Patox schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:07:
[...]
Nu er weer Bosch Blauw in de aanbieding is bij Amazon is dit misschien de tijd om te toe te slaan. Ook al lijken de aanbiedingen niet heel scherp als ik mijn prijs tracker plugin mag geloven. Ik heb onderstaande twee nu in mijn winkelmandje.
Ik neem aan dat de 12v versie wat lichter is maar wel een betere uitvoering (?). Enige waar ik nog over twijfel is dat 10mm boortjes de max lijken dus bij 12mm of dikker heb ik een andere machine nodig, maar ik weet niet hoe vaak dat gaat gebeuren. De 12v aanbieding lijkt ook iets scherper. Wat zeggen de experts hier?
[Afbeelding]
De 12V-35 is de betere van de 2 12V modellen. Brushless.
De 18V-21 is het instapmodel van de 18V reeks. Heeft wat meer kracht dan de 12V variant (55Nm bij harde ondergrond, tegen 35 Nm voor de 12V. Bij zachte ondergrond (schroeven in hout, bijvoorbeeld) ontlopen ze elkaar niet veel.
Als dit je keus is, zou ik geloof ik voor de 12V gaan, voor weinig gebruik en af en toe een schilderijtje ophangen is het prima, denk ik. Ik heb zelf de 35 FC, maar die heeft geen klopfunctie.
rockhopper schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:09:
@patox Ik weet niet of je de knoop al doorgehakt hebt, maar als je dan toch voor de 12V gaat, neem dan de FC versie (met flexiclick wisselstukken) De 35 FC versie heeft wat betere accu's en is wat nieuwer.
Ik gebruik zowel 18V als 12V en zoals hierboven al aangegeven, ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Heel scherp zijn de aanbiedingen niet, neem vooral ook een kijkje op de .de site, scheelt soms aanzienlijk.
Er was ook een schroefmachine met 3 accu's in het 18V segment, maar ik weet niet meer of het een gsb of gsr was (even zoeken misschien) voor relatief weinig (al heb ik al een tijdje de prijzen van dit model niet meer gevolgd ymmv)
De FC heeft echter geen klopfunctie, beide door @
Patox aangedragen modellen wel.
De 18V21 is het afgelopen jaar meerdere keren voor €150,- tot €160,- te koop geweest bij Amazon.
De 12V35 is 1 keer voor ca. €160,- te koop geweest, verder op gunstige momenten net onder de €170,-
Nog 1 aanvulling: Ik heb goede ervaringen met Warehouse Deals van Amazon. Kan soms zomaar €20 tot €30 schelen, en zijn doorgaans machines waar alleen de verpakking open is. Een kras hier of daar kan ik bij gereedschap niet van wakker liggen, dat komt er bij mij ook op.
Wel één keer gehad dat na een tijdje bleek dat de schakelaar van mijn multitool niet betrouwbaar was. Ik vermoed dat de oorspronkelijke koper dat sneller doorhad dan ik, en hem daarom geretourneerd heeft. Had ik het direct gemerkt, had ik hem ook terug kunnen sturen. Nu heb ik hem opgestuurd naar Bosch, en is het onder garantie opgelost. Garantieafhandeling was gewoon prima, maar de kans op iets dergelijks zal marginaal groter zijn, omdat sommigen een kapot apparaat gewoon terug zullen sturen, zonder te vermelden dat hij stuk is.
Voor de 18V21 staat momenteel een Warehouse Deal ("gebruikt - zeer goed", volgens de omschrijving alleen beschadigde verpakking) voor €151,97. Dus dat scheelt €39,- En vind je het toch niks, kan je het gewoon terugsturen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Wild Chocolate op 03-02-2023 00:24
]