Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:55:
Wij gaan in de zomer verbouwen en dat moment wil ik aangrijpen om van het gas af te gaan. De woning wordt momenteel verwarmd met convectorputten beneden en radiatoren boven. Vloerverwarming is te duur omdat de bodem compleet opnieuw opgebouwd moet worden. Totaalkosten rond de 25.000 euro incl vloerverwarming. Bovendien zit ik dan nog steeds met een gas-oplossing. Een lucht/water oplossing zou er dan nog bovenop moeten. Alternatief is een hybride warmtepomp maar ook dan moet ik de 25.000 investeren.
Daarom kijk ik naar een lucht/lucht oplossing maar ik betwijfel of dit in ons huis goed gaat komen.
Specs:
- benedenverdieping 18.5C met oppervlak ongeveer 90m2
- bovenverdieping 3 slaapkamers en 1 werkkamer. Alleen licht verwarmen bij -10, verder uit. Ook 90m2.
- werkkamer verwarm ik met een losse elektrische radiator
- zolder wordt niet verwarmd
Gasverbruik 1300m3. Niet door isolatie maar door zuinig stoken.
Huis is uit 1979 en de spouw (EPS parels) en alle ramen (HR++) zijn in 2019 nageïsoleerd. Op de planning staat de zoldervloer isoleren. Open haard wordt vervangen voor een pelletkachel beneden. Ik ga nog onderzoeken of die ook via de schoorsteenpijp een split kan maken, dan zou deze ook de overloop kunnen verwarmen.
Hieronder de plattegrond inclusief aantekeningen.
Voor de woonkamer/keuken is het advies om 2 units te gebruiken en deze aan beide kanten van de woonkamer te plaatsen. Ik heb ze in de tekening blauw gemaakt. We hebben ook een speelkamer. Ik vrees dat daar een 3e unit zal moeten komen om het warm te krijgen. Deze heb ik rood gemaakt.
[Afbeelding]
Ik heb gelezen dat het lastig is om meerdere ruimtes te verwarmen met 1 unit (tenzij split) maar ik ben erg benieuwd wat er in de praktijk gebeurt. Het idee is:
[Afbeelding]
Lucht komt op overloop binnen. Slaapkamer 1,2,3 zouden licht opgewarmd moeten worden zodat de echte kou er af is. Slaapkamer 4 is mijn werkkamer, die kan ik prima los verwarmen indien nodig.
Redenen waarom ik liever niet voor meerdere units boven ga:
- door de plaatsing van de ruiten is een split unit erg lastig zonder enorm lange lucht 'buizen'
- door de plaatsing van de ruiten moeten de airco's vrijwel exact op de plekken waar de bedden staan
- meerdere airco's en lucht buizen is niet bepaald mooi
- kosten: echt fors verwarmen boven hoeft niet
Hebben jullie een idee wat ik ongeveer kan verwachten beneden en boven door het op deze manier aan te pakken?