• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:41
Andrehj schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Huh? Hoe kan dat dan? Bij Hyundai wordt een leeg rakende 12V accu toch automatisch uit de grote accu bijgeladen?
Hier staat de auto (nog geen EV) soms ook wel drie weken lang stil. Gedurende die tijd zou ik hem zeker aan de laadpaal willen kunnen laten.
Hoe wil je ooit je EV aan Jan Doorsnee verkopen als daarvan de accu aan de laadpaal leegloopt?!? 8)7
Als de hoofdaccu onder de 20% is laad de 12v accu niet meer bij. En de logica voor het laden trekt de stroom van de 12v accu. Dus stekker er lang in is nodige verbruik, en dan gaat het mis (en misschien was de accu ook niet meer al te best). Was wel iets van 5 dagen ofzo dat ie aan de laadpaal hing. Bij koud weer.

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:09
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:57:
Achterop de auto staat bijvoorbeeld IONIV in plaats van IONIQ V. En linksonder op de achterklep staat ook telkens wat anders.
Scherp!

Ik denk dat de auto nog niet kan rijden, maar er zijn diverse YouTube video's die de auto op een Chinese autobeurs tonen. Het model is denk ik werkelijkheid.

Video op de beurs

[ Voor 16% gewijzigd door Amersfoort op 07-08-2026 22:32 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:40

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

De 20e loopt mijn PLUS-abonnement op Bluelink af en ik wil dat graag verlengen. Door weer PLUS of door PRO. De app zegt: “Dit product is niet beschikbaar voor uw voertuig”. Dat is een vreemde tekst omdat PRO wel degelijk mogelijk is in mijn auto.

Dus dan maar een mailtje aan support.bluelink@hyundai-europe.com om te vragen hoe dat moet. Want ik wil dat graag aansluitend doen, zoals ik dat ook deed bij het gratis abo dat ik de eerste paar maanden had. Op die manier gaan niet al je instellingen verloren.

Maar wie schetst mijn verbazing? Ze vertellen me doodleuk dat dit niet kan!
Geachte heer Hippe Lip,

Hartelijk dank voor uw bericht.
Als u wilt upgraden naar een Pro-abonnement, kan dit pas nadat uw huidige abonnement is verlopen. Momenteel is dit niet mogelijk.
Dit betekent dat u uw Plus-abonnement moet opzeggen, laten verlopen en pas daarna een nieuw abonnement kunt afsluiten.
Uw instellingen gaan hierbij verloren. Dit is helaas onvermijdelijk.

Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

감사합니다 | Best regards | Mit freundlichen Grüßen
Your Bluelink Team
Dit is toch ongehoord? Kennelijk kan het lopende PLUS-abo blijven doorlopen, maar als ik naar PRO wil kan dat niet?
  1. Hoe kan het dan dat ik het eerst wel kon (van de gratis PRO naar de betaalde PLUS) en nu niet?
  2. Welke instellingen gaan er welke wel en welke niet verloren?
  3. Wie heeft hier dezelfde of juist andere ervaring mee?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-08 20:24
Hilarisch @Hippe Lip : downgraden kan zonder problemen, maar upgraden dus niet. Ze hebben daar nog iets te leren denk ik. (kan je verder helaas niet helpen omdat ik bij verlopen gratis Pro zonder problemen heb gedowngrade naar Plus)

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-08 13:42
Hippe Lip schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:25:
Ik merkte sinds ik mijn I5 heb dat mijn Zappi (V2.0) zo nu en dan herstart. Voorheen met mijn Kia e-Niro 6 jaar lang nooit last van gehad.
Nadere inspectie leerde dat dit iets met aarde te maken lijkt te hebben; de ingebouwde lekstroombeveiliging dus. Gelukkig nix met de ICCU, dus die vrees kan ik loslaten.

Vandaag blijft-ie maar achter elkaar herstarten. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En ligt dat aan de combi van de Zappi met de I5, of hebben andere laadpalen ook moeite met de I5?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb jaren een zappi icm de Hi5 gebruikt, wat jij omschrijft is mij in 4,5 jaar nooit overkomen. Maar zo'n ding kan altijd de hik krijgen natuurlijk.

Andere kabel proberen wellicht?

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:32
Vandaag als test eens de auto gestart met de sleutel erin, ik met sleutel uitgestapt en mijn vriendin is vervolgens gaan rijden. Dat blijkt dus gewoon te kunnen. Best vreemd? Ze was denk ik 200 meter weg.

Na uitzetten kon ze overigens niet meer opnieuw starten.

Die vriendin van mij is nogal chaoot. Die gaat daadwerkelijk een keer wegrijden terwijl ze net de sleutel binnen heeft gelegd toen ze nog effe snel wat ging pakken binnen.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:43
Stefangrp schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:46:
Vandaag als test eens de auto gestart met de sleutel erin, ik met sleutel uitgestapt en mijn vriendin is vervolgens gaan rijden. Dat blijkt dus gewoon te kunnen. Best vreemd? Ze was denk ik 200 meter weg.

Na uitzetten kon ze overigens niet meer opnieuw starten.

Die vriendin van mij is nogal chaoot. Die gaat daadwerkelijk een keer wegrijden terwijl ze net de sleutel binnen heeft gelegd toen ze nog effe snel wat ging pakken binnen.
Dit is volgens mij bij alle auto's zo. Je wilt ook niet dat bij een probleem met je sleutel of ontvanger bijvoorbeeld op de snelweg de auto ermee ophoudt. De auto heeft wel melding als de sleutel niet aanwezig is.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:14
Daniel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:58:
Update over mijn defecte airco. Na drie dagen vruchteloos proberen door Ursem Barten heb ik de auto ongerepareerd weer terug. Aircopomp (en nog iets) zijn vervangen maar dat heeft niet geholpen. Waar het wel zit weten ze niet, ze hebben de kwestie nu geëscaleerd naar Hyundai Nederland en nu is het wachten op hun reactie. Blijkbaar werken daar maar twee guys waarvan er eentje op vakantie is dus dat kan nog wel even duren.

Inmiddels gaan we de vijfde zomerweek zonder airco in. Leasemaatschappij wil niets doen want de auto is rijdbaar zeggen ze. Dat snelladen en ontwasemen ook niet werkt is blijkbaar ook geen hindernis. Waar de ondergrens van “rijdbaar” ligt en hoe lang dit mag duren is onduidelijk. Ik ga nu eerst weer een week op vakantie (zonder deze auto, goddank) dus daarna maar weer verder zien.

Needless to say dat ik alle vertrouwen in deze auto en het dealerapparaat inmiddels wel ben verloren. Nog twee jaar aftellen (en in de tussentijd hopen dat hij ergens finaal de geest geeft of er een vuilniswagen hem plat rijdt als ie geparkeerd staat)
Hebben ze de zekering vervangen? Dat is een bekend probleem namelijk.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Takenzo schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:12:
[...]

Dit is volgens mij bij alle auto's zo. Je wilt ook niet dat bij een probleem met je sleutel of ontvanger bijvoorbeeld op de snelweg de auto ermee ophoudt. De auto heeft wel melding als de sleutel niet aanwezig is.
Dat is inderdaad met alle keyless start auto’s zo. Hoe de auto het afhandelt is wel verschillend, mijn Volvo geeft direct duidelijk aan dat de sleutel er niet is als je hem uit de auto haalt, ik ken gevallen van (dure) BMWs waarbij de bestuurder pas na uitstappen na een lange rit er achter kwam dat de sleutel niet mee was omdat de auto niet op slot wilde.

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Zijn er hier gebruikers die hun ioniq5 opladen via ‘SlimLaden’ van Frank Energie? Ik probeer dat te doen, heb de My Hyundai app gekoppeld aan de SlimLaden app van Frank Energie.

Vanmorgen en begin van de middag ging dat goed, nu krijg ik steeds de foutmelding ‘kan niet starten met opladen, onverwachte voertuig status.’

Het lijkt erop dat er ergens iets niet goed gaat met de (laad) commando’s vanuit Frank Energie waardoor de auto blijkbaar dusdanig in de war raakt dat ie deze foutmelding geeft. Overigens wel vreemd dat dit vanmorgen wel goed ging, en vanmiddag opeens niet meer.

Ik heb voor dit moment de auto verwijderd uit de SlimLaden app van Frank Energie, en heb mn Easee laadpaal eraan gekoppeld, dan gaat het laden wel goed.

Maar het zou makkelijker zijn als ik de auto kan koppelen, die leest ook de accu meteen goed uit wat betreft batterijpercentage.

Is er wellicht iets dat ik dien te wijzigen in het ev menu van de auto?

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-08 13:42
Dennis25 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:16:
Zijn er hier gebruikers die hun ioniq5 opladen via ‘SlimLaden’ van Frank Energie? Ik probeer dat te doen, heb de My Hyundai app gekoppeld aan de SlimLaden app van Frank Energie.

Vanmorgen en begin van de middag ging dat goed, nu krijg ik steeds de foutmelding ‘kan niet starten met opladen, onverwachte voertuig status.’

Het lijkt erop dat er ergens iets niet goed gaat met de (laad) commando’s vanuit Frank Energie waardoor de auto blijkbaar dusdanig in de war raakt dat ie deze foutmelding geeft. Overigens wel vreemd dat dit vanmorgen wel goed ging, en vanmiddag opeens niet meer.

Ik heb voor dit moment de auto verwijderd uit de SlimLaden app van Frank Energie, en heb mn Easee laadpaal eraan gekoppeld, dan gaat het laden wel goed.

Maar het zou makkelijker zijn als ik de auto kan koppelen, die leest ook de accu meteen goed uit wat betreft batterijpercentage.

Is er wellicht iets dat ik dien te wijzigen in het ev menu van de auto?
Vorig jaar gedaan en dramatisch kaa met pee. Niet op tijd vol of helemaal niet geladen. Kon ik alsnog duur laden onderweg.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:22
Ik mocht gisteren weer genieten van een zombiemodus in dit warme weer :+

Gebeurt dit bij jullie ook zo vaak? Dit is al de 4de keer dat ik het heb en de auto is nog geen jaar oud.

Nu meerdere keren gebeurt nadat ik op afstand de Airco aan zet en in stap voordat die afgerond is misschien is daar ook een verband in te vinden.. (eerste keer dat we dit hadden was dat niet zo overigens)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:45
gwenrau schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:28:

Gebeurt dit bij jullie ook zo vaak? Dit is al de 4de keer dat ik het heb en de auto is nog geen jaar oud.

Nu meerdere keren gebeurt nadat ik op afstand de Airco aan zet en in stap voordat die afgerond is misschien is daar ook een verband in te vinden.. (eerste keer dat we dit hadden was dat niet zo overigens)
Auto van juni 2023 en nog nooit gehad.
Dat wil zeggen….
Als ik direct na het indrukken van de startknop op “D” probeer te schakelen (voordat hij ready is) dan is hij wel even in de war. Maar niet echt serieus genoeg om van zombie modus te spreken. Dat lost zich met even 20 secondes wachten wel op.

Maar ik zet de airco eigenlijk nooit remote van te voren aan (niet uit principe maar gewoon omdat het niet in me opkomt).

[ Voor 27% gewijzigd door Stefannn op 10-08-2026 08:33 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• gwenrau
Stefannn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

Auto van juni 2023 en nog nooit gehad.
Dat wil zeggen….
Als ik direct na het indrukken van de startknop op “D” probeer te schakelen (voordat hij ready is) dan is hij wel even in de war. Maar niet echt serieus genoeg om van zombie modus te spreken. Dat lost zich met even 20 secondes wachten wel op.

Maar ik zet de airco eigenlijk nooit remote van te voren aan (niet uit principe maar gewoon omdat het niet in me opkomt).
Ik was toevallig met mijn Oma naar het tuincentrum dus een gekoelde auto was wel fijn voor haar,
maar nu moesten we dik 10 minuten in een warme auto wachten tot we het Hyundai logo zagen en daarna kan ik met de sleutel de start knop indrukken en doet die het wel...

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vinny1 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Hebben ze de zekering vervangen? Dat is een bekend probleem namelijk.
Weet ik niet, maar de zekeringen zelf waren ok, dat was ongeveer het eerste wat ik heb gecheckt. Dus tenzij er iets stuk kan zijn aan een andere zekering waar je niet zelf bij kan?

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-08 15:03

Bij mijn model 2025 zet ik op afstand airco aan en hoef de auto niet meer te starten. Dit deed ik per ongeluk wel eens en dan ging de auto uit. Wel geactiveerd met mijn iwatch..

PieterH

• gwenrau
Pieter Hermens schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Bij mijn model 2025 zet ik op afstand airco aan en hoef de auto niet meer te starten. Dit deed ik per ongeluk wel eens en dan ging de auto uit. Wel geactiveerd met mijn iwatch..
Thanks for de tip! zal dat is proberen... heb een model van 2021.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 21:24
Daniel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

Weet ik niet, maar de zekeringen zelf waren ok, dat was ongeveer het eerste wat ik heb gecheckt. Dus tenzij er iets stuk kan zijn aan een andere zekering waar je niet zelf bij kan?
De airco heeft wel meer onderdelen die kapot kunnen. Naast de compressor en pomp kunnen ook de drie of vierwegkleppen kapot gaan. Of een slangetje of je radiator lek door steenslag.

• ditbenikecht
  • Laatst online: 18-08 21:24

4x per jaar is bovengemiddeld. Ik heb ongeveer 1 a 2 keer per jaar een spontane lichte zombiemodus. Ik heb maar 1 of 2x een zware zombiemodus gehad in 5 jaar tijd waarbij de 12v losgekoppeld moest worden.
Een daarvan was op afstand airco aanzetten en vervolgens bij aankomst uitdoen.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 14:06

Ik heb dezelfde en doe ook vaak airco op afstand aan. Nog nooit daardoor een zombiemodus meegemaakt. Draai je idd niet je auto te snel in R? Dat is een bekende veroorzaker van de zombiemodus.

• gwenrau
Changie schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:10:
[...]

Ik heb dezelfde en doe ook vaak airco op afstand aan. Nog nooit daardoor een zombiemodus meegemaakt. Draai je idd niet je auto te snel in R? Dat is een bekende veroorzaker van de zombiemodus.
Ik wacht totdat ik die plingeljtes hoor voordat ik hem in D of R zet als ik ze niet hoor dan weet ik dat die in Zombiemodus staat..

• Dennis25
  • Nu online
Wij gaan volgende week naar Scandinavië met onze nieuwe Ioniq5, ik ben van plan om Plug&Charge voor Ionity te activeren.

Wat is de beste manier om een laadsessie te stoppen die is gestart via Plug&Charge?

Ioniq 5 N-Line MY2026, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• Stefannn
Dennis25 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:48:
Wij gaan volgende week naar Scandinavië met onze nieuwe Ioniq5, ik ben van plan om Plug&Charge voor Ionity te activeren.

Wat is de beste manier om een laadsessie te stoppen die is gestart via Plug&Charge?
Letop… dat werkt alleen met IONITY abonnement via my-Hyundai.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• repmeer
  • Laatst online: 18-08 18:59
Stefannn schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

.

[ Voor 33% gewijzigd door repmeer op 11-08-2026 21:01 ]

Ioniq 5 58 kWh Connect + WP

• Dennis25
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

Dank voor de tip, dat abonnement heb ik inderdaad (gratis) voor 1 maand dus die wil ik gaan uitproberen.

• Stefannn
Dennis25 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:05:
[...]

Dank voor de tip, dat abonnement heb ik inderdaad (gratis) voor 1 maand dus die wil ik gaan uitproberen.
Kwa uitzetten…
Gewoon proberen.
Op IONITY paal kan je altijd je sessie selecteren. En dan kan je kiezen om te stoppen.
Soms stopt hij direct, soms moet je het in app of met pasje bevestigen.
Dat hangt af van “hoe het gestart is”. Lukt je altijd wel.
Als niks helpt: in de auto de laadlimiet lager zetten dan wat je al geladen hebt. Dan stopt het ook.
Maar dat is alleen in uitzonderlijke gevallen nodig.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:40

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Kwa uitzetten…
Gewoon proberen.
Op IONITY paal kan je altijd je sessie selecteren. En dan kan je kiezen om te stoppen.
Soms stopt hij direct, soms moet je het in app of met pasje bevestigen.
Dat hangt af van “hoe het gestart is”. Lukt je altijd wel.
Het ging over ‘Plug & Charge’, toch? Ik kan me voorstellen dat de sessie dan niet in de app te zien is en dus zo niet te stoppen is.
Het zal dus wel via een knop op de paal gaan.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Mooraalkikker
  • Nu online
gwenrau schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Ik was toevallig met mijn Oma naar het tuincentrum dus een gekoelde auto was wel fijn voor haar,
maar nu moesten we dik 10 minuten in een warme auto wachten tot we het Hyundai logo zagen en daarna kan ik met de sleutel de start knop indrukken en doet die het wel...
Wat ik zelf doe is gewoon even weglopen en een minuutje of 2 wachten en dan weer terug. Wel even op een afstandje staan/zitten dat de sleutel geen contact meer maakt met de auto.

Dit heeft het nu 2x voor mij opgelost

• gwenrau
Mooraalkikker schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:29:
[...]

Wat ik zelf doe is gewoon even weglopen en een minuutje of 2 wachten en dan weer terug. Wel even op een afstandje staan/zitten dat de sleutel geen contact meer maakt met de auto.

Dit heeft het nu 2x voor mij opgelost
Thanks dat is een snellere oplossing inderdaad, probeer ik dat (hopelijk niet natuurlijk) de volgende keer ;)

• ASioniq5
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 09:04
Mijn ioniq 5, bouwjaar 12-2023, is door mij in november 2024 nieuw door mij gekocht. Huidige km stand is ongeveer 20.000 km. De auto had onlangs een probleem aan het achter remsysteem. De remmen lijken tijdens een rit kort te hebben geblokkeerd en daarna kon gewoon verder worden gereden. Tijdens de blokkade ontstond een sterke brandlucht welke niet verdween en daardoor zag ik mij genoodzaakt om de auto bij de dealer te laten nakijken. Na enkele dagen onderzoek kon de dealer geen oorzaak aangeven en het foutenlogboek gaf niets aan. De remblokken waren verglaasd en de remschijven aangetast; advies van de garage om de remschijven en remblokken te vervangen. Zowel de garage alsook de importeur wijzen een garantieclaim af omdat het om slijtbare onderdelen gaat. Na 1 1/2 jaar gebruik en slechts 20.000 km op de teller is dit natuurlijk geen normale slijtage maar veel te snel. De vervanging is een stevige rekening geworden hetgeen ik niet verwacht van zo’n jonge auto van dit kwaliteitsniveau. Het is voor mij totaal niet acceptabel dat ik de kosten (geheel) moet betalen.
  • Iemand een soortgelijke ervaring en tips hoe hiermee verder te komen?
P.S. ik heb de remschijven en remblokken opgehaald en een automonteur heeft ze bekeken en aangegeven dat er niet veel mee aan de hand is en er zeker nog 50.000 à 60.000 km mee gereden kan worden… nu voel ik mij helemaal gepakt.

• Stefannn
ASioniq5 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:28:
Mijn ioniq 5, bouwjaar 12-2023, is door mij in november 2024 nieuw door mij gekocht. Huidige km stand is ongeveer 20.000 km. De auto had onlangs een probleem aan het achter remsysteem. De remmen lijken tijdens een rit kort te hebben geblokkeerd en daarna kon gewoon verder worden gereden. Tijdens de blokkade ontstond een sterke brandlucht welke niet verdween en daardoor zag ik mij genoodzaakt om de auto bij de dealer te laten nakijken. Na enkele dagen onderzoek kon de dealer geen oorzaak aangeven en het foutenlogboek gaf niets aan. De remblokken waren verglaasd en de remschijven aangetast; advies van de garage om de remschijven en remblokken te vervangen. Zowel de garage alsook de importeur wijzen een garantieclaim af omdat het om slijtbare onderdelen gaat. Na 1 1/2 jaar gebruik en slechts 20.000 km op de teller is dit natuurlijk geen normale slijtage maar veel te snel. De vervanging is een stevige rekening geworden hetgeen ik niet verwacht van zo’n jonge auto van dit kwaliteitsniveau. Het is voor mij totaal niet acceptabel dat ik de kosten (geheel) moet betalen.
  • Iemand een soortgelijke ervaring en tips hoe hiermee verder te komen?
P.S. ik heb de remschijven en remblokken opgehaald en een automonteur heeft ze bekeken en aangegeven dat er niet veel mee aan de hand is en er zeker nog 50.000 à 60.000 km mee gereden kan worden… nu voel ik mij helemaal gepakt.
Is redelijk stom.
Remblokken die “even vast zitten” is normaal.
Omdat je altijd recupererend remt worden ze vrijwel niet gebruikt en komt er roest op.
Je moet 1x per 1 a 2 maanden een kwartiertje met “regeneratie nivo 0” rijden tijdens een stads ritje met vaak remmen. Dan poetst de roest er af.
Maar goed…
Aan die wijsheid heb je nu niks.
Je kan wel stellen dat je slecht advies hebt gehad.
Claimen kan ik je niet mee helpen. Lijkt me wel zeer terecht.

• Dennis25
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 02:31:
[...]

Het ging over ‘Plug & Charge’, toch? Ik kan me voorstellen dat de sessie dan niet in de app te zien is en dus zo niet te stoppen is.
Het zal dus wel via een knop op de paal gaan.
Ik ga het proberen en zal het laten weten wanneer we terug zijn van vakantie.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:34

YJB

Dennis25 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Ik ga het proberen en zal het laten weten wanneer we terug zijn van vakantie.
En anders zet je in de auto het DC maximum terug naar 50%......

• Dennis25
  • Nu online
YJB schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

En anders zet je in de auto het DC maximum terug naar 50%......
Dat is ook een goede optie inderdaad, dank voor de tip.

• Mooraalkikker
  • Nu online
@Tiggy80 @gwenrau jullie al nieuws van de dealer wat het probleem is mbt de oranje gloed en is er al een fix gepland?

Zag zelfs 1tje op internet die ermee wordt verkocht, mooie feature😉

https://www.autotrack.nl/a/hyundai-ioniq-5-elektriciteit-2021-59854920

[ Voor 7% gewijzigd door Mooraalkikker op 13-08-2026 09:15 ]

• gwenrau
Mooraalkikker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:08:
@Tiggy80 @gwenrau jullie al nieuws van de dealer wat het probleem is mbt de oranje gloed en is er al een fix gepland?

ik heb een afspraak ingeschoten voor September was de eerste beste optie.
heb zelf nog niets van ze gehoord.

Wel geinig dat ze het gewoon daarmee online zetten haha, ook een 2021 model zie ik..

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:02
Mooraalkikker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:08:

Ik wacht nog steeds op bericht dat de nieuwe cameras binnen zijn. Volgende week maar weer bellen want het duurt wel lang naar mijn mening.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18:06
Tiggy80 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:12:
[...]

Ik wacht nog steeds op bericht dat de nieuwe cameras binnen zijn. Volgende week maar weer bellen want het duurt wel lang naar mijn mening.
Ik wacht al sinds Januari op een vervangende laadklep. De huidige gaapt aan de achterkant. Hoop dat die cameras sneller komen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:09
Gisteren teruggekomen van onze vakantie naar de Franse Pyreneeën en Noord Spanje. Wat een heerlijke reisauto is die IONIQ 5! In totaal 4124 km gereden, zie ook dit bericht. Met de auto zelf geen enkel probleem gehad. We hebben 't grootste deel van de km's met een fietsendrager achter de auto gereden. Het is toch wel redelijk irritant dat een behoorlijk deel van de rijhulpsystemen dan zijn uitgeschakeld:
Lane Keeping Assist (LKA)
Lane Following Assist (LFA)
Highway Driving Assist (HDA)
Highway Lane Change Assist
Blind-Spot Collision-Avoidance (BCA)
Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance (RCCA)

Daar komt nog bovenop dat de auto (met dus een stekker in de aanhangeraansluiting) heel snel vind dat je moet pauzeren.

Ik hier nog wat aan te doen? Er zijn aardig wat opties in het kiezen van 't type aanhanger (niet allemaal geprobeerd, maar volgens mij hebben die alleen effect op 't rij/remgedrag van de auto, niet op wel of niet deze systemen uitschakelen. We hadden trouwens 't zelfde met de vorige auto (KIA EV6) maar niet met de auto daarvoor (KIA e-NIRO). Ook zag ik gisteren een EV6 met fietsendrager waar blind spot detection (BSA) nog wel werkte, het lijkt dus wel te kunnen?

[ Voor 13% gewijzigd door blb4 op 15-08-2026 02:54 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

@blb4 Bij mijn Project 45 in combinatie met afneembare trekhaak én een aanhanger werkt HDA en LFA gewoon, LKA zet ik meestal meteen uit. Alleen moet ik niet vergeten om dan bij achteruitrijden de P-knop even een paar seconden in te drukken, anders gaat de auto in noodrem.

• Stefannn
blb4 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 02:49:
Gisteren teruggekomen van onze vakantie naar de Franse Pyreneeën en Noord Spanje. Wat een heerlijke reisauto is die IONIQ 5! In totaal 4124 km gereden, zie ook dit bericht. Met de auto zelf geen enkel probleem gehad. We hebben 't grootste deel van de km's met een fietsendrager achter de auto gereden. Het is toch wel redelijk irritant dat een behoorlijk deel van de rijhulpsystemen dan zijn uitgeschakeld:
Lane Keeping Assist (LKA)
Lane Following Assist (LFA)
Highway Driving Assist (HDA)
Highway Lane Change Assist
Blind-Spot Collision-Avoidance (BCA)
Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance (RCCA)

Daar komt nog bovenop dat de auto (met dus een stekker in de aanhangeraansluiting) heel snel vind dat je moet pauzeren.

Ik hier nog wat aan te doen? Er zijn aardig wat opties in het kiezen van 't type aanhanger (niet allemaal geprobeerd, maar volgens mij hebben die alleen effect op 't rij/remgedrag van de auto, niet op wel of niet deze systemen uitschakelen. We hadden trouwens 't zelfde met de vorige auto (KIA EV6) maar niet met de auto daarvoor (KIA e-NIRO). Ook zag ik gisteren een EV6 met fietsendrager waar blind spot detection (BSA) nog wel werkte, het lijkt dus wel te kunnen?
Net als @ZuinigeRijder ,
Bij mijn MY23 werkt alle zelfstuur, adaptieve cruiscontrol en andere “assist” gewoon met afneembare trekhaak.
Kan natuurlijk zijn dat dat bij de nieuwere types niet zo is.
Dan maar hopen dat dat met een software update niet opeens verandert.

Er zal niet heel eenvoudig wat aan te doen zijn. Flink prutsen met de bedrading wellicht (zorgen dat aanhanger detectie niet meer werkt) of iets met software.

• blb4
@ZuinigeRijder , @Stefannn , mogelijk is dit dan veranderd bij de ccNC uitvoering (mijn EV6 was ook ccNC). Ik ga ‘t nog eens navragen bij de dealer.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 15-08-2026 09:06 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Stefannn
blb4 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:05:
@ZuinigeRijder , @Stefannn , mogelijk is dit dan veranderd bij de ccNC uitvoering (mijn EV6 was ook ccNC). Ik ga ‘t nog eens navragen bij de dealer.
Zeker doen.
Misschien is het zelfs met een setting van de dealer nog aan te passen (ik vrees van niet).
Mijn vorige auto, Citroën air cross schakelde ook van alles uit bij gebruik van trekhaak stekkerdoos. Super irritant.

• Mooraalkikker
  • Nu online
Voor potentiële kopers nog een leuke tegengekomen

https://www.servamobility.nl/voorraad/hyundai/ioniq-5/lounge-73kwh-360-0-camera-bose-audio-head-up-display-stoel-en-stuurverwarming-stoelventilatie-55944418

De prijs lijkt bijna te mooi om waard te zijn, als je het afzet tegen de beschikbare modellen. Vaak heb je rond deze prijs een aardig uitgeleefde style

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:47
Stefannn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Zeker doen.
Misschien is het zelfs met een setting van de dealer nog aan te passen (ik vrees van niet).
Mijn vorige auto, Citroën air cross schakelde ook van alles uit bij gebruik van trekhaak stekkerdoos. Super irritant.
Volgens mij kan de dealer zelf ook niks aanpassen. ipedal etc werken na een infotainment update weer, “aanhanger” wordt dan niet meer gedetecteerd en “trailer mode” niet meer geactiveerd. Schijnt met een power cycle “opgelost” te zijn. Even de accu losnemen. Dat doe ik dus niet…

• Vinny1
Mooraalkikker schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:13:
Voor potentiële kopers nog een leuke tegengekomen

https://www.servamobility.nl/voorraad/hyundai/ioniq-5/lounge-73kwh-360-0-camera-bose-audio-head-up-display-stoel-en-stuurverwarming-stoelventilatie-55944418

De prijs lijkt bijna te mooi om waard te zijn, als je het afzet tegen de beschikbare modellen. Vaak heb je rond deze prijs een aardig uitgeleefde style
Zag deze gisterenavond ook online komen. Vanochtend gebeld en toen was die al verkocht. Nog gevraagd waarom ze hem voor zo laag aangeboden hadden maar kwam niet echt een antwoord op behalve dat het inruil was en ze hem dus scherp konden aanbieden. Maar ja, welke dealer gaat nou 5K onder marktprijs zitten.

• blb4
nietwijk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:46:
[...]

Volgens mij kan de dealer zelf ook niks aanpassen. ipedal etc werken na een infotainment update weer, “aanhanger” wordt dan niet meer gedetecteerd en “trailer mode” niet meer geactiveerd. Schijnt met een power cycle “opgelost” te zijn. Even de accu losnemen. Dat doe ik dus niet…
Wat zou ik precies moeten doen om die zaken weer werkend te krijgen? i-Pedal werkt in trailer mode idd ook niet. Dit is de huidige SW versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fktFoI0ufUwx6PR7ThYfPoMx5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeVsYZpSgagYuqB3u0WDcbKe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door blb4 op 15-08-2026 17:26 ]

• Mooraalkikker
  • Nu online
Vinny1 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Zag deze gisterenavond ook online komen. Vanochtend gebeld en toen was die al verkocht. Nog gevraagd waarom ze hem voor zo laag aangeboden hadden maar kwam niet echt een antwoord op behalve dat het inruil was en ze hem dus scherp konden aanbieden. Maar ja, welke dealer gaat nou 5K onder marktprijs zitten.
Ja ik vind het maar een vreemd verhaal. Of zij kennen de markt niet, of er moet iets met dat ding zijn.

Want inderdaad 5k onder de marktprijs is gewoon heel gek. Voor 28k was dat ding ook zo verkocht.

Lees wel bepaalde reviews van die toko dat de service nogal tegen kan vallen, maar dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn

• Vinny1
Mooraalkikker schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:12:
[...]

Ja ik vind het maar een vreemd verhaal. Of zij kennen de markt niet, of er moet iets met dat ding zijn.

Want inderdaad 5k onder de marktprijs is gewoon heel gek. Voor 28k was dat ding ook zo verkocht.

Lees wel bepaalde reviews van die toko dat de service nogal tegen kan vallen, maar dat kan natuurlijk een vertekend beeld zijn
Die dealers doen vaak ook gewoon ANWB waardebepaling of andere tool gebruiken om verkoopprijs te bepalen. Maar misschien een medewerker die een verkeerd kenteken heeft ingevuld.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-08 21:22
itsme schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:38:
Nu al 2x onder het rijden de melding Versnellingsdraaiknop geblokkeerd gekregen. Inclusief oranje en rood uitroepteken. Even naar neutraal onder het rollen en weer drive en de melding verdwijnt. Geen idee waarom, iemand dit eerder gezien?

[Afbeelding]
Ik krijg dat nu ook. Eigenlijk verder geen belemmeringen. Hoe is dit bij jou opgelost?
edvanleeuwen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Ik krijg dat nu ook. Eigenlijk verder geen belemmeringen. Hoe is dit bij jou opgelost?
Bij mij heeft de versnellingshendel los gezeten, deze kon ik er zo aftrekken (naar rechts). Wanneer die los zat, kon ik deze erop duwen, zodat de foutmelding weg ging. Het was wel een andere foutmelding, iets met de communicatie.

De versnellingshendel is onder garantie vervangen en vastgezet.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:43
Takenzo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:38:
Ik heb een probleem met de blind spot camera. Hij geeft soms groen beeld, soms knippert hij tussen groen en camera beeld, en meestal werkt hij gewoon. Ik heb tijdens dit groene beeld in dashboard ook de top view camera getest en daar werkt de volledige view, dus signaal lijkt wel binnen te komen van de camera's aan de zijkant.

Het betreft een ioniq 5 lounge uit 2024 (my25)

[Afbeelding]
Na lange tijd is dit probleem weer teruggekeerd. Ditmaal op vakantie in Noorwegen, waar we veel over onverharde wegen rijden (onder andere zo’n 2 km naar ons vakantiehuisje). Toen het probleem vorig jaar augustus voor het eerst optrad, moesten we thuis vanwege werkzaamheden toevallig ook een stuk over een onverharde weg rijden.

Nu blijkt dat het schoonmaken van de camera’s het probleem direct heeft verholpen. Het lijkt er dus sterk op dat vervuiling van de camera’s de oorzaak of in ieder geval de trigger is.

Wel interessant dat vuil blijkbaar bepaalde beeldverwerking kan verstoren, waardoor het beeld groen wordt. Ook nu werkte de 360°-camera namelijk gewoon probleemloos, terwijl die dezelfde camera gebruikt.

• nietwijk
Vinny1 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Die dealers doen vaak ook gewoon ANWB waardebepaling of andere tool gebruiken om verkoopprijs te bepalen. Maar misschien een medewerker die een verkeerd kenteken heeft ingevuld.
Vaak gooien ze de prijs flink omlaag als het al (uit)verkocht is. Dan krijgen ze meer bezoekers voor andere producten.

• Stefannn
blb4 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Wat zou ik precies moeten doen om die zaken weer werkend te krijgen?
1/ naar de dealer om te vragen of hij het op kan lossen
2/ zelf prutsen met de aansluiting. Hij detecteert nu dat er belasting is op de aansluitingen. Als je de draden van de achterlampen en remlichten aftakt en omleidt naar het aanhanger stopcontact “ziet hij geen aanhanger meer” want dan worden de huidige draden van het aanhanger stopcontact niet belast. (Echt tweaken dus).

• nietwijk
[...]

Wat zou ik precies moeten doen om die zaken weer werkend te krijgen? i-Pedal werkt in trailer mode idd ook niet. Dit is de huidige SW versie:
[Afbeelding]
Geen idee, het is na enkele infotainment updates geweest dat de auto niet meer weet dat die een trekhaak heeft. Door reset/power cycle herstelt dat. Eigenlijk een soort bug dus. Maar voor mij wel een fijne bug. Geen idee of dat bij de laatste updates ook nog zo is.

Aanvulling: de kabelset bij de trekhaak is plug and play, de dealer kan niks programmeren. Daarom kan je (makkelijk) zelf een trekhaak monteren. Ik heb hem ook zelf gemonteerd. Scheelt veel geld vergeleken met wat de stealer er voor vraagt en ik doe het netter.

[ Voor 15% gewijzigd door nietwijk op 15-08-2026 23:38 ]

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08 19:04
Vinny1 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

lokkertjes..om de andere auto's in de inventaris onder de aandacht te brengen!

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
nietwijk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

Geen idee, het is na enkele infotainment updates geweest dat de auto niet meer weet dat die een trekhaak heeft. Door reset/power cycle herstelt dat. Eigenlijk een soort bug dus. Maar voor mij wel een fijne bug. Geen idee of dat bij de laatste updates ook nog zo is.

Aanvulling: de kabelset bij de trekhaak is plug and play, de dealer kan niks programmeren. Daarom kan je (makkelijk) zelf een trekhaak monteren. Ik heb hem ook zelf gemonteerd. Scheelt veel geld vergeleken met wat de stealer er voor vraagt en ik doe het netter.
Je kan proberen in het menu onder trailer op auto te zetten of uit. (dat menu-tje waar je kan kiezen uit auto, licht of zware trailer)
Dat heeft voornamelijk invloed op de berekening van je range maar volgens mij beïnvloed het ook 1-pedal gebruik kan ik mij herrineren.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:02
rijdens onze vakantie had ik na een (snel)laadsessie dat de stekker niet ontgrendeld werd nadat het laden voltooit was. eea geprobeert om het ontgrendelen te triggeren, maar dat werkte allemaal niet omdat de laadsessie al klaar was (DC max terugzetten enz) ik herinnerde mij ineens van een collega dat hij in zijn enyaq een (nood) touwtje had achter een klepje in de bagageruimte. dat heeft de ioniq5 dus ook. het ronde schroefklepje rechts achterin geeft toegang tot een touwtje waarmee de ontgrendeling handmatig gedaan kan worden.

Dus voor wie er in de toekomst mee te maken krijg, denk hier dan aan ;-)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:29
Nog een vakantie-ervaring (althans, ik laad alleen op vakanties DC).. Met de Tesla Supercharger V3+/V4 stalls lukte het niet om een laadsessie te starten. Later een bij een V2 oplaadpunt geen probleem gehad. MY23.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-08 21:22
edvanleeuwen schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Ik zie nu wat er aan de hand is. Wanneer ik de knop naar voren draai om ‘m in D te zetten, veert ie niet helemaal terug, maar blijft een klein stukje hangen. Als je dat zelf terugdraait, is de blokkade verholpen.

Bij een beurt maar eens laten kijken of dat beter opgelost kan worden.

• Mooraalkikker
  • Nu online
edvanleeuwen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 02:34:
[...]

Ik zie nu wat er aan de hand is. Wanneer ik de knop naar voren draai om ‘m in D te zetten, veert ie niet helemaal terug, maar blijft een klein stukje hangen. Als je dat zelf terugdraait, is de blokkade verholpen.

Bij een beurt maar eens laten kijken of dat beter opgelost kan worden.
Klinkt als een gevalletje wd40😉

• Mooraalkikker
  • Nu online
Ik heb nog eens contact opgezocht met hyundai Nederland mbt garantie iccu

'Hartelijk dank voor uw contact met Hyundai Nederland.

Wij hebben goed nieuws voor u. Naar aanleiding van de bekende ICCU-problematiek heeft Hyundai besloten om de garantie op dit specifieke onderdeel, bij bepaalde voertuigen, te verlengen naar 15 jaar of 300.000 km, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Deze termijn van 15 jaar gaat in vanaf de datum van eerste tenaamstelling.

Wij kunnen bevestigen dat deze verlengde garantie ook geldt voor uw voertuig met VIN KMHK..................

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien verdere vragen, horen wij het graag.'

Dus dat is goed nieuws
Dat is goed nieuws. Jammer dat men dat niet officieel aan iedereen laat weten voor welke modellen het geldt.
Volgens reddit: De verlengde garantie geldt voor Ioniq 5-modellen die vóór april 2024 zijn geproduceerd.

Ik heb het ook in de topic start toegevoegd, bij:

(veel) voorkomende problemen

• smspeter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Mooraalkikker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:

Wij hebben goed nieuws voor u. Naar aanleiding van de bekende ICCU-problematiek heeft Hyundai besloten om de garantie op dit specifieke onderdeel, bij bepaalde voertuigen, te verlengen naar 15 jaar of 300.000 km, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Deze termijn van 15 jaar gaat in vanaf de datum van eerste tenaamstelling.

Wij kunnen bevestigen dat deze verlengde garantie ook geldt voor uw voertuig met VIN KMHK..................

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien verdere vragen, horen wij het graag.'

Dus dat is goed nieuws
Dat is idd mooi, mag ik vragen welk contactpunt je hebt gebruikt richting Hyundai nederland?

• Mooraalkikker
  • Nu online
smspeter schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Dat is idd mooi, mag ik vragen welk contactpunt je hebt gebruikt richting Hyundai nederland?
Had even het contactformulier ingevuld van Hyundai Nederland

https://www.hyundai.com/nl/nl.html

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:37
StarC schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:15:
Nog een vakantie-ervaring (althans, ik laad alleen op vakanties DC).. Met de Tesla Supercharger V3+/V4 stalls lukte het niet om een laadsessie te starten. Later een bij een V2 oplaadpunt geen probleem gehad. MY23.
Grappig,soms zie je het juist omgekeerd. Blijft een feit dat laden bij Tesla vanwege de 800V hardware altijd een gok is.

ehhhh..HOI

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:05
Tijdens mijn vakantie het unique selling point van de IONIQ5 weer ervaren.
Hij zat een tijdje op 239kW op een snellader :D .

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:03
StarC schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:15:
Heb je de Tesla app gebruikt voor het opladen?

Die geeft namelijk aan bij welke laadpalen je de Hyundai Ioniq 5 kunt opladen (niet bij alle laadpalen!).

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Mooraalkikker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:

Dus dat is goed nieuws
Wat zijn de voorwaarden voor deze verlengde garantie?

Altijd het onderhoud door merkdealer bijvoorbeeld? Ook van toepassing op gebruikte import auto’s?

Deze auto staat op mijn shortlist voor privé aankoop (ex lease model), maar ben vanwege die iccu issues geneigd om hem van de lijst af te halen.

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

• Mooraalkikker
  • Nu online
fenrir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Altijd het onderhoud door merkdealer bijvoorbeeld? Ook van toepassing op gebruikte import auto’s?

Deze auto staat op mijn shortlist voor privé aankoop (ex lease model), maar ben vanwege die iccu issues geneigd om hem van de lijst af te halen.
Ik ga er nog eens een mailtje aan weiden. Denk wel dat of de auto geïmporteerd is niet uit maakt, want ik heb er zelf 1 en volgens hyundai valt deze dus onder de verlengde garantie

• Mooraalkikker
  • Nu online
fenrir schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:15:
[...]

Dit was het antwoord:

Bij deze informeren wij u graag verder: voor de verlengde garantie op de ICCU worden er geen eisen gesteld aan het onderhoud. Indien de reguliere fabrieksgarantie nog van kracht is, blijft het hiervoor uiteraard wel belangrijk om het onderhoud volgens voorschriften uit te laten voeren.

Ook het feit dat de auto uit Duitsland geïmporteerd is, heeft geen gevolgen voor deze verlengde garantie.

Mocht u nog andere vragen hebben, dan staan wij uiteraard voor u klaar.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:18
[...]

[Afbeelding]
Het is ook afhankelijk van het merk en type trekhaak dat is geïnstalleerd. Toen ik mijn Ioniq 5 in 2021 bij de dealer in Duitsland kocht, schreef Hyundai Duitsland een afneembare trekhaak voor van het merk MVG (MVG system: 2040, Teilebezeichnung: Anhängekupplung 3149A) Die had nog geen ‘e-set’ met een (volledige) aansluiting op de can-bus van de auto (Teilebezeichnung: Elektrosatz 5594s). Daardoor herkent de auto de trekhaak niet en doen alle rijhulpsystemen het nog (inclusief de noodrem in de achteruit 😅). Ik vind het heerlijk rijden zo.

In Nederland monteerde men toen de Mobis afneembare trekhaak. Die had die aansluiting wel. Geen idee wat men er nu onder zet.

[ Voor 23% gewijzigd door IonniUnique op 18-08-2026 22:43 ]

• blb4
IonniUnique schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:03:
[...]

Het is ook afhankelijk van het merk en type trekhaak dat is geïnstalleerd. Toen ik mijn Ioniq 5 in 2021 bij de dealer in Duitsland kocht, schreef Hyundai Duitsland een afneembare trekhaak voor van het merk MVG (MVG system: 2040, Teilebezeichnung: Anhängekupplung 3149A) Die had nog geen ‘e-set’ met een (volledige) aansluiting op de can-bus van de auto (Teilebezeichnung: Elektrosatz 5594s). Daardoor herkent de auto de trekhaak niet en doen alle rijhulpsystemen het nog (inclusief de noodrem in de achteruit 😅). Ik vind het heerlijk rijden zo.

In Nederland monteerde men toen de Mobis afneembare trekhaak. Die had die aansluiting wel. Geen idee wat men er nu onder zet.
Dank je! Ik heb vandaag de dealer gebeld en aangegeven wat er allemaal niet werkt. Men vond daar ook wel raar dat zaken die vooral afhankelijk zijn van de frontcamera (zoals Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA) en i-Pedal niet werken in combinatie met een fietsendrager. Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:18
blb4 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...] Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd naar wat hij zegt. Uit alle info die ik tot nu toe heb gelezen hierover, is het standaard gedrag wat je beschrijft voor jouw modeljaar (ccNC cq facelift MY2026) en de gebruikte trekhaak (aansluiting op de can-bus).

• Stefannn
blb4 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Dank je! Ik heb vandaag de dealer gebeld en aangegeven wat er allemaal niet werkt. Men vond daar ook wel raar dat zaken die vooral afhankelijk zijn van de frontcamera (zoals Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA) en i-Pedal niet werken in combinatie met een fietsendrager. Ik heb half september een afspraak staat om e.e.a. na te laten kijken, ik ben benieuwd.
Ik help het je hopen.
Dat ze verbaast zijn klinkt mij als “ze hebben echt geen flauw idee”. Zoals @IonniUnique zegt is het in de laatste modellen standaard functionaliteit. En dat heeft niks met de afhankelijkheid van camera’s te maken maar met een (wat mij betreft doorgeschoten) veiligheids bedoeling. Als je een zware caravan hebt vinden ze het onveilig om de auto zelf te laten sturen en snelheid te laten regelen. Helaas hebben ze in Korea waarschijnlijk nog nooit van een fietsdrager gehoord en is die nu ook de dupe.
Maar….
Met een beetje mazzel zijn er “dealer only settings” waarmee dit uitgezet kan worden. Dat lijkt me eerlijk gezegd zelfs heel erg waarschijnlijk. Dan moet je dus hopen op een dealer die doortastend genoeg is om die setting te kunnen vinden. En dan moet die dealer niet bang zijn die setting op jouw verzoek op “not recommended” te zetten.
Ik ben blij dat alles bij mijn MY23 gewoon blijft werken met fietsdrager en met de kip kompakt caravan. Bij mijn vorige auto ging het ook uit en dat vond ik super vervelend. Ik houd met elke software update het hart vast “dat dat niet zomaar verdwijnt”.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:36

Ja, mijn PJ45 uit 2021 doet dit ook 'zo vaak'. Ik kan er de klok op zetten, als ik op afstand de airco (of verwarming!) aanzet zal de auto in zombie-modus schieten. Hij springt simpelweg niet op 'Ready' bij het starten. De oplossing is inderdaad ongeveer 10 minuten te wachten, met de sleutel ver uit bereik van de auto.

Ik laat die functie dus maar achterwege, tenzij hij aan een oplader hangt... Dan ontstaat geen zombie-modus.

Vrij makkelijk te reproduceren probleem, jammer dat Hyundai er niets mee doet (dealer kan daar niets mee, natuurlijk).

• gwenrau
redah schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Ja, mijn PJ45 uit 2021 doet dit ook 'zo vaak'. Ik kan er de klok op zetten, als ik op afstand de airco (of verwarming!) aanzet zal de auto in zombie-modus schieten. Hij springt simpelweg niet op 'Ready' bij het starten. De oplossing is inderdaad ongeveer 10 minuten te wachten, met de sleutel ver uit bereik van de auto.

Ik laat die functie dus maar achterwege, tenzij hij aan een oplader hangt... Dan ontstaat geen zombie-modus.

Vrij makkelijk te reproduceren probleem, jammer dat Hyundai er niets mee doet (dealer kan daar niets mee, natuurlijk).
Bedankt voor je Reactie! ik dacht ook al zoiets als die aan de lader hangt heb ik inderdaad 0 problemen...

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:01
redah schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Met de mijne (ook uit 2021, sinds april in mijn bezit) heb ik het recent ook een aantal keer gehad en nu ligt preventief een steekstleutel in de auto om de accu los te koppelen, wanneer 10 minuten wachten geen optie is.

Ik heb het een aantal keer kort na elkaar gehad nadat de auto een paar dagen bij de garage heeft gestaan. Nadat ik een lange rit heb gemaakt heb kwam het niet meer terug.

Het blijft natuurlijk gissen, maar mijn theorie is dat bij de garage de 12v-batterij op een laag niveau is gekomen doordat bijvoorbeeld het contact steeds aan stondde auto wakker is doordat bijvoorbeeld de deur open stond. De lange rit zou ervoor gezorgd hebben dat de accu weer vol was.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:54
@Wagenus Als het contact 'aan' (de auto meldt 'ready') staat wordt de 12V accu geladen, wanneer er een deur of klep open staat, is, en blijft, de auto 'wakker' en trekt 'ie stroom uit de 12V accu terwijl die niet geladen wordt.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:01
Peter-036 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:51:
@Wagenus Als het contact 'aan' (de auto meldt 'ready') staat wordt de 12V accu geladen, wanneer er een deur of klep open staat, is, en blijft, de auto 'wakker' en trekt 'ie stroom uit de 12V accu terwijl die niet geladen wordt.
Dank! Ik heb mijn post ietsje aangepast.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:22

MicheldeGoey

Project 45

@redah

Mijn P45 werkt prima met airco op afstand inschakelen, nooit zombimodus. Maar juist bij snelladen heb ik altijd zombimodus. Mijn remedie is de startknop bedienen zonder op de rem te trappen, daarna nogmaals met voet op de rem.

5000 Wp, batterij 20 kWh, Noodstroom, Zaptec go 2.

• gwenrau
MicheldeGoey schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:22:
@redah

Mijn P45 werkt prima met airco op afstand inschakelen, nooit zombimodus. Maar juist bij snelladen heb ik altijd zombimodus. Mijn remedie is de startknop bedienen zonder op de rem te trappen, daarna nogmaals met voet op de rem.
Bijzonder, ik heb het juist nooit gehad met snelladen en dat trucje werkte bij mij helaas niet ik moest ook mijn sleutel tegen de startknop aanhouden om hem weer werkend te krijgen..

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:28
Beste forumleden,

Morgen is het zover: het leasecontract is ten einde :-( . Ik heb er 5 jaar met veel plezier in gereden, weinig problemen gehad en ik ga hem missen. Mijn bedrijf heb ik verkocht, ik kan niet meer zakelijk leasen, en ik vind hem privé te duur. En hij mag best een beetje kleiner voor ons, dus ik stap over naar de EV3, die ik morgen kan ophalen. Ik wens jullie nog veel plezier met de Ioniq5! Want het blijft voor mij wel een fantastische auto.
Pagina: 1 ... 301 302 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic