Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 134 Laatste
Acties:
  • 777.110 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
MikeyMan schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:41:
[...]

Goed dat je het zegt. Zie dat ie bij mij vanmorgen ook vier keer is aan gegaan.

Los van deze instelling zou ie toch aan moeten gaan als ie het zonder heater niet meer voor elkaar krijgt toch?
Dit snap ik niet helemaal, de heater kan helpen als je wp niet genoeg vermogen heeft om de doel Ta te halen.
Dit komt voor als de buiten temp erg laag is en je wp eigenlijk iets te klein is.
De heater wordt ook gebruikt bij een defrost als je alleen vvw hebt, dit zal bij jou het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KaDoos schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:54:
[...]

Dit snap ik niet helemaal, de heater kan helpen als je wp niet genoeg vermogen heeft om de doel Ta te halen.
Dit komt voor als de buiten temp erg laag is en je wp eigenlijk iets te klein is.
De heater wordt ook gebruikt bij een defrost als je alleen vvw hebt, dit zal bij jou het geval zijn.
Ik dacht dat ie ook aan de hand van de Ta/Tr inschakelt. Als ie een x aantal minuten z'n temperaturen niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

KaDoos schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:54:
[...]

Ook als je alleen maar radiatoren hebt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC-yxybmWox3SEBSG1MG47o0tX0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/g7vOGvajTW5yOCexGODPbwOO.png?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:51

hnq

Ook hier eerste serieuze test voor de wp. Exciting. Betrap mezelf erop dat ik wel heel vaak de service cloud ff check :)
Hieronder de cijfertjes op de controller. Ik realiseer me dat die (erg) onnauwkeurig zijn, maar dit overtreft toch wel mijn verwachtingen. Of is deze monitoring zo onnauwkeurig dat er geen enkele conclusie aan verbonden mag worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGXT80XXugfI6dSvJveLME9UOoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2Yc8q2gVcSvTMSqUPIRCycT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezD3fEwtA0d3Qvqu9oPLy7JCDs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQiNimWyOcH0fdeI2pubiy8p.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
FransvWoerkom schreef op zondag 20 november 2022 @ 01:20:
[...]

Als je op de controller 160kWh en COP 3.7 afleest, dan moet er ook gebruikt 43.2 kWh staan. Omdat de controller meestal te optimistisch is over het stroomverbruik, zou ik twijfelen aan het gemeten stroomverbruik volgens de kWh meter. Tenzij de pana de backup heater heeft gebruikt en het verbruik daarvan niet wordt meegeteld in je kWh meter.
Ja, dat klopt wel ongeveer. Was niet stipt om 0:00 uur naar beneden gelopen om op de controller te kijken, en kijk net terug bij de gegevens van gisteren. De kWh-meter hou ik bij in een overzicht. De backup heater heeft een eigen kWh-meter en die heeft niets geteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 20-11-2022 10:24 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
The-Source schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:19:
zojuist de instellingen van de heater opties bekeken, deze stond op 0c en ja met een buitentemperatuur onder 0 doet de wp wat ingesteld staat...
nu deze optie op -8 gezet, eens kijken hoe dat verloopt.
volgens mij bedoelt panasonic met deze heater de wp zelf en niet de backup-heater.
ze halen heater en heating nog wel eens door elkaar.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MikeyMan schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:56:
[...]

Ik dacht dat ie ook aan de hand van de Ta/Tr inschakelt. Als ie een x aantal minuten z'n temperaturen niet haalt.
Ta onder de 27 graden of als het -10 is buiten. dan doet ie het ongeacht de watertemperatuur.

tenzij je de heater uit hebt gezet in het menu, dan krijg je gewoon een foutcode en mag je de rest zelf doen...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 20-11-2022 10:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Tinkerer84 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:43:
[...]

Je haalt theoretisch maximaal 9,8 kWh uit 1 m3 gas. Dus die 160 kWh is equivalent aan minimaal 16 m3 gas.
Ja, mee eens. Ik rekende met 8,8 als factor en 3,2 als aannemlijke COP, maar inderdaad hanteren we dezelfde berekening: 40 * 4 / 9,8 = 16m3. Of 40 * 3,2 / 8,8 = 14,5m3.

Ik probeerde aan te geven dat ik uit het verleden weet dat op een dag als deze ik max. 12m3 zou verwachten dus dus dat m'n nieuwe Pana nog wat teveel energie vreet om het huis warm te houden. Ik ga dus verder op zoek naar verbeteringen. Dank voor het meedenken.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:41:
Goed dat je het zegt. Zie dat ie bij mij vanmorgen ook vier keer is aan gegaan.

Los van deze instelling zou ie toch aan moeten gaan als ie het zonder heater niet meer voor elkaar krijgt toch?
Die stomme bijverwarmers moet je gewoon uitzetten. Als ze aan gaan verkwisten ze enorm veel stroom en ze zijn een ramp voor de netstabiliteit. Vaak gaan ze al aan als de WP vindt dat het opwarmen van je huis iets te lang duurt, terwijl dat in de praktijk helemaal niet erg is.
En als je ze bij langdurige kou alsnog nodig hebt, heb je gewoon een te kleine WP gekocht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hnq schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:17:
Ook hier eerste serieuze test voor de wp. Exciting. Betrap mezelf erop dat ik wel heel vaak de service cloud ff check :)
Hieronder de cijfertjes op de controller. Ik realiseer me dat die (erg) onnauwkeurig zijn, maar dit overtreft toch wel mijn verwachtingen. Of is deze monitoring zo onnauwkeurig dat er geen enkele conclusie aan verbonden mag worden?
Zoals al vaak genoemd is het energieverbruik wat Panasonic zelf meet waanzinnig onnauwkeurig. Hier kun je dus geen conclusies aan verbinden.
Tip: Installeer een externe kWh meter voor je WP.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
hnq schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn pana gaf gisteren een verbruik aan van 14kWh. Het gemeten verbruik was 18,095kWh. Tel uit je winst. _/-\o_
Als je in de service Cloud het amperage opzoekt en dat vermenigvuldigt met 230 zit je al wat dichter bij het echte verbruik. @KaDoos was daar mee bezig. Bij mij scheelt het dan nog ongeveer 10%, nog steeds te optimistisch maar wel beter dan die meer dan 20%

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 20-11-2022 11:02 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:45:
[...]

Die stomme bijverwarmers moet je gewoon uitzetten. Als ze aan gaan verkwisten ze enorm veel stroom en ze zijn een ramp voor de netstabiliteit. Vaak gaan ze al aan als de WP vindt dat het opwarmen van je huis iets te lang duurt, terwijl dat in de praktijk helemaal niet erg is.
En als je ze bij langdurige kou alsnog nodig hebt, heb je gewoon een te kleine WP gekocht.
Ja, mijn logica was dat ie het zelf wel zou weten als het nodig is, maar ik ga hem inderdaad maar op -20 zetten. Dat zal het niet snel worden.

Overigens; zelfs tijdens een defrost op 85hz hoor ik het ding vanaf de straat helemaal niet. Weet niet of ie nog hoger kan, maar het valt me 100% mee hoe weinig geluid er vanaf komt.

Moet wel zeggen dat ik aardig wat defrosts heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqok3d5rdhvV8JUK4BgMZElERGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOJhStIUPtIixtmuNvlmjd4K.png?f=fotoalbum_large

Verbruik gaat ook wel heel erg hard :X ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_1GlrrjcRpq5dq3Y4oc_BXj4-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zn5o4V3nLEq6ZIOTjaZMg32E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 20-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
flippy schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:30:
[...]

Ta onder de 27 graden of als het -10 is buiten. dan doet ie het ongeacht de watertemperatuur.

tenzij je de heater uit hebt gezet in het menu, dan krijg je gewoon een foutcode en mag je de rest zelf doen...
Als je de heater uitzet dan je krijgt dus die foutcode/melding; gaat de wp wel gewoon door? Stel dat TA onder 27 gewoon voldoende is voor verwarming bij - 10? Kun je die parameters indien nodig wijzigen om de melding pas later te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:12
MikeyMan schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:03:
[...]

Ja, mijn logica was dat ie het zelf wel zou weten als het nodig is, maar ik ga hem inderdaad maar op -20 zetten. Dat zal het niet snel worden.

Overigens; zelfs tijdens een defrost op 85hz hoor ik het ding vanaf de straat helemaal niet. Weet niet of ie nog hoger kan, maar het valt me 100% mee hoe weinig geluid er vanaf komt.

[Afbeelding]

Verbruik gaat ook wel heel erg hard :X ..
[Afbeelding]
Hoe ver staat hij dan vanaf de straat?

Hier hoorde ik vanmorgen wel een lichte brom binnen toen hij continue op 60Hz draaide.

Op ca. 12 meter afstand hoorde ik hem dan buiten ook nog. Echter wel zo zacht dat dat een langsrijden auto hem ruim overstemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rykers schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:11:
[...]

Hoe ver staat hij dan vanaf de straat?

Hier hoorde ik vanmorgen wel een lichte brom binnen toen hij continue op 60Hz draaide.

Op ca. 12 meter afstand hoorde ik hem dan buiten ook nog. Echter wel zo zacht dat dat een langsrijden auto hem ruim overstemd.
Hij staat op het dak van de eerste verdieping. Wel beton en geĆÆsoleerd. Maar ik hoor hem niet boven het omgevingsgeluid heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Yep, same here. Die heb ik ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@MikeyMan Dat verklaart dan mogelijk het verschil, ik heb op zondagmorgen erg weinig omgevingsgeluid op een enkele auto na.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jurjen_g schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:04:
[...]

Als je de heater uitzet dan je krijgt dus die foutcode/melding; gaat de wp wel gewoon door? Stel dat TA onder 27 gewoon voldoende is voor verwarming bij - 10? Kun je die parameters indien nodig wijzigen om de melding pas later te krijgen?
Nee, dan is het harde stop. Daarom moet de backupheater aanblijven om die Ta hoog genoeg te houden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
rykers schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:15:
@MikeyMan Dat verklaart dan mogelijk het verschil, ik heb op zondagmorgen erg weinig omgevingsgeluid op een enkele auto na.
En niet vergeten dat iedereen zijn oren anders zijn, net zoals de conclusie of overlast mee of tegenvalt erg persoonlijk is En daarnaast geluid doet soms gewoon onverwachte dingen, werkelijk alles kan het beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:51

hnq

t.oswald schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:50:
[...]

Mijn pana gaf gisteren een verbruik aan van 14kWh. Het gemeten verbruik was 18,095kWh. Tel uit je winst. _/-\o_
Als je in de service Cloud het amperage opzoekt en dat vermenigvuldigt met 230 zit je al wat dichter bij het echte verbruik. @KaDoos was daar mee bezig. Bij mij scheelt het dan nog ongeveer 10%, nog steeds te optimistisch maar wel beter dan die meer dan 20%
Dank, kWh meter staat nog op mijn lijstje, maar zocht voor nu even de bevestiging dat er geen rare dingen gebeuren. En zelfs met een afwijking van 20% zou mij dat een geruststellend gevoel geven. Maar ik ga werk maken van een kWh meter. Blijk nu toch meer te willen weten/monitoren dan ik dacht :)

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:32

ErikVers

e-Duurzaam

natural colour schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:23:
[...]

Een gas ketel heeft ook warmteverlies (schoorsteen, cv leidingen door onverwarmde ruimten) reken maar 1m³ gas = 9KW warmte uit de radiatoren.
En uiteraard de stroom uit eigen opwek is flink goedkoper, zaterdag was het hier in het noorden de gehele dag zonneschijn, ik heb dan ook de wp overdag laten draaien -wat eigenlijk niet nodig was-, toen de zon onder ging was het beneden ruim 22°, én de vloer was nog lang lekker warm :9
Inderdaad, is hier al eerder voorbij gekomen vanuit een uitgebreid praktijk onderzoek kwam de hr ketel rond de 65% rendement.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā€ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Hier even een leuk vergelijk tussen de 9kW LG waar ik vorig jaar mee draaide en de 9kW Panasonic T-CAP van nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuEdqumoXI4tUEzBCWV3so0yc0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qWVWNptP5KtTIHEV5a8F9V4.jpg?f=fotoalbum_large

Het temperatuur verloop buiten was redelijk vergelijkbaar deze dagen. Warmtebehoefte deze twee ochtenden ook. De LG liep op zijn tenen. De Panasonic heeft duidelijk nog wat ruimte over.

[ Voor 72% gewijzigd door rykers op 20-11-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:45:
[...]

Als de parameters waarop ze aan gaan goed zijn ingesteld valt dat verbruik best wel mee. In 3 jaar 8 uur x 3 Kwh = 24 Kwh daar ga ik niet moeilijk over doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrwVtFeXwOv5oL9FdzyMgL9wy1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3Zm1u8yjoe0a8E7nJDBE6xX.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:31:
[...]

Als de parameters waarop ze aan gaan goed zijn ingesteld valt dat verbruik best wel mee. In 3 jaar 8 uur x 3 Kwh = 24 Kwh daar ga ik niet moeilijk over doen. [Afbeelding]
Kun jij met je connecties eens vragen naar een fatsoenlijke hertaling? šŸ˜‹šŸ‘

ā€œBuitentemp. Verwarming uit 14 / Buitentemp. Verwarming aan 0ā€
Terwijl dit over twee compleet verschillende onderwerpen gaat, dat is voor een gemiddelde gebruiker niet te volgen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā€ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:45:
[...]

Kun jij met je connecties eens vragen naar een fatsoenlijke hertaling? šŸ˜‹šŸ‘

ā€œBuitentemp. Verwarming uit 14 / Buitentemp. Verwarming aan 0ā€
Terwijl dit over twee compleet verschillende onderwerpen gaat, dat is voor een gemiddelde gebruiker niet te volgen.
Precies. De eerste 2 links boven betreft de warmtepomp zelf. De rest gaat over de backup heater. Of de "japannertjes" naar mij gaan luisteren valt te bezien :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:20
Idanue schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:46:
Hier ook een paar keer discussie gehad over een buffervat, ik had zelf de WP aangeschaft maar zocht een installateur voor het leidingwerk aansluiten.
50m2 vloerverwarming met gesloten verdeler en 6 radiatoren.

Installateur 1: Er moet een buffervat op de aanvoer met een pomp, op de vraag waarom er een pomp tussen moet en of de pomp van de WP niet goed genoeg is heb ik nooit antwoord op gekregen.

Installateur 2: Er moet een buffervat in de retour. Daar kan ik mee leven maar ik wil het graag zonder buffervat proberen gezien ik geen zones heb en alles open staat.
Het moest met buffervat en anders niet.

Installateur 3: Was het direct met me eens dat gesloten verdeler icm met radiatoren die altijd open staan er geen buffervat nodig was en heeft de WP rechtstreeks op mijn 22mm CV leiding aangesloten.

Geen idee of ik er goed aan gedaan heb maar als ik komende winter met een muts op op de bank moet zitten zal ik het hier eerlijk melden. :P
Om hier nog even op terug te komen, heb de boel nog steeds zonder buffervat draaien en ik zit er lekker warm bij. :Y

Dit is trouwens in een vrijstaande jaren 30 woning zonder dakisolatie en op open vlakte dus altijd in de wind. .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZhPNaFpzSggckPukBXNiK3vfvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDN3UDXfHQtGcS83Kn3ycrdF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
klump4u schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:15:
[...]

Ook als je alleen maar radiatoren hebt ;)
[Afbeelding]
Dan heb je een lage radiator temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Idanue schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:52:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, heb de boel nog steeds zonder buffervat draaien en ik zit er lekker warm bij. :Y

Dit is trouwens in een vrijstaande jaren 30 woning zonder dakisolatie en op open vlakte dus altijd in de wind. .
[Afbeelding]
Klopt het dat je warmtepomp gister vrijwel niet overdag heeft gedraaid en juist savonds en vannacht wel? En vandaag al voor de middag klaar?

Externe thermostaat en zo ja met welke settings?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2022 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
ErikVers schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:22:
[...]

Klopt het dat je warmtepomp gister vrijwel niet overdag heeft gedraaid en juist savonds en vannacht wel? En vandaag al voor de middag klaar?
Klopt, hij staat nu 24/7 op 20 graden.
Mijn woonkamer ligt op het zuiden en aan 3 kanten veel glas dus van ochtend tot avond zon.
Verder wel een oude schuifpui op het oosten die tocht en geen HR ++ glas maar iets ouder dus als de zon weg is is dat wel weer een nadeel.

Soms wel eens twijfels gehad tijdens het installeren en instellen waar ik weer aan begonnen ben maar het is wel goed gekomen dankzij dit forum en hier en daar wat advies van @Carboy54 waar ik de warmtepomp gekocht heb. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Idanue schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:39:
[...]

Klopt, hij staat nu 24/7 op 20 graden.
Mijn woonkamer ligt op het zuiden en aan 3 kanten veel glas dus van ochtend tot avond zon.
Verder wel een oude schuifpui op het oosten die tocht en geen HR ++ glas maar iets ouder dus als de zon weg is is dat wel weer een nadeel.

Soms wel eens twijfels gehad tijdens het installeren en instellen waar ik weer aan begonnen ben maar het is wel goed gekomen dankzij dit forum en hier en daar wat advies van @Carboy54 waar ik de warmtepomp gekocht heb. :)
Ja mooi forum hƩ!

Als ik zo vrij mag zijn: zet hem tussen 10:00-22:00 op basis temp en daaromheen -2 verschil. Je zal zien dat je cop omhoogschiet en je verbruik omlaag.

Als je hem wel wil laten draaien 24-7 zal ta setpoint verlagen snachts ook een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
ErikVers schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:46:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn: zet hem tussen 10:00-22:00 op basis temp en daaromheen -2 verschil. Je zal zien dat je cop omhoogschiet en je verbruik omlaag.
Bedankt voor de tip, ik ga het proberen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Idanue schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:50:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga het proberen. :Y
Gewoon via de controller of de app staat bij mij van 23.00-7.00 een shift van -2 en blijft het prima op temperatuur in huis met iets minder energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:18:
[...]

Het is net als bij jouw auto. Met 100 loopt hij 1:10 en bij 200 1:5. Dus 2x zoveel energie voor zelfde afstand. (Lees temperatuur) dus nee 24/7 is draaien is bij deze temperaturen vaak efficiƫnter
Persoonlijk zie ik dit anders en maakt iedereen andere keuzes. Mijn motivatie om van 10:00 tot 22:00 te draaien; snachts twee keer zo koud als overdag en laat nu net een warmtepomp warmte uit de lucht willen onttrekken šŸ˜‹

Ik denk dat de vraag van @davevleugel ging over het wel of niet bevriezen van de leidingen.

davevleugel in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Om daar op te reageren: de temperatuur in je warmtepomp is vrijwel gelijk aan die van in het traject naar je woning. Sterker nog; de meeste hebben dat beter geĆÆsoleerd dan Panasonic inwendig heeft gedaan. Dus voor vorstbeveiliging lijkt mij dit een prima meetpunt. šŸ‘šŸ˜‹
Uit mijn hoofd ta <7 gaat de waterpomp even draaien paar minuten max als buiten onder de 3graden is.

[ Voor 43% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:46:
[...]

Persoonlijk zie ik dit anders en maakt iedereen andere keuzes. Mijn motivatie om van 10:00 tot 22:00 te draaien; snachts twee keer zo koud als overdag en laat nu net een warmtepomp warmte uit de lucht willen onttrekken šŸ˜‹
Jij hebt vloerverwarming ik radiatoren. Jouw vloer houdt de warmte lange tijd vast. Mijn radiatoren niet. Ook dat speelt een rol in wel of niet verlagen. Ik shift alleen een beetje bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Carboy54 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:02:
[...]

Jij hebt vloerverwarming ik radiatoren. Jouw vloer houdt de warmte lange tijd vast. Mijn radiatoren niet. Ook dat speelt een rol in wel of niet verlagen. Ik shift alleen een beetje bij deze temperaturen.
Klopt en ik lever ook iets in op comfort, t zijn keuzes šŸ˜‹šŸ‘
Ik ben gewoon gierig en een perfectionist dat is mijn conclusie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

KaDoos schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:39:
[...]

Dan heb je een lage radiator temp.
Ja ik draai nu een stooklijn van 28 / 38 graden bij +15 / -10, heb 2 T33 en 2 vierplaats radiatoren om de keuken en woonkamer van ca. 40m2 constant op 20 gr. warm te houden. Vandaag voor het eerst echt lange runs en tot nu toe 12 kWh verbruik.

Edit van m3 naar m2 aangepast

[ Voor 4% gewijzigd door klump4u op 20-11-2022 21:35 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-09 15:07
BinnenkortĀ  staat de wp op de stoep en alvast een
Thermostaat besteld.
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item
De hysterese sprak mij hierbij erg aan en ook nog instelbaar
Selecteerbare schakelgevoeligheid: ± 0,1 °C; ± 0,2 °C; ± 0,3

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ook die kan toch draadloos?
https://www.amazon.nl/pro...4f&pd_rd_i=B00SI1D6FY&psc

maar: Nauwkeurigheid temperatuurmeting: ± 0,5 ° C

[ Voor 6% gewijzigd door dirkmuis op 20-11-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

klump4u schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:35:
[...]

Ja ik draai nu een stooklijn van 28 / 38 graden bij +15 / -10, heb 2 T33 en 2 vierplaats radiatoren om de keuken en woonkamer van ca. 40m3 constant op 20 gr. warm te houden. Vandaag voor het eerst echt lange runs en tot nu toe 12 kWh verbruik.
keuken en woonkamer van ca. 40m3; dat is wel knus šŸ˜‹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hier hebben ze in ieder geval voldoende afgifte mogelijkheden : šŸ˜‚

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kzvsjkF727CWtvGGXNjk-yEy5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKFCXFKv3tV59yer7aeY9y0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panalist
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
Idanue schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:52:
[...]

[Afbeelding]
ik installeer altijd een buffervat op de retour , zo heeft de compressor minder starts en stops nodig en kan hij langer aan 1 stuk werken is altijd beter voor de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leontoeter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
panalist schreef op maandag 21 november 2022 @ 05:21:
[...]

ik installeer altijd een buffervat op de retour , zo heeft de compressor minder starts en stops nodig en kan hij langer aan 1 stuk werken is altijd beter voor de warmtepomp
Ik heb al een 400 liter vat i.c.m. zonneboiler, Installeer je dan het buffervat tussen CV retour en ingang van de warmtepomp (warm water de warmtepomp in) of andersom (warmtepomp warmt het buffervat op)? En is een driewegklep om los het buffervat op te warmen handig om te plaatsen? Dan is er denk ik nog een losse circulatiepomp nodig om de warmte uit het vat door het huis te verpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:47
Zijn de temperatuur sensoren van Panasonic gewoon te verlengen? Het gaat in ons geval om die voor het buffervat/zone1/zone2. Deze zijn standaard maar 3 meter zie ik, terwijl we zo'n 7 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Murkmans schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:43:
Zijn de temperatuur sensoren van Panasonic gewoon te verlengen? Het gaat in ons geval om die voor het buffervat/zone1/zone2. Deze zijn standaard maar 3 meter zie ik, terwijl we zo'n 7 nodig hebben.
Of gewoon langere met dezelfde specs bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

@Murkmans de sensoren zijn vrij eenvoudige NTC thermistors (10k Ohm? 6,523k Ohm @ 25C). Verlengen of gelijkwaardige aanschaffen moet goed te doen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 21-11-2022 11:30 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

panalist schreef op maandag 21 november 2022 @ 05:21:
[...]

Een buffervat in de retour is gewoon een grote geĆÆsoleerde radiator. Bij genoeg volume dus onnodig. Mijn systeem met veel volume zonder buffer in de retour werkt ook aan 1 stuk door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:47
timovd schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:50:
@Murkmans de sensoren zijn vrij eenvoudige NTC thermistors (10k Ohm?). Verlengen of gelijkwaardige aanschaffen moet goed te doen zijn.
6,5kohm bij 25° kon ik niet zo makkelijk vinden. In de TS staat alleen de info voor de SWW boiler NTC met niet-werkende linkjes.

Op pagina 72 staan de ntc karakteristieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-oXS_6hD1TmkxMS2C2qGWXGnA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6lN4GGH5ukNyu6trkVymcXL1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 10:46
Beste Tweakers,

Vraagje, ik heb een tijd geleden een warmtepomp geinstalleerd. Waar nu de eerste winter is aangekomen. Nu valt mij op dat ik afgelopen en vorige nacht, veel defrosts heb,'s nachts elk uur.

Ik draai continu en heb de aanvoer temperatuur op ca 27/28c. Warm blijft het wel alleen is het stroom verbruik aardig hoog.

Zijn er zaken waar ik op kan letten of aanpassen om dit te verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tbwx5N11XTrsvA67A_x4uvu1ESA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0W7WRkLrB00DObvr0ofxbLHA.jpg?f=fotoalbum_large

L1 is compressor (meer niet), L3 is onder andere het back up element.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 15:02
Wat me opvalt dat de defrost voor een count zorgt van de start/stop compressor ;) wel jammer, was er een sport van aan het maken om de counts zo laag mogelijk te houden hehe

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
ErikVers schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:46:
[...]

Ik denk dat de vraag van @davevleugel ging over het wel of niet bevriezen van de leidingen.

davevleugel in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Om daar op te reageren: de temperatuur in je warmtepomp is vrijwel gelijk aan die van in het traject naar je woning. Sterker nog; de meeste hebben dat beter geĆÆsoleerd dan Panasonic inwendig heeft gedaan. Dus voor vorstbeveiliging lijkt mij dit een prima meetpunt. šŸ‘šŸ˜‹
Uit mijn hoofd ta <7 gaat de waterpomp even draaien paar minuten max als buiten onder de 3graden is.
Hi Erik,

Nee ta <6 graad (zie mijn post van de handleiding) helaas geen reactie erover of deze voorwaarde aangepast kan worden. Maar je hebt een goed punt, gister de leiding in de WP nagelopen die is een stuk minder gunstig geĆÆsoleerd dan het traject.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevleugel
Carboy54 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:18:
[...]

Het is net als bij jouw auto. Met 100 loopt hij 1:10 en bij 200 1:5. Dus 2x zoveel energie voor zelfde afstand. (Lees temperatuur) dus nee 24/7 is draaien is bij deze temperaturen vaak efficiƫnter
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hij mag misschien wel iets minder efficiƫnt draaien bij vollast maar hij haalt na 09:00 wel veel meer warmte uit de buitenlucht dan snachts (scheelt zeker 3-5 graad bij mij). Het enige nadeel is dat het in de ochtend fris in huis is (werkdagen) maar daar storen wij ons niet aan, zodra we allemaal thuis komen is het heerlijk opgewarmd. Iedereen zijn mening (ook al had mijn vrouw het liever altijd 25+ met een zonnetje erbij gehad }:O ).

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
davevleugel schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:54:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hij mag misschien wel iets minder efficiƫnt draaien bij vollast maar hij haalt na 09:00 wel veel meer warmte uit de buitenlucht dan snachts (scheelt zeker 3-5 graad bij mij). Het enige nadeel is dat het in de ochtend fris in huis is (werkdagen) maar daar storen wij ons niet aan, zodra we allemaal thuis komen is het heerlijk opgewarmd. Iedereen zijn mening (ook al had mijn vrouw het liever altijd 25+ met een zonnetje erbij gehad }:O ).
Nog zuiniger is hem helemaal niet aanzetten en het savonds ook zien als een beetje fris en je er niet aan storen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
davevleugel schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:54:
[...]

Bij mij warmt hij juist 's nachts op als de energieprijzen laag liggen. Misschien minder efficiĆ«nt per Wh, maar wel efficiĆ«nter in €/dag.

In de nacht opwarmen met 15 cent per kWh excl belastingen vs 33 cent als ik hem tussen 8 en 10 laat opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:23
MZwier schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:29:
Beste Tweakers,

Vraagje, ik heb een tijd geleden een warmtepomp geinstalleerd. Waar nu de eerste winter is aangekomen. Nu valt mij op dat ik afgelopen en vorige nacht, veel defrosts heb,'s nachts elk uur.

Ik draai continu en heb de aanvoer temperatuur op ca 27/28c. Warm blijft het wel alleen is het stroom verbruik aardig hoog.

Zijn er zaken waar ik op kan letten of aanpassen om dit te verminderen?

[Afbeelding]

L1 is compressor (meer niet), L3 is onder andere het back up element.

alvast bedankt!
Op dit moment is mijn 5j bezig met zijn 7e defrost vanaf middernacht en ook ieder uur eentje tot nu toe. Gisteren heb ik er 7 gehad verdeeld over de hele dag. Het hoort er helaas bij met dit weer, rond het vriespunt en een hoge luchtvochtigheid. Mijn wp draait met dezelfde Ta als die van jou waardoor bij een defrost het backup element wordt aangesproken met een verbruik van 0,5kWh per defrost.
Vanaf 1 januari tot nu heb ik 66kWh aan defrosts verbruikt en 967kWh voor het verwarmen van mijn toko met de wp zelf.
In december vorig jaar is er 38kWh gebruikt voor defrosts tegen 253kWh voor verwarming.
Bij mij is het verbruik voor defrosts een kleine 10% van totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davevleugel
Ep Woody schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:23:
[...]

Bij mij warmt hij juist 's nachts op als de energieprijzen laag liggen. Misschien minder efficiĆ«nt per Wh, maar wel efficiĆ«nter in €/dag.

In de nacht opwarmen met 15 cent per kWh excl belastingen vs 33 cent als ik hem tussen 8 en 10 laat opwarmen.
Juist dat is dus ook een methode, vanaf de 24ste gaat mijn variabel tarief in (per uur een ander tarief) dan ga ik ook op de goedkoopste kwh zitten. Vooral force DHW kan je dan mooi gebruiken op het laagste moment. De automatisering heb ik al af.. alleen afwachten.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davevleugel
twain4me schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:16:
[...]

Nog zuiniger is hem helemaal niet aanzetten en het savonds ook zien als een beetje fris en je er niet aan storen. ;)
Nou.. als het aan mij lag had ik inderdaad de verwarming op 15 graad want het boeit mij niet zo erg. Kleedje erbij of extra trui aan en gaan. Maar dan had ik vrijgezel moeten blijven ;)

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 10:46
@Signor Doekie Dankjewel, geeft iniedergeval wat duiding. Had alleen van zaterdag op zondag -6/-7 buiten (twente) wat minder defrosts verwacht. Aangezien het aardig droog was en goed koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:15
timovd schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:50:
@Murkmans de sensoren zijn vrij eenvoudige NTC thermistors (10k Ohm?). Verlengen of gelijkwaardige aanschaffen moet goed te doen zijn.
Nee, geen 10k maar 6,523k. Zie service manual. Ik gebruik 6,8k van Conrad (TDK) en Reichelt (Vishay) met in serie een 250ohm en parallel een 91k. De originele zijn trouwens prima te verlengen met een kroonsteentje en een paartje uit een cat5 kabel.

[ Voor 20% gewijzigd door FransvWoerkom op 21-11-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
davevleugel schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:26:
[...]

Juist dat is dus ook een methode, vanaf de 24ste gaat mijn variabel tarief in (per uur een ander tarief) dan ga ik ook op de goedkoopste kwh zitten. Vooral force DHW kan je dan mooi gebruiken op het laagste moment. De automatisering heb ik al af.. alleen afwachten.
DHW doe ik liever niet 's nachts. Dat maakt toch net wat veel herrie. Dan liever overdag rond 1 uur. Dan heb je ook vaak een redelijke dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Klein beetje opzoek naar advies.
Ik heb een split en mijn binnenunit heeft een 185L SWW vat.
Functioneel gaat alles goed maar ik zou toch graag de stilstand verlies (het water wat afkoelt in het SWW vat) willen beperken.
Nu zit het vat af fabriek helemaal met piepschuim. En wat mij ook opvalt is dat er een slangetje van eventuele overdruk daarboven op zou kunnen lekken. Via een kleine sparing zou dit op de vloer van de unit komen, welke vervolgens weer een via de onderzijde het vocht afvoert.
Omdat dit zo zit is de binnenkant voldrukken met bijvoorbeeld steenwol een optie omdat daar het vocht in zou kunnen gaan zitten.
Nu zat ik aan 2 opties te denken:
1: dit overdruk lekpunt met een slangetje begeleiden naar de bodem en dan toch met steenwol aan de slag
2: de buitenkant van de binnenunit isoleren. technisch mogelijk maar gezien de beperkte ruimte rondom niet echt fraai uitvoerbaar.
Mara wellicht nog een optie 3?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Buitenkamp schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:57:
BinnenkortĀ  staat de wp op de stoep en alvast een
Thermostaat besteld.
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item
De hysterese sprak mij hierbij erg aan en ook nog instelbaar
Selecteerbare schakelgevoeligheid: ± 0,1 °C; ± 0,2 °C; ± 0,3
Ah ja die.. bijna, maar toch niet helemaal:

instelling van de gewenste temperatuur tussen 5 en 40 °C in stappen van 0,5 °C worden uitgevoerd

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Die is toch niet heel interessant? Dat betekent toch dat je hem op 19 of 19,5 kunt zetten, maar niet op 19,3?
Mijn thermostaat thuis zet ik eenmalig op 19 bijvoorbeeld en zit ik nooit meer aan in de winter.

Volgens mij zijn die EMOS, Computherm en Poereco degene die het beste in de buurt komen. De Poereco vind ik dan in verhouding vrij duur. De andere 2 zal puur een kwestie van proberen zijn, zoveel ervaringen zijn er niet. Ik neig naar de Computherm, puur omdat @Carboy54 de EMOS al getest heeft en niet geheel tevreden was.

[ Voor 44% gewijzigd door dirkmuis op 21-11-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkmuis schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:37:
Die is toch niet heel interessant? Dat betekent toch dat je hem op 19 of 19,5 kunt zetten, maar niet op 19,3?
Mijn thermostaat thuis zet ik eenmalig op 19 bijvoorbeeld en zit ik nooit meer aan in de winter.

Volgens mij zijn die EMOS, Computherm en Poereco degene die het beste in de buurt komen. De Poereco vind ik dan in verhouding vrij duur. De andere 2 zal puur een kwestie van proberen zijn, zoveel ervaringen zijn er niet. Ik neig naar de Computherm, puur omdat @Carboy54 de EMOS al getest heeft en niet geheel tevreden was.
Ze hebben allen schakeldifferentie van 0,5 minder comfortabel ik houd van 20.7 šŸ™ƒ maar ja dat ben ik šŸ˜„

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

davevleugel schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:26:
[...]

Hoe doe jij dat dan met jouw teruglevering zonnepanelen. Veel zon geven vaak de laagste dynamische tarieven. Zelfs negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Carboy54 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:37:
[...]

Ze hebben allen schakeldifferentie van 0,5 minder comfortabel ik houd van 20.7 šŸ™ƒ maar ja dat ben ik šŸ˜„
Verander je de offset toch 0,2 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panalist
leontoeter schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:22:
[...]

Ik heb al een 400 liter vat i.c.m. zonneboiler, Installeer je dan het buffervat tussen CV retour en ingang van de warmtepomp (warm water de warmtepomp in) of andersom (warmtepomp warmt het buffervat op)? En is een driewegklep om los het buffervat op te warmen handig om te plaatsen? Dan is er denk ik nog een losse circulatiepomp nodig om de warmte uit het vat door het huis te verpompen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12sLs0BEtfsEoR_EZKoWpcRBfwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x1f8KTFhLL6jphOq45IB5drK.png?f=fotoalbum_large
op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panalist
Signor Doekie schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:26:
[...]

Op dit moment is mijn 5j bezig met zijn 7e defrost vanaf middernacht en ook ieder uur eentje tot nu toe. Gisteren heb ik er 7 gehad verdeeld over de hele dag. Het hoort er helaas bij met dit weer, rond het vriespunt en een hoge luchtvochtigheid. Mijn wp draait met dezelfde Ta als die van jou waardoor bij een defrost het backup element wordt aangesproken met een verbruik van 0,5kWh per defrost.
Vanaf 1 januari tot nu heb ik 66kWh aan defrosts verbruikt en 967kWh voor het verwarmen van mijn toko met de wp zelf.
In december vorig jaar is er 38kWh gebruikt voor defrosts tegen 253kWh voor verwarming.
Bij mij is het verbruik voor defrosts een kleine 10% van totaal.
kan het zijn dat uw warmtepomp wat te klein berekend is ? ik heb er 3 lopen en geen enkele al een defrost zien doen momenteel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
panalist schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 05:08:
[...]

kan het zijn dat uw warmtepomp wat te klein berekend is ? ik heb er 3 lopen en geen enkele al een defrost zien doen momenteel
Die snap ik niet helemaal. Hier staat een 7kW J-serie en die heeft met dit vochtige weer rond de nul graden ook wel wat defrosts. Eerdere winters bij -10 heeft hij hooguit op 70-75% van zijn max gedraaid, dus echt niet te klein. Defrosts zijn heel gebruikelijk in deze periode, er zit nog veel vocht in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Zoals jullie wellicht hebben onthouden heb ik een 5J staan. Nu vroeg ik me iets af over de stooklijn (met radiatoren).

Klopt het dat een stooklijn moet zorgen dat ik bij een bepaalde temperatuur een bepaalde afgifte kan creƫren in huis? Oftewel, afhankelijk van de buitentemperatuur heb ik 3kW, 4kW of 5kW nodig van de WP. Stel nu dat ik met een Ta van 40 graden die 5kW al kan verstoken. Dan heeft het toch geen zin om een stooklijn in te stellen van boven de 40 graden? De stooklijn moet er toch alleen voor zorgen dat je bij bepaalde temperaturen de gevraagde warmte kwijt kan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47
Thorsd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:02:
[...]

Deze week heb ik nog wat geexperimenteerd met de zone-Ta en buffer-T sensoren, en het lijkt voor de regeling weinig uit te maken (hogere flow over buffervat secundair dan over primair). En dat klopt ook wel met hoe e.e.a in de service manual staat.

De zone-Ta sensoren van zone 1 en 2 lijken alleen gebruikt te worden voor het aansturen van de zone 1 en 2 mix-kleppen en pompen. Als de WP een veel lagere zone-Ta ziet dan ingesteld, zal deze niet meer vermogen geven of het debiet opvoeren.

Hetzelfde als je de buffervat sensor wel gebruikt. De buffer T wordt alleen gebruikt om de WP in of uit te schakelen. Als de buffer T veel lager is dan ingesteld, zal de WP ook niet harder gaan draaien om deze te halen.

In de service manual wordt gesproken over een "Target Water Temperature". Deze wordt bepaald aan de hand van een heel aantal variabelen, maar is niet afhankelijk van de gemeten zone-Ta of de buffer T. Het primaire debiet is ook niet van afhankelijk van die sensoren omdat bij dT pompsturing alleen naar de dT over WP zelf gekeken wordt.

Ik heb nu de de WP op een vast debiet met een hoge flow ingesteld (zoals ook hier aangegeven Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" :) ), in combinatie met een hogere max dT. Dat lijkt goed te werken.
Heb proefondervindelijk min of meer hetzelfde vastgesteld:
had eerst eea geprobeerd:
-hogere dT
-lagere dT
-flowbeperking
-hogere Ta
-lagere Ta
etc

Met de hogere dT was het pompdebiet nagenoeg gelijk aan het pompdebiet van mijn afgifte systeem (ca 15l/min met Jaga's), maar ook dat hielp niet. Terwijl je zou denken dat je de buffer hiermee zo weinig mogelijk "gebruikt"

In de regel sloeg mijn WP na ca 1,5 uur even uit voor 15 min. Dus veel start en stops.
ik heb als test mijn systeem gewijzigd:
Sinds 6 dagen schakelt de WP niet meer de secundaire pomp en draait mijn WP met WAR only.
De thermostaat schakelt alleen nog de secundaire pomp.
in feite warmt de pomp de buffer dus op en pakt mijn afgifte systeem wat nodig is uit de buffer.

Resultaat:
afgezien van de defrosts, heeft mijn warmtepomp het hele weekend continue gelopen, waarbij de WP op 40l/min liep met een dT van 5 graden en mijn secundaire systeem op 15l/min.

Blijkbaar zit ik nu tegen de eigen ideale afgifte van de twee (in feite) aparte systemen, waardoor de combinatie prima werkt.
Hierbij heeft de 12J dus inderdaad een flinke flow nodig om lekker te lopen

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:57
CurlyMo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:21:
Zoals jullie wellicht hebben onthouden heb ik een 5J staan. Nu vroeg ik me iets af over de stooklijn (met radiatoren).

Klopt het dat een stooklijn moet zorgen dat ik bij een bepaalde temperatuur een bepaalde afgifte kan creƫren in huis? Oftewel, afhankelijk van de buitentemperatuur heb ik 3kW, 4kW of 5kW nodig van de WP. Stel nu dat ik met een Ta van 40 graden die 5kW al kan verstoken. Dan heeft het toch geen zin om een stooklijn in te stellen van boven de 40 graden? De stooklijn moet er toch alleen voor zorgen dat je bij bepaalde temperaturen de gevraagde warmte kwijt kan.
Yes, correct.
Afgifte gaat voor opwekking, maw heb je te weinig afgifte gaat je bron pendelen of uit. Heb je teveel afgifte tov je bron haal je, je doel Ta niet. De stooklijn bepaalt dus in principe de hoeveelheid afgifte (idealiter tussen de minale en maximale bron capaciteit) die op dat moment bij je warmteverlies van je huis hoort.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:23
Motorfret schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:16:
[...]

Met de hogere dT was het pompdebiet nagenoeg gelijk aan het pompdebiet van mijn afgifte systeem (ca 15l/min met Jaga's), maar ook dat hielp niet. Terwijl je zou denken dat je de buffer hiermee zo weinig mogelijk "gebruikt"

In de regel sloeg mijn WP na ca 1,5 uur even uit voor 15 min. Dus veel start en stops.
Sinds 6 dagen schakelt de WP niet meer de secundaire pomp en draait mijn WP met WAR only.
in feite warmt de pomp de buffer dus op en pakt mijn afgifte systeem wat nodig is uit de buffer.

Resultaat:
afgezien van de defrosts, heeft mijn warmtepomp het hele weekend continue gelopen, waarbij de WP op 40l/min liep met een dT van 5 graden en mijn secundaire systeem op 15l/min.

Blijkbaar zit ik nu tegen de eigen ideale afgifte van de twee (in feite) aparte systemen, waardoor de combinatie prima werkt.
Hiebij heeft de 12J dus inderdaad een flinke flow nodig om lekker te lopen
Heb je het pompdebiet nu nog op dT staan of vaste flow?

Hier draait alles nu ook rustig door. Het is alleen even afwachten wat er gaat gebeuren als het weer wat warmer wordt... Het enige wat ik uiteindelijk aangepast heb dat de primare flow nu vast is ipv dT, waar de max flow ongeveer iets hoger is dan de maximale secundaire flow (23 l/min).

De thermostaataansluiting gebruik ik wel (icm stooklijn), maar dan alleen om de WP af te schakelen als er (helemaal) geen vraag is. Simpel PLCtje dat de duty-cycle signaal van de evohome aan/uit uitleest, als deze > 0 is, wordt de secundaire pomp en een Inventum Ecolution ingeschakeld, bij > dan bv 25% wordt ook de Pana ingeschakeld. Het signaal wordt minimaal bv 45 min. hoog gehouden om de cycles van de evohome te overbruggen.
Ook zorgt deze ervoor dat de pomp iedere dag een paar min draait, zodat hij in zomer niet vast gaat zitten.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raohFKvHD3RG_Fx9vpjNRQSigxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKTMXOBfrGgCVpbrmu5Ut43R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Thorsd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:16:
[...]

Heb je het pompdebiet nu nog op dT staan of vaste flow?

Hier draait alles nu ook rustig door. Het is alleen even afwachten wat er gaat gebeuren als het weer wat warmer wordt... Het enige wat ik uiteindelijk aangepast heb dat de primare flow nu vast is ipv dT, waar de max flow ongeveer iets hoger is dan de maximale secundaire flow (23 l/min).
pompdebiet wordt gestuurd door de dT.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Motorfret schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:16:
[...]

Heb proefondervindelijk min of meer hetzelfde vastgesteld:
had eerst eea geprobeerd:
-hogere dT
-lagere dT
-flowbeperking
-hogere Ta
-lagere Ta
etc

Resultaat:

Hierbij heeft de 12J dus inderdaad een flinke flow nodig om lekker te lopen
Bedankt voor het delen! Hier ook een 12J (t-cap) en zit nog in die proefondervindelijke fase die je beschrijft. Draai nu WAR only obv watertemperatuur en probeer te auto-shiften obv de gemiddelde kamertemperatuur over de afgelopen 8 minuten. Ik heb ook de pompsnelheden op elkaar afgestemd rond 20L/min met een vaste flow op de WP die iets hoger ligt dan de secundaire pomp (net als @Thorsd) na het buffervat en bij de verdeler. Bij 40L/min maken de leidingen naar het buffervat een hels kabaal en moeten de secundaire pompen (net als de primaire pomp in de WP vermoed ik) op max vermogen gaan draaien. Nu begrijp ik dat jij de max flow op dT hebt staan, dus welk flow pakt de pomp in de praktijk? Zal een stuk lager liggen hoop ik. En als je Pana het hele weekend loopt, op hoeveel Hz dan (ivm verbruik bij 24 uur run-time)?

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 22-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@Tiesert

Hij zit op een steady 40l/min.
Nu heb ik gelukkig alles met 32mm alu persbuis van heima., dus geen flow/geluidsproblemen.
Ik ga nog met de flow experimenteren, want in de huidige opstelling maakt de dT weinig uit qua werking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Motorfret schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:27:
@Tiesert

Hij zit op een steady 40l/min.
Nu heb ik gelukkig alles met 32mm alu buis van heima., dus geen flow/geluidsproblemen.
Ik ga nog met de flow experimenteren, want in de huidige opstelling maakt de dT weinig uit qua werking..
Dank je! Ik heb ook 32mm, maar dan kunststof en perskoppelingen. Ik zou verwachten dat je geen 40L/min nodig hebt bij een lagere warmte-opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panalist
sjimmie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:04:
[...]

Die snap ik niet helemaal. Hier staat een 7kW J-serie en die heeft met dit vochtige weer rond de nul graden ook wel wat defrosts. Eerdere winters bij -10 heeft hij hooguit op 70-75% van zijn max gedraaid, dus echt niet te klein. Defrosts zijn heel gebruikelijk in deze periode, er zit nog veel vocht in de lucht.
mischien is dit anders bij monoblock systemen geen ideen maar bij de splits momenteel geen defrost .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

panalist schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:07:
[...]

mischien is dit anders bij monoblock systemen geen ideen maar bij de splits momenteel geen defrost .
split of mono maakt helemaal niks uit qua defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panalist
flippy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:09:
[...]

split of mono maakt helemaal niks uit qua defrosts.
dacht ik ook .voor zover ik weet is het slecht dimensioneren van een warmtepomp de reden waarom er veel defrosts nodig zijn .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

panalist schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:13:
[...]

dacht ik ook .voor zover ik weet is het slecht dimensioneren van een warmtepomp de reden waarom er veel defrosts nodig zijn .
nee, het ligt aan de luchtvochtigheid en buitentemperatuur gecombineerd met de vermogensvraag.

een 5kW zal net zo snel invriezen als een 9kW als de belasting bijvoorbeeld 4kW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panalist
flippy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:14:
[...]

nee, het ligt aan de luchtvochtigheid en buitentemperatuur gecombineerd met de vermogensvraag.

een 5kW zal net zo snel invriezen als een 9kW als de belasting bijvoorbeeld 4kW is.
belasting is zoieso lager bij de 9 kw op deze temperaturen en zal dus minder snel defrost maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

panalist schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:16:
[...]

belasting is zoieso lager bij de 9 kw op deze temperaturen en zal dus minder snel defrost maken
5 7 en 9kw zijn dezelfde machine, dus als je ze op een rij zet en 4kW vraagt zullen ze braaf gelijk invriezen. de 7 en 9 is alleen wat sneller klaar met ontdooien omdat die sneller meer vermogen in de defrost kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
panalist schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:07:
[...]

ik heb een split en die moet net zo goed defrosten als een mono.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 18:20
Optimalisatie vraag voor de kenners onder ons:

Ik vind dat mijn warmtepomp (Panasonic 7kw split) vrij veel stroom gebruikt per dag.
Als voorbeeld vandaag (tot nu toe, 18.50) 18 kWh verstookt om van 18 graden naar 20 graden te komen. Let wel, hij is op dit moment nog steeds niet op 20 graden.

Als ik bij de instellingen kijk zie ik dat de aanvoertemperatuur 42 graden is, retour 38 en de compressor rustig draait tussen de 25-30Hz.

Alleen de begane grond (keuken en woonkamer, gezamenlijk 55 m2) wordt verwarmd. De keuken is voorzien van vloerverwarming en een kleine radiator, de woonkamer heeft alleen een grote radiator. Huis is van begin 1970 met overal HR++ glas en gevel en dakisolatie. Het voelt ook niet koud aan in huis verder, maar ik verbaas me dus wel over het stroomverbruik.

Elk uur verbruikt hij gemiddeld rond de 800-1500W (dat klopt ook als ik de data check via m'n HomeWizard P1-meter). En het wordt dus wel langzaam warmer, maar wel te langzaam naar mijn zin.

Wat is jullie mening hierover? Moet ik de stooklijn aanpassen of ben ik dan duurder uit uiteindelijk? Ik heb echt geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUEcoeluFk_O4sLfjh2uZO4eL10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BY9agTAesCprLN0SNscfjF7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilSSn4HcJD3xsa3LdDQNoRAgEXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSPbc8ERetq1Kz0S0Oose0so.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZkUghxDseL9FT6yBifWogllG1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIEMPaXtfCLYwQxJezl96gWI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nikon. schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:00:

Ik vind dat mijn warmtepomp (Panasonic 7kw split) vrij veel stroom gebruikt per dag.
Als voorbeeld vandaag (tot nu toe, 18.50) 18 kWh verstookt om van 18 graden naar 20 graden te komen. Let wel, hij is op dit moment nog steeds niet op 20 graden.

Als ik bij de instellingen kijk zie ik dat de aanvoertemperatuur 42 graden is, retour 38 en de compressor rustig draait tussen de 25-30Hz.

Alleen de begane grond (keuken en woonkamer, gezamenlijk 55 m2) wordt verwarmd. De keuken is voorzien van vloerverwarming en een kleine radiator, de woonkamer heeft alleen een grote radiator. Huis is van begin 1970 met overal HR++ glas en gevel en dakisolatie. Het voelt ook niet koud aan in huis verder, maar ik verbaas me dus wel over het stroomverbruik.

Elk uur verbruikt hij gemiddeld rond de 800-1500W (dat klopt ook als ik de data check via m'n HomeWizard P1-meter). En het wordt dus wel langzaam warmer, maar wel te langzaam naar mijn zin.

Wat is jullie mening hierover? Moet ik de stooklijn aanpassen of ben ik dan duurder uit uiteindelijk? Ik heb echt geen idee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn eerste ingeving is sturen op een grotere delta t (minder flow) Je huidige kleine delta t veroorzaakt waarschijnlijk een hoger verbruik dan noodzakelijk.

Al gecheckt of er geen bypass is (stroming via oude cv poditie? Of teveel via radiator?

Een vloer van 35 gr is bijzonder warm; nog oude verdeler met mengkraan ertussen zitten? Dan die direct er tussen uit šŸ˜‹

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUOHCS5SeU5HQEhPhvT_taTqhck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiF5qH7DoyRnt84901UETnqq.jpg?f=fotoalbum_large

85m2 met 6 radiatoren op 20.5 graden met 34 gr aanvoer 9.5 Kwh vandaag. Conclusie afgiftesysteem ook verbeteren. Draait de hele dag en nacht op 20hz vermogen met delta van 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]

85m2 met 6 radiatoren op 20.5 graden met 34 gr aanvoer 9.5 Kwh vandaag. Conclusie afgiftesysteem ook verbeteren. Draait de hele dag en nacht op 20hz vermogen op delta van 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Zelfs mijn ketel verbruikt maar 1-2 kuub gas per dag. Aanvoer staat op 38gr, vloerverwarming.
In de nacht 18 graden, overdag 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Carboy54 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]

85m2 met 6 radiatoren op 20.5 graden met 34 gr aanvoer 9.5 Kwh vandaag. Conclusie afgiftesysteem ook verbeteren. Draait de hele dag en nacht op 20hz vermogen met delta van 3
Ik zou het werkelijke verbruik wel willen zien. Dit kan nooit met een hele dag draaien, duidelijk de afgeronde waarden. Tel er maar minstens 20% bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

KaDoos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:27:
[...]

Ik zou het werkelijke verbruik wel willen zien. Dit kan nooit met een hele dag draaien, duidelijk de afgeronde waarden. Tel er maar minstens 20% bij.
Zou niet te snel zeggen dat niet kan. Uiteraard smartcloud onnauwkeurig en dag is nog niet om ook niet in carboy zijn tijdzone šŸ˜‚

Zie hier mijn woning van 192m2 met data van s0 meter 9.14 kwh welke dus vrij exact kloppen (ex defrost) is van gisteren de gehele dag inclusief SWW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUE2l4MGH7KBMB59-e0VV8g_egk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aPL9axGDFnX8aPOlmWfyXyBM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:55:
[...]

Zou niet te snel zeggen dat niet kan. Uiteraard smartcloud onnauwkeurig en dag is nog niet om ook niet in carboy zijn tijdzone šŸ˜‚

Zie hier mijn woning van 192m2 met data van s0 meter 9.14 kwh welke dus vrij exact kloppen (ex defrost) is van gisteren de gehele dag:

[Afbeelding]
Maar heb je 24u lang 380W verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bbbrumbrum schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:57:
[...]

Maar heb je 24u lang 380W verbruikt?
Nee ik verwarm mijn woning tijdens de warme uren en zo veel als kan met zonnestroom. Woning blijft op temp dat is mijn doel. En dat dus zo efficient mogelijk. (Draai tussen 10:00 / 22:00 en nu testen met 10:00 / 23:00 om te kijken hoe groot verschil is)

Komt redelijk overheen met voorheen 5-6 m3 gas op dit soort dagen (5-6 graden weinig wind)

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

KaDoos schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:27:
[...]

Klopt wijkt wel wat af ten opzichte van mijn fase meter van de wp maar desondanks heb ik met een gemiddeld jaarverbruik over 5 jaar van 2500 Kwh 1400-1500 m3 gas gecompenseerd. Ik lig er dus niet zo wakker van dat hij wat af wijkt šŸ˜„ en dat geldt in dit geval bij beide cijfers uit de cloud van nikon.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 22-11-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
ErikVers schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:55:
[...]

Zie hier mijn woning van 192m2 met data van s0 meter 9.14 kwh welke dus vrij exact kloppen (ex defrost) is van gisteren de gehele dag inclusief SWW:

[Afbeelding]
Het gaat er niet om dat dat verbruik niet kan over een dag gemeten. Ik heb de afgelopen 22 uur ook maar
6,6 KWh gebruikt, ook gemeten met s0. Maar dan draait hij niet al die tijd, net als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 26-09 12:23
Carboy54 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:08:
[...]

Klopt wijkt wel wat af ten opzichte van mijn fase meter van de wp maar desondanks heb ik met een gemiddeld jaarverbruik over 5 jaar van 2500 Kwh 1400-1500 m3 gas gecompenseerd. Ik lig er dus niet zo wakker van dat hij wat af wijkt šŸ˜„ en dat geldt in dit geval bij beide cijfers uit de cloud van nikon.
Is die 2500kWh inclusief SWW of heb je daar een andere oplossing voor? Ik vind dat behoorlijk meevallen, ik had gerekend op een 2800kWh om mijn 1200m3 te compenseren.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geĆÆnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wouter2403 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:15:
[...]

Is die 2500kWh inclusief SWW of heb je daar een andere oplossing voor? Ik vind dat behoorlijk meevallen, ik had gerekend op een 2800kWh om mijn 1200m3 te compenseren.
Ga uit van gas x2 bij juiste ltv afgifte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 26-09 12:23
ErikVers schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:16:
[...]

Ga uit van gas x2 bij juiste ltv afgifte
Voor verwarming alleen dan neem ik aan? Een deel van die 1200m3 is SWW.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geĆÆnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:23
panalist schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 05:08:
[...]

Mijn gasverbruik was c.a. 750m3 op jaarbasis en was afgelopen jaar 1450kWh. Een zeer goed na geĆÆsoleerde twee onder een kap gelegen op het noord oostelijke puntje van de Veluwe. Er wordt ca 50m2 vvw, hoh 10cm, en een grote design radiator in de badkamer verwarmt.
Bij de buiten temperatuur van dit weekend was de ta 27 a 28 graden en de tr 25 a 26 graden met een verbruik van ca 0,6kW tot 0,8kW en de compressor frequentie was zo'n 24hz en de flow ca 10ltr/ min en binnen was het 20,5 graden.
Zeg het maar, heb ik mijn 5j Panasonic te klein gekozen of zou het aan het weer hebben gelegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
gewoon zo laten en zorgen dat het niet 18 graden word in huis.
met beetje geluk kan je dan nog een graadje of 2~3 van de stooklijn afhalen.

bijhouden, niet inhalen. vooral niet als het langdurig koud is.

waarom stamp je 42 graden in een vloerverwarming? heb je nog een verdeler met pomp of gewoon een hele kleine vloerverwarming?
je kan ook eens de radiatoren boven opendraaien. ook daar moet warmte heen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-11-2022 22:39 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.