Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.165 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
MZwier schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor de info! In mijn geval gaat het om een kalkzandstenen muur voor het kruipruimte deel, ik neem aan dat dit verder niet waterdicht afgewerkt hoeft te worden? Wat is de lengte die je in totaal met de pantserslangen hebt overbrugt?

Wellicht dat ik niet helemaal begrijp maar waarom komen de mantelbuizen van warmteservice? of heb je pansterslang-isolatie-mantelbuis-PVC buis toegepast? Of heb je de mantelbuis exclusief gebruikt voor data- en stroomkabels?
Bij mij ging de rioolbuis ook door kalkzandsteen aan de binnenkant en door baksteen aan de buitenkant. Bij mij en in de meeste kruipruimten is de bodem toch niet waterdicht, dus waterdicht afwerken heeft weinig zin.

De twee pantserslangen zitten in passende isolatie passend in de rioolbuis. Dan blijven er nog twee ruimten over waar precies twee passende ribbel-mantelbuizen in gaan. Zo is die rioolbuis goed gevuld en heb je en hou je nog keus welke kabels er door gaan.

Warmteservice was een voorbeeld, maar die hebben bijna alle maten en verkopen per meter. Bij mij zijn de pantserslangen 2 meter. De warmtepomp staat een halve meter van de achtergevel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
t.oswald schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:58:
[...]

En die JST XA connector, vind daar maar een passend kant en klaar kabeltje voor met de passende pinnetjes toch? Je vind sowieso geen kabeltjes met JST XA op internet, behalve deze dan vier keer los https://nl.rs-online.com/...Cjh0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds . Dus als je niet zelf kunt crimpen moet je altijd een CZ-TAW1 kabel offeren voor de Heishamon kant toch?
Nou ja, allleen als je dus heishamon naast de officiele CZ-TAW1 wilt gebruiken (zo niet, dan sluit je de heishamon gewoon aan met de kabel op de CZ-TAW1/CN-CNT aansluiting). De officiele kabel kan je dan niet opofferen want daarmee sluit je de internetmodule aan. Bij aanschaf van de heishamon koop je dus zo'n kabel bij mij wat een replica is van zo'n kabel en die opofferen. Ik heb een flink voorraadje voor als optie bij de heishamon pcb speciaal op maat gemaakt door een chinese leverancier.
Ik kan hun ook wel vragen om ze voor de CNNMODE aansluiting te maken maar het wordt pas financieel interessant bij grote afname. En mijn mening is dat er maar een paar de CNNMODE willen omdat ze de oude CZ-TAW1 willen blijven gebruiken in parallel. En dat 9 van de 10 toch afstappen van het gebruik daarvan als ze eenmaal heishamon volledig werkende hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 10:46
@FransvWoerkom Bedankt, dan nog een laatste vraag :). Bij het plaatsen van het monoblock 0.5m uit de gevel, is dit van binnnen hoorbaar/merkbaar? en heb je deze geplaatst op bigfoots of heb je deze op een andere manier gemonteerd?

@Dylantje2 Bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
MZwier schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:10:
@FransvWoerkom Bedankt, dan nog een laatste vraag :). Bij het plaatsen van het monoblock 0.5m uit de gevel, is dit van binnnen hoorbaar/merkbaar? en heb je deze geplaatst op bigfoots of heb je deze op een andere manier gemonteerd?
Dat hangt af van de isolatie van de woning.

Ik heb ervoor gekozen om de warmtepomp op 2 ingegraven stapels van 3 pallisade balken te zetten, waardoor er een fundament ontstaat van 100 kg per kant. Er is geen contact tussen de fundering van het huis en de fundering van de warmtepomp. Er zijn op deze manier geen resonanties hoorbaar, oftewel gebrom in huis.

Wat ik wel hoor, is als de warmtepomp op heel hoog vermogen draait, dan hoor ik iets van de compressor/ventilator in huis. Dat komt in mijn geval alleen voor als er warm water gemaakt wordt of als het -10 graden buiten is. Daarvoor moet ik wel aan de andere kant van het raam staan waar de warmtepomp voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
pgeene schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Bij mij lag het probleem bij de heisha. Die was zo druk bezig met verbinding maken, dat ik problemen kreeg met ontvangen data van de Pana.
Dus volgens mij, zolang je nog (bijna) 100% zit op de data van de Pana, gaat het goed. ;)
Heisha is niet zo krachtig, wat in principe iets goeds is want dan laag stroomverbruik en goedkoop om te maken.
Ik denk dat dat een combinatie is van hoe de serial data wordt ingelezen en hoe wifi de tijd krijgt.
Zoals de code in elkaar zit is heishamon volledig bezig met serial data binnenhalen zodra er iets binnenkomt, en krijgt geen enkele andere code (incl wifi) de tijd om iets te doen totdat alle data ontvangen is óf totdat de timeout van de serial data optreedt.
Andersom zou dat inderdaad kunnen betekenen dat een matige wifi met meerdere retries niet lekker werkt, omdat de wifi niet genoeg tijd van de serial functie krijgt voor die meerdere retries.

( @thehog zelf had ik zo'n soort issue bij het lezen van de serial van mijn slimmemeter mbv eigen code, een yield in de readSerial loop bracht verbetering aan de wifi kant maar daardoor miste iets vaker serial data)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat dat een combinatie is van hoe de serial data wordt ingelezen en hoe wifi de tijd krijgt.
Zoals de code in elkaar zit is heishamon volledig bezig met serial data binnenhalen zodra er iets binnenkomt, en krijgt geen enkele andere code (incl wifi) de tijd om iets te doen totdat alle data ontvangen is óf totdat de timeout van de serial data optreedt.
Andersom zou dat inderdaad kunnen betekenen dat een matige wifi met meerdere retries niet lekker werkt, omdat de wifi niet genoeg tijd van de serial functie krijgt voor die meerdere retries.

( @thehog zelf had ik zo'n soort issue bij het lezen van de serial van mijn slimmemeter mbv eigen code, een yield in de readSerial loop bracht verbetering aan de wifi kant maar daardoor miste iets vaker serial data)
Je analyze klopt niet. De main loop van heisha loopt eignelijk continu zoals het zou moeten. Zolang er geen seriele data is gaat ie weer naar de main loop (hij wacht dus niet totdat alles gelezen is). Zodra er wel genoeg serial data is dan is ie uiteraard wel bezig met volledig serieel lezen maar dat gaat zo vlot dat daar geen problemen mee zijn.
Er zit meer delay (ruim 700ms) in het lezen van de dallas temperaturen. Maar ook dat valt nog te doen.

Het probleem waar @pgeene over praat is een bug die in oudere versies zat. Bij slechte wifi was heishamon te druk bezig met reconnecten naar de mqtt broker. Dat is in v1.0 opgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 19-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Je analyze klopt niet. De main loop van heisha loopt eignelijk continu zoals het zou moeten. Zolang er geen seriele data is gaat ie weer naar de main loop (hij wacht dus niet totdat alles gelezen is). Zodra er wel genoeg serial data is dan is ie uiteraard wel bezig met volledig serieel lezen maar dat gaat zo vlot dat daar geen problemen mee zijn.
Er zit meer delay (ruim 700ms) in het lezen van de dallas temperaturen. Maar ook dat valt nog te doen.
Het gaat alleen fout als hij moeite heeft met het verbinden met de MQTT server (al dan niet door een slecht wifi signaal). Dan loop je het risico dat hij enorm z'n best doet om te verbinden maar dat hij gewoon overbelast raakt. Ging van de week hier ook weer fout. Dan kun je proberen door http://[IP van heishamon]/reboot aan te roepen en te hopen dat hij dat wel ontvangt, maar ook dat lukte me helaas niet, dus moest de stroom eraf halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Het gaat alleen fout als hij moeite heeft met het verbinden met de MQTT server (al dan niet door een slecht wifi signaal). Dan loop je het risico dat hij enorm z'n best doet om te verbinden maar dat hij gewoon overbelast raakt. Ging van de week hier ook weer fout. Dan kun je proberen door http://[IP van heishamon]/reboot aan te roepen en te hopen dat hij dat wel ontvangt, maar ook dat lukte me helaas niet, dus moest de stroom eraf halen.
Welke firmware heb je op de heishamon? Zoals ik nog even ge-edit heb in mijn post zou dat in v1.0 stukken beter moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@thehog, ik draai nog op 0.9. Zal straks wel even upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Het probleem waar @pgeene over praat is een bug die in oudere versies zat. Bij slechte wifi was heishamon te druk bezig met reconnecten naar de mqtt broker. Dat is in v1.0 opgelost.
oke helder. zelf had ik het soms wel wat ik beschreef, dat hij tijdens het binnenharken van de serial data even "te druk" was. blijkbaar heeft heishamon daarvan geen last.

overigens heb ik momenteel 52% wifi sterkte en 100% data ontvangen. ;)
met mijn doe-het-zelf cn-mode kabeltje.

EDIT: @thehog ah ik bedenk nu dat ik toen de softwareserial gebruikte en dus realtime moest lezen omdat er geen buffer was (en de softwareserial had toen nog wel wat bugjes).

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 19-01-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MZwier schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:10:
Hij staat op een betonblok op het zand. Door de spouwmuur van twee keer 100mm steen is niks te horen, wel vaag bij de keukendeur drie meter verder. Het trillen van de compressor is op sommige plaatsen in huis wel voelbaar. Dat zijn resonanties die we ook horen bij langsrijdende vrachtauto's en gereedschappen van buren. Dat is onvermijdelijk als je op een zandrug in de veenkoloniën woont. Misschien ga ik tussen warmtepomp en betonblok nog eens veren met dempers zetten. 's Nachts voel ik niks, dan staat de wp op quiet mode 2 en gebruikt de compressor toerentallen die niet resoneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
PanaLion schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Prima, zal ik me in het vervolg aan houden.
Kan iemand mijn vraag en de antwoorden daarheen verplaatsen?
helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik kan wel @teacher taggen en heel erg lief aankijken

Afbeeldingslocatie: https://pyxis.nymag.com/v1/imgs/1fa/1b2/4ae76fa8c9910485045e4f9a956345903b-18-puppy-dog-eyes.rhorizontal.w700.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Dan toch een vraag voor hier:
In de installatie menu instellingen staat bevries beveiliging op 'aan'. Dat is toch voldoende? Mocht de WP door de thermostaat uit worden geschakeld en het vriest, dan gaat die beveiliging aan en blijft die water rondpompen?

[ Voor 78% gewijzigd door vandermark op 21-01-2021 21:23 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
vandermark schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:22:
In de installatie menu instellingen staat bevries beveiliging op 'aan'. Dat is toch voldoende? Mocht de WP door de thermostaat uit worden geschakeld en het vriest, dan gaat die beveiliging aan en blijft die water rondpompen?
Volgens mij pompt de WP altijd heel zachtjes rond. Ik heb de Ta nog niet onder 5 graden gezien. Als die uitstaat zie je in de Heisha volgens mij 0.13L p/m

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

twain4me schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:32:
[...]

helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik kan wel @teacher taggen en heel erg lief aankijken

[Afbeelding]
Zo, verplaatst en opgeruimd.

Puppy eyes ben ik gevoelig voor en laat ik staan, dat spreekt voor zich.... 8)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:22:
Komt de temperatuur onder de 5°, dan gaat de pomp even aan om water van kamertemperatuur in de wp te krijgen. Zonodig wordt de heater bijgeschakeld. Trouwens ook als de wp is uitgeschakeld met de knop of door de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
CurlyMo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Volgens mij pompt de WP altijd heel zachtjes rond. Ik heb de Ta nog niet onder 5 graden gezien. Als die uitstaat zie je in de Heisha volgens mij 0.13L p/m
Die 0.13 is in werkelijkheid 0. Dan staat de pomp dus uit. Laagst mogelijke flow als hij pompt is rond de 8l/min. Anders schiet hij in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Heronimo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 04:21:
[...]

Die 0.13 is in werkelijkheid 0. Dan staat de pomp dus uit. Laagst mogelijke flow als hij pompt is rond de 8l/min. Anders schiet hij in storing.
Wel apart dat iedere pomp die zelfde afwijking heeft. Zou zeggen dat er iets achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Laagst mogelijke flow is wat ik begrepen heb 7 l/ min. Voor de veiligheid kun je natuurlijk 8 aanhouden, vooral als je groepen hebt die soms afschakelen of terug regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:51:
Laagst mogelijke flow is wat ik begrepen heb 7 l/ min. Voor de veiligheid kun je natuurlijk 8 aanhouden, vooral als je groepen hebt die soms afschakelen of terug regelen.
Dat is voor de 5H. Voor de 9, 12 en 16 is het 11L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
FransvWoerkom schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Dat is voor de 5H. Voor de 9, 12 en 16 is het 11L/min
OK, maar nooit 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impacts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-07 14:12
twain4me schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:49:
@impacts

De eis voor subsidie is deskundige installateur en deskundig kan iedereen zijn. :+

En nee ik ga geen lijstje maken van bedrijven die voor een kratje bier je een "certificaatje" komen geven :+
behalve dat het niet nodig is is dat ook niet waar dit forum of topic voor is ;)

Qua garantie zijn er mensen die afspraken hebben gemaakt met de verkopende partij, ik geloof dat ik hem formeel in een karretje moet doen en naar duitsland moet rijden. Maar ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen. je kan ook altijd later nog een instalateur inschakelen voor reparaties en contact met panasonic.
Helaas is per 1-1-2021 de eis expliciet/definitief gewijzigd in: [quote]
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf.
De installatie mag u niet zelf doen.
U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp. [/quote]

Dit zat al in het wetsvoorstel ;-)
Betreffende het kratje bier. (zie het als een tip/fooi extraatje ) Nee ik wil gewoon een nette factuur voor in bedrijfstelling en nalopen of de boel aan de eisen van de wet en fabrikant voldoet en deze gewoon netjes betalen!

Ik heb ondertussen al contact gehad met meerdere installateurs en deze zijn hier ook van op de hoogte! Waarna ze aangaven "helaas wij doen alleen installatie en in gebruikstelling van bij ons aangeschafte warmtepompen." Mocht er iemand zijn die nog een installateur weet die dit wel wil doen hoor ik het graag via PM ;-) 8)

[ Voor 21% gewijzigd door impacts op 22-01-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
thehog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:06:
HeishaMon v1.0 is zojuist uitgebracht. In mijn repo staat ie al (https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/main/binaries). In die van Egyras zal ie ook zo komen.

Let op dat na update naar v1.0 de heishamon een factory reset krijgt. Je moet hem dus opnieuw via wifi configureren.

Ook zijn de topics veranderd. Dus ook je automation vereist wijziging! De intergrations op github zijn hier al voor aangepast. De plugin voor domoticz zal ook een aanpassing krijgen.

New from 0.9 to 1.0:
- cpu/mem/wifi statistics in debug log
- operational mode for 2 zone possible
- migrate to LittleFS (causing factory reset)
- new models identified
- new HTTP REST API support
- change in topics (change automation for this)
- fully optional pcb emulation support
- new commands added (see mqtt topics readme)
- mqtt broker timeout improvement
Toch nog een vraag: Is mijn heishamon na de update naar 1.0 nu ook 'factory reset'? Als ik hierboven lees wel, echter na de update verbond heishamon zelf met het wifinetwerk en alle instellingen zijn behouden? Dat lijkt er dus op dat er geen factory reset is geweest? Is het dan nodig dat alsnog te doen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
impacts schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:10:
[...]

Helaas is per 1-1-2021 de eis expliciet/definitief gewijzigd in: [quote]
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf.
De installatie mag u niet zelf doen.
U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp. [/quote]

Dit zat al in het wetsvoorstel ;-)
Betreffende het kratje bier. (zie het als een tip/fooi extraatje ) Nee ik wil gewoon een nette factuur voor in bedrijfstelling en nalopen of de boel aan de eisen van de wet en fabrikant voldoet en deze gewoon netjes betalen!

Ik heb ondertussen al contact gehad met meerdere installateurs en deze zijn hier ook van op de hoogte! Waarna ze aangaven "helaas wij doen alleen installatie en in gebruikstelling van bij ons aangeschafte warmtepompen." Mocht er iemand zijn die nog een installateur weet die dit wel wil doen hoor ik het graag via PM ;-) 8)
Je kan @koevlaas2 vragen, misschien komt hij bij je in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impacts
twain4me schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Je kan @koevlaas2 vragen, misschien komt hij bij je in de buurt.
Thanks ... _/-\o_ Had hem al een PM gestuurd maar nog geen reactie.... Maar misschien dat @koevlaas2 hier wel reageert }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Hij heeft het druk, heel erg druk, maar zoiets heeft misschien geen haast of kan tussendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
impacts schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:44:
[...]

Thanks ... _/-\o_ Had hem al een PM gestuurd maar nog geen reactie.... Maar misschien dat @koevlaas2 hier wel reageert }:O
Impacts, nee dat komt me niet bekend voor, maar ik krijg zoveel mail dat er altijd een paar in het zwarte gat verdwijnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impacts
koevlaas2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:04:
[...]

Impacts, nee dat komt me niet bekend voor, maar ik krijg zoveel mail dat er altijd een paar in het zwarte gat verdwijnen.
Bij deze heb je net weer een PM gestuurd ;-) "In bedrijf stelling warmtepomp" _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

opgeruimd: En weer open!

- Ietsje minder helpdesken
- En als er teveel gehelpdeskt wordt, gewoon een report aanmaken en niet gaan zuigen
- en als je denkt dat andere users kinderachtig doen, gewoon een report aanmaken..

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
teacher schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:04:
[mbr]opgeruimd: En weer open!

- Ietsje minder helpdesken
- En als er teveel gehelpdeskt wordt, gewoon een report aanmaken en niet gaan zuigen
- en als je denkt dat andere users kinderachtig doen, gewoon een report aanmaken..
[/mbr]
Is het sowieso toegestaan om het over mijn ESPEasy code te hebben hier? De vraag van @vandermark en mijn reactie erop (verschil Domoticz plugin en mijn implementatie) was toch gewoon binnen de regels?

[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jazeker, die is als "collateral damage" verdwenen, plaats het vooral.

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:50
Hoi,
Ik heb 2 vraagjes
Ik wil denk ik binnenkort de heishamon koppelen aan mijn pana.
Zoals ik heb gelezen in de op, de pana thermostaat is niet echt nauwkeurig.
Ik heb in 4 andere kamers al een sensor hangen. Deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXhTBq5ea73Xwr2XR5dN8WJ524M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9fMWfPEfnWnzo5PKjg2U4YW.jpg?f=user_large
Deze is geflashed en stuurt de gegeven naar ESP32 modules (ESPHome) welke het weer doorsturen naar mijn mqtt mosquitto broker.
Vraag 1 is. Kan ik de heishamon de informatie uit mqtt laten gebruiken als thermostaat regeling voor de woonkamer met vloerverwarming? Zo ja, hoe moet ik dat ongeveer aanvliegen.

Vraag 2. Wifi bereik.
Als ik de Heishamon in de pana zelf doe, is het realistisch dat hij goed bereik en contact heeft met mijn unifi ap op 8m afstand achter een steens muurtje? Of het het toch beter de Heishamon via draad buiten de pana te plaatsen in een weerbestendig doosje?

Alvast bedankt voor de betere inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
edterbak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:57:
Hoi,
Ik heb 2 vraagjes
[Afbeelding]
Deze is geflashed en stuurt de gegeven naar ESP32 modules (ESPHome) welke het weer doorsturen naar mijn mqtt mosquitto broker.
Vraag 1 is. Kan ik de heishamon de informatie uit mqtt laten gebruiken als thermostaat regeling voor de woonkamer met vloerverwarming? Zo ja, hoe moet ik dat ongeveer aanvliegen.

Vraag 2. Wifi bereik.
Als ik de Heishamon in de pana zelf doe, is het realistisch dat hij goed bereik en contact heeft met mijn unifi ap op 8m afstand achter een steens muurtje? Of het het toch beter de Heishamon via draad buiten de pana te plaatsen in een weerbestendig doosje?

Heb je meer info over je systeem? In principe is de vraag welke keuze je maakt tussen WAR zonder of WAR met thermostaat belangrijk. Met WAR zonder kan je corrigeren met shiften, al dan niet geautomatiseerd, bij WAR met thermostaat zal de Wp stoppen als de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Afhankelijk van je systeem kan dit heel verschillend uitpakken op het ervaren comfort.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
t.oswald schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Heb je meer info over je systeem? In principe is de vraag welke keuze je maakt tussen WAR zonder of WAR met thermostaat belangrijk. Met WAR zonder kan je corrigeren met shiften, al dan niet geautomatiseerd, bij WAR met thermostaat zal de Wp stoppen als de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Afhankelijk van je systeem kan dit heel verschillend uitpakken op het ervaren comfort.
Hoi, Dank je voor je reactie.
welke informatie zoek je precies met "je systeem"?
Sinds vorige week heb ik een pana J 7kw. Deze doet verwarming + boiler 300L. Verwarming daar ben ik nu mee bezig om dit te laten maken. vloerverwarming moet nog worden aangelegd. Duurt nog een maandje voor dat dat er in ligt.
Ik heb 3 dagen geleden een WAR ingesteld (klooien) nu nog met wat hogere watertemperaturen ivm radiatoren. Tb-7:40C Tb15:34C.

Wat ik heb gelezen en begrijp over het shiften is dat je de WAR lijn in lijn in zijn geheel +1.2 of -1.2C verplaatst. Zo is de groffe thermostaat beter te laten regelen. Maar hoe ik dat kan laten gebeuren is mij nog niet echt helemaal helder. Waarop reageert wat? hoe werkt dat. :)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
edterbak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:32:
[...]

Hoi, Dank je voor je reactie.
welke informatie zoek je precies met "je systeem"?
Sinds vorige week heb ik een pana J 7kw. Deze doet verwarming + boiler 300L. Verwarming daar ben ik nu mee bezig om dit te laten maken. vloerverwarming moet nog worden aangelegd. Duurt nog een maandje voor dat dat er in ligt.
Ik heb 3 dagen geleden een WAR ingesteld (klooien) nu nog met wat hogere watertemperaturen ivm radiatoren. Tb-7:40C Tb15:34C.

Wat ik heb gelezen en begrijp over het shiften is dat je de WAR lijn in lijn in zijn geheel +1.2 of -1.2C verplaatst. Zo is de groffe thermostaat beter te laten regelen. Maar hoe ik dat kan laten gebeuren is mij nog niet echt helemaal helder. Waarop reageert wat? hoe werkt dat. :)

Groeten
Op de startpagina van dit forum vind je veel van de antwoorden op je vragen. Met systeem bedoel ik heb je overal VV of ook nog radiatoren? Wat voor radiatoren? Meerdere zones? Etc.
Zoals het nu is met alleen radiatoren werkt WAR met thermostaat waarschijnlijk het prettigst. Straks met je VV kan dat heel anders worden en werkt WAR zonder thermostaat mogelijk beter in de winter. In voorjaar en herfst kan het weer anders liggen.....
Ik denk dat de pana thermostaat in de controller met alleen radiatoren best wel werkt. Dat komt niet aan op een halve graad. Je hebt nu nog een relatief snel systeem, straks met VV wordt de reactie traag en dan wil je geen grove stappen meer in je regelingen.

[ Voor 19% gewijzigd door t.oswald op 24-01-2021 11:47 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Straks heb ik op BG 60m2 vloerverwarming als hoofdverwarming, en 1e en 2e verdieping radiatoren. 2xL11 en 3xL21
Op dit moment heb ik niet voor ogen dat het echt een aparte zone moet worden voor de radiatoren. Maar ik denk wel zeker te weten dat ik hier wat mee moet, omdat de warmtetoevoer voor deze ruimtes dan zo goed als zeker te laag zal zijn bij Ta 26C bijvoorbeeld. Misschien de radiator vervangen voor LT versie of ventilatortje van de praxis of gamma er onder. De exacte uitwerking hiervan heb ik nog niet helder. (als iemand hier een goede tip heeft, ik sta open voor suggesties).

De startpagina is heel vol. beetje overweldigend voor mij. Misschien omdat ik de verschillende keuzes nog niet helemaal goed begrijp en wat voor mij de juiste zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
edterbak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:34:
Straks heb ik op BG 60m2 vloerverwarming als hoofdverwarming, en 1e en 2e verdieping radiatoren. 2xL11 en 3xL21
Op dit moment heb ik niet voor ogen dat het echt een aparte zone moet worden voor de radiatoren. Maar ik denk wel zeker te weten dat ik hier wat mee moet, omdat de warmtetoevoer voor deze ruimtes dan zo goed als zeker te laag zal zijn bij Ta 26C bijvoorbeeld. Misschien de radiator vervangen voor LT versie of ventilatortje van de praxis of gamma er onder. De exacte uitwerking hiervan heb ik nog niet helder. (als iemand hier een goede tip heeft, ik sta open voor suggesties).

De startpagina is heel vol. beetje overweldigend voor mij. Misschien omdat ik de verschillende keuzes nog niet helemaal goed begrijp en wat voor mij de juiste zou moeten zijn.
Voor boosten van radiatoren zijn hier zat voorbeelden te vinden: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoe verwerk je nu je gegevens uit die sensoren? Ik neem aan dat je die samenbrengt in, zeg, Domoticz of Home Assistant? De heishamon praat ook MQTT (of JSON over HTTP). Je kan bijvoorbeeld met Node-red een flow maken die de waarden uit je sensor gebruikt om de heishamon aan te sturen, of je maakt zelf een script hiervoor (zie openingspost ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36

Crazy-

Best life ever

Hoi,
Ik heb 2 vraagjes
[Afbeelding]

Vraag 2. Wifi bereik.

Welke thermostaat is dit? Leuk ding ... :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ah thanks. Lol ding is kleiner dan ik dacht 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Volgend mij heeft @Quindor zijn warmtepomp op basis van die thermostaten draaien?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Crazy- schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Ah thanks. Lol ding is kleiner dan ik dacht 😂
Was precies mijn gedachte. Kende deze ook nog niet.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:03
Deze gebruik ik.

Helaas kleiner dan de lege plek van de thermostaat die aan de muur zat.

Tuya Zigbee Temperatuur En Vochtigheid Sensor Met Lcd-scherm Met Batterij Domotica Scène Security Alarm Sensor
https://a.aliexpress.com/_BPDTMB

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Bij ali zijn ze een stukje goekoper. Ik heb er meteen 4 laten invliegen.
https://nl.aliexpress.com...0067155180005206121_1&s=p
Dit is een leuke vent die volgens mij ook wel wat van dit soort dingen af weet. :) hierdoor heb ik ze gekocht.
YouTube: Home Assistant: Ultra Cheap 4$ multi-room Temperature Sensors (Xiaom...
dirkdeman schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Hoe verwerk je nu je gegevens uit die sensoren? Ik neem aan dat je die samenbrengt in, zeg, Domoticz of Home Assistant? De heishamon praat ook MQTT (of JSON over HTTP). Je kan bijvoorbeeld met Node-red een flow maken die de waarden uit je sensor gebruikt om de heishamon aan te sturen, of je maakt zelf een script hiervoor (zie openingspost ;) )
De sensoren geven via een wemos ESP32module (geprogrammeerd via ESPHome) de gegevens door aan HomeAssistant via mqtt. Ik heb inderdaad Home Assistant dus :)
Aan de ene kant vind ik HA fantastisch. Aan de andere kant twijfel ik of ik daar mijn verwarming van afhankelijk wil maken. Lastige beslissing. Maar wat zijn de alternatieven. Ik ga in ieder geval niet domoticz gebruiken ipv HomeAssistant. Home assistant gebruik ik nu voor wat lichtjes en ventilatie. redelijk simpel nog en niet vreselijk als er een keer wat mis gaat..
Ik heb Home Assistant draaien in een VM, via Proxmox.
Ik heb separaat Mosquitto draaien in een VM, (ubuntu met docker)
De node red die ik heb, draait IN de Home Assistant VM. Ik denk dan dat ik deze er UIT moet halen en NR een aparte VM moet geven om de robustheid te vergroten.
Possible schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:09:
Volgend mij heeft @Quindor zijn warmtepomp op basis van die thermostaten draaien?
Ik denk inderdaad dat de man in Youtube Quindor is :) Leuk kanaal waar ik geabonneerd op ben. Lekker nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
"[Zeer nauwkeurig:] de zeer nauwkeurige, ingebouwde Zwitserse sensor registreert temperatuurwisselingen van 0,1 °C en luchtvochtigheidsveranderingen van 1% relatieve luchtvochtigheid".

Met nauwkeurigheid heeft het weinig te maken. Wel met resolutie. De nauwkeurigheid van de goedkoopste sensors van Sensirion wordt gespecificeerd als 0,5°C en 3%RH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36Oj9W7sPkHhFtwrDnU9L-9eA8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zncg8AdTJfM63ouqjGTjsPZo.png?f=user_large
Dit is wat de sensor laat zien. Geheel ter informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BazemanKM schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:56:
Deze gebruik ik.

Helaas kleiner dan de lege plek van de thermostaat die aan de muur zat.

Tuya Zigbee Temperatuur En Vochtigheid Sensor Met Lcd-scherm Met Batterij Domotica Scène Security Alarm Sensor
https://a.aliexpress.com/_BPDTMB
ha thanks. Incl Zigbee. Dat is wel handiger dan BT Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Crazy- schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:37:
[...]
ha thanks. Incl Zigbee. Dat is wel handiger dan BT Thanks
Ik heb er van deze vier in de prullenbak liggen. Enorme afwijking en maar af en toe doorgeven temperaturen via Zigbee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
@edterbak Ik zou dan nooit mijn verwarming laten afhangen van een Domotica pakket. Ik gebruik zelf ook ha, maar das voor de hobby.

Overigens vind ik dat iedereen hier ook veel te ver gaat met alles ombouwen / programmeren, sensoren aanpassen, thermostaten aanpassen of wat dan ook.

Stel de WP 1x in en gaan met die banaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 24-01-2021 19:34 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Possible schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:34:
@edterbak Ik zou dan nooit mijn verwarming laten afhangen van een Domotica pakket. Ik gebruik zelf ook ha, maar das voor de hobby.

Overigens vind ik dat iedereen hier ook veel te ver gaat met alles ombouwen / programmeren, sensoren aanpassen, thermostaten aanpassen of wat dan ook.

Hoe heb jij dat ingericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
edterbak schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:40:
[...]

Hoe heb jij dat ingericht?
Ik heb er nog geen 1, maar plan is om er aankomende zomer 1 aan te schaffen. En vervolgens met de thermostaat van panasonic zelf war in te stellen en er niet meer aan te komen.

Als het huis op 21 graden gehouden kan worden dan is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je een ideale installatie hebt dan kan dat zeker. Maar in wat a-ideale situatie niet (enkel radiatoren / weinig afgifte). Dan is het met een beetje tweaken gewoon veel comfortabeler te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene

Dat is persoonlijk denk ik.
Mijn hoofd voorwaarde is: als het crashed, gaat het systeem dan verder?
Daarna komt, kan mijn partner ermee overweg.

Om het betrouwbaar te krijgen ben ik wel meteen van die MicroSD afgestapt.
Nu op SSD met usb3.
MicroSD vond ik maar niets voor dit soort gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:15
.

Vraag 2. Wifi bereik.

Ik had de heishamon eerst in de pana, slecht bereik naar access point op 1m afstand, wel muur ertussen. Nu in een kunststof waterdichte behuizing die tegen de buitenzijde van de pana geplakt zit. Geen enkele storing meer gehad.

Behuizing pana werkt als afgeschermd kooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
wat voor behuizing heb je gebruikt ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
hannibal2206 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:24:
wat voor behuizing heb je gebruikt ?
Ik heb een standaard ip55 lasdoos gebruikt.
De standaard pana cloud connector past daar echter niet in.
Als die in een kastje wilt, kan je buitendoos van klik-aan-klik-uit gebruiken (de grotere variant)
Die is bij de bekende bouwmarkten te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Ik heb helaas ook last van slechte wifi ontvangst met mijn Heishamon, terwijl mijn ap op 1 meter zit. Wel een dikke muur ertussen. Ik denk aan verschillende oplossingen, een ervan is een waterdichte behuizing bij de wp.

@pgeene en @Fasthook, hoe hebben jullie die aan de pana bevestigd? Hebben jullie er foto's van?

Thnx vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
samsamd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:51:
Ik heb helaas last van slechte wifi ontvangst met mijn Heishamon, terwijl mijn ap op 1 meter zit. Wel een dikke muur ertussen. Ik denk aan verschillende oplossingen, een ervan is een waterdichte behuizing bij de wp.

@pgeene en @Fasthook, hoe hebben jullie die aan de pana bevestigd? Hebben jullie er foto's van?

Thnx vast!
Ik heb de korte kabel eraan zitten (dat is lang genoeg om buiten de kast te komen) en dan het kastje aan een muur hangen.
Kan wel een foto vragen (niet bij mij thuis), maar dan krijg je een kastje op een muur te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
pgeene schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb de korte kabel eraan zitten (dat is lang genoeg om buiten de kast te komen) en dan het kastje aan een muur hangen.
Kan wel een foto vragen (niet bij mij thuis), maar dan krijg je een kastje op een muur te zien :D
Thnx voor jouw snelle reactie! Ik ben idd opzoek naar een oplossing waarbij het kastjes wordt bevestigd aan de wp. Aan een muur is erg handig! Helaas heb ik hier de mogelijkheid niet om dat 'mooi' te doen met de wp in de voortuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
offtopic
Sowieso lijkt het me "killing" om een wifi device in een ijzeren kast buiten te plaatsen.
Hier hangt de heishamon esp gewoon bij de binnenunit (heb een split) op zolder en totaal geen problemen. (wifi accesspoint is gewoon de standaard kpn router beneden in de hoek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
samsamd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Thnx voor jouw snelle reactie! Ik ben idd opzoek naar een oplossing waarbij het kastjes wordt bevestigd aan de wp. Aan een muur is erg handig! Helaas heb ik hier de mogelijkheid niet om dat 'mooi' te doen met de wp in de voortuin.
Simpele oplossing is om aan de binnenkant een klein latje te houden achter een van de gaten waar een rubber voor zit om kabels door te geleiden.
Schroef door het kastje, door het rubber, in het latje >>> vast.
Ander gat om kabel door naar buiten te laten gaan het kastje in.

Of gewoon op de kast leggen met wat dubbelzijdig watervast tape ertussen.

Of ophangen aan een van de schroefjes van de kast (stukje kunstof mee vast schroeven) en daaraan ophangen.

Mogelijkheden te over ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dekokkens
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-09 08:27
Je kunt er ook wat moois van proberen te makenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfE8u2OrNSDZ39Dle1sY9i9CzcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/417hqxYp6ATkT4JbcjlxRxM4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI3miE9xgESNs7r2uCHuZ6Ofvmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpYV2wVv5unMSiOEF0tARVRL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
mag ik de foto van jouw bouwsel in de TS zetten? ( om zekerheid te hebben en minder kans op dode links sla ik het plaatje dan zelf op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekokkens
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-09 08:27
Is prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Fasthook schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Ik had de heishamon eerst in de pana, slecht bereik naar access point op 1m afstand, wel muur ertussen. Nu in een kunststof waterdichte behuizing die tegen de buitenzijde van de pana geplakt zit. Geen enkele storing meer gehad.

Behuizing pana werkt als afgeschermd kooi....
Bedankt voor deze feedback. Nuttig. Ik verwachtte dit eigenlijk ook al. een esp module beschikt over het algemeen niet over van die fenomenale wifi antennes. En in een metalen doos leek het mij ook de goden verzoeken. Daarom vroeg ik het voor de zekerheid maar. Nu weet ik het zeker. 🙂

Als het doosje met HeishaMon of CZ-TAW1 buiten de pana komt, maakt het dan nog uit of deze makkelijk toegankelijk is? Moet je af en toe een knopje indrukken? Of is het eenmalig aanzetten, koppelen en never ever ever need to touch it again?
Bedankt wederom voor jullie feedback.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fasthook

Thnx vast!
[/quote]

Zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ7OYqdZYlJcwcDdT7q67OyY1bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CM0jd0J7mQ1H1DGayJL5LNkX.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er niet meer aan geweest, Pana staat op plat dak 6m hoog, moet ladder lenen om erbij te kunnen....

[ Voor 9% gewijzigd door Fasthook op 25-01-2021 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fasthook schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:25:
Zo:
[Afbeelding]
Ben er niet meer aan geweest, Pana staat op plat dak 6m hoog, moet ladder lenen om erbij te kunnen....
Hoe krijg jij een wartel met twee kabels erin waterdicht? Mij lukt dat niet... En gezien het aantal blindpluggen was het de bedoeling van meneer Panasonic dat je in zo'n geval een tweede wartel gebruikt.
En over die plaatsing op 6m hoog: Dat wordt een hoogwerkertje huren als het ding het ooit in een echte winter mocht begeven. En hoe doe je dat met onderhoud?
Gewoon op de grond lijkt mij nog altijd een veel betere keus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Of gewoon een UniFi Ac lite in de pana bouwen .. hoef je alleen maar 1x (poe) utp naar binnen trekken 😅

Zeeeeeer goed bereik :+

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 25-01-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
Andrehj schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:35:
[...]

Hoe krijg jij een wartel met twee kabels erin waterdicht? Mij lukt dat niet... En gezien het aantal blindpluggen was het de bedoeling van meneer Panasonic dat je in zo'n geval een tweede wartel gebruikt.
En over die plaatsing op 6m hoog: Dat wordt een hoogwerkertje huren als het ding het ooit in een echte winter mocht begeven. En hoe doe je dat met onderhoud?
Gewoon op de grond lijkt mij nog altijd een veel betere keus.
Dat krijg je niet waterdicht, maar wel een prima verbinding via Wifi :)

Als je het volgens het boekje wil aansluiten kan je natuurlijk verloopringen en kleinere wartels gebruiken, maar dit had ik nog liggen. Mocht je kleinere wartels willen gebruiken bedenk dan wel dat de kabel voor de Heishamon met gemonteerde stekkers komt, die krijg je niet door een kleine wartel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Het was even puzzelen maar het is gelukt.
De uitdaging was het maken van een combinatie van een thermostaat aan de CN2 aansluiting (de echte thermostaat aansluiting dus) en een instelbare stooklijn. Want als ik de CN2 gebruik moet ik de WP instellen op "Externe thermostaat" en dan heb je niet meer de Shift (-5...+5) functie meer.

Ook met Heishamon werkt de heatshift niet als de WP staat ingesteld op thermostaat. Er is dan wel een stooklijn op basis van de 4 waardes van de stooklijn. Door die stooklijn in z'n geheel te shiften, bereik ik nu het zelfde resultaat als anders met de heatshift. Dus mijn eigen heatshift bijv +2 zet de water-temperaturen in de stooklijn beide +2 hoger.
Wat ik toen nog miste was waar ik dan de huidige waarde zou kunnen bewaren (en na een herstart ook kan ophalen). Omdat ik geen Zone2 heb, "misbruik" ik de Zone2-Heat-Request-Temperature om die waarde op te slaan (bv +2) en evt weer op te vragen.

Nu kan ik dus ook met een variabele stooklijn werken, in combinatie met externe thermostaat.
De reden dat ik graag met de externe thermostaat werk was al eerder besproken, maar voornamelijk omdat dan dingen zoals de SWW (schedule) gewoon door werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Possible schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:30:
Of gewoon een UniFi Ac lite in de pana bouwen .. hoef je alleen maar 1x (poe) utp naar binnen trekken 😅

Zeeeeeer goed bereik :+
Hahah... als je dan toch UTP kabel in de kast hebt, kun je hem gelijk aan de module koppelen. scheelt weer 100 euro aan een AP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
edterbak schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:35:
[...]

Hahah... als je dan toch UTP kabel in de kast hebt, kun je hem gelijk aan de module koppelen. scheelt weer 100 euro aan een AP. :)
Ik dacht dat het ding alleen Wifi had haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 07:38:
[...]

Ik dacht dat het ding alleen Wifi had haha :)
De CZ-TAW1 heeft zowel wifi mogelijkheid als een utp ethernet aansluiting.
De heishamon heeft alleen wifi (b/g/n).

het zou wel mogelijk zijn om een W5500 ethernet module aan een esp8266 te koppelen, maar dan zal je zelf een aangepaste heishamon moeten compileren en heishamon gebruikt nu gpio's die de W5500 nodig heeft

[ Voor 27% gewijzigd door sjimmie op 27-01-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:12:
[...]

De CZ-TAW1 heeft zowel wifi mogelijkheid als een utp ethernet aansluiting.
De heishamon heeft alleen wifi (b/g/n).

het zou wel mogelijk zijn om een W5500 ethernet module aan een esp8266 te koppelen, maar dan zal je zelf een aangepaste heishamon moeten compileren en heishamon gebruikt nu gpio's die de W5500 nodig heeft
Precies, maar de CZ-TAW1 is €€€€€€€€€€€€€€€ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:18:
[...]

Tsja, dure cz-taw1 mét ethernet of goedkope heishamon zónder ethernet.
Of veel doe-het-zelven en dan meteen een zelf gecompileerde heishamon op een esp32-ethernet-kit: https://docs.espressif.co...started-ethernet-kit.html _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:18:
[...]

Die €'s zijn niet zo interessant. Het grootste probleem is de service cloud van Panasonic en gebrek aan lokale opties. Heishamon op de CZ-TAW1 zou ook best een leuke optie zijn, of inderdaad een ESP32 met Ethernet. Dan ben je gelijk van een hoop instabiele factoren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:38:
[...]

Die €'s zijn niet zo interessant. Het grootste probleem is de service cloud van Panasonic en gebrek aan lokale opties. Heishamon op de CZ-TAW1 zou ook best een leuke optie zijn, of inderdaad een ESP32 met Ethernet. Dan ben je gelijk van een hoop instabiele factoren af.
Heishamon voor op de CZ-TAW1 bestaat al: https://github.com/lsochanowski/GoHeishaMon

En de bovengenoemde implementatie in GO zou je ook kunnen draaien op een Raspberry Pi, NUC, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Heronimo op 27-01-2021 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:23:
[...]

Tsja, dure cz-taw1 mét ethernet of goedkope heishamon zónder ethernet.
Of veel doe-het-zelven en dan meteen een zelf gecompileerde heishamon op een esp32-ethernet-kit: https://docs.espressif.co...started-ethernet-kit.html _/-\o_
Of gewoon https://www.conrad.nl/p/t...-24-ghz-300-mbits-1368688 er in drukken naast je heishamon. Veel goedkoper dan een cz-taw1.

Ik heb serieus wel open zoeken naar mogelijk om op een esp32 met ethernet te gaan zitten maar het wordt te groot om nog leuk te blijven. En echt veel mensen help je er niet direct mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Heronimo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Heishamon voor op de CZ-TAW1 bestaat al: https://github.com/lsochanowski/GoHeishaMon

En de bovengenoemde implementatie in GO zou je ook kunnen draaien op een Raspberry Pi, NUC, etc.
Klopt helemaal. Let wel dat de ontwikkelen van GoHeishaMon een afsplitsing van ongeveer een half jaar geleden is en daardoor niet meer gelijk loopt qua features/mqtt topics e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Of gewoon https://www.conrad.nl/p/t...-24-ghz-300-mbits-1368688 er in drukken naast je heishamon. Veel goedkoper dan een cz-taw1.

Ik heb serieus wel open zoeken naar mogelijk om op een esp32 met ethernet te gaan zitten maar het wordt te groot om nog leuk te blijven. En echt veel mensen help je er niet direct mee.
Je wil er geen extra router tussen hebben, beter alleen een AP.
Die tp-link is, volgens de titel, een router.
Maar ik reageerde op wel/geen ethernet, los van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Je hebt gelijk, ik was te snel met googlen en posten :) Maar ik bedoel een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Die kan gewoon in AP mode draaien. https://www.tp-link.com/us/support/faq/1322/

Nadeel is weer een extra apparaat. Direct aangesloten op het ethernet is en blijft de mooiste optie. Wat dat betreft is die ESP32 ethernet kit wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:09:
[...]

Die kan gewoon in AP mode draaien. https://www.tp-link.com/us/support/faq/1322/

Nadeel is weer een extra apparaat. Direct aangesloten op het ethernet is en blijft de mooiste optie. Wat dat betreft is die ESP32 ethernet kit wel leuk.
Dan zou ik beginnen met de wESP32 (https://www.tindie.com/products/silicognition/wesp32/) alleen ontbreekt daar natuurlijk dan nog de levelshifting die nodig is om met de warmtepomp te praten. Maar die modules kan je los kopen. Als je hulp nodig hebt om hier heishamon op te draaien, laat het me weten.

edit: en voordeel is natuurlijk extra wifi bereik in je tuin :)

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 27-01-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Dan zou ik beginnen met de wESP32 (https://www.tindie.com/products/silicognition/wesp32/) alleen ontbreekt daar natuurlijk dan nog de levelshifting die nodig is om met de warmtepomp te praten. Maar die modules kan je los kopen. Als je hulp nodig hebt om hier heishamon op te draaien, laat het me weten.

edit: en voordeel is natuurlijk extra wifi bereik in je tuin :)
Zonder PoE kan het nog goedkoper:
https://www.cnx-software....sp32-board-with-ethernet/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• impacts
Tjah... Ik hang het liefst zo min mogelijk elektronica buiten ;-)

En heb het zo opgelost . deze binnenruimte zit vlak voor al het leidingwerk naar buiten gaat naar de warmtepomp. Stroomkabels afgetakt 2x 3fase voordat ze naar buiten gaan.
Daar de heishamon naast gehangen. SO met 20cm kabel naar heishamon Dan 1 LAN buitenkabel 4 aders voor de heishamon en 2 voor de control unit/thermostaat. 2x dallas In de leiding geplaatst en op de heishamon gezet met 2x 30cm kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yx9-qR6QcuRXehxjncmhpRKrF6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwU58IqHlHZLpslRHgCIhPHO.jpg?f=fotoalbum_large

P.s. ben nog aan het afwerken dus let niet op de troep ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
impacts schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:56:
Tjah... Ik hang het liefst zo min mogelijk elektronica buiten ;-)

...

P.s. ben nog aan het afwerken dus let niet op de troep ;-)
Dit is geen troep. Dit is flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
beetje offtopic
ik verbaas mij een klein beetje over het metselwerk. ik heb het idee dat de metselaar als peuter ook het rondjes door het driehoeksgaatje probeerde te proppen en toen uit frustratie het rondje heeft gebroken.. :+

edit: niets ter nadelen van je flexibel opgehangen systeem :P
Ik heb voor de vuilafscheider (ik heb geen microbel ontluchter) een voorgevormde isolatie, ga je jouw ontluchter nog inpakken? en zo ja waarmee? Heb je er aan gedacht hem in de aanvoer te doen? dan werkt hij het beste. :)

[ Voor 42% gewijzigd door twain4me op 27-01-2021 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edterbak
Dat is inderdaad off topic zeg.
Wat maakt het metselwerk nou uit als deze beste man trots laat zien hoe de WP bij hem aangesloten is.
De foto bied overigens totaal geen context. Het kan op een weiland in een klein schuurtje staan. evenzogoed kan het in een vila wijk staan. we hebben geen idee.

On topic.
Ik lees dat je een UTP buitenkabel gebruikt en daar een aantal aders per doel. Slim!
Dat kan dus voor zowel Heishamon CZ-TAW1 of extra thermostaat? (zolang deze geen 220V nodig heeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
edterbak schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:24:
On topic.
Ik lees dat je een UTP buitenkabel gebruikt en daar een aantal aders per doel. Slim!
Dat kan dus voor zowel Heishamon CZ-TAW1 of extra thermostaat? (zolang deze geen 220V nodig heeft)?
dat is idd het idee van UTP kabel leggen. je hebt dan 8 aders die je voor verschillende zwakstroom doeleinde kan gebruiken.

tank sensor, ruimte thermostaat etc. de kabel van de CZ-TAW1 heb ik niet verlengt , maar dat zou ook prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impacts

On topic.
Klopt :
Binnen thermostaat/control unit draad 2 aderig naar 2 aders van de UTP <=> warmtepomp <=> CN4 aansluiting 3 en 4
Heishamon kabel doorgeknipt en 4 aders naar utp <=> warmtepomp <=> andere kant heishamon kabel op Cn-CNT

Om ze goed te verbinden heb ik kabelverbinders gebruikt die je met een fohn/verfbrander verwarmt binnenin soldeert hij ze dan vast en er zit tevens een krimpkous met lijm op.. Muurvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:32:
[...]

dat is idd het idee van UTP kabel leggen. je hebt dan 8 aders die je voor verschillende zwakstroom doeleinde kan gebruiken.

tank sensor, ruimte thermostaat etc. de kabel van de CZ-TAW1 heb ik niet verlengt , maar dat zou ook prima moeten kunnen.
En mocht je nu net een paar draadjes tekort komen, voor een netwerkverbinding tot 100Mbit/s worden maar 2 paar draadjes gebruikt. Dan heb je dus nog 2 paar, oftewel 4 draadjes over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter

De foto bied overigens totaal geen context. Het kan op een weiland in een klein schuurtje staan. evenzogoed kan het in een vila wijk staan. we hebben geen idee.
In mijn ogen is dat beide niet juist, maar het kwam wat zuurder over dan ik het bedoelde, ik heb het aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impacts
twain4me schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:35:
beetje offtopic
ik verbaas mij een klein beetje over het metselwerk. ik heb het idee dat de metselaar als peuter ook het rondjes door het driehoeksgaatje probeerde te proppen en toen uit frustratie het rondje heeft gebroken.. :+

edit: niets ter nadelen van je flexibel opgehangen systeem :P
Ik heb voor de vuilafscheider (ik heb geen microbel ontluchter) een voorgevormde isolatie, ga je jouw ontluchter nog inpakken? en zo ja waarmee? Heb je er aan gedacht hem in de aanvoer te doen? dan werkt hij het beste. :)
"beetje"offtopic ? Dit is meer voor het metselforum 8)7

Ik heb bewust daar een microbelontluchter gezet omdat dit op de bovenverdieping is.
En lucht de vervelende neiging heeft op het hoogste punt te zitten daarom loopt de aanvoer ook licht omhoog naar de microbelontluchter...
En inderdaad na 10 minuten rondpompen. Bijvullen rondpompen was alle lucht verdwenen....
Mijn vuilafscheider hangt in de CV ruimte vandaar dat ik deze apart geplaatst heb op het hoogste punt in de aanvoer... Want dan werkt hij het beste :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
impacts schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:45:
[...]

"beetje"offtopic ? Dit is meer voor het metselforum 8)7

Ik heb bewust daar een microbelontluchter gezet omdat dit op de bovenverdieping is.
En lucht de vervelende neiging heeft op het hoogste punt te zitten daarom loopt de aanvoer ook licht omhoog naar de microbelontluchter...
En inderdaad na 10 minuten rondpompen. Bijvullen rondpompen was alle lucht verdwenen....
Mijn vuilafscheider hangt in de CV ruimte vandaar dat ik deze apart geplaatst heb op het hoogste punt in de aanvoer... Want dan werkt hij het beste :9 .
Een microbel werkt het beste als hij het dichts bij de warmtebron zit. dus in de aanvoer dicht bij de WP
https://www.spirotech.nl/producten/spirovent/

voor een nomale ontluchter zou ik idd het hoogste punt kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impacts
twain4me schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Een microbel werkt het beste als hij het dichts bij de warmtebron zit. dus in de aanvoer dicht bij de WP
Klopt, vandaar ook mijn splitsing:
Spirovent in de aanvoer van de WP boven vlak voor hij naar buiten gaat naar de warmtepomp.
Spirodirt in de retour in het CV hok voor mijn aftakking naar WP/CV/Boiler,

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Even een vraag nog van mijn kant. Mocht deze zomer de installatie door gaan van de pana, dan zit ik nog met de thermostaat. Onze huidige thermostaat van de ketel zit op een totaal andere plek waar ik de pana niet op aan kan sluiten. Stel dat ik war ga draaien, dan maakt de plaatsing van de thermostaat niks uit toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:54:
Even een vraag nog van mijn kant. Mocht deze zomer de installatie door gaan van de pana, dan zit ik nog met de thermostaat. Onze huidige thermostaat van de ketel zit op een totaal andere plek waar ik de pana niet op aan kan sluiten. Stel dat ik war ga draaien, dan maakt de plaatsing van de thermostaat niks uit toch ?
voor war only maakt het niets uit maar vooral in het voor en na seizoen kan je wel eens voor verrassingen kunnen staan. de verrassingen zijn met name afhankelijk van je huis (ligging, ramen etc) maar war+ thermostaat zal altijd mijn voorkeur hebben. en dan zou ik persoonlijk een thermostaat in de woonkamer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
twain4me schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:00:
[...]

voor war only maakt het niets uit maar vooral in het voor en na seizoen kan je wel eens voor verrassingen kunnen staan. de verrassingen zijn met name afhankelijk van je huis (ligging, ramen etc) maar war+ thermostaat zal altijd mijn voorkeur hebben. en dan zou ik persoonlijk een thermostaat in de woonkamer willen.
Bestaat we ook een soort van draadloze module hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Bestaat we ook een soort van draadloze module hiervoor?
Ja hoor:
PAW-A2W-RTWIRELESS

Pagina: 1 ... 5 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.