• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:12
Marcel2020 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.

vanaf plm 03.00
YouTube: Kia Electric News Episode #153 29th March 2026
Ik heb dit weekend een uitgebreide online Hyundai enquête ingevuld. Uitgebreid in de zin van 25 minuten tijdverdrijf. Daartoe was ik schriftelijk uitgenodigd. H wil onderzoeken waarom zij achterblijft bij bv KIA als het gaat om NL verkopen. Dit is in dit draadje of een andere op GoT voorbijgekomen. Vragen gingen over overwegingen achter de aanschaf, welke andere merken zijn overwogen, welke functies wel/niet worden gebruikt,welke mankementen zijn geweest, dealertevredenheid, waar ik wel of niet tevreden mee ben. Etc. Hoewel op veel punten positief heb ik aangegeven dat de onduidelijkheid en onzekerheid over de ICCU, mijn vertrouwen in de producent aantast en dat (waarschijnlijk gesteund hoe ik zelf door het ICCU-debacle heenrol) dit kan leiden tot geen nieuwe aanschaf of dat ik mensen om mee heen afraad om een H BEV te kopen.
Voor mij andere belangrijke punten zijn het uitvallen van hulpsystemen met een fietsendrager achterop en de hoge prijstelling van onderdelen en onderhoud.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

joepie de p schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb dit weekend een uitgebreide online Hyundai enquête ingevuld. Uitgebreid in de zin van 25 minuten tijdverdrijf. Daartoe was ik schriftelijk uitgenodigd. H wil onderzoeken waarom zij achterblijft bij bv KIA als het gaat om NL verkopen. Dit is in dit draadje of een andere op GoT voorbijgekomen. Vragen gingen over overwegingen achter de aanschaf, welke andere merken zijn overwogen, welke functies wel/niet worden gebruikt,welke mankementen zijn geweest, dealertevredenheid, waar ik wel of niet tevreden mee ben. Etc. Hoewel op veel punten positief heb ik aangegeven dat de onduidelijkheid en onzekerheid over de ICCU, mijn vertrouwen in de producent aantast en dat (waarschijnlijk gesteund hoe ik zelf door het ICCU-debacle heenrol) dit kan leiden tot geen nieuwe aanschaf of dat ik mensen om mee heen afraad om een H BEV te kopen.
Voor mij andere belangrijke punten zijn het uitvallen van hulpsystemen met een fietsendrager achterop en de hoge prijstelling van onderdelen en onderhoud.
En de matige ervaringen met de dealer? Of ging dat in jouw geval positief?
Ik weet dat ik bij mijn Kia-dealer één keertje mot heb gehad en dat duidelijk kenbaar heb gemaakt daar. Daarna waren ze poeslief. Vriendelijk en correct.
Met H nog geen ervaring.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:36
[b]software versie gisteren helemaal up to date gebracht. Auto is italiaanse import maar wat ik begreep zijn alle europeesche awd lounge modellen voorzien van een warmtepomp
Zelf de software updaten heb je niks aan als je batterijconditionering mist. Dat is een update die alleen de dealer kan doen. Dat is een heel ander type update.

[ Voor 5% gewijzigd door Rugby82 op 29-03-2026 16:02 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:43
tumble_nl schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding] software versie gisteren helemaal up to date gebracht. Auto is italiaanse import maar wat ik begreep zijn alle europeesche awd lounge modellen voorzien van een warmtepomp
Uivoeringen verschillen per land, de naam “lounge” is niet in alle landen gebruikt, op dit moment in Italië ook niet. Ik denk dat je het beste bij een Hyundai dealer op basis van je VIN-nummer kan laten checken of de optie batterij conditionering daadwerkelijk in jouw auto zit, zie voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNq6maqOXK4OE6lUs-0dYN_kVV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtNHJ5L3h0Bp4IBmGZbN59Tn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tvc15 op 29-03-2026 16:21 ]

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:41:
[...]

En de matige ervaringen met de dealer? Of ging dat in jouw geval positief?
Ik weet dat ik bij mijn Kia-dealer één keertje mot heb gehad en dat duidelijk kenbaar heb gemaakt daar. Daarna waren ze poeslief. Vriendelijk en correct.
Met H nog geen ervaring.
Met de dealer nog geen onderhoudervaring, wel aanschaf en aflevering. Was wel oke, geen noemenswaardige klachten tot zover. Ik heb 2 H dealers op ongeveer dezelfde afstand, dus kan eventueel switchen

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:40
Hyundai pusht de dealers om minimaal een score van 8 of 9 uit 10 (weekniemeer) van de klant te krijgen....ik snap niet hoe ze dat halen als ik de wachttjden en prijzen voor onderhoud zie (laat staan onderdeelprijzen, die grenzen aan waanzin)

Je zou verwachten dat HY alle signalen al kent, overigens denk ik dat als de ICC het hangijzer bij de verkoop was dat KIA het zelfde issue zou hebben E-GMP gebruiken ze daar namelijk ook, met inbegrip van dezelfde ICCU

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04:44
Marcel2020 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.

vanaf plm 03.00
YouTube: Kia Electric News Episode #153 29th March 2026
Top!
Bij deze screenshot van betreffende brief.
Wel handig “als archief”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXey1CqFF9_rq0ru4GzVXjXWdtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYNMuXCB0vFhiTFE9yibW74Q.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Marcel2020
fenrir schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:50:
[...]

En dan moet je nog hopen dat de dealer waar jij met je garantieclaim komt de fabrieksgarantie respecteert zoals door de importeur is aangegeven.

Ik kan van een van mijn vorige auto’s nog herinneren dat de lokale dealer meteen begon met de tekst “deze auto komt hier niet vandaan” en dat ik maar lekker naar de dealer aan de andere kant van het land kon gaan voor mijn fabrieksgarantie. (Waar ik hem destijds had gekocht maar niet meer woonde).
ik heb ooit ook zo'n ervaring gehad, ik heb ze toen meteen verteld dat ik voor onderhoud en nieuwe auto's ook naar de andere kant vh land zou rijden....toen hebben ze rechtsomkeert gemaakt en me verteld dat er verlies op garantie werkzaamheden word geleden, wat vast zo is, maar dat ze mijn positie ook begrepen. Nooit een issue geweest daarna.

• joepie de p
Als ik als dealer niet tegen minimaal kostprijs-plus garantiewerkzaamheden kan verrichten die de importeur hanteert, dan zou ik gaan onderhandelen óf een ander merk gaan dealen. Maar niet mijn klanten gaan narren.

Aanvulling. In mijn regio wordt geadverteerd met de titel 'Beste Kia dealer van NL'. Die titel is o.b.v. klanttevredenheid. Dat is toevallig waar ik zit en het is een prettig adres: eerlijk verhaal, servicegericht. Ik had daar zo mijn auto gekocht als de BEV range mij beter zou passen.

Matige klanttevredenheid is een sterfhuisconstructie want de concurrentie is fors en de marges naar verluid flinterdun.

[ Voor 49% gewijzigd door joepie de p op 29-03-2026 18:19 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:00:
[...]

Top!
Bij deze screenshot van betreffende brief.
Wel handig “als archief”
[Afbeelding]
Daar zijn wel wat op- en aanmerkingen over te maken:

1. Het gaat over Hyundai UK. Of je er hier ook aanspraak op kunt krijgen is nog de vraag.

2. En dan
[…] we can confirm that for vehicles produced before April 2024, we are extending the ICCU warranty to 15 years from first date of registration or up to 186,000 miles, whichever comes first. This means that, should an ICCU issue occur in the future, the repair will be covered under the manufacturer's warranty.
Dat betekent dat deze garantie er niet is bij auto’s geproduceerd vanaf april 2025. :?

3. En daarna
All IONIQ 5 vehicles produced after April 2024 have been built with an enhanced ICCU featuring improved design elements.
Maar we kennen intussen meerdere gevallen van ICCU-problemen bij de MY2025. Dus ben je daarmee het slechtste af en moet je het zelf maar uitzoeken?

<John O`Mill>

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
jouwheld schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Toch ook zojuist maar eens een BM2 monitor besteld, aangezien via de API je niet echt up to date resultaten krijgt.
Mag ik vragen waar jij de BM2 monitor hebt besteld?

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:13:
Aanvulling. In mijn regio wordt geadverteerd met de titel 'Beste Kia dealer van NL'. Die titel is o.b.v. klanttevredenheid. Dat is toevallig waar ik zit en het is een prettig adres: eerlijk verhaal, servicegericht. Ik had daar zo mijn auto gekocht als de BEV range mij beter zou passen.
Apeldoorn toevallig? Daar was ik ook heel tevreden bij de Kia-dealer.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:19:
[...]

1. Het gaat over Hyundai UK. Of je er hier ook aanspraak op kunt krijgen is nog de vraag.

2. En dan

[...]

Dat betekent dat deze garantie er niet is bij auto’s geproduceerd vanaf april 2025. :?

3. En daarna

[...]

Maar we kennen intussen meerdere gevallen van ICCU-problemen bij de MY2025. Dus ben je daarmee het slechtste af en moet je het zelf maar uitzoeken?
klopt allemaal. Filmpje gaat ook in op het "na 2024 fenomeen", spoort aan tot "blijven klagen.
Maar goed...
- dit is slechts een brief aan 1 iemand
- stelt "dat deze geste in voorbereiding" is, dus nog niet formeel

Maar "mocht je ooit met een kapotte ICCU zonder garantie zitten" dan heb je bij deze in ieder geval wat aminutie om zeer indringend om restitutie te vragen

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• joepie de p
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:21:
[...]
Apeldoorn toevallig? Daar was ik ook heel tevreden bij de Kia-dealer.
Kia De Beer, regio Rdam-Dordrecht.

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:19:
[...]

2. En dan

[...]

3. En daarna

[...]

het is overduidelijk nog niet voor NL , en dat was m.i. al duidelijk ..maarrrr er is beweging...zowel in de UK als in Finland verschijnen er dit soort berichten, dus even afwachte n en diep ademhalen....of er voor latere modellen iets dergelijks volgt staat te bezien, ook daar is het afwachten.

• ietsje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
Impstoker schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:27:
Ik ga vanaf nu ook alleen maar Ionity proberen. Ik heb veel te vaak een lage snelheid bij Fastned, en dat is gewoon echt niet cool. Onze auto's kunnen veel sneller laden, dan ben ik best gefrustreerd met 150kW of lager. Auto charge is chill van Fastned, maar Ionity is sneller.
In mijn ervaring laadt de Ioniq gewoon altijd 20 minuten, of je nu op 10% zit, of op 60% wanneer je start. Volgens mij is dat een soort van 'smart laden' waarbij de accu zo veel mogelijk ontzien wordt (Langzamer laden is beter voor de houdbaarheid van de accu). Probeer het maar eens uit bij je laadstation, 1x vanaf 10%, en 1x als hij nog half vol zit. In het begin was ik er ook gefrustreerd over, geen hogere laadsnelheden te zien tot ik besefte dat het steeds consequent 18 tot 20 minuten was. Tijd voor de benen strekken, een toiletbezoek, koffie, en hij is alweer klaar. Ligt niet aan Fastned, was met laadstations in het buitenland niet anders.

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 01-04 15:43
ietsje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:25:
[...]

In mijn ervaring laadt de Ioniq gewoon altijd 20 minuten, of je nu op 10% zit, of op 60% wanneer je start. Volgens mij is dat een soort van 'smart laden' waarbij de accu zo veel mogelijk ontzien wordt (Langzamer laden is beter voor de houdbaarheid van de accu). Probeer het maar eens uit bij je laadstation, 1x vanaf 10%, en 1x als hij nog half vol zit. In het begin was ik er ook gefrustreerd over, geen hogere laadsnelheden te zien tot ik besefte dat het steeds consequent 18 tot 20 minuten was. Tijd voor de benen strekken, een toiletbezoek, koffie, en hij is alweer klaar. Ligt niet aan Fastned, was met laadstations in het buitenland niet anders.
Ik heb bij Ionity echt goede ervaringen en regelmatig de 225kw aangetikt. Van 10 tot 80%, daarna gaat het omlaag zoals bij bij elke andere paal. Verschil met een paal waar je 150kw haalt is merkbaar. In de praktijk praat je over een paar minuten, dus tijdens vakantie geen echt issue.
Ik had een vraag gesteld over de verlengde garantie en ook of de garantie op de ICCU verlengd wordt.

Vraag:
Ik heb een vraag over de Hyundai Verlengde Garantie met 24 maanden (6e en 7e jaar) voor mijn IONIQ 5 van Juli 2021. In de voorwaarden staan heel veel voorbeelden wat gedekt is, sommige zijn niet relevant voor mijn EV. In de voorwaarden staat:
De Hyundai Verlengde Garantie geldt voor elk onvoorzien defect van alle hieronder genoemde mechanische en elektrische onderdelen, alsmede originele, mechanische en elektrische Hyundai-accessoires die door de fabrikant of de Hyundai Erkend Reparateur zijn aangebracht vóór de eerste aflevering van het voertuig.

Mijn vraag: is de verlengde garantie hetzelfde als de 5 jaar garantie, dus alle onderdelen, behalve de specifiek genoemde uitsluitingen?

Voorbeelden:
valt de Front radar, parkeersensoren en 360 graden camera onder de verlengde garantie?
valt de ICCU onder de verlengde garantie?

Nog een andere vraag:
Met betrekking tot de ICCU. In Finland én in Engeland wordt gemeld dat Hyundai Europe de ICCU-garantie voor de IONIQ 5 en 6 naar 15 jaar of 300.000 kilometer verlengt. Klopt dit en gaat dit ook in Nederland gelden?
Eigenlijk kan ik weinig met dat antwoord :(
Goedemiddag,

In goede orde hebben wij uw vragen over de verlengde garantie mogen ontvangen. Samenvattend kunnen we hier op antwoorden dat de verlengde garantie niet gelijk is aan de fabrieksgarantie. Het betreft een verzekering die hier voor afgesloten word, die vrijwel gelijk is aan de fabrieksgarantie, maar er zijn wel verschillen. We kunnen u daarom geen antwoord geven of de specifieke voorbeelden welke u aanhaalt. Wij dienen bij elke aanvraag voor reparatie onder de verlengde garantie, toestemming aan te vragen bij de garantieverstrekker. Afhankelijk van oorzaak, diagnose en gevolg, zal men hier al dan niet een akkoord op geven. Meer informatie dan welke in de genoemde voorwaarden voor verlengde garantie staan, hebben ook wij niet tot onze beschikking.

Het geval van extra garantie op de ICCU is ons niet bekend. Ook heeft Hyundai hier intern geen mededelingen over gedaan, dus vooralsnog geld hier de normale fabrieksgarantie voor.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

ZuinigeRijder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:38:
Ik had een vraag gesteld over de verlengde garantie en ook of de garantie op de ICCU verlengd wordt.

Vraag:

[...]

[...]
Dus Hyundai verkoopt iets (verlengde garantie) zonder dat ze weten wat er precies onder valt. Zou raar zijn als Ohra/Unive/Centraal Beheer met zo'n antwoord over de brug zou komen.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 10:54
banaliteit schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Mag ik vragen waar jij de BM2 monitor hebt besteld?
Bij ome Ali
https://nl.aliexpress.com...wpyX&gatewayAdapt=glo2nld

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:38:

Vraag:

[...]

[...]
je moet de polisvoorwaarden van de verzekering even nakijken, in de realgarant polis staan duidelijk uitsluitingen benoemd, maar daar heb je in NL niks aan...maar er is gewoon een polisvoorwaardenblad op de H website te vinden

https://dmassets.hyundai....ngen_VerlengdeGarantiepdf

onder uitsluitingen staat niets wat op de ICCU wijst, in wat WEL gedekt is staat ;
Laadsysteem
Onboard Charger, laadaansluiting, Charge
Control Module, laadkabelvergrendeling,
actuator

mij dunkt dat de onboard charger de ICCU is

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-03 09:34
Helaas mijn italiaanse import 2021 awd “lounge” uitvoering heeft wel een warmtepomp maar mist de hardware om de accu op te kunnen warmen. Dus ik sta net ma 15 gereden te hebben met 35kw bij fastned te laden. Geen temp in mn accu. Dealer gaat wel alle software updaten hopen dat dat nog wat oplevert
@Marcel2020 Natuurlijk heb ik die gelezen. Hierin staat ook....
alsmede originele, mechanische en elektrische Hyundai-accessoires die door de fabrikant of de Hyundai Erkend Reparateur zijn aangebracht vóór de eerste aflevering van het voertuig.
Dit kun je uitleggen als de voorbeelden die ik genoemd heb ook gedekt zijn, namelijk:
valt de Front radar, parkeersensoren en 360 graden camera onder de verlengde garantie?

Maar dat is dus blijkbaar niet zo

• Marcel2020
ietsje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Nou mijn ervaring is anders, alleen is die nogal wisselend, dat de laadtijd vrij stabiel is kan natuurlijk ook komen door dan wel geen hoge piek te halen maar wel een hoge snelheid over een langere tijd vast te houden...de piek van 225KW duurt uiteindelijk niet zo heel lang (tussen 20 en 50% SOC) en heeft dus wat minder invloed dan je wellicht zou denken.. een lagere snelheid ligt m.i regelmatig aan load sharing aan de kant van het laadstation (en aan te koude accu aan de kant vd Ioniq 5)

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:54:
@Marcel2020 Natuurlijk heb ik die gelezen. Hierin staat ook....

[...]

Dit kun je uitleggen als de voorbeelden die ik genoemd heb ook gedekt zijn, namelijk:

Ik zie het niet in uitsluitingen staan en WEL onder
Laadsysteem
actuatoat WEL is gedekt;

Maar dat is dus blijkbaar niet zo
waarom vallen die er niet onder? Staan ze in uitsluitingen dan? (overigens is de 360'camera vls mij alleen software, want er zit vls mij geen extra camera gemonteerd maar het 360' beeld is opgebouwd vanuit alle camera's

in Uitsluitingen staan ze niet, in wat WEL is gedekt staat het niet vermeld....vaag, maar niet zo spannend, zonder radar rijd ie alsnog prima en op enig moment zijn gebruikte modules vast betaalbaar...parkeersensoren zijn ook simpel te vervangen (of weg te laten)

Ik zou bij Hyundai NL het polisblad eens opvragen, DAT is namelijk bindend, de tekst op de website niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Marcel2020 op 30-03-2026 17:07 ]

• Stefannn
tumble_nl schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:52:
Helaas mijn italiaanse import 2021 awd “lounge” uitvoering heeft wel een warmtepomp maar mist de hardware om de accu op te kunnen warmen. Dus ik sta net ma 15 gereden te hebben met 35kw bij fastned te laden. Geen temp in mn accu. Dealer gaat wel alle software updaten hopen dat dat nog wat oplevert
Howel natuurlijk balen,...
Zolang je niet rond het vriespunt rijdt (dus zolang je niet op wintersport bent) valt het nadeel in praktijk erg mee.
Ik heb wel batterijverwarming maar had laatst een trip waar ik niet anders kon dan bij 13graden buitentemperatuur direct naar de snellader, geen tijd voor voorverwarmen dus. Hij startte op 62kW maar zat na 10 minuten al op 101kW.
En 100kW is geen 200, maar gaat behoorlijk snel.

Zonder voorverwarmen is het dus wel handig om pas naar een lader te gaan na een uur rijden.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
Stefannn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Howel natuurlijk balen,...
Zolang je niet rond het vriespunt rijdt (dus zolang je niet op wintersport bent) valt het nadeel in praktijk erg mee.
Ik heb wel batterijverwarming maar had laatst een trip waar ik niet anders kon dan bij 13graden buitentemperatuur direct naar de snellader, geen tijd voor voorverwarmen dus. Hij startte op 62kW maar zat na 10 minuten al op 101kW.
En 100kW is geen 200, maar gaat behoorlijk snel.

Zonder voorverwarmen is het dus wel handig om pas naar een lader te gaan na een uur rijden.
Je vergeet dan gemakshalve wel dat de batterijverwarming ook tijdens het laden actief is om de batterij sneller op temperatuur te brengen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:51:
[...]

je moet de polisvoorwaarden van de verzekering even nakijken, in de realgarant polis staan duidelijk uitsluitingen benoemd, maar daar heb je in NL niks aan...maar er is gewoon een polisvoorwaardenblad op de H website te vinden

https://dmassets.hyundai....ngen_VerlengdeGarantiepdf

onder uitsluitingen staat niets wat op de ICCU wijst, in wat WEL gedekt is staat ;
Laadsysteem
actuator

mij dunkt dat de onboard charger de ICCU is
Vergeet niet dat er ook een max gesteld wordt aan de dekking:
De Hyundai Verlengde Garantie is gemaxi-
meerd op de dagwaarde van het voertuig,
tot een maximum van € 10.000 excl. BTW,
ge­ dur­ ende de looptijd van de verlengde
garantie.
Dus ook al is de dagwaarde bv 15 of 20k, je krijgt maar maximaal 10k uitgekeerd.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:58:
[...]
Ik zou bij Hyundai NL het polisblad eens opvragen, DAT is namelijk bindend, de tekst op de website niet.
Hmm, ik ben bang dat dit toch iets anders ligt. Als je kiest (en betaalt) voor die verlengde garantie, ga je een overeenkomst aan met Hyundai en niet met hun verzekeraar. Je zult het dus moeten doen met de tekst die Hyundai aanlevert.

En als Hyundai in hun tekst iets noemt dat eronder valt maar hun verzekeraar sluit dat uit, dan heeft Hyundai een probleem, niet jij.

Vergelijk het met de schilder die per ongeluk schade aanricht en vervolgens niets vergoed omdat het bewuste voorval niet onder de dekking van zijn verzekering valt. Dan is dat pech voor de schilder en zal hij de schade zelf moeten betalen.

Zou anders een zootje worden als de aansprakelijkheid beperkt blijft tot wat hun verzekering dekt. In dat geval verzeker ik me niet meer. Scheelt een hoop premie en dan ben ik nergens meer voor aansprakelijk _/-\o_

<John O`Mill>

• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-03 20:55
Ik vernam van mijn Hyundai dealer dat mijn recente vervanging van de ICCU normalitair €5000 - € 6000 zou moeten kosten maar bij een vervanging van de elektromotor moet je rekenen op € 10.000. Gelukkig dat ik al zoveel nieuwe onderdelen heb :)

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Hmm, ik ben bang dat dit toch iets anders ligt. Als je kiest (en betaalt) voor die verlengde garantie, ga je een overeenkomst aan met Hyundai en niet met hun verzekeraar. Je zult het dus moeten doen met de tekst die Hyundai aanlevert.

En als Hyundai in hun tekst iets noemt dat eronder valt maar hun verzekeraar sluit dat uit, dan heeft Hyundai een probleem, niet jij.

Vergelijk het met de schilder die per ongeluk schade aanricht en vervolgens niets vergoed omdat het bewuste voorval niet onder de dekking van zijn verzekering valt. Dan is dat pech voor de schilder en zal hij de schade zelf moeten betalen.

Zou anders een zootje worden als de aansprakelijkheid beperkt blijft tot wat hun verzekering dekt. In dat geval verzeker ik me niet meer. Scheelt een hoop premie en dan ben ik nergens meer voor aansprakelijk _/-\o_
Nou eeeh die verlengde garantie is een verzekering en jij sluit hem af bij Hyundai maar de verzekeraar heeft een contract met jou, net zoals jij je verzekeringsagent niet aansprakelijk kunt stellen voor een ruitschade die je inboedelverzekering met glasdekking niet wil betalen...

Die polis is het ''te leveren product' waar jij geld voor betaalt, en m.i. dus bepalend en je gaat hem geheid krijgen bij het afsluiten.
Dat Hyundai eventueel nog aansprakelijk is voor sommige reparaties ligt hier helemaal buiten.

Dat er een max bedrag is gesteld is secundair, maar met de fanatsieprijzen van onderdelen bij HY wel iets om even op te letten....waanzin...vls mij kost de ICCU iets van 3K , er was ergens een site met onderdelenprijzen, ik heb het gevoel dat de dealers prijzen opblazen om maar te laten voorkomen dat er erg goed voor de klanten word gezorgd..maar ik kan me vergissen.

Zodra de dagwaarde binnen 7 jaar lager is dan die 10K heeft HY een ander probleem, en bestaan ze ws al rap niet meer ;-)

Welke reparatie onder garantie kost meer dan 10K? Ik denk dat ik hem door de ramen de showroom in rij (duimen of ie dan nog kan rijden) als het zo wordt 'opgelost'.

[ Voor 18% gewijzigd door Marcel2020 op 30-03-2026 19:54 ]

• joepie de p
Marcel2020 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:46:
[...]
vls mij kost de ICCU iets van 3K , er was ergens een site met onderdelenprijzen.
In de VS kost de ICCU nieuw $ 1500.
Revisie in VS kwam ik tegen voor $ 900.
Gebruikt (sloop) in NL verkrijgbaar zie ik tussen € 1000 en € 1200.
Nieuwprijs onderdelen in NL zie ik nergens.
Aandrijfmotor kost in de VS ca $ 4500.

• Marcel2020
joepie de p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:50:
[...]

interessant, een revisie ICCU ? vertel....

• joepie de p
Marcel2020 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:02:
[...]

interessant, een revisie ICCU ? vertel....
Hier gevonden. Ik schaar repair en revisie aan elkaar gelijk. Onderaan een filmpje hoe het werkt. Vast alleen nog maar in de VS voorlopig. Kennelijk is een ICCU in zekere zin een forse printplaat (circuit board medics). :-)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:46:
Nou eeeh die verlengde garantie is een verzekering en jij sluit hem af bij Hyundai maar de verzekeraar heeft een contract met jou,
Heb jij zo’n verlengde garantie dan, @Marcel2020? Je zegt het nogal stellig. En heb jij daarvan de polis van die verzekering gekregen?
Dan ben ik erg benieuwd welke verzekeraar dat dan is! En dan zou ik je polis wel eens willen zien!

In mijn geval is het toch echt een verlengde garantie waarvan ik een certificaat van Hyundai heb gekregen. Dat betekent dat ik bij Hyundai aan moet kloppen en dat Hyundai zich op geen enkele wijze kan verschuilen achter voorwaarden van de (her)verzekering die zij zelf hebben afgesloten. Dat is 100% hun eigen probleem.

Bovendien hanteert Hyundai ook eigen voorwaarden. Dat gaat niet als de overeenkomst bij een ander dan Hyundai zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/invmhF4gxLaWwSUmoUEQU3vmJLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAhU6Hf738pobpJvk18GdalT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 30-03-2026 21:45 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:50:
Dat zijn dan nog alleen maar de kosten van de onderdelen.
Heb je het filmpje gezien hoeveel werk = tijd het kost om de ICCU te vervangen?

<John O`Mill>

• joepie de p
Hippe Lip schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Dat zijn dan nog alleen maar de kosten van de onderdelen.
Heb je het filmpje gezien hoeveel werk = tijd het kost om de ICCU te vervangen?
Klopt. En het werkplaatstarief is niet goedkoop. Maar dan nog kom je niet aan die afschrikwekkende bedragen die de ronde doen (maar zover bekend nog niemand feitelijk heeft betaald). Als de Hyundai dealers te hoog in hun prijs blijven zitten dan gaat de markt vanzelf bewegen. Na afloop van garantie zou ik het prima vinden om bv bij een Bosch garage langs te wippen.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

Dit is eigenlijk wel heel erg slecht :
Voor de uitgebreide beschrijving van de garantie en uitsluitingen van de Hyundai Verlengde garantie verwijzen wij naar www.hyundai.com/services/garanties
Of te wel; ze kunnen ieder moment de webpagina aanpassen en daarmee de garantiebepalingen veranderen. Ik vraag me zelfs af of dit juridisch houdbaar is.

• Marcel2020
YJB schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:01:
[...]

[...]

Of te wel; ze kunnen ieder moment de webpagina aanpassen en daarmee de garantiebepalingen veranderen. Ik vraag me zelfs af of dit juridisch houdbaar is.
dat is juridisch niet houdbaar, bij een verzekering hoort een polisbad als contractstuk!

@Hippe Lip Ik heb een Duits model, met 0km en een jaar oud geimporteerd en dus de Duitse aanvullende garantie van 3 jaar 'gratis', en daar heb ik het polisblad van (en op de Duitse Hyundai site staan de polisvoorwaarden gelinkt meen ik).

Iedereen kan een 'certificaat' uitdelen, maar of dat juridisch steekhoudend is in geval de randvoorwaarden onduidelijkheden bevatten? Beetje vage constructie als Hyundai NL er tussen gaat zitten, maar dat kan natuurlijk.

https://dmassets.hyundai....uwagenanschluss_201805pdf

en dit is het polisblad dat ik een dag na de aanvraag bij Realgarant kreeg...nouja, ikweetniethoe, op de een of andere manier lukt het niet een plaatje te selecteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRtWfJVcHjzdRBM5kU-fuJihj4U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/D2g7Y7ry793kG85LeAULy0HJ.gif?f=fotoalbum_large

BTW; zelfs met het apothekerstarief dat Hyundai in de werkplaats rekent kom je niet in de buurt van de genoemde bedragen voor een ICCU vervanging, het is 4-6 uur werk.

[ Voor 45% gewijzigd door Marcel2020 op 31-03-2026 08:54 ]

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:31
Ik had een maand of 2 geleden problemen met de ICCU. Tijdens het laden bij mij thuis sprongen alle zekeringen eruit. De 12V accu werd ook niet geladen, maar kon de dealer net halen. Ik kwam om 10.30 bij de dealer... ze hebben hem direct uitgelezen met als conclusie: ICCU defect. Ze hadden deze op voorraad, zijn er direct aan begonnen en om 13.30 uur reed ik weer naar huis met de nieuwe ICCU. Dus 2,5 uur werk (was ook lunchpauze) Ik heb de werkbon gezien van de hele reparatie, ik moest deze tekenen en werd naar de importeur gestuurd voor declarartie. Daar stond oa op de iccu, koelvloeistof, hoofdzekering onder de achterbak, zekering in kast voor, update firmware en 2,5 uur werkplaatstarief. Het bedrag wat ik had moeten betalen was € 5850,00 incl BTW. Maar gelukkig stond er schuin overheen: garantie. maar ik kreeg deze bon niet mee.
Alleen daarom is de verlengede garantie niet zo gek. Trouwens, als het instr paneel (display) voorin stuk gaat, deze kost ook los in je handen € 12,111,97 ex.

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 01-04 17:15
wim1955 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:44:

Alleen daarom is de verlengede garantie niet zo gek. Trouwens, als het instr paneel (display) voorin stuk gaat, deze kost ook los in je handen € 12,111,97 ex.
Wacht even... 12.111,97 ex.... Ik denk dat daar even een knopje op het toetsenbord bleef plakken.... Toch?

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
YJB schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:01:
[...]

[...]

Kwestie van de voorwaarden downloaden op het moment van afsluiten. Die voorwaarden moeten je sowieso ter hand worden gesteld bij het aangaan van de verzekering. Voorwaarden mogen daarna alleen in gunstige zin worden aangepast.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

Probleem is dat de voorwaarden voor meer uitleg vatbaar is, met name deze zin:

De Hyundai Verlengde Garantie geldt voor elk onvoorzien defect van alle hieronder genoemde mechanische en elektrische onderdelen, alsmede originele, mechanische en elektrische Hyundai-accessoires die door de fabrikant of de Hyundai Erkend Reparateur zijn aangebracht vóór de eerste aflevering van het voertuig.

Ik kan dit op twee manieren uitleggen:
1) alleen wat genoemd is, valt onder garantie, plus de accessoires (die er niet standaard op gekozen model op zitten!) die (achteraf) aangebracht zijn
2) alles wat genoemd is, maar ook alle extra's die standaard op het model zitten

Het antwoord op mijn vraag, riekt ernaar dat het optie 1 is.

• Marcel2020
allles wat er voor aflevering op zit valt er onder, dus ook de extra's op jouw specifieke model...vls mij staat dat er vanwege het woord 'alsmede' ....je vergeet alleen een belangrijke toevoeging...de uitsluitingen!

@Marcel2020 De uitsluitingen is duidelijk. Maar accessoires kun je ook zien als de extra's die niet standaard op het gekozen model zitten, maar die via de accessoires brochure erop gezet zijn.

In de prijslijst praten ze namelijk NIET over accessoires, maar (bewust?) over extra's t.o.v. andere uitvoeringen. Dat zijn dus géén accessoires als je het zo uitlegt. Dus daarom zijn de verlengde garantie voorwaarden onduidelijk......

• de meester01
Garantie op alles wat op de aankoopfactuur van de nieuwe auto stond. Zo, opgelost

@de meester01 Ja, maar zo staat het niet in de verlengde garantie voorwaarden. En waarom zou men vanalles opnoemen wat er onder valt? Dat hoeft dan ook niet.....alleen de uitsluitingen is dan belangrijk.

Ik stel me gewoon op als })

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-03-2026 15:03 ]

• de meester01
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:01:
@de meester01 Ja, maar zo staat het niet in de verlengde garantie voorwaarden.
Kennelijk wel. De kwestie ging toch over de accessoires ?

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:31
Ionikfünf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Wacht even... 12.111,97 ex.... Ik denk dat daar even een knopje op het toetsenbord bleef plakken.... Toch?
dacht het niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVBxaw_P2x8ai0wgJmKa2tHeBVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiH7q0uEXURr8DBOjlJSipOk.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:50:
@Marcel2020 De uitsluitingen is duidelijk. Maar accessoires kun je ook zien als de extra's die niet standaard op het gekozen model zitten, maar die via de accessoires brochure erop gezet zijn.

In de prijslijst praten ze namelijk NIET over accessoires, maar (bewust?) over extra's t.o.v. andere uitvoeringen. Dat zijn dus géén accessoires als je het zo uitlegt. Dus daarom zijn de verlengde garantie voorwaarden onduidelijk......
volgens mij is VOOR aflevering nogal eenduidig...alles wat er bij aflevering aan accessoires en extra's op en aan zat voorzover niet later uitgesloten zou ik zeggen. Gaat niet over voetmatten en brillenkokers, maar dingen die nagelvast zitten, ws electrisch zijn en gemonteerd, zo heel veel is daar niet van denk ik ;-)

• Marcel2020
bizar, ik las een hele tijd terug wel een fantastische fabelprijs voor dat onderdeel, maar 2 beeldschermen voor 12K is wel een debiele prijs.....asl je de onderdelen zo eens optelt loont het makkelijk een nieuwe te kopen en in onderdelen te verkopen...wat , een serie...

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:33
Voor me stoelframe, met de bewegings controllers werd ook kale prijs 4500 euro gerekend. Gelukkig garantie. Ook artikelen als verlichting modules zijn 3k per stuk. Bizar. Daarmee worden de autos ewaste als er buiten garantie iets gebeurt

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• Marcel2020
Codeaction schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:26:
Voor me stoelframe, met de bewegings controllers werd ook kale prijs 4500 euro gerekend. Gelukkig garantie. Ook artikelen als verlichting modules zijn 3k per stuk. Bizar. Daarmee worden de autos ewaste als er buiten garantie iets gebeurt
je zou denken dat er in China hard gewerkt wordt aan imitatieonderdelen voor een prikkie...moet concurrerend kunnen zijn

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:08

-CJ

Not remastered

Originele voorruit is ook rond de € 3.000,- euro, zonder montage. Ben echt geschrokken van de prijzen bij Hyundai.

All I had to do was follow the damn train.

• joepie de p
VS ~ €3250,-.
Neigt een beetje naar georganiseerde misdaad bij die partslink24. Voor het prijsverschil kan je dit artikel business class gaan halen in de states en als handbagage mee terug nemen :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIqqdRARoS-yIPeHXDkoXqW6LXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFbTNrBiTY3fdQf3hj5FGzSF.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcel2020
Codeaction schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:26:
we kunnen als EU 'the right to repair' wel invoeren maar zolang er geen heldere regels zijn die onderdelenprijzen aan banden leggen heeft de consument het nakjken....
Tuurlijk kost het geld om onderdelen te shippen en op te slaan, maar de bedragen die in de automobielindustrie gerekend worden zijn goed voor de fabeltjeskrant.

Zo lang een no name generieke zijspiegel; met el verstelmechanisme, verwarming, geheugen, dimfunctie, opklapbaar (maar zonder glas) voor 230 euro nieuw verkocht word in de onderdelenhandel moet het gek gaan dat Hyundai kan uitleggen dat het er een drie cijferig bedrag voor vraagt (zonder in kleur gespoten spiegelkap).

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:18
Marcel2020 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:46:
[...]

we kunnen als EU 'the right to repair' wel invoeren maar zolang er geen heldere regels zijn die onderdelenprijzen aan banden leggen heeft de consument het nakjken....
Tuurlijk kost het geld om onderdelen te shippen en op te slaan, maar de bedragen die in de automobielindustrie gerekend worden zijn goed voor de fabeltjeskrant.

Zo lang een no name generieke zijspiegel; met el verstelmechanisme, verwarming, geheugen, dimfunctie, opklapbaar (maar zonder glas) voor 230 euro nieuw verkocht word in de onderdelenhandel moet het gek gaan dat Hyundai kan uitleggen dat het er een drie cijferig bedrag voor vraagt (zonder in kleur gespoten spiegelkap).
Ja eigenlijk zouden de fabrikanten van die onderdelen ze zelf moeten kunnen verkopen, vooral als de onderdelen niet specifiek voor 1 merk/model zijn gemaakt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

wim1955 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:44:
Ik had een maand of 2 geleden problemen met de ICCU. Tijdens het laden bij mij thuis sprongen alle zekeringen eruit. De 12V accu werd ook niet geladen, maar kon de dealer net halen. Ik kwam om 10.30 bij de dealer... ze hebben hem direct uitgelezen met als conclusie: ICCU defect. Ze hadden deze op voorraad, zijn er direct aan begonnen en om 13.30 uur reed ik weer naar huis met de nieuwe ICCU. Dus 2,5 uur werk (was ook lunchpauze) Ik heb de werkbon gezien van de hele reparatie, ik moest deze tekenen en werd naar de importeur gestuurd voor declarartie. Daar stond oa op de iccu, koelvloeistof, hoofdzekering onder de achterbak, zekering in kast voor, update firmware en 2,5 uur werkplaatstarief. Het bedrag wat ik had moeten betalen was € 5850,00 incl BTW. Maar gelukkig stond er schuin overheen: garantie. maar ik kreeg deze bon niet mee.
Je kreeg de bon niet mee, maar je hebt er vast wel een foto (voor jezelf) van gemaakt?

<John O`Mill>

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren de IONIQ 5, eindelijk. Maar ik heb er een 480V (label zegt: Max 32A/480V~) laadkabel bijgekregen. Die moest nog van achter gepakt worden. Dat lijkt mij niet de juiste, of wel?

Sorry, denkfout... ik sluit deze kabel natuurlijk niet aan op de snellaadpalen. Dus deze specs zijn meer dan voldoende voor de standaard 11A palen. _O-

Nou ja, dan is dus het nieuws dat ik sinds gisteren de IONIQ 5 (MY25) heb! B-)

[ Voor 39% gewijzigd door Room42 op 01-04-2026 09:45 ]

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Room42 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:41:
Ik heb sinds gisteren de IONIQ 5, eindelijk. Maar ik heb er een 480V (label zegt: Max 32A/480V~) laadkabel bijgekregen. Die moest nog van achter gepakt worden. Dat lijkt mij niet de juiste, of wel?

Sorry, denkfout... ik sluit deze kabel natuurlijk niet aan op de snellaadpalen. Dus deze specs zijn meer dan voldoende voor de standaard 11A palen. _O-

Nou ja, dan is dus het nieuws dat ik sinds gisteren de IONIQ 5 (MY25) heb! B-)
Mooi dat alles in orde is, @Room42 (y)

Veel rijplezier gewenst en houd ons op de hoogte

<John O`Mill>

• Groene Jacob
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:45
Weet iemand toevallig het artikelnummer van het haakje voor de zonwering op de achterruit?

Voor zover ik kan vinden is het 83917-GI000
Maar die zie ik hier weer terug als ‘coat hook’.

Bij mij is er 1 “plotseling verdwenen”. De achterbank-terrorist heeft uiteraard geen idee hoe dat kan.

• joepie de p
Groene Jacob schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:45:
Weet iemand toevallig het artikelnummer van het haakje voor de zonwering op de achterruit?

Voor zover ik kan vinden is het 83917-GI000
Maar die zie ik hier weer terug als ‘coat hook’.

Bij mij is er 1 “plotseling verdwenen”. De achterbank-terrorist heeft uiteraard geen idee hoe dat kan.
Helemaal duidelijk is het mij niet maar op jouw tekening moet deeltje 11 de juiste zijn.
Zie hier op een andere onderdelensite
Pagina: 1 ... 291 292 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic