Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Roozzz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:14:
Een nieuw huis, betekent uiteraard een goed excuus voor nieuw klusgereedschap. Voorheen hoofdzakelijk elektrisch gereedschap geleend en wat krijgertjes. Dus ik vond het een mooi moment om eens in een platform in te stappen. De breedte van 18V makita spreekt dan aan, focus in de zoektocht ligt dus die kant op.

In eerste instantie ben ik op zoek naar een boorschroefmachine. Ik zie dat hier de DDF484 populair is. Dat is ongetwijfeld niet zonder reden ;) Ik zat zelf naar de iets recentere 487 te kijken. Ietsje lichter en kleiner. Ga ik daar spijt van hebben qua performance?
Ik verwacht met de huidige boorhamer voorlopig het zwaardere werk te blijven doen. Hoewel het misschien ook meteen een mooi moment is voor een accuboorhamer...

Gezien ik nog niets heb in dit platform is een set met accu's interessant. Voor de 487 is dat de RAJ (2,0ah) of RTJ (5,0ah). De 2 is kleiner/lichter en uiteraard sneller leeg. Maar hoe groot is dit verschil? Anders dan 2,5x :+ Hebben jullie enig idee hoe dat in real life uitpakt? Wat bevalt in de praktijk beter?

En als ik het goed begrijp dan is er een puntenactie van Makita waarmee je extra accessoires of accu's kan aanschaffen. Het is uiteraard fijn om daarop aan te takken. Dat zou de RAJ ook meteen een extra 5,0accu kunnen opleveren. Wat mij niet duidelijk is, of je bij iedere winkel kan bestellen om gebruik van deze punten te maken. Makita zelf is wat duurder en bij andere aanbieders staat het soms heel expliciet en soms helemaal niet. Is dit iets om rekening mee te houden?

Dank alvast voor alle wijze woorden :)
je krijgt van maar weinig van makita spijt.. soms had je alleen beter een alternatief kunnenkiezen. omdat je dan more bang for buck krijgt, gewoon specs vergelijken.

je kan voor een kleine accu kiezen, ja het is lichter en voor een accutol is 2.0 prima maarrrr voor veel andere gereedschappen niet. Het voordeel van een accusysteem is juist het uitwisselen van die accu's en dat beperk je met een 2.0 ik heb zelf een kleine accu eindstand.. ding ligt eigenlijk altijd op een plank of zit aan de lamp.gewoon omdat hij niet lekker kan mee circuleren met de meeste gereedschappen.

punten acties moet je idd specifiek naar de winkel kijken, ze doen niet allemaal mee, (grijze import, geen officiele nederlandse makita dealer) makita heeft doorgaans netjes een lijst online staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

Toppe

Oké ✅

sphere schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Google huishoudtrap. Altrex maakt ze bijvoorbeeld.
Alleen 3 tredes, ik wil 2 tredes

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:40:
Alleen 3 tredes, ik wil 2 tredes
Ik zie bij Altrex verschillende opties, ook met 2 treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52

BeaM-R

Powerrrrr

En als ik het goed begrijp dan is er een puntenactie van Makita waarmee je extra accessoires of accu's kan aanschaffen. Het is uiteraard fijn om daarop aan te takken. Dat zou de RAJ ook meteen een extra 5,0accu kunnen opleveren. Wat mij niet duidelijk is, of je bij iedere winkel kan bestellen om gebruik van deze punten te maken. Makita zelf is wat duurder en bij andere aanbieders staat het soms heel expliciet en soms helemaal niet. Is dit iets om rekening mee te houden?

De meeste bekende online zaken doen wel mee met de accu-actie.
Mtools, Mastertools, Toolnation, Toolmax, Combitools.
Voor Makita gereedschap kom ik vaak bij Combitools uit als de voordeligste.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Ik zie bij Altrex verschillende opties, ook met 2 treden?
Snap ik, maar dat is niet wat ik zoek. Ik zoek echt het model wat ik plaatste en niet met een soort C greep :).

De Altrex Steddy bijvoorbeeld maar die is niet los te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-10 20:24
@Toppe Tja, dat wordt dan de Altrex Double Decker met 3 treden, en dan de zaag erin.

De modellen met twee treden zijn allemaal van staal en daardoor meteen een stuk zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Erikzelf schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:14:
@Toppe Tja, dat wordt dan de Altrex Double Decker met 3 treden, en dan de zaag erin.

De modellen met twee treden zijn allemaal van staal en daardoor meteen een stuk zwaarder
Nou ja, de Steddy is ook aluminium maar negens te krijgen.

En inderdaad, dan maar zagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erikzelf
Niet heleemaal wat je zoekt, maar misschien is dit iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Erikzelf schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:17:
Niet heleemaal wat je zoekt, maar misschien is dit iets
Oeh, Nice! Helemaal omdat die lekker compact is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19

Roozzz

Plus ultra

twain4me schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:26:
[...]

je krijgt van maar weinig van makita spijt.. soms had je alleen beter een alternatief kunnenkiezen. omdat je dan more bang for buck krijgt, gewoon specs vergelijken.

je kan voor een kleine accu kiezen, ja het is lichter en voor een accutol is 2.0 prima maarrrr voor veel andere gereedschappen niet. Het voordeel van een accusysteem is juist het uitwisselen van die accu's en dat beperk je met een 2.0 ik heb zelf een kleine accu eindstand.. ding ligt eigenlijk altijd op een plank of zit aan de lamp.gewoon omdat hij niet lekker kan mee circuleren met de meeste gereedschappen.

punten acties moet je idd specifiek naar de winkel kijken, ze doen niet allemaal mee, (grijze import, geen officiele nederlandse makita dealer) makita heeft doorgaans netjes een lijst online staan.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dan klinkt de set met 5.0 een stuk logischer ja.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet of het bij Makita beschikbaar is, maar bij Metabo staat gewoon een tabel online waarin je kunt zien hoe lang een bepaald apparaat met een bepaalde capaciteit accu kan doen. En die is redelijk accuraat kan ik melden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:09:
Iemand enig idee waar ik z’n trap kan krijgen? Deze hoogte is perfect, alleen de kwaliteit van deze is belabberd…

[Afbeelding]
Ik heb een soortgelijke van Altrex, topding, iets duurder maar je hoeft nooit meer een nieuwe te kopen.

Ik heb gewacht op een Altrex actie bij de bouwmarkt, scheelde behoorlijk zelfs met de goedkoopste webshop.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Fraggert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:07:
[...]

@dragonhaertt roept het al, je gebruikt de hamerfunctie waar je eigenlijk met gewoon (klop)boren al zou moeten kunnen volstaan.

Die pleisterlaag hamer je stuk met de hamerfunctie, die functie is alleen voor beton (of andersoortige hele harde steensoort) bedoelt. Volgens mij vind zo'n pleisterlaag zelfs de klopfunctie niet leuk, maar zoals altijd vanachter een toetsenbord.....your mileage may vary........ik ken jouw pleisterlaag niet :+

Wat voor soort steen zit er achter het pleisterwerk? want als je normaliter met je geleende klopboor al prima uit de voeten kan dan is de hamerboor/boorhamer niet het juiste gereedschap en was je beter af met een nieuwe klopboor mocht je die van pa even niet voor handen hebben.
Sorry had je reactie gemist.

Volgens mij heeft deze machine de keuze tussen gewoon boren, waarmee ik beton niet inkom, en hameren.

Excuus misschien om toch die Makita 18V klopboor aan te schaffen waar ik al een tijd naar zit te loeren ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-10 13:30
Fraggert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Ik heb een soortgelijke van Altrex, topding, iets duurder maar je hoeft nooit meer een nieuwe te kopen.

Ik heb gewacht op een Altrex actie bij de bouwmarkt, scheelde behoorlijk zelfs met de goedkoopste webshop.
Over ladders en Altrex gesproken, Ik zie bij Hornbach een reform ladder, 2x11 treden voor 124,95 maar een soortgelijke Altrex maar dan 2x10 kost 340,95
Bijna 3 keer zo duur dus! Is dat het verschil waard voor af en toe wat schilderwerk en dakgoten schoonmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 19:04
remmuz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Over ladders en Altrex gesproken, Ik zie bij Hornbach een reform ladder, 2x11 treden voor 124,95 maar een soortgelijke Altrex maar dan 2x10 kost 340,95
Bijna 3 keer zo duur dus! Is dat het verschil waard voor af en toe wat schilderwerk en dakgoten schoonmaken?
Ik zou vooral even kijken wat je echt aan hoogte nodig heb. Ik heb zelf een driedelige altrex (blauwe) opschuifladder met een max hoogte van 6,4 meter. Daar kom ik bij een regulier huis gewoon tot aan de dakgoot mee. Daarnaast is er wel een heel duidelijk verschil tussen de profi lijn en de particuliere lijn qua stevigheid van de ladder... dat alleen al zou mij al sneller naar stevigere en daarmee dus ook duurdere ladder laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dr. Strangelove schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Sorry had je reactie gemist.

Volgens mij heeft deze machine de keuze tussen gewoon boren, waarmee ik beton niet inkom, en hameren.

Excuus misschien om toch die Makita 18V klopboor aan te schaffen waar ik al een tijd naar zit te loeren ;)
met klopboren kom je beton ook niet in dus ik hoop dat je daarnaast ook nog zit te loeren naar een hamerboor.

edit: ohw ik geloof dat je die al hebt... :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Net toevallig nog een gaatje geboord voor een klok die al dertig jaar aan een roestige spijker hing . Met de ouwe Bosch klopboor. Rustig, gecontroleerd het beton in.

Misschien dat ding maar modden naar Makita LXT :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-02-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 28-10 17:16
Vraagje betreffende bouwstofzuigers.
Ik heb onlangs van die Fleece zakken gekocht voor mijn Makita VC2512L.
Ik heb de zak er nu inhangen, én de filter van de stofzuiger zelf (de uitblaasbare cilinder) gemonteerd.

Maar is dat wel de bedoeling? Is het niet de bedoeling om de vaste filter te demonteren indien er stofzuigerzakken gebruikt worden?
De filter neem immers veel plaats in waardoor je de fleece zak nooit volledig kan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dr. Strangelove schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:08:
Net toevallig nog een gaatje geboord voor een klok die al dertig jaar aan een roestige spijker hing . Met de ouwe Bosch klopboor. Rustig, gecontroleerd het beton in.

Misschien dat ding maar modden naar Makita LXT :P
dat is of geen beton of geen klopboor.. een klopboor produceerd op beton alleen maar heel veel geluid. en dan heb je na een uur de buren irriteren 5 mm gat. die roestige spijker geeft ook wel aan dat het waarschijnlijk geen beton is

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Je hebt gelijk, net gechecked, het is een Bosch UBH 2/20 SE boorhamer. Vreemd dat ik daar wel mee uit de voeten kan en niet met die Metabo 2860.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dr. Strangelove schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:59:
Je hebt gelijk, net gechecked, het is een Bosch UBH 2/20 SE boorhamer. Vreemd dat ik daar wel mee uit de voeten kan en niet met die Metabo 2860.
gewoon oefenen. de 200 pound gorilla behind te trigger heeft meer effect op het resultaat dan de meeste mensen denken, ook bij zoiets simpels als een hamerboor. wel een topper geweest die die spijker erin heeft gekregen, of was die meegestort :+

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

remmuz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Geen idee ik ken die hornbach ladder niet zien vanaf hier ;)

Ik had het in elk geval over de kleine altrex 1x3 double decker voor huishoud gebruik.

Maar ook mijn grote 9 meter ofzo dakgotenladder is idd een dure Altrex maar er zijn meer goede ladders.

Mijn moraal bij het verhaal is dat ik met dit soort spul in elk geval niet in de knakenhoek ga zitten…….pay peanuts : get monkeys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Een nieuw huis, betekent uiteraard een goed excuus voor nieuw klusgereedschap. Voorheen hoofdzakelijk elektrisch gereedschap geleend en wat krijgertjes. Dus ik vond het een mooi moment om eens in een platform in te stappen. De breedte van 18V makita spreekt dan aan, focus in de zoektocht ligt dus die kant op.

In eerste instantie ben ik op zoek naar een boorschroefmachine. Ik zie dat hier de DDF484 populair is. Dat is ongetwijfeld niet zonder reden ;) Ik zat zelf naar de iets recentere 487 te kijken. Ietsje lichter en kleiner. Ga ik daar spijt van hebben qua performance?
Ik verwacht met de huidige boorhamer voorlopig het zwaardere werk te blijven doen. Hoewel het misschien ook meteen een mooi moment is voor een accuboorhamer...

Gezien ik nog niets heb in dit platform is een set met accu's interessant. Voor de 487 is dat de RAJ (2,0ah) of RTJ (5,0ah). De 2 is kleiner/lichter en uiteraard sneller leeg. Maar hoe groot is dit verschil? Anders dan 2,5x :+ Hebben jullie enig idee hoe dat in real life uitpakt? Wat bevalt in de praktijk beter?

Die accuboorhamers zijn wel gaaf maar allejesus duur kerel, die machine heb je in verhouding niet vaak nodig, mijn advies is die lekker te vergeten en een gesnoerde te kopen voor een stuk minder en je bespaarde centjes in ander stuk gereedschap of watdanook te steken voor jullie nieuwe stulpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Die accuboorhamers zijn wel gaaf maar allejesus duur kerel, die machine heb je in verhouding niet vaak nodig, mijn advies is die lekker te vergeten en een gesnoerde te kopen voor een stuk minder en je bespaarde centjes in ander stuk gereedschap of watdanook te steken voor jullie nieuwe stulpje.
de DHR202ZJ is wel ok qua prijs. moet je wel al een accu en lader hebben alhoewel je er nu een accu bij krijgt. of je moet het vergijken met een parkside boorhamer, dan is het prijsverschil wel groot

als je al een boorhamer hebt.. tsja.. dan moet je @twain4me heten om er toch 1 te kopen O-) _O-

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 05-02-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Fraggert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Staat daar een type op toevallig?

En dat is ook de reden dat ik voor Altrex wil gaan, wil z’n ding over 30 jaar nog steeds kunnen gebruiken. Als ik dan kijk hoevaak ik stiekem m’n trapje nu pak dan schrik ik er eigelijk wel van, best vaak! Alleen de buis waarin het plateau ‘invalt’ is gescheurd waardoor hij niet meer veilig is. Zal hem voor de grap eens NEN3140 laten keuren :+

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 05-02-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 16:18

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Toppe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:21:
[...]

En dat is ook de reden dat ik voor Altrex wil gaan, wil z’n ding over 30 jaar nog steeds kunnen gebruiken. Als ik dan kijk hoevaak ik stiekem m’n trapje nu pak dan schrik ik er eigelijk wel van, best vaak! Alleen de buis waarin het plateau ‘invalt’ is gescheurd waardoor hij niet meer veilig is. Zal hem voor de grap eens NEN3140 laten keuren :+
Ik heb een tijdje terug ook een Altrex gehaald, al staat er Little Giant op (of is het omgekeerd?). Ik wilde een vouwladder om diverse redenen, uiteindelijk is het de leveler geworden. Dat type heb je ook goedkoop en zoals de little giant aan de prijs. De duurdere staan een heel stuk stabieler, hebben ook wat meer veiligheidjes ingebouwd en worden volgens NEN normering verkocht. Ik ben zelf niet de lichtste en ik ben ook geen held op ladders, dus ik ga ook voor een stevigere versie. Het zal waarschijnlijk minder belangrijk zijn als je een frêle dame bent van 45kg dus ymmv.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:20:
[...]

de DHR202ZJ is wel ok qua prijs. moet je wel al een accu en lader hebben alhoewel je er nu een accu bij krijgt. of je moet het vergijken met een parkside boorhamer, dan is het prijsverschil wel groot

als je al een boorhamer hebt.. tsja.. dan moet je @twain4me heten om er toch 1 te kopen O-) _O-
Die valt idd nog mee, ik zag bamelijk hier kort geleden die bodys langskomen van 300 + euro

Ik hebzelf de befaamde Bosch Pro 2-28 die destijd nog voor nèt onder de 200 te krijgen was incl die wisselboorkop.

Dit is wel zwaarder want de goedkopere accu versies hebben geen enorm vermogen.

https://www.gereedschapce...qoHKCKZ1-h9xoC_JQQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@Toppe ik zou oppassen met die goedkoopste modellen altrex van de bouwmarkt. Ik heb een 3 * 12 (goot op tweede verdieping van zon jaren 30 woning waar de ladder tegen een goot moet staan). De kwaliteit is minder, en al snel brak de beveiliging af. Was onder 200, maar heb nu wel spijt. Misschien voor een enkele twee treden minder relevant, maar voor een grote ladder zou ik of de altrex pro nemen, of een andere variant. Duitsland zijn ze weer een stukkie goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:11:
[...]

Die valt idd nog mee, ik zag bamelijk hier kort geleden die bodys langskomen van 300 + euro

Ik hebzelf de befaamde Bosch Pro 2-28 die destijd nog voor nèt onder de 200 te krijgen was incl die wisselboorkop.

Dit is wel zwaarder want de goedkopere accu versies hebben geen enorm vermogen.

https://www.gereedschapce...qoHKCKZ1-h9xoC_JQQAvD_BwE
klopt, opzich mis je dat vermogen ook niet echt. het is allemaal genoeg om rond het huis mee te boren en te weinig om beton mee te hakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Lankman schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:45:
@Toppe ik zou oppassen met die goedkoopste modellen altrex van de bouwmarkt. Ik heb een 3 * 12 (goot op tweede verdieping van zon jaren 30 woning waar de ladder tegen een goot moet staan). De kwaliteit is minder, en al snel brak de beveiliging af. Was onder 200, maar heb nu wel spijt. Misschien voor een enkele twee treden minder relevant, maar voor een grote ladder zou ik of de altrex pro nemen, of een andere variant. Duitsland zijn ze weer een stukkie goedkoper.
Voor reform/opsteek hebben we een Altrex Atlantis, kost wat maar gaat jaren mee, helemaal als je hem droog kan weg leggen.

Z’n Little Giant Jumbo is wel interessant maar voor
M’n gevoel een aardig log model om op te bergen.

Een versie met 2 treden is voor hier perfect. Goeie hoogte, licht gewicht, makkelijk mee te nemen etc.

Ik zal morgen nog eens met Altrex bellen om te kijken of ze de Steddy los leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rockhopper schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:59:
[...]

Ik heb een tijdje terug ook een Altrex gehaald, al staat er Little Giant op (of is het omgekeerd?). Ik wilde een vouwladder om diverse redenen, uiteindelijk is het de leveler geworden. Dat type heb je ook goedkoop en zoals de little giant aan de prijs. De duurdere staan een heel stuk stabieler, hebben ook wat meer veiligheidjes ingebouwd en worden volgens NEN normering verkocht. Ik ben zelf niet de lichtste en ik ben ook geen held op ladders, dus ik ga ook voor een stevigere versie. Het zal waarschijnlijk minder belangrijk zijn als je een frêle dame bent van 45kg dus ymmv.
Het gaat mij niet zozeer om die NEN keuring hoor maar al mijn collega’s zijn NEN opgeleid dus eens een mooie test om te kijken hoe scherp ze zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-10 18:29
webber87 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Heel mooi! Ik ga het vandaag of morgen bestellen. Ik zag vandaag toevallig dat ze MFT-opruiming hebben bij 247Wood. Misschien heb je er wat aan: https://www.247wood.nl/nl/zoekresultaat?search=MFT. Zelf printen is natuurlijk stoerder en goedkoper ;) Hoe bedoel je dat het beter is om het te verstevigen? Het zal niet doorbuigen toch? Maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.
Op toolstation zijn ze nog iets voordeliger onder verschillende uitvoeringen in de catalogus en zelfde merk.

https://www.toolstation.n...6Rcb__NW1RhhoCdnYQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Toppe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:51:
[...]

Oeh, Nice! Helemaal omdat die lekker compact is!
Alternatief van Hailo max 150 kg belastbaar.

https://www.vikingdirect....CA2kQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Toppe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:21:
[...]

Double decker 1x3

Stom toevallig nu in de aanbieding, wat een mazzeltje

77 euro

https://www.karwei.nl/ass...CMKQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-02-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Fraggert op 05-02-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 28-10 17:16
Breezz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:12:
Vraagje betreffende bouwstofzuigers.
Ik heb onlangs van die Fleece zakken gekocht voor mijn Makita VC2512L.
Ik heb de zak er nu inhangen, én de filter van de stofzuiger zelf (de uitblaasbare cilinder) gemonteerd.

Maar is dat wel de bedoeling? Is het niet de bedoeling om de vaste filter te demonteren indien er stofzuigerzakken gebruikt worden?
De filter neem immers veel plaats in waardoor je de fleece zak nooit volledig kan vullen.
Heb mijn eigen vraag kunnen beantwoorden met wat opzoekwerk.
Het is dus wel de bedoeling om de filter altijd te gebruiken, ook met zak.

Maar het is vreemd dat de filter zodanig in de weg zit, zodat de zak nooit volledig gebruikt kan worden.
Ik zag op Youtube zakken in een donutvorm, die volledig rond de filter in het midden gaan. Maar ik kan zulke zakken voor mijn Makita niet meteen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Breezz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:43:
Heb mijn eigen vraag kunnen beantwoorden met wat opzoekwerk.
Het is dus wel de bedoeling om de filter altijd te gebruiken, ook met zak.

Maar het is vreemd dat de filter zodanig in de weg zit, zodat de zak nooit volledig gebruikt kan worden.
Ik zag op Youtube zakken in een donutvorm, die volledig rond de filter in het midden gaan. Maar ik kan zulke zakken voor mijn Makita niet meteen vinden.
Inderdaad, de bedoeling is om het filter te laten zitten. Die is om het fijnstof eruit te filteren, de zak is om het gewone stof op te vangen. Ik weet niet hoe het binnen in de Makita eruit ziet, maar voor mijn stofzuiger vult de fleecezak toch de rest van de ruimte op in de opvangbak, dus vergeleken met de normale case verlies je niet echt volume. En als de fleecezak echt vol raakt, verlies je waarschijnlijk ook behoorlijk wat zuigkracht.

Als je je hoofdfilter verwijderd ben je niet alleen je L-klasse kwijt, maar heb je ook kans dat je motor verstopt gaat raken met (fijn)stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10 18:00
-Tim- schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat het in principe stevig genoeg is hoor, hangt een beetje van de schraagafstand af. Het wordt voor mij wel wat meer dan een zaagtafel, ik wil er ook op aan de slag met m'n Shaper Origin (cnc bovenfrees). Vandaar dat ik liever nog een stukje onderstel/zijkant toe voeg zodat het beter op de schragen valt + doorbuigen voorkomt.
Ik ga vandaag het blad bestellen! Ik zat te denken aan 19mm gaten (omdat ik die benchdogs al heb) maar de verkoper gaf aan dat dat dan maatwerk is en dus duurder zal zijn. De standaard MFT-3 met 20mm gaten doet hij in serieproductie. De benchdogs van 19mm die ik al heb kan ik dan wel passend maken met een stukje isolatietape o.i.d. Of ik haal nieuwe bij de Toolstation zoals @J.E. Weinor tipte.

Heb jij ook voor 20mm gekozen? En dan een 18mm dik blad? Of 21mm dikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Breezz

bijzonder als ik op plaatjes kijk lijken het vooral platte zakken, ketels zoals die van jou hebben meestal staande zakken. die idd deels om de filter heen gaan.

De zakken voor mijn stofzuiger zijn even niet leverbaar geweest toen stond er bij het vervangende model een waarschuwing dat het eigenlijk niet geschikt is ivm de vorm die bleef idd onder de filter zitten en zo miste ik best wat inhoud.. maar het rare is dat het lijkt dat ik orginele makita zakken zie die dat model niet lijken te hebben.. maargoed plaatjes zijn vaak ook alleen ter illustratie, dus het zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:19

Roozzz

Plus ultra

Fraggert schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Kogel is door de kerk: de DDF487 is besteld (bij een merkdealer). Dank allen voor de input :)

Over de accuboorhamer zal ik nog eens goed nadenken. Die schaffen we nog even niet aan :P Ergens vind ik het wel briljant om van de snoertjes af te zijn. Helemaal die met een stofafzuiging eraan gekoppeld (243 bijv). Als dat goed werkt (?) is dat ideaal natuurlijk.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

webber87 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:33:
[...]

Ik ga vandaag het blad bestellen! Ik zat te denken aan 19mm gaten (omdat ik die benchdogs al heb) maar de verkoper gaf aan dat dat dan maatwerk is en dus duurder zal zijn. De standaard MFT-3 met 20mm gaten doet hij in serieproductie. De benchdogs van 19mm die ik al heb kan ik dan wel passend maken met een stukje isolatietape o.i.d. Of ik haal nieuwe bij de Toolstation zoals @J.E. Weinor tipte.

Heb jij ook voor 20mm gekozen? En dan een 18mm dik blad? Of 21mm dikte?
Tof! Ik was eerst ook even in de war met de 19 en 20 mm spacing, maar blijkbaar is 19 mm Amerikaans (3/4"). Voor mij dus een extra reden om daarvan weg te blijven ;) Wel zonde van je bestaande benchdogs inderdaad.

De plaat die ik had besteld kwam ook gewoon uit voorraad, hij heeft de standaard MFT maten (gaten en formaat blad) dus in verschillende materialen liggen. Diktes heb ik het niet met hem over gehad, zo ver ik weet is de standaard 18mm en wil je daar niet te ver van afwijken omdat je anders klemmen etc. er niet meer doorheen kan krijgen.

Ik heb inbmiddels al wat benchdogs geprint en een deel van een cam clamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e_337wCCnu70GwJ6HroMS_tZZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r55y9uKbvsmHwb1cPB6fOec.jpg?f=fotoalbum_large
Ook ben ik wat aan het experimenteren gegaan met bench dogs voor m'n Parkside rail. Tot zo ver alleen twee stukjes om te passen, maar dit werkt best lekker. Ga ze straks wat langer printer en evt. een schroefje toevoegen om de dog goed vast te zetten in de rail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts15fCZmlUtaxgpqf_ZaDFjv3vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utNtNdC64okk5ksgxuqQd5OI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 16:18

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Toppe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:16:
[...]
Het gaat mij niet zozeer om die NEN keuring hoor maar al mijn collega’s zijn NEN opgeleid dus eens een mooie test om te kijken hoe scherp ze zijn ;)
Snap ik, ik doelde eigenlijk meer op het verschil tussen de pro serie (steviger, veiliger en goed getest) versus de budget serie (betaalbaar, lichter minder stevig en veilig) Als je ze naast elkaar ziet is het duidelijk. Begrijp me niet verkeerd er is voor beide een markt, maar als ik met mijn gewicht en materiaal de hoogte in moet neem ik liever zo min mogelijk risico met een brakke trap of ladder. Die vouwladder dient vele doelen, maar het is wel een zwaar onding om te verplaatsen. Ik heb trouwens lang getwijfeld tussen de 4x5 en de 4x6, uiteindelijk voor de 4x5 gegaan maar ergens zou ik soms toch de 4x6 liever hebben. Deze past echter veel minder goed in de auto.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:51
Weet iemand zo uit zijn hoofd welke rail ik kan gebruiken om mijn parkside rail van mijn parkside invalzaag te verlengen? Ik kan nu 1m20 zagen maar wil graag 2m40... De rail zelf kan ik nergens los bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Bobmeister schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:12:
Weet iemand zo uit zijn hoofd welke rail ik kan gebruiken om mijn parkside rail van mijn parkside invalzaag te verlengen? Ik kan nu 1m20 zagen maar wil graag 2m40... De rail zelf kan ik nergens los bestellen
Misschien heeft Peter het antwoord voor je in dit filmpje?
YouTube: Which Rails Work? A Guide to Guiderails [video #403]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
-Tim- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:24:
Tof! Ik was eerst ook even in de war met de 19 en 20 mm spacing, maar blijkbaar is 19 mm Amerikaans (3/4"). Voor mij dus een extra reden om daarvan weg te blijven ;) Wel zonde van je bestaande benchdogs inderdaad.

De plaat die ik had besteld kwam ook gewoon uit voorraad, hij heeft de standaard MFT maten (gaten en formaat blad) dus in verschillende materialen liggen. Diktes heb ik het niet met hem over gehad, zo ver ik weet is de standaard 18mm en wil je daar niet te ver van afwijken omdat je anders klemmen etc. er niet meer doorheen kan krijgen.

[Afbeelding]
Ook ben ik wat aan het experimenteren gegaan met bench dogs voor m'n Parkside rail. Tot zo ver alleen twee stukjes om te passen, maar dit werkt best lekker. Ga ze straks wat langer printer en evt. een schroefje toevoegen om de dog goed vast te zetten in de rail.
[Afbeelding]
3/4" is 19.2mm, dus als je wel zou vragen om 19mm, past het wellicht nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 12:26

valluik

Probeert ook maar wat

Via https://www.kompernass.com/nl/accessoires/843/geleider zijn ze te bestellen. Je komt voor 240cm aan 1 stuk wel een verbindingsijzertje tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Volgens mij kan dat met de rail van Scheppbach. Heb zowel de Parkside als die van Scheppbach. Ik zou vanavond wel even kunnen kijken of die verlengbaar zijn (of die verbindbaar zijn dus). De Parkside invalzaag past wel op die rail van Scheppbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
henkie196 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:30:
[...]

3/4" is 19.2mm, dus als je wel zou vragen om 19mm, past het wellicht nog steeds niet.
Is 3/4 inch niet 19,05 mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je hebt gelijk, had inch vertaling even verkeerd in m'n hoofd zitten :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30
barry86 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Om toch nog even terug te komen hierop.
DeWalt 774 vs 777 zie ik als grootste verschil het toerental. 4500rpm vs 6300rpm
Maakt dit wezenlijk veel uit? Anders pak ik de 774, scheelt weer euros.
(Voor grote balken heb ik een lompe Einhell)
Om wederom weer terug te komen op mijn eigen vragen ;) .

Ik heb inmiddels de DeWalt 774 aanschaft en wat een wereld van verschil met hobbymerk parkside/einhell :*) .
Al bij het uitpakken hoe alle materialen aanvoelen, en vooral, de stabiliteit/speling voelt heel degelijk aan.
Direct een 45gr zaagsnede gemaakt en nagemeten en perfect haaks :*) .
Hier ga ik plezier aan beleven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:58
Ik heb hem hier gekocht voor mijn parkside

https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm

[ Voor 5% gewijzigd door Geneuzel op 06-02-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
valluik schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Via https://www.kompernass.com/nl/accessoires/843/geleider zijn ze te bestellen. Je komt voor 240cm aan 1 stuk wel een verbindingsijzertje tekort.
@Bobmeister Zie foto's. Het zou kunnen misschien, maar ze verschillen wel wat.. Het lijkt wel of de scheppbach iets breder is. Heb met beide rails gezaagd met de Parkside invalzaag. Het gaat hier trouwens om de mijgeleverde Parkside rail van een paar jaar geleden. Misschien dat ze inmiddels andere hebben.

Ah sorry. Ik lees nu dat je 2 Parkside rails wil verlengen. Dat kan vast een zeker met idd een verlengstukje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miPHimWn2nfCsr95ehTaYiorJKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uZ6uW7ChxbGNLNFI3eOg2Mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jlWisgLQ7vjAm1nHg5NL5sSIkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQljW2eyP6xuhONrgVm2WrCM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 06-02-2023 17:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:42:
Om wederom weer terug te komen op mijn eigen vragen ;) .

Ik heb inmiddels de DeWalt 774 aanschaft en wat een wereld van verschil met hobbymerk parkside/einhell :*) .
Al bij het uitpakken hoe alle materialen aanvoelen, en vooral, de stabiliteit/speling voelt heel degelijk aan.
Als je 45 graden snede perfect haaks is, is het niet helemaal goed gegaan, toch? :P :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erikzelf
barry86 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Da's niet best dan. Haaks is meestal 90 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
-Tim- schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blad besteld! Verkoper gaf aan dat hij alleen 20mm gaten kon maken. Later belde hij op, dat hij toch 19mm gaten gaat maken en daarvoor speciaal een boor heeft gekocht. _/-\o_ Hulde! Voor de zekerheid heb ik mijn benchdogs nog even nagemeten of die wel echt 19mm zijn (en niet 19,05, omdat 3/4 inch en 19mm nog wel eens door elkaar gehaald worden zoals ik las) en dat zijn ze.

Ben dus erg benieuwd! Ik zat nog even te kijken naar jouw link naar printables. Dat is geniaal! Helaas heb ik geen 3D printer maar heb wel een kennis die er wel een heeft. Geen idee wat voor een precies, maar ik ga hem vragen of hij eventueel wat voor mij zou kunnen printen.

Ik heb ook even gezocht of je ergens enkele dingen kunt laten printen. Volgens mij zijn veel aanbieders ingesteld op prototyping en/of grotere oplages. Weet jij/of iemand misschien of je ook enkele prints kunt laten maken ergens?

Ik zag hier namelijk een hoop tools, voor 19mm ;) ) tussen die ik graag zou willen hebben/printen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Zijn genoeg aanbieders. En anders kun je mij wel contacten ervoor, heb er hier ook twee tot beschikking.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

@webber87 ik vind het ook geen probleem wat benchdogs etc. voor je te printen hoor. Dat je voor 19,9 mm gaat maakt het wel wat tricky om ze net mooi strak passend te krijgen, maar dat komt hopelijk wel goed met wat schalen.

Of die cam-clamps echt zo lekker werken moet ik nog even gaan zien. Wel fijn om lekker plat te kunnen werken zonder uitstekende delen.
Sowieso wil ik nog even een 'echte' clamp halen voor de holes. Opties waar ik nu naar kijk zijn deze Makita's (die ook in de tracksaw passen), een ratel-achtige of klemmen die in het gat zelf klemmen. Bij die laatste ben ik alleen bang dat het de gaten uitslijt. Van wat ik zo lees niet zo zeer door de stang zelf, maar vooral door het patroon er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00
Zijn hier nog gebruikers van de mafell a10m?
https://www.mafell-shop.n...x-accu-schroefboormachine

Ben aan het peinzen om deze aan te schaffen, maar ben benieuwd of er wat mensen lopen die deze hebben en hun ervaring hiermee willen delen

(accuduur, kracht etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

akatar schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:20:

Ben aan het peinzen om deze aan te schaffen, maar ben benieuwd of er wat mensen lopen die deze hebben en hun ervaring hiermee willen delen

(accuduur, kracht etc)
ik heb een mafell kennis en heb hem niet heel lang geleden vast gehad, prima ding.. zou ik er 407 euro aan uitgeven? Waarschijnlijk niet. Heeft het echt meerwaarde ten opzichte van bv die kop wissel set van bosch? ik kon het niet echt ontdekken. wisselen ging wel iets soepeler. maar geen 150 -200 euro soepeler.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 06-02-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
twain4me schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:34:
[...]

ik heb een mafell kennis en heb hem niet heel lang geleden vast gehad, prima ding.. zou ik er 407 euro aan uitgeven? Waarschijnlijk niet. Heeft het echt meerwaarde ten opzichte van bv die kop wissel set van bosch? ik kon het niet ontdekken.
Dank je voor je reactie, hij is rond de 229 euro met 2 accu's een haakse schroefkop.

Mijn "kleinste" schroefmachine is een festool t18, hier heb ik niet de haakse kop bij. die is los rond de 120 euro?

Dus dan heb ik voor 100 euro meer, een kleinere machine extra en de haakse kop die ik nog nodig heb.
Moet de machine wel goed bevallen, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

akatar schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:37:
[...]

Dank je voor je reactie, hij is rond de 229 euro met 2 accu's een haakse schroefkop.

Mijn "kleinste" schroefmachine is een festool t18, hier heb ik niet de haakse kop bij. die is los rond de 120 euro?

Dus dan heb ik voor 100 euro meer, een kleinere machine extra en de haakse kop die ik nog nodig heb.
Moet de machine wel goed bevallen, vandaar de vraag.
snap ik.. ik zou toch ook naar de bosch kijken denk ik, ik heb het idee dat je dan meer in een accusyteem investeerd dan bij maffel, maar als ik eerlijk ben ken ik het eco systeem gewoon niet.. zagen maken ze als de besten, maar of je echt meerwaarde hebt uit een accutool... lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
twain4me schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:51:
[...]

snap ik.. ik zou toch ook naar de bosch kijken denk ik, ik heb het idee dat je dan meer in een accusyteem investeerd dan bij maffel, maar als ik eerlijk ben ken ik het eco systeem gewoon niet.. zagen maken ze als de besten, maar of je echt meerwaarde hebt uit een accutool... lastig.
Het accusysteem maakt me eigenlijk niet uit, van bosch heb ik niets op 10,8/12v en van mafell ook niet.
Beiden zal ik ook niet gaan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
akatar schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:20:

(accuduur, kracht etc)
Ik heb de Metabo variant... Prima accuboor op 12 volt, maar gezien de aparte vorm van de accu en het feit dat er niet meer ontwikkeld wordt op dit platform zou ik er nu geen meer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Fuel_80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Ik heb de Metabo variant... Prima accuboor op 12 volt, maar gezien de aparte vorm van de accu en het feit dat er niet meer ontwikkeld wordt op dit platform zou ik er nu geen meer kopen.
Dit zijn goede tips om mee te nemen in mijn afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fuel_80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:42:
Die Metabo variant is inderdaad prima. Ik mis alleen wel de excenter hierbij, dus zou daarom eerder naar de Bosch FC kijken. Of de Milwaukee BDDX, als je wat meer power wil (maar dan zit je qua prijs weer vrij dicht bij de Mafell in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:37
Ik zie door de bomen het bos niet meer, help. Voor een grote, langdurige verbouwing heb ik eea aan gereedschap nodig, maar elk gereedschapstuk an sich vereist een berg aan vergelijkend warenonderzoek.

Belangrijkste voor deze week is een bouwstofzuiger, daarna kom ik wel terug voor hulp met de rest :P.

Er valt een hoop puin weg te zuigen, naast dat hij op een zaag en schuurmachine moet kunnen, maar omdat er best veel gekocht moet worden is het budget helaas niet oneindig. Een mooie Festool mini/midi zou dus te gek zijn, maar ik denk dat ik voor max 250-300 euro klaar wil zijn. Dan kom je al snel uit bij instapmodellen van de grotere merken, of bv een Kärcher wd6. Heeft iemand de gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51

orf

Pussolini schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:05:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, help. Voor een grote, langdurige verbouwing heb ik eea aan gereedschap nodig, maar elk gereedschapstuk an sich vereist een berg aan vergelijkend warenonderzoek.

Belangrijkste voor deze week is een bouwstofzuiger, daarna kom ik wel terug voor hulp met de rest :P.

Er valt een hoop puin weg te zuigen, naast dat hij op een zaag en schuurmachine moet kunnen, maar omdat er best veel gekocht moet worden is het budget helaas niet oneindig. Een mooie Festool mini/midi zou dus te gek zijn, maar ik denk dat ik voor max 250-300 euro klaar wil zijn. Dan kom je al snel uit bij instapmodellen van de grotere merken, of bv een Kärcher wd6. Heeft iemand de gouden tip?
Deze is best vaak voorbij gekomen:
Makita VC2512L
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Goedkoop en werkt heel prima. Ik vind de koppelingen van de slang en hulpstukken niet heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
henkie196 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:24:
[...]

Die Metabo variant is inderdaad prima. Ik mis alleen wel de excenter hierbij, dus zou daarom eerder naar de Bosch FC kijken. Of de Milwaukee BDDX, als je wat meer power wil (maar dan zit je qua prijs weer vrij dicht bij de Mafell in de buurt).
https://www.gereedschappr...-AmEzWM6BzWxoCcRIQAvD_BwE Hij is er schijnbaar wel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52

BeaM-R

Powerrrrr

Ik heb de Makita VC2512L. Prima stofzuiger hiervoor.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-10 12:12

Ik heb tweedehands een Starmix ipulse L1635 gekocht op MP. Top apparaat, sterke zuigkracht, kan veel in, klopt zichzelf schoon zodat je door kan werken en start automatisch op met zaagtafel/afkortzaag. Wel een tweede (oud) filter apart houden voor water zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Staat ook regelmatig op BVA, voor zo'n 47,- euro thuisbezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Hoe belangrijk is dat anti-statische gebeuren nou? Krijgen jullie met regelmaat schokjes, of valt dat in de praktijk mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-10 13:19
Pussolini schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:50:
Hoe belangrijk is dat anti-statische gebeuren nou? Krijgen jullie met regelmaat schokjes, of valt dat in de praktijk mee?
Ik heb zelf de slang van de makita vc2512l vervangen door een antistatische slang, kreeg met regelmaat een flinke optater :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Nog nooit een schok van gehad. Mijn slangen zijn van Nilfisk (per meter te koop) en Metabo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een vraag over een kruislijn laser / 360 graden laser.

Ik moet in huis een aantal lampen ophangen (2 vierkante spots) en 1 railspot. Om dit zo recht mogelijk op te kunnen hangen zit ik te denken om een kruislijn/360 graden laser te kopen. Later zal zoiets nog van pas komen om zaken recht aan een muur te kunnen hangen en in de toekomst vast nog handig voor andere klusjes.

Is zo'n apparaat nu echt handig om deze lampen op te hangen? of is het overkill en op een andere manier ook prima te doen?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 10:15
martin484 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:18:

Ik moet in huis een aantal lampen ophangen (2 vierkante spots) en 1 railspot. Om dit zo recht mogelijk op te kunnen hangen zit ik te denken om een kruislijn/360 graden laser te kopen. Later zal zoiets nog van pas komen om zaken recht aan een muur te kunnen hangen en in de toekomst vast nog handig voor andere klusjes.

Is zo'n apparaat nu echt handig om deze lampen op te hangen? of is het overkill en op een andere manier ook prima te doen?
Twee lampen in lijn ophangen? Dat zou je ook kunnen meten vanaf een muur.
Van de kruislijnlaser gebruik ik de loodlijn (stipje loodrecht omhoog en omlaag) nog het meest... voor een schilderijtje pak ik de waterpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Zjosh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Ik heb zelf de slang van de makita vc2512l vervangen door een antistatische slang, kreeg met regelmaat een flinke optater :|
Mn vriend heeft al vaak zat last van statische schokken, dus wilde daar maar wel rekening mee houden :+.

Ik zag deze, ga nu even verder kijken op die site of ze nog mooi gereedschap hebben en dan eens een bestelling plaatsen denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Pussolini op 07-02-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:04

Neem er een met een groene laser die 3x 360 graden doet.

Dan heb je een 2x verticale lijn rondom die een kruis op vloer en plafond maakt.
en een horizontale lijn rondom die 4 kruizen maakt op de snijpunten van de verticale lijnen.

Groen is overdag beter zichtbaar.
En buiten ook nog te gebruiken in schaduw/schemer.

Ik heb er een van Huepar, met een ontvanger dan kun je de lijn nog bepalen als je hem zelf niet meer ziet.

Je gaat hem veel meer gebruiken dan je nu kan bedenken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
FRANQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Neem er een met een groene laser die 3x 360 graden doet.

Dan heb je een 2x verticale lijn rondom die een kruis op vloer en plafond maakt.
en een horizontale lijn rondom die 4 kruizen maakt op de snijpunten van de verticale lijnen.

Groen is overdag beter zichtbaar.
En buiten ook nog te gebruiken in schaduw/schemer.

Ik heb er een van Huepar, met een ontvanger dan kun je de lijn nog bepalen als je hem zelf niet meer ziet.

Ik was/ben aan het twijfelen door de aanschafprijs maar wat jij schrijft denk ik ook, je kan zoiets bij zoveel zaken gebruiken. En tuurlijk, het kan ook met meten en een waterpas maar dit soort apparaten maken het leven met bepaalde zaken wel gemakkelijker.
Ik kijk inderdaad voor een groene laser en ook de 3x 360 graden. Ik ga ook even naar het merk Huepar kijken. Bedankt voor je antwoord :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
FRANQ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb begin december een DeWalt DCE089NG18 gekocht. Een typische buy-once-cry-once :'( maar ik gebruik hem sindsdien ook wel voor van alles en nog wat. ;) Tegelwerk, behangen, rachelwerk, etc. etc. Je hoeft echt veel minder te meten (met kans op meet of gevolgfout)

Ik vind zelf de pulserende laser wel wat storend, maar heb begrepen dat dit juist hoort voor de ontvangers?

[ Voor 10% gewijzigd door NCSmits op 07-02-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin484
NCSmits schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb begin december een DeWalt DCE089NG18 gekocht. Een typische buy-once-cry-once :'( maar ik gebruik hem sindsdien ook wel voor van alles en nog wat. ;) Tegelwerk, behangen, rachelwerk, etc. etc. Je hoeft echt veel minder te meten (met kans op meet of gevolgfout)

Ik vind zelf de pulserende laser wel wat storend, maar heb begrepen dat dit juist hoort voor de ontvangers?
Mooi apparaat die DeWalt maar zoveel wil ik er niet aan uitgeven ;-)
Ik denk dat ik ga voor deze : TOP Laser X3DG 3x360 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
henkie196 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 07:24:
[...]
. Of de Milwaukee BDDX, als je wat meer power wil (maar dan zit je qua prijs weer vrij dicht bij de Mafell in de buurt).
Ow, die kan natuurlijk ook nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martin484 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Ik was/ben aan het twijfelen door de aanschafprijs maar wat jij schrijft denk ik ook, je kan zoiets bij zoveel zaken gebruiken. En tuurlijk, het kan ook met meten en een waterpas maar dit soort apparaten maken het leven met bepaalde zaken wel gemakkelijker.
Ik kijk inderdaad voor een groene laser en ook de 3x 360 graden. Ik ga ook even naar het merk Huepar kijken. Bedankt voor je antwoord :-)
Wellicht deze misschien VEVOR Laserniveau Kruislijnlaser 16 Lijnen Groen Zelfnivellerende zelfs 4 x 360° en nog betaalbaar ook geen idee of het wat is betreft merk.

https://www.vevor.nl/rote...4P9bo79rDhURoCqnEQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 19:07

Budha

Online ergo sum

orf schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:25:
[...]

Deze is best vaak voorbij gekomen:
Makita VC2512L
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Goedkoop en werkt heel prima. Ik vind de koppelingen van de slang en hulpstukken niet heel goed.
Ik heb deze ook (dankzij dit topic) en de koppelingen zijn soms... uitdagend. Met name de verbinding met de Makita invalzaag (SP6000J) is dramatisch. De slang valt steeds uit de stofpoort. Heeft iemand daar een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21
Budha schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:58:
[...]

Ik heb deze ook (dankzij dit topic) en de koppelingen zijn soms... uitdagend. Met name de verbinding met de Makita invalzaag (SP6000J) is dramatisch. De slang valt steeds uit de stofpoort. Heeft iemand daar een oplossing voor gevonden?
Ductape… zo zit de koppeling van de stofzuiger aan mijn Dealt excenter. Hufterproof oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hingen ze lampen op voordat er lasers bestonden? ;)

hangt een beetje af van wat je referentie is om de boel op te hangen als het evenwijdig aan de muur moet heb je een rolmaat en een potlood nodig. als je een punt op een tafel weet en daar recht boven wil zijn kan een laser erg makkelijk zijn maar een schietlood ( touwtje met iets zwaars eraan) werkt ook.

uiteindelijk zijn lasers makkelijk om dingen uit te zetten op hoogte bv tuin paaltjes, plafonds, of tegelwerk. voor dingen in een lijn is vaak een simpel touwtje sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 27-10 10:15
Zjosh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Hier ook in combinatie met de SP6000...
Welke slang etc. heb je gehaald uiteindelijk? Ik heb er wel eens tevergeefs naar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40
Ik heb een Karcher en die tikken zijn toch wel vrij heftig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:03
Hier afgelopen week de Heupar 904DG binnen gekregen
Eerste indruk is prima. Schakelaar en knoppen voelen prima aan en de lijnen zijn goed zichtbaar
De gehele behuizing voelt wel wat plastic aan maar ik denk dat alle modellen in deze prijsklasse dat wel hebben.
Mooie stevige draagtas, overige accesoires zien er goed uit (al was de afstandbediening een ander model dan op de foto en iets meer plastic fantastic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb met festool (CTL Midi) en starmix (1625) weinig issues gehad met statische electriciteit met hout.
Enige waarbij ik een paar tikken heb gehad was met gips schuren en opzuigen. Er lag hier centimeters dik gips op sommige plekken, en die machines hebben goed op hun lazer gehad. De starmix wil nog wel eens tikken geven dan.
Bij normaal gebruik nooit last van gehad.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand hier die de Wera plusmin schroevendraaier in zijn collectie heeft?

Ik twijfel of ik dit handig ga vinden dus zou hem graag eerst een keer in het echt zien maar elke gereedschap leverancier die hier in een beetje in de buurt zit begint te lachen als je vraagt naar een plusminus schroevendraaier. Als je aangeeft dat het écht bestaat hoor je ze type en dan "die bestaan niet"

:-(

En ja, ze bestaan: https://products.wera.de/..._100_vde_162_is_ph_s.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 15:38
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:40:

Ik twijfel of ik dit handig ga vinden dus zou hem graag eerst een keer in het echt zien maar elke gereedschap leverancier die hier in een beetje in de buurt zit begint te lachen als je vraagt naar een plusminus schroevendraaier. Als je aangeeft dat het écht bestaat hoor je ze type en dan "die bestaan niet"

Ik heb de Wera niet, maar heb er van Facom (zelfs beide PH-min en PZ-min variant)
Voor elektra installaties is het erg fijn werken, daarbuiten heb ik er nog geen gebruik voor tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-10 13:13
Budha schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:58:
[...]

Ik heb op elk apparaat deze zitten. Met een beetje draaien krijg je ze relatief goed vast, bij mij zijn ze er nog nooit uit zichzelf weer uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik heb er 2. Een grote en een iets kleinere. Zaten in zo'n rol met meerdere losse schachten die je in een handvat drukt.

Werkt inderdaad wel fijn als je zulke schroeven moet aandraaien. Je moet alleen wel uitkijken dat je de schroevendraaier dan op de juist manier in de schroef prikt. Doe je hem een kwartslag gedraaid, dan beschadig je al snel de schroef.
Echt een groot voordeel heeft het mijns inziens niet. Met een normale kruiskop (PZ? of PH?) kan je ze ook aandraaien.

Die schroevendraaiers zitten volgens mij in meerdere sets van WERA en andere merken. Dus moet niet heel moeilijk zijn om die in een winkel te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 08-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:29

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Wat wil je weten? Ik heb een paar in mijn opslag liggen. Niets mis mee, maar grijp ze eigenlijk nooit.
Als je in de omgeving van Alkmaar woont mag je ze best komen aanschouwen (maar ben pas over twee weken weer terug van vakantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Laatst online: 13-10 14:57
Paling1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik heb er 2. Een grote en een iets kleinere. Zaten in zo'n rol met meerdere losse schachten die je in een handvat drukt.

Werkt inderdaad wel fijn als je zulke schroeven moet aandraaien. Je moet alleen wel uitkijken dat je de schroevendraaier dan op de juist manier in de schroef prikt. Doe je hem een kwartslag gedraaid, dan beschadig je al snel de schroef.
Echt een groot voordeel heeft het mijns inziens niet. Met een normale kruiskop (PZ? of PH?) kan je ze ook aandraaien.
Same!
Heb hem tot nu toe alleen gebruikt in de meterkast, verder nergens.
Met een normale PH/PZ lukt het inderdaad ook, maar de min maakt het echt eenvoudiger.
Wel inderdaad goed uitkijken dat je de schroef niet beschadigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem

Deze zitten in de wera set met wisselbare klingen die ik heb. Hoewel ik probeer ze structureel wel te gebruiken op die schroeven merk ik niet heel veel verschil in grip ten opzichte van een standaard ph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Paling1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Die schroevendraaiers zitten volgens mij in meerdere sets van WERA en andere merken. Dus moet niet heel moeilijk zijn om die in een winkel te vinden.
Het valt voor de meeste onder de noemer dekkende afbijt, kopermagneet en een plintentrapje...

Al bestaat een vierkante gatenboor ondertussen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Toppe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Het valt voor de meeste onder de noemer dekkende afbijt, kopermagneet en een plintentrapje...

Al bestaat een vierkante gatenboor ondertussen ook.
Die bestonden al langer :9
Pagina: 1 ... 137 ... 265 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).