Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 13
Acties:
  • 2.412.792 views

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hallo allemaal, ik heb gekozen voor een Daikin perfera 3,5kw die word binnenkort geïnstalleerd.

Ik wil de unit gaan gebruiken voor verwarmen én koelen. Nu twijfel ik een beetje over de beste plek voor de binnenuit. Ik heb aan de achterzijde een woningbrede schuifpui met dubbelglas. Ik had de unit bedacht boven de bank (4 meter breed) omdat naar mijn mening je dan niet recht in de luchtstroom zit op je gezicht.

[ Voor 40% gewijzigd door Servee op 20-05-2022 18:11 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ok top dank voor je advies! De perferra is qua geluid wel een goede keus denk ik. Op tijd aanzetten voordat je beneden komt scheelt een hoop ga ik vanuit. Ik ga het zeker overwegen.
Gerco-M schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:16:
@Servee Ik heb in de slaapkamer een unit recht boven het bed. Werkt perfect eigenlijk, ik merk niks van aanzuigende lucht of zo. Ook niet de warme lucht die er uit komt eigenlijk, maar je merkt de ruimte warmte wel natuurlijk.

Wel hoor je de unit op die locatie natuurlijk wat meer, dus houd dat wel in de gaten. Op een lage stand met een goede stille unit wil het vast wel, maar als de unit flink moet blazen kan het denk ik wel een tikje teveel van het goede worden.

Dus ik zou zelf de unit iets verder weg laten monteren, ergens tussen de keuken en eetkamer in of zo. Wij hebben hier zelf de woonkamer unit schuin tegenover de bank staan en dat gaat hier wel goed. Je kan de warme lucht wel fijn voelen, maar niet hinderlijk kwa geluid of tocht. En als je wil kan je de lucht de andere kant op sturen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Klinkt als een prima oplossing, heb je dezelfde unit?
Jef61 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Ik heb de unit precies hangen zoals in je tekening, recht boven mijn hoofd. Ik vind het een prima plek, we zitten volledig 'uit de wind'. heb de lamellen altijd horizontaal staan dus luchtstroom langs plafond. Verder de fan vast op standje 2, hoor je hem bijna niet. Ook geen last van aanzuigende lucht of dergelijke.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ja die zit op de perferra 😁 alleen weet ik niet wat die doet als je de unit achter je ophangt. Of je moet steeds je benen de lucht in gooien 😆
HarmoniousVibe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:24:
Wat ook helpt is dat er afhankelijk van het model een zonesensor in zit, zodat je niet zomaar warme dan wel koude lucht op je harses krijgt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Thnx voor je advies
HereIsTom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:35:
[...]

Ik zou ‘m echt niet boven de bank hangen, je zit altijd in de wind en zelfs het zachte geblaas is niet fijn tijdens een film.
Mijn advies net in de keuken of op het K muurtje, anders Eetkamer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Gelukkig kun je m ook handmatig richten zoals @Jef61 doet, ik denk dat dat de meest comfortabele stand is. Ik heb een huis met vrij recente Brink heteluchtverwarming en ga over op de llwp vanwege juist de irritante luchtstroom. Dat wil ik zo veel als mogelijk voorkomen al blijft het luchtverplaatsing.
HarmoniousVibe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Ja volgens mij heeft de Perfera maar 2 zones, dus dan kun je hem beter niet precies boven je hoofd hangen denk ik. Maar er zijn ook modellen met 3 zones.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ik denk dat MHI en Daikin weinig verschillen qua geluidsniveau en kwaliteit. Klinkt goed ik ben benieuwd hoe het bevalt straks.
Jef61 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Hier een MHI van 3,5KW, is dus idd wel een andere unit. Verwarm (en koel) er nu ruim 3 jaar mee. Boven in de slaapkamer nog een MHI van 2KW, ook boven het hoofd :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Klopt! Alleen zeg niet dat het zo is maar dat ik dat denk. MHI en Daikin zijn wel van het betere segment waar je dit ook wel van mag verwachten. Inderdaad is het per combi een overweging wat in een specifieke situatie nodig of toepasbaar is en wat de wensen/eisen zijn.
Glashelder schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik raad je aan vooral types te vergelijken. Je uitspraak is generaliserend: er zullen goedkope Daikins zijn die meer geluid maken dan duurdere MHI’s en andersom.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Je zou een draadloze thermostaat kunnen plaatsen boven in een goede referentie ruimte en die op een lagere set temperatuur kunnen zetten? Dan blijft het tegen relatief weinig gas toch behaaglijk boven.
klump4u schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:40:
[...]

Zou een mogelijkheid zijn maar dan is de rest van het huis koud en dat vinden we hier niet zo prettig.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Wat ik hier veel lees dat als je de binnenunit teveel knijpt door een (te) lage fanstand dat de buitenunit zijn vermogen niet goed kwijt kan bij een (te) laag debiet. Te weinig lucht zal resulteren in een hoger verbruik omdat de ruimte dan niet voldoende op temperatuur komt op de laagste fanstand waardoor de unit constant blijft stoken en dus niet gaat terugmoduleren. Je zou kunnen proberen zoals hierboven vermeld de auto stand te proberen en het geluid even voor lief te nemen, vervolgens als je unit zachter gaat blazen een standje 2 aan te houden of op auto te laten staan.
GB83 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:02:

Nu is mijn ervaring dat ik het gebruik van de beneden unit vrij hoog vind tijdens verwarmen. Op de laagste fan stand, bij 19/20 graden houd hij meermaals lang een verbruik vast van 1000-1500w en bij iets kouder weer zelfs 2000W en hoger. Ook als de kamerthermostaat en de airco thermostaat aangeven dat de gewenste temp bereikt is, blijft hij doorverwarmen. Met gevolg dat het te warm kan worden. Ook niet zuinig lijkt mij.

Hoor graag jullie ervaringen en verbruik tijdens deze dagen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ligt er denk ik aan welke setup er komt te hangen? En wat het warmteverlies is in de woning. Je kunt een (te) kleine capaciteit airco daar ophangen maar alsnog de halve kamer of deel verwarmen of koelen.

Ik zou m niet in een hoek hangen omdat deze dat z’n eigen warmte gaat verzamelen in die hoek en daarop gaat moduleren wat koudere lucht gaat veroorzaken.
henry84 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:11:
[Afbeelding]

Zou ik nogmaals jullie advies mogen; waar zouden jullie de binnenunit plaatsen? Ik wil de zithoek links boven goed kunnen koelen/verwarmen. Is de rode kader dan de juiste plek?
Ik hoorde van een andere installateur dat hij prima de hoek in kan (rechts onder) omdat hij toch alles meepakt, maar wat is jullie ervaring?

[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 15-02-2022 20:38 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ik weet niet wat het overige warmteverlies is doordat je een hoekhuis hebt maar 5kw op jouw afmetingen lijkt me een pendelfeestje te worden. Ik denk dat je aan een 3,5kw ruim voldoende hebt. Wat is je geadviseerd?
henry84 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 06:03:
Er komt een Daikin FTXC50, wat betreft warmteverlies; ik merk dat de warmte van de CV veel langer blijft hangen sinds we de vloer geïsoleerd hebben. (Als het met de huidige buitentemperaturen binnen 20 graden is en de cv gaat om 21 uur uit is het drie uur later nog 20 graden.) Voorheen was het zo als de cv uit ging zag je een half uur daarna de thermostaat al zakken..

Het is een hoekhuis uit 1982, spouwmuurisolatie wordt over een aantal maanden gedaan. Dus dat zou dan goed moeten gaan.

[...]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Een leverancier zal altijd hoger adviseren omdat hij geen zin heeft om achteraf gezeik te krijgen (lees: het op zijn kosten omruilen van de unit) dat je het niet voldoende warm of koud kan krijgen. Hetzelfde geld voor een cv ketel die zijn altijd hopeloos over gedimensioneerd en veel te hoog afgesteld zodat ze niet gebeld worden met koude klachten. Dus dat een llwp gaat pendelen is dan jouw probleem :z

Maar het blijft jouw keuze als je een beter gevoel hebt bij een 5kw moet je het gewoon doen d:)b
henry84 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:25:
Dus bij jou pendelt zelfs een 3,5?

Gezien het feit dat ik ook de spouw wil laten isoleren lijkt me een 5kW dan inderdaad niet nodig. Ik heb het ook nog eens aan wat leveranciers gevraagd, even kijken waar hen mee terug komen. even testen >:) ;)

[...]

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 16-02-2022 11:43 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Zojuist net buiten de veranda een plek gecreëerd voor de Daikin buitenunit, (Perfera FTXM35R/RXM35R) stroom (aparte groep) is afgelopen week aangelegd door de kruipruimte en dinsdag plaatsing. Ik heb bewust voor deze plek gekozen omdat ik geen unit aan het huis vast wil hebben ivm resonantie, trillingen en geluid door de muren heen. Kost een paar meter extra leiding maar ik denk wel de moeite waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxyT3TROU47al1WZuznmeo6HGXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRvfc5rutPzpVSFwAuPprMgT.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Zuinig schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:52:
[...]
Ik zie daar nog wat plantjes. Die gaan het wel koud krijgen.

Ik ben ook blij met mijn: "iets verder weg plaats" voor de buitenunit. Zo'n unit maakt toch best wel wat geluid, zeker als het onder de 4 graden gaat, dan krijgen ze het zwaar. Als ik hem op de plaats had gehangen waar hij hem adviseerde, denk ik dat de buren daar wel iets over zou gaan zeggen. Soms moet je eigenwijs zijn :P
Ja dat is een haagje, die kan t wel lijden, is zomer en winter groen. Mocht ie t niet overleven dan krijgt hij een mooi afscheid bij de gemeente :-)
Mijn idee ook, ben niet zo heel bang voor het geluid omdat deze buitenunit redelijk tot heel stil werkt maar tegen het huis aan waar dan ook zie ik niet zitten met name door de ervaringen hier op t forum.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:58:
@Servee Hoeveel meter leiding loopt er nu buiten vanaf unit totdat het in je woning is?

Heb in een offerte eens gevraagd of leidingen door kruipruimte konden, zodat ik de buitenunit ook op een gunstigere plek kwijt kon. Maar dat was allemaal maar lastig i.v.m. condens. Terwijl in de (droge!) kruipruimte is het warmer dan wanneer een leiding buiten over de gevel loopt :S :?
Veranda is drie meter diep, en ik wil de unit 3,8 meter naar binnen hebben dus vanaf buiten ongeveer 5,5 meter tot binnen en dan nog bijna 4.

Ja de ene kruipruimte is meestal droog maar er zijn er ook waar je in kunt baantjes trekken oOo

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Casejunkie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Bij ons is de leidingen 17 meter tussen de binnen en buiten unit. Net alle warmtepompen ondersteunen dat overigens
Bij deze set max 20 meter, ik kom niet eens aan 10.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Tristan89 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:43:
Hallo ik zit al even mee te lezen, maar heb toch nog een vraag ivm een merk.

Ik wil een 3,5kw airco in mijn woonkamer maar welk merk?
ik heb er boven 1 hangen van Mitsubishi electric maar dat is echt een lelijk plastic ding.
Heb ik liever niet in mijn woonkame, aangezien jullie de expres zijn hoor ik graag wat tips naar wat en welke ik zou moeten kijken.

Wil de unit het hele jaar kunnen gebruiken, en een wifi module hoef ik niet aangezien ik een tado module er bij wil gaan gebruiken.
Wat @Waah al aangaf zijn zat design modellen airco’s op de markt, je kunt ook kiezen voor een kanaal airco als je dit weet in te bouwen op een goede plek dan zie je er niets meer van. De keuze is reuze :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Het kán fout gaan, wat foto’s gegoogled maar denk als de unit vast staan op voeten dat het goed moet komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PSEW-yNSq7ioJB-bOdv2xyYNGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCKbaeiEpUd5pmbkoBvrN8C4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz-RQuj9eDwgE5Eq3qNUx2LHSzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EievNUqDtV2EfNHQzpbIeNhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7yRQrm1moYl6rd9zxN6AWsiago=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmxaanieKxF5t7SzMYab8Dix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhiIgBepa5fAloajJDOiqYGZdfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bHjw5d2G0OLhFenzFZbCOJI7.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Dat gedrag kent mijn Daikin ook, zodra je de fan gaat knijpen hoopt warmte zich op en gaat de capaciteit terug waardoor de kamer ook afkoelt, zelf heb ik de voeler eruit gehaald en ernaast gelegt(net achter gordijn zodat de binnenunit er niet meer tegenaan kan blazen) waardoor het effect minder is geworden.

Ik moet nog een kabel eraan solderen zodat ik de voeler verder bij de binnenunit kan leggen dan zou het helemaal opgelost moeten zijn.

Het gedrag kan ik ook terug zien in de App, zo ineens werd 25 graden binnentemperatuur aangegeven terwijl dat niet zo was.

Wat ook comfort verhogend is om te zorgen dat je binnenunit daar buitenlucht aanzuigt en de rest van je woonkamer alles dicht zetten, dan wordt je ventilatielucht voorverwarmt.
Waarom zou je überhaupt de fan knijpen? Als de set goed op capaciteit is berekend en voldoende warmte kwijt kan doormiddel van juiste luchthoeveelheid dan moduleert deze toch vanzelf naar stand 1? De ntc meet een te lage temperatuur, geeft aan de buitenunit door ik wil x hoeveelheid warmte, die word gegeven op basis van de ingeregelde lucht hoeveelheid.

Op het moment dat je handmatig dus de fan gaat knijpen blijft de buitenunit nog steeds de zelfde hoeveelheid (gevraagde) warmte genereren bij een (te) lage fanstand, dan word die dus erg warm omdat deze zijn warmte niet kwijt kan en uiteindelijk word het in de kamer dus kouder en geeft de ntc een hogere temperatuur aan en ook in de app. Klinkt allemaal heel logisch en lijkt alsof alles doet wat er gedaan moet worden.

Of doet de unit het uiteindelijk op (auto) standje 1? Zonder dat je zelf instellingen wijzigt of setpoint?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:42:
[...]

Soms wil je aandachtig een boek lezen bijvoorbeeld en moet het even stiller zijn, wat heb je anders aan de de fluisterstand?, de airco unit kan prima functioneren mits zijn eigen warmte niet gaat registreren.

De fluisterstand of stand 1 is zachter dan de auto stand doorgaans.

Zonder aanpassingen gaat de binnenunit helemaal terug naar 200 watt warmtevraag en koelt het simpelweg te snel af, de voeler op een andere plek leggen geeft direct een verdubbeling in warmtevraag, dit heb ik al getest in praktijk en daardoor de kamer niet afkoelt.

Setpoint wijzigen helpt amper, ik kan hem gerust op 30c zetten en even is ineens mijn binnentemp 27c terwijl in werkelijkheid maar 20c is.
Bedoel je de econostand, stille stand? Met fluisterstand?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
weebeast schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Nou de overbuurman had een brief door pns brievenbus gedaan. Er stond op dat de airco's waren omgevallen. Installateur een bericht gestuurd en die hebben vrij snel gebeld. Geven aan van ja harde storm, kan gebeuren maar ik vind dit echt niet kunnen. Twee airco's die zijn omgevallen en dit heb ik vrijdagochtend al opgemerkt. Dus eigenlijk voordat eunice begon!

Heb nog even naar de installatie foto's. Minimale ballast bij beide airco's. Ballast van de warmtepomp is veel groter, waarschijnlijk is dat de reden waarom die nog staat. Oh ja ik moest volgens de installateur de verzekering inschakelen maar ik vind eigenlijk dat zij slecht werk hebben geleverd of heb ik het mis. Ga zo een aparte topic maken
Weet niet hoelang deze units er al staan maar hier om de hoek staan er twee op een dakkapel vol in de wind en die staan keurig nog omhoog. Ik zou de installateur vragen duidelijke foto’s te maken als je er zelf niet bij kan. Lijkt me een gevalletje amateur werk. Ze proberen eronderuit te komen ik zou ze schriftelijk aansprakelijk stellen zodra je de oorzaak hebt kunnen achterhalen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Bedoel je de econostand/stille stand? Met fluisterstand?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
weebeast schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:26:
[...]

2 december 2021 zijn ze geïnstalleerd. Woning is ongeveer 11-12 meter hoog. Voor de installatie hadden ze mij verzekerd dat er niks zou kunnen gebeuren bij een storm maar nu... haha ja sorry meneer maar het was wel een heftige storm. Is nog nooit eerder gebeurd |:( zeggen ze dan
Ben benieuwd naar de foto’s, het zou stom toeval kunnen zijn als ze in een bepaalde hoek staan waar je een trechterwind zou kunnen verwachten maar bij een normale installatie zou dat niet mogen. Alles hier in de buurt staat nog rechtop.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:31:
[...]

Je verzekering doet hier waarschijnlijk niet zo moeilijk over.

Je kan er een principekwestie van maken maar denk om je bloeddruk :)
Wat mij betreft zou het zeker een principe kwestie zijn, zeker als je is beloofd dat de installatie hufterproof is neergezet. Een bedrijf hoort verantwoordelijkheid te nemen en als blijkt dat het domme pech is dan is dat aantoonbaar en dus verzekeringswerk.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
In theorie zou het kunnen maar nee dat klopt _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:26:
Gisteren hier een periode van 10 uur stroomuitval gehad. Nu start de airco niet meer op. Ik zie dat hij het wel een aantal maal probeert maar uiteindelijk verschijnt error code E6:
[Afbeelding]

Heb geprobeerd de unit weer eens spanningsloos te maken en ook geprobeerd de unit in zowel de koel- en verwarmingsmodus op te starten, maar met dezelfde uitkomst.

Iemand nog ideeen of er iets te proberen valt voordat ik morgen de installateur contacteer?
Wat ik hier en daar lees kan het een piekstroom zijn geweest (is de unit op een aparte groep aangesloten?) maar ook te weinig vloeistof in de leidingen kan dit veroorzaken. In beide gevallen kun je dit denk ik niet zelf oplossen.

Fout E6 meldt dat de compressormotor wordt geblokkeerd door toenemende stroom.

Op dit moment wordt de huidige beveiliging geactiveerd vanwege:

*het hoge drukniveau is te hoog;
*spanningsdaling wordt waargenomen;
*afsluitklep gaat niet open;
*compressor defect.

[ Voor 12% gewijzigd door Servee op 20-02-2022 11:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:01:
@Servee ja dit is ook min of meer wat ik had gevonden.

Unit zit niet op een aparte groep maar aangesloten op een van de stopcontacten in de woonkamer.
Weet je wat de reden van stroomuitval is geweest? Was dit alleen bij jou of in de hele straat? Wat zit er verder aangesloten op de groep van de airco?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Dat was hier in de hele buurt. Waarschijnlijk gelinkt aan de harde wind maar de exacte reden is me niet bekend.

Enige andere wat er nu op de groep zit is de tv en wat toebehoren (chromecast, router), een lamp, robotstofzuiger, 2x esp8266.

Edit: de tv zit achter een smartplug, dus kan daar de spanning zien. Van de afgelopen twee dagen:
[Afbeelding]
Het lijkt op een overbelasting, je hebt neem ik aan de buitenunit gecontroleerd op blokkade? Fan is vrij en geen schade aan de unit zelf?
Zelf heb ik een aparte groep laten aanleggen 16a traag alleen voor de airco om overbelasting tot het minimum te beperken. Bij teveel piekstroom schakelt de automaat uit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
dennistd schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:21:
Hoe vaak maken jullie de stoffilters van de binnenunit schoon? Hij draait hier 24/7 om te verwarmen en er zat na een paar weken al best weer een boel stof in.
Advies vanuit fabrikant is elke twee weken filters reinigen. Zeker aangezien je elke dag het systeem gebruikt en luchtverplaatsing nu eenmaal de nodige stof verplaatst.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Marcov schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:04:
Hallo, graag jullie ervaringen.

Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit 2004 met lamelradiatoren. Onze living is 280 m3 (incl salon, woonkamer, eetkamer) op het zuiden.

Installateur denkt dat 5kW lucht-lucht warmtepomp (single split unit) beste optie is om deze ruimte te verwarmen.

Kosten rond €4200 voor Daikin Stylish unit.

Gaat het lukken om dit volume op redelijke temperatuur (bv 18°) te krijgen met airco en is dit een redelijke prijs?
Lastig zo te bepalen zonder een tekening van de ruimte te zien :-) de 5kw is geschikt voor ruimtes met een inhoud t/m 132,5 m³ dus je zou er twee nodig hebben anders zal de unit constant op max vermogen draaien wat niet heel aangenaam zal zijn vrees ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Het opgegeven ‘geschikt to xx m3’ kan je wel met een flinke korrel zout nemen….
Dat klopt maar tussen 280 en 132 zit wel een heul groot gat 7(8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Vandaag is de Perfera 3,5kw geplaatst, kan er nog weinig van zeggen hangt er net twee uur. Ik probeer de app werkend te krijgen maar dat is nog wel een uitdaging 😕 ik heb hier diverse dingen geprobeerd wat ik op het forum vond maar geen oplossing nog kunnen vinden. Iemand nog tips? Ik zal wel iets in de verkeerde volgorde doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Servee op 14-05-2022 19:20 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Heeft de installateur de app dan niet voor je gekoppeld?
Misschien heb je hier iets aan?

[YouTube: Daikin ONECTA (Residential Controller) - NL]
Nee dat mogen ze niet ivm privacy zei hij, ga morgen wel even bellen hoe of wat.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Kire88 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:35:
[...]

@Servee ik had vandaag contact met de installateur en wou een printscreen van de errorcode nemen om deze door te sturen. Deze was echter verdwenen en toch nog maar eens geprobeerd om hem aan te zetten. En ja hoor, alles werkt weer gewoon :o
Top gelukkig maar :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ja het stond ook in de offerte maar als het niet gaat lukken sturen ze Daikin maar langs :-) verder keurig geïnstalleerd hoor en werkt tot nog toe helemaal top!
Ik krijg de unit wel in het thuisnetwerk (dus dan zou je zeggen dat de WiFi module wel werkt) maar geen internetverbinding, zal morgen ook Kpn eens bellen misschien ligt het wel aan de router.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:08:
@Servee Misschien even de modem/router uit het stopcontact halen.
En telefoon opnieuw opstarten.
Beide al gedaan :-)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Bezzerk schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Kan een drama zijn ze te configureren inderdaad, ik heb er 4 en de één ging zeker makkelijker dan de ander.

Alle hardware die nodig is (Ap, telefoon, airco) herstarten, Ap in alleen 2.4ghz zetten en de airco in de juiste modus zetten.
Ik ga morgen nog ff verder stoeien, ik heb heeeel even de mogelijkheid gehad om mijn WiFi wachtwoord in te voeren maar daar bleef het ook bij 😬

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:08:
@Servee Misschien even de modem/router uit het stopcontact halen.
En telefoon opnieuw opstarten.
Het is gelukt, ik heb een nieuw account aangemaakt in de Onecta app en een superwifi punt van zolder beneden neergezet toen had ik meteen verbinding.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:18:
We hebben hier twee Daikin's single splits, een Perfera en een Stylish, beide uit 2020. Gisteravond en vannacht een langdurige stroomstoring gehad. Tussendoor kwam de stroom steeds een paar seconden terug, en in die korte perioden zijn de airco's uiteindelijk (in stappen dus) uitgegaan.

Nu werken ze vandaag weer gewoon prima, alleen de Stylish verschijnt niet meer in de app. Ik heb al wat zitten zoeken maar kan eigenlijk niet goed vinden wat ik nu moet doen om te zien of de wifi adapter nog werkt. Iemand enig idee?
Kun je de airco wel zien in je thuisnetwerk?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ik kom er net achter dat als je via de Daikin Onecta app een wijziging doet dat de afstandsbediening dit niet overneemt (en vice versa) Je zou denken dat de uitlees functie van de binnenunit dit zou moeten doorgeven. Op zich niet erg want werkt prima zo maar benieuwd of dit zo hoort. Het zijn wel twee verschillende (stuur) systemen maar toch. Iemand ervaring mee?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:15:
[...]

Dit klopt, er wordt ook aangeraden om de binnenunits maar met één van de 2 te bedienen.
Ok top, ja las al dat de timerinstellingen (afstandsbediening en app) niet samen konden werken die heb ik uit de afstandsbediening gewist vanmorgen nadat ik de app aan de praat had maar dan is dat duidelijk en dus geen fout :) thx

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:30:
Heel straf eigenlijk maar ik merk nu met mijn MXM68N en Daikin Stylish FTXA50 dat vanaf het moment dat het buiten (vooral in de ochtend) de temperaturen richting nulpunt gaan dat de airco het echt wel moeilijker heeft om het warm te houden. Dit terwijl bij dagtemperaturen hij het prima tot 23/24 krijgt heeft hij het nu moeilijk om de 22.5 aan te houden.
Pas je nachtverlaging toe, laat je de unit aan of helemaal uit?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:00:
[...]

[...]

Awel, dat is het gekke, heel de nacht laat ik 'm pruttelen, standje fan 2 en laat maar draaien en @GermanPivo : ik woon in een "BEN woning" in België, bijna energie neutraal. 12 cm isolatie in de muren, 10 in de grond. Ik maak altijd de grap dat als je hier een scheetje laat dat de temperatuur met 2 graden omhoog gaat.

Ik denk wel dat ik de deur naar de hal/gang heb open laten staan, die is wat frisser (wordt niet in verwarmd want de airco stookt de woonkamer warm waar de thermostaat voor de vloerverwarming van het benedenverdiep staat). Ik laat die regelmatig eens openstaan snachts met het idee "dan komt er ook wat warmte van de woonkamer naar die plek", maar misschien is dat in combinatie met 5kW wat te veel warmteverlies om het in de woonkamer ook nog goed te houden. De gang heeft ook een trap die naar boven leidt en een open hal tot tegen het 2de verdiep zo breed als de trap. :F
Als je de hal mee wilt verwarmen en de capaciteit is voldoende dan zou je denk ik de unit op auto moeten laten staan. Op stand 2 icm warmteverlies wat optreedt bij koude nachten werkt denk ik niet voldoende in jouw situatie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik denk dat die unit heel vaak te warme lucht aanzuigt, er staat een kast (10 of 20cm onder de unit) en volgens mij hangt er vaak een "warmte kussen" daar.
Dan gewoon elk uur een minuut of 10 laten koelen tot 18 graden is die z’n warmte zo kwijt 🤣

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Vloerverwarming en luchtverwarming is ook te combineren, zo doe ik dat in de winter.

Probleem jullie hebben nu eenmaal luie voeten door de vloerverwarming dan is het flink wennen als de vloer geen 28c meer is.

Niet alle warme lucht hoopt zich op bij het plafond, luchtverwarming heeft meer moeite massa op te warmen.

Persoonlijk vind ik een combinatie heerlijk, alleen vloerverwarming voelt niet lekker ivm tocht van de ventilatiesysteem, dat haal ik weg met de l/l wp.
Ik ben nu twee dagen continu aan het verwarmen puur om te testen vanwege koude ochtenden en comfort, dit bevalt echt prima dat is een blijvertje :-)
Ik had ook altijd een koude vloer met de Brink heteluchtverwarming op koude ochtenden maar na twee dagen is de vloer 21 graden ipv 18. Geen vloerverwarming temperaturen maar zeker beter.

Edit; kwam erachter dat m’n vrouw de fluisterstand had aangezet dus deze verwijderde gemelde waardes kloppen niet. Staat nu op setpoint 20,5 automatische stand en gemeten 20,5 na ochtendje verwarmen. Unit geeft zelf 22 graden aan. Binnenunit hangt midden in de woonkamer.

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 27-02-2022 12:49 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Vandaag de HomeWizard Wi-Fi kWh meter geïnstalleerd naast de groep van de Daikin in de meterkast, pruttelt de hele avond al rond de 130/140w. Morgen even verbruik vergelijken met de Onecta app over 24 uur.

Verder een Nedis SmartLife temperatuursensor gekoppeld aan Zigbee gateway om de temperatuur gedurende dag en nacht te loggen. Voorheen kon ik via Honeywell op afstand de temperatuur in huis aflezen en dat (kon) nu niet meer, althans beneden. Gasverbruik is gehalveerd sinds ingebruik name van de Daikin. De Honeywell T6R staat nu boven op de slaapkamer de bovenverdieping op 19,5 graad te houden (Brink Elan luchtverwarming). Roosters beneden staan allemaal dicht. Prima oplossing zo!

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Buffalo trace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Ik ben benieuwd of het verbruik van de ONECTA app veel afwijkt van de HomeWizard kWh meter.
👍🏻
Op dit moment een afwijking van + 0,7kw ten opzichte van de Daikin app. Niet heel schokkend.
Daikin app zegt vandaag 4,6 kw
Homewizard zegt 3,9 kw
24 uur door verwarmen dus vanaf 0:00 gemeten tot net. In hoeverre dit exact zo is is afhankelijk van de server van Home wizard die gaat soms even offline maar dit is niet te zien in de verbruik statistiek.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Buffalo trace schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:18:
Oké, echt betrouwbaar is het dus allemaal niet.
De bevindingen van jou zijn weer het tegenovergestelde van TEAM-RINo.
Ja geen idee hoe dat precies zit, de homewizard zit direct na de groep en tussen de Daikin aangesloten zit verder niets tussen en logt zover mij bekend heel accuraat. Ik hou het een paar dagen in de gaten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:52:
De app loopt sowieso wat achter hier, voor 16-18:00 staat er nu 0,2kWh terwijl ik de laatste 2 uur op gemiddeld 300w zit volgens Shelly, lager dan 220w heb ik sowieso nooit gezien bij verwarmen.
Op dit moment geeft de homewizard dit verbruik aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-puJhLctnQDfaw03mnZejYeuqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58uGIfYf3EzpRlR6xhvlO1P9.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Ik heb geen HomeWizard, maar wel een MID gecertificeerde kWh meter op mijn Airco Groep.
Ik zie bij maanden waar het verbruik heel erg laag was (~27 kWh), dat de Daikin soms slechts 76% aangeeft van de kWh meter.
Als ik naar de totalen kijk van vorig jaar, 3221 kWh volgens de Daikin, 3256.851 kWh volgens mijn meter, dan is de Daikin registratie 95.83% van de kWh meter, of te wel ruim 4% te laag, dat valt mij nog mee eigenlijk ik had het slechter verwacht.
Wel apart die verschillen, bij mij tot nu toe ook weer 0,5 kw verschil tov de kWh meter van homeziward (welke overigens ook MID gekeurd is) zal deze week ff gaan vergelijken wat Vattenfall app aangeeft.

Totale verbruik op de Onecta app gisteren over 24 uur 6,3 kw en op de homewizard 5,3.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ech2d5ByCg0Me0CCSKOzP77eyAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lEEH3WQOC7FBtTVR89tU3PuN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoUenfPGG8netJt77Cw10POp2W0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/li1IWcbDQQr7zasAWvDaIyQa.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Servee op 03-03-2022 07:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Gemiddeld zo’n 10 uur per dag.
Dan is 4kw in 10 uur best veel in verhouding tot mij. Gisteren heb ik 4,8kw verbruikt en vandaag (tot nu) 4,2kw voor 24 uur doorstoken. Ik vind 24 uur door verwarmen een stuk comfortabeler. Nu ben ik ook luchtverwarming gewend en dat is eigenlijk bijna soortgelijk alleen daarmee blijft toch de warmte langer hangen, maar om nou 24 uur het hele huis op te stoken is voor boven weer niet comfortabel. Dat kan nu wel ik vind het echt een super systeem.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ja mooie cijfers. Ik bedoel niet dat je veel verbruikt maar dat het verschil tussen 10 uur aan of 24 uur weinig verschil maakt en wel meer comfort. Nu heb ik wel een woningbrede schuifpui en tuin op N/O dus weinig zoninval dat scheelt natuurlijk wel in comfort overdag. In de ochtend even en na 15:00 heb ik de zon aan de voorkant naar binnen maar verder niks 8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:50:
[...]

Die ruim 10 uur aan en 4 kWh is wel van de koudste dagen, de laaste tijd staat hij alleen ‘s avonds nog even aan, zo’n 6 uur en dan is het verbruik zo’n 1,5 kWh.
Ahh oké vandaar ja dat is helemaal lekker goedkoop. Ik ga persoonlijk voor 21 graden hele dag en nacht zet ik m terug naar 19,5 dat wekt prima. Tis beneden trouwens wel enige verwarming heb geen vloerverwarming of radiatoren, de luchtverwarming staat permanent dicht beneden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Ahh oké vandaar ja dat is helemaal lekker goedkoop. Ik ga persoonlijk voor 21 graden hele dag en nacht zet ik m terug naar 19,5 dat wekt prima. Tis beneden trouwens wel enige verwarming heb geen vloerverwarming of radiatoren, de luchtverwarming staat permanent dicht beneden.

[ Voor 21% gewijzigd door Servee op 04-03-2022 22:00 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:56:
[...]

[ Voor 22% gewijzigd door Servee op 04-03-2022 22:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
@HereIsTom
Heb m’n prijzen net voor de clash afgekocht en voor drie jaar vastgezet op €0,23 stroom (nu dit jaar €0,16 met overheidssteun) en €0,91 voor gas. Dus al zou ik 10kw per dag gebruiken maakt het me nog niks uit. Comfort is belangrijker dan geld

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Herkenbaar, woonark met redelijke isolatie en er zit ergens een lek, bij veel wind 14 kwh maar dan is het wel warm binnen. CV doet nu eigenlijk alleen de douche.
En een windhoos over het water van je buitenunit :Y hahaha dat is het belangrijkste lekker warm hebben zeker op een ark met een gemiddelde watertemperatuur van 7 graden in de winter

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Hier per 26 februari nieuw contract van € 0,25 stroom en € 1,09 gas voor 5 jaar, dat komt met het huidige verbruik op € 20,- p.mnd., was vorig jaar met gas nog € 50.- p.mnd. :+
Met wat er nog komen gaat ga je er nog lang plezier van hebben :-)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Ja dat hoop ik, dat ze het contract niet openbreken of niet failliet gaan.
100% zekerheid heb je nooit, ik zit bij Vattenfall die is marktleider in Europa als die over de kop gaat zijn er veel grotere problemen vrees ik :?
Maar we zijn zeker nu ontzettend blij dat we eind vorig jaar voor de Airco warmtepomp zijn gegaan.
Zeker hier ook! Alleen al om het comfort.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
rlat52 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Goedemorgen, vraagje naar aanleiding van je vermelding over de Auto 3D:
Ik heb hier al een aantal jaren een SRK50ZX / SRC50ZSX staan om te verwarmen en gebruikte de Auto Modus, dat werkt an sich goed.

Laatst, naar aanleiding, van dit Topic toch de 3d Auto Modus eens geprobeerd en het lijkt of het de temperatuur in z'n geheel van hoger houdt maar draait ook stationair wat hoger geloof ik.

Nu vraag ik me af hoe de Auto Modus nu eigenlijk hoort te werken, als ik de modus inschakel zie ik dat de flappen naar links en rechts en op en neer gaan bewegen maar naar een tijdje lijkt het op te houden en blijft hij in 1 stand staan met de flappen naar links en recht gericht is dat bij jou ook zo?
Is het bij Mitsubishi niet zo dat in de 3D modus indien niemand gedetecteerd word automatisch in de energie zuinige modus gaat? Bij mijn Daikin doet deze dat bij comfort modus maar niet bij 3D auto. Zou ff de handleiding bekijken daar staat het vast in.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Dat klinkt als erg lage prijzen voor het moment van afsluiten. Was dat een kwestie van goed zoeken, of valt het eigenlijk allemaal wel mee met de hoogte van de prijzen?

Je prijzen liggen nauwelijks (elektra rond de 10% en gas rond de 30% hoger dan dat van ons, afgesloten 2 jaar geleden bij behoorlijk lage prijzen. En dan afgesloten bij een startende oorlog.
Als ik nu een nieuw contract zou moeten afsluiten dan ga ik 6x zoveel betalen als nu. Stroom €0,63kw en gas €2,75m3 😰. Gelukkig drie (nu nog 2,5) jaar vast. Vattenfall sluit sowieso geen vaste contracten af ivm hoge tarieven en zou ook niet slim zijn om nu vast te gaan zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym6ypcCbXyUXf83DST-AsWl_BP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gP1A0f6IDvhcwxVUccVFM2ic.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
rlat52 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Staat kort iets over in, ik leid er iig uit af dat er iets moet gaan bewegen :+

[Afbeelding]
Hangt de unit toevallig in een hoek? Indien ja dan kan de unit juist door de 3D zijn eigen warmte gaan registreren waardoor de unit denkt dat de kamer op temperatuur is en daardoor maar fanstand 1 schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 05-03-2022 12:01 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:39:
Iedereen heeft het over Ururu en Perfera, maar de enige benaming die ik weet is FTXM35R

[Afbeelding]

Echter krijg je als je zoekt op FTXM35R allerlei verschillende modellen, hoe weten jullie die specifieke naam?
Nr

[ Voor 19% gewijzigd door Servee op 08-05-2022 10:32 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Gezien het formaat zou ik voor vier binnenunits gaan. Of vier single splits of twee duosplits, dat zijn twee buitenunits en vier binnenunits. In beginsel zou 2,5 kW per binnenunit volstaan maar je kunt 3,5 kW nemen als je wat meer capaciteit nodig hebt om te verwarmen tijdens de winter. Zonder verdere isolatiemaatregelen gaat het tijdens een strenge winter nog wel een beetje koud worden.

Unit 1 in de keuken, unit 2 in de woonkamer. Unit 3 in de woonkamer en unit 4 in de tuinkamer. Je zou units 1 en 2 samen op een duosplit buitenunit kunnen zetten en units 3 en 4 samen op een buitenunit.
[Afbeelding]
Ik zou nooit twee units tegenover elkaar hangen want die gaan van elkaar de warmte opzuigen 8)7 met als gevolg één groot pendel feest. 85m3 kun je met gemak met een 3,5 kw Perfera warm krijgen en houden, hier exact dezelfde inhoud. Keuken een aparte unit zou kunnen maar denk hetzelfde pendelfeestje zeker als er gekookt word. Tuin kamer zou ik een Masterwatt (SUBLIME 500 RF (750w) elektrische kachel neerzetten met een eigen aparte thermostaat evenals in de keuken (indien je zonnepanelen hebt).

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:50:
[...]

Sorry maar dat is echt onzin. Probeer maar eens je airco-/verwarmingsloze keuken op 13 graden warm te stoken door te koken met de dampkap op.
Als ik hier 20/45 min de airfryer/oven (veelgebruikt hier) aan heb dan begint de airco tegen z’n kantelpunt te werken en word aardig warm hier in huis hoor hahaha idd afzuigkap doet een hoop en ik kook op inductie maar 5 gaspitten tegelijk aan geeft een hoop warmte hoor :Y

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Irene30 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:06:
Lichtstroom moet natuurlijk luchtstroom zijn 😏
Ik zou sowieso niet in de luchtstroom gaan zitten, met opwarmen best lekker soms maar zodra de unit op auto staat te blazen op of richting jou gericht is die lucht niet zo heel warm meer op een gegeven moment en dat voelt dan als tocht (zowel op auto/3D of comfort stand) Hier hangt de unit midden in de kamer boven de bank en de luchtstroom gaat dus van ons af. Prima oplossing voor deze woning.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Irene30 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:14:
@Servee Goede tip! Mogelijk begrijp ik het laatste niet helemaal, maar je zegt jullie hebben de airco boven de bank hangen in het midden van de kamer. Dan heb je toch ook die luchtstroom?
Er staat : Hier hangt de unit midden in de kamer boven de bank en de luchtstroom gaat dus van ons af wij hebben er dus geen last van. Klep staat op 45 graden rechtdoor en swing van links naar rechts. Boven en beneden staat hier overdag uit. In de nachten wel op auto 3d dan is op de hond na (die ligt met een wind bril op in z’n hut _O- )niemand in de kamer Ik heb andersom ook geprobeerd maar dat was ik na een dag al zat 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 08-03-2022 19:50 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
vtrke schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:18:
Hebben we ergens een tabel van COP waarden tegenover buitentemperaturen. Zou graag van een recente A+++ de COP willen weten bij bvb -5 en -10°C…ik weet dat ie afneemt maar zou willen weten hoeveel bij een recente airco die een SCOP heeft van boven 5. Ik kan het nergens vinden, heb wel eens zo’n tabel gevonden van een model van 10 jaar oud, niet echt representatief dus,
Mijn Perfera 3,5kw heeft een SCOP van 5.10/5.43 (SCOP set/buitendeel) bij -10 2,35kw.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:04:
Wat ik me eigenlijk wel af vraag is hebben jullie hem vast gezet in/aan de grond? In principe kan iedereen dat ding zo uit de tuin pikken toch?

Weet niet hoe zwaar ze zijn? :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nbvm4QqEELR47XFg2TcVjYp1C1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljtnNfqpcNtZniyGRAKyE082.jpg?f=fotoalbum_large

Staat hier op een betonnen plaat van 70 kg en grind eromheen. Staat op normale poten en super stabiel. Merk niks van geluiden of trillingen oid. Blij dat ik de unit niet aan de muur heb laten hangen of op platdak van de carport. Prima oplossing zo.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:48:
[...]

Ieder kiest zijn eigen comfort-niveau.
Wij kiezen er waar mogelijk voor om de airco aan te zetten wanneer de temperatuur buiten wat hoger is geworden. Daarmee halen we een aanzienlijk hogere efficientie. Maar dat betekent dus inderdaad ook soms koude momenten zonder verwarming aan.

We hanteren hier meestal 15graden als ondergrens. Daar zijn we inmiddels aan gewend.
Wij stoken 24 uur door met een verbruik rond de 4,5 tot 5kw per etmaal ( ben nog aan het spelen met juiste setpoint ivm doorstoken moet je soms creatief zijn met temperatuur) Gasverbruik is gehalveerd op basis van de afgelopen twee weken sinds installatie waarvan 1 week lichte nachtvorst maar gasverbruik blijft vrijwel gelijk.
Wij betalen conform contract €0,16kw en met teruggave overheid dit jaar €0,05 kw dus 24 uur stoken (gisteren 4,8 kw kost ons nu €0,24 per etmaal d:)b das lekker goedkoop stoken en sneller terugverdiend.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 09-03-2022 20:06 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Sneeuw is in Nederland doorgaans geen groot probleem, maar mocht je de unit sneeuwvrij willen houden dan zou ik deze 25 cm hoger plaatsen.
Voor die keer dat het zou kunnen gebeuren, graaf ik m wel uit . Ding staat op 3 meter van de achterdeur dus mocht het in de nacht een keer gebeuren jammer dan (y) heb nog een supersnelle heteluchtverwarming in huis dan is het alsnog zo warm mocht het nodig zijn 😎

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Heb je hem dan ook altijd op één temperatuur staan? Of zet je bijvoorbeeld als je naar bed gaat op 18 graden?
Laat op zoveel mogelijk op 1 temperatuur staan, nu is het wel zo dat met 24 uur stoken van de setpoint niks meer klopt omdat de unit nu op auto stand verder door warmt dan wenselijk. Avond en nacht staat die gemiddeld op 19,5/20 en overdag op 19/19,5 auto stand. Met deze buitentemperatuur op dit moment op 19 graden setpoint en is 21,4 binnen, in de ochtend rond vriespunt 20,7 beneden maar pakt die vrij snel weer op naar 21,4 graden.

Vanavond gaat de unit uit na twee weken 24 uur aan om eens te kijken of ik weer de normale setpoint kan krijgen zodat de unit op kamertemperatuur gaat moduleren op normale waarde en wat dan het gedag is. Ik lees nu overdag met een logger de temperatuur uit, en indien toch over comfort temperatuur gaat dan met de app bijstellen en dat werkt vrij snel. Zit constant tegen z’n ondergrens blaast heeel zachtjes de hele dag, nog zachter dan fluisterstand.
De fluisterstand is overigens op lange termijn niet lekker omdat de unit dat hete lucht blijft blazen, op korte termijn wel lekker om ff gevoel temperatuur op te krikken mocht het kouder aanvoelen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:25:
@Servee Hoe bedoel je verder doorverwarmd dan wenselijk? Met auto stand bedoel je de fansnelheid toch? Waar heb je hem dan overdag op staan? Stand 1?

Bij mijn Daikin FTXC35 bijvoorbeeld heb ik fluisterstand, 1, 2, 3, 4, 5
Met auto bedoel ik fanstand automatisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL39H32t8OZ0hJUOhwqCx2sUyTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxvToPNanb2Ne0ymffimEQdG.jpg?f=user_large

Omdat de temperatuur in huis 21,5 graden is, ik heb wat zitten experimenteren met fluisterstand in het begin waardoor de temperatuur in huis warmer werd dan setpoint en zodra ik in de nacht dan weer 21,5 graad setpoint zet dan is het in de ochtend vaak een graad warmer.
Als ik in nacht het set-point 20,5 zet dan word het ook weer warmer dan 20,5. Staat nu altijd op auto dag en nacht.
Als ik op koude ochtenden de temperatuur stapsgewijs 1,5/ 2 graad terugzet dan blijft de 21,5 prima gehandhaafd op auto stand maar op den duur toch weer iets warmer. Magisch genoeg half stiller dan de fluisterstand, dus eigenlijk prima.
Kan ook zijn dat mijn isolatie een stuk beter is dan gedacht :) het huis is ontworpen voor luchtverwarming dus daar is wel over nagedacht kan eea verklaren. Wil wel gaan kijken wat de unit doet op ingestelde setpoint met “koude” start. Anders terug naar deze setting.

Blijft bij jou de setpoint zoals je deze hebt ingesteld? Pas je nachtverlaging toe of stook je door?

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 10-03-2022 19:19 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Ik heb nog geen idee. Ik heb de airco sinds maandag middag :)
Ow ja das lastig peilen :-)
Ik zet hem nu s'avonds aan zodra we thuis zijn op 22 graden. S'ochtends om 5:00 gaat ie automatisch aan naar 23 graden zodat het lekker warm is zodra we aan het ontbijt zitten. Met CV zette ik de temperatuur altijd op 20 graden. Met de airco zou ik het ook zo willen hebben, alleen weet ik nog niet of setpoint 20 graden airco ook 20 graden kamertemperatuur is. Dat ben ik nu weleens aan het checken dmv losse thermostaat die op de salontafel staat.

Setpoint staat nu op 22 en salontafelthermostaat geeft 19 graden aan. Ik denk ik laat hem vannacht ook even aanstaan en kijken wat hij doet als ie 24/7 aan staat.
Het zal afhankelijk zijn van mate van isolatie en oppervlakte icm luchtsnelheid.
Kun je ook de app gebruiken of alleen de afstandsbediening? Volgens mij heeft ook de sensira een auto functie toch?

Toen ik de eerste twee dagen in de nacht uit en ochtend ging stoken was het prima de ingestelde setpoint. Maar sinds 24 uur doorstoken werd het wel comfortabeler en bleef het prima warm maar wel wat aanpassingen qua setpoint.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:50:
[...]

Hoekhuis van 1982 met spouwmuur-, kruipruimteisolatie en HR glas, oppervlakte is 106 m³. Ik gebruik eigenlijk altijd de app, doe ik met de unit in de slaapkamer ook. Ja hij staat bij mij op auto. Ik moet gewoon even kijken hoe het gaat hier en ook even uitvogelen of 24/7 bedrijf goedkoper uit komt dan een aantal uur per dag. Hoe zit het met jou oppervlakte en isolatie?
Oppervlakte sec woonkamer wat de airco hoeft te verwarmen is 86m3, woningbrede schuifpui dubbelglas, spouwmuur isolatie, kruipruimte isolatie en tuin op NO dus ochtend heel even zon maar dan is het nog te koud om iets te doen, geen zon overdag alleen aan de voorkant na 15:00. Afgelopen dagen heeft de unit constant tussen 120 en 230 watt gedraaid met in de koude nachten soms een iets hoger vermogen van rond de 300watt. De hoge pieken die ik zie in de homewizard kWh meter waren meer omdat ik zelf zat te klooien 7(8)7

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Ik zie dat jij een Perfera hebt die is zuiniger dan de mijne, als mijne eenmaal verwarmd heeft en op temperatuur is verbruikt ie ongeveer 450 watt van wat ik nu op de p1 meter zie. Maar ook dat is nog een kwestie van monitoren. Binnenkort Homewizard stekker ertussen en kijken wat er gebeurd. Maar wij zullen voortaan veel gas besparen :P
Laat m maar eens 24 uur aanstaan op 1 temperatuur op auto stand dan zul je zien dat de unit veel verder terug kan. Mijn unit zou minimaal 320 watt moeten doen maar ik heb vandaag de hele morgen en middag rond de 127/134 watt gezien. Dat kan alleen als het huis verzadigd is met lucht en een constante flow heeft en geen -10 vriest :P dat red je niet in een paar uurtjes zeker niet met jouw oppervlakte en 3,5kw.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
The_Woesh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Ik probeer daar wat over te vinden maar vind niet zo veel en ook vrij oud. Blijkbaar blijft hij soms hangen in defrost. Heeft ermee te maken dan bezig is met defrost en dan wordt uitgezet. Maar misschien is dit al lang gefixed in nieuwe firmware. Recente reviews lijken positief.
Heb je dit probleem zelf ondervonden of ergens vandaan?
Ik zou, indien het budget het toelaat zeker als je ermee permanent wilt gaan verwarmen gaan voor MHI of Daikin op termijn haal je er meer rendement uit en comfort. Zoals bij eigenlijk bijna alles is goedkoop echt duurkoop. Ik zou persoonlijk nooit gaan voor LG.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Ja ga ik doen, nu zonder mogelijkheid om alleen het verbruik van de airco te kunnen meten is het sowieso een grove schatting, maar ben inderdaad benieuwd tot hoe ver hij terug kan. Maar dan nog denk ik niet zo ver als de jouwe omdat jouw unit A+++ is en de mijne “maar” A++
Je loopt niet leeg van een nachtje doorstoken :-) en ja zal heus iets verschil in rendement zijn maar zal niet hopeloos in de papieren gaan lopen met Ik heb de homewizard kWh meter in de meterkast gehangen en kan per seconde checken wat de unit kost. Elke keer als ik kijk moet ik nog lachen d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Wij hebben in de slaapkamer de airco op 16 graden verwarmen s winters een uurtje voordat we naar bed gaan anders wordt het voor ons ook een beetje te koud.

Maar de rest van de bovenverdieping ga ik voortaan niet meer verwarmen als ik jullie ervaringen zo lees.
Ik weet niet of je zonnepanelen hebt, maar ik zou in de badkamer dan toch wel een elektrische radiator (met thermostaat) ophangen als je de cv wilt uitschakelen. In koude dagen zou ik toch wel een lekkere warme badkamer in willen stappen :*)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ik begin nu een beetje het regelgedrag te herkennen van mijn Perfera met deze buitentemperatuur. In de middag na drie uur dan komt de zon aan de voorkant binnen, je kunt je klok erop gelijk zetten gisteren zelfde gedrag, na precies elke 60 minuten een “pendel” actie. Setpoint 19 kamer 21 graden ( al vanaf vanmorgen)
Begint steeds heel langzaam (zonder opstartpiek) rond 92 watt 15 minuten, dan rond de 30 min 115/120 watt, gaat dan naar (rond de 14 minuten 125/132 watt, en in de 59/e minuut naar 178 watt en gaat dan uit. Lijkt erop dat de unit langzaam temperatuur opvoert om te compenseren dat deze even uitgaat, en dat gaat prima want temperatuur in huis blijft precies gelijk ik merk er verder helemaal niks van. Op zich een prima regelgedrag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:55:
[...]

De mijne zit tussen 150 en 180 watt nu. Gaat goed zo 😁 staat sinds drie dagen 24/7 aan, op 20 graden bij buitentemperatuur van 12 overdag. En 20 graden setpoint is ook écht 20 graden binnentemperatuur 👍🏻
Kijk dat zijn de betere cijfers oOo, en stuk goedkoper dan twee keer opstoken en niet goed warm krijgen met een hoger verbruik (y) Ik heb wat geëxperimenteerd met setpoint maar mijn huis is dusdanig goed geïsoleerd en twee weken de massa compleet doorverwamd met 24 uur stoken dat ik het nu niet voor elkaar krijg. Na de zomer ga ik het opnieuw proberen zodra het weer afgekoeld is, of we moeten nog een paar koude nachten krijgen. Setpoint is nu 19 graden met nu al paar nachten de airco uit (koelt amper een graad af snachts ) en het word en blijft 21 graden precies.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Ben benieuwd hoe dat hier straks is na 2 weken, zou mooi zijn als bij mij de massa ook voldoende opgewarmd wordt. Verbruik valt mij echt mee, ik zit op 8-10 kWh per dag. Maar goed is ook geen kunst met deze milde buitentemperaturen. Heb er nu wel een beetje spijt van dat ik 1,5 jaar geleden een nieuwe cv ketel gekocht heb 8)7.
Toen heb ik mij nog niet genoeg in airco’s verdiept :+
Met deze buitentemperatuur is het denk ik zonde om 24 uur te stoken, maar dat is per huis verschillend natuurlijk, gewoon proberen wat voor jou het meest comfortabel is. Zolang de airco niet continue gaat pendelen kan het prima. Ik heb ook in juni 2020 een nieuwe Intergas gekocht die word nu amper meer gebruikt maar daarentegen gaat die ook weer langer mee :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:31:
[...]

Het gedrag is heel erg te herleiden aan de daikin indoor temp. Ik snap echt niet waarom die temperatuursensor alleen maar per hele graad kan meten. Daardoor krijg je echt idioot gedrag.

Ik was nav bovenstaande op zoek naar de service manual en deze is bij daikintech.co.uk te verkrijgen en hierin stond een specifiek iets wat wel vaker naar voren is gekomen.
De Offset temperatuur voor heating. Deze is gewoon in te stellen!
[Afbeelding]
Ik heb deze setting gewijzigd in de afstandsbediening die zette de setpoint temperatuur op de afstandsbediening netjes omlaag dus kamer setpoint zou nu goed moeten zijn, zou de app hier ook mee overweg kunnen? Neem aan dat je hiermee de temperatuursensor op de print kalibreert dus dan zou de app dat ook moeten overnemen toch? Heb je dat toevallig uitgevonden? De unit draait nu op minimaal terwijl nog steeds setpoint in de app 20 (normaal 21,5 kamertemperatuur) en voor de wijziging blies deze harder.

@mr_evil08 jij toevallig ervaring hiermee?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Ik heb deze setting gewijzigd in de afstandsbediening die zette de setpoint temperatuur op de afstandsbediening netjes omlaag dus kamer setpoint zou nu goed moeten zijn, zou de app hier ook mee overweg kunnen? Neem aan dat je hiermee de temperatuursensor op de print kalibreert dus dan zou de app dat ook moeten overnemen toch? Heb je dat toevallig uitgevonden? De unit draait nu op minimaal terwijl nog steeds setpoint in de app 20 (normaal 21,5 kamertemperatuur) en voor de wijziging blies deze harder.

@mr_evil08 jij toevallig ervaring hiermee?
Het lijkt erop dat de instelling ook effect heeft op de instelling in de app. Vannacht uitgezet en vanmorgen op 21 graden gezet. Blijft nu al 4 uur lang constant op 21 graden huiskamer temperatuur en de app staat ook op 21. Voorheen was 21 graden 22 tot 22,5.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Lieuwe15 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:31:
[...]

Het gedrag is heel erg te herleiden aan de daikin indoor temp. Ik snap echt niet waarom die temperatuursensor alleen maar per hele graad kan meten. Daardoor krijg je echt idioot gedrag.

Ik was nav bovenstaande op zoek naar de service manual en deze is bij daikintech.co.uk te verkrijgen en hierin stond een specifiek iets wat wel vaker naar voren is gekomen.
De Offset temperatuur voor heating. Deze is gewoon in te stellen!
[Afbeelding]
@mr_evil08 ik vond de info hierboven, ik ga nog wel even op zoek naar de handleiding.
Ik heb de temperatuur op -1 gezet dus -1 op basis van setpoint temperatuur. Afgelopen tijd als ik na een koude start 21 graden setpoint instelde was het in de ochtend rond de 22.

Gisteren heb ik de settings gewijzigd in de afstandsbediening, die stond op 19,5 en ging toen naar 18,5 maar die gebruik ik veder niet. De app bleef op 20 staan maar ging wel nog zachter draaien.

Vanmorgen toen ik wakker werd was tot mijn verbazing de temperatuur precies 21 graden dus het werkt wel, dit kan ook met Honeywell die temperatuur calibratie en blijkbaar hier dus ook.
Nu naar paar uur warmt ie wel iets door (21,3) maar dat komt door de iets te grote unit en buitentemperatuur maar tot nog toe verder prima.

Ik heb overigens (nog) geen last van te hoge temperatuur rond de unit maar in mijn geval klopte de setpoint gewoon niet, de unit hangt hier vrij met aan beide kanten 4 meter ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 16-03-2022 13:15 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Yvad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:22:
Waar gaat dit fout? Ik dacht goedkoper uit te zijn door te verwarmen met een airco.

In juli 2021 heb ik een airco (LG PC12SQ) laten plaatsen. Zie hieronder het verbruik van 2021 volgens de airco:
[Afbeelding]

Hier zie je dat vanaf oktober 2021 de airco gebruikt is om te verwarmen. In december 2021 koste dat 110.75kWh.

In het overzicht van de energieleverancier zie je dit verbruik toenemen vanaf oktober, en komt redelijk overeen met wat de airco zelf meet:
[Afbeelding]

Het gasverbruik is enorm afgenomen en wordt alleen gebruikt voor koken, douchen en warm water. Gemiddeld nu zo'n 8m3 per maand, waar dit vorige winter 18m3 per maand was:
[Afbeelding]

Even een simpele rekensom:
1m3 gas = €1,44
1kwh stroom = €0,29

18m3 - 8m3 = 10m3 bespaard op gas
10m3 x €1,44 = €14,40 bespaard

110kwh extra energie verbruikt
110kwh x €0,29 = €31,90 extra energie verbruikt

Dus in de maand december heb ik €17,50 meer uitgegeven. Hoe komt dit?

Is stroom relatief duurder geworden dan gas? Is de airco inefficiënt? Kan ik kostentechnisch nu beter met gas verwarmen?
Als je normaal gemiddeld 18m3 per maand verbruikt dat is al echt ontzettend weinig, dan is de overstap naar een airco niet heel groot dan wel misschien duurder. Bovenstaande rekensom had je beter kunnen maken voordat je de airco aanschafte 8)7 een gemiddeld huishouden verbruikt gemiddeld 100m3 in een wintermaand. En sommige 8 tot 10 m3 per dag :P

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Yvad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:34:
@Tazzios Eigenlijk het zelfde als met de CV; 's nachts uit.
Aantal m3 inhoud? Isolatie op orde? Aan je gasverbruik te zien woon je of heel klein of je zit elke dag in een mummie pak op de bank _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:57:
[...]

En misschien nog wel belangrijker; is je ruimte temperatuur exact gelijk?
Ja dat is een feit, als je twee keer per dag opstookt of varieert in temperatuur dat kost meer stroom dan lekker laten draaien zeker als je steeds een koud huis moet opstoken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Yvad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:57:
Ik woon inderdaad op 45m2 dus heel groot is het niet idd _O-

Woning uit 1930, muren en vloer geïsoleerd, dak niet. Berekening had ik eerder wel gemaakt (uiteraard nu niet meer te vinden). Daarin was de besparing niet groot, maar er was wel een besparing :P. Ging er eigenlijk vanuit dat er altijd wel een besparing is.

Ach, hij is in ieder geval aangeschaft zodat ik in de zomer niet met 30 graden binnen zit (plat dak vol op de zon). Dus zeker niet gekocht voor enkel verwarmen haha!
Niet wakker om liggen ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:55:
Wij gaan in de zomer verbouwen en dat moment wil ik aangrijpen om van het gas af te gaan. De woning wordt momenteel verwarmd met convectorputten beneden en radiatoren boven. Vloerverwarming is te duur omdat de bodem compleet opnieuw opgebouwd moet worden. Totaalkosten rond de 25.000 euro incl vloerverwarming. Bovendien zit ik dan nog steeds met een gas-oplossing. Een lucht/water oplossing zou er dan nog bovenop moeten. Alternatief is een hybride warmtepomp maar ook dan moet ik de 25.000 investeren.

Daarom kijk ik naar een lucht/lucht oplossing maar ik betwijfel of dit in ons huis goed gaat komen.
Specs:
- benedenverdieping 18.5C met oppervlak ongeveer 90m2
- bovenverdieping 3 slaapkamers en 1 werkkamer. Alleen licht verwarmen bij -10, verder uit. Ook 90m2.
- werkkamer verwarm ik met een losse elektrische radiator
- zolder wordt niet verwarmd
Gasverbruik 1300m3. Niet door isolatie maar door zuinig stoken.

Huis is uit 1979 en de spouw (EPS parels) en alle ramen (HR++) zijn in 2019 nageïsoleerd. Op de planning staat de zoldervloer isoleren. Open haard wordt vervangen voor een pelletkachel beneden. Ik ga nog onderzoeken of die ook via de schoorsteenpijp een split kan maken, dan zou deze ook de overloop kunnen verwarmen.

Hieronder de plattegrond inclusief aantekeningen.

Voor de woonkamer/keuken is het advies om 2 units te gebruiken en deze aan beide kanten van de woonkamer te plaatsen. Ik heb ze in de tekening blauw gemaakt. We hebben ook een speelkamer. Ik vrees dat daar een 3e unit zal moeten komen om het warm te krijgen. Deze heb ik rood gemaakt.

[Afbeelding]

Ik heb gelezen dat het lastig is om meerdere ruimtes te verwarmen met 1 unit (tenzij split) maar ik ben erg benieuwd wat er in de praktijk gebeurt. Het idee is:

[Afbeelding]

Lucht komt op overloop binnen. Slaapkamer 1,2,3 zouden licht opgewarmd moeten worden zodat de echte kou er af is. Slaapkamer 4 is mijn werkkamer, die kan ik prima los verwarmen indien nodig.

Redenen waarom ik liever niet voor meerdere units boven ga:
- door de plaatsing van de ruiten is een split unit erg lastig zonder enorm lange lucht 'buizen'
- door de plaatsing van de ruiten moeten de airco's vrijwel exact op de plekken waar de bedden staan
- meerdere airco's en lucht buizen is niet bepaald mooi
- kosten: echt fors verwarmen boven hoeft niet

Hebben jullie een idee wat ik ongeveer kan verwachten beneden en boven door het op deze manier aan te pakken?
Vwb beneden prima oplossing lijkt me zo, boven gaat niet werken. De warmte/kou gaat zich ophopen in de hal, zal de kamers amper tot niet bereiken en de airco zal flink gaan pendelen vrees ik. De kou komt vanaf de ramen dus ik denk dat je dan een oncomfortabele situatie komt in de kamers als het kouder word.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
FelixForte schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:56:
Hi allen, wij zitten er ook over na te denken om onze woning te verwarmen met een airco. Het huis heeft momenteel verouderde heteluchtverwarming, dus nergens radiatoren. Op onze benedenverdieping van 55 vierkante meter willen we vloerverwarming met PVC vloeren en tegels. Onze eerste etage en zolder zijn wat kleiner (er is beneden een uitbouw), in totaliteit zo'n 55 vierkante meter. We vragen ons nu af of we met een airco op de eerste etage kunnen aanbrengen om hiermee de eerste etage en (in mindere mate) de zolder te verwarmen, dus zonder vloerverwarming of radiatoren hier. De plattegrond van de eerste etage is hier te zien:

[Afbeelding]

De kamers rechtsonder en linksboven worden werkkamers. Die zijn voor ons belangrijk om fatsoenlijk op temperatuur te hebben in de winter. We wilden hoe dan ook graag een airco, dus dit kan een mooie twee vliegen in een klap zijn.

Ik vraag mij echter af of het realistisch is om met één airco de hele eerste etage te verwarmen, in combinatie met de vloerverwarming beneden? Of zouden we dan in iedere kamer een airco moeten plaatsen? Dan is het wel direct een stuk duurder.

Ook vraag ik mij af hoe het zit met lawaai. Maakt een buitenunit veel meer lawaai als je er 4 a 5 binnenunits op aansluit? We willen ook niet dat het de hele dag staat te loeien. Verder moeten de binnenunits ook stil zijn, aangezien dit ook onze werkruimtes zijn.
Als je even minimaal een aantal pagina’s terugleest vind je jouw antwoord. Deze vraag is denk ik al 150x beantwoord hier op het forum. Indien je alle muren eruit zou breken zou het prima kunnen met 1 3,5kw unit _O- anders in minimaal elke werkruimte waar verwarming behoefte is de kleinste A merk unit ophangen met zo laag mogelijke minimaal vermogen die je kunt vinden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Frank1981 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:49:
Hi,

ik heb een offerte binnen voor een airco in de woonkamer en werkkamer.
Woonkamer heeft een oppervlakte van 60m2 en daar zou een Daikin Perfera FTXM35R / RXM35R komen.
Werkkamer heeft een oppervlakte van 9m2 en daar zou een Daikin Comfora FTXP20M5V1B / RXP20M5V1B komen.

Is 3,5kw voor de woonkamer voldoende?

Totaal prijs 5200 euro (2900 + 2300) worden. Persoonlijk vind ik dat veel geld, Wat vinden jullie?

Ik wil de airco's vooral gebruiken om te verwarmen en in de zomer de werkkamer te koelen. Zit er veel verschil in het energieverbruik tussen Comfora en Perfera?

Hopelijk kunnen jullie me weer een stapje verder helpen.
Bedankt!
Op basis van 150m3 ga je het niet redden met een 3,5 kw als hoofdverwarming. En als je het wel zou redden dan denk ik volgas in de winter wat niet bepaald efficiënt is. Een maatje groter zou denk ik in jouw geval beter zijn. Qua prijs op basis van de standaard montage is veel te hoog! Ik zou nog even verder kijken als ik jou was.

[ Voor 21% gewijzigd door Servee op 18-03-2022 11:46 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Ruud888 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:49:
Hoe vinden jullie de warmtespreiding van de airco?
Ik vind dat het geen gemoedelijke warmte geeft.
De onderste 30cm blijft ook best wel koud.

Met de CV is een kamertemperatuur van 20graden voldoende en met de airco pas bij 23graden!
Hier prima comfortabel, kan aan heel veel zaken liggen. Stookgedrag, lucht warmt de massa niet op in eerste instantie waardoor je vloer meubels ed koud blijven aanvoelen. Dat kun je compenseren door aantal uur van te voren op te stoken of 24 uur doorstoken dan ben je er vanaf.

Wat ook kan dat je teveel lucht moet verplaatsen en dat kan ook comfort problemen geven, je moet het systeem zo inregelen dat het systeem zo laag mogelijk draait, wat betekent dat je systeem het meest efficiënt werkt en het minste geluid maakt, de ruimte dus voldoende is gevuld met warmte energie en heb je ook het meeste comfort.

Verder kan de grootte van de unit tov de ruimte verschil maken, als je steeds korte runs maakt word de massa ook niet warm zeker niet als je unit iets onderbemeten is.

Ik heb van oorsprong heteluchtverwarming en had elke dag koude voeten, sinds de airco geen last meer van. Ook was het binnen 20 minuten 21 graden in huis toch zat ik met koude handen op de bank omdat de massa koud bleef, ondanks een flinke cv ketel en een recent Brink luchtverwarmingsyteem dus het is inherent met verwarming met luchtverplaatsing.

Hier draait de unit hele dag rond 100/150 watt en heerlijke stabiele warmte.

[ Voor 21% gewijzigd door Servee op 18-03-2022 22:17 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
ralphkeb schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:49:
Tot nu toe super blij met de MHI 3,5 kWh en met 24/7 verwarmen blijft de kamer goed op temperatuur.

Het enige wat mij dwars zit is dat hij vroeg in de ochtend en in de avond/nacht keurig op een laag pitje draait (variërend tussen 192 en 250 watt), maar eind van de ochtend en de middag pendelt hij als een gek (ong elke 10 minuten ofzo).

Temperatuur staat op 21 graden, fanspeed op laag.
Lamellen zowel op de hoogtste stand en laagste stand geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
Ook 3D auto heeft hij het.

Ruimt is ong 45 m2

Iemand nog tips en trics of moet ik het pendelen accepteren?
Dat komt omdat je woning in de nacht afkoelt en de airco dus dan wel rustig kan doorpruttelen, je huis is door 24 uur stoken door en door verwarmd en overdag is je woning al snel 21+ en gaat dan pendelen.

Met deze relatief “warme” temperaturen overdag zou ik de unit uitzetten in de nacht en vroeg in de ochtend (2 a 3 uur vooraf) opstarten op 3D dan kan je unit veel langer doordraaien ook al zijn de nachten wat kouder. Zodra overdag ook kouder word kan je weer 24 uur doorstoken en zal de unit niet meer of minder pendelen.

Ook stand 1 vast is geen goede optie omdat je de unit dan “begrenst” op lucht hoeveelheid en dus warmere lucht gaat blazen omdat de ruimte meer warmtevraag heeft maar dit niet goed kan verdelen en je systeem hierop ingrijpt. Opstarten op 3d en overdag op auto stand laten staan dan gaat het een stuk langer goed. Hier pendelt de airco ook nu in de middag met tussenpozen van 2 tot 3 uur.

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 19-03-2022 20:09 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
[b]

[ Voor 96% gewijzigd door Servee op 19-03-2022 20:10 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Flatisa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:27:
Kan het kwaad om de buitenunit onder een overkapping te zetten die aan de zijkanten dicht is, maar aan de voorkant open?

Ik kan me voorstellen dat het broeikaseffect in de zomer niet zo best is voor het rendement.
Geadviseerd word een koele plek, zodat met name in de zomer je meer rendement hebt. Zelf staat die van mij net buiten de veranda.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Waar heb je die handleiding gevonden want wou die andere parameters ook wel weten.
Die instelling SU+7+x lijkt inderdaad invloed te hebben ik heb hem -1c gezet op moment.

Heb jij hem nou +1 gegeven of -1 ?
Ik heb de voeler 2 meter buiten de unit hangen omdat de binneunit (voeler) zich zelf ging opwarmen als er hogere warmtevraag was dan zag ik ineens 25 graden in de app... en duurde het opwarmen lang.

Deze periode van het jaar heb ik er sowieso geen last meer van gezien de woning niet meer zo ver afkoelt en de unit sowieso niet zoveel warmte meer geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jXELukUGfqNUXsd90NRAuelMiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEV4yT6ehOIlubRwJXhJIRI2.png?f=fotoalbum_large

@mr_evil08
Ik heb denk ik ook ervaren wat jij steeds hebt, dat de temperatuur te hoog aangeeft. Vanmiddag zette ik de temperatuur eens op 21 ipv 21,5 om eens te kijken hoe dat voelt na een poosje. Complete flipmodus ging aan 8)7
Unit starte steeds opnieuw op, stookte hoog op zonder blazen en ramde door richting 400 watt en ging dan uit. Binnenunit gaf natuurlijk daardoor een hogere temperatuur aan. Even powermodus geprobeerd maar dat hielp niks. Settings weer terugzet naar 2 in de afstandsbediening en probleem was weg. Kabbelt nu weer rustig rond 150/175watt Nu is 20 graden setpoint dus 21 kamertemperatuur. Nou ja ook prima ;)

Kan het zijn dat het iets met de setpoint calibratie te maken heeft dat jij dit ook ervaart?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Dat hoekerig verwarmen lag hier puur aan de sensor de binnenunit warmte zat te registreren met name als er hogere warmtevraag is zie je dan ineens 25c en ging de unit weer terug in warmte, dit was opgelost toen ik de sensor 2 meter verderop heb geplaatst(kabel langer gemaakt).

De SU instellingen wijzigen kan ik prima en heeft direct effect op de ingestelde setpoint, de binnentemperatuur meter in de App bleef wel hetzelfde aantonen maar de setpoint klopt hier gewoon.

Echt perfect krijg je de setpoint niet, bij kouder weer wijkt het af naar beneden en bij warmer weer naar boven.
Ok, dat heb ik hier nog niet gezien maar wel vreemd dat na aanpassen van SU instellingen het setpoint op 21,5 perfect werkt en na aanpassen naar 21 in een flipstand komt. Maar goed werkt nu weer prima.

Heb idd gemerkt dat setpoint afwijkt bij kouder weer met name zie ik dat bij een koude start. Heb bij Daikin opgevraagd of er een externe thermostaat te krijgen is, op internet lees je bij sommige aanbieders dat die optioneel is.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:59:
[...]

De Daikin Perfera FTXM35 (niet R variant) heeft geen mogelijkheid tot externe voeler was de reactie toen ik gevraagd had dus ik moest zelf aan de slag met soldeerapparaat om die optie toe te voegen, voeler zit met een klein weerstandje op de printplaat waar ook de IR ontvanger en ledjes op zitten, om die reden kon ik 10 draadjes solderen en de gehele printplaat verplaatsen, printplaat zit hier in een kleine PVC buis en wonderbaarlijk werkt de AB ook nog.

Dat "klapperen" kan je ook behoorlijk verminderen door energiebespaarstand op 40-50% te zetten binnen de App, hiermee pas je zijn gedrag ook aan en zal de binnenunit niet meer hoog starten.

Doorgaans zet ik dat ook aan in het voor en najaar, naarmate het echt weer koud wordt zet ik het hoger of uit.
Ja ik zag je foto’s laatst voorbij komen. Ik heb nog geen reactie van Daikin maar wat je zegt zal het antwoord nee zijn gezien ik nergens echt info tegen kom over de externe thermostaat.

Ik heb al eens zitten zoeken in de app maar ik kan de procentuele aanpassing niet vinden in de Onecta omgeving, las al onder de knop powermodus maar als ik die ingedrukt houd en kort indruk gaat alleen de powermodus aan. Gebruik jij nog een oude omgeving wellicht?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 2 ... 13

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic