Ik wil even mijn idee op jullie af stuiteren.
De huidige thermostaat, de standaard panasonic, is ongevoelig. als ik wat nauwkeuriger zou willen gaan shiften. Ik heb vanacht liggen nadenken over een oplossing hiervoor. Een oplossing welke blijft werken als internet weg valt, als Home Assistant weg valt, alles behalve stroom zegmaar. Als ik het huis verkoop, dat alles gewoon blijft werken met een andere gebruiker.
Nu kreeg ik het volgende idee.
1 - bluetooth (BLE) temperatuuropnemer
2 - ESP32 Wemo D1 mini programeren met ESPHome
3 - een relais shield voor rechtsreeks op de D1 mini
1: de bluetooth temperatuursensor
Deze is hier een paar paginas terug al voorbij gekomen. `
:fill(white):strip_exif()/f/image/8N8jh7MlX7f2mta57IOnNwZI.png?f=user_large)
Dit ding is te flashen, zodat deze rechtstreeks verbinding maakt met de ESP32 Wemo D1 Mini. 0,1C nauwkeurig. batterijduur 1y+
2 - ESP32 wemo d1 mini
:fill(white):strip_exif()/f/image/WGWLZtXAMUwVoJTPbsR6VVbS.png?f=user_large)
deze module kan gevoed worden met 4-6V van usb.
De module is te flashen met ESPHome. Zo kun je rechtstreeks IN de module temperatuur ranges, en schakelmomenten programeren. Mocht wifi uitvallen, blijft deze zijn werk gewoon doen, omdat dat in zijn voorgeprogramerede chip staat
3 - relais shield voor op de ESP32.
:fill(white):strip_exif()/f/image/r8Iq3xOANyulKvjE0OVn3kPe.png?f=user_large)
Dit is eigenlijk een eenvoudige relais, klikaan, klikuit. Deze wordt gestuurd door het programma op de ESP32 wemo d1 mini.
De breedte van de module is <30mm.
De twee delen boven op elkaar ziet er ongeveer zo uit (van internet geplukt) het kan nog wat kleiner denk ik. de usb stekker moet je ook even wegdenken.
Mijn idee, is om het samengestelde pakketje IN de inbouwdoos achter de thermostaat van Panasonic te doen. Het zou moeten passen in een 40mm inbouwdoos.
Resultaat:
Dus een inimini kleine temperatuursensor in de woonkamer geplakt aan de muur ergens.
De 2 modules uit het zicht achter de thermostaat in de inbouwdoos.
Nu is er dus een zelf te programeren aan/uit contact bij de WP te krijgen, welke op voorgeprogrameerde temperaturen wat doet.
Uiteraard is het geheel niet duur. Ik denk dat het geheel vanuit china in te laten vliegen is voor <15 euro. excl voeding.
Is zo een oplossing nuttig om te gebruiken om te shiften?
Hoe moet ik dat dan aansuilten op de WP
@
thehog Is dit aan/uit contact rechtstreeks op de Heischamon te knopen, en deze te gebruiken zonder mqtt?
Nou. schiet maar

Ik heb ideen zat

maar of ze nu allemaal zo zinnig zijn.