NatuurlijkMarcel2020 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:22:
[...]
ook de achterkant vh kentekenbewijs? (met het VIN nummer)
Ik heb er geen eigen ervaring mee, maar wel goede dingen gelezen over de Hankook iON FlexClimate. Goede grip, weinig geluid en een lage rolweerstand (=weinig impact op de range).maax schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:50:
Goedemiddag, heeft iemand nog een tip of goede ervaring met nieuwe all season banden. Na 73000 km ben ik nl. toe aan een nieuwe set. De huidige all season band die erom zitten zijn Michelin Cross Climate 2.
PS. graag geen discussie over de voor- en nadelen van diverse soorten banden, die staan al in het topic.
-------
Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar het verschil tussen 20 inch wielen en 19 inch:
Ik ben recent van 20 inch wielen met Michelin Pilot Sport EV banden naar 19 inch met Michelin Primacy 4 banden gegaan (beide originele Hyundai sets) en het comfort is duidelijk verbeterd. Dwarsrichels zijn een stuk minder voelbaar, en ook het afrolgeluid is een stuk minder. De auto was al stil, en nu al helemaal. Tevens lijkt de auto prettiger rechtuit te rijden. Over het verbruik kan ik nog niks zeggen, maar dat zou lager moeten zijn.
Smaken verschillen, maar ik vind de 19 inch wielen persoonlijk nog mooier ook.
Erg tevreden met de Vredestein quatrac pro 20 Inch. Van begin af aan gebruikt en na 110.000 km (!) een nieuwe set en dan de EV versie.maax schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:50:
Goedemiddag, heeft iemand nog een tip of goede ervaring met nieuwe all season banden. Na 73000 km ben ik nl. toe aan een nieuwe set. De huidige all season band die erom zitten zijn Michelin Cross Climate 2.
PS. graag geen discussie over de voor- en nadelen van diverse soorten banden, die staan al in het topic.
Shit happens.
@Sander-B Ik heb ook beide sets (19" en 20"), maar dan met winter- (Pirelli Scorpion) resp. zomerbanden (Michelin Pilot Sport EV). Merk eerlijk gezegd niet zo heel veel verschil, misschien inderdaad beter over richels.
En grappig genoeg vind ik die 20" wielen dan weer mooier, vooral omdat ze meer gesloten zijn en de bouten niet zichtbaar zijn. Nadeel is dan wel dat je minder goed ziet dat/hoeveel roest er op de remschijven zit, als herinnering aan het feit dat je je echte remmen weer vaker moet gebruiken.
En grappig genoeg vind ik die 20" wielen dan weer mooier, vooral omdat ze meer gesloten zijn en de bouten niet zichtbaar zijn. Nadeel is dan wel dat je minder goed ziet dat/hoeveel roest er op de remschijven zit, als herinnering aan het feit dat je je echte remmen weer vaker moet gebruiken.
Klopt, de intelligente grootlicht (IFS) werkt bij mij op de MY26 ook zoveel beter dan de grootlicht assistent (HBA) die op MY22 zatHippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:22:
Vanavond reden we in lichte (dus niet dichte) mist in het buitengebied en had ik de kans om de functie van automatisch groot licht eens te testen (lees: zichtbaar te maken) op mijn MY25 Lounge. Ik had al eerder het vermoeden dat de auto beschikte over pixelverlichting, maar dat had ik nergens in enige documentatie ooit gelezen en twijfelde daar dus wel aan.
Nu heb ik er een filmpje van gemaakt waaruit heel duidelijk blijkt dat er pixelverlichting op de auto zit. Je ziet heel duidelijk dat de auto voor ons niet verblind wordt en dat bij elke opkomende tegenligger netjes vlak voor ‘m de grootlicht-bundel pixel voor pixel uit gaat. Een heel mooi gezicht, vind ik.
.
[YouTube: Pixelverlichting van IONIQ 5 (MY25)]
Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp
Ik heb een Belgische uitvoering met Lounge pakket uit 20234 74KwH RWD en heb ook de lichtbalk in de bumper zitten.Mr. W schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:28:
[...]
Ik ben dan zelf wel nieuwsgierig hoeveel andere typen deze lichtgevende voorbumper hebben. Ik zie sowieso niet veel Ionig5's rijden en al helemaal niet met een dergelijke voorbumper. [Afbeelding]
Ik heb hem vandaag opgehaald bij de dealer. De ICCU is inmiddels vervangen. Hebben ze in totaal iets meer dan een week voor nodig gehad. Hopelijk houdt deze het wel goed vol.
19" met de gebruikelijke SUV-maat 235/55R19 is zeker een betere keus. Bovendien heb je dan ook veel meer keuze uit bandentypes.Sander-B schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:39:
Voor mensen die nieuwsgierig zijn naar het verschil tussen 20 inch wielen en 19 inch:
Ik ben recent van 20 inch wielen met Michelin Pilot Sport EV banden naar 19 inch met Michelin Primacy 4 banden gegaan (beide originele Hyundai sets) en het comfort is duidelijk verbeterd. Dwarsrichels zijn een stuk minder voelbaar, en ook het afrolgeluid is een stuk minder. De auto was al stil, en nu al helemaal. Tevens lijkt de auto prettiger rechtuit te rijden. Over het verbruik kan ik nog niks zeggen, maar dat zou lager moeten zijn.
Smaken verschillen, maar ik vind de 19 inch wielen persoonlijk nog mooier ook.
[Afbeelding]
Over de stilte: De hogere band is uiteraard comfortabeler, maar vergeet ook niet dat een Primacy 4 veel meer op comfort gericht is dan een Pilot Sport. Daar zal dus ook een (groot) deel van de winst zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2025 09:40 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik overweeg om voor de winter, maar misschien ook wel volledig, over te stappen naar 18" velgen en all-season banden. Deze maat wordt niet standaard aangeboden bij de Ioniq 5, maar op internet zie ik her en der wel mensen die dit gedaan hebben. De auto staat nu op 20" michelin pilot sport EV.
Het zou dan gaan om de maat 235/60R18. Ik heb nu mijn oog op Goodyear vector 4 season gen3 banden. Mijn overweging is dat dit ten goede komt van het verbruik, comfort, en kosten. Kwa looks vind ik het ook wel goed passen bij de retro jaren 80 look, maar dat is persoonlijk.
Ik vroeg me af of anderen hier ervaring mee hebben, of redenen hebben om dit aan- of af te raden.
Het zou dan gaan om de maat 235/60R18. Ik heb nu mijn oog op Goodyear vector 4 season gen3 banden. Mijn overweging is dat dit ten goede komt van het verbruik, comfort, en kosten. Kwa looks vind ik het ook wel goed passen bij de retro jaren 80 look, maar dat is persoonlijk.
Ik vroeg me af of anderen hier ervaring mee hebben, of redenen hebben om dit aan- of af te raden.
Ik heb ook 19" en geen ambitie naar 20 te gaan....ik heb de standaard Michelin (primacy EV meen ik) rap vervangen, toen door Bridgestone winterbanden. Die winterbanden hebben al een beter weggedrag dan die Primacy dingen...daarna in het voorjaar Michelin Pilot sport 4 SUV eronder gezet.
Samen met een eibach verenset en veerpootbrug begint de ioniq 5 in de sportstand dan een soort van strak te sturen....
Samen met een eibach verenset en veerpootbrug begint de ioniq 5 in de sportstand dan een soort van strak te sturen....
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
235/60R18 kan, maar geeft wel een erg hoge wang. Ik zou gaan voor 235/55R19 (op een 7.5J velg), een combi die bij SUV's steeds meer de standaard wordt. Qua bandenprijs en comfort maakt het niet veel uit. Ook is de keuze in de maat 235/55R19 heel groot omdat die tegenwoordig zoveel voorkomt.Takenzo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:51:
Ik overweeg om voor de winter, maar misschien ook wel volledig, over te stappen naar 18" velgen en all-season banden. Deze maat wordt niet standaard aangeboden bij de Ioniq 5, maar op internet zie ik her en der wel mensen die dit gedaan hebben. De auto staat nu op 20" michelin pilot sport EV.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je hebt gelijk dat verschil in bandenprijs klein is, dat kan ik makkelijk opzoeken. Maar maakt het qua comfort echt niet veel uit? Spreek je uit ervaring of denk je dat? En qua verbruik/actieradius is stap van 20 naar 19 best aanzienlijk, dus waarom niet nog stapje verder gaan naar 18?Andrehj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:01:
[...]
235/60R18 kan, maar geeft wel een erg hoge wang. Ik zou gaan voor 235/55R19 (op een 7.5J velg), een combi die bij SUV's steeds meer de standaard wordt. Qua bandenprijs en comfort maakt het niet veel uit. Ook is de keuze in de maat 235/55R19 heel groot omdat die tegenwoordig zoveel voorkomt.
Je zegt ook dat de wang wel erg hoog is bij 18, bedoel je dan optisch? Want behalve dat lijkt me een hogere wang juist voordelig.
Het verschil tussen 20 en 19 wordt vooral ook door de breedte veroorzaakt. Die 18" is even breed al de 19".Takenzo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:26:
Je hebt gelijk dat verschil in bandenprijs klein is, dat kan ik makkelijk opzoeken. Maar maakt het qua comfort echt niet veel uit? Spreek je uit ervaring of denk je dat? En qua verbruik/actieradius is stap van 20 naar 19 best aanzienlijk, dus waarom niet nog stapje verder gaan naar 18?
Optisch, maar een te hoge wang maakt de auto ook wat minder stabiel, omdat een groot deel van het stuurgevoel van een auto in de bandwang zit.Je zegt ook dat de wang wel erg hoog is bij 18, bedoel je dan optisch? Want behalve dat lijkt me een hogere wang juist voordelig.
Je zult moeten testen (bij iemand anders) wat voor jou het beste werkt.
Op MP begin dit jaar 4 nieuwe 19’ Hyunday Ionic5 model 2024 velgen gekocht. Er zaten 4 nieuwe Bosch TPMS sensoren bij. Even later 4 bijna nieuwe Continental winterbanden gevonden. Gisteren zijn de banden op de velgen met de Bosch sensoren gemonteerd en zijn de wielen op mijn Ioniq5 Lounge 2025 geplaatst. De garage waar dat is gedaan heeft geen TPMS uitlees / instel apparatuur. Ik krijg geen TPMS foutmelding ook niet na een paar ritten. Blijkbaar werkt het Ioniq5 2025 TPMS systeem zoals bij veel huidige auto’s via de ABS.
Vanochtend goedkoop geladen voor 40 cent per kWh bij Tesla laadpaal v3 van 250kW. Toen ik de 80% had gehaald met een max vermogen van 96 kW moest ik snel stoppen om de 50cent per minuut congestiekosten te vermijden. Dus eerst gestopt via de Tesla app, maar de stekker ontkoppelde niet en de auto gaf nog een laadstroom van 5 kW aan. Toen via de bluelink app geprobeerd laden stoppen. Normaal werkt dit als een prima backupoplossing als de paal niet goed communiceert. Helaas dit keer een foutmelding dat laden niet gestopt kon worden.
Inmiddels zat ik bijna op 5 minuten voordat de boete in zou gaan. Geen enkele communicatie met Tesla mogelijk, geen chat of telefoonnummer. Dus als laatste oplossing en voor het eerst de kofferplak geopend, dopje eraf gedraaid en aan het ontkoppelingstouwtje getrokken. Na loslaten klikte het weer dus heb het idee dat je touwtje en de laadstekker op zelfde moment moet trekken. Gelukkig kreeg ik de laadstekker eruit en behoede ik mijzelf voor de boete. Stressvolle ervaring.
Inmiddels zat ik bijna op 5 minuten voordat de boete in zou gaan. Geen enkele communicatie met Tesla mogelijk, geen chat of telefoonnummer. Dus als laatste oplossing en voor het eerst de kofferplak geopend, dopje eraf gedraaid en aan het ontkoppelingstouwtje getrokken. Na loslaten klikte het weer dus heb het idee dat je touwtje en de laadstekker op zelfde moment moet trekken. Gelukkig kreeg ik de laadstekker eruit en behoede ik mijzelf voor de boete. Stressvolle ervaring.
Overkomt mij ook wel eens bij andere laders (niet alleen tesla dus).ditbenikecht schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:49:
Vanochtend goedkoop geladen voor 40 cent per kWh bij Tesla laadpaal v3 van 250kW. Toen ik de 80% had gehaald met een max vermogen van 96 kW moest ik snel stoppen om de 50cent per minuut congestiekosten te vermijden. Dus eerst gestopt via de Tesla app, maar de stekker ontkoppelde niet en de auto gaf nog een laadstroom van 5 kW aan. Toen via de bluelink app geprobeerd laden stoppen. Normaal werkt dit als een prima backupoplossing als de paal niet goed communiceert. Helaas dit keer een foutmelding dat laden niet gestopt kon worden.
Simpeler: zet de “maximale lading” op een lager nivo dan dat je al geladen bent. Dat kan in de auto en/maar zelfs vanaf de app.
Ik heb nog nooit gehad dat het laden dan niet stopte.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
dubbel, al beantwoord
[ Voor 81% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-12-2025 10:02 ]
Onze 2021 heeft dit ook, maar heb je enig idee hoe verblindend dit is voor je tegenliggers? Van pakweg 500m ver detecteerd de auto de tegenliggers niet, maar is wel enorm verblindend.Hippe Lip schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:22:
Vanavond reden we in lichte (dus niet dichte) mist in het buitengebied en had ik de kans om de functie van automatisch groot licht eens te testen (lees: zichtbaar te maken) op mijn MY25 Lounge. Ik had al eerder het vermoeden dat de auto beschikte over pixelverlichting, maar dat had ik nergens in enige documentatie ooit gelezen en twijfelde daar dus wel aan.
Nu heb ik er een filmpje van gemaakt waaruit heel duidelijk blijkt dat er pixelverlichting op de auto zit. Je ziet goed dat de auto voor ons niet verblind wordt en dat bij elke opkomende tegenligger netjes vlak voor ‘m de grootlicht-bundel pixel voor pixel uit gaat. Een heel mooi gezicht, vind ik.
.
[YouTube: Pixelverlichting van IONIQ 5 (MY25)]
Nog vele malen erger is het voor vrachtwagenchauffeurs. Zij zitten hoog boven hun koplampen. Terwijl het licht van hun koplampen voor de tegenliggers achter de vangrail zit (en van diezelfde tegenliggers de camera's de vrachtwagens dus niet registreren) zitten de vrachtwagenchauffeurs wel recht in die verblindende meuk te kijken.vdbeke schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:03:
Onze 2021 heeft dit ook, maar heb je enig idee hoe verblindend dit is voor je tegenliggers? Van pakweg 500m ver detecteerd de auto de tegenliggers niet, maar is wel enorm verblindend.
Echt waanzinnig dat dit soort systemen überhaupt ooit zijn toegestaan. Het werkt leuk in een laboratorium, met rechte wegen zonder middenberm, maar in de praktijk is het een drama.
Weet iemand of de grijze trim van de Lounge over de jaren heen onveranderd is gebleven?
Ik heb nog een klein stukje restschade op de lijst bij het rechter achterwiel. Dit is vermoedelijk artikel 87742GI100. Via e-bay vind ik gebruikte (of soms nieuw) in de kleur grijs, maar ik vraag me af een 2022/2023 model exact dezelfde trimkleur heeft.
Btw, in de VS kan je een stuk voordeliger OEM kopen, maar er is helaas geen levering naar NL.
Ik heb nog een klein stukje restschade op de lijst bij het rechter achterwiel. Dit is vermoedelijk artikel 87742GI100. Via e-bay vind ik gebruikte (of soms nieuw) in de kleur grijs, maar ik vraag me af een 2022/2023 model exact dezelfde trimkleur heeft.
Btw, in de VS kan je een stuk voordeliger OEM kopen, maar er is helaas geen levering naar NL.
Ik zag hem gisteren weer, op de A15 bij ~Sliedrecht in de richting van Rdam. Er stond een flitser op het viaduct boven de weg. Toen ik daar voorbij was ging het symbooltje weg.Marcel2020 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:11:
[...]
vls mij zijn er twee flitser symbolen, een voor vaste en een voor mobiele, maar ik let er eigenlijk nooit op omdat alleen de waarschuwingen voor de vaste flitsers redelijk betrouwbaar zijn.
Het blijft een apart (en onduidelijk) symbool. Maar goed, nu dan wel herkenbaar in de zin dat ik een idee heb wat het is als hij oppopt. Die van de vaste flitser is een naar rechts focussende videocamera, ook in een rode rand trouwens.
Ik heb naar de navigatie-instellingen gekeken maar vind daar niets bijzonders.
Is dat dan misschien zo’n ‘flitser’ (camera) die kijkt of je een telefoon in de hand hebt tijdens het rijden? Dan zou ik maar niet weer proberen om een foto te maken van dat symbooltje, want dan sta je met telefoon in de hand op de foto. Dure foto wordt dat dan…joepie de p schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:10:
[...]
Ik zag hem gisteren weer, op de A15 bij ~Sliedrecht in de richting van Rdam. Er stond een flitser op het viaduct boven de weg. Toen ik daar voorbij was ging het symbooltje weg.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
De verlichte voorbumper was bij MY22 volgens mij gekoppeld aan de lounge, net als (toen) de doorgetrokken streep licht op de achterklep en ( niet helemaal zeker) de richtingaanwijzers in de pixelachterlichten. Niet extra in de achterbumper.Mr. W schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:28:
[...]
Volgens mij had nog niemand hierop gereageerd. Dus dan zal ik dat eens doen.
Ik heb een N-line Business (MY26) en die heeft het ook erop zitten. In jouw filmpjes is het wel erg goed te zien, maar ook in een boomrijke omgeving en een tegenligger werkt het. Het is ook erg prettig
Ik ben dan zelf wel nieuwsgierig hoeveel andere typen deze lichtgevende voorbumper hebben. Ik zie sowieso niet veel Ionig5's rijden en al helemaal niet met een dergelijke voorbumper. [Afbeelding]
Ik meen me ook te herinneren dat de Lounge de enige was met de Pixel-koplampen, na een auto met niet de beste koplampen een belangrijke reden om voor deze versie te kiezen.
Ioniq 5 Lounge Awd 73 (2022) en Mercedes b250e (2015), 12.000Wp
Heheh,Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:15:
[...]
Is dat dan misschien zo’n ‘flitser’ (camera) die kijkt of je een telefoon in de hand hebt tijdens het rijden? Dan zou ik maar niet weer proberen om een foto te maken van dat symbooltje, want dan sta je met telefoon in de hand op de foto. Dure foto wordt dat dan…
Ik zal voor de zekerheid dan ook even een foto van die camera maken als ik eronderdoor rij :-).
Kia/Hyundai integratie in HA doet het hier weer niet.
Bij jullie wel?
Bij jullie wel?
<John O`Mill>
10 minuten geleden nog een geslaagde read van de server data gehad.Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:46:
Bij jullie wel?
6 uur geleden een geslaagde sync met de auto.
Dan praat ik puur over de api met de server, ik heb geen HA en gebruik die api rechtstreeks.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik gebruik HA en heb vanochtend om 5:30 nog een update gehad. Zorg wel dat je versie 2.47.2 of 2.46.x gebruikt; versie Versie 2.47.1 heeft idd een update bug, (En dan heb ik het over de Hyundai / Kia Connect extensie.Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:46:
Bij jullie wel?
Homey integratie ook al een paar maanden niet.Stefannn schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:43:
[...]
10 minuten geleden nog een geslaagde read van de server data gehad.
6 uur geleden een geslaagde sync met de auto.
Dan praat ik puur over de api met de server, ik heb geen HA en gebruik die api rechtstreeks.
If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.
Het werkt intussen gelukkig weer. Geen idee wat er aan de hand was.YJB schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:56:
[...]
Ik gebruik HA en heb vanochtend om 5:30 nog een update gehad.
Dat probleem had ik eerst ook, maar dat is met versie 2.47.2 van een paar dagen geleden opgelost.Zorg wel dat je versie 2.47.2 of 2.46.x gebruikt; versie Versie 2.47.1 heeft idd een update bug, (En dan heb ik het over de Hyundai / Kia Connect extensie.
<John O`Mill>
Dat komt omdat het inloggen met password via de hyundai_kia_connect_api niet meer kan, maar dat dit nu in plaats van een password een token ingevuld moet worden. Dit token moet je wel eenmaal ophalen (verloopt na een jaar?). Zie bijvoorbeeld deze post in Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect. Home Assistant werkt ook via dit token mechanisme.Codeaction schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:09:
[...]
Homey integratie ook al een paar maanden niet.
Werkt ditzelfde niet ook voor Homey, vervangen van wachtwoord door token
Wat is dit toch een heerlijke reis auto.
Dit weekend met gezin + schoonmoeder + hondje naar Bremen gereden naar de kerstmarkt. Zeer comfortabel op de snelweg, 140 in Duitsland op cruisecontrol, even 190 aangetikt om te proberen. De auto is lekker stil en ruim, alles past erin. De volgende dag even laden bij een lokaal winkelcentrum voor de terugweg, helaas knetter duur, maar kwam qua timing wel handig uit. €1,05/kWh. (Een zuinige Hollander zou wegrennen, maar het hele weekend was al duur en anders moest we weer langs een snellader op de snelweg).
Ik heb vorige winter Vredestein Quatrac Pro EV XL 255/45 R20 eronder laten zetten, en daar ben ik heel tevreden over. Met nat weer kan je de auto flink een bocht om gooien en ik heb nooit het idee dat ik grip mis.
Kleine tip: als je de Electra app download dan krijg je een maand lage laadkosten bij Electra, en lagere bij Ionity en Fastned (ze zitten samen in een verband), en kan je met de Electra app ook laden bij die aanbieders, inclusief autocharge.
Dit weekend met gezin + schoonmoeder + hondje naar Bremen gereden naar de kerstmarkt. Zeer comfortabel op de snelweg, 140 in Duitsland op cruisecontrol, even 190 aangetikt om te proberen. De auto is lekker stil en ruim, alles past erin. De volgende dag even laden bij een lokaal winkelcentrum voor de terugweg, helaas knetter duur, maar kwam qua timing wel handig uit. €1,05/kWh. (Een zuinige Hollander zou wegrennen, maar het hele weekend was al duur en anders moest we weer langs een snellader op de snelweg).
Ik heb vorige winter Vredestein Quatrac Pro EV XL 255/45 R20 eronder laten zetten, en daar ben ik heel tevreden over. Met nat weer kan je de auto flink een bocht om gooien en ik heb nooit het idee dat ik grip mis.
Kleine tip: als je de Electra app download dan krijg je een maand lage laadkosten bij Electra, en lagere bij Ionity en Fastned (ze zitten samen in een verband), en kan je met de Electra app ook laden bij die aanbieders, inclusief autocharge.
Mag ik vragen wat de kosten bij Fastned zijn met een electra abonnement? Ik wil mijn proefmaand nog niet in laten gaan, en als ik via de app kijk dan zijn de kosten 74 cent/kWh, gelijk aan de kosten bij Fastned zelf zonder abonnement.Impstoker schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:24:
Edit: Volgens mij heb ik het gevonden. Op de helppagina van electra staat dat opladen bij een andere partij van ChargeLeague-netwerk in Nederland de kosten €0,64/kWh zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Takenzo op 15-12-2025 11:03 ]
Electra is vast leuk in Belgie, is dat deze electra ? https://www.go-electra.com/nl/charging-with-electra/
Ik zie het mogelijk over het hoofd maar waar staan de lagere tarieven bij Ionity en fastned?.
Ik zie het mogelijk over het hoofd maar waar staan de lagere tarieven bij Ionity en fastned?.
Ik heb de afgelopen dagen verschillende post gezien over voorverwarmen van de aandrijfaccu in de winter.
Voor zover ik heb begrepen zullen de uitvoeringen met warmtepomp de aandrijfaccu in de zomer ook koelen waardoor het opladen bij zeer warm weer ook sneller verloopt (net als bij koud weer).
Bovendien houdt de warmtepomp de aandrijfaccu op de ideale temperatuur wat weer voordelen heeft voor de levensduur van de aandrijfaccu en de actieradius.
Mede forumleden: klopt deze informatie en zijn er nog aanvullingen of correcties op het bovenstaande?
Voor zover ik heb begrepen zullen de uitvoeringen met warmtepomp de aandrijfaccu in de zomer ook koelen waardoor het opladen bij zeer warm weer ook sneller verloopt (net als bij koud weer).
Bovendien houdt de warmtepomp de aandrijfaccu op de ideale temperatuur wat weer voordelen heeft voor de levensduur van de aandrijfaccu en de actieradius.
Mede forumleden: klopt deze informatie en zijn er nog aanvullingen of correcties op het bovenstaande?
In de app. Zie plaatje. Op za 8 november bij Elektra Sliedrecht zelf geladen met een kortingscode in de app, aan € 0.64 minus 15% (dus €0.54) en verleden zondag daar via de app, zonder abbo aan € 0,64.Marcel2020 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:36:
Electra is vast leuk in Belgie, is dat deze electra ? https://www.go-electra.com/nl/charging-with-electra/
Met een goede 13 kWh is dat basis maandabbonnement van €1,99 al terugverdiend. Het boost plan met 40 kWh.
Alle prijzen incl btw.
interessant, ik heb nu Shell recharge maar die prijs per Kwh is best fors, ionity is leuk voor grote ritten ....Electra erbij en Shell eruit dan maarjoepie de p schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:05:
[...]
In de app. Zie plaatje. Op za 8 november bij Elektra Sliedrecht zelf geladen met een kortingscode in de app, aan € 0.64 minus 15% (dus €0.54) en verleden zondag daar via de app, zonder abbo aan € 0,64.
Met een goede 13 kWh is dat basis maandabbonnement van €1,99 al terugverdiend. Het boost plan met 40 kWh.
Alle prijzen incl btw.
[Afbeelding]
Nou daar sta je dan op een parkeerplaats... ANWB gebeld auto komt niet van zijn plek en geeft geen teken van leven meer lijkt erop dat het aan de 12 volt batterij ligt maar ik heb geen knal van de iccu of iets gehoord.... We gaan het meemaken...
Het idee was over 2 dagen om naar Polen te rijden maar of dat gaat lukken is maar weer de vraag...
Het idee was over 2 dagen om naar Polen te rijden maar of dat gaat lukken is maar weer de vraag...
ANWB heeft het kunnen oplossen door de 12 volt batterij een schop te geven en hij had nagekeken of die wel laadde dat was het geval en ik kan nu weer door... Voor de zekerheid maar een JumpStart op batterij gekocht die morgen komt..gwenrau schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:03:
Nou daar sta je dan op een parkeerplaats... ANWB gebeld auto komt niet van zijn plek en geeft geen teken van leven meer lijkt erop dat het aan de 12 volt batterij ligt maar ik heb geen knal van de iccu of iets gehoord.... We gaan het meemaken...
Ik heb hetzelfde gehad. Nieuwe 12v er in en gaan.
@gwenrau En dan vooral een AGM accu kopen.....
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 16-12-2025 16:06 ]
Dankjewel voor de tip!ZuinigeRijder schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:46:
@gwenrau En dan vooral een AGM accu kopen.....
Tijdens de aankoop van de auto zou ook naar de 12 volt batterij gekeken zijn...
Ik ga nadat we in Polen zijn geweest (hoop niet dat het nodig is dat we het in Polen moeten doen
@gwenrau en @McRizzo
Ik snap er niets van. Vorige week was er een discussie in het bouw-je-eigen-laadpaal-topic waarin @maarten_NL goed beargumenteerd uit kon leggen dat een 12V accu, zodra deze leger raakt, automatisch wordt bijgeladen vanuit de hoogspanningsaccu (ook als de auto uit staat). Ook Kia en Hyundai hebben dat systeem. Hoe kan het dan zijn dat er toch bosjes rijders van die merken stranden met een lege 12V-accu?
Ik begrijp daar helemaal niets van...
Ik snap er niets van. Vorige week was er een discussie in het bouw-je-eigen-laadpaal-topic waarin @maarten_NL goed beargumenteerd uit kon leggen dat een 12V accu, zodra deze leger raakt, automatisch wordt bijgeladen vanuit de hoogspanningsaccu (ook als de auto uit staat). Ook Kia en Hyundai hebben dat systeem. Hoe kan het dan zijn dat er toch bosjes rijders van die merken stranden met een lege 12V-accu?
Bij het thuis laden bemerkt dat de lampen bij de laadklep van onder naar boven heel snel individueel knipperen. 1x eerder gezien recent na het plaatsen van een nieuwe 12v accu, maar gezien daarna weg was niet meer over nagedacbt.
Ik kan nergens terugvinden wat dit betekent. Na 5min gaat het weer als normaal (dus lknipperen de laad indicatoren ~ de SoC).
Zat op 55% en heeft gewoon tot 90% (zoals ingesteld) op volle kracht geladen. Herkenbaar voor iemand?
Ik kan nergens terugvinden wat dit betekent. Na 5min gaat het weer als normaal (dus lknipperen de laad indicatoren ~ de SoC).
Zat op 55% en heeft gewoon tot 90% (zoals ingesteld) op volle kracht geladen. Herkenbaar voor iemand?
@Sirojth Wat bedoel je met individueel knipperen? Ze knipperen toch altijd per rij? Als het per rij van onder naar boven gaat is er gepland laden ingesteld in de auto.
Dat dacht ik ook maar mogelijk is mijn 12 volt batterij gewoon een beetje op aan het raken dan kan die wel bijladen maar is dat op een gegeven moment niet goed genoeg meer. Ik zal daarom ook na de vakantie de batterij vervangen puur uit voorzorg.Andrehj schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:46:
@gwenrau en @McRizzo
Ik snap er niets van. Vorige week was er een discussie in het bouw-je-eigen-laadpaal-topic waarin @maarten_NL goed beargumenteerd uit kon leggen dat een 12V accu, zodra deze leger raakt, automatisch wordt bijgeladen vanuit de hoogspanningsaccu (ook als de auto uit staat). Ook Kia en Hyundai hebben dat systeem. Hoe kan het dan zijn dat er toch bosjes rijders van die merken stranden met een lege 12V-accu?![]()
Was ff zoeken hoe ik een video kon posten: maar dit dus: YouTube: December 16, 2025ditbenikecht schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:50:
@Sirojth Wat bedoel je met individueel knipperen? Ze knipperen toch altijd per rij? Als het per rij van onder naar boven gaat is er gepland laden ingesteld in de auto.
Is dit dan gepland laden? Nooit eerder gezien maar wel gepland laden aan staan idd. Vond t vrij intens, alsof er iets niet goed is haha
Klopt… behalve als hij onder de 10% soc stil staat. Dan laadt hij niet meer bij. Nooit onder de 10% stil zetten dus. De 12v accu is kleiner dan bij een benzine auto van dit formaat want hij hoeft niet te starten. Maar met alle electronica kan hij in 1 nacht leeglopen als je de auto onder de 10% laat staan, (was vroeger 20%)Andrehj schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:46:
@gwenrau en @McRizzo
Ik snap er niets van. Vorige week was er een discussie in het bouw-je-eigen-laadpaal-topic waarin @maarten_NL goed beargumenteerd uit kon leggen dat een 12V accu, zodra deze leger raakt, automatisch wordt bijgeladen vanuit de hoogspanningsaccu (ook als de auto uit staat). Ook Kia en Hyundai hebben dat systeem. Hoe kan het dan zijn dat er toch bosjes rijders van die merken stranden met een lege 12V-accu?![]()
Ik heb begrepen dat, wanneer dat bijladen uit de HV accu te vaak achtereen gebeurt, de daarvoor bestemde regelaar ermee stopt omdat dan mogelijk de 12V accu te slecht is.Andrehj schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:46:
@gwenrau en @McRizzo
Een verhaal van die strekking stond zelfs in het instructieboekje van mijn ('20-er) Kia E-Soul.
Terzijde: in die auto kon je van buiten de auto zien of die actie werd uitgevoerd, dat waren de blauwe lampjes onder de voorruit actief.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
De ontwikkelaar die een dergelijk idiote werkwijze heeft verzonnen mogen ze wat mij betreft standrechtelijk executeren (of ontslaan, als executeren wat te ver gaatPeter-036 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:55:
Ik heb begrepen dat, wanneer dat bijladen uit de HV accu te vaak achtereen gebeurt, de daarvoor bestemde regelaar ermee stopt omdat dan mogelijk de 12V accu te slecht is.
Want op die manier programmeer je dus in dat iemand ergens zijn auto niet meer gestart krijgt...
Zodra het systeem merkt dat de 12V accu slecht is, moet ie hem natuurlijk altijd blijven bijladen (zeker een week oid) en dan op het scherm (en in de app, die is er toch niet voor niets?) de melding geven dat er zsm een nieuwe 12V accu geplaatst moet worden.
Zo voorkom je dat je klanten ergens stranden, in plaats van dat in te programmeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 17-12-2025 10:27 ]
Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic