Pixeltje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:41:
Ik heb een vraag waarvan ik niet weet of hij hier hoort of in het q&a en showcase topic..
Ik zie weleens bovenfrezen op plastic platen voorbij komen in youtube filmpjes en dergelijke. Een soort baseplate waar de frees op gemonteerd is die aan één of meerdere kanten uitsteekt zodat het vlak houden van de frees makkelijker is als je randen aan het bewerken bent. Lijkt mij in sommige gevallen ook handig om te hebben dus ik dacht; ik maak zoiets. De vraag is welk materiaal is hier goed geschikt voor?
Plexiglas lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze maar misschien is dat materiaal te ‘hard’ waardoor het snel breekt of scheurt. Natuurlijk zijn er andere opties zoals lexanlexaan en polycarbonaat dus ik ben benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze materialen. Omdat ik er zelf aan wil knutselen is ‘bewerkbaarheid’ wel een belangrijk punt. Ik heb totaal geen verstand van dit soort kunststoffen en weet dus niet waar ik op moet letten.
Deze video even kijken. Hij gebruikt polycarbonaat. Dat zou ik ook gebruiken in plaats van plexiglas.