Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 2.385.031 views

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Matched: omkasting
Ik heb nog een vraag om een omkasting van de buitenunit.

Met een installateur over gehad, deze raad mij dit af omdat blijkbaar de buiten unit harder moet blazen om zijn ventilatie weg te kunnen krijgen.
Ook zou het zijn “vuile lucht” weer opnieuw aanzuigen, dit zou tot een hoger energie verbruik leiden.

We zaten aan dit type omkasting te denken.
https://www.klimate.nl/evolar-omkasting-small-antraciet.html

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 18:18
Geen matches
-Tim- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:54:
...
• Het betreft vrij kleine ruimtes, een multi-split lijkt me wat overkill voor bijvoorbeeld een babykamertje van 20m3. Is het ook mogelijk om een single split uit te laten komen op de overloop en die met luchtkanalen te verbinden naar de twee kamers (en eventueel de overloop)? Misschien met zoiets op de oranje plek met ducts naar de blauwe plekken? Of ga je dan problemen met overdruk krijgen?
[/list]
Als je een beetje handig bent, zou ik inderdaad een kleine kanaal-unit nemen. Dus inderdaad 1 binnen unit met 1 buiten unit op de oranje locatie en 2 korte kuntstof buizen naar beide kamers. Als je een beetje een kier hebt onder de deuren zal de lucht weer terugstromen naar de hal. Kun je gelijk ook koelen in de zomer.

Zulks is namelijk exact hoe kanaal-units geacht worden te werken: je blaast in in de leefvertrekken, en zuigt aan in een centrale hal/plek, en de lucht stroomt via een kier onder de deur terug.

En als het echt moet en de deuren zijn massief hout, schaaf je er binnen 1-2 minuten per deur een cm van af met een schaver gehuurd bij de gama of zo. Wel even met brede plakband de zijkanten aan de onderkant tapen voor het schaven, zodat je geen spliters aan de randen eraf rukt. (Ik spreek uit ervaring :+ ) En als de deuren hol zijn en geen kier hebben, kun je een klein rooster onder in de deur maken. Hoeft echt maar een brievenbus rooster te zijn. Maar meeste huizen van de laatste 20-30 jaar hebben kieren onder de deur.

Omdat het een kleine ruimte is, is ook geen monster unit nodig en kan die heerlijk zacht blazen. En als je een beetje handig bent legt je die leidingen zelf aan. Eventueel met wat (eiken)hout de zaak omkasten (en verven) en het ziet er mooi uit. Maar ook als je het (deels) laat doen, omdat het klein is, is het vast niet de hoofdprijs.

• Voske89
Speedfightserv schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:33:
[...]

Een airco die verwarmt ontrekt warmte uit de lucht, de lucht die dus uitgeblazen wordt is kouder dan hij door de condensor heen haalt. Een dakje tegen de sneeuw kan prima maar je moet echt voorkomen dat de lucht gecirculeerd wordt.
Heb een omkasting van evolar besteld. Deze zou de werking van de buitenunit niet belemmeren (officieel getest).
Hij is niet de goedkoopste.

[ Voor 4% gewijzigd door Voske89 op 04-02-2021 19:36 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:00
Voske89 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:47:
[...]

Heb een omkasting van evolar besteld. Deze zou de werking van de buitenunit niet belemmeren (officieel getest).
Hij is niet de goedkoopste.
Welke airco is het nou uiteindelijk geworden?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Voske89
Iemand ervaring met de omkasting van evolar?

• Armin
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:20:
Officieel zijn mijn units tot -20 inderdaad. Hoe zit dat met sneeuw? Ze hangen hier aan de muur boven een plat dak (ca 30 cm). Dus als de sneeuw de unit bereikt, dan is het beter om dit sneeuwvrij te maken? Of regelt de unit dit zelf met de defrosts?
Er zijn twee zaken. Defrosts vanwege aanvriezende sneeuw en het dichtsneeuwen zelf.

Let wel, de ene sneeuw is niet de andere sneeuw heb ik woonachtig in de VS geleerd, maar ruwweg is het bij erg koud weer droog en valt er weinig sneeuw en is de sneeuw heel fijn en niet plakkerig. Je hebt dan weinig last van aanvriezen want zowel radiator als sneeuw is al bevroren. En die fijne sneeuw verstopt de radiator ook minder snel.

Wil er echter echt veel van die dikke plak-sneeuw vallen dan is het meestal weer niet zo heel koud. Defrosts worden dan frequent en die sneeuw plakt uberhaupt meer aan de radiator. Dan is het zaak wat overcapaciteit te hebben. Maar voor NL is dat natuurlijk geen echt frequente zaak meer.

Verder betreft het dichtsneeuwen zelf, moet het volume echt heel veel worden. Twee jaar geleden viel er ruim een meter zware plak-sneeuw in één nacht wat ook bij ons extreem is. Toch mijn op de grond staande buiten-unit hield zichzelf die tijd gewoon sneeuwvrij. 's Ochtends zag ik een ruwweg meter weggeblazen halve cirkel voor de unit.
Voorwaarde is wel dat net als bij mij het achterste deel net vrij onder een afdak staat, anders gaat die sneeuw aanzuigen en loopt de zaak wel gewoon helemaal vast. Zat YouTube videos te vinden die dit illustreren. 8) Defrost of niet helpt dan niet meer want is gewoon teveel en te snel en het smeltwater kan vaak ook niet weglopen.
Plus de ventilator zelf gaat wellicht vastlopen. Maar zolang de unit zelf wel vrije lucht kan aanzuigen, blaast men de sneeuw dus gewoon weg is mijn ervaring.

's Ochtends wel even wat wegscheppen natuurlijk, want ooit houdt het op met wegblazen. Maar goed hoe vaak komt dat in NL voor?

Wil je toch iets bouwen zou ik een afdakje bouwen dat de sneeuw zijwaards afvoert naast de unit, maar geen omkasting juist omdat je het wegblazen van sneeuw bemoeilijkt.

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-04 14:49
ik222 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Hier nu met de sneeuw toch ook besloten om er een Evolar behuizing omheen te zetten. Buitenunit staat hier namelijk op een inpandig dakterras met daarboven het grootste deel van het schuine dak voorzien van zonnepanelen. Met dooi of zelfs vandaag met allen wat zon komen daar soms stukken sneeuw en ijs vanaf die als ze de buitenunit raken hem serieus zouden kunnen beschadigen.

Daarnaast ben ik het uitgraven wel zat en blijft de unit zo mooi grotendeels sneeuwvrij en droog bij regen.

[Afbeelding]

Indruk van de behuizing is goed, ziet er netjes uit en is ook goed stevig als hij eenmaal op zijn plek staat met de hoeken erin en de deksel erop. Behuizing is verder ruim voldoende open om geen negatief effect op het rendement te hebben. Wel heb ik hem achter ruim 8cm vrijgehouden van de muur zodat de unit daar eenvoudig lucht kan aanzuigen.

Kast is er hier al weer af en gaat retour, hoewel het schitterend is circuleert er veel te veel lucht in de kast waardoor het een vrieskist in de winter en oven in de zomer wordt. Ik raad het dus uit eigen ervaring echt af om dit te doen
Paar dagen geleden deze behuizing geplaatst bij een klant. Als je ze vergelijkt zie je dat deze aan de zijkanten en aan de bovenkant al extra ventilatie heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4_fBbpXZJJ25WoJhRhN8Fg_D-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVV98YgTxvx9Lt4HTwnOj2q6.jpg?f=fotoalbum_large

Kost dan ook 260,- meer dan een vergelijkbare Evolar omkasting :9.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EPICOSAURUS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Paar dagen geleden deze behuizing geplaatst bij een klant. Als je ze vergelijkt zie je dat deze aan de zijkanten en aan de bovenkant al extra ventilatie heeft.
[Afbeelding]

Blijf het achterlijke prijzen vinden voor gespoten aluminium, vast omdat het een niche markt is. Hoop dat er op termijn toch wat betaalbare oplossingen komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Voske89
[...]

[Afbeelding]

Hebben ze ook los staande omkastingen?

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-04 14:49
Voske89 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:42:
[...]

Hebben ze ook los staande omkastingen?
https://www.linum.eu/file...-alixo-beschermkooien.pdf
Voor als je niet tegen Frans kunt :P

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Die zal vermoedelijk al beter werken inderdaad, deze lamellen zijn veel logischer geplaatst. Ik heb net nog eens goed gekeken naar de lamellen van de Evolar en eigenlijk is het ook raar hoe die geplaatst zijn, dat kan eigenlijk ook niet anders dan zorgen voor het feit dat veel lucht in de kast blijft. Overigens is de Evolar zeker niet goedkoop, in de uitvoering die ik had was het ook ruim 400 euro....

Hoe dan ook ga ik hem terugsturen en ga voorlopig er ook niet anders omheen zetten. Lelijk vind ik de buitenunit namelijk niet op de plek waar hij hier staat, ik wilde het vooral doen voor sneeuw en ijs vanaf het dak maar dat komt zo weinig voor dat ik het daarvoor bij wat tijdelijke planken ga houden :)

• Voske89
Jullie laten mij wel twijfelen over de omkasting.
Zou het alleen de zuinigheid in de weg staan of ook de werking denken jullie?
Vind het alleen wel raar de evolar zegt dat ze officieel getest zijn, dat er geen negatieve werking is voor de buitenunit.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voske89 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:26:
Jullie laten mij wel twijfelen over de omkasting.
Zou het alleen de zuinigheid in de weg staan of ook de werking denken jullie?
Vind het alleen wel raar de evolar zegt dat ze officieel getest zijn, dat er geen negatieve werking is voor de buitenunit.
Werking en zuinigheid gaan natuurlijk hand in hand, ja mijn airco verwarmde nog steeds met de kast er omheen maar als de aanzuiglucht 8 graden kouder is dan voorheen dan is die impact natuurlijk gigantisch op de efficiëntie. Als gevolg daarvan moet de buitenunit natuurlijk ook consequent harder werken om dezelfde hoeveelheid warmte op te wekken. En ja dan bereik je ook eerder het punt dat het niet meer werkt, dat zijn allemaal logische gevolgen.

Dat "officieel getest" heb ik in elk geval wel bedenkingen bij, dat moet dan een test geweest zijn betaald door wc eend denk ik.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Idefix70 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:02:
[...]

1: ik zou het nooit weer doen. Perfera hangt aan het voeteneind en ik heb er vorige zomer een handdoek over gehangen en ga dit jaar een plastic plaat aan de voorkant bevestigen. Zodat de koudeval recht naar beneden gaat.

2: dat kan prima, zelfs ideaal om een kWh meter er tussen te hangen. Je kunt de piekstroom beperken bij Daikin.
Ik zou 'm dan juist niet wéér boven mn bed/kussen hangen, dan hoor je de fan en flappen weer teveel. Het is altijd een compromis...
FeaR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Dat geeft wel een stuk meer lucht qua keuze. Heb je een idee wat de frontjes lost kosten? Iets in mij denkt dat je daar wel een paar honderd euro voor aan kwijt bent?

Ik zit wel te twijfelen om de front van mijn Daikin Perfera (slaapkamer) een keer te demonteren en te laten spuiten. Afgooien bij een kunstenaar ofzo.
Ik kan het zo snel niet precies meer terugvinden, maar de omkasting zelf (dus juist niet de frontjes, maar de onder/zijkanten, daar hadden we namelijk al een gat in gezaagd en toen besloot de directie dat de leidingen toch aan de andere kant moesten :+) was rond de 100 euro ex btw, inkoop.

Ik verwacht voor die 2 frontpanels net zoiets. Wil je echt van zwart naar wit dan moet je ook nog de flap onderin en nog wat kleine kapjes vervangen. Eea dus ook een beetje afhankelijk van wat je leverancier daar nog aan marge opgooit.

Die perfera moet je zo kunnen laten spuiten inderdaad, die is af fabriek ook al vrij mat dus ik zou daar na ontvetten dan direct op spuiten en niet teveel glad gaan plamuren. Er zijn ook zat leveranciers die ze bij montage in elke gewenste kleur laten spuiten door de lokale auto- of meubelspuiterij.

[ Voor 51% gewijzigd door RonJ op 03-03-2021 15:30 ]

All-electric.

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:35
In juli ga ik (naar verwachting) een multi-split systeem plaatsen in mijn jaren 70 tussenwoning. Ik kwam er afgelopen week tijdens de afronding van de oriënterende fase achter dat er sinds april nieuwe wet- en regelgeving is ingetreden omtrent de geluidseisen van buitenunits.
Ik heb vervolgens na veel research het excelletje gevonden van de rijksoverheid waarmee je ongeveer kan berekenen wat de geluidsdruk zal zijn op de beoogde plaatsingslocatie (30 cm van de schutting en van de gevel op de grond). Op de grond schijnt de unit het stilste te zijn dus dan kies ik daarvoor. Maar in geen enkele optie kan ik ook maar een 5/6 kw unit zo dicht op de erfgrens plaatsen zonder aanvullende maatregelen. Trillingsdempers hebben zelfs (zoals ik het begrijp en ingevuld heb) een negatieve invloed op het voldoen aan de norm.
Gezien ik de buren (en ook mezelf) niet tot last wil zijn met het geluid van mijn zou ik graag van jullie wat adviezen krijgen hoe ik het geluid van een buitenunit zo veel mogelijk kan beperken. Hebben jullie bijvoorbeeld ervaringen met omkastingen die sterk reduceren of valt het geluid sowieso wel mee als je hem op geluidsdempende poten zet en is angst dus niet nodig? Of zijn er al multi 5/6kwbuitenunits die stil genoeg zijn om sowieso al te voldoen aan de nieuwe regelgeving?

Mijn beoogde buitenunit is de LG MU3R21 welke volgens mij sowieso al niet de stilste is met 60db(a). Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en oplossingen!

• Armin
Pogostokje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:53:
Normaal hangen buitenunits buiten, zo ook bij ons. Nu willen we op de plek waar een 5KW buitenunit aan het huis zit een (stenen) schuur aan het huis maken voor extra opslag. Temperatuur in die schuur is ongeregeld en zal ongeveer de buitentemperatuur volgen. We kunnen de unit laten verplaatsen maar dat kost geld. Zou het kwaad kunnen om de unit gewoon te laten zitten, de schuur er om heen te bouwen en voldoende afstand om de unit heen vrij te houden? Of moet zo'n ding perse in de blote buitenlucht hangen?
Het hangt er vanaf hoe luchtdicht die schuur is. Als dat een dichte schuur is met deur - niet doen.

Als het meer een stel kierende planken is zoals een oude boeren schuur, is het geen probleem al zal je wellicht ietswat rendement verliezen. Het is dan in feite ene soort omkasting. Je kunt het dan eerst proberen.

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-04 08:12
Yamahaa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:32:
[...]

Ik hoop dat het wat inzicht heeft gegeven. Hou ons op de hoogte hoe het gaat verlopen! Succes.
Bedankt :) En nog bedankt dat we even langs mochten komen, het heeft ons zeker geholpen :) Ik durf inmiddels wel de gok te wagen maar mijn vriendin is nog wat huiverig, die is nog een beetje bang dat de buren er last van gaan krijgen, wat ik wel begrijp aangezien we in een appartement wonen met buren rondom.

We zouden ook nog voor de 2.5kW Toshiba Haori unit kunnen gaan ipv de 3.5kW, dat vermogen zou ook genoeg moeten zijn om ons appartement warm te krijgen en de buitenunit daarvan produceert 46dB(A) volgens de specificaties ipv 48dB(A) bij de 3.5kW unit. Wat betreft de compressor is het een "rotary" compressor, geen idee of die op verschillende snelheden kan draaien. Dit zijn de specificaties van de buitenunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spYaJUXR-XsCKexnc0yAZxpSyBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F25AwiVYmLMu3g5cu3Xw4sND.png?f=fotoalbum_large

Een geluidsdempende omkasting voor de buitenunit zou ook nog een optie zijn, alleen moeten we er nog één zien te vinden die op ons kleine balkon past (5 bij 1 meter), de goed geteste Merford DICE past dus helaas niet..

Enfin, wordt vervolgd :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

3 Weken terug is de unit voor de zolder geplaatst, deze staat inmiddels lekker te snorren, 18c slaapt toch lekkerder dan 22c en ook mijn thuis kantoortje is het nu lekker koel. Ik heb nu al het idee dat de koelvraag op zolder een stuk hoger is dan in de woonkamer, uiteindelijk toch blij dat ik voor een 3.5 ben gegaan.

Moet zeggen dat de uitstraling van de binnenunit echt een wereld van verschil is met de titanium in de woonkamer, prima voor de zolder overigens.

Ik heb nog even de buitenunit van de woonkamer geinspecteerd, maar buiten een doekje over de omkasting was er geen werk, alles zag er keurig en schoon uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKQNHIhjVLppvQ4GQoPnpXRqhkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaXQ2WF5NwZcOhAJR1UsHkTa.jpg?f=fotoalbum_large.
JB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Wat bedoel je hiermee? De ketel helemaal uit?
De airco bij koude gewoon 24/7 laten verwarmen op een constante temperatuur.

Wanneer het langere periode beneden 0 is verwarm ik 24/7 op 20.5, comfortabeler omdat de unit rustiger zijn werk kan doen en de overige ruimtes beter op temperatuur blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 01-06-2021 10:26 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-04 14:16
FrankHe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:59:
[...]

De discussie single-split en multi-split komt wat mij betreft op het volgende neer: heb je de ruimte voor een nest buitenunits, neem dan een zwikje single-splits. Heb je ruimte voor één of misschien twee buitenunits dan kom je niet om een multi-split heen. Ik zou eigenlijk alleen een multi-split nemen als het niet anders kan. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hier staat overigens een multi-split op het balkom omdat er geen ruimte was voor drie single-splits.
Inderdaad, daar ben ik het mee eens.

Aan de ene kant staan er hier nu 3 buitenunits van de single splits, waarvan de leidingen in één omkasting recht omhoog naar de verschillende ruimtes lopen.Binnen aan de muren is ook geen leidingwerk te zien.

Aan de andere kant van het huis zal het hier ook op een balkon moeten, waardoor we daar voor een multi-split zullen gaan. Aangezien die veel minder intensief gebruikt zullen worden om te verwarmen, is het iets lagere rendement ook geen probleem.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Oekol schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:41:

Offerte 1

Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW

Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)

Bovenstaande wordt mij aangeboden voor: 3995 euro incl BTW. Is dit een goede offerte?
Inmiddels ook een Offerte 2:

Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)

€ 4.250,00 incl. BTW

Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9 (corrosie bestendige gemoffelde omkasting)
€ 4500,00 incl. BTW

Moet nog 2 offertes binnenkrijgen en dan kan ik de beslissing gaan maken.
Hoe zit dit er tot nu toe uit tot verhouding markt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-04 21:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Oekol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW

€ 4.250,00 incl. BTW

Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
€ 4500,00 incl. BTW

Duur, uitgaande van een standaard installatie. Maar niets schokkends in de huidige tijden (helaas).

Een jaar of 3 a 4 geleden betaalde je voor een dergelijke Daikin installatie zo 1000 EUR minder :')

Xbox Live ID:Notna8310

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-03 11:29
[...]

Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW

€ 4.250,00 incl. BTW

Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
€ 4500,00 incl. BTW

Ik heb zelf een 2.5 en een 3.5 met de zelfde buiten unit en heb 2900 euro betaald inclusief installatie etc (ik heb geen omkasting)

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

deurklinkje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Ik heb zelf een 2.5 en een 3.5 met de zelfde buiten unit en heb 2900 euro betaald inclusief installatie etc (ik heb geen omkasting)
Ook recent? Holy shit

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52

_Arthur

blub

Offerte 3:

DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
€ 4500,00 incl. BTW
Hier komt binnenkort:
Buitenunit: 2MXM40N 4.0kW
Binnenunit: FTXA20BT 2,0kW (Stylish en dus prijzigjes)

Totaal 4673 inc BTW (inclusief montage, montage materiaal en tijdelijk steiger ipv hoogte buitenunit).

Als ik dezelfde units neem als in jouw offerte3 bij mijn leverancier, montage kosten e.d. hetzelfde houdt, kom ik rond de 3500 inc BTW uit. Dus 1000 Euro inc BTW minder dan jouw 3e offerte.

Die omkasting bij jou; is dat iets wat je expliciet extra hebt gevraagd om te leveren te monteren?

[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 15-07-2021 12:59 ]

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

_Arthur schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Hier komt binnenkort:
Buitenunit: 2MXM40N 4.0kW

Totaal 4673 inc BTW (inclusief montage, montage materiaal en tijdelijk steiger ipv hoogte buitenunit).

Als ik dezelfde units neem als in jouw offerte3 bij mijn leverancier, montage kosten e.d. hetzelfde houdt, kom ik rond de 3500 inc BTW uit. Dus 1000 Euro inc BTW minder dan jouw 3e offerte.

Die omkasting bij jou; is dat iets wat je expliciet extra hebt gevraagd om te leveren te monteren?
Nee die omkasting stond er bij in de offerte. Niet om gevraagd. Wat een verschil he. Is jouw leverancier ook in het midden des lands?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52

_Arthur

blub

Oekol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:08:
Nee die omkasting stond er bij in de offerte. Niet om gevraagd.
Dan is dat niets anders dan de standaard behuizing.
Wat een verschil he. Is jouw leverancier ook in het midden des lands?
Komen uit Boxtel. 2e installatie die ik door ze ga laten doen.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:00:
daikin vind zichzelf heel wat. ze proberen iets te hard zichzelf te profileren qua prijs en werkwijze als de "Apple" van de airco wereld. dat zie je dan ook weer in de offertes van daikin "gecertificeerde" installateurs....

als ze nu daadwerkelijk aantoonbaar beter waren dan MHI, panasonic of ME dan was het nog een argument die men kon maken maar helaas is het gewoon hetzelfde... niet beter, niet slechter. en dan kom je in het gesloten ecosysteem van daikin als je wat hebt. je zit dan vast aan daikin installateurs en prijzen. er is totaal geen marktwerking qua onderdelen dus de prijzen zijn gewoon aso.
Oprechte vraag/interesse en geen steek onder water oid; waarom is een Panasonic in jouw ogen net zo goed als een MHI, ME of Daikin?
En waarom is een Haier dat bijvoorbeeld niet? Baseer je dat enkel op SCOP/SEER waardes of ook uit ervaring mbt leverbaarheid van onderdelen oid? :)
Naafkap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
Daikin is overrated en Toshiba is underrated. Beide vergelijkbaar kwaliteitsniveau, net als MHI, Panasonic of ME.
Toshiba ken ik enkel nog als A merk van laptops, ik wist niet dat (inmiddels?) ook airco's maken.
Zo op het oog zeg ik nette prijs, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe gemakkelijk deze geinstalleerd kan worden; hoe lang zijn de koelleidingen? Moeten er gaten komen in beton (is altijd meerprijs)? Is er een hoogwerker/steiger nodig? Dat tikt allemaal aan :)
jorbit schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:59:
Hier hangs sinds kort:
Buitenunit: Daikin 2MXM40N 4.0kW
Binnenunit 2 x Daikin FTXM25R

Totaal 2400,- incl materiaal en inbedrijfstellen.
Zelf de units aangekocht en opgehangen.

Je offerte kan je hier niet mee vergelijken, maar geeft wel een idee van hoe "goedkoop" het kan.
Heb je de units in NL gekocht of in het buitenland?
Het kan natuurlijk nog goedkoper, met een goedkoper merk O-)
Dbox2_boy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Heb tot nu toe al 3 installateurs over de de vloer gekregen voor een offerte. Wat mij opvalt dat ze alle drie niet vragen over hoe het huis is geïsoleerd of een warmteverlies-berekening vragen. De eerste installateur raadde me een 6kw airco aan, deze kon mijn woonkamer nog niet eens correct mijn woonruimte berekenen op inhoud. De tweede installateur, raadde mij een 5kw airco aan net zoals de derde installateur. Die laatste was liefst 1000€ duurder voor dezelfde airco. Als ik zeg dat ik hier op het forum veel informatie opdoe, zeggen ze doodleuk dat ik er niet veel van moet geloven, terwijl er hier ook techniekers zijn waar ik volkomen mee ben met hun mening. Alles draait maar om de centen. Jammer.
Ik vind het uberhaupt al knap dat je recentelijk (?) 3 installateurs over de vloer hebt gehad voor een offerte. Zover ik weet zit iedereen tjokkie vol tot eind dit jaar, op een paar 'mannetjes' op MP na.
Ik heb in April circa 30 (!!!) bedrijven aangeschreven voor een offerte. De helft, 15 stuks, heeft nooit gereageerd op mijn aanvraag, ook niet na een herinnering te hebben gestuurd. De overige 15 kwamen met bedragen uiteenlopend van 4000 tot 8000 euro voor een 2.5kw + 3.5kw duo + 2.5kw single-split opstelling. (Goedkoopste was overigens een LG, duurste was Fuji). Inmiddels lijkt het, net zoals de huizenmarkt; wat de 'gek' ervoor geeft...
flippy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:50:
het zal een slagveld worden als de geplande regelgeving erdoor komt. dan vallen de cowboys ineens heel rap door de mand en zullen het gewoon houden bij cv'tjes tegen de muur gooien en aircos gewoon laten zitten.
Cowboyland is inderdaad het juiste woord. Welke regelgeving bedoel je precies?
Speedfightserv schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:09:
En dan gaat het van de CV's boys naar de beunhazen. Die via een grijs circuit de units het land in halen.
Alles wat een lage inkoopprijs heeft en voor veel geld wordt verkocht wordt door de Nederlanders als een uitdaging gezien om het toch goedkoop te krijgen.
Ben bang dat het van kwaad tot erger gaat worden.
Nog erger? Ik vind het nu al rampzalig. Er is zo ontzettend veel vraag en relatief weinig aanbod. De makkelijkste opdrachten die het meest opleveren worden eruit gepikt en als je een niet standaard aanvraag hebt ben je 'volgend jaar' aan de beurt (rinse and repeat).

Never gonna let you down

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Waar heb je deze trouwens laten doen? Bij die van @_Arthur ben ik inmiddels mee aan het mailen om te kijken of we tot een offerte kunnen komen. Ze doen tot 90km van boxtel en laat Amersfoort nou 88km zijn!

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

DoubleYouPee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:03:
(...) een merk/dochter van GREE, dat is de grootste aircoproducent ter wereld (volgens Wiki).
He dat kan niet, dat roept Haier ook :+ (en die zijn geen merk/dochter van GREE ;))

Anyway in mijn vorige woning had ik een TOSOT, maar dat was voordat ik me verdiept had in het airco wereldje m.b.t. SEER, SCOP en noem maar op. Voor de gemiddelde consument een prima ding, maar geen idee hoe het zit qua garantie/reserve onderdelen/levensduur e.d. Ik heb de unit zelf bijna 3 jaar gehad en de omkasting buiten roestte iig nog niet toen ik uittrok. Hij maakte niet veel herrie, maar toegegeven mijn Daikin nu is een stuk stiller.
Enige domper was de WiFi module; drama drama drama. Kon je alleen maar vanaf het lokale netwerk bedienen (dus niet via internet) en verloor om de haverklap z'n connectie. Signaalsterkte was goed, stond 2 meter van de router af, dus veel beter ga je het niet krijgen.

Never gonna let you down

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:52
Rick Astley schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:27:
[...]

He dat kan niet, dat roept Haier ook :+ (en die zijn geen merk/dochter van GREE ;))

Anyway in mijn vorige woning had ik een TOSOT, maar dat was voordat ik me verdiept had in het airco wereldje m.b.t. SEER, SCOP en noem maar op. Voor de gemiddelde consument een prima ding, maar geen idee hoe het zit qua garantie/reserve onderdelen/levensduur e.d. Ik heb de unit zelf bijna 3 jaar gehad en de omkasting buiten roestte iig nog niet toen ik uittrok. Hij maakte niet veel herrie, maar toegegeven mijn Daikin nu is een stuk stiller.
Enige domper was de WiFi module; drama drama drama. Kon je alleen maar vanaf het lokale netwerk bedienen (dus niet via internet) en verloor om de haverklap z'n connectie. Signaalsterkte was goed, stond 2 meter van de router af, dus veel beter ga je het niet krijgen.
Welke variant was dat?
De keuze ligt bij mij tussen de LG PC12SQ 3.5kW en de Tosot Pular 18 4.6kW.
Dit wordt mijn eerste airco dus heb geen idee of 3.5kW wel/niet genoeg is.

Het idee is om één unit in het trappenhuis tussen bovenverdieping/zolder te plaatsen.
Ik kan dan d.m.v. deuren sluiten/afstellen blaashoek selectief kiezen welke ruimte ik koel (klein huis, kamers/zolder zijn maar 12m²).
Maar alles is wel open, dus heb wel te maken met lucht die via het trappenhuis omhoog/omlaag kan verwijnen. Benedenverdieping is niet belangrijk.

Qua SEER is de Tosot zelfs "beter" (6.6 vs 6.4), maar de unit is wel wat groter. Qua geluid scheelt het ook niet veel (LG 3dB(A) luider bij max koelen, maar 2dB(A) stiller bij de rest van de standen).

Ik neig eigenlijk naar de LG door het kleinere formaat, maar ook omdat ik geen idee heb hoe/wat met garantie/kwaliteit van de Tosot.
Denken jullie dat 3.5kW voldoende is?

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-03 16:28

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Heeft er iemand ervaring met het schilderen van de airco binnenunit?

Ons oog is gevallen op de Mitsubishi reeks. Maar we zouden erg graag een zwarte binnenunit hebben.

Echter is het 'goedkoopste' zwarte model is de MSZ-EF reeks.
De offerte hiervoor komt neer op €3382.

Een gelijkaardig wit model uit de MSZ-HR reeks kost ons slechts €2280.

Zijn ze goed te schilderen? Of wordt de omkasting erg warm/koud bij het verwarmen/koelen?

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:00
Zweetkonijn schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:59:
Heeft er iemand ervaring met het schilderen van de airco binnenunit?

Ons oog is gevallen op de Mitsubishi reeks. Maar we zouden erg graag een zwarte binnenunit hebben.

Echter is het 'goedkoopste' zwarte model is de MSZ-EF reeks.
De offerte hiervoor komt neer op €3382.

Een gelijkaardig wit model uit de MSZ-HR reeks kost ons slechts €2280.

Zijn ze goed te schilderen? Of wordt de omkasting erg warm/koud bij het verwarmen/koelen?
Ja kan ze prima spuiten, logo is dan wel weg en let op dat ze het infrarood oogje niet mee spuiten. Hou er rekening mee dat spuiten ook niet goedkoop is..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:29
Voske89 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Zou ik hiervoor de installateur moeten inschakelen of zou deze hier ook niets aan kunnen doen en dat het hoort bij deze unit?
Daar rijkt mijn kennis niet ver genoeg voor, ik ken alleen mijn eigen systeem en kan daar redelijk wat conclusies uittrekken doordat ik veel meet. Ik weet dat specs niet altijd hard zijn, bij mij wordt er iig zeker vanaf geweken. Kort nadat mijn systeem geïnstalleerd was in februari dit jaar had ik bij verwarmen last van extreem pendelgedrag met pieken boven de 2,5kW (2,09 max volgens specs) in opgenomen vermogen om vervolgens weer terug te gaan naar vrijwel 0, er werd toen in dit topic al aangegeven dat het iets te maken zou kunnen hebben met vacumering en dat 'lijkt' nu ook zo te zijn, deze zomer is de unit opnieuw gevacumeerd na het plaatsen van een omkasting en ik zie het gedrag wat ik in het voorjaar had niet meer terug.

Maar dit zegt natuurlijk weinig over jouw unit wat sowieso al een ander merk is en waar ik zelf niks van meet/geen ervaring mee heb. Ik vermoed wel dat als je bij de gemiddelde installateur aankomt met de opmerking dat je unit niet onder de 400watt gaat terwijl de specs anders aangeven dat ze daar niet zo veel mee kunnen, wij zitten als tweakers veel meer in de details dan de installateurs die ik hier over de vloer heb gehad.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Voske89
Team-RiNo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Daar rijkt mijn kennis niet ver genoeg voor, ik ken alleen mijn eigen systeem en kan daar redelijk wat conclusies uittrekken doordat ik veel meet. Ik weet dat specs niet altijd hard zijn, bij mij wordt er iig zeker vanaf geweken. Kort nadat mijn systeem geïnstalleerd was in februari dit jaar had ik bij verwarmen last van extreem pendelgedrag met pieken boven de 2,5kW (2,09 max volgens specs) in opgenomen vermogen om vervolgens weer terug te gaan naar vrijwel 0, er werd toen in dit topic al aangegeven dat het iets te maken zou kunnen hebben met vacumering en dat 'lijkt' nu ook zo te zijn, deze zomer is de unit opnieuw gevacumeerd na het plaatsen van een omkasting en ik zie het gedrag wat ik in het voorjaar had niet meer terug.

Maar dit zegt natuurlijk weinig over jouw unit wat sowieso al een ander merk is en waar ik zelf niks van meet/geen ervaring mee heb. Ik vermoed wel dat als je bij de gemiddelde installateur aankomt met de opmerking dat je unit niet onder de 400watt gaat terwijl de specs anders aangeven dat ze daar niet zo veel mee kunnen, wij zitten als tweakers veel meer in de details dan de installateurs die ik hier over de vloer heb gehad.
Ik was alleen aan het denken of ik toch niet een COP van 2 heb omdat de minimale vermogen van de unit 800w (geleverd warmte) is (ong. 400w elektrische vermogen uit stopcontact begint hij dus te pendelen)

[ Voor 7% gewijzigd door Voske89 op 25-10-2021 13:34 ]

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-03 16:39
Nou akkoord gegeven op offerte voor een daikin stylish van 3.5kw! Gaan het zien deze winter of hij de CV kan vervangen.

Ik zat even te kijken voor een esthetische omkasting. Klopt het dat die Evolar omkastingen te plaatsen zijn als de unit er al staat? Hij komt op de grond in de tuin te staan, dus hij moet ook aan de achterkant panelen hebben. Ik ga er even vanuit dat ik die dus daarna gewoon er nog omheen kan zetten?

Nog een andere vraag, zijn er mensen die ervaring hebben met de aircobediening van Tado, hoe bevalt dat?

[ Voor 11% gewijzigd door kbuntu op 24-10-2021 11:26 ]

• Team-RiNo
SRB12 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb zonet een offerte gekregen van een lokale installateur:
WSH-71WI - koelen 8,7 kW / verwarmen 10,3 kW.
inclusief montage en btw 3146 euro. Als ik snel even online rondkijk lijkt me dit wel een aardige prijs.

Minimale verwarmingscapaciteit is 2.2 kW. Dat gaat wel pendelen worden zodra het op temperatuur is, maar voor een garage vind ik dat geen probleem.
Enige wat ik qua specs niet helemaal begrijp is dat het afgezekerd moet worden met 20A traag. Maximaal opgenomen vermogen is 2.12kW en zover ik begrijp is er geen piekstroom?
Slonzo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:40:
Hier een Daikin 3MXM68N die volgens het etiket op de WP op 20A afgezekerd moet worden, en volgens de spec sheet zogezegd zelfs op 25A (pagina 61)... Geen idee waarom, volgens pagina 70 is het maximale opgenomen vermogen met mijn binnenunits 2.72kW. Hij zit hier dus gewoon op een 16A groep, ik zie wel hoe het deze winter gaat. Hoger afzekeren kan altijd nog, maar ik vermoed dat het helemaal niet nodig zal zijn :) Misschien zetten ze 'm zo hoog om problemen met snelle zekeringen te vermijden.
Ze kunnen buiten spec gaan, volgens specs gaat mijn mxm52n tot max 2,09kW maar ik heb dit zo hoog gezien als 2,7kW, daarom dus mogelijk een foutmarge op de afzekering. Dit was wel eerder dit jaar voor plaatsing omkasting waarvoor er opnieuw is gevacumeerd, ik vermoed dat de vacumering niet op orde was want ik zie dit nu niet meer terug.

Hier een meting van eerder dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEHlh1NmlKVRKrsA-Kn266rWgHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KzQoNAZYdRAkZMevA2N2TDBX.png?f=fotoalbum_large

En dit is nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiOUCzYkMdkComi4JUQ99b5dzT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHGXFkbFVhuPXZDJ1idV0CDA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Team-RiNo op 30-10-2021 14:12 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:32
dt_swiss schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:
Ik post weinig, maar lees veel mee.
Zeker dit topic volg ik al een tijdlang.
De info is goud waard!

Nu toch een vraag. In mijn standaard jaren 70 rijtjeshuis wil ik eigenlijk een multisplit laten plaatsen, met een binnenuit in de woonkamer en een unit in het trapgat.

Unit in de woonkamer is vooral voor het verwarmen, in trapgat vooral voor het koelen.

Grootste punt van zorg is het geluidsniveau van de buitenunit. Deze is toch al snel 47 dBA, waarbij 40 de max is vanuit de nieuwe wetgeving. Zeker met een rijtjeshuis van 5 meter breed, zit je al snel dicht bij de erfgrens. Ik wil absoluut niet dat mijn comfort overlast geeft bij de buren.

Hoe is jullie ervaring met het geluid van de buitenunit? Hebben jullie bijvoorbeeld zo'n geluidsdempende ombouw eromheen staan?
Wij hebben een rijtjeshuis van 6mtr breed uit 1957.
We hebben afgelopen voorjaar airco laten aanleggen (mhi multisplit met 3 binnenunits, 1x 3,5 woonkamer, 1x 2,5 trapgat en 1x 2 slaapkamer).

Wij willen onze airco gebruiken als hoofdverwarming (huidige hr cv-ketel als back-up en kijken hoe het gaat).
Bij ons was het idee, woonkamer plus slaapkamer zijn gebruikte ruimtes, trapgat is verbindende factor voor boven en beneden. In de zomer zal koele lucht daar naar beneden zakken waar het de plek waar we dan het meest zijn koeler houdt. In de winter zal de warme lucht opstijgen en helpen de bovenverdieping warm te houden.

Ivm de nieuwe geluidsnorm voor warmtepompen (onze buitenunit staat maar 60cm van de erfafscheiding), plus dat we het graag gezellig willen houden met de buren, hebben wij gekozen voor een goede geluidsdempende omkasting.

Het was erg duur, het ziet er in een kleine tuin raar uit, maar het werkt erg goed en beschermt de buitenunit ook tegen weersinvloeden.
Deze extra investering geeft ons meer vrijheid het systeem te gebruiken op momenten dat we het nodig hebben.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:09
Sjamo schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:45:
[...]

Wij hebben een rijtjeshuis van 6mtr breed uit 1957.
We hebben afgelopen voorjaar airco laten aanleggen (mhi multisplit met 3 binnenunits, 1x 3,5 woonkamer, 1x 2,5 trapgat en 1x 2 slaapkamer).

Wij willen onze airco gebruiken als hoofdverwarming (huidige hr cv-ketel als back-up en kijken hoe het gaat).
Bij ons was het idee, woonkamer plus slaapkamer zijn gebruikte ruimtes, trapgat is verbindende factor voor boven en beneden. In de zomer zal koele lucht daar naar beneden zakken waar het de plek waar we dan het meest zijn koeler houdt. In de winter zal de warme lucht opstijgen en helpen de bovenverdieping warm te houden.

Ivm de nieuwe geluidsnorm voor warmtepompen (onze buitenunit staat maar 60cm van de erfafscheiding), plus dat we het graag gezellig willen houden met de buren, hebben wij gekozen voor een goede geluidsdempende omkasting.

Het was erg duur, het ziet er in een kleine tuin raar uit, maar het werkt erg goed en beschermt de buitenunit ook tegen weersinvloeden.
Deze extra investering geeft ons meer vrijheid het systeem te gebruiken op momenten dat we het nodig hebben.
Kan je een paar foto’s Vd omkasting plaatsen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:50:
[...]

Kan je een paar foto’s Vd omkasting plaatsen?
Ik gebruik een foto van de site nbd-online.nl.

Het is een mereford dice, in ons geval is de kleinste maat toereikend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A5OFM8noli6axHeQSkgdR-aKr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6LSqzfu7eG8JFphZPI21jDo4.png?f=user_large

De foto geeft een iets vertekend beeld voor ons geval. Wij moesten rondom de kast minimaal 50cm vrij houden ivm een goede aanzuig en afvoer van lucht. Dus bij ons staat de kast niet tegen de muur aan.

Daarnaast hebben wij gekozen voor de standaard zink optie, omdat we plus 700 euro voor een kleurtje wat enthousiast vonden. Dat paste ook niet meer binnen ons budget.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjamo op 01-11-2021 07:52 ]

• Team-RiNo
dt_swiss schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:
Ik post weinig, maar lees veel mee.
Zeker dit topic volg ik al een tijdlang.
De info is goud waard!

Nu toch een vraag. In mijn standaard jaren 70 rijtjeshuis wil ik eigenlijk een multisplit laten plaatsen, met een binnenuit in de woonkamer en een unit in het trapgat.

Unit in de woonkamer is vooral voor het verwarmen, in trapgat vooral voor het koelen.

Grootste punt van zorg is het geluidsniveau van de buitenunit. Deze is toch al snel 47 dBA, waarbij 40 de max is vanuit de nieuwe wetgeving. Zeker met een rijtjeshuis van 5 meter breed, zit je al snel dicht bij de erfgrens. Ik wil absoluut niet dat mijn comfort overlast geeft bij de buren.

Hoe is jullie ervaring met het geluid van de buitenunit? Hebben jullie bijvoorbeeld zo'n geluidsdempende ombouw eromheen staan?
Ik heb zelf ook de Merford omkasting die hier iets eerder ook gepost is. Ik vond dat de unit te veel geluid maakte bij verwarmen, ik heb veel steen in de tuin waardoor het geluid verder rijkt en een erg stille buurt in de avond/nacht. Ik kon mijn buitenunit een paar tuinen verder goed horen.

• Sjamo
Team-RiNo schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb zelf ook de Merford omkasting die hier iets eerder ook gepost is. Ik vond dat de unit te veel geluid maakte bij verwarmen, ik heb veel steen in de tuin waardoor het geluid verder rijkt en een erg stille buurt in de avond/nacht. Ik kon mijn buitenunit een paar tuinen verder goed horen.
Wat fijn om te lezen.

Wij hebben de omkasting direct laten plaatsen, maar het is ons van verschillende kanten sterk ontraden als onnodig en geldverspilling en nou ja, dat soort dingen.

Fijn om te lezen dat bij bepaalde omstandigheden (ook wij gebruiken de airco bij koud weer en voor verwarmen) hij toch meer geluid maakt, de de omkasting dus wel nuttig kan zijn.

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-03 16:39
Team-RiNo schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:58:
[...]

Hmm nu ik dit lees begin ik ook wel even te twijfelen. De installateur deed er vrij makkelijk over dat de airco dichtbij de schutting van de buren zou komen. Het hoofddoel is verwarmen. In de specs lees ik dat de Daikin Stylish met RXA-35 49DB produceert. Nu zijn onze buren er niet moeilijk in en vinden het prima, omdat ze als de verwarming aan is toch nooit buiten zitten, maar ik zou het vervelend vinden als het tegenvalt…. Neig er nu naar om de unit een andere plek te geven, ook al is dat niet praktisch. Ik vind de omkastingen van Merford vrij lomp eerlijk gezegd.

Doet een silent mode van Daikin serieus wat met het geluidsniveau en wat doet dit met vermogen?

[ Voor 4% gewijzigd door kbuntu op 01-11-2021 21:14 ]

• Team-RiNo
kbuntu schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:13:
[...]

Hmm nu ik dit lees begin ik ook wel even te twijfelen. De installateur deed er vrij makkelijk over dat de airco dichtbij de schutting van de buren zou komen. Het hoofddoel is verwarmen. In de specs lees ik dat de Daikin Stylish met RXA-35 49DB produceert. Nu zijn onze buren er niet moeilijk in en vinden het prima, omdat ze als de verwarming aan is toch nooit buiten zitten, maar ik zou het vervelend vinden als het tegenvalt…. Neig er nu naar om de unit een andere plek te geven, ook al is dat niet praktisch. Ik vind de omkastingen van Merford vrij lomp eerlijk gezegd.

Doet een silent mode van Daikin serieus wat met het geluidsniveau en wat doet dit met vermogen?
Voor zover ik weet doet de silent mode alleen wat voor koelen. Hier is het zoals ik al eerder schreef een erg stille buurt en ook nu staan de ramen van de slaapkamers in de avond open. Het geluid wat opgegeven wordt in de specs klopt wel (getest met dB meter) maar een kleine 50dB is toch best hard in een stille buurt waar het zonder mijn unit niet boven de 30dB uitkomt, ook het type geluid is absoluut anders dan ritselende bladeren wat vaak als argument gegeven wordt en dan is het ook nog wel eens windstil.

Hier was de installateur ook niet echt voor een kast, het zou allemaal wel meevallen of de buren nemen ook maar een airco. Waarschijnlijk om hun eigen verkopen zo hoog mogelijk te houden.

De kast is zeker lomp maar dat was iets wat ik er voor over had. Nu moet ik voelen of de unit aan staat en in andere gevallen is er niet veel meer te horen dan wat airflow.

[ Voor 4% gewijzigd door Team-RiNo op 01-11-2021 21:43 ]

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
kbuntu schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:13:
[...]

Bij mij staat de Daikin 3MXM52N onder ons slaapkamerraam precies in midden van de uitbouw. Ik woon in een rijtjeswoning en de unit staat ongeveer 3,5/4 meter van het slaapkamerraam van de buren af in een stille buitenwijk in 't oosten :P Wij slapen altijd met het raam open en kunnen zelf de unit wel goed horen als deze aangaat. Als je echter bij onze buren gaat luisteren hoor je bijna niets. Ik heb het idee dat het geluid aan de achter en voorzijde van de unit veel beter te horen is dan vanaf de zijkant.

Ik heb net zoals @Glashelder herhaaldelijk bij beide buren gevraagd of ze er last van hebben en beide geven aan eigenlijk niets te horen. Dus ik zou het ook eerst even aankijken voordat je een dergelijke kast gaat kopen. Ligt denk ik ook geheel aan hoe gevoelig je buren zijn voor geluid.

Je zou eens met de sheet van de overheid kunnen spelen om een idee te krijgen van hoeveel geluid er nu eigenlijk bij je buren terecht komt.

De silent mode van Daikin reduceert het geluid met ca. 1dB. Je kunt dat activeren middels de afstandsbediening of via een jumper op de buitenunit. Let wel: als je het met de jumper doet dan kun je de modus nooit meer uitzetten. Zie pagina 28 van https://www.climatic.nl/w..._Geluidsdocument_2021.pdf :)

[ Voor 17% gewijzigd door BastiaanN op 02-11-2021 08:01 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Team-RiNo
RideWithUz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:46:
[...]
Nederland, altijd duurder 😁
Ik zou wel echt zoeken naar meer partijen in je omgeving voor een offerte, ik lees hier vaak dat ze het allemaal enorm druk hebben maar dat is niet mijn ervaring. Installatie in februari hier, 2 weken na aanvraag offerte, verschil tussen offertes voor vergelijkbare installatie 9,5k vs 5,5k. Bij installatie van omkasting deze zomer nog wat gesprekken gehad met de installateurs en die gaven aan dat het allemaal wel mee viel, zeker door de minder warme zomer dit jaar.

Ik vermoed dat de tekorten in ieder geval deels in stand gehouden wordt om hogere prijzen te vragen, de drukte is iig lang niet bij alle leveranciers de reden om meer te vragen.

• Sjamo
@Glashelder

Dat geldt bij appartementen.
Bij eensgezinswoningen etc wordt er gemeten op de erfafscheiding.

Wij hebben om deze reden (en omdat we het graag prettig houden met de buren), gekozen voor een omkasting. Maar dat neemt wel erg veel ruimte, vooral vanwege de aanvullende eisen voor plaatsing bij een omkasting.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:54

mb1

De formule houd rekening met het zuurstof percentage in de rookgassen.
21% is afgerond het percentage zuurstof in onze atmosfeer hier haal je dus het gemeten percentage in de rookgassen vanaf volgens de formule van Siegert. Bij stochiometrische verbranding is het resterende percentage 0% alle zuurstof is gebruikt in het verbrandingsproces.
In de praktijk zal dit zo ongeveer tussen de 0,8% (industriële installaties met zuurstoftrim regeling) en de 8% zijn (installatie op deellast).

Voorverwarmen van de verbrandingslucht vind bij concentrische pijp waar de rookgasafvoer binnen in de verbrandingslucht toevoer zit inderdaad plaats.
Ook zijn veel omkastingen van ketels luchtomspoeld zodat alle stralingsverliezen van de warmtewisselaar ed. de verbrandingslucht voorverwarmd,

• Team-RiNo
Slonzo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:41:
[...]

Even mezelf quoten... Ik ben helemaal klaar met mijn 3MXM68. Zelfs bij vriestemperaturen met 3 binnenunits aan, blijft het constante pendelen doorgaan. Compleet waardeloos. Maandag bel ik de installateur om te klagen over wat 'ie me heeft aangesmeerd & met de vraag om 'm te vervangen door een 3MXM40 (die hebben een mimimumafgifte van 1.3kW vs de min. 2kW van de 68). Ben benieuwd.
De 3MXM40 gaat alleen niet met 2x2.5 + 1x3.5 binnenunits, mijn 3MXM52N kan dat wel en dan zouden we een gelijke setup hebben. De 3MXM52N heeft volgens spec een min van 1,5kW en jouw 3MXM68N een min van 2,5kW dus dat is wel een aardig verschil. Pendelen had ik overigens in het beginn van dit jaar wel maar na plaatsen omkasting en dus opnieuw vacumeren niet meer, ik vermoed dat slechte vacumering er dus ook wat mee te maken heeft gehad.

Nu hier helemaal geen gependel meer tenzij ik de temp omlaag zet, dan duurt het even voordat de units weer constant kunnen draaien maar dat doe ik niet meer nu ik 24/7 draai.

• Sjamo
We zijn hier wat afhoudend geweest met het gebruik van onze airco (buitenunit 6.0kW/6.8kW), binnen beneden 3,5kW, trap 2,5kW en slaapkamer 2,0kW).

De reden daarvoor is dat we er achterkwamen (co2-meter) dat onze ventilatie (raamroosters) beslist niet toereikend is.

Om die reden hebben we om de lucht goed te houden ook bij erg lage temperaturen boven een raam openstaan, en staan de tussendeuren open. Dat helpt voor de frisse lucht (druk bezig met het regelen van betere ventilatie), maar werkt niet echt super met onze airco. Die is er qua capaciteit niet op afgestemd dat we stoken met een raam (plus alle raamroosters) en de deuren open.

Waar mogelijk zijn we tijdelijk uitgeweken naar onze houtkachel, en dat werkt uitstekend. Het open raam en de open deuren werken daarbij goed, en de co2 binnen was prima. Maar dit is uiteraard een tijdelijke oplossing, en niet bruikbaar bij weinig wind (negatief stookadvies).

Dus vanochtend bezig geweest met tussenoplossingen. Uiteindelijk zullen we zeker niet eerder dan over een maand betere ventilatie hebben.

Dus nu het dikke gordijn voor de trap weer gesloten zoals we voorheen deden toen we de zolder en de spouwmuur nog niet geïsoleerd hadden. Nu werkt het dus om de luchtuitwisseling tussen boven en beneden wel mogelijk te maken, maar minder heftig.

Vanochtend om 8 uur onze airco opgestart. De temperatuur in de kamer was 17graden. Buitentemperatuur - 3 graden. Na korte tijd heb ik de ingestelde temperatuur op de afstandbediening van 19 naar 20 gezet voor wat snellere opwarming. Vrij snel daarna kregen we onze eerste defrost. Gelukkig geen geluid buiten de omkasting, wel grote (stoom?) wolken uit de achterzijde van de omkasting. Als dit vaker gaat gebeuren zie ik het nog wel eens gebeuren dat iemand aanbelt dat er iets in de brand staat :)

Het verbruik was hierna redelijk hoog, wat niet vreemd was omdat hij de ruimte hier aardig op temperatuur moest krijgen. Heel langzaam zakte het verbruik naar ongeveer 600W per uur. Rond half één heb ik de temperatuur op de afstandbediening naar 19 gezet, en het verbruik zakte terug naar ongeveer 340-350W per uur bij een buitentemperatuur van 0 tot 1 graden.

Als ik het verwachte verbruik voor vandaag uitrekenen kom ik op tussen de 5 en 7 kW. Daar ben ik best blij mee, zeker gezien de verre van ideale ventilatie-omstandigheden.
En heerlijk warm hier, rond de 20 graden, stabiel, airco eigenlijk niet hoorbaar.

We hadden er voor kunnen kiezen onze cv-ketel weer in te schakelen tijdelijk, maar omdat we dit zien als testperiode voor evt van het gas af gaan, is dat onze laatste optie.

De units op de trap en de slaapkamer gebruiken we momenteel niet. Alles wat daar aan warmte geproduceerd wordt, vliegt zo het raam weer uit.

Ik probeer wat foto's bij te voegen van het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf4b-gnpHGYyh_SugMX6fXo3EqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm8JoCXCd6e1ndT2vo6OtNut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GraxyuvImotHo53VmweR9A_Lmow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zz5VeZI89BItaO7ypfXhtWTQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 21-12-2021 14:46 ]

• Sjamo
arjankol schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:20:
Momenteel twijfel ik of wij onze goed geisoleerde tuinkantoor/tuinkamer moet gaan verwarmen met een airco of toch voor convectoren of infraroodpanelen moet gaan. Wij hebben een mooie offerte ontvangen voor de installatie van een Daikin Comfora met een RXP25M buitenunit. Waar ik mij het meeste zorgen om maak is dat de buitenunit alleen tegen de schutting geplaatst kan worden en dus waarschijnlijk te veel geluid gaat produceren. De installateur liet weten dat de unit nauwelijks hoorbaar zou zijn, maar als hij op vol vermorgen moet verwarmen heb ik daar mijn twijfels over. Wat zijn jullie ervaringen?
Wij hebben onze buitenunit bijna tegen de schutting staan (rijtjeshuis), en hebben het geluidsprobleem opgelost met een geluidsisolerende omkasting. Ons bevalt dat erg goed. Het werkt goed om geluid tegen te gaan, maar het plaatst de unit ook in een beschermde omgeving (wind, sneeuw etc).

• Bobo89
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:28
Sjamo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Wij hebben onze buitenunit bijna tegen de schutting staan (rijtjeshuis), en hebben het geluidsprobleem opgelost met een geluidsisolerende omkasting. Ons bevalt dat erg goed. Het werkt goed om geluid tegen te gaan, maar het plaatst de unit ook in een beschermde omgeving (wind, sneeuw etc).
Zelf gemaakt of welke heb je daarvoor gekozen?

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-03 21:43
Wat voor buitenunit heb je erin staan?
En, heb je getest zonder omkasting?

Wel of niet een omkasting blijft mijn grote twijfelpunt namelijk!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:31
dt_swiss schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:50:

Ik zou het gewoon eerst doen zonder. Kijken hoe het gaat. Kan altijd nog als het tegenvalt.

• Team-RiNo
dt_swiss schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:50:

Ik heb ook deze omkasting voor mijn Daikin 3MXM52N, voorjaar zonder gedaan maar deze maakt op bepaalde momenten bij verwarmen vrij veel geluid door o.a. veel steen om de unit heen wat het geluid goed weerkaatst en dat in een stille buurt. Ik had nog geen klachten van buren maar deze zeker wel gekregen als ik zoals nu 24/7 draai.

• Team-RiNo
Thomieh33 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:17:
Ik ben sinds februari 2021 in bezit van een MHI 5kw multisplit in combinatie met een 5kw binnenunit voor de woonkamer/keuken en een 2kw binnenunit voor de slaapkamer. Uiteraard gebruiken we hem iedere dag om de woonkamer te verwarmen om ons gasverbruik flink te verminderen.

Nou valt het mij op dat wanneer de temperatuur onder de +/- 5 graden duikt, de buiten unit flink staat te blazen. Boven de 5 graden hoor je hem nauwelijks. Dan staat hij rustig te pruttelen. Ik woon in een rijtjeshuis en de unit staat tegen de achtergevel in de tuin. Ik wil niet dat de buren er last van gaan krijgen.

Is er een manier om die buitenunit te begrenzen of iets wat er op lijkt? Ik snap dat hij harder zijn best moet doen om warmte uit de lucht te halen. Maar nu voel ik me verplicht om de CV in te schakelen als het kouder is. En dat was nou net niet mijn bedoeling ;).
Vast niet het antwoord wat je wilt horen maar volgens mij vrij weinig tenzij de MHI een functie heeft die ik niet ken. Een buitenunit maakt het meeste geluid bij verwarmen dus buiten het beperken van de warmtevraag of het plaatsen van een omkasting is er niet zoveel aan te doen.

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-03 16:18
Hoi allemaal,

Sinds half december hebben wij een triple split systeem van MHI. Een SCM 60 ZS-W 6.0 kW buiten unit met daaraan in de woonkamer SRK 60 ZSX-W 6.0 kW en in de slaap en werkkamer elk een SRK 20 ZS-W 2,0 kW.

De buitenunit staat naast de woning (semi vrijstaand) en we horen de buitenunit regelmatig flink werken. Als we in bed liggen (buitenunit staat beneden onder het zijraam van de slaapkamer) vindt mijn vriendin dit nogal storend. Nu heb ik online al gezocht op geluiddempende kasten maar die zijn behoorlijk aan de prijs (lees zomaar meer dan duizend euro).

Ik ben benieuwd of en hoe jullie zelf een omkasting hebben gemaakt en of dit helpt om het geluid van de buitenunit te onderdrukken/verminderen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57
MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
Hoi allemaal,

Sinds half december hebben wij een triple split systeem van MHI. Een SCM 60 ZS-W 6.0 kW buiten unit met daaraan in de woonkamer SRK 60 ZSX-W 6.0 kW en in de slaap en werkkamer elk een SRK 20 ZS-W 2,0 kW.

De buitenunit staat naast de woning (semi vrijstaand) en we horen de buitenunit regelmatig flink werken. Als we in bed liggen (buitenunit staat beneden onder het zijraam van de slaapkamer) vindt mijn vriendin dit nogal storend. Nu heb ik online al gezocht op geluiddempende kasten maar die zijn behoorlijk aan de prijs (lees zomaar meer dan duizend euro).

Ik ben benieuwd of en hoe jullie zelf een omkasting hebben gemaakt en of dit helpt om het geluid van de buitenunit te onderdrukken/verminderen.
Heb er zelf een gemaakt: GermanPivo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Houdt zeker flink wat geluid tegen. Onze unit staat ook onder het raam, maar met het raam open, hoor ik hem vrijwel niet (ook niet tijdens een defrost). Denk dat het grootste voordeel is dat het geluid niet meer richting het raam kan afstralen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

MichielK71 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:00:
Hoi allemaal,

Is de unit wel gemonteerd op rubbers? En is deze aan de muur gemonteerd of staat deze op de grond? Ik heb hier praktisch dezelfde buitenunit (de 71 versie) en ik hoor deze echt bijna niet. En dat is als ik er naast sta. Binnen hoor ik hem uberhaupt niet.

Ook ligt het een beetje aan hoe de unit draaid, hoor je deze alleen op vol vermogen of ook als alles op temperatuur is en deze op laag vermogen draaid? Voor een slaapkamer zou ik denken dat de unit op een zeer laag vermogen kan draaien, want een “20” unit is niet veel vermogen nodig natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• venzi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-03 17:14
GermanPivo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Heb er zelf een gemaakt: GermanPivo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Houdt zeker flink wat geluid tegen. Onze unit staat ook onder het raam, maar met het raam open, hoor ik hem vrijwel niet (ook niet tijdens een defrost). Denk dat het grootste voordeel is dat het geluid niet meer richting het raam kan afstralen.
Even iets anders, die omkasting die je hebt gemaakt ziet er goed uit! Maar.. zakt de airco niet in efficiëntie nu? Ik zie dat hij strak tegen de muur aan staat, krijgt hij zo wel voldoende verse lucht?

En loopt in de zomer de temperatuur niet flink op in de behuizing? Hierdoor gaat je buitenunit toch juist weer harder moeten werken?

Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer!

• GermanPivo
venzi schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Even iets anders, die omkasting die je hebt gemaakt ziet er goed uit! Maar.. zakt de airco niet in efficiëntie nu? Ik zie dat hij strak tegen de muur aan staat, krijgt hij zo wel voldoende verse lucht?

En loopt in de zomer de temperatuur niet flink op in de behuizing? Hierdoor gaat je buitenunit toch juist weer harder moeten werken?
Terechte vraag hoor, maar ik heb geen verschil kunnen merken ;) Onderkant is open, er zitten 8 ronde gaten van 72mm in de zijkant. Heb de aanzuig temperaturen met/zonder ombouw gemeten - ook om te controleren of hij z'n eigen lucht niet aan zuigt (er zit een extra strook isolatie tussen voor- en achterkant om dat te voorkomen), maar geen verschil. Ik in opgenomen vermogen bij gelijke temperaturen is niets te ontdekken. :)

• FelixForte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-03-2025
Hoeveel geluid maakt de buitenunit van een lucht/lucht warmtepomp ongeveer (als we niet voor het allergoedkoopste gaan), zeg 50 decibel? Weet iemand of je een geluidsdempende omkasting hiervoor kan kopen en zo ja, hoeveel dit kost? We willen graag een buitenunit plaatsen maar die zal niet heel ver van de erfgrens en een raam staan, dus het zou fijn zijn als deze relatief stil is

• Team-RiNo
FelixForte schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:19:
Hoeveel geluid maakt de buitenunit van een lucht/lucht warmtepomp ongeveer (als we niet voor het allergoedkoopste gaan), zeg 50 decibel? Weet iemand of je een geluidsdempende omkasting hiervoor kan kopen en zo ja, hoeveel dit kost? We willen graag een buitenunit plaatsen maar die zal niet heel ver van de erfgrens en een raam staan, dus het zou fijn zijn als deze relatief stil is
Het verschilt erg per tuin/situatie maar dat gaat waarschijnlijk niet stil genoeg zijn (en ook de duurste niet), zeker niet als er iemand slaapt bij dat raam of op een andere manier van zijn rust geniet. Geluidsdempende omkastingen zijn te verkrijgen maar vrij prijzig, o.a. bijv. Merford DICE en de Climeleon.

Zelf heb ik hier de Merford DICE op de erfgrens staan, buiten wat airflow hoor je niks meer.

Buitenunits maken over het algemeen wel flink meer geluid bij verwarmen (compressorgeluid) dan koelen dus als het doel enkel koelen is kom je er wellicht wel mee weg.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik denk dat je gaat schrikken 8)7 rond de €1500/ €2000,- kost zo’n omkasting als snel dus beter een duurdere versie kopen heb je op alle vlakken veel meer plezier van

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
FelixForte schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:53:
Helder, dan weet ik dat ik daar rekening mee moet houden! Ik vraag mij af waar jullie de buitenunit zouden zetten? We zitten te denken aan 1 binnenunit in de woonkamer en nog 1 op eerste etage.

[Afbeelding]

Het linker dakraam van de twee is de slaapkamer, de rechter een kantoor. Binnenunit boven zou gebruikt worden zowel voor verwarmen als voor koelen. Zoals jullie zien is er vrij veel raam en dus weinig mogelijkheden om het aan de muur te monteren. Voor schaal, tuin is 5.37 meter breed.

Ik zat zelf te denken aan het plattere deel van het dak en dan iets links van ons slaapkamerraam (mogelijk wel wat verder richting de tuin). We zouden het dan met een beugel op het schuine dak monteren. Ik denk dat hij dan op zo'n 1.5 meter van de erfgrens af staat?

Of zouden jullie hem in de tuin op de grond zetten? Ik heb hem liever niet voor een raam, maar eventueel kan in de lengte tegen de muur tussen het raam van woonkamer en het raam van de uitbouw (dus je zou de breedte van 30 van de buitenunit dan daar tegen de muur hebben). Ik heb echter geen idee of dit allemaal technisch mogelijk is met buizen en dergelijken.
Ik weet niet hoe de verhouding is met je buren maar ik zou de unit nooit op het dak neerzetten zoals je wilt, zelfs met een omkasting denk ik dat je buren last krijgen van de unit omdat de klapramen direct naast danwel met een 1,5 meter naast de unit zijn. Daarnaast weet ik niet zeker of dat überhaupt mag. Ik zou de unit in de tuin neerzetten, een installateur kan je het beste een plek aanwijzen waar je de buitenunit het beste neer kunt zetten.

De afstand tussen binnen en buitenunit is bij de betere merken 15-20 meter leiding maar dat gaat wel ten koste van de efficiëntie.

Heb je aan de voorkant geen ruimte op de grond? Of schuurdak/carport?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
Wij hebben een buitenunit van mhi, 6.0, in de tuin geplaatst, rijtjeswoning.

Omdat we zonder omkasting niet aan de officiële regels konden voldoen, hebben we de unit in een speciale geluidsdempende omkasting geplaatst.

Die omkasting kan je niet tegen de muur of schutting zetten, daar zijn aanwijzingen voor vanuit de fabrikant/leverancier hoeveel ruimte de omkasting rondom moet hebben.

Het ding was duur. Ik vind het lomp en lelijk. Standaard is die van ons zink-kleur, in ral spuiten kostte nog 700 euro meer.

Maar toch is het ons alles waard.

Je hoort buiten de kast niet of de unit werkt of niet. Dat betekent dat we hier zonodig met een gerust hart de unit in de zomer kunnen laten draaien, ook overdag wanneer de buren aan de andere kant van de schutting zitten. Maar ook in de winter wanneer hij schijnbaar behoorlijk wat meer herrie kan maken wanneer hij hard moet werken, of bij een defrost. We zagen hier een keer een defrost in de winter, door alle damp/stoom die uit de gleuven in de kast kwam, maar je hoorde niets.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-04 08:29
Het zal vaak vaker gevraagd zijn hier, maar ik kan het zo snel niet vinden. Zijn er al buitenunits die zo stil zijn dat hij op 2 meter van het slaapkamerraam van mijn buren kan staan? Ik kan er zelf nog een omkasting omheen maken als dat zou helpen.

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-02 21:59
KoenVW76 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:47:
Het zal vaak vaker gevraagd zijn hier, maar ik kan het zo snel niet vinden. Zijn er al buitenunits die zo stil zijn dat hij op 2 meter van het slaapkamerraam van mijn buren kan staan? Ik kan er zelf nog een omkasting omheen maken als dat zou helpen.
Even los van of het kan, is het voor je relatie met je buren ook goed om te checken of zij er hinder van ondervinden. Zelf ben ik heel gevoelig voor geluid waar ik geen controle over heb, zoals de jacuzzi van de buren. Dat zal vast aan de regels voldoen, maar het geluid vind ik mega irritant als ik probeer te slapen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:53
@KoenVW76 Dat ga je zonder een dure omkasting denk ik niet redden. Die 40 dB is echt een ding, terecht dat deze eisen worden gesteld maar ze vergen in bepaalde gevallen wel een extra investering en dit is denk ik bij uitstek zo'n geval.

• Team-RiNo
KoenVW76 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:25:
Het is natuurlijk het ding dat ik er pas achter kom of het overlast veroorzaakt als hij eenmaal staat:) Ik zou hem vooral willen gebruiken voor verwarmen, ik begrijp dat dat ook het meeste geluid veroorzaakt.

Ik wil de buren absoluut geen slapeloze nachten geven of irriteren, dus als het naar jullie idee niet kan houd het ook op. Ik weet alleen niet hoe ver de techniek nu is qua geluidsproductie. Het gaat om het verwarmen van een woonkamer van zo'n 35m2, redelijk geïsoleerd.
40dB op 2m afstand gaat niet lukken zonder geluidsdempende omkasting, ervaringen hier zijn wisselend of het binnen wel/niet hoorbaar is maar daar is vooraf weinig over te zeggen. Voor zover ik weet zitten alle buitenunits tussen de 55-65dB geluidsvermogen.

Een stille/nachtmodus haalt daar meestal nog zo'n 3dB vanaf.

[ Voor 3% gewijzigd door Team-RiNo op 13-04-2022 10:39 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20
Team-RiNo schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:36:
[...]

40dB op 2m afstand gaat niet lukken zonder geluidsdempende omkasting, ervaringen hier zijn wisselend of het binnen wel/niet hoorbaar is maar daar is vooraf weinig over te zeggen. Voor zover ik weet zitten alle buitenunits tussen de 55-65dB geluidsvermogen.

Een stille/nachtmodus haalt daar meestal nog zo'n 3dB vanaf.
Daarom heb ik zelf de MXZ-2F53VF gekozen. Zijn iets kleinere broertje is nog wat stiller.

De MXZ-2F53VF doet 46dB koelen en 51dB verwarmen.

Hij heeft ook nog een silence mode maar daar kan ik zo niet de specs van vinden.

[edit]
In de silence mode is hij nog 3dB stiller. Dus 43dB en 48dB.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 13-04-2022 10:43 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FrankHe
GORby schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:36:
Veel units hebben ook een modus voor een stille buitenunit. Het toestel in eco modus zetten gaat ook helpen omdat het vermogen (en dus ook het geluid van de compressor) verminderd wordt.
Dat is een leuke theorie maar de praktijk is helaas wat weerbarstiger. Zonder geluiddempende omkasting ga je de 40 dB op 2 meter afstand niet halen.

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-01 15:58
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:57:
[...]

De erfgrens is in het geval van @KoenVW76 zowat direct bij de unit met op twee meter afstand het slaapkamerraam van de buren. Een goede regeling om aan de 40 dB in de nacht te kunnen voldoen is door de unit tussen 23:00 en 7:00 uur uit te schakelen.
Helaas is het zo dat die 40dB geldt op vol vermogen en uitschakelen wordt niet geaccepteerd. Beste optie: vrienden zijn met de buren zodat die niet gaan klagen bij de gemeente.

40dB is weer typisch zo'n verzinsel van een raamambtenaar die denkt dat de fysica zich wel aanpast aan de regelgeving. 40dB is nauwelijks haalbaar:

* airco dicht bij de grond: + 3dB
* airco aan de muur: + 3dB

en de omkastingen die serieus geluid weghalen hebben een enorme omvang. Wat wil je ook: geluid mag er niet doorheen, maar lucht moet er wel vrij doorheen kunnen 8)7

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15
Hinotori schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:20:
[...]

Helaas is het zo dat die 40dB geldt op vol vermogen en uitschakelen wordt niet geaccepteerd. Beste optie: vrienden zijn met de buren zodat die niet gaan klagen bij de gemeente.

40dB is weer typisch zo'n verzinsel van een raamambtenaar die denkt dat de fysica zich wel aanpast aan de regelgeving. 40dB is nauwelijks haalbaar:

en de omkastingen die serieus geluid weghalen hebben een enorme omvang. Wat wil je ook: geluid mag er niet doorheen, maar lucht moet er wel vrij doorheen kunnen 8)7
Ach, als het nog betaalbaar was, zo'n omkasting, zou ik dat er misschien wel voor over hebben (zeker aan de muur). Maar als je de prijzen ziet... daar koop je een airco voor :+

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik vind onze MHI buitenunits zeer stil. Als je dan ook nog een aardig formaat neemt die niet al te hard hoeft te werken, en je laat deze draaien op nacht modus of gewoon op een laag constant pitje zijn deze volgens mij nauwelijks hoorbaar.

Let bij montage ook op dat er voldoende demping is kwa geluid. Als je een buitenunit monteerd in een betonnen / stenen omgeving zal alle geluid weerkaatsen terwijl met veel groen en gras en struikjes en dergelijke dit toch meer geluid zal absorberen. Veel goedkoper dan een omkasting en ook zeker wel effectief.

Geen idee of dat in deze situatie of montage plek een optie is maar het helpt wellicht als er mogelijkheden voor zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gerco-M schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:04:
[...]

Ik vind onze MHI buitenunits zeer stil. Als je dan ook nog een aardig formaat neemt die niet al te hard hoeft te werken, en je laat deze draaien op nacht modus of gewoon op een laag constant pitje zijn deze volgens mij nauwelijks hoorbaar.

Let bij montage ook op dat er voldoende demping is kwa geluid. Als je een buitenunit monteerd in een betonnen / stenen omgeving zal alle geluid weerkaatsen terwijl met veel groen en gras en struikjes en dergelijke dit toch meer geluid zal absorberen. Veel goedkoper dan een omkasting en ook zeker wel effectief.

Geen idee of dat in deze situatie of montage plek een optie is maar het helpt wellicht als er mogelijkheden voor zijn.
Dat werkt alleen niet als iemand volgens de regels het spel gaat spelen, want dan gaat het dus om de decibels onder vollast :p En die zware units zijn dan vrijwel altijd luidruchtiger dan de kleinere broertjes.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:07
[...]

40 dB(A) is natuurlijk geen verzinsel. In heel Nederland geldt voor de meeste bedrijven in eerste instantie 40 dB(A) op de gevel in de nachtperiode. (ter info: dagperiode 50 dB(A) en avondperiode 45 dB(A)) Deze grenswaarde is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek met het feit dat circa 10 % van de bevolking bij deze grenswaarde alsnog hinder kan ondervinden. Als het technisch niet haalbaar is om een pomp neer te zetten omdat de grenswaarde wordt overschreden dan moet gewoon geconcludeerd worden dat de situatie niet kan en dat er een andere oplossing nodig is.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:08
Voor een stille buiten unit. op korte afstand van open slaapkamer raam van de buren...
Ga er niet van uit dat dat raam dicht gaat in de winter...pas bij -8° gaat hij dicht.
En lees mijn oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBMMmXvyWVlSFb9N-8Bv7QiwLzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbac8sueL2P9bNQyHII36poB.jpg?f=fotoalbum_large

X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 22% gewijzigd door X21r op 13-04-2022 16:11 ]

• FrankHe
[...]

Het is eigenlijk onmogelijk om de waardes te behalen wanneer je buren op minder dan 20 meter afstand zitten en dat geldt waarschijnlijk voor 95% van de mensen in Nederland.

• FrankHe
Gerco-M schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:04:
[...]

Het nadeel van een grotere unit wil nog wel eens zijn dat die een hoger minimaal vermogen heeft waardoor deze juist meer geluid maakt dan een kleinere unit met een lager minimaal vermogen. Een pendelende unit maakt doorgaans meer geluid dan een unit die op een laag/lager vermogen kan blijven draaien.

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-01 15:58
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:51:
[...]

Ah ok, dus toch de 45 dB(A) voor de rand van de nacht, 19:00 - 23:00 uur.
Nee, zie nota van toelichting:

Met deze eis wordt vooral beoogd om de buitenruimten van woningen (tuin/balkon) op aangrenzende percelen te beschermen tegen geluid in de zomermaanden. Met de gestelde eis zullen echter ook de woningen zelf op deze aangrenzende percelen worden beschermd. De eis is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau LPB/Sight. Hierin is te lezen dat de eis van 40 dB afgestemd is op het geluidsniveau dat volgt uit de milieu- en ruimtelijke ordeningsregelgeving voor de avondsituatie. Er is van de avondsituatie uitgegaan omdat buitenruimten in de zomermaanden ook na 19.00 uur worden gebruikt. In het genoemde rapport is verder onderbouwd dat de eis kan worden gehaald met de op markt beschikbare installaties in combinatie met een bepaalde afstand tot de perceelsgrens of met het toepassen van een geluidwerende omkasting. Benadrukt wordt dat de voorgestelde eis geen betrekking heeft op de installatie zelf, maar op de toepassing van de installatie.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Sjamo
Glashelder schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Die problematiek is duidelijk ja.. typisch weer iets voor de overheid om voor een term als ‘erfgrens’ te gaan. Waarom zou je rekening houden met waar mensen daadwerkelijk slapen - wat doorgaans bij ramen is?

Ik heb ze hier aan de schuur hangen. Het geluid gaat daardoor weg van de huizen. Mijn buren kunnen er last van hebben als ze achterin de tuin zitten, maar ‘s avonds en ‘s nachts horen ze er helemaal niets van.

Die oplossing voldoet wettelijk nog steeds niet, maar mijn buren vinden het best. Heb ze meerdere keren gevraagd en èèn keer in de zomer vonden ze het irritant.. maar goed, wat wil je als je net van vakantie terug bent en het in huis 30 graden is :D
Waarom zou je rekening houden met een erfgrens, ipv met de plaats waar mensen slapen?
Misschien wel omdat mensen graag plezier hebben in hun tuin, en niet alleen waar ze slapen.

Ik ben blij dat wij het extra geld hebben uitgegeven voor een geluidsisolerende omkasting.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
Sjamo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:28:
[...]

Waarom zou je rekening houden met een erfgrens, ipv met de plaats waar mensen slapen?
Misschien wel omdat mensen graag plezier hebben in hun tuin, en niet alleen waar ze slapen.

Ik ben blij dat wij het extra geld hebben uitgegeven voor een geluidsisolerende omkasting.
Mijn buren hebben zoveel plezier in hun tuin dat ik bij mooi weer last heb van hun decibellen op mijn erfgrens. Helaas niet wettelijk vastgelegd. :+

Ik zit overigens op 2 meter afstand op mijn terras naast die dingen en hoor nauwelijks iets. Mensen kunnen echt overdrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 24-05-2022 23:54 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15
[...]

Hoekhuis. Heb hem dus aan de zijkant van het huis. Wettelijk dus niet correct, want maar 3 meter van de "erfgrens". Maar niemand die er last van heeft.

Als ik het netjes zou doen zouden de buren méér last hebben :+ nu heeft de straat er last van O-)

Daarom is "erfgrens" veel te algemeen kwa term O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 25-05-2022 06:46 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Er komen hier per dag 300 vliegtuigen over maar die airco’s verpesten alles :Z

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Servee schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Het gaat om geluidsdruk en niet om decibel bij warmtepompen.

Voorbeeld: Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).
Heb je hier een bron van en dan m.b.t. duidelijke regelgeving, want ik lees bij de rijksoverheid niet dat het om geluidsdruk gaat.
Ook een fabrikant als LG zou wel erg dom zijn om niet van die waarde uit te gaan in hun stukken omdat ze dan qua dB's lager uit kunnen komen dan dat ze doen: https://www.lgklimaat.nl/...wbesluit-geluidseisen.pdf

Het doel is om op basis van de positie van de buitenunit ten opzichte van de perceelgrens en/of
andere nabijgelegen controleposities bij woningen het maximaal toelaatbare geluidvermogensniveau
van een buitenunit te bepalen, rekening houdend met een opgegeven marge. De leveranciers van
buitenunits kunnen dan de benodigde maximum geluidvermogensniveaus en tonaaltoeslag1
aanleveren.
• LWAmax, dag: (LWAmax + K1 – Domkasting) dag [dB]
• LWAmax, avond+nacht: (LWAmax + K1 – Domkasting) avond+nacht [dB]
Hier bij is:
• LwA, max [dB] : het maximum geluidvermogensniveau van de buitenunit
• K1 : de tonaaltoeslag K1 [dB]
• Domkasting [dB] : het geluiddempende effect van een omkasting (indien aanwezig)

De rekentool gaat dus uit van het maximale geluidvermogensniveau dat de buitenunit kan produceren
in de dagperiode en in de avond- en nachtperiode. De leverancier moet dus het maximum
geluidvermogensniveau opgeven voor de instellingen overdag en in de avond- en nachtperiode naast
de eerder vermelde tonaliteitscorrectie (ook als deze 0dB(A) is).
Het geluidsniveau op het energielabel mag niet worden gebruikt, aangezien deze niet het maximale
geluidsvermogen weergeeft. De fabrikant/leverancier moet deze informatie ter beschikking stellen aan
gebruikers van de rekentool.

Bron: https://www.techniekneder...ts-warmtepompen-en-aircos

[ Voor 48% gewijzigd door CPM op 25-05-2022 13:23 ]

Hier tekenen aub ......

• Servee
  • Niet online
CPM schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Heb je hier een bron van en dan m.b.t. duidelijke regelgeving, want ik lees bij de rijksoverheid niet dat het om geluidsdruk gaat.
Ook een fabrikant als LG zou wel erg dom zijn om niet van die waarde uit te gaan in hun stukken omdat ze dan qua dB's lager uit kunnen komen dan dat ze doen: https://www.lgklimaat.nl/...wbesluit-geluidseisen.pdf

Het doel is om op basis van de positie van de buitenunit ten opzichte van de perceelgrens en/of
andere nabijgelegen controleposities bij woningen het maximaal toelaatbare geluidvermogensniveau
van een buitenunit te bepalen, rekening houdend met een opgegeven marge. De leveranciers van
buitenunits kunnen dan de benodigde maximum geluidvermogensniveaus en tonaaltoeslag1
aanleveren.
• LWAmax, dag: (LWAmax + K1 – Domkasting) dag [dB]
• LWAmax, avond+nacht: (LWAmax + K1 – Domkasting) avond+nacht [dB]
Hier bij is:
• LwA, max [dB] : het maximum geluidvermogensniveau van de buitenunit
• K1 : de tonaaltoeslag K1 [dB]
• Domkasting [dB] : het geluiddempende effect van een omkasting (indien aanwezig)

De rekentool gaat dus uit van het maximale geluidvermogensniveau dat de buitenunit kan produceren
in de dagperiode en in de avond- en nachtperiode. De leverancier moet dus het maximum
geluidvermogensniveau opgeven voor de instellingen overdag en in de avond- en nachtperiode naast
de eerder vermelde tonaliteitscorrectie (ook als deze 0dB(A) is).
Het geluidsniveau op het energielabel mag niet worden gebruikt, aangezien deze niet het maximale
geluidsvermogen weergeeft. De fabrikant/leverancier moet deze informatie ter beschikking stellen aan
gebruikers van de rekentool.

Bron: https://www.techniekneder...ts-warmtepompen-en-aircos
Wat is geluidsvermogen?

Geluidsvermogen is een eigenschap van de warmtepomp en wordt direct naast de warmtepomp gemeten. Het geluidsvermogen voor warmtepompen is al sinds 2012 begrensd in EU-regelgeving (Ecodesign Requirements). Warmtepompen tot 6kW mogen in de EU een maximaal geluidsvermogen hebben van 65 dB(A), voor grotere warmtepompen tot 12kW is dat maximaal 70 dB(A). Het geluidsvermogen van iedere warmtepomp wordt sinds 2015 vermeld op het verplichte CE-label.

Wat is geluidsdruk?

De nieuwe wetgeving per 2021 gaat niet over geluidsvermogen, maar over geluidsdruk. Geluidsdruk is een afgeleide van het geluidsvermogen, maar neemt de afstand van de ontvanger (het oor) tot de warmtepomp mee. De geluidsdruk, ofwel het ervaren geluid, is op 1 meter afstand van de warmtepomp groter dan op 5 meter. Een warmtepomp met een geluidsvermogen van 65 dB(A) heeft een berekende geluidsdruk van 44 dB(A) op 5 meter afstand. Op 10 meter is de geluidsdruk afgenomen tot 37 dB(A).

Overdag maximaal 45db(A) geluidsdruk op de erfgrens

Het meetpunt voor geluidsdruk wordt de erfgrens, de scheiding tussen jouw terrein en dat van de buren. De geluidsdruk mag op de erfgrens overdag (van 07:00 tot 19:00) niet hoger zijn dan 45dB(A), gemeten bij maximaal vermogen van de warmtepomp. In de nacht (van 19:00 tot 07:00) moet de geluidsdruk lager zijn, maximaal 40 dB(A). In de nacht wordt de geluidsdruk gemeten als de warmtepomp draait in de ‘stille modus’.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
arie-verdetti schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:02:
[...]

ik heb twee mhi srk 5 kilowat staan. ik heb ze op de erfgrens staan. ik was ook echt bang voor geluid. omdat wij in een hofje wonen. alles weerkaats en ik hoor letterlijk de buurman 3 deuren verder ademen. die dingen maken gewoon echt geen geluid. super stil. zou er niet bang voor zijn.
Klopt die ervaring heb ik ook met mijn Daikin, MAARRRR als er een buur gaat klagen met een nieuw geplaatste installatie en een meting wijst uit dat deze op vollast niet binnen de nieuwe wet en regelgeving valt kun je €1500/€2500 investeren in geluidswerende omkasting per stuk of zelfs gevorderd worden om de boel weg te halen of te verplaatsen als dit met omkasting ook niet haalbaar is. Dus wel iets om rekening mee te houden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04 09:48
ThaBEN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:59:
@mikekiwi
De installateur gaf aan dat wanneer je de unit op een zomerse dag de hele dag aan hebt staan, deze tot wel 15 liter kan produceren. Dat wil je waarschijnlijk niet dagelijks in de kruipruimte dumpen.
Nee, alhoewel het erg droog is mijn kruipruimte, lijkt mij dat niet de juiste weg inderdaad. Alhoewel we de airco vooral voor verwarmen nemen (binnentemp is redelijk te doen in de zomer hier), gaan er toch een aantal dagen zijn dat er wel een dergelijke hoeveelheid water gaat worden afgevoerd
Servee schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Je zou dat kunnen doen, alleen vocht in je kruipruimte is niet altijd ideaal, er komt met koelen (met een hoge luchtvochtigheid) best wat water uit je condensafvoer. Wat wel zou kunnen dat je een loodgieter (of zelf ;) )een verbinding laat maken door je kruipruimte van je centrale afvoer naar de plek waar de afvoer omlaag gaat dan kun je wel met je leidingen naar het plafond en via de koof naar buiten. Dat zou in jouw geval denk ik de mooiste oplossing zijn.
Waar ik aan zit te denken is zoals het op de foto hieronder te zien is. Binnenunit = rode rechthoek. Blauwe lijn is aan en afvoer van leidingen. Aanvoer vanuit de buitenunit gaat dan onder de keukenkastjes door de voorgevel door naar de voortuin. Afvoer van condenswater komt dan in het deel waar ook de afvoer van wasbak en vaatwasser zit en kan daar op aangesloten worden. Of ben ik nu weer te creatief bezig?

Andere vraag (die al veel gesteld is waarschijnlijk): buitenunit komt onder mijn slaapkamerraam te staan (en onder die van de buren). Nu zou ik er sowieso een omkasting om gaan maken, maar gaat dit hoorbaar zijn?
Gaat vooral om het verwarmen 's morgens vroeg als het huis op temperatuur moet komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5f9nDUUhfl5TsMktTgNNx0jc5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/evwbBcEwppNm8F4U1blnBdpD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mikekiwi op 06-06-2022 17:02 ]

• Servee
  • Niet online
mikekiwi schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:59:
[...]

Waar ik aan zit te denken is zoals het op de foto hieronder te zien is. Binnenunit = rode rechthoek. Blauwe lijn is aan en afvoer van leidingen. Aanvoer vanuit de buitenunit gaat dan onder de keukenkastjes door de voorgevel door naar de voortuin. Afvoer van condenswater komt dan in het deel waar ook de afvoer van wasbak en vaatwasser zit en kan daar op aangesloten worden. Of ben ik nu weer te creatief bezig?
Als je daar afvoer hebt moet dit redelijk eenvoudig te realiseren zijn, al word die afvoer wel zichtbaar. Houd wel rekening mee dat er een goot van boven naar onder loopt, verder denk ik wel een optie.
Andere vraag (die al veel gesteld is waarschijnlijk): buitenunit komt onder mijn slaapkamerraam te staan (en onder die van de buren). Nu zou ik er sowieso een omkasting om gaan maken, maar gaat dit hoorbaar zijn?
Gaat vooral om het verwarmen 's morgens vroeg als het huis op temperatuur moet komen
Daar zijn rekentools voor, is niet zo te zeggen. Je bent afhankelijk van de nieuwe geluidsnormen.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 06-06-2022 17:12 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
pjotter1965 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:
Ik lees al een tijdje mee. Had al een nieuw topic gestart, maar vraag het toch nog even hier.
Ik had het plan om dit jaar een single-split voor de slaapkamer te laten monteren en volgend jaar een single-split in de woonkamer.
Nu woon ik in een rijtjeshuis en om te voldoen aan de nieuwe norm mbt geluidseisen is mijn inziens onmogelijk.

https://www.rijksoverheid...tepompen+en+airco%27s.pdf

Ik heb een offerte gekregen voor een 2KW MHI ( 20 ZSX-W ) met een silent mod van 33db.
Nu lees ik in de rekentool WPAC-geluid dat het max geluidsvermogen moet worden gebruikt in de tool.
Deze is 56 db bij de MHI20ZSX.
Mijn rijtjeshuis heeft een breedte van 6 m. Ik kom dus nooit en te nimmer onder de 40 db.
Een geluiddempende kast brengt hoge kosten met zich mee. ( €3500 staat optioneel in de offerte )

Ik denk zelf dat menigeen niet op de hoogte is van de rekentool en de airco toch maar laat plaatsen.
Geen klachten van de buren,…dan heb je geluk gehad.

Aan jullie de vraag, zijn er voor mensen in rijtjeshuizen nog mogelijkheden.
Ook met zicht op het plan dat de overheid hybride warmtepompen wil verplichten.
Als je je buitenunit in de achtertuin zet en vrij van de gevel (ook een vereiste voor een omkasting), heb je (volgens mij) sowieso geen vergunning nodig. Dan kan je gewoon plaatsen zonder omkast. Pas als er iemand aan de bel trekt i.v.m. geluidsoverlast zoek je naar een oplossing. En kleine kans dat dat gebeurt en al helemaal klein als je het een beetje in overleg doet met de buren ;)

Overigens - €3500 voor een omkasting? 8)7 Zoek even op Merford Dice (geen aandelen). Nog steeds niet goedkoop, maar scheelt alvast een stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 07-06-2022 15:18 ]

• Sjamo
pjotter1965 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:
Ik lees al een tijdje mee. Had al een nieuw topic gestart, maar vraag het toch nog even hier.
Ik had het plan om dit jaar een single-split voor de slaapkamer te laten monteren en volgend jaar een single-split in de woonkamer.
Nu woon ik in een rijtjeshuis en om te voldoen aan de nieuwe norm mbt geluidseisen is mijn inziens onmogelijk.

https://www.rijksoverheid...tepompen+en+airco%27s.pdf

Ik heb een offerte gekregen voor een 2KW MHI ( 20 ZSX-W ) met een silent mod van 33db.
Nu lees ik in de rekentool WPAC-geluid dat het max geluidsvermogen moet worden gebruikt in de tool.
Deze is 56 db bij de MHI20ZSX.
Mijn rijtjeshuis heeft een breedte van 6 m. Ik kom dus nooit en te nimmer onder de 40 db.
Een geluiddempende kast brengt hoge kosten met zich mee. ( €3500 staat optioneel in de offerte )

Ik denk zelf dat menigeen niet op de hoogte is van de rekentool en de airco toch maar laat plaatsen.
Geen klachten van de buren,…dan heb je geluk gehad.

Aan jullie de vraag, zijn er voor mensen in rijtjeshuizen nog mogelijkheden.
Ook met zicht op het plan dat de overheid hybride warmtepompen wil verplichten.
Wij wonen in een tussenwoning van 6mtr breed, en hebben om deze reden gekozen voor geluidsisolerende omkasting. Deze was rond de 1500 euro dacht ik. In een ralkleur spuiten was nog 700 euro meer. Dat laatste hebben we niet gedaan.

De omkasting werkt voor ons erg goed, zelfs bij een defrost hoor je niets buiten de kast.

Het is wel een erg groot, lomp en lelijk ding vind ik.

Evengoed heb ik nooit spijt gehad van deze uitgave omdat het voor ons mogelijk maakt dat we ondanks de betrekkelijk smalle tuin toch onze airco volop kunnen gebruiken voor koelen en verwarmen, in elke stand die wij nodig vinden, op elk moment van de dag. Dat vinden we een prettig idee.

• Sjamo
ThaBEN schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Eens, maar het belangrijkste is niet zozeer hoe de aircobezitter er over denkt, maar de buren die dit moeten aanhoren welke géén airco bezitten.
Gelukkig heb ik buren dit er geen last van hebben en nu zelf ook bezig zijn met offertes opvragen om airco's te plaatsen. Dus die zullen nooit gaan klagen. Maar afhankelijk van je relatie met de buren kan dat een ander verhaal zijn.

Maar even algemene vraag, volgens mij bestaan er sowieso toch niet echt buitenunits die lager gaan dan 40 dB? En mocht het escaleren met de buren dan wordt tijdens geluidmetingen volgens mij enkel getoetst op vol vermogen, dus dan maakt het ook niet veel uit of je een silent mode erop heb zitten of niet. Al kan dat natuurlijk wel een factor zijn in hoe snel de buren gaan klagen.
Is het niet zo dat overdag vol vermogen getest wordt, en dat het 45 decibel mag zijn op de erfgrens (of bij raam buren in geval van appartement), en 40 decibel in de nacht, maar dan gemeten op een stille modus?

Aanvulling,
Ik begrijp dat het waarschijnlijk pas gaat tellen wanneer buren gaan klagen, en dan nog alleen voor plaatsingen na de datum van de wet, maar buren zijn vreemde wezens. En ja, wij zijn ook buren.

Onze buren zijn erg sociaal, vaak buiten, en duidelijk hoorbaar. Ook doen ze eigenlijk nooit ergens moeilijk over.
Wij hebben geluidsisolatie (omkasting) om onze airco unit en kunnen met de beste wil van de wereld niet horen of onze airco aanstaat buiten. Een defrost merkten we op door erg veel damp uit de omkasting, geen geluid te horen.

En toch zeggen onze buren dat ze onze airco gehoord hebben.

Ik denk dat geluid inderdaad in de meeste gevallen goed zal gaan. Maar je zal maar net degene zijn waarvoor een meting wordt geregeld. Nog steeds erg blij met onze omkasting.

[ Voor 26% gewijzigd door Sjamo op 10-06-2022 10:26 ]

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Er zijn de regels, en dan de praktijk.

Waneer draait een airco op volle kracht?
Bij mij zal dat in de winter zijn wanneer iedereen binnen zit, en of in de zomer als het buiten 35 graden is... en dan zit je ook binnen.
De praktijk; indien je buren gaan klagen en metingen wijzen uit dat dit niet aan de huidige wet en regelgeving voldoet kun je een omkasting aanschaffen, unit verplaatsen of zelf verplicht worden om te verwijderen.

Er zijn genoeg mensen die in de winter ook met de slaapkamer ramen open slapen en in de zomer sowieso waaronder ikzelf.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Team-RiNo
vangoghnl schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:52:
In mijn woonplaats zijn ze een nieuwe wijk aan het bouwen. Verschillende huizen zijn afgelopen maanden opgeleverd. Allemaal verwarmd en gekoeld met l/w warmtepompen van Panasonic. (zowel rijtjes, 2 onder 1 kap en vrijstaand) meerdere stonden ook te draaien en waren duidelijk te horen en voldoen zeker niet aan de geluidsnormen op de erfgrens. Geen een met onmkasting.

Waarschijnlijk zal er niemand klagen omdat de hele buurt dezelfde heeft. Maar aan de eisen voldoen ze echt niet, stonden allemaal in de voortuintjes bij de rijtjeswoningen. Na dit gezien te hebben geloof ik niet dat er erg op gehandhaafd zal worden. Zelf meerdere die er ook nog een airco unit naast hadden staan.
Het zal best kunnen werken in die situatie maar tweakers is naar mijn mening niet echt de plek om iets te adviseren wat buiten de wet valt. Er zijn genoeg situaties waar het prima kan en geaccepteerd wordt maar afhankelijk van soort tuin/omgevingsgeluid/locatie slaapkamers en nog veel meer variabelen is het niet iets waar je een 'algemeen' advies op kan baseren naar mede-posters hier.

Ikzelf heb een redelijk betegelde en afgesloten voortuin waar mijn unit staat en het geluid ook weerkaatst tegen mijn schuur/caport met weinig omgevingsgeluid in de nacht (<30dB) en dat zorgt bij verwarmen (koelen geen probleem) gewoon voor overlast, je hoort mijn unit dan gewoon op 20-30m afstand en dan slapen mijn buren ook in de winter met de ramen open aan deze zijde van het huis. Ik heb daarom zelf een omkasting laten plaatsen.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:34
Team-RiNo schreef op maandag 13 juni 2022 @ 01:19:
[...]

Het zal best kunnen werken in die situatie maar tweakers is naar mijn mening niet echt de plek om iets te adviseren wat buiten de wet valt. Er zijn genoeg situaties waar het prima kan en geaccepteerd wordt maar afhankelijk van soort tuin/omgevingsgeluid/locatie slaapkamers en nog veel meer variabelen is het niet iets waar je een 'algemeen' advies op kan baseren naar mede-posters hier.

Ikzelf heb een redelijk betegelde en afgesloten voortuin waar mijn unit staat en het geluid ook weerkaatst tegen mijn schuur/caport met weinig omgevingsgeluid in de nacht (<30dB) en dat zorgt bij verwarmen (koelen geen probleem) gewoon voor overlast, je hoort mijn unit dan gewoon op 20-30m afstand en dan slapen mijn buren ook in de winter met de ramen open aan deze zijde van het huis. Ik heb daarom zelf een omkasting laten plaatsen.
Het is geen advies. Het is meer vreemd! Waarom kan een projectontwikkelaar een paar honderd huizen zo neerzetten? (Let op voornamelijk rijtjeshuizen). En zouden wij niet kunnen verduurzamen in een rijtjeshuis vanwege de geluidsnorm. Dat kan dan toch maar 1 ding zijn?
Projectontwikkelaar weet dit en gelooft het allemaal wel want aardgas vrij bouwen. En niemand zal klagen omdat de hele buurt het heeft. Ik blijf het dan toch raar vinden dat ik een stillere variant niet zou kunnen plaatsen vanwege de norm terwijl een grote projectontwikkelaar nergens naar hoeft te kijken.

• Servee
  • Niet online
HereIsTom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:58:
@Darklor
Als er één van de buren gaat klagen en uit onderzoek blijkt dat de buitenunit niet aan de huidige wet (40dB) voldoen moeten ze weg.
Een geluidswerende omkasting is ook nog een mogelijke optie alvorens de unit eventueel te moeten verwijderen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Servee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Een geluidswerende omkasting is ook nog een mogelijke optie alvorens de unit eventueel te moeten verwijderen.
Ja klopt, maar die zijn erg duur en je moet dan ook wel een ruim balkon hebben ;)

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 21-06-2022 14:41 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-04 21:21
Servee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Zou een optie kunnen zijn inderdaad. Op het balkon zou het kunnen.

Eventueel nog advies over overige vragen ?
Qua merk/capaciteit?

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-11-2023
Geen matches
@Chninkel ,dat ziet er goed uit, mooi gemaakt. Tevens de vraag wat betreft omkastigen,is dit aan te bevelen ivm de werking/rendement/geluid/onderhoud of voegt dit niet veel toe?
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic