• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:38
wim1955 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:40:
[...]

Ja, het klopt wel een beetje. Maar je moet het ook zien als een soort verzekering.
Een verzekering koop je ook bij de volgende afwegingen:
1. Kan ik de schade die ontstaat zonder problemen aan, en ook met weinig pijn betalen?
2. Wat is het risico op schade?
3. Wat is de kans op schade?

Een brandverzekering op je huis neem je eigenlijk altijd...immers, je kan het niet betalen als daadwerkelijk je huis in de fik staat. Maar wat ios de kans? Als je verhuist kun je ook wel denken, "zonde van mijn geld, niets gebeurd", maar niemand denkt zo.
Alle verzekeringen neem je met deze 3 punten in overweging.

Deze extra 2 jaren garantie is niet duur.....bijna alle zaken kost al meer dan de premie van rond de € 750, denk niet alleen aan de ICCU, maar ook aan alleen het display, koplamp, airco etc. Alles aan een EV is al bijna de hoofdprijs, zelfs al simpele dingen als stoelverstelling, schokbrekers, raam kan niet meer open, met een arbeidsloon iets van € 130/uur zit je er al gauw aan.
Plus.... hoe ouder en meer gebruik van de auto, meer kans op defecten.

Voor mij is het duidelijk, deze garantie verlenging neem ik, ondanks dat ik nog helemaal niets met de auto heb al die 3 jaar met 80.000 km. Geen ICCU problemen, terwijl ik alleen met zomervakantie naar Oostenrijk DC laad (misschien net totaal 10 keer/jaar), en verder thuis AC, (altijd van 20-40 naar 90%). Ik ben super tevreden met de I5.

1 keer een terugroep actie: slingergedrag opgelost, met nieuwe 12V accu.
Helemaal mee eens, echter...ik zou even heel goed naar de voorwaarden kijken...ik meen dat dingen als koplampen en veel meer uitgesloten zijn van garantie...

schokbrekers, draagarmen, LED lampen, lichtmiddelen, sleutels, enzomeer, de lijst is lang en bevat dingen die heel vanzelfsprekend zijn zoals banden maar toch ook een heel aantal zaken waar extra garantie wel leuk was geweest (hydrauliek en koelmiddelslangen etc)

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 08:59
Ionikfünf schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:27:
[...]
Als Hyundai Deutschland al zo strikt is, dan zal een verzekeringsmaatschappij niet toeschietelijker zijn, lijkt me... Better safe than sorry, in goed Duits...
Dus moet je je onderhoudsbeurten heeeeeel vroeg plannen. Er verdwijnen steeds meer dealers (hiero althans), werkplaatsen zijn drukker bezet en wachttijden zijn daardoor langer. Allemaal met het oog op nóg betere service voor de klant. Een onderhoudsintervalletje is gauw overschreden en je Duitse aanvullende garantie vervallen.

• Marcel2020
IonniUnique schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:46:
[...]

Dus moet je je onderhoudsbeurten heeeeeel vroeg plannen. Er verdwijnen steeds meer dealers (hiero althans), werkplaatsen zijn drukker bezet en wachttijden zijn daardoor langer. Allemaal met het oog op nóg betere service voor de klant. Een onderhoudsintervalletje is gauw overschreden en je Duitse aanvullende garantie vervallen.
een kleinegeit hou je altijd ;-)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Stefannn schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:00:
[...]

@D.Peter Voor ICCU zijn dat de verkeerde vragen

% leeg maakt niet uit
% vol ook niet
snellader by-passed de iccu (de iccu is de interne lader) dus heeft ook geen impact

Hoewel er geen 100% sluitend verhaal is mbt ICCU falen (zie alles in deze thread)... Is toch wel duidelijk dat het de onboard lader betreft (AC laden dus) en dan met name iets van een puls bij het afschakelen. Laden met minder vermogen (minder ampere) zou dan verlichtend moeten werken maar er zijn ook kapotte ICCU's bij mensen die dat geprobeerd hebben.
"granny lader" is maar beperkt anders. Die doet wel veel minder vermogen maar doet alles op 1 fase. Heeft op die ene fase echter meestal maar 10 ampere. Slechter wordt het met de granny niet, maar er zijn ook kapotte ICCU's bij mensen die alleen met granny hebben geladen.
Kortom: We hebben geen invloed op het leven of de dood van die ICCU. Er zijn (nog) geen trucjes die bewezen invloed hebben (positief of negatief) op de levensduur.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-11 15:48
Helemaal mee eens. Mijn MY22 gaat nu al 94.000km mee op de originele ICCU maar voor mij is het meer een kwestie van wanneer dan van of.

Mijn algemene gedrag is 99% AC laden op een straatpaal en eigenlijk bijna nooit tot 100%. Min accupercentage zit over het algemeen tussen de 35-85%. Ik heb een relatief zware rechtervoet qua optrekken maar rij verder alles netjes op de cruisecontrol.

[ Voor 51% gewijzigd door Rugby82 op 14-11-2025 07:34 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:37
Kleine status update mbt het omzetten van BlueLink van de oude eigenaar naar mij.

Nog steeds geen reactie gehad, klacht ingedient bij Hyundai europe, paar uur later wel bericht met uiteraard de vraag welke App gebruik je?
Doorgegeven dat beide geprobeerd zijn en beide niet werken met als vervolg nogmaals al enkele dagen radio stilte :)

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:40

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY21

gwenrau schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:03:
Kleine status update mbt het omzetten van BlueLink van de oude eigenaar naar mij.

Nog steeds geen reactie gehad, klacht ingedient bij Hyundai europe, paar uur later wel bericht met uiteraard de vraag welke App gebruik je?
Doorgegeven dat beide geprobeerd zijn en beide niet werken met als vervolg nogmaals al enkele dagen radio stilte :)
Om dit te voorkomen voor een nieuwe eigenaar: Wat zou je als gebruiker moeten doen voordat je de auto teruggeeft / verkoopt? Is het meer dan de registratie verwijderen uit de auto?

• gwenrau
cvanmansom schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:54:
[...]

Om dit te voorkomen voor een nieuwe eigenaar: Wat zou je als gebruiker moeten doen voordat je de auto teruggeeft / verkoopt? Is het meer dan de registratie verwijderen uit de auto?
Je kan in de auto bij Instellingen -> Bluelink -> BlueLink verwijderen (of naar fabrieks instellingen resetten)

Vervolgens kan je hem uit myhyundai halen.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-11 23:27
Een minderwaardige vraag voor een tweakerforum wellicht, maar niet minder nuttig.

Wij produceren nogal wat prullen in de auto. Snoeppapiertjes, zakdoekje etc. Dat verzamelen we in een gebruikt plastic tasje of zakje en die ligt altijd ergens in een hoekje of nisje. In de Ioniq 5 dus in de ruimte onder de armsteun tussen de voorstoelen. Heeft iemand hiervoor een workaround gevonden? Een geinig passend bakje of mss iets geprint?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 15:46
joepie de p schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:23:
Een minderwaardige vraag voor een tweakerforum wellicht, maar niet minder nuttig.

Wij produceren nogal wat prullen in de auto. Snoeppapiertjes, zakdoekje etc. Dat verzamelen we in een gebruikt plastic tasje of zakje en die ligt altijd ergens in een hoekje of nisje. In de Ioniq 5 dus in de ruimte onder de armsteun tussen de voorstoelen. Heeft iemand hiervoor een workaround gevonden? Een geinig passend bakje of mss iets geprint?
Van de Action een zwart bakje. Die met de rand waar gaatjes inzitten. Past precies.

• Randy21
  • Laatst online: 07:30
Hier is waarschijnlijk zojuist mijn 2de ICCU in een jaar tijd heengegaan. In december vorig jaar ook en kreeg de auto in januari terug.

Vandaag hoorde ik de befaamde tik en vervolgens kreeg ik de melding op het scherm en vermogensbeperking. Auto vanmiddag opgetakeld en naar de dealer gebracht.

Wordt vervolgd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Randy21 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:17:
Hier is waarschijnlijk zojuist mijn 2de ICCU in een jaar tijd heengegaan. In december vorig jaar ook en kreeg de auto in januari terug.

Vandaag hoorde ik de befaamde tik en vervolgens kreeg ik de melding op het scherm en vermogensbeperking. Auto vanmiddag opgetakeld en naar de dealer gebracht.

Wordt vervolgd.
Hmm, jij lijkt die dingen lekker te vinden. Had jij ze met perziksmaak of was het aarbei? :+
Nee, zonder gekheid: een overleden ICCU is al balen, maar dat jij dat twee keer binnen 12 maanden hebt is helemaal kl*te |:(

Die befaamde tik die je nu 2x hebt gehoord, op welk moment waren die? Direct na ‘starten’, ergens tijdens een rit, bij het uitzetten?

<John O`Mill>

• Randy21
Haha, nou lekker is anders, maar het vervangende vervoer is goed geregeld en verder kan ik weinig aan de situatie veranderen.

De tik hoorde ik na een kleine 300 meter rijden. Ik had de auto voor het laatst donderdag opgeladen en gisteren was het percentage rond de 80%. Ik laad de auto over het algemeen tot 90%. Snelladen alleen tijdens vakanties.

Twee weken geleden is de auto nog voor een onderhoudsbeurt bij de dealer geweest, dus als het goed is waren alle updates uitgevoerd.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:04
Randy21 schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:41:
Haha, nou lekker is anders, maar het vervangende vervoer is goed geregeld en verder kan ik weinig aan de situatie veranderen.

De tik hoorde ik na een kleine 300 meter rijden. Ik had de auto voor het laatst donderdag opgeladen en gisteren was het percentage rond de 80%. Ik laad de auto over het algemeen tot 90%. Snelladen alleen tijdens vakanties.

Twee weken geleden is de auto nog voor een onderhoudsbeurt bij de dealer geweest, dus als het goed is waren alle updates uitgevoerd.
Mijn ICCU ging ook dood 2 weken na 'onderhoud en updates' bij de dealer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• AnjaT850
  • Niet online
chaoscontrol schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:38:
[...]

Mijn ICCU ging ook dood 2 weken na 'onderhoud en updates' bij de dealer.
De ICCU van mijn vorige Ioniq 6 is ook 'ontploft' twee weken na de updates.
En van nog twee uit het Ioniq 6 topic, ook twee weken na de updates.... Heel vreemd 🤔

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:50
Correlatie is nog geen causatie }:O

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nee, die causatie zoeken we nog, maar met observatie van correlatie kun je mss de oplossing vinden?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

De waarnemingen van @Randy21, @chaoscontrol en @AnjaT850 zijn wel opvallend.

Nu ga ik me toch afvragen in hoeverre het iets met het AC-laden te maken heeft. De ICCU begeeft het in elk geval niet tijdens het aangesloten zijn, maar pas erna. Als het wel met het laden te maken zou hebben, dan kunnen we nu gaan bomen over wat er tijdens het laden in de ICCU gebeurt, zodat de auto wel start, maar na XX seconde/ minuten de geest geeft. Probeer eens te bedenken welk proces daartoe kan leiden.

Een vraag van mij die daarmee te maken heeft: @Randy21, had je de auto pas losgekoppeld van de lader vlak voor vertrek, of heb je de lader veel eerder (>1 uur voor vertrek) als losgenomen?

De andere waarneming van @Randy21, @chaoscontrol en @AnjaT850 is dat het niet lang na onderhoud, al dan niet met updates gebeurt. Ik kan me niet zo voorstellen dat dáár de link zou kunnen liggen, maar uitsluiten kunnen we het ook niet omdat we eigenlijk te weinig weten van wat er tijdens dat onderhoud allemaal gebeurt.

<John O`Mill>

• Randy21
Een vraag van mij die daarmee te maken heeft: @Randy21, had je de auto pas losgekoppeld van de lader vlak voor vertrek, of heb je de lader veel eerder (>1 uur voor vertrek) als losgenomen?
Ik had de auto vrijdag voor het laatst gereden. Daarna zelfs nog enkele kilometers probleemloos (Voorburg-Delft v.v.) gereden, zaterdagochtend ging het pas mis.

• AnjaT850
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:52:

Nu ga ik me toch afvragen in hoeverre het iets met het AC-laden te maken heeft. De ICCU begeeft het in elk geval niet tijdens het aangesloten zijn, maar pas erna. Als het wel met het laden te maken zou hebben, dan kunnen we nu gaan bomen over wat er tijdens het laden in de ICCU gebeurt, zodat de auto wel start, maar na XX seconde/ minuten de geest geeft. Probeer eens te bedenken welk proces daartoe kan leiden.

De andere waarneming van @Randy21, @chaoscontrol en @AnjaT850 is dat het niet lang na onderhoud, al dan niet met updates gebeurt. Ik kan me niet zo voorstellen dat dáár de link zou kunnen liggen, maar uitsluiten kunnen we het ook niet omdat we eigenlijk te weinig weten van wat er tijdens dat onderhoud allemaal gebeurt.
Bij mij gebeurde het thuis tijdens het laden, zekering sprong er ook uit.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:52:

Ik "ga met je mee", maar.....
Ik heb sterk het idee dat het daarmee "veranderd" is.
Ik heb niet alle posts opnieuw doorgebaggerd. Dat zou je dus eigenlijk moeten doen maar is enorm veel werk en daar pas ik stomweg even voor.
Maar........ ik heb heel sterk het idee dat alle ICCU meldingen tot ongeveer 9 maande geleden (grofweg de uitrol van de laatste terugroepactie) ontstonden bij het afschakelen van een AC-laadcyclus.
Heel terecht opgemerkt dat dat nu niet meer zo lijkt te zijn.
Maar.....
- "dat lijkt dan een trendbreuk"????
- "is hiermee het ene probleem ingeruild voor het andere"?
- of: "is de afschakel-ICCU-kapot oorzaak daadwerkelijk opgelost en komt nu het volgende probleem bovendrijven"?

NB... eerlijk gezegd zou ik het absoluut niet raar vinden dat het afschakel probleem daadwerkelijk is opgelost. Als de auto het laden binnen een seconde of zo afbouwt en dan afschakelt dan is er werkelijk geen reden om te denken dat dat probleem er nog is. Eigenlijk vond ik het behoorlijk raar dat de software fix het niet leek te doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
in het duitse forum is een theorie dat het wellicht condens is dat de ICCU doet overlijden tgv spanningsoverslag (800V namelijk)...de hele ICCU is hermetisch gesloten met siliconenpaking...maar de 800V stekker is niet luchtdicht. Als er zo buitenlucht in de ICCU komt en de temperatuur daalt waardoor er condens vormt kan er makkelijk een spanningsoverslag plaatsvinden in het 12V deel van de ICCU.

Geen idee of dat de oorzaak inderdaad is, maar het klinkt wel aannemelijk....we gaan het meemaken.
(de fix zou belachelijk simpel zijn)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:12:
in het duitse forum is een theorie dat het wellicht condens is dat de ICCU doet overlijden tgv spanningsoverslag (800V namelijk)...de hele ICCU is hermetisch gesloten met siliconenpaking...maar de 800V stekker is niet luchtdicht. Als er zo buitenlucht in de ICCU komt en de temperatuur daalt waardoor er condens vormt kan er makkelijk een spanningsoverslag plaatsvinden in het 12V deel van de ICCU.

Geen idee of dat de oorzaak inderdaad is, maar het klinkt wel aannemelijk....we gaan het meemaken.
(de fix zou belachelijk simpel zijn)
"Aannemelijk" vind ik wat te sterk gezegd, maar onmogelijk is het niet.

Maar ik dacht niet dat er 800V in die ICCU voorkomt. Als ik het goed heb begrepen is het accupakket slim opgebouwd. In twee delen wel te verstaan. Die staan in serie bij het snelladen, want dan kan dat 2x zo snel. En bij al het overige staan ze parallel. Dat voorkomt dat je opeens allerlei componenten opnieuw moet ontwerpen voor 800V, wat niet alleen kostbaar is omdat je allees voor zowel 400V als 800V moet hebben, maar 800V is ook lastiger vanwege de hogere spanning. Alle isolatie moet een flinke tand beter en je zult met meer bijkomende zaken rekening moeten houden.
Voor normaal gebruik (rijden en alle elektronica die daarbij hoort) is 400V voldoende. Een 800V-EV heeft ook niet opeens veel meer power (koppel of vermogen).

Ergo: de ICCU in een IONIQ zal niet anders zijn dan die in een 400V EV.

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:37:
[...]

Maar ik dacht niet dat er 800V in die ICCU voorkomt. Als ik het goed heb begrepen is het accupakket slim opgebouwd. In twee delen wel te verstaan. Die staan in serie bij het snelladen, want dan kan dat 2x zo snel. En bij al het overige staan ze parallel. Dat voorkomt dat je opeens allerlei componenten opnieuw moet ontwerpen voor 800V, wat niet alleen kostbaar is omdat je allees voor zowel 400V als 800V moet hebben, maar 800V is ook lastiger vanwege de hogere spanning. Alle isolatie moet een flinke tand beter en je zult met meer bijkomende zaken rekening moeten houden.

Voor normaal gebruik (rijden en alle elektronica die daarbij hoort) is 400V voldoende. Een 800V-EV heeft ook niet opeens veel meer power (koppel of vermogen).

Nou eeeh, een kleinigheid....als je een 800V systeem hebt moet je wel 800V in de HV accu kunnen stoppen, dus de ICCU is wel degelijk anders dan die van een 400V systeem. Dat er dan op 400V (of hoeveel lager dan ook) power uit komt en voor hoeveel pk is een ander verhaal. Vls mij werken ook de motoren op 800V
maar in elk geval maakt de ICCU 800V.

Munro video over 800V (vanaf plm 15 min)
YouTube: Hyundai/Kia E-GMP Electric Drive Units - Clever, Cost Efficient, and...

[ Voor 9% gewijzigd door Marcel2020 op 17-11-2025 09:20 ]

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-11 05:05

JerryVR

ioniq5 N-Line

[...]

de inster heeft volgens mij 400v en daar klappen de iccu's ook kapot, dus neem ik aan dat ze dan dezelfde gebruiken?

instagram: ioniq5nline

• Marcel2020
JerryVR schreef op maandag 17 november 2025 @ 05:05:
[...]

de inster heeft volgens mij 400v en daar klappen de iccu's ook kapot, dus neem ik aan dat ze dan dezelfde gebruiken?
Je draait de boel om, Stellantis heeft ook een ICCU probleem maar die gebruiken ook niet de Mobis (HY) ICCU uit de Ioniq 5.

Er kan wel zomaar een gemeenschappelijk issue in de 400V en 800V versie zitten....

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:11
De ICCU van ioniq is speciaal door hen ontwikkeld (Hyundai) ... en doet DC/DC convertie, DC/AC convertie, V2L, ... Dus deze doet 800v, 400V, 220v en 12v ...

De meeste ICCU problemen worden technisch herleid tot een koelvloeistoflek in de ICCU of een MOSFET failure ... beiden leiden tot het vervangen van het geheel ...
Voor Hyundai - dit maakt dat ze de productielijn verbeteren (vooral om lekken in de ICCU te verminderen) alsook softwarematig wat aanpassen zodat er minder stress op de MOSFET komt ...
Dit maakt dat ICCU problemen op recentere jaren veel lager zijn (maar niet weg ... ).

Stellantis ICCU probleem heeft te maken met productiekwaliteit van de Mahle-boordladers (externe toeleverancier) die ze hebben en is dus een ander probleem dan deze van de I5 ... samengevat in 2024 heeft stellandis gewoon andere toeleverancier / model gekozen voor hun nieuwe wagens en daarmee is het meeste opgelost.

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:18
[...]

Het E-GMP platform is een echt 800 Volt platform. Anders configureren van het battery pack tijdens laden gebeurt niet, bij opladen met 400 Volt wordt de 400 Volt DC geboost naar 800 Volt DC. Zie ook:
https://www.insideevsforu...s-400v-dc-chargers.19497/

• gwenrau
Wederom een kleine status update: het ticket om BlueLink om te zetten is geëscaleerd!

ik had eindelijk antwoord gehad vrijdag eind van de dag en daar op gereageerd, toevallig net te horen gekregen dat het dus geëscaleerd is.

Hopelijk hoef ik niet al te lang meer te wachten dus :)

• joepie de p
Marcel2020 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 00:48:
[...]
Automotive audio is a bitch...aan alle kanten....
Inmiddels een paar stappen gemaakt. Voor wat betreft de twee luidsprekers in de voorportieren is duidelijk dat ze zijn gelust. Er zit geen filter op de midwoofer. Ik heb uiteindelijk de tweeters vervangen door twee ESX silk dome speakers met een eigen filter op 3,5kHz. Daarvoor heeft mijn buurman wel een op maat ontworpen bevestigingsplaatje moeten printen. Met een frequentietest van YT is er een heel klein dipje rondom 3300 Hz, maar dat is niet noemenswaardig en evt te corrigeren via de instellingen van de Musway. Dipjes kunnen er uiteindelijk sowieso zijn, aangezien ik op sommige frequentiegebieden best wat naar beneden heb bijgesteld. Het menselijk gehoor is ook niet equal gevoelig voor frequenties.

Het is inderdaad niet eenvoudig om het geluid in de auto goed te krijgen. Met de vervanging van de tweeters, het inbouwen van de Musway en heel veel getweek met frequenties, inputs, outputs en een faseomkering van de midspeaker* moet ik zeggen dat ik wel een heel stuk tevredener ben dan met de standaard Bose setup.

* Dit is uit testen vastgesteld. Volgens mij is eerder in dit draadje een mogeijke faseomkering van de subwoofer langsgekomen, maar die heb ik niet kunnen vaststellen. Nu vind ik persoonlijk een voelbare bas niet zozeer nodig, de sub is voor mij een aanvulling op het klankbeeld en die sub hoeft dus ook helemaal niet zo hard te werken.

• joepie de p
internet4me schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:42:
[...]

Van de Action een zwart bakje. Die met de rand waar gaatjes inzitten. Past precies.
Merci, ik zal eens binnenstappen bij de Action. Op de website zag ik nog niet gelijk het door jou beschreven bakje voorbijkomen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 17 november 2025 @ 00:26:
Nou eeeh, een kleinigheid....als je een 800V systeem hebt moet je wel 800V in de HV accu kunnen stoppen, dus de ICCU is wel degelijk anders dan die van een 400V systeem.
Hmm, ik was even vergeten dat die ICCU bij DC-laden ook mee doet. Dus ja, het is een apart 800V-model.
Dat er dan op 400V (of hoeveel lager dan ook) power uit komt en voor hoeveel pk is een ander verhaal. Vls mij werken ook de motoren op 800V
Kijk, dat is nieuw voor me. Ik was in de veronderstelling dat het rijgedeelte eenvoudigweg op 400V werkt omdat dat deel al bestaat en een redelijke mate van ontwikkeling heeft doorgemaakt. Power kom je daarmee niet tekort, dus zag (en zie) ik nog niet direct een voordeel voor het gebruik van 800V in componenten zoals de motor. Met een hogere spanning moet je weer meer aandacht aan isolatie besteden, wat het net weer een tandje lastiger maakt.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

vifra schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:16:
De ICCU van ioniq is speciaal door hen ontwikkeld (Hyundai) ... en doet DC/DC convertie, DC/AC convertie, V2L, ... Dus deze doet 800v, 400V, 220v en 12v ...
Ah juist. Dat haakt meteen aan op de vraag of de V2L van de Ioniq nu werkelijk maar 1 fase levert, of dat het alleen de meegeleverde adapter is die maar 1 fase 230V~ geeft, maar dat er op de aansluiting van de auto op alle 3 de pennen 230V~ beschikbaar is met elk een eigen circuit van 16A.

Zie ook wat er daarover door @andrem en verder besproken in het draadje over V2G.

<John O`Mill>

• Marcel2020
de ICCU doet bij DC laden niet mee hoor, maar bij AC laden wel, dan word de input spanning omhoog geschakeld naar 800V. Hogere spanning, lagere stroom zelfde vermogen maar minder verliezen en minder dikke bedrading....maar idd wel wat betere isolatie nodig dan bij 400V.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:11
Marcel2020 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:19:
de ICCU doet bij DC laden niet mee hoor, maar bij AC laden wel, dan word de input spanning omhoog geschakeld naar 800V. Hogere spanning, lagere stroom zelfde vermogen maar minder verliezen en minder dikke bedrading....maar idd wel wat betere isolatie nodig dan bij 400V.
correctie - bij DC laden aan een 400volt infrastructuur zal de ICCU (en motor) wel degelijk mee doen om dit naar 800volt te brengen. (batterij is een 800v architectuur)

Idd niet de ICCU maar motor en inverter ...

[ Voor 4% gewijzigd door vifra op 17-11-2025 15:42 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Dat is volgens mij incorrect,
de motor-inverter en de motor-windingen worden gebruikt als boost-inverter. 400v -> 800v. Bij tesla v2 snellaadpalen bijvoorbeeld. Dat is dus niet de taak van de ICCU, die verzorgt tijdens snelladen wel de 12v voeding.

Bron: https://www.hyundai.news/...ml?utm_source=chatgpt.com

[ Voor 21% gewijzigd door KnarfX op 17-11-2025 15:32 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dit alles lezende vraag ik me dan af waarom je dan soms niet bij een DC-paal kunt laden wanneer je ICCU kaduuk is. Soms kan het wel en soms niet, maar als die ICCU niet meedoet tijdens DC-laden, waarom werkt dat dan niet (gesteld dat er nog wel voldoende sap in je 12V-accu zit)?

<John O`Mill>

• Marcel2020
De ICCU doet zover ik weet twee dingen, het AC laden en de 12V verzorging.

Bij DC laden is de ICCU vls mij idd niet met het laden zelf bezig maar zorgt alleen voor de 12V, bij 400V DC laden is de motor inverter vls mij idd betrokken bij de conversie naar 800V

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:34
Laatst wat schade in mijn voorbumper en de plastic plaat tussen de voorlampen. Dit is een week geleden vervangen, nu had ik van het weekend twee lange ritten in de regen waarbij twee keer dat de frontradar er mee stopte en dus SCC ermee ophield. Auto uit en aanzetten hielp niet, maar storing ging ook weer voorbij, nadat het weer een tijdje droog was.
Ik heb een paar keer eerder frontradarstoring gehad in de 2,5 jaar en 70.000 km, maar dat was meestal bij sneeuw of lange rit in de regen op de autobahn.
Het zou dus toeval kunnen zijn, maar aangezien de voorbumper dus net is vervangen laat ik morgen schadeherstel even kijken.
Volgens mij hadden mensen met een kapotte frontradar eerst ook sporadisch een storing voordat die er helemaal mee ophield. Het zou dus ook toeval kunnen zijn en is het wachten totdat die er helemaal mee ophoudt. Als schadeherstel niks vind, ga ik naar de dealer.
Iemand andere ideeën?

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:29

-CJ

Not remastered

Bij gaf de front radar storing omdat 'ie niet helemaal goed meer in de montage punten zat, er was iets afgebroken. Nogal gevoelig ding dus.

All I had to do was follow the damn train.

• AnjaT850
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:31:
Dit alles lezende vraag ik me dan af waarom je dan soms niet bij een DC-paal kunt laden wanneer je ICCU kaduuk is. Soms kan het wel en soms niet, maar als die ICCU niet meedoet tijdens DC-laden, waarom werkt dat dan niet (gesteld dat er nog wel voldoende sap in je 12V-accu zit)?
Mijn auto kon nog wel snelladen, alleen werd de 12V-accu niet meer opgeladen waardoor ik niet naar een snellader kon rijden... iets met de beruchte Turtle modus ;)

• Marcel2020
De ICCU heeft een spanningsverhogend circuit en een 12V laadcircuit (en kan 230V uit maken voor V2L)

Meestal is dat spanningsverhogend deel wat de 800V accu laad naar zijn grootje, soms het 12V laadcircuit, en soms allebei....bij een vd twee laatste mogelijke issues raakt je 12V accu binnen no time leeg (iets van tenminste 300W bij 12V is nodig om alles te laten werken, bij licht en kachel/airco/radio aan nog meer) en sta je vlotjes langs de kant stil.

• Randy21
Ik had vandaag contact met de dealer en ik vertelde dat de tik en de daarop volgende melding tijdens het rijden kwamen. Dit was volgens de medewerker opvallend, daar de ICCU er normaalgesproken tijdens het laden tussenuit knijpt en niet tijdens het rijden.

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:31:
er is ook nog een 800V zekering die er uit kan knallen, (die zit niet in de ICCU)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:14:
[...]

er is ook nog een 800V zekering die er uit kan knallen, (die zit niet in de ICCU)
In dat geval lijkt me herstel wel erg eenvoudig?

<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Hippe Lip schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:16:
[...]

Waarschijnlijk “ook eruit knallen”… dan kan je misschien weer DC laden maar nog steeds niet AC.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
[...]

nou, het is een HV circuit, dus niet zonder handschoenen, matje etc en een degelijke training te doen...EN, de zekering is er om een reden uitgevlogen, die moet ook verholpen worden, de ICCU is kaduuk dus die moet eerst worden vervangen.

• Marcel2020
Randy21 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:52:
Ik had vandaag contact met de dealer en ik vertelde dat de tik en de daarop volgende melding tijdens het rijden kwamen. Dit was volgens de medewerker opvallend, daar de ICCU er normaalgesproken tijdens het laden tussenuit knijpt en niet tijdens het rijden.
ik denk dat die medewerker nog eens wat leeswerk moet doen, het internet staat vol met de terugroepactie waartoe HY zich heeft moeten verplichten van de TSFB (US verkeersveiligheid instantie) omdat er veel gevallen waren waar mensen plotseling onderweg strandden agv een ICCU failure. Ook de terugroepacties in de EU om nieuwe software in de ICCU te zetten waren hier een gevolg van, in de hoop de tijd tussen zekering kapot en stilstand naar een veiligere periode/afstand te vergroten.

[...]

Zou je denken....

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:49
Vandaag was de dag… na 6 maanden wachten mocht ik hem eindelijk halen…

De Ioniq 5 N Line Vision 84RWD MY26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6eOHNjvCxwzcfArsM-fDhMlZ2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXOMC2HahcHXcwkV44Vd2OqW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAPJEppkarzey3UarUODMzeqTVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpz7Ln62V6IVjOhXQZk5gMKz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Biqu_yQtVe9Esn6vi1kbcbL2ud8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uw3eZ5dOpSw8tYfLMdFCesD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfJE1xNxJ-ICZ52bsnwYnSoFMf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmOfWYsSViNMJKM4rie8c7aC.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Hoeveel verwarmingselementen zitten er in het stuurwiel? Het viel mij gisteren op dat het onderste deel van het stuur niet warm wordt.
Nu weet ik niet meer of dit vroeger wel zo was en nu dus defect is of dat het nooit zo geweest is. Bovenste helft van het stuur heeft 3 plekken waar het warm wordt en de onderste helft dus maar twee bij mij.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:35
ditbenikecht schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:40:
Hoeveel verwarmingselementen zitten er in het stuurwiel? Het viel mij gisteren op dat het onderste deel van het stuur niet warm wordt.
Nu weet ik niet meer of dit vroeger wel zo was en nu dus defect is of dat het nooit zo geweest is. Bovenste helft van het stuur heeft 3 plekken waar het warm wordt en de onderste helft dus maar twee bij mij.
Herkenbaar bij de EV6. Vooral warmte op de plekken waar je je handen hebt of hoort te hebben.

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:56
Bij de my2025 wordt het hele stuurwiel warm 👍

• gwenrau
Ioniq 5 2021 Project 45 wordt ook over het hele stuur warm alleen het duurt wel even voordat de inkepingen (als ik het zo goed zeg) warm worden.
Pagina: 1 ... 277 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic