Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Lankman schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik probeer bij dit soort apparaten altijd van allerlei veiligheids info van gebruikers of YouTube te vinden. Hier had ik nog niet aan nu gedacht.
Jup. Les 1. Zorg dat vrije hand niet in de buurt is; Les 2. Zorg dat de frees het met gemak aan kan (desnoods dus in 10x i.p.v. in 4 keer); Les 3. Voorkom dat je naar je toe freest, ook al zet je kracht in een andere richting (als die vast loopt / "schopt" kunnen gekke dingen gebeuren); Les 4. Zorg uiteraard dat het werkstuk goed vast ligt zodat je ook niet de neiging krijgt om op wat voor manier dan ook het "even vast te houden";

En wat bij deze frees wellicht gevaarlijk is: er zit een aan/uit schuifje / schakelaar op. Dus geen trigger die je los laat en hij stopt. Andersom is het wel weer een voordeel. Voor wat kleiner spul extreem provisorisch een "freestafeltje" gemaakt en deze kan dan gewoon aan gezet worden. De grote geleende Bosch Groen heeft een trigger, die ingedrukt moet blijven, dus kan dat niet mee. Had hier wel een trigger op gezeten dan had ik die, wellicht, wel snel genoeg los gelaten, en in combinatie met de brushless motor was die wellicht al stop geweest, i.p.v. dat ik nu mijn duim raakte terwijl die "full beans" liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:21
Erikzelf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:35:
Een verlengsnoer geeft extra gewicht aan het snoer. Vooral lastig als je op een trapje staat. En bij mij blijft dan altijd de stekker ergens achter haken. Met een langer snoer heb ik daar geen last van.
Verrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-07 18:58
Erikzelf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:35:
Een verlengsnoer geeft extra gewicht aan het snoer. Vooral lastig als je op een trapje staat. En bij mij blijft dan altijd de stekker ergens achter haken. Met een langer snoer heb ik daar geen last van.
Ik snap de overweging, maar tegelijkertijd geeft die extra lengte ook de optie bijv. het snoer ergens om te lussen. Daarnaast leg ik het snoer altijd over mijn schouder dus daarmee is dat probleem ook opgelost. Ik moet dus zeggen dat ik me daar niet echt aan stoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sloth schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:19:
ik ben toch maar voor een invalzaag gegaan.
Net wat betere kwaliteit, wat veiliger, betere stofafzuiging en ook beter geschikt voor toekomstige klussen. Het is de bekende Makita SP6000J1X geworden.
Laatst oude 180x180 Houten schuttingdelen er mee ingekort met twee gekoppelde geleiderails.
2x liep hij vast en vloog uit de rail.
2x bijna in mijn knie (was op de grond aan het werk).
Gelukkig alleen de geleiderails beschadigd en zaag vloog net op tijd in de kast.

Wil niet zeggen dat veiliger geen risico heeft.
Altijd opletten en juiste werkhouding!

Verder ben ik er heel blij mee en vind het voor mijzelf ook een betere keuze dan een cirkelzaag

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 26-07-2022 22:30 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RobertMe schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Jup. Les 1. Zorg dat vrije hand niet in de buurt is; Les 2. Zorg dat de frees het met gemak aan kan (desnoods dus in 10x i.p.v. in 4 keer); Les 3. Voorkom dat je naar je toe freest, ook al zet je kracht in een andere richting (als die vast loopt / "schopt" kunnen gekke dingen gebeuren); Les 4. Zorg uiteraard dat het werkstuk goed vast ligt zodat je ook niet de neiging krijgt om op wat voor manier dan ook het "even vast te houden";

En wat bij deze frees wellicht gevaarlijk is: er zit een aan/uit schuifje / schakelaar op. Dus geen trigger die je los laat en hij stopt. Andersom is het wel weer een voordeel. Voor wat kleiner spul extreem provisorisch een "freestafeltje" gemaakt en deze kan dan gewoon aan gezet worden. De grote geleende Bosch Groen heeft een trigger, die ingedrukt moet blijven, dus kan dat niet mee. Had hier wel een trigger op gezeten dan had ik die, wellicht, wel snel genoeg los gelaten, en in combinatie met de brushless motor was die wellicht al stop geweest, i.p.v. dat ik nu mijn duim raakte terwijl die "full beans" liep.
En tegen de draairichting van de frees in frezen. Dan grijpt hij minder snel het hout om zelf aan de wandel te gaan.

ik heb 1x gefreesd met mijn OF1010 op zijn kop op de werkbank. Met 1 hand vastgehouden en met de andere hand het werkstuk (latje met aan de binnenkant een gat dat afgerond moest worden). Dat ging goed maar later dacht ik wel van: goh dat was gewoon niet zo snugger.
Verder alles netjes met 2 handen.

offtopic:
Wel 1x een spantang niet goed aangedraaid, een freesje dat op full speed los schiet en voorbij komt vliegen is ook niet grappig. Altijd veiligheidsbril op en korte mouwen hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-07-2022 00:36 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:27:
Laatst oude 180x180 Houten schuttingdelen er mee ingekort met twee gekoppelde geleiderails.
Gelukkig alleen de geleiderails beschadigd en zaag vloog net op tijd in de kast.

Verder ben ik er heel blij mee en vind het voor mijzelf ook een betere keuze dan een cirkelzaag
Ben ik toch blij dat die van mij kickback beveiliging heeft, en dus zichzelf stopt in plaats van weg te schieten. Dat klemmen gebeurd bij mij vooral als ik niet beide kanten vast geklemd heb en dat de stukken naar elkaar toe scharnieren op het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 04:02:
[...]

Ben ik toch blij dat die van mij kickback beveiliging heeft, en dus zichzelf stopt in plaats van weg te schieten. Dat klemmen gebeurd bij mij vooral als ik niet beide kanten vast geklemd heb en dat de stukken naar elkaar toe scharnieren op het einde.
Yup dat is best een gevaarlijke situatie. Dat soort materiaal zaag ik het liefst op een spaanplaatje op de grond.
Als het te verwijderen deel klein is mag het wel omlaag vallen, alleen altijd ff opletten of het niet een stukje uit het werkstuk breekt (op het laatste stukje hangt dan al het gewicht...).

Ik kan mijn afkortzaag zo naar waddinxveen brengen, zal jullie op de hoogte houden. Eerste keer service nodig. Telefonisch prima bereikbaar en na maandag bellen zou vandaag DHL hier al zijn voor pickup. Gezien het een zaagmachine is die niet in systainer past breng ik hem wel ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deesisgoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:34
Mijn Scheppach HC24v “2pk” compressor heeft het begeven. De slang die toevoer gaf kwam steeds los en was nu niet te maken. Ding maakte wel stevige herrie.Iemand advies voor een vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Zo dat moet schrikken zijn geweest :X Gelukkig is er niets gebeurd! Heb je een idee hoe de zaag vast liep, of je dit had kunnen voorkomen?

Om dit zelf te vermijden (mogelijk ga ik dit overanalyseren, maar: better be safe than...) heb ik de handleiding gelezen en wat YouTube filmpjes gekeken. Dan lees je logische voorzorgsmaatregelen als:

Zaag altijd eerst helemaal op snelheid laten komen
Je zaagstuk altijd volledig ondersteunen en goed vastklemmen
De zaag altijd met twee handen vast houden
In een vloeide en niet te snelle beweging over de rail zagen
De zaagdiepte altijd 2-3mm dieper dan de dikte van je zaagstuk instellen

Zijn er verder nog belangrijke dingen die jullie doen?

Even praktisch voor mijn eerste klus. Bedoeling is een bedekkingspaneel van 62b x240h cm over de breedte afzagen.
Is het veilig om het paneel op de grond te zagen, ondersteund door EPS isolatieplaten met de geleiderail? Nadeel is dat je dan niet kan vastklemmen of je moet de EPS weer met balkjes ofzo ondersteunen?

Ik heb (nog) geen goede schragen of workbench maar wil daar best in investeren voor de veiligheid. Dan meteen ook geleiderail klemmel erbij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dat kan prima, als het maar goed ondersteund is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Een zaag die vastloopt, dan wringt de boel of je gebruikt heel veel brute kracht? Of het hout wringt? Ja dan is kickback een risico als je zaag dat niet opvangt... :X

offtopic:
En gezien constructie is kickback bij een invalzaag 1000x beter dan bij een gewone cirkelzaag. Voor de zaag bij jou is is het blad inshallah al naar binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 27-07-2022 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
Boudewijn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:37:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Een zaag die vastloopt, dan wringt de boel of je gebruikt heel veel brute kracht? Of het hout wringt? Ja dan is kickback een risico als je zaag dat niet opvangt... :X

offtopic:
En gezien constructie is kickback bij een invalzaag 1000x beter dan bij een gewone cirkelzaag. Voor de zaag bij jou is is het blad inshallah al naar binnen.
Schuttingdelen zijn allemaal losse planken die na t zagen nog aan een kant vast zitten, daar wil de cirkelzaag wel op vast slaan. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:45
sloth schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Zo dat moet schrikken zijn geweest :X Gelukkig is er niets gebeurd! Heb je een idee hoe de zaag vast liep, of je dit had kunnen voorkomen?

Om dit zelf te vermijden (mogelijk ga ik dit overanalyseren, maar: better be safe than...) heb ik de handleiding gelezen en wat YouTube filmpjes gekeken. Dan lees je logische voorzorgsmaatregelen als:

Realiseer je dat er altijd, ongeacht hoeveel voorzorgsmaatregelen je neemt, wat mis kan gaan.

Ik oefen voor elke zaagsnede die ik maak ‘droog’ door de hele beweging uit te voeren zonder echt te zagen. Dan let ik op een aantal dingen:
- kan de zaag, ikzelf, het snoer of iets anders ergens achter blijven haken?
- [als] er kickback optreed, waarheen vliegt dan de zaag en/of het werkstuk? Daar moet dus niemand in de route staan als dat even kan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sloth schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Even praktisch voor mijn eerste klus. Bedoeling is een bedekkingspaneel van 62b x240h cm over de breedte afzagen.
Is het veilig om het paneel op de grond te zagen, ondersteund door EPS isolatieplaten met de geleiderail? Nadeel is dat je dan niet kan vastklemmen of je moet de EPS weer met balkjes ofzo ondersteunen?

Ik heb (nog) geen goede schragen of workbench maar wil daar best in investeren voor de veiligheid. Dan meteen ook geleiderail klemmel erbij kopen?
  • Van je afzagen, en niet recht achter de zaag gaan staan
  • Relatief schone ondergrond (zaagsel kan spiegelglad zijn)
  • Snoer managment (makelijkste manier is over de schouder)
  • Goed schoeisel en denk om ogen, oren en longen.
  • Zorg voor een scherp zaagblad, net als bij messen is scherp gereedschap veiliger dan bot gereedschap.
  • En kies niet voor makkelijkheid/snelheid.. zodra je denkt "Ohw zo kan het ook wel even" moet je stoppen en je bezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:11

dragonhaertt

@_'.'

Het correct ondersteunen van je materiaal (ook het deel dat je er af haalt) is ook erg belangrijk om kickback te voorkomen.

Veel elektrische zagen, vooral op accu, hebben trouwens een beveiliging tegen kickback.

Ik ben zelf momenteel ook aan het oriënteren naar een invalzaag. Vooral iets met wat meer power dan mijn 1x18V makita zaag.
Natuurlijk is de dsp600 (2x18V) de meest voor de hand liggende keuze, maar aangezien ik toch altijd invalzaag gebruik met stofafzuiging zou een snoer-machine ook geen probleem zijn.

Helaas is het vergelijken van power tussen snoer en accu machines erg lastig. Ook zijn bijna alle nieuwere machines (met functies zoals: BL motor, anti-kickback) op accu.

Alternatief overweeg ik de Mafell MT55 cc. Ook die heeft geen brushless motor, maar wel anti-kickback functie volgens mij. Ik vind het rails systeem van Mafell/Bosch ook wel erg mooi.

Heeft iemand ervaring met de afweging Makita dsp600 vs Mafell mt55 cc?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:46
dragonhaertt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:21:

Heeft iemand ervaring met de afweging Makita dsp600 vs Mafell mt55 cc?
Ik heb geen ervaring met de Makita, wel met de Mafell. Een van de duurdere stukken gereedschap die ik heb, maar iedere euro dubbel en dwars waard. Ook vrouwlief is er grote fan van en werkt er graag mee. De meerwaarde voor accugereedschap ontgaat mij altijd een beetje als er toch een stofzuigerslang aan moet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

big bang schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Makita, wel met de Mafell. Een van de duurdere stukken gereedschap die ik heb, maar iedere euro dubbel en dwars waard. Ook vrouwlief is er grote fan van en werkt er graag mee. De meerwaarde voor accugereedschap ontgaat mij altijd een beetje als er toch een stofzuigerslang aan moet.
Precies, van mij hoeft het ook niet op accu.
Helaas heeft de makita zonder accu (SP6000) geen brushless motor en geen anti-kickback functie.
Wat dat betreft is de accu-variant nieuwer en dus ook een betere keuze.

Qua bedrade varianten is de Mafell duidelijk de beste keus, alleen een afweging tussen een goede accu machine en de Mafell kan ik weinig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:43

Pixeltje

Woo-woohoo!

dragonhaertt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Helaas heeft de makita zonder accu (SP6000) geen brushless motor en geen anti-kickback functie.

Qua bedrade varianten is de Mafell duidelijk de beste keus, alleen een afweging tussen een goede accu machine en de Mafell kan ik weinig vinden.
Een overweging (qua kosten) kan zijn om voor de Bosch versie te gaan; dat is in basis dezelfde zaag. Enige funtie die de bosch niet heeft -voor zover ik weet- is voorritsen. Omdat het verstelmechanisme van de diepteaanslag zo simpel is bij de bosch doe ik dat vaak ‘handmatig’.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Is ook wel een beetje een rare om te maken je kiest doorgaans immers eerst voor snoer of geen snoer.
Touwens nog nooit last van koolborstels (van makita verslijten de normale thuis gebruikers ze ook niet))
Even zonder makitabril (ik heb hem namelijk) de zaag van makita met snoer en koolborstels is bizar veel zaag voor het geld. (ik heb gewerkt met o.a. holzher, mafell, en festool. ) Misschien kan je je shortlist ergens testen. (zo kies ik doorgaans een nieuw apparaat, in een winkel kijken en vasthouden, dan een merk zieke vriend bellen om te vragen of die hem toevallig hebben liggen zodat ik hem kan testen, zegt veel meer dan wat specs en filmpjes op de interwebs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Is ook wel een beetje een rare om te maken je kiest doorgaans immers eerst voor snoer of geen snoer.
Touwens nog nooit last van koolborstels (van makita verslijten de normale thuis gebruikers ze ook niet))
Even zonder makitabril (ik heb hem namelijk) de zaag van makita met snoer en koolborstels is bizar veel zaag voor het geld. (ik heb gewerkt met o.a. holzher, mafell, en festool. ) Misschien kan je je shortlist ergens testen. (zo kies ik doorgaans een nieuw apparaat, in een winkel kijken en vasthouden, dan een merk zieke vriend bellen om te vragen of die hem toevallig hebben liggen zodat ik hem kan testen, zegt veel meer dan wat specs en filmpjes op de interwebs.
Tja, het gaat me niet om het snoer of geen snoer, en ook niet om koolborstels of niet.

Een BL motor is efficiënter dan een brushed motor, en daarmee dus meer power/vermogen.
Een accu machine heeft anti kickback, en veel bekabelde machines niet.

Dat zijn specs die toevalligerwijs bij die techniek horen (goedkoper om zo te ontwerpen, accu machines zijn nieuwer) maar niet per se onderdeel zijn van de keus "Accu of kabel".

Mijn schortlist is in ieder geval Makita DSP600, of mafell mt55cc. Ik ben benieuwd hoe deze twee machines zich verhouden wat betreft power (output)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 23:31
dragonhaertt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:00:
[...]

Tja, het gaat me niet om het snoer of geen snoer, en ook niet om koolborstels of niet.

Een BL motor is efficiënter dan een brushed motor, en daarmee dus meer power/vermogen.

Dat zijn specs die toevalligerwijs bij die techniek horen (goedkoper om zo te ontwerpen, accu machines zijn nieuwer) maar niet per se onderdeel zijn van de keus "Accu of kabel".

Mijn schortlist is in ieder geval Makita DSP600, of mafell mt55cc. Ik ben benieuwd hoe deze twee machines zich verhouden wat betreft power (output)
Festool heeft ook nieuwe zaag de TS 60 KEBQ je ziet dat oude model nu bij winkels in de aanbieding is misschien ook iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

ik heb zelf de mafell, een maat van mij had de ts55 van 2 jaar geleden, en ik heb de Makita 6000 ook vast gehad.

De mafell is zwaar maar stabiel en je hebt meer het idee een metalen apparaat vast te hebben tov de festool. Ook diverse dingen gezaagd waar de festool in begon te kakken, waar mafell lekker doorheen gaat. Beide zijn wel een wereld van verschil (degelijker) dan makita.
Wel goed om te weten, maar dat weet jij ook gok ik, is dat mafell/bosch fijner rails koppelt dan festool (en dus makita). De mafell gebruik ik ook op mijn festool rail (daar heb ik klemmen voor). Omgedraaid kan dat niet.

Spouwmes ontbreekt bij mafell maar bij de twee keer dat ik kickback had greep de electronica prima in. Is spannend maar werkte die twee keer prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:37:
[...]Beide zijn wel een wereld van verschil (degelijker) dan makita.
Dit, het is totale onzin om Makita te vergelijken met absolute A-merken als Mafell en Festool. Gaat het puur om kwaliteit, dan is de keuze snel gemaakt. Spelen budgettaire restricties mee, ja dan zul je een klasse lager moeten zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Zaphara op 28-07-2022 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:49

inhico

pw

Zaphara schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Dit, het is totale onzin om Makita te vergelijken met absolute A-merken als Mafell en Festool. Gaat het puur om kwaliteit, dan is de keuze snel gemaakt. Spelen budgettaire restricties mee, ja dan zul je een klasse lager moeten zoeken.
Wat maakt dat Mafell en Festool zoveel beter zijn dan Makita? Zagen ze rechter?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:42
inhico schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:57:
Alleen al het gebrek aan online cirklejerk van amateurklussers maakt het al stukken beter.

Het is zeker niet slecht, maar de mate waarin Makita door de thuisklusser wordt opgehemeld mag af en toe wel een beetje minder.

En nu ga ik mijn Bosch Professional spullen knuffelen. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

inhico schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:57:
[...]

In een zekere zin. "beter" gereedschap is vaak met name beter (of sneller) in te stellen. behoud zijn instellingen beter etc. is dus meer voorspelbaar. en is ook beter met slijtage. In het geval van makita vs festool vindt ik het verschil uit de doos niet heel groot, (met beide vele meters gezaagd.) maar over de tijd is mijn mening wel dat de festool iets beter is. maar ik was van plan een heel verhaal te typen toen ik bedacht dat ik ooit een filmpje heb gezien, met ongveer dezelfde mening, dus dat link ik hieronder ;) Als ik eerlijk ben is het voor de thuisgebruiker gewoon nagenoeg net zo goed omdat hij simpelweg niet verslijt door beperkt gebruik. Voor de pro? tsja.. dan is festool zijn garantie beter en is de slijtage wat mij betreft wat beter en kan je hem makkelijker instellen.

YouTube: Railsaws: Makita SP6000 vs Festool TS55

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@twain4me dat is natuurlijk ook de hele ellende van reviews..... Gelijk uit de doos zal ook een Parkside het prima doen ten opzichte van een Makita/Milwaukee,maar juist na veelvuldig gebruik zullen de verschillen zichtbaar worden, en eventueel beroep op garantie beoordeeld worden. De meeste reviews zijn echter van nieuwe modellen, en niet van ervaringen na jaren intensief gebruik. Daarom ben ik ook wel blij met de relativering in dit topic af en toe door echte gebruikers van het gereedschap.

Ik betrap mezelf er op dat ik graag "goed spul" wil hebben, terwijl ik op zijn hoogst een amateurklusser ben. Veel van de ervaringen in dit topic zijn al veel te hoog gegrepen voor mij. Bij mij zou dus een Parkside waarschijnlijk goed genoeg zijn, maar ik koop toch Makita/Bosch Blauw.

Als ik af en toe de tientallen jaren oude B/C/D kwaliteit van mijn vaders gereedschap gebruik merk ik zeker wel meer speling /slijtage dan bij mijn eigen gereedschap. Of dat dan aan kwaliteit of (verkeerd) gebruik ligt is moeilijk te zeggen.

Ik schaar het maar onder hobby/eenmalige aankoop voor de rest van mijn leven. Dan vind ik het alsnog de meerprijs wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Wat wel iets is om te weten is dat de mafell en de bosch tegenhanger breder zijn dan de liniaal. Dat lijkt een kleinigheid maar kan voor het klemmen van je werkstuk, of werken tegen ‘benchdogs’ erg onhandig zijn. Makita/festool en soortgelijke rails zijn breder en daar steekt de zaag dus niet over.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Pixeltje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:04:
[...]

Wat wel iets is om te weten is dat de mafell en de bosch tegenhanger breder zijn dan de liniaal. Dat lijkt een kleinigheid maar kan voor het klemmen van je werkstuk, of werken tegen ‘benchdogs’ erg onhandig zijn. Makita/festool en soortgelijke rails zijn breder en daar steekt de zaag dus niet over.
Klopt, maar je kan de mafell ook op de Festool/Makita rails gebruiken. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Klopt, maar je kan de mafell ook op de Festool/Makita rails gebruiken. (y)
Dat en als je de rails wil koppelen heb ik veel liever bosch/mafell.

Overigens wel mooi on als argument voor Festool te zien dat makita een circlejerkfanclub heeft. Me likes B)

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 28-07-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:42
Deesisgoe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:51:
Mijn Scheppach HC24v “2pk” compressor heeft het begeven. De slang die toevoer gaf kwam steeds los en was nu niet te maken. Ding maakte wel stevige herrie.Iemand advies voor een vervanger?
Wat er niet goed is aan je compressor is mij niet duidelijk.
En wil je advies voor een nieuwe compressor?
Vorig jaar een nieuwe compressor aangeschaft omdat de oude steeds meer herrie en minder lucht ging maken.
Een stille compressor is wel een verademing; ik heb er een van Stanley waar ik heel tevreden mee ben maar zijn veel meer merken en modellen. Waar gebruik je de compressor zoal voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deesisgoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:34
DasNieNix schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Wat er niet goed is aan je compressor is mij niet duidelijk.
En wil je advies voor een nieuwe compressor?
Vorig jaar een nieuwe compressor aangeschaft omdat de oude steeds meer herrie en minder lucht ging maken.
Een stille compressor is wel een verademing; ik heb er een van Stanley waar ik heel tevreden mee ben maar zijn veel meer merken en modellen. Waar gebruik je de compressor zoal voor?
Wat er niet goed aan was: de aanvoerslang die los komt van de buis die toevoer geeft aan de snelkoppeling en toch de matige output vond ik. (De echte aantal netto opbrengt vind ik niet echt. En dan de herrie zoals wel menig compressor. Tackeren in de garage naast deze machine is moeilijk zonder hoorbescherming.

Ik ben dus op zoek naar een vervanger voor, afblazen, licht spuitwerk en mogelijks toch wel luchtslagmoersleutel van hbm. (https://www.hbm-machines....dlg-12-slagmoersleutelset dit wordt wss utopisch voor +-200 euro
Ik twijfel om een low noise van hbm te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:46
Deesisgoe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:39:
[...]

Heb op mijn werk een HBM Hyundai low norse ding staan. Wordt redelijk vaak gebruikt, maar wel vooral om dingen schoon te maken.

Tot op heden geen klagen over het ding en hij is een stuk stiller dan de vorige (niet low noise). Let wel dat zo'n ding nog altijd een stuk meer herrie maakt dan een schroefcompressor.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-07 23:52
[...]

Wat er niet goed aan was: de aanvoerslang die los komt van de buis die toevoer geeft aan de snelkoppeling en toch de matige output vond ik. (De echte aantal netto opbrengt vind ik niet echt. En dan de herrie zoals wel menig compressor. Tackeren in de garage naast deze machine is moeilijk zonder hoorbescherming.

Ik ben dus op zoek naar een vervanger voor, afblazen, licht spuitwerk en mogelijks toch wel luchtslagmoersleutel van hbm. (https://www.hbm-machines....dlg-12-slagmoersleutelset dit wordt wss utopisch voor +-200 euro
Het scheelt al wanneer je een betere slagmoersleutel koopt. Als je goed oplet bij aanschaf, er zit nogal verschil in luchtverbruik tussen die dingen.

Zo verbruikt mijn Hazet slagmoersleutel "slechts" 139 l/min, tegen 230 l/min bij de door jou gelinkte. Desondanks is hij bijna 5 keer zo sterk. Hetzelfde geldt voor sommige Rodac modellen, bijvoorbeeld. Het is dan niet alleen minder verbruik per minuut, hij zal ook véél sneller een erg vastzittend bout of moer losslaan. Je zal hem dus ook minder lang hoeven te gebruiken.

https://www.hbm-machines....leutel-1700nm-9012-el-spc

Zelf heb ik die in 2019 voor ca. €160,- gekocht bij Amazon.de, loont om daar prijzen te volgen met Keepa of Hagglezon, als je iets op het oog hebt.

Of, als je aan ca. 300 Nm genoeg hebt, gewoon een accu model kopen. Desnoods van Lidl. Of als je toch zwaarder wilt, eentje van Bosch-blauw bijvoorbeeld. Want om eerlijk te zijn, heb ik tot nu toe alles losgekregen met mijn 300 Nm slagmoersleutel van Bosch 8) En dat is voor wielen wisselen toch een stuk praktischer dan met een compressorslang slepen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-07-2022 14:11 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23
Qua slagmoersleutel: hier Rodac op lucht weggedaan en voor iets meer dan 3 tientjes een Ali kloon voor Makita gehaald. Doet de wielenwissel 2x per jaar prima. (wel opletten dat de accu vol genoeg is want geen beveiliging in die machines)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:26
[...]

Mocht het kunnen, bouw een simpele kast om een compressor heen met wat isolatiemateriaal en gaten voor verse lucht aanvoer. Dit scheelt al heel snel een hoop in herrie met een compressor.

Licht spuitwerk is een dingetje. Is dat met een airbrush pistool, dan is het niet snel een probleem. Maar een goede verfspuit gebruikt véél lucht, dus ook bij sporadisch een klus heb je snel een capaciteitsprobleem dan. Met een grotere ketel (vaak niet veel duurder in aanschaf) kan je een lage opbrengst wel deels opvangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 22:22
Ook op een andere kettingzaag was het even wachten maar op tijd binnen voor komende herfst/winter.
Van een Stihl 025 naar de Stihl 251. Blad van 35cm naar 40cm.
Soort van opvolger gezien de nummering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IFsLOR5Up2Ds2KGeCevUpHp2Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFf2hfer6EGiKItMVz0YjMyP.jpg?f=fotoalbum_large

Met name het vellen van bomen was gedoe, maar een lompe joekel wil ik ook niet met het inkorten van hout. Nu dus een prima tussenmaat gevonden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 19:30

Toppe

Oké ✅

In navolging van mijn aangekochte HBM tacker zit ik nu met een lekkende orion koppeling.

Hij lekt rondom de euro koppeling. Zodra ik hem er recht op ‘druk’ is het lekken weg maar begint direct weer zodra ik hem los laat.

Nu is die HBM tacker echt waardeloos, ik snap dat je voor €35 niet veel mag verwachten maar 8/10 slagen zijn vals, 1/10 gaat goed en de andere 1/10 zorgt voor een verstopte tacker. Andere nieten geprobeerd, zelfde probleem.

Vraag me nu vooral af, kan het zijn dat de euro nippel die op de tacker zit hiervoor gezorgd hebben? Ik heb de slang buiten gebruikt om stof te blazen, los gehaald en meteen met de tacker aan de slag gegaan, vanaf dat moment lekte hij.

En iemand enig idee welke aansluiting dit is? Het is een binnendraad naar orion, alleen vind ik ze niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI3gS-5JiqJ2EhEmJ0W_S2vSbrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnrvcK6uLB7XusJ4e66bueZY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 29-07-2022 19:37 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Toppe dat is dan de verkeerde orion koppling, dat is dus een probleem want je hebt zoveel verschillende maten :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Damic schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:03:
@Toppe dat is dan de verkeerde orion koppling, dat is dus een probleem want je hebt zoveel verschillende maten :(
Heb ze nagemeten, allemaal de zelfde maat. Enige verschil is dat bij de tacker de Orion nippel haaks is en bij de andere dingen deze taps is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Slecht gemaakt of andere koppeling :( wij hebben hetzelfde probleem. Hoop koppelingen allemaal dezelfde maat maar toch hier en daar verschil op zodoende dat ze niet passen of gewoonweg lekken :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Damic schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:34:
Slecht gemaakt of andere koppeling :( wij hebben hetzelfde probleem. Hoop koppelingen allemaal dezelfde maat maar toch hier en daar verschil op zodoende dat ze niet passen of gewoonweg lekken :(
Klote zooi. Nu moet ik elke keer die accessoires los halen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Toppe er zit normaal binnenin een o-ring die zou je misschien kunnen vervangen door een dikkere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Damic schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:39:
@Toppe er zit normaal binnenin een o-ring die zou je misschien kunnen vervangen door een dikkere?
Goeie. Net gekeken, lijkt wel of die o-ring beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 15-07 22:11

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Wild Chocolate schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Het scheelt al wanneer je een betere slagmoersleutel koopt. Als je goed oplet bij aanschaf, er zit nogal verschil in luchtverbruik tussen die dingen.

Zo verbruikt mijn Hazet slagmoersleutel "slechts" 139 l/min, tegen 230 l/min bij de door jou gelinkte. Desondanks is hij bijna 5 keer zo sterk. Hetzelfde geldt voor sommige Rodac modellen, bijvoorbeeld. Het is dan niet alleen minder verbruik per minuut, hij zal ook véél sneller een erg vastzittend bout of moer losslaan. Je zal hem dus ook minder lang hoeven te gebruiken.

https://www.hbm-machines....leutel-1700nm-9012-el-spc

Zelf heb ik die in 2019 voor ca. €160,- gekocht bij Amazon.de, loont om daar prijzen te volgen met Keepa of Hagglezon, als je iets op het oog hebt.

Of, als je aan ca. 300 Nm genoeg hebt, gewoon een accu model kopen. Desnoods van Lidl. Of als je toch zwaarder wilt, eentje van Bosch-blauw bijvoorbeeld. Want om eerlijk te zijn, heb ik tot nu toe alles losgekregen met mijn 300 Nm slagmoersleutel van Bosch 8) En dat is voor wielen wisselen toch een stuk praktischer dan met een compressorslang slepen :+
Ik heb de oudere/lichtere versie van die Hazet https://www.hbm-machines....-slagmoersleutel-9012-spc , maar heb die niet meer aangeraakt sinds ik mijn 30 euro makita clone van bij Aliexpress gehaald heb https://www.aliexpress.co...r_list.0.0.30fd18028gvnDh 520 Nm moet je uiteraard met een emmer zout nemen, maar voor wielen los te halen dik ok.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Toppe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Goeie. Net gekeken, lijkt wel of die o-ring beschadigd is.
Weet je zeker dat je geen eurokoppeling op die orion zit te drukken? Het ‘past’ in elkaar maar is dan dus niet luchtdicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pixeltje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Weet je zeker dat je geen eurokoppeling op die orion zit te drukken? Het ‘past’ in elkaar maar is dan dus niet luchtdicht..
Dan zou die tacker een andere aansluiting hebben… die maar vervangen, nieuwe koppeling op de slang en door :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ihkv de circlejerk van makita, ik heb voor het eerst te maken gehad met Festool's garantie. Daar ga ik hieronder even in mijn eentje omheen circlejerken ;) .
Vorige week postte ik over de kapex120 waar wat plastic gesneuveld was nadat hout erin schoot.

Maandag gebeld, en iom de dame aan de telefoon besproken hoe het werkt. Prima, kon ook de machine afgeven in waddinxveen ipv op laten halen. Dinsdag ticket gemaakt, en daarna nog even gebeld dat ik hem kwam brengen ipv versturen.
Woensdag gebracht maar overdag stond hier alsnog de DHL om hem op te pikken (gratis) ondanks dat ik hem langs zou brengen. Nette service maar het systeem gaat uit van versturen (het is 15km naar Festool Nederland en het is best een kwetsbaar apparaat zonder systainer oid eromheen, dus ik wilde graag brengen).
Daar afgeleverd en even aan een vriendelijke monteur laten zien wat mis was. Donderdagmiddag werd ik gebeld, en vrijdag opgepikt (had ook do gekund, maarja werk...). Ding is keurig voorzien van nieuwe schroeven en stickers (die prik je door om de haaks-instelschroeven te bereiken) en helemaal getest enzo. Monteur heeft mee hem in de auto gezet (mooie service).

De kosten? Gratis. Nice, me likes. Sure, je betaalt ook voor het merk maar dit was een 'fout' van een lelijk stuk hout, niet zozeer van de machine. Kudo's .

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 30-07-2022 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
dat is mooi opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Toppe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Dan zou die tacker een andere aansluiting hebben… die maar vervangen, nieuwe koppeling op de slang en door :+
Ik ben niet zo heel erg thuis in de koppelingenbusiness maar er zijn er twee die verdacht veel op elkaar lijken maar dus net niet luchtdicht zijn als je ze koppelt. Ik heb ook ooit zoiets gehad en toen ben ik met de tacker naar een winkel gegaan, daar de juiste koppeling gezocht (bleek euro) en daar de slang mee voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06:56
Na lang twijfelen toch maar een upgrade gedaan in schuurmachines, er staat me een grote verbouwing te wachten en vooral het schuurwerk zag ik tegen op. (plus dat ik gewoon graag de sprong wilde wagen)
De gss160a is vervangen door een Rupes RU-LS71TE, de delta gebruik ik te weinig om de overstap naar Mirka of festool te verantwoorden.
De GEX 125-150 is vervangen door een Mirka DEROS 5650CV. Deze machine gebruik ik ook veel voor de hobby van hout bewerken. Helaas heb ik ze door tijd gebrek op dit moment nog niet echt kunnen testen, de Mirka wel even snel droog geprobeerd en wow...daar wordt ik denk ik echt heel blij van!

De Abranet was slecht te leveren dus nu voor 3M Xtract Cubitron II gegaan (gelezen op woodworking) kijken of het echt zo'n goede standtijd heeft.

Waar ik overigens echt veel tijd al mee kwijt ben is uitvinden welke systainer met T-lock ik het beste/voordeligste kan kopen voor het schuur papier. Die van Mirka en Rupes zelf in ieder geval niet, die zijn 100 euro/ stuk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jichem schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:58:
Na lang twijfelen toch maar een upgrade gedaan in schuurmachines, er staat me een grote verbouwing te wachten en vooral het schuurwerk zag ik tegen op. (plus dat ik gewoon graag de sprong wilde wagen)
De gss160a is vervangen door een Rupes RU-LS71TE, de delta gebruik ik te weinig om de overstap naar Mirka of festool te verantwoorden.
De GEX 125-150 is vervangen door een Mirka DEROS 5650CV. Deze machine gebruik ik ook veel voor de hobby van hout bewerken. Helaas heb ik ze door tijd gebrek op dit moment nog niet echt kunnen testen, de Mirka wel even snel droog geprobeerd en wow...daar wordt ik denk ik echt heel blij van!

De Abranet was slecht te leveren dus nu voor 3M Xtract Cubitron II gegaan (gelezen op woodworking) kijken of het echt zo'n goede standtijd heeft.

Waar ik overigens echt veel tijd al mee kwijt ben is uitvinden welke systainer met T-lock ik het beste/voordeligste kan kopen voor het schuur papier. Die van Mirka en Rupes zelf in ieder geval niet, die zijn 100 euro/ stuk 8)7
Festool is soms leuk geprijsd bij een Bouwmaat (geen artikel wat standaard voorraad is). Zo heb ik die van mij voordeliger gekocht dan een lege sys2 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Toppe schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Festool is soms leuk geprijsd bij een Bouwmaat (geen artikel wat standaard voorraad is). Zo heb ik die van mij voordeliger gekocht dan een lege sys2 :D
Helaas is de dichtsbijzijnde bouwmaat toch een uur rijden... Het hoeft overigens niet perse een t-lock systainer te zijn met een inlay. Het moet gewoon aan de machine systainer te koppelen zijn. Anders wordt het gewoon een m-box

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Wat me tevens opgevallen is: in alle vergelijkingen tussen invalzagen wordt alleen het standaard meegeleverde blad gebruikt.
Hoe kan je goed vermogen / zaagsnede vergelijken als elke machine een ander zaagblad heeft?

Ik denk dat het juiste blad een groter verschil maakt dan een iets sterkere motor. Heeft iemand toevallig een vergelijking gezien tussen invalzagen, die wél hetzelfde blad op elke machine gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De MT55 heeft ook zonder accu anti-kickback-electronica. Daarom dan ook geen spouwmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:56:
De MT55 heeft ook zonder accu anti-kickback-electronica. Daarom dan ook geen spouwmes.
Klopt, dat is de reden dat ik die overweeg en waarom de meeste andere bekabelde zagen voor mij afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:36:
Wat me tevens opgevallen is: in alle vergelijkingen tussen invalzagen wordt alleen het standaard meegeleverde blad gebruikt.
Hoe kan je goed vermogen / zaagsnede vergelijken als elke machine een ander zaagblad heeft?

Ik denk dat het juiste blad een groter verschil maakt dan een iets sterkere motor. Heeft iemand toevallig een vergelijking gezien tussen invalzagen, die wél hetzelfde blad op elke machine gebruikt?
Over het algemeen zit er wel een 48 tands blad bij een invalzaag, en zolang die dezelfde dikte en nog scherp is, zou ik niet verwachten dat het heel veel uitmaakt op de zaagresultaten. De Mafell heeft een 1.8mm blad, wat denk ik ook de meeste accu machines hebben, dus ik zou daar niet zoveel verschil verwachten, eerlijk gezegd.

De Mafell heeft wel één van de krachtigste motoren op de invalzagenmarkt, volgens mij, dus ik zou niet verwachten dat een accu machine net zo sterk is. Niet dat het veel uitmaakt voor een meubelpaneel of een plaat OSB, natuurlijk.

De Bosch GKT 55 GCE is meen ik hetzelfde als de MT55, maar dan met wat minder features, dus die zou ook nog op je shortlist kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Over het algemeen zit er wel een 48 tands blad bij een invalzaag, en zolang die dezelfde dikte en nog scherp is, zou ik niet verwachten dat het heel veel uitmaakt op de zaagresultaten. De Mafell heeft een 1.8mm blad, wat denk ik ook de meeste accu machines hebben, dus ik zou daar niet zoveel verschil verwachten, eerlijk gezegd.

De Mafell heeft wel één van de krachtigste motoren op de invalzagenmarkt, volgens mij, dus ik zou niet verwachten dat een accu machine net zo sterk is. Niet dat het veel uitmaakt voor een meubelpaneel of een plaat OSB, natuurlijk.

De Bosch GKT 55 GCE is meen ik hetzelfde als de MT55, maar dan met wat minder features, dus die zou ook nog op je shortlist kunnen.
Tja, uit ervaring kan ik zeggen dat een accu systeem met BL motor makkelijk meer power kan leveren dan een brushed motor op 230v.
De aanname dat een 230 machine sterker is durf ik zonder vergelijking dus niet te nemen.

Bij video's waar verschillende draadloze zagen worden vergeleken, komt de Makita als 'krachtigste' naar voren, maar de Makita heeft ook een dunner blad. Vandaar mijn bovenstaande post. Ik heb nog geen vergelijking gevonden tussen draadloos/bedraad, of tussen draadloze machines met hetzelfde blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn MT55 had veel minder moeite met hardhout dan de TS55 van een maatje.
Een TS55 op accu daarentegen lukte het ook prima. De accu-versie van de TS55 is dus wel een stuk beter op dat gebied dan de gewone TS55. Wel vind ik het met 2 accu's een lomp gebakje.

De accu-versie van MT55 heb ik nooit in handen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:06:
Tja, uit ervaring kan ik zeggen dat een accu systeem met BL motor makkelijk meer power kan leveren dan een brushed motor op 230v.
De aanname dat een 230 machine sterker is durf ik zonder vergelijking dus niet te nemen.

Bij video's waar verschillende draadloze zagen worden vergeleken, komt de Makita als 'krachtigste' naar voren, maar de Makita heeft ook een dunner blad. Vandaar mijn bovenstaande post. Ik heb nog geen vergelijking gevonden tussen draadloos/bedraad, of tussen draadloze machines met hetzelfde blad.
Je kan eens proberen te zoeken naar een vergelijk met de MT55 18M, dat is de accu versie van de MT55cc, en als ik het zo eens lees is die min of meer net zo krachtig als de bedrade versie. Wellicht geeft dat een beter idee. Meeste accu machines worden geleverd met een 1.8mm blad, dus zou verwachten dat in het vergelijk minder verschil zou moeten maken.
Boudewijn schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:14:
Mijn MT55 had veel minder moeite met hardhout dan de TS55 van een maatje.
Een TS55 op accu daarentegen lukte het ook prima. De accu-versie van de TS55 is dus wel een stuk beter op dat gebied dan de gewone TS55. Wel vind ik het met 2 accu's een lomp gebakje.

De accu-versie van MT55 heb ik nooit in handen gehad.
De TS55 is wel 2.2mm (en 1.8mm kan je daar niet zomaar opzetten vanwege het spouwmes) vs 1.8mm op de Mafell (standaard in ieder geval) en ook 1.8mm op de TS55 accu versie (TSC55?). Maar ik ben geen vergelijk tegengekomen waarin de MT55 niet (aanzienlijk) sterker wordt gevonden dan de TS55, en ook in de specs is de Mafell sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

De nieuwe(re) TS 55 F is 1,8 mm, zowel bedraad als op accu (TS 55 F K).

[ Voor 10% gewijzigd door 8088 op 31-07-2022 17:11 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-07 16:25
For what it's worth; Met de Makita op 230 ga ik in 1 keer door massief eikenhout heen op volle dikte (in de lengte, schulpen dus), maar dan wel met 24 tands blad van 1,7mm (CMT thin-line). Ik heb eigenlijk ook niet het idee dat de machine daar enige moeite mee heeft.

Volgens mij zijn ze allemaal wel prima, en is het vooral de persoon aan het roer die het verschil uiteindelijk maakt :) . Technisch zullen de Festool en Mafell zeker beter zijn, maar daar is de prijs ook naar ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:08
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn Bosch (groen) 125mm slijpschijf en denk aan de Metabo WEV 125-11 quick. Via de zoekfunctie gevonden dat enkele tweakers deze hebben, ervaringen?

Ben ook wel benieuwd naar het M quick systeem: Volgens de metabo instructievideo duw je de “m quick knop” in bij uitschakelende machine om de schijf te wisselen. Maar naar mijn weten (bij een gewone slijpschijf) duwt z’n knop een “pinnetje” naar beneden zodat de aandrijving vergrendeld is om dan de schijf te wisselen. Maar als dit gebeurt bij een (uit)draaiende machine zegt mijn gevoel dat dit onnodige slijtage geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 15:39
de echte flush schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:12:
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn Bosch (groen) 125mm slijpschijf en denk aan de Metabo WEV 125-11 quick. Via de zoekfunctie gevonden dat enkele tweakers deze hebben, ervaringen?

Ben ook wel benieuwd naar het M quick systeem: Volgens de metabo instructievideo duw je de “m quick knop” in bij uitschakelende machine om de schijf te wisselen. Maar naar mijn weten (bij een gewone slijpschijf) duwt z’n knop een “pinnetje” naar beneden zodat de aandrijving vergrendeld is om dan de schijf te wisselen. Maar als dit gebeurt bij een (uit)draaiende machine zegt mijn gevoel dat dit onnodige slijtage geeft?
Ik heb een keer een gewone slijptol gesloopt door dit knopje als rem te gebruiken (ja ik weet dat dit niet slim is). Ik miste op een gegeven moment ineens meerdere tanden (van het tandwiel!), na een aantal keer "geremd" te hebben. Een nieuw tandwiel setje en vers vet hebben het probleem weer verholpen, maar toch. Er zat trouwens, naast de afgebroken tanden echt veel gruis in het vet.

[ Voor 0% gewijzigd door Nivado op 01-08-2022 13:16 . Reden: Verduidelijkt dat het niet om mijn gebit ging. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 13:49

inhico

pw

Ik miste op een gegeven moment ineens meerdere tanden
Toch wel fijn dat het hier de tanden van het tandwiel betreft...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Ik moest hem ook even twee keer lezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:07

sjirafje

No inspirational quotes here

Vertaal fout? Uitgeschakelde vs. Uitschakelende.

Ik zou ook niet weten waarom je de schijf, terwijl hij nog draait, zou willen wisselen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 01:20

bakkerl

Let there be light.

sjirafje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:16:
[...]
Ik zou ook niet weten waarom je de schijf, terwijl hij nog draait, zou willen wisselen.
Dat is het 'quick' systeem.
Als je eerst moet wachten tot die stil staat, wisselen en weer starten, heb je het normale systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Linkje naar die video?
bakkerl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Dat is het 'quick' systeem.
Als je eerst moet wachten tot die stil staat, wisselen en weer starten, heb je het normale systeem.
Is dat quick systeem niet simpelweg die snelwisselmoer die je met de hand kan bedienen ipv dat je met zo'n speciale sleutel de moer los moet draaien?

Die snelspanmoeren zijn overigens ook gewoon los te koop. Ik gebruik dat op mijn Makita ook. Die heeft ook een elektronische rem, dus je hoeft dan sowieso ook niet lang te wachten tot ie stil staat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Orion84 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Linkje naar die video?

[...]

Is dat quick systeem niet simpelweg die snelwisselmoer die je met de hand kan bedienen ipv dat je met zo'n speciale sleutel de moer los moet draaien?

Die snelspanmoeren zijn overigens ook gewoon los te koop. Ik gebruik dat op mijn Makita ook. Die heeft ook een elektronische rem, dus je hoeft dan sowieso ook niet lang te wachten tot ie stil staat.
Ja dat klopt, maar de Metabo snelwisselmoer komt vaster te zitten door het draaien. De enige manier om die met de hand los te kunnen draaien is door het draaien abrupt te stoppen en de moer zo een beetje los te schrikken.

Ik heb die Metabo ook, voor thuisgebruik maak ik me geen zorgen over slijtage van dit systeem, Metabo zal hier vast over nagedacht hebben en geeft ook drie jaar garantie. Als je echt vaak en snel van schijf wil wisselen kun je beter een slijptol met X-LOCK nemen dat vorig jaar door Makita en Bosch is geintroduceerd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 16:25

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

Ik doe even de aanname dat het schuttingdelen betrof met aan twee kanten planken.

Wat hierbij kan helpen is één kant per keer te zagen. Ik zie het door jou geschetste scenario alleen fout gaan wanneer je in één keer de planken aan de voor- en achterzijde wilt doorzagen. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

jichem schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:58:
Die Mirka: wat een beest joh. :*)
En die Rupes zijn trouwens ook werkpaardjes hoor. Daar heb je absoluut geen miskoop aan! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nivado schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:51:
[...]

Ik heb een keer een gewone slijptol gesloopt door dit knopje als rem te gebruiken (ja ik weet dat dit niet slim is). Ik miste op een gegeven moment ineens meerdere tanden, na een aantal keer "geremd" te hebben. Een nieuw tandwiel setje en vers vet hebben het probleem weer verholpen, maar toch. Er zat trouwens, naast de afgebroken tanden echt veel gruis in het vet.
Je weet dat er slijptollen met een rem tekoop zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

jichem schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:43:
[...]

Helaas is de dichtsbijzijnde bouwmaat toch een uur rijden... Het hoeft overigens niet perse een t-lock systainer te zijn met een inlay. Het moet gewoon aan de machine systainer te koppelen zijn. Anders wordt het gewoon een m-box
Wellicht ten overvloede: zowel M-box systainer klikt onder een t-lock: te zien aan de lipjes aan de voorzijde en zijkanten van de t-lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 15:39
twain4me schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Je weet dat er slijptollen met een rem tekoop zijn? :+
Absoluut! Het is een van de vele fijne voordelen van mijn DGA517.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23
Nivado schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Absoluut! Het is een van de vele fijne voordelen van mijn DGA517.
...inderdaad :) en er bestaan ook varianten met een veiligheids- i.p.v. vastzetschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Goudvis schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Die Mirka: wat een beest joh. :*)
En die Rupes zijn trouwens ook werkpaardjes hoor. Daar heb je absoluut geen miskoop aan! :9
Ik kan niet wachten om hem aan het werkt te zetten. Wat een heerlijk lichte machine! Het is wel de eerste schuurmachine waar ik een deel van de gebruiksaanwijzing heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Goudvis schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Wellicht ten overvloede: zowel M-box systainer klikt onder een t-lock: te zien aan de lipjes aan de voorzijde en zijkanten van de t-lock.
Ja dat dacht ik inderdaad al. Ik denk dat ik dat maar doe en er zelf een vakverdeling in maak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:33
Krijg vandaag dus te horen dat ik dit weekend een radiatorombouw mag gaan maken. Omdat het een halfopen design moet gaat worden dacht ik met lamello's te gaan werken. Sneller en minder irrant dan duvels deuvels. Maar nu vroeg ik mij af heeft iemand ervaring met goedkopere lamellenfrezen van bijvoorbeeld Einhell? En zijn die echt veel vervelender in gebruik dan bijvoorbeeld een Makita? https://www.combitools.nl...enfrees-body-in-mbox.html

Weet niet hoveel ik hem ga gebruiken verder dus of het dan de investering waard is? Maar als iemand nu zegt met die Einhell loop je een hele middag te schelden en past het nooit lekker dan bestel ik nu meteen die Makita nog haha ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
De naam zegt het al Ein Hell 😉
Voor 1 klus prima, kun je hem vaker gebruiken koop bv de Makita.

[ Voor 50% gewijzigd door Jeweetje op 01-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:57
Davidshadow13 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:05:
Krijg vandaag dus te horen dat ik dit weekend een radiatorombouw mag gaan maken. Omdat het een halfopen design moet gaat worden dacht ik met lamello's te gaan werken. Sneller en minder irrant dan duvels. Maar nu vroeg ik mij af heeft iemand ervaring met goedkopere lamellenfrezen van bijvoorbeeld Einhell? En zijn die echt veel vervelender in gebruik dan bijvoorbeeld een Makita? https://www.combitools.nl...enfrees-body-in-mbox.html

Weet niet hoveel ik hem ga gebruiken verder dus of het dan de investering waard is? Maar als iemand nu zegt met die Einhell loop je een hele middag te schelden en past het nooit lekker dan bestel ik nu meteen die Makita nog haha ;)
Ik vind toch weinig irritants aan een Duvel, daar wil ik best rustig de tijd voor nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Davidshadow13 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:05:
Krijg vandaag dus te horen dat ik dit weekend een radiatorombouw mag gaan maken. Omdat het een halfopen design moet gaat worden dacht ik met lamello's te gaan werken. Sneller en minder irrant dan duvels deuvels. Maar nu vroeg ik mij af heeft iemand ervaring met goedkopere lamellenfrezen van bijvoorbeeld Einhell? En zijn die echt veel vervelender in gebruik dan bijvoorbeeld een Makita? https://www.combitools.nl...enfrees-body-in-mbox.html

Ik heb een van een goedkoop merk gehad, weet even niet meer of het Einhell was of een andere. Edit:Ik had de Ferm
Inmiddels heb ik de gelinkte makita en dat is wel echt een stap beter hoor. Opzich lukt het met de goedkopere ook wel, maar wel een stuk minder precies en minder snel. De lammelen die ik met de goedkopere plaatste moest ik alsnog goed op hun plaats houden met klemmen voor een goede uitlijning, met de makita kan de uitlijning met de lammel zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:08
Orion84 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:27:
[...]
Linkje naar die video?
[...]
YouTube: Het Metabo M-Quick systeem (Dutch)

Ik had momenteel ook al z’n Milwaukee fixtec spanmoer in gebruik, veel aangenamer dan met een sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
de echte flush schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:40:
YouTube: Het Metabo M-Quick systeem (Dutch)

Ik had momenteel ook al z’n Milwaukee fixtec spanmoer in gebruik, veel aangenamer dan met een sleutel.
Met een spansleutel is meestal net alsof je een hand te kort komt. Knop ingedrukt houden, sleutel goed op z'n plek houden, kracht zetten op de sleutel. Zo'n quick systeem (heb van Bosch en Metabo, werkt precies hetzelfde), is een stuk makkelijker, zeker als je vaker van schijf moet wisselen.

Qua die WEV 11-125, ik heb een soortgelijke machine van Metabo, maar dan met minder opties. Ik zou vooral zeggen, kijk naar de opties die je wilt hebben. Variabel toerental, veiligheidsschakelaar of aan-uit schakelaar, rem, regeling op toerental, soft-start, ga maar door, kies wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 16:59
Kan ik zo'n quick systeem van Bosch gewoon gebruiken op mijn 18V Makita slijpschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:07
Jeweetje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:10:
De naam zegt het al Ein Hell 😉
Voor 1 klus prima, kun je hem vaker gebruiken koop bv de Makita.
Grote onzin wat je verkondigd, dat weetje zelf toch ook wel?
Leg even uit wat er allemaal aan mankeert dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2022 22:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

JT

VETAK y0

Weet iemand hoe goed de Bosch carbide multitoolzaagjes werken en hoe lang ze mee gaan als je 6mm RVS draadeinden gaat doorzagen? Ik moet er een stuk of 15 doen, het liefst in een situatie waarbij ik geen vonken heb van een slijptol of dremel. Maar die dingen zijn klereduur en ik jaag er liever niet een heel blad doorheen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Breezz schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:45:
Kan ik zo'n quick systeem van Bosch gewoon gebruiken op mijn 18V Makita slijpschijf?
Ja hoor, je hebt alleen de m14 as nodig (wat volgens mij alle makita's gewoon hebben.)
zelf vind ik die snelspan moeren wat groot voor hoe ik de slijptol gebruik. ik heb ook een "moer" van milwalkee die is een stukje dunner (maar werkt anders) die past daarom beter bij hoe ik het gebruik. als er nog een schijf op de machine zit trek ik hem doorgaans gewoon met de hand los, maarja dat gaat natuurlijk niet als je een doorslijpschijfje op hebt geslepen :+

https://www.kruis.nl/arti...e-snelspanmoer-m14-fixtec

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:33
JT schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:57:
Weet iemand hoe goed de Bosch carbide multitoolzaagjes werken en hoe lang ze mee gaan als je 6mm RVS draadeinden gaat doorzagen? Ik moet er een stuk of 15 doen, het liefst in een situatie waarbij ik geen vonken heb van een slijptol of dremel. Maar die dingen zijn klereduur en ik jaag er liever niet een heel blad doorheen.
Waarom koop je geen ijzerzaag? Met de hand ben je zo door die 6mm heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 14:56

valluik

Probeert ook maar wat

Ik ben niet zo onder de indruk van de zaagjes van Bosch zelf. Ik vind ze niet lang mee gaan, zeker gezien de prijs. Ik gebruik ze met Starlock, die zijn sowieso wat duurder volgens mij.

Volgens mij zijn er wel eens verpakkingen in de aanbieding met meer zaagjes erin. Voor 6mm rvs zou ik er meerdere halen, of zoals al gezegd met de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Project Farm heeft een vergelijking met o.a. de Bosch carbide zaagjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
Zijn hier mensen met ervaring met diamant boormachines nat/droog? Ik heb nu zo'n China ding maar die is levensgevaarlijk. Dus wil een professionele. Wel voor sporadisch gebruik dus hoeft niet de aller duurste te zijn.

Ik heb al boren met een 1 1/4e aansluiting dus dat moet de nieuwe machine ook hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 15-07 23:54

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik zou me er niet aan wagen, met een beetje pech jaag je er meerdere zaagjes door per draadeind. Het kan ook meezitten en dat je ze allemaal kan doen met één of twee zaagjes. Maar ook dan risico op vonkjes, die heb je overigens met alle zaagjes alleen bij de slijptol is het gegarandeerd zo ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
In mijn woonkamer ben ik bijna klaar met de nieuwe vloer, en dan komen uiteraard de plinten. Nu zijn de hoeken van de kamer niet exact 90 graden, en wil ik de plinten wel zo naadloos mogeiljk laten aansluiten. Ik heb gisteren een Bosch GCM 8 SJL besteld, dus het stuk 'netjes zagen' is afgedekt. Maar dan hebben we nog het stuk 'goed meten'. Is zoiets afdoende om de hoek van de kamer mee te meten?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:25:
In mijn woonkamer ben ik bijna klaar met de nieuwe vloer, en dan komen uiteraard de plinten. Nu zijn de hoeken van de kamer niet exact 90 graden, en wil ik de plinten wel zo naadloos mogeiljk laten aansluiten. Ik heb gisteren een Bosch GCM 8 SJL besteld, dus het stuk 'netjes zagen' is afgedekt. Maar dan hebben we nog het stuk 'goed meten'. Is zoiets afdoende om de hoek van de kamer mee te meten?
Probleem is vaak dat de hoeken vanuit 2 kanten sheef zijn. Stucwerk loopt onder vaak wat naar buiten. Ik zaag altijd 2 kleine stukjes plint in exact 45 graden en dan per hoek even kijken wat de afwijking is. Dan kan je de afkort zaag instellen op 44~46 graden en en andere hoek op +/- 1 graad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Avvd schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Probleem is vaak dat de hoeken vanuit 2 kanten sheef zijn. Stucwerk loopt onder vaak wat naar buiten. Ik zaag altijd 2 kleine stukjes plint in exact 45 graden en dan per hoek even kijken wat de afwijking is. Dan kan je de afkort zaag instellen op 44~46 graden en en andere hoek op +/- 1 graad
Hier volg ik denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Mijn gedachte was dat als de hoek, bijvoorbeeld, 92 graden is, dat ik dan de plinten aan beide kanten op 46 zaag en het goed moet zijn. Of bedoel je dat de wand mogelijk in twee dimensies scheef is? De plinten hebben in ieder geval een kabelgoot onderin, dus oneffenheden onderaan de wand zouden daar redelijk in weg moeten vallen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wou een AF506 tacker bestellen via Bol aangezien die relatief goedkoop was. Krijg ik dit als enigste resultaat 8)7
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3dJTWtIHHmRTn_7Gy3dkMrrXTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/03ikCXUlU1rt2K7mzfsj0bqR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 15:42
Toppe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:28:
Wou een AF506 tacker bestellen via Bol aangezien die relatief goedkoop was. Krijg ik dit als enigste resultaat 8)7
spoiler:
En aan het logo onderin te zien heb je hem ook maar gewoon besteld. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:28:
spoiler:
Wat heb jij gezocht voor je die tacker zocht? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wormaap schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Hier volg ik denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Mijn gedachte was dat als de hoek, bijvoorbeeld, 92 graden is, dat ik dan de plinten aan beide kanten op 46 zaag en het goed moet zijn. Of bedoel je dat de wand mogelijk in twee dimensies scheef is? De plinten hebben in ieder geval een kabelgoot onderin, dus oneffenheden onderaan de wand zouden daar redelijk in weg moeten vallen.
Ik heb deze wel eens gebruikt:
https://www.toolmax.nl/fe...f-425d-848e-5f391b2c1f85]

Andere merken hebben vast iets soortgelijks. Voordeel hiervan is dat je je zaag instelt op de middenlijn van dit hulpstuk. Daardoor heb je minder meet/inschatmomentjes.

Pagina: 1 ... 113 ... 255 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).