WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dacht eerst om er een PAW-A2W-RT thermostaat bij te halen (al dan niet draadloos) maar ik lees dat de bijgeleverde controller ook als thermostaat kan fungeren.
Hoe verbindt je deze controller met de warmtepomp, is dat met een zwakstroomsnoertje, hoeveel aders nodig?
De WP komt op het dak op de 2e verdieping te staan, en de controller zou indien als thermostaat gebruikt op de BG moeten komen hangen.
Wanneer het gas er uit gaat kan ik misschien een snoer/kabel door de oude gasleiding van BG naar 2e verd, trekken.
Twee aderig zwakstroomASW1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:51:
Hoe verbindt je deze controller met de warmtepomp, is dat met een zwakstroomsnoertje, hoeveel aders nodig?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Zou 4x0.8mm trekken dan kun je later alle kanten op 😋ASW1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:51:
De 7kW monobloc is geleverd en staat in de garage te wachten tot het voorjaar om geïnstalleerd te worden.
Dacht eerst om er een PAW-A2W-RT thermostaat bij te halen (al dan niet draadloos) maar ik lees dat de bijgeleverde controller ook als thermostaat kan fungeren.
De WP komt op het dak op de 2e verdieping te staan, en de controller zou indien als thermostaat gebruikt op de BG moeten komen hangen.
Wanneer het gas er uit gaat kan ik misschien een snoer/kabel door de oude gasleiding van BG naar 2e verd, trekken.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Klopt. Het idee is dat je de afgifte stuurt met de aanvoertemperatuur. Als je met die 40° al het maximale vermogen je huis in stuurt, heeft het geen zin die temperatuur te verhogen.CurlyMo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:21:
Zoals jullie wellicht hebben onthouden heb ik een 5J staan. Nu vroeg ik me iets af over de stooklijn (met radiatoren).
Klopt het dat een stooklijn moet zorgen dat ik bij een bepaalde temperatuur een bepaalde afgifte kan creëren in huis? Oftewel, afhankelijk van de buitentemperatuur heb ik 3kW, 4kW of 5kW nodig van de WP. Stel nu dat ik met een Ta van 40 graden die 5kW al kan verstoken. Dan heeft het toch geen zin om een stooklijn in te stellen van boven de 40 graden? De stooklijn moet er toch alleen voor zorgen dat je bij bepaalde temperaturen de gevraagde warmte kwijt kan.
op het eerdere gasverbruik 750m3 wel op het gasverbruik van vorig jaar zeker en vast niet .dan hebt u vorig jaar zeer goed nageisolleerd als ik het goed begrijp .Signor Doekie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:20:
[...]
Mijn gasverbruik was c.a. 750m3 op jaarbasis en was afgelopen jaar 1450kWh. Een zeer goed na geïsoleerde twee onder een kap gelegen op het noord oostelijke puntje van de Veluwe. Er wordt ca 50m2 vvw, hoh 10cm, en een grote design radiator in de badkamer verwarmt.
Bij de buiten temperatuur van dit weekend was de ta 27 a 28 graden en de tr 25 a 26 graden met een verbruik van ca 0,6kW tot 0,8kW en de compressor frequentie was zo'n 24hz en de flow ca 10ltr/ min en binnen was het 20,5 graden.
Zeg het maar, heb ik mijn 5j Panasonic te klein gekozen of zou het aan het weer hebben gelegen?
/f/image/utg51LtkwhJttqGDxIzYCfQ7.png?f=fotoalbum_large)
hier 1 defrost afgelopen 7 dagen afgifte systeem 60m2 vloerverwarming goed geisolleerde halfopen bebouwing .
is die tweeaderige draad dan alleen voor de voeding en gaat de communicatie draadloos (zoals bv ook bij een nest thermostaat), of gaat de communicatie dan ook door die draden?
Een UTP kabel werkt ook met nog wel met een lengte van 25 meterErikVers schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:14:
[...]
Zou 4x0.8mm trekken dan kun je later alle kanten op 😋
Gaat door de bedrading heenASW1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:00:
[...]
is die tweeaderige draad dan alleen voor de voeding en gaat de communicatie draadloos (zoals bv ook bij een nest thermostaat), of gaat de communicatie dan ook door die draden?
Als je Pana Thermostaat op dezelfde plek gaat komen als je CV thermostaat dan zou je de huidige bekabeling kunnen gebruiken, mits ze beide op ongeveer dezelfde plek komen, eventueel klein stukje verlengen.ASW1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:51:
De 7kW monobloc is geleverd en staat in de garage te wachten tot het voorjaar om geïnstalleerd te worden.
[ Voor 81% gewijzigd door The-Source op 23-11-2022 08:16 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Pak gewoon 4 x 0,8mm als je nog moet trekken en daarvan gebruik er nu twee.ASW1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:00:
[...]
Utp is voor data (en niet voor 230v!!) en 2 aderig ben je in de toekomst beperkt in uitbreiding. Als al 2 aderig ligt kun je natuurlijk die nu gebruiken voor je pana room controller.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 23-11-2022 10:06 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Nee, voor alles. Moet zelfs onder de 2 kunnen!Wouter2403 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:19:
[...]
Voor verwarming alleen dan neem ik aan? Een deel van die 1200m3 is SWW.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Een algemene vraag aan de ervaringsdeskundigen. Wie heeft ook de PAW-A2R-RT Thermostaat en hoe bevalt deze? Waarom zou je hem wel/niet adviseren tov de andere opties die hier vaker op dit forum voorbij komen en ook in topicstart staan?ASW1 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:51:
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Ik zou met de externe thermostaat wachten tot de winter 23/24. Dan weet je hoe huis en Wp op elkaar reageren en kan je de juiste keuzes maken.Daffy1982 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:15:
[...]
Een algemene vraag aan de ervaringsdeskundigen. Wie heeft ook de PAW-A2R-RT Thermostaat en hoe bevalt deze? Waarom zou je hem wel/niet adviseren tov de andere opties die hier vaker op dit forum voorbij komen en ook in topicstart staan?
Los van de vraag over een thermostaat is het sowieso handig om de controller onder handbereik te hebben. Je zult hen zeker het eerste jaar heel vaak gebruiken op weg naar inzicht.
[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 23-11-2022 10:27 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zoek op hysterese en schakeldifferentie in dit forum. Het is al zo vaak besproken.Daffy1982 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:15:
[...]
Een algemene vraag aan de ervaringsdeskundigen. Wie heeft ook de PAW-A2R-RT Thermostaat en hoe bevalt deze? Waarom zou je hem wel/niet adviseren tov de andere opties die hier vaker op dit forum voorbij komen en ook in topicstart staan?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Grappig, dat is eigenlijk waar ik heen wilde.Daffy1982 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:15:
[...]
Ik ga in december naar de UK en de PAW-A2R-RT zowel bedraad als draadloos zijn daar véél goedkoper.
(dacht er zelfs al over een inkoopactie te doen)
Daarna zag ik pas dat de standaard controller die bij de monoblocs meegeleverd wordt ook als thermostaat ingezet kan worden.
Heeft een PAW-A2R-RT dan nog een meerwaarde? De CZ-TAW1 heb ik sowieso.
Geen idee of de standaardcontroller bv eenvoudig bedienbaar is. Daarnaast hebben we nog weleens mensen in onze woning wanneer we zelf op vakantie zijn, vraag is ook of dat voor hen eenvoudig te bedienen is of dat je het risico loopt dat ze gaan rommelen met allerlei instellingen en je daarom beter een losse thermostaat kunt hebben.
Standaard controller heeft veel te grote en niet instelbare hysteresis. Daarmee is die in de meeste gevallen niet bruikbaar als thermostaat. Gaat uit bij 20 en pas weer aan bij 19 bijvoorbeeld.ASW1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:39:
[...]
Grappig, dat is eigenlijk waar ik heen wilde.
Ik ga in december naar de UK en de PAW-A2R-RT zowel bedraad als draadloos zijn daar véél goedkoper.
(dacht er zelfs al over een inkoopactie te doen)
Daarna zag ik pas dat de standaard controller die bij de monoblocs meegeleverd wordt ook als thermostaat ingezet kan worden.
Heeft een PAW-A2R-RT dan nog een meerwaarde? De CZ-TAW1 heb ik sowieso.
Geen idee of de standaardcontroller bv eenvoudig bedienbaar is. Daarnaast hebben we nog weleens mensen in onze woning wanneer we zelf op vakantie zijn, vraag is ook of dat voor hen eenvoudig te bedienen is of dat je het risico loopt dat ze gaan rommelen met allerlei instellingen en je daarom beter een losse thermostaat kunt hebben.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
/f/image/TPRk8RDi2jygYVtTBVmOLnT2.png?f=fotoalbum_large)
Kom van 1500-1600m3 gas af. Inclusief sww.
Zie geregeld mooie lange runs tot een uur of acht lang. Zeker zondag veel defrosts en een legionella run overigens.
Meet overigens nog steeds al het verbruik op de drie fase hoofdaansluiting in de Panasonic. Defrost, legionella run, allemaal op de driefase groep.
De losse eenfase heb ik nog niks op gemeten. Nog steeds geen idee wat daar op zou moeten zitten.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F9h0eRHUVqxEn8T0feO3wEtb.webp?f=user_large)
Omdat andere beginners hier mogelijk ook vraagtekens bij hebben (mede gezien de gebrekkige vertaling), misschien handig om een lijstje te hebben?Carboy54 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:48:
[...]
Precies. De eerste 2 links boven betreft de warmtepomp zelf. De rest gaat over de backup heater. Of de "japannertjes" naar mij gaan luisteren valt te bezien :-)
Misschien ook iets voor de OP @twain4me @Ep Woody ?
Van linksboven naar rechtsonder:
- dT voor verwarming aan: temperatuurverschil tussen de temperatuur aanvoer (Ta) en de uitgaande temperatuur (Tr)
- Buitentemp. voor verwarming uit: bij deze ingestelde temperatuur (buitentemperatuur) schakelt de warmtepomp uit
- Buitentemp. voor verwarming aan: bij deze temperatuur schakelt het elektrische element in de warmtepomp zich aan voor een defrost
- Verwarming op vertragingstijd: na deze ingestelde tijd gaat de bijverwarming aan.
- ?
- ?
wie heeft correcties/vult aan?
[ Voor 13% gewijzigd door Motorfret op 23-11-2022 11:49 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Even je browser in het Engels zetten, dan wordt het al veel duidelijker. De Japanse vertaalkabouter doet het niet altijd even goed. De heater is het elektrische element in de WP met COP 1.Motorfret schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:39:
[Afbeelding]
[...]
wie heeft correcties/vult aan?
:strip_exif()/f/image/QCOBn3kVsl17gD17IGogqR0R.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 23-11-2022 11:55 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Maar dan nog is het niet meteen heel duidelijk en niet iedereen zal weten hoe je je browser in het engels zet.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Hier zelfde gasverbruik tot 2016 daarna in 5 jaar totaal 12500 Kwh met Eerst 5 en sinds 2 jaar de 9 J. De 5 was aan de krappe kant. De 9 👍MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:53:
Begin me hier inmiddels toch een beetje zorgen te maken over het te verwachten verbruik. Gaat wel erg hard:
[Afbeelding]
Zie geregeld mooie lange runs tot een uur of acht lang. Zeker zondag veel defrosts en een legionella run overigens.
Meet overigens nog steeds al het verbruik op de drie fase hoofdaansluiting in de Panasonic. Defrost, legionella run, allemaal op de driefase groep.
De losse eenfase heb ik nog niks op gemeten. Nog steeds geen idee wat daar op zou moeten zitten.
Ik zat die paar koude dagen nog wel 30% hoger, maar ik kom dan ook van 1800-2200m3 gas. Op power supply 2 zitten de backup heater en de tank (booster) heater. Op de laatste heb ik alleen een relais zitten om voor de legionella run een 3-fase element te stoken. Voor de defrosts gebruikt de t-cap de compressor als verwarmingsbron, dus de backup heater is daarvoor niet nodig. Ik had hier in oost Groningen 25 defrosts.MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:53:
Begin me hier inmiddels toch een beetje zorgen te maken over het te verwachten verbruik. Gaat wel erg hard:
[Afbeelding]
In 2020 hebben wij ons huis (zelf) gebouwd een gekozen voor een Panasonic warmtepomp.
Deze hebben we zelf aangekocht, maar de installatie door een installateur laten doen.
In bedrijfstelling ging niet soepel, ze hebben er zelfs een ander bedrijf bij moeten halen om de installatie werkend te krijgen.
Hoewel de installatie werkt heb ik op de een of andere manier het gevoel dat de installatie niet optimaal functioneerd. (hoog stroom verbruik)
Het volgende is geinstalleerd:
- Panasonic mdc07h3e5 7KW warmtepomp
- Aquarea 50ltr buffervat
- Aquarea boiler 300ltr rvs
- 3 wegklep monoblock
- Vloerverwarming in monolitisch afgewerkte betonvloer (100mm)
Zoekend op het www. ben ik op dit forum / topic beland.
Geweldig dat er zoveel kennis is en ook nog wordt gedeeld, bedankt hiervoor, echter is er toch nog iets waar ik niet aan uitkom en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Op pagina 1 worden een aantal topics samengevoegd, waaronder "minimale en maximale afgifte bepalen"
Heb dit op onze situatie toegepast:
Totale vloeropp. :125m2
Diameter vloerverwarmingsbuis:16mm
Vloerverwarmingsbuis HoH: 10cm
Minimaal vermogen wp: 2500watt (gevonden op dit forum)
Maximaal vermogen wp 7000watt (aanname, omdat ik een 7KW wp heb)
Berekening minimale afgifte op basis van 22 gr.
2500w:125m2= 20w/m2 (= afgifte vloerverwarming)
Eea op de site https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening ingevuld kom ik op het volgende.
Temp. aanvoer: 27 gr.
Temp. retour: 26 gr
Zoals in het topic omschreven dit hetzelfde gedaan met de maximale afgifte.
Berekening maximale afgifte op basis van 22 gr.
7000w:125m2=56w/m2 (= afgifte vloerverwarming)
Eea op de site https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening ingevuld kom ik op het volgende.
Temp. aanvoer: 34 gr.
Temp. retour: 32 gr.
Ik zo blij als een kind met deze gegevens naar mijn bediendeel en naar het gedeelte stooklijn.
Echter hier komt mijn vraag:
Ik kan hier 1x aanvoer temp. + 1x retour temp. ingeven (+ min.& max. buitentemp. (ingesteld: -10 /15))
Welke waardes moet ik nu ingeven die van de min. afgifte of van de max. afgifte of een combi van deze
Aanvullende vraag.
Ik zie ook het begrip delta T, moet ik hier nog iets mee, dit gaat echt boven mijn pet.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.
Hier een beetje hetzelfde, Ta 36 bij Tb 0. Op een soortgelijke dag vorige winter (daggemiddelde 0 graden) ook 15m3 gas (bij Ta 40), dus dat klopt wel ongeveer. Ook aardig wat defrosts over het weekend met 1 graad en regen. Maak me nog geen zorgen, meestal is het warmerMikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:53:
:strip_exif()/f/image/UdEvgK3sD8Lf2aDjPJFZQ0QJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoeveel elektrische heaters zitten er in dat ding dan?FransvWoerkom schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:53:
[...]
Ik zat die paar koude dagen nog wel 30% hoger, maar ik kom dan ook van 1800-2200m3 gas. Op power supply 2 zitten de backup heater en de tank (booster) heater. Op de laatste heb ik alleen een relais zitten om voor de legionella run een 3-fase element te stoken. Voor de defrosts gebruikt de t-cap de compressor als verwarmingsbron, dus de backup heater is daarvoor niet nodig. Ik had hier in oost Groningen 25 defrosts.
Zowel tank verwarming als backup heater zie ik het verbruik gewoon op de drie fasen terug. Compressor gaat uit, elektrische heater gaat aan volgens de heishamon sensor en het verbruik schiet omhoog. Snap er niks van. Heb nog geen enkel verbruik gemeten op de die 1fase meter.
Hier ook ongeveer elk uur een defrost idd.
/f/image/h936sGKC4v5OtTR5fA0LvHVN.png?f=fotoalbum_large)
Heb nu ook een 9kW T-Cap. Achteraf misschien beter voor een gewone kunnen gaan, aangezien die R32 modellen niet zo lekker terug schalen.Carboy54 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:38:
[...]
Hier zelfde gasverbruik tot 2016 daarna in 5 jaar totaal 12500 Kwh met Eerst 5 en sinds 2 jaar de 9 J. De 5 was aan de krappe kant. De 9 👍
Help me ff; 3x zoveel stroomverbruik tov wat?sjimmie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:01:
@ErikVers Da's wel ruim ja. Volgens mij komen wij van 1000-1100m3 gas per jaar af en afgelopen zondag had onze WP 15,6kWh verbruikt voor verwarming, SWW en defrosts. Dus dan zat jij zondag op bijna 3x zoveel stroomverbruik terwijl je ooit maar de helft meer gasverbruik had.
Moest je wellicht iemand anders taggen??
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 23-11-2022 13:54 ]
- sterilisatie programma is ingesteld op dag en aanvangstijd
- tankverwarming staat op external
- sterilisatie programma staat ‘aan’.
Op het tijdstip gebeurt er echter niets. Ik zal een setting over het hoofd zien maar heb zo’n beetjes alles geprobeerd wat ik kan terugvinden over dit onderwerp.
Mijn vragen:
1) zal in eerste instantie de warmtepomp het SWW vat opwarmen waarna het hitte element in het SWW vat zou moeten overnemen?
2) welke settings moeten ingesteld worden om se sterilisatie run te laten starten en het externe verwarmingselement aan te sturen /gebruiken?
Ik heb een aantal punt/neusstukken besteld voor aan de meerlagenbuis maar die zijn een soort van "dubbel":

Ik begrijp dit niet helemaal, waarom is dat? Heeft vast te maken met het bevestigen, maar ik kan dit niet helemaal overzien. Ik ben geneigd dat extra stuk eruit te draaien, hier kan ik dan prima de RVS flex in zetten? Of heeft het te maken dat ik dan op zeker punt geen houvast heb om het vast te zetten?
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Zet de tank verwarming eens op internalbuzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:34:
Mijn vragen gaan over de sterilisatie/legionalle run. We hebben een Panasonic 7KW bibloc met SWW vat van 295 liter en alles werkt prima. Echter de sterilisatie run moest ik nog aanzetten maar op de een of andere manier krijg ik het niet aan de praat. In het SWW vat zit een een verwarmingselement die is aangesloten op de daarvoor bestemde aansluiting op de binnenunit.
- sterilisatie programma is ingesteld op dag en aanvangstijd
- tankverwarming staat op external
- sterilisatie programma staat ‘aan’.
Op het tijdstip gebeurt er echter niets. Ik zal een setting over het hoofd zien maar heb zo’n beetjes alles geprobeerd wat ik kan terugvinden over dit onderwerp.
Mijn vragen:
1) zal in eerste instantie de warmtepomp het SWW vat opwarmen waarna het hitte element in het SWW vat zou moeten overnemen?
2) welke settings moeten ingesteld worden om se sterilisatie run te laten starten en het externe verwarmingselement aan te sturen /gebruiken?
Ah ok, verwacht dat dat wel goed gaat op RVS flex met groene ring ertussen. Nice.Noutie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:52:
Je kan dat eerste stuk erop zetten als je wilt afdichten op de draad. Het stuk daarna dicht af op het vlak. Als het uiteinde van dat waar je op aan wilt sluiten mooi recht is, dan kan je het tussenstuk eruit laten.
Ik heb ook een vuilafscheider maar in dat T-stuk (binnendraad) zit geen vlak deel, moet ik daar dan teflon bij toepassen?
Ik kom ook van 1500m3 gas en had in de laatste 7 dagen 140kWh.MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:53:
[Afbeelding]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
liefst loctite 55, dat werkt beter.Beekforel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:57:
[...]
Ah ok, verwacht dat dat wel goed gaat op RVS flex met groene ring ertussen. Nice.
Ik heb ook een vuilafscheider maar in dat T-stuk (binnendraad) zit geen vlak deel, moet ik daar dan teflon bij toepassen?
Ik dacht dat dat ook teflon was eigenlijk, maar dat bedoelde ik inderdaad.
Das redelijk vergelijkbaar danLinuZZ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:06:
[...]
Ik kom ook van 1500m3 gas en had in de laatste 7 dagen 140kWh.
Mijn jaarverbruik was ca 750m3 en ik heb de afgelopen 7 dagen 60kWh verstookt inclusief 18 defrosts en 8kWh sww met een Calypso wpb.
Dat ligt aardig in lijn met dat van jullie volgens mijn berekening.
Geen reden tot ongerustheid.
Als het zondag vijf graden kouder was geweest had het misschien nog minder stroom gekost ook. Was ook echt de hele dag nat zeikweer hier, bij 1 a 2 graden.Signor Doekie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:14:
@MikeyMan
Mijn jaarverbruik was ca 750m3 en ik heb de afgelopen 7 dagen 60kWh verstookt inclusief 18 defrosts en 8kWh sww met een Calypso wpb.
Dat ligt aardig in lijn met dat van jullie volgens mijn berekening.
Geen reden tot ongerustheid.
Wat de werkelijke afgifte zijn zul je waarschijnlijk toch met trial and error moeten uitproberen.Jlips schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:54:
Hallo beste mensen,
In 2020 hebben wij ons huis (zelf) gebouwd een gekozen voor een Panasonic warmtepomp.
Deze hebben we zelf aangekocht, maar de installatie door een installateur laten doen.
In bedrijfstelling ging niet soepel, ze hebben er zelfs een ander bedrijf bij moeten halen om de installatie werkend te krijgen.
Hoewel de installatie werkt heb ik op de een of andere manier het gevoel dat de installatie niet optimaal functioneerd. (hoog stroom verbruik)
Het volgende is geinstalleerd:
- Panasonic mdc07h3e5 7KW warmtepomp
- Aquarea 50ltr buffervat
- Aquarea boiler 300ltr rvs
- 3 wegklep monoblock
- Vloerverwarming in monolitisch afgewerkte betonvloer (100mm)
Zoekend op het www. ben ik op dit forum / topic beland.
Geweldig dat er zoveel kennis is en ook nog wordt gedeeld, bedankt hiervoor, echter is er toch nog iets waar ik niet aan uitkom en hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Op pagina 1 worden een aantal topics samengevoegd, waaronder "minimale en maximale afgifte bepalen"
Heb dit op onze situatie toegepast:
Totale vloeropp. :125m2
Diameter vloerverwarmingsbuis:16mm
Vloerverwarmingsbuis HoH: 10cm
Minimaal vermogen wp: 2500watt (gevonden op dit forum)
Maximaal vermogen wp 7000watt (aanname, omdat ik een 7KW wp heb)
Berekening minimale afgifte op basis van 22 gr.
2500w:125m2= 20w/m2 (= afgifte vloerverwarming)
Temp. aanvoer: 27 gr.
Temp. retour: 26 gr
Zoals in het topic omschreven dit hetzelfde gedaan met de maximale afgifte.
Berekening maximale afgifte op basis van 22 gr.
7000w:125m2=56w/m2 (= afgifte vloerverwarming)
Temp. aanvoer: 34 gr.
Temp. retour: 32 gr.
Ik zo blij als een kind met deze gegevens naar mijn bediendeel en naar het gedeelte stooklijn.
Echter hier komt mijn vraag:
Ik kan hier 1x aanvoer temp. + 1x retour temp. ingeven (+ min.& max. buitentemp. (ingesteld: -10 /15))
Welke waardes moet ik nu ingeven die van de min. afgifte of van de max. afgifte of een combi van deze![]()
Aanvullende vraag.
Ik zie ook het begrip delta T, moet ik hier nog iets mee, dit gaat echt boven mijn pet.
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.
Geef een stooklijn in en kijk hoe de pomp reageerde.
We weten natuurlijk niet hoe je situatie precies is, je zegt zelf gebouwd, is dit nieuw of is het verbouw.
Als het nieuw is zou ik beginnen met Ta=25 bij Tb=15 en Ta=30 bij Tb= -10. Laat hem 1 of 2 dagen lopen en ga eventueel wat shiften met de Ta, je Tr volgt vanzelf.
Aha, jij hebt een 09. Die heeft op PS2 alleen de booster (tank) heater. Als je die niet hebt aangesloten, zie je daar dus geen verbruik. De backup heaters zitten op PS1. Bij mijn 12kW zitten de backup heaters op PS2. Blz. 40 van de SM.MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:37:
[...]
Hoeveel elektrische heaters zitten er in dat ding dan?
Zowel tank verwarming als backup heater zie ik het verbruik gewoon op de drie fasen terug. Compressor gaat uit, elektrische heater gaat aan volgens de heishamon sensor en het verbruik schiet omhoog. Snap er niks van. Heb nog geen enkel verbruik gemeten op de die 1fase meter.
[...]
Betekent “internal” eigelijk internal in het SWW vat?MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:55:
[...]
Zet de tank verwarming eens op internal
Thanks ga ik even naar kijken. Die booster tank heater moet je dan los bijkopen en in de tank installeren?FransvWoerkom schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:27:
[...]
Aha, jij hebt een 09. Die heeft op PS2 alleen de booster (tank) heater. Als je die niet hebt aangesloten, zie je daar dus geen verbruik. De backup heaters zitten op PS1. Bij mijn 12kW zitten de backup heaters op PS2. Blz. 40 van de SM.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 17:34 ]
Nee, internal in de warmtepomp zelf.buzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:29:
[...]
Betekent “internal” eigelijk internal in het SWW vat?
Internal = warmtepomp zorgt voor verwarming
External= warmte komt elders vandaan
Ja dusfietsensloper schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:34:
Ik heb net de service manual er even op nageslagen. De PS2 is voor de booster heater. Dit is een uitgang vanuit de warmtepomp naar een externe heater in het SWW vat. Optioneel staat er ook bij
Dus sowieso goed dat ik geen verbruik meet...
Wel jammer dat ik die meter heb aangeschaft though.
@koevlaas2 ter info, blijkbaar gewijzigd bij de J serie.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 19:54 ]
Haha, gaat mij net zo nu ik dit weet. Ik meet hem ook apartMikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:35:
[...]
Ja dus
Dus sowieso goed dat ik geen verbruik meet...
Wel jammer dat ik die meter heb aangeschaft though.

Erger nog... Heb een extra driefase groep en bekabeling buiten het huis langs gelegd...fietsensloper schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:37:
[...]
Haha, gaat mij net zo nu ik dit weet. Ik meet hem ook apartZie pagina 45 en 72 in de service manual trouwens
Nutteloos een hoop geld uitgegeven

Als ik hem op External zet betekent dit dan wel dat het SWW eerst met de warmtepomp wordt verwarmd en pas daarna naverwarmd wordt tot bijv. 65 graden door het verwarmingselement in het SWW vat?MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:33:
[...]
Nee, internal in de warmtepomp zelf.
Internal = warmtepomp zorgt voor verwarming
External= warmte komt elders vandaan
MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:40:
[...]
Erger nog... Heb een extra driefase groep en bekabeling buiten het huis langs gelegd...
Nutteloos een hoop geld uitgegeven

Heb je überhaupt een verwarmingselement in je vat dan?buzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:42:
[...]
Als ik hem op External zet betekent dit dan wel dat het SWW eerst met de warmtepomp wordt verwarmd en pas daarna naverwarmd wordt tot bijv. 65 graden door het verwarmingselement in het SWW vat?
Heb een Panasonic PAW-TD30C1E5HI 284l SWW vat met ingebouwd verwarmingselement.MikeyMan schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:45:
[...]
Heb je überhaupt een verwarmingselement in je vat dan?
Ging ervanuit dat het SWW door de warmtepomp tot een bepaalde temperatuur wordt verwarmd waarna het verwarmingselement het overneemt voor het verder verhogen.
Oh ja check, dan zou dat inderdaad external kunnen zijn. Denk dat in de service manual wel staat of die schakeling hetzelfde is.buzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:48:
[...]
Heb een Panasonic PAW-TD30C1E5HI 284l SWW vat met ingebouwd verwarmingselement.
Ging ervanuit dat het SWW door de warmtepomp tot een bepaalde temperatuur wordt verwarmd waarna het verwarmingselement het overneemt voor het verder verhogen.
Misschien is internal dan wel een keer een aardige check. Een keertje kijken of ie dan wel goed schakelt.
Dit is uit de service manual van mn mono:
/f/image/JbLaQcvDp9sLnh9ynk82EZk7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 23-11-2022 18:55 ]
Hoe zie jij dit Frans? Shiften van target temp en dan op basis van?FransvWoerkom schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:11:
[...]
Op cn2 gaan de kabouters meekijken en zonodig auto-shiften.
Hij krijgt geen ruime temperatuur waarden binnen met cn2 vandaar mijn vraag.
Heb je het draadbrugje tussen CN6-1 en CN6-2 gezet? OLP Booster Heater oftewel droogkookbeveiliging tankverwarming.buzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:29:
[...]
Betekent “internal” eigelijk internal in het SWW vat?
[ Voor 13% gewijzigd door FransvWoerkom op 23-11-2022 19:39 ]
Misverstand. Ik had dit een eind verderop al verbeterd; ik zet het er bij.ErikVers schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:21:
[...]
Hoe zie jij dit Frans? Shiften van target temp en dan op basis van?
Hij krijgt geen ruime temperatuur waarden binnen met cn2 vandaar mijn vraag.
Klinkt wel bekend; ik heb hier ook even moeten stoeien om legionellarun op het externe element te krijgen en inmiddels werkt het, maar nog niet helemaal zoals ik voor ogen had.buzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:48:
[...]
Heb een Panasonic PAW-TD30C1E5HI 284l SWW vat met ingebouwd verwarmingselement.
De settings die je noemt staan bij mij ook zo.
- Mode moet uiteraard DHW of Heat +DHW zijn
- Mijn element in het boilervat (zelfde vat, non-HI versie) had geen aparte overload protection bedrading, enkel een draaiknopje/thermostaatje als droogkookbeveiliging. Heb het draaiknopje op maximaal gezet en in de WP een draadbrugje tussen de twee contacten OLP gezet (helemaal rechtsonder op het main pcb.
- external heater delay moet op een tijd staan dat de WP z'n SWW run nog niet heeft voltooid; dan komt het element erbij als die delay is verstreken na begin SWW run. (Ik heb em nu op 35 min staan)
In mijn beleving zou de WP het element pas moeten inschakelen als het vat 53 graden is, maar dat krijg ik tot nu toe nog niet voor elkaar... nu gaat het element ook tijdens gewone SWW run meedraaien na 35 minuten.
Als iemand wel de sleutel weet om dit voor elkaar te krijgen hou ik me aanbevolen.
Verder valt het me op dat de WP elke keer dat ie overschakelt van Heat naar Heat +DHW de SWW run gaat lopen, ook als de temperatuur van het vat nog boven de ondergrens is.
Ik zou graag de SWW run binnen een bepaald tijdstip laten lopen enkel als de temperatuur onder het setpoint is... zeker in de zomer lijkt het me prima om maar eens in de 2 a 3 dagen sww te draaien...
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga er nog een keer induiken.Diedo70 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:57:
[...]
Klinkt wel bekend; ik heb hier ook even moeten stoeien om legionellarun op het externe element te krijgen en inmiddels werkt het, maar nog niet helemaal zoals ik voor ogen had.
De settings die je noemt staan bij mij ook zo.
- Mode moet uiteraard DHW of Heat +DHW zijn
- Mijn element in het boilervat (zelfde vat, non-HI versie) had geen aparte overload protection bedrading, enkel een draaiknopje/thermostaatje als droogkookbeveiliging. Heb het draaiknopje op maximaal gezet en in de WP een draadbrugje tussen de twee contacten OLP gezet (helemaal rechtsonder op het main pcb.
- external heater delay moet op een tijd staan dat de WP z'n SWW run nog niet heeft voltooid; dan komt het element erbij als die delay is verstreken na begin SWW run. (Ik heb em nu op 35 min staan)
In mijn beleving zou de WP het element pas moeten inschakelen als het vat 53 graden is, maar dat krijg ik tot nu toe nog niet voor elkaar... nu gaat het element ook tijdens gewone SWW run meedraaien na 35 minuten.
Als iemand wel de sleutel weet om dit voor elkaar te krijgen hou ik me aanbevolen.
Verder valt het me op dat de WP elke keer dat ie overschakelt van Heat naar Heat +DHW de SWW run gaat lopen, ook als de temperatuur van het vat nog boven het setpoint is.
Ik zou graag de SWW run binnen een bepaald tijdstip laten lopen enkel als de temperatuur onder het setpoint is... zeker in de zomer lijkt het me prima om maar eens in de 2 a 3 dagen sww te draaien...
Staat het doorverbinden van OLP toevallig ergens beschreven?
Vooral hier op het forum... niet in de meegeleverde documentatie...buzzlightyear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:02:
[...]
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga er nog een keer induiken.
Staat het doorverbinden van OLP toevallig ergens beschreven?
Hier dus bijvoorbeeld.FransvWoerkom schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:29:
[...]
Heb je het draadbrugje tussen CN6-1 en CN6-2 gezet? OLP Booster Heater oftewel droogkookbeveiliging tankverwarming.
Wellicht een goede om in de TS op te nemen? Daar staat nu alleen legionellarun met interne backupheater beschreven. Juist het draadbrugje in geval ontbreken OLP contacten in boiler element moet je maar net te weten komen.
[ Voor 29% gewijzigd door Diedo70 op 23-11-2022 21:35 ]
Hier op dezelfde dag (22/11) ook 18kWh. Wel over de hele 24 uur en gemeten door de Pana, dus tel er 10% bij op. Zonder SWW en bij een Ta van 32C. Schrik er ook van, maar ben nog optimale instellingen aan het uitzoeken.nikon. schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:00:
Optimalisatie vraag voor de kenners onder ons:
Ik vind dat mijn warmtepomp (Panasonic 7kw split) vrij veel stroom gebruikt per dag.
Als voorbeeld vandaag (tot nu toe, 18.50) 18 kWh verstookt om van 18 graden naar 20 graden te komen. Let wel, hij is op dit moment nog steeds niet op 20 graden.
Als ik bij de instellingen kijk zie ik dat de aanvoertemperatuur 42 graden is, retour 38 en de compressor rustig draait tussen de 25-30Hz.
Alleen de begane grond (keuken en woonkamer, gezamenlijk 55 m2) wordt verwarmd. De keuken is voorzien van vloerverwarming en een kleine radiator, de woonkamer heeft alleen een grote radiator. Huis is van begin 1970 met overal HR++ glas en gevel en dakisolatie. Het voelt ook niet koud aan in huis verder, maar ik verbaas me dus wel over het stroomverbruik.
Elk uur verbruikt hij gemiddeld rond de 800-1500W (dat klopt ook als ik de data check via m'n HomeWizard P1-meter). En het wordt dus wel langzaam warmer, maar wel te langzaam naar mijn zin.
Wat is jullie mening hierover? Moet ik de stooklijn aanpassen of ben ik dan duurder uit uiteindelijk? Ik heb echt geen idee.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Dan heb je maar 3.2 kwh meer verstookt dan de Master hier...Tiesert schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:41:
[...]
Hier op dezelfde dag (22/11) ook 18kWh. Wel over de hele 24 uur en gemeten door de Pana, dus tel er 10% bij op. Zonder SWW en bij een Ta van 32C. Schrik er ook van, maar ben nog optimale instellingen aan het uitzoeken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb een mechanische ventilatie type C in de winter gooi ik dus veel warmte naar buiten. Zou de efficiëntie van de warmtepomp omhoog gaan als ik de uitblaas van de ventilatie laat uitblazen richting de lucht aanzuig van de warmtepomp?
dat is ongeveer je hand uit het raam steken om te helpen afremmen.sjors333 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:03:
Ik zit al een tijdje met de volgende gedachte:
Ik heb een mechanische ventilatie type C in de winter gooi ik dus veel warmte naar buiten. Zou de efficiëntie van de warmtepomp omhoog gaan als ik de uitblaas van de ventilatie laat uitblazen richting de lucht aanzuig van de warmtepomp?
dus nee, dat doet niet echt wat.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-11-2022 23:10 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het simpele antwoord is ja.sjors333 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:03:
Ik zit al een tijdje met de volgende gedachte:
De vraag is alleen of de kosten, de arbeid en hoe het er uit gaat zien, het dat waard is 😋
Er zijn genoeg voorbeelden hier op tweakers te zien met geforceerde lucht aan en afvoeren. Het ziet er vaak niet uit en doet marginaal iets; ieder zo zijn ding.
Efficiënter is denk ik om je systeem type c om te bouwen naar type d.
Of een ventilatie warmtepomp op te hangen. Let op zijn ook minder type van die slecht werken en of veel geluid maken. De Inventum Modul Air achtige zijn volgens mij goede ervaringen mee en kun je als type c op hangen die dan max 1.7kw je cv systeem bij verwarmd en of je tapwater gaat maken.
Nadeel is dat al die opties duizenden euries kosten. Daar kan je een boel kWhtjes voor kopen. Dat krijg je nooit terugverdiend ten olzichte van gewoon ventileren. Al loont het zeker de moeite om te zien hoe hard je nu eigenlijk moet ventileren. Als die fan wat lager kan is dat natuurlijk wat laaghangend fruit....ErikVers schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:10:
[...]
Het simpele antwoord is ja.
De vraag is alleen of de kosten, de arbeid en hoe het er uit gaat zien, het dat waard is 😋
Er zijn genoeg voorbeelden hier op tweakers te zien met geforceerde lucht aan en afvoeren. Het ziet er vaak niet uit en doet marginaal iets; ieder zo zijn ding.
Efficiënter is denk ik om je systeem type c om te bouwen naar type d.
Of een ventilatie warmtepomp op te hangen. Let op zijn ook minder type van die slecht werken en of veel geluid maken. De Inventum Modul Air achtige zijn volgens mij goede ervaringen mee en kun je als type c op hangen die dan max 1.7kw je cv systeem bij verwarmd en of je tapwater gaat maken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wat jij stelt is onjuist. “Dat krijg je nooit terugverdiend”flippy schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:43:
[...]
Nadeel is dat al die opties duizenden euries kosten. Daar kan je een boel kWhtjes voor kopen. Dat krijg je nooit terugverdiend ten olzichte van gewoon ventileren. Al loont het zeker de moeite om te zien hoe hard je nu eigenlijk moet ventileren. Als die fan wat lager kan is dat natuurlijk wat laaghangend fruit....
Een WTW meerprijs is prima terug te verdienen. Zelfs binnen een aanzienlijke termijn. Het is offtopic dis zal hier geen warmteverliesberekening en calculaties gaan delen maar zoals jij het noteert kunnen mensen het idee krijgen dat je veronderstelling waar is. Zo is een salderingsregelings niet oneindig en is er een flinke energetische winst te behalen tussen type c en d. Met name als je voor een beneden verdieping toe past.
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2022 08:13 ]
Dan stuur je die berekening maar in een PB.ErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:00:
[...]
Wat jij stelt is onjuist. “Dat krijg je nooit terugverdiend”
Een WTW meerprijs is prima terug te verdienen. Zelfs binnen een aanzienlijke termijn. Het is offtopic dis zal hier geen warmteverliesberekening en calculaties gaan delen maar zoals jij het noteert kunnen mensen het idee krijgen dat je veronderstelling waar is. Zo is een salderingsregelings niet oneindig en is er een flinke energetische winst te behalen tussen type c en d. Met name als je voor een beneden verdieping toe past.
Voor dit soort topicoverstijgende ideeën is de Duurzame Kroeg:flippy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:38:
[...]
Dan stuur je die berekening maar in een PB.
De Duurzame Kroeg deel 4
Hallo KaDoos,KaDoos schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:26:
[...]
Wat de werkelijke afgifte zijn zul je waarschijnlijk toch met trial and error moeten uitproberen.
Geef een stooklijn in en kijk hoe de pomp reageerde.
We weten natuurlijk niet hoe je situatie precies is, je zegt zelf gebouwd, is dit nieuw of is het verbouw.
Als het nieuw is zou ik beginnen met Ta=25 bij Tb=15 en Ta=30 bij Tb= -10. Laat hem 1 of 2 dagen lopen en ga eventueel wat shiften met de Ta, je Tr volgt vanzelf.
Bedankt voor uw reactie, echter de gebruikte afkortingen zeggen me eerlijk niet zoveel en kan ik alleen maar naar raden.
Ta = temp. aanvoer?
Tb = temp. buiten?
Tr = temp. retour?
:strip_exif()/f/image/n4pnVhJivKj43Py5JkXbLaHx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wat ik in mijn bedieningspaneel zie en kan instellen icm met mijn gebrek aan kennis weet ik nog niet wat ik waar moet invullen.
Kunt u aub helpen.
Alvast bedankt.
Ta en Tr worden hier bekend verondersteld. Tb gebruik ik (bijna) nooit omdat binnen en buiten dezelfde beginletter hebben.Jlips schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:48:
[...]
Hallo KaDoos,
Bedankt voor uw reactie, echter de gebruikte afkortingen zeggen me eerlijk niet zoveel en kan ik alleen maar naar raden.
Ta = temp. aanvoer?
Tb = temp. buiten?
Tr = temp. retour?
[Afbeelding]
Dit is wat ik in mijn bedieningspaneel zie en kan instellen icm met mijn gebrek aan kennis weet ik nog niet wat ik waar moet invullen.
Kunt u aub helpen.
Alvast bedankt.
De menu's zijn niet intuïtief, althans niet voor iemand die DOS, Windows of Android gewend is. Met de pijltjestoetsen kun je een knop op het scherm selecteren. Daarom staat er onderaan het scherm Select en een plaatje van de pijltjestoetsen. Met de middelste toets kun je die selectie bevestigen. Dan wordt deze knop actief, wat je kunt zien aan de witte letters op zwarte achtergrond en er staan nieuwe betekenissen van de pijltjestoetsen onderaan het scherm. Naar boven en beneden hier voor het verhogen of verlagen van de betreffende temperatuur. Als je die bevestigt, kom je weer in het scherm waar je een knop kunt selecteren. Uiteindelijk, als geen knop meer geselecteerd is, verlaat je dit menu met de bevestigen toets of als je alleen maar aan het oefenen of kijken was, met de knop Terug linksboven.
ja sorry was voor @MikeyMan bedoeld.ErikVers schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:51:
[...]
Help me ff; 3x zoveel stroomverbruik tov wat?
Moest je wellicht iemand anders taggen??
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Maar toch nog best korte runs. Elke keer als de TA en Tr elkaar net genaderd zijn, stopt de Pana ermee.
- kan hij zijn warmte niet kwijt waardoor de Tr snel weer even hoog is als Ta?
- is de dT niet goed (die kan ik overigens niet instellen bij aansturing obv watertemperatuur)
- is de minimumcapaciteit van de Pana te hoog voor de huidige Tb?
- is de afgiftecapaciteit te klein (vloerverwarming 110m2) Ik heb bij de groene cirkel geprobeerd om boven radiatoren open te gooien (die ik liever uit heb staan trouwens), maar dat gaf maar eventjes effect.
- moet de Ta juist omhoog om de afgifte van de vloer te vergroten?
- moet ik de stooklijn omhoog shiften als ik meet dat de Tr te hoog oploopt?
Wat is er volgens jullie aan de hand en wat zou ik kunnen proberen? Dank voor het meedenken!
:strip_exif()/f/image/b1NZZbm6iBGkrxbcvrlirGCx.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie:12KW T-cap. 200L parallel buffer, beneden 110m2 vv, boven 8 radiatoren (type 21, meestal uit), stooklijn op watertemperatuur. Pompsnelheiden (pomp WP, na buffer en bij de vloerverdeler) zijn gesynced, waarbij de Pana iets meer water in de buffer pompt dan de bufferpomp eruit), vaste flow van 20L/min.
[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 24-11-2022 14:54 ]
Nu heb ik een vraag over de bekabeling en afzekering van de delen. Al wat reacties hierover gelezen maar nog niet helemaal duidelijk. Mijn elektricien zegt dat ik mogelijk een verzwaring nodig ben. Ik heb 3 x25A aansluiting.
Het buitendeel zou met 25A moeten worden afgezekerd en binnendeel met 16A.
Nu las ik dat sommigen een 20A toepassen of zelfs een 16A? Kan iemand dit bevestigen? Dan beide delen op een aparte fase?
En moet ik dan twee kabels trekken? Een voor binnen en een voor buitendeel? Ik schat het buitendeel op ca. 20 meter. Welke diameters adviseren jullie?
@TiesertGebruiker 2 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:58:
Mijn Pana ADC09JE5C-1-S kit is vandaag op transport gegaan. Online besteld bij de bekende Spaanse webwinkel. Het is een 1-fase pomp.
Nu heb ik een vraag over de bekabeling en afzekering van de delen. Al wat reacties hierover gelezen maar nog niet helemaal duidelijk. Mijn elektricien zegt dat ik mogelijk een verzwaring nodig ben. Ik heb 3 x25A aansluiting.
Nu las ik dat sommigen een 20A toepassen of zelfs een 16A? Kan iemand dit bevestigen? Dan beide delen op een aparte fase?
En moet ik dan twee kabels trekken? Een voor binnen en een voor buitendeel? Ik schat het buitendeel op ca. 20 meter. Welke diameters adviseren jullie?
Lijkt mij een veel te zware pomp.
Waarom is je Ta zo hoog, heb je nog een verdeler met pomp?
Hoe oud is het huis en hoe is de vvw gelegd?
Hoe ben je op de 12 kW T-cap gekomen???
Volgens mij quote je de verkeerde hierKaDoos schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:41:
[...]
Lijkt mij een veel te zware pomp.
Waarom is je Ta zo hoog, heb je nog een verdeler met pomp?
Hoe oud is het huis en hoe is de vvw gelegd?
Hoe ben je op de 12 kW T-cap gekomen???
Nomen nescio
Gaat er wel voldoende warmte de vloer in?? Ta en Tr van de vloer?? Sommige open verdelers moeten een hogere temperatuur hebben om vol open te gaan.Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:48:
Ik heb de Pana inmiddels draaien op watertemperatuur met een stooklijn. De stooklijn kan ik shiften op basis van de kamertemperatuur mbv een gevoelige thermostaat en een LUA script icm IFTTT. Voor een rustige werking bepaal ik de gemiddelde kamertemperatuur over een periode van 10 minuten. Ik draai op QM3 als de buitentemperatuur boven de 1 graden ligt. Werkt goed.
Maar toch nog best korte runs. Elke keer als de TA en Tr elkaar net genaderd zijn, stopt de Pana ermee.
- is de dT niet goed (die kan ik overigens niet instellen bij aansturing obv watertemperatuur)
- is de afgiftecapaciteit te klein (vloerverwarming 110m2) Ik heb bij de groene cirkel geprobeerd om boven radiatoren open te gooien (die ik liever uit heb staan trouwens), maar dat gaf maar eventjes effect.
Wat is er volgens jullie aan de hand en wat zou ik kunnen proberen? Dank voor het meedenken!
[Afbeelding]
Situatie:12KW T-cap. 200L parallel buffer, beneden 110m2 vv, boven 8 radiatoren (type 21, meestal uit), stooklijn op watertemperatuur. Pompsnelheiden (pomp WP, na buffer en bij de vloerverdeler) zijn gesynced, waarbij de Pana iets meer water in de buffer pompt dan de bufferpomp eruit), vaste flow van 20L/min.
Ik schrok al dacht ff daar ga ik als COP winnaar
Nouja, als je vloer maar lekker warm is tochErikVers schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:25:
[...]
Ik schrok al dacht ff daar ga ik als COP winnaaral dat verwarmen met de deur open in november voor niks gedaan anders :-)
Je pomp kan inderdaad zijn warmte niet kwijt. te zien aan het feit dat de pomp op de laagstmogelijke frequentie draait.Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:48:
Ik heb de Pana inmiddels draaien op watertemperatuur met een stooklijn. De stooklijn kan ik shiften op basis van de kamertemperatuur mbv een gevoelige thermostaat en een LUA script icm IFTTT. Voor een rustige werking bepaal ik de gemiddelde kamertemperatuur over een periode van 10 minuten.
[Afbeelding]
Zoals hierboven aangegeven eerst kijken of je vloer de warmte kwijt kan.
Aangezien je een buffer hebt: wat is je pompsnelheid van je WP en wat is die bij je secundaire pomp?
Het is mijn ogen vrij simpel: je 12KW t-cap kan zijn warmte niet kwijt.Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:48:
Ik heb de Pana inmiddels draaien op watertemperatuur met een stooklijn. De stooklijn kan ik shiften op basis van de kamertemperatuur mbv een gevoelige thermostaat en een LUA script icm IFTTT. Voor een rustige werking bepaal ik de gemiddelde kamertemperatuur over een periode van 10 minuten. Ik draai op QM3 als de buitentemperatuur boven de 1 graden ligt. Werkt goed.
[Afbeelding]
Je ziet aan de compressor dat hij steeds netjes terug moduleert maar de ta blijft oplopen. Als je je target temp erbij zou plakken zul je zien dat hij daarboven zit en dus uit gaat schakelen.
Oplossing kan zijn de afgifte vergroten of je ingestelde temperaturen van je stooklijn verhogen.
Je geeft zelf al aan de Pana meer flow heeft dan je secundaire systeem, vanwaar die keuze? Dan weet je vooraf al dat de buffer dus te vol komt te zitten. Je kan dus je flow in secundaire verhogen of in de pana van vaste flow afhalen. Wellicht ontstaat er dan ook meer ruimte voor moduleren. (ken de minimale en de actuele opwekking van de 12kw tcap niet)
Het buffervat doet precies waarvoor het bedoeld is. Een interface vormen tussen energie-opwekking en energie-gebruik.Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:48:
[Afbeelding]
Vergelijk het met ons stroomnet. Er zijn elektriciteitscentrales en elekriciteitsafnemers. De interface (afgezien van leidingen en transformatoren) is de meterkast waar 230/400V binnenkomt en 230/400V apparaten zitten aangesloten. Het is niet zo dat jij, als je het licht aandoet, eerst de centrale moet bellen dat ze een extra kool op het vuur moeten gooien. Door het licht aan te doen, worden spanning en frequentie van het net ietsje lager. De centrale meet dat en de regelaar geeft een beetje extra gas.
( Voor degenen die niet geloven dat de centrales dat kunnen meten: er zijn er veel, en de meeste hebben een zware rotor waar aardig wat rotatie-energie in zit. Die reageren het eerst door langzamer te gaan draaien waardoor de netfrequentie afneemt)
Wat de netspanning is in het elektriciteitsnetwerk is de buffervat-temperatuur bij je warmtepomp. Als er meer warmtegebruik is dan opwekking, dan verliest het buffervat warmte en gaat de gemiddelde temperatuur omlaag. Omgekeerd gaat de gemiddelde temperatuur omhoog als er minder wordt gebruikt dan opgewekt. Dat laatste zie je in je grafiek gebeuren: de retourtemperatuur uit je huis wordt hoger dus de gemiddelde temperatuur in je vat nadert de Ta van de warmtepomp dus die stopt omdat hij met zijn vermogen onder het minimum komt. Tenzij je een probleem hebt aan de afgiftekant met te koude vloer of radiatoren, zou ik blij zijn met dit gedrag. Een warmtepomp die uit gaat gebruikt ook geen elektriciteit!
De pomp van de Pana iets boven de 20L/min, de secundaire pomp na het buffer 20L/min (constante druk stand 2, Alpha 1) en in de vloer ook 20L/min (constante druk stand 2, Alpha 2)Motorfret schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:30:
[...]
Je pomp kan inderdaad zijn warmte niet kwijt. te zien aan het feit dat de pomp op de laagstmogelijke frequentie draait.
Zoals hierboven aangegeven eerst kijken of je vloer de warmte kwijt kan.
Aangezien je een buffer hebt: wat is je pompsnelheid van je WP en wat is die bij je secundaire pomp?
zoals anderen ook al zeggen: je WP kan zijn warmte niet kwijt.Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:48:
[Afbeelding]
oplossingen zijn relatief simpel: die 200L buffer is practisch gezien zinloos met een 12kW, die ros je er in enkele minuten doorheen zoals je ook ziet op je grafieken. je naregeling op je vloer (als je die hebt) moet weg en je verdeler moet gewoon een gesloten verdeler worden en de WP moet gewoon direct de vloer in gaan zodat je WP de vloer als buffer kan gebruiken. 110m2 is al erg weinig voor een 12kW unit dus het is belangrijk om hem elke hulp te geven die hij kan krijgen. zoizo nog de radiatoren boven op een kiertje zetten op zijn minst. als je creactief wilt doen kan je de tank in serie zetten maar dat is voor een 12kW ook vrij nutteloos aangezien hij dan langer op hoger vermogen blijft lopen en voor het ontdooien gebruikt hij het water toch niet.
maar belangrijkste is zorgen dat die vloer meer warmte/liters gaat accepteren zodat je lager in je stooklijn kan en de geproduceerde warmte asap in de vloer dumpt.
QM3 nekt de unit wel maar je levert nog meer COP in dan je al doet. je kan dan beter proberen met de 0-10V regeling (extra print nodig als je geen heisamon hebt) om hem hardhandig op minimaal vermogen te blokkeren om langere runs te forceren.
in de tussentijd eventueel rondshoppen naar een kleiner model.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-11-2022 18:45 ]
Ik denk inderdaad dat je naar een gesloten verdeler toe moet. Je kan proberen je delta t steeds iets te verhogen en probeer uit hoe hoog je minimale ta moet zijn. Als je een piek krijgt bij de start moet je de temp van de laagste buiten temp in de war verlagen.
Ik heb nu zonder zelf te shiften toch een hele rustige run. Natuurlijk moet ik langer testen om te zien hoe het zich houd bij verschillende buiten temperaturen. Dus nog te vroeg om conclusies te trekken
/f/image/W4hHNzwXsIFfZ8fj5BxDegBQ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DsmwBrQHiO5SkSWNOfW0DOwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je links en rechts van je buffervat dezelfde flow hebt, dan gaat er dus geen flow door je buffervat enTiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:22:
[...]
De pomp van de Pana iets boven de 20L/min, de secundaire pomp na het buffer 20L/min (constante druk stand 2, Alpha 1) en in de vloer ook 20L/min (constante druk stand 2, Alpha 2)
dan kun je het buffervat ook dicht zetten. Dat buffervat moet energie opnemen uit de warmtepomp die later wordt afgegeven aan je vloer. Als je de warmtepomp constant (op minimum) wilt laten lopen, dan ben je verplicht om al die warmte aan de andere kant van die buffer af te nemen. Dat kost je dan 24kWh per dag en je moet vaak de ramen open zetten. Of je moet het niet erg vinden dat de warmtepomp er vaak een uur mee stopt. Wat je in ieder geval niet moet doen is als je een probleem met de warmtepomp hebt, dat bij het afgiftesysteem proberen op te lossen of omgekeerd. Dan zit altijd het buffervat in de weg.
[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-11-2022 20:00 ]
Gevoelsmatig blijft hij nog wel wat te lang aan als we niet thuis zijn en in de nacht. Uiteindelijk laat ik hem nu dus aan bij Tb<10 graden om te voorkomen dat ik mijn warmtebuffer in de vloer verlies en ik op een te hoge frequentie moet draaien om de boel weer warm te krijgen als hij terugzakt (als hij dat dan al redt).
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Gevoelsmatig moet hij sowieso aanblijven bij de temperaturen zoals die van afgelopen weekend maar nu het vandaag weer de hele dag 8-9 graden is voelt het toch een soort van zonde om het te laten draaien als ik de hele dag niet thuis ben. Wat houden jullie aan als maximale temperatuur om hem aan te laten?
Hij draait wel echt vreselijk rustig zo dus op zich qua stabiliteit nu niks te klagen:
/f/image/THs9f0t00jDnlYa92RIqXdoo.png?f=fotoalbum_large)
De buitenunit zit met de voedingskabel aangesloten op de binnenunit. De binnenunit zit met 2 kabels aangesloten op twee groepen in de groepenkast. Op de ene groep loopt maximaal 13A en de andere maximaal 15,9A. Beide groepen kunnen dus worden gezekerd met 16A automaten. Ik zou ze op twee verschillende fasen zettenGebruiker 2 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:58:
Mijn Pana ADC09JE5C-1-S kit is vandaag op transport gegaan. Online besteld bij de bekende Spaanse webwinkel. Het is een 1-fase pomp.
Zie Service Manual blz. 25
https://www.climadirect.c...en/service-manual-499.pdf
Ja sorry, even te snel geweest. Ik heb Tiesert er even bijgezet.
Wat is tb?Niltag schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:40:
Ga hier inmiddels het tweede jaar in met de 9kW J-serie. Vorig jaar na de tips hier uiteindelijk een hele mooie WAR kunnen instellen waarbij het bij vrijwel elke Tb netjes tussen de 21 en 22 graden is binnen. Pomp blijft nu aan zolang Tb < 10 graden en de temperatuur in de woonkamer <22,5.
Gevoelsmatig blijft hij nog wel wat te lang aan als we niet thuis zijn en in de nacht. Uiteindelijk laat ik hem nu dus aan bij Tb<10 graden om te voorkomen dat ik mijn warmtebuffer in de vloer verlies en ik op een te hoge frequentie moet draaien om de boel weer warm te krijgen als hij terugzakt (als hij dat dan al redt).
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Gevoelsmatig moet hij sowieso aanblijven bij de temperaturen zoals die van afgelopen weekend maar nu het vandaag weer de hele dag 8-9 graden is voelt het toch een soort van zonde om het te laten draaien als ik de hele dag niet thuis ben. Wat houden jullie aan als maximale temperatuur om hem aan te laten?
Hij draait wel echt vreselijk rustig zo dus op zich qua stabiliteit nu niks te klagen:
[Afbeelding]
Ta, tr en td ken ik.
Ah ok...
Wat voor stooklijn draai je nu op dan?
-10 / 36 -> 15 / 28.MikeyMan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:55:
[...]
Ah ok...
Wat voor stooklijn draai je nu op dan?
Daarnaast een vrij proefondervindelijke aan/uit regeling via Home-assistent / Heishamon waarbij dus 1 van de regels is altijd aan blijven zolang de buitentemperatuur lager dan 10 graden is. In het begin deed ik hem dus altijd uit van 23:00 - 6:00 en van 9:00 - 15:00 tijdens werkdagen. Zodra de buitentemperatuur dan lager werd merkte ik dat hij bij het 'aan slaan' om 6:00 en 15:00 dan veel te veel moeite had om de boel op temperatuur te krijgen. Hij stond urenlang op hoge frequenties te draaien en de temperatuur ging slechts heel langszaam omhoog. Daarna kreeg ik hier dus de tip om hem dan gewoon aan te laten. Hierna is hij veel rustiger gaan draaien en houdt hij het ook veel beter warm op een lagere frequentie bij lagere buitentemperaturen.
Wat ik me nu dus afvraag is hoe wat anderen als grens hanteren. Zet je hem in de winter uit bij afwezigheid / nacht en zo ja, vanaf welke temperatuur buiten laten jullie hem dan wel doordraaien? Of gewoon de hele winter aan laten? Ben van plan nu eens te gaan kijken wat er gebeurt als ik die 10 naar 7 graden verlaag ofzo.
Een nachtverlaging waarbij ik de stooklijn shift heeft naar mijn idee niet zoveel zin omdat hij toch al op zijn laagste vermogen draait.
[ Voor 11% gewijzigd door Niltag op 24-11-2022 22:08 ]
Dank voor alle reacties en het meedenken! Hieronder probeer ik jullie vervolgvragen te beantwoorden.flippy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:36:
[...]
zoals anderen ook al zeggen: je WP kan zijn warmte niet kwijt.
oplossingen zijn relatief simpel: die 200L buffer is practisch gezien zinloos met een 12kW, die ros je er in enkele minuten doorheen zoals je ook ziet op je grafieken. je naregeling op je vloer (als je die hebt) moet weg en je verdeler moet gewoon een gesloten verdeler worden en de WP moet gewoon direct de vloer in gaan zodat je WP de vloer als buffer kan gebruiken. 110m2 is al erg weinig voor een 12kW unit dus het is belangrijk om hem elke hulp te geven die hij kan krijgen. zoizo nog de radiatoren boven op een kiertje zetten op zijn minst. als je creactief wilt doen kan je de tank in serie zetten maar dat is voor een 12kW ook vrij nutteloos aangezien hij dan langer op hoger vermogen blijft lopen en voor het ontdooien gebruikt hij het water toch niet.
maar belangrijkste is zorgen dat die vloer meer warmte/liters gaat accepteren zodat je lager in je stooklijn kan en de geproduceerde warmte asap in de vloer dumpt.
QM3 nekt de unit wel maar je levert nog meer COP in dan je al doet. je kan dan beter proberen met de 0-10V regeling (extra print nodig als je geen heisamon hebt) om hem hardhandig op minimaal vermogen te blokkeren om langere runs te forceren.
in de tussentijd eventueel rondshoppen naar een kleiner model.
@KaDoos Het zou een te zware pomp kunnen zijn. We zijn in de berekening uitgekomen rond 10KW op basis van LT testen in de winter en gasverbruik/graaddagen, en gekozen voor 12. Het huis is uit 1844 maar natuurlijk ook gerenoveerd. De vvw lag er al in, ik heb geen details.
@Carboy54 Ja, dat is een goede vraag. De Ta en Tr bij de verdeler liggen meestal zeer dicht bij elkaar. Daar zit bijna nooit een gezonde delta T bij. De verdeler is omgebouwd, dus thermostaat er tussen uit. De pomp zit er nog wel.
@Motorfret De pompsnelheid ligt iets boven de 20L/min bij de WP en rond de 20L/min op de tweede en derde pomp. Constante druk stand 2 op een Grundfos Alpha 1 en 2.
@ErikVers mooie observatie, de compressor moduleert terug en de Ta blijft oplopen. De Targettemp is dan afhankelijk van de Tb, neem ik aan bij een stooklijn. Denk dat het water op dit moment zo'n 32C is, en ik dan via mijn script shift als de kamertemperatuur te ver op- of terugloop. Mbt de flow redeneerde ik dat de buffer meer warm water aangeleverd moet krijgen dan eruit gepompt wordt, omdat ik anders meer retour-water ga meepompen en de vloer dus afkoelt. Ik begrijp van jou dat de buffer juist niet te vol moet zitten met vers warm water van de Pana?
@FransvWoerkom mooie uitleg en uitgebreide toelichting in je beide berichten dank je wel. Begrijp ik het goed dat jij het zo zou laten zoals het nu is?
@bbbrumbrum Ik heb drie pompen... tja... de eerste zit in de Pana, de tweede komt (volgens mij) vanzelfsprekend na het buffervat, en er zit er nog eentje bij de omgebouwde vloerverdeler waar de thermostaatknop weggehaald is. Ik heb begrepen dat de leiding naar de verdeler te beperkt is om de pomp ook weg te kunnen halen.
@flippy dank voor je uitgebreide analyse en visie op onze situatie. Ik heb een Heishamon liggen maar door beperkte kennis nog niet geinstalleerd. De Pana is nieuw en ik wilde nu eerst leren wat er gebeurt en vooral waarom. Jullie reacties helpen daar enorm bij. Ik had al eens gehoord dat je met die kaart op minimaal vermogen kan draaien, dat klinkt interessant. Ik ga er naar kijken. Een andere Pana lijkt me nog wat voorbarig. De capaciteit is nu niet optimaal bij relatief zacht weer, maar we moeten ook een strengere winter door kunnen komen. Heb een jaar gewacht op levering van deze Pana, nou moet hij het gaan doen ook ;-)
@-NRG- Tjemig wat een verschil tussen jou en mijn grafiek! En dat bij bijna 50Hz? Dank ook voor het delen van je instellingen. Wat ik nog niet begrijp, ik kan geen delta T instellen als ik op basis van een stooklijn draai obv watertemperatuur. Jij hebt dan een stooklijn icm de interne thermostaat? Maar dat ding heeft een joekel van een hysteresis, dus hoe los je dat dan om? Kan ook zijn dat ik iets vreselijk over het hoofd zie waardoor de combi stooklijn/watertemp/delta-t toch is in te stellen.
een nobel streven maar hoe denk je precies ook maar in de buurt te komen van die 12kW? met 100m2 aan vloer zal je nog moeite hebben om de helft daarvan kwijt te raken.Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:18:
[...]maar we moeten ook een strengere winter door kunnen komen.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 24-11-2022 22:20 ]
Als het echt koud wordt moet ik boven ook gaan bijverwarmen. Daar heb ik 9 radiatoren type 21/22 hangen. Hebben op basis van de @koevlaas2 formule de benodigde capaciteit berekend, ik was me toen niet bewust dat het afgiftesysteem daarbij een beperking zou kunnen vormen.flippy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:19:
[...]
een nobel streven maar hoe denk je precies ook maar in de buurt te komen van die 12kW? met 100m2 aan vloer zal je nog moeite hebben om de helft daarvan kwijt te raken.
Belangrijkste voor nu is zorgen voor een goede deltaT op je vloer/afgifte. 20% is het doel 👍Tiesert schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:18:
[...]
Dank voor alle reacties en het meedenken! Hieronder probeer ik jullie vervolgvragen te beantwoorden.
@KaDoos Het zou een te zware pomp kunnen zijn. We zijn in de berekening uitgekomen rond 10KW op basis van LT testen in de winter en gasverbruik/graaddagen, en gekozen voor 12. Het huis is uit 1844 maar natuurlijk ook gerenoveerd. De vvw lag er al in, ik heb geen details.
@Carboy54 Ja, dat is een goede vraag. De Ta en Tr bij de verdeler liggen meestal zeer dicht bij elkaar. Daar zit bijna nooit een gezonde delta T bij. De verdeler is omgebouwd, dus thermostaat er tussen uit. De pomp zit er nog wel.
@Motorfret De pompsnelheid ligt iets boven de 20L/min bij de WP en rond de 20L/min op de tweede en derde pomp. Constante druk stand 2 op een Grundfos Alpha 1 en 2.
@ErikVers mooie observatie, de compressor moduleert terug en de Ta blijft oplopen. De Targettemp is dan afhankelijk van de Tb, neem ik aan bij een stooklijn. Denk dat het water op dit moment zo'n 32C is, en ik dan via mijn script shift als de kamertemperatuur te ver op- of terugloop. Mbt de flow redeneerde ik dat de buffer meer warm water aangeleverd moet krijgen dan eruit gepompt wordt, omdat ik anders meer retour-water ga meepompen en de vloer dus afkoelt. Ik begrijp van jou dat de buffer juist niet te vol moet zitten met vers warm water van de Pana?
@FransvWoerkom mooie uitleg en uitgebreide toelichting in je beide berichten dank je wel. Begrijp ik het goed dat jij het zo zou laten zoals het nu is?
@bbbrumbrum Ik heb drie pompen... tja... de eerste zit in de Pana, de tweede komt (volgens mij) vanzelfsprekend na het buffervat, en er zit er nog eentje bij de omgebouwde vloerverdeler waar de thermostaatknop weggehaald is. Ik heb begrepen dat de leiding naar de verdeler te beperkt is om de pomp ook weg te kunnen halen.
@flippy dank voor je uitgebreide analyse en visie op onze situatie. Ik heb een Heishamon liggen maar door beperkte kennis nog niet geinstalleerd. De Pana is nieuw en ik wilde nu eerst leren wat er gebeurt en vooral waarom. Jullie reacties helpen daar enorm bij. Ik had al eens gehoord dat je met die kaart op minimaal vermogen kan draaien, dat klinkt interessant. Ik ga er naar kijken. Een andere Pana lijkt me nog wat voorbarig. De capaciteit is nu niet optimaal bij relatief zacht weer, maar we moeten ook een strengere winter door kunnen komen. Heb een jaar gewacht op levering van deze Pana, nou moet hij het gaan doen ook ;-)
@-NRG- Tjemig wat een verschil tussen jou en mijn grafiek! En dat bij bijna 50Hz? Dank ook voor het delen van je instellingen. Wat ik nog niet begrijp, ik kan geen delta T instellen als ik op basis van een stooklijn draai obv watertemperatuur. Jij hebt dan een stooklijn icm de interne thermostaat? Maar dat ding heeft een joekel van een hysteresis, dus hoe los je dat dan om? Kan ook zijn dat ik iets vreselijk over het hoofd zie waardoor de combi stooklijn/watertemp/delta-t toch is in te stellen.
Ta30/Tr24 niet altijd haalbaar maar wel een mooi streven. Zou als eerste die verdeler vervangen voor een gesloten. Is een kleine (heima24) investering en vaak kun je zo de eurokonus koppelingen overzetten.
Wat betreft buffer laden of ontladen zal normaal met goede deltaT niet zo krap gaan op flow verschil want dat compenseert hij dan met een andere aanvoer temp.
Als bijvoorbeeld meer wordt afgenomen dan geladen met exact dezelfde deltaT dan zal automatisch de warmtepomp harder moeten werken. (Water koelt meer af dus moet een grotere warmte gaan opwekken)
Een goede test voor nu is stoppen met 24-7 draaien. Laat je vloer en buffer wat afkoelen en laat hem tussen 10:00 en 23:00 draaien. Dan heeft tenminste wat te doen. Uiteraard blijft de vraag of hij zijn warmte dan kwijt kan, zo niet zal je stooklijn omhoog moeten voor meer afgifte maar je vloer wil je niet te heet stoken uiteraard.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2022 22:49 ]
Dit topic is gesloten.