Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:03
twain4me schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:03:
[...]

ik heb dezelfde oude en nieuwe tol
gek genoeg is het verschil in kracht ook enorm.. en ik snap eigenlijk niet waarom omdat het verschil in specs klein lijkt. ik dacht eigenlijk dat dat kleine verschil geen mega verschil zou maken in schroeven :? maar wat ik er echt totaal niet in kreeg met de oude, gaat fluitend met de nieuwe.. (en ook nog wel dikker en langer) * twain4me Confused
Dat komt omdat de belangrijkste specificatie, het motor vermogen, niet genoemd wordt bij deze machines. Je kan bij wijze van spreken een 300Nm slagmechanisme aan een 100W motortje hangen, of een 1000W motor aan een 200Nm slagmechanisme, en de laatste zal veel beter presteren. (dit is natuurlijk gechargeerd, die 100W motor zal de 300Nm veer niet voldoende kunnen spannen)
Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat de Milwaukees zo veel beter presteren dan de rest, ondanks gelijke specs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:52

BeaM-R

Powerrrrr

Wachten... schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:10:
Wat een hoop reacties, maar jullie begrijpen mij allemaal verkeer wat betreft de bithouder (dat ligt dan waarschijnlijk aan mijn uitleg) :D

De festool en de Milwaukee hebben een soort clip/magneet, waar je verschillende bitjes (die je veel gebruikt) aan kan hangen. Zo kun je snel wisselen van bitjes (iets wat ik veel doe).

Het gaat dus niet om de bithouder van de schroefmachine zelf.
Ah :)

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbiwSV_J6wXbH5GYbVVxQWJRqw0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ohQLGq1IpjxoMcwnZQTYYDUf.jpg?f=user_large

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

oehh... shut up and take my money!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-10 12:12
Wachten... schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ja klopt, dat bedoel ik inderdaad.
Waar is deze van?
Metabo (plaatje komt van Ali)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Laatst online: 26-10 12:12
FRANQ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:36:
[...]

De nieuwste is de DTD154
De oude is de DTD146

Het verschil in geluid snelheid en kracht is enorm.
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nivado schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Dat komt omdat de belangrijkste specificatie, het motor vermogen, niet genoemd wordt bij deze machines. Je kan bij wijze van spreken een 300Nm slagmechanisme aan een 100W motortje hangen, of een 1000W motor aan een 200Nm slagmechanisme, en de laatste zal veel beter presteren. (dit is natuurlijk gechargeerd, die 100W motor zal de 300Nm veer niet voldoende kunnen spannen)
Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat de Milwaukees zo veel beter presteren dan de rest, ondanks gelijke specs.
Wist ik niet :)

Wel raar eigenlijk, dat zelfs producten van het zelfde merk dan zo slecht te vergelijken zijn.. Het is maar dat ik een 154 kon lenen, anders had ik waarschijnlijk af gegaan op youtube testen en bv een milwaukee gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:28
twain4me schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Wist ik niet :)

Wel raar eigenlijk, dat zelfs producten van het zelfde merk dan zo slecht te vergelijken zijn.. Het is maar dat ik een 154 kon lenen, anders had ik waarschijnlijk af gegaan op youtube testen en bv een milwaukee gekocht.
heb je de 154 wel eens kunnen vergelijken met de milwaukee?
Je hebt ook vaak een Z of ZJ uitvoering. Wat zijn de verschillen hierin?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 14:57
Wachten... schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Site is nu onder constructie, maar hier staat het.
https://www.makita.nl/kenniscentrum/serienummer.html

Heeft te maken met wel/geen koffer, wel/geen batterij, wel/geen <insert ding>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivado
[...]

Hier zijn eindeloos veel youtube filmpjes van te vinden.
De J staat voor M-Box. Alles na de getallen staat voor de meegeleverde accessoires. Dit staat uitgebreid uitgelgd in de startpost. Deze staat vol met nuttige info voor (o.a. startende) klussers, ik raad je van harte aan deze een keer volledig te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10 18:00
-Tim- schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb een vochtig schuurtje, dus had geen goed gevoel bij MDF. Verder was het prijsverschil tussen berken (€85) en betonplex (€95) klein, dus toch maar voor een laminaatlaag gegaan. Over gladde betonplex werktafels las ik dat het vervelend is dat ze té glad zijn, dus vandaar voor de anti-slip gegaan. Als ik het binnen heb zal ik wel een fotootje plaatsen.

[...]

Ik wou dus direct goed uitpakken met alu extrusie (ook geïnspireerd door Peter Millard), maar ik ga denk ik eerst even vertrouwd raken met puur de plaat. Ik verwacht dat mijn twee schragen (Keter Lumberjacks) het wel genoeg kunnen ondersteunen. Als verbinding ga ik dan denk ik wat 3D geprinte 20mm 'knoppen' bovenop de schragen schroeven, zodat ik als een Lego blokje de MFT plaat er overheen kan plaatsen.

[...]

Dat is ook mijn doel voor m'n Parkside invalzaag. Ik heb een 3D printer, dus ben van plan veel dingetjes daarmee te maken die op de MFT te passen. Benchdogs zelf natuurlijk, als aanslag voor het plaatmateriaal; en dan een MFT rail support die hopelijk ook m'n Parkside rail past. (anders teken ik dit idee even opnieuw).

Fancy dingetjes zoals side-extrusies of een aanslag met meetlint en vlaggetje, mag ik dan van mezelf kopen als ik deze MFT tafel eenmaal veel gebruik. De MFT tafel is in ieder geval al een hobby op zich geworden haast, die Peter Millard werkt aanstekelijk ;)
Heel tof! Je kunt ook zoals die Peter Millard (inderdaad geniale gast!) 19mm buizen kopen en die zelf op maat maken. Werkt vast ook wel. Vandaag toevallig de Makita invalzaag gekocht en ga dus ook de plaat binnen enkele dagen bestellen. Ben benieuwd naar je plaat en je ervaringen ermee!

Na jouw opmerking over die ALU-profielen zit ik te kijken op een verkoper van die profielen. Erg interessant en ik zit er ook over na te denken om daar ook een onderstel (opklapbaar) van te maken. Ook ik ga eerst gewoon even proefdraaien met de plaat en een paar schraagjes. Maar heb jij al een idee hoe jij met die alu extrusies het gaat opbouwen? Ik zie de vierkant maar ook langwerpige. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer je voor een vierkant zou gaan en wanneer voor de ander.

Laten we elkaar op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-10 18:29
Bjjorntjje schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Je zou evt. ook deze kunnen overwegen.

https://www.gereedschapce...3n6AdgEAQYAiABEgKtKvD_BwE

met houder voor bitjes en magneetstripje voor schroeven.
Lijkt me niet handig als rechtshandige de bithouder aan die kant met adapter en langere bit, of is er ook voor de linker kant verkrijgbaar en aan de afbeelding te zien alleen maar rechter zijde te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

J.E. Weinor schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Lijkt me niet handig als rechtshandige de bithouder aan die kant met adapter en langere bit, of is er ook voor de linker kant verkrijgbaar en aan de afbeelding te zien alleen maar rechter zijde te monteren.
Volgens mij aan 2 kanten te bevestigen. zit vast in hetzelfde schroefgat als de draaghaak. Dus kwestie van de draaghaak aan de andere kant bevestigen.

Edit: Ja dus.

De Makita Stickbit is een magnetische bithouder die u op de bekende Japanse blauwe accu-schroefmachines van alle voltages kunt bevestigen. De bithouder wordt met een rvs M4 bout bevestigd op de plek waar normaal de draaghaak zit en kan voor zowel links- als rechtshandigen gemonteerd worden. De Stickbit wordt geleverd zonder bits.

https://baptist.nl/boren/...kita-accu-schroefmachines

[ Voor 33% gewijzigd door BeaM-R op 31-01-2023 18:12 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 10:15
Raymond schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Slagschroevedraaiers hebben hun plek. Zie ook reactie boven mij.
Je moet alleen wel de afweging maken of het de moeite waard is. Het is een extra apparaat (€€), wat inderdaad een flinke herrie maakt (zeker in afgesloten ruimtes) en wat de nodige oefening vergt om lichtjes te kunnen bedienen (ikea kastjes kan, maar wel met een geschikt model en een voorzichtige trekkervinger).

Daar staat tegenover dat zo'n machine lomp grote schroeven met gemak kan indraaien, snel is en dat het je polsen/arm nauwelijks belast.
Hier ook een fan van de 154... en ik zou niet meer zonder willen. Die enkele keer dat ik nog met een boormachine iets schroef voelt echt raar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BeaM-R schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Volgens mij aan 2 kanten te bevestigen. zit vast in hetzelfde schroefgat als de draaghaak. Dus kwestie van de draaghaak aan de andere kant bevestigen.

Edit: Ja dus.

De Makita Stickbit is een magnetische bithouder die u op de bekende Japanse blauwe accu-schroefmachines van alle voltages kunt bevestigen. De bithouder wordt met een rvs M4 bout bevestigd op de plek waar normaal de draaghaak zit en kan voor zowel links- als rechtshandigen gemonteerd worden. De Stickbit wordt geleverd zonder bits.

https://baptist.nl/boren/...kita-accu-schroefmachines
Maar dat is een andere variant die @Bjjorntjje in de link dan de link die jij naar toewijst, kan alleen een rechter variant er uit halen, het gat in de bithouder voor de schroef zit links, om het te bevestigen linker zijde zit het gat voor de schroef rechts en precies tegen over elkaar aan de linker en rechterzijde in de zelfde lijn dus je hebt een linker variant nodig, het gat zet aan de linker zijde van de machine rechts en rechts aan de linkerzijde om te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

webber87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Heel tof! Je kunt ook zoals die Peter Millard (inderdaad geniale gast!) 19mm buizen kopen en die zelf op maat maken. Werkt vast ook wel. Vandaag toevallig de Makita invalzaag gekocht en ga dus ook de plaat binnen enkele dagen bestellen. Ben benieuwd naar je plaat en je ervaringen ermee!

Na jouw opmerking over die ALU-profielen zit ik te kijken op een verkoper van die profielen. Erg interessant en ik zit er ook over na te denken om daar ook een onderstel (opklapbaar) van te maken. Ook ik ga eerst gewoon even proefdraaien met de plaat en een paar schraagjes. Maar heb jij al een idee hoe jij met die alu extrusies het gaat opbouwen? Ik zie de vierkant maar ook langwerpige. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer je voor een vierkant zou gaan en wanneer voor de ander.

Ik heb me bedacht dat een aluminium (voor nu) wat overkill gaat zijn. Ik zat eerst te denken aan bijv. het haaks klemmen van werkstukken (over de rand van de tafel) en uiteindelijk een rail-hinge toevoegen. Dan leek me langwerpig extrusie het beste, zodat je twee tracks hebt voor klemmen. Je kan zeker een hele mooie (opbouwbare) bank bouwen van dergelijk extrusie, maar het gaat snel in de kosten lopen. Al snel kan je net zo goed bijv. een centipede kopen met blad.

Maargoed ik ga nu eerst dus maar met de plaat aan de slag. Ik kwam nog deze post tegen waarin @L.N. ook een mooie MFT tafel heeft gebouwd op schragen. Waarschijnlijk is die aanslag met lineaal de eerste accesoire die ik er bij ga halen. M'n zaaglineaal vastzetten kan dan eerst nog wel even zonder zo'n advanced scharnier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:21
Wachten... schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ja klopt, dat bedoel ik inderdaad.
Waar is deze van?
Gereedschappro heeft ook een universele, grote magneet waar je ook een hand vol schroeven aan kan hangen. Ik vind ze echt ideaal, altijd bitjes bij de hand.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:35
-Tim- schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Ik heb me bedacht dat een aluminium (voor nu) wat overkill gaat zijn. Ik zat eerst te denken aan bijv. het haaks klemmen van werkstukken (over de rand van de tafel) en uiteindelijk een rail-hinge toevoegen. Dan leek me langwerpig extrusie het beste, zodat je twee tracks hebt voor klemmen. Je kan zeker een hele mooie (opbouwbare) bank bouwen van dergelijk extrusie, maar het gaat snel in de kosten lopen. Al snel kan je net zo goed bijv. een centipede kopen met blad.

Maargoed ik ga nu eerst dus maar met de plaat aan de slag. Ik kwam nog deze post tegen waarin @L.N. ook een mooie MFT tafel heeft gebouwd op schragen. Waarschijnlijk is die aanslag met lineaal de eerste accesoire die ik er bij ga halen. M'n zaaglineaal vastzetten kan dan eerst nog wel even zonder zo'n advanced scharnier :)
Ik gebruik de MFT niet zo vaak meer nu ik een paneelzaag je heb, maar ben er nog steeds blij mee. Hier vind je een meer uitgebreid bouwverslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Eraser127

Nijkerk

Zelf zit ik na een aantal jaar met alleen een uitvoering: Makita DF330 en een Bosch BPH 2000 boorhamer nu maar eens te kijken naar iig een fatsoenlijke schroevendraaier/boor.

Nu zag ik deze set: https://www.ibood.com/off...iset-2x-50-ah-accu/769877 Is ook nog een paar tientjes goedkoper dan elders. En volgens mij zijn de accu acties ook voorbij gezien de nieuwe spaaractie webwinkel. Dus volgens mijn niet echt redenen om het niet te doen (afgezien van de UK verloop plug)?

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 01-02-2023 11:33 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

teacher schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:52:
oehh... shut up and take my money!
marktplaats :)

staan genoeg aanbieders die dergelijke dingen voor niet geld gek aanbieden, die hebben de hele dag hun Prusa of Creality aan staan om die dingen uit te spugen :P

ik kan ze nu zo 1,2,3 niet vinden op MP, maar hier een voorbeeldje o Etsy

@Wachten...

[ Voor 33% gewijzigd door Fraggert op 01-02-2023 12:12 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40
Eraser127 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:26:
Zelf zit ik na een aantal jaar met alleen een uitvoering: Makita DF330 en een Bosch BPH 2000 boorhamer nu maar eens te kijken naar iig een fatsoenlijke schroevendraaier/boor.

Nu zag ik deze set: https://www.ibood.com/off...iset-2x-50-ah-accu/769877 Is ook nog een paar tientjes goedkoper dan elders. En volgens mij zijn de accu acties ook voorbij gezien de nieuwe spaaractie webwinkel. Dus volgens mijn niet echt redenen om het niet te doen (afgezien van de UK verloop plug)?
Die set heeft een UK pluk, niet ideaal maar mee te leven. Jammer genoeg is de set niet BL (brushless).
Hij zal z'n werk goed doen, maar BL is net even beter.
Als je toch de slagschroevendraaier niet (veel) gaat gebruiken kan je beter een losse BL set halen met alleen een schroefmachine en later een betere slagschroevendraaier halen als je het echt nodig hebt (dit is een ding zonder instellingen en uit ouder model).
Ik heb hetzelfde dilemma gestaan en uiteindelijk deze set gekocht https://www.coolblue.nl/product/836579/makita-ddf485rfj.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een beetje stomme vraag - vind ik zelf. Tijdje terug een Metabo boorhamer gekocht; ik kan er echter niet echt lekker mee werken. Ik hamerstand gaat hij pas hameren boven een bepaald aantal toeren, en dan meteen erg hard waardoor ik vaak schade heb aan het omringende pleisterwerk en steen.

Ik heb hiervoor nooit een boorhamer gebruikt, altijd mijn vaders superdegelijke inmiddels 35 jaar oude Bosch klopboor. Superding. Ik kan daar veel gecontroleerder meer werken dan de Metabo, hij begint al met kloppen bij lage toeren dus minder schade aan het omringende pleisterwerk.

Gebruik ik mijn Metabo boorhamer verkeerd of is dit gewoon het verschil tussen een boorhamer en een klopboor?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 22:15

dragonhaertt

@_'.'

Dr. Strangelove schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:56:
Ik heb een beetje stomme vraag - vind ik zelf. Tijdje terug een Metabo boorhamer gekocht; ik kan er echter niet echt lekker mee werken. Ik hamerstand gaat hij pas hameren boven een bepaald aantal toeren, en dan meteen erg hard waardoor ik vaak schade heb aan het omringende pleisterwerk en steen.

Ik heb hiervoor nooit een boorhamer gebruikt, altijd mijn vaders superdegelijke inmiddels 35 jaar oude Bosch klopboor. Superding. Ik kan daar veel gecontroleerder meer werken dan de Metabo, hij begint al met kloppen bij lage toeren dus minder schade aan het omringende pleisterwerk.

Gebruik ik mijn Metabo boorhamer verkeerd of is dit gewoon het verschil tussen een boorhamer en een klopboor?
Waarom niet gewoon boren, tot je door het pleisterwerk bent?
Ik zet het hameren altijd pas aan op het moment dat het zwaar wordt. In steen heb je sowieso geen hamerfunctie nodig, dat is pas écht nodig bij beton.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
[...]

Als je echt voor brute kracht wil gaan heb je de nieuwe gen. Milwaukee of zelfs de triple hammer van Metabo/Hitachi nodig.

Echter is de DTD15x of de DTD17x serie meer dan prima voor 99% van je houtschroeven in NL. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado

Kan het zijn dat hij (nog) niet hamert omdat er a) te weinig weerstand is of b) te weinig druk is? Ik merk dat mijn boorhamers (Metabo & Bosch) pas gaan hameren als de boor tegen de aanslag (achterin de boorkop) aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KillaZ schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Als je echt voor brute kracht wil gaan heb je de nieuwe gen. Milwaukee of zelfs de triple hammer van Metabo/Hitachi nodig.

Echter is de DTD15x of de DTD17x serie meer dan prima voor 99% van je houtschroeven in NL. :)
en voor die 1% is even voorboren ook zo erg niet, we doen afentoe net of dat een heel groot probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Eraser127 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:26:

Op ibood een leuke set met uk stekker maar mag de pret niet drukken er zit een verloop stukje bij voor de lader

Gratis accu Makita 20 cadeau punten dat is niet bij ibood van toepassing en doet aan geen enkele acties van Makita mee, ibood is geen erkend Makita dealer, dat is wel een dingetje waar je op moet letten.

Op ibood kun je best leuke voordelige tools schoren en accessoires voor Makita die regelmatig voorbij komt zoals een stofzuiger onderstel afkortzaag bits en boortjes etc.

De spaaractie Makita loopt tot 31 maart 2023 en op is op, de gratis accu is nog volop aanwezig door 20 cadeau punten in te leveren, nog gekeken in de Makita app.

De tweakers.net/pricewatch is geen goed vergelijk betreft lage prijzen om te scoren.er ontbreken te veel sites die hun waar aanbieden om prijzen te vergelijken en ook niet vergelijkbaar zoals idealo. wat ik een topper vind over de grens aankopen laat staan het overzicht en prijs geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@SniperGuy @J.E. Weinor Tnx beiden d:)b , ik heb uitvoering: Makita DHP485RFJ 18V Klopboor-/schroefmachine (Incl. 2 3,0 Ah acc... besteld bij CB. Een slagschroevendraaier is idd niet echt nodig, en ik kan altijd nog uitbreiden. Nu heb ik iig een apparaat welke voldoende krachtig is.

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
BeaM-R schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Kijk hier eens:
https://www.sticker4tools.com/

Toevallig zelf pas ook stickers besteld (alleen via Etsy). Later kwam ik pas deze site tegen.
Kijk…, dat is perfect.
Ik had ook bij Combitools een DHS660ZJ besteld waar geen sticker op zat.
Tevens een DGA520ZX1 gekocht, welke in een koffer binnenkwam. Dus maar een inlay gekocht voor een DGA519 waar de 520 en 521 ook in gaan, want ik had nog een Mbox3 over.
Ik zit dus met 2 Mboxen zonder sticker en dat trekt m’n autisme echt niet :’)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgXdtCq8I7aspNzDIl1QWQIRSYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnCokxZctc04iVZm5kxAtIn3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
OutSIdeR schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:11:
[...]

Kijk…, dat is perfect.
Tevens een DGA520ZX1 gekocht, welke in een koffer binnenkwam. Dus maar een inlay gekocht voor een DGA519 waar de 520 en 521 ook in gaan, want ik had nog een Mbox3 over.

[Afbeelding]
Komt wel vaker voor een M-box zonder sticker vaak worden die boxen zelf samengesteld door de verkoper dat er geen stickker wel of niet op zit maak ik mij niet druk over, kan wel handig zijn in gebruik met een 10 tal boxen met inhoud dan grijp je niet naar de verkeerde box als de inhoud niet zichtbaar is door de sticker.

Algemeen vind ik de M-Box van Makita matige kwaliteit en niet echt bestand tegen een stootje en snel afbreekt.
Makita maakt veel producten en al lang op de markt maar een M-box radio hebben ze nog niet uitgevonden zoals bij de concurrentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

[Afbeelding]
De DRT zonder TH kan dan weer wel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
twain4me schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:14:
[...]

De DRT zonder TH kan dan weer wel? 8)7
Gisteren binnen gekregen, nog geen tijd gehad voor de initialen :’)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

OutSIdeR schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Gisteren binnen gekregen, nog geen tijd gehad voor de initialen :’)
Ok, dat kan. Maar dan zijn er nog wel meer dingen 1 Mbox niet "geklikt" in de stapel en een andere M box staat open. niet lle klikjes zitten dicht geklikt. De verkeerde kleur stofzuiger en er ligt nog een makita doos op de grond te zwerven.. man man man.. :+
Ik denk dat dat autisme (OCD) wel mee valt en je gewoon graag stickers plakt. O-) oja en waarom bewaar je een bal bij je gereedschap?

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 01-02-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
twain4me schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:34:
[...]

Ok, dat kan. Maar dan zijn er nog wel meer dingen 1 Mbox niet "geklikt" in de stapel en een andere M box staat open. niet lle klikjes zitten dicht geklikt. De verkeerde kleur stofzuiger en er ligt nog een makita doos op de grond te zwerven.. man man man.. :+
Ik denk dat dat autisme (OCD) wel mee valt en je gewoon graag stickers plakt. O-) oja en waarom bewaar je een bal bij je gereedschap?
Ik zit nog midden in een verbouwing.
Bal is van m’n vriendin die dat gebruikte tijdens haar zwangerschap.
Ik plak overigens ook nog graag stickers. Meestal op netwerkapparatuur :+
J.E. Weinor schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:42:
[...]

Komt wel vaker voor een M-box zonder sticker vaak worden die boxen zelf samengesteld door de verkoper dat er geen stickker wel of niet op zit maak ik mij niet druk over, kan wel handig zijn in gebruik met een 10 tal boxen met inhoud dan grijp je niet naar de verkeerde box als de inhoud niet zichtbaar is door de sticker.

Algemeen vind ik de M-Box van Makita matige kwaliteit en niet echt bestand tegen een stootje en snel afbreekt.
Makita maakt veel producten en al lang op de markt maar een M-box radio hebben ze nog niet uitgevonden zoals bij de concurrentie.
Volgens mij zijn de Mboxen in licentie afgenomen door Makita. Ik dacht begrepen te hebben dat de oude systainers van festool qua bouw/copyright had overgedragen aan een ander bedrijf waar je ze in licentie of iets dergelijks kan afnemen. Hikoki deed/doet dat ook.

Dat gezegd hebbende, ik had bij m’n vorige werkgever de oude systainers van festool en gebruikte het regelmatig als kruk, opstapje of laptop tafel.
Dat doe ik nu ook met de Makita variant en zijn wmb vrij stevig.

[ Voor 45% gewijzigd door OutSIdeR op 01-02-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-08 13:46
Domme vraag misschien, maar hoe belangrijk is het vermogen van een haakse slijper? Ga ik als af-en-toe doe-het-zelver daadwerkelijk spijt krijgen van een ~750W machine t.o.v. een 1500-2000W versie? Gaat dan over 125mm schijfjes.

Use case voor mij is b.v. een sleufje maken in de muur voor leidingwerk, een keer een paar tegels doorsnijden voor een terras, dat soort werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JWolk92 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:21:
Domme vraag misschien, maar hoe belangrijk is het vermogen van een haakse slijper? Ga ik als af-en-toe doe-het-zelver daadwerkelijk spijt krijgen van een ~750W machine t.o.v. een 1500-2000W versie? Gaat dan over 125mm schijfjes.

Use case voor mij is b.v. een sleufje maken in de muur voor leidingwerk, een keer een paar tegels doorsnijden voor een terras, dat soort werk.
2000 watt voor een 125mm machine? zijn dat echte watts of chineese watts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado

Dat is helemaal geen domme vraag.
Ik heb al ruim 10 jaar een ~700W Makita, toen ik daar 3 jaar geleden de tandwielen van sloopte had ik snel een nieuwe nodig, toen direct een 1100W Metabo gekocht.
Als ik goed oplet merk ik inderdaad dat deze meer vermogen heeft. Zo dipt het toerental minder als ik de schijf in beton zet, en kan ik wellicht wat sneller slijpen.
Dat gezegd hebbende heb ik niet het idee dat ik iets te kort kwam met de Makita. Ik heb nooit een situatie gehad dat ik iets niet kon (afgezien van toen mijn tandwielen tandjes miste).

Bij de keuze voor een slijptol let ik vooral op de volgende zaken:

- Wel of geen motor rem (staat de schijf snel stil)
- Type schakelaar (vastzet schakelaar of veiligheidsschakelaar die uitgaat als je hem loslaat)
- Ergonomie (houdt hij lekker vast)
- 230V of Accu

Inmiddels heb ik ook een DGA517, dat is verreweg de fijnste slijptol die ik heb, door de motorrem, veiligheidsschakelaar en de ergonomie wint hij het met vlag en wimpel van de Makita en Metabo, ondanks dat beide meer vermogen hebben. Dat hij op accu is is een extra bonus.

Daarnaast heb ik een Bosch Pro M14 snelspanmoer gekocht (Die is universeel en past op al mijn machines incl. 230mm). Dat is echt een aanrader. Hoeft maar ca. 15 a 20 euro te kosten maar maakt schijven wisselen een feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Pneumatische Spijkermachine 50 mm alleen Brads geen nieten leuke prijs en geen brede afdruk in hout zoals met een combi.

https://www.ibood.com/off...ijkermachine-50-mm/770477

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:44:
2000 watt voor een 125mm machine? zijn dat echte watts of chineese watts
Merken als Metabo, Bosch, en Makita hebben ook wel 125mm machines met in ieder geval 1800 W, dus zullen wel echte watts zijn. Of opgenomen vermogen, in ieder geval.
Nivado schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:46:
Dat is helemaal geen domme vraag.
Ik heb al ruim 10 jaar een ~700W Makita, toen ik daar 3 jaar geleden de tandwielen van sloopte had ik snel een nieuwe nodig, toen direct een 1100W Metabo gekocht.
Als ik goed oplet merk ik inderdaad dat deze meer vermogen heeft. Zo dipt het toerental minder als ik de schijf in beton zet, en kan ik wellicht wat sneller slijpen.
Dat gezegd hebbende heb ik niet het idee dat ik iets te kort kwam met de Makita. Ik heb nooit een situatie gehad dat ik iets niet kon (afgezien van toen mijn tandwielen tandjes miste).

Bij de keuze voor een slijptol let ik vooral op de volgende zaken:

- Wel of geen motor rem (staat de schijf snel stil)
- Type schakelaar (vastzet schakelaar of veiligheidsschakelaar die uitgaat als je hem loslaat)
- Ergonomie (houdt hij lekker vast)
- 230V of Accu

Inmiddels heb ik ook een DGA517, dat is verreweg de fijnste slijptol die ik heb, door de motorrem, veiligheidsschakelaar en de ergonomie wint hij het met vlag en wimpel van de Makita en Metabo, ondanks dat beide meer vermogen hebben. Dat hij op accu is is een extra bonus.

Daarnaast heb ik een Bosch Pro M14 snelspanmoer gekocht (Die is universeel en past op al mijn machines incl. 230mm). Dat is echt een aanrader. Hoeft maar ca. 15 a 20 euro te kosten maar maakt schijven wisselen een feestje.
Variabel toerental kan ook een ding zijn om op te letten, of anders in ieder geval altijd goed letten op het max toerental dat een schijf aan kan. Borstelen met een komschijf op max toerental is in ieder geval een goede manier om te testen of je voldoende PBM hebt om je tegen de rondvliegende staaldraadjes van de borstel te beschermen ;)

Als @JWolk92 inderdaad ook voor een 2000 W slijptol wil gaan, zou ik ook even op softstart letten. Weet niet of het op 125mm machines zo relevant is, maar op een 230mm machine met 2000W kun je goed de stoppen er uit slaan als je geen softstart hebt.

Vermogen kom ik normaalgesproken niet te kort op m'n 700W slijptolletje, alhoewel ik me goed kan voorstellen dat voor slijpen in beton meer vermogen nodig is. Maar 125mm is voor mij over het algemeen te klein om fatsoenlijk door een betontegel te komen, dus dan pak ik toch de 230mm. Er zullen vast use cases zijn voor een 2000 W 125mm slijptol, maar ik ben die in mijn gebruik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@dragonhaertt roept het al, je gebruikt de hamerfunctie waar je eigenlijk met gewoon (klop)boren al zou moeten kunnen volstaan.

Die pleisterlaag hamer je stuk met de hamerfunctie, die functie is alleen voor beton (of andersoortige hele harde steensoort) bedoelt. Volgens mij vind zo'n pleisterlaag zelfs de klopfunctie niet leuk, maar zoals altijd vanachter een toetsenbord.....your mileage may vary........ik ken jouw pleisterlaag niet :+

Wat voor soort steen zit er achter het pleisterwerk? want als je normaliter met je geleende klopboor al prima uit de voeten kan dan is de hamerboor/boorhamer niet het juiste gereedschap en was je beter af met een nieuwe klopboor mocht je die van pa even niet voor handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
henkie196 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:23:
[...]

Merken als Metabo, Bosch, en Makita hebben ook wel 125mm machines met in ieder geval 1800 W, dus zullen wel echte watts zijn. Of opgenomen vermogen, in ieder geval.

[...]

Variabel toerental kan ook een ding zijn om op te letten, of anders in ieder geval altijd goed letten op het max toerental dat een schijf aan kan. Borstelen met een komschijf op max toerental is in ieder geval een goede manier om te testen of je voldoende PBM hebt om je tegen de rondvliegende staaldraadjes van de borstel te beschermen ;)

Als @JWolk92 inderdaad ook voor een 2000 W slijptol wil gaan, zou ik ook even op softstart letten. Weet niet of het op 125mm machines zo relevant is, maar op een 230mm machine met 2000W kun je goed de stoppen er uit slaan als je geen softstart hebt.

Vermogen kom ik normaalgesproken niet te kort op m'n 700W slijptolletje, alhoewel ik me goed kan voorstellen dat voor slijpen in beton meer vermogen nodig is. Maar 125mm is voor mij over het algemeen te klein om fatsoenlijk door een betontegel te komen, dus dan pak ik toch de 230mm. Er zullen vast use cases zijn voor een 2000 W 125mm slijptol, maar ik ben die in mijn gebruik nog niet tegengekomen.
Ik heb een Bosch slijptol geen blauwe maar de groene een PWS600 650 W al ruim 35 jaar in bezit daar zit geen enkele veiligheid op geen rem, soft start vaste schakelaar stand wat gewoon doorloopt de beschermkap er af gesloopt vind ik onhandig in gebruik het ding zit altijd in de weg geen as vergrendeling etc. een ongeluk er nooit mee gehad ondanks geen beveiliging.

De moer met een sleutel losdraaien en niet meer in bezit, daar gebruik ik hamer en schroevendraaier voor om de bout los en vast te tikken voor het wisselen van de schijf en eigenlijk aan vervanging toe is al helemaal verneukt.

Heb er van alles al mee geslepen van steen bestrating wel 400m2 beton metaal kunststof pvc etc. dikke betontegels 6cm geen probleem, de tol kan 115 mm schijfjes op volgens specificaties maar 125 mm schijven geen probleem en werkt nog steeds aan vermogen niets te kort het verschil de goede schijven gebruiken daar zit onderling wel verschil in zowel diamant als metaal schijven.dat merk je wel met doorslijpen.

Maar de slijptol is lekker compact met één hand, enige wat ik in die jaren heb verandert een langer snoer er aan, heb je wat meer bewegingsvrijheid en niet de kans dat je over de haspel heen struikelt die in de weg staat, maar nooit stuk gegaan of onderdelen vervangen terwijl ik er ruw mee om ga en ooit gekocht in Duitsland bij de lokale bouwmarkt voor 89 DM.

Moet alleen de moer nog vervangen die is verneukt met de hamer/schroevendraaier, gelezen in deze topic over een snel span moer voor een slijptol werkt dat goed op een slijptol zodat ik geen hamer met schroevendraaier meer nodig heb om de schijven te verwisselen dan kan het weer jaren mee,

De grote slijptollen met groter schijf kan ik niet mee werken het is lomp en zwaar en minder wendbaar door de grootte van de schijf en omwenteling.

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 02-02-2023 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

Fraggert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:07:
[...]

@dragonhaertt roept het al, je gebruikt de hamerfunctie waar je eigenlijk met gewoon (klop)boren al zou moeten kunnen volstaan.

Die pleisterlaag hamer je stuk met de hamerfunctie, die functie is alleen voor beton (of andersoortige hele harde steensoort) bedoelt. Volgens mij vind zo'n pleisterlaag zelfs de klopfunctie niet leuk, maar zoals altijd vanachter een toetsenbord.....your mileage may vary........ik ken jouw pleisterlaag niet :+

Wat voor soort steen zit er achter het pleisterwerk? want als je normaliter met je geleende klopboor al prima uit de voeten kan dan is de hamerboor/boorhamer niet het juiste gereedschap en was je beter af met een nieuwe klopboor mocht je die van pa even niet voor handen hebben.
Op de meeste boorhamers kan je de hamerfunctie ook uitschakelen. Dus eerste stukje zonder hamerfunctie boren. Even stukje voorboren met kleinere diameter doe ik ook meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BeaM-R schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Op de meeste boorhamers kan je de hamerfunctie ook uitschakelen. Dus eerste stukje zonder hamerfunctie boren. Even stukje voorboren met kleinere diameter doe ik ook meestal.
Ja, klopt, dat kan op mijn Bosch ook. Op die manier meng ik mijn beton, anders ligt er meer specie naast de kuip dan erin :+

Het is alleen even de vraag of @Dr. Strangelove zijn steen (dat achter het pleister zit) voldoende zacht is voor een machine die alleen de boorfunctie gebruikt.

Zijn opmerking dat met de hamerboor er de brokken van af vliegen maar dat het met de klopboor wel gewoon goed gaat deed mij vermoeden dat het geen zompig baksteentje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Ja, klopt, dat kan op mijn Bosch ook. Op die manier meng ik mijn beton, anders ligt er meer specie naast de kuip dan erin :+

Het is alleen even de vraag of @Dr. Strangelove zijn steen (dat achter het pleister zit) voldoende zacht is voor een machine die alleen de boorfunctie gebruikt.

Zijn opmerking dat met de hamerboor er de brokken van af vliegen maar dat het met de klopboor wel gewoon goed gaat deed mij vermoeden dat het geen zompig baksteentje is.
ook geen beton :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:29
Nivado schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:55:
@Patox

[...]

Goed advies!
Daarop aanvullend, beter een 12V (=10.8V) pro machine dan een 18V bouwmarkt machine. De 12V is dan over het algemeen sterker, veelzijdiger en/of goedkoper.

[...]

Dit is heel persoonlijk. Heel veel mensen hier zijn het volledig met jou eens, echter deel ik die meening niet. Ik heb nog nooit het idee gehad dat mijn 18V machines (met 3Ah of met 5Ah accu) te zwaar is. Ik vind daarentegen juist de balans tussen de accu en de top heel fijn.
Ik heb ook 14.4V LXT machines, die een stuk lichter zijn, maar toch grijp ik eerst naar de 18V machines.

Als je het toch te zwaar vind, zou ik vooral 12V machines overwegen.
18V met 2Ah kan natuurlijk ook, maar voor tuinmachines heb je niets aan 2Ah accu's, dan zou ik vooral 5Ah accu's gebruiken. Combi kan natuurlijk ook.
Nu er weer Bosch Blauw in de aanbieding is bij Amazon is dit misschien de tijd om te toe te slaan. Ook al lijken de aanbiedingen niet heel scherp als ik mijn prijs tracker plugin mag geloven. Ik heb onderstaande twee nu in mijn winkelmandje.

Ik neem aan dat de 12v versie wat lichter is maar wel een betere uitvoering (?). Enige waar ik nog over twijfel is dat 10mm boortjes de max lijken dus bij 12mm of dikker heb ik een andere machine nodig, maar ik weet niet hoe vaak dat gaat gebeuren. De 12v aanbieding lijkt ook iets scherper. Wat zeggen de experts hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8yTnYkUzLEEmmNCSGzs6GkzA8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnhzfoeSkS78j1ONLnHrY3M4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-10 16:04
Patox schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:07:
[...]

Nu er weer Bosch Blauw in de aanbieding is bij Amazon is dit misschien de tijd om te toe te slaan. Ook al lijken de aanbiedingen niet heel scherp als ik mijn prijs tracker plugin mag geloven. Ik heb onderstaande twee nu in mijn winkelmandje.

Ik neem aan dat de 12v versie wat lichter is maar wel een betere uitvoering (?). Enige waar ik nog over twijfel is dat 10mm boortjes de max lijken dus bij 12mm of dikker heb ik een andere machine nodig, maar ik weet niet hoe vaak dat gaat gebeuren. De 12v aanbieding lijkt ook iets scherper. Wat zeggen de experts hier?

[Afbeelding]
Ligt geheel aan waarvoor je het gaat gebruiken.

Ga je schuttingen in elkaar schroeven of verbouwen, de 18v machine.
Ikea kastjes en kleine klusjes, de 12v machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:59
[...]

[Afbeelding]
Wat beter is ligt natuurlijk ook aan het beoogd gebruik. Als je voornamelijk gaat voor "meubel maken" of zo is het sowieso licht werk en heb je aan de 12V in principe voldoende. Wil je ermee gaan (ver)bouwen is een zwaardere machine beter. Waarmee ik niet wil zeggen dat de 12V machine slecht is (heb er zelf ook een en mee in de muur geboord). En de 18V machine is natuurlijk ook zwaarder en lomper in gebruik waardoor als je dat niet nodig hebt een lichtere / compactere machine te prefereren kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 16:18

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@patox Ik weet niet of je de knoop al doorgehakt hebt, maar als je dan toch voor de 12V gaat, neem dan de FC versie (met flexiclick wisselstukken) De 35 FC versie heeft wat betere accu's en is wat nieuwer.

Ik gebruik zowel 18V als 12V en zoals hierboven al aangegeven, ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Heel scherp zijn de aanbiedingen niet, neem vooral ook een kijkje op de .de site, scheelt soms aanzienlijk.
Er was ook een schroefmachine met 3 accu's in het 18V segment, maar ik weet niet meer of het een gsb of gsr was (even zoeken misschien) voor relatief weinig (al heb ik al een tijdje de prijzen van dit model niet meer gevolgd ymmv)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

[...]

Kijk…, dat is perfect.

[Afbeelding]
Hier inmiddels de sticker ook ontvangen. Was voor een boorhamer die in een koffer zat waar ik een mbox voor gekocht had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycrNmREunwuTATwpi-Djkjeu3A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENuG3377lfLdSkLL1zDUeIls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmJJICjiIGBsBH3mfjtRct0sQ3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82ddx1DU39A0CKYM4L4YHRdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grappig ook dat ze die gewoon los leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Iemand hier toevallig in het bezit van een Makita HS011GZ cirkelzaag ? Ik heb deze zojuist gekocht ivm het bouwen van een overkapping. Nu zit er aan de voorkant en moer en lijk de achterzijde los te kunnen komen van de zool zodat ze zaag ook als invalzaag te gebruiken is. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Zie ik wat over het hoofd of is het helmaal niet de bedoeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:30

Tot 1000watt is hobbywerk perfect. Daarboven overkill en meer voor dagelijks zwaar werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 02:21
[...]

[Afbeelding]
De 12V-35 is de betere van de 2 12V modellen. Brushless.
De 18V-21 is het instapmodel van de 18V reeks. Heeft wat meer kracht dan de 12V variant (55Nm bij harde ondergrond, tegen 35 Nm voor de 12V. Bij zachte ondergrond (schroeven in hout, bijvoorbeeld) ontlopen ze elkaar niet veel.

Als dit je keus is, zou ik geloof ik voor de 12V gaan, voor weinig gebruik en af en toe een schilderijtje ophangen is het prima, denk ik. Ik heb zelf de 35 FC, maar die heeft geen klopfunctie.
rockhopper schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:09:
@patox Ik weet niet of je de knoop al doorgehakt hebt, maar als je dan toch voor de 12V gaat, neem dan de FC versie (met flexiclick wisselstukken) De 35 FC versie heeft wat betere accu's en is wat nieuwer.

Ik gebruik zowel 18V als 12V en zoals hierboven al aangegeven, ze hebben allebei hun voor en nadelen.
Heel scherp zijn de aanbiedingen niet, neem vooral ook een kijkje op de .de site, scheelt soms aanzienlijk.
Er was ook een schroefmachine met 3 accu's in het 18V segment, maar ik weet niet meer of het een gsb of gsr was (even zoeken misschien) voor relatief weinig (al heb ik al een tijdje de prijzen van dit model niet meer gevolgd ymmv)
De FC heeft echter geen klopfunctie, beide door @Patox aangedragen modellen wel.

De 18V21 is het afgelopen jaar meerdere keren voor €150,- tot €160,- te koop geweest bij Amazon.
De 12V35 is 1 keer voor ca. €160,- te koop geweest, verder op gunstige momenten net onder de €170,-

Nog 1 aanvulling: Ik heb goede ervaringen met Warehouse Deals van Amazon. Kan soms zomaar €20 tot €30 schelen, en zijn doorgaans machines waar alleen de verpakking open is. Een kras hier of daar kan ik bij gereedschap niet van wakker liggen, dat komt er bij mij ook op.

Wel één keer gehad dat na een tijdje bleek dat de schakelaar van mijn multitool niet betrouwbaar was. Ik vermoed dat de oorspronkelijke koper dat sneller doorhad dan ik, en hem daarom geretourneerd heeft. Had ik het direct gemerkt, had ik hem ook terug kunnen sturen. Nu heb ik hem opgestuurd naar Bosch, en is het onder garantie opgelost. Garantieafhandeling was gewoon prima, maar de kans op iets dergelijks zal marginaal groter zijn, omdat sommigen een kapot apparaat gewoon terug zullen sturen, zonder te vermelden dat hij stuk is.

Voor de 18V21 staat momenteel een Warehouse Deal ("gebruikt - zeer goed", volgens de omschrijving alleen beschadigde verpakking) voor €151,97. Dus dat scheelt €39,- En vind je het toch niks, kan je het gewoon terugsturen.

[ Voor 21% gewijzigd door Wild Chocolate op 03-02-2023 00:24 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 17:58
+1 voor de 12v. Dakkapel mee gebouwd, zolder mee afgewerkt, hardhouten schutting mee gezet en niet tegen limieten aangelopen. Voor klopboren en ook als de boor groter moet zijn dan 12mm gebruik ik een bedraade klopboormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hier ook +1 voor de 12V. Sinds ik die machine heb ligt de 18V veel vaker in zijn doos; die 12v versie is klein en handzaam, maar nog steeds erg sterk. ik weet niet of ik er dagenlang 12mm gaten mee zou willen boren, dan pak ik toch wel de 18V versie, maar voor alle schroefwerk en boren tot 8mm gebruik ik eigenlijk altijd de 12v FC.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

de 12V-35 FC is een geweldig apparaat voor een groot deel van je schroef en boor gebruik.
Een klopboor is meestal niet nodig, en als je er écht een nodig hebt kan je beter een hamerboor pakken.

Voor groter en groffer werk pak ik liever de 18V, zeker omdat je daarmee meer grip hebt, en een langer handvat om kracht mee uit te oefenen. Voor kleiner werk is de 12V, zeker de brushless versie, krachtig zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Pixeltje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:52:
Hier ook +1 voor de 12V. Sinds ik die machine heb ligt de 18V veel vaker in zijn doos; die 12v versie is klein en handzaam, maar nog steeds erg sterk. ik weet niet of ik er dagenlang 12mm gaten mee zou willen boren, dan pak ik toch wel de 18V versie, maar voor alle schroefwerk en boren tot 8mm gebruik ik eigenlijk altijd de 12v FC.
Voor gaten groter dan 10 mm (in staal en steen) zijn ze beide niet bedoeld. De 12V heeft ook maar een 10 mm opname.

Ik ga er overigens vanuit dat de vraagsteller geen andere boor heeft, en dus een klopboor wil om wat veelzijdiger te zijn.

Er is overigens wel ook een boorhamer opzetstuk voor beide flexiclicks (12V en 18V), maar de sets waar die in zitten zijn nogal aan de prijs...

Bosch Professional 12V System Akku-Bohrschrauber GSR 12V-35 FC (inkl. 4 x Aufsatz, 2 x Akku GBA 12V 3.0Ah, Ladegerät GAL 12V-40, Zusatzhandgriff, in L-BOXX)

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 03-02-2023 10:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wild Chocolate schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:52:
Er is overigens wel ook een boorhamer opzetstuk voor beide flexiclicks (12V en 18V), maar de sets waar die in zitten zijn nogal aan de prijs...

Bosch Professional 12V System Akku-Bohrschrauber GSR 12V-35 FC (inkl. 4 x Aufsatz, 2 x Akku GBA 12V 3.0Ah, Ladegerät GAL 12V-40, Zusatzhandgriff, in L-BOXX)
Bizar dat ze dit zelfs voor de 12v maken. Maar met €130+ (incl. BTW) duidelijk geen goedkope accessoire.

Edit:
Hier overigens de info pagina van Bosch zelf: https://www.bosch-profess...ducts/gfa-12-h-1600A024LN Gaat dus om de GFA 12-H als los ding. Zijn ook een aantal webshops die hem verkopen (Amazon, MasterTools, Klium zie ik zo snel).

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 03-02-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@RobertMe had hem ook los gezien inderdaad, maar da's ook niet echt een prijs om hem "voor erbij" te kopen...

In mijn geval kan ik dan beter nog even doorsparen voor een 18V boorhamer-body... Maar da's dan eigenlijk ook weer zonde van mijn Makita bedrade boorhamer :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wild Chocolate schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:14:
@RobertMe had hem ook los gezien inderdaad, maar da's ook niet echt een prijs om hem "voor erbij" te kopen...

In mijn geval kan ik dan beter nog even doorsparen voor een 18V boorhamer-body... Maar da's dan eigenlijk ook weer zonde van mijn Makita bedrade boorhamer :X
Dat dacht ik dus ook al. Naast duur zul je de beperkingen van 12v toch ook snel merken. Dus dan zal een losse (bedrade of 18v) machine beter zijn en, gokje, niet veel duurder. En FlexiClick is zeker fijn. Maar met dit lomp grote opzetstuk zal dat "lekker snel en makkelijk wisselen" ook wel tegen vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

webber87 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:13:
[...]
Gisteren het MFT blad binnengekregen van de eerdergenoemde Marktplaats verkoper. Ziet er goed uit en voldoet aan m'n verwachtingen. Het is mooi stevig multiplex met aan de bovenkant mooie anti-slip laag en afgekante gaten. Aan de onderkant gewoon glad betonplex en geen afgekante gaten (kon de frees niet bij natuurlijk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4E_gFtVRjO5PT-nQu1nnOWh7ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZyjP4kKueNuhC7nJmvEXlls.jpg?f=fotoalbum_large
Heb 'm nu nog los liggen op 2 Keter Lumberjacks, uiteindelijk wil ik daar een flexibele montage voor bedenken. Het blad is opzich stevig genoeg zo, maar op termijn ga ik waarschijnlijk wel extra versteviging aanbrengen onder het blad (waarschijnlijk met zoiets als Peter Millard doet in z'n achtertuin in het filmpje dat je noemde)

[ Voor 21% gewijzigd door -Tim- op 03-02-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

-Tim- schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Gisteren het MFT blad binnengekregen van de eerdergenoemde Marktplaats verkoper. Ziet er goed uit en voldoet aan m'n verwachtingen. Het is mooi stevig multiplex met aan de bovenkant mooie anti-slip laag en afgekante gaten. Aan de onderkant gewoon glad betonplex en geen afgekante gaten (kon de frees niet bij natuurlijk).
[Afbeelding]
Heb 'm nu nog los liggen op 2 Keter Lumberjacks, uiteindelijk wil ik daar een flexibele montage voor bedenken. Het blad is opzich stevig genoeg zo, maar op termijn ga ik waarschijnlijk wel extra versteviging aanbrengen onder het blad (waarschijnlijk met zoiets als Peter Millard doet in z'n achtertuin in het filmpje dat je noemde)
Hoezo zou de frees daar niet bij kunnen? Je kan die plaat toch gewoon ondersteboven leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

dragonhaertt schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Hoezo zou de frees daar niet bij kunnen? Je kan die plaat toch gewoon ondersteboven leggen?
Dat had de leverancier in principe kunnen doen, maar dan had alles wel goed uitgelijnd moeten worden/blijven. Ik noemde het meer ter informatie dat de onderkant niet anti-slip is, dus je zou kunnen wisselen als je dat wilt. Maar dan loop je er dus tegenaan dat je benchdogs etc. minder makkelijk de (niet afgekante) gaten ingaan. Zou je natuurlijk handmatig kunnen doen achteraf, maar kost wat werk.

Anyway, de bovenkant is dus verder supermooi afgewerkt. Ga dit weekend eens wat benchdogs printen voor haakse aanslag van m'n werkstukken en de zaaglineaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:58

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

BeaM-R schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Hier inmiddels de sticker ook ontvangen. Was voor een boorhamer die in een koffer zat waar ik een mbox voor gekocht had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor kast heb je daar in gebruik? zelf gemaakt? :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

-Tim- schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Dat had de leverancier in principe kunnen doen, maar dan had alles wel goed uitgelijnd moeten worden/blijven. Ik noemde het meer ter informatie dat de onderkant niet anti-slip is, dus je zou kunnen wisselen als je dat wilt. Maar dan loop je er dus tegenaan dat je benchdogs etc. minder makkelijk de (niet afgekante) gaten ingaan. Zou je natuurlijk handmatig kunnen doen achteraf, maar kost wat werk.

Anyway, de bovenkant is dus verder supermooi afgewerkt. Ga dit weekend eens wat benchdogs printen voor haakse aanslag van m'n werkstukken en de zaaglineaal :)
Oh, het is cnc?
Met een simpel freesje met geleidering is dit makkelijk met de hand te doen. Dat zal er wel voor zorgen dat de gaten langer goed blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

mydogisgone schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:30:
[...]

Wat voor kast heb je daar in gebruik? zelf gemaakt? :)
Nee laten maken door een tweaker hier :)
Stuur maar even een PB mocht je meer info willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgYUGJTAEEZ7kqMTWRKlGNqZE-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V64sMVbVTsEoJAHdMk7AiRTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IbJCKB-Yt5WpZmLj2xGoum43rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImbnYvA2ChFkSD3Mr1O4ciRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik zie het 12V platform ook niet echt geschikt als grover en/of zwaarder werk zoals een klopfunctie. De link naar het extra opzetstuk met klopboorfunctie is wel interessant, ik kende hem nog niet. Misschien dat ik er op de bouwbeurs nog even naar ga kijken. Maar als ik denk dat ik zoiets nodig heb pak ik meestal of meteen de boorhammer of in ieder geval een 18V exemplaar.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
rockhopper schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:58:
Ik zie het 12V platform ook niet echt geschikt als grover en/of zwaarder werk zoals een klopfunctie. De link naar het extra opzetstuk met klopboorfunctie is wel interessant, ik kende hem nog niet. Misschien dat ik er op de bouwbeurs nog even naar ga kijken. Maar als ik denk dat ik zoiets nodig heb pak ik meestal of meteen de boorhammer of in ieder geval een 18V exemplaar.
Let op, het is geen klopboor opzetstuk, maar boorhamer!

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van waar je het voor wilt gebruiken. Ik gebruik mijn boorhamer het meest voor gaatje van 5-6 mm, om iets op te hangen. Dat zou hiermee ook prima kunnen, en vooral handig om het meestal maar 1 of 2 gaatjes zijn om te boren.
Uiteindelijk is het meestal gewoon een kwestie van wat meer geduld hebben.

Hier nog een filmpje van Gotools, waar alles vergeleken wordt, wel wat langdradig:

Daar zit ook de FC 18V-60 met boorhamer opzetstuk in.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wild Chocolate schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:06:
[...]
Let op, het is geen klopboor opzetstuk, maar boorhamer!

Daar zit ook de FC 18V-60 met boorhamer opzetstuk in.
Ah duidelijk, bedankt voor de aanvulling/correctie. Zoals gezegd veranderd het mijn standpunt niet, when in doubt komt de besnoerde boorhamer erbij voor mij. Maar het is wel leuk voor erbij, zeker bij het wat fijnere werk of als ik weer eens onverwacht elders snel wat moet doen en het blijkt stiekem toch beton te zijn ipv steen.

Het maakt het een stuk nuttiger, maar nog altijd aan de prijs en ook aan de lichte kant (in vergelijking met)
Ik zie dat de eerste twee reviews op amazon.de het over teleurstellend zwak hebben. Dus waarschijnlijk is het 12V platform hier gewoon ongeschikt voor op dit moment. (al weet je niet welke boortjes er gebruikt zijn en of de twee reviewers verstand van zaken hebben)

[ Voor 16% gewijzigd door rockhopper op 03-02-2023 12:22 . Reden: kleine review aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
rockhopper schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:18:
[...]

Ah duidelijk, bedankt voor de aanvulling/correctie. Zoals gezegd veranderd het mijn standpunt niet, when in doubt komt de besnoerde boorhamer erbij voor mij. Maar het is wel leuk voor erbij, zeker bij het wat fijnere werk of als ik weer eens onverwacht elders snel wat moet doen en het blijkt stiekem toch beton te zijn ipv steen.

Het maakt het een stuk nuttiger, maar nog altijd aan de prijs en ook aan de lichte kant (in vergelijking met)
Ja, precies. Wat mij betreft leuk voor erbij, maar daarvoor dan weer te duur...

Kende deze uit het filmpje trouwens ook nog niet, die gaat denk ik wel komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bjju-rZ3PRCzfIw4CGYopxpYg2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lAP7Rl7inBOtqXBjfW8fBPe7.png?f=fotoalbum_large

https://smile.amazon.de/B...urchmesser/dp/B00FKVA9SM/

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als je 'm niet zo groot nodig hebt: die is er ook van Festool, maar kleiner en goedkoper.
Edit: zie hieronder voor goedkoper :D

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 03-02-2023 13:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:20:
Als je 'm niet zo groot nodig hebt: die is er ook van Festool, maar kleiner en goedkoper.
Als je diezelfde, maar dan goedkoper wil, kan je ook degene met het Starmix label erop nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Olympialooping schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:53:
Iemand hier toevallig in het bezit van een Makita HS011GZ cirkelzaag ? Ik heb deze zojuist gekocht ivm het bouwen van een overkapping. Nu zit er aan de voorkant en moer en lijk de achterzijde los te kunnen komen van de zool zodat ze zaag ook als invalzaag te gebruiken is. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Zie ik wat over het hoofd of is het helmaal niet de bedoeling ?
Wat zegt je handleiding?

Onderop de pagina bij downloads https://www.makita.nl/art...ax-cirkelzaag-270-mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor huis tuin en keukenklussen is 750watt meer dan genoeg vermogen.

Wat ik wel nog wil meegeven is dat bij straatwerk ik het wel knap irritant vind dat ik geen 230mm slijper heb, dan kun je tenminste het meeste spul aan klinkers tegels en betonbandjes gewoon in 1 x doen.

Er zijn ook 180 slijpers maar dat is weer zo’n het is het net niet allemaal verhaal.

Lomper dan 125 maar toch niet groot genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 03-02-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R

BeaM-R

Powerrrrr

MakhouT schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:04:
Wel ik ben overtuigd geraakt om voor de DTM52ZJX2 te gaan
Maar die is nergens te verkrijgen. Overal tijdelijk uitverkocht
Heb hem vanmorgen nog kunnen bestellen bij gereedschap.nl waar hij op voorraad was. Maar ze hadden er nog maar 1. Staat nu op de site ook als niet voorradig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 10:09
Olympialooping schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:53:
Je kan die 'losse' zijkant gebruiken als zijgeleider bij schulpen. Volgens mij kan je m omdraaien zodat die opstaande rand naar onder steekt. En als je m er af haalt, kan je hem dmv die sparing in de zool op een geleiderail zetten.

YouTube: Makita 40v 270mm Track Compatible Circular Saw (10-5/8") Review. BEA...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48
Fraggert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Wat ik wel nog wil meegeven is dat bij straatwerk ik het wel knap irritant vind dat ik geen 230mm slijper heb, dan kun je tenminste het meeste spul aan klinkers tegels en betonbandjes gewoon in 1 x doen.

Er zijn ook 180 slijpers maar dat is weer zo’n het is het net niet allemaal verhaal.

Bij Bosch hebben ze een nieuwe 180mm met dunnere as waardoor hij (volgens hun promotiemateriaal) vergelijkbaar diep als een 230mm komt...

https://www.bosch-profess...gws-18v-180-pc-06019H6E01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MakhouT
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-10 23:13
BeaM-R schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Heb hem vanmorgen nog kunnen bestellen bij gereedschap.nl waar hij op voorraad was. Maar ze hadden er nog maar 1. Staat nu op de site ook als niet voorradig.
Ik heb die besteld bij toolmax enkele dagen geleden. Nu staat die op de website nog steeds als pas beschikbaar eind februari, maar ik heb daarjuist een mail gekregen dat ik hem morgen mag verwachten.
Bovendien is die ook al terug beschikbaar bij makita zelf (wat voordien niet het geval is) Dus ik denk dat die terug overal stilletjes aan in voorraad komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fraggert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:09:
[...]

Ik heb een 180 makita ooit bijna gratis op een veiling gekocht. en ik kan eerlijk zeggen dat ik hem echt nooit gebruik ik pak altijd de 125 of 230 opzich is de 180 wel wat lichter en als je er heel de dag mee staal aan het bewerken bent snap ik de keuze wel, maar voor de thuis klusser is het niet heel nuttig imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:21
Wild Chocolate schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:21:
[...]

Ja, precies. Wat mij betreft leuk voor erbij, maar daarvoor dan weer te duur...

Kende deze uit het filmpje trouwens ook nog niet, die gaat denk ik wel komen:
[Afbeelding]

https://smile.amazon.de/B...urchmesser/dp/B00FKVA9SM/
Als je deze op een mooie witte muur gebruikt heb je na t boren wel een hele grote vlek op de muur, hij trekt al t stof er langsheen namelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sweetdude schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:37:
[...]

Bij Bosch hebben ze een nieuwe 180mm met dunnere as waardoor hij (volgens hun promotiemateriaal) vergelijkbaar diep als een 230mm komt...

die ziet er wel mooi compact uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sweetdude schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:37:
[...]

Dat ding komt ook heel diep in je portemonnee zie ik, kanonne wat een geld.

Voor nog geen 100 heb je al een dikke 230 met eens snoer, dan maar ff klooien met een verlengsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:17:
Als je deze op een mooie witte muur gebruikt heb je na t boren wel een hele grote vlek op de muur, hij trekt al t stof er langsheen namelijk.
Die van Starmix geeft een relatief kleine vlek, rond het boorgat (maar max boordiameter 14mm), maar de voet waar hij zich vast zuigt aan de muur wil nog wel eens een vlek achterlaten. Even met nat doekje overheen en het is weer schoon, is nog altijd een stuk beter dan zonder.

Hij maakt wel een ontzettende takkeherrie, zo'n kleine opening waar de stofzuiger alle lucht door moet trekken zorgt voor hoge gassnelheden, en dat hoor je goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:22:
Dat ding komt ook heel diep in je portemonnee zie ik, kanonne wat een geld.

Voor nog geen 100 heb je al een dikke 230 met eens snoer, dan maar ff klooien met een verlengsnoer.
Over het algemeen zijn 125 en 230mm schijfjes ook beter verkrijgbaar dan 180mm. Maar op een 100 euro slijptol krijg je meestal ook geen kickback beveiliging, wat op zich wel een veilig gevoel geeft. Maar ik heb geen spijt er van dat ik m'n 230mm op snoer heb, voor beton tegels slijpen hang ik hem toch aan de stofzuiger, dan zit niet alles onder een dikke laag stof naderhand, dus is een snoertje erbij niet zo'n bezwaar. En met 2000W heeft die het ook al moeilijk genoeg, dan zou je naar 2x18 of 36V moeten gaan om een vergelijkbaar vermogen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
dragonhaertt schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:06:
[...]

Waarom niet gewoon boren, tot je door het pleisterwerk bent?
Ik zet het hameren altijd pas aan op het moment dat het zwaar wordt. In steen heb je sowieso geen hamerfunctie nodig, dat is pas écht nodig bij beton.
Ik boor ook tot ik door het pleisterwerk ben. Dan kom ik op beton en gaat hij hameren maar meteen zo lomp dat het pleisterwerk alsnog kapot gaat rondom de boor.
Nivado schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Kan het zijn dat hij (nog) niet hamert omdat er a) te weinig weerstand is of b) te weinig druk is? Ik merk dat mijn boorhamers (Metabo & Bosch) pas gaan hameren als de boor tegen de aanslag (achterin de boorkop) aankomt.
Hij gaat hameren zo gauw hij op beton stuit. Alleen m.i. te lomp.

Ander vraagje nog, heeft iemand ervaring met de 18V 1,5Ah en 2,0Ah accu's van Makita? Hebben deze dezelfde form factor? De 2,0 is wel 80 gram zwaarder.

Ik heb alleen maar 5Ah accu's en wil graag wat kleins erbij voor lichte klusjes.

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-02-2023 20:27 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20

yay

henkie196 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Die van Starmix geeft een relatief kleine vlek, rond het boorgat (maar max boordiameter 14mm), maar de voet waar hij zich vast zuigt aan de muur wil nog wel eens een vlek achterlaten. Even met nat doekje overheen en het is weer schoon, is nog altijd een stuk beter dan zonder.

Hij maakt wel een ontzettende takkeherrie, zo'n kleine opening waar de stofzuiger alle lucht door moet trekken zorgt voor hoge gassnelheden, en dat hoor je goed.
En, wat heel fijn is, op een glad genoeg oppervlakte blijft hij plakken. Dus je hoeft hem niet beet te houden. Vond ik op een plafond wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:25:
[...]

Ander vraagje nog, heeft iemand ervaring met de 18V 1,5Ah en 2,0Ah accu's van Makita? Hebben deze dezelfde form factor? De 2,0 is wel 80 gram zwaarder.

Ik heb alleen maar 5Ah accu's en wil graag wat kleins erbij voor lichte klusjes.
Daar ging het hier laatst ook over. De 1,5 en 2 ah accu’s zijn ongeveer gelijk, in ieder geval zelfde vorm. 3 en 5 ah zijn ook gelijk aan elkaar.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zit er ook over te denken, een wat lichtere accu. Moest de nodige gipsplaten schroeven, en dan is de DDF484 van 1,8kg op den duur wel zwaar aan je pols.
Maar voor bijvoorbeeld een DDF083 schroefmachine met een 2A accu ben ik tegen de 170€ kwijt, wat dan ook wel weer gortig is voor "comfort".
Frappant ook wel is dat ze hem promoten als compacte en lichtgewicht machine, maar hem dan als kit leveren met de grote 5A accu's.

Een 2A ipv 5A accu scheelt overigens 200 gram, dan zou het op 1,6KG uitkomen, maar met die DDF083 zou het slechts 1,1KG zijn. Vergelijkbaar met mijn slagtol, alleen kan ik daar beter geen gipsplaat mee monteren :+
Eigenlijk is zon Bosch 12v GSR setje wat dat betreft ideaal, licht van gewicht, compact, en sterk genoeg voor het meeste schroefwerk in huis.

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 04-02-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36
Nou zal je waarschijnlijk meer willen schroeven dan alleen gipsplaten, maar als het daar om gaat kan ik je aanraden een gipsplaatschroefmachine te kopen. Ik heb er laatst één aangeschaft en dat werkt voor gipsplaten echt zo veel beter dan een reguliere accu schroefmachine.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OutSIdeR
_ferry_ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:17:
Ik zit er ook over te denken, een wat lichtere accu. Moest de nodige gipsplaten schroeven, en dan is de DDF484 van 1,8kg op den duur wel zwaar aan je pols.
Maar voor bijvoorbeeld een DDF083 schroefmachine met een 2A accu ben ik tegen de 170€ kwijt, wat dan ook wel weer gortig is voor "comfort".
Frappant ook wel is dat ze hem promoten als compacte en lichtgewicht machine, maar hem dan als kit leveren met de grote 5A accu's.

Een 2A ipv 5A accu scheelt overigens 200 gram, dan zou het op 1,6KG uitkomen, maar met die DDF083 zou het slechts 1,1KG zijn. Vergelijkbaar met mijn slagtol, alleen kan ik daar beter geen gipsplaat mee monteren :+
Eigenlijk is zon Bosch 12v GSR setje wat dat betreft ideaal, licht van gewicht, compact, en sterk genoeg voor het meeste schroefwerk in huis.
Ik gebruik een DDF487 met een 2A accu, deze gebruik ik om mee te schroeven. De DHP484 die ik heb gebruik ik om mee te boren. Wereld van verschil. 487 ligt lekker in de hand en is super licht. Kan je uren mee schroeven, waarbij je met de 484 denkt… laat ik eens ff een koffiepauze inlassen.
Geen idee wat het gewicht verschil is tussen beiden, dat ik zal eens moeten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

decipherer schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:41:
Nou zal je waarschijnlijk meer willen schroeven dan alleen gipsplaten, maar als het daar om gaat kan ik je aanraden een gipsplaatschroefmachine te kopen. Ik heb er laatst één aangeschaft en dat werkt voor gipsplaten echt zo veel beter dan een reguliere accu schroefmachine.
Ja dat is inderdaad het ding, als eenmaal alles klaar is qua gipsplaat dan ligt hij te verstoffen in de kast, terwijl een lichte schroefmachine ook van pas komt in keukenkastjes en dergelijke.
En heb net een hele doos vol losse gipsplaatschroeven gekocht :P

Inmiddels wel aardig de handigheid er in, de schroeven moeten er natuurlijk per stuk op, maar met de slipstand op 5 gaan ze er niet te ver in, eigenlijk mooier dan het speciale bitje waarbij ze IMHO net te ver gingen (door het papier).

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 04-02-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:19:
Ja dat is inderdaad het ding, als eenmaal alles klaar is qua gipsplaat dan ligt hij te verstoffen in de kast, terwijl een lichte schroefmachine ook van pas komt in keukenkastjes en dergelijke.
En heb net een hele doos vol losse gipsplaatschroeven gekocht :P
12V is klein en licht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10 18:00
-Tim- schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]
Heel mooi! Ik ga het vandaag of morgen bestellen. Ik zag vandaag toevallig dat ze MFT-opruiming hebben bij 247Wood. Misschien heb je er wat aan: https://www.247wood.nl/nl/zoekresultaat?search=MFT. Zelf printen is natuurlijk stoerder en goedkoper ;) Hoe bedoel je dat het beter is om het te verstevigen? Het zal niet doorbuigen toch? Maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

webber87 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:40:
[...]
Hoe bedoel je dat het beter is om het te verstevigen? Het zal niet doorbuigen toch? Maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.
Ik denk dat het in principe stevig genoeg is hoor, hangt een beetje van de schraagafstand af. Het wordt voor mij wel wat meer dan een zaagtafel, ik wil er ook op aan de slag met m'n Shaper Origin (cnc bovenfrees). Vandaar dat ik liever nog een stukje onderstel/zijkant toe voeg zodat het beter op de schragen valt + doorbuigen voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee waar ik z’n trap kan krijgen? Deze hoogte is perfect, alleen de kwaliteit van deze is belabberd…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKcN0n6wG-SE89EqV4mfM13l9D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crRVmrINXl90WEuQjpqn8UgO.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04:06

sphere

Debian abuser

Toppe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:09:
Iemand enig idee waar ik z’n trap kan krijgen? Deze hoogte is perfect, alleen de kwaliteit van deze is belabberd…

[Afbeelding]
Google huishoudtrap. Altrex maakt ze bijvoorbeeld.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19

Roozzz

Plus ultra

Een nieuw huis, betekent uiteraard een goed excuus voor nieuw klusgereedschap. Voorheen hoofdzakelijk elektrisch gereedschap geleend en wat krijgertjes. Dus ik vond het een mooi moment om eens in een platform in te stappen. De breedte van 18V makita spreekt dan aan, focus in de zoektocht ligt dus die kant op.

In eerste instantie ben ik op zoek naar een boorschroefmachine. Ik zie dat hier de DDF484 populair is. Dat is ongetwijfeld niet zonder reden ;) Ik zat zelf naar de iets recentere 487 te kijken. Ietsje lichter en kleiner. Ga ik daar spijt van hebben qua performance?
Ik verwacht met de huidige boorhamer voorlopig het zwaardere werk te blijven doen. Hoewel het misschien ook meteen een mooi moment is voor een accuboorhamer...

Gezien ik nog niets heb in dit platform is een set met accu's interessant. Voor de 487 is dat de RAJ (2,0ah) of RTJ (5,0ah). De 2 is kleiner/lichter en uiteraard sneller leeg. Maar hoe groot is dit verschil? Anders dan 2,5x :+ Hebben jullie enig idee hoe dat in real life uitpakt? Wat bevalt in de praktijk beter?

En als ik het goed begrijp dan is er een puntenactie van Makita waarmee je extra accessoires of accu's kan aanschaffen. Het is uiteraard fijn om daarop aan te takken. Dat zou de RAJ ook meteen een extra 5,0accu kunnen opleveren. Wat mij niet duidelijk is, of je bij iedere winkel kan bestellen om gebruik van deze punten te maken. Makita zelf is wat duurder en bij andere aanbieders staat het soms heel expliciet en soms helemaal niet. Is dit iets om rekening mee te houden?

Dank alvast voor alle wijze woorden :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:14
@Roozzz
Ik heb zelf de 484, erg fijn. 487 geen ervaringen mee. Qua accu: hangt echt van je gebruik af. Ik pak zelf vaak de 3Ah omdat die al wat lichter is dan de 5Ah, maar bij lange dag werken is 5Ah wel fijn.

Punten actie: Iedere partij die hier tussen staat geeft je punten: https://www.makita.nl/dealerlocator.html . Bevat ook websites.
Pagina: 1 ... 136 ... 265 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).