Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3
Acties:
  • 2.343.489 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:28
Matched: control, demand
Er is een nieuwe beta versie van de Daikin residential controller uitgekomen met ondersteuning van "Demand control", wat gewoon de oude powersave modus is.
Dat is wel erg fijn om die er nu ook in te hebben, alleen wil hij m'n stylish updaten van 1_14_3 naar 1_14_18. Dit durf ik niet te doen omdat dan wellicht de lokale api verdwijnt. Heeft iemand deze update al gedaan en kan kijken of de lokale api nog beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:04
Lieuwe15 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:01:
Er is een nieuwe beta versie van de Daikin residential controller uitgekomen met ondersteuning van "Demand control", wat gewoon de oude powersave modus is.
Dat is wel erg fijn om die er nu ook in te hebben, alleen wil hij m'n stylish updaten van 1_14_3 naar 1_14_18. Dit durf ik niet te doen omdat dan wellicht de lokale api verdwijnt. Heeft iemand deze update al gedaan en kan kijken of de lokale api nog beschikbaar is?
Stylish (en Perfera's) geupdate en lokale API werkt nog als vanouds. Overigens ook van Daikin begrepen dat dit zo zal blijven al krijg ik dat niet zwart op wit.

Overigens werkt de app ook als niet beta tegenwoordig prima op oudere modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Idefix70 op 07-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Lieuwe15 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:01:
Sterker nog, als ik de tekst goed lees, kan je nu ook wisselende settings hebben per unit. Hij pakt dan echter, indien er 2 units aanstaan met wisselende waardes (percentages) wel de minst agressieve setting van de 2. Maar dan kan je dus bij een slaapkamer unit (die overbemeten is) het percentage op het laagst zetten en die van de huiskamer bijv op 50% vermogen.

Straks de overige 3 airco's updaten en testen. Zou wel fijn zijn!

Edit: yup; je kan nu afwijkende percentages (laagste is 40% ) per unit instellen. Dat is op zich wel handig :Y . Nu hopen dat ze ook weer groepen introduceren in de app oOo

Overigens ging het toevoegen én updaten met de huidige (beta) app wel een heel stuk vloeiender dan een versie of 2 a 3 terug voor mijn FTXM units. Waar ik bij de eerste toen de hele controller opnieuw kon toevoegen aan het netwerk, werden deze binnen 30 seconden geüpdatet én waren ze zichtbaar in de app.

Edit 2: hoezee; eindelijk kan je de setpoint met stappen van 0.5 graden doen in de app, net zoals de AB :P

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 07-04-2021 12:50 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 11:07
Dolbyadt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:07:
Zijn er mensen die nieuwe ervaingen hebben opgedaan met de nieuwe Daikin app. Zoals de opties

Daikin app startscherm:
[Afbeelding]

Daikin app instellingen:
[Afbeelding]

Daikin vraagbesturing (Energie besparings mogelijkheid)
[Afbeelding]
Jazeker, mijn buitenunit zit nu vast op 60%. Ik kan de besparingsmogelijkheid (Demand control) niet meer aan/uit zetten of wijzigen. Ik hoop dat dit met een volgende update van de app opgelost is.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:51:
[...]

Ja ziet er uitstekend uit en ik gebruik hem want bij de oude Daikin app werkte out-home dienst niet meer en bij deze wel, Echter er zit wel een enorme vertraging in de interactie, zeker wel 10-15 seconden voordat de actie wat je doet aankomt.

Jammer genoeg zit energiebespaarstand er niet meer in (tot nu toe).
Die energie bespaarstand zit er sinds de laatste versie voor iig de FTXM er wel in onder 'Demand Control'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQcjEaqy7Ye_HhgzIw-DcHoY3f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFOWYhltf19EgVoo0fMnhSrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZI7FEYsSpR_r-jPJe_kwqXDdZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGo2YASvZkM3zHjbFOzkxbWo.jpg?f=fotoalbum_large

Die vertraging merk ik hier idd ook. Is even wennen, maar ach.

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 21-04-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

(jarig!)
Notna schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:41:
[...]

Die energie bespaarstand zit er sinds de laatste versie voor iig de FTXM er wel in onder 'Demand Control'

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Krijg je bij Daikin geen ouderwetse remote control bijgeleverd? :P

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:41
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gek, de energiebespaarstand heb ik er nog niet in staan, terwijl ik wel up to date ben Volgens de playstore. Ik heb versie 1.8.0.5536

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:59:
[...]

Krijg je bij Daikin geen ouderwetse remote control bijgeleverd? :P
Jawel, maar dan moet ik opstaan enz. :+
vinom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:02:
[...]

Wat gek, de energiebespaarstand heb ik er nog niet in staan, terwijl ik wel up to date ben Volgens de playstore. Ik heb versie 1.8.0.5536
Ik zit in de beta groep (Android) en draai een nieuwere app versie zo te zien?

App versie 2.0.0.6008
Fw versie 1_14_18

Edit: staat ook expliciet bij de releasenotes
DAIKIN RESIDENTIAL CONTROLLER (BETA)

RELEASE NOTES:
- Including the connected Daikin SkyAir air conditioning units
- AC Demand control to reduce power consumption during certain moments of the day.
- Many small improvement and solved bugs
HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:14:
Oh hé, ik kan mijn FTXM nu ook gebruiken met de nieuwe app inderdaad. Maar daarvoor moet ik wel naar een nieuwe firmware. Van 1.2.54 naar 1.14.3. Zit de lokale API nog in 1.14.3?

edit: even gezocht. Zo te lezen wel.
Werkt hier nog steeds prima en andere users in dit topic bevestigen dit ook

[ Voor 43% gewijzigd door Notna op 21-04-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Notna De Demand Control is geen echt Eco stand. Maar een begrenzing van piekvermogen. Om de Eco stand te activeren moet je toch echt in de App de Econo stand aanzetten, Wat ik in mijn grafiek kan terug zien wanneer ik de Demand control op 50% zet dat de Daikin opstart met dan maximaal 600watt. terwijl als ik de Demond control uitzet. Start de Daikin met een piek vermogen van +/- 1000watt namelijk. Voor de rest kan ik nog niet zeggen wat de demand control nog meer werkt.

Ik heb trouwens de streamen functie ook aan staan op aanraden van mensen hier op het forum. Volgens Daikin en experts kan dit namelijk 99% van bacterien doden binnen 3 uur. Waarom heb jij de functie niet aan staan?
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 22-04-2021 11:56 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 11:38
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb geen knop "Demand Control" in mijn App, zit op versie 1.8.0.5536
Perfera FTXM35N-RMX35N9 combi, misschien alleen ondersteund op nieuwste modellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rsbroer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
[...]

Ik heb geen knop "Demand Control" in mijn App, zit op versie 1.8.0.5536
Perfera FTXM35N-RMX35N9 combi, misschien alleen ondersteund op nieuwste modellen ?
Lees even een bericht of wat verder; het zit in het beta programma in versie 2.0x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben een beetje traag met reageren door een tijd niet meer mee bezig te zijn geweest, maar ik heb die optie niet meer in de nieuwe app.
Ik gebruik Daikin Residential Controller op Android 9.

Tussen Planning en instellingen zit bij mij helemaal niks, Enige wat ik nog heb om hem te "knijpen" is Econo modus.

Of ik moet de oude Daikin Online Controller weer gaan gebruiken dan kan het, ik heb de nieuwste app en nieuwste firmware erop staan.

Nadeel van de oude app is je kan op afstand bedienen niet meer gebruiken de in-home server is kapot dus ik moet wel de nieuwe app gebruiken.

Edit: Inmiddels is er een update binnengekomen waarbij het nu aanwezig is, vreemd dat ik hem niet eerder aangeboden kreeg, de update is 5 mei gereleased volgens playstore met deze functionaliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2021 11:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:55
RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Hier ook een US en dezelfde controller. Zelfde output en screenshot:

ret=OK,model=NOTSUPPORT,type=N,pv=1,cpv=0,mid=NA,s_fdir=3,en_scdltmr=1

[Afbeelding]

Maar dat is altijd al zo geweest dat je geen r**t kan bedienen in de app. Geen silent mode, power mgmt, verbruik, ventilatie of sarara functies. Via de api kan dat voor de silent mode en sarara modes trouwens wél gewoon bediend worden. Daikin vind het de moeite niet om het in de app te implementeren voor zo'n niche model blijkbaar.
Ik heb een Stylish en daar kan je wel alles instellen?
Silent mode doe je toch via fan en dan dat dennenboompje met het maantje?
Ventilatie ook via mode, die heb je toch staan?
Power mgmt kan ik ook (demand control) of zelfs de powerful mode
En tot slot kan ik de airstreamer aan of uit zetten (die speciale filter).

Wat zijn Sarara functies?

Voor diegene die graag de dingen via Homekit regelt kan je ook een homebridge plugin installeren.

Dan kan je zowel de modus (auto, cool, heat, off) kiezen alsook de fan regelen via twee objecten. Heel fijn omdat het ineens dan ook remote werkt zonder al te veel gedoe.

Ik heb nu trouwens dat er twee units als “offline” staan in de Daikin Residential App terwijl ze via Homekit nog prima werken, dus offline zijn ze niet. App al eens opnieuw opgestart maar niks 🤷🏻‍♂️

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 21-05-2021 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Team-RiNo schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Heb je die slider nog steeds? Die is bij mij een maandje geleden verdwenen namelijk.
Yessir! Onder Demand Control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1mr8FrgH1P7RjFUsu8eqI4syc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0uFhYgMAVdsqoO93bqIj2P6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bQ5cbcfqRW4tlgSY1Djv1DF6Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hvk3Fy4vD7ZMDp3p0SN2y7Yt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Is dit nog steeds de beta app? Ik heb die opties nog steeds niet, maar zou ze graag willen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb wat moeite met het begrijpen van de demand control functie op Daikin units.

Dat het peak shaving doet begrijp ik maar ik snap niet hoe de percentages interactie met elkaar hebben.

Kan ik hiermee in de praktijk een 5kW binnenunit aftoppen op 2kW of hoe moet ik dat zien? Kan iemand mij de uitleg eens doen?

Ik heb namelijk al overgedimensioneerd, 3x2kW en 1x5kW op een 6.8kW buitenunit.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 20-07-2021 20:36 ]

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:00
Weet iemand hoe de demand control precies werkt wanneer deze staat ingesteld op 'Auto':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sf6dd-U8gFtT88S-Myy0PTOa_r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfyd53C7Iofz1jyUricW7kHW.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt het vermogen van de buitenunit dan beperkt ten opzichte van de buitentemperatuur of iets in die richting?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Kire88 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:12:
Weet iemand hoe de demand control precies werkt wanneer deze staat ingesteld op 'Auto':
[Afbeelding]

Wordt het vermogen van de buitenunit dan beperkt ten opzichte van de buitentemperatuur of iets in die richting?
Gaat dit over een bepaald merk of schiet je zomaar een vraag de ruimte in?

• Team-RiNo
Scooper schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:06:
Het zou handig zijn als je een airco niet alleen kon instellen op een setpoint, maar ook vast zou kunnen zetten op een bepaald vermogen.

Bij mij hangt de unit tegen een muur die warm kan worden, dan gaat de unit dus ineens vol gas draaien terwijl dat helemaal niet wenselijk is. Als je hem vast zou kunnen zetten op een bepaald vermogen zou je daar geen last van hebben. Zijn er units die dat via de api kunnen?
Daikin adverteert er mee (Demand control) maar dit zit alleen in de app. Ik had zelf de optie in de app tot medio juni, sindsdien is deze verdwenen dus het geldt niet voor iedereen om onduidelijke reden. Ook is recentelijk de comfort modus bij mij uit de app verdwenen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 15:44
Team-RiNo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:10:
[...]

Daikin adverteert er mee (Demand control) maar dit zit alleen in de app. Ik had zelf de optie in de app tot medio juni, sindsdien is deze verdwenen dus het geldt niet voor iedereen om onduidelijke reden. Ook is recentelijk de comfort modus bij mij uit de app verdwenen.
Bij mij is de confor alleen bij de woonkamer (stylish) verdwenen en een eco mode iets voor in de plaats gekregen geen idee wat dat precies doet, ik begrijp de uitlrg niet helemaal.
De slaapkamers hebbennde prefera hangen dasr isbde economo nog welnaanwezig.

• Team-RiNo
squareware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:43:
[...]

Bij mij is de confor alleen bij de woonkamer (stylish) verdwenen en een eco mode iets voor in de plaats gekregen geen idee wat dat precies doet, ik begrijp de uitlrg niet helemaal.
De slaapkamers hebbennde prefera hangen dasr isbde economo nog welnaanwezig.
Econo heb ik nog op alle units maar met Demand control kon ik de units met een slider instellen op (ik geloof?) 40-100% vermogen, die is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik lees en zie met veel interesse mensen die grafiekjes posten van hun energieverbruik, compressor frequentie en andere zaken.

Ik ben zelf in het bezit van een Daikin MXM68N, een 5kW stylish (in de woonkamer en open keuken) en 3 x FTXM20N's in de slaapkamers en woon in een nieuwbouw-woning (4 jaar oud) in België. Met het tussenseizoen, energieprijzen en toekomstig overschot van bijkomende zonnepanelen eerstdaags icm terugdraaiende teller wil ik het gebruik van mijn LLWP wat kunnen begrijpen maar ik heb wat moeite om de data te interpreteren.

Ik denk dat mijn binnen unit wat pendelt, hoe kan ik dat afleiden uit meetdata en hoe verminder ik dat eventueel? (hij stopt af en toe met zoemen) Is het dus zo erg gesteld qua overdimensioneren bij mij?
Wat is het belang van de compressor frequentie? Ik zie die bij mij zakken tot 15Hz, da's toch goed?
Ik heb nog geen Demand Control aanstaan. Een tijdje geleden vroeg ik ook wat het belang daar van was maar daar kwam toen geen respons op.

Dit is bv het verloop van het laatste uur, ik moet wel zeggen dat het heel zonnig is hier en die de plek heel sterk opwarmt waar de unit hangt (de uitbouw van onze woning), daarom staat u nu ook een tijdje al af omdat het aangenaam is in de woonkamer + keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6yg95s5TyWQt9-54pY8lI9un2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Av2b6cbiPIjZ9HKjkQIvowkn.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 09-10-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HyperBart schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:36:
Ik heb wat moeite met het begrijpen van de demand control functie op Daikin units.

Dat het peak shaving doet begrijp ik maar ik snap niet hoe de percentages interactie met elkaar hebben.

Kan ik hiermee in de praktijk een 5kW binnenunit aftoppen op 2kW of hoe moet ik dat zien? Kan iemand mij de uitleg eens doen?

Ik heb namelijk al overgedimensioneerd, 3x2kW en 1x5kW op een 6.8kW buitenunit.
demand control functie zorgt er in praktijk voor dat je buitenunit rustiger gaat pruttelen en minder pieken, vooral handig als de buitenunit gaat pendelen, bij een multisplit moet je dat op alle binnenunits aanzetten anders werkt het niet.

Ik zie dit gedrag op mijn Singlesplit ook wel, in het voor/najaar zet ik de "begrenzer" aardig strak en werkt prima, echt veel besparen heb ik geen idee omdat dan de warmtevraag sowieso laag is.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

demand control functie zorgt er in praktijk voor dat je buitenunit rustiger gaat pruttelen en minder pieken, vooral handig als de buitenunit gaat pendelen, bij een multisplit moet je dat op alle binnenunits aanzetten anders werkt het niet.

Ik zie dit gedrag op mijn Singlesplit ook wel, in het voor/najaar zet ik de "begrenzer" aardig strak en werkt prima, echt veel besparen heb ik geen idee omdat dan de warmtevraag sowieso laag is.
En hoe verhoudt zich dat dan tot “econo”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HyperBart schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:36:
Zit dat op de afstandsbediening? Of in de app?
Ik vind het niet meteen terug... enkel econo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
squareware schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:18:
Stylish, ik begrijp nog niet zo goed wat dienvraagbesturing is, die isnvoor de economo in de plaats gekomen.

[Afbeelding]

3x Prefera op multisplit
[Afbeelding]
Vraagbesturing is LETTERLIJK Demand Control, iets wat we de laatste 20 posts aan het bespreken waren 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
Notna schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Ik ga uit van de cloud API; dit is iig niet de oudere controller app maar de 'nieuwste'.

Maar als je een specifieke manier heb dat te bevestigen wil ik graag kijken voor je hoor :)

Dit is overigens voor de FTXM-N versies
Hier ook de FTXM-R variant en dus niet de Demand Control optie in de Cloud API helaas... Er zijn geen mogelijkheden om deze optie alsnog te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWE1979
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Hier ook een Daikin Multisplit.

3MXM68N
FTXM50R
FTXM25R
FTXM20R

Met koelen prima systeem. Staat dan gerust de hele dag te draaien met een opgenomen vermogen tussen de 300w en 500w (1 of meerdere units aan)

Bij verwarmen een groot drama! Bij de start schiet het opgenomen vermogen naar 2000W --- 2300W daarna zakt ie langzaam af naar 1200w. Hierna begint het gependel. Geen verschil bij 1 of alle units aan.

Volgens specs moet het systeem terug kunnen moduleren richting de 500w (opgenomen vermogen). Dit heb ik nog nooit gezien en zelfs niet met hogere buitentemperaturen. Het is zelfs zo bizar dat met alleen een FTXM20R aan het opgenomen vermogen 1500w is! Dit zou beteken dat er met een COP van 4 6KW in deze unit geperst wordt. dit doet ie dan ook maar voor een paar seconden en dan uit om vervolgens 3 minuten later hetzelfde te doen. Onbegrijpelijk dit regelgedrag en zo te lezen hebben meer mensen met Daikin Mulitshit dit probleem. Het bijzondere is als je de boel reset (spanning eraf en erop) hij weer redelijk netjes gaat regelen tot eenmaal de set/doel temperatuur is bereikt want dan krijg je het gependel weer terug.

Voor iedereen met de R versie van Prefera, er is nog geen Demand Control beschikbaar helaas. Dit komt volgens Daikin pas voorjaar 2022.

Ik zou toch mogen verwachten dat dit systeem out of de box goed moet functioneren? Ik koop toch een Inverter compressor en geen AAN/UIT compressor!

Daikin kan geen fatsoenlijke reden geven waarom de (gebrekkige) regeling bij verwarmen zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWE1979
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
De Daikin FTXM-N in Multi opstelling heeft het regel probleem ook. Daar hebben ze uiteindelijk de Demand Control functie voor uitgevonden via de Residential controller!

Hoewel dit geen oplossing is want je moet die functie steeds "verstellen" naarmate het seizoen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
w00key schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:09:
[...]

Oh? De meeste L/L wp maken juist een pokkeherrie vergeleken met een monoblock van Nibe, die pruttelen heel rustig door tot de tank warm is, bij mijn laatste vakantiehuisje.

Mijn grootste nadeel voor L/L: regeling is zo ongelofelijk lomp vergeleken met een CV i.c.m. een Honeywell Chronotherm / Evohome. Ik hoefde er nooit over na te denken, maar met L/L heb ik non stop gezeik met tocht (airflow op je gezicht) en schommelende temperatuur (hij gaat te hard aan en dan uit, of wilt niet aan).

Ik laat hem nu maar lekker hard blazen tussen 5:00 en 8:30, dan is er nog niemand in de kamer, maar optimaal is dat niet. En al deze problemen zijn op te lossen in firmware maar niemand kan het?

Ze proberen slim te zijn maar maken het erger - als er een draaiknop op zat om de wattage in te stellen kan ik het prima zelf... Volgens mij willen we allemaal op deze thread gewoon een knop hebben voor vast op 300 of 500W, ga alleen aan/uit op basis van binnentemperatuur.

Okay, ook bij de CV moest ik dat laatste natuurlijk zelf doen, modulatie % op max 30% gezet (~8kW / 1m3 per uur), anders deed ie ook idioot, maar bij LG heb je die setting dus niet. "Eco" mode (via DIP switches) staat al op max (level 2), maar dat is 9A / 2160W.

Het is wel goedkoper maar wat een hoop gezeik voor ~200 euro per jaar dat het me scheelt... Volgend huis krijgt zeker weten L/W en misschien 1 losse single split / kanaal unit voor alleen koelen en af en toe heel snel opwarmen, die hoeft niet eens aan de hoofdthermostaat te hangen. Met gewoon warm water kan ik weer lekker alles inregelen met kleppen / Evohome.
Je vergelijkt nu een dikke Mercedes (NIBE) met een boodschappen-segment PSA (LG). Als ik bij bezitters in mijn omgeving kijk naar Daikin L/L vs L/W of Mitsubishi L/L vs L/W dan zijn de L/L's vaak net iets stiller.

De genoemde problemen (regeling, airflow) heb je bij de betere (dus het NIBE prijssegment) modellen gewoon niet. Mijn US's kunnen terug tot onder de 80 watt (dus nauwelijks gependel) en hebben een IR-sensor om de lucht naar voorkeur om je heen of juist op de persoon te blazen. Demand Control (icm de overgang naar nieuwe wifi controller software) is dan weer niet bepaald op orde bij Daikin, daar is hier al veel over geschreven, Maargoed, zo heeft iedereen natuurlijk zijn ervaringen en voorkeuren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Hier zien de defrosts er meestal zo uit (een plaatje van afgelopen nacht en ochtend):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl1ZaDJ_aO3jkktf7egbGAcMo8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1SUndWZJzcMim0jynO2SR8PG.png?f=fotoalbum_large

Demand control staat op 60%, wat ongeveer een cmpfreq van 48 zou moeten zijn. Hij wordt dus in de fase na de defrost een tijdje gelimiteerd (tussen de 10 en 20 minuten) waarna hij weer langzaam terugregelt richting de 30hz. De interval tussen de defrosts verschilt wel een beetje.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik begin steeds meer spijt te krijgen van mijn Daikin systeem elke keer dat de winter begint. Vorige winter al constant gedoe met het inregelen en dat is deze winter weer het geval. Ik heb Demand Control op 100% staan voor de beneden unit en op 40% voor alle andere units maar nu weigert hij boven de 20Hz te komen terwijl de binnentemperatuur 17 graden is en setpoint op 24 staat.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om fatsoenlijke firmware en software te ontwikkelen waarbij je zo'n apparaat gewoon eenvoudig in kan stellen?

Daarnaast vraag ik me af of er wat mis is met mijn FTXA50AW (Stylish), het lijkt er op dat de warmte die hier uit komt een stuk minder is dan de warmte uit een van de FTXM20N modellen, zelfs als hij op maximaal vermogen draait en de enige unit is die aan staat. Iemand enig idee waar dit aan jou kunnen liggen?

Als het niet zo veel geld gekost had dan had ik alles al lang van de muur getrokken, ben er wel een beetje klaar mee :X

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 23-12-2021 13:20 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
Tsurany schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:19:
Ik begin steeds meer spijt te krijgen van mijn Daikin systeem elke keer dat de winter begint. Vorige winter al constant gedoe met het inregelen en dat is deze winter weer het geval. Ik heb Demand Control op 100% staan voor de beneden unit en op 40% voor alle andere units maar nu weigert hij boven de 20Hz te komen terwijl de binnentemperatuur 17 graden is en setpoint op 24 staat.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om fatsoenlijke firmware en software te ontwikkelen waarbij je zo'n apparaat gewoon eenvoudig in kan stellen?

Daarnaast vraag ik me af of er wat mis is met mijn FTXA50AW (Stylish), het lijkt er op dat de warmte die hier uit komt een stuk minder is dan de warmte uit een van de FTXM20N modellen, zelfs als hij op maximaal vermogen draait en de enige unit is die aan staat. Iemand enig idee waar dit aan jou kunnen liggen?

Als het niet zo veel geld gekost had dan had ik alles al lang van de muur getrokken, ben er wel een beetje klaar mee :X
Als je op één binnenunit demand control aanzet op een multisplit systeem geldt dat voor alle aangesloten binnenunits, dit is een setting voor de buitenunit, niet de binnenunits.

Als je iets wilt regelen doe het dan met verschillende setpoints/fanspeeds

[ Voor 3% gewijzigd door Team-RiNo op 23-12-2021 13:37 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Team-RiNo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:35:
[...]

Als je op één binnenunit demand control aanzet op een multisplit systeem geldt dat voor alle, dit is een setting voor de buitenunit, niet de binnenunits.
Dat is niet wat in de Daikin app staat. De buiten unit kiest automatisch de minst beperkende stand op basis van welke binnen unit aan staat. Staat er een op 80% en de ander op 50% dan zal de buiten unit op 80% werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-06 16:33
Team-RiNo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:35:
[...]

Als je op één binnenunit demand control aanzet op een multisplit systeem geldt dat voor alle aangesloten binnenunits, dit is een setting voor de buitenunit, niet de binnenunits.

Als je iets wilt regelen doe het dan met verschillende setpoints/fanspeeds
Sterker nog mijn installateur gaf aan dat (in mijn geval de binnen unit in de woonkamer) bepalend is tov de andere 3 units voor de instellingen van de buitensplit (daikin)

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 11:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier een enkele stylish van 2kW, waar ik erg tevreden over ben. Behalve inderdaad die 'demand control' of 'power saving'. Hoewel het leuk klinkt, voegt het eigenlijk heel weinig toe? Hier heeft het me ook al 2x goed gebeten (zowel een keertje dat ie het echt niet gekoeld kreeg maar niet hard wilde werken, als dat ik het niet warm kreeg met hetzelfde probleem).

Sindsdien heb ik het gewoon op normale stand en eigenlijk gaat dat wel goed...

Laatste dagen lag de etmaaltemperatuur hier rond (of net onder) het vriespunt, dus behoorlijk wat kWh'n erdoor gejaagd. Verder geen klachten, de stylish doet nu zijn 2e jaar gewoon prima zijn werk. Sinds vanochtend 10u al 1 lange run op 16hz en goede 200W. Het is sinds 12u ook al exact het gewenste setpoint van 20.5 graden.

Vorig jaar was het nog wat zoeken naar de instellingen. Nu gewoon vaste stand van de lamellen (45 graden naar onder, recht vooruit) en auto-fan stand. Indien het niet zo koud is gaat ie uit 's nachts (anders toch wat idle verbruik) en anders gaat ie op 18.5 graden zodat het niet teveel afkoelt en dat hij rustig kan blijven draaien :).

[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 23-12-2021 19:21 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34

Denk dat je koude middel te kort hebt, had ik afgelopen zomer ook, koelen ging goed, tot ik in oktober wilde gaan verwarmen, uitblaas lucht was lauw ipv warm, monteur gebeld, die ging het nakijken bleek ik lekkage te hebben gehad, betrof ook een ftxa 4,2 stylish, kortom koelmiddel bijgevuld, na weging, opnieuw geperst, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Team-RiNo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Er is niks mis met Daikin maar de MXM68N moduleert niet zo ver terug bij verwarmen waardoor er vrij snel pendel gedrag optreedt. Volgens specs is het 2kW maar als je in de combinatietabellen gaat kijken loopt dit bij de meeste configuraties al vrij snel op tot 2.5kW wat vrij hoog is.
Hmmm, maar da's dan toch gek ergens, want als dat ding 2.5kW aan warmte kwijt moet kunnen dan moet de binnenunit toch echt HEEL warme lucht kunnen blazen?
Slonzo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Niet alleen dat, maar ik zie de mijne zelfs nooit teruglopen naar zijn minimumvermogen (~500W opgenomen). Sterker nog, ik zie hem quasi nooit onder de 900-1000W komen, zelfs niet bij 'zeldzame' langere runs (bij aanwarmen van 17-18 naar 21 graden).

Het klopt inderdaad dat 2.5kW een vrij hoog minimum is, maar dat moet je bij deze temperaturen rond 0 toch echt kwijtkunnen in 3 kamers van een huis van ~35 jaar oud met matige isolatie. Maar zelfs dat gaat niet goed.
Het bijzondere is dat ik inderdaad nooit het gevoel heb dat uit mijn 5kW Stylish dat daar echt "haardroger warme temperaturen" uitkomen (ongeacht met demand control aan of uit, tenzij ik de hele unit daarvoor moet uitzetten maar als hij aan is en ik wissel merk ik niet onmiddellijk verschil).

Hoe lang moet je trouwens wachten eer je verschil moet merken? Ik heb de airco eens opengezet helemaal naar 30°C en demand control uit, maar het is dan niet zo dat ik vond dat er ultrawarme lucht uit kwam :/

Ik heb sinds kort een MID certified metertje (Eastron SDM360) in mijn kast zitten en ik zag vanmorgen op de fase waar de airco zat wel een verbruik van rond de 700W, wat me prima lijkt?
Moet ook wel zeggen dat ik de buitenunit op Demand Control Manual 40% heb staan.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 07-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HyperBart schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Hmmm, maar da's dan toch gek ergens, want als dat ding 2.5kW aan warmte kwijt moet kunnen dan moet de binnenunit toch echt HEEL warme lucht kunnen blazen?

[...]

Het bijzondere is dat ik inderdaad nooit het gevoel heb dat uit mijn 5kW Stylish dat daar echt "haardroger warme temperaturen" uitkomen (ongeacht met demand control aan of uit, tenzij ik de hele unit daarvoor moet uitzetten maar als hij aan is en ik wissel merk ik niet onmiddellijk verschil).

Hoe lang moet je trouwens wachten eer je verschil moet merken? Ik heb de airco eens opengezet helemaal naar 30°C en demand control uit, maar het is dan niet zo dat ik vond dat er ultrawarme lucht uit kwam :/

Ik heb sinds kort een MID certified metertje (Eastron SDM360) in mijn kast zitten en ik zag vanmorgen op de fase waar de airco zat wel een verbruik van rond de 700W, wat me prima lijkt?
Moet ook wel zeggen dat ik de buitenunit op Demand Control Manual 40% heb staan.
Nee een airco is geen z.g.n. hoge temperatuur warmtepomp, verder dan ongeveer 45c zal het niet komen. Daardoor kan die 2.5kW ook een probleem vormen als er niet genoeg warmtevraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Scooper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Tot nu toe erg tevreden met deze werking. Ik ervoer vooral problemen na defrosts en in de zomer wanneer tegen de avond de zon op de airco komt te schijnen. Bij defrosts kon de interne tempsensor afzakken naar 17 graden doordat de gas-stroom werd omgedraaid. Dan ging hij na de defrost dus altijd als een malle van start, wat nadelig werkt bij weertypen waar defrosts op de loer liggen.
Bij Daikin kun je met behulp van de demand control de buitenunit beperken. Bij mij staat deze doorgaans op 60%, wat een maximum compressor frequentie van 80x0,6=48 betekend. Na een defrost blijft de unit dan een tijdje tegen dit maximum aanhangen om vervolgens weer terug te moduleren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chrwU0KfvKpDG_QRbQ4hDee0iac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f5vNWa9wdbmUAj8E421S6CJF.png?f=user_large

Heeft MHI niet een soortgelijke functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:11:
Bij Daikin kun je met behulp van de demand control de buitenunit beperken. Bij mij staat deze doorgaans op 60%, wat een maximum compressor frequentie van 80x0,6=48 betekend.
Hoe/waarmee stel je dit in dan? Is dat hetzelfde als power saving mode?

Edit: al gevonden eerder in het topic, in residential controller app blijkbaar, dikke nope dus. Local API only hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 18-01-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 17:58
!null schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Volgens mij had Daikin die lokale api terug getrokken, zoek er even op, ook in dit topic.
Is hier al vanuit meerdere mensen bevestiging van? Ik heb voor mijn Perfera nu ook updates klaarstaan maar die komen er niet in. Wel jammer dat bepaalde functies ook echt alleen via de clouddienst beschikbaar zijn. Niet via de AB, en al helemaal niet via de lokale API. Zoals die demand control-setting.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 21:33
Kire88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:11:
[...]

Bij Daikin kun je met behulp van de demand control de buitenunit beperken. Bij mij staat deze doorgaans op 60%, wat een maximum compressor frequentie van 80x0,6=48 betekend.
Waar komt het getal 80 vandaan in je formule?
Is dat jouw maximale frequentie?

Ik heb ook twee wifi-modules per binnenunit.
Middels de nieuwe app ben ik niet in staat demand control in te schakelen, via de oude wel.

Ken je dit commando:
http://192.168.178.*/aircon/set_demand_control?type=1&en_demand=1&mode=0&max_pow=60&scdl_per_day=4&moc=0&tuc=0&wec=0&thc=0&frc=0&sac=0
Hiermee kun je demand control laten in/uitschakelen door bijv je domotica-systeem.
Let wel op dat je dit bij een multisplit instelt op beide binnenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Marco Geleijns schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:29:
[...]

Waar komt het getal 80 vandaan in je formule?
Is dat jouw maximale frequentie?

Ik heb ook twee wifi-modules per binnenunit.
Middels de nieuwe app ben ik niet in staat demand control in te schakelen, via de oude wel.

Ken je dit commando:
http://192.168.178.*/aircon/set_demand_control?type=1&en_demand=1&mode=0&max_pow=60&scdl_per_day=4&moc=0&tuc=0&wec=0&thc=0&frc=0&sac=0
Hiermee kun je demand control laten in/uitschakelen door bijv je domotica-systeem.
Let wel op dat je dit bij een multisplit instelt op beide binnenunits.
Die 80 volgt uit wat ik zelf zie in de grafieken. Als ik demand management of 50% zet gaat de frequentie niet hoger dan 40, etc. Met een defrost gaat de frequentie altijd maximaal tot 70, waarom dat verschil er is geen idee.

Volgens mij heb ik hier wel eerder voorbij zien komen dat de demand management optie niet voor iedereen beschikbaar is in de residential controller. Misschien is het type afhankelijk.

Dat rest commando kende ik nog niet nee. Gebruik wel een aantal andere restcommando's in Home Assistant. Zal deze ook eens bekijken en proberen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Is hier al vanuit meerdere mensen bevestiging van? Ik heb voor mijn Perfera nu ook updates klaarstaan maar die komen er niet in. Wel jammer dat bepaalde functies ook echt alleen via de clouddienst beschikbaar zijn. Niet via de AB, en al helemaal niet via de lokale API. Zoals die demand control-setting.
Ja dit is al sinds begin vorig jaar het geval. De perfera's die ik in februari 2021 geleverd kreeg werkten out of the box al enkel met de Daikin residential controller ap, via de cloud API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Ja maar bij nieuwe units (vanaf 2020 volgens mij, die -R line) was dit sowieso al langer bekend. Die hebben nooit een lokale API gehad en zullen dat ook nooit krijgen. Maar die uit 2019 of eerder met een losse wifi-module hebben altijd een lokale API gehad en ik weet 90% zeker dat ik een aantal maanden geleden nog een firmware-update heb uitgevoerd. Ik zit nu op 1_14_48 en hij wil naar 1_14_53. Daikin FTXM-N uit 2019.
Met de oudere modellen heb ik geen ervaring, wel weet ik dat het upgraden naar een 'cloud' versie van de firmware geen garantie geeft dat je demand control krijgt, ik en meerdere in dit topic hebben dit namelijk niet (meer). Ik had dit even in juni en dit is er later weer uitgehaald met overigens als gevolg dat demand control nog steeds aanstond zonder dat ik het uit kon zetten, dit viel mij pas op toen ik begon met verwarmen door het lage opgenomen vermogen. Overigens wel snel opgelost na een mailtje naar Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-06 12:53
Kuusj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Welke nieuwe app hebben we het dan over? Want die van mij is helemaal up to date en de units ook, maar die opties zie ik nergens.
Je hebt de Daikin Residential Controller, dus niet de oude Online Controller app?

Zo ziet de optie voor Demand Control eruit in de Residential Controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxDYUsAzZsabd8b8vkkUrOV7Hmc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KpCKtRZp3FVAHcrmzy03PYIh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwT1pFL0l-AogRMbjbcnfU5uxc4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JKl9tCxC9sI8ziX6753LTdAp.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Je hebt de Daikin Residential Controller, dus niet de oude Online Controller app?

[Afbeelding][Afbeelding]
Die app heb ik ja, versie 2.7.0.8094. Maar ik heb een iPhone, misschien dat die update dan later beschikbaar komt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 18:50

ricardo246

Life's what you make it!

Kuusj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:46:
[...]

Die app heb ik ja, versie 2.7.0.8094. Maar ik heb een iPhone, misschien dat die update dan later beschikbaar komt.
hier ook versie 2.7.0.8094 op een Samsung, geen demand control.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
ricardo246 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Hier ook versie 2.7.0.8094. Via de tweede/oude wifi-module ben ik wel in staat om demand control in te schakelen. Maar ook alleen via de API, niet via de (oude) app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

ricardo246 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:37:
[...]

De app kan de functie wel hebben, maar als de binnenunit (die van mij kregen automatisch nieuwe firmware) de functie niet ondersteund, dan houdt het op.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
FD2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:07:
[...]

@Tsurany ,@hobby_gebruiker ,@Gerco-M ,@GermanPivo

We hadden het over het ontremde gedrag van Daikin Multisplit als je het lef had een 2e binnenunit aan te zetten.

Situatie:
Woonkamer op temperatuur, compressor op 22 Hz, en nu zet ik de 3.5 kW Perfera op de slaapkamer aan, setpoint 10°.
De Daikin Multisplit kan geen evenwicht vinden, en draait te hard voor de taak:

[Afbeelding]

Nu bestuur ik al jaren de Daikin met de telefoon, en heb nu de nieuwe Daikin Residential app gedownload.
De nieuwe app heeft een (voor mij) nieuwe functie, "vraagbesturing".
Met de functie vraagbesturing kan je per binnenunit het vermogen dat van de buitenunit gevraagd wordt beperken. Ik heb 'm ingesteld op 60%, en dan krijg je dit:

[Afbeelding]

Voor mij is hiermee het probleem opgelost.

[Afbeelding]
Ik denk niet dat je zomaar kan concluderen dat de buitenunit te hard draait voor de taak, de warmtevraag zal er gewoon zijn met de 2e binnenunit aan en wat schommelend compressor gedrag is niet zo vreemd, dit kan je geen pendelen noemen. Met het instellen van demand control los je alleen het probleem dat je er zelf mee hebt op. Op zich prima natuurlijk als je daar tevreden mee bent maar het enige wat je daar mee bereikt is dat de temperatuur (zoals de binnenunit denkt dat deze bereikt moet worden) minder snel bereikt wordt.

Demand Control/vraagbesturing is af en aan in de app. Sommigen hebben het wel of hebben het gehad zoals ik en nu is het weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@VikeeVeekie Ik heb zelf ook Daikin Residential Controller App versie 2.7.0.8094 (android versie).
En heb wel de optie. Maar ik doe mee aan de beta test. Ik heb nu al zeker 1 maand een melding dat er een nieuwe firmware update beschikbaar is. Maar die lukt helaas steeds niet. Terwijl ik daarvoor nooit problemen heb ervaren.

Hier kun je zien hoe het er bij mij uit ziet;

Daikin app versie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCNaQzLiXVa91RhCUNNrQDYud30=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rbt6Eg0wvb3OFaibk7hh1qeJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Daikin app wanneer je vraagbesturing hebt aangezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP6vlLgWlxLF6PxtnTAI3CnGJCA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6CUJrTOarXE6XRGPJKYwF1E.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand nog een oplossing of tip om de firmware update wel te kunnen uitvoeren.
VikeeVeekie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04:38
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:46:
Ik heb vandaag een in bedrijfstelling gedaan samen met iemand van LG en ik heb hem uiteraard gevraagd naar de defrost methode.
Bij LG gaat het, net als bijna alle andere merken op temperatuur en dus niet om de 3 uur zoals gesuggereerd werd.

Weer een fabel de wereld uit geholpen *O*
Kan je vragen bij die iemand van LG wat er aan de hand is met hun multi splits? Het gaat om 3 installaties van 2021, met MU3R19/21 buiten en DC09RH NSJ/DC12RH NSJ binnen (consumentennaam: LG Deluxe 2.5/3.5 kW, 2021 model, met UVC filter).

Deze is gisteren om 11:30 aangezet en aan gelaten, 2 units zodat hij de warmte goed kwijt kan, en om 14:30 en 17:30 waren de defrosts, precies +3 en +6 uur. De stroomverbruik pieken zijn van de inhaalactie na elke defrost.

Temperatuur volgens KNMI is niet beneden de 5 graden geweest in de middag dus dat was zwaar overbodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PfXpq3ul.png

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt met alle modellen of dat de LG monteur / distributeur liegt, maar dat het nooit gebeurt is onzin.

Daarnaast heb je bij LG als verwarming nog altijd last van:

- slechte timer/weekplanner, alleen aan/uit op tijd, niet welke stand of temperatuur
- geen demand control (die werkt), altijd vol vermogen en dus veel te hoge warmte pieken na defrost / net aanzetten. Saving power consumption step 2 lijkt niet veel uit te maken, dat heb ik al ingesteld, zie https://manualzz.com/doc/...mu3r19-installation-guide, pagina 27.
- geen silent stand (via DIP switches in buiten unit) in verwarm modus, wel met koelen, zie handleiding

Maar als het draait is het echt prima, de load / opgenomen vermogen met 1 of 2 units aan is een strakke lijn en blijft mooi stabiel. Tot T+3 in mijn geval, hopelijk is dat iets doms met alleen deze MU3R19/21's van 2021.

Als er genoeg warmtevraag / buffer is om de extra 700W x 4 COP x ~30 minuten is dat niet heel ernstig, na een tijd merken de units dat het warm genoeg is en zetten ze zichzelf weer lager, maar eerder in het seizoen gaan ze in paniek en uit omdat het binnen setpoint + 3 graden is.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 26-01-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Kan je vragen bij die iemand van LG wat er aan de hand is met hun multi splits? Het gaat om 3 installaties van 2021, met MU3R19/21 buiten en DC09RH NSJ/DC12RH NSJ binnen (consumentennaam: LG Deluxe 2.5/3.5 kW, 2021 model, met UVC filter).

Deze is gisteren om 11:30 aangezet en aan gelaten, 2 units zodat hij de warmte goed kwijt kan, en om 14:30 en 17:30 waren de defrosts, precies +3 en +6 uur. De stroomverbruik pieken zijn van de inhaalactie na elke defrost.

Temperatuur volgens KNMI is niet beneden de 5 graden geweest in de middag dus dat was zwaar overbodig.

[Afbeelding]

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt met alle modellen of dat de LG monteur / distributeur liegt, maar dat het nooit gebeurt is onzin.

- slechte timer/weekplanner, alleen aan/uit op tijd, niet welke stand of temperatuur
- geen demand control (die werkt), altijd vol vermogen en dus veel te hoge warmte pieken na defrost / net aanzetten. Saving power consumption step 2 lijkt niet veel uit te maken, dat heb ik al ingesteld, zie https://manualzz.com/doc/...mu3r19-installation-guide, pagina 27.
- geen silent stand (via DIP switches in buiten unit) in verwarm modus, wel met koelen, zie handleiding

Maar als het draait is het echt prima, de load / opgenomen vermogen met 1 of 2 units aan is een strakke lijn en blijft mooi stabiel. Tot T+3 in mijn geval, hopelijk is dat iets doms met alleen deze MU3R19/21's van 2021.

Als er genoeg warmtevraag / buffer is om de extra 700W x 4 COP x ~30 minuten is dat niet heel ernstig, na een tijd merken de units dat het warm genoeg is en zetten ze zichzelf weer lager, maar eerder in het seizoen gaan ze in paniek en uit omdat het binnen setpoint + 3 graden is.
De trigger is ook niet de buitentemperatuur maar de temperatuur in je buitendeel.
precies 2x exact na 3 uur is wel apart idd. je kan natuurlijk zelf gewoon bellen met LG.

Als je een fatsoenlijke timer wil instellen kan je een bedrade bediening aansluiten, die je bij LG overigens zonder extra print op je binnendeel kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@w00key LG is een goed keus wanneer je alleen ermee wilt gaan koelen. Wanneer je er ook mee wilt gaan verwarmen zal ik je LG niet aanraden. De reden inderdaad zijn omdat je geen instellingen kunt instellen wanneer je verwarmt. Tijdens koelen kun je verschillende energie eco instellingen instellen. Maar tijdens verwarmen kun je totaal niks instellen. De timer instellingen zijn alleen maar aan/uit. en niks meer. Dat is best een gemis wanneer je een mooi dag of week programma wilt instellen.

LG smart thinq app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juQOYMmGgkR8jlLhGbkxiArtA8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1ihtYCH6fklYqtwPRSOV6bs.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QanwcsBWfAb1cAHSST2RNHcTCIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxtv41q7WWT6M5piVxGKs2A.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ulOIFXgUh3znc1xrDqWu96XR0k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMho3ExEiD06DzEujcPQCyms.jpg?f=fotoalbum_medium
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:59:
[...]

eco instellingen bij verwarmen zijn ook niet echt gewenst voor een airco.
koelen is allemaal niet zo spannend omdat een airco regelt op z'n condensatie temperatuur.
dat gebeurt in koelmodus dus buiten en merk je niet veel van.

ga je verwarmen komt er dus een stuk meer bij kijken voor het systeem.
te weinig lucht over het blok betekend dat hij z'n condensatie temperstuur niet haalt, te veel lucht over het blok betekend dat hij te snel vloeistof heeft in je binnendeel en dus ook capaciteit verliest.

daarom is het zo belangrijk om je capaciteit goed te hebben voor de ruimte waar je binnendeel hangt.

comfort is ook veel moeilijker met verwarmen.
als het 30 graden is is lucht van 10 graden al heel fris. als het 1 graden is voelt lucht van 30 graden nog steeds als koude tocht.
Naja, als eindgebruiker ben ik wel jaloers naar andere merken die wel compressor frequentie/stroomverbruik beperking aanbieden tijdens verwarmen.

Te fris is niet goed voor comfort, maar te warm met pieken naar 25 graden ook niet echt, wat hier dus wel gebeurt als dat unit met 2500W (x3 COP minimaal) staat te stampen. Zelfs op de 5 minuten grafiek uit de HomeWizard Energy app zie je hoge pieken, high score is 1981W vandaag, 1925W gisteren, x5 minuten lang x3-4 COP = heel veel hitte.

Een instelling waarmee ik de max power kan limiteren zonder ventilatie en andere regelingen aan te passen is al voldoende, helaas is precies dat, LG noemt het "energy control" dus n.v.t. tijdens verwarmen. En ook n.v.t. bij multi, ook bij koelen, dus LG multi heeft een extra nadeel t.o.v. Daikin multi (demand control, of is dat ook stuk daar met multi?).

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 26-01-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:04:
[...]

Naja, als eindgebruiker ben ik wel jaloers naar andere merken die wel compressor frequentie/stroomverbruik beperking aanbieden tijdens verwarmen.

Te fris is niet goed voor comfort, maar te warm met pieken naar 25 graden ook niet echt, wat hier dus wel gebeurt als dat unit met 2500W (x3 COP minimaal) staat te stampen. Zelfs op de 5 minuten grafiek uit de HomeWizard Energy app zie je hoge pieken, high score is 1981W vandaag, 1925W gisteren, x5 minuten lang x3-4 COP = heel veel hitte.

Een instelling waarmee ik de max power kan limiteren zonder ventilatie en andere regelingen aan te passen is al voldoende, helaas is precies dat, LG noemt het "energy control" dus n.v.t. tijdens verwarmen. En ook n.v.t. bij multi, ook bij koelen, dus LG multi heeft een extra nadeel t.o.v. Daikin multi (demand control, of is dat ook stuk daar met multi?).
Je kan de multi buitendelen van lg begrenzen op amperages. Of je er iets aan hebt durf ik niet te zeggen.
Dit zag ik iig staan in de LG service app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/babl2jKK8oFdxe01lcnMGDo2qwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PAXopJdFBARZZFZ5lGIrUQl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcUigxFCdjFwvw2lZeESflTyWds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqfxT8fd0RIR3y7V5A8HgcEs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@w00key Dat is inderdaad bij Daikin wel het geval. Die doet dat automatisch.

Hier bijvoorbeeld de meeting tijdens een Daikin Perfera (FTXM35N) defrost:
Tijdens verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SftH_n7ejvdtZruxEyvmemqavEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CST7rvyXEfpwmBf7GjFT8FDp.jpg?f=fotoalbum_medium

Grafiek met Grafana die draait binnen Home Assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHEOWT08ozXDE5zL5G1Z5wVOjJQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4uboM2C8T419cUTa4yHX00D.jpg?f=fotoalbum_medium

Tijdens verkoelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxXUN5xC6L8QcquEZotfLUyip64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Oi3BhdfGaay1gN4csozvwOD.jpg?f=fotoalbum_medium
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:04:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
rupsen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:17:
[...]

Je kan de multi buitendelen van lg begrenzen op amperages. Of je er iets aan hebt durf ik niet te zeggen.
Dit zag ik iig staan in de LG service app

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foto van 19 oktober:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMCy6yOl.jpg

DIPSW1 heb ik #4 omhoog gedaan, foto was voor referentie als ik het ooit terug moet terugzetten op hoe het was afgeleverd. Helaas lijkt dat niet te werken, dit was mijn eerste poging om het systeem te temmen en zeker toen in oktober was compressor op volle kracht echt zwaar overkill.

Dat de handleiding 8A noemt is leuk maar ik heb 2400W gezien vandaag op de slimme stekker, dat is 240V x 10A dus. Misschien werkt dat dus ook alleen maar voor koelen? En zelfs 8A x 240V = 1920W, boven nul graden is dat 8 kW netto energie, meer dan de min-nominaal-max op de spec sheet van 1.17-6.33-7.33. En zelfs meer dan opgenomen vermogen verwarmen, daar staat 0.28-1.27-2.04 kW; hij kan kort over de max heen, hoe lang heb ik niet geprobeerd, ik heb nog nooit de jet knop (voor maximaal verwarm snelheid) nodig gehad.

Prachtig dat het kan en als je haast hebt maar niet zo handig als je gelijkmatig en zonder rare pieken wilt verwarmen.

Punt blijft, (mijn?) LG is in de praktijk gewoon niet heel geschikt voor verwarmen. Daikin demand control kan veel verder terug regelen, zelfde als LG Energy Control, 40/60/80% zijn de settings, maar dus niet voor multi en niet tijdens verwarmen.

Wie weet patchen ze het in een later model, het is 100% te fixen in firmware, het apparaat zelf kan prima draaien tussen 500 en 1200W maar iets in de print / controller moet slimmer zijn en het vermogen begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
w00key schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Foto van 19 oktober:

[Afbeelding]

DIPSW1 heb ik #4 omhoog gedaan, foto was voor referentie als ik het ooit terug moet terugzetten op hoe het was afgeleverd. Helaas lijkt dat niet te werken, dit was mijn eerste poging om het systeem te temmen en zeker toen in oktober was compressor op volle kracht echt zwaar overkill.

Dat de handleiding 8A noemt is leuk maar ik heb 2400W gezien vandaag op de slimme stekker, dat is 240V x 10A dus. Misschien werkt dat dus ook alleen maar voor koelen? En zelfs 8A x 240V = 1920W, boven nul graden is dat 8 kW netto energie, meer dan de min-nominaal-max op de spec sheet van 1.17-6.33-7.33. En zelfs meer dan opgenomen vermogen verwarmen, daar staat 0.28-1.27-2.04 kW; hij kan kort over de max heen, hoe lang heb ik niet geprobeerd, ik heb nog nooit de jet knop (voor maximaal verwarm snelheid) nodig gehad.

Prachtig dat het kan en als je haast hebt maar niet zo handig als je gelijkmatig en zonder rare pieken wilt verwarmen.

Punt blijft, (mijn?) LG is in de praktijk gewoon niet heel geschikt voor verwarmen. Daikin demand control kan veel verder terug regelen, zelfde als LG Energy Control, 40/60/80% zijn de settings, maar dus niet voor multi en niet tijdens verwarmen.

Wie weet patchen ze het in een later model, het is 100% te fixen in firmware, het apparaat zelf kan prima draaien tussen 500 en 1200W maar iets in de print / controller moet slimmer zijn en het vermogen begrenzen.
Nu ben ik helemaal benieuwd wat LG hier zelf over te melden heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 01:25:
[...]

Foto van 19 oktober:

[Afbeelding]

Bij multi split moet je dat op alle binnenunits instellen anders werkt het niet, ik heb daar eens iemand over gehoord in dit topic dat het dan wel functioneerd.

Bijvoorbeeld de eco modus op alle binnenunits aanzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 27-01-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 10:55
[...]

[Afbeelding]

Misschien heb je hier wat aan? https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.10012e0e3BFmqV

Ik vind de WiFi-module met bijbehorende app ook minimaal. Ik schroef de temp nu 's nachts terug naar 17 graden. Met de app kan je geen timer instellen alleen voor uit- en aan.

als je de TuYa aanmeld in je domoticz dan kan je een mooi script maken hoe hij de unit moet aansturen. Zolang dit apparaatje gericht is op de unit (werkt met IR) dan kan je er wel wat moois van maken maar idd. zonde van de beperkte mogelijkheden af fabriek.

Succes

[ Voor 23% gewijzigd door K!aus op 27-01-2022 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Henkiejoo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:46:
  • Daikin 3MXM68N9 buitenunit + Daikin FTXM25R binnenunits
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik ken je huis/warmtebehoefte niet, maar ik 3MXM68N met 3.5+2.5+2.5 en zou 'm nooit opnieuw kopen.
Minimumvermogen ligt veel te hoog, COP te laag, en het regelgedrag is verschrikkelijk, ook met alle units aan.
Mogelijks wordt het beter eens demand control beschikbaar is, maar tot die tijd zou ik er ver van wegblijven.

Zijn absolute min. ligt op ~500W opgenomen, ~2kW afgegeven vermogen. Dat geraak je bij matige/hoge buitentemperaturen nooit kwijt. En als de temperatuur toch zakt, trekt hij z'n minimumvermogen omhoog waardoor je met hetzelfde probleem blijft zitten. Ik kom de laatste maanden nooit meer onder de ~1kW (opgenomen), wat 'ie natuurlijk niet kwijtgeraakt en dan gaat 'ie constant pendelen.

Het modelletje lager, de 3MXM52N, doet het mogelijks veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Slonzo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Ik ken je huis/warmtebehoefte niet, maar ik 3MXM68N met 3.5+2.5+2.5 en zou 'm nooit opnieuw kopen.
Minimumvermogen ligt veel te hoog, COP te laag, en het regelgedrag is verschrikkelijk, ook met alle units aan.
Mogelijks wordt het beter eens demand control beschikbaar is, maar tot die tijd zou ik er ver van wegblijven.

Zijn absolute min. ligt op ~500W opgenomen, ~2kW afgegeven vermogen. Dat geraak je bij matige/hoge buitentemperaturen nooit kwijt. En als de temperatuur toch zakt, trekt hij z'n minimumvermogen omhoog waardoor je met hetzelfde probleem blijft zitten. Ik kom de laatste maanden nooit meer onder de ~1kW (opgenomen), wat 'ie natuurlijk niet kwijtgeraakt en dan gaat 'ie constant pendelen.

Het modelletje lager, de 3MXM52N, doet het mogelijks veel beter.
Ik heb de 3MXM52N die inderdaad een veel lager minimum afgiftevermogen heeft. Met 3,5+2+2. De compressor pendelt wel regelmatig als het wat warmer is, maar daar merk ik alleen in de grafieken iets van en niet in de ruimte. Op zich is pendelen in een redelijk tot goed geïsoleerd huis en/of kleine ruimtes ook bijna onvermijdelijk. Zolang het verschil en daarmee het warmteverlies maar klein genoeg is, gaat elke unit pendelen. Gegeven ons klimaat zal dat elke lente en herfst wel voorkomen. Maar inderdaad, als hij het heel vaak doet dan is de unit gewoon oversized (en/of te goedkoop).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb ook nog eens naar het gedrag gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik (in ieder geval nu) de WP 's nachts beter uit kan zetten dan nachtverlaging toe te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaE5p9Y8u4WTNwQNLI0s1tVLqgQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6kz3afhvE0W84Q2DFWLVGI1J.png?f=fotoalbum_medium

Heb nu nachtverlaging tussen 2300 en 0800. Daar komt nog bij dat ik de aanwezigheidssensor gebruik die het setpoint nog eens met een graad of wat extra verlaagt. Op dit moment koelt mijn huis niet heel snel af dus je ziet dat zeker aan het begin van de nacht hij maar elk uur even bij moet stoken. Dat noem ik nog geen pendelen. Echter tegen de ochtend wordt het steeds frequenter en komt het steeds meer in de buurt van pendelgedrag. Dus nu heb ik ipv nachtverlaging mijn schedule maar op uit gezet tussen 2300 en 0700.

Het loont dus denk ik wel om af en toe eens naar je compressor freq te kijken en je stookgedrag daar een beetje op aan te passen. Uiteraard heeft dit niet zoveel zin als dit gewoon overdag gebeurt als je het ook echt specifiek op een bepaalde temperatuur wilt hebben.

edit: heb demand control op 60% staan.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-01-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Team-RiNo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:20:
Het nadeel bij Daikin lijkt in ieder geval dat de opstart erg hoog is en het terug moduleren relatief langzaam gaat waardoor het gemiddelde verbruik hoger uitkomt.

Dit was afgelopen zondag (warme dag):
[Afbeelding]

Dit was gisteren; om 12:30 temp 0,5c lager gezet op beide actieve binnenunits. 1 blijft rustig doorblazen en 1 gaat pendelen:
[Afbeelding]

Dit gedrag maakt 24/7 draaien op een vaste stand hier ook vergelijkbaar/zuiniger dan aan/uit of setpoints veranderen.
Heb je Econo en/of Demand Control aan staan? Die zouden die hoge pieken moeten voorkomen. Kijk ook eens naar de compressor frequency, naast het opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Heb je Econo en/of Demand Control aan staan? Die zouden die hoge pieken moeten voorkomen. Kijk ook eens naar de compressor frequency, naast het opgenomen vermogen.
Compressor freq kan ik niet uitlezen en Demain Control heb ik niet momenteel. Ik zal Econo weer eens proberen inderdaad, nog niet aan gedacht omdat deze mij in vorig voorjaar voor te langzame opwarming zorgde wat nu niet het geval zou moeten zijn door 24/7 te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nieuwe (beta) app versie & firmware bij Daikin...
v3.0.0 van de app en firmware naar 1.12.59

Nog steeds geen demand control te zien 8)7 Gelukkig wel een 'keep dry' functie waar niemand op zit te wachten ('om de luchtvochtigheid niet te laten stijgen bij koelen'). ;w

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cy3gJFw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q2ggSX6.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 03-02-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Slonzo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:15:

Nog steeds geen demand control te zien 8)7 Gelukkig wel een 'keep dry' functie waar niemand op zit te wachten ('om de luchtvochtigheid niet te laten stijgen bij koelen'). ;w

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke units heb je? Want in mijn FTXM-N zit al sinds het begin erin. In v1 was het stroombesparingsmodus of iets van dien aard. Nu in v2 heet het demand control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:30
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Welke units heb je? Want in mijn FTXM-N zit al sinds het begin erin. In v1 was het stroombesparingsmodus of iets van dien aard. Nu in v2 heet het demand control
ik heb een FTXA en een FTXM-R samen op één buitenunit. Voor de FTXA kan ik deze modus wel instellen maar voor de FTXM niet, weet jij misschien hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:00:
RXM35R met FTXM-R
2MXM50N met 2x FVXM-A
3MXM68N met 3x FTXM-R

Allemaal met 2021 cloud controller, allemaal geen Demand Control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:28
Hier een ftxa en een ftxm-r single splits. De ftxa kan ik wel demand control selecteren in de app. Maar bij de ftxm-r niet.
Dit ligt er waarschijnlijk aan dar de -r een nieuwe wifi module heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
Lieuwe15 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:21:
Hier een ftxa en een ftxm-r single splits. De ftxa kan ik wel demand control selecteren in de app. Maar bij de ftxm-r niet.
Dit ligt er waarschijnlijk aan dar de -r een nieuwe wifi module heeft.
Hij pakt, bij meerdere units, altijd de hoogste waarde. Doordat je de ftxm-r niet kunt instellen blijft hij dus op 100%? Of doet de econo functie van de ftxm-r nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Slonzo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is "Outdoor Silent" toegevoegd. "Demand Control" zit er weer niet in deze keer. Ik heb hier de FTXM-R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6nS6wcKsPKvm_1wGBKaBSZZHHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tvp6yQJ4V0yi1WIj92UmwRa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulx53t7YR-LYEUms2Z4yGM3THN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cAB03pIfdiebzsYGNFKrFpa3.png?f=user_large

Bij mij zit "Keep Dry" per unit verstopt onder Settings>Advanced operations (en staat standaard aan). Het nadeel lijkt me wel dat de unit zelf dus vochtiger blijft waardoor er eerder geurtjes kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Team-RiNo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:25:
[...]

Hier is "Outdoor Silent" toegevoegd. "Demand Control" zit er weer niet in deze keer. Ik heb hier de FTXM-R
"]Afbeelding[/URL]]

Bij mij zit "Keep Dry" per unit verstopt onder Settings>Advanced operations (en staat standaard aan). Het nadeel lijkt me wel dat de unit zelf dus vochtiger blijft waardoor er eerder geurtjes kunnen ontstaan.
Ah inderdaad, maar ik dacht dat die 'outdoor silent' er al in zat.
Mogelijks was dat idd enkel op de afstandsbediening, my bad :)

Die "keep dry" lijkt me waardeloos, zal inderdaad voor geur zorgen en die 'paar' druppels water zullen het grote verschil ook niet maken in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
cverkooyen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:24:
[...]

Hij pakt, bij meerdere units, altijd de hoogste waarde. Doordat je de ftxm-r niet kunt instellen blijft hij dus op 100%? Of doet de econo functie van de ftxm-r nog iets?
Nee dat klopt niet, als het bij 1 unit aanstaat kan het voor allemaal gelden. Daikin heeft demand control voor mij remote uit moeten zetten nadat ze deze uit de app verwijderd hadden. Deze stond maar op één binnenunit aan maar beperkte al mijn units. Ik heb hier ook iemand zien posten dat één van de binnenunits leidend is wat ook nog zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Kun je van die keep dry functie ook een screenshot maken, die functie zie / heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Volgens wij wordt er in de éénnalaatste alinea gesuggereerd dat de outdoor silent mode ook een eenzelfdig effect heeft al de energiebesparingsmodus uit v1, dus dan wel zonder de wat preciezere controls van demand control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Volgens wij wordt er in de éénnalaatste alinea gesuggereerd dat de outdoor silent mode ook een eenzelfdig effect heeft al de energiebesparingsmodus uit v1, dus dan wel zonder de wat preciezere controls van demand control.
Zo las ik dat ook, ik kan helaas niet de cpmfreq uitlezen om het exacte percentage te achterhalen maar zal het wat minder gedetailleerd terug kunnen zien in het verbruik.

Mijn setup ondersteunt ook gewoon Demand Control gezien ik het eerder wel heb gehad, waarom het er niet meer in zit? Geen idee; Daikin zelf zegt enkel dat het 'Unsupported' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Werkt inderdaad wel voor de hoge pieken, vergelijk zonder heb ik niet maar pendelen kost bij mij zeker wel meer dan constant draaien. Om dat voor mijzelf inzichtelijk te maken heb ik een 1h average toegevoegd.

Dit was afgelopen zaterdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07AczXRZwE2M0J0p6XzCMI1AXXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AhZsChPRmAs9fmGteJJIwETC.png?f=user_large

Het pendelen is op zich wel verklaarbaar, buiten dat het redelijk warm was (pendelen startte bij 9c buiten) komt in de loop van de middag de zon op de ramen wat het bij de binnenunit ook warmer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Graadje hoger zetten is niet echt een structurele oplossing. Als het straks 14 graden is buiten dan moet je hem bij wijze van spreken op 28 graden zetten om hem niet te laten pendelen.

Als de warmte minder snel vervliegt dan dat de warmtepomp (of überhaupt de verwarmingsbron) hem in laaglast aanvult, dan gaat hij pendelen (of je laat je setpunt gewoon los, dat kan ook, maar dat wil je maar in zeer beperkte mate). Het is dus zaak een WP te kiezen die zo ver mogelijk terug kan moduleren en die je ook soort van expliciet in laaglast kunt laten draaien bijvoorbeeld door demand control.

Maar gegeven een bepaald minimumafgiftevermogen is er niet heel veel aan te doen behalve pendelen accepteren, dan wel het setpunt los te laten. Of een raam open te zetten maar dat is natuurlijk van de zotte.

Ik ben verder geen expert maar ik heb van mijn elektricien (ik weet het, niet hetzelfde) wel eens gehoord dat een modulerende compressor minder snel kapot gaat van pendelen dan een aan/uit-compressor, die steeds van 0 naar 100 naar 0 gaat. 0 naar 20 naar 30 naar 10 naar 0 is minder schadelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-02-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

Kijk eens of je de unit links op de tekening naar onder op de tekening kan verplaatsen (vlak bij dat raam van 2m²)
Ik wil daarmee bereiken dat beide units voor een luchtstroming (tegen de klok in) in de gehele living gaan zorgen.
Zoals je het nu hebt staan krijg je 2 circulaties in de kamer. Ook dat kan prettig zijn, maar dat hangt van de plaatsing van de meubels af.

Verder zou ik de binnenunits ieder op 3.5 kW houden, en de buitenunit afschalen naar 5 kW.
Daarmee wil ik bereiken dat er een groot condensor oppervlak is waardoor je met een lagere fan-stand toe kan.

Let er wel op dat de units 'Demand Control' ondersteunen. Ik heb inmiddels begrepen dat dat niet vanzelfsprekend is.

[ Voor 18% gewijzigd door FD2 op 14-02-2022 20:30 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
Sarge78 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:47:
Jullie hebben ook al de nieuwe ONECTA app? @Kire88 @Marco Geleijns

Google home kan ook spoken misschien.
Ja, ik heb Onecta nu een maand ofzo, maar niet gekoppeld aan Google.

Als dat gedoe met demand control blijft dan ga ik de nieuwe wifi-modules een keer loskoppelen.
De belangrijkste aansturing (OpenHAB) verloopt toch via de oude wifi-modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
Marco Geleijns schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:01:
[...]

Ja, ik heb Onecta nu een maand ofzo, maar niet gekoppeld aan Google.

Als dat gedoe met demand control blijft dan ga ik de nieuwe wifi-modules een keer loskoppelen.
De belangrijkste aansturing (OpenHAB) verloopt toch via de oude wifi-modules.
Wat bedoel je eigenlijk met Demand control? Vraagbesturing/stroombesparing?

Wat ervaar je?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
Sarge78 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met Demand control? Vraagbesturing/stroombesparing?

Wat ervaar je?
Ja, idd, in de nieuwe app heet dat vraagbesturing.
Ik ervaar dat deze enkele keren per dag wordt uitgeschakeld.
Dat in combinatie met wat ik hier lees, dat Daikin de functie uit de nieuwe app heeft gehaald.

Ik ben nogal afhankelijk van DC omdat ik anders last krijg van pendelen.
Pendelen in dít geval door selfheating en niet door overcapaciteit.
Zie ook Marco Geleijns in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik had vorig jaar februari geen probleem. Ik moest hem wel van de Eco-mode en demand control afhalen (die stond op max 60% compressorvermogen), maar dan ging het prima. Een defrost wil niet zeggen dat hij het niet meer doet. Dat wil zeggen dat je tijdelijk even geen vermogen hebt en dat hij energie moet gebruiken om even dat ding te ontdooien (dus een lagere COP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:00:
Ik had vorig jaar februari geen probleem. Ik moest hem wel van de Eco-mode en demand control afhalen (die stond op max 60% compressorvermogen), maar dan ging het prima. Een defrost wil niet zeggen dat hij het niet meer doet. Dat wil zeggen dat je tijdelijk even geen vermogen hebt en dat hij energie moet gebruiken om even dat ding te ontdooien (dus een lagere COP).
Ja, maar de temperatuur zakt dan wel snel binnen, heb heel veel ramen, echt veel. Ik denk dat 40% van mijn huis raam is haha.

Ik dacht als je nog eentje hebt dan is de kans dat ze tegelijk in defrost schieten niet zo groot.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:57:
Als je echt 100% wil verwarmen met de unit, hoe doen jullie dat dan bij -10?

Al bij -1 schiet die van mij redelijk vaak in de anti vries mode. Heb je dan sowieso 2 losse nodig die elkaar opvangen? Of verwarm je nog bij via een andere weg.
Defrots duren hier ~6min, op de koudere dagen heb ik tot nu toe setpoint met ongeveer 1c verhoogd en uiteraard vermogen beperkende settings als eco/demand control uit. -10 heb ik nog niet mee gemaakt. De koudste dag hier was tot nu toe 26-12-2021 met een min temp van -4.7c en die ben ik goed doorgekomen al zit de unit in de nacht wel vrijwel constant tegen zijn nominale vermogen aan dus vraag me af of -10 in de nacht plus vorst over dag vol te houden is met enkel de AC aan.

Defrosts ontstaan voornamelijk door een combi van lage temps + hoge RV. Zie hier een plaatje 26-12-2021, bij de -4c minder defrosts dan bij +1 later op de dag met hogere RV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjL4ZolPkv1M1db2bFyBDanvgOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXh1ovseDdkA1F32CQaxTCme.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Servee schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:59:
[...]

Normaal als ik de unit aan zou laten na zo’n actie zou die op 90/100/125 watt weer opstarten/ oproeren en dan rustig doorgaan, gisteren na twee keer pendelen tegen 250+ liep het weer normaal de hele avond.

[Afbeelding]
Dat is dus niet 'normaal' voor Daikin, die start altijd hoog en ze zullen er vast een goede reden voor hebben dat de regeling zo ingesteld is. Er is niet veel aan te doen, zelfs de laagste demand control setting (als je die hebt) zal een hogere max hebben dan 250w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Team-RiNo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Dat is dus niet 'normaal' voor Daikin, die start altijd hoog en ze zullen er vast een goede reden voor hebben dat de regeling zo ingesteld is. Er is niet veel aan te doen, zelfs de laagste demand control setting (als je die hebt) zal een hogere max hebben dan 250w.
Ja dat heb ik idd meer gelezen hier, echter in mijn geval (van pendelen) werkt het precies andersom. De opstart is wel hoger rond de 500watt, duurt paar seconde en gaat dan, omdat temperatuur op peil is direct naar laag 90/100/125 in die reeks en gaat dan langzaam optoeren. In het geval van gisteren en paar keer eerder meegemaakt doet deze hetzelfde maar gaat dan met relatieve snelheid naar 200+ en denkt dan, oeps teveel…dat doet ie een paar keer en draait dan weer rustig.
Helaas geen demand control (meer aanwezig bij 2021 model), alleen enoco aanstaan maar die doet niks op lager vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 29-03-2022 10:49 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rupsen
[...]

[Afbeelding]

Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
MotorBeast schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:07:
Ik heb Daikin. Een Daikin geeft bij pendelen helemaal geen hoge piekspanningen. Alleen als hij echt uit heeft gestaan toert de compressor even op. Als hij aan/uit gaat met de spanning erop is er helemaal geen piekspanning. Hier heb ik hem toevallig net aangezet cmpgfreq 58 bij opstarten en nu 14 (=laagste wat hij kan). Wat is het probleem?
Ik heb nog nooit een Daikin gezien die het niet doet dus hebben we het wel over hetzelfde? Bij pendelen stopt de unit ook volledig om na enige tijd weer op te starten. Dat aan/uit gedrag is pendelen en gaat gepaard met een hoge opstartpiek. Je kan het enigszins beperken met econo mode of demand control.

Heb je een voorbeeld/grafiek van je cpmfreq of stroomverbruik bij pendelgedrag?

Hier een wat extreem voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyMuQom3Wkr8dI8uTUeyw6LCCZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k81BmuhTo6um9ROaNQBSf2yN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Team-RiNo op 30-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb nog nooit een Daikin gezien die het niet doet dus hebben we het wel over hetzelfde? Bij pendelen stopt de unit ook volledig om na enige tijd weer op te starten. Dat aan/uit gedrag is pendelen en gaat gepaard met een hoge opstartpiek. Je kan het enigszins beperken met econo mode of demand control.

Heb je een voorbeeld/grafiek van je cpmfreq of stroomverbruik bij pendelgedrag?

Hier een wat extreem voorbeeld:

[Afbeelding]
Ik heb geen overzicht van gedrag bij koud weer en helaas geen inzicht in cpmfreq door het cloudfeest van Daikin maar afgelopen week wel twee keer gependeld (dus uit, en weer aan) rond 10:00 en 16:00. Dit gedrag zie ik altijd en bij echt kouder weer iets hogere opstart maar nooit richting max of daar in de buurt en moduleert eigenlijk vrijwel direct terug naar laag vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndIsQcN0OLeP4VEpfRmEeQ2U-HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C73WzEGv2HqZWZ3J7wsUzOEb.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is eindelijk zo ver, Demand Control zit eindelijk in de Onecta (Daikin) app voor de nieuwere units met cloud-only controller *O* (naja, in de beta toch)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WzPLQJC.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xPdFZll.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:54:
Het is eindelijk zo ver, Demand Control zit eindelijk in de Onecta (Daikin) app voor de nieuwere units met cloud-only controller *O* (naja, in de beta toch)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat ik jouw plaatje zie. Lees nu dat als ik ga updaten ik niet meer de oude app kan gebruiken en verplicht wordt via de servers van Daikin te gaan. Als ik ergens een pesthekel aan heb is het via servers van fabrikanten te gaan. Ik wil gewoon lokaal werken. Straks gaan ze nog abbo geld vragen ook. :X

*knip*, offtopic

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2022 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco Geleijns
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Ik hoop mijn domme 3MXM68N daarmee zodanig in te kunnen perken dat 'ie niet steeds veel te hoge [start]vermogens pakt bij verwarmen, om daarna meteen te gaan pendelen. Voor koelen zal het vermoedelijk weinig/minder uitmaken.
Hier een goede ervaring met demand control bij verwarmen.
Als de buitentemperatuur onder de 5 graden komt zet ik 'm op 60%
Boven de 5 graden zet ik 'm op 40% (maximaal geknepen)
Ik verwacht/hoop dat je hetzelfde mag gaan ervaren...

Bij koeling heeft het idd weinig/geen effect omdat de koude lucht niet rond de unit blijft hangen maar naar beneden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:29:
Ik hoor dat vaker met de multisplit, en dat gedrag krijg ik ook met mijn single split als ik de offset temperatuur op 0 zet dus op -2℃ wijzig dan gaat deze twee keer hoog op, dan uit en de derde keer gaat die wel verder. In geval van defrost frustrerend echt. Mijn unit werkt het beste op stand 2 dus 0℃ kwam ik achter dan gaat deze in 1 haal door zonder te pendelen ongeacht buitentemperatuur of defrost.

Wellicht zou het in geval van de multi juist kunnen helpen mogelijk door de settings precies andersom in te stellen? [Afbeelding]
Ik heb al wat geexperimenteerd met de setpoints en fan speeds, mij heeft het weinig geholpen. In mijn geval is het probleem gewoon echt dat het minimumvermogen (relatief gezien) al erg hoog ligt, en dat het helemaal een verloren zaak is wanneer dat minimumvermogen nog eens omhoog getrokken wordt omdat het 'te koud' is buiten... Dat lijkt al te gebeuren ergens tussen de 10 a 15 graden? Dus als demand control niet (genoeg) helpt, ga ik de buitentemperatuur sensor van die multisplit gewoon ook voor de gek houden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Ik heb al wat geexperimenteerd met de setpoints en fan speeds, mij heeft het weinig geholpen. In mijn geval is het probleem gewoon echt dat het minimumvermogen (relatief gezien) al erg hoog ligt, en dat het helemaal een verloren zaak is wanneer dat minimumvermogen nog eens omhoog getrokken wordt omdat het 'te koud' is buiten... Dat lijkt al te gebeuren ergens tussen de 10 a 15 graden? Dus als demand control niet (genoeg) helpt, ga ik de buitentemperatuur sensor van die multisplit gewoon ook voor de gek houden :*)
Denk niet dat die sensor buiten iets doet, behalve in je app laten zien hoe de temperatuur buiten is. Hoe staat je klep bij verwarmen? Recht naar beneden? Kansloos. Sowieso jojoën die multi's met verwarmen als een malle. Daarom is met verwarmen een single altijd beter, ook hier.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2022 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Ja snap ik, maar per toeval kwam ik erachter dat juist door die offset eenzelfde soort gedrag vertoont als volgens mij van @Team-RiNo als ik me niet vergis vanuit een grafiek hetzelfde gedrag zag. Na pendelen eerst twee keer hoog op en dan rustig weer verder zowel bij opstarten als bij defrost.
De binnenunit reageert dus scherp op de ingestelde offset, in mijn geval op -2 ging de binnenunit dus uit 2 graden lager dan default.

Ik kan me zo voorstellen dat met die bak aan warmte die opgewekt word dat je met de offset dus zou kunnen voorkomen of verminderen dat je binnenunit dus zou gaan flippen door z’n eindpunt in jouw geval te verhogen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic