Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4
Acties:
  • 2.390.132 views

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:01
Matched: nachtverlaging
revolution-nl schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:00:

[...]

Dat is de ZS, vindt het nog steeds apart dat je last hebt van dit gedrag , met wat voor settings draai je?
Ik heb eigenlijk van alles geprobeerd, maar het mag niet baten.

Wanneer de buitentemperatuur beneden de 5 graden raakt schiet hij van 180w naar 600w. Blijkbaar is dit het tipping point van deze unit. Volgens mij is een soort van schema eerder gedeeld door een tweaker wat dit ook aangeeft.

Ik verwarm van 6uur tot 23uur, verbruik op dit moment per dag zo'n 10.5. Nachtverlaging heeft geen zin.
Al met al is het gewoon spijtig dat het apparaat het wel gewoon kan, maar door de software wordt belemmerd. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben.

Dit is overigens een r410a systeem.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

bloedcel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:18:
[...]

Ik heb eigenlijk van alles geprobeerd, maar het mag niet baten.

Wanneer de buitentemperatuur beneden de 5 graden raakt schiet hij van 180w naar 600w. Blijkbaar is dit het tipping point van deze unit. Volgens is een soort van schema eerder gedeeld door een tweaker wat dit ook aangeeft.

Ik verwarm van 6uur tot 23uur, verbruik op dit moment per dag zo'n 10.5. Nachtverlaging heeft geen zin.
Al met al is het gewoon spijtig dat het apparaat het wel gewoon kan, maar door de software wordt belemmerd. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben.

Dit is overigens een r410a systeem.
Ik heb dit gedrag bij mijn ZS ook wel gezien, maar dat gebeurde echt als het minimum vermogen niet gehaald werd, boven de 5c pendelen was dan terug moduleren naar 180-200 watt onder de 5c naar 470watt,

Ik heb toen het setpoint 1 (soms 2) graden hoger gezet en sindsdien verwarmt hij constant op 200 - 300watt.
Met hogere setpoint gaat het verwarmen boven de 5c ook een heel stuk beter (veel minder gependel)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:38
Vreemd hier koelt woning af tot 16 graden maar het gaat met donder en geweld richting 22c als ik hem volgas zet, de woning is weliswaar goed geisolleerd maar de bouwjaar is van 1986, het enige wat wij gedaan hebben is HR++ glas geplaatst, de rest is nog standaard.

Maar eigenlijk moet ik met dit weer ook niet meer uitzetten omdat het huis te ver gaat afkoelen en niet echt een besparing meer oplevert gezien dag en nacht temperaturen buiten nu wel stabiel zijn, in verleden deed ik dan nachtverlaging 2 tot 3c eraf meer niet.

[ Voor 68% gewijzigd door mr_evil08 op 08-01-2021 21:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
Hier even verschil tussen aan/uit stoken en doorstoken, doorstoken neemt weliswaar iets meer verbruik(pas wel kleine nachtverlaging toe) maar het is minimaal en je krijgt comfort terug zoals objecten voelen veel minder koud aan.

De meting is van 9-1 en 10-1 voor degene wat de buitentemperaturen wil weten kan dat opzoeken.
Foto 1 De Daikin compressor(gedrag), naarmate langer gaat verwarmen gaat die rustiger draaien(defrosts zijn goed te zien de pieken van 70).
Foto 2 De Daikin energiemanager(dag verbruik en het grijs is vorige dag van aan/uit stoken).
Foto 3 Slimme meter, gezien weinig thuis waren is de meting aardig accuraat, defrosts valt niet te zien ondanks elke 1 minuut uitgelezen blijkbaar valt het verbruik wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRVw5sTnPtkYNb0-n0a6WSoDxFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nffxYrArZYZ3c2yw3kRCP8ab.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-mE1eTePZNGf8p4M84P-Mc9EFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMRxo8qPyN58elmTP4JnEQsc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LCT4nm1d1uFCWGJErlq3QIDxQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKBGxUuA8IpRrrmsLqRZtqkU.jpg?f=fotoalbum_tile

Als het echt een keer -5 of -10 weer wordt zal ik nog eens mijn verbruik laten zien, dit was dus rond -2 in de nacht.
> Een Daikin 3,5kw A+++ 77m3, tussenwoning 1986 met HR++
> Jaarverbruik van warmtepomp ligt rond 700 kwh.

@hansvw "huis is slecht te isoleren" is een beetje een breed begrip houd rekening dat luchtverwarming meer variabelen kent waardoor je sneller kouval/tocht zult krijgen indien er iets niet klopt, radiatoren bijvoorbeeld hebben er minder invloed op omdat ze geplaatst worden op plekken waar de kouval vandaan komt oftewel meestal bij ramen zitten, met een "airco" ga je van 1 punt warme lucht blazen.

Bijvoorbeeld slecht geisolleerd glas kan aanvoelen alsof er een raam open staat dan.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 10-01-2021 16:52 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:23:
Hier even verschil tussen aan/uit stoken en doorstoken, doorstoken neemt weliswaar iets meer verbruik(pas was kleine nachtverlaging toe) maar het is minimaal en je krijgt comfort terug zoals objecten voelen veel minder koud aan.

De meting is van 9-1 en 10-1 voor degene wat de buitentemperaturen wil weten kan dat opzoeken.
Foto 1 De Daikin compressor(gedrag), naarmate langer gaat verwarmen gaat die rustiger draaien(defrosts zijn goed te zien de pieken van 70).
Foto 2 De Daikin energiemanager(dag verbruik en het grijs is vorige dag van aan/uit stoken).
Foto 3 Slimme meter, gezien weinig thuis waren is de meting aardig accuraat, defrosts valt niet te zien ondanks elke 1 minuut uitgelezen blijkbaar valt het verbruik wel mee.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mijn ervaring is hetzelfde, de enige reden dat ik het setpoint één graden verlaag als ik naar bed gaat is omdat we 19 ish graden bij het opstaan t/m begin van de middag prettiger vinden. Rond 14:00 verwarm ik naar 20.5 graden ruimte temperatuur.

Grappig trouwens, mijn verbruik is nagenoeg gelijk.
08-01-21 5,800
09-01-21 6,900

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik verwarm hier in de maanden dat het nodig is sowieso 24/7. Beneden overdag 22, in de nacht 21 of 20 afhankelijk van de buitentemperaturen. Onder de 2 graden hanteer ik in de nacht 21. Daarboven 20.

Eerste etage staat sowieso 24/7 op 22. Hij hangt in mijn kantoor en op die manier sijpelt die warmte naar de rest van de verdieping. Dat kost zeker wat stroom. Maar ik heb zonnepanelen en kom straks uit op ongeveer 30 euro per maand wat ik aan energie kwijt ben. Als ik het niet zo zou doen dan ben ik misschien 25 euro kwijt :p. Voor die 5 euro pak ik graag het extra comfort.

Overigens kan het ook de andere kant op schieten: voorheen paste ik een verdere nachtverlaging toe maar dat resulteerde erin dat ik vaker de CV nodig had voor bijverwarming. CV als bijverwarming is een dure verwarming :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• mr_evil08
Jeroen.br schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:03:
Een vraag vwb verbruik vs comfort :)

Ik heb (oa.) een MHI 3.5kw hangen op de zolder. De zolder is onze kantoorruimte en wordt dagelijks gebruikt.

Vooralsnog gebruik ik een programma waardoor deze iedere dag aangaat om 7 uur, setpoint op 24 graden en fan op 3 streepjes.

Dit zorgt er voor dat de ruimte iig prima warm is, om daarna de fan op 2 te zetten of setpoint met graadje te verlagen.

Het blijft echter koud bij de voeten, tot erg lang gedurende de dag. De ruimte is geïsoleerd, meer koelt in de nacht toch flink af. Van de 20 graden rond 17.00 naar iets van 14 graden midden in de nacht. Dit weerhoudt me ervan om ook gedurende de nacht minimaal te verwarmen.

Ik heb geen energiemeter, maar twijfel wat ik nu het beste kan doen zonder een vermogen kwijt te zijn aan elektriciteit. Is het slimmer om de unit eerder aan te zetten in de nacht, maar dan bijv met een lagere fan stand? Of misschien toch de hele nacht op 18 graden te houden (dat is het laagst op de MHI)?

Hebben jullie ervaring hiermee?
Ja eerder beginnen met stoken en de temperatuur niet te ver verlagen tijdens nachtverlaging.
Hier blijft het huis op 19c in de nacht.
En de fan niet onnodig "knijpen" maar laat hem op auto stand tijdens "voorverwarmen" of in de nachten als je niet aanwezig bent.

Als ik aan/uit stook laat ik hem 3u van tevoren starten maar zoveel kost het niet of ik nou door verwarm of kort en krachtig verwarm, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar hier, alleen doorverwarmen is fors comfortabeler.

Check de luchtvochtigheid ook even, hou die op minimaal 40%.
Massa verwarmen met luchtverwarming duurt erg lang, veel langer dan vloerverwarming bijvoorbeeld.

Of je gooit er gewoon nog 1c bovenop om de "kouval" te breken.

Niet om offtopic te gaan maar dit werkt ook zeer goed bij computerwerk.
https://www.bol.com/nl/p/...-bureau/9200000075249184/
Plaatje verbruikt hier maar 40watt omdat er dan al genoeg warmte van af komt, zet je bureaustoel eronder wordt die ook voorverwarmd, na langdurig zitten krijg je het gewoon "kouder".

Maar een zolder is een kleine ruimte ik zou er gewoon wat extra graden tegenaan gooien en verlaag je later weer.

Wees niet te bang het verbruik valt wel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2021 16:16 ]

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
mr_evil08 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:08:
[...]

Ja eerder beginnen met stoken en de temperatuur niet te ver verlagen tijdens nachtverlaging.
Hier blijft het huis op 19c in de nacht.
En de fan niet onnodig "knijpen" maar laat hem op auto stand tijdens "voorverwarmen" of in de nachten als je niet aanwezig bent.

Als ik aan/uit stook laat ik hem 3u van tevoren starten maar zoveel kost het niet of ik nou door verwarm of kort en krachtig verwarm, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar hier, alleen doorverwarmen is fors comfortabeler.

Check de luchtvochtigheid ook even, hou die op minimaal 40%.
Massa verwarmen met luchtverwarming duurt erg lang, veel langer dan vloerverwarming bijvoorbeeld.

Of je gooit er gewoon nog 1c bovenop om de "kouval" te breken.

Niet om offtopic te gaan maar dit werkt ook zeer goed bij computerwerk.
https://www.bol.com/nl/p/...-bureau/9200000075249184/
Plaatje verbruikt hier maar 40watt omdat er dan al genoeg warmte van af komt, zet je bureaustoel eronder wordt die ook voorverwarmd, na langdurig zitten krijg je het gewoon "kouder".

Maar een zolder is een kleine ruimte ik zou er gewoon wat extra graden tegenaan gooien en verlaag je later weer.

Wees niet te bang het verbruik valt wel mee.
Dank je wel! Ik ga het eens proberen!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:32:
[...]

L/L is niet bijster comfortabel voor continu gebruik in vergelijkingmet vloerverwamring, immers loopt er constant ergens een ventilator in je kamer als je losse casettes hebt en met een centraal systeem moet je huis erop aangepast zijn, en je vloer is altijd steenkoud. ook is het minder effcient.
"steenkoud" valt ook wel weer mee, als je langer gaat verwarmen en geen idioot nachtverlaging doet blijft het redelijk, maar altijd kouder dan vloerverwarming dat klopt, mensen wat eenmaal vloerverwarming gewend zijn zullen niet zomaar overstappen.

Bij mij is de vloer gewoon 21c, de ventilator kan hoorbaar zijn maar ligt sterk aan de plaatsing en welke unit je hebt.

Het enige nadeel wat L/L kent, omdat het niet centraal verwarming is zul je voor andere plekken in het huis andere oplossingen moeten zoeken, het draait dus niet even "mee".

Verbruik maakt overgens niets uit dat ligt hoofdzakelijk aan je huis, het verbruik is gelijk aan vloerverwarming echter is je huis een gatenkaas dan kan luchtverwarming inderdaad inefficient zijn, bij vloerverwarming maakt het veel minder uit als je huis een gatenkaas is.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2021 10:34 ]

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-05 18:31
De vraag over luchtbevochtiging in combinatie met luchtverwarming is al een paar keer voorbij gekomen. Inmiddels heb ik dat nu een week of twee zo draaien met een Venta luchtbevochtiger, maar ik ben verrast door de resultaten.

De theorie van het bevochtigen is dat de temperatuur in een ruimte comfortabeler wordt ervaren bij een hogere luchtvochtigheid. Zo zal 19 graden bij 55% vochtigheid ongeveer net zo lekker warm aanvoelen als 22 graden bij 30%. Je zou dus zeggen, bevochtig de ruimte en je hoeft minder te stoken d:)b .

Maar de praktijk blijkt toch iets anders (in ieder geval bij mij). Om de luchtvochtigheid in een gemiddelde woning boven de 50% te krijgen vereist de nodige liters water tijdens dit koude weer, en het verdampen van zoveel water kost ook de nodige energie en daarmee dus warmte. Mijn warmtepomp met lekker warme lucht, en mijn luchtbevochtiger, met daarin koud water, stonden elkaar dus een beetje tegen te werken. Het werd op de thermostaat wel netjes 21 graden bij 46% luchtvochtigheid, maar de bevochtiger zorgt voor dusdanige koudeval in de ruimte dat de winst in comfort meteen weer teniet gedaan wordt. Resultaat; constant koude handen en oncomfortabel klimaat.

Daarbij kwam ik ook tot de conclusie dat de bevochtiger moeite had om het naar een acceptabel niveau te tillen. Of dat lag aan de warme airco lucht, de afzuiging in huis, of het feit dat ik hier net twee weken woon durf ik nog niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat een luchtbevochtiger met koud water op de hoogste stand absoluut niet comfortabel is.

Vandaag draai ik een dagje zonder de bevochtiger. De luchtvochtigheid is inmiddels in elkaar gezakt naar 37%, maar het comfort lijkt nu al groter zelfs bij 19,5 graad op de thermostaat. Ik vermoed dat bevochtigen in combinatie met luchtverwarming een beter effect heeft wanneer je 24/7 verwarmt of minimale nachtverlaging toepast. De bevochtiger kan de temperatuur blijkbaar te veel beïnvloeden :/

• mr_evil08
TigerXtrm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:11:
De vraag over luchtbevochtiging in combinatie met luchtverwarming is al een paar keer voorbij gekomen. Inmiddels heb ik dat nu een week of twee zo draaien met een Venta luchtbevochtiger, maar ik ben verrast door de resultaten.

De theorie van het bevochtigen is dat de temperatuur in een ruimte comfortabeler wordt ervaren bij een hogere luchtvochtigheid. Zo zal 19 graden bij 55% vochtigheid ongeveer net zo lekker warm aanvoelen als 22 graden bij 30%. Je zou dus zeggen, bevochtig de ruimte en je hoeft minder te stoken d:)b .

Maar de praktijk blijkt toch iets anders (in ieder geval bij mij). Om de luchtvochtigheid in een gemiddelde woning boven de 50% te krijgen vereist de nodige liters water tijdens dit koude weer, en het verdampen van zoveel water kost ook de nodige energie en daarmee dus warmte. Mijn warmtepomp met lekker warme lucht, en mijn luchtbevochtiger, met daarin koud water, stonden elkaar dus een beetje tegen te werken. Het werd op de thermostaat wel netjes 21 graden bij 46% luchtvochtigheid, maar de bevochtiger zorgt voor dusdanige koudeval in de ruimte dat de winst in comfort meteen weer teniet gedaan wordt. Resultaat; constant koude handen en oncomfortabel klimaat.

Daarbij kwam ik ook tot de conclusie dat de bevochtiger moeite had om het naar een acceptabel niveau te tillen. Of dat lag aan de warme airco lucht, de afzuiging in huis, of het feit dat ik hier net twee weken woon durf ik nog niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat een luchtbevochtiger met koud water op de hoogste stand absoluut niet comfortabel is.

Vandaag draai ik een dagje zonder de bevochtiger. De luchtvochtigheid is inmiddels in elkaar gezakt naar 37%, maar het comfort lijkt nu al groter zelfs bij 19,5 graad op de thermostaat. Ik vermoed dat bevochtigen in combinatie met luchtverwarming een beter effect heeft wanneer je 24/7 verwarmt of minimale nachtverlaging toepast. De bevochtiger kan de temperatuur blijkbaar te veel beïnvloeden :/
Met bevochtigen bereik je maar 1 tot 1,5c, een gat van 3c opvullen lukt zeker niet nee, bovendien heb je ook nog met kouval van de ramen te maken met dit weer, dat versterkt het nog even extra.
En indien je ijskoud kraanwater van 4c in plomt kan ik mij voorstellen dat er kouval komt, met dit weer voorverwarm ik het water tot ongeveer 18c en gooi het er dan in.

Hier staat de bevochtiging op stand 3 bij afwezigheid en stand 1 bij aanwezigheid, stand 2 en 3 maakt mij veel te veel lawaai van de Venta, stand 1 gaat ook wel goed hier bij aanwezigheid.

Trouwens beginperiode is heel normaal dat luchtvochtigheid lastig omhoog gaat omdat eerst je meubels en andere dingen de luchtvochtigheid moeten opnemen, later gaat dit stukken makkelijker.

Gewoon tussen 40-60% houden, boven 50% hoeft ook weer niet.
Met de venta stopt bevochtiging ook rond 50% ook bij stand 3 of wat van weer op buiten dan ook, ik heb nog nooit meegemaakt dat het vochtiger werd, ding geeft dan gewoon amper tot geen vocht meer af.

Bevochtiging heeft ook gezondheidsvoordelen een te lage luchtvochtigheid is niet goed in huis, voor je houten meubels maar ook zaken als meer stofontwikkeling en andere zaken, en virussen kunnen makkelijker verspreiden in te droge lucht, te vochtig lucht is ook weer niet goed.

Niet bevochtigen resulteert hier in 10-15% luchtvochtigheid en krijg je overal een klap vanwege statisch zijn.
Hier kan de Venta het prima aan maar is wel "overgedemotioneerd".

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 11:06 ]

• mr_evil08
Hier nog even een kleurplaat, om de 4u ongeveer een defrost met 24u geleden.
In de nacht wordt het huis op 19c gehouden, kleine nachtverlaging dus.

De unit begint als een "zaagtand" overdag, snachts "klap" ik automatisch de begrenzer erop met energieverbruik laag dit gebeurd automatisch via schema, overdag gaat deze naar energievebruik optie hoog, rond 17.30 stond energiebespaarstand even uit en was aan het prutsen.

Stroombesparingsstand
cmpfreq max:
84 = Boost (powerfull of kan defrost zijn maar niet altijd maximale wat mogelijk is).
66 = Uit
44 = hoog
34 = middel
24 = laag

Richting de avond geven we de thermonstaat een slinger, bijna gehele middag was het hier 20.5c.

Die pieken zijn defrosts dat is afhankelijk van buitentemperatuur en luchtvochtigheid.
Gat tussen 20:00 / 21:00 was server issue met logging. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r19WMzfvU5PBXIKPuGLy6gHQNlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9DPw2jRUXWdUaGivLJL5jC7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 223% gewijzigd door mr_evil08 op 02-02-2021 19:45 ]

• mr_evil08
revolution-nl schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb stadsverwarming en een overschot aan zonnestroom.

Een Gj (277kWh) kost mij 22,76,-, een teruggeleverd kWh levert 0.11ct op. 277kWh aan warmte generen met een COP van 2 kost mij 15,23 dit is nog steeds ruim goedkoper.

Vanaf vandaag ga ik 24/7 op 20.5 verwarmen en ga ik iedere dag kijken wat het verbruik /graaddag is.
Bij L/L kun je gerust 2c nachtverlaging doen hoor, als je de gat maar niet groter maakt dan dat.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-02-2021 15:26 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 23:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Bij L/L kun je gerust 2c nachtverlaging doen hoor, als je de gat maar niet groter maakt dan dat.
Dat is wel iets wat je moet proberen. Met 2 graden verlaging vind ik het beneden te koud worden, en 's morgens duurt het best lang voordat het weer comfortabel is. Moet wel zeggen, als ik het ding op stand 5 zet zal dit waarschijnlijk geen issue zijn, maar dan is de lol er wel af qua geluid. Hier momenteel altijd stand 2 of 3, 's nachts graadje lager en auto.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Voor het comfort in het hele huis houd ik het liefst een constante etmaal temperatuur aan. Verbruik maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zeker voor de bovenverdiepingen en de hal scheelt dit behoorlijk.

Boven de 5c is de afkoeling eigenlijk minimaal, vandaar dat de unit dan uit gaat (scheelt ook gependel) in de ochtend. In de ochtend vinden we 20.5 te warm, vandaar het gekozen schema :)

Met de strenge vorst lekker 24/7 20.5 voor comfort op de slaapkamers.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-02-2021 17:53 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Chickendorp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:26:
Oke, het lijkt nu echt koud te gaan worden en bij ons voorspellen ze 30cm sneeuw.
Welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie?

Ik denk dan aan: hoe houden jullie de airco-units sneeuwvrij, hoe gaan jullie om met temperaturen kouder dan -10 graden Celsius?
Het is wel eens eerder koud geweest, maar sinds we hier wonen nog niet eerder een week lang onder de de -4 (overdag en snachts!!)

We verwarmen onze jaren 60 woning met een Mitsubishi ZS-W per verdieping. (zolder nog niet aangesloten, maar sinds vandaag wel voorzien van 12cm PIR isolatie)
We zijn volledig gasloos.
De spouwen zijn nageisoleerd met een paar centimeter Supafill.
Voordeur is nog enkelglas 😱
24/7 verwarmen zonder nachtverlaging en indien nodig gaat de 3e unit (op zolder) ook meedraaien. Ik heb verder een unit op een plat dak staan dus ik zal vermoedelijk wat sneeuw moeten ruimen daar :p

In totaal heb ik dan bij -10 een 8,5 kW en dat zou wel genoeg moeten zijn (1991, HR++ en +++ met extra spouwmuurisolatie).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Y10
  • Laatst online: 19-10-2025

Y10

Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat, 2x single split MHI SRK35ZS-W sinds juni.
Een in de woonkamer en een op de overloop van de verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brFq_fC2z4XbGfmN3y3XYRLgSGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN1saTgvGbkVkeCFgArHptVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtUg6rpW0vEIImTwRXwCh5eUsoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRWNGAoJDsMTrqUyQZxPS4l0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIJUWZGUxOZzs4XONSebhw5fFYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQHiYL4Dm2uvOFZ8NRsl4S4i.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe nog geen CV-ketel aan gehad voor verwarming,
Gasverbruik was eerder 1250m3 per jaar, waarvan 1050m3 voor verwarming.
Ik ben in Oktober begonnen met verwarmen en heb tot vandaag 1200kW gebruikt.

Vandaag het programma met nachtverlaging (19°C) uitgezet en op constant 21°C gezet, zowel boven als beneden.
Boven in maar een verdieping, en hangt ie op een overloop waardoor ie wat meer pendelt met verwarmen, en het op de slaapkamers zo'n 17°C blijft.
Grote voordeel is dat de badkamer recht tegenover de unit zit en het daar dus aangenaam warm is.

[ Voor 45% gewijzigd door Y10 op 06-02-2021 21:07 ]

• Jeroen.br
  • Laatst online: 19-04-2023
Y10 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:05:
Ik ben benieuwd hoe het mij vergaat, 2x single split MHI SRK35ZS-W sinds juni.
Een in de woonkamer en een op de overloop van de verdieping.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot nu toe nog geen CV-ketel aan gehad voor verwarming,
Gasverbruik was eerder 1250m3 per jaar, waarvan 1050m3 voor verwarming.
Ik ben in Oktober begonnen met verwarmen en heb tot vandaag 1200kW gebruikt.

Vandaag het programma met nachtverlaging (19°C) uitgezet en op constant 21°C gezet, zowel boven als beneden.
Boven in maar een verdieping, en hangt ie op een overloop waardoor ie wat meer pendelt met verwarmen, en het op de slaapkamers zo'n 17°C blijft.
Grote voordeel is dat de badkamer recht tegenover de unit zit en het daar dus aangenaam warm is.
Met die nachtverlaging, welke fan stand gebruik(te) je daarbij?

• Y10
  • Laatst online: 19-10-2025

Y10

Met die nachtverlaging, welke fan stand gebruik(te) je daarbij?
Altijd automatisch, als ie dan van 19 naar 21gaat blaast ie even 5 minuten wat harder en gaat dan terug naar 1 of 2

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ik ben geheel niet ontevreden over het verbruik en de ervaring van de WP's in deze koude dagen. Ik draai nu wel sinds donderdag avond een 24/7 regime met een nachtverlaging voor de huiskamer van setpoint 20 naar 18. Cmpfreq kabbelt lekker rond de 25 a 30 maximaal (2MXM50 icm een FTXM 42 en FYXM 25) en resp 14 tot 24 (FTXM20 x 2) met bespaarstand op medium. Tussen 00.00 en 07.00 was het verbruik net aan 5 kWh voor alle units bij elkaar. Die op zolder en de slaapkamer staan maar op een setpoint van 17 (ambient is dan 20 graden, meer dan zat), de huiskamer op 20.

Vandaag is de echte test, want jemig wat is het koud. De wind staat gelukkig gunstig, dat scheelt wel :)

Xbox Live ID:Notna8310

• hjjl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:08
Voske89 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:17:
Om de hoeveel min/uren hebben jullie op dit moment een defrost?
De ftxm 25 en 35 ongeveer elke 40 minuten. De ftxm 42 ongeveer elke 90 minuten.

Merk wel dat de 42 een stuk meer vermogen tussen de defrosts verzet als het kouder wordt. Maar hij had het wel lastig aangezien hier vergeten was om de nachtverlaging uit te zetten. Dus compressor op 70-80 hertz.

• mr_evil08
Defrost elk 2uur, ik verwarm er nog volledig mee gaat prima maar laat het savonds ook niet idioot afkoelen, gewoon 2c nachtverlaging niet meer dan dat.

@Rob roelofs 1 want een defrost mag niet ? en zet je hem daarom uit ?
Ik merk weinig tot vrijwel geen verschil in verbruik, fan draait mooi zachtjes hier, geen kouval niks.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 07-02-2021 21:02 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Idefix70 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:23:
Hier gemiddeld 2000 watt verbruikt vannacht met 3 defrosts, behoorlijk minder dan gisteren. 20 graden beneden en 17 boven. Lekker warm wakker worden maar ik ga toch in de nacht meer verlagen. Of zelfs een nacht de boel uit.

Mijn stylish snapt de auto stand ook niet meer. Goede tip om de fan handmatig hoger in te stellen.

Toch een smak geld om nu elektrisch te verwarmen.....
Ik heb gisteren in 24 uur, 27 kWh verbruikt (voor 4 kamers verwarmen). vannacht totaal 8.5 kWh (in 8 uur tijd). Zonder nachtverlaging overigens.

Maar ik ga de L/L WP vannacht ook maar uitzetten. Ik krijg teveel gezeur van de kinderen en de vrouw dat ze wakker worden van de defrost (dat tintelende geluid aan de binnenunits) :') en ik betwijfel ten zeerste of bijna 1 kW per uur verbruiken nou echt zoveel zuiniger is als gewoon nachtverlaging/uitzetten toepassen. Comfortabeler is het iig wel :)

Enfin; het was een leuk experiment. Ik heb de units op de kamers die ik niet gebruik nu uitgezet nadat ze sinds donderdagavond continue gedraaid hebben. Enkel de huiskamer staat nu nog te draaien en die gaat vannacht dus uit :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:21
@Glashelder Kan ik helaas niks over zeggen. Ik zet de airco uit rond 23:00. En om 5:00 gaat de airco via schema weer aan. Wij slapen zelfs met dit weer gewoon met raam open vannacht was het -11 graden. Dus heeft het geen zin om de airco aan te laten staan. De CV ketel staat ingesteld op nachtverlaging 17 graden. Dus wanneer het lager zou worden dan 17 graden in de woonkamer springt de CV ketel aan.

Zie P1 monitor (monitoring stroom&gas):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWSckGhTgv-IekuLYdX7ugJXXtA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHKwU1tcrAGfAAnEAQCdmytP.jpg?f=fotoalbum_medium
Glashelder schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 06:51:
Opvallend dat het aantal defrosts hier hard afgenomen is. De laatste was van 22:00 afgelopen avond terwijl er de hele nacht gestampt is op 700W.

Dat scheelt wel een pak :). Is dat bij jullie ook?

En nu de wind is gaan liggen is de warmtevraag boven flink gedaald. Die unit pendelt weer met gemiddeld 190W over 7 uur :').

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hier vannacht 'maar' 3 defrosts gehad bij een temperatuur van -5.5 graden buiten. Rond het vriespunt zijn er bij mij veel meer defrosts. Trouwens gisteren 29 kWh op 24 uur verbruikt, dat is 1200 Watt gemiddeld per uur, dacht dat deze maar 1035 Watt max had :N . Had verwacht dat de Daikin US 3.5 kW het al lang niet kon bijbenen, maar lijkt erop dat het nog ('net') lukt bij -6. Komende dagen wordt het hier 's nachts misschien -10, dus dan krijg ik waarschijnlijk 'gratis' nachtverlaging :+ , terwijl het overdag richting de 0 kruipt.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
TigerXtrm schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Geen idee, Venta heeft zo'n onderhoud spulletje dat je er af en toe bij gooit en dat houdt de schijven dan schoon. Alle troep verzameld zich onder in de waterbak en die maak je dan af en toe schoon.
Ik gooi er zacht water in uit een waterfilter. Geen last van kalk e.d alleen zie ik wat aanslag komen op de fantilator.

Op de tv hadden ze het over de warmtepomp dat er totaal geen problemen zijn met deze winterkou. En dat je geen nachtverlaging mag toepassen. Nou ja zeg dat is groot nieuws. |:(

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• mr_evil08
evtje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Op de tv hadden ze het over de warmtepomp dat er totaal geen problemen zijn met deze winterkou. En dat je geen nachtverlaging mag toepassen. Nou ja zeg dat is groot nieuws. |:(
Heuh ik pas gewoon nachtverlaging toe omdat snachts fors kouder is en overdag -2 dan laat ik hem niet snachts onnodig "scheeuwen" hier laat ik temp met 2c dalen en inderdaad mijn warmtepomp heeft er ook geen probleem mee, wel moet die even aan de bak in de ochtend maar dat valt ook wel mee.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 11-02-2021 20:35 ]

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05-2025
mr_evil08 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Heuh ik pas gewoon nachtverlaging toe omdat snachts fors kouder is en overdag -2 dan laat ik hem niet snachts onnodig "scheeuwen" hier laat ik temp met 2c dalen en inderdaad mijn warmtepomp heeft er ook geen probleem mee, wel moet die even aan de bak in de ochtend maar dat valt ook wel mee.
Tot rond het vriespunt ging hij bij mij ook in nachtverlaging of zelf uit. Nu heb ik hem de laaste paar dagen hem ook s'nachts laten draaien op 21c kost bijna niets meer en het gedrag is stabieler. Ook de laaste dagen bij geen defrost meer gehad. Vanacht was er nog 1 . Vandaag de hele dag geen defrost ik denk dat het met de dauwpunt te maken heeft wat gisteren op -7 stond en bij mij pas in de nacht werd.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• mr_evil08
Nou de "storm des doods" periode is wel afgelopen nu, hier staat de begrenzer er weer op omdat het gedrag van de warmtepomp dan rustiger verloopt.

Even terugblik de warmtepomp heeft het uitstekend gedaan en kon het huis prima op temperatuur houden, zelf heb ik wel 2c nachtverlaging gedaan, sochtends kwam het gewoon weer op temperatuur het duurde wel iets langer dan anders.

Toont toch wel aan dat lucht/lucht warmtepompen in algemeen overbemeten geplaatst worden, bij -12 / -14 kwam er nog steeds warme lucht vanaf, het verbruik liep wel op maar dit was ook erg uitzonderlijk weer in Nederland.

Enige issue was de sneeuw dat er steeds een flinke bak achter lag, maar dat heb ik gewoon dagelijks weggehaald verder ging het uitstekend, hier is ook wel 40cm gevallen en het plat dak van de buren en de wind stuwde nog even een extra bak sneeuw er tegenaan, geen last gehad van water problemen aan bevriezingen omdat ik redelijk op tijd de sneeuw weghaalde.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2021 19:58 ]

• mr_evil08
@Maandag1987 Als de airco bij buiten temperaturen van 7c de ruimte al niet warm krijgt is er iets mis mee, maar je moet er ook niet vanuit gaan dat je bijvoorbeeld van 16c naar 22c binnen 1 uur kan bereiken, het blijft een warmtepomp en dat kan wel 3 uur duren bij een grote ruimte.

Naarmate het kouder wordt verwarm ik niet meer ad-hoc maar ga ik naar nachtverlaging, met dit weer heeft nachtverlaging weer geen zin omdat de dagtemperaturen zo gigantisch snel stijgen, dan staat hij hier ook gewoon uit snachts.

Normaal gesproken draait de wamtepomp het hele winter door alleen bij dit uitzonderlijk weer even niet.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 23-02-2021 12:36 ]

• mr_evil08
DeadLock schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:59:
Kan het eigenlijk kwaad om mijn single-split systeem (daikin) uit te zetten deze dagen met (kans op) nachtvorst? Het is niet perse nodig dat hij 's nachts draait terwijl het overdag warm en zonnig is, maar voor ik hem uit laat 's nachts wil ik zeker weten dat er niets stuk kan vriezen :).
Kan geen kwaad echter haal je de volledige stroom eraf kan dit bij sommige airco,s problemen opleveren omdat ze carter verwarming hebben, soort vorstbeveiliging klein mini element om crucial zaken niet te laten bevriezen.

Voor de levensduur zou het in theorie beter zijn om gewoon aan te laten zodat de lagers en andere zaken niet gaan afkoelen ipv in de ochtend volle bak te starten, echter in hoeverre dat relevant is weet ik niet.

In de winter laat ik hem gewoon aan met een nachtverlaging gezien kwa comfort het beter is dat het huis niet tever gaat afkoelen, in mijn geval maakte dat ook niet uit kwa energie in de winter aan/uit vs zachtjes aan laten dus ik laat hem gewoon aan.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2021 12:15 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bard1982 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:50:
Airco Daikin Comfora (FTXP35M + RXP35M) om mijn woonkamer van 100m3 te koelen en hopelijk wat van de slaapkamer in mijn appartement mee te nemen is gisteren geplaatst. Buitenunit op het dakterras.

Nu klaar voor de zomer. Zou dit flink in de kosten schelen tov stadsverwarming voor verwarming? Of hem alleen rustig in de zomer laten koelen.

Vind de Daikin Online controller app wel een beetje buggy aanvoelen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Scheelt enorm in de kosten ten opzichten van verwarmen met stadsverwarming, echt een no-brainer. Ik verbaas mij er over dat je l/l units niet massaal ziet in wijken met stadsverwarming.

Ik heb de stadsverwarming sinds de l/l wp niet meer aangehad, bevalt uitstekend, het gedrag van zowel de binnen als buitenunit is ook bij stevige kou erg rustig, voorwaarde is wel dat je amper of geen nachtverlaging toepast.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2021 11:04 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De order voor een de tweede MHI (op zolder) is ook geplaatst, ben benieuwd wanneer ze komen plaatsen.

Uiteindelijk toch voor een 2.5 gegaan (ook hier weer gegaan voor een maat kleiner dan het advies :+ ) ik verwacht dat ik met een 24/7 koelschema met de unit op zolder en de unit in de woonkamer de 1ste verdieping ook wel aardig mee kan koelen.

Daarnaast ook wel prettig dat ik in de winter mijn kantoortje op zolder niet meer met COP1 hoef bij te verwarmen

Ben benieuwd :)
jupinator schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:55:
Beste tweakers community,

Ik heb een vraag misschien kan iemand me hier advies geven,
Twijfel ontzettend tussen een 3,5kw en een 5kw airco.
Mitsubishi heavy srk35zsx-w
Mitsubishi heavy srk50zsx-w

Hij komt te hangen in mijn woonkamer ongeveer 85m3
ik wil er naast koelen ook vaak mee gaan verwarmen. Door dat ik in ploegen werk kan ik hiermee snel koelen of verwarmen wat ideaal zou zijn. de verwarming aanzetten voor een paar uur vind ik ook zo iets tegen de tijd het warm is moet ik weer gaan.

- ik heb spouwmuur isolatie en dubbel glas.
2 tuin deuren en een uitbouw erkertje plat dak enkele vierkante meters met 6 ramen beetje hoekig rond.

- Ik heb geen vloer isolatie er zit een kruip ruimte onder.
aangrenzend de keuken met 3 ramen en een plat dak met uitbouw er op richting het zuiden hier wordt het ook goed warm. ong 45m3

van de eenmalige meer kosten van een 5kw airco zou ik niet wakker liggen maar wil achteraf geen spijt krijgen.

Ik hoor het graag

mvg
Een 3.5 is meer dan voldoende, echter als je snel wilt boosten door de ploegendienst en nachtverlaging wilt aanhouden kan een 5.0 wel van toegevoegde waarde zijn.

De ZSX kan terug moduleren tot 0.6 dus het minimum vermogen is geen issue.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 09-04-2021 19:54 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
stickeric schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:11:
De sound power level is 65db en sound pressure level is 50db, maar dat betekent dus dat deze unit eigenlijk veels te luid is voor mijn situatie?
Veel airco's hebben ook een "stille modus" , check even of er zoiets opzit en wat daarvan de dB waarde is. Ik heb bv gekozen voor een Mitsubishi Electric buitenunit die een "nachtverlaging" stille modus heeft van 44dB(a). Dat wordt idd op 1 meter afstand gemeten, op een "decoupled" setting, dus de realistische waarde zal hoger liggen. De sound power meting van deze unit voor koelen is 59dB.

Sound Power is het geluid gemeten "in" de unit, de Sound Pressure is het geluid gemeten op een afstand (1 meter typisch). Voor wetgeving moet je dus naar Pressure kijken.

Ik denk niet dat er uberhaupt veel buitenunits aan de nieuwe geluidswetten voldoen, zeker niet als je ze gebruikt in "rijtjeshuis" settings waar de unit tegen of op de erfscheiding wordt geplaatst.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 13-04-2021 12:28 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

olafmol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:20:
[...]
Veel airco's hebben ook een "stille modus" , check even of er zoiets opzit en wat daarvan de dB waarde is. Ik heb bv gekozen voor een Mitsubishi Electric buitenunit die een "nachtverlaging" stille modus heeft van 44dB(a). Dat wordt idd op 1 meter afstand gemeten, op een "decoupled" setting, dus de realistische waarde zal hoger liggen. De sound power meting van deze unit voor koelen is 59dB.

Sound Power is het geluid gemeten "in" de unit, de Sound Pressure is het geluid gemeten op een afstand (1 meter typisch). Voor wetgeving moet je dus naar Pressure kijken.

Ik denk niet dat er uberhaupt veel buitenunits aan de nieuwe geluidswetten voldoen, zeker niet als je ze gebruikt in "rijtjeshuis" settings waar de unit tegen of op de erfscheiding wordt geplaatst.
Er zijn zeker units die er wel onder vallen :) De Toshiba Kazumi (RAS-B13J2KVSG / RAS-13J2AVSG) die ik binnenkort krijg heeft een geluidsdrukniveau van 38/40 dB(A) (koelen/verwarmen) voor de buitenunit.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:46:
Nadelen is dat het meer geluid gaat geven, toch weer apparaten in het zicht (verwarming zit nu nzichtbaar in plafond en vloer) en natuurlijk de aanlegkosten.
Op fluisterstand hoor je ze niet of je moet ernaast zitten en zeer aandachtig gaan luisteren.

[Afbeelding]

Qua electra is het mogelijk de binnenunits te voeden via de buitenunit?
Binnenunits worden vrijwel altijd gevoed vanuit de buitenunit(gaat via hetzelfde buis naar binnen als de rest).
Zie antwoorden, de rest kan ik jou niet mee helpen behalve dat bij Multisplit airco,s verwarmen niet zo geweldig gaat(lager rendement en soms vreemd regelgedrag) als het kan minimaal boven en beneden een eigen buitenunit geven.

Mijn ervaring met IR panelen was niet echt geweldig met name niet comfortabel omdat de omgeving te koud was daardoor stonden ze behoorlijk hard te stralen en voelde het aan als een huidverbranding uiteindelijk, IR panelen zijn vooral bedoelt als bijverwarming is mijn mening, je kan er max 2c mee overbruggen, ook voelde ik een soort vervelende tocht als de panelen te hard stralen.
(ik heb nog een IR paneel onder het bureau geplakt en dat werkt prima omdat op heel laag vermogen straalt (40 watt) de "airco" is mijn hoofdverwarming, je kan ze prima combineren.

Nadeel van de airco is wel als je hem aan de ene kant van de kamer plaatst dan heb je aan de andere kant van de kamer een kleine temperatuurverschil(hier ong 0.5 tot 1C), maar gezien dat bij ons de keuken is maakt het voor ons niks uit dat het iets koeler is, je kan het meer rechttreken als je 24/7 gaat verwarmen met kleine nachtverlaging.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2021 23:27 ]

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:09
Ik heb vorig jaar september een 3.5kw airco opgehangen in de woonkamer.
Een Dimstal eco Smart smnd-12 12000BTU

Deze winter ook als primaire verwarming gebruikt. De CV was nog wel nodig toen het heel koud was, en om in de morgen mee te helpen om sneller op temperatuur te komen. (Nachtverlaging naar 15c)

Mijn gasverbruik is enorm verlaagd, naar een 200m3 van ongeveer 900m3
Stroom is met ongeveer 1300kwh toegenomen.

Nu de zomer afwachten :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PchhAz2ZhRlBT1Kcs2n5GYGomKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jfvonnwkzqMMzmC3UXSEzvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvLQibl5qe24wFUwYplaC3wEMAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2KfXLKxSp4VxsN0we1XMF1I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Super Cow op 31-05-2021 14:34 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Super Cow Je kan eens een seizoen proberen zonder nachtverlaging.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:02

JB

Cédric roelt!

BarryH schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:10:
@Super Cow Je kan eens een seizoen proberen zonder nachtverlaging.
Wat bedoel je hiermee? De ketel helemaal uit?

Mijn boefje is liev!

• mr_evil08
Cartman! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:01:
Is het pendelen ook te voorkomen met bijv een domotica koppeling waar je zelf goed aanstuurt wat het gedrag moet zijn?
Ja de deuren binnenhuis openzetten of je setpoint wijzigen zodat de unit harder moet werken, anders valt er niets te regelen, in sommige gevallen helpt het om Econo of een spaarstand aan te zetten dan kan het regelgedrag iets anders zijn waardoor het pendelen minder wordt, heb je multisplit dan moet je dit vaak wel op alle binnenunits instellen anders werkt het niet.
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:41:
Zolder 24/7 op ruimte temperatuur 18-19c
BGG op ruimte temperatuur 21c van 10:00 - 23:00
De eerste verdieping is hiermee indirect gekoeld tot 20-21 graden.

Verbruik:
01-06-21 6,300
02-06-21 7,800
03-06-21 6,500
04-06-21 7,300
05-06-21 3,300
06-06-21 5,700
07-06-21 4,000
08-06-21 5,500
09-06-21 6,300

Zolder 24/7 op ruimte temperatuur 18-19c
BGG op ruimte temperatuur 21c van 10:00 - 23:00
Is er ook een reden waarom je de airco 24/7 op 1 temperatuur aan laat staan ?
En niet kiest bij afwezigheid voor 1 tot 2c hoger/lager ?
Ik deed dat met de tijdklok bijvoorbeeld om in de winter toch iets nachtverlaging toe te passen bij verwarmen, ik had er ook geen omkijken naar maar bespaarde toch wel zonder comfort verlies.

Jouw verbruik 7 kw per dag komt overeen met wat ik gebruik tijdens de winter als hoofdverwarming van de gehele benedenverdieping.

Eigenlijk zegt dit verbruik niet zoveel we weten jouw "basis" temperatuur niet, hoe warm de woning doorgaans is als je geen airco aan hebt, en/of veel ramen op zuid met of zonder zonwering.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 17:00 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Is er ook een reden waarom je de airco 24/7 op 1 temperatuur aan laat staan ?
En niet kiest bij afwezigheid voor 1 tot 2c hoger/lager ?
Ik deed dat met de tijdklok bijvoorbeeld om in de winter toch iets nachtverlaging toe te passen bij verwarmen, ik had er ook geen omkijken naar maar bespaarde toch wel zonder comfort verlies.

Jouw verbruik 7 kw per dag komt overeen met wat ik gebruik tijdens de winter als hoofdverwarming van de gehele benedenverdieping.

Eigenlijk zegt dit niet zoveel we weten jouw "basis" temperatuur niet, hoe warm de woning doorgaans is als je geen airco aan hebt.
De airco in de woonkamer gaat in de avond gewoon uit, de zolder blijft aan omdat we dat comfortabel vinden met slapen, daarnaast willen de eerste verdieping waar de kids slapen ook koel houden 20-21c.

Gek genoeg zat ik in de winter altijd behoorlijk laag met verbruik maar tikt het nu relatief gezien toch harder aan :? Dit terwijl ik weinig directe zon-instraling heb, wel staat de zijgevel op west behoorlijk lang te branden op de donkere stenen.

De warmste plek in huis is nu 20.9 :P Ik gooi volgend jaar wel wat extra PV op het dak O-)

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 17:07 ]

• mr_evil08
de Peer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:28:
Wat een Amerikaanse toestanden hier met dat 24/7 koelen. Persoonlijk begrijp ik niet dat je dat zou willen. Een beetje alsof je in een bunker/grot gaat zitten.
Lijkt me ook stuk lastiger om dan 'lekker' Naar buiten te gaan. Wij zijn deze dagen ongeveer 2 kwh per dag kwijt. Dat is woonkamer savonds koelen en de slaapkamer de hele nacht. 1 gevel volledig op zuid (wel rolluiken)
Overdag zitten we buiten of zijn we weg meestal.

We gebruiken de airco juist vooral vanwege het briesje (convectie koeling). Dat maakt de gevoelstemperatuur gelijk een paar graden lager. Dat is dus ook niet te vergelijken met verwarmen in de winter, waarbij je dit juist niet wilt met een airco omdat het koeler aanvoelt.
In Nederland wordt ook wel het zonnepanelen kwaaltje genoemd, ik heb "overschot" dus wil het tot de bodem opmaken.

Hier koelen wij ook alleen bij aanwezigheid, in de winter is dit anders maar dan heb je ook met fors grotere temperatuurverschillen te maken met binnen en buiten(maar ook dan wordt er wel kleine nachtverlaging toegepast).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2021 18:27 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:08

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:22:
[...]

In Nederland wordt ook wel het zonnepanelen kwaaltje genoemd, ik heb "overschot" dus wil het tot de bodem opmaken.

Hier koelen wij ook alleen bij aanwezigheid, in de winter is dit anders maar dan heb je ook met fors grotere temperatuurverschillen te maken met binnen en buiten(maar ook dan wordt er wel kleine nachtverlaging toegepast).
Inderdaad, en in de winter is het daadwerkelijk belangrijk dat de massa van je huis (of kamer in ieder geval) op temperatuur komt. Want een koude muur daar ga je het nooit comfortabel warm bij hebben. Het neemt de warmtestraling van je lichaam op.

Bij koeling in de zomer speelt dit ook wel maar minder, omdat je het voor een groot deel van de luchtbeweging moet hebben en de droge lucht, die er voor zorgen dat je makkelijk je zweet kwijt kunt. Het is dus niet noodzakelijk om in de zomer de muren koud te koelen. Tenzij het gaat om een ruimte zonder luchtverplaatsing, dus bijvoorbeeld als je airco in een andere ruimte staat. Dan is het wel belangrijk om naar een lage temperatuur (20-21) te koelen. Maar dat is bijna niet te doen en heel ineffectief.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 10-06-2021 18:45 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 23:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

_WouterB schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:45:
[...]

De installateur gaf wel aan dat het ook belangrijk is ook te kijken naar de verwarmingscapaciteit bij -7°C buiten. Ik kan dit echter nergens terug vinden. Volgens hem ligt dit een stuk lager dan nominaal en kan de grotere unit hier beter mee om. Dit doet me dan weer twijfelen gezien wij als doel hebben de gasboiler te verwijderen.
Hier een Daikin 5kW single split. Vrijstaand huis naar isolatienormen van 20 jaar geleden, en met veel raampartijen. Dat koelt 's winters best af. Afgelopen winter hebben we de benedenverdieping verwarmd met de L/L en alleen bij hele lage temperaturen de vloerverwarming bijgeschakeld, puur voor extra comfort (tegelvloer), net met name in een andere ruimte die alleen verwarmd kan worden met die vloerverwarming. Verder kan de rest van de CV bij wijze van spreken de deur uit, want hij trok het ook bij -15 nog prima. Wel 24/7 aan gehad, kleine nachtverlaging. Gebruikt wel wat energie, meer dan koelen denk ik (dit wordt de eerste zomer met airco), lang leve zonnepanelen :) gasrekening gehalveerd, dus prima.

Koelen doet 'ie met twee vingers in de neus, dus als je alleen zou koelen, kun je makkelijk uit met een kleinere unit. Maar ik ben 's winters blij met de iets ruimere capaciteit. Met een te grote capaciteit, en een te hoog minimaal vermogen, loop je met koelen wel kans op pendelen, dus dat is misschien iets om op te letten, maar ik ben geen expert verder.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:48
HereIsTom schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:31:
@PentaClover Dank voor je berekening. Ik twijfel nog tussen een 3,5 kW en een 5 kW.
5 is echt totale overkill. Als je de unit 10 uur ipv 5 uur laat lopen kun je het ook met een 2,5kW af.
Wanneer je thuis bent en een constante temperatuur wilt hebben dan kan een kleinere unit juist rustig ononderbroken doorlopen ipv dat hij gaat pendelen. Om van het pendelen bij het koelen nog maar te zwijgen.

En inderdaad, gooi hem met verwarmen op een nachtverlaging van 18 ofzo en overdag 20. Dat redt ook een 3,5 al met twee vingers in de neus.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
ASW1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:48:
[...]

5 is echt totale overkill. Als je de unit 10 uur ipv 5 uur laat lopen kun je het ook met een 2,5kW af.

Wanneer je thuis bent en een constante temperatuur wilt hebben dan kan een kleinere unit juist rustig ononderbroken doorlopen ipv dat hij gaat pendelen. Om van het pendelen bij het koelen nog maar te zwijgen.

En inderdaad, gooi hem met verwarmen op een nachtverlaging van 18 ofzo en overdag 20. Dat redt ook een 3,5 al met twee vingers in de neus.
Je gaat inderdaad dezelfde hoeveelheid warmte afgevoerd of toegevoegd hebben, maar met de 5kW ga je sneller naar je gewenste temperatuur. Het pendelgedrag van de Daikin Ururu Sarara zal trouwens niet anders zijn bij de 5kW dan bij de 2 andere vermogens. Alle modellen kunnen zowel voor verwarmen als voor koelen terugschakelen tot hetzelfde vermogen. Ze kunnen dus allemaal even laag (600W nuttig vermogen), maar niet allemaal even hoog.

Wat je met de de 5kW wel gaat hebben is dat die luider gaat zijn. De minimale geluidsproductie ligt bij de 5 iets hoger dan bij de andere 2, maar omdat dat eigenlijk extreem stille binnenunits zijn, valt dat ook nog heel goed mee. Op de luidste stand gaat die ook wel wat harder, maar die ga je enkel gebruiken wanneer je dat snelle verwarmen of koelen nodig hebt.

Ik vermoed inderdaad dat je gelijk hebt en dat een 3,5 kW voldoende gaat zijn. Bij verwarmen heb je als het eens extreem koud is echter wat extra marge met de 5 kW.

Dat gezegd zijnde, zijn we beneden in ons huis uit 1960 voor een 2,5 kW US gegaan. Die krijgt de living van ongeveer met de keuken daaraan vast (samen ongeveer 110 m3) zonder problemen gekoeld bij 30 graden buiten. Als ik hem even op powerful zet, is het 20 minuten later 4 graden koeler in de living. Verwarmen weten we nog niet, maar dat gaan we volgende winter eens testen. Als dat goed meevalt, komt er mogelijk een 2e US bij aan de kant van de keuken. Het vermogen voor verwarmen in de winter bij extra koud weer zal met die ene 2,5 kW namelijk niet gnoeg zijn (levert maar 1,6 kW meer bij -15 buiten), dus als we daar de hoofdverwarming van willen maken, dan zal er eentje bij moeten komen.

En ja, het is een joekel van een bak, met niet echt de modernste vormgeving, maar na een weekje kijk je daar niet meer naar. Het rendement vond ik belangrijker.

Voor de ruimten waar er vooral gekoeld en af en toe eens bijverwarmd wordt, vond ik deze dan weer veel te duur, dus daar zijn het Perfera's geworden.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:44

Freakie1NL

Grote Baas

ASW1 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Dat kan ik enorm beamen.

Hier verschillende installateurs over de vloer gehad. Van 1tje moest ik minsten 5 kW voor de woonkamer en zeker 3.5 kW voor de slaapkamer want dan kon het allemaal goed koud worden.

En omgekeerd afgelopen winter.

Kwam zelf uit op resp 3.5 kW en 2 kW. 2 partijen kwamen hier onafhankelijk van elkaar ook op uit.

Nu heb ik een 2 kW in de slaapkamer (27m2) en dat lukt hem met 2 vingers in de neus. Sterker nog die 2 kW staat nu de hele slaapkamer verdieping te koelen.

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• de Peer

de Peer

under peer review

Vorkie schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Lastig uit te rekenen, maar ik zie het altijd als autorijden, 1 snelheid aanhouden is veel zuiniger (normale snelheid dan :P ).
Die vergelijking gaat niet echt op. Je moet het meer zien als nachtverlaging toepassen in de winter, dat is in veruit de meeste gevallen zuiniger.

Door je huis koel te houden is de delta T (temperatuursverschil binnen-buiten) groter gedurende een langere tijd en dus is er meer warmteoverdracht naar binnen toe. Je airco moet dus in totaal meer werk verrichten.

De efficiëntie zal bij niet 24/7 koelen heel ietsje lager worden omdat hij korte tijd 'vol' aan de bak moet maar dat is maar beperkt. Het is niet zoals de COP die in de winter instort bij -10 graden C.
Bovendien maak ik zelf gebruik van de Econo-stand, ook bij koelen, zodat de airco nooit 100% aan de bak kan gaan. Vind ik ook nergens voor nodig. Als ik vanuit buiten kom met 33 graden vind ik het geen probleem dat het binnen in 2 uur afkoelt naar 24 graden in plaats van in 20 minuten.
Gevoelstemperatuur is bij mij leidend.

Maargoed het blijft allemaal gerommel in de marge natuurlijk hoor. Qua kosten is koelen gewoon goedkoop dus iedereen moet lekker doen wat hij of zij zelf wil.
Agent47 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb helaas geen zonnepanelen ;) Eerste koophuis dit met een bitumen plat dak :'(
off topic maar bitumen plat dak is prima geschikt voor zonnepanelen. Heb ik zelf ook. Kijk maar eens in het PV topic.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 17-06-2021 18:48 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:24

Agent47

I always close my contracts.

de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Die vergelijking gaat niet echt op. Je moet het meer zien als nachtverlaging toepassen in de winter, dat is in veruit de meeste gevallen niet zuiniger.

Door je huis koel te houden is de delta T (temperatuursverschil binnen-buiten) groter gedurende een langere tijd en dus is er meer warmteoverdracht naar binnen toe. Je airco moet dus in totaal meer werk verrichten.

De efficiëntie zal bij niet 24/7 koelen heel ietsje lager worden omdat hij korte tijd 'vol' aan de bak moet maar dat is maar beperkt. Het is niet zoals de COP die in de winter instort bij -10 graden C.
Bovendien maak ik zelf gebruik van de Econo-stand, ook bij koelen, zodat de airco nooit 100% aan de bak kan gaan. Vind ik ook nergens voor nodig. Als ik vanuit buiten kom met 33 graden vind ik het geen probleem dat het binnen in 2 uur afkoelt naar 24 graden in plaats van in 20 minuten.

[...]

off topic maar bitumen plat dak is prima geschikt voor zonnepanelen. Heb ik zelf ook. Kijk maar eens in het PV topic.
Ik heb het geld er helaas nog niet voor. Mijn dak is perfect voor zonnepanelen inderdaad. Kan er zo 20 op kwijt.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Die vergelijking gaat niet echt op. Je moet het meer zien als nachtverlaging toepassen in de winter, dat is in veruit de meeste gevallen niet zuiniger.

Maargoed het blijft allemaal gerommel in de marge natuurlijk hoor. Qua kosten is koelen gewoon goedkoop dus iedereen moet lekker doen wat hij of zij zelf wil.

[...]

Niet om te zeiken hoor, maar ontkracht je nou niet in je eerste zin je eigen verhaal? In de winter een nachtverlaging toepassen is precies hetzelfde verhaal mbt de delta-T maar dus ook niet zuiniger in de praktijk.

All-electric.

• mr_evil08
[...]

[...]
Dat is niet waar.
Nachtverlaging heeft altijd zin maar in hoeveel je dat kan doen is afhankelijk van je huis, zo heeft het bij een passief huis minder zin dan een slecht geisolleerde huis.

Maar vanwege comfort redenen wordt nachtverlaging niet altijd toegepast of men vind het verschil te klein en kiest daarom voor op 1 temp door te gaan.

Hetzelfde bij koelen, zeker bij luchtverwarming heeft nachtverlaging altijd zin, bij vloerverwarming is dat veel minder van toepassing, niet elk huis heeft een WTW als je dat niet hebt heeft bij luchtverwarming nachtverlaging meer effect.

Bij vloerverwarming werkt dat weer anders daar heeft een WTW minder invloed omdat vloerverwarming meer met straling doet dan convectie.

Als jij weet de perfecte huis te bouwen zonder warmteverlies zou je heel veel geld verdienen en dan klopt het wat je zegt.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 17-06-2021 18:10 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

RonJ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Niet om te zeiken hoor, maar ontkracht je nou niet in je eerste zin je eigen verhaal? In de winter een nachtverlaging toepassen is precies hetzelfde verhaal mbt de delta-T maar dus ook niet zuiniger in de praktijk.
Je hebt helemaal gelijk! Ik bedoelde dus eigenlijk : toepassen van nachtverlaging is bijna altijd zuiniger.
En de parallel die ik trek is dat airco uit bij afwezigheid ook zuiniger is.

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Dat is niet waar.
Nachtverlaging heeft altijd zin maar in hoeveel je dat kan doen is afhankelijk van je huis, zo heeft het bij een passief huis minder zin dan een slecht geisolleerde huis.

Maar vanwege comfort redenen wordt nachtverlaging niet altijd toegepast of men vind het verschil te klein en kiest daarom voor op 1 temp door te gaan.

Hetzelfde bij koelen, zeker bij luchtverwarming heeft nachtverlaging altijd zin, bij vloerverwarming is dat veel minder van toepassing, niet elk huis heeft een WTW als je dat niet hebt heeft bij luchtverwarming nachtverlaging meer effect.

Bij vloerverwarming werkt dat weer anders daar heeft een WTW minder invloed omdat vloerverwarming meer met straling doet dan convectie.

Als jij weet de perfecte huis te bouwen zonder warmteverlies zou je heel veel geld verdienen en dan klopt het wat je zegt.
Klopt. Ik bedoelde idd precies wat jij zegt, schreef het alleen verkeerd op.

• ASW1
de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Ik bedoelde dus eigenlijk : toepassen van nachtverlaging is bijna altijd zuiniger.
En de parallel die ik trek is dat airco uit bij afwezigheid ook zuiniger is.
Bij een CV op gas maakt het geen bal uit of je overdag of 's nachts stookt de efficiëntie is hetzelfde.
Maar als je gaat koelen met je airco dan maakt het wel degelijk een flink verschil of je buitenunit overdag bij 32 graden draait of 's nachts als het 20 graden is. Je behaalt qua verbruik dus wel degelijk een significant voordeel door 's nachts te koelen. Idem wanneer je buitenlucht gebruikt om te verwarmen in de winter, dat kun je beter overdag doen. Zie het als een "goedkoop tarief" dat geldt wanneer het verschil tussen binnen en buiten kleiner is.

• ASW1
de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Uiteraard kost 's nachts koelen een beetje minder energie.
Als strategie werkt het alleen niet. stel je koelt overdag niet en elke nacht wel als een gek. Dan heb je overdag nog steeds niet een comfortabel huis omdat die warmte uit de muren blijft komen.
Dat verhaal blijft hier maar rondzingen maar het is gewoon niet waar. Een woning waarvan de massa warm is maar de lucht koel en droog wordt als comfortabel ervaren.
Daarnaast hoef je niet "als een gek" te koelen alleen de lucht hoeft op temperatuur te zijn. Dat daarbij voortdurend wat warmte uit de massa aan de lucht wordt afgegeven is niet zo'n punt.

In zijn algemeenheid heeft nachtverlaging met stoken of dagverhoging met koelen minder zin naarmate een woning beter geïsoleerd is, maar het relatieve voordeel om het dan te doen wanneer het verschil met de buitentemperatuur het kleinst is blijft.
Daardoor kun je ook in een goed geïsoleerd huis met een luchtwarmtepomp beter overdag verwarmen, of 's nachts koelen. Een hoop massa buffert dat wel voor een halve dag.
En bij een minder goed geïsoleerd huis kun je het beter ook zo doen, omdat de verliezen dan kleiner zijn.

• erusnex
  • Laatst online: 18-09-2021
Goeiedag,
Ik heb jullie oude topic al helemaal gelezen. Het nieuwe topic al gedeeltelijk. Ik zit ondertussen al een jaar toch al met het idee te spelen om een L/L warmtepomp te installeren.
Mijn situatie voor wie het interesseert:
Rijhuis van bouwjaar 1956 met 97m2 oppervlakte , In de herfst van 2020 voorzien van spouwmuurisolatie en HR++ kozijnen.(Ik heb al spijt dat ik geen HR+++ glas heb, maar dat had in mijn situatie niet veel uitgemaakt).
Ik twijfel nog tussen zelf het dak aan de binnenzijde te isoleren of nog 2-3 jaar te wachten tot het dak volledige gerenoveerd word. Ik heb nu volgens mij geen of weinig dakisolatie. Mij lijkt het beter om te wachten tot dan.
De Hoogrendementsketel ketel uit 2016 word enkel nog gebruikt voor de CV en warm water voor de badkamer.
Mijn verbruik : 836 M3 gas enkel en alleen voor CV en ongeveer 40m3 op jaarbasis voor de douche.
De 836m3 houdt een nachtverlaging in tot een temperatuur van 17,5 graden Celsius. Dit vanaf 22:00. De verwarming zetten we op 20,5 graden Celsius wanneer we thuis zijn tot de nachtverlaging in werking treedt. Enkel de radiatoren op de beneden verdieping staan open, die op de eerste verdieping staan dicht.Wanneer het 20,5 graden in de woonkamer is, is het 17 graden in de slaapkamer.
De radiatoren zijn van de jaren 60 en aan vervanging toe, ik heb nog dikwandige opbouw buizen in de kamers lopen en eigenlijk om mijn huis netjes te kunnen afwerken moet de centrale verwarming er volledig uit. Nieuwe lage temp radiatoren kosten natuurlijk ook het nodige en zouden noodzakelijk zijn om van het gas af te kunnen. Het wordt eigenlijk te duur voor iemand die het alleen moet betalen.
De oplossing voor mij zou dus natuurlijk een L-L warmtepomp zijn.
Een single unit voor de beneden verdieping en een multi voor de bovenverdieping.

Mijn gehele beneden verdieping is 48m2 en bedraagt 120m3. Waarvan 35m2(88m3)bestaat uit de open keuken en woonkamer. De rest is hal en het kleine kamertje.
Wanneer ik dus de 120m3 vermenigvuldig met factor 50 dan zou ik dus een airco nodig hebben met een vermogen van 6000w.
Dan zou ik een Daikin ururu sarara van 5KW moeten nemen, een MHI van 7.1 kw of een Daikin perfera 7.1 kw moeten nemen.
Ze raden aan rekening te houden met -10 °C. Dan is er nog maar ongeveer 2,4kw vermogen. Te weinig dus en volgens mij ook bullshit. De gemiddelde temperatuur in de winter maanden november-december-januari-februari is ongeveer 5 graden Celsius.
De daikin US van 5kw levert bij 5 graden 6kw en de daikin US van 3,5KW levert dan nog 5KW warmte.

De 3,5kw heeft een hogere scop en is eigenlijk tijdens de zomer, herfst en lente interessanter dan de 5KW.
In de winter zou ik wel eens vermogen te kort kunnen komen t.o.v de 5kW.

Wat zou het slimste zijn ? Alvast bedankt

• erusnex
  • Laatst online: 18-09-2021
Armin schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 05:46:
[...]

Gemiddelden zijn leuk, maar per definitie dus warmer dan de koudste dagen. Er zijn er hier die bewust klein bemeten en in die paar koude dagen bijverwarmen met een electrische kachel.

Maar voor de meesten is het beste advies dus toch bemeten voor die zeldzame -10 zodat je ook dan niet te koud komt. Ook al betekent dat de rest van het jaar iets te veel vermogen.

Dat gezegd hebbende voor 120 m3 is 6kW nominaal best veel. Ik weet niet waar die magische factor 50 vandaan komt die je aanhaalt? Maar je woonkamer is maar ~90m3 dus kleiner kan denk ik. Die hal en andere kamer zullen wel op koudere dagen fris blijven, want de ervaring hier is dat die warmte lucht toch niet zo makkelijk door hallen en deuropeningen gaat.

Ik zou dus bemeten voor die 90 m3 en iets van 3.5kW nominaal lijkt mij voldoende zelfs voor die zeldzame -10, al zal die dan wel flink stampen. Voor de hal en de kleine kamer wordt het dan denk ik wel dus fris, tenzij je heel erg goede luchtventilatie hebt. Maar of je daar een 2e unit voor wil nemen? Ik zou daar eventueel die 20 euro electrische kachel voor klaarzetten in de kast.
Wel die factor 50 die ik aanhaal kan ik terugvinden op verschillende sites. Ik verwacht zelf ook dat de hal fris zal zijn. In een tweede fase zou ik dan sowieso de 3 slaapkamers,hobbykamer en ook de hal zou ik hier dan eventueel van binnenuit kunnen voorzien. Moet ik alleen wel een buitenunit vinden die 6 binnenunits ondersteund. Volgens mij heeft Mitsubishi die.
Het zou ook de bedoeling zijn dan ik met de airco inverter geen of een zeer beperkte nachtverlaging toepas en dan verwacht ik dat het op de echt koude dagen wel snor moet lopen. Ik heb eventueel ook nog een schouw waar ik een pelletkachel zou kunnen inbouwen. Dus oplossingen zijn er denk ik wel.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-04 21:56
erusnex schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 05:21:
Mijn verbruik : 836 M3 gas enkel en alleen voor CV en ongeveer 40m3 op jaarbasis voor de douche.

De 836m3 houdt een nachtverlaging in tot een temperatuur van 17,5 graden Celsius. Dit vanaf 22:00. De verwarming zetten we op 20,5 graden Celsius wanneer we thuis zijn tot de nachtverlaging in werking treedt.
...
Ik weet niet tot welke temperatuur je CV ketel het water opstookt en wat de retour temperatuur is, maar stel dat je met ta=60oC en tr=40oC stookt, dan is het rendement van je CV ketel ~101% van de onderwaarde.
Dus je jaarlijkse verwarmingsvraag is ongeveer 836m3 Gas * 31.65 MJ/m3 / 3.6 kWh/MJ *101% ketelrendement = 7424 kWh aan Warmte.
Mijn gehele beneden verdieping is 48m2 en bedraagt 120m3. Waarvan 35m2(88m3)bestaat uit de open keuken en woonkamer. De rest is hal en het kleine kamertje.
Wanneer ik dus de 120m3 vermenigvuldig met factor 50 dan zou ik dus een airco nodig hebben met een vermogen van 6000w.
Dan zou ik een Daikin ururu sarara van 5KW moeten nemen, een MHI van 7.1 kw of een Daikin perfera 7.1 kw moeten nemen.
Van je jaarlijkse verwaming gebruik je ongeveer 1% op de koudste dag, dat zou in jouw geval dus ongeveer 75 kWh zijn.
Met 24h per dag verwarmen kom je dan op een benodigd vermogen van 3.1 kW.
Als je net als nu alleen wilt verwarmen als je thuis bent, dan zal je veel meer vermogen nodig hebben (3x) om je huis weer terug op temperatuur te brengen en dan kom je er achter dat je simpelweg niet zoveel vermogen af kan geven aan de lucht zonder dat deze onbehaaglijk warm wordt en dat dit dus met airco's geen goed idee is.
Ze raden aan rekening te houden met -10 °C. Dan is er nog maar ongeveer 2,4kw vermogen. Te weinig dus en volgens mij ook bullshit. De gemiddelde temperatuur in de winter maanden november-december-januari-februari is ongeveer 5 graden Celsius.
Ik weet niet in welk land jij woont, maar in Nederland is de gemiddelde etmaal temperatuur als volgt verdeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO9ShH09qeqfTnFsmlxdu-sMUM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9p0wQcSmuRWdc5HEks3BdZ5.png?f=user_large

Daat betekend dus dat er gemiddeld 100 dagen per jaar zijn dat de gemiddelde etmaal temperatuur onder de 5oC komt.
Als je een elektrisch kacheltje als backup hebt, blijft het zinnig om rekening te houden met een etmaal temperatuur van -7oC en je vermogen daarop te baseren, zonder backup verwarming zal je met -15oC rekening moeten houden als je het niet koud wilt hebben in het uitzonderlijk geval dat dit gebeurd.
Wat zou het slimste zijn ? Alvast bedankt
Je hebt je huis flink geisoleerd, zeker als het dak straks ook gedaan is, dat betekend dat je oude radiatoren overbemeten zijn en met lage temperatuur nog best wel eens voldoende afgifte vermogen kunnen hebben. Ik zou eens kijken of je deze winter je huis warm kan krijgen door de CV ketel te begrenzen in vermogen zodat je met een lage temperatuur stookt, dan weet je ook of je wel lage temperatuur radiatoren nodig hebt om met een lucht/water warmte pomp uit de voeten te kunnen, of dat het zo ook al werkt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marvel27 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 01:11:
Waarom zijn airco's/LLWP's niet populairder dan ze zijn?
Ik denk dat voornamelijk te maken heeft met beeldvorming bij het publiek.

Consumenten:
- weten vaak niet eens dat je kan verwarmen met een airco
- weten niet dat een split airco een warmtepomp is.
- denken dat een airco een energie-slurper is.
- hebben geen enkele notie van begrippen zoals COP
- denken dat een airco herrie maakt omdat ze op kantoor een unit hebben die een ruimte in 1 een uur van 25 naar 20c moet koelen waarbij men de ingestelde temp op 16c zet. (niet te vergelijken met constant verwarmte met 24/7 of een kleine nachtverlaging)
- vinden een binnenuit lelijk, terwijl er design units zijn en ze het hele huis vol hebben hangen met lelijke stalen radiatoren.
- niemand een marketing campagne opzet om bovenstaande te ontkrachten.

Mijn bezoek was verbaasd toen ik tijdens de strenge winter vermelde dat ik enkel met de airco het huis verwarmde.

Opmerking van bezoek bij een buitentemperatuur van onder nul.
"ohw staat die nu aan? Ik hoor hem niet" "ohw dat valt ook niet op" "dat voelt comfortabel"

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 08-09-2021 11:27 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:52:
[...]

Is dat inderdaad zo bij diegenen die nu airco gebruiken als hoofdverwarming?

En is een vloerunit dan inderdaad beter?
Dit is voornamelijk van toepassing als je kortstondig verwarmt ,slechte isolatie hebt of (een te grote) nachtverlaging toepast.

Als je net als met een L/W WP 24/7 verwarmt of een lage nachtverlaging hanteert is dit niet aan de orde.

Tenminste dat is mijn ervaring waarbij ik als kanttekening moet plaatsen dat ik een goed geïsoleerde woning heb (bj 2019)

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 19:54
Mijn schema is nu nog een beetje work in progress. Dit tussenwoning is heel erg goed geïsoleerd, dat zorgt tot nu toe voor een hele lage warmtevraag. Ik "stook" nu tussen de 1 en 3 kWh per dag om de woonkamer op 22 graden te houden overdag en de WTW verdeelt dat redelijk goed, rest van het huis is 20/20.5 graden warm volgens de Honeywell Evohome thermostaten die overal hangen (beetje zonde dat ze nu niks meer doen...)

LG heeft geen mooie weekprogramma, alleen scheduled on/off, ik zet het 's ochtends aan op 22C setpoint, 21.2C is het laagst gemeten afgelopen 24 uur op de SensorPush thermometer op de eettafel (zie grafiek), 22.5C max. In de ochtend wil ik ook wel eens het extra warm stoken in de slaapkamer maar dat kost minder dan 0.2 kWh.

Stroomverbruik meet ik met een BT stopcontactmeter van Voltcraft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hAwrog7.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xuvoZcQ.png

Vorige jaar gebruikte ik ~1 - 3 m3 per dag in deze periode met lagere setpoint (20-21C), nachtverlaging, overdag uit, aparte zones en weekschema voor bad/slaapkamers, etc. Dat is wel gek, de airco is dan heel erg zuinig, ik vervang 2 m3 -> 18 kWh gas door 2-3 kWh elektrisch energie, geschatte COP tussen 6 en 9. Ik ben erg benieuwd naar de totaalverbruik in oktober.

Eneco, 2020-10 was 62 m3 (waarvan ~6 warm water, 2021-10 staat op 1.8 m3):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d3pSS2H.png

Op warmere / zonnige dagen zoals nu wil ik ook wel eens een graadje extra opwarmen, dan kan het uit rond 6 uur 's avonds tot de volgende ochtend, ik hou hiervoor de buienradar temperatuur per uur / KNMI waarnemingen in de gaten. Pendelen is ook opgelost nu het iets kouder is, gewoon hoger opstoken en dan uit zetten werkt in dit huis prima.

Enige oopsie is dat ik de timer van gisteren niet om 14:00 heb gezet maar 02:00, per ongeluk getest hoe goed hij het nog doet met 4 graden buiten. 4 dagen aan verwarming inhalen in een koude nacht met 4 kWh valt me heel erg mee.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:29
w00key schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:49:

Vorige jaar gebruikte ik ~1 - 3 m3 per dag in deze periode met lagere setpoint (20-21C), nachtverlaging, overdag uit, aparte zones en weekschema voor bad/slaapkamers, etc. Dat is wel gek, de airco is dan heel erg zuinig, ik vervang 2 m3 -> 18 kWh gas door 2-3 kWh elektrisch energie, geschatte COP tussen 6 en 9. Ik ben erg benieuwd naar de totaalverbruik in oktober.
Mooie cijfers !
Maar hoe was het weer buiten in deze periode vorig jaar ? ;)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 14:27
Wilke schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:45:
Nu ja.

Ik snap ergens die installateurs ook wel: als je berekent op wat er in het slechtste geval nodig is, dan ja, bij -15 gaan wij het inderdaad niet redden.

Vaste installaties worden echter wel er op berekend dat extremen ook moeten kunnen.

Echter, als je het zelf voor het kiezen hebt, kun je ook stellen: voor die ene nacht dat het ooit -15 is koop ik wel 1 of 2 keramische kacheltjes van 2 kW voor €20 elk, en ok ja dat kost dan wat knaken die ene dag dat je ze ooit nodig hebt, maar als je dat risico acceptabel vindt, tja. En dat is er van uitgaande dat je geen CV-ketel als backup hebt.
-15 is al een tijdje niet meer het uitgangspunt voor transmissieberekeningen. Is nu -10 of -7.
Echter zitten installateurs liever aan de veilige kant om gezeur te voorkomen. Mensen zijn heel goed in klagen.
Als je een installatie wilt laten plaatsen welke niet aan de norm voldoet, dan zou ik als installateur een verklaring opstellen dat dit op verzoek van de klant gebeurt.
Kan zijn dat de installatie altijd alles warm houdt, maar het kan ook voorkomen dat je eens te kort komt.
Er zijn mensen die 18 gr voldoende warm vinden in huis, maar er zijn er ook die het liever 22 gr hebben.
Ook het verschil tussen 24/7 draaien en nachtverlaging is een enorme aanslag op het vermogen.

Een installateur denkt dan ook, liever safe than sorry en gaat niet krap zitten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Plenkske
Pietje555 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

-15 is al een tijdje niet meer het uitgangspunt voor transmissieberekeningen. Is nu -10 of -7.
Echter zitten installateurs liever aan de veilige kant om gezeur te voorkomen. Mensen zijn heel goed in klagen.
Als je een installatie wilt laten plaatsen welke niet aan de norm voldoet, dan zou ik als installateur een verklaring opstellen dat dit op verzoek van de klant gebeurt.
Kan zijn dat de installatie altijd alles warm houdt, maar het kan ook voorkomen dat je eens te kort komt.
Er zijn mensen die 18 gr voldoende warm vinden in huis, maar er zijn er ook die het liever 22 gr hebben.
Ook het verschil tussen 24/7 draaien en nachtverlaging is een enorme aanslag op het vermogen.

Een installateur denkt dan ook, liever safe than sorry en gaat niet krap zitten.
Gelukkig zit er wel wat verschil in de installateurs. Ik kreeg bij 2 installateurs 4,2 kW aangeboden en bij 1 installateur 3,5 kW. Die laatste was ook de enige die naar de bouwtekeningen keek.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:09
Fantastic_fox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:58:
Wie kan zijn situatie delen met betrekking tot de daikin ururu sarara (blijf het een bijzondere naam vinden).

Wat ik bedoel is welke unit heb je 2,5-3,5-5 hoeveel vierkante meter verwarm je ermee en hoe is je isolatieniveau?
2,5kW US, verwarmt ongeveer 38m2 tot 20 a 21 graden met 1 graad nachtverlaging. Draaide een paar nachten geleden bij 2 graden buiten aan een compressorfrequentie van 12 (<20% van max). Woning uit de jaren 60 nageisoleerd met 6cm rotswolvlokken in de muur en goed isolerende ramen met drielagig glas.

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 07:33
Passen jullie nachtverlaging toe eigenlijk?
Mijn vriendin werkt een dag of 2/3 thuis en dan zet ik standaard de warmtepomp uit 's nachts.
Met deze temperaturen koelt de woonkamer af tot een graad of 17/18 in de nacht.

Als ze niet thuis werkt en ik kom in de middag thuis zet ik hem weer aan, de I-sense meet dan binnen een minuut of 20 wel dat het 21 graden is maar ik vind het dan nog lang niet comfortabel.
Alles voelt nog koud aan de lucht is warm maar toch is het nog vrij kil in huis.

Moet even kijken wat handig is, kan hem eventueel via de app eerder inschakelen of anders een schema maken.

Toen ik verwarmde met de vloerverwarming en ketel stond deze gewoon 24/7 op 21 graden, toen had ik dat probleem niet :)
Nu met de L/L warmtepomp moet het toch wel 22/23 graden binnen zijn voordat ik het comfortabel vind.

Zojuist ook de eerste defrost gehad, opeens stopte de binnenunit dus ben ff snel naar buiten gegaan om het te bekijken, mooi gezicht wel die langzaam ontwikkelende stoomwolken en de fan die alles in één keer naar boven blaast :D
Het is hier 3.9 graden en wat mistig dus dat is een goed recept voor een defrost.
Overigens is het wel een stuk goedkoper verwarmen zoals verwacht, normaal was ik € 7,18 kwijt geweest aan gas, nu € 0,91 cent alleen voor SWW.
Elektra € 3,92, dat is inclusief 2x wassen en 1x de droger aan en 4 tot 5 uur de elektrische vv in de badkamer aan.
Zit wel 10 KWH opgewekte energie bij die hier reeds vanaf is.
Morgen komt mijn Shelly EM binnen dus dan kan ik wat nauwkeuriger het energieverbruik bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/35Nvy5q.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door -Junkiexp- op 03-11-2021 23:39 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• merlin1201
  • Laatst online: 12:30
-Junkiexp- schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:34:
Mijn vriendin werkt een dag of 2/3 thuis en dan zet ik standaard de warmtepomp uit 's nachts.

Als ze niet thuis werkt en ik kom in de middag thuis zet ik hem weer aan, de I-sense meet dan binnen een minuut of 20 wel dat het 21 graden is maar ik vind het dan nog lang niet comfortabel.
Alles voelt nog koud aan de lucht is warm maar toch is het nog vrij kil in huis.

Moet even kijken wat handig is, kan hem eventueel via de app eerder inschakelen of anders een schema maken.

Toen ik verwarmde met de vloerverwarming en ketel stond deze gewoon 24/7 op 21 graden, toen had ik dat probleem niet :)
Nu met de L/L warmtepomp moet het toch wel 22/23 graden binnen zijn voordat ik het comfortabel vind.

Zojuist ook de eerste defrost gehad, opeens stopte de binnenunit dus ben ff snel naar buiten gegaan om het te bekijken, mooi gezicht wel die langzaam ontwikkelende stoomwolken en de fan die alles in één keer naar boven blaast :D
Het is hier 3.9 graden en wat mistig dus dat is een goed recept voor een defrost.
Overigens is het wel een stuk goedkoper verwarmen zoals verwacht, normaal was ik € 7,18 kwijt geweest aan gas, nu € 0,91 cent alleen voor SWW.
Elektra € 3,92, dat is inclusief 2x wassen en 1x de droger aan en 4 tot 5 uur de elektrische vv in de badkamer aan.
Morgen komt mijn Shelly EM binnen dus dan kan ik wat nauwkeuriger het energieverbruik bekijken.

[Afbeelding]
mooi overzicht waarmee doe je dit?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:42

[Afbeelding]
Als het rond het vriespunt is laat ik hem 's nachts draaien en zet ik hem op 19 graden.

• BlazeMuis
  • Laatst online: 07-05 21:21

[Afbeelding]
Ik heb nu al 2 dagen (of nachten..) de airco beneden gedurende de nacht (22:00 tot 07:00) op 19 graden aan. Ik merk dat het comfort hierdoor overdag een stuk hoger is. Gedurende de dag (07:00 tot 22:00) heb ik de temperatuur op 21 graden staan. Vooral de tafel en de bank voelen een stuk warmer aan.

In de nacht dropt de temperatuur hier als de airco uit is naar ongeveer 18 graden met deze temperaturen buiten.

Ik gebruik zelf de Shelly PM om het verbruik van de airco’s in Domoticz te krijgen en dat werkt goed, de woonkamer unit heeft vandaag 7kWh verbruikt, dat is inclusief de nacht.

Ik zit zelf nog te twijfelen om een extra unit te halen voor de aangebouwde keuken (c.a. 16m2, slecht geïsoleerd, temperatuur daalt naar 13-14 graden in de nacht). Deze verwarmen wij nu met een elektrische radiator, maar het verbruik hiervan is hoger dan het verbruik van de airco in de woonkamer :+

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 16:40
squareware schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:33:
Woonkaner 5k stylish, doet het prima om te verwarmen, gebruikt deze dagen ong tussen de 1 en 2 kwh, per dag, staat de hele dag aan op 20. En rond bed tijd gaat die naar de 17.5 graden en een uurtje voor wakker worden gaat die terug nasr de 20.

Voor de slaapkamers hebben we 3x perfera 2kw.
Genruiken meestel twee stuks voor dochter en onze eigen slaapkamer.
Leidingen maken soms wat lawaai in de vorm van fluiten, sissen?, is niet erg, maar dat pendelen is heel irritant... en dan het verbruik: rond de 3.5kwh per unit. De unit staat de hele dag op 17.5 twee uur van te voren dat we naar bed gaan, gaat ie naar de 19. Die van mn dochter ook, die gaat drie uur eerder naar bed dus mag in theorie iets meer verbruiken.
Allenairco staan altijd in de fluister stand, streamer staatbaan alleennde temp word geregeld met de planning van de daikin app.
Iemand nog een tipje om die prefera aangenamer te maken of zuiniger, zou alle drie aanzetten helpen?
Fluisterstand is leuk in de zomer tijdens koelen op de slaapkamers. Ik gebruik verder de fluister standen nooit, als de luchtstroom zo laag is komt de warmte niet ver en voelt het naar mijn mening oncomfortabel.
En zorgt (bij mijn situatie) sneller voor pendelen omdat de binnen unit denkt dat de temperatuur bereikt is.

Ik heb op de beneden verdieping beide binnenunits bijna altijd op stand 2 staan.
Mijn situatie huis 1945 woonkamer 100M3 3.5 kw unit , keuken 140M3 3,5 kw unit. Isolatie overal zeer goed , alleen woonkamer (nog) geen vloer isolatie. (future project)
Bovenverdieping heeft een 2.5 Kw unit, maar die staat maar zelden aan.

S'nachts gaat de beneden verdieping op nachtverlaging (-2.5 graden) en ventilatorstand 5, dit houd in mijn situatie de beneden verdieping het effecients op temperatuur zonder enig comfort verlies.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GermanPivo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:49:
[...]

Bij mij stond de setting standaard aan, maar dus uitgezet. Minimaal 20 graden (setpoint 18) in de slaapkamer was wel een beetje warm. :X Met de instelling uit worden woon/werkkamer netjes de setpoint en slaapkamer blijft er wat onder (17-17.5; helemaal prima voor daar).

Dat is wel het enige wat ik jammer vind van MHI; dat er geen lagere setpoint mogelijk is dan 18 graden. En de 'vorstbeveiliging' is dan gelijk weer 10 graden.
Same here, ik had het fijn gevonden als nachtverlaging 2 of 3 graden lager dan ingestelde temp zou zijn, 10 graden is wel erggg frisjes..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-05 19:39
Plenkske schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:10:
[...]

quote]mkoskamp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:49:
[...]

Ben wel benieuwd wat "per dag" is? Is dat per 24 uur? Dan lijkt 1 tot 2 kWh per dag wel erg laag.
Hoe groot is je woonkamer?
(RSH) schreef op vrijdag  5 november 2021 @ 11:01:
[...]

Fluisterstand is leuk in de zomer tijdens koelen op de slaapkamers. Ik gebruik verder de fluister standen nooit, als de luchtstroom zo laag is komt de warmte niet ver en voelt het naar mijn mening oncomfortabel.
En zorgt (bij mijn situatie) sneller voor pendelen omdat de binnen unit denkt dat de temperatuur bereikt is.

Ik heb op de beneden verdieping beide binnenunits bijna altijd op stand 2 staan. 
Mijn situatie huis 1945 woonkamer 100M3 3.5 kw unit , keuken 140M3 3,5 kw unit. Isolatie overal zeer goed , alleen woonkamer (nog) geen vloer isolatie. (future project)
Bovenverdieping heeft een 2.5 Kw unit, maar die staat maar zelden aan.

S'nachts gaat de beneden verdieping op nachtverlaging (-2.5 graden) en ventilatorstand 5, dit houd in mijn situatie de beneden verdieping het effecients op temperatuur zonder enig comfort verlies.
PentaClover schreef op vrijdag  5 november 2021 @ 16:19:
[...]

Als je bij dit soort buiten temperaturen tussen de 1 en 2 kWh per dag gebruikt met een 5kW unit, is de unit dan niet veel te groot gekozen ?

Ter vergelijk, mijn totaal verbruikt was gisteren 25 kWh, waarvan de 5 kW Stylish in de woonkamer 13.1 kWh voor zijn rekening heeft genomen en de overige 11.9 door 3 units boven.
Die 3x perfera 2kw, zijn dat alledrie single splits of zitten ze alledrie op 1 buitenunit ?

Pendelen kan wel zorgen voor meer verbruik, omdat het opstarten bij sommige units meer stroom kost.
Haal je dit verbruik uit de daikin app ? Kan je het verifieren met een andere meting ? Ik heb hier in dit topic wel eens gelezen dat verbruiksdata uit de daikin app niet altijd klopt, maar ik kan me even niet herinneren of dit bij bepaalde model(len) of firmware versie was...
[/quote]

3x perfera 2kw op een 5.2kw buitenunit, de 5k stylish zit aan een eigen buitenunit.

Fw is vorige week nog ge-update. Verbruik maak ik me niet al te druk over, gaat meer om het pendellen, wat snachts irritant is. Fan stopt dan volledig, En na een half uur gaat ie een paar minuten blazen en weer wakker :-)

Woonkamer gaat trouwens prima, gewoon af en toe even bij blazen zodra de woonkamer deur langdurig openstaat of de achterdeur, ik ben vandaag met de stylish 5kw, zo'n 4kwh verstookt, maar heb hem ook 2 graden hoger gezet dan waar ie normaal op prutteld, lekker toch :-).

Woonkamer is ong 130m3.

Slaapkamers zijn ongeveer 30m3? Had eerder een mooi tekeningetje gepost paar maanden terug.

[ Voor 47% gewijzigd door squareware op 05-11-2021 21:30 ]

Verwijderd

Ik moet ook nog de beste instellingen gaan vinden.

Is nachtverlaging zinnig en in welke gevallen?

• TigerXtrm
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:10:
Ik moet ook nog de beste instellingen gaan vinden.

Is nachtverlaging zinnig en in welke gevallen?
Hangt enorm af van situatie en persoonlijke voorkeur. Ik heb hier een goed geïsoleerd huis, en het koelt door een gemiddelde nacht niet verder af dan een graad of 19. Als het vriest misschien tot 16, ik heb het nog nooit lager gezien. Dat vind ik acceptabel genoeg dat ik de boel gewoon uitzet als ik naar bed ga en pas weer aan als ik daadwerkelijk in de woonkamer zit. Na strenge vorst misschien de boel even op max vermogen laten blazen en met 10 minuten is het weer behaaglijk.

Dat heeft wel de consequentie dat alle meubels etc. ook afkoelen naar 19 tot 16 graden, en alles dus overdag lang koud kan aanvoelen. Pas eind van de middag merk ik dat de massa om me heen ook een beetje is opgewarmd, waardoor je dan pas een klassieker 'radiator' warmte gevoel krijgt. Of je dat vervelend vind is dus heel persoonlijk, ik vind het niet erg en pas dus geen nachtverlaging toe. Ik trek wel een trui aan :9

Tijdens een strenge winter, zeker met veel sneeuw, valt er overigens wel wat voor te zeggen om de boel 's nachts aan te laten. Als de buiten fan blijft draaien zal je de volgende dag geen ingesneeuwde unit hebben, en zolang de boel aanstaat zal de installatie z'n defrosts uitvoeren wanneer nodig. Zet je de boel uit, dan kan je hele buitenunit zomaar bevroren zijn en eerst een lange defrost nodig hebben voor hij kan gaan verwarmen. In het ergste geval is je buitenunit ingesneeuwd (op een dak of iets dergelijks) en kan je gaan graven omdat hij fysiek niet meer kan draaien.

• Frenkie567917
  • Laatst online: 14:42
Only schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:43:
[...]

Same here, ik had het fijn gevonden als nachtverlaging 2 of 3 graden lager dan ingestelde temp zou zijn, 10 graden is wel erggg frisjes..
De Eco mode verlaagt de temperatuur bij verwarmen met max 2.5 graad (1 graad lager bij start, 2 graden lager na 1 uur en 2,5 graden lager na 2 uur).

Zie pagina 65 van de technical manual.
https://www.lumelco.pt/wp...nual_tecnico_srk-zs-w.pdf

Misschien kom je hiermee uit op een nog lagere temperatuur?

• mr_evil08
-Junkiexp- schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:02:
Heb je PV? Want dat is leuk voor koelen maar voor verwarmen heb je daar niet zo veel aan gezien er in België niet (meer) gesaldeerd kan worden.

Als je nu een gasketel hebt met vv gaat je comfort er niet op voorruit, zeker niet als je tegels hebt.
Dat is ook wel iets om serieus rekening mee te houden.

Ik verwarm sinds dit seizoen ook met een L/L warmtepomp, en ga volgend jaar toch over naar een L/W warmtepomp.
Ik mis de vloerverwarming toch wel, en daarnaast vind ik het wel zonde om de vv niet te gebruiken.
Waar lees je dat de salderingsregeling weg is in Belgie ?
(Ik heb hier ook vloerverwarming en naarmate het kouder wordt verwarming gewoon bij op gas, beide systemen werken prima samen, dit is dan wel droogbouw vloerverwarming welke snel kan reageren).

De vloerverwarming houd alleen de vloer een beetje op temperatuur en verwarmd de ruimte vrijwel niet, dit verbruikt heel weinig gas(Gezien ik gas ook nog heb voor SWW dat beetje bijverwarmen is te verwaardelozen).
En het helpt om de airco eerder aan te zetten dan pas bij aanwezig zijn, zie van mij start 3 uur van tevoren en als het echt koud wordt laat ik hem aan met een nachtverlaging.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2021 12:38 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:29
medal schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:55:
Lijkt wel echt een Daikin dingetje, hier ME 6.8 kw. Uiteraard pendelt deze ook gewoon als er maar 1 binnen unit aanstaat. echter heb ik de unit nog nooit horen blazen alles op automatische ingesteld blaast continue op zijn zachtste stand enigste dat ik zie is dat die af en toe vooruit blaast ipv naar beneden(verwarmen).

Bij het opstarten schiet die ook nooit de hoogte in gewoon een relatief rustige opbouw.
Lijkt het wel op inderdaad inderdaad. Ook op de MHI SCM60 met twee kamers op 18 en de woonkamer op 21 (nachtverlaging naar 19 om 21:30) een redelijk gelijk continu verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMo3qhn4pKu6XyRMyh6r7DMRGZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/34N2o9gH4w3iLDKvP0ZEB5wC.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 25-11-2021 07:42 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:29
Voske89 schreef op maandag 29 november 2021 @ 07:07:
Hebben jullie op dit moment ook last van zoveel defrost? Op 7 uur 5 defrost gehad
Yes, gisteren tussen 10:00-20:00 6 stuks en nu begint de 7e (verhoging na nachtverlaging).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat zegt allemaal weinig zonder de binnen- en buitentemperaturen en details van het huis te kennen...
Ik zal het voorbeeld geven :P

Vrijstaand huis jaren '80, geisoleerd naar de normen van toen (4cm XPS in de muren, 9 tot 12cm glaswol op zolder). Het is gisteren de hele dag ~4 graden geweest, deze nacht schommelde tussen 0 tot 2 graden. De woonkamer wordt bij aanwezigheid op 21 graden gehouden, andere kamers + nachtverlaging op 17-18. Op werkdagen wordt de werkkamer ook naar 21 verwarmd.

Totaalverbruik gisteren over 24 uur voor het verwarmen van de keuken + woonkamer + badkamer + slaapkamer + bureau: nipt geen 25 kWh. Meteen ook het hoogste dat ik dit seizoen al gezien heb... Sinds gisteravond en deze nacht ook een hoop defrosts voor de eerste keer.

Plaatje bij het praatje...
(ik track de totalen nog maar een aantal weken in Grafana, daarom is het begin v/d maand leeg ;))

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Af50hXn.jpg

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-05 22:44
Verbruik gisteren (volgens Daikin app):

3,5kw singesplit: 9,7 kWh (22 graden van 06:00 tot 22:00, 2 graden nachtverlaging)

9.0kw multisplit:
Kamer 1 (2,0 kw Perfera): 8.5 kWh (20 graden van 06:00 tot 22:00, nacht uit)
Kamer 2 (2,0 kw Perfera): 6.2 kWh (19 graden van 06:00 tot 20:00, nacht uit)
Kamer 3 (2,0 kw Perfera): 0.3 kWh (19 graden van 06:00 tot 20:00, nacht uit)
Kamer 4 (2,0 kw Perfera): 1.6 kWh (19 graden van 06:00 tot 20:00, nacht uit)
Kamer 5 (2,0 kw Perfera): 2.7 kWh (21 graden alleen bij gebruik kamer)

Gasverbruik 2,0 m3 (nagenoeg alleen warmwater).

Ik vind het verbruik aan kWh toch wel fors...

[ Voor 27% gewijzigd door Droogtrommel90 op 29-11-2021 10:57 ]

• Plenkske
Slonzo schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:18:
Dat zegt allemaal weinig zonder de binnen- en buitentemperaturen en details van het huis te kennen...
Ik zal het voorbeeld geven :P

Vrijstaand huis jaren '80, geisoleerd naar de normen van toen (4cm XPS in de muren, 9 tot 12cm glaswol op zolder). Het is gisteren de hele dag ~4 graden geweest, deze nacht schommelde tussen 0 tot 2 graden. De woonkamer wordt bij aanwezigheid op 21 graden gehouden, andere kamers + nachtverlaging op 17-18. Op werkdagen wordt de werkkamer ook naar 21 verwarmd.

Totaalverbruik gisteren over 24 uur voor het verwarmen van de keuken + woonkamer + badkamer + slaapkamer + bureau: nipt geen 25 kWh. Meteen ook het hoogste dat ik dit seizoen al gezien heb... Sinds gisteravond en deze nacht ook een hoop defrosts voor de eerste keer.

Plaatje bij het praatje...
(ik track de totalen nog maar een aantal weken in Grafana, daarom is het begin v/d maand leeg ;))

[Afbeelding]
Tja, iedereen vergeet wel iets te vermelden. Zo geef jij niet op hoe groot je huis is en welk merk/model airco('s) je hebt :P
Misschien is een soort standaard invul format te maken :)

• TigerXtrm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E49GlMGAy4c1nWs16y4F0nZHtNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/69BGa22wrYRiqIvlgyC63h1W.png?f=user_large

Pendelgedrag van afgelopen nacht terwijl ik nachtverlaging uitprobeer op een graad of 19. Wat de fuck :') Soms zit er niet meer dan 2 minuten tussen uit en aan. Dit is toch volkomen kansloos _O-

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-04 08:43
TigerXtrm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:36:
[Afbeelding]

Pendelgedrag van afgelopen nacht terwijl ik nachtverlaging uitprobeer op een graad of 19. Wat de fuck :') Soms zit er niet meer dan 2 minuten tussen uit en aan. Dit is toch volkomen kansloos _O-
Wat voor unit is dit?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
TigerXtrm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:36:
[Afbeelding]

Dat is toch wel duidelijk een buitenunit die zijn warmte niet kwijt kan aan de binnenunit. Ik ken nachtverlaging niet maar als dat iets is om te zorgen dat de binnenunit zo stil mogelijk is lijkt het mij zeker mogelijk dat het een single split betreft die overgedimensioneerd is voor de ruimte en daar dus moeite mee heeft. De buitenunit kan gewoonweg niet ver genoeg terug moduleren.

Ik heb nergens een setpoint van 19 dus vermoed dat dit om een slaapkamer gaat, ik zou zeggen, beter verwarmen overdag en in de nacht niet. Anders gewoon 24/7 op vaste temperatuur.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Team-RiNo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:04:
[...]

Dat is toch wel duidelijk een buitenunit die zijn warmte niet kwijt kan aan de binnenunit. Ik ken nachtverlaging niet maar als dat iets is om te zorgen dat de binnenunit zo stil mogelijk is lijkt het mij zeker mogelijk dat het een single split betreft die overgedimensioneerd is voor de ruimte en daar dus moeite mee heeft. De buitenunit kan gewoonweg niet ver genoeg terug moduleren.

Ik heb nergens een setpoint van 19 dus vermoed dat dit om een slaapkamer gaat, ik zou zeggen, beter verwarmen overdag en in de nacht niet. Anders gewoon 24/7 op vaste temperatuur.
Wat kan daar de rede van zijn? Kwaliteit? Installatie niet goed gegaan? Onderdelen kapot?
Maar wel raar dat de setup niet denkt ik ga heel de tijd op een laag pitje draaien ipv aan/uit.

• TigerXtrm
Team-RiNo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 00:04:
[...]

Dit is een 3,5KW unit in de woonkamer. Het probleem is niet de buitenunit of een te groot bemeten binnenunit, het is puur de stommiteit van het plaatsen van een temperatuursensor direct naast de warmtebron 8)7

Mijn installatie hier denkt met regelmaat dat het hier gewoon 5 graden warmer is dan het daadwerkelijk is. Daar houden ze tot op zekere hoogte rekening mee, zo denkt hij dat het 25 graden is bij een setpoint van 22 graden, dus dat gaat net goed. Maar als hij denkt dat het 25 graden is bij een setpoint van 19 graden dan gaat de unit aan, zuigt direct warme lucht aan, en gaat direct weer uit :')

Er zijn volgens mij wel externe sensors te krijgen, wat wel weer een duur geintje zal gaan worden, maar het is gewoon stom dat zoiets er niet standaard bij wordt geleverd of dat daar geen simpelere opties voor zijn. Het moederbord van mijn PC heeft zelfs twee pins voor een TEMP sensor, hoe moeilijk kan het zijn om zoiets toegankelijk te maken in een airco unit?

• -Junkiexp-
Kire88 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:07:
[...]

Begrijp ik het goed dat je met 213kWh rond de140m3 gas hebt vervangen (verschil in graaddagen van dit jaar ten opzichte van vorig jaar niet meegerekend etc.)?
Dat lijkt me in het eerste opzicht wel enorm efficient.
Dat begrijp je goed.
Graaddagen heb ik geen rekening mee gehouden.

Gaat nog 10m3 tapwater vanaf, dus het zal 130m2 voor verwarming.
Ik stookte 24/7 op 21 graden met vloerverwarming, nu 22 graden L/L met nachtverlaging naar 17 graden.

Redelijk (na)geïsoleerde hoekwoning met de hoekgevel op oosten uit 1969.
Ik zat voorheen op 1300m3 gas per jaar, 24/7 op 21 graden van oktober tot april.
Is opzicht ook al niet slecht qua gasverbruik

*O*

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Kuusj ik denk dat jouw probleem hetzelfde is als wat ik in het begin had.

Stoken met een warmtepomp is heel anders dan met een CV ketel. Als ik jou zo volg dan heb je behoorlijk wat warmteverlies. Warmtepompen draaien op hun minst efficient als ze hard moeten werken. Door de airco 's nachts uit te zetten verbruik je waarschijnlijk meer energie dan als je de boel gewoon 24/7 laat draaien. Wellicht met een hele kleine nachtverlaging.

Ik verbruikte voorheen beneden zo 200 kWh per wintermaand. Ik stook nu 24/7 en zit nu op +/- 120 kWh beneden.

Grote nachtverlaging is killing voor je COP.

• w00key
Glashelder schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:11:
Stoken met een warmtepomp is heel anders dan met een CV ketel. Als ik jou zo volg dan heb je behoorlijk wat warmteverlies. Warmtepompen draaien op hun minst efficient als ze hard moeten werken. Door de airco 's nachts uit te zetten verbruik je waarschijnlijk meer energie dan als je de boel gewoon 24/7 laat draaien. Wellicht met een hele kleine nachtverlaging.

Ik verbruikte voorheen beneden zo 200 kWh per wintermaand. Ik stook nu 24/7 en zit nu op +/- 120 kWh beneden.

Grote nachtverlaging is killing voor je COP.
I don't know. Dit is wat mijn MU3R19 met 2.5 + 3.5 kW binnendelen aan op maximale stand doet, uit de combinatietabellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LoTMwMT.png

Vol vermogen bij 6 graden buiten is nog steeds meer dan de 4.4 SCOP op de energielabel, maar als het kouder wordt is het wel killing. Het is de vraag of doorstoken op laag vermogen als het heel koud is buiten wel opweegt tegen iets harder stoken als het buiten niet zo fris is.

Beetje jammer dat LG nergens partial load COP publiceren, dan weet je wat het echt doet op half vermogen / 800W. Gemiddeld zit ik overdag tussen 400 en 600W, vandaag 350W (~minimum), nachtverlaging is ingehaald in een half uur op 800W.

Ik stook hoger op als het buiten warmer is en lager als het koud is. In de nacht doe ik niks, dan koelt het in de kamer 1-2 graden af. Dat lijkt goed te werken, ik zit op 156 kWh + 17 m3 voor november. Als je alles omrekent naar kWh thermisch is dat 20% meer dan de 81 m3 vorige jaar, maar het was kouder buiten en binnen warmer. Nu het niet zoveel kost ben ik een stuk minder zuinig, 21+ graden in de woonkamer aub (Evohome zegt 21.6 graden nu).

Maar in geld scheelt dat bijna niks - 46 euro vs 65 euro voor een maand stoken...

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 17-12-2021 15:01 ]

• w00key
JDx schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:12:
[...]

Vreemd ik heb het juist nooit koud 's morgens, ik sta op, doe mijn kleren aan (al dan niet na het douchen) en zit beneden meestal nog in 17,5 graden te werken, pas na een uurtje ofzo krijg ik het koud.

Doe wel meteen de warmtepomp op 19 omdat ik weet dat ik het na een tijdje koud ga krijgen.

Het enige vervelende momentje vind ik de eerste 3 minuten tussen de lakens, de slaapkamer is bij mij echt maar iets van 14/15 graden ofzo.
Het is 100% een luxe, ik ben echt geen ochtendmens dus lekker warme slaap/badkamer bij opstaan is een plus. Ik hou het boven tussen de 19 en 20 graden, laatste 24 uur is 19.6 gemiddeld, 19.3 minimum op het nachtkastje.

De logger beneden zegt 21.1 gemiddeld over 24 uur dus inclusief nachtverlaging. Ik hou wel van beetje warmte. Lang leve isolatie, WTW en warmtepomp, december tot vandaag kostte het maar €28 volgens de aparte meetpunt (HomeWizard) met mijn huidige tarief van 0.20 en 0.21/kWh.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

w00key schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:33:
[...]

Het is 100% een luxe, ik ben echt geen ochtendmens dus lekker warme slaap/badkamer bij opstaan is een plus. Ik hou het boven tussen de 19 en 20 graden, laatste 24 uur is 19.6 gemiddeld, 19.3 minimum op het nachtkastje.

De logger beneden zegt 21.1 gemiddeld over 24 uur dus inclusief nachtverlaging. Ik hou wel van beetje warmte. Lang leve isolatie, WTW en warmtepomp, december tot vandaag kostte het maar €28 volgens de aparte meetpunt (HomeWizard) met mijn huidige tarief van 0.20 en 0.21/kWh.
Ah ok, ik kon er vroeger ook niet uit komen smorgens, helemaal niet als het koud is, maar (totaal offtopic) sinds ik gezonder ben gaan leven word ik vroeg wakker en wil ik er gewoon uit om dingen te doen. Zo gauw als ik wakker ben gaat mijn brein op volle toeren en moet ik eruit.

Maar in de kamer waar ik werk en/of game wil ik het wel gewoon lekker warm hebben, die 2 minuten smorgens in de slaapkamer boeien niet zo en de badkamer is in 1 minuut warm als de douche aan staat gelukkig, daar heb ik nog gas voor, douchen en koken.

Woon zelf in een oud rijtjeshuis, als ik de warmtepomp uit zet beneden dan is het wel binnen no-time koud, ik gebruik nu ongeveer 3 euro per dag aan stroom. All-in, dus PC, koelkast, airco, tv en vaatwasser/wasmachine. Oh ja, en de waterkoker :+

En de kerstboom :o

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 18-12-2021 13:44 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• -Junkiexp-
Hier ook de eerste echte koud meegemaakt met de Haier, gaat eigenlijk best prima.
Ik pas nu met de vorst wel een minimale nachtverlaging toe, ik ga terug naar 21 en overdag weer naar 23 graden.

Zit met -3 buiten rond de 800 watt, valt mij eigenlijk niet eens tegen.
Was vanavond toevallig even buiten en als de buitenunit tegen een defrost aanzit dan gaat hij wel een stuk meer geluid maken door al het ijs in de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uqCg354.jpg

Kort hierna is er een defrost begonnen, was wel nodig zeg maar.

• Kingsolo
  • Laatst online: 06-05 22:27
Ben nog een beetje zoekende bij het verwarmen. Kun je met deze lagere temperaturen de ventilatiestand juist beter op automatisch zetten of juist op een vaste stand? Draai de laatste dagen continu met 2 graad nachtverlaging.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kingsolo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:11:
Ben nog een beetje zoekende bij het verwarmen. Kun je met deze lagere temperaturen de ventilatiestand juist beter op automatisch zetten of juist op een vaste stand? Draai de laatste dagen continu met 2 graad nachtverlaging.
Dat hangt heel erg van de ruimte en de unit af, dat is echt een kwestie van uitproberen wat het beste past. Ik draai altijd op AUTO en ECO. Onder de 0 graden 24/7 zonder nachtverlaging (voor comfort en indirecte verwarming van overige de boven etage) Daarboven 24/8 1 graad nachtverlaging of van 23:00 - 8:00 gewoon helemaal uit.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:13:
[...]

Dat hangt heel erg van de ruimte en de unit af, dat is echt een kwestie van uitproberen wat het beste past. Ik draai altijd op AUTO en ECO. Onder de 0 graden 24/7 zonder nachtverlaging (voor comfort en indirecte verwarming van overige de boven etage) Daarboven 24/8 1 graad nachtverlaging of van 23:00 - 8:00 gewoon helemaal uit.
Met AUTO gaat hij toch automatisch kiezen voor koelen of verwarmen?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:29:
Hier ook de eerste echte koud meegemaakt met de Haier, gaat eigenlijk best prima.
Ik pas nu met de vorst wel een minimale nachtverlaging toe, ik ga terug naar 21 en overdag weer naar 23 graden.

Zit met -3 buiten rond de 800 watt, valt mij eigenlijk niet eens tegen.
Was vanavond toevallig even buiten en als de buitenunit tegen een defrost aanzit dan gaat hij wel een stuk meer geluid maken door al het ijs in de verdamper.

[Afbeelding]

Kort hierna is er een defrost begonnen, was wel nodig zeg maar.
Dat herken ik hier ook, geluid wordt inderdaad harder als er meer ijs in zit.

Als de bodemplaat vol met ijs zit dan is het helemaal feest. Mijn buurman appte me in februari toen het zo koud was. Takkeherrie buiten :X. Na een paar emmers heet water erin was het weer over :p

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:24
Kingsolo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:11:
Ik ben vandaag overgegaan op fanstand auto waar ik normaal 2/5 gebruik, is nu niet toereikend met -3 buiten. Woonkamer temp was gezakt tot 19,5 waar 21,5 normaal is.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben tevreden met mijn MHI SRK35ZSW, verwarmt een redelijk geisoleerde hoekwoning jaren '30, en dan de woonkamer van zo'n 100 m3. Zeker tussen 0 en 10 graden doet 'ie dat prima, boven 15 graden gaat 'ie pendelen omdat z'n minimum dan te hoog is (ik zet dat soms gewoon een raampje open of de deur naar de gang :) )

Overdag krijg ik het redelijk makkelijk op setpoint 21 graden, in de nacht zet ik hem tot nu toe uit. Maar ... dan koelt het met deze buitentemperaturen (-5) af tot 13 graden. In de ochtend betekent dat dus op vol vermogen weer opstoken. Vanmorgen heb ik dat gedaan in combinatie van de cv-installatie.

Totdat ik las over een kleine nachtverlaging van 1 of 2 graden, om de MHI zo efficienter te laten werken over 24 uur genomen. Best een idee. Paar vragen:

1. Zou een nachtverlaging van 1/2 graden oké zijn voor mijn woonkamer qua efficientie?
2. Of kan ik beter de cv gebruiken om in de ochtend een uurtje op te stoken?
3. Vanaf welke (buiten)temperatuur zou het handig zijn om nachtverlaging toe te passen? Onder 0? Of onder bijv. 5 graden?
4. Scheelt nachtverlaging defrosts? Ofwel: komen defrosts vooral voor vanaf een bepaald vermogen?

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 21:52
koelkast schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:13:
...

1. Zou een nachtverlaging van 1/2 graden oké zijn voor mijn woonkamer qua efficientie?
2. Of kan ik beter de cv gebruiken om in de ochtend een uurtje op te stoken?
3. Vanaf welke (buiten)temperatuur zou het handig zijn om nachtverlaging toe te passen? Onder 0? Of onder bijv. 5 graden?
4. Scheelt nachtverlaging defrosts? Ofwel: komen defrosts vooral voor vanaf een bepaald vermogen?
Heb hier hetzelfde apparaat hangen. Iets beter geïsoleerd rijtjeshuis met wat kleinere inhoud om te verwarmen (85m3). Ik merkte dat de AC langer op hoger vermogen doorging als ik hem in de nacht uit zette aangezien het nogal afkoelde gedurende de nacht. Bij toeval kwam ik er achter dat het break-even punt qua efficientie ongeveer op 3 graden ligt. Dit was trouwens zonder nachtverlaging omdat de unit dan wat sneller gaat pendelen (setpoint 23C, eco aan). Het scheelde niet heel veel rond deze temperatuur, misschien 300Wh.

Na vandaag denk ik overigens dat ik met vrieskou wel een nachtverlaging ga doen. Hij had er vannacht wat meer moeite mee.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:07:
Ik heb hem al sinds 7 uur op 21 graden staan en het is hier nog steeds 19 graden, dik onder het vriespunt is een 3,5kW unit toch niet voldoende voor de woon/eetkamer.
Daarom kan je met deze temperaturen het beste 24/7 verwarmen, qua verbruik scheelt het amper iets omdat de unit na een nachtverlaging enorm aan de bak moet wat slecht is voor de efficiëntie (en kans op defrosts) en comfort.

BGG is nu 20.7, eerste verdieping 18.8, zolder 17.2, de arme MHI 3.5SRK ZS staat er helemaal alleen voor >:)
/edit niet helemaal waar, mijn mini kantoortjes op zolder verwarm ik in de ochtend even bij met een ventilator kachel, daar was het 16c door het grote dakraam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl8odZ1_yMeLjn8WWqNOXqsESTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0kQx2YyAwXABD4pLBW2GBH1M.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 22-12-2021 10:26 ]

Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic