Thorsd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:02:
[...]
Deze week heb ik nog wat geexperimenteerd met de zone-Ta en buffer-T sensoren, en het lijkt voor de regeling weinig uit te maken (hogere flow over buffervat secundair dan over primair). En dat klopt ook wel met hoe e.e.a in de service manual staat.
De zone-Ta sensoren van zone 1 en 2 lijken alleen gebruikt te worden voor het aansturen van de zone 1 en 2 mix-kleppen en pompen. Als de WP een veel lagere zone-Ta ziet dan ingesteld, zal deze niet meer vermogen geven of het debiet opvoeren.
Hetzelfde als je de buffervat sensor wel gebruikt. De buffer T wordt alleen gebruikt om de WP in of uit te schakelen. Als de buffer T veel lager is dan ingesteld, zal de WP ook niet harder gaan draaien om deze te halen.
In de service manual wordt gesproken over een "Target Water Temperature". Deze wordt bepaald aan de hand van een heel aantal variabelen, maar is niet afhankelijk van de gemeten zone-Ta of de buffer T. Het primaire debiet is ook niet van afhankelijk van die sensoren omdat bij dT pompsturing alleen naar de dT over WP zelf gekeken wordt.
Ik heb nu de de WP op een vast debiet met een hoge flow ingesteld (zoals ook hier aangegeven
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" 
), in combinatie met een hogere max dT. Dat lijkt goed te werken.
Heb proefondervindelijk min of meer hetzelfde vastgesteld:
had eerst eea geprobeerd:
-hogere dT
-lagere dT
-flowbeperking
-hogere Ta
-lagere Ta
etc
Met de hogere dT was het pompdebiet nagenoeg gelijk aan het pompdebiet van mijn afgifte systeem (ca 15l/min met Jaga's), maar ook dat hielp niet. Terwijl je zou denken dat je de buffer hiermee zo weinig mogelijk "gebruikt"
In de regel sloeg mijn WP na ca 1,5 uur even uit voor 15 min. Dus veel start en stops.
ik heb als test mijn systeem gewijzigd:
Sinds 6 dagen schakelt de WP niet meer de secundaire pomp en draait mijn WP met WAR only.
De thermostaat schakelt alleen nog de secundaire pomp.
in feite warmt de pomp de buffer dus op en pakt mijn afgifte systeem wat nodig is uit de buffer.
Resultaat:
afgezien van de defrosts, heeft mijn warmtepomp het hele weekend continue gelopen, waarbij de WP op 40l/min liep met een dT van 5 graden en mijn secundaire systeem op 15l/min.
Blijkbaar zit ik nu tegen de eigen ideale afgifte van de twee (in feite) aparte systemen, waardoor de combinatie prima werkt.
Hierbij heeft de 12J dus inderdaad een flinke flow nodig om lekker te lopen
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer