24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Je zou nog eens even bij computherm kunnen kijken of er wat voor je bij zit. Zelf gebruik ik de Q8rf op cn4 tot volle tevredenheid.dirkmuis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:49:
Ik heb liever dat je gewoon plug&play installeert en ik kan genieten van de uitkomst.
Ik moet dus alleen nog een thermostaat scoren anders zitten we met de NEST opgescheept. Zoals je hebt kunnen lezen vermoedelijk een van de EMOS of POERECO. Ook zijn jouw ervaringen niet al te best, ik heb nog geen alternatief kunnen vinden.
Er zijn een paar gegadigden maar die zijn ook allemaal een stuk duurder en door niemand getest.
https://computherm.info/e...ermostats/computherm_q8rf
Temperature measurement accuracy: ±0.5 °C
Het gaat er niet om hoe dik de kabel is, maar wat de maximale spanning is. 2 x 0,5mm2 is ruim genoeg; 300/500V.klump4u schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:27:
[...]
Dan heb ik dus een dikkere 2 aderige kabel nodig tussen cn2 en de Emos? minimaal 0,75mm2 denk ik dan?
Mijn deltaT staat op 15°. Dan mag de pana het zelf uitzoeken. Nu is hij 6°. Als ik deltaT kleiner zet, gaat hij de flow verhogen in de hoop dat dan de Tr hoger wordt. Maar dat gebeurt niet en daar wordt de pana zenuwachtig van en gaat pendelen.
Ta zit tussen 26 en 29 afhankelijk van uiteraard de buitentemperatuur. Vloer zal max een keer 25worden schat ik.dirkmuis schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:39:
Het was een voorbeeld, niet om letterlijk te nemen. De temperatuur van het water in je vloer, is dat mede bepalend voor de duur dat je kamer warm blijft mocht je je WP in de nacht uit willen zetten.....leek mij een logische ja.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Die heb ik er nu inzitten van thermostaat naar cn4, dus gewoon omprikken naar cn2 'L'en'H' dan.FransvWoerkom schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:05:
[...]
Het gaat er niet om hoe dik de kabel is, maar wat de maximale spanning is. 2 x 0,5mm2 is ruim genoeg; 300/500V.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Is dat werk van die kabouters ook ergens beschreven, of heb je dat geconstateerd? Of is dit iets voor de Heishamon gebruikers?FransvWoerkom schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:11:
[...]
Op cn2 gaan de kabouters meekijken en zonodig auto-shiften.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Net geen 8 maanden, besteld op 1-4.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Zorgt wellicht je thermostaat voor dat stuiteren?panalist schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:36:
[Afbeelding]
hier een warmtepomp die sinds 2 dagen continu pendelt t cap 9 kw .externe honeywell thermostaat aangesloten op cn2.buffervat op retour van 100L wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?
woning bestaat uit vloerverwarming en radiatoren en is goed geisolleerd .
waarom draaid compressor tot op 33 hertz en niet gwoon op een lager vermogen maar langere tijd ?
[Afbeelding]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Hier ook, de 9kw 1 fase wordt woensdag geleverd! 9 feb besteld. Dan zit ik aan de 287 dagen. Hopelijk gaat het verder installeren een beetje rap. Leidingen/kabels buiten al gereed, maar binnen doe ik het pas als de ketel eraf gaat, dan heb ik pas ruimte om de nieuwe leidingen te plaatsen.blb4 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:13:
Ik heb van Rene een bericht gekregen over de levering van mijn 7 kW monoblock, volgende week is 't zo ver!!
Moet mij nog wel even verdiepen in de thermostaat. Op dit moment heb ik een Plugwise Anna (OT) in de woonkamer. Ik heb een heishamon OT versie, weet niet of ik deze dan kan koppelen. Of mogelijk de thermostaatfunctie uiteindelijk zelf in domoticz maken. Dat doe ik nu ook al, mn eigen thermostaat gemaakt in Domoticz om een veel kleinere hysterese te krijgen.
Gebruikt iemand de Plugwise Anna icm panasonic wp? Wil uiteindelijk een autonoom systeem hebben draaien, maar die ik middels domotica kan beinvloeden om wat meer naar wens te draaien.
Heb namelijk een 300liter vat en maar 2 dompelhulzen die op 25 en 80% zitten. Die van 25 is al ingebruik voor de collectoren. En de andere zit voor het mooie te hoog.
Is het dus mogelijk om een ntc tegen het vat te plakken of krijg je hier geen goede waarde van? De ntc is voor de sww run.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
80% is niet zo erg. Dan heb je daarboven nog altijd genoeg wat voor 1 douchebeurt. Beter rendement kun je niet hebben bij een SWW-run.Swenno schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:14:
Toevallig mensen ervaring met het plakken van een ntc direct op het sww-vat ?
Heb namelijk een 300liter vat en maar 2 dompelhulzen die op 25 en 80% zitten. Die van 25 is al ingebruik voor de collectoren. En de andere zit voor het mooie te hoog.
Is het dus mogelijk om een ntc tegen het vat te plakken of krijg je hier geen goede waarde van? De ntc is voor de sww run.
Maar bij mij zitten in het vat geeneens dompelhulzen, er zijn alleen buisjes aan de buitenkant tegenaan gelast. En dat werkt (nadat ik mijn sensor extra goed met het buisje contact heb laten maken) ook prima. Dus een sensor vast tegen het vat aan (achter dikke isolatie) zal best prima werken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe dan? De warmtepomp weet toch niks anders dan op temperatuur of niet op temperatuur.FransvWoerkom schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:11:
[...]
Op cn2 gaan de kabouters meekijken en zonodig auto-shiften.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb begrepen dat cn2 de panasonic way to go is om een externe thermostaat te gebruiken, maar ik ben wel benieuwd wat daarnaast jouw overwegingen zijn om van cn4 naar cn2te gaan. Beviel cn4 niet? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.klump4u schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:27:
Vanmiddag de thermostaat om gezet van cn4 naar cn2.
Mogen die kaboutertjes ook mee doen.
[Afbeelding]
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Voordeel: bij CN 4 simpel shiften vanuit het hoofdscherm remote of app. Geen onnodig waterpomp verbruik.hnq schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:46:
[...]
Ik heb begrepen dat cn2 de panasonic way to go is om een externe thermostaat te gebruiken, maar ik ben wel benieuwd wat daarnaast jouw overwegingen zijn om van cn4 naar cn2te gaan. Beviel cn4 niet? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Nadeel: niet in combinatie met sww boiler. Uit =uit over CN4 verder merk ik niks van die kaboutertjes.
Loopt ook keurig zijn cyclus om te stoppen dus geen hard stop in de J.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik ga hem alleen nog een keer uitzetten als er een defrost aanstaande is, teneinde die discussie ook te kunnen sluiten.Carboy54 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:04:
[...]
Voordeel: bij CN 4 simpel shiften vanuit het hoofdscherm remote of app. Geen onnodig waterpomp verbruik.
Nadeel: niet in combinatie met sww boiler. Uit =uit over CN4 verder merk ik niks van die kaboutertjes.
Loopt ook keurig zijn cyclus om te stoppen dus geen hard stop in de J.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Oké valt nog meeblb4 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:13:
Ik heb van Rene een bericht gekregen over de levering van mijn 7 kW monoblock, volgende week is 't zo ver!!
Welke discussie? dat er geen verschil is tussen cn2 of cn4?t.oswald schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:12:
[...]
Ik ga hem alleen nog een keer uitzetten als er een defrost aanstaande is, teneinde die discussie ook te kunnen sluiten.
Daar heb ik gemengde gevoelens over, ik had gehoopt dat 't voor 't stookseizoen zou zijn. Maar oké, 't zal vast nog veel beroerder kunnen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb hem op cn2 gezet omdat dat volgens verschillende ervaren mensen hier de aansluiting is voor een thermostaat, ik heb geen idee of de wp daar anders of beter op reageert. ik zal het eens aankijken of ik iets kan opmerken in gedrag met mijn weinige ervaring, eigenlijk was ik wel tevreden over de wp tot nu toe. Thermostaat staat sinds begin oktober op 20 graden constant en dat is het ook altijd geweest hier in huis.hnq schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:46:
[...]
Ik heb begrepen dat cn2 de panasonic way to go is om een externe thermostaat te gebruiken, maar ik ben wel benieuwd wat daarnaast jouw overwegingen zijn om van cn4 naar cn2te gaan. Beviel cn4 niet? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Measurement accuracy: ±0,5°C.padoempats schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:50:
[...]
Hier ook, de 9kw 1 fase wordt woensdag geleverd! 9 feb besteld. Dan zit ik aan de 287 dagen. Hopelijk gaat het verder installeren een beetje rap. Leidingen/kabels buiten al gereed, maar binnen doe ik het pas als de ketel eraf gaat, dan heb ik pas ruimte om de nieuwe leidingen te plaatsen.
Moet mij nog wel even verdiepen in de thermostaat. Op dit moment heb ik een Plugwise Anna (OT) in de woonkamer. Ik heb een heishamon OT versie, weet niet of ik deze dan kan koppelen. Of mogelijk de thermostaatfunctie uiteindelijk zelf in domoticz maken. Dat doe ik nu ook al, mn eigen thermostaat gemaakt in Domoticz om een veel kleinere hysterese te krijgen.
Gebruikt iemand de Plugwise Anna icm panasonic wp? Wil uiteindelijk een autonoom systeem hebben draaien, maar die ik middels domotica kan beinvloeden om wat meer naar wens te draaien.
Measurement resolution: 0,1°C.
Measurement range: 0 – 50°C.
De nauwkeurigheid lijkt me wat laag?
dit vermoeden heb ik ook zou de draadloze thermostaat van panasonic een beter oplossing zijn dan de honeywell die er nu opzit ?kun je dan de temperatuur zien via de app in de woning met die draadloze panasonic thermostaat?sjimmie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:38:
[...]
Zorgt wellicht je thermostaat voor dat stuiteren?
Soms is het wat ver graven. Ik kreeg na het lezen van de handleiding bij de Netatmo wel het idee dat deze een groot deel van de functionaliteiten heeft. Alleen heb je daar een hysterese OF PID mode. Mijn kennis gaat niet ver genoeg of dat voldoende is. Hij is wel draadloos, heeft een app, heeft een hysterese van 0,1 en als ik het goed lees ook een gevoeligeheid van 0,1.
Maar oke, ik weet het niet zeker en hij is duur. Vermoedelijk doet hij het wel beter dan mijn nest :-)
De kabouters in de WP hebben dan toch weinig tijd om hun toverwerk te doen voor langere runs?
Life is not about specs, it is about joy!
Nouja dat... Ik heb mijn thermostaat via node red door een smooth node lopen. Die pakt het gemiddelde van de laatste vijf waardes.bartvl schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:16:
Is de combinatie kleine hysterese (0.1K) en weinig schakelingen niet vrij lastig te realiseren?
De kabouters in de WP hebben dan toch weinig tijd om hun toverwerk te doen voor langere runs?
Maar je wilt natuurlijk niet dat de gevoeligheid van je thermostaat ervoor zorgt dat hij na 1 minuut inschakelen weer uitschakelt en gaat pendelen.
Nu las ik bij Netatmo dat je de PID op max 7 minuten kan zetten bijvoorbeeld maar geen idee of dat volstaat.
Aan de andere kant, wat je zegt, je kunt het tot in de puntjes perfectioneren, maar als je je houtkachel opstookt dan lukt dat ook niet. Dus je moet een goed gemiddelde nemen.
Dan is een Netatmo van 150e vrij prijzig en kun je beter die EMOS van 60 euro nemen.
We hadden het er hier op 21 augustus over:Noutie schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:14:
[...]
Is dat werk van die kabouters ook ergens beschreven, of heb je dat geconstateerd? Of is dit iets voor de Heishamon gebruikers?
t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Maar ik had toen de volgende bladzijde niet gelezen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0uqWbGCjeUMoMI5kIezvg2SP.png?f=user_large)
Hier blijkt dat dat auto-shiften niet werkt bij de externe thermostaat (B=0). Ik ging er van uit dat als de kabouters konden meekijken bij het aan-uit schakelen van een thermostaat, inclusief de software thermostaten met remote controller of room thermistor, ze ook konden auto-shiften. Dat is dus onjuist. Ze moeten kunnen meekijken op de sensor van de thermostaat.
P.S. Met Heishamon kun je ook de gemeten kamertemperatuur uitlezen en daarmee een eigen thermostaat maken.
[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-11-2022 21:39 ]
Want ik was van plan om straks als ik de CV ketel de deur uit de de Wp aan de Nest te hangen.
Nu hangt de Wp aan een Netatmo hier. Die draai met hysterese 0.2. Op 0.1 vond ik het gedrag wat onrustig worden. Mijn systeem is dan ook niet heel traag en ik heb weinig massa in huis.
Wel bijzonder dat jouw lage temperatuur systeem zou kunnen zorgen voor een verandering in je ruimtetemperatuur van 0,2 graden in 1 minuut. Doet me terugdenken aan de met 50 graden verwarmde radiatoren uit het gastijdperk, ook nog voor ik vloerverwarming had. Ik autoshift mijn stooklijn op enkele tienden maar voor zo’n verhoging of verlaging heeft mijn systeem bij verhoging toch echt minimaal een uur nodig, voor verlaging zelfs meerdere uren met een Ta van rond de 28 graden. Pendelen heeft een heel andere oorzaak.dirkmuis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:21:
Ik ben geen expert maar volgens mij wil je dat het temperatuurverschil zo minimal mogelijk is. Dus zet je hem op 20 dan wil je tussen de 19,9 en 20,1 bewegen.
Maar je wilt natuurlijk niet dat de gevoeligheid van je thermostaat ervoor zorgt dat hij na 1 minuut inschakelen weer uitschakelt en gaat pendelen.
Nu las ik bij Netatmo dat je de PID op max 7 minuten kan zetten bijvoorbeeld maar geen idee of dat volstaat.
Aan de andere kant, wat je zegt, je kunt het tot in de puntjes perfectioneren, maar als je je houtkachel opstookt dan lukt dat ook niet. Dus je moet een goed gemiddelde nemen.
Dan is een Netatmo van 150e vrij prijzig en kun je beter die EMOS van 60 euro nemen.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
het gedrag is hetzelfde, alleen blijft de machine "aan" en je stopt alleen de vraag. de waterpomp mag bijvoorbeeld gewoon doorlopen en hij mag nog steeds warm water maken. met CN4 zet je gewoon een harde stop op de machine en mag die niks meer. je ziet dat ook in de afstandsbediening dat alles normaal blijft met CN2, alleen het icoontje verandert of hij wel of niet loopt.klump4u schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 20:28:
[...]
Ik heb hem op cn2 gezet omdat dat volgens verschillende ervaren mensen hier de aansluiting is voor een thermostaat, ik heb geen idee of de wp daar anders of beter op reageert. ik zal het eens aankijken of ik iets kan opmerken in gedrag met mijn weinige ervaring, eigenlijk was ik wel tevreden over de wp tot nu toe. Thermostaat staat sinds begin oktober op 20 graden constant en dat is het ook altijd geweest hier in huis.
CN4 is voor een gebouwsysteem als interlock om te verbieden dat de machine mag lopen. CN2 is voor de gebruiker om een warmtevraag te geven. ook mag er gaan warm water worden gemaakt als CN4 niet aanstaat. mede daarom is het gewoon "netter" om CN2 te gebruiken voor regeling. CN4 is leuk als je met domotica bezig gaat en als de saldering eraf gaat harde controle wilt hebben waneer de machine wel en niet mag lopen of waneer de laadpaal van de auto voorrang krijgt of je teveel dreigt te verbruiken op een fase enzovoort. in grote gebouwen is het om te vookomen dat de machine aangaat als nog niet alle kleppen in het systeem goed staan of de juiste pompen lopen of zelfs om draaiuren gelijk te houden als je met cascadeopstellingen moet werken.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 19-11-2022 02:01 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Klopt. Afgezien van sww verwarming, besturen van verwarmen/koelen, bedrijf met buffervat of 2-zones.CurlyMo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:08:
@FransvWoerkom TLDR; CN2 en CN4 hebben geen verschil in intelligentie van aansturing.
Ik maak gebruik van de hier bekende (bedraade) Emos thermostaat ingesteld met de kleinste mogelijke hysterese van -0.2° en +0.2°C.dirkmuis schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:11:
Ik merk toch dat er maar weinig mensen echt een goede thermostaat hebben kunnen vinden voor dagelijks gebruik. Tweaken is leuk en kan en zijn tal van tools voor, maar gewoon de thermostaat met 0,1 histerese, lage gevoeligheid, niet teveel schakelingen die blijkt amper vindbaar op een paar retro modellen na die niet meer verkrijgbaar zijn.
Soms is het wat ver graven. Ik kreeg na het lezen van de handleiding bij de Netatmo wel het idee dat deze een groot deel van de functionaliteiten heeft. Alleen heb je daar een hysterese OF PID mode. Mijn kennis gaat niet ver genoeg of dat voldoende is. Hij is wel draadloos, heeft een app, heeft een hysterese van 0,1 en als ik het goed lees ook een gevoeligeheid van 0,1.
Maar oke, ik weet het niet zeker en hij is duur. Vermoedelijk doet hij het wel beter dan mijn nest :-)
In huis: vloerverwarming op geïsoleerde broodjesvloer en tot 9cm dikke anhydriet deklaag, dat werkt zó vertragend dat hoewel de wp bij 20.2° wordt uitgeschakeld de woonkamer nog tot een halve graad verder opwarmt.
Het is buiten nu -2° bij een zwakke oostelijke wind, ik ben benieuwd hoelang de wp zal draaien voordat deze wordt uitgeschakeld (dus bij een temperatuur verhoging van 0.4°).
Maar ik vindt het prima zo.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
:strip_exif()/f/image/3aMJV9fREK2xAIxmtRg90Klp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YP3aLY9830ZtOmpqKCcniZ5I.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Dat komt omdat hij omschakelt van verwarmen naar koelen.MikeyMan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:39:
Vanmorgen wat defrosts gehad. Lijkt erop dat als ie tijdens een run wil gaan defrosten dat ie eerst even de compressor uit zet. Zien jullie dit ook?
dit is normaal gedrag. het is lager omdat de fan aanstaat. dat is het verschil tussen stilstaande lucht en bewegende lucht. er zit dan vaak wat condens op en die verdampt waardoor de temperatuur zakt.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:35:
Het valt me op dat de buitentemperatuursensor van de WP een lagere temperatuur meet zolang de compressor aan is. In sommige gevallen zie ik geen verlaging, vaak 2 tot 3C verlaging, en in enkele gevallen een 6C lagere meting van de temperatuur. Als eerste denk ik dan dat de buitensensor de koude uitblaaslucht meet, maar de WP staat goed opgesteld. Ruim los van de zijmuur (je kan er achter staan) en de uitblaaskant gericht op het noorden en niet in de windrichting. Ook is er voldoende ruimte in de tuin. Is iemand hier bekend mee?
even wachten, komt later. is al poosje gedoe mee.-NRG- schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:43:
Hebben anderen ook problemen met de Service cloud/smart cloud? Data lijkt niet geupdate te worden. Best balen want dit had waardevolle data kunnen zijn.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Er is een update van de server geweest, ik meen donderdag en aangekondigd. Je moet even de cache van je browser legen. Daarna draaide hij bij mij weer prima.-NRG- schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:43:
Hebben anderen ook problemen met de Service cloud/smart cloud? Data lijkt niet geupdate te worden. Best balen want dit had waardevolle data kunnen zijn.
Ohja, check, logisch eigenlijkCurlyMo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:50:
[...]
Dat komt omdat hij omschakelt van verwarmen naar koelen.

Yup, hier ookMikeyMan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:39:
Vanmorgen wat defrosts gehad. Lijkt erop dat als ie tijdens een run wil gaan defrosten dat ie eerst even de compressor uit zet. Zien jullie dit ook?
Toen ik om 8:30 naar de WP keek was de hele verdamper bevroren. De piek om 8:40 was een defrost. Vlak hiervoor zie je dat de compressor is uitgegaan.
/f/image/RwyROzEALNa9Ka78txYoMsqf.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij werkt het nu wel goed. Tot vorige week was het een tijdje prut, gisteren nog flinke vertraging bij het laden van de pagina met de statistieken, maar vandaag werkt de Service Cloud vlot en de data is bijgewerkt.-NRG- schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:43:
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
ok, dank je. Dan beter een externe buitensensor denk ik? Weet niet of dat mogelijk is. Ik vind een daling van 6C, waardoor de gemeten temperatuur onder 0 schiet en de defrost aangaat, erg veel. Hij denk nu dat het om 10:15 uur -5C is!flippy schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
[...]
dit is normaal gedrag. het is lager omdat de fan aanstaat. dat is het verschil tussen stilstaande lucht en bewegende lucht. er zit dan vaak wat condens op en die verdampt waardoor de temperatuur zakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tiesert op 19-11-2022 10:15 ]
Yup, is een externe sensor leverbaar.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:14:
[...]
ok, dank je. Dan beter een externe buitensensor denk ik? Weet niet of dat mogelijk is. Ik vind een daling van 6C, waardoor de gemeten temperatuur onder 0 schiet en de defrost aangaat, erg veel. Hij denk nu dat het om 10:15 uur -5C is!
Top. Denk de Panasonic PAW-A2W-TSOD. Even checken of die ook op de J kan.
de defrost-kabouter kijkt naar de temperatuur van het gas was uit de verdamper komt, niet de buitentemperatuur. (niet helemaal waar maar het is niet zo dat hij bij 0 graden spontaan ontdooislagen gaat maken, dat gebeurt al boven 0.) hij kijkt dus of de verdamper echt bevroren is, niet hoe koud het is.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:14:
[...]
ok, dank je. Dan beter een externe buitensensor denk ik? Weet niet of dat mogelijk is. Ik vind een daling van 6C, waardoor de gemeten temperatuur onder 0 schiet en de defrost aangaat, erg veel. Hij denk nu dat het om 10:15 uur -5C is!
het kan wel dat die sensor afwijkt. dat is zeker niet ongehoord. sensor in bakje met ijswater hangen en dan binnen de offset/callibrate op 0 graden uit laten komen.
externe sensor is meestal wel naukeuriger uit de doos maar denk dat wat ijs uit de vriezer halen goedkoper is...
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 19-11-2022 10:34 ]
Bij mij is het geluktTiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:18:
[...]
Ook deze overigens wel erg gevoelig voor een beetje opwarming door de zon, dus moet hem nog wat beter in de schaduw hangen.
Heb hem bij rjtec.eu vandaan. Goedkoper kon ik hem helaas niet vinden.
Dank je, ga ik doen. De binnensensor is al wel bijgesteld, maar voor buiten is zeker ook een aanrader.flippy schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:20:
[...]
de defrost-kabouter kijkt naar de temperatuur van het gas was uit de verdamper komt, niet de buitentemperatuur. (niet helemaal waar maar het is niet zo dat hij bij 0 graden spontaan ontdooislagen gaat maken, dat gebeurt al boven 0.)
het kan wel dat die sensor afwijkt. dat is zeker niet ongehoord. sensor in bakje met ijswater hangen en dan binnen de offset/callibrate op 0 graden uit laten komen.
externe sensor is meestal wel naukeuriger uit de doos maar denk dat wat ijs uit de vriezer halen goedkoper is...
Ik herken dat beeld met de sensor totaal niet. Mijn 5H geeft vanaf 3.00 2 graden aan, is nu gezakt naar 1.flippy schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:52:
[...]
dit is normaal gedrag. het is lager omdat de fan aanstaat. dat is het verschil tussen stilstaande lucht en bewegende lucht. er zit dan vaak wat condens op en die verdampt waardoor de temperatuur zakt.
[...]
even wachten, komt later. is al poosje gedoe mee.
Hoort dit bij de T-cap of de J? Als zijn sensor nu -5 aangeeft en het bij hem eigenlijk 1 zou moeten zijn gaat het wel goed fout. Iets dergelijks wel gezien op het forum bij wp’s in een schoorsteen ombouw waarin de scheiding inkomende en uitgaande lucht niet op orde was, maar hij geeft aan dat de Wp helemaal vrij staat. De T-cap zal wel lekker stoken nu
Sinds van de week staat ie wel in een omhuizing trouwens, maar met voldoende ruimte voor wegblazen en luchtinlaat. Heb dus wel nagekeken in de grafieken of het effect ervoor ook al optrad, en dat was het geval.
Verder stookt ie flink nu. ;-) Plaatje van 10:45 uur:
:strip_exif()/f/image/QMbPKtiWk9wQH8UYYIqJ8peB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, dat komt door de luchtvochtigheid. Als de fan loopt stabilieert het snel. Tijdens een defrost gaat het natuurlijk alle kanten op.t.oswald schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:42:
[...]
Ik herken dat beeld met de sensor totaal niet. Mijn 5H geeft vanaf 3.00 2 graden aan, is nu gezakt naar 1.
Hoort dit bij de T-cap of de J? Als zijn sensor nu -5 aangeeft en het bij hem eigenlijk 1 zou moeten zijn gaat het wel goed fout. Iets dergelijks wel gezien op het forum bij wp’s in een schoorsteen ombouw waarin de scheiding inkomende en uitgaande lucht niet op orde was, maar hij geeft aan dat de Wp helemaal vrij staat. De T-cap zal wel lekker stoken nu
Ook bij een defrost blijft de Wp bij mij de buitentemperatuur correct weergeven.flippy schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:47:
[...]
Nee, dat komt door de luchtvochtigheid. Als de fan loopt stabilieert het snel. Tijdens een defrost gaat het natuurlijk alle kanten op.
:strip_exif()/f/image/3AQjjtrStXD3En5AlMKbLyxK.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week heb ik nog wat geexperimenteerd met de zone-Ta en buffer-T sensoren, en het lijkt voor de regeling weinig uit te maken (hogere flow over buffervat secundair dan over primair). En dat klopt ook wel met hoe e.e.a in de service manual staat.Motorfret schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:03:
@Thorsd
Kans is groot dat ik daar ook last van heb.
Hou ons op de hoogte.
Mijn secundaire pomp word nu gestuurd door de Pana.
ik wil van de week eens proberen om de WP puur op WAR te sturen en dat de thermostaat dan alleen de secundaire pomp aanstuurt en zo de benodigde warmte uit het vat haalt.
De zone-Ta sensoren van zone 1 en 2 lijken alleen gebruikt te worden voor het aansturen van de zone 1 en 2 mix-kleppen en pompen. Als de WP een veel lagere zone-Ta ziet dan ingesteld, zal deze niet meer vermogen geven of het debiet opvoeren.
Hetzelfde als je de buffervat sensor wel gebruikt. De buffer T wordt alleen gebruikt om de WP in of uit te schakelen. Als de buffer T veel lager is dan ingesteld, zal de WP ook niet harder gaan draaien om deze te halen.
In de service manual wordt gesproken over een "Target Water Temperature". Deze wordt bepaald aan de hand van een heel aantal variabelen, maar is niet afhankelijk van de gemeten zone-Ta of de buffer T. Het primaire debiet is ook niet van afhankelijk van die sensoren omdat bij dT pompsturing alleen naar de dT over WP zelf gekeken wordt.
Ik heb nu de de WP op een vast debiet met een hoge flow ingesteld (zoals ook hier aangegeven Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ja, we zijn het eens. @Tiesert kan ook een hogere dT instellen. Ik bedoel dat max flow van 20 l/min met dT van 5 bij 12 kW mogelijk een probleem kan zijn.FransvWoerkom schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:21:
[...]
Nee, die 35L/min is de ontwerpwaarde waarbij de overige specs gelden. Mijn 12H heeft door een combinatie van convectoren en vloerverwarming een grotere deltaT nodig en dus een lager debiet. Op dit moment draait hij met een Ta van 33° en een Tr van 25° en een debiet van 13L/min. Alleen na het eind van een sww run draait hij even boven de 30L/min om de warmte over het hele systeem te verdelen. Van mij mogen de kabouters het zelf weten.
Even een zorgelijke vraag.. ik heb een opstelling met SWW en een buffervat in het CV deel. Echter vannacht was het de eerste koude nacht (volgens mn kwikmeter -2). Wat opvalt is dat snacht de waterpomp maar heel even aan is geweest, maar voor de rest van de ochtend niet terwijl de meting van de panasonic vermeld dat het 1 á 0 graad was?
Ik maak gebruik van het externe thermostaat signaal (CN2) en op dat moment was er geen warmtevraag (ik doe aan nachtverlaging).
Nu is de CV druk rond de 2 bar dus bevriezen bij 0 graad zal nog wel loslopen.
Ik had even de topics doorgespeurd want ik weet zeker dat het ter spraken is geweest, zolang de installatie niet uit staat (CN2) of via remote dan zal de waterpomp gewoon zijn werk ter beveiliging moeten doen. Alleen de beveiliging vind ik schimmig want:
Volgens de handleiding kijkt hij dus naar de in- en outlet temperatuur EN de buitentemperatuur. In de nacht heeft hij dus even de pomp aangezet en de in- en outlet temperatuur zijn daardoor weer boven de 6 graad, dus de voorwaarde voor pomp aan volstaat niet meer. Echter de leiding is buiten 2 meter lang, de meting IN de pomp zegt niks over de leiding buiten?
Ik probeer in de handleiding als instelling te vinden of de voorwaarde van in- en outlet temperatuur uitgezet kan worden. Heeft iemand daar ervaring mee? De leiding is met 50mm isolatie omringt.
Handleiding Hfst 13.19:
:fill(white):strip_exif()/f/image/L1Wux6sKFqf24cT024HmTnsh.png?f=user_large)
Grafiekje zie rond 3:30 bijv:
/f/image/EwDqAqx4su5DXK2jXRIjlGfZ.png?f=fotoalbum_large)
Kleine correctie; op cn2 (de externe thermostaat aansluiting) is er bij geen warmtevraag ook geen draaiende waterpomp (flow). SWW blijft uiteraard beschikbaar.flippy schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:20:
[...]
het gedrag is hetzelfde, alleen blijft de machine "aan" en je stopt alleen de vraag. de waterpomp mag bijvoorbeeld gewoon doorlopen en hij mag nog steeds warm water maken. met CN4 zet je gewoon een harde stop op de machine en mag die niks meer. je ziet dat ook in de afstandsbediening dat alles normaal blijft met CN2, alleen het icoontje verandert of hij wel of niet loopt.
CN4 is voor een gebouwsysteem als interlock om te verbieden dat de machine mag lopen. CN2 is voor de gebruiker om een warmtevraag te geven. ook mag er gaan warm water worden gemaakt als CN4 niet aanstaat. mede daarom is het gewoon "netter" om CN2 te gebruiken voor regeling. CN4 is leuk als je met domotica bezig gaat en als de saldering eraf gaat harde controle wilt hebben waneer de machine wel en niet mag lopen of waneer de laadpaal van de auto voorrang krijgt of je teveel dreigt te verbruiken op een fase enzovoort. in grote gebouwen is het om te vookomen dat de machine aangaat als nog niet alle kleppen in het systeem goed staan of de juiste pompen lopen of zelfs om draaiuren gelijk te houden als je met cascadeopstellingen moet werken.
Het stoppen van de waterpomp bespaart je ongeveer 25w tijdens de draaiuren tov de interne thermostaat aansturing die laat namelijk wel de flow doorlopen. (Pas bij grotere afwijkingen tussen ingestelde ruimte temperatuur en werkelijke zal dan de flow pas stoppen)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Toevallig sinds gisteren aan het proberen. Maar merkte dat het alleen bij Direct een dT kan instellen, maar niet bij de Stooklijn?Thorsd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:11:
[...]
Ja, we zijn het eens. @Tiesert kan ook een hogere dT instellen. Ik bedoel dat max flow van 20 l/min met dT van 5 bij 12 kW mogelijk een probleem kan zijn.
Euh... Van koelen naar verwarmen gaat wel naadloos danCurlyMo schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:50:
[...]
Dat komt omdat hij omschakelt van verwarmen naar koelen.
de omkeerklep werkt op druk die de compressor genereert. hij moet dus lopen om om te schakelen. daarom klinkt het soms nogal "lomp" als hij omschakelt.MikeyMan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:36:
[...]
Euh... Van koelen naar verwarmen gaat wel naadloos dan
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 19-11-2022 12:41 ]
Bedoel meer dat ie voor een defrost de compressor even uit zet. Maar daarna wel naadloos in een warmte run lijkt te gaan:flippy schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:40:
[...]
de omkeerklep werkt op druk die de compressor genereert. hij moet dus lopen om om te schakelen. daarom klinkt het soms nogal "lomp" als hij omschakelt.
/f/image/xAcHLGaB3PSxIMV76lLtiAwC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 19-11-2022 12:45 ]
Overigens bedien ik de pomp tot ik een extra kabel heb kunnen trekken via ifttt. Als de tado temp boven de 20.1 komt gaat hij naar de eco stand en onder de 19.1 naar de comfort stand. Werkt best fijn zo.
:strip_exif()/f/image/VR14gTPZG3XtynIz1KrZvwBo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R1IUd5D0msz1Mbqy92rss8D0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door -NRG- op 19-11-2022 12:52 ]
de "neutrale" positie is verwarmen. dus de compressor moet even uit zodat de druk kan zakken anders klapt ie erg hard en sloop je de boel.MikeyMan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:45:
[...]
Bedoel meer dat ie voor een defrost de compressor even uit zet. Maar daarna wel naadloos in een warmte run lijkt te gaan:
[Afbeelding]
Is dus ook gewoon autoshiften. Ecostand -1, Comfort +1 ? Vind 1 graad nog veel te ruim. Schakel zelf overdag tussen 21,1 en 20,8, nacht 20,5 en wifi relais uit bij 21,5 Als je kiest voor change heat mode settings heb je zoveel mogelijkheden tot schakelen als je wilt. Nu heb je er maar twee. Ik heb nu shiften op 4 kamertemperaturen naar +1, 0, -1 en +2 met Tado plus WiFi relais uit met smart life.-NRG- schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:46:
@flippy @t.oswald @Tiesert bedankt. Ik had de hele week geen problemen ook niet na het server onderhoud. Blijkbaar was de CZ-TAW1 module vastgelopen deze ochtend rond 6 uur en bleef dezelfde data uitgezonden worden naar de pana cloud. Zeer vreemd probleem, want opdrachten werden wel uitgevoerd via ifttt. Na de stroom van de warmtepomp afgehaald te hebben, doet hij het nu weer.
Overigens bedien ik de pomp tot ik een extra kabel heb kunnen trekken via ifttt. Als de tado temp boven de 20.1 komt gaat hij naar de eco stand en onder de 19.1 naar de comfort stand. Werkt best fijn zo.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niemand met deze zorgen? Of tuffen jullie allemaal de hele nacht door?😅davevleugel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:48:
Goedemorgen,
Even een zorgelijke vraag.. ik heb een opstelling met SWW en een buffervat in het CV deel. Echter vannacht was het de eerste koude nacht (volgens mn kwikmeter -2). Wat opvalt is dat snacht de waterpomp maar heel even aan is geweest, maar voor de rest van de ochtend niet terwijl de meting van de panasonic vermeld dat het 1 á 0 graad was?
Ik maak gebruik van het externe thermostaat signaal (CN2) en op dat moment was er geen warmtevraag (ik doe aan nachtverlaging).
Nu is de CV druk rond de 2 bar dus bevriezen bij 0 graad zal nog wel loslopen.
Ik had even de topics doorgespeurd want ik weet zeker dat het ter spraken is geweest, zolang de installatie niet uit staat (CN2) of via remote dan zal de waterpomp gewoon zijn werk ter beveiliging moeten doen. Alleen de beveiliging vind ik schimmig want:
Volgens de handleiding kijkt hij dus naar de in- en outlet temperatuur EN de buitentemperatuur. In de nacht heeft hij dus even de pomp aangezet en de in- en outlet temperatuur zijn daardoor weer boven de 6 graad, dus de voorwaarde voor pomp aan volstaat niet meer. Echter de leiding is buiten 2 meter lang, de meting IN de pomp zegt niks over de leiding buiten?
Ik probeer in de handleiding als instelling te vinden of de voorwaarde van in- en outlet temperatuur uitgezet kan worden. Heeft iemand daar ervaring mee? De leiding is met 50mm isolatie omringt.
Handleiding Hfst 13.19:
[Afbeelding]
Grafiekje zie rond 3:30 bijv:
[Afbeelding]
Het is net als bij jouw auto. Met 100 loopt hij 1:10 en bij 200 1:5. Dus 2x zoveel energie voor zelfde afstand. (Lees temperatuur) dus nee 24/7 is draaien is bij deze temperaturen vaak efficiënterdavevleugel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:12:
[...]
Niemand met deze zorgen? Of tuffen jullie allemaal de hele nacht door?😅
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Gisteravond om 21:30 is hij uitgegaan door nachtverlaging (per ongeluk, er liep nog een script die een IFTTT commando doorgaf voor -1C) en om 3:30 vannacht is hij weer aangegaan en rond 4:15 uur de eerste defrost. Daarvoor dus niet.davevleugel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:12:
[...]
Ik zie nu inderdaad dat als je de pomp op vaste flow zet, de dT instelling uit het menu verdwijnt (ik heb stooklijn ingesteld).Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:57:
[...]
Toevallig sinds gisteren aan het proberen. Maar merkte dat het alleen bij Direct een dT kan instellen, maar niet bij de Stooklijn?
Geen zorgen. Mijn wp was vannacht uit door de timer. Hij is twee keer een beetje opgewarmd door cv water uit huis te verpompen omdat de Tr <6° werd. Die beveiliging werkt als er netspanning op PS1 staat. Ik denk niet dat dan het goed geïsoleerde stuk slang kans heeft om te bevriezen. In elk geval is het al twee winters goed gegaan.davevleugel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:12:
[...]
de kabouter kijkt naar de outdoor piping temperature (temperatuur van het gas wat uit de verdamper komt) en de buitentemperatuur. als die grofweg 5 graden uit elkaar liggen voor langer dan 2~3 min is de verdamper bevroren en gaat die ontdooien.MikeyMan schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:28:
Eerste defrost hier ook rond 4 uur. Tis ook een combinatie tussen temperatuur en luchtvochtigheid die het triggert.
in de installatiehandleiding staat ergens een schema met de exacte temperaturen.
als je in de wolk die pijptemperatuur erbij pakt kan je precies zien waneer hij gaat ontdooien. dan zie je die temperatuur ineens als een baksteen vallen.
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 19-11-2022 16:42 ]
wordt het expansie vat verwarmd?
Later om 0700 uur heeft de pomp 4 minuten gedraaid, toen kwam te temperatuur onder de 6 graden.
Even later om 0722 uur heb ik hem aangezet, en hij draait nog steeds.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hier wel.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:18:
[...]
dat is de carterverwarming en/of de antivorstbebeiliging van de leidingen. dan gaat de pomp even lopen om warmer water van binnen te halen.martijn v o schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:41:
Hier heeft hij vannacht uit gestaan, maar ik zie dat er wel een half uur 80 Watt is verbruikt vanmorgen om 05.15 uur. Ik zie dan geen pompdebiet en ook geen toename van de temperatuur in de grafieken.
wordt het expansie vat verwarmd?
Later om 0700 uur heeft de pomp 4 minuten gedraaid, toen kwam te temperatuur onder de 6 graden.
Even later om 0722 uur heb ik hem aangezet, en hij draait nog steeds.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-11-2022 16:44 ]
Ik heb al geprobeerd om dT te vergroten/verkleinen, maar dat lijkt niet heel veel effect te hebben. Ook heb ik alle radiatoren in ruimten die nu continue verwarmd mogen worden open staan.
Data uit de pana cloud:
:strip_exif()/f/image/aodTobxqdQU19s2i0U7fX4lv.jpg?f=fotoalbum_large)
Data van de kamstrup:
:strip_exif()/f/image/tqB9fN9V1H4eAweHtoacFoQw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had eerder het idee dat het misschien te maken kon hebben met het af en toe open gaan van de radiatoren en vloerverwarming in mijn werkkamer (enige ruimte met vloerverwarming), maar dan zou ik meer schommeling verwachten in Tr. Dit omdat deze ruimte sinds donderdag op 17 graden wordt gehouden.
Zijn dit geen defrosts? Zet dat ook in de grafiek.rykers schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:30:
Nu het vandaag eindelijk langere tijd wat kouder is probeer ik te begrijpen waarom de kabouters steeds zorgen voor een overshoot van de Ta. Er is namelijk ruimte om de compressor rustiger te laten draaien, alleen dat doen ze niet.
Ik heb al geprobeerd om dT te vergroten/verkleinen, maar dat lijkt niet heel veel effect te hebben. Ook heb ik alle radiatoren in ruimten die nu continue verwarmd mogen worden open staan.
Data uit de pana cloud:
[Afbeelding]
Data van de kamstrup:
[Afbeelding]
Ik had eerder het idee dat het misschien te maken kon hebben met het af en toe open gaan van de radiatoren en vloerverwarming in mijn werkkamer (enige ruimte met vloerverwarming), maar dan zou ik meer schommeling verwachten in Tr. Dit omdat deze ruimte sinds donderdag op 17 graden wordt gehouden.
Daarnaast vanmorgen rond 8 uur nog een defrost gehad:
https://snapshots.raintan...n8n5p84vrKeqlhJGmi2feHo7s
Ik lees de defrosts af uit het negatieve thermische vermogen in grafana, de servicecloud geeft hetzelfde aan:
/f/image/jJxvUTt9Wsl04Ur2aeOgljFB.png?f=fotoalbum_large)
Heb de nieuwe omkasting even weggehaald om 20:35 uur om te zien wat er gebeurt.t.oswald schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:42:
[...]
Ik herken dat beeld met de sensor totaal niet. Mijn 5H geeft vanaf 3.00 2 graden aan, is nu gezakt naar 1.
:strip_exif()/f/image/pP5ZlYJIWQyM3NkAFVMvhYiy.jpg?f=fotoalbum_large)

Zo extreem koud is het niet maar wellicht door nog hoge luchtvochtigheid dat de buitenunit eerder bevriest.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Wow das hoog idd! Nu hier en cop van bijna 5.The-Source schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:06:
Momenteel een cop van 1.7(5000watt erin 8000 eruit)
Zo extreem koud is het niet maar wellicht door nog hoge luchtvochtigheid dat de buitenunit eerder bevriest.
880 watt erin en 4350 watt thermetisch eruit
Ta 27
Wat voor settings draait jij nu?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
vannacht het ik ook een normale cop daarom vond ik het nu al verdacht laag.
ik heb geen bijzondere zaken ingesteld. draai nu wel in quite mode 2.
een wijziging naar mode 1 maakt daarin geen verschil.
ik ga nu maar even met thermostaat setpoint spelen om hem even te laten stoppen met die interne heater
[ Voor 43% gewijzigd door The-Source op 19-11-2022 23:20 ]
Zo, opgelost dan, top! Wel jammer van je omkastingTiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:28:
[...]
Heb de nieuwe omkasting even weggehaald om 20:35 uur om te zien wat er gebeurt.
[Afbeelding]
Volgens mij heel netjes!Possible schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:28:
Inmiddels toch al zo’n 15 kWh erdoorheen gejaagd sinds 0:00 uur. Was hier -4 in Leeuwarden. Nu -2. 1 defrost gehad vanochtend om 8:30 uur. Huis nog steeds lekker op temp 21 graden.
Nu 40kWh er doorheen in bijna 24 uur volgens de kWh-meter. 160KW energie opgewekt volgens de controller. Dat zou een COP van 4 zijn, neem ik aan? Zelf zegt de controller 3.7 (en als ik het goed heb begrepen is de controller vaak te optimistisch).
Met gas zou ik op een dag als vandaag zo'n 10 tot 12m3 gebruikt hebben voor verwarming schat ik.
Stroom: 40kWh * € 0,45 (daltarief incl. BTW) = € 18
Gas: 11m3 * € 2,88 (incl. BTW) = € 31,68
Dus alsnog wel beter af met de WP.
Vanaf 1 januari met het prijsplafond is het neutraal.
40kWh * € 0,40 = € 16,-
11m3 * € 1,45 = € 15,96
De investering in de WP is dan niet rendabel, tenzij ik de Pana nog een stuk zuiniger krijg.
[ Voor 29% gewijzigd door Tiesert op 20-11-2022 00:59 ]
Als je op de controller 160kWh en COP 3.7 afleest, dan moet er ook gebruikt 43.2 kWh staan. Omdat de controller meestal te optimistisch is over het stroomverbruik, zou ik twijfelen aan het gemeten stroomverbruik volgens de kWh meter. Tenzij de pana de backup heater heeft gebruikt en het verbruik daarvan niet wordt meegeteld in je kWh meter.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:40:
[...]
Nu 40kWh er doorheen in bijna 24 uur volgens de kWh-meter. 160KW energie opgewekt volgens de controller. Dat zou een COP van 4 zijn, neem ik aan? Zelf zegt de controller 3.7 (en als ik het goed heb begrepen is de controller vaak te optimistisch).
[...]
Je haalt theoretisch maximaal 9,8 kWh uit 1 m3 gas. Dus die 160 kWh is equivalent aan minimaal 16 m3 gas.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:40:
[...]
Met gas zou ik op een dag als vandaag zo'n 10 tot 12m3 gebruikt hebben voor verwarming schat ik.
nu deze optie op -8 gezet, eens kijken hoe dat verloopt.
Waarom niet op -20 of zelfs uit.The-Source schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:19:
zojuist de instellingen van de heater opties bekeken, deze stond op 0c en ja met een buitentemperatuur onder 0 doet de wp wat ingesteld staat...
nu deze optie op -8 gezet, eens kijken hoe dat verloopt.
Een gas ketel heeft ook warmteverlies (schoorsteen, cv leidingen door onverwarmde ruimten) reken maar 1m³ gas = 9KW warmte uit de radiatoren.Tiesert schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:40:
[...]
Stroom: 40kWh * € 0,45 (daltarief incl. BTW) = € 18
Gas: 11m3 * € 2,88 (incl. BTW) = € 31,68
Dus alsnog wel beter af met de WP.
Vanaf 1 januari met het prijsplafond is het neutraal.
40kWh * € 0,40 = € 16,-
11m3 * € 1,45 = € 15,96
De investering in de WP is dan niet rendabel, tenzij ik de Pana nog een stuk zuiniger krijg.
En uiteraard de stroom uit eigen opwek is flink goedkoper, zaterdag was het hier in het noorden de gehele dag zonneschijn, ik heb dan ook de wp overdag laten draaien -wat eigenlijk niet nodig was-, toen de zon onder ging was het beneden ruim 22°, én de vloer was nog lang lekker warm
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat neemt inderdaad wel wat zorgen weg, maar alsnog is het een bijzondere functie. Vooral dat elke situatie qua installatie anders is zou het een optie moeten zijn om de ta/tr < 6C te mogen negeren en alleen op buitentemperatuur. Maar zo zijn er wel meer wensen denk ikFransvWoerkom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 16:21:
[...]
Geen zorgen. Mijn wp was vannacht uit door de timer. Hij is twee keer een beetje opgewarmd door cv water uit huis te verpompen omdat de Tr <6° werd. Die beveiliging werkt als er netspanning op PS1 staat. Ik denk niet dat dan het goed geïsoleerde stuk slang kans heeft om te bevriezen. In elk geval is het al twee winters goed gegaan.
Vannacht 3x een run van de pomp en vanochtend is de warmteproductie gewoon gestart met -4 kwiktemperatuur dus geloof wel dat het goed komt.
Gisteren 13.44 kWh verstookt om het huis op 19 graden te houden. Wel tevreden mee zo met mn 12kw t-cap! (Had achteraf model kleiner gekund of volgend jaar naar cascada systeem met 2x5kW
Wordt mijn eerste seizoen met de wp, daarom wat voorzichtig. Soort van koud huis angst denk ik
Goed dat je het zegt. Zie dat ie bij mij vanmorgen ook vier keer is aan gegaan.
Los van deze instelling zou ie toch aan moeten gaan als ie het zonder heater niet meer voor elkaar krijgt toch?
Dit topic is gesloten.