• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:53
IonniUnique schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:25:
[...]

Ik kwam tot twee keer toe nieuw aanzetten bij een dealer: ik heb de auto zelf uit Duitsland als demo geïmporteerd. De Duitse dealer heeft de laadklep onder garantie vervangen bij 6.000 km. Daarna bij dealer 1 in NL het garantie gevalletje van de stuurkolom gehad terwijl al een interval (door zijn capaciteitsproblemen) overschreden was. Toen overgeschakeld naar dealer 2 in NL. Daarna bij dealer 2 een garantie gevalletje gehad met de achteras zonder dat er gewezen is op het overschrijden van het onderhoudsinterval bij de vorige dealer.

Dealer 1 liet me indertijd bij aanmelding wel duidelijk merken dat hij niet blij was met een uit Duitsland geïmporteerde auto, die hij zelf niet had verkocht. Maar verder gold steeds dat als het probleem en de oplossing bekend waren (dus vastgelegd waren in een TSB) Hyundai NL niet moeilijk deed. De dealer kreeg zijn arbeidsloon vergoed van Hyundai NL, maar kon geen marge pakken op de onderdelen. Uit dit forum komt verder het beeld naar voren, dat als het probleem niet bij Hyundai NL bekend is, je een boel gezeur kunt hebben - ook onder garantie. Je BOVAG garantie is een hele andere garantie dan de fabrieksgarantie. Die dekt namelijk ook verborgen gebreken die niet onder de fabrieksgarantie vallen.

Op basis van mijn ervaring geloof ik daarom niet dat het Hyundai NL het iets uitmaakt of je een trouwe klant bent of niet. Alleen mijn dealer vond het een dingetje - maar heeft me verder wel steeds keurig geholpen .
De dealer vertelde me dat bij garantie gekeken wordt naar de ernst van de overschrijding in verhouding tot de klachten.

Voor coulance nemen de dealer en hyundai een deel voor hun rekening qua kosten. Dealer zei wel dat voor een nieuwe klant geen coulance gaat toepassen.

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:00
Heeft iemand de N-Line business in cyber gray gezien? Ik twijfel een beetje tussen cyber en econtronic, maar ik kan nergens echt goede foto's van de cyber gray vinden.

Is het wat? Ik had hem al besteld in die kleur, maar begin nu een beetje huuverig te worden.

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 19-09 22:47
ckoopmanschap schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:56:
Heeft iemand de N-Line business in cyber gray gezien? Ik twijfel een beetje tussen cyber en econtronic, maar ik kan nergens echt goede foto's van de cyber gray vinden.

Is het wat? Ik had hem al besteld in die kleur, maar begin nu een beetje huuverig te worden.
Ik heb een Connect in cyber grey. Was de enige kleur op het leaselijstje. Maar ik ben er wel blij mee. Vind het toch een mooie kleur. Het staat de auto goed. Ik heb een foto toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74tHExhdBVA0irvt7067fUcYHoA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3XhNWReLcxiceeQdX5tpPq1L.jpg?f=user_large

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:00
ckoopmanschap schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:56:

Bij mij voor de deur, tenzij ik hem ergens anders neerzet. Waar wil je een foto van?

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:21
Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:41:
[...]

De dealer vertelde me dat bij garantie gekeken wordt naar de ernst van de overschrijding in verhouding tot de klachten.

Voor coulance nemen de dealer en hyundai een deel voor hun rekening qua kosten. Dealer zei wel dat voor een nieuwe klant geen coulance gaat toepassen.
Misschien kun je dit verhaal eens bij een andere dealer checken. Ook lijkt het mij zinvol om bij de oorspronkelijke dealer na te vragen of de auto die je op het oog hebt al eens onder garantie is hersteld. Als dan al eens coulance is toegepast dan is er geen zakelijke grond om jou dat wel te weigeren. Dat zou namelijk duiden op willekeur.

• ckoopmanschap
ligflits schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:17:
[...]

Bij mij voor de deur, tenzij ik hem ergens anders neerzet. Waar wil je een foto van?
Als jij een foto van de voor, achter en zijkant hebt zou dat zeker helpen! Ik vind het met die n-line maar lastig, ik heb nu wit (connect) en ik had voorheen zwart (connect) Maar het ziet er allemaal toch wel anders uit op die n-line. En ik heb het idee dat cyber gray op iedere foto best verschilt. Soms best mooi, zoals de connect hierboven (maar ook de zwarte onderkant) en soms ziet het er ook heel flets uit.

Hoe zou jij hem omschrijven in een paar worden?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
ckoopmanschap schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:38:
[...]

Als jij een foto van de voor, achter en zijkant hebt zou dat zeker helpen! Ik vind het met die n-line maar lastig, ik heb nu wit (connect) en ik had voorheen zwart (connect) Maar het ziet er allemaal toch wel anders uit op die n-line. En ik heb het idee dat cyber gray op iedere foto best verschilt. Soms best mooi, zoals de connect hierboven (maar ook de zwarte onderkant) en soms ziet het er ook heel flets uit.

Tja... ritje naar de dealer?
eventueel dealer in andere stad? dat heb ik ook gedaan voor ik mijn ioniq5 kocht. dealer gezocht met model/kleur dat me aanstond.
De aanschaf was me net iets te groot om te baseren op een fotootje.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:40

Daniel

Kapitein NCC-1701
Weer een update over mijn auto. Staat nog steeds (nu al bijna drie weken aaneengesloten, vier weken in totaal) bij de dealer. Ze gaan nu alle verdeelblokken van de airco vervangen, want ze kunnen niet vinden waar het probleem zit. Ze klagen elke keer over de complexiteit van de auto, maar ja dat is niet echt mijn probleem. Als deze oplossing niet werkt wordt het wel een beetje hopeloos dus fingers crossed.

• Jsmit86
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:54
Hi allen,

Sindskort rij ik in een Ioniq 5 uit juni '25. n-line business edition, geen Bose audio. Mijn enige klacht op dit moment is de kwaliteit van de audio, dus graag ga ik daar wat aan doen. Ik zou de speakers in de voorportieren willen vervangen voor iets beters, zal zat ik te denken aan <250 euro voor een set van 2 speakers.

Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke upgrade? Moeten we nog rekening houden met een bepaalde inbouwdiepte? Tips voor een te kiezen compo set? Sommige sets hebben een best omvangrijke filter; past deze goed achter het deurpaneel?

Dank alvast!

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:00
ckoopmanschap schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:38:
[...]

Met grijs vind ik de pixel verlichting voor en achter het mooiste uitkomen en contrasteert dit mooi met de "N-line zwarte delen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbDPgRtDX8rqJl4LAwyx3NTD12w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/bVqud5rkMY9T6v82b4bzJjkL.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHvl5SxeSydZ_WrG8pQv8t6tJ6U=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XELVtefhpu9SFadiqBVYrnGR.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJARPIFLF6b4RC3_oQ6_6IFluew=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/24ZOZdZIA3el8MVKlIt7aeHW.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa9cg8DkHfr2dOZZWXcscmvgMPQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/xFYoyU9LRQbwRFZmbMc5E9h6.png?f=fotoalbum_small

• ckoopmanschap
Stefannn schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:47:
[...]

Tja... ritje naar de dealer?
eventueel dealer in andere stad? dat heb ik ook gedaan voor ik mijn ioniq5 kocht. dealer gezocht met model/kleur dat me aanstond.
De aanschaf was me net iets te groot om te baseren op een fotootje.
Er is op basis van de lokale dealer (broekhuis) geen variant lokaal aanwezig. Op basis van de wevsite van Hyundai is er 1 aanwezig in het hele land. Ook daar is het de vraag of hij echt aanwezig is. Ik had er al naar gezocht.

Maar de zoektoch gaat uiteraard verder :)

• ckoopmanschap
ligflits schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:00:
[...]

Met grijs vind ik de pixel verlichting voor en achter het mooiste uitkomen en contrasteert dit mooi met de "N-line zwarte delen".

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet wr op zich best mooi uit, als ik zo kijk :)
Vandaag na lange tijd weer eens op 100% geladen.

Mijn SOH% zou nog 100% zijn. Het verschil tussen de cellen is goed (max 0.002 Volt).
De laatste keer dat mijn BMS gereset is 22 december 2022, dus de data die getoond is, is vanaf die reset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0Ycsfm1Vf88bpcJDNWhv2nJqTo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zWfNhdKJxBg7LYT5nPcu6lxP.png?f=fotoalbum_large

En volgens car scanner is Remaining energy 67032 Wh.
Ik zou mijn echte SOH% dan berekenen als:

100% SOH - (72.2 bruto kWh-(67032 Wh remaining energy/1000 naar kWh/(96.5 BMS SOC%)*100)) = 97.26%. Maar misschien moet je de buffer aan de onderkant ook nog meenemen? Maar het lijkt dat ik ongeveer 2 kWh capaciteit op al die jaren verloren heb (sinds juli 2021), omdat ik ook ooit rond de 69000 Wh remaining energy gezien heb. Dat zou 2,7% verlies betekenen, wat overeenkomt met de bovenstaande berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACBN17h2zu2T6Up3u-nXYOE0tOI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J2fxvgNLfCN94SBPB9cKxOkk.png?f=fotoalbum_large

Deze car scanner data is dus ook sinds de reset van 22 december 2022. Dus het totaal aantal laad sessies klopt niet, maar geeft wel een indicatie hoe er geladen is.

Mijn CED kWh sinds juli 2021 is 12032.6 kWh. Met een kilometerstand van 63431 km komt dan het gemiddelde verbruik uit op 19 kWh/100 km of 5.3 km/kWh.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:36
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:27:

Mijn SOH% zou nog 100% zijn. Het verschil tussen de cellen is goed (max 0.002 Volt).
De laatste keer dat mijn BMS gereset is 22 december 2022, dus de data die getoond is, is vanaf die reset.

[Afbeelding]

100% SOH - (72.2 bruto kWh-(67032 Wh remaining energy/1000 naar kWh/(96.5 BMS SOC%)*100)) = 97.26%. Maar misschien moet je de buffer aan de onderkant ook nog meenemen? Maar het lijkt dat ik ongeveer 2 kWh capaciteit op al die jaren verloren heb (sinds juli 2021), omdat ik ook ooit rond de 69000 Wh remaining energy gezien heb. Dat zou 2,7% verlies betekenen, wat overeenkomt met de bovenstaande berekening.

[Afbeelding]

Deze car scanner data is dus ook sinds de reset van 22 december 2022. Dus het totaal aantal laad sessies klopt niet, maar geeft wel een indicatie hoe er geladen is.

Mijn CED kWh sinds juli 2021 is 12032.6 kWh. Met een kilometerstand van 63431 km komt dan het gemiddelde verbruik uit op 19 kWh/100 km of 5.3 km/kWh.
Je hebt 1 nul teveel in je tekst, volgens carscanner is het 20mV.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:36
Jsmit86 schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:53:
Hi allen,

Sindskort rij ik in een Ioniq 5 uit juni '25. n-line business edition, geen Bose audio. Mijn enige klacht op dit moment is de kwaliteit van de audio, dus graag ga ik daar wat aan doen. Ik zou de speakers in de voorportieren willen vervangen voor iets beters, zal zat ik te denken aan <250 euro voor een set van 2 speakers.

Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke upgrade? Moeten we nog rekening houden met een bepaalde inbouwdiepte? Tips voor een te kiezen compo set? Sommige sets hebben een best omvangrijke filter; past deze goed achter het deurpaneel?

Dank alvast!
Ja ik heb ervaring en er eens wat over gepost.
Je hebt een nieuw inbouwframe nodig. Er is voldoende ruimte voor een filter.

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:21
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:27:

100% SOH - (72.2 bruto kWh-(67032 Wh remaining energy/1000 naar kWh/(96.5 BMS SOC%)*100)) = 97.26%. Maar misschien moet je de buffer aan de onderkant ook nog meenemen?
Dank je voor je bericht! Keurige waarden hoor!

Maar als ik je formule nareken kom ik op 96,21%. Of vergis ik me?

Verder valt me op dat je de remaining energy (een netto waarde) gebruikt om met de SOC BMS de bruto capaciteit uit te rekenen. Die zet je af tegen oorspronkelijke de bruto capaciteit. Je zegt dus eigenlijk dat dat de SoH iets zegt over de gezondheid van de bruto capaciteit van de accu.

Overigens maakt het niet zo gek veel uit. Bij mij is de SoH op basis van de netto waarden 91,3% en op basis van de bruto waarden 91,6%. In jouw geval is het verschil iets groter, namelijk 95,5% SoH obv netto waarden en 96,21% obv bruto waarden.
Pagina: 1 ... 304 305 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic