kunnen maken.
Heb hem even aangehad, en ja hij maakt herrie, maar ik vind het niet vervelend ofzo, schuren is geen stille klus.
Ik ga hem wel houden denk ik.
Zo maar eens een stukje schuren en het uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:53

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Heeft iemand ervaring met deze set https://www.weragereedsch...slim-1-4013288208798.html?
Ik wordt er hebberig van. Een multifunctionele tang en meteen een vde set. Ipv alles los in mijn gereedschapskist. Al gebruik ik wel de gedore oldskool striptang nog wel regelmatig.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 15:08
Sepp14 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:19:
Heeft iemand ervaring met deze sethttps://www.weragereedsch...slim-1-4013288208798.html?
Ik wordt er hebberig van. Een multifunctionele tang en meteen een vde set. Ipv alles los in mijn gereedschapskist. Al gebruik ik wel de gedore oldskool striptang nog wel regelmatig.
Geen ervaring met de schroevendraaiers, zeer goede ervaring met die tang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:08
Heeft iemand ervaring met deze set https://www.weragereedsch...slim-1-4013288208798.html?
Geen ervaring met deze specifieke set, maar wel met de Kraftform Kompakt VDE serie en andere sets. Zeer tevreden met deze VDE serie en erg nuttig om alles makkelijk en compact mee te kunnen nemen.

Deze set is overigens significant goedkoper bij Amazon.nl/.de en het lijkt er op dat het goedkoper is om de VDE set (bijv. Kraftform Kompakt VDE 16 Universal 1) en Knipex tang los aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb beide los gekocht. Beide prima de bima fijn. De vde schroevendraaiers zijn iets lomp qua dikte, dus ik zou ze nooit als enige schroevendraaiers willen. De tang is goud, mega-fijn ding. Wel gebruik ik gewoon een knipex automatische striptang ipv deze. Als je 1 tang mee een trap op moet nemen is het deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Bedankt voor de tips.
Zou deze set alleen voor elektra gebruiken. Voor het andere heb ik andere schroevendraaiers. Nog steeds een paar schroevendraaiers van jaar kruikje, maar onverwoestbaar. Toen Gamma nog redelijk spul had. ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Sepp14 op 31-03-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sepp14 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:10:
Bedankt voor de tips.
Zou deze set alleen voor elektra gebruiken. Voor het andere heb ik andere schroevendraaiers. Nog steeds een paar schroevendraaiers van jaar kruikje, maar onverwoestbaar. Toen Gamma nog redelijk spul had. ;)
Prima setje dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Binnen nu en een paar weken is het weer tijd om de teak buitentafel te behandelen… eerst alle meuk eraf halen en daarna in de olie.
vorig jaar deed ik dat met een aluminium schuurspons en een hoop zweet; nu vraag ik me af of er niet iets is om dat elektrisch te doen, bijvoorbeeld iets voor op de elektrische boormachine?
Iemand tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:22
fjux schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:56:
[...]

(Of de bedrade variant)
Voor een delta machine zou ik eens kijken naar de bosch gss160. Zelf heb ik een rupes gekocht, schuurt echt stappen beter dan die lidl varianten. Die harder trillen dan schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
GeleFles schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:24:
Binnen nu en een paar weken is het weer tijd om de teak buitentafel te behandelen… eerst alle meuk eraf halen en daarna in de olie.
vorig jaar deed ik dat met een aluminium schuurspons en een hoop zweet; nu vraag ik me af of er niet iets is om dat elektrisch te doen, bijvoorbeeld iets voor op de elektrische boormachine?
Iemand tips hiervoor?
De tafel 's winters binnen zetten?

Maar als het vuil eraf moet: Voor het schoonmaken een gewone vlakke zool schuurmasjien en daarna de hoekjes/kiertjes met een borsteltje op een boormasjien, of als je een compressor hebt: sodastralen (waarbij een goede ontvochtiger onontbeerlijk is).

[ Voor 91% gewijzigd door trabant op 31-03-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
jichem schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Voor een delta machine zou ik eens kijken naar de bosch gss160. Zelf heb ik een rupes gekocht, schuurt echt stappen beter dan die lidl varianten. Die harder trillen dan schuren.
Ik ben nu aan het kijken naar de Makita DBO480

Is die Bosch significant beter of maakt het niet veel verschil?
Vind het erg lastig om vergelijkingen te vinden van die krengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
fjux schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Makita, de Bosch is heel vaak in de aanbieding voor een echt goede prijs. Ik moet zeggen dat ik de rupes wel nog een stuk fijner vind dan de Bosch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

GeleFles schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:24:
Iemand tips hiervoor?
Google eens op "schuurspons boormachine" zou ik zeggen.
Alu spul voor op een boormachine zat, haal je zo bij de bouwmarkt.
Dit is er ook: https://www.bol.com/nl/nl...stelset/9300000097205080/

Zou als het kan wel een elektrische boormachine pakken en geen accutol. Dit soort continu werk vreet wel accu's namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 31-03-2024 20:29 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Maar... Een teakhouten tafel te lijf gaan met dat soort geweld vermoord het hout waar je bij staat. Gewoon een hand borstel en wat groene zeep en 2 uurtjes tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
De tang is fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52
fjux schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Ook geen ervaring met de makita. Ik heb de bosch gss160 en hoewel het een fijn handzaam en betaalbaar machientje is, mis ik eigenlijk toch wel de toerenverstelling.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jichem schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:25:
Maar... Een teakhouten tafel te lijf gaan met dat soort geweld vermoord het hout waar je bij staat. Gewoon een hand borstel en wat groene zeep en 2 uurtjes tijd.
Eens, ik zou ook niet zo snel met een staalborstel of alu borstel aan de slag gaan.
Er zijn vast handleidingen te vinden over hoe met teak om te gaan, maar ik denk niet dat daar een alu schuurspons tussen staat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
The Eagle schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Eens, ik zou ook niet zo snel met een staalborstel of alu borstel aan de slag gaan.
Er zijn vast handleidingen te vinden over hoe met teak om te gaan, maar ik denk niet dat daar een alu schuurspons tussen staat ;)
De tip van de kunststof borstel met de groene zeep kregen wij van de leverancier. En dat gaf een meer dan prima resultaat (en conditie :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

jichem schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:11:
[...]

De tip van de kunststof borstel met de groene zeep kregen wij van de leverancier. En dat gaf een meer dan prima resultaat (en conditie :X )
Met een staalborstel is idd wat teveel voor zo’n tafel, maar een zachtere borstel met wat zeep zou goed kunnen werken! Zal daar eens naar kijken!

De tafel binnen zetten in de winter is helaas geen optie, zoveel ruimte heb ik niet in de schuur helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
GeleFles schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Met een staalborstel is idd wat teveel voor zo’n tafel, maar een zachtere borstel met wat zeep zou goed kunnen werken! Zal daar eens naar kijken!

De tafel binnen zetten in de winter is helaas geen optie, zoveel ruimte heb ik niet in de schuur helaas.
Dit hadden wij ook niet, maar als je bereid bent elk jaar in het voorjaar een beetje werk te leveren is dat ook zeker niet nodig. Ik kocht altijd borstels van de action en groene zeep van de driehoek. Wel als je het doet in mooi weer regelmatig even afspoelen, anders droogt de viezigheid weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online

En afdekken?
Als het niet in de handel is, lijkt mij een hoes maken voor het blad niet onoverkomelijk. Stuk overmaat tentzeil, tunnel aan de rand stikken, koord erdoor en laat de regen maar komen.
Dan hoef je met Pasen alleen de poten te doen. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

If only: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHnBcFm7QGtjqj09qu1W3_0OMHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mt3oFcvFS0Uu3np3yUJFCFBM.jpg?f=user_large

(Geleend uit het 1 april topic, maar ik zou deze best in een heggenschaar variant willen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12

sjirafje

No inspirational quotes here

Zo wordt tuinieren pas echt leuk! Maar waarom niet meteen ook de rotors gebruiken om mee te snoeien?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:36
Toiletafwerking is voorzien van een PU lak. Deze wil ik verwijderen, met een Festool RTS 400 (korrel 80) gaat dit zeer moeizaam. Zijn er tools waarmee dit wel lukt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7od-H0xT0CGtTSpVHHBWRN8mnHw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1TsffinKzSg5DY9E3qHywyo2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54
rockerpoet schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:38:
Toiletafwerking is voorzien van een PU lak. Deze wil ik verwijderen, met een Festool RTS 400 (korrel 80) gaat dit zeer moeizaam. Zijn er tools waarmee dit wel lukt?

[Afbeelding]
Met een excenter gaat dit idd sneller. Ik heb een bosch van 100 euro en dat werkt al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47
[...]

Ik maak de tafel altijd eerst schoon met zeep en teak reiniger daarna schuur ik hem op met een gewone schuurmachine.
Daarna toff er op en is weer al nieuw.
Doe het trouwens niet elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Vraag m.b.t. stofafzuiging. Mijn (hout)werkplaats is in feite ons schuurtje waar met name 's winters ook de nodige spullen staan waar ik liever geen zaagstof op zie vallen. Denk aan bbq, parasol, buitenspeelgoed voor de kids, etc. Nu ben ik me dus aan het verdiepen in een fatsoenlijke stofafzuiging, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Allereerst mijn behoeftes: Ik hobby zo af en toe met hout en gebruik daarbij (qua rotzooimakende apparaten) een tafelzaag (met een 63mm uitlaatpijpje), een verstekzaag (waarbij afzuiging volgens mij altijd hooguit matig is), schuurmachine en boven- / kantenfrees.

Wat ik al heb aan stofafzuiging: De deur kan open... En ik heb een oude Kärcher WD2 die vooral heel veel herrie maakt.

Upgraden naar een Kärcher WD6 is een optie, maar ik weet niet of dit me nou daadwerkelijk verder helpt. Nu zie ik dat er van Parkside sinds kort een afzuigsysteem is: https://www.lidl.nl/p/parkside-afzuigsysteem/p100371741. Volgens mij is zoiets ideaal voor mijn tafelzaag, maar weer vrij beroerd voor een schuurmachine, klopt dat? Nou hebben ze sinds kort ook deze bouwstofzuiger: https://www.lidl.nl/p/par...ce-alleszuiger/p100371272. Is dit nou hetzelfde als een typische bouwstofzuiger, maar enkel een andere vormfactor? Of is het principe daadwerkelijk anders dan die een Kärcher WD6?

Omdat ik niet zo heel veel toekom aan mijn hobby, kan ik het mezelf (en de baas) niet verantwoorden om hier veel geld aan uit te geven, hooguit pakweg 200-300 euro. Qua gezondheid doe ik meestal sowieso al een halfgelaatsmasker op, dus het voornamelijk om de rotzooi. Iemand die wat meer inzicht kan bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Qua specs klinkt die stofzuiger van parkside wel heel goed. H-klasse filtering is ruim meer dan wat je nodig hebt tijdens het schuren. Ik heb zelf een WD-4 (naast een CTL midi) en ik weet niet hoe die zich meet aan de 6, maar hij is wel rumoerig en niet regelbaar, voor schuren is dat niet handig. Wel handig dat hij ook nat kan zuigen, als je bijvoorbeeld aan je CV sleutelt of lekkage hebt gehad.

Zo te zien heeft de WD-6 geen stofklasse, al zal het waarschijnlijk vergelijkbaar met een L-klasse zijn. En geen antistatische slang.
Als je een goede machine hebt, kun je het stof wel bij de bron aanpakken, doordat het prettig in gebruik is. Dat scheelt weer in schoonmaken naderhand.

[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 02-04-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Als je de stofgevoelige spullen niet buiten kunt zetten, in hoeverre is dan afdekken of de ruimte scheiden met bijv een douchegordijn een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
trabant schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:50:
Als je de stofgevoelige spullen niet buiten kunt zetten, in hoeverre is dan afdekken of de ruimte scheiden met bijv een douchegordijn een optie?
Afdekken van sommige spullen doe ik nu ook, maar is geen goede optie voor veel spul wat in stellages staat.

Een douchegordijn is ook geen optie omdat mijn schuurtje nu al veel te klein is. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:32
martin484 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat ik ga voor deze : TOP Laser X3DG 3x360 .
Hoe bevalt die in de praktijk nu na ong. een jaar? Lijkt mij een eigen huislijn van de webshop Top-lijnlasers en ik moet zeggen dat ik ook wel geinteresseerd ben in de 4d versie van hun ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JWolken schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:24:
Vraag m.b.t. stofafzuiging. Mijn (hout)werkplaats is in feite ons schuurtje waar met name 's winters ook de nodige spullen staan waar ik liever geen zaagstof op zie vallen. Denk aan bbq, parasol, buitenspeelgoed voor de kids, etc. Nu ben ik me dus aan het verdiepen in een fatsoenlijke stofafzuiging, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Allereerst mijn behoeftes: Ik hobby zo af en toe met hout en gebruik daarbij (qua rotzooimakende apparaten) een tafelzaag (met een 63mm uitlaatpijpje), een verstekzaag (waarbij afzuiging volgens mij altijd hooguit matig is), schuurmachine en boven- / kantenfrees.

Wat ik al heb aan stofafzuiging: De deur kan open... En ik heb een oude Kärcher WD2 die vooral heel veel herrie maakt.

Upgraden naar een Kärcher WD6 is een optie, maar ik weet niet of dit me nou daadwerkelijk verder helpt. Nu zie ik dat er van Parkside sinds kort een afzuigsysteem is: https://www.lidl.nl/p/parkside-afzuigsysteem/p100371741. Volgens mij is zoiets ideaal voor mijn tafelzaag, maar weer vrij beroerd voor een schuurmachine, klopt dat? Nou hebben ze sinds kort ook deze bouwstofzuiger: https://www.lidl.nl/p/par...ce-alleszuiger/p100371272. Is dit nou hetzelfde als een typische bouwstofzuiger, maar enkel een andere vormfactor? Of is het principe daadwerkelijk anders dan die een Kärcher WD6?

Omdat ik niet zo heel veel toekom aan mijn hobby, kan ik het mezelf (en de baas) niet verantwoorden om hier veel geld aan uit te geven, hooguit pakweg 200-300 euro. Qua gezondheid doe ik meestal sowieso al een halfgelaatsmasker op, dus het voornamelijk om de rotzooi. Iemand die wat meer inzicht kan bieden?
Ik zat even te kijken naar die "lidl festool" en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die slang ook op de gewone natdroogzuiger past.https://www.lidl.nl/p/parkside-nat-droogzuiger-1400-w/p100368664

Dat zou leuk zijn als je die (met stof omwikkelde) slang los kan kopen.

Ik heb 79 euro betaald en wat aan reserve filters en zakken via temu enz.
Ik heb en filter en zak er in tegelijkertijd en dat werkt top.
Voor dit bedrag is zaagsel en stof en steentjes enz. Prima werkend. Klasse II.
Deze "festoolcloon" is vast een stuk beter in filteren en betrouwbaarder kwa "mishandeling" maar ook bijna 4x de prijs.

Het plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptcSRFhQTkaFPLAVS7i1fQDFIWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epxjG7wYFrfg0IJUo8kY54p9.jpg?f=fotoalbum_large
Laat hier goed? zien hoe bij die na droog zuiger de reinigings knop werkt
Eerst blijkbaar de slang er uit , En dan die knop voor valse lucht 3x indrukken?
Het heeft geen magneten of ratelklopper en ik had met drukken op die knop weinig feedback of t werkte.
* copykat gaat straks even de manual opzoeken om te zien wat daar in staat.

Nou das verhelderend.... :N
Zet machine op I (aan) , draai zuigselector op max, druk 3xop de knop.....
Openingen bekeken.
Zuigopening gewoon een gat.
Blaas opening zit een ventiel in die ingedrukt word met de slang plaatsen. (nooit gebruikt maar je kan dit misschien gebruiken als schoon blazen (waarom niet meteen opzuigen?) of droogblazen?
Een reinigings knop met een extra lucht opening.
Soort keerklep denk ik.

Overigens net uit nieuwsgierigheid gekeken hoe de vouwfilter er uitziet na betongruis en zo opzuigen na slopen muurtje. Al dat fijnstof dat op de vloer gekomen was er mee opgezogen.
En het valt me niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP4UlB-LxOnFOBMcJ5B50yWSD0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlyUpQsYLKpye4ZPwQSK1PYo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGopzuRxKUyFYTNP_pVZr_qvO6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsGK9Qo7sSuLojMXa36kch3G.jpg?f=fotoalbum_large

VouwFilter zelf niet los gehaald. Maar de lamellen waren niet heel vuil dus weinig fijnstof uit die zak gekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 02-04-2024 21:28 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:17

3_s

Gebruiken jullie altijd zakken?
De schrijnwerkers hier in de familie hebben allemaal Festool zonder zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
3_s schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:02:
Als je alleen een stofzuiger aansluit omdat het moet van een ander, dan kan ik me dat voorstellen (dan zijn zakken alleen maar een kostenpost). Als je er eentje met klopfunctie hebt, kom je ook zonder zakken al een heel end.

Ik gebruik altijd zakken. MEt de hoeveelheid geknutsel van mij, hoef ik ze maar weinig te vervangen. Het werkt ook allemaal een stuk prettiger (zakje eruit, in de prullenbak en nieuwe plaatsen. Lekker schoon werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

3_s schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:02:
Bij mn oude alles zuiger uit jaar 2000 geen idee welk merk , altijd een vouwfilter maar dan moet je elke keer met een borstel het vouwfilter schoon borstelen en kloppen in de kliko en de trommel leeg kieperen.
Opzich een prima constructie/methode, vond een bonnetje uit 2008! Van mn laatste vouwfilter en die doet t nog steeds zelfs met betonstof. Ok de motor blaast dat stof uit de motor huis af entoe maar die motor doet het nogsteeds (wel een teringherrie maar ik heb hem twee keer gedemonteerd en schoon geblazen/borsteld en weer gedemonteerd in zn gehele werkzame leven.
Afdeling mondkapje noodzakelijk met schoonmaken of "boven aan de wind staan" 😁.

Met mn nieuwe wilde ik de motor iets meer beschermen.
Dus ik dacht koop een berg microvezelzakken en ga die gebruiken mét het vouwfilter ook in place.
Ik heb mn nieuwe gekocht wegens die langere slang en auto start stop. En instelbare zuigkracht.
(toen was die performance denk ik of niet al beschikbaar of in mijn ogen te duur.)

Ik vermoed dat met veel en vaak zaagsel zuigen zonder zakken het makkelijker en goed koper is.
Case open, leeg storten, filter uit blazen met een compressortje, case schoon vegen met vochtigdoekje, in elkaar zetten en dóór.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:42
Ik leg in de winter over mijn tafel een dakplaat (sandwichpaneel);:
Afbeeldingslocatie: https://www.vandercoilden.be/wp-content/uploads/2020/08/Niet_33_100.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
copykat schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:54:
[...]

Ik zat even te kijken naar die "lidl festool" en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die slang ook op de gewone natdroogzuiger past.https://www.lidl.nl/p/parkside-nat-droogzuiger-1400-w/p100368664

Dat zou leuk zijn als je die (met stof omwikkelde) slang los kan kopen.

Ik heb 79 euro betaald en wat aan reserve filters en zakken via temu enz.
Ik heb en filter en zak er in tegelijkertijd en dat werkt top.
Voor dit bedrag is zaagsel en stof en steentjes enz. Prima werkend. Klasse II.
Deze "festoolcloon" is vast een stuk beter in filteren en betrouwbaarder kwa "mishandeling" maar ook bijna 4x de prijs.

Het plaatje
[Afbeelding]
Laat hier goed? zien hoe bij die na droog zuiger de reinigings knop werkt
Eerst blijkbaar de slang er uit , En dan die knop voor valse lucht 3x indrukken?
Het heeft geen magneten of ratelklopper en ik had met drukken op die knop weinig feedback of t werkte.
* copykat gaat straks even de manual opzoeken om te zien wat daar in staat.

Nou das verhelderend.... :N
Zet machine op I (aan) , draai zuigselector op max, druk 3xop de knop.....
Openingen bekeken.
Zuigopening gewoon een gat.
Blaas opening zit een ventiel in die ingedrukt word met de slang plaatsen. (nooit gebruikt maar je kan dit misschien gebruiken als schoon blazen (waarom niet meteen opzuigen?) of droogblazen?
Een reinigings knop met een extra lucht opening.
Soort keerklep denk ik.

Overigens net uit nieuwsgierigheid gekeken hoe de vouwfilter er uitziet na betongruis en zo opzuigen na slopen muurtje. Al dat fijnstof dat op de vloer gekomen was er mee opgezogen.
En het valt me niet tegen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

VouwFilter zelf niet los gehaald. Maar de lamellen waren niet heel vuil dus weinig fijnstof uit die zak gekomen.
Ik neem aan dat jij die gelinkte "gewone" nat/droog zuiger hebt? Enig idee of daar conceptueel een verschil zit met die festool clone?

En iemand die nog iets kan zeggen over hoe geschikt zo'n nat/droog zuiger is voor een tafelzaag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

JWolken schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:57:
[...]

Ik neem aan dat jij die gelinkte "gewone" nat/droog zuiger hebt? Enig idee of daar conceptueel een verschil zit met die festool clone?

En iemand die nog iets kan zeggen over hoe geschikt zo'n nat/droog zuiger is voor een tafelzaag?
Eigenlijk is een 'standaard' bouwstofzuiger niet geschikt voor een tafelzaag. Je wil daarvoor liever een houtmot afzuiging. (zoiets als dat PARKSIDE Afzuigsysteem wat je had gelinkt)

Een bouwstofzuiger kan grote onderdruk creeren, maar zuigt geen grote volumes.
Voor snippers (niet stof) die je krijgt op een tafelzaag, vooral bij schulpen, heb je een grote luchtstroom nodig, maar niet persé een grote drukval.

Een stof-afzuiging met een dikke slang en veel volume is daardoor veel geschikter.

Nu hebben kleine tafelzaagjes voor op de bouwplaats vaak geen hele grote aansluiting voor afzuiging (je noemde al 63mm). Een gemiddelde bouwstofzuiger heeft een slang van 32 of 27mm.

In ieder geval is een goede bouwstofzuiger beter dan een goedkope (bouw)stofzuiger. En een echte afzuiginstallatie is beter dan een bouwstofzuiger.

Als je de ruimte hebt is het ook nog goedkoper om een afzuigsysteem te kopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 19:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JWolken schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:34:
[...]

Afdekken van sommige spullen doe ik nu ook, maar is geen goede optie voor veel spul wat in stellages staat.
Kun je die stellage niet vervangen voor een kast dan? Dat neemt allicht niet heel veel meer plek in?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

JWolken schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:57:
[...]

Ja klopt.

Als je puur voor de tafelzaag wilt is die stationaire "zak met motor" vermoedelijk beter/effectiever.
Dikkere afvoerslang tegen verstopping meer opslag van zaagsel mogelijk.

Voor mijn doeleinden, overal aanhangen waar een afzuiging op past en de vloer stofzuigen en zo is die verrijdbare natdroog zuiger voor huis tuin gebruik prima.
Die festool clone is voor fijner stof geschikt en meer geent op werkplaats gebruik.
Had je deze video al gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:45
copykat schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:06:
[...]

Ja klopt.

Als je puur voor de tafelzaag wilt is die stationaire "zak met motor" vermoedelijk beter/effectiever.
Dikkere afvoerslang tegen verstopping meer opslag van zaagsel mogelijk.

Voor mijn doeleinden, overal aanhangen waar een afzuiging op past en de vloer stofzuigen en zo is die verrijdbare natdroog zuiger voor huis tuin gebruik prima.
Die festool clone is voor fijner stof geschikt en meer geent op werkplaats gebruik.
Had je deze video al gekeken?
[YouTube: Parkside Performance PPWD 30 A1 vs Festool CTL 26 E]
Wat een tof ding, die Parkside PPWD 30 A1. Ik heb nu zo'n Parkside bouwstofzuiger met zo'n blik eronder en die bevalt prima. Wel gelijk de filters vervangen voor betere. Via Stofzuigerzakonline ofzo. Bij echt fijnstof, zoals bij maken van muurgroeven in baksteen, zet ik er meestal een cycloon tussen.Maar als het stuk gaat dan is die PPWD 30 wel wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

webber87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:15:
[...]

Wat een tof ding, die Parkside PPWD 30 A1. Ik heb nu zo'n Parkside bouwstofzuiger met zo'n blik eronder en die bevalt prima. Wel gelijk de filters vervangen voor betere. Via Stofzuigerzakonline ofzo. Bij echt fijnstof, zoals bij maken van muurgroeven in baksteen, zet ik er meestal een cycloon tussen.Maar als het stuk gaat dan is die PPWD 30 wel wat!
Wat bedoel je daarmee? Als het stuk gaat heb je bij A-merken vaak 3 tot 5 jaar garantie, en daarbuiten zijn er onderdelenlijsten, reparatieservices en vervangende onderdelen via verschillende kanalen.

Bij Parkside kan je hem binnen de garantie inleveren bij een Lidl, hopelijk je geld terug krijgen als het gedekt wordt en hopen dat er op dat moment toevallig iets vergelijkbaars in het assortiment is. Buiten de garantie wordt het improviseren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWolken
Fraggert schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:28:
[...]

Kun je die stellage niet vervangen voor een kast dan? Dat neemt allicht niet heel veel meer plek in?
Dat kan zeker, maar zoals gezegd gaat het niet om één enkel ding wat ik schoon wil houden. Mijn bbq heeft al een hoes, maar nou zit die hoes onder een dikke laag stof. Kinderfietsjes, stepjes, etc. past ook niet in de stelling dus staat sowieso open en bloot.

Ik wil gewoon graag het probleem bij de bron aanpakken en voorkomen dat het stof überhaupt in de ruimte vliegt.
webber87 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:15:
[...]

Wat aan die PPWD 30 trekt jou aan t.o.v. de traditionele "blik" stofzuiger die je nu hebt dan?

[ Voor 34% gewijzigd door JWolken op 03-04-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 19:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JWolken schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:00:
[...]

Dat kan zeker, maar zoals gezegd gaat het niet om één enkel ding wat ik schoon wil houden. Mijn bbq heeft al een hoes, maar nou zit die hoes onder een dikke laag stof. Kinderfietsjes, stepjes, etc. past ook niet in de stelling dus staat sowieso open en bloot.

Ik wil gewoon graag het probleem bij de bron aanpakken en voorkomen dat het stof überhaupt in de ruimte vliegt.
OK, helder (y) voorkomen aan de bron is natuurlijk ook een stuk gezonder als je erin staat te werken :)

ik heb al jaren een CTL26 op mijn gereedschap, ik doe bijna nooit wat zonder stofafzuiging, al helemaal binnen niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 03-04-2024 13:05 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 09:45
JWolken schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:00:
[...]

[...]

Wat aan die PPWD 30 trekt jou aan t.o.v. de traditionele "blik" stofzuiger die je nu hebt dan?
Haha, nou heb er nog niet heel goed naar gekeken en/of uitgerekend of het een goede deal is, maar betere filters en niet statische slang (zo lijkt die tenminste) lijken mij top. En heb wel eens gewerkt met die Festool zuiger ja dat werkt toch wel wat fijner.

Maar eerlijk is eerlijk, voor mij gebruik heb ik stiekem voldoende aan mijn Parkside blik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:59

[Afbeelding]
Korrel 36/40? en roterende schijf machine ipv vibreren

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 03-04-2024 13:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietje belhamel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 21:58
Heb zelf zowel Parkside electrisch gereedschap en duurdere merken als Milwaukee en Bosch Blauw. Je anti-Lidl/Parkside commentaar vind ik misleidend, onvolledig en niet behulpzaam.
Johnny schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:30:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Als het stuk gaat heb je bij A-merken vaak 3 tot 5 jaar garantie, en daarbuiten zijn er onderdelenlijsten, reparatieservices en vervangende onderdelen via verschillende kanalen.
Op de site van Lidl staat niet hoelang je garantie hebt op dit apparaat. Handleiding opgezocht en daar staat vijf jaar. Over onderdelen na die vijf jaar weet ik niet.

https://www.manualslib.co...e-Ppwd-30-A1.html?page=84

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWBBrjDS3STx6tZNw-hLzT0PODU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ydLJo9GH0HujiAp2zO3EnYmL.jpg?f=user_large
Johnny schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:30:
[...]

Bij Parkside kan je hem binnen de garantie inleveren bij een Lidl, hopelijk je geld terug krijgen als het gedekt wordt en hopen dat er op dat moment toevallig iets vergelijkbaars in het assortiment is. Buiten de garantie wordt het improviseren.
Dat zijn een boel aannames op een hoop. Die van mij? De meeste mensen kopen via de Lidl webshop. Bij defecten pak je het apparaat in en geeft het af bij een DHL punt. Ik heb een 12V Parkside bovenfrees met drie jaar garantie die al twee keer vervangen is voor een nieuwe. Wat dat zegt over het apparaat zelf laat ik even buiten beschouwing.

Na afloop van de garantie wordt het improviseren maar dat geldt voor alle merken en na vijf jaar of meer is het nog maar de vraag of de kosten van reparatie opwegen tegen vervanging.

Er is een duidelijke doelgroep voor Parkside. Zoals eerder gezegd kun je bijna geen buil vallen aan hun apparaten vanwege de uitgebreide garantieperiode. De prijs-kwaliteitsverhouding is ook dik in orde. Uit persoonlijke ervaring kan ik ook melden dat men erg soepel is en meestal het apparaat gewoon omruilt. Of Parkside wat voor een individuele Tweaker is, weet ik niet, dat hangt af van je wensen en het gebruik. Mijn persoonlijke mening is dat Parkside een prima merk is voor mensen die individueel klussen of niet teveel geld willen uitgeven aan prijzig merkgereedschap. In veel andere gevallen val je er ook geen buil aan.

Als je niet met Parkside wilt trouwen, hoeft dat niet hoor. Wil ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Toen ik voor vervanger van mn bliktrommelzuiger ging zoeken kwam Starmix ook in t rijtje. (Hornbach) maar die zijn al snel 200 plus euro.
Kunststof emmer, handig met cement hechting effe schoppen en klaar maar dat plastic is wel langzaam aan het verharden en metaal deukt wel in maar scheurt niet en oud plastic doet dat wel.
Ok bij een serieuze klusser/bouwvakker worden die stofzuigers niet oud maar bij mij hoop ik weer 10 jaar te kunnen gebruiken.
Eis 1 auto start stop op elektrisch bedraad gereedschap.
Eis 2 voldoende filtering om enig steenstof te kunnen handelen,
Eis 3 niet te dure vervangings spullen als filters.
Eis 4 goede lange slang die niet te stug is, niks zo irritant als een weglopende machine omdat je zit te "vechten" met je afzuigingsslang.
Eis 5 goede prijs kwaliteit verhouding en beetje budget als t kan.

Die ik heb gekocht is tot nu toe prima en checkt alle eisen. Nu kijken of 10 jaar te halen is 😁
Wat me wel opvalt is dat mijn stofzuiger sluitingen een stuk dikker en steviger zijn dan die performence festool clone's "gereedschapkoffersluitingen" . Terwijl een rechthoek veel moeilijker ongetordeerd te houden is. 2 flink breede sluitingen of 4, 1 op elke kant had steviger geweest.
Maar voor de rest is het een prima ding (denk ik op basis van reviews kijken) wat als thuis klusser die liever zn geld in zn temaken materiaal steekt dan in firstclass gereedschap.

Wat parkside opzich is dat als t stuk gaat door gebruik en je merkt dat het te snel is kan je altijd nog hoger in de boom kopen.
Ik heb bijv. Een electrische schaaf en 90% doe ik met een handschaaf omdat electrisch soms te snel gaat. Er af is er af tenslotte. Dus is parkside prima.
Afkortzaag? Hmm, speling en haaks afkorten? Nu zou ik iets duurder gaan dan gude/parkside/huismerk.
Schuurmachine? Ja als bandschuurmachine, gebruik ik niet vaak maar misschien ontdek ik extra gebruiks handelingen en koop ik een betere als hij (te snel) stuk gaat.
Vlakschuurmachine? Hmmm trillingen vs materiaal afname en comfort in je hand en geluid zijn best bepalend voor je gebruiksplezier dus dat is misschien iets minder mijn keus.
Haakse slijper? Ook zo'n tool die je in je kast moet hebben voor t geval dat. Goedkoop is prima.
Decoupeerzaag? Weer niet. Ook weer je wilt recht zagen en geen speling hebben en reviews zijn niet eenduidig positief.
Accu tol? Ze scoren verrassend goed in consumenten tests.
prijs kwaliteit is best goed te noemen. Halen ze 10 jaar? Misschien niet maar veel moeten door defecte accu hun schroeftol wegdoen en niet omdat hij versleten is. (of een nieuwe accu kopen als dat kan.)

En anders beter iets hebben dat niet top is dan niets voor de af en toe klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:52
Klopt het dat Festool 1 lader heeft voor alle voltages accu? Ik vind de feston website daar niet heel duidelijk in en ik zoek een losse lader, mar ik moet wel de juist hebben voor een 18V accu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

No Hands schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:18:
Klopt het dat Festool 1 lader heeft voor alle voltages accu? Ik vind de feston website daar niet heel duidelijk in en ik zoek een losse lader, mar ik moet wel de juist hebben voor een 18V accu.
Er is 1 laser voor de standaard 18v accu's. Tcl en tca zijn de twee typen laders de snelheid verschilt, maar ze lusten beide dezelfde accu's.

De kleine accus voor cxs (12v) en voor schuurmachines zijn anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jnn1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:41
Festool heeft een enkele en een dubbele lader. Ze kunnen beide van 10,8V tot 18V laden. De electronica past de spanning automatisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 13:05

[Afbeelding]
Excenter beter. Helemaal het gemakkelijkste wordt het met een rotex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:54:
[...]

Excenter beter. Helemaal het gemakkelijkste wordt het met een rotex
Met een rotex op korrel 40 opletten dat je geen kuilen schuurt. Ziet eruit als niet enorm hard hout. Gezien ik een rotex heb zou ik het ermee proberen. Alternatief is die lakfrees van metabo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Misschien offtopic?

Ben er achter gekomen dat je meerlagen buis, heel goed en mooi kunt buigen, met een 3x2,5 kabel kunt buigen.
Kabel in de buis schuiven en rustig de gewenste bochten en verspringingen maken.
Was vergeten een buigveer bij te bestellen en moest improviseren.
Leiding was een 16 uponor. Ik was ermee gered en scheelde weer een rit naar Toolstation.
Heb nog niet geprobeerd met andere kabel voor andere diameters.
:)

[ Voor 10% gewijzigd door Sepp14 op 04-04-2024 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:45
pietje belhamel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:23:
Ik heb een 12V Parkside bovenfrees met drie jaar garantie die al twee keer vervangen is voor een nieuwe. Wat dat zegt over het apparaat zelf laat ik even buiten beschouwing.
Mag het uitgangspunt ook eens duurzaamheid zijn?
Die 2 machines die je hebt binnengebracht zijn de vuilbak ingegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

pietje belhamel schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:23:
Heb zelf zowel Parkside electrisch gereedschap en duurdere merken als Milwaukee en Bosch Blauw. Je anti-Lidl/Parkside commentaar vind ik misleidend, onvolledig en niet behulpzaam.
Het spijt me dat je jezelf misleid voelt. Het was niet mijn bedoeling om behulpzaam te zijn. Ik stelde enkel een vraag naar aanleiding van deze opmerking die ik niet helemaal snapte:
Maar als het stuk gaat dan is die PPWD 30 wel wat!
Ik heb de hele reactie nog eens gelezen en zie nu dat het ging om de oude Parkside stofzuiger die kapot zou kunnen gaan, en deze niet gerepareerd zal worden maar vervangen door de PPWD 30.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckey
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 09:45
Zojuist heb ik voor mij festool hk85 een CTL midi 2 stofzuiger gekocht. Nu merk ik alleen dat in de automatische stand van de CTL de stofzuiger wel aan gaat maar niet weer uit na 5 seconde. Weet iemand zo waar dit aan kan liggen of hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je al een ander apparaat geprobeerd, kijken of het dan wel goed gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Breezz schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:16:
[...]

Mag het uitgangspunt ook eens duurzaamheid zijn?
Die 2 machines die je hebt binnengebracht zijn de vuilbak ingegooid.
Dan moeten we denk ik ook temu, alibaba ali expres en alle huismerk shit niet meer kopen.
(probleem is dat de Chinese spullen vaak ook als origineel en duur verkocht worden in een andere setting zoals vroeger voor de particulieren internet bestellen omhoogschoot gewoon was te kopen bij de markt, blokker, v&d enz.)

Maar je hebt een punt. Dit punt is meer voor de ontvanger/leverancier dan de koper.
Ik heb er niet omgevraagd om een defect binnen de garantie te krijgen en zeker niet perse om een nieuwe.
Repareren mag ook in mijn ogen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Luckey schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:24:
Zojuist heb ik voor mij festool hk85 een CTL midi 2 stofzuiger gekocht. Nu merk ik alleen dat in de automatische stand van de CTL de stofzuiger wel aan gaat maar niet weer uit na 5 seconde. Weet iemand zo waar dit aan kan liggen of hoe ik dit kan oplossen?
Midi 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
Ja het is een midi 2 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
_ferry_ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:44:
Heb je al een ander apparaat geprobeerd, kijken of het dan wel goed gaat?
Yes met blokboormachine(800w) doet hij het wel. Gekken vind ik alleen dat ik veel filmpjes zie waar ze een ctl gebruiken met hk85 en dat het wel gewoon goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Luckey schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:08:
[...]

Yes met blokboormachine(800w) doet hij het wel. Gekken vind ik alleen dat ik veel filmpjes zie waar ze een ctl gebruiken met hk85 en dat het wel gewoon goed werkt.
Wat is een blokboormachine?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckey
True schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:10:
[...]

Wat is een blokboormachine?
Bedoel hier klopboormachine

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Ah, autocarrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Luckey schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:07:
[...]

Ja het is een midi 2 inderdaad
Weird, die kan ik niet op de festool site vinden. Wat is het verschil met de midi I?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
Raymond schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:34:
[...]

Weird, die kan ik niet op de festool site vinden. Wat is het verschil met de midi I?
Het is inderdaad een midi I(na 2018) maar deze wordt ook wel midi 2 genoemd her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik ben in de markt voor een compressor en ben op zoek naar wat advies. Zelf nooit een compressor gehad maar wil er vooral graag een hebben om af en toe de schuur/werkplaats schoon te blazen omdat ik werkelijk overal zaagmeel tegenkom. Bijkomend voordeel is dat ik dan eens een band kan oppompen of misschien in de toekomst wat luchtgereedschap kan aanschaffen.

Inmiddels al een beetje rondgekeken wat er te koop is maar ik weet niet goed of ik nu voor oliegesmeerd of olievrij moet gaan (ervaringen?). Verder vraag ik me af of 8 bar genoeg is en hoeveel liter het expansievat dan (minimaal) moet zijn...

Wie heeft er tips of advies?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het is om stof weg te blazen of een band op te pompen dan volstaat de eerste de beste bouwmarkt compressor al.
Maar, ze kunnen wel een tering herrie maken, 90dB zomaar.
( https://www.hbm-machines....-bar-240-liter-per-minuut )
voordeel is wel dat ze redelijk wat lucht leveren en 25-50L tank hebben, dus als je een keer een verspuit of slagtol gebruikt zit je niet meteen zonder lucht. als ze veel moeten leveren loop je wel het risico dat ze oververhitten.

Ik vermoed dat zoiets meer geschikt is voor de beoogde werkzaamheden;
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:04:
Ik ben in de markt voor een compressor en ben op zoek naar wat advies. Zelf nooit een compressor gehad maar wil er vooral graag een hebben om af en toe de schuur/werkplaats schoon te blazen omdat ik werkelijk overal zaagmeel tegenkom. Bijkomend voordeel is dat ik dan eens een band kan oppompen of misschien in de toekomst wat luchtgereedschap kan aanschaffen.

Inmiddels al een beetje rondgekeken wat er te koop is maar ik weet niet goed of ik nu voor oliegesmeerd of olievrij moet gaan (ervaringen?). Verder vraag ik me af of 8 bar genoeg is en hoeveel liter het expansievat dan (minimaal) moet zijn...

Wie heeft er tips of advies?
Als het om wegblazen van stof is, gebruik ik altijd gewoon persluchtspuitbusjes die je voor een paar euro koopt bij de action. Niet heel duurzaam, maar ze gaan best lang mee en voldoende voor de use case.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:42
Als het om "weg te blazen" is, gebruik ik een bladblazer, met een rolwieltje kan ik daar de kracht van het blazen ook op instellen.

bv: als ik wat grote takken heb gezaagd met een brandhoutzaag, blaas ik het zaagsel weg met een bladblazer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

bonzz.netninja schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:17:
[...]

Als het om wegblazen van stof is, gebruik ik altijd gewoon persluchtspuitbusjes die je voor een paar euro koopt bij de action. Niet heel duurzaam, maar ze gaan best lang mee en voldoende voor de use case.
Even ter beeldvorming:
Mijn werkplaats is ongeveer 25m² en ik sta daar geregeld te zagen, schuren, frezen en schaven. Soms met en soms zonder afzuiging. Ik heb hier honderden dozen schroeven staan, heel veel los handgereedschap, tig m-boxen, etc. Zaagmeel, zaagsel, snippers komt echt overal tussen. Als ik dat schoon wil maken / schoon wil houden met van die spuitbusjes dan moet ik ze denk ik per dozijn gaan inzetten, het moet dus wel echt een compressor zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:46:
[...]

Even ter beeldvorming:
Mijn werkplaats is ongeveer 25m² en ik sta daar geregeld te zagen, schuren, frezen en schaven. Soms met en soms zonder afzuiging. Ik heb hier honderden dozen schroeven staan, heel veel los handgereedschap, tig m-boxen, etc. Zaagmeel, zaagsel, snippers komt echt overal tussen. Als ik dat schoon wil maken / schoon wil houden met van die spuitbusjes dan moet ik ze denk ik per dozijn gaan inzetten, het moet dus wel echt een compressor zijn :Y
Misschien is een schoonmaker iedere week een uurtje dan handiger haha

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:46:
[...]

Even ter beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/H7J8RFz/PXL-20240405-115032415.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2cTdXbX/PXL-20240405-114924973.jpg

Nog even ter verduidelijking; het gaat om 5 van dit soort kasten. Daarnaast nog een hoop spullen aan de muur en een werkbank van 4 meter die vol ligt met beitels, schroevendraaiers, etc.

Mijn idee is dan om met een compressor met luchtslang gewoon even rond te gaan om overal even goed door te blazen. Het hoeft ook niet brandschoon te zijn als het grootste gedeelte er maar uit is.

Dus de vraag blijft: heb ik genoeg aan 8 bar en hoe groot moet het expansievat dan zijn? Ik vind het niet erg als het ding tijdens gebruik continu aan het 'bijvullen' is zolang ik maar geen druk verlies. Heb in het verleden weleens gebruik gemaakt van een 'compressorkoffertje' maar dan valt de druk na een x seconden volcontinu spuiten gewoon weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou de kasten dichtmaken tbh. Je kunt anders blijven compressoren, en je hebt een berg heel fijn stof dat je alleen maar zult verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:10
Wellicht een ander idee, wel wat duurder en meer werk. Maar ik zou nieuwe kasten kopen met deurtjes erin. Dan hoef je niet steeds tussen al die doosjes schoon te maken.

Edit: Of inderdaad zoals hierboven, zelf deurtjes maken ipv direct nieuwe kasten!

[ Voor 20% gewijzigd door Voggy op 05-04-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog even ter verduidelijking; het gaat om 5 van dit soort kasten. Daarnaast nog een hoop spullen aan de muur en een werkbank van 4 meter die vol ligt met beitels, schroevendraaiers, etc.

Mijn idee is dan om met een compressor met luchtslang gewoon even rond te gaan om overal even goed door te blazen. Het hoeft ook niet brandschoon te zijn als het grootste gedeelte er maar uit is.

Dus de vraag blijft: heb ik genoeg aan 8 bar en hoe groot moet het expansievat dan zijn? Ik vind het niet erg als het ding tijdens gebruik continu aan het 'bijvullen' is zolang ik maar geen druk verlies. Heb in het verleden weleens gebruik gemaakt van een 'compressorkoffertje' maar dan valt de druk na een x seconden volcontinu spuiten gewoon weg.
Er zijn een paar dingen waar je even rekening mee moet houden, vanuit mijn eigen ervaring dan. Ik doe ook weleens de compressor door de garage halen, en je bent dan vooral stof aan het verplaatsen. Door met de compressor te blazen breng je heel veel kleine deeltjes in de lucht, die na een kwartier of halfuur weer neerslaan. Het helpt heus om de grotere stukken zaagsel e.d. weg te blazen, maar het fijnere spul krijg je gewoon weer terug.

Ik heb zelf een tweedehands Creemers staan met een opbrengst van 200l/min, en een tankje van 10 liter (2x5). Die houdt het blazen op 6-8 bar goed bij, maar moet daar wel flink voor aan de bak. Mijn vorige bouwmarktmodel liep na een minuut achter en kwam niet meer op adem. Die Creemers is redelijk stil voor wat hij kan, maar achteraf had ik liever een 20 of 30 liter tank willen hebben.

Wat ik vaak doe is eerst grof met de stofzuiger overal effe langs, dan compressor aan het werk zetten en na een halfuurtje nog even de horizontale delen weer stofzuigen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Pixeltje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:07:
[...]

Er zijn een paar dingen waar je even rekening mee moet houden, vanuit mijn eigen ervaring dan. Ik doe ook weleens de compressor door de garage halen, en je bent dan vooral stof aan het verplaatsen. Door met de compressor te blazen breng je heel veel kleine deeltjes in de lucht, die na een kwartier of halfuur weer neerslaan. Het helpt heus om de grotere stukken zaagsel e.d. weg te blazen, maar het fijnere spul krijg je gewoon weer terug.

Ik heb zelf een tweedehands Creemers staan met een opbrengst van 200l/min, en een tankje van 10 liter (2x5). Die houdt het blazen op 6-8 bar goed bij, maar moet daar wel flink voor aan de bak. Mijn vorige bouwmarktmodel liep na een minuut achter en kwam niet meer op adem. Die Creemers is redelijk stil voor wat hij kan, maar achteraf had ik liever een 20 of 30 liter tank willen hebben.

Wat ik vaak doe is eerst grof met de stofzuiger overal effe langs, dan compressor aan het werk zetten en na een halfuurtje nog even de horizontale delen weer stofzuigen.
Bedankt voor jouw ervaring; dus in principe zou ik met 8 bar 24l wel goed moeten zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:08:
[...]

Bedankt voor jouw ervaring; dus in principe zou ik met 8 bar 24l wel goed moeten zitten dan?
De tankinhoud is voor doorspuiten niet zo belangrijk eigenlijk, het gaat meer op de luchtopbrengst die je compressor kan bieden. De druk is voor vrijwel alle gangbare compressors in te stellen tussen 0 en 10 bar, voor het luchtpistool gebruik ik doorgaans 6 of 8 bar.

Als je compressor de druk rond die 6-8 bar kan houden tijdens het gebruik van het luchtpistool kom je vaak aan een best serieuze luchtopbrengst, dus die spec is maatgevender dan de tankinhoud. Als je een model op het oog hebt kunnen we hier even meekijken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Pixeltje schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:11:
[...]

De tankinhoud is voor doorspuiten niet zo belangrijk eigenlijk, het gaat meer op de luchtopbrengst die je compressor kan bieden. De druk is voor vrijwel alle gangbare compressors in te stellen tussen 0 en 10 bar, voor het luchtpistool gebruik ik doorgaans 6 of 8 bar.

Als je compressor de druk rond die 6-8 bar kan houden tijdens het gebruik van het luchtpistool kom je vaak aan een best serieuze luchtopbrengst, dus die spec is maatgevender dan de tankinhoud. Als je een model op het oog hebt kunnen we hier even meekijken.
Zat zelf te denken aan de Airpress HLO 215/25 of iets beters in dezelfde prijsklasse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:34

orf

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:17:
[...]

Zat zelf te denken aan de Airpress HLO 215/25 of iets beters in dezelfde prijsklasse
Ik zou echt een low noise nemen. Die je linkt maakt zo’n ongelofelijke rotherrie.

Ik heb deze: https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor supertevreden over.

[ Voor 13% gewijzigd door orf op 05-04-2024 14:31 ]

Pagina: 1 ... 191 ... 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).