Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 2.385.031 views

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-04 08:20
Matched: haier
Deze airco afgelopen mei geïnstalleerd om de zolder te koelen/verwarmen.
Op zolder kan het in de winter nog wel eens 14-15 graden worden als de wind erop staat. Nu met de airco is het heerlijk warm met zo'n 19 graden op de zolder. Het is nog nooit zo lekker egaal warm geweest daar.

Betreft een 2,5kw Haier op 19 graden in quiet modus.
Verbruik is ongeveer 2 á 3 kWh per dag meer dan regulier en slaat ongeveer om het uur even aan voor zo'n 20-30 minuten.

Ben erg te spreken over deze Airco en het bedrag dat deze gekost heeft.
Maar hoe meten jullie exact wat de SCOP/SEER is van het apparaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2GOcnjuMOcGN1Zb5vL9q-sIdWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfagPtwuky0QAd4ILGcCXxZY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H3N3esW4XAV6kemHgbYCh4_5PA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5qi0sDIyxO3fLtpp9oedTMZ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door SmoothTweaker op 05-01-2021 16:11 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:00
SmoothTweaker schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:09:
Op zolder kan het in de winter nog wel eens 14-15 graden worden als de wind erop staat. Nu met de airco is het heerlijk warm met zo'n 19 graden op de zolder. Het is nog nooit zo lekker egaal warm geweest daar.

Verbruik is ongeveer 2 á 3 kWh per dag meer dan regulier en slaat ongeveer om het uur even aan voor zo'n 20-30 minuten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes, wat heb je betaald als ik vragen mag?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32
SmoothTweaker schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:09:

[Afbeelding][Afbeelding]
Een zolder is ook niet heel respectief omdat warmte van onderliggende ruimtes ook naar boven gaat en een zolder is vaak klein dus dat krijg je heel snel warm, je hebt dus wel alle factoren in jouw voordeel.
Om de uur even aanslaat bevestigd het al de isolatie is zeer goed of er zijn externe warmtebronnen aanwezig zoals computers.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2021 20:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Mensen ik heb een Haier Tundra 2.0 airco op de slaapkamer geïnstalleerd afgelopen zomer. Deze heeft ons goed door de warme dagen geholpen.

Wilde hem nu ook gaan gebruiken om de kamer te verwarmen maar ineens wat geks. Wanneer ik hem inschakel staat er op het display "09" (wanneer ik de temp aanpas staat kort de temperatuur op het schermpje en daarna weer 09). De buitenunit klinkt vervolgens eerst nog normaal maar gaat dan steeds meer lawaai maken, veel harder dan hij om te koelen doet. Ondertussen komt er uit de binnenunit geen lucht en draait de fan niet.

Uit angst dat hij ging opstijgen heb ik hem na x minuten weer uitgezet. Met uitschakelen ging de fan wel even kort draaien waarbij er een warme luchtstroom te voelen was.

Ik heb dit met een paar dagen ertussen twee keer geprobeerd met zelfde resultaat. Boekje kent geen code 09 en buitenunit zou bij verwarmen volgens specs moeten functioneren tot -7 graden dus ook geen probleem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door mrnn op 08-01-2021 16:08 ]

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-04 08:35

Trebbors

Failure is no option!

mrnn schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:05:
Mensen ik heb een Haier Tundra 2.0 airco op de slaapkamer geïnstalleerd afgelopen zomer. Deze heeft ons goed door de warme dagen geholpen.

Wilde hem nu ook gaan gebruiken om de kamer te verwarmen maar ineens wat geks. Wanneer ik hem inschakel staat er op het display "09" (wanneer ik de temp aanpas staat kort de temperatuur op het schermpje en daarna weer 09). De buitenunit klinkt vervolgens eerst nog normaal maar gaat dan steeds meer lawaai maken, veel harder dan hij om te koelen doet. Ondertussen komt er uit de binnenunit geen lucht en draait de fan niet.

Uit angst dat hij ging opstijgen heb ik hem na x minuten weer uitgezet. Met uitschakelen ging de fan wel even kort draaien waarbij er een warme luchtstroom te voelen was.

Ik heb dit met een paar dagen ertussen twee keer geprobeerd met zelfde resultaat. Boekje kent geen code 09 en buitenunit zou bij verwarmen volgens specs moeten functioneren tot -7 graden dus ook geen probleem.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Staat het hier misschien in? Geen E of F code? Dan misschien te herleiden dmv het knipperen van de led op de buitenunit.

https://www.google.com/ur...Vaw2bdKc8rAd0T7dPMypITWU7

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 08-01-2021 16:14 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Ronnnn let je een klein beetje op je dubbelposts? Er is een editknop ;)

Geen ervaringen met die merken. Op basis van mijn ervaringen met A en B merken zou ik zelf de volgende keer voor A gaan. Ik heb hier twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa had ik twee Mitsubishi Eletric’s geinstalleerd.

Ik zou in ieder geval de Haier zo inruilen voor een ME. Veel fijner regelgedrag. En de buitenunit van de Haier is tijdens verwarmen best wel gehorig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ronnnn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02-2021
Glashelder schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:08:

Geen ervaringen met die merken. Op basis van mijn ervaringen met A en B merken zou ik zelf de volgende keer voor A gaan. Ik heb hier twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa had ik twee Mitsubishi Eletric’s geinstalleerd.

Ik zou in ieder geval de Haier zo inruilen voor een ME. Veel fijner regelgedrag. En de buitenunit van de Haier is tijdens verwarmen best wel gehorig.
Oké...
Er zullen inderdaad best redenen zijn waarom de A-merken te verkiezen zijn. Maar duizenden euro's voor een aircosysteem gaat 'm echt niet worden voor mij. Dus ik probeer een beetje tot een goede balans van prijs/kwaliteit te komen. Die Zephir heeft goede reviews iig.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-01 18:22

mwk

Ronnnn schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Oké...
Er zullen inderdaad best redenen zijn waarom de A-merken te verkiezen zijn. Maar duizenden euro's voor een aircosysteem gaat 'm echt niet worden voor mij. Dus ik probeer een beetje tot een goede balans van prijs/kwaliteit te komen. Die Zephir heeft goede reviews iig.
We kunnen niet in elkaars portemonee kijken en voor elkaar een investeringsbeslissing maken. Ik zou vooral kijken welke ruimtes voor jou heel belangrijk zijn. Waar zou je het deze zomer graag koeler willen hebben? Wat is echt de meest belangrijke ruimte? Woonkamer? Slaapkamer? Installatiemogelijkheden zijn natuurlijk ook van belang. Je kan niet willekeurig een buitenunit of binnenunit ergens hangen. Als je een vrij compacte flat hebt kan het best de moeite zijn om een binnenunit in de hal te hangen in de buurt van de deur van de woonkamer en de slaapkamer. Immers, er is geen trapgat waar de koelte door verdwijnt.

In deze tijd zou ik dan een installateur zoeken die een Panasonic, Haier of iets in die buurt wil monteren. Laat geen bouwmarktding plaatsen. Dat is m.i. de installatiekosten niet waard.

Maarten

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 12:03
Glashelder schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:08:

Ik heb een panasonic en een haier beide zijn 3.5kw en de Haier is zo goed als geruisloos bij zowel koelen als verwarmen, De panasonic maakt (vooral bij lage toeren) zeker meer lawaai als de haier.
Wat velen misschien niet weten is dat Haier airco's in dezelfde fabriek als Daikin worden gemaakt.

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
bmwman schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb een panasonic en een haier beide zijn 3.5kw en de Haier is zo goed als geruisloos bij zowel koelen als verwarmen, De panasonic maakt (vooral bij lage toeren) zeker meer lawaai als de haier.
Wat velen misschien niet weten is dat Haier airco's in dezelfde fabriek als Daikin worden gemaakt.
Dus je merkt op dat de Panasonic meer geluid produceert (neem aan buiten unit)?
Vind je de kwaliteit van de haier beter?
Welk type Panasonic heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door Voske89 op 04-12-2022 22:45 ]

• Speedfightserv
[...]

Pindakaas en hagelslag van eigen merken van supermarkten worden vaak in de zelfde fabrieken gemaakt als A merken. Alleen de ingrediënten/recept zijn wel anders. Dit zelfde geld voor jouw voorbeeld dat de Haiers in de zelfde fabriek worden gemaakt als Daikin. Kan zijn dat men ander/dunner koper gebruikt, andere compressors etc.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Kan zijn dat jij het anders ervaart, of een ander model hebt (hier een 1U35S2SM1FA).

Vind het hier in ieder geval een redelijke herrieschopper :+ Ik heb tussen binnen en buiten ook 14 meter leiding zitten, dat kan er misschien ook nog wel mee te maken hebben :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ronnnn
mwk schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:49:
[...]

We kunnen niet in elkaars portemonee kijken en voor elkaar een investeringsbeslissing maken. Ik zou vooral kijken welke ruimtes voor jou heel belangrijk zijn. Waar zou je het deze zomer graag koeler willen hebben? Wat is echt de meest belangrijke ruimte? Woonkamer? Slaapkamer? Installatiemogelijkheden zijn natuurlijk ook van belang. Je kan niet willekeurig een buitenunit of binnenunit ergens hangen. Als je een vrij compacte flat hebt kan het best de moeite zijn om een binnenunit in de hal te hangen in de buurt van de deur van de woonkamer en de slaapkamer. Immers, er is geen trapgat waar de koelte door verdwijnt.

In deze tijd zou ik dan een installateur zoeken die een Panasonic, Haier of iets in die buurt wil monteren. Laat geen bouwmarktding plaatsen. Dat is m.i. de installatiekosten niet waard.
Ik zie dat Haier ook wel voor zeer mooie prijzen airco's verkoopt. Dat is wel een te bevelen merk dus?
Zie ook dat ze veel kortingen hebben nu.

Krijg met al die airco's wel een ernstig 'door de bomen het bos niet meer zien'- gevoel :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnnn op 18-01-2021 15:51 ]

• Speedfightserv
Ronnnn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Ik zie dat Haier ook wel voor zeer mooie prijzen airco's verkoopt. Dat is wel een te bevelen merk dus?
Zie ook dat ze veel kortingen hebben nu.

Krijg met al die airco's wel een ernstig 'door de bomen het bos niet meer zien'- gevoel :D
Haier is een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet.
Geluid en verbruik zal maar iets meer zijn dan de A merken ( Mitsubishi HI/ Mitsubishi Electric en Daikin zijn de A merken) maar daar is de prijs dan ook naar.

A merken zijn als je zelf plaats vaak maar een paar 100 verschil, dat is met een installateur er bij wel anders vandaar dat een Haier een prima is als je wat minder wil betalen.

Hier wordt Mitsubishi en Daikin veel gepredikt omdat het verschil voor een beter merk gewoon niet mega groot is vergeleken met een B merk.

Om je keus wat gerichter te maken:

A-merken:
Mitsubishi HI
Mitsubishi Electric
Daikin

B-merken
Haier,
LG
Panasonic
Gree
Midea

Dit gezegd hebbende zeg ik het weer: een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet. Je moet gewoon kijken hoeveel je het gebruik en hoeveel je daar voor over heb.

• Ronnnn
Speedfightserv schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:51:
[...]

Haier is een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet.
Geluid en verbruik zal maar iets meer zijn dan de A merken ( Mitsubishi HI/ Mitsubishi Electric en Daikin zijn de A merken) maar daar is de prijs dan ook naar.

A merken zijn als je zelf plaats vaak maar een paar 100 verschil, dat is met een installateur er bij wel anders vandaar dat een Haier een prima is als je wat minder wil betalen.

Hier wordt Mitsubishi en Daikin veel gepredikt omdat het verschil voor een beter merk gewoon niet mega groot is vergeleken met een B merk.

Om je keus wat gerichter te maken:

A-merken:
Mitsubishi HI
Mitsubishi Electric
Daikin

B-merken
Haier,
LG
Panasonic
Gree
Midea

Dit gezegd hebbende zeg ik het weer: een B merk, is daar dan van alles mis mee? Nee, dat denk ik zeker niet. Je moet gewoon kijken hoeveel je het gebruik en hoeveel je daar voor over heb.
Dat lijkt me niet. Er zijn vast ook best goede koopjes te vinden onder C-merken zelfs. Belangrijkste is dat het geen herrie maakt en het gewoon goed z'n werk doet.
Ik denk dat ook de B- en C-merken hun producten wel steeds meer verbeteren. Die willen ook gewoon tevreden klanten en kwaliteit leveren toch?

• bmwman
  • Laatst online: 03-02 12:03
Voske89 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Dus je merkt op dat de Panasonic meer geluid produceert (neem aan buiten unit)?
Vind je de kwaliteit van de haier beter?
Welk type Panasonic heb je?

Ben nog steeds aan het twijfelen welk merk en type ik in mijn woonkamer moet hangen.
Ik heb de haier flexis 3.5 kw mat zwart, ja die bevalt mij super en is echt heel erg stil. De panasonic is de cz serie, en ja daar heb ik toch wel redelijk wat problemen mee. gelijk de eerste dag was de printplaat al stuk maar is onder garantie vervangen.
Wat mij het meeste stoort is dat de buitenunit vrij snel bevriest als het buiten kouder wordt dan 3 graden, en hij in de omkeermodus gaat om weer te ontdooien. Dit proces duurt bij de panasonic ongeveer 20 minuten en bij een vochtige koude dag doet hij dit zowat om het uur. Hier hebben al meerdere monteurs naar gekeken, ze hebben geprobeerd dit op te lossen door er wat meer gas in te pompen maar heeft het probleem niet verholpen.
Ook staan beide buitenunits op een plat dak, en daar valt op dat de panasonic veel meer resoneert dan de haier unit.
Kwa warmte en verkoeling verneem ik eerlijk gezegd weinig verschil.

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Is het gebruikelijk dat een buitenunit bij verwarmen veel meer geluid produceert dan bij koelen?

Van de zomer mijn Haier Tundra 2.0 naar tevredenheid gebruikt maar nu tijdens verwarmen erg veel lawaai buiten. Vraag mij vooral af of dit bij koelen straks weer stiller is, zo niet dan ga ik namelijk een monteur bellen maar dat doe ik beter nu dan straks wanneer iedereen weer gaat bellen...

Kan dat nu niet testen want om te koelen dient het buiten minimaal 15 graden te zijn. Hij lijkt verder prima te functioneren, produceert wel gewoon warmte in de kamer. Maar met dit geluid kan ik het in de zomer niet maken om hem 's nachts aan te hebben.

Het is op de video lastig te horen want er is ook een lagere brom die hier niet hoorbaar is. Het is in ieder geval geen resoneren van de volledige buitenunit. Hij hangt stevig aan de muur en in plaats van de meegeleverde rubberen doppen zitten er grotere zachtere onder om trillingen tegen te gaan. Wanneer ik mijn gewicht op de behuizing zet wordt het niet stiller.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Kijk dit is een van de redenen dat ik wat moeite met je posts heb. Ik weet bijv. dat de combi van @Tsurany gewoon op de lijst van Daikin staat. Evenals die van @Ray en die hebben de door mij genoemde “problemen”. Dingen die volgens jou niet zouden bestaan en die volgens ‘ons’ gewoon ‘normaal’ zijn bij een multi opstelling. Het is alleen een ongewenst bijeffect wat de efficiëntie gewoon de nek omdraait. Daarom raden we het hier altijd niet aan (ligt aan de situatie).

Dan komt er iemand met veel ervaring langs die zegt dat onze praktijkervaring allemaal onzin is. Tsja, dan geloof ik het wel.
mrnn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:02:
Is het gebruikelijk dat een buitenunit bij verwarmen veel meer geluid produceert dan bij koelen?
Ja. Koelen is stukken stiller dan verwarmen. Mijn Haier Flexis produceert ook aanzienlijk meer geluid tijdens verwarmen.

Het wordt morgen weer koud. Maak hetzelfde filmpje maar eens tijdens een defrost, dan hoor je bijna niets.

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 29-01-2021 21:31 ]

• Speedfightserv

Van de zomer mijn Haier Tundra 2.0 naar tevredenheid gebruikt maar nu tijdens verwarmen erg veel lawaai buiten. Vraag mij vooral af of dit bij koelen straks weer stiller is, zo niet dan ga ik namelijk een monteur bellen maar dat doe ik beter nu dan straks wanneer iedereen weer gaat bellen...

Kan dat nu niet testen want om te koelen dient het buiten minimaal 15 graden te zijn. Hij lijkt verder prima te functioneren, produceert wel gewoon warmte in de kamer. Maar met dit geluid kan ik het in de zomer niet maken om hem 's nachts aan te hebben.

Het is op de video lastig te horen want er is ook een lagere brom die hier niet hoorbaar is. Het is in ieder geval geen resoneren van de volledige buitenunit. Hij hangt stevig aan de muur en in plaats van de meegeleverde rubberen doppen zitten er grotere zachtere onder om trillingen tegen te gaan. Wanneer ik mijn gewicht op de behuizing zet wordt het niet stiller.

[Streamable: Airco]
Condensors maken met verwarmen meer geluid. Als hij terug schaalt zal het wel minder moeten worden.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32

Sodeju wat hoor je die compressor tekeer gaan zeg, Bij Daikin had ik juist het idee dat bij verwarmen de buitenunit stiller is dan bij koelen.

Maar wordt het geluid niet minder als de unit een tijdje aan staat?

Hier kan ik de compressor niet horen denderen alleen de fan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• SmoothTweaker
Ik kan jullie advies denk ik ook wel gebruiken.

Afgelopen jaar een split unit geïnstalleerd en ben daar erg over te spreken. Betreft een Haier 2.5kw die voor zowel koelen als verwarmen gebruikt wordt op zolder.

Medio oktober krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en dat wil ik in één keer goed doen. Ik twijfel alleen erg over de setup. De woning zelf is voorzien van een Nibe warmtepomp en alle vertrekken op de zolder na hebben vloerverwarming.
De Airco wil ik gebruiken om te koelen en waar nodig 'snel' extra te verwarmen. (woonkamer, zolder)
Unit's kunnen of op de uitbouw, of garage dak komen te staan (voorkeur is garage dak)

Vertrekken:
Woonkamer: 55m2
Slaapkamer 1: ~12 m2
Slaapkamer 2: ~13 m2
Zolder wordt voorzien van een dakkapel en verdeeld in 2 kamers
Kamer 1: ~ 30 m2
Kamer 2: ~ 10 m2

Idee:
Single split: Woonkamer voorzien van een small duct airco 5kw welke in een koof gebouwd wordt.
Multisplit: slaapkamer 1&2 (2x 2,5kw)
Multisplit: zolderkamer 1&2 (2x 2,5kw)

Of alle ruimtes op 1 grote multisplit (4x 2,5kw)

Let even niet op de quick paint skills. Moet de boel nog intekenen in sketchup.
De gele 'blokken' zijn de binnenunits in concept idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5ezGK7m-bZ9aeL3oxJTh3JTtpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rsGrah7r2ErNEeylrWR7Th6w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPmXeU1G87uDdmxPTZXe8CkK4ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAbTcPwkx1Xu3mnLW6myTVfu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lKrl0SjvPlE0983v26vBrQq8hQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxEZgwhjmETMLYfcWmEvpDeG.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door SmoothTweaker op 30-01-2021 17:07 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mwk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik zit met hetzelfde. De woonkamer (ong 150m3) lijkt veel te gebruiken. Gister 18,9Kwh waarbij hij van 09:00 tot 23:00 op 20 graden stond. In de nacht staat hij op 13 graden. Buiten vroor het. Het verbruik is vooral overdag. In de nacht koelt het niet zo snel af dat hij ook dan aan moet. Huis is van 1995 met 'gewoon' dubbel glas. Af en toe gaan deuren open en dicht en ook de schuifpui naar de tuin.
Verbruik gister is dan ongeveer 19Kwh voor 14 uur verwarmen. Das ruim 1350W per uur. Zo heel gek is dat misschien ook weer niet. Een beetje föhn zit ook tussen de 1000W en 1500W en daar ga je niet de hele dag de kamer mee warm houden.
Ik vind het toch wel redelijk veel. Ik heb hier 125m3 ongeveer met een kamerdeur die altijd open staat. Die stook ik met een goedkope chinees (Haier Flexis Plus) naar 22 graden vrijwel 24/7 maar kom eigenlijk alleen op de hele koude dagen boven de 10 kWh voor de woonkamer.

Hebben jullie allebei hoekhuizen? Dat heb ik dan weer niet en dat scheelt wel behoorlijk vermoed ik :).

Vraag me af of het bij jullie toch ook niet gunstiger is om door te verwarmen? Misschien niet op 22 houden maar 13 is wel heel laag :p

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Headshot_NL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik zit daar iets onder, ongeveer 135m³
Hoe stook je? Ik heb hem op 19 graden staan, dan merk ik dat het daadwerkelijk 20,5 tot 21 graden is uiteindelijk. Elke avond zet ik hem uit, doorverwarmen kost bij mij meer dan een beetje verlagen en de volgende ochtend weer op temperatuur brengen.

Als je 800 watt gebruikt op enkel de unit beneden en de lucht is niet warm dan gaat er denk ik toch wat mis. Je zou met een cop van 4 meer dan 3kw aan verwarmingsvermogen moeten hebben.

Edit:
Dit was mijn verbruik van gisteren. Enkel beneden met ongeveer 135m³
2 of 3 keer een defrost gehad in de avond.
[Afbeelding]
Ik zet hem om 09:00 naar de 21 graden, om 17:00 naar 22 graden en dan 's avonds na 21:30 automatisch uit. Doorverwarmen lijkt bij mij niet rendabel, veel te veel energie. Opwarmen gaat relatief vlot en makkelijk, op temperatuur houden minder.
mwk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik zit met hetzelfde. De woonkamer (ong 150m3) lijkt veel te gebruiken. Gister 18,9Kwh waarbij hij van 09:00 tot 23:00 op 20 graden stond. In de nacht staat hij op 13 graden. Buiten vroor het. Het verbruik is vooral overdag. In de nacht koelt het niet zo snel af dat hij ook dan aan moet. Huis is van 1995 met 'gewoon' dubbel glas. Af en toe gaan deuren open en dicht en ook de schuifpui naar de tuin.
Verbruik gister is dan ongeveer 19Kwh voor 14 uur verwarmen. Das ruim 1350W per uur. Zo heel gek is dat misschien ook weer niet. Een beetje föhn zit ook tussen de 1000W en 1500W en daar ga je niet de hele dag de kamer mee warm houden.
Maar een fohn heeft een COP van 1, de airco haalt de 4 wel. Dus 1350W is in feite 5400W aan warmte.
vinom schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Heb je WiFi modules? Zo ja, monitor eens je cmpfreq om te kijken hoe hard je compressor aan het toeren is. En of hij dus terug moduleert zodra de ruimte op temperatuur is.
Ik heb die nog niet in mijn Node-RED flow zitten, zal hem er eens bij mikken tezamen met binnen temperatuur.
Glashelder schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:06:
[...]

Ik vind het toch wel redelijk veel. Ik heb hier 125m3 ongeveer met een kamerdeur die altijd open staat. Die stook ik met een goedkope chinees (Haier Flexis Plus) naar 22 graden vrijwel 24/7 maar kom eigenlijk alleen op de hele koude dagen boven de 10 kWh voor de woonkamer.

Hebben jullie allebei hoekhuizen? Dat heb ik dan weer niet en dat scheelt wel behoorlijk vermoed ik :).
Ik heb een hoekhuis en stook hem op naar liefst 21 of 22 graden anders voelt het koud aan. Bij die temperatuur geeft de Toon ook 22 graden aan dus het lijkt wel accuraat te zijn.
Vraag me af of het bij jullie toch ook niet gunstiger is om door te verwarmen? Misschien niet op 22 houden maar 13 is wel heel laag :p
Ik gok dat in zijn geval die 13 ook nooit gehaald wordt. Ik zak 's nachts echt niet onder de 18 graden. Voorheen had ik wel het idee dat het enorm zakte maar ik had koude lucht vanuit de spouwmuur die recht over m'n temperatuur sensor heen ging :o

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mwk

mwk

Glashelder schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:06:
[...]

Ik heb een vrijstaande woning van 1995.

Maarten

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04 11:30

al kunnen achterhalen wat de oorzaak is? Ik heb een daikin en ik dacht ik zet hem even op verwarmen. Mijne maakt ongeveer hetzelfde geluid. Ik heb hem maar 10 minuten aangehad overigens. Het verwarmen gaat snel maar dat geluid van die buitenunit is redelijk te horen in de slaapkamer

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vraag me af of die max wel klopt. Mijn Haier heeft een rated current van 7.2A (1656) en die heb ik sporadisch ook wel eens op 2 kW gezien :+

Als het binnen flink afgekoeld is en je 30 graden vraagt bijv :X

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:27:
Ik vraag me af of die max wel klopt. Mijn Haier heeft een rated current van 7.2A (1656) en die heb ik sporadisch ook wel eens op 2 kW gezien :+

Als het binnen flink afgekoeld is en je 30 graden vraagt bijv :X
De specs geeft aan "Nominal Running Current", dus neem aan over langere tijd max. gemiddeld en dan alleen buitenunit tijdens verwarmen?

• mauri25
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-02-2025
1 Haier airco van mij wil niet koelen.
Als ik hem aanzet op verwarmen dan gaat na 5 minuten wachten de compressor op enorm lage toeren draaien (alsof hij vastzit) daarna gaat hij langzaam steeds hoger in de toeren en valt hij vervolgens in 1 klap uit.

Wat zou dit kunnen zijn? Binnenunit gaat blazen dus deze ziet geen storing.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 22:47
mauri25 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:11:
1 Haier airco van mij wil niet koelen.
Als ik hem aanzet op verwarmen dan gaat na 5 minuten wachten de compressor op enorm lage toeren draaien (alsof hij vastzit) daarna gaat hij langzaam steeds hoger in de toeren en valt hij vervolgens in 1 klap uit.

Wat zou dit kunnen zijn? Binnenunit gaat blazen dus deze ziet geen storing.
Misschien moet hij bijgevuld of heb je een lek? Hoe oud is ie, nieuw dan kan iets niet goed zitten. > 4 jaar dan kan bijvullen nodig Zijn.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn Haier vertoond overigens soortgelijk gedrag. Die wil ook nog wel eens uitvallen bij 500W om vervolgens weer op te starten (en te blijven hangen) op ~300.

Iets wat volgens de specificaties eigenlijk niet mogelijk is 8)7.

• Mcl90
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-02 16:14
Beste leden,

Ik heb sinds kort een haier 5kw airco om mee te verwarmen. Ik heb alleen het volgende probleem, als ik de airco een aantal graden hoger zet dan de temperatuur in de ruimte dan zie ik het aantal opgenomen watt stijgen. Dit meet ik via een externe stroommeter (wifi en app). Echter draait de airco maar een aantal minuten op hoger vermogen (+-2000watt) om vervolgens geleidelijk terug te zakken naar +-300-400watt. Na een aantal minuten neemt het vermogen weer toe en herhaalt dit proces zich. Betekent dit dat een airco tijdens het verwarmen niet langdurig op vol vermogen kan draaien? Op deze manier word de ingestelde temperatuur niet gehaald. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hiermee hebben?
Woonkamer is +-150m3

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mcl90 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:57:
Beste leden,

Ik heb sinds kort een haier 5kw airco om mee te verwarmen. Ik heb alleen het volgende probleem, als ik de airco een aantal graden hoger zet dan de temperatuur in de ruimte dan zie ik het aantal opgenomen watt stijgen. Dit meet ik via een externe stroommeter (wifi en app). Echter draait de airco maar een aantal minuten op hoger vermogen (+-2000watt) om vervolgens geleidelijk terug te zakken naar +-300-400watt. Na een aantal minuten neemt het vermogen weer toe en herhaalt dit proces zich. Betekent dit dat een airco tijdens het verwarmen niet langdurig op vol vermogen kan draaien? Op deze manier word de ingestelde temperatuur niet gehaald. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hiermee hebben?
Woonkamer is +-150m3
Geef eens wat meer info wat voor merk /type is het, met wat voor instellingen draai je (bijv. ECO mode /silent mode etc)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mcl90 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:57:
Beste leden,

Woonkamer is +-150m3
Ik heb ook zoiets

Ik denk dat hij gaat terug gaat moduleren omdat de retour temp te hoog is. als je je afgifte vergroot door de ventilator harder te zetten gaat het denk ik langer "goed"
maar opzich is dit wat je wilt. een rustig lopende wp met een lage ventilator stand,

Als ik mijn 3,5 KWchinees op de auto stand zet zal hij de ventilator ook zeker verhogen als ik veel vermogen vraag. op de verwamings stand met een lage ventilator stand heb ik ongeveer wat jij beschrijft.

maar misschien denk ik teveel L/W wp :P

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-02-2021 20:09 ]

• Mcl90
  • Laatst online: 16-02 16:14
Beste, het gaat hier om een Haier Tundra 5kw. Fan op stand auto en geen eco aan. Zoals twain4me omschrijft gaat de fan bij veel warmtevraag automatisch harder draaien. Het probleem doet zich echter alleen voor als ik de temperatuur een aantal graden hoger zet dan de temperatuur in de ruimte. Ook valt mij op dat de airco terug moduleert naar 300-400watt de fan in de laagste stand gaat draaien. Vervolgens na een aantal minuten loopt het vermogen weer langzaam op en gaat de fan weer harder draaien. Ook door de fan handmatig op de hoogste stand te zetten blijft dit probleem zich voordoen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Of je gaat voor de Tweakers optie, de unit zelf tweaken.. :+ wat ik dus gedaan heb.

Ik heb de temperatuursensor verplaatst zodat die in de aangezogen lucht zit en ik heb daar een stille fan op gezet. De unit pendelt nu nog steeds, maar wacht niet zo lang meer totdat die weer aan gaat :+. Gevolg is een veel stabielere temperatuur.

Vast wel een iets minder lange levensduur, maar boeiend, het is een Haier van 600 euro.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nou ik heb volgens mij nooit gezegd dat ik pendelen ten kostte van alles wil voorkomen :+ Als ik het kan vermijden dan is dat fijn maar niet ten kostte van alles. Bijv. liever een beetje gependel dan méér energieverbruik (tot op zekere hoogte natuurlijk).

Dus vandaar dat ik persoonlijk liever een single split gebruik die niet overgedimensioneerd is :). En overigens heb ik geen Panasonic maar een Haier. Die stopt wel met blazen bij verwarmen maar niet bij koelen. Dat gedrag kan je met een instelling overigens beïnvloeden, maar alleen bij koelen 8)7.

En wat ik ertegen heb: ik ben er sinds kort achter dat ik wat plekken heb in de keuken waar het tocht. Denk dat dat verklaard waarom hier de temperatuur relatief snel daalt als de unit uit gaat.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dizkobeatz schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:10:
Beste mede-forumgebruikers,

Ik heb al een tijd problemen met mijn split-unit airco. Deze is geplaatst augustus 2019 op een plat dak voor mijn slaapkamerraam. Hij is geplaatst door iemand die bij een installatiebedrijf werkt maar in zijn eigen tijd. Ik kan hierbij dus niet aankloppen bij een bedrijf maar hoop dat deze persoon het voor mij oplost. Echter krijg ik niet de indruk dat hij weet waar het probleem in zit. De airco is uiteraard in 2019 niet veel meer gebruikt. Het betreft een Mitsubishi outdoor unit SRC20ZS-W en indoor unit Mitsubishi SRK20ZS-W.

Sinds 2020 geeft deze regelmatig geluidsoverlast(dus redelijk snel na gebruik). Te horen is een brom-toon die dusdanig luid is dat je er midden in de nacht van wakker wordt. De persoon die hem heeft geplaatst is nog een aantal keer terug geweest om te kijken wat het probleem is. Echter is er geen pijl op te trekken wanneer hij wel en niet dit geluid maakt. Soms een tijd niet, dan 10 minuten wel en dan weer niet....

Hij heeft mij gemeld contact opgenomen te hebben met de leverancier en die gaf aan dat er misschien teveel koudemiddel in zou zitten vanaf de fabriek. Hij heeft toen een deel koudemiddel eruit gehaald maar gisteren gaf hij toch weer lawaai. Het geluid lijkt achter de kast met de aan/uit knop vandaan te komen.

Bijgevoegd de volgende opname:

De volgende video is van gisteren:
[YouTube: Geluid Airco]

De geluidsopname zijn van 2020 waarbij het geluid van 1 ik het vaakst hoor.
https://soundcloud.com/user-273659931/sets/geluid-airco

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr

Roy
Mijn Haier maakte in de afgelopen winterperiode ook zo'n geluid op een gegeven moment. Toen was er blijkbaar ijs onder de compressorbehuizing gekomen op een of andere manier, waardoor echt alle trillingen één op één doorgegeven werden aan de behuizing.

Heb je de kap er wel eens afgehaald?

• Dizkobeatz
  • Laatst online: 10-02-2024
Glashelder schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Mijn Haier maakte in de afgelopen winterperiode ook zo'n geluid op een gegeven moment. Toen was er blijkbaar ijs onder de compressorbehuizing gekomen op een of andere manier, waardoor echt alle trillingen één op één doorgegeven werden aan de behuizing.

Heb je de kap er wel eens afgehaald?
Vandaag de bovenste kap en de kap van de voorkant los gehaalt. Zie niks raars. De kap die voor het compressor gedeelte durfde ik niet los te halen voordat ik vanalles aanhaal wat ik niet meer terug krijg. Hele dag de airco aan gehad. Geen problemen en geen geluid...

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:04
Ik ben ook voornemens om een airco te gaan importeren via climamarket.eu. Echter aangezien airco's niet mijn kennisgebied is, heb ik een vraagje;

Graag zou ik een multi-split willen van Haier (dit merk, omdat ik al een multi-split in het verleden heb laten installeren).

De situatie is als volgt; Ik wil 2 units installeren in de woonkamer + (master) slaapkamer. Voor de woonkamer zou een 5KW volstaan, voor de slaapkamer een 2 of 2,5KW zelfs. Echter, als ik de product specificaties raadpleeg zou ik komen op het volgende (via http://airco.wasco.nl/wp-...o-Airco-Brochure-2019.pdf).

1x binnen deel slaapkamer met 2,6KW koel vermogen.
1x binnen deel woonkamer met 5KW koel vermogen.
1x buiten deel (bijv. 2u50s2sm1fa) met 5KW koel vermogen.

Nu twijfel ik of de het vermogen van beide binnen units bij elkaar moet optellen om zo het vermogen van de buitenunit daar op af te stemmen. Dat betekend dat in bovengenoemd voorbeeld de buitenunit onder capaciteit heeft wanneer beide units ingeschakeld zijn. Is mijn aanname correct? Dien ik de buitenunit hierbij dan op te schalen naar bijv. 7KW.

Is er iemand bekend met de diverse series binnen units van Haier? Momenteel heb ik zelf de Tundra 2.0?

Gaat volgens mij niet om een water/water warmtepomp dus verplaatst. Graag op letten de volgende keer :)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 15-03-2021 15:31 ]

• mwk

mwk

[Deva] schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:31:
Ik ben ook voornemens om een airco te gaan importeren via climamarket.eu. Echter aangezien airco's niet mijn kennisgebied is, heb ik een vraagje;

Graag zou ik een multi-split willen van Haier (dit merk, omdat ik al een multi-split in het verleden heb laten installeren).

De situatie is als volgt; Ik wil 2 units installeren in de woonkamer + (master) slaapkamer. Voor de woonkamer zou een 5KW volstaan, voor de slaapkamer een 2 of 2,5KW zelfs. Echter, als ik de product specificaties raadpleeg zou ik komen op het volgende (via http://airco.wasco.nl/wp-...o-Airco-Brochure-2019.pdf).

1x binnen deel slaapkamer met 2,6KW koel vermogen.
1x binnen deel woonkamer met 5KW koel vermogen.
1x buiten deel (bijv. 2u50s2sm1fa) met 5KW koel vermogen.

Nu twijfel ik of de het vermogen van beide binnen units bij elkaar moet optellen om zo het vermogen van de buitenunit daar op af te stemmen. Dat betekend dat in bovengenoemd voorbeeld de buitenunit onder capaciteit heeft wanneer beide units ingeschakeld zijn. Is mijn aanname correct? Dien ik de buitenunit hierbij dan op te schalen naar bijv. 7KW.

Is er iemand bekend met de diverse series binnen units van Haier? Momenteel heb ik zelf de Tundra 2.0?

[mbr]Gaat volgens mij niet om een water/water warmtepomp dus verplaatst. Graag op letten de volgende keer :)[/mbr]
Je hebt vrijwel nooit full time vol vermogen nodig. Dus ik zou de buitenunit onderdimensioneren.
Ben wel benieuwd hoe bestellen bij Climamarket zich verhoudt tot de gereguleerde import van f-gassen.

Maarten

• SmoothTweaker
vrefos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:28:
[...]

Ik ben inmiddels al dagen op zoek naar zoiets. Ik sta op het punt ze zelf te maken, dubbelwandig en geïsoleerd. Ik ga eerst nog even op zoek op de Amerikaanse markt, daar is dit meer standaard dan hier in NL. Er is een HVAC forum, misschien dat we daar nog wat meer informatie kunnen vinden. Ik duik er vanavond in.
Ik ben benieuwd of jij een stuk verder gaat komen. Zelf heb ik wel e.e.a. gevonden maar niet exact wat ik zocht. Dit moet toch een standaard iets zijn zou je denken? installateurs gebruiken dit vast vaker.

Ik keek eerst naar de Slim Duct van Haier maar vind dat rooster niet zo heel erg mooi :X vandaar dat ik een volledig weggewerkte versie wil.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Je zou even moeten zoeken of je een offset kan instellen. Mijn Haier en Fujitsu's kunnen dat.

• SmoothTweaker
Hoe werkt zo'n combinatietabel bij een Multisplit situatie precies?

Als voorbeeld heb ik hier een Haier 4U75S2SR3FA
Daar staat in de combinatie tabel met 3 aansluiting het volgende:
Combinaties: 2.0 / 2.0 / 5.0
Capaciteit (kW) 1.63 / 1.63 / 4.24

Betekent dit dat bij een volledige belasting dit de maximale waardes zijn? die worden namelijk toch nooit bereikt aangezien de units nooit allemaal 100% draaien. Of limiteert de multisplit het maximale vermogen standaard hierop.

Misschien een hele domme vraag maar kan een multisplit gelijktijdig voorzien in warmte en koude vraag (ene unit verwarmen en andere unit koelen?

• Notna
  • Laatst online: 03-04 21:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:24:
Hoe werkt zo'n combinatietabel bij een Multisplit situatie precies?

Als voorbeeld heb ik hier een Haier 4U75S2SR3FA
Daar staat in de combinatie tabel met 3 aansluiting het volgende:
Combinaties: 2.0 / 2.0 / 5.0
Capaciteit (kW) 1.63 / 1.63 / 4.24

Betekent dit dat bij een volledige belasting dit de maximale waardes zijn? die worden namelijk toch nooit bereikt aangezien de units nooit allemaal 100% draaien. Of limiteert de multisplit het maximale vermogen standaard hierop.

Misschien een hele domme vraag maar kan een multisplit gelijktijdig voorzien in warmte en koude vraag (ene unit verwarmen en andere unit koelen?
Op die laatste vraag: nee dat kan niet omdat de natuurkunde erachter exact andersom werkt bij koelen of verwarmen. Je kan wel de ventilator aanzetten en met een andere unit koelen (of verwarmen) maar niet verwarmen én koelen.

Xbox Live ID:Notna8310

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-04 18:11
Ik heb een Haier buitenunit (5U105S2SS3FA) en twee binnenunits (AS71S2SF2FA-1 + AS42S2SF2FA-1) gekocht. Ik was er namelijk van uit gegaan dat alle multi-split binnenunits compatible zijn met de buitenunits. Ik had ook gecontroleerd dat de 7.1 KW binnenunit en een 4.2 KW binnenunit samen op deze buitenunit kunnen.

Nu heb ik alles ontvangen en zag ik dat de AS71S2SF2FA-1 een aansluitmaat heeft van 3/8" + 5/8", dit terwijl de buitenunit 5 x 1/4" 3 x 3/8" + 2 x 1/2". Kun je deze binnenunit middels een verloopstuk dan wel aansluiten op deze buitenunit? Of kan deze binnenunit niet aangesloten worden op deze buitenunit?

• SmoothTweaker
Ferdeltje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
Ik heb een Haier buitenunit (5U105S2SS3FA) en twee binnenunits (AS71S2SF2FA-1 + AS42S2SF2FA-1) gekocht. Ik was er namelijk van uit gegaan dat alle multi-split binnenunits compatible zijn met de buitenunits. Ik had ook gecontroleerd dat de 7.1 KW binnenunit en een 4.2 KW binnenunit samen op deze buitenunit kunnen.

Nu heb ik alles ontvangen en zag ik dat de AS71S2SF2FA-1 een aansluitmaat heeft van 3/8" + 5/8", dit terwijl de buitenunit 5 x 1/4" 3 x 3/8" + 2 x 1/2". Kun je deze binnenunit middels een verloopstuk dan wel aansluiten op deze buitenunit? Of kan deze binnenunit niet aangesloten worden op deze buitenunit?
De gaszijde van een 5/8" is 15.88mm en een 1/2' is 12.7. Of het verschil uitmaakt voor de capaciteit en efficiëntie van de unit weet ik niet. De combinatie staat wel vermeld in de combinatietabel van Haier.

Wel weet ik dat er verloopwartels zijn die je eventueel zou kunnen gebruiken.
https://www.handelsondern...p/wartel-5-8-wartel-x-1-2

• Ferdeltje
SmoothTweaker schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:52:
[...]

De gaszijde van een 5/8" is 15.88mm en een 1/2' is 12.7. Of het verschil uitmaakt voor de capaciteit en efficiëntie van de unit weet ik niet. De combinatie staat wel vermeld in de combinatietabel van Haier.

Wel weet ik dat er verloopwartels zijn die je eventueel zou kunnen gebruiken.
https://www.handelsondern...p/wartel-5-8-wartel-x-1-2
Dank voor je reactie. Misschien toch de fabrikant maar ff mailen wat die er van zegt. En dan eventueel zo’n wartel bestellen.

• Ferdeltje
Ferdeltje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in het antwoord. Ik heb van de fabrikant begrepen dat je dit met een verloop kunt aansluiten.

• Decile
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-03 21:31
Hallo felllow Tweakers,

Ik heb een offerte gehad voor een multi-split systeem (voornamelijk voor koelen). Echter ben ik niet overtuigd van het merk en de prijs, daarom post ik het hier voor onafhankelijk advies.

Hier is de offerte:
Haier Airco 5kW buitenunit met 1 x Flexis Plus 3,5kW en 1 x Pearl 2,5kW - €1774
Condenspomp Aspen mini aqua - €112
Materiaal o.a. goot, koelleiding, condensafvoer, big foots, stuurstroom kabels en perskoppelingen - €450
Volledige montage en in gebruik stelling - €750

Totaal uit de BTW dus €3086 en in de BTW €3734
(de prijzen achter de komma zijn weg gelaten om het een beetje overzichtelijk te houden)

De buitenunit word op de uitbouw aan de voorkant van mijn rijtjeshuis gezet. Ik heb vernomen dat buitenunits aan de voorkant niet meer mag, maar aangezien die van mij niet in het zicht staat, zou het moeten kunnen. Ik ga dit echter nog wel even navragen bij mijn gemeente.

Ik heb wel vertrouwen in het kW en de montage, echter bij het merk en de prijs heb ik mijn vragen bij. Het lijkt mij dat Haier een B-merk is wat veel A-merk-features wil hebben voor een zachter prijsje. Maar doe ik hier goed aan?

Bij voorbaat dank!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-04 08:45
@Decile Haier is in Nederland relatief onbekend, maar dat wil niet zeggen dat het een B merk is.
Ik geloof zelfs dat het 1 van de grootste airco producenten is in de wereld markt. Alleen Nederland is maar een klein landje en hier was geen distributie netwerk.
Dat zal nu wel veranderen nu Wasco dit doet en ik denk dat ze snel meer bekend gaan worden.
Ik zou ze niet uitsluiten.
https://www.wasco.nl/merk/haier

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Decile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:11:
Hallo felllow Tweakers,

Ik heb een offerte gehad voor een multi-split systeem (voornamelijk voor koelen). Echter ben ik niet overtuigd van het merk en de prijs, daarom post ik het hier voor onafhankelijk advies.

Hier is de offerte:
Haier Airco 5kW buitenunit met 1 x Flexis Plus 3,5kW en 1 x Pearl 2,5kW - €1774
Condenspomp Aspen mini aqua - €112
Materiaal o.a. goot, koelleiding, condensafvoer, big foots, stuurstroom kabels en perskoppelingen - €450
Volledige montage en in gebruik stelling - €750

Totaal uit de BTW dus €3086 en in de BTW €3734
(de prijzen achter de komma zijn weg gelaten om het een beetje overzichtelijk te houden)

De buitenunit word op de uitbouw aan de voorkant van mijn rijtjeshuis gezet. Ik heb vernomen dat buitenunits aan de voorkant niet meer mag, maar aangezien die van mij niet in het zicht staat, zou het moeten kunnen. Ik ga dit echter nog wel even navragen bij mijn gemeente.

Ik heb wel vertrouwen in het kW en de montage, echter bij het merk en de prijs heb ik mijn vragen bij. Het lijkt mij dat Haier een B-merk is wat veel A-merk-features wil hebben voor een zachter prijsje. Maar doe ik hier goed aan?

Bij voorbaat dank!
Ik heb er een hangen (Flexis 3,5) en op zich is het geen slecht functionerend spul. De wifi doet het altijd en in de winter houdt hij ons huis warm en in de zomer koel :+

Voor verwarmen vind ik de auto stand onbruikbaar. Hij heeft de voorkeur om heel stil te zijn maar gaat dan meer energie verbruiken. Ik accepteer dan iets meer geluid ten kostte van energieverbruik. Gezien jij voornamelijk gaat koelen is dat allemaal geen issue.

Buitenunit is verder niet bijzonder luidruchtig maar ook niet heel erg stil. Vooral op lage toerentallen wil je hem wel eens horen. Maar dat is bij wel meer merken zo. MHI heeft dat blijkbaar ook.

Als ik overigens achteraf terugkijk dan zou ik A klasse spul nemen, omdat ik vermoed dat die een beter verwarmingrendement hebben. Die van de Haier lijkt niet super te zijn, maar ik weet niet of dat wellicht komt door mijn lange leidingen..

• Decile
Glashelder schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Ik heb er een hangen (Flexis 3,5) en op zich is het geen slecht functionerend spul. De wifi doet het altijd en in de winter houdt hij ons huis warm en in de zomer koel :+

Voor verwarmen vind ik de auto stand onbruikbaar. Hij heeft de voorkeur om heel stil te zijn maar gaat dan meer energie verbruiken. Ik accepteer dan iets meer geluid ten kostte van energieverbruik. Gezien jij voornamelijk gaat koelen is dat allemaal geen issue.

Buitenunit is verder niet bijzonder luidruchtig maar ook niet heel erg stil. Vooral op lage toerentallen wil je hem wel eens horen. Maar dat is bij wel meer merken zo. MHI heeft dat blijkbaar ook.

Als ik overigens achteraf terugkijk dan zou ik A klasse spul nemen, omdat ik vermoed dat die een beter verwarmingrendement hebben. Die van de Haier lijkt niet super te zijn, maar ik weet niet of dat wellicht komt door mijn lange leidingen..
Als ik ook wilde verwarmen, had ik waarschijnlijk een unit genomen A+++/A+++ verwarmen/verkoelen. De Haier die nu op de offerte staat is A++ verwarmen en dat schijnt toch aardig op het rendement in te hakken. Echter zijn de Mitsubishi's en Daikin's zo duur dat ik het toch een beetje overkill vind.

Ook zie ik dat Haier gebruikt maakt van verschillende compressoren in hun buitenunits. In een Flexis zit vaak een compressor van Hitachi maar de Pearl buitenunits een compressor van een merk genaamd ''Highly''. Als ik dan de specificaties zie zijn de compressoren van Hitachi toch een stuk beter (vooral qua geluidsproductie).

Daar wil ik dus nog achteraan voordat ik hem laat installeren. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Hitachi compressor, dat scheelt toch snel 12 decibel.

Kleine edit: De Buitenunit op de offerte schijnt gebruik te maken van een Mitsubishi compressor:
https://www.wasco.nl/arti...w-r32-2u50s2sm1fa/7817620

[ Voor 5% gewijzigd door Decile op 22-05-2021 16:46 . Reden: Reden van edit ]

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-03 13:54
Decile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:34:
[...]

Als ik ook wilde verwarmen, had ik waarschijnlijk een unit genomen A+++/A+++ verwarmen/verkoelen. De Haier die nu op de offerte staat is A++ verwarmen en dat schijnt toch aardig op het rendement in te hakken. Echter zijn de Mitsubishi's en Daikin's zo duur dat ik het toch een beetje overkill vind.

Ook zie ik dat Haier gebruikt maakt van verschillende compressoren in hun buitenunits. In een Flexis zit vaak een compressor van Hitachi maar de Pearl buitenunits een compressor van een merk genaamd ''Highly''. Als ik dan de specificaties zie zijn de compressoren van Hitachi toch een stuk beter (vooral qua geluidsproductie).

Daar wil ik dus nog achteraan voordat ik hem laat installeren. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een Hitachi compressor, dat scheelt toch snel 12 decibel.

Kleine edit: De Buitenunit op de offerte schijnt gebruik te maken van een Mitsubishi compressor:
Zou toch kijken naar een unit van een A Merk, dat moet lukken voor rond hetzelfde bedrag misschien iets meer.

De haier 5 KW heeft volgens mij onderstaande specificaties:
SEER:6.5(A++) Koelen
SCOP: 4.1(A+) Verwarmen
Geluidsdruk buitenunit:53db

De A Merken zitten met koelen gemiddeld op de 8.5 SEER +- voor multisplits en SCOP 4.5+ Daarnaast is de geluidsdruk een stuk lager.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Decile schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:34:
[...]

Mitsubishi of Hitachi allebei prima :). Mijne heeft een Hitachi.

Mijn combi werd aangeprezen als A+++ (daarom had ik ‘m genomen en geen Mitsubishi of Daikin, die waren in die klasses vèèl duurder). Maar de verbruikscijfers vallen me toch iet wat tegen. Maar omdat ik zonnepanelen heb bespaar ik sowieso.. en de unit kostte inclusief installatie iets van 800 :+

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pietje555 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:24:
@Decile Haier is in Nederland relatief onbekend, maar dat wil niet zeggen dat het een B merk is.
het 1 heeft niks met het ander te maken. 99% van de mensen kennen mitsubisi alleen van die grijze plugin hokken die je overal ziet rijden, dat ze ook aircos maken (en kerncentrales) hebben mensen geen idee van.
Ik geloof zelfs dat het 1 van de grootste airco producenten is in de wereld markt.
mcdonals is de grootste resturantketen te wereld, dat maakt ze nog niet een culinair hoogstandje.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 23-05-2021 00:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Decile
Glashelder schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Nog een vraag naar aanleiding van jouw comment;
In de Flexis zit een UV ''filter'' die bacteriën en virussen moet bestrijden. Mijn vraag gaat echter om geur bestrijding in mijn huis. Mijn maag is best gevoelig en wanneer er kookluchtjes blijven hangen, is dit direct merkbaar.

Is de Flexis goed in de bestrijding van deze geurtjes?

Ook lees ik dat de geluidsdruk van 53 dB best fors is en dat A-merken stiller zouden zijn. Echter zal in mijn unit een compressor van Mitsubishi zitten, en ik kan mij lastig inbeelden dat een unit van Mitsubishi stiller zou zijn, aangezien ze gebruik maken van dezelfde compressor.

Bij voorbaat dank!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Decile schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:47:
[...]

Nog een vraag naar aanleiding van jouw comment;
In de Flexis zit een UV ''filter'' die bacteriën en virussen moet bestrijden. Mijn vraag gaat echter om geur bestrijding in mijn huis. Mijn maag is best gevoelig en wanneer er kookluchtjes blijven hangen, is dit direct merkbaar.

Is de Flexis goed in de bestrijding van deze geurtjes?

Ook lees ik dat de geluidsdruk van 53 dB best fors is en dat A-merken stiller zouden zijn. Echter zal in mijn unit een compressor van Mitsubishi zitten, en ik kan mij lastig inbeelden dat een unit van Mitsubishi stiller zou zijn, aangezien ze gebruik maken van dezelfde compressor.

Bij voorbaat dank!
Dat is de health optie inderdaad. Ik vind het altijd lastig inschatten of dat nou heel goed helpt tegen kookluchtjes eigenlijk. Ik heb wel eens kookluchtjes in de woonkamer maar dan zet ik ook altijd de afzuiging aan :p Het is dan lastig te zeggen wat effectiever is :+

En geluidsniveau’s zijn altijd lastig omdat fabrikanten die vaak op hun eigen manier opgeven. Laatst was er hier een Toshiba met een hele lage waarde, maar die werd blijkbaar op enkele meters afstand gemeten. Dat is dan weer lastig vergelijken..

Ik vind de Haier die ik heb niet bijzonder stil maar storend vind ik het ook niet (mijn buren ook niet overigens terwijl ik er bij herhaling om gevraagd had, een van de buren gaf later aan dat hij zich zorgen maakte bij de plaatsing maar na enkele weken was hij het apparaat alweer vergeten omdat ‘ie er niks van had gemerkt :+ ). Alleen bij hele lage toerentallen resoneert ie een beetje, moet daar nog eens naar kijken. Misschien haal ik het achterste rooster eraf. Dar hebben verschillende anderen bij MHI units gedaan en dat schijnt te werken.

• RAR_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 15:16
Vorige week ook een Haier Multi-split 2x 2,5kw gekocht en opgehangen.
Betreft het nieuwe 2021 model de Haier Pearl. SEER: 7,5 (A++) en SCOP 4,2 (A+) Buitenunit heeft een mitsubishi compressor en de binnenunit heeft een quiet stand waarbij hij 18 dB(A) doet! Standaard wifi ingebouwd. Ben er wel een vol weekend bezig geweest om de leidingen en kabels te trekken om zo min mogelijk goten en dergelijke te gebruiken. (Er zijn dus wel wat koven geopend in huis.)

Ik was in totaal iets meer dan €1700 kwijt voor al het materiaal en in bedrijf stelling. (Ik werk in de installatietechniek)

Laat de zomer maar komen! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNn6ibQiK6_aDgATVvJHWayAmaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Welq8vOzO5yvGNkWy6zfHXx3.jpg?f=user_large

En ja de stickers moet ik nog verwijderen :9

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-04 14:36
RAR_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:21:
Vorige week ook een Haier Multi-split 2x 2,5kw gekocht en opgehangen.
Betreft het nieuwe 2021 model de Haier Pearl. SEER: 7,5 (A++) en SCOP 4,2 (A+) Buitenunit heeft een mitsubishi compressor en de binnenunit heeft een quiet stand waarbij hij 18 dB(A) doet! Standaard wifi ingebouwd. Ben er wel een vol weekend bezig geweest om de leidingen en kabels te trekken om zo min mogelijk goten en dergelijke te gebruiken. (Er zijn dus wel wat koven geopend in huis.)

Ik was in totaal iets meer dan €1700 kwijt voor al het materiaal en in bedrijf stelling. (Ik werk in de installatietechniek)

Laat de zomer maar komen! 8)

[Afbeelding]

En ja de stickers moet ik nog verwijderen :9
Hoe heb je de condens afvoer geregeld bij deze opstelling?

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-03 16:49
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek hoe ik ook alweer de fan laat door lopen terwijl de compressor uit staat in de koel modus bij de Haier Flexis.

Ik heb het bij een van mijn units ingesteld, maar ik kan niet meer vinden hoe 😅

Mocht iemand dat nog weten alvast dank!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
flippy schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:15:
[...]

gedrag ligt heel erg aan de unit. zon goedkope haiger mag wel zon mooie panasonic compressor hebben maar daar heb je bar weining aan als ze daar alsnog een fixed orifice/cappilair inzetten (net als de airco in je auto) en niet een volwaardig (electronisch) TEV. dus bij lage vermogens en temperaturen stort de effcientie van zon unit in als een baksteen. en dan komt de "echte" panasonic die ~100 euro duurder is in de inkoop ineens om de hoek zeilen met een echte EEV/TEV en VEEL betere electronica en sensoren en zal de panasonic (of elk ander deftig merk) de echte goedkope units alle hoeken van de COP tabel laten zien. >:)

ik heb de "eer" in mijn huis om (nog wel) beide types te hebben. een nette panasonic in de woonkamer en een cheap ass diloc in de slaapkamer. en ik haat die diloc met een vurige passie van een 1000 zonnen inmiddels...
Ik heb me laten vertellen dat een Haier een mitsubishi compressor heeft, maar dit klopt inderdaad niet zie ik net. Verder ben ik het volledig met je eens.
Het eerste wat ze bij de wasco roepen is dat het allemaal prima is, maar dat prijsverschil van 2 a 300 euro moet toch ergens in zitten >:)

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16
TankiEEE schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:07:
Ben nu zelf aan het zoeken naar een multi split setup voor een rijtjeshuis van circa 40m2 per verdieping, bouwjaar is begin ' 90. En ik zie door alle modellen het spreekwoordelijke bos niet meer.

In de woonkamer hangt nu een airco van circa 12 jaar oud (Zymbo, 11.000BTU volgens de sticker) maar deze trekt het niet echt meer en is aan vervanging toe. Heb zelf nu: https://www.climamarket.e...s35tadhra-thc-3u55s2sr3fa
op het oog waarbij 1x 3.5 unit in de woonkamer komt te hangen en de andere 3.5 unit op de overloop zodat deze de bovenverdieping kan koelen.

Voor zover ik nu heb gezien is dit wel een redelijke bang/buck gezien deze ook A+++ zou moeten zijn. Zijn er nog betere alternatieven? Blijven nog een jaar of 2 in dit huis zitten en heb geen zin om airco units mee te verhuizen dus vandaar de keuze voor een gunstige prijs (maar niet compleet c merk).
Voor dat geld heb je ook een Mitsubishi 3,5kw.
Bij de Haier zitten 2 binnenunits zie ik nu.

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:17
Hier dit weekend ook ineens water ballet op mijn dochters kamer ook liep hier de condens lekbakje over heb de afvoer leiding door geblazen dit hielp een beetje ik wil de leiding en lekbakje reinigen met een reiniger iemand die weet welke reiniger ik kan gebruiken? En waar zit de lekbak bij een haier binnen unit eigenlijk?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:46:
[...]

trouwens, die power factor is wel ruk. :X
meet je aparaat wel tof?
Volgens mij hebben ze dat allemaal.. heb zelfs twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa twee ME’s maar allemaal een ruk cp.. :)

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Volgens mij hebben ze dat allemaal.. heb zelfs twee Fujitsu’s en een Haier. Bij mijn pa twee ME’s maar allemaal een ruk cp.. :)
van die haier verwacht ik ook niet veel met zn gare electronica. blijft het ook zo slecht als de vermogens omhoog gaan?

(disclaimer: ik ben groter spul gewend wat PFC heeft)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 08-06-2021 21:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:59:
[...]

van die haier verwacht ik ook niet veel met zn gare electronica. blijft het ook zo slecht als de vermogens omhoog gaan?

(disclaimer: ik ben groter spul gewend wat PFC heeft)
Ik weet dat je een hekel hebt aan Haier maar zoals ik al zei doen de Fujitsu’s en Mitsubishi Electric’s het echt niet beter.

Op hoge vermogens is het wel wat beter maar hoeveel heb ik niet exact in kaart gebracht. Toen ik het voor het eerst zag deelde ik vooral je verbazing ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

op de lagere vermogens is het niet bijzonder dat het minder is, maar op hogere vermogens zou je toch wel over de 0.85 moeten komen hedendaags. helemaal voor commercieel gebruik waar je wel word afgetikt op je schijnbaar vermogen.

ik heb op zich niks tegen de haier en consorten, ze bedienen een bepaalde markt. ik heb zelf een diloc (zeflde als haier) op de slaapkamer hangen omdat ik niks anders kon krijgen toendertijd door omstandigheden.

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-03 16:49
Ik heb een vraag aan de airco techneuten hier onder ons.

Ik heb een Haier flexis welke van binnen naar de buiten unit slechts door de muur gaat. De leiding lengte tussen de units is ~60cm.

Deze unit zit vanuit de fabriek met 950 gram R32 gevuld, er is geen gas verwijderd tijdens de installatie. Is dat systeem overcharged?

Bij minimale compressor toeren maakt de buitenunit meer geluid en vibraties vergeleken met een tweede set welke zo'n 5-6 meter leiding lengte heeft (de buitenunit van deze is zeer stil bij minimal vermogen/toeren).

Daarom vermoed ik ook dat ie mogelijk overcharged is. Moet ik de installateur vragen om wat koelvloeistof uit dat systeem te halen?

• flippy
  • Niet online

flippy

smerz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:29:

Ik heb een Haier flexis welke van binnen naar de buiten unit slechts door de muur gaat. De leiding lengte tussen de units is ~60cm.

Deze unit zit vanuit de fabriek met 950 gram R32 gevuld, er is geen gas verwijderd tijdens de installatie. Is dat systeem overcharged?

Bij minimale compressor toeren maakt de buitenunit meer geluid en vibraties vergeleken met een tweede set welke zo'n 5-6 meter leiding lengte heeft (de buitenunit van deze is zeer stil bij minimal vermogen/toeren).

Daarom vermoed ik ook dat ie mogelijk overcharged is. Moet ik de installateur vragen om wat koelvloeistof uit dat systeem te halen?
de leiding is te kort. die moet minimaal een x aantal meters zijn (zie handleiding).

gas eruit halen is een optie maar dat geeft weer problemen als het kouder is, dan kom je ineens gas tekort.

die trillingen komen omdat je de compressor aan het vernachelen bent. die zal ergens tegen de grens van vloeistof aan het duwen zijn als je pech hebt. en dan is het ploef-einde met je compressor. (denk aan waterslag in een auto) nog afgezien dat je geen ruimte meer hebt in de condensor om daadwerkelijk te condenseren omdat ie vol zit met vloeistof dus je effcientie zal ook ruk zijn door de hogere temperaturen....

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 11-06-2021 14:44 ]

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:36

Als je installateur niet weet dat die leiding veel te kort is zou ik mij sowieso afvragen of je hem nog eens moet bellen… aan de andere kant: een andere monteur die hem weer in bedrijf kan stellen ga je niet meer vinden voor de kerst ben ik bang.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Vraagje; heb je zelf de installatie gedaan en het in werking laten stellen door een STEK monteur of heb je alles uit handen gegeven?

Indien het eerste: tsja, eigen schuld, dikke bult
Indien het tweede: laten terugkomen en zeggen dat hij het op een fatsoenlijke, niet pruts, manier doet.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Zit er verschil in vermogen tussen die twee?

Mijn ervaring is dat er best een verschil zit in geluidsproductie tussen de Flexis 2.5 en 3.5 (heb ervaring met beiden). De 3.5 produceert duidelijk meer geluid dan de 2.5: daar zie je eigenlijk alleen een fan draaien. De 3.5 wil nog wel eens duidelijk hoorbaar zijn op de laagste stand.

• Roe!and
Roe!and schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:15:
Hier dit weekend ook ineens water ballet op mijn dochters kamer ook liep hier de condens lekbakje over heb de afvoer leiding door geblazen dit hielp een beetje ik wil de leiding en lekbakje reinigen met een reiniger iemand die weet welke reiniger ik kan gebruiken? En waar zit de lekbak bij een haier binnen unit eigenlijk?
Van de week condens leiding goed door gespoeld met azijn en met warmwater en soda lijkt nu weer goed door te lopen.... dus toch maar voor elke zomer even de leiding goed door spoelen....

• flippy
  • Niet online

flippy

vannuit een puur technisch oogpunt is panasonic de beste voor woningen, de software werkt "netter" en regelt beter, zelfs in de goedkope units. documentatie is ook geweldig, kan je gericht repareren zonder de hele unit bij grofvuil te moeten flikkeren. *kuch haier kuch*

MHI is meer de oude garde, loopt altijd achter een generatie of zo maar zit wel goed in elkaar maar is meer gericht op commericele systemen door het "lompere" gedrag van de software. niet echt wat ik in mijn huis zou zetten maar is wat veel klanten willen, de meeste zijn erg merkbewust ook al weten 99% geen bal waarom ze voor 1 merk kiezen behalve wat ze ergens op internet hebben gelezen of wat in de oren is gefluisterd door een verkoper (niet de installateur).

altijd leuk als je beetje doorvraagt waarom een klant specifiek een bepaald merk wilt. uiteindelijk moeten ze altijd toegeven dat ze niet weten waarom. ik probeer altijd duidelijk te maken dat je de units meot kiezen op je wensen en eisen, en dan kom je vanzelf uit bij het juiste merk.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 14-06-2021 23:27 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sorry maar af en toe klets je echt uit je nek @flippy.

Van Haier zijn uitgebreide technische tekeningen te vinden en ook spares zijn uitstekend verkrijgbaar. Regelingen staan ook gewoon beschreven in technische documentatie. Dat het kwalitatief dan allemaal wat minder is. Tsja, daar is de prijs dan ook naar.

En juist Panasonic is geen schoolvoorbeeld van hoe het hoort: lagertje stuk van een 4/5 jaar oude unit en het hele apparaat kon naar de schroothoop. Lagertje leverden ze niet meer :D Bedrijf was nog zo stom ook om daarna nog een nieuwe Panasonic op te laten hangen ook 8)7. Levertijden van een maand voor een printje is bij Panasonic ook niet heel gek. Ook meerdere keren meegemaakt..

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, ik weet dat jij het een geweldig merk vind. maar wel graag beide voetjes op de aarde blijven graag.

het prijsverschil is letterlijk tientjeswerk in de inkoop als installateur. ik ga daarvoor echt niet de de hoofdpijn van haier op mijn dak halen. dan sta ik niks anders te doen dan garantiewerk na een paar jaar. dat is een CV mannetje in mijn regio al aan het doen. die heeft inmiddels tientallen garantiegevallen per jaar, al zal sommige geheid komen door slechte installatie zoals slecht vacumeren, rotte flares en zo....

ik heb zelf een haier (maar dan met een diloc sticker) hier aan de muur hangen van de slaapkamer en een panasonic in de woonkamer. ik heb beide units grondig uit elkaar gehaald en bekeken. ik weet exact wat de verschillen zijn. haier is goed voor de CV cowboy installateurs met een cat 2 papiertje die winstmaximalisatie willen. niet voor de cat 1 installateur die strakke installaties aflevert met een defitge garantie en ook de fabrieksgarantie honoreert.

onderdelen niet kunnen krijgen is voor vrijwel alle merken een issue al meerdere jaren. das niet echt een argument voor of tegen een merk. ik heb zat VRF modules van daken moeten hijsen om te vervangen met een nieuwe omdat 1 dom ding stuk is en niet meer te krijgen is. en dan praat je ook over LG, MHI en consorten en de bijbehorende bedragen zijn ook niet vies terwijl er 1 ding van een paar tientjes stuk is. het gebeurt alle merken tegenwoordig. laatste 2 jaar is helemaal erg.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 14-06-2021 23:52 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
flippy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:49:
ja, ik weet dat jij het een geweldig merk vind. maar wel graag beide voetjes op de aarde blijven graag.
Absolute nonsens. Ik zeg nergens dat het een geweldig merk is. Hoe kom je bij die onzin? Waar heb ik dat gezegd? Jij trapt het alleen overdreven hard de grond in omdat je tot over je oren verliefd bent op Panasonic. Dat soort niet onderbouwd fanboyism hebben we hier gewoon niks aan.

Woorden in de monden van mensen leggen is laag. Ik probeer altijd heel reëel te zijn over mijn eigen ervaringen om een eerlijk beeld te schetsen. Zo heb ik al heel vaak aangegeven dat de Haier het prima doet met koelen maar verre van geweldig is met verwarmen.
het prijsverschil is letterlijk tientjeswerk in de inkoop als installateur. ik ga daarvoor echt niet de de hoofdpijn van haier op mijn dak halen. dan sta ik niks anders te doen dan garantiewerk na een paar jaar. dat is een CV mannetje in mijn regio al aan het doen. die heeft inmiddels tientallen garantiegevallen per jaar, al zal sommige geheid komen door slechte installatie zoals slecht vacumeren, rotte flares en zo....

ik heb zelf een haier (maar dan met een diloc sticker) hier aan de muur hangen van de slaapkamer en een panasonic in de woonkamer. ik heb beide units grondig uit elkaar gehaald en bekeken. ik weet exact wat de verschillen zijn. haier is goed voor de CV cowboy installateurs met een cat 2 papiertje die winstmaximalisatie willen. niet voor de cat 1 installateur die strakke installaties aflevert met een defitge garantie en ook de fabrieksgarantie honoreert.

onderdelen niet kunnen krijgen is voor vrijwel alle merken een issue al meerdere jaren. das niet echt een argument voor of tegen een merk. ik heb zat VRF modules van daken moeten hijsen om te vervangen met een nieuwe omdat 1 dom ding stuk is en niet meer te krijgen is. en dan praat je ook over LG, MHI en consorten en de bijbehorende bedragen zijn ook niet vies terwijl er 1 ding van een paar tientjes stuk is. het gebeurt alle merken tegenwoordig. laatste 2 jaar is helemaal erg.
Alleen speelt het bij Panasonic al dik 10+ jaar. En ik ben dan wel geen koelmonteur, maar ik heb meer dan genoeg installaties in beheer gehad om te weten welke merken ik het best vermijdt.

Vraag me trouwens sowieso af: in hoeverre ben jij nog wel actief in deze business? Als ik zo teruglees dan was je 15+ jaar geleden hierin actief, heb je geen F-gassen certificering en werkte je ook nog eens alleen met ‘hele grote installaties’..

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:25:
[...]

Absolute nonsens. Ik zeg nergens dat het een geweldig merk is. Hoe kom je bij die onzin? Waar heb ik dat gezegd? Jij trapt het alleen overdreven hard de grond in omdat je tot over je oren verliefd bent op Panasonic. Dat soort niet onderbouwd fanboyism hebben we hier gewoon niks aan.

Woorden in de monden van mensen leggen is laag. Ik probeer altijd heel reëel te zijn over mijn eigen ervaringen om een eerlijk beeld te schetsen. Zo heb ik al heel vaak aangegeven dat de Haier het prima doet met koelen maar verre van geweldig is met verwarmen.

[...]

Alleen speelt het bij Panasonic al dik 10+ jaar. En ik ben dan wel geen koelmonteur, maar ik heb meer dan genoeg installaties in beheer gehad om te weten welke merken ik het best vermijdt.

Vraag me trouwens sowieso af: in hoeverre ben jij nog wel actief in deze business? Als ik zo teruglees dan was je 15+ jaar geleden hierin actief, heb je geen F-gassen certificering en werkte je ook nog eens alleen met ‘hele grote installaties’..
even een tandje minder graag.

ik ben inmiddels al (weer) een redelijk tijd actief in "de business", ik ga hier niet mijn CV uitvlezen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedfightserv schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:10:
@Glashelder
@flippy

Zullen we het even gezellig houden? :)

Druk maken is voor compressors ;)

On-Topic :)
Lijkt me sowieso een goed idee, maar ik neem aan dat ik me wel een beetje mag verdedigen als mij woorden in de mond gelegd worden. Als ik dan vervolgens vraag om onderbouwing (quotes) dan krijg je een 'tandje minder' terug gebriest. Dat is geen stijl :P
flippy schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:11:
ik beschuldig niks. is zet gewoon de feiten neer zoals ik ze zie. ik

beschuldigen is niet aan de orde hier, je moet naar de markt en de industie kijken wat er gaande is.
flippy schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:49:
Zie hier.

Ik heb dat nooit gezegd. Ik ben altijd heel reëel over het apparaat geweest. En ja, ik knip bewust de rest van je quote weg omdat ik helemaal niet ter discussie wil en zal stellen dat Haier kwalitatief minder is dan de betere A merken.

Als het nou de eerste keer was, so be it, maar je doet het wel vaker en dat is best wel irritant ;)
ben kan rustig een heel boek schrijven over hoe verrot de koelsector is in het budgetsegment en dat er TOTAAL geen controle is op installaties of het hebben van stek papiertjes enzovoort maar daar heeft iemand hier veel aan behalve wat achtergrondinfo, niet behulpzaam voor de doornsee forum lezer.
Het is hier wel tweakers. Denk dat er genoeg tweakers geïnteresseerd zijn in deze verhalen en uitgebreidere technische verhalen hoor :)

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 15-06-2021 09:21 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:43
Ik heb een tussenwoning en het wordt met deze temperaturen wel snel warm binnen. Ik zit na te denken om een single split airco op te hangen in het trapgat. Er tegenover zit onze slaapkamer en de rest van de kou trekt dan als het goed is lekker naar de benedenverdieping. Nu zie ik diverse setjes online staan van zeg 700 tot 7000 euro. Wat is wijsheid om aan te schaffen? Ik heb al eea door het topic gescand, maar nog niet echt budget installaties tegen gekomen. Idee is om een 5kw unit op te hangen, welke merken zijn daarin een beetje OK? Ik kom Hisense tegen, Haier, maar ook bijv LG of Mitsubishi (wat volgens mij hoger staat aangeschreven). Het is onzeker of we hier nog heel lang wonen, dus vandaar dat ik een oplossing zoek voor weinig geld voor maximaal plezier. Het hoeft niet strak 21 graden te worden, als het scherpe randje er maar af is van de warmte en dat het huis niet té ver opwarmt tijdens een periode van hitte. Alvast dank voor eventuele input :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
NoepZor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:07:
Ik heb een tussenwoning en het wordt met deze temperaturen wel snel warm binnen. Ik zit na te denken om een single split airco op te hangen in het trapgat. Er tegenover zit onze slaapkamer en de rest van de kou trekt dan als het goed is lekker naar de benedenverdieping. Nu zie ik diverse setjes online staan van zeg 700 tot 7000 euro. Wat is wijsheid om aan te schaffen? Ik heb al eea door het topic gescand, maar nog niet echt budget installaties tegen gekomen. Idee is om een 5kw unit op te hangen, welke merken zijn daarin een beetje OK? Ik kom Hisense tegen, Haier, maar ook bijv LG of Mitsubishi (wat volgens mij hoger staat aangeschreven). Het is onzeker of we hier nog heel lang wonen, dus vandaar dat ik een oplossing zoek voor weinig geld voor maximaal plezier. Het hoeft niet strak 21 graden te worden, als het scherpe randje er maar af is van de warmte en dat het huis niet té ver opwarmt tijdens een periode van hitte. Alvast dank voor eventuele input :)
Als je goedkoop wilt, dan moet je van die DHZ installatie dingen ('quick connect') gaan bij de lokale bouwmarkt (vaak Chico, Qlima of Midea oid)

Maar dan kijk je compleet niet naar efficientie, functionaliteit en kwaliteit. Gewoon hangen, koelen en gaan.

Zodra er een monteur aan te pas komt gaat het in de kosten lopen. De hardware zelf is vaak niet de grootste kostenpost (relatief gezien)

Maar zonder enige randvoorwaarden, inhoud of situatieschets van jouw kant is er verder geen zinnig woord over te zeggen. Dus als je een inhoudelijke reactie wilt, zal je zelf even wat meer moeite erin moeten steken (zoals ook in de TS is aangegeven)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 17-06-2021 11:36 ]

• Gebruiker1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-01-2025
hierbij mijn situatie:

maisionette 6de en 7de verdieping plat dak, 7de verdieping woonkamer +/- 55m2

2 slaapkamers 6de verdieping is aangeraden 2.5 kw
1 woonkamer 7de verdieping 5 kw, maar een ander zegt zelfs 7kw.

ik heb verschillende offertes gekregen en daarbij ook de verschillende verhalen.

het lijkt er op dat geen enkele airco installateur het goed doet behalve degene die net bij je op bezoek is. natuurlijk verkooppraatje maar wel frustrerend als je om advies vraagt.

het "probleem" ligt bij mij hoeveel buitenunits ik nodig heb.

hieronder de verschillende adviezen.

haier 2 x 2.5 kw en 1 x 5 kx 3 buitenunits
mitsubishi 2x 2kw en 1 keer 5kw 1 buitenunit (src 60 zs-w) 7.5 kw
LG 2x 2.5 en 1x 7 kw op twee buitenunits.

de prijzen varieren ook van de 5500 tot de 8000 euro.

het grote vraagstuk zit dus eigenlijk in het aantal buitenunits en welk merk, lg of mitsubishi.
De één verteld ook wel extra groepen aanleggen en de ander zegt nergens voor nodig.

is er ook ervaring met de lg multicool met luchtreiniger? https://www.lgklimaat.nl/...ualcool-luchtreiniger.pdf
deze vind ik zeer interessant omdat ik naast de snelweg en een park woon met dus veel fijnstof en pollen. met hooikoorts/allergie lijkt het mij een mooie toevoeging.

mijn voorkeur gaat dus ook wel uit naar 2x 2.5 kw en 1 keer 5kw op twee buitenunits en dan lg of mitsubishi

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:53
Gebruiker1977 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:20:
hierbij mijn situatie:

ik heb verschillende offertes gekregen en daarbij ook de verschillende verhalen.

het lijkt er op dat geen enkele airco installateur het goed doet behalve degene die net bij je op bezoek is. natuurlijk verkooppraatje maar wel frustrerend als je om advies vraagt.

het grote vraagstuk zit dus eigenlijk in het aantal buitenunits en welk merk, lg of mitsubishi.
De één verteld ook wel extra groepen aanleggen en de ander zegt nergens voor nodig.

is er ook ervaring met de lg multicool met luchtreiniger? https://www.lgklimaat.nl/...ualcool-luchtreiniger.pdf
deze vind ik zeer interessant omdat ik naast de snelweg en een park woon met dus veel fijnstof en pollen. met hooikoorts/allergie lijkt het mij een mooie toevoeging.

mijn voorkeur gaat dus ook wel uit naar 2x 2.5 kw en 1 keer 5kw op twee buitenunits en dan lg of mitsubishi
7 kW is echt veel te veel, ik vind 5 kW zelfs wat aan de ruime kant.

Aanvulling:

Mitsubishi Electric ME en Mitsubishi Heavy Industry MHI zijn beide echt een heel ander verhaal dan Haier en LG. Het hangt er net van af wat je wilt en hoeveel budget je te besteden hebt.

Wil je goede apparatuur? Neem dan Japans, dus ME, MHI, Toshiba, Daikin of Panasonic. Het is maar net wat er leverbaar is. Het Koreaanse LG zit daar een stapje onder. Haier werkt ook maar is kwalitatief een flinke stap minder dan de anderen.

Een consumenten airconditioning heeft doorgaand geen eigen groep nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door FrankHe op 26-06-2021 23:47 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Gebruiker1977 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:20:
hierbij mijn situatie:

7kW in zon kleine ruimte? hebben we het over een woonkamer of een -30 inloopvriezer? of zijn die gasten niet fris in de kamer? (kleine pun O-) maar dat "Advies" is gewoon idioot. zijn zeker CV installateurs? :/ )

redelijk aanname is dat je in een appartement woont, dus ruimte is beperkt. als je snachts beide slaapakmers altijd laat lopen snachts kan je gewoon de laagste triple split pakken. 1 unit buiten van 4kW is MEER dan genoeg om het lekker koel te krijgen en houden, een 3.5 in de woonkamer is meer dan genoeg.

half uurjte voor je gaat slapen de slaapkamerunits aanzetten en als je gaat slapen de woonkamer uit of nog liever: hoger zetten of op drogen zetten. dan hou je de toko lekker koel en begin je in een koel huis sochtends.

als je beetje peppie hoogte/diepte hebt in je woonkamer kan je overwegen om 2x 2.5kw op te hangen in de woonkamer om het beter te verdelen. al zou ik dan 2x 4kw duo buitenunits doen ipv 1 quad. en de woonkamer door 1 buitenunit laten doen en de slaapkamers door de andere.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 27-06-2021 00:13 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zijn er hier meer gebruikers van de Haier Smartair2 app (op iOS) die ineens de temperatuur niet meer aan kunnen passen in de app?

Net alsof de knoppen gewoon ‘disabled’ zijn. Echt wel heel Chinees dit.. :D

Toevallig is er natuurlijk 2 dagen geleden een update van de app geweest..

• SmoothTweaker
Glashelder schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:03:
Zijn er hier meer gebruikers van de Haier Smartair2 app (op iOS) die ineens de temperatuur niet meer aan kunnen passen in de app?

Net alsof de knoppen gewoon ‘disabled’ zijn. Echt wel heel Chinees dit.. :D

Toevallig is er natuurlijk 2 dagen geleden een update van de app geweest..
Hier geen problemen (Android).
Moest wel opeens opnieuw inloggen op de app.

Jammer dat de devices vanuit Smartair2 nog niet op h0n werken.

• Gebruiker1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-01-2025
FrankHe schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:39:
[...]

7 kW is echt veel te veel, ik vind 5 kW zelfs wat aan de ruime kant.

Aanvulling:

Mitsubishi Electric ME en Mitsubishi Heavy Industry MHI zijn beide echt een heel ander verhaal dan Haier en LG. Het hangt er net van af wat je wilt en hoeveel budget je te besteden hebt.

Wil je goede apparatuur? Neem dan Japans, dus ME, MHI, Toshiba, Daikin of Panasonic. Het is maar net wat er leverbaar is. Het Koreaanse LG zit daar een stapje onder. Haier werkt ook maar is kwalitatief een flinke stap minder dan de anderen.

Een consumenten airconditioning heeft doorgaand geen eigen groep nodig.
de hoge kw raden ze ook aan vanwege het trappengat in de woonkamer. ter info woonkamer is dus boven bij ons.
ik lees ook dat lg als beste getest is door consumentenbond en 10 jaar garantie geeft.

de offerte van lg die ik kreeg is bijna gelijk aan de van mitsubishi.

• Roe!and
Had ik dus ook last van paar weken terug met een airconditioning waar het condenswater op afloop loopt.... ook lekkage.... nu van de week een Aspen lime pompje dat vast gelopen was nu alle lekbakken en afvoeren door gespoeld met azijn en soda lopen weer goed door...
ik heb een Haier airco kan geen goede plek vinden om tabletjes in de lekbak te kunnen mikken iemand een idee? Of kan ik de tabletjes ook eerst oplossen of heeft dat geen zin?

• Roe!and
@Glashelder
Haier app werkt weer zoals van ouds!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Roe!and schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:10:
@Glashelder
Haier app werkt weer zoals van ouds!
Haha ja I know. Kreeg een bericht vanuit de appstore (had een review geplaatst) van de ontwikkelaar dat ze het hadden opgelost.

Keurig!

Verwijderd

@flippy
Een vriend van mij heeft Haier. Is er erg tevreden over. Hoor dat merk ook steeds vaker voorbijkomen. Compressor schijn een Mitsubishi te zijn.

Dan zou ik op deze uitkomen: https://www.climamarket.e...s25tadhra-thc-2u50s2sm1fa

Heeft koelvermogen per cassette voor 20m2 wat op de woonkamer na ruim voldoende is voor eender welke slaapkamer.

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:02:
@flippy
Een vriend van mij heeft Haier. Is er erg tevreden over. Hoor dat merk ook steeds vaker voorbijkomen. Compressor schijn een Mitsubishi te zijn.

Dan zou ik op deze uitkomen: https://www.climamarket.e...s25tadhra-thc-2u50s2sm1fa

Heeft koelvermogen per cassette voor 20m2 wat op de woonkamer na ruim voldoende is voor eender welke slaapkamer.
Dat je het hoort is alleen maar omdat het goedkoop is. Verder niet. Het is ECHT niet een 1 of 2e keuze. Het is het merk die de cv-cowboys gebruiken omdat ze 5 tientjes in de inkoop goedkoper zijn dan panasonic. En er zit een panasonic compressor in, geen mitsubishi.

Ze zijn TOTAAL ongeschikt om mee te verwarmen onder de 12 graden of te koelen op hogere temperaturen. Hun effcientie stort compleet in als je buiten "acceptabele" temperaturen komt.
Nooit zo'n c merk als dat (er zijn er veel meer) gebruiken als je primaire verwarming. De techniche redenen zal ik je besparen maar zulke merken zijn gewoon ongeschikt voor jouw toepassing. Hou het gewoon bij MHI, panasonic, ME of daikin.

• Roe!and
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:02:
@flippy

Ik heb ook een multi split Haier hier draaien met 4 binnen units. Houd het hier prima op temperatuur in de zomer met 35 plus. ook in de winter in de woon kamer kan hij het prima bij houden....
En klopt mijn buiten unit heeft een Mitsubishi compressor....
erg tevreden over de installatie!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik wil in 2 slaapkamers een Haier Pearl op laten hangen. Nu ben ik aan het twijfelen over 2 single-split vs een multi-split. Ik heb al een single split hangen op een andere kamer. Het maakt mij daarom dan ook weinig uit of er 1 of 2 units bijkomen. Ze staan uit het zicht op een dakkapel van een vrijstaande woning, omgeving heeft er geen last van.

https://www.wasco.nl/Wasc...binnen-buitendeel/7810060
https://www.wasco.nl/arti...r32-set-2-x-2-5kw/7810210

Mijn gedachte is dat 2 single split's wellicht beter zijn, aangezien ik ze dan los van elkaar kan vervangen en de buitenunit's uiteraard minder belast zullen worden (eentje wordt voornamelijk overdag gebruikt de andere in de avond/nacht.) Qua totaalprijs is 2x single zo'n 200€ goedkoper (Bruto prijzen wasco zijn in de realiteit een stuk lager).

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie? Is er nog een reden om toch voor multi-split te kiezen?

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

flippy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:00:
daikin vind zichzelf heel wat. ze proberen iets te hard zichzelf te profileren qua prijs en werkwijze als de "Apple" van de airco wereld. dat zie je dan ook weer in de offertes van daikin "gecertificeerde" installateurs....

als ze nu daadwerkelijk aantoonbaar beter waren dan MHI, panasonic of ME dan was het nog een argument die men kon maken maar helaas is het gewoon hetzelfde... niet beter, niet slechter. en dan kom je in het gesloten ecosysteem van daikin als je wat hebt. je zit dan vast aan daikin installateurs en prijzen. er is totaal geen marktwerking qua onderdelen dus de prijzen zijn gewoon aso.
Oprechte vraag/interesse en geen steek onder water oid; waarom is een Panasonic in jouw ogen net zo goed als een MHI, ME of Daikin?
En waarom is een Haier dat bijvoorbeeld niet? Baseer je dat enkel op SCOP/SEER waardes of ook uit ervaring mbt leverbaarheid van onderdelen oid? :)
Naafkap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
Daikin is overrated en Toshiba is underrated. Beide vergelijkbaar kwaliteitsniveau, net als MHI, Panasonic of ME.
Toshiba ken ik enkel nog als A merk van laptops, ik wist niet dat (inmiddels?) ook airco's maken.
deurklinkje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:08:
Ik heb zelf een 2.5 en een 3.5 met de zelfde buiten unit en heb 2900 euro betaald inclusief installatie etc (ik heb geen omkasting)
Zo op het oog zeg ik nette prijs, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe gemakkelijk deze geinstalleerd kan worden; hoe lang zijn de koelleidingen? Moeten er gaten komen in beton (is altijd meerprijs)? Is er een hoogwerker/steiger nodig? Dat tikt allemaal aan :)
jorbit schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:59:
Hier hangs sinds kort:
Buitenunit: Daikin 2MXM40N 4.0kW
Binnenunit 2 x Daikin FTXM25R

Totaal 2400,- incl materiaal en inbedrijfstellen.
Zelf de units aangekocht en opgehangen.

Je offerte kan je hier niet mee vergelijken, maar geeft wel een idee van hoe "goedkoop" het kan.
Heb je de units in NL gekocht of in het buitenland?
Het kan natuurlijk nog goedkoper, met een goedkoper merk O-)
Dbox2_boy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Heb tot nu toe al 3 installateurs over de de vloer gekregen voor een offerte. Wat mij opvalt dat ze alle drie niet vragen over hoe het huis is geïsoleerd of een warmteverlies-berekening vragen. De eerste installateur raadde me een 6kw airco aan, deze kon mijn woonkamer nog niet eens correct mijn woonruimte berekenen op inhoud. De tweede installateur, raadde mij een 5kw airco aan net zoals de derde installateur. Die laatste was liefst 1000€ duurder voor dezelfde airco. Als ik zeg dat ik hier op het forum veel informatie opdoe, zeggen ze doodleuk dat ik er niet veel van moet geloven, terwijl er hier ook techniekers zijn waar ik volkomen mee ben met hun mening. Alles draait maar om de centen. Jammer.
Ik vind het uberhaupt al knap dat je recentelijk (?) 3 installateurs over de vloer hebt gehad voor een offerte. Zover ik weet zit iedereen tjokkie vol tot eind dit jaar, op een paar 'mannetjes' op MP na.
Ik heb in April circa 30 (!!!) bedrijven aangeschreven voor een offerte. De helft, 15 stuks, heeft nooit gereageerd op mijn aanvraag, ook niet na een herinnering te hebben gestuurd. De overige 15 kwamen met bedragen uiteenlopend van 4000 tot 8000 euro voor een 2.5kw + 3.5kw duo + 2.5kw single-split opstelling. (Goedkoopste was overigens een LG, duurste was Fuji). Inmiddels lijkt het, net zoals de huizenmarkt; wat de 'gek' ervoor geeft...
flippy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:50:
het zal een slagveld worden als de geplande regelgeving erdoor komt. dan vallen de cowboys ineens heel rap door de mand en zullen het gewoon houden bij cv'tjes tegen de muur gooien en aircos gewoon laten zitten.
Cowboyland is inderdaad het juiste woord. Welke regelgeving bedoel je precies?
Speedfightserv schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:09:
En dan gaat het van de CV's boys naar de beunhazen. Die via een grijs circuit de units het land in halen.
Alles wat een lage inkoopprijs heeft en voor veel geld wordt verkocht wordt door de Nederlanders als een uitdaging gezien om het toch goedkoop te krijgen.
Ben bang dat het van kwaad tot erger gaat worden.
Nog erger? Ik vind het nu al rampzalig. Er is zo ontzettend veel vraag en relatief weinig aanbod. De makkelijkste opdrachten die het meest opleveren worden eruit gepikt en als je een niet standaard aanvraag hebt ben je 'volgend jaar' aan de beurt (rinse and repeat).

Never gonna let you down

• flippy
  • Niet online

flippy

Rick Astley schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:15:
Oprechte vraag/interesse en geen steek onder water oid; waarom is een Panasonic in jouw ogen net zo goed als een MHI, ME of Daikin?
En waarom is een Haier dat bijvoorbeeld niet? Baseer je dat enkel op SCOP/SEER waardes of ook uit ervaring mbt leverbaarheid van onderdelen oid? :)
panasonic heeft net als MHI, ME, dailkin enzovoort gewoon niet bespaart op de installatie zelf. dus goede pompen (eigen merk in dit geval), goede sensoren en genoeg koper. dus niet lengtes ingekort om 10cm koper te besparen ipv de extra lengte te gebruiken voor trillingsdemping wat eventuele lekkages kan veroorzaken enzovoort. de printplaten hebben kwaltitatieve goede onderdelen erop zitten en de servicedocumentatie is gewoon om door een ringetje te halen. zelfs runtegenfotos van hoe de printplaten eruit zien en de exacte meetwaardes staan vermeld. zelfs daikin doet dat niet in zulk detail. niet in hun reguliere documentatie in elk geval.

haier is totaal niet te vergelijken met een A merk. ze gebruiken cappilaire buizen en pluggen ipv electronisch expansieventielen. dus ze gebruiken dezelfde techniek die je koelkast gebruikt om zichzelf af te regelen (een vernouwing) ipv een computergestuurd ventiel die -exact- de juiste hoeveelheid doorlaat die nodig is voor wat men wilt. dus een haier zal bij lagere temperaturen of hoge compleet instorten qua effcientie. deze zijn compleet ongeschikt voor effcient verwarmen of koelen op de frissere dagen of juist de hele warme dagen. dan loop je uit het "bereik"van de cappillaire buis en is het afgelopen met de lol. maar ja, een smal koperen buisje is flink goedkoper dan een EXV en aanverwante electronica en programmering dus daar krijg je uiteindelijk je 5 tientjes lagere inkoop uit als installateur....
Cowboyland is inderdaad het juiste woord. Welke regelgeving bedoel je precies?
de nieuwe regels voor de GWP getallen worden bekend en hopelijk komt er ook nieuwe EU regels actief die de lidstaten verplicht om toe te zien op naleving van de emissienormen. dus dat betekent dat ook kleinere installaties onderhevig zijn aan de regels van de grotere jongens. nu is de grens 5kg en dat word hopelijk ~3kg of minder koelmiddel. een kleine 4kW duo hikt al tegen de 2kg aan ter indicatie. dan moet je verplicht je installatie jaarlijks laten controleren en logboeken bijhouden net als de koelcel van de slager, friettent of de super. niet bijhouden of niet controleren staat gelijk aan een miljeudelict dus dat zijn altijd leuke bedragen. dan denk je er ook wel 2x over na om een beun of zelf te installeren als een miljeumannetje kan aanbellen om de logboeken na te kijken.

hier filmpje over hoe een EXV werkt:

YouTube: Electronic Expansion Valve - How it works ETS 5M HVAC

cappilair buis met grappig accent: YouTube: Capillary Tubes in 15 Minutes

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-07-2021 19:51 ]

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
flippy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:41:
[...]

panasonic heeft net als MHI, ME, dailkin enzovoort gewoon niet bespaart op de installatie zelf. dus goede pompen (eigen merk in dit geval), goede sensoren en genoeg koper. dus niet lengtes ingekort om 10cm koper te besparen ipv de extra lengte te gebruiken voor trillingsdemping wat eventuele lekkages kan veroorzaken enzovoort. de printplaten hebben kwaltitatieve goede onderdelen erop zitten en de servicedocumentatie is gewoon om door een ringetje te halen. zelfs runtegenfotos van hoe de printplaten eruit zien en de exacte meetwaardes staan vermeld. zelfs daikin doet dat niet in zulk detail. niet in hun reguliere documentatie in elk geval.

haier is totaal niet te vergelijken met een A merk. ze gebruiken cappilaire buizen en pluggen ipv electronisch expansieventielen. dus ze gebruiken dezelfde techniek die je koelkast gebruikt om zichzelf af te regelen (een vernouwing) ipv een computergestuurd ventiel die -exact- de juiste hoeveelheid doorlaat die nodig is voor wat men wilt. dus een haier zal bij lagere temperaturen of hoge compleet instorten qua effcientie. deze zijn compleet ongeschikt voor effcient verwarmen of koelen op de frissere dagen of juist de hele warme dagen. dan loop je uit het "bereik"van de cappillaire buis en is het afgelopen met de lol. maar ja, een smal koperen buisje is flink goedkoper dan een EXV en aanverwante electronica en programmering dus daar krijg je uiteindelijk je 5 tientjes lagere inkoop uit als installateur....

[...]

de nieuwe regels voor de GWP getallen worden bekend en hopelijk komt er ook nieuwe EU regels actief die de lidstaten verplicht om toe te zien op naleving van de emissienormen. dus dat betekent dat ook kleinere installaties onderhevig zijn aan de regels van de grotere jongens. nu is de grens 5kg en dat word hopelijk ~3kg of minder koelmiddel. een kleine 4kW duo hikt al tegen de 2kg aan ter indicatie. dan moet je verplicht je installatie jaarlijks laten controleren en logboeken bijhouden net als de koelcel van de slager, friettent of de super. niet bijhouden of niet controleren staat gelijk aan een miljeudelict dus dat zijn altijd leuke bedragen. dan denk je er ook wel 2x over na om een beun of zelf te installeren als een miljeumannetje kan aanbellen om de logboeken na te kijken.

hier filmpje over hoe een EXV werkt:

YouTube: Electronic Expansion Valve - How it works ETS 5M HVAC

cappilair buis met grappig accent: YouTube: Capillary Tubes in 15 Minutes
Dank voor je uitgebreide verhaal! Waar past LG in dit verhaal? Heb daar een offerte voor liggen die me wel aanstaat..

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

B2 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:22:
De complete set is voor 6600 euro geïnstalleerd. Daar moet ik wel bij zeggen dat de zolder unit vrij veel werk was. De leidingen zijn onder de dakpannen gelegd, alle panlatten zijn doorgezaagd en later met een beugel weer aan elkaar verbonden. Dit heeft al zo’n halve dag geduurd. Totaal was het 2 dagen werk (voor 1 man). Daarna 2 slaapkamers voorzien van vloermodellen (deze zijn ook duurder dan de wandmodellen) waarbij er zo is geboord dat er maar 1 gat in de buiten muur kwam waar de zolder leidingen ook weer op uit komen.
Dan begrijp ik idd de meerprijs. Ziet er strak uit, complimenten voor de installateur. Hier in de wijk wordt elke week wel ergens anders een nieuwe airco opgehangen en het leidingwerk is dikwijls om te huilen.
Naafkap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:01:

TOSHIBA produceerde haar eerste airconditioner in de jaren 50 van de 20e eeuw en heeft vanaf dat moment het airconditioning product steeds verder verbeterd. TOSHIBA introduceerde als innovator vervolgens de rotary compressor en de elektronische besturing. In de jaren 80 was TOSHIBA de eerste die het inverter gestuurde systeem en de twin-rotary compressor op de markt bracht. In 1999 leidde TOSHIBA de airconditioning industrie met de introductie van haar ozonvrien­delijke productrange.
Weer wat geleerd.... maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit imho. Dit zegt Haier namelijk (over zichzelf):

Haier Air Conditioning loopt voorop in residentiële en commerciële HVAC-oplossingen

Haier, opgericht in 1984, is een fabrikant van airconditioning producten en groot-huishoudelijke apparatuur. We zijn wereldwijd marktleider voor slimme en ‘connected’ airconditioners. Bijna één op de drie verkochte airconditioners is een Haier (Euromonitor, 2019). Met een Haier airconditioner haalt u een kwalitatief hoogwaardig en comfortabel systeem in huis, dat u kunt bedienen met uw smartphone of zelfs uw stem.

Haier heeft energiezuinigheid hoog in het vaandel staan. Al onze airconditioners zijn uitgerust met innovatieve technologie om het milieu maximaal te ontzien met behoud van comfort. Niet voor niets zijn aan alle Haier toestellen de hoogste energielabels voor koeling toegekend: A++ en A+++.
RobNemoo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:00:
Wij hebben 3 splitunits geplaatst, waarvan 2 keer dezelfde 2,5 kWh. Eentje daarvan heeft leidingen van 2 meter naar de binnenunit, de andere van 6 meter en de binnenunit daarvan hangt een verdieping hoger. Klopt het dat de buitenunit met de langere leidingen ook meer kabaal maakt? Of zou er geen verschil moeten zijn?
Installateur vertelde mij dat hoe langer de leiding, des te harder de pomp moet werken. Volgens die logica zou het dus kunnen kloppen dat deze meer kabaal maakt, maar of het klopt weet ik niet. Mogelijk spelen er nog meer factoren (bevestiging van de buitenunit oid)
flippy schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:55:
(gloednieuwe) units uit elkaar halen om op internet te laten zien is "not done" als je bij een klant bezig bent. dus ik denk niet dat je zo snel het ook zal vinden.

ook zal diegene die dat doet overspoelt worden door domme vragen van mensen die gratis hulp willen met hun ZPP (zelfprutsprojectje).

ik zie niet snel mij of een andere installateur zoiets doen. voor zijn eigen mentale gezondheid....
Ik zeg ook niet dat je dit met klantenunits moet doen ;) Techredacteuren krijgen ook samples/leentoestellen opgestuurd om te reviewen, dat doen ze ook niet met modellen van de MediaMarkt ;)

En overspoeld worden met vragen, daarvoor hebben we dit topic voor toch ;) ?

Never gonna let you down

• flippy
  • Niet online

flippy

Rick Astley schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:42:
Weer wat geleerd.... maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit imho. Dit zegt Haier namelijk (over zichzelf):

Haier Air Conditioning loopt voorop in residentiële en commerciële HVAC-oplossingen

Haier, opgericht in 1984, is een fabrikant van airconditioning producten en groot-huishoudelijke apparatuur. We zijn wereldwijd marktleider voor slimme en ‘connected’ airconditioners. Bijna één op de drie verkochte airconditioners is een Haier (Euromonitor, 2019). Met een Haier airconditioner haalt u een kwalitatief hoogwaardig en comfortabel systeem in huis, dat u kunt bedienen met uw smartphone of zelfs uw stem.

Haier heeft energiezuinigheid hoog in het vaandel staan. Al onze airconditioners zijn uitgerust met innovatieve technologie om het milieu maximaal te ontzien met behoud van comfort. Niet voor niets zijn aan alle Haier toestellen de hoogste energielabels voor koeling toegekend: A++ en A+++.
voor de jongere generatie onder ons die het al weer vergeten zijn:
aantal verkochte units zegt niks. peugot is zon beetje populariste merk tegenwoordig, dat ze lekker goedkoop in de lease zitten maakt het nog niet de beste auto die je kan kopen....

Cum hoc ergo propter hoc ;)
Installateur vertelde mij dat hoe langer de leiding, des te harder de pomp moet werken. Volgens die logica zou het dus kunnen kloppen dat deze meer kabaal maakt, maar of het klopt weet ik niet. Mogelijk spelen er nog meer factoren (bevestiging van de buitenunit oid)
leidinglengte heeft er geen bal mee te maken. dat heeft alleen te maken met de vulling van het koudemiddel.

aan de ene kant wil je juist lange leidingen hebben zodat je de nakoeling nog mogelijk wat omhoog kan krikken. (mits je ventiel niet in de buitenunit zit)

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 18-07-2021 23:56 ]

• vrefos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2024
Speedfightserv schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Bij de Mitsubishi Heavy Industries zit hij er standaard bij. Lijkt mij bij andere merken ook wel.
Ik bedoel het harde ‘compressor-geluid’ ja. Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is en of dat wel normaal is. Ik heb ergens anders een Haier triple split geïnstalleerd en die is fluisterstil. In de handleiding van beide komen ze op bijna dezelfde dB uit, maar de Hisense is vele malen luider. Ik heb het gevoel dat er iets niet goed is, maar als de experts hier zeggen dat het een normaal geluid is?
Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic