Jup. Les 1. Zorg dat vrije hand niet in de buurt is; Les 2. Zorg dat de frees het met gemak aan kan (desnoods dus in 10x i.p.v. in 4 keer); Les 3. Voorkom dat je naar je toe freest, ook al zet je kracht in een andere richting (als die vast loopt / "schopt" kunnen gekke dingen gebeuren); Les 4. Zorg uiteraard dat het werkstuk goed vast ligt zodat je ook niet de neiging krijgt om op wat voor manier dan ook het "even vast te houden";Lankman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:12:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik probeer bij dit soort apparaten altijd van allerlei veiligheids info van gebruikers of YouTube te vinden. Hier had ik nog niet aan nu gedacht.
En wat bij deze frees wellicht gevaarlijk is: er zit een aan/uit schuifje / schakelaar op. Dus geen trigger die je los laat en hij stopt. Andersom is het wel weer een voordeel. Voor wat kleiner spul extreem provisorisch een "freestafeltje" gemaakt en deze kan dan gewoon aan gezet worden. De grote geleende Bosch Groen heeft een trigger, die ingedrukt moet blijven, dus kan dat niet mee. Had hier wel een trigger op gezeten dan had ik die, wellicht, wel snel genoeg los gelaten, en in combinatie met de brushless motor was die wellicht al stop geweest, i.p.v. dat ik nu mijn duim raakte terwijl die "full beans" liep.