Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.154 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
jens1211 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:40:
[...]

Ok dus op zich is het SWW vat die ik momenteel heb van 300liters nog niet zo erg
en kan ik daar nog iets mee aanvangen.

Dus hoe ik het nu verneem kan ik dit SWW 300liter behouden en kan ik toch al zeker 30minuten douchen
want meestal douch ik minstens 20minuten haha :D.

Maar dus kan ik dit zelfde SWW vat ook gebruiken voor mijn vloerverwarming circulatie ?
Die 300liter is genoeg voor een constante flow + voor mijn sww (waarvan ik dan zuinig omspring met mijn warm water en niet 40minuten ga douchen met twee douches tergelijktijd ofoz :D) ?

Het is de bedoeling dat ik bijna alle groepen open zal laten en alle ruimtes altijd zal verwarmen op dezelfde temperatuur dus een flow 24/7.(toch 24/7 zeker de BG ruimte)
(bovenverdieping zal ik niet openzetten , enkel wanneer ik het wat warmer wil naar de avond toe)

Dus voor zoveel liters (300liter) te kunnen opwarmen tot 55graden of meer moet ik dan wekelijks zo
een legionella run doen" voor dan op temperatuur te komen ?

En zoals @_Piwi_ zegt ga ik niet zoveel thermostaten nodig hebben ,( nu werden er mij 19 aangeraden)
maar lijkt mij best veel :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen idee welk systeem het best past bij mij
Van benem is via thermische motoren en via homematic kan het via stappenmotoren en iets meer domotica gericht dacht ik en zou de temperaturen toch beter onder controle hebben.

Dus een samenvatting :

Als ik alles goed afstel kan ik dit 300liters SWW vat gebruiken voor mijn warm water voor keuken+douches+bad+... als ik dan een legionella run doe elke week en deze toch altijd rond een 55graden temperatuur krijg.

Dan is de grote vraag kan ik diezelfde 300liters SWW ook gebruiken voor mijn vloerverwarming indien ik dan via een zoneregelaar de groepen open laat van de BG en voor een 24/7 flow zorg en voor een temperatuur tussen de 18-20graden ga in die ruimte al zeker.
(dus dat mijn SWW vat kan gebruikt worden als "de buffer voor mijn vloerverwarming" + "nog eens als boiler speler voor mijn sanitair warm water")

En ook geleerd voor dan niet teveel thermostaten te gebruiken maar gewoon 1 per elke grote ruimte.
En dan elke wifi thermostaat dan programeren zodat ik zeg "jij hoort bij deze 5 groepen en andere thermostaat bij deze 6groepen etc etc."

Ik kan jullie al niet genoeg bedanken voor al deze uitleg & hulp zodat ik er toch iets van begrijp.
endan ook de juiste keuze maken voor mijn installatie setup
Je hebt nu de cv ketel module WHS2, als je de boiler gebruikt voor warmwater kun je beter de warmtepompmodule gebruiken, de HmIP-MIOB.
Dan kun je ook apart de driewegklep voor het sanitaire warmwater aansturen.

In de kamers zou je ook de thermostaten zonder regelaar kunnen gebruiken met of zonder display. Dan kunnen andere personen niet zonder dat je het weet de temperatuur instelling veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
CurlyMo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Het geld groeit je op de rug lijkt het. Opnieuw zeg ik het even heel direct, want je leest de adviezen hier gegeven worden niet goed of je geeft geen antwoord op de punten die wel relevant zijn.

[...]

[...]

@jens1211 Wat @reneeke1970 inderdaad zegt. Met je CV ketel is je verwarmingssysteem en je warm tapwater ook gescheiden systemen met gescheiden leidingwerk. Dat is met een WP niet anders.

Ik zou gewoon de boel voor je laten regelen door bijv. @koevlaas2, want je kennis is zo ver weg van DIY.
Mijn excuses voor hoe dom ik ben op dit gebied,
ik heb inderdaad 0 kennis over dit onderwerp maar heb nu wel al veel bijgeleerd.

Natuurlijk niet genoeg voor met jullie over deze zaken te kunnen meepraten en alles direct te begrijpen.

Sorry als het overkomt dat ik niet alles direct begrijp of dat het lijkt dat ik de antwoorden niet goed lees.

Ik doe mijn best :)

Het is een installatie te België dus is het afhankelijk van wie deze installatie zou willen of kunnen doen
of hier de tijd voor heeft.

Als iemand van Nederland naar België komt zal er goede communicatie moeten zijn
dat zeker al het materiaal aanwezig is de moment dat die een volledige dag komt.

Ik vermoed ook dat @koevlaas2 het ongeloofelijk druk heeft en elke week aanvragen krijgt.

Het allerliefste zou ik de volledige montage/installatie laten doen door een kenner van Panasonic warmtepompen. Die ik dan met ogen dicht vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:13
jens1211 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:17:
[...]
Sorry als het overkomt dat ik niet alles direct begrijp of dat het lijkt dat ik de antwoorden niet goed lees.
Ik laat je zien dat het niet lijkt dat dat zo is, maar dat dat zo is ;)

Het is niet erg dat je weinig kennis hebt, daarom dit topic er. Maar het is wel aan jou goed de antwoorden te lezen die worden gegeven en daar gerichte vragen over te stellen. Anders wordt het een helpdesk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

ik heb inderdaad 0 kennis over dit onderwerp maar heb nu wel al veel bijgeleerd.
agh we hebben het allemaal moeten leren, de eerste weken was het bij mij ook hoe meer ik leerde hoe meer ik mij realiseerde hoe weinig ik wist ;)

kan je misschien proberen uit te leggen waarom je de CZ-NS4P hebt gekocht?
was dat voor 2 zones of misschien de 0-10V aansturing?
CZ-NS4P print voor type H voor secundaire sturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
[...]

Natuurlijk niet genoeg voor met jullie over deze zaken te kunnen meepraten en alles direct te begrijpen.

Ik doe mijn best :)

Het is een installatie te België dus is het afhankelijk van wie deze installatie zou willen of kunnen doen
of hier de tijd voor heeft.

Als iemand van Nederland naar België komt zal er goede communicatie moeten zijn
dat zeker al het materiaal aanwezig is de moment dat die een volledige dag komt.

Ik vermoed ook dat @koevlaas2 het ongeloofelijk druk heeft en elke week aanvragen krijgt.

Het allerliefste zou ik de volledige montage/installatie laten doen door een kenner van Panasonic warmtepompen. Die ik dan met ogen dicht vertrouw.
Zou gewoon op mijn gemak inlezen en rustig een installateur zoeken, deze winter red je toch niet meer dus je hebt hele zomer de tijd. Kun je beginnen met oefenen op sww maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:01
@jens1211

Misschien helpt een foto. De rechter tank heeft een 15mm koperen leiding. Aan de onderkant gaat er koud water in en aan de bovenkant komt er warm water uit. Er gaat dus een spiraal door de tank.

Het water in de tank wordt verwarmd door de warmtepomp en er loopt een spiraal van de zonneboiler door de tank.

Nog niet op deze foto, maar ondertussen wel geplaatst een verwarmingselement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAkcPMCQksO77D84-s3U9TZhhAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IguT0clH0Lget7G1iO7oSdVk.jpg?f=fotoalbum_large

Het linker vat zit op het cv systeem aangesloten, omdat hij "over" was van het oude zonneboiler en HR ketel systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door BazemanKM op 02-02-2021 23:01 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wie heeft mijn wiki pagina zo mooi gemaakt ?

Wikipedia: Koevlaas formule

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06
jens1211 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:58:
[...]

Ok dat is duidelijk
dus ik moet gewoon nog een extra buffervat aankopen dan
voor mijn vloerverwarming.

Dan zal ik dit doen.
Nee, voor verwarming van enkel vloeren met vloerverwarming is geen buffervat nodig.

Een buffervat is nodig als
- er minder dan 50 liter water in het totale verwarmingssysteem zit
- er een ongelijkmatige aanvoer van warmte is (zonneboiler)
- er zeer verschillende afgiftesystemen zijn (radiatoren en vloerverwarming)

Dat is niet het geval, dus geen buffervat nodig

Er zijn geen extra pompen nodig.

Eén of meer extra pompen zijn soms nodig als
- de weerstand in leidingen en vloerverwarmingen te groot is
- er een buffervat wordt gebruikt
- er naast radiatoren ook vloerverwarming wordt gebruikt

Dat is niet het geval, dus geen extra pomp nodig

Er is eigenlijk ook geen uitbreidingskaart nodig.
De uitbreidingskaart is nodig als je
- Een buffervat van constante temperatuur wilt besturen
- Twee afzonderlijke zones met eigen verdelers, pompen en kleppen wilt besturen
- Nog veel moeilijker dingen wilt doen.

In feite zijn de twee verdelers beneden en boven één grote verdeler waarvan de twee helften een paar meter uit elkaar zitten. De aanvoertemperaturen van alle groepen zijn gelijk, de retourtemperaturen van alle groepen mengen zich tot één retourtemperatuur.

Je kunt de warmte handmatig verdelen met de ventielen die al op de verdelers zitten. Woonkamer veel stroming, slaapkamers, entree, trappenhuis en overloop wat minder. Je kunt er ook voor kiezen de stroming door de groepen te laten regelen door een huisautomatisering. Dat laatste staat eigenlijk los van de warmtepomp zelf. De huisautomatiseringen die tweakers hier op het forum propageren en gebruiken voor de aansturing zijn meestal ongeschikt voor eindgebruikers zonder technische kennis. Er zijn hier wel technici die weten of en hoe je iets kunt aansluiten op een Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:27:
[...]

agh we hebben het allemaal moeten leren, de eerste weken was het bij mij ook hoe meer ik leerde hoe meer ik mij realiseerde hoe weinig ik wist ;)

kan je misschien proberen uit te leggen waarom je de CZ-NS4P hebt gekocht?
was dat voor 2 zones of misschien de 0-10V aansturing?

[...]
Ik dacht eerlijk gezegd dat deze CZ-NS4P print werd gebruikt
voor deze in verbinding te brengen met de thermostaat van de warmtepomp
"dat het de tussenpersoon is tussen de warmtepomp en de thermostaat en het buffervat.

Dat hij ze daarmee kan verbinden.

Dus als ik intyp op de panasonic thermostaat 60graden tapwater
dat hij dit signaal via de CZ-NS4p doorgeeft aan de warmtepomp monobloc voor het water optewarmen tot die 60graden.

Ik dacht dat het hiervoor werd gebruikt :D.

En werd mij toen ook aanbevolen via Rjtec want ik heb nu eens al mijn emails terug bekeken
van Rjtec en ik heb nooit gevraagd voor deze " CZ-NS4p" print aan te kopen of voor dit erbij te nemen.

Ik had gewoon een voorstel gevraagd met al het installatiemateriaal die ik nodig had voor de warmtepomp te doen werken, dus had die daar een boiler bijgevoegd en ook deze print en nog andere materialen.

Maar waarom ? Geen idee , ik had gewoon blind vertrouwen in de materialen die hij voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik vermoed ook dat @koevlaas2 het ongelooflijk druk heeft en elke week aanvragen krijgt.
Maak daar maar ongeveer iedere dag van.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:21
koevlaas2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:08:
[...]
Maak daar maar ongeveer iedere dag van.
Puur uit interesse; is dat allemaal STEK werk of ook werk dat enkel uit 'normaal' installatie werkzaamheden bestaat?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Lord schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Puur uit interesse; is dat allemaal STEK werk of ook werk dat enkel uit 'normaal' installatie werkzaamheden bestaat?
Af en toe STEK, maar niet continue (gelukkig niet), verder complete systemen installeren, onderhouden en storingen/problemen komen er ook nog bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Ik dacht eerlijk gezegd dat deze CZ-NS4P print werd gebruikt
voor deze in verbinding te brengen met de thermostaat van de warmtepomp
"dat het de tussenpersoon is tussen de warmtepomp en de thermostaat en het buffervat.

Dat hij ze daarmee kan verbinden.

Dus als ik intyp op de panasonic thermostaat 60graden tapwater
dat hij dit signaal via de CZ-NS4p doorgeeft aan de warmtepomp monobloc voor het water optewarmen tot die 60graden.

Ik dacht dat het hiervoor werd gebruikt :D.

En werd mij toen ook aanbevolen via Rjtec want ik heb nu eens al mijn emails terug bekeken
van Rjtec en ik heb nooit gevraagd voor deze " CZ-NS4p" print aan te kopen of voor dit erbij te nemen.

Ik had gewoon een voorstel gevraagd met al het installatiemateriaal die ik nodig had voor de warmtepomp te doen werken, dus had die daar een boiler bijgevoegd en ook deze print en nog andere materialen.

Maar waarom ? Geen idee , ik had gewoon blind vertrouwen in de materialen die hij voorstelde.
Waarschijnlijk heb je bij rjtec net als hier ook genoemd dat je verschillende zones wilde verwarmen. De uitbreidingsprint kost nog geen 3% van de totale bestelling, dus waar maken we ons druk over. Ik heb hem ook gewoon meebesteld voor het geval ik ooit nog eens een buffervat of meer zones wil installeren. Over een paar jaar zal je zien dat die print dan niet meer leverbaar is en dat Panasonic je dan aanraadt een nieuwe warmtepomp te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Waarschijnlijk heb je bij rjtec net als hier ook genoemd dat je verschillende zones wilde verwarmen. De uitbreidingsprint kost nog geen 3% van de totale bestelling, dus waar maken we ons druk over. Ik heb hem ook gewoon meebesteld voor het geval ik ooit nog eens een buffervat of meer zones wil installeren. Over een paar jaar zal je zien dat die print dan niet meer leverbaar is en dat Panasonic je dan aanraadt een nieuwe warmtepomp te kopen.
In mijn ogen een zeker nuttig ding om te hebben ik ga er over een jaartje of misschien 2 vol gebruik van En om de reden die je al aangeeft heb ik hem idd al liggen. :+
Ik vroeg het vooral om erachter tekomen of @jens1211 misschien iets vergeet te vertellen, druk maken over de aanschaf zou ik ook zeker niet doen. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impacts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-07 14:12
Het verschil tussen een leverancier en een installateur:

Een leverancier wil zo veel mogelijk "componenten" verkopen.

Een installateur wil met zo min mogelijk componenten een betrouwbaar onderhoudsvrij en gegarandeerd bedrijfszeker werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40

Crazy-

Best life ever

we kunnen vanaf a.s. weekend eens zien wat onze WPs aankunnen 😆
https://nos.nl/artikel/23...-maken-we-zelden-mee.html

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ja lekker, ik heb de installateur maar weer eens gevraagd wanneer er eens iets aan het overmatige geluid van onze buitenunit wordt gedaan. Er wordt nu alleen maar ping-pong gespeeld tussen installateur en leverancier, zonder dat we eens concreet horen wanneer het opgelost wordt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:25:
[...]

In mijn ogen een zeker nuttig ding om te hebben ik ga er over een jaartje of misschien 2 vol gebruik van En om de reden die je al aangeeft heb ik hem idd al liggen. :+
Ik vroeg het vooral om erachter tekomen of @jens1211 misschien iets vergeet te vertellen, druk maken over de aanschaf zou ik ook zeker niet doen. *O*
Jah deze 200 of 300euro meer zal inderdaad niet zo belangrijk zijn
zeker als ik het volledige project bekijk.

Ik heb nu alles nog eens goed doorgenomen / ook elke uitleg tot in detail bekeken.

En ik denk dat ik nu meer begrijp over het systeem.

Ik begrijp nu al zeker het verschil tussen een SWW boiler en een buffervat XD
ook wat voor wat word gebruikt en op hoeveel graden een SSW boiler of buffervat meestal is of moet zijn.

Dus zodat de installatie succesvol is zonder dan een extra buffervat te moeten kopen / te gebruiken
begrijp ik nu ook dat je minstens voor 50liter water "als buffer nodig hebt" in je vloerverwarming CV
die 24/7 open moet staan.

Ik heb nu een berekening gedaan van liters water en als ik de buizen van al de groepen in mijn keuken + living dus volledig vul met leidingwater dan zal dit ongeveer +- 110liter zijn.

Dus zal meer dan genoeg zijn als buffer.
(De groepen die openstaan voor mijn keuken + living deze kan ik dan via de debietmeters wat meespelen en instellen zodat de warmte goed verdeeld wordt door deze ruimte.)

=> Maar dan als ik bijvoorbeeld beslis ok ik wil nu dat kamer 3 en 4 opgewarmd worden op het 1ste verdiep zal hij dan 2-3 groepen sluiten van de keuken + living voor dit water te sturen naar de groepen die horen bij kamer 3 en 4 van het 1ste verdiep. En op deze manier is er altijd genoeg buffer . ?

Dus als ik nu alles begrijp denk ik dat het als volg gaat :

Dus mijn warmtepomp functie is het verwarmen van mijn water van mijn SWW boiler van 300liters
op een temperatuur die ik de warmtepomp doorgeef die ik wil. Dus die zal bijsturen waar nodig.

Dan moet uw centrale verwarming/vloerverwarming dit water altijd apart zijn van u SWW dus wil zeggen dat er een constante flow moet zijn van water van al deze groepen die openstaan waarvan dus het water van de vloerverwarmingverdeler naar de warmtepomp buitenunit stroomt en als het water in de monobloc is zal deze een process doorgaan zodat het water opgewarmt word en zal hij terug stromen naar de verdelers en het water stroomt terug met warm water door de vloerverwarmingsbuizen van die ruimte zodat de ruimte blijvend 20graden heeft.

Dus heb ik een buffer van 110liter bijvoorbeeld die 24/7 stroomt van vloerverwarmingsverdeler tot warmtepomp en omgekeerd en dus niet in contact komt met het water van de SWW boiler.

Dat water van de SWW boiler blijft daar mooi tot ik beslis voor te douchen / kraanwater / bad , etc...
en word enkel daar voor gebruikt apart dan van de centrale verwarming.

Als mijn idee / uitleg nu een beetje correct is hoe de installatie dan is zonder een buffervat
en wanneer er enkel vloerverwarming word gebruikt , dan zou ik graag nog informeren
als iemand een schema heeft of schets van een installatie waarbij er dan
enkel 1 SWW boilervat van 300liter word gebruikt met een monobloc met dan enkel vloerverwarming in 2 zones.

Dan kan ik hiermee ook een visueel beeld bij vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@jens1211 begrijp je dit schema uit de TS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/ba1cb9bfdba9fff8524521ea98ef6c14904b6c5a/?url=http%3A%2F%2Fpanasonicwarmtepompen.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F10%2Falgemeen-schema-768x503.jpg

ik heb hem even gepaint zodat het meer op jouw situatie lijkt

note: ik dacht dat jij een los Element hebt voor in het SWW vat dan mogen die afsluiters bij het vat daar eigenlijk niet zitten zonder overdrukbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1nrlPxJZdIL_9FFGCZb5PRCE5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2jK20c9U5MsSxAmYDgqDS1dq.jpg?f=user_large

[ Voor 103% gewijzigd door twain4me op 04-02-2021 18:14 . Reden: pic fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

sjimmie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Ja lekker, ik heb de installateur maar weer eens gevraagd wanneer er eens iets aan het overmatige geluid van onze buitenunit wordt gedaan. Er wordt nu alleen maar ping-pong gespeeld tussen installateur en leverancier, zonder dat we eens concreet horen wanneer het opgelost wordt.
Ik heb het al een keer aangegeven, doe rubber ringen of dempers tussen de buitenunit en de blokken waar hij op staat. Dat scheelt enorm bij dit soort geluiden, je zult je nog verbazen hoeveel.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
=> Maar dan als ik bijvoorbeeld beslis ok ik wil nu dat kamer 3 en 4 opgewarmd worden op het 1ste verdiep zal hij dan 2-3 groepen sluiten van de keuken + living voor dit water te sturen naar de groepen die horen bij kamer 3 en 4 van het 1ste verdiep. En op deze manier is er altijd genoeg buffer . ?
@jens1211

Dit is het enige wat niet klopt, wanneer kamer 3 en 4 open gaan of deels open gaan omdat daar warmte gevraagd wordt dan zal er minder weerstand voor de waterpomp komen waardoor de flow hoger wordt en deze groepen ook genoeg water krijgen. De open groepen houden gewoon de flow die er was. Dus stel dat iedere groep 1 l/min kreeg dan blijft dit zo en zullen die kamers boven waarschijnlijk ook 1l/min krijgen, afhankelijk hoe ver de stappenmotor opent, en die opening is afhankelijk van de warmte vraag.
Keuken, living, gang, toilet hoeven geen stappenmoteren op te zitten, deze blijven altijd open staan, badkamer wel want die wil je tijdens koelen niet open hebben, slaapkamer beneden ook wel want die wil je waarschijnlijk een lagere temperatuur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:06:
@jens1211

Dit is het enige wat niet klopt, wanneer kamer 3 en 4 open gaan of deels open gaan omdat daar warmte gevraagd wordt dan zal er minder weerstand voor de waterpomp komen waardoor de flow hoger wordt en deze groepen ook genoeg water krijgen. De open groepen houden gewoon de flow die er was. Dus stel dat iedere groep 1 l/min kreeg dan blijft dit zo en zullen die kamers boven waarschijnlijk ook 1l/min krijgen, afhankelijk hoe ver de stappenmotor opent, en die opening is afhankelijk van de warmte vraag.
Keuken, living, gang, toilet hoeven geen stappenmoteren op te zitten, deze blijven altijd open staan, badkamer wel want die wil je tijdens koelen niet open hebben, slaapkamer beneden ook wel want die wil je waarschijnlijk een lagere temperatuur geven.
En ter aanvulling:

In een huis met uitstekende isolatie en overal vloerverwarming zet je de ventielen zo dat overal een redelijke temperatuur is. Het kost anders een dag om de temperatuur in kamer 3 en 4 te verhogen. Met of zonder stappenmotoren. Vloerverwarming is niet hetzelfde als radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thido schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Ik heb het al een keer aangegeven, doe rubber ringen of dempers tussen de buitenunit en de blokken waar hij op staat. Dat scheelt enorm bij dit soort geluiden, je zult je nog verbazen hoeveel.
De installateur heeft zelf geconstateerd dat de compressor niet goed is.
Dus de compressor zelf gromt en jankt, dat los je niet op met een rubber ónder de unit. Dat los je op met een reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:33:
[...]
De installateur heeft zelf geconstateerd dat de compressor niet goed is.
Dus de compressor zelf gromt en jankt, dat los je niet op met een rubber ónder de unit. Dat los je op met een reparatie.
Als ze vast hebben gesteld dat de compressor vervangen moet worden, dan moeten ze dat doen.
Dit is daarvoor geen oplossing. Ik zie dat ik op een ander bericht heb gereageerd dat dat ik in mijn
hoofd had. Ik bedoelde te zeggen dat je het voor de buren wat kan temperen n.a.v. deze post:
sjimmie in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thido schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Als ze vast hebben gesteld dat de compressor vervangen moet worden, dan moeten ze dat doen.
Dit is daarvoor geen oplossing. Ik zie dat ik op een ander bericht heb gereageerd dat dat ik in mijn
hoofd had. Ik bedoelde te zeggen dat je het voor de buren wat kan temperen n.a.v. deze post:
sjimmie in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Oh maar ik heb ook niet gezegd dat ze dat niet gaan doen.
De vraag is alleen wanneer. Iets tussen installateur en hun leverancier en garantie en wie het dan gaat doen en wat ze daarvoor allemaal nog onderling willen communiceren en waar ik de dupe van ben enzo.

EDIT: "de" persoon bij de installateur is vandaag vrij. :X
Toch via hun receptioniste, die echt wel meedenkt, wel contact geweest met "de" persoon en met de leverancier. Inmiddels is Panasonic Nederland erbij betrokken en er wordt aan 3 mogelijke oorzaken gedacht, dus dat het niet handig is om met de verkeerde onderdelen hierheen te komen. Daarop heb ik uitgelegd dat het dan wellicht juist wel handig is om hierheen te komen om gewoon ter plekke te bepalen welke van die 3 oorzaken het dan is. Met een beetje mazzel is het dan meteen op te lossen. Enfin, ik denk waarschijnlijk te makkelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door sjimmie op 05-02-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Oh maar ik heb ook niet gezegd dat ze dat niet gaan doen.
De vraag is alleen wanneer. Iets tussen installateur en hun leverancier en garantie en wie het dan gaat doen en wat ze daarvoor allemaal nog onderling willen communiceren en waar ik de dupe van ben enzo.

EDIT: "de" persoon bij de installateur is vandaag vrij. :X
Toch via hun receptioniste, die echt wel meedenkt, wel contact geweest met "de" persoon en met de leverancier. Inmiddels is Panasonic Nederland erbij betrokken en er wordt aan 3 mogelijke oorzaken gedacht, dus dat het niet handig is om met de verkeerde onderdelen hierheen te komen. Daarop heb ik uitgelegd dat het dan wellicht juist wel handig is om hierheen te komen om gewoon ter plekke te bepalen welke van die 3 oorzaken het dan is. Met een beetje mazzel is het dan meteen op te lossen. Enfin, ik denk waarschijnlijk te makkelijk.
Of zij denken te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vraag:
één van de groepen van de vloerverwarmingsdeler is over de 100 meter lang (16mm, overige groepen 20mm) en heeft daarom weinig flow.
Ik zit daarom te denken om een extra pomp(je) in deze groep op te nemen, zou dat kunnen op de Mono J type zonder extra print?, als dat kan wat voor type moet dat worden?
Zo'n pomp moet uiteraard de standaard WP pomp niet tegenwerken bij verschillende pomp snelheden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
frisianstar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:56:
Vraag:
één van de groepen van de vloerverwarmingsdeler is over de 100 meter lang (16mm, overige groepen 20mm) en heeft daarom weinig flow.
Ik zit daarom te denken om een extra pomp(je) in deze groep op te nemen, zou dat kunnen op de Mono J type zonder extra print?, als dat kan wat voor type moet dat worden?
Zo'n pomp moet uiteraard de standaard WP pomp niet tegenwerken bij verschillende pomp snelheden.
Kun je niet de andere groepen een beetje knijpen? Of heb je geen regelbare debiet meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Die groepen heb ik al terug gedraaid.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
frisianstar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:24:
Die groepen heb ik al terug gedraaid.
Toch zou dat de manier moeten zijn. Kun je zien hoeveel flow je per groep overhoud? 1 tot 1,5 l/min zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Wanneer je de groepen nog iets meer dicht zet en het pomptoerental iets hoger blijft de flow per groep toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:39
@frisianstar
Ik weet niet wat voor verdeler je hebt, maar ik heb op mijn gesloten Magnum RVS verdeler een festwert regler met een Hst pompje gezet (van Amazon en eBay) als voorbereiding voor de wp om als de wp draait deze te demonteren. Maar nu de wp in gebruik is blijkt dit op temp.stand max zich te gedragen als een gesloten verdeler v.w.b. de in gaande ta. Deze is gelijk aan die van de wp die ca 15m verderop staat, maar ik kan nu onafhankelijk van de flow van de wp de flow over de verschillende groepen regelen en hiermee kun je dan de onderlinge verschillen in diameter en lengte volgens mij aardig tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ik kan het pomptoerental eerst wel controleren, en eventueel aanpassen, flow is tussen 1 en 1.5 wat ik te laag vind.

Ik ben heel benieuwd naar de komende dagen ivm de verwachte vorst, overigens is woning nog niet bewoond.
De WP is geheel door mij geïnstalleerd.
Het instellen van de verschillende componenten op de remote is nog het lastigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
frisianstar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:17:
Ik kan het pomptoerental eerst wel controleren, en eventueel aanpassen, flow is tussen 1 en 1.5 wat ik te laag vind.

Ik ben heel benieuwd naar de komende dagen ivm de verwachte vorst, overigens is woning nog niet bewoond.
De WP is geheel door mij geïnstalleerd.
Het instellen van de verschillende componenten op de remote is nog het lastigste.
Als je het pomp toerental verhoogd dat hexadecimale getal wordt de totale flow hoger en dus de flow per groep ook. Zou ik eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Trouwens nogmaals de vraag wat is bij jouw de delta t, en heb jij ook in het hele huis vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
KaDoos schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:33:
Trouwens nogmaals de vraag wat is bij jouw de delta t, en heb jij ook in het hele huis vloerverwarming?
Ik heb in het hele huis uitsluitend vv., de WP is alleen voor de vv, sanitair warm water gaat via WP boiler.
Delta t. moet ik morgen controleren, ik woon nog niet in het nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Ik heb ook alleen vloerverwarming en heb de flow iets verhoogd en de delta t op 5 gezet. Daarvoor met lagere dt dacht ik dat het goed ging bij dt=2 maar hij bleek te vaak even af te slaan, nu alles perfect.
Als je het pomptoerental veranderd kun je de flow zien als je deze even aan zet, dit is in hetzelfde scherm. Dan draait de pomp continu, vergeet hem niet daarna weer uit te zetten.
Dit moet je in het instell. Installateur menu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:56:
Vraag:
Voor 16mm leiding is 100m de normale lengte. Bij 1,5 L/m is de drukval 92mbar. Dat is voor die warmtepomp een peuleschil. Je kunt de andere groepen een eind knijpen. Ik zou daar eerst maar eens gaan wonen en dan kijken of die vloer te koud blijft. Er heeft nog niemand gevraagd in welke ruimte die groep ligt en waarom je de metertjes in die andere groepen op 1 à 1,5 wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 13:28
Goedenavond,

wij draaien hier al een tijdje met een elga 5kw in combinatie met een intergas
nu log ik al een tijdje het stroomverbruik van de elga en wat mij opvalt is dat hij nooit boven de 520watt verbruikt. dit terwijl hij wel tot 1000watt moet kunnen opnemen.
heb ik zn geweldige elga dat die niet meer nodig heeft of draait hij maar op 50%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FransvWoerkom schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Voor 16mm leiding is 100m de normale lengte. Bij 1,5 L/m is de drukval 92mbar. Dat is voor die warmtepomp een peuleschil. Je kunt de andere groepen een eind knijpen. Ik zou daar eerst maar eens gaan wonen en dan kijken of die vloer te koud blijft. Er heeft nog niemand gevraagd in welke ruimte die groep ligt en waarom je de metertjes in die andere groepen op 1 à 1,5 wilt.
De groep met 16 mm buis gaat naar de douche ruimte op de verdieping en die wordt nu niet voldoende warm tov van de overige ruimten met 20mm buizen.
Er is voor 16mm gekozen omdat de buizen/ lussen zowel in de vloer als in de wanden van de douche ruimte zitten en de minimale radius klein moest blijven.
Het lijkt mij beter om in de 16mm groep een pompje op te nemen ipv van alle andere groepen zowat dicht te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20:41
annestweak schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:23:
Goedenavond,

nu log ik al een tijdje het stroomverbruik van de elga en wat mij opvalt is dat hij nooit boven de 520watt verbruikt. dit terwijl hij wel tot 1000watt moet kunnen opnemen.
heb ik zn geweldige elga dat die niet meer nodig heeft of draait hij maar op 50%?
dit is niet het juiste topic maar waarschijnlijk heb je de bekende elga bug. Wanneer de aanvoer leiding onder de 20 graden is geweest (gebeurd vaak als de elga in een koude ruimte hangt ) treed dit op.
Oplossing stroom eraf en er weer op

Zoek maar eens op #elgahybernation

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
frisianstar schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:26:
[...]

De groep met 16 mm buis gaat naar de douche ruimte op de verdieping en die wordt nu niet voldoende warm tov van de overige ruimten met 20mm buizen.
Er is voor 16mm gekozen omdat de buizen/ lussen zowel in de vloer als in de wanden van de douche ruimte zitten en de minimale radius klein moest blijven.
Het lijkt mij beter om in de 16mm groep een pompje op te nemen ipv van alle andere groepen zowat dicht te draaien.
Ben het niet met je eens, maar ok jouw keuze natuurlijk. Ik zou eerst de andere groepen knijpen en de pomp kracht iets verhogen zodat je dezelfde flow houd vanuit de pomp als voor het knijpen. Ik denk dat dat minder vermogen vraagt als een extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
En minder storing gevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
annestweak schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:23:
Goedenavond,

Je stelt je vraag in een redelijk specifiek topic waar het alleen over panasonic gaat en dat zijn geen elga's.
Maar er zitten hier wel heel veel elga gebruikers: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 13:28
bedankt voor de reactie, ga opzoek naar het juiste topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:26:
[...]

Is halverwege doorknippen en parallel schakelen van twee groepen van 50m geen optie? En heb je nagedacht over wat je met die vloer- en wandverwarming in de douche wilt bereiken? Dat soort verwarming is stralingsverwarming. Je warmt er de lucht niet mee op (die wordt bij douchen natuurlijk ook snel afgevoerd). De vraag is of in de doucheruimte de aanvoertemperatuur van de wandverwarming hoog genoeg is als die dezelfde is als die van de vloerverwarming elders. Straks moet je de Ta van je warmtepomp opvoeren om iets van de warmte daar te voelen en moet je alsnog de overige groepen knijpen. Vaak wordt vloerverwarming gebruikt als basisverwarming en elektrische IR panelen voor de warmtestraling als je in die ruimte bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
KaDoos schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:06:
@jens1211

Dan nog 2 vragen en dan begrijp ik de volledige werking.
Dus als ik de kamers van het 1ste verdiep via stappenmotoren / via domotica beheer met thermostaten dan , dus als ik een bepaalde temperatuur wil zullen deze groepen volledig of gedeeltelijk opengezet worden en stroomt er dus warm water door deze groepen tot wanneer de temperatuur behaald is endan sluiten ze terug af.

Maar nu het voorbeeld als de BG groepen open blijven staan en dus er een 24/7 flow is,
is het dan best voor deze ruimte zeker zonder thermostaat te beheren of aantesluiten ?

Bijvoorbeeld als er een thermostaat is in de ruimte van de BG en ik stel daarin : "ik wil 20graden" , wat gebeurt er als er dan 20graden in die ruimte is ?
Dan sluiten deze groepen dan ook automatisch ? Of moet ik dan zonder thermostaat werken in de living/keuken zodat deze groepen nooit gesloten kunnen worden ? Zodat ik zeker mijn buffer behoudt voor mijn centrale verwarming ?

Hoe is het mogelijk of hoe zorg ik ervoor dat er een constante flow is van 20graden en deze groepen nooit sluiten , hoe kan ik mijn warmtepomp sturen/aangeven dat voor groep 3-4-5-6 de temperatuur altijd 20graden moet zijn zonder of met een thermostaat en aangeven dat deze niet mag sluiten als het dan effectief 20graden is ?

Dan een tweede vraag :

Als ik beslis voor te koelen , moet er dan koud water gemengd worden in deze flow , via welk materiaal of via een extra pomp of waar gebeurt deze mix tussen koud en warm water voor te koelen ? wat heb ik daarvoor nodig voor mijn installatie schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
jens1211 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Dan nog 2 vragen en dan begrijp ik de volledige werking.
Dus als ik de kamers van het 1ste verdiep via stappenmotoren / via domotica beheer met thermostaten dan , dus als ik een bepaalde temperatuur wil zullen deze groepen volledig of gedeeltelijk opengezet worden en stroomt er dus warm water door deze groepen tot wanneer de temperatuur behaald is endan sluiten ze terug af.

Maar nu het voorbeeld als de BG groepen open blijven staan en dus er een 24/7 flow is,
is het dan best voor deze ruimte zeker zonder thermostaat te beheren of aantesluiten ?

Bijvoorbeeld als er een thermostaat is in de ruimte van de BG en ik stel daarin : "ik wil 20graden" , wat gebeurt er als er dan 20graden in die ruimte is ?
Dan sluiten deze groepen dan ook automatisch ? Of moet ik dan zonder thermostaat werken in de living/keuken zodat deze groepen nooit gesloten kunnen worden ? Zodat ik zeker mijn buffer behoudt voor mijn centrale verwarming ?

Hoe is het mogelijk of hoe zorg ik ervoor dat er een constante flow is van 20graden en deze groepen nooit sluiten , hoe kan ik mijn warmtepomp sturen/aangeven dat voor groep 3-4-5-6 de temperatuur altijd 20graden moet zijn zonder of met een thermostaat en aangeven dat deze niet mag sluiten als het dan effectief 20graden is ?

Dan een tweede vraag :

Als ik beslis voor te koelen , moet er dan koud water gemengd worden in deze flow , via welk materiaal of via een extra pomp of waar gebeurt deze mix tussen koud en warm water voor te koelen ? wat heb ik daarvoor nodig voor mijn installatie schema.
Er komen geen stappenmotoren op de groepen beneden, de groepen kamer, hal en toilet blijven altijd open, je zou op de toilet natuurlijk wel een thermostaat kunnen hangen die een stappenmotor aanstuurt.
Je regelt ze wel in zodat de leidingen allemaal even warm worden, dus de debiet meters inregelen.
In de kamer komt een thermostaat met instel wieltje zodat je eventueel met de hand snel kan aanpassen, deze thermostaat stuurt de warmtepomp module die bij je warmtepomp komt, deze geeft signaal voor verwarmen en voor koelen dus op cn2. , deze zal de warmtepomp uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Je probeert wel een stooklijn in te stellen zodat hij zijn vermogen zoveel mogelijk aanpast aan de buiten temperatuur. Maar als de temperatuur door externe factoren, aantal mensen, zon, kaarsen, o.i.d. te hoog wordt zal hij door de thermostaat (die de warmtepompmodule aanstuurt) uitschakelen. De hysterese is +0,2 en -0,2 graad.

Voor koelen zet je de Panasonic in het installateursmenu op mogelijkheid tot koelen, en als je dan wilt koelen zet je dit aan of je doet het automatisch. Vervolgens zet je zelf de homematic ook op koelen of je laat dit door de Panasonic doen als alles automatisch moet.
De Panasonic gaat dan koelen in plaats van verwarmen en er gaat koud water door de leidingen. Hij werkt dan dus andersom net als een airco, daar hoef je verder niets voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FransvWoerkom schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Is halverwege doorknippen en parallel schakelen van twee groepen van 50m geen optie? En heb je nagedacht over wat je met die vloer- en wandverwarming in de douche wilt bereiken? Dat soort verwarming is stralingsverwarming. Je warmt er de lucht niet mee op (die wordt bij douchen natuurlijk ook snel afgevoerd). De vraag is of in de doucheruimte de aanvoertemperatuur van de wandverwarming hoog genoeg is als die dezelfde is als die van de vloerverwarming elders. Straks moet je de Ta van je warmtepomp opvoeren om iets van de warmte daar te voelen en moet je alsnog de overige groepen knijpen. Vaak wordt vloerverwarming gebruikt als basisverwarming en elektrische IR panelen voor de warmtestraling als je in die ruimte bent.
Ik heb vandaag dan toch maar eerst de overige groepen geknepen, de flow in de 16mm douche groep is nu 1.8 ; eerst maar afwachten.
Alleen in de gemetselde douche cabine zijn op wand en vloer tegels gezet, buiten de cabine ligt PVC.
met zoveel verwarmde wanden en de vloer zou het 2 a 3 graden warmer moeten zijn dan in de woonkamer, maar dat is het dus niet.
Met een warmtebeeld camera ziet de vv lus er goed uit.

Delta t. van de 7 kw Mono is overigens 7 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Ik heb vandaag dan toch maar eerst de overige groepen geknepen, de flow in de 16mm douche groep is nu 1.8 ; eerst maar afwachten.
Alleen in de gemetselde douche cabine zijn op wand en vloer tegels gezet, buiten de cabine ligt PVC.
met zoveel verwarmde wanden en de vloer zou het 2 a 3 graden warmer moeten zijn dan in de woonkamer, maar dat is het dus niet.
Met een warmtebeeld camera zien de vv lus er goed uit.

Delta t. van de 7 kw Mono is overigens 7 graden.
Inderdaad eerst maar afwachten tot alle vloeren en wanden op een stabiele temperatuur zijn. Je kunt wel al je totale flow uitrekenen uit vermogen en temperatuurverschil.

Vermogen = 70 * deltaT * flow

Vermogen in Watt, deltaT in K en flow in liters/minuut.

Als hij nu verwarmt met 7kW, kom ik op 14L/m. De flow kan nog wel hoger, dan wordt de deltaT lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Ik ben me aan het oriënteren op het installeren van een warmtepomp en zoals het er nu naar uitziet laat ik een Hydrotop plaatsen om de buitenunit in te plaatsen. De Hydrotop kan enkel Panasonic split units kwijt dus die keuze hoef ik niet meer te maken. Wel moet ik een keuze maken uit 5, 7 of wellicht 9KW capaciteit.
Uit de openings post heb de berekeningen gedaan en kom op 6,5 KW dus het lijkt erop dat de 7KW unit het meest geschikt is. Deze unit vraagt echter om een 20A aansluiting/groep en dat is niet selectief aan te sluiten op een 3x25A netaansluiting.
Ik heb twee vragen:
1) hoe hebben de tweakers met een 7KW model deze aangesloten? Op een 1 fase aansluiting of ook wel op 3x25A netaansluiting?
2) het 5KW model zou ik zonder problemen kunnen aansluiten. Wat zijn de consequenties als je een unit met een lagere capaciteit gebruikt? Verbruikt deze meer/teveel electriciteit? Draait ie overuren waardoor de levensduur afneemt? Kan ie het huis niet warm krijgen? Graag verneem ik jullie meningen en invalshoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Laatst online: 10-09 17:31
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:06:
Ik ben me aan het oriënteren op het installeren van een warmtepomp en zoals het er nu naar uitziet laat ik een Hydrotop plaatsen om de buitenunit in te plaatsen. De Hydrotop kan enkel Panasonic split units kwijt dus die keuze hoef ik niet meer te maken. Wel moet ik een keuze maken uit 5, 7 of wellicht 9KW capaciteit.
Uit de openings post heb de berekeningen gedaan en kom op 6,5 KW dus het lijkt erop dat de 7KW unit het meest geschikt is. Deze unit vraagt echter om een 20A aansluiting/groep en dat is niet selectief aan te sluiten op een 3x25A netaansluiting.
Ik heb twee vragen:
1) hoe hebben de tweakers met een 7KW model deze aangesloten? Op een 1 fase aansluiting of ook wel op 3x25A netaansluiting?
2) het 5KW model zou ik zonder problemen kunnen aansluiten. Wat zijn de consequenties als je een unit met een lagere capaciteit gebruikt? Verbruikt deze meer/teveel electriciteit? Draait ie overuren waardoor de levensduur afneemt? Kan ie het huis niet warm krijgen? Graag verneem ik jullie meningen en invalshoeken
Ook hier dan maar even
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Selectief is het als het een factor 1.6 afneemt. 16A achter 25A mag, 20A achter 35A mag. Wat ik alleen het en der lees is dat velen 20A achter 25A hebben voor de warmtepomp. Hoopte wat ervaringen te vernemen
Dat 1.6 is een misvatting en alleen van toepassing op oude smeltzekeringen. Als jij gewoon met automaten werkt is 20A gewoon selectief, zelfs op een 25A smeltzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:06:
Ik heb twee vragen:
Denk even heel goed na of je echt een Hydrotop wilt. Er zijn meerdere gebruikers hier zoals @Mortel die er achter zijn gekomen dat bij zo'n systeem er een groot risico is op recirculatie van de lucht. Dit betekend dat hij de koude lucht weer opnieuw aanzuigt met laag rendement en heel veel defrosts tot gevolg. Daarnaast is het ook een vrij kostbare oplossing.

Waarom niet een buitenunit in een mooi afgetimmerd huisje in de voor- of achtertuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Helaas lukt het niet om een goede plek te vinden in de tuin.

Mortel heeft een Hydrocap (“schoorsteenmodel”) Heeft de Hydrotop (in dakvlak opgenomen)dezelfde nadelen? Er is helaas niet heel veel info te vinden.
Als newbie: wat is een defrost? En wat is hier nadelig aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
buzzlightyear schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:23:

Mortel heeft een Hydrocap (“schoorsteenmodel”) Heeft de Hydrotop (in dakvlak opgenomen)dezelfde nadelen? Er is helaas niet heel veel info te vinden.
Op de verdamper, het onderdeel dat warmte aan de lucht onttrekt, groeit ijs. Vooral rond het vriespunt bij een hoge luchtvochtigheid. Van tijd tot tijd ontdooit de warmtepomp dat ijs door warmte van binnen naar buiten te pompen. Door de richting van het koelmiddel om te keren, koelt hij het CV-water en verwarmt de verdamper (die dan condensor is). Het dooiwater loopt dan via een condensleiding naar tuin of riool.

Voor het rendement van de warmtepomp maakt die defrost of ontdooicyclus niet veel uit. De warmte die het kost om het ijs te smelten is afkomstig uit het eerdere bevriezen van waterdamp. Maar zo'n cyclus kost wel een minuut of tien en die tijd verwarmt de pomp niet. Bovendien maken compressor en waterpomp in die tijd herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
FransvWoerkom schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:18:
[...]

Op de verdamper, het onderdeel dat warmte aan de lucht onttrekt, groeit ijs. Vooral rond het vriespunt bij een hoge luchtvochtigheid. Van tijd tot tijd ontdooit de warmtepomp dat ijs door warmte van binnen naar buiten te pompen. Door de richting van het koelmiddel om te keren, koelt hij het CV-water en verwarmt de verdamper (die dan condensor is). Het dooiwater loopt dan via een condensleiding naar tuin of riool.

Voor het rendement van de warmtepomp maakt die defrost of ontdooicyclus niet veel uit. De warmte die het kost om het ijs te smelten is afkomstig uit het eerdere bevriezen van waterdamp. Maar zo'n cyclus kost wel een minuut of tien en die tijd verwarmt de pomp niet. Bovendien maken compressor en waterpomp in die tijd herrie.
Met vloerverwarming kost het toch echt 500Wh per keer. Als de water temp laag is zal de backupheater aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:04

Pm mij even met je email adres. Ik heb een rapport geschreven over de hydrocap. Het is geschreven voor de woningborg, dus redelijk in dummy taal.

Momenteel raad ik het gebruik van zo'n systeem erg af.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De WP blijft hier nog steeds maar op 48Hz hangen ondanks dat de gewenste Ta nog lang niet is bereikt. Iemand een idee hoe dat komt?

Toen ik de backup heater had vrijgegeven, ging hij even naar de 58Hz. Daarna kwam de backup heater erbij toen na 10min de groep klapte :p Dat was op zich te verwachten.

De backup heater is weer geblokkeerd tot ik hem eventueel op een aparte groep heb gezet. Maar dan blijft de vraag waarom de WP nu niet gewoon de compressor veel harder laat werken? Ik denk namelijk dat het zonder backup heater ook prima moet lukken, maar dan wel op hoger compressor vermogen.

De doeltemp is nu 46 graden, aanvoer 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:50:
De WP blijft hier nog steeds maar op 48Hz hangen ondanks dat de gewenste Ta nog lang niet is bereikt. Iemand een idee hoe dat komt?

Toen ik de backup heater had vrijgegeven, ging hij even naar de 58Hz. Daarna kwam de backup heater erbij toen na 10min de groep klapte :p Dat was op zich te verwachten.

De backup heater is weer geblokkeerd tot ik hem eventueel op een aparte groep heb gezet. Maar dan blijft de vraag waarom de WP nu niet gewoon de compressor veel harder laat werken? Ik denk namelijk dat het zonder backup heater ook prima moet lukken, maar dan wel op hoger compressor vermogen.

De doeltemp is nu 46 graden, aanvoer 40 graden.
Heb hetzelfde probleem, ik doe een gok.....
Met 48 Hz bij deze buiten temperatuur geeft de compressor al 5 kW af en gaat hij dus niet hoger. Dan had je voor een 7 kW moeten betalen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Heb hetzelfde probleem, ik doe een gok.....
Met 48 Hz bij deze buiten temperatuur geeft de compressor al 5 kW af en gaat hij dus niet hoger. Dan had je voor een 7 kW moeten betalen haha
Klonk aan namelijk totdat ik net zag dat hij nog maar op 4kW warmte zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Klonk aan namelijk totdat ik net zag dat hij nog maar op 4kW warmte zit
Bij mij draait de J5 nu op 59 hz en geeft 5000 Wh. Dus klopt precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Sorry 5000 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb de Ttarget maar eens flink omhoog gegooid naar 52 graden. Kijken wat die doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Hier gaat het nog prima. Met Ta28 houdt die het binnen goed warm. Shift-1 want de stooklijn wil warmer.

Nu met -4 buiten Ta28, Tr26, Flow: 18l/m & 42Hz. Het slowstart script doet ook flink ervaring op en ik heb ook best wat wijzigingen doorgevoerd. Met te strakke regels toert de pana te veel naar beneden. Ik heb nu sweet spot dat die na defrost iets meer tijd neemt om op Ta te komen. Tijd tussen defrosts is dik 1,5 uur.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hij weigert hier steevast de boven de 50Hz te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ai hier ineens vreemd gedrag.
De pomp duty staat bijna op max, maar de snelheid is toch ineens gezakt van ca 15 l/m naar 9.
En daardoor kan hij blijkbaar zijn warmte niet kwijt met als gevolg telkens een start gevolgd door een stop, want Ta piekt telkens 3 graden boven de ingestelde T.
Ik heb net de stroom er even helemaal af gegooid, toen ging de pomp even omhoog naar 15 om al snel weer te zakken naar 9 en weer hetzelfde rondje van te hoge Ta en een stop.

Edit, zo te zien had hij afgelopen nacht ook een uurtje zoiets en is daarna toch weer normaal gaan draaien.
Voor nu de stooklijn iets omhoog gezet waardoor hij door de hogere temperaturen zijn warmte wat beter kwijt kan.

[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 07-02-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb hier de heater toch maar eens op een aparte groep gezet. Kijken of het dan beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:32:
Ai hier ineens vreemd gedrag.
De pomp duty staat bijna op max, maar de snelheid is toch ineens gezakt van ca 15 l/m naar 9.
En daardoor kan hij blijkbaar zijn warmte niet kwijt met als gevolg telkens een start gevolgd door een stop, want Ta piekt telkens 3 graden boven de ingestelde T.
Ik heb net de stroom er even helemaal af gegooid, toen ging de pomp even omhoog naar 15 om al snel weer te zakken naar 9 en weer hetzelfde rondje van te hoge Ta en een stop.

Edit, zo te zien had hij afgelopen nacht ook een uurtje zoiets en is daarna toch weer normaal gaan draaien.
Voor nu de stooklijn iets omhoog gezet waardoor hij door de hogere temperaturen zijn warmte wat beter kwijt kan.
Thermostaatkranen die dichtlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:12:
Ik heb de Ttarget maar eens flink omhoog gegooid naar 52 graden. Kijken wat die doet.
Dan zet ie over twintig min je heater aan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Thermostaatkranen die dichtlopen?
die hebben we niet.

na een poos met lage pompsnelheid en slechte cop zag hij ineens weer het licht, ging de pomp voluit en de cop weer naar 4.
kort daarna mocht hij weer stoppen omdat de thermostaat ingreep wegens bereikte kamertemperatuur.
lijkt toch op een rarigheidje wat ik nog niet kan verklaren maar wel vaker optreedt (afgelopen nacht en net weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Dan zet ie over twintig min je heater aan....
Klopt, nu is de heater inderdaad aan met mijn oorspronkelijke stooklijn. Het stomme is dat de compressor nu ook weer op 58Hz draait.

Er gaat nu 5kW in en er komt 7kW uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Klopt, nu is de heater inderdaad aan met mijn oorspronkelijke stooklijn. Het stomme is dat de compressor nu ook weer op 58Hz draait.

Er gaat nu 5kW in en er komt 7kW uit :P
Dat is niet stom, dat is logisch, je compressor gaat naar max en je heater helpt uit nood om de 52 te halen die je hebt ingesteld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Dat is niet stom, dat is logisch, je compressor gaat naar max en je heater helpt uit nood om de 52 te halen die je hebt ingesteld
Maar dat doet die dus alleen als de heater vrijgeven is. Dat vind ik raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:48:
[...]

Maar dat doet die dus alleen als de heater vrijgeven is. Dat vind ik raar.
Waarom is dat raar? Je kunt kiezen voor wel of niet gebruiken.
Je kunt ook kiezen voor een tweede verwarmings apparaat te gebruiken die bij springt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:50:
[...]

Waarom is dat raar? Je kunt kiezen voor wel of niet gebruiken.
Je kunt ook kiezen voor een tweede verwarmings apparaat te gebruiken die bij springt.
Omdat je volgens mij op iets anders reageert dan ik aangeef:
- Zonder BH vrijgegeven is de max. compressor freq. 48Hz
- Met BH vrijgegeven en in gebruik is de max. compressor freq. 58Hz.

Ik vind het raar dat hij in de eerste situatie niet naar 58Hz gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:18:
[...]

Met vloerverwarming kost het toch echt 500Wh per keer. Als de water temp laag is zal de backupheater aan gaan.
Inderdaad, het kost misschien 500Wh per keer om dat ijs te ontdooien, maar het levert misschien 400Wh op om het te bevriezen. Vergelijk het met rijden in de heuvels. Het kost veel moeite/brandstof om boven te komen, maar naar beneden is een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo

Is hangend aan de gevel wellicht wel een optie? Bij mij hangt hij ter hoogte van de tweede verdieping, precies aan de andere kant van de muur waar het ketelhok is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsCzJcOb0n51ngYnpsR6PlyIUtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLtqWtHmkaIR1CxgO43JXjgS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Misschien meet hij net even een andere buiten temperatuur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:55:
[...]

De maximale compressor frequentie is afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur. Voor de 5kW J serie is het als volgt:
Tb =< -4 -> 59Hz
-4 < Tb < 4 -> 47Hz
Tb => 5 -> 35Hz

Je kan door het ijken van de buitensensor met -x graden zorgen dat hij sneller lagere temperaturen meet en dus eerder hogere frequenties vrijgeeft. Moet je alleen je stooklijn even voor corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:12:
[...]

De maximale compressor frequentie is afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur. Voor de 5kW J serie is het als volgt:
Tb =< -4 -> 59Hz
-4 < Tb < 4 -> 47Hz
Tb => 5 -> 35Hz

Je kan door het ijken van de buitensensor met -x graden zorgen dat hij sneller lagere temperaturen meet en dus eerder hogere frequenties vrijgeeft. Moet je alleen je stooklijn even voor corrigeren.
Dat was hem! _/-\o_

Zojuist de Tb op -2 gezet en hij gaat direct naar 58Hz. De BH ook maar weer geblokkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Dat was hem! _/-\o_

Zojuist de Tb op -2 gezet en hij gaat direct naar 58Hz. De BH ook maar weer geblokkeerd :)
Wel even in je script voor corrigeren mocht je Tb gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:47:
[...]

Wel even in je script voor corrigeren mocht je Tb gebruiken ;)
Vanzelfsprekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dit loopt toch echt raar.
De gewenste Ta is 28 graden en de pomp staat op max 20 liter per minuut.
De pomp startte een paar minuten voor 14u, de pomp ging naar 20 liter/minuut. Daarna ging de pomp zelf terug naar 10 liter per minuut. Gevolg (denk ik) is dat daardoor de werkelijke Outlet_Temp (Ta) oploopt naar 31 graden, en bij een Ta van 3 hoger dan Tgewenst zorgt ervoor dat de WP stopt.
Zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--YEZMVO0YfWwtnSGsMHyqR9POM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VMKp9yIgTHvjuIsldd4U5bT0.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen draaide hij nog probleemloos, hogere pompsnelheid en dus stabiel systeem. :?
De pomp staat nu op max ca 20 liter per minuut, maar ik heb ook al veel hoger ingesteld en toch bleef hij maar op 10 draaien. Ik heb geen thermostaatkranen ofzo, vloerverwarming staat gewoon open en 1 badkamer-radiator die een klein stukje openstaat maar weinig relevant is.

Eerder vanmiddag gebeurde dit ook, zelfs de hele unit even stroomloos loste het niet op. Toen ging de pomp heel even naar "normaal" maar werd toch al snel teruggezet.
Even later zag de WP toen blijkbaar ineens het licht, de pomp ging spontaan omhoog en het liep daarna even normaal.
Zie deze afbeelding (ik had toen rond 12.30 de pomp helemaal op max gezet en pas 12.55 ging hij ineens omhoog):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AvJlNQegNBxbTCJOoOFhe1xs94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SO4tTaSIIW8uYnj3WkCxUNis.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Is hangend aan de gevel wellicht wel een optie?
Dan zou hij aan de voorzijde van het huis te hangen. En dat wordt niet verwelkomd door vrouwlief en stiekem vind ik het zelf ook niet echt fraai. Achterzijde huis gaat ook niet echt lukken wegens te weinig ruimte voor leidingen. Helaas is de keuze niet reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
Mijn pana draait nu al een tijdje. En ik wil eigenlijk het energie verbruik specifieker uit gaan lezen.
Wat is nu de makkelijkste en snelste manier om dat te doen?

In de Pana de automaten vervangen door exemplaren met kW meters en een heisamon instaleren ? En hoe lees je die uit dan ? Kan dat ook met een Synology ? Of met dat echt met een raspberry ?

Ik ben hier nog niet helemaal thuis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het was een hele bevalling, maar ik ben op temperatuur. Uiteindelijk heb ik het volgende moeten doen:
1. BH op aparte groep.
2. Tb ijken met een -2 zodat hij sneller naar 59Hz gaat.
3. BH vrijgeven.

Maar een paar kleine ondersteuningsperiodes van de BH is de woonkamer nu lekker 20,5 graden. Voor die tijd was het niet per se koud, maar ook niet echt lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Laatst online: 10-09 17:31
picardo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:56:
Mijn pana draait nu al een tijdje. En ik wil eigenlijk het energie verbruik specifieker uit gaan lezen.
Wat is nu de makkelijkste en snelste manier om dat te doen?

In de Pana de automaten vervangen door exemplaren met kW meters en een heisamon instaleren ? En hoe lees je die uit dan ? Kan dat ook met een Synology ? Of met dat echt met een raspberry ?

Ik ben hier nog niet helemaal thuis in.
Kan ook op je synology. Zoek maar op mqtt/mosquitto, influxdb, grafana, homeassistant of domoticz, etc voor synology. En ja heishamon natuurlijk.
Automaten vervangen door exemplaren met kW meters is niet echt een ding :) Er bestaan geen automaten met ingebouwde kWh meters. Die kWh meters komen er dus in serie bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
buzzlightyear schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Dan zou hij aan de voorzijde van het huis te hangen. En dat wordt niet verwelkomd door vrouwlief en stiekem vind ik het zelf ook niet echt fraai. Achterzijde huis gaat ook niet echt lukken wegens te weinig ruimte voor leidingen. Helaas is de keuze niet reuze.
dekokkens in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

als je niet van fietsen houd mag iets anders ook :P
een rotstuin, een waterval een buiten treinbaan verzin maar iets 8) :+

vergeet ook niet dat aan de voorgevel in 99% van de gevallen vergunningsplichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Ziet er origineel uit. En inderdaad is voorgevel vergunningsplichtig... ik ga maar weer eens aan het meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:52:
Dit loopt toch echt raar.
De gewenste Ta is 28 graden en de pomp staat op max 20 liter per minuut.
De pomp startte een paar minuten voor 14u, de pomp ging naar 20 liter/minuut. Daarna ging de pomp zelf terug naar 10 liter per minuut. Gevolg (denk ik) is dat daardoor de werkelijke Outlet_Temp (Ta) oploopt naar 31 graden, en bij een Ta van 3 hoger dan Tgewenst zorgt ervoor dat de WP stopt.
Zie afbeelding:
[Afbeelding]

Vanmorgen draaide hij nog probleemloos, hogere pompsnelheid en dus stabiel systeem. :?
De pomp staat nu op max ca 20 liter per minuut, maar ik heb ook al veel hoger ingesteld en toch bleef hij maar op 10 draaien. Ik heb geen thermostaatkranen ofzo, vloerverwarming staat gewoon open en 1 badkamer-radiator die een klein stukje openstaat maar weinig relevant is.

Eerder vanmiddag gebeurde dit ook, zelfs de hele unit even stroomloos loste het niet op. Toen ging de pomp heel even naar "normaal" maar werd toch al snel teruggezet.
Even later zag de WP toen blijkbaar ineens het licht, de pomp ging spontaan omhoog en het liep daarna even normaal.
Zie deze afbeelding (ik had toen rond 12.30 de pomp helemaal op max gezet en pas 12.55 ging hij ineens omhoog):
[Afbeelding]
Wat je kan proberen is de WP op 'max duty' in plaats van 'dT' regeling te zetten. Dan loopt hij met een vaste pompstand waaruit een dT volgt op basis van de afgifte bij de temperatuur van de stooklijn. Ik draai nu sinds een weekje met deze setting en ben er erg tevreden. Het regelgedrag is er een stuk rustiger door geworden. Onderstaand de uitleg hierover van de service manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTURaDWIorW8TDbkk08hkNEY0wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70jFHnaGVXBqmUC0BUmDuk30.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
KaDoos schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Er komen geen stappenmotoren op de groepen beneden, de groepen kamer, hal en toilet blijven altijd open, je zou op de toilet natuurlijk wel een thermostaat kunnen hangen die een stappenmotor aanstuurt.
Je regelt ze wel in zodat de leidingen allemaal even warm worden, dus de debiet meters inregelen.
In de kamer komt een thermostaat met instel wieltje zodat je eventueel met de hand snel kan aanpassen, deze thermostaat stuurt de warmtepomp module die bij je warmtepomp komt, deze geeft signaal voor verwarmen en voor koelen dus op cn2. , deze zal de warmtepomp uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is. Je probeert wel een stooklijn in te stellen zodat hij zijn vermogen zoveel mogelijk aanpast aan de buiten temperatuur. Maar als de temperatuur door externe factoren, aantal mensen, zon, kaarsen, o.i.d. te hoog wordt zal hij door de thermostaat (die de warmtepompmodule aanstuurt) uitschakelen. De hysterese is +0,2 en -0,2 graad.

Voor koelen zet je de Panasonic in het installateursmenu op mogelijkheid tot koelen, en als je dan wilt koelen zet je dit aan of je doet het automatisch. Vervolgens zet je zelf de homematic ook op koelen of je laat dit door de Panasonic doen als alles automatisch moet.
De Panasonic gaat dan koelen in plaats van verwarmen en er gaat koud water door de leidingen. Hij werkt dan dus andersom net als een airco, daar hoef je verder niets voor te doen.
Dus wanneer je de temperatuur wilt regelen via een thermostaat ( is deze thermostaat bijgeleverd met de warmtepomp of extern zoneregeling systeem.) Moet er altijd op deze specifieke groepen een stappenmotor/thermische motor worden geplaatst zodat de thermostaat dus het commando kan geven aan deze stappenmotor/thermische motor voor groep meer of minder open te zetten voor de verwachte temperatuur te behalen.)

Nu voor deze BG zone , als ik dus mijn thermostaat van mijn warmtepomp in mijn BG zone hang
en ik wil dat deze groepen 24/7 open blijven staan maar ik wil dit in deze BG zone dus er een constante temperatuur is van 20graden. Dus er is een constante flow van vloerverwarmingsverdeler tot warmtepomp buitenunit waarbij het water daar word verwarmt en terug naar de verdeler stroomt endan terug de groepen instroomt.
Maar als er geen stappen motor of thermische motor is bevestigd op deze groepen , hoe of wie zal het commando geven voor dit water altijd op deze zelfde temperatuur te houden ? Is dit dan de thermostaat van de warmtepomp die communiceert met de buitenunit en dus de warmtepomp zelf de temperatuur regelt van dit water ? En voor dan alle groepen in deze zone een gelijke temperatuur te kunnen verdelen moet ik wat spelen met de debietmeters ?

Dus normaal bij een zoneregelaar met thermische motoren/stappenmotoren zal hij dan aangeven ok de ruimte is daar 19graden dus er moet nog meer word opengezet zodat de ruimte opwarmt.

Maar zoals dit voorbeeld bij deze BG waarbij alle groepen open moeten blijven staan, dit is nog altijd niet erg duidelijk. ( wat ik denk dan is dat de thermostaat van de warmtepomp het signaal geeft aan de warmtepomp van het water moet aan deze temperatuur blijven of je moet het water van temperatuur laten stijgen of ze moet afgekoeld worden ? )
En door dat er dan geen stappenmotoren/thermische motoren zijn bevestigd aan deze groepen zullen de groepen ook nooit sluiten en is er een constante flow en behoudt ik mijn buffer ?

Ik begrijp het principe met de zoneregelaar en thermische/stappenmotoren hoe dit geregeld kan worden;
maar het systeem voor de open groepen in de BG zone ?
Als iemand dit nog eens kan uitleggen hoe dit proces precies werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De ondersteuning van de BH is best subtiel. Sinds vanmiddag heb ik alles lekker draaien. Het valt dan op dat de BH eventjes 5 minuutjes aangaat om de Ta weer een graadje hoger te piepen. Dus mijn vrees dat de BH langdurig zou mee pruttelen - met idem verbruik - komt inderdaad niet uit. Het is dus helemaal niet zo bezwaarlijk om die achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Wat je kan proberen is de WP op 'max duty' in plaats van 'dT' regeling te zetten. Dan loopt hij met een vaste pompstand waaruit een dT volgt op basis van de afgifte bij de temperatuur van de stooklijn. Ik draai nu sinds een weekje met deze setting en ben er erg tevreden. Het regelgedrag is er een stuk rustiger door geworden. Onderstaand de uitleg hierover van de service manual:
[Afbeelding]
Ah ja, ik nam de term “max duty” als het absolute maximum, maar het is dan natuurlijk de max ingestelde. Voor die max duty had ik toevallig afgelopen vrijdag nog een verbetering in heishamon kado gekregen. :)
Morgen overdag omzetten, nu even niks meer aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Ah ja, ik nam de term “max duty” als het absolute maximum, maar het is dan natuurlijk de max ingestelde. Voor die max duty had ik toevallig afgelopen vrijdag nog een verbetering in heishamon kado gekregen. :)
Morgen overdag omzetten, nu even niks meer aanpassen...
Als hij op dT sturing staat dan is de max duty instelling de limiet, maar stuurt hij richting de dT (tenzij daarvoor hoger nodig is dan de max, dan gaat hij naar de ingestelde max. Als je hem op max duty laat sturen dan gaat de pomp altijd naar het ingestelde maximum en is de dT de resultante.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Als hij op dT sturing staat dan is de max duty instelling de limiet, maar stuurt hij richting de dT (tenzij daarvoor hoger nodig is dan de max, dan gaat hij naar de ingestelde max. Als je hem op max duty laat sturen dan gaat de pomp altijd naar het ingestelde maximum en is de dT de resultante.
Toen het vanmorgen weer (na kleine nachtverlaging) weer binnen op temperatuur was, heb ik hem omgezet. Hij draait nu dus op Max Duty, en is gelukkig net ook weer gestart. Ik ben benieuwd!
Thanks voor de tip, ik wilde al een poos van dat hele dT gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Laatst online: 26-08 12:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLVo0rm-ulXN8h8gl1lXDgqHSZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdPJ3mQO5sWJ5c1JGVyR1g2e.jpg?f=user_large

er begint zich al een aardige ijsplaat onder de WP te vormen. er kan nog wel een paar cm bij, voordat de WP 'verstopt' raakt, maar toch...
zou het aantal defrosts komende dagen afnemen of door blijven gaan ??
in het beroerdste geval moet ik 2 hoog het dak op om daar ijs te gaan bikken :-)

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Het zou fijn zijn als iedereen bij instellingen, profiel, profielgegevens voor forum (staat helemaal onderaan) deze ook zou invullen. Dan kunnen we zien over welke pana het gaat. Ook even aanmelden bij @Dylantje2 graag.
Zoals die Max Duty.... heeft de H niet, is J
Het is lastig om van iedereen te onthouden wat er staat.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
zonetjes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:46:
[Afbeelding]

er begint zich al een aardige ijsplaat onder de WP te vormen. er kan nog wel een paar cm bij, voordat de WP 'verstopt' raakt, maar toch...
zou het aantal defrosts komende dagen afnemen of door blijven gaan ??
in het beroerdste geval moet ik 2 hoog het dak op om daar ijs te gaan bikken :-)
Simpel, als je autoruiten moet krabben = defrosts, hoef je niet te krabben = lekker droog, geen of weinig defrosts

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Laatst online: 26-08 12:15
t.oswald schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Simpel, als je autoruiten moet krabben = defrosts, hoef je niet te krabben = lekker droog, geen of weinig defrosts
ja idd. goed vergelijk. dank

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
jens1211 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:40:
[...]

Dus wanneer je de temperatuur wilt regelen via een thermostaat ( is deze thermostaat bijgeleverd met de warmtepomp of extern zoneregeling systeem.) Moet er altijd op deze specifieke groepen een stappenmotor/thermische motor worden geplaatst zodat de thermostaat dus het commando kan geven aan deze stappenmotor/thermische motor voor groep meer of minder open te zetten voor de verwachte temperatuur te behalen.)

Nu voor deze BG zone , als ik dus mijn thermostaat van mijn warmtepomp in mijn BG zone hang
en ik wil dat deze groepen 24/7 open blijven staan maar ik wil dit in deze BG zone dus er een constante temperatuur is van 20graden. Dus er is een constante flow van vloerverwarmingsverdeler tot warmtepomp buitenunit waarbij het water daar word verwarmt en terug naar de verdeler stroomt endan terug de groepen instroomt.
Maar als er geen stappen motor of thermische motor is bevestigd op deze groepen , hoe of wie zal het commando geven voor dit water altijd op deze zelfde temperatuur te houden ? Is dit dan de thermostaat van de warmtepomp die communiceert met de buitenunit en dus de warmtepomp zelf de temperatuur regelt van dit water ? En voor dan alle groepen in deze zone een gelijke temperatuur te kunnen verdelen moet ik wat spelen met de debietmeters ?

Dus normaal bij een zoneregelaar met thermische motoren/stappenmotoren zal hij dan aangeven ok de ruimte is daar 19graden dus er moet nog meer word opengezet zodat de ruimte opwarmt.

Maar zoals dit voorbeeld bij deze BG waarbij alle groepen open moeten blijven staan, dit is nog altijd niet erg duidelijk. ( wat ik denk dan is dat de thermostaat van de warmtepomp het signaal geeft aan de warmtepomp van het water moet aan deze temperatuur blijven of je moet het water van temperatuur laten stijgen of ze moet afgekoeld worden ? )
En door dat er dan geen stappenmotoren/thermische motoren zijn bevestigd aan deze groepen zullen de groepen ook nooit sluiten en is er een constante flow en behoudt ik mijn buffer ?

Ik begrijp het principe met de zoneregelaar en thermische/stappenmotoren hoe dit geregeld kan worden;
maar het systeem voor de open groepen in de BG zone ?
Als iemand dit nog eens kan uitleggen hoe dit proces precies werkt?
Nogmaals proberen.
De temperatuur in de kamer wordt in principe geregeld door op WAR (weerstand afhankelijke regeling) de watertemperatuur te regelen. De maximum temperatuur begrens je met een thermostaat. Dit is niet de thermostaat van de Panasonic, die is te onnauwkeurig. Voor de kamer gebruik je homematic thermostaat (HMIP-WTH-2), deze stuurt de warmtepomp module (HMIP-MIOB) aan die de panasonic via connector c2 inschakelt voor verwarmen en eventueel voor koelen.
Pagina: 1 ... 7 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.