WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• tvc15
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-06 22:27
@Marcel2020, Nee, dat leggen ze niet uit. Maar: ze hebben veel datapunten. Ze gaan dus waarschijnlijk uit van een normale verdeling van de data en laten daar een statistische analyse op los.

[ Voor 50% gewijzigd door tvc15 op 29-05-2026 14:13 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

tvc15 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
@Marcel2020, Nee, dat leggen ze niet uit. Maar: ze hebben veel datapunten. Ze gaan dus waarschijnlijk uit van een normale verdeling van de data en laten daar een statistische analyse op los.
Wat is je bericht? Ik zie alleen een quote…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• tvc15
Hippe Lip schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Wat is je bericht? Ik zie alleen een quote…
Er ging iets fout met de quote naar @Marcel2020 ‘s laatste bericht. Kan ik niet herstellen, vandaar dit bericht refererend aan zijn laatste bericht over Aviloo

• Hippe Lip

Hippe Lip

tvc15 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Er ging iets fout met de quote naar @Marcel2020 ‘s laatste bericht. Kan ik niet herstellen, vandaar dit bericht refererend aan zijn laatste bericht over Aviloo
Onder het reply-vak staat bij mij
Na het plaatsen kan je het bericht nog 2 dagen lang wijzigen.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Voor degenen met een Zappi laadpaal voor hun EV schreef ik een stukje in het Ervaringen met MyEnergi topic over zo goedkoop mogelijk laden. Daarbij maakt ik gebruik van een integratie van @gielz, de Dynamisch-HA.
Fijn dat je die ook in stand houdt en onderhoudt, Gielz! d:)b

<John O`Mill>

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 21:27
tvc15 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:11:
thanks!

Hmm, daar heb je m.i. niet zo veel aan, dat de kans statistisch klein is betekent niet dat je niet dood kunt vallen als je van de stoeprand valt.

Goed te weten dat de snelle versie niet iets is om bij aankoop van een gebruikte EV op af te gaan, ik neem de dongle wel mee voor een check om in te schatten of ik een volledige test wil.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:15:
Voor degenen met een Zappi laadpaal voor hun EV schreef ik een stukje in het Ervaringen met MyEnergi topic over zo goedkoop mogelijk laden. Daarbij maakt ik gebruik van een integratie van @gielz, de Dynamisch-HA.
Fijn dat je die ook in stand houdt en onderhoudt, Gielz! d:)b
Inmiddels is mijn Zappi vervangen door een Peblar laadpaal ivm de ERE subsidie. Ik ga nu nog meer cashen met mijn zonnestroom 8)

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 01:37:
[...]

Inmiddels is mijn Zappi vervangen door een Peblar laadpaal ivm de ERE subsidie. Ik ga nu nog meer cashen met mijn zonnestroom 8)
Heb jij veel zon in de nacht dan? 8)

Deze manier van goedkoop laden is wat anders dan het gebruiken van PV-overschot. Het werkt juist prima wanneer je geen PV hebt door volledig automatisch de goedkoopste kwartieren eruit te pikken en tijdens de dure momenten te pauzeren.

<John O`Mill>

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-06 15:30
de meester01 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 01:37:
[...]

Is dit als onderdeel van een systeem met thuisbatterij en eiland functie bij netstoring? En heeft iemand hier ervaring met direct DC laden vanaf de zonnepanelen?

• Marcel2020
BlackMesa schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Is dit als onderdeel van een systeem met thuisbatterij en eiland functie bij netstoring? En heeft iemand hier ervaring met direct DC laden vanaf de zonnepanelen?
hoe kun je direct DC laden als je zonnepanelen 48V leveren en de Ioniq 5 800V DC als input heeft?

Ik ben me aan het orienteren op PV laden, want het salderen verdwijnt komend jaar.....vooralsnog ga ik de granny charger maar eens aansluiten, wel een lager rendement maar altijd beter dan terugleveren voor niks of tegen een boete.

(mijn Zaptec go kan niet uit de voeten met PV gestuurd laden, een Go 2 is een optie)

• BlackMesa
  • Laatst online: 01-06 15:30
ik heb er geen verstand van, maar ik las dit: https://www.sigenergy.com/be/products/dc-charger

• Marcel2020
Ik zie niet hoe je als particulier 25KW uit je PV installatie haalt, tenzij je een heel flink dak met PV hebt of eerder, een zonnepark(je). Ik zit met 17 high spec panelen op zo'n 4KW piek maar veel vaker zo'n 3KW. mijn 11KW AC lader trekt bij vol vermogen dus al dik meer dan de PV installatie levert, vandaar dat ik nu de granny charger eens ga inzetten om maximaal 'eigen stroom eerst' in te zetten.

Die module moet alsnog van 48VDC 800V DC maken, wellicht met iets lagere omzettingsverliezen want je gaat niet van DC uit de PV panelen naar AC -laadpaal- naar DC in de auto, maar of het de investering boven een AC lader die 11KW aankan waard is?

https://webshop.oosterberg.nl/producten/11080021-sigenergy-sigenstor-evdc-25-7-5s2/10602269

2200 ex BTW, tegen een 500-800 euro voor een 11/22KW AC lader ( de Ioniq kan 11KW AC laden) daar moet je echt heul veul omzettingsverlies voor goedmaken...zeg dat je 33% omzetverlies minder hebt want 1 stap minder. Maakt dat je vn plm 15% verlies bij langzaam AC laden naar 8% bij hoog vermogen DC ladenverlies daalt. Reken maar uit hoeveel laadbeurten van 20 naar 80% je nodig hebt om dan de investering terug te verdienen....dat is zo'n 280.000 Km, voor een veelrijder te doen in een paar jaar, maarja die staat dan niet zoveel tijd op de oprit te laden....

Daarbij, V2H is nog (lang? want ik heb nog niets gezien van aanstaande wijzigingen in regels) niet toegestaan EN de Ioniq 5 is er niet toe uitgerust (behalve een paar byzondere versies voor een proef), en HY heeft aangegeven dat niet vrij te gaan geven voor de overige bestaande Ioniq 5 modellen.

Voor mijn situatie komt uit de huidige stand van mijn rekensom bij een vast contract voor 23ct/Kw dat het ws het handigste is om de Zaptec Go 1 fasig in te stellen op 6 -8 A bij mooi weer de verliezen in de omzetting voor lief te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marcel2020 op 30-05-2026 16:07 ]

Ik gebruik de granny charger op 10A (~2200 Watt) of 12A (~2600 Watt), de verliezen vallen dan nog wel mee (~12%). En dat verlies lever je dan niet terug :+ want overschot met 12 x 440 Wp op Zuid tussen 11:00 en 16:00.

Valt de zon even weg, helpen de thuisbatterijen met maximaal 1600 Watt mee (met ook verlies van geen teruglevering en RTE van 85% :o ).

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07:17
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:37:
Ik gebruik de granny charger op 10A (~2200 Watt) of 12A (~2600 Watt), de verliezen vallen dan nog wel mee (~12%). En dat verlies lever je dan niet terug :+ want overschot met 12 x 440 Wp op Zuid tussen 11:00 en 16:00.

Valt de zon even weg, helpen de thuisbatterijen met maximaal 1600 Watt mee (met ook verlies van geen teruglevering en RTE van 85% :o ).
Hier idem. Ik laad zelfs alleen via een granny charger, heb niet eens een laadpaal. Hoe ik ook reken, het zou me vele kilometers (>100.000) kosten om de investering van een laadpaal terug te verdienen door minder laadverliezen, gunstigere tijdslots en ERE-opbrengsten. Meer gemak zou voor mij de enige reden zijn om voor een laadpaal te kiezen. Ik hou nu wel scherp de ontwikkelingen in de gaten van Vattenfall die nu 80 V2G-laadpalen gaat uitdelen om Ioniq 9 en EV9’s geschikt te maken als thuisbatterij. Dat kan wel wat wezenlijks toevoegen aan de business case, al ga ik er vanuit dat mijn 2021 Ioniq 5 niet geschikt zal worden gemaakt hiervoor.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 18:34
Ook veel geladen met de granny. Sinds kort een laadpaal met MID en dynamisch contract. PV is 5400Wp op ZZO. Realistische teruglevering is max 4700 kWh per jaar. Er zijn hier vier chauffeurs op 2 auto's (Ioniq 5 en e-Niro) die gezamenlijk zo'n 45.000 km rijden, ofwel geschat 7000 kWh verbruiken. Vier chauffeurs betekent regelmatig puzzelen naar laadmomenten. De Ioniq 5 plug ik vaak in op de dag als de stroomprijs laag is (deze dagen overdag tegen 13-14 cent, dus alleen belasting en handelvergoeding voor e-leverancier, marktprijs is nul). Ik laad dan op vol vermogen (10,6 kW volgens Zaptec). Eigen PV draait dan een beetje mee tot max een derde. De e-Niro kan 1 fase aan en laad ik ook op die momenten maar dan gaat verhoudingsgewijs mer PV erin, tot volledig op een zonnige dag. Ik maak aanspraak op ERE. Laadkosten zijn heel laag, misschien wel nul. Op zonnige dagen waarop ik niet laad schakel ik PV af. Laadverlies neem ik voor lief. Denk niet dat investeren in middelen zinvol is. Heb met PV, zonneboiler, volle bergvliering en klein schuurtje gaandeweg ook niet zo veel ruimte meer.

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 10:14

Killemall

Can you say Moooh !!??

Mijn panelen leveren op piek 6 kW en de laadsnelheid op 60% gezet. Zo krijg ik het beste rendement.

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:27
Geachte tweakers,

Momenteel ben ik op jacht voor een goeie gezinsauto. Mijn oog is op de Ioniq 5 geland. Gisteren een proefrit gemaakt en beviel goed. Vooral de ruimte was een pré.

Nu heb ik deze auto gezien en wil morgen even contact gaan zoeken met de dealer

CVW Automotive - Occasions

Nu vroeg ik mij af of jullie gekke dingen zien? Of dingen die ik morgen telefonisch echt even moet vragen?

Buitenom de kleur (niet mijn smaak, maar kan ermee door) lijkt het mij een mooie deal?

Heb wel het kenteken even gechecked en zag dat deze, deze maand geïmporteerd is vanuit het buitenland (ga ik dus sowieso even navraag over doen) en dat hij de twee terugroepacties niet heeft gedaan? Of tenminste dat zegt de kentekencheck, geen idee of dat accuraat is als het om een geïmporteerde auto gaat?

Maar zijn er nog andere dingen die ik even mee moet nemen? Het gaat natuurlijk over een aardig klap geld, dus wil wel zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen

Alvast bedankt

• Hippe Lip

Hippe Lip

snip: offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2026 17:18 ]

<John O`Mill>

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
snip: niet constructief

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2026 17:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tvc15
Mooraalkikker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:58:
Geachte tweakers,

Momenteel ben ik op jacht voor een goeie gezinsauto. Mijn oog is op de Ioniq 5 geland. Gisteren een proefrit gemaakt en beviel goed. Vooral de ruimte was een pré.

Nu vroeg ik mij af of jullie gekke dingen zien? Of dingen die ik morgen telefonisch echt even moet vragen?

Buitenom de kleur (niet mijn smaak, maar kan ermee door) lijkt het mij een mooie deal?

Heb wel het kenteken even gechecked en zag dat deze, deze maand geïmporteerd is vanuit het buitenland (ga ik dus sowieso even navraag over doen) en dat hij de twee terugroepacties niet heeft gedaan? Of tenminste dat zegt de kentekencheck, geen idee of dat accuraat is als het om een geïmporteerde auto gaat?

Maar zijn er nog andere dingen die ik even mee moet nemen? Het gaat natuurlijk over een aardig klap geld, dus wil wel zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen

Alvast bedankt
Dat lijkt een mooie auto. Duitse import zo te zien. Ze adverteren hem als Connect+, maar qua features lijkt hij meer op de Nederlandse Lounge uitvoering (stoelventilatie voor, elektrisch verstelbare achterbank, full LED verlichting). Beide uitvoeringen bestonden niet in Duitsland overigens, ze heetten daar anders en hadden andere optiepakketten. Er zit nog een half jaar fabrieksgarantie op, dus risico is redelijk afgedekt, mits de 30k en 60k beurten op tijd zijn uitgevoerd. Ik zou op bijgeluiden uit de aandrijving letten (kan duiden op motorlager of aandrijfas probleem) en of hij trilt tijdens het rijden (hardnekkig kwaaltje in incidentele gevallen, met name met de banden die er nu op zitten). Succes!

• de meester01
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Heb jij veel zon in de nacht dan? 8)

Deze manier van goedkoop laden is wat anders dan het gebruiken van PV-overschot. Het werkt juist prima wanneer je geen PV hebt door volledig automatisch de goedkoopste kwartieren eruit te pikken en tijdens de dure momenten te pauzeren.
Ben je bekend met de ERE subsidie want als ik je reactie lees denk ik van niet namelijk. Het maakt niet uit wat voor een stroom er door de laadpaal gaat, zolang het maar in een EV gaat. En alle zappi's zijn op dit moment niet geschikt en zullen dat ws ook niet worden.

Dus ook als ik in de nacht laad dan krijg ik ERE duiten. Maar zonnestroom is nog voordeliger. De installatie heb ik al terugverdiend, alleen over een tijdje een keer een verse omvormer qua kosten.

• IonniUnique
Mooraalkikker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:58:
Geachte tweakers,

Alvast bedankt
Zoals je elders in dit topic kunt lezen:

- als het een Duitse import is met bouwjaar 2021, dan heeft hij bij de levering aan de eerste eigenaar de standaard 5 jaar garantie meegekregen plus gratis de twee jaar aanvullende garantie. Dat is een verzekering bij een externe verzekeringsmaatschappij, die moet je even op jouw naam laten zetten. Bij de dealer checken of ze die verzekering (er)kennen.

- 97% SOH lijkt me een erg optimistische momentopname, 93% zou meer realistisch zijn. Vraag naar het test rapport en kijk naar de wijze van testen. Mogelijk hebben ze alleen de bms-waarde uitgelezen en niet echt een test hebben gedaan waarbij ze de batterij leeg hebben getrokken.

Alle andere aandachtspunten kun je ook in de topic start lezen.

• Mooraalkikker
tvc15 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:56:
[...]

Dat lijkt een mooie auto. Duitse import zo te zien. Ze adverteren hem als Connect+, maar qua features lijkt hij meer op de Nederlandse Lounge uitvoering (stoelventilatie voor, elektrisch verstelbare achterbank, full LED verlichting). Beide uitvoeringen bestonden niet in Duitsland overigens, ze heetten daar anders en hadden andere optiepakketten. Er zit nog een half jaar fabrieksgarantie op, dus risico is redelijk afgedekt, mits de 30k en 60k beurten op tijd zijn uitgevoerd. Ik zou op bijgeluiden uit de aandrijving letten (kan duiden op motorlager of aandrijfas probleem) en of hij trilt tijdens het rijden (hardnekkig kwaaltje in incidentele gevallen, met name met de banden die er nu op zitten). Succes!
Tnx voor de tips. Daar ga ik dan zeker even op letten

• Mooraalkikker
IonniUnique schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Zoals je elders in dit topic kunt lezen:

- als het een Duitse import is met bouwjaar 2021, dan heeft hij bij de levering aan de eerste eigenaar de standaard 5 jaar garantie meegekregen plus gratis de twee jaar aanvullende garantie. Dat is een verzekering bij een externe verzekeringsmaatschappij, die moet je even op jouw naam laten zetten. Bij de dealer checken of ze die verzekering (er)kennen.

- 97% SOH lijkt me een erg optimistische momentopname, 93% zou meer realistisch zijn. Vraag naar het test rapport en kijk naar de wijze van testen. Mogelijk hebben ze alleen de bms-waarde uitgelezen en niet echt een test hebben gedaan waarbij ze de batterij leeg hebben getrokken.

Alle andere aandachtspunten kun je ook in de topic start lezen.
Tnx deze tips ga ik zeker even meenemen.

Overigens dacht ik dat je van dat Aviloo wel uit kon gaan dat het dan goed was gedaan, maar daar kan je dus ook niet blind op vertouwen?

• Hippe Lip

Hippe Lip

de meester01 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:03:
[...]

Ben je bekend met de ERE subsidie want als ik je reactie lees denk ik van niet namelijk. Het maakt niet uit wat voor een stroom er door de laadpaal gaat, zolang het maar in een EV gaat. En alle zappi's zijn op dit moment niet geschikt en zullen dat ws ook niet worden.

Dus ook als ik in de nacht laad dan krijg ik ERE duiten. Maar zonnestroom is nog voordeliger. De installatie heb ik al terugverdiend, alleen over een tijdje een keer een verse omvormer qua kosten.
Ja, ik ken ERE zeker. Maar de totaalkosten zijn een optelsom van kosten, subsidies, ontwijkingen en meer.
Maar daar laat ik het bij, want we gaan anders te ver off topic.

<John O`Mill>

• Marcel2020

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2026 17:19 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2026 17:19 ]

<John O`Mill>

• tvc15
Mooraalkikker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:16:
[...]
Overigens dacht ik dat je van dat Aviloo wel uit kon gaan dat het dan goed was gedaan, maar daar kan je dus ook niet blind op vertouwen?
Dit lijkt een Aviloo Flash Test resultaat, die geeft aan dat de batterij best wel o.k. is, maar niet meer dan dat. Aviloo geeft aan dat deze test niet echt nauwkeurig is: de SOH van 95% van dit type auto’s ligt binnen +/- 3% van de weergegeven waarde. Zegt niet veel dus, anders dan dat er geen problemen op celniveau in het batterypack zitten. Een Aviloo Premium test is nauwkeuriger, maar dan moet je daadwerkelijk een hele laad/ontlaadcyclus door, dat heeft deze handelaar vast niet gedaan. Zoals @Marcel2020 al aangaf hierboven, je kunt met een OBD2 dongle en de App Carscanner ook de auto uitlezen, dan krijg je vergelijkbare inzichten.

[ Voor 7% gewijzigd door tvc15 op 31-05-2026 17:31 ]

• IonniUnique
Mooraalkikker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Tnx deze tips ga ik zeker even meenemen.

Aviloo kent de flash test en de premium test. Google weet er alles van. 😉

• Marcel2020
snip: feedback, mits constructief, mag via DM. Hier is het off-topic

[ Voor 110% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2026 19:29 ]

• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:08
Mooraalkikker schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Tnx voor de tips. Daar ga ik dan zeker even op letten
Het lijkt me een mooie wagen. 97% SOH kan. De tips over de extra garantie zijn inderdaad belangrijk. Koop je hem bij een niet-Hyundai dailer, dan zal de Duitse verzekeraar het op naam zetten afwijzen. In Duitsland wordt het onderhoud niet digitaal vastgelegd en kan dus ook niet overgezet worden in het Nederlandse systeem. Dus het onderhoudsboekje moet ingevuld zijn. Let op uitgescheurde pagina's. Alle historie wordt afgeschermd vanwege "Datenschutz", speciaal die van de vorige eigenaar.

Ontbrekend bewijs van onderhoud kan reden zijn voor Hyundai Nederland om geen verlengde garantie te verkopen.

Problemen met de aandrijving/motor komen inderdaad voor. Bij mijn iets oudere Ioniq 5 is vorige week de motor+aandrijving vervangen. Vier weken voor het einde van de fabrieksgarantie! :+

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Mooraalkikker
TonvanS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Het lijkt me een mooie wagen. 97% SOH kan. De tips over de extra garantie zijn inderdaad belangrijk. Koop je hem bij een niet-Hyundai dailer, dan zal de Duitse verzekeraar het op naam zetten afwijzen. In Duitsland wordt het onderhoud niet digitaal vastgelegd en kan dus ook niet overgezet worden in het Nederlandse systeem. Dus het onderhoudsboekje moet ingevuld zijn. Let op uitgescheurde pagina's. Alle historie wordt afgeschermd vanwege "Datenschutz", speciaal die van de vorige eigenaar.

Ontbrekend bewijs van onderhoud kan reden zijn voor Hyundai Nederland om geen verlengde garantie te verkopen.

Problemen met de aandrijving/motor komen inderdaad voor. Bij mijn iets oudere Ioniq 5 is vorige week de motor+aandrijving vervangen. Vier weken voor het einde van de fabrieksgarantie! :+
Zoals het nu lijkt is de auto door de garage geïmporteerd vanuit Duitsland door de garage en die verkopen hem nu. Dus is het dan nog mogelijk om de extra garantie te claimen?

Onderhoudsboekje zit erbij en het onderhoud is gedaan bij 32k en 62k bij een Hyundai dealer

Of is dat nu niet mogelijk omdat hij niet via een officiële Hyundai dealer wordt gekocht?

Gelukkig dat je motor+aandrijving het leven nog had gegeven dan :)

• TonvanS
Mooraalkikker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Zoals het nu lijkt is de auto door de garage geïmporteerd vanuit Duitsland door de garage en die verkopen hem nu. Dus is het dan nog mogelijk om de extra garantie te claimen?

Onderhoudsboekje zit erbij en het onderhoud is gedaan bij 32k en 62k bij een Hyundai dealer

Of is dat nu niet mogelijk omdat hij niet via een officiële Hyundai dealer wordt gekocht?

Gelukkig dat je motor+aandrijving het leven nog had gegeven dan :)
Je kunt de 3 jaar verlengde garantie bij Real alleen laten overzetten als je de auto van de vorige eigenaar koopt of als de wederverkoper een Hyundai-dealer is (clausule). Voor mij ook pech. Maar: als ik het goed lees zit er een limiet aan verzekerde bedragen over de verzekeringsperiode. Met mijn reparatie van € 7100 zou ik in dat geval hebben moeten bijbetalen en was de vergoeding "vol".

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik rijd nu sinds april de Ioniq 5 Connect (MY25, geloof ik. Dat kan ik niet echt controleren, zover ik zie.) en ik heb regelmatig dat-ie op de snelweg in adaptive cruise control-modus opeens afremt omdat het een auto van de strook rechts van mij ziet, terwijl ik die dus aan het inhalen ben. Is dat een bekend probleem of een instelling? Ik kon het hier in het topic niet terugvinden. De Kona had dit nooit.

Verder moeten we het ook eventjes over ons groetgedrag hebben. Ik kom regelmatig mede-Ioniq 5-rijders tegen maar niet iedereen groet elkaar. Hoe zit dat!? :o Ik probeer maar steeds het goede voorbeeld te geven. :+

Koop al mijn ads!

• Marcel2020
Room42 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:04:
Ik rijd nu sinds april de Ioniq 5 Connect (MY25, geloof ik. Dat kan ik niet echt controleren, zover ik zie.) en ik heb regelmatig dat-ie op de snelweg in adaptive cruise control-modus opeens afremt omdat het een auto van de strook rechts van mij ziet, terwijl ik die dus aan het inhalen ben. Is dat een bekend probleem of een instelling? Ik kon het hier in het topic niet terugvinden. De Kona had dit nooit.

Verder moeten we het ook eventjes over ons groetgedrag hebben. Ik kom regelmatig mede-Ioniq 5-rijders tegen maar niet iedereen groet elkaar. Hoe zit dat!? :o Ik probeer maar steeds het goede voorbeeld te geven. :+
remt ie niet af omdat er een auto voor je rijd? Ik zelf vind de ACC nogal gevoelig, zelfs in de stand met een blokje tussen de twee auto's

• Room42
  • Niet online
Marcel2020 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:02:
[...]

remt ie niet af omdat er een auto voor je rijd? Ik zelf vind de ACC nogal gevoelig, zelfs in de stand met een blokje tussen de twee auto's
Nee. En ik rijd altijd (nou ja, meestal) in de stand met 1 blokje afstand. Dus dan is de reactie rijkelijk laat en abrupt. Erg storend, zeker als ik auto's achter me heb.

Koop al mijn ads!

• Marcel2020
Room42 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Nee. En ik rijd altijd (nou ja, meestal) in de stand met 1 blokje afstand. Dus dan is de reactie rijkelijk laat en abrupt. Erg storend, zeker als ik auto's achter me heb.
in dat geval zou ik de dealer eens vragen de boel te checken, ik heb vrijwel nooit last van remingrepen agv verkeer in de baan naast mijn rijbaan.

• Mooraalkikker
Hoe meer ik dit topic lees, hoe meer ik toch twijfel over de auto.

Je leest toch wel aardig wat problemen, of is dit iets wat je eigenlijk bij alle auto's wel terugziet komen?

Gaat de eerste keer zijn dat ik een fors bedrag (30k) wil gaan uitgeven aan een auto.

Maar vraag mij af of het risico bij problemen waaruit grote bedragen komen rollen relatief gezien groot zijn bij deze auto?

Of is dit een gevalletje dat elke auto wel zo zijn problemen heeft en het altijd een risico is?

• IonniUnique
Room42 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:04:

Ik herken dit gedrag: die van mij remt sinds de vervanging van de front radar in acc altijd op dezelfde plaats in een lange tunnel op weg naar mijn werk. Het maakt dan niet uit of ik een andere auto aan het inhalen ben of niet. Ook niet op welke rijbaan ik me bevind. Ik moet dan zelf ‘gas’ geven. Na 400 meter, nog vóór het einde van de tunnel herpakt de acc zich weer. Nergens anders doet hij dat. Ik heb er mee leren leven.

[ Voor 5% gewijzigd door IonniUnique op 01-06-2026 20:59 ]

• TonvanS
Mooraalkikker schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:08:

Je leest toch wel aardig wat problemen, of is dit iets wat je eigenlijk bij alle auto's wel terugziet komen?

Gaat de eerste keer zijn dat ik een fors bedrag (30k) wil gaan uitgeven aan een auto.

Maar vraag mij af of het risico bij problemen waaruit grote bedragen komen rollen relatief gezien groot zijn bij deze auto?

Of is dit een gevalletje dat elke auto wel zo zijn problemen heeft en het altijd een risico is?
Ik kan alleen spreken over mijn eigen auto van hetzelfde jaar: in de afgelopen 15 maanden onder garantie gerepareerd: HV-laadpoort, raamstrips, airco, frontradar, ICCU, waterpomp en achtermotor/aandrijving. De 12v accu, kromme velgen, remschijven en remblokken waren voor eigen rekening. Je kunt het Duitse register van voorgaande reparaties onder garantie niet inzien. Hoogstens mondeling bij een Duitse dealer.

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• Mooraalkikker
TonvanS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Ik kan alleen spreken over mijn eigen auto van hetzelfde jaar: in de afgelopen 15 maanden onder garantie gerepareerd: HV-laadpoort, raamstrips, airco, frontradar, ICCU, waterpomp en achtermotor/aandrijving. De 12v accu, kromme velgen, remschijven en remblokken waren voor eigen rekening. Je kunt het Duitse register van voorgaande reparaties onder garantie niet inzien. Hoogstens mondeling bij een Duitse dealer.
Dat is inderdaad wel een aardig lijstje...

• tvc15

Ik ken de reputatie van het leverende bedrijf niet, in combinatie met een import auto kan dat een risico zijn natuurlijk. Vooralsnog vind ik die auto er erg goed uitzien en de km-stand is relatief laag. Je hebt nog een half jaar fabrieksgarantie, dat beperkt het risico ook. Op de batterij zit overigens 8 jaar, of 160.000 km garantie.

Sterkte met je beslissing.

• Mooraalkikker
tvc15 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Ik ken de reputatie van het leverende bedrijf niet, in combinatie met een import auto kan dat een risico zijn natuurlijk. Vooralsnog vind ik die auto er erg goed uitzien en de km-stand is relatief laag. Je hebt nog een half jaar fabrieksgarantie, dat beperkt het risico ook. Op de batterij zit overigens 8 jaar, of 160.000 km garantie.

Sterkte met je beslissing.
Ja volgens Google reviews is de reputatie van het bedrijf zeer goed. En qua kilometerstand is het ook goed, maar dat zou natuurlijk eventueel teruggedraaid kunnen zijn, al ga ik er niet vanuit als je de auto zo op de foto ziet.

Hopelijk weten zij wat te zeggen over de historie van de auto. Dus qua reparaties en dergelijke

Uiteindelijk blijft een auto kopen natuurlijk altijd een gok, maar met 30k natuurlijk wel een grote😆.

Ach een goeie moderne benzine/hybride auto is vaak niet veel goedkoper en zal ook zo zijn problemen hebben natuurlijk

Je zit gewoon niet te wachten om om de paar maanden bij de dealer te staan, en als je zo'n forum doorleest krijg je toch onbewust dat gevoel omdat je alle problemen op 1 hoop gooit

[ Voor 8% gewijzigd door Mooraalkikker op 01-06-2026 21:43 ]

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-06 21:18
@Mooraalkikker mensen die zonder problemen rijden, lezen vooral mee, en posten daar niet de hele tijd over (en ik wijs hier op mezelf ;)). Zonder gekheid: ik rijd er sinds maart 23 mee, ongeveer 90k op de teller, en afgezien van regulier onderhoud (en een scooter die zich vanuit een uitrit in mijn linkerflank boorde) zijn alleen de 12V accu (tijdens onderhoud) en ruitenwissers vervangen

EDIT: for what it's worth. Ik vind dat je daar een mooie wagen te pakken hebt

[ Voor 9% gewijzigd door Jirnsum op 01-06-2026 21:50 ]

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Marcel2020
IonniUnique schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Ik herken dit gedrag: die van mij remt sinds de vervanging van de front radar in acc altijd op dezelfde plaats in een lange tunnel op weg naar mijn werk. Het maakt dan niet uit of ik een andere auto aan het inhalen ben of niet. Ook niet op welke rijbaan ik me bevind. Ik moet dan zelf ‘gas’ geven. Na 400 meter, nog vóór het einde van de tunnel herpakt de acc zich weer. Nergens anders doet hij dat. Ik heb er mee leren leven.
er KAN natuurlijk een externe bron (danwel reflectie) van radarsignalen zijn, net zoals je ruitenwisser (in alle auto's die ik ken) wel eens spontaan over een droge ruit rammelt agv instraling van zonlicht. Altijd op die ene plek maakt dat het mij waarschijnlijker lijkt dat het aan de plek ligt dan aan de auto.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:31
Jirnsum schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:49:
@Mooraalkikker mensen die zonder problemen rijden, lezen vooral mee, en posten daar niet de hele tijd over (en ik wijs hier op mezelf ;)). Zonder gekheid: ik rijd er sinds maart 23 mee, ongeveer 90k op de teller, en afgezien van regulier onderhoud (en een scooter die zich vanuit een uitrit in mijn linkerflank boorde) zijn alleen de 12V accu (tijdens onderhoud) en ruitenwissers vervangen

EDIT: for what it's worth. Ik vind dat je daar een mooie wagen te pakken hebt
ah... goed punt...
@Mooraalkikker
Hier nog zo iemand...
Juni 2023, MY2023 Connect+; 71.000km op de teller.
Enig probleem in die tijd was na 1.5 jaar vocht in de achterlichtbalk waardoor die van binnenuit beslagen was. Dat is onder garantie vervangen. Verder geen problemen met accu, ICCU of aandrijving en ik ben ook super tevreden met de adaptive cruisecontrol, die doet ook exact wat ik wil.
(afkloppen, dat dan weer wel)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

Room42 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:14:
[...]

En is dat ene blokje dan blauw of wit, @Room42 ?
Want als die blauw is, dan is dat de standaardinstelling van de auto en reageert die inderdaad vervelend en vroeg, is ook mijn ervaring.
Als die in de witte stand staat dan heb je invloed op de reactie. Bij de instellingen kun je dan aangeven of die vroeg, gemiddeld of laat reageert, soepel of abrupt (weet de exacte omschrijving ff niet meer) en nog wat, meen ik. Die stand gebruik ik meestal en dat gaat hier zó soepel dat ik het niet eens direct in de gaten heb als de auto iets langzamer gaat rijden vanwege een voorganger die afzakt.

Toevallig heb ik recent nog het verschil tussen die twee getest.

<John O`Mill>

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:56

Gallus

Cheesy

Stefannn schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:22:
[...]

ah... goed punt...
@Mooraalkikker
Hier nog zo iemand...
Juni 2023, MY2023 Connect+; 71.000km op de teller.
Enig probleem in die tijd was na 1.5 jaar vocht in de achterlichtbalk waardoor die van binnenuit beslagen was. Dat is onder garantie vervangen. Verder geen problemen met accu, ICCU of aandrijving en ik ben ook super tevreden met de adaptive cruisecontrol, die doet ook exact wat ik wil.
(afkloppen, dat dan weer wel)
En hier kan ik me bij aansluiten. Connect+ van september 2022 met 103.000km. Enige probleem was in het begin dat de USB-poort van de AV-unit niet werkte. Verder eigenlijk probleemloos. Ik lease hem nu via mijn werkgever, maar voor een gunstige prijs zou ik hem best privé willen overnemen.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Room42
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:28:
[...]

En is dat ene blokje dan blauw of wit, @Room42 ?
Want als die blauw is, dan is dat de standaardinstelling van de auto en reageert die inderdaad vervelend en vroeg, is ook mijn ervaring.
Als die in de witte stand staat dan heb je invloed op de reactie. Bij de instellingen kun je dan aangeven of die vroeg, gemiddeld of laat reageert, soepel of abrupt (weet de exacte omschrijving ff niet meer) en nog wat, meen ik. Die stand gebruik ik meestal en dat gaat hier zó soepel dat ik het niet eens direct in de gaten heb als de auto iets langzamer gaat rijden vanwege een voorganger die afzakt.

Toevallig heb ik recent nog het verschil tussen die twee getest.
Wit! Ik zal eens in de handleiding zoeken hoe ik de kleur bepaal. :)

Maar even voor de duidelijkheid; ik heb het dus niet over een voorganger. De baan is vrij, echter ziet hij een auto op de baan rechts van mij als gevaar en trapt dus op de rem.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 01-06-2026 23:32 ]

Koop al mijn ads!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Room42 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:30:
[...]

Wit! Ik zal eens in de handleiding zoeken hoe ik de kleur bepaal. :)
@Room42
Die kleur bepaal je door het afstandknopje lang in te drukken. Maar zoek eens op hoe je de kenmerken van die afstand en het reageren erop instelt, want dat kan echt redelijk soepel.
Maar even voor de duidelijkheid; ik heb het dus niet over een voorganger. De baan is vrij, echter ziet hij een auto op de baan rechts van mij als gevaar en trapt dus op de rem.
Dat begreep ik, maar je had het ook over abrupt reageren op een voorganger; vandaar.

<John O`Mill>

• IonniUnique
Marcel2020 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Altijd op die ene plek maakt dat het mij waarschijnlijker lijkt dat het aan de plek ligt dan aan de auto.
De eerste twee jaar remde hij op die plek niet af. Na de vervanging van de front radar wel. Het blijft speculeren natuurlijk. Wellicht hebben ze in die tijd ook iets in die tunnel veranderd, dat ding barst natuurlijk ook van de veiligheidssystemen. Misschien eens testen met een andere Ioniq 5.

• BBurgersSr

Al drie jaar rijd ik in de HI5 zonder problemen en met heel veel plezier. Waarschijnlijk vind je in dit topic voornamelijk problemen, ik lees meestal alleen mee...

• tvc15
IonniUnique schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:36:
[...]

De eerste twee jaar remde hij op die plek niet af. Na de vervanging van de front radar wel. Het blijft speculeren natuurlijk. Wellicht hebben ze in die tijd ook iets in die tunnel veranderd, dat ding barst natuurlijk ook van de veiligheidssystemen. Misschien eens testen met een andere Ioniq 5.
Zou het zo kunnen zijn dat de nieuwe frontradar niet juist gemonteerd is?

[ Voor 22% gewijzigd door tvc15 op 02-06-2026 09:04 ]

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-06 09:44

JerryVR

ioniq5 N-Line

Ik heb vorige week mijn eerste 30.000 km service beurt gehad, maar ik zie dat (nog) niet terug in de my hyundai app. Duurt dat even of werkt dat gewoon niet?

instagram: ioniq5nline

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:37
Hey Allemaal,

Ondertussen 15k kilometers verder en ik dacht mooie tijd voor een korte "review"
Ik heb een Ioniq 5 Project 45 uit 2021.

Laten we beginnen met het fijne / goede aan de auto:
  • De auto is zeer ruim van binnen, en de kofferbak is voor mij ook meer dan groot genoeg.
  • Echt een hoop Luxe features zoals bijvoorbeeld stoel verkoeling en verwarming stuur verwarming de HUD (personal favorite) enz.
  • Airco doet het erg goed.
  • Ik vind de ACC echt geweldig! Rijd super relaxed bij lange afstanden.
  • Hardware matig is de auto ook echt heel sterk, persoonlijk vind ik de range dikke prima (rond de 300 km in de winter en 400 in de zomer)
  • Laadsnelheid is super (behalve bij Fastned for some reason)
  • De ingebouwde navigatie werkt super en is betrouwbaar.
  • Auto rijdt ook lekker.
  • veiligheids geluidjes zijn goed (Blijvend) uit te zetten.
De nadelen/problemen:

Ik heb zoals sommige al weten problemen gehad met de auto in totaal 3 problemen ervaren die ik als ernstig zou neerzetten maar die wel opgelost zijn.
  1. Zombiemode - nu 2 keer voorgekomen en is vrij irritant zeker in de hitte.. probleem lijkt hem te zitten als je meerdere keren de auto opent om wat in te laden en dan later weer terugkomt.
  2. de 12 volt accu hielt ermee op een dag voordat we met de auto naar Polen gingen (kan de auto op zich niet extreem veel aan doen maar een pro actieve waarschuwing had fijn geweest)
  3. de achtermotor/as (geluid dat zuinigerijder had opgenomen ) is vervangen onder garantie.
Verder kleine irritatie puntjes:
  1. Gerammel, de gordels rammelden eerst dit heb ik kunnen oplossen door middel van een 3D print tussen de hoofdsteunen (ja PETG zou niet moeten smelten) en nu heb ik een raar rammeltje vanaf 80 km per uur.. jammer want voor de rest is het een lekkere stille auto.
  2. op een bepaald punt (echt alleen in die straat) vallen de sensoren weg qua snelheids lezen front collision warning enz die zijn na een paar seconden weer terug.
Mijn vorige Elektrische auto was een MG4 (zakelijke lease) die doet echt wel onder aan deze Ioniq 5 wat natuurlijk niet gek is maar het is echt wel een verademing. de auto die ik hiervoor reed was een Prive Alfa Romeo Giulietta dus was wel wat gewend qua gekraak :P .

tot slot zou ik deze Auto nogmaals kopen?

Ja, zelfs met het ICCU debacle en zelfs met de irritatie puntjes en nadelen die genoemd zijn, ik heb ook in andere forums meegelezen en alle auto's hebben problemen...

Het is echt een fijne auto om mee te reizen en super ruim en luxe verder is de auto hardwarematig sterk.
Enige wat ik misschien anders had gedaan was toch nog even wat meer kijken naar een Lounge variant.

de zonnepannelen zijn meer een gimmick en ik heb de power niet echt nodig (al is het af en toe wel echt genieten :*) ) Dat had dan een Rationelere keus geweest.

Verder iedereen in dit Forum bedankt voor alle adviezen en Hulp!

• Marcel2020
JerryVR schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:44:
Ik heb vorige week mijn eerste 30.000 km service beurt gehad, maar ik zie dat (nog) niet terug in de my hyundai app. Duurt dat even of werkt dat gewoon niet?
ik heb nog helemaal niks in my Hyundai gezien, veel functies doen het gewoon niet.

• Marcel2020
[...]

dat er in die tunnel iets is aangepast lijkt me eerder dan een verkeerd gemonteerde radar...dan zou je m.i. veel meer rare effecten merken, zoals vals alarm als er een vliegtuig overvliegt, of onder viaducten.

• Jirnsum
Ik zie in mijn app alleen de eerste beurt bij 30k in maart 2024. De twee beurten daarna zijn nooit zichtbaar geworden. Lijkt wel alsof die functionaliteit gestopt is...

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:31

YJB

Jirnsum schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Ik zie in mijn app alleen de eerste beurt bij 30k in maart 2024. De twee beurten daarna zijn nooit zichtbaar geworden. Lijkt wel alsof die functionaliteit gestopt is...
Ik zie alle 3 de service beurten (31K/60K/91K), dus misschien toch maar even navragen bij je dealer?

• tvc15
Jirnsum schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:37:
[...]

Bij mij staat de 30K beurt er in, de 60K beurt zelf niet, wel het vervangen van het pollenfilter en een carosserie-inspectie, uitgevoerd op de dag van de 60K beurt (juli 2025). In juli ga ik voor de 90K beurt, ik ben benieuwd wat er dan in de servicehistorie geplaatst gaat worden.

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21

2be

[...]

Als het 1 van de A73 tunnels bij Roermond is dan kan ik bevestigen dat ik dit daar ook altijd op dezelfde plek heb als ik in zuidelijke richting door de Roertunnel rijdt.

• Marcel2020
2be schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Als het 1 van de A73 tunnels bij Roermond is dan kan ik bevestigen dat ik dit daar ook altijd op dezelfde plek hebt als ik in zuidelijke richting door de Roertunnel rijdt.
er zijn/waren op ettelijke plaatsen verkeersmeetsystemen op radar gebaseerd, ik kon ze een 20 jaar terug met de radardetector altijd goed vinden.

• IonniUnique
2be schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Als het 1 van de A73 tunnels bij Roermond is dan kan ik bevestigen dat ik dit daar ook altijd op dezelfde plek hebt als ik in zuidelijke richting door de Roertunnel rijdt.
Precies, dat is hem! 😂 Ligt dus toch aan iets in de tunnel. Grappig

[ Voor 6% gewijzigd door IonniUnique op 02-06-2026 16:55 ]

• de meester01
  • Nu online
BlackMesa schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Nee, alleen een laadpaal. In mijn bescheiden opvatting is de enige die momenteel geld verdient aan een thuisaccu degene die ze plaatst.

• Stefannn
Helemaal niks in de app.
En wel al 30.000 en 60.000 km beurt gehad.
Helaas.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Jirnsum
YJB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Ik zie alle 3 de service beurten (31K/60K/91K), dus misschien toch maar even navragen bij je dealer?
Lease dus niet echt iets waar ik me druk over maak ;-)

[ Voor 47% gewijzigd door Jirnsum op 02-06-2026 18:08 ]

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 21:09
Hippe Lip schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:43:
[...]

@Room42
Die kleur bepaal je door het afstandknopje lang in te drukken. Maar zoek eens op hoe je de kenmerken van die afstand en het reageren erop instelt, want dat kan echt redelijk soepel.

[...]

Dat begreep ik, maar je had het ook over abrupt reageren op een voorganger; vandaar.
Bij mijn MY22 kan ik het afstandsknopje een half uur ingedrukt houden en het enige wat gebeurt is dat deze van 4 naar 3 naar 2 naar 1 en weer terug naar 4 blokjes gaat. De blokjes veranderen niet van kleur dus blijkbaar hebben niet alle modellen dit.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
Sinds een paar dagen heb ik een batterij monitor aangesloten. Mijn vermoeden van zeer vaak laden wordt hiermee bevestigd. Wat ik niet begrijp is dat na het opladen de accuspanning juist helemaal dipt. Alsof na het opladen de accu de iccu juist op spanning houdt en er niet wordt ontkoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Bo58W_WL2tkvBeMSry_ldxlXTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0wqglDvSDoz1dFFSJeGrVl0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnydQpWHEt4ZhlyCymdeNTVVGQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mJ6Bcfn50LTVGuKNSO8PlaA1.png?f=fotoalbum_large

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:31

YJB

Jirnsum schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Lease dus niet echt iets waar ik me druk over maak ;-)
Mwah, behalve als je straks van plan bent om em prive over te nemen......

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rugby82 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:03:
[...]

Bij mijn MY22 kan ik het afstandsknopje een half uur ingedrukt houden en het enige wat gebeurt is dat deze van 4 naar 3 naar 2 naar 1 en weer terug naar 4 blokjes gaat. De blokjes veranderen niet van kleur dus blijkbaar hebben niet alle modellen dit.
Nee, @Rugby82, dit ging over de auto van @Room42 en die heeft, als ik het goed heb, een MY25. Daar zijn een heleboel dingen in de menu's en bediening anders dan de modellen daarvóór.

<John O`Mill>

• Jirnsum
YJB schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Mwah, behalve als je straks van plan bent om em prive over te nemen......
Het zal je op basis van mijn reactie niet verbazen dat dat niet het geval gaat zijn ;)

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:07:
Sinds een paar dagen heb ik een batterij monitor aangesloten. Mijn vermoeden van zeer vaak laden wordt hiermee bevestigd. Wat ik niet begrijp is dat na het opladen de accuspanning juist helemaal dipt. Alsof na het opladen de accu de iccu juist op spanning houdt en er niet wordt ontkoppeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
of er is een reden dat de accu bijgeladen wordt...iets wat aan staat....ik zou eens goed inzoomen en dan proberen te achterhalen wat er gaande is op dat moment...rijden, kofferbak open/dicht, opladen..status checken via home automation, , een dashcam die gaat opslaan omdat de buurman wegrijd...whatever

ditbenikecht schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die dipjes zijn "normaal", d.w.z. de auto heeft die dipjes na uitzetten auto/einde laden/bijladen accu. Dat heb ik ook. "Normaal" is in dit geval bij de IONIQ 5 (oude modellen?), vind het eigenlijk een fout ontwerp. Maar het is nu eenmaal zo. Ik heb wel zelf een AGM accu gezet, omdat de tweede Hyundai lood-accu wel erg vaak bijgeladen werd. Maar ook daar die dipjes.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 02-06-2026 22:06 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25
Hippe Lip schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Nee, @Rugby82, dit ging over de auto van @Room42 en die heeft, als ik het goed heb, een MY25. Daar zijn een heleboel dingen in de menu's en bediening anders dan de modellen daarvóór.
Mijn MY21 Connect kan ook gewoon blauw/grijs met de afstandsknop ingehouden.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-06 23:20

Ik rijd inmiddels in mijn 2e Ioniq 5. De eerste, een MY22 (private lease), 80.000 km in 3 jaar gereden waarbij alleen de 12v accu een keer is vervangen en al vrij snel de folie bij de achterportieren, verder geen problemen ondervonden, zelfs de banden waren na 80K nog niet aan vervanging toe. Oh ja, de achterklep rammelde de eerste 2 jaar regelmatig maar werd uiteindelijk wel goed opgelost.

De eerste beviel zo goed dat ik een nieuwe Ioniq 5 MY26 privé gekocht heb, nu een half jaar in bezit. Staat inmiddels ook al weer 14.000 op de teller, ben er net deze week mee naar de Alpen gereden. Blijft een heerlijke reis auto. Kijk er al naar uit om vrijdag weer 1100 km terug te mogen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bL0LHRxBen5ISHbt8YutZOgyRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkofOnbG2zXjlc1xAAGTRKew.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmuaN3XGERe1Uj1pcFfKhaMDNNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCDwIbv9SkAJ5DVL3uZ0DPbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• Stefannn
mh514452 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:35:
Kijk er al naar uit om vrijdag weer 1100 km terug te mogen rijden.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel het meest opmerkelijk aan deze auto…..
“Mogen rijden” klinkt een beetje als moderne TikTok influencer taal. Maar…..
Ik heb sinds ik de ioniq5 heb ook dat ik van het vooruitzicht van een tocht van 1.5 uur helemaal blij wordt. Heerlijk om mijn dochter van een vliegveld ver weg te halen. Ik ben absoluut geen auto-man. Voorheen had ik dat niet.
Ik weet alleen niet of dat perse de ioniq5 is. De rust, het zoeven, de lanecontrol, de adaptive cruisecontrol zitten op veel andere EV’s ook. Dit is wel mijn eerste EV.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:30
Stefannn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat wel het meest opmerkelijk aan deze auto…..
“Mogen rijden” klinkt een beetje als moderne TikTok influencer taal. Maar…..
Ik heb sinds ik de ioniq5 heb ook dat ik van het vooruitzicht van een tocht van 1.5 uur helemaal blij wordt. Heerlijk om mijn dochter van een vliegveld ver weg te halen. Ik ben absoluut geen auto-man. Voorheen had ik dat niet.
Ik weet alleen niet of dat perse de ioniq5 is. De rust, het zoeven, de lanecontrol, de adaptive cruisecontrol zitten op veel andere EV’s ook. Dit is wel mijn eerste EV.
Ik kijk nooit echt uit naar lange ritten maar dit is wel echt de meest comfortabele reis auto waar ik ooit in heb gezeten. De stoelen zijn top, lekker stil, adaptive cruise control werkt goed, navigatie is duidelijk, voldoende range. Ik kom nooit uitgeput aan na een lange reis.

Deze zomer voor het eerst een flink stuk rijden met een kleine caravan, ben benieuwd hoe dat bevalt.

• mh514452
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-06 23:20
Impstoker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Ik kijk nooit echt uit naar lange ritten maar dit is wel echt de meest comfortabele reis auto waar ik ooit in heb gezeten. De stoelen zijn top, lekker stil, adaptive cruise control werkt goed, navigatie is duidelijk, voldoende range. Ik kom nooit uitgeput aan na een lange reis.

Deze zomer voor het eerst een flink stuk rijden met een kleine caravan, ben benieuwd hoe dat bevalt
Volledig mee eens, houd me op de hoogte hoe het je vergaat met de caravan. Ik zit te overwegen begin volgend jaar weer een caravan te gaan kopen en daarmee te gaan toeren. Eerst in het najaar maar eens E achter B gaan halen, da’s helaas wel nodig met die zware auto en een redelijke caravan, de 3500 kg ben je zo voorbij 8)7

Ioniq 5 N line Vision 84KWH RWD, Peugeot 308 cc (2011), 11500 wp

• Stefannn
Impstoker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Deze zomer voor het eerst een flink stuk rijden met een kleine caravan, ben benieuwd hoe dat bevalt.
Ter inspiratie mijn tocht naar Portugal en naar Noorwegen.
Met ioniq5 en kip kompakt caravan.

• Marcel2020
onze Knaus 420 doet de I5 AWD toch een fors verbruik aan...200km max bereik is het wel, ik vermoed dat vooral de CW waarde van de caravan die nogal breed is debet is aan dat verbruik

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:30
Zijn er hier bezitters die vaak 3 personen op de achterbank hebben en hoe bevalt dan de middelste positie?

Hier 3 tieners en nu nog een auto met 3 zittingen achterin. Ik twijfel tussen een ioniq 5, Telsa model y en een Enyag/ID4.

• Stefannn
MalleEppie71 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:08:
Zijn er hier bezitters die vaak 3 personen op de achterbank hebben en hoe bevalt dan de middelste positie?

Hier 3 tieners en nu nog een auto met 3 zittingen achterin. Ik twijfel tussen een ioniq 5, Telsa model y en een Enyag/ID4.
Tja... wat kan je ervan zeggen... Het is niet ideaal maar het gaat wel.
ik zou gewoon proberen bij een showroom.
De ioniq5 is wel gewoon "echt groot"
Je ziet het aan de buitenkant niet meteen omdat alles precies in verhouding is. Als je ermee rijdt merk je wel dat hij "echt breed" is. En binnen "echt ruim".

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:07
Nou ja wat matige ervaring bij dealers hebben wij een Ioniq 5 P45 overgekocht van een medetweaker hier. Nog een paar weken wachten tot de auto beschikbaar komt... en dat zijn laaange weken 😅

Het is de bedoeling dat we de auto zowel voor dagelijks verkeer als voor vakanties gaan gebruiken. Voor vakantie dan specifiek met 1 a 2 slaapplekken achterin (ik slaap met een CPAP, dus de stroomtoevoer is ideaal) en 3 slaapplekken in een daktent. Ik zag hier op het topic al eens iemand voorbij komen die deze auto met daktent gebruikt. Is dat allemaal goed bevallen? We overwegen ook nog een trekhaakkoffer zodat er een comfortabel matras in de kofferbak opgevouwen kan worden.

Uiteraard gaan we flink inboeten op range met die spullen maar ach, afgelopen jaren zijn we heel Europa doorgereden met een Ioniq 28kwh dus we zijn niet zo snel van slag door range anxiety 😁

Heeft iemand nog tips, tricks of must haves bij autokamperen met de Ioniq 5?

• Stefannn
Silvin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:11:
Heeft iemand nog tips, tricks of must haves bij autokamperen met de Ioniq 5?
Deze
Op de vakantie ervoor had ik mijn telefoon kapot gemaakt toen ik hem met lampje aan in de scharnier had gelegd en vergeten was toen de klep dicht ging. Mega gaaf.

• IonniUnique
Silvin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:11:
IHeeft iemand nog tips, tricks of must haves bij autokamperen met de Ioniq 5?
Mocht je van plan zijn om je auto te laden op de kampeerplaats met de granny charger, check dan even in de stoppenkast wat het maximum vermogen is van je stopcontact op je kampeerplek. Als je het amperage van je Grammy charger zelf kunt regelen, stel hem dan zo af dat hij met zijn stroomvraag niet over de schreef gaat, in Frankrijk is op de minder luxe plaatsen meestal 10a het verstandigste. Check ook regelmatig hoe warm de contactpunten van de stekker van je granny charger worden. Als je aan het laden bent, komt er geen stroom uit de V2L, dus geen CPEP en ook geen Nespresso. De kampeermodus zal je vast wel kennen, rubber matten tot in de kofferbak zul je ook wel al besteld hebben en de beschikbare zonwering en verduisteringsgordijnen ken je vast ook wel. Gelet op je ervaring parkeer je je auto vast al met de achterkant naar het zuiden, daar zit de beste zonwering in de ramen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

IonniUnique schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:00:
[...]
Als je aan het laden bent, komt er geen stroom uit de V2L, dus geen CPEP en ook geen Nespresso.
Daar was een truukje voor als ik het me goed herinner, maar ik weet ff niet meer hoe. Iets met eerst kampeermodus (en dus stopcontact binnen) aan en dán pas de lader aan of zo.
Het moet hier ergens in dit topic staan dacht ik.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:14:
[...]

Daar was een truukje voor als ik het me goed herinner, maar ik weet ff niet meer hoe. Iets met eerst kampeermodus (en dus stopcontact binnen) aan en dán pas de lader aan of zo.
Het moet hier ergens in dit topic staan dacht ik.
Dat is tegelijkertijd (voor kamperen) een beetje een non-probleem. Als je tijdens kamperen aan het laden bent dan zal dat wel via de granny zijn en kan je de 230V met een verdeeldoos wel VOOR de granny aftappen.
Er was inderdaad iets van een trucje met kampeermodus voor “tijdens DC laden gebruik maken van stopcontact onder achterbank”. Handig voor Nespresso zetten tijdens een laadstop. Het is er bij mij nog niet van gekomen om dat uit te vogelen. Ik zet (op lange tochten) de Nespresso direct voor danwel direct na het laden.

• IonniUnique
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:51:
[...]

Dat is tegelijkertijd (voor kamperen) een beetje een non-probleem. Als je tijdens kamperen aan het laden bent dan zal dat wel via de granny zijn en kan je de 230V met een verdeeldoos wel VOOR de granny aftappen.
Gebruik dan natuurlijk wel een waterdichte, goed geïsoleerde verdeeldoos die al het vermogen aan kan.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:21
joezzt schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:02:
Heb net my hyundai geinstalleerd en zie onderaan een newsroom, auto configurator en product news.
Weet iemand of dat weg kan ? Heb gezocht maar kon niks vinden, maar misschien mis ik iets.
Het is inderdaad een belachelijk slechte app. Je zou zeggen zo’n app is helemaal ontworpen om de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te bieden om alle remote opties van de auto te gebruiken. In mijn ogen is ‘t tegendeel waar; de functionaliteit is beroerd, de user interface is bedroevend slecht en Hyundai commercie/marketing is prio 1,2 en 3 of zo. De Kia app was al beroerd, Hyundai heeft ‘t weten te presteren de app nog beroerder voor de gebruiker te maken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:30:
[...]

Het is inderdaad een belachelijk slechte app. Je zou zeggen zo’n app is helemaal ontworpen om de gebruiker een zo goed mogelijke ervaring te bieden om alle remote opties van de auto te gebruiken. In mijn ogen is ‘t tegendeel waar; de functionaliteit is beroerd, de user interface is bedroevend slecht en Hyundai commercie/marketing is prio 1,2 en 3 of zo. De Kia app was al beroerd, Hyundai heeft ‘t weten te presteren de app nog beroerder voor de gebruiker te maken.
Dank je, ik wilde niet te negatief overkomen, maar fijn dat je het overneemt 😎

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:21
joezzt schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Dank je, ik wilde niet te negatief overkomen, maar fijn dat je het overneemt 😎
Als ik het hier zo lees was er eerst een andere app, Bluelink. KIA (ik kom van KIA EV6) had voor de myKIA app ook een andere app, die was veel beter, in elk geval niet vol met marketing/commerciële bla bla maar gewoon geconcentreerd op het remote bedienen van je auto. Wie heeft bedacht dat in een app voor de berijder van een auto op tabblad 1 een car configurator en het aanvragen van een proefrit moet staan???? Echt, hopeloos. Zoals je ziet bent ik wel redelijk negatief. Over de app dan….

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:30
Stefannn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Ter inspiratie mijn tocht naar Portugal en naar Noorwegen.
Met ioniq5 en kip kompakt caravan.
Dankjewel! Goed om te lezen dat het qua verbruik echt mee valt, toch handig die aerodynamische lichte kip kompakt.

Heeft Ionity richting Zweden veel doorrijd laadplekken? Het liefst wil je de caravan natuurlijk niet afkoppelen de hele tijd.

Nog een vraag: gebruik jij caravan spiegels? Of heb je voldoende zicht met je brede auto en smalle caravan?

• Hippe Lip

Hippe Lip

blb4 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:50:
[...]

Als ik het hier zo lees was er eerst een andere app, Bluelink. KIA (ik kom van KIA EV6) had voor de myKIA app ook een andere app, die was veel beter, in elk geval niet vol met marketing/commerciële bla bla maar gewoon geconcentreerd op het remote bedienen van je auto. Wie heeft bedacht dat in een app voor de berijder van een auto op tabblad 1 een car configurator en het aanvragen van een proefrit moet staan???? Echt, hopeloos. Zoals je ziet bent ik wel redelijk negatief. Over de app dan….
En ze laten ook dingen weg. In de app van mijn (MY19) Kia zat nog de mogelijkheid om een servicebeurt te plannen, rechtstreeks met de dealer (en je kon je dossier inzien). Die dacht ik kort geleden ‘even’ te gebruiken voor mijn 1e beurt, maar ik moest ouderwets bellen voor een afspraak.

<John O`Mill>

• Stefannn
Impstoker schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Dankjewel! Goed om te lezen dat het qua verbruik echt mee valt, toch handig die aerodynamische lichte kip kompakt.

Heeft Ionity richting Zweden veel doorrijd laadplekken? Het liefst wil je de caravan natuurlijk niet afkoppelen de hele tijd.

Nog een vraag: gebruik jij caravan spiegels? Of heb je voldoende zicht met je brede auto en smalle caravan?
De kip shelter is erg gaaf:
- geen extra spiegels nodig
- geen eigen kenteken omdat het gewicht onder de 750kg zit
- hij is klein, hij staat bij mij thuis onder de carport, dus ik hoef nooit naar een stalling en ik hoef die ook niet te betalen.
- verbruik in de zomer tussen de 28 en 30 kWh/100km. Ik haal max 250km op een volle accu (maar dan staat hij ook echt op 0%)
- GEEN mover, GEEN stablelizer. Dat is allemaal extra gewicht en gedoe.
- Ongeveer 50% afkoppelen maar meestal heel ruime plekken. Dan is dat geen enkel probleem. Met de achteruitrij camera rijd ik de auto exact boven de kogel. In Duitsland was het lastiger want daar was het krapper en moest je echt met de hand gaan sleuren. Ook dat is met zo'n lichte kip shelter geen enkel probleem.

NB, het is dus een shelter, geen kompakt. Ik vind het altijd wat verwarrend want de 1980 voorganger (die ik hiervoor had) heette wel kompakt.

• Room42
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:27:
[...]

En ze laten ook dingen weg. In de app van mijn (MY19) Kia zat nog de mogelijkheid om een servicebeurt te plannen, rechtstreeks met de dealer (en je kon je dossier inzien). Die dacht ik kort geleden ‘even’ te gebruiken voor mijn 1e beurt, maar ik moest ouderwets bellen voor een afspraak.
Ik heb onder de knop Services wel de service history staan. Die is (nog) leeg bij mij, omdat ie geen service gehad heeft.

Koop al mijn ads!

• Stefannn
Room42 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Ik heb onder de knop Services wel de service history staan. Die is (nog) leeg bij mij, omdat ie geen service gehad heeft.
bij mij is die na een 30.000km en 60.000km service beurt ook leeg.

amen

Bij mij staan bij Services historie in de myHyundai App wél de beurten. De kleine beurt (na 2 jaar) en de grote beurt (na 4 jaar) en de carrosserie controle. Ik heb wel moeten reclameren (2x) bij de dealer dat de service-geschiedenis niet in de (toenmalige) Bluelink App verscheen, ook niet na twee weken. Bij mij staan ze ook in de huidige myHyundai App.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:10

MicheldeGoey

Project 45

@Silvin

Een P45 heeft zonnepanelen als dak. Gewaagd om daar een daktent op te zetten.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:53
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:51:
[...]

Er was inderdaad iets van een trucje met kampeermodus voor “tijdens DC laden gebruik maken van stopcontact onder achterbank”. Handig voor Nespresso zetten tijdens een laadstop. Het is er bij mij nog niet van gekomen om dat uit te vogelen. Ik zet (op lange tochten) de Nespresso direct voor danwel direct na het laden.
Waarom hoor ik dit nu pas? Ik dacht dat ik dit topic redelijk had gevolgd, V2L tijdens het DC laden zou leuk zijn als dat toch blijkt te kunnen. Nu inderdaad Nespresso na het laden, toch nog eens de settings induiken.

• Stefannn
jouwheld schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Waarom hoor ik dit nu pas? Ik dacht dat ik dit topic redelijk had gevolgd, V2L tijdens het DC laden zou leuk zijn als dat toch blijkt te kunnen. Nu inderdaad Nespresso na het laden, toch nog eens de settings induiken.
Ach….
Je hoort het NU!

Als je het voor elkaar hebt graag de stappen even posten.
Ik dacht dat het ging, maar niet uitgeprobeerd.
En natuurlijk alleen met stopcontact onder de achterbank

Pagina: 1 ... 295 296 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic