De andere ruimtes lopen gewoon mee en warden begrensd door hun thermostaat.
Voor mij nog niet helemaal duidelijk. Draait de pomp dan altijd op het maximaal ingestelde toerental, wat je met hexadecimale waarde ingegeven hebt?sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:39:
[...]
Toen het vanmorgen weer (na kleine nachtverlaging) weer binnen op temperatuur was, heb ik hem omgezet. Hij draait nu dus op Max Duty, en is gelukkig net ook weer gestart. Ik ben benieuwd!
Thanks voor de tip, ik wilde al een poos van dat hele dT gedoe af.
WAR is weersafhankelijke regeling. Voor mensen die niet verblind worden door cijfers achter de komma, is de Panasonic thermostaat prima. Zeker bij vloerverwarming waar een temperatuurmeting altijd te lijden heeft onder toevallige luchtstroming door rondlopende mensen en kookactiviteiten.KaDoos schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:45:
[...]
Nogmaals proberen.
De temperatuur in de kamer wordt in principe geregeld door op WAR (weerstand afhankelijke regeling) de watertemperatuur te regelen. De maximum temperatuur begrens je met een thermostaat. Dit is niet de thermostaat van de Panasonic, die is te onnauwkeurig. Voor de kamer gebruik je homematic thermostaat (HMIP-WTH-2), deze stuurt de warmtepomp module (HMIP-MIOB) aan die de panasonic via connector c2 inschakelt voor verwarmen en eventueel voor koelen.
Bijna goed.KaDoos schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:25:
[...]
Voor mij nog niet helemaal duidelijk. Draait de pomp dan altijd op het maximaal ingestelde toerental, wat je met hexadecimale waarde ingegeven hebt?
Ik draai WAR met "externe thermostaat" op CN2. Zodra/zolang de thermostaat een warmtevraag geeft draait de pomp. Hij draait dan inderdaad op de duty die met die hexadecimale waarde is aangegeven.
Wanneer er geen warmtevraag is, zal de thermostaat uit gaan en dan stopt ook de pomp.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ben ik het niet helemaal mee eens. De pana th. regelt op 0,5 dus totaal 1 gr. Ik regel nu op 0,2 dus totaal 0,4 dit vind ik net aan goed. Bij alleen vv is dit voor mij de limit. Maar iedereen ervaart het weer anders.FransvWoerkom schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:39:
[...]
WAR is weersafhankelijke regeling. Voor mensen die niet verblind worden door cijfers achter de komma, is de Panasonic thermostaat prima. Zeker bij vloerverwarming waar een temperatuurmeting altijd te lijden heeft onder toevallige luchtstroming door rondlopende mensen en kookactiviteiten.
Heb je dan niet een te hoge flow in je radiatoren boven. Je had toch ook problemen bij een defrost en dan loopt hij nu altijd op die snelheid.sjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:39:
[...]
Bijna goed.
Ik draai WAR met "externe thermostaat" op CN2. Zodra/zolang de thermostaat een warmtevraag geeft draait de pomp. Hij draait dan inderdaad op de duty die met die hexadecimale waarde is aangegeven.
Wanneer er geen warmtevraag is, zal de thermostaat uit gaan en dan stopt ook de pomp.
Juist doordat ik nu de pompsnelheid primair stuur (ipv die laat afhangen van de delta-T), kan ik ervoor zorgen dat de radiatoren rustig zijn. Max Pump_duty staat nu op 96, dat is ca 14.5 liter per minuut, en dan ruizen ze nauwelijks meer.KaDoos schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:34:
[...]
Heb je dan niet een te hoge flow in je radiatoren boven. Je had toch ook problemen bij een defrost en dan loopt hij nu altijd op die snelheid.
Alleen ja, bij een defrost gaat de pomp altijd naar het absolute maximum met dus een hoop geluid. Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden. (behalve defrosts voorkomen)
Zojuist voor het eerst een buur gehad die last had van de 59Hz door zijn enkel glas heen 
Maar even kijken of ik het ding wat langer op 49Hz kan houden i.p.v. te snel naar de 30Hz te gaan. Wij horen niks binnen met ons dubbel glas.
Maar even kijken of ik het ding wat langer op 49Hz kan houden i.p.v. te snel naar de 30Hz te gaan. Wij horen niks binnen met ons dubbel glas.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wie heeft er als optie een bodemplaat verwarmer? als het echt koud wordt kan dat wel eens nuttig zijn.
Schiet mij nu te binnen; de betrouwbaarheid van de Mono's, die lijkt mij erg goed, ik heb hier op Tweakers nog geen bericht gelezen over problemen met een Mono, of over een garantie kwestie.
Schiet mij nu te binnen; de betrouwbaarheid van de Mono's, die lijkt mij erg goed, ik heb hier op Tweakers nog geen bericht gelezen over problemen met een Mono, of over een garantie kwestie.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
enkel glas, die leeft ook nog in de jaren zeventig met condens aan de binnenkant ipv aan de buitenkantCurlyMo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Zojuist voor het eerst een buur gehad die last had van de 59Hz door zijn enkel glas heen
Mijn ervaring is tot nu toe dat de ventilator het meeste geluid maakt.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
@sjimmie heeft er 1 die overmatig geluid maakt wat lijkt op een garantie dingentje. veder draaien ze vrij probleemloos. het bekende probleem is en blijft de erg grote afwijking in verbruiksgegevens.frisianstar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Wie heeft er als optie een bodemplaat verwarmer? als het echt koud wordt kan dat wel eens nuttig zijn.
de plastic pomp wordt als een zwak punt gezien door met name LG fans maar ik ken geen geval van een gesneuvelde pomp.
Ohw en kennelijk leef ik in de jaren 70
Tsja, dat zal ook wel een buurman zijn van het type die je niet overtuigt om dubbelglas te gaan plaatsen.CurlyMo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
(sowieso niet deze week plaatsen
Er is in Duitsland een firma die mondgeblazen isoleer glas kan leveren: https://www.lamberts.de/produkte/isolierglas/twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:37:
[...]
@sjimmie heeft er 1 die overmatig geluid maakt wat lijkt op een garantie dingentje. veder draaien ze vrij probleemloos. het bekende probleem is en blijft de erg grote afwijking in verbruiksgegevens.
de plastic pomp wordt als een zwak punt gezien door met name LG fans maar ik ken geen geval van een gesneuvelde pomp.
Ohw en kennelijk leef ik in de jaren 70aangezien ze in 1800 ook enkel glas hadden kies ik daar wel voor
(komt ook meer overheen met de rest van het huis)
Er werd wel isolatie gesuggereerd, maar volgens mij was dat geen introspectieve ideesjimmie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:37:
[...]
Tsja, dat zal ook wel een buurman zijn van het type die je niet overtuigt om dubbelglas te gaan plaatsen.
(sowieso niet deze week plaatsen)
Anders is het voor ééns in de 5 jaar maar even een weekje afzien, we hebben al aanzienlijk minder vliegverkeer over ons hoofd, dus dat compenseert alweer.
niet helaam wat ik bedoelde ik bedoel met de tijd waarin ik zou levenfrisianstar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:43:
[...]
Er is in Duitsland een firma die mondgeblazen isoleer glas kan leveren: https://www.lamberts.de/produkte/isolierglas/
maar dat is een mooi product idd hier komt er gewoon floatglas in ik heb nog wel 1 heel oud glas in lood raampje boven wat ooit de voordeur was, die laat ik wel in dubbelglas monteren.
Danku welKaDoos schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:45:
[...]
Nogmaals proberen.
De temperatuur in de kamer wordt in principe geregeld door op WAR (weerstand afhankelijke regeling) de watertemperatuur te regelen. De maximum temperatuur begrens je met een thermostaat. Dit is niet de thermostaat van de Panasonic, die is te onnauwkeurig. Voor de kamer gebruik je homematic thermostaat (HMIP-WTH-2), deze stuurt de warmtepomp module (HMIP-MIOB) aan die de panasonic via connector c2 inschakelt voor verwarmen en eventueel voor koelen.
Dus voor met WAR de watertemperatuur te regelen is er dan een buitenvoeler nodig.
Welke word hier meest voor gebruikt voor een panasonic monobloc ?
draadloze buitenvoeler of welke type kan ik hiervoor aankopen ?
Kunt u mij een buitenvoeler aanbevelen die hier veel word gebruikt ?
Ik dacht dat je niet zo snel meer iets zou kopenjens1211 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:59:
[...]
Danku wel
Dus voor met WAR de watertemperatuur te regelen is er dan een buitenvoeler nodig.
Welke word hier meest voor gebruikt voor een panasonic monobloc ?
draadloze buitenvoeler of welke type kan ik hiervoor aankopen ?
Kunt u mij een buitenvoeler aanbevelen die hier veel word gebruikt ?
Maar hij zit al in de unit, de extrene is alleen nodig als de unit erg ongunstig staat en snel een foute meting heeft door de zon.
edit: er zijn uitzonderingen lees even de berichten tussen mij en @CurlyMo hieronder
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 08-02-2021 19:32 ]
Inderdaad. Volgens mij zit er ook een "fout" in de installatiehandleiding.frisianstar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:16:
Volgens de installatiehandleiding:
Gebruik de 7 doppen om alle gaten te dichten , gebruik vervolgens de condensafvoer elleboog en zorg dat deze in een vorstvrije uitloop zit. 80cm onder de grond.
Zoals dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3u2XMykJnWdIv2ItMuIr1oCG.jpg?f=user_large)
** ergens anders staat gebruik geen elleboog in "koude" gebieden? " Zweden/Noorwegen" ??
Geloof me dit werkt dus niet ;-)
Gevolg de boel vriest alsnog dicht en het water kan niet weg door het afsluiten van de bodemplaat met doppen..
When a Drain elbow 1 is used, please ensure to follow below:
- the unit should be placed on a stand which is taller than 50 mm.
- cover the ø20mm holes with Rubber cap 2 (refer to illustration below).
- use a tray (fi eld supply) when necessary to dispose the outdoor unit drain water.
• If the unit is used in an area where temperature falls below 0°C for 2 or 3 consecutive days, it is recommended not to use the Drain elbow
and Rubber cap 2, for the drain water freezes and the fan will not rotate.
In een totaal andere manual (van een ander model maar wel hetzelfde element CZ-NE3P :
:strip_exif()/f/image/DYZt0UyDposlcctWpiq4eRU3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door impacts op 08-02-2021 18:53 ]
Behalve als die verkeerde meting weer het gewenste effect heeft. Zodra hier de WP een verkeerde meting geeft door zon instraling, dan verwarmd ook de woonkamer op. De WP mag dus denken dat het warmer is dan het daadwerkelijk is.twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:12:
[...]
Maar hij zit al in de unit, de extrene is alleen nodig als de unit erg ongunstig staat en snel een foute meting heeft door de zon.
Dat weet ik, maar ik maak het nu niet moeilijker, hij begint het net een beetje te begrijpen. als het kut werkt kan hij er altijd nog 1 aanhangen.CurlyMo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:15:
[...]
Behalve als die verkeerde meting weer het gewenste effect heeft. Zodra hier de WP een verkeerde meting geeft door zon instraling, dan verwarmd ook de woonkamer op. De WP mag dus denken dat het warmer is dan het daadwerkelijk is.
Ignorance is bliss. In deze fase zijn er veel belangrijkere dingen voor hem om echt goed te begrijpen het verschil tussen buffer en boiler, wat is een SWW Run wat gaat die driewegklep doen etc
Misschien dat iemand me hier een tip kan geven aangaande de plaatsing van mijn panasonic buitenunit (9kW 3 fase). Deze komt op een plat dakje te staan waarop een betonnen plat komt te liggen om de unit op vast te zetten. Wat is (geluid en trillingtechnisch) de beste aanpak:
Optie1:
Dak - rubberen tegels - betonplaat - buitenunit
:strip_exif()/f/image/nHcmAQrkku5R18v5e7dmVfUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie2:
Dak - betonplaat - rubberen tegels - buitenunit
:strip_exif()/f/image/wYwq8AbsaYK9laf3svsiIpF0.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn excuses voor mijn beperkte paint skills, maar iemand die mij hier advies in kan geven?
Het dak is overigens sterk genoeg en bestaat uit een houten balklaag tussen mijn garage en huis met daarboven hotenplaat, pir isolatie en een EPDM afwerking.
Optie1:
:strip_exif()/f/image/nHcmAQrkku5R18v5e7dmVfUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie2:
:strip_exif()/f/image/wYwq8AbsaYK9laf3svsiIpF0.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn excuses voor mijn beperkte paint skills, maar iemand die mij hier advies in kan geven?
Het dak is overigens sterk genoeg en bestaat uit een houten balklaag tussen mijn garage en huis met daarboven hotenplaat, pir isolatie en een EPDM afwerking.
[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 08-02-2021 19:42 ]
de beste aanpak is hem niet op het dak plaatsenlithoijen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:40:
Misschien dat iemand me hier een tip kan geven aangaande de plaatsing van mijn panasonic buitenunit (9kW 3 fase). Deze komt op een plat dakje te staan waarop een betonnen plat komt te liggen om de unit op vast te zetten. Wat is (geluid en trillingtechnisch) de beste aanpak:
Optie1:
[Afbeelding]
Optie2:
[Afbeelding]
niet alleen om de trillingen maar ook met de berijkbaarheid. vraag maar aan een aantal mensen hoe handig het nu is om een Wp op de dakkapel te hebben staan als je moet sneeuwscheppen.
dus als je keus hebt.. zet hem gewoon op de grond.
beton direct op je dakbedekking gaat niet erg leuk werken
persoonlijk zou ik een aaneengesloten vlak maken van beton tegels (op tegel dragers) daarop zou ik een insluitband lijmen met epoxy en daar zou ik goede dempers opzetten en dan de unit goed waterpas zetten.( dat laatste wordt nog wel eens onderschat)
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-02-2021 19:50 ]
@twain4me Hij komt toch echt op het dak, overigens geen dakkapel, maar een behoorlijk goed bereikbaar afdak dat tussen de garage en het huis hangt. Sneeuwruimen, of onderhoud, is daar veilig mogelijk. De tip van waterpas plaatsen neem ik zeker mee.
Het worden dus geen losse tegels, maar 1 betonplaat, ik hoop met wat meer massa ook trillingen te verminderen en kan zo bovendien een stabiele ondergrond bieden die stormvast is. De insluitband kan ik niet goed plaatsen, wat bedoel je daar mee, of wat is het doel?
Het worden dus geen losse tegels, maar 1 betonplaat, ik hoop met wat meer massa ook trillingen te verminderen en kan zo bovendien een stabiele ondergrond bieden die stormvast is. De insluitband kan ik niet goed plaatsen, wat bedoel je daar mee, of wat is het doel?
In de gebruiksaanwijzing staat ook dat massa tegen trillingen werkt.lithoijen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:01:
@twain4me Hij komt toch echt op het dak, overigens geen dakkapel, maar een behoorlijk goed bereikbaar afdak dat tussen de garage en het huis hangt. Sneeuwruimen, of onderhoud, is daar veilig mogelijk. De tip van waterpas plaatsen neem ik zeker mee.
Veren en dempers en al dat soort rommel is onzin. Vast bouten op 100 kg beton en de wp kan niet in beweging komen
1 PVoutput . Dongen NB
ik snap wat je wil bereiken en daarom zeg ik ook goed aansluitende tegels dat heeft nagenoeg dezelfde functie 
mag natuurlijk ook een grotere beton plaat pakken, wat jij wil, ik vertel alleen wat IK zou doen.
Overgens zou ik hem eerst gewoon op draadeinde zetten en pas bij problemen een demper kopen.
Het doel van de insluitband/opsluitban/trottoirband/stoeprand is naast gewicht en uiteindelijk het bevestigingspunt iets van hoogte krijgen en het koppeld de tegels.
mag natuurlijk ook een grotere beton plaat pakken, wat jij wil, ik vertel alleen wat IK zou doen.
Overgens zou ik hem eerst gewoon op draadeinde zetten en pas bij problemen een demper kopen.
Het doel van de insluitband/opsluitban/trottoirband/stoeprand is naast gewicht en uiteindelijk het bevestigingspunt iets van hoogte krijgen en het koppeld de tegels.
:strip_exif()/f/image/SQJA7Ow6WenVzQ2XPZ3iA9Q4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 08-02-2021 20:30 ]
Is er op een of andere manier de frequentie compressor bij defrost te beperken tot max. 50Hz?
Mijn 12H schakelt na 23 uur naar Quiet Mode 2. In plaats van 84Hz gebruikt de compressor dan vaak 60Hz bij een defrost.CurlyMo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:49:
Is er op een of andere manier de frequentie compressor bij defrost te beperken tot max. 50Hz?
De buur ervaart overlast bij de 59Hz, dus ik ga eens kijken wat Quiet Mode 3 doet in die situatie.FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:59:
[...]
Mijn 12H schakelt na 23 uur naar Quiet Mode 2. In plaats van 84Hz gebruikt de compressor dan vaak 60Hz bij een defrost.
En dan meteen ook de pompsnelheid? Want die heb ik in de settings op max 15 liter per minuut staan (wegens ruis) maar tijdens een defrost schiet die nog gewoon naar 30 en dat maakt fors herrie en de oude radiatoren die we nog deels hebben hangen.CurlyMo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:49:
Een stukje dunne leiding er tussensjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:28:
[...]
En dan meteen ook de pompsnelheid? Want die heb ik in de settings op max 15 liter per minuut staan (wegens ruis) maar tijdens een defrost schiet die nog gewoon naar 30 en dat maakt fors herrie en de oude radiatoren die we nog deels hebben hangen.
Maar die flow heb je wel nodig bij de defrost om voldoende capaciteit over de wisselaar te houden (zie de andere topic). Anders krijg je die H75 errors waar anderen ook last van hebben.
Haha ja, beter van de zomer een keer een regelkraan tussen de WP en de oude CV leidingen (die zijn al heel snel opgesplitst los van de VVW leidingen).
Ja dat vermoed ik ook, maar ik haakte in op jouw <50Hz vraag waarvoor toch ongeveer hetzelfde geldt, lijkt mij.thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:33:
Maar die flow heb je wel nodig bij de defrost om voldoende capaciteit over de wisselaar te houden (zie de andere topic). Anders krijg je die H75 errors waar anderen ook last van hebben.
Gaat niet om mij maar om de buur. Ik heb hoor hem niet. Quiet Mode 1 lijkt hem onder de 50Hz te houden.sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:28:
[...]
En dan meteen ook de pompsnelheid? Want die heb ik in de settings op max 15 liter per minuut staan (wegens ruis) maar tijdens een defrost schiet die nog gewoon naar 30 en dat maakt fors herrie en de oude radiatoren die we nog deels hebben hangen.
Niet helemaal, want de BH pakt het verloren vermogen op.sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:36:
[...]
Ja dat vermoed ik ook, maar ik haakte in op jouw <50Hz vraag waarvoor toch ongeveer hetzelfde geldt, lijkt mij.
Het gaat toch om voldoende flow en voldoende warmte (backup heater)? Want mijn defrost gebeurt met 13 l/min. Meer flow heb ik niet (of ik moet m'n driewegklep omzetten en laten ondooien op de boiler)thehog schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:33:
[...]
Een stukje dunne leiding er tussen
Voor de geïnteresseerden, heb een filmpje gemaakt van de WP 5kW.
Outside temp: -5oC
Outlet temp: 37oC
Inleg temp: 35oC
Placed south-west side of house
Windy, east 4-5bft
YouTube: Panasonic MDC05H3E5 on garage roof @ 80Hz
het kraken van het ijs op het dak overspoelt het geluid van de WP
Windy, east 4-5bft
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ja beiden. Zolang er maar genoeg warmte geleverd wordt om de warmtewisselaar warm te houden.Ep Woody schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:42:
[...]
Het gaat toch om voldoende flow en voldoende warmte (backup heater)? Want mijn defrost gebeurt met 13 l/min. Meer flow heb ik niet (of ik moet m'n driewegklep omzetten en laten ondooien op de boiler)
Hier is de WP bij 59Hz echt heel erg aanwezig dus begin bijna te denken dat er bij mij ook iets mis isCrazy- schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:44:
Voor de geïnteresseerden, heb een filmpje gemaakt van de WP 5kW.
Windy, east 4-5bft
J-serie toch?CurlyMo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:03:
[...]
Hier is de WP bij 59Hz echt heel erg aanwezig dus begin bijna te denken dat er bij mij ook iets mis is
Yep
Dan is die van jou wellicht besmet met hetzelfde als mijn J-serie (compressor).
Bij jou ging het al bij veel lager vermogen mis toch?sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:58:
[...]
Dan is die van jou wellicht besmet met hetzelfde als mijn J-serie (compressor).
Feitelijk bij elke frequentie, maar het werd hier vanaf ca 30Hz irritant.CurlyMo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Bij jou ging het al bij veel lager vermogen mis toch?
Dat is dus relatief.
Ik verwacht deze week uitsluitsel te krijgen via Panasonic NL -> Leverancier -> Installateur -> ikke.
Reparatie (lees: vervanging buitenunit) gaan we sowieso de komende anderhalve week even niet doen natuurlijk.
Vraagje, ik heb een WH-MDC06G3E5 & WH-MDC09G3E5, en op de PCB is aansluiting 17/18 genoemd als EXT-CONTROL. Kan ik daar wat op aansluiten?
Mijn doel: als de WP aanstaat wil ik een ventilator aansturen, deze moet aangaan alleen aan als de WP z'n werk doet.
Mijn doel: als de WP aanstaat wil ik een ventilator aansturen, deze moet aangaan alleen aan als de WP z'n werk doet.
Ik wacht jouw situatie wel even af, anders neem ik even contact op met RJTec.sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:04:
[...]
Feitelijk bij elke frequentie, maar het werd hier vanaf ca 30Hz irritant.
Dat is dus relatief.
Ik verwacht deze week uitsluitsel te krijgen via Panasonic NL -> Leverancier -> Installateur -> ikke.
Reparatie (lees: vervanging buitenunit) gaan we sowieso de komende anderhalve week even niet doen natuurlijk.
Ik heb bij een pana een set heatfans aangesloten op de aansluiting voor de extra pomp. (Een H series)maartenmoerman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:11:
Vraagje, ik heb een WH-MDC06G3E5 & WH-MDC09G3E5, en op de PCB is aansluiting 17/18 genoemd als EXT-CONTROL. Kan ik daar wat op aansluiten?
De aansluiting is aangesloten op 2 stopcontacten binnen.
Dit werkt zover ik heb begrepen prima.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
CurlyMo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:15:
[...]
Ik wacht jouw situatie wel even af, anders neem ik even contact op met RJTec.
[ Voor 31% gewijzigd door FransvWoerkom op 09-02-2021 15:01 ]
External Control bij de H serie is om de warmtepomp op nette wijze uit te zetten. Bijvoorbeeld door het energiebedrijf. Net als Pgeene dacht ik ook het eerst aan de extra pomp.maartenmoerman schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:11:
Op de uitbreidings print heet dat wel net iets anders CN210 hebben we het dan toch over? voordat ik er achter was wat dat dan zou moeten kunnenFransvWoerkom schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:02:
[...]
External Control bij de H serie is om de warmtepomp op nette wijze uit te zetten. Bijvoorbeeld door het energiebedrijf. Net als Pgeene dacht ik ook het eerst aan de extra pomp.

mocht de extra pomp aansluiting niet vrij zijn is een stroommeetrelais misschien een alternatief.
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-02-2021 16:13 ]
En dat rare wordt nu omgekeerd bevestigd, de buitentemperatuur is omhoog gegaan een een SWW run is weer niet om aan te horen.sjimmie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:36:
[...]
Het viel ons vanmorgen ineens op dat... de buitenunit hier ineens stil geworden is, zelfs bij 50Hz+ enzo! Het lijkt wel alsof er door de kou iets is gekrompen is, wat eerst de herrie in de compressor produceerde. (ik laat het reparatie/vervang proces wel doorgaan, want de zouden bijna gaan komen)
Je hebt gelijk. Ik bedoelde CN4, maar noemde het gebruiksdoel van CN210. External Control is dus vergelijkbaar met de aan/uit knop op de remote.twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:33:
[...]
Op de uitbreidings print heet dat wel net iets anders CN210 hebben we het dan toch over? voordat ik er achter was wat dat dan zou moeten kunnenExternal Comp SW als ik mij niet vergis
mocht de extra pomp aansluiting niet vrij zijn is een stroommeetrelais misschien een alternatief.
Sterker nog, als je met CN4 de WP "uit" zet dan gaat de remote ook precies "uit".FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:45:
[...]
Je hebt gelijk. Ik bedoelde CN4, maar noemde het gebruiksdoel van CN210. External Control is dus vergelijkbaar met de aan/uit knop op de remote.
(dus ja hetzelfde als dat je op het knopje van de remote drukt)
Daar zit mijn thermostaat op, in samenwerking met war, gaat primasjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:51:
[...]
Sterker nog, als je met CN4 de WP "uit" zet dan gaat de remote ook precies "uit".
1 PVoutput . Dongen NB
Ik werk nu met cn2, als hij uitgezet wordt zorgt hij ervoor dat hij in de nacht niet bevriest. Hij zet de pomp aan om warmte uit huis te halen, doet hij dit ook als je hem met cn4 uitschakelt?sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:51:
[...]
Sterker nog, als je met CN4 de WP "uit" zet dan gaat de remote ook precies "uit".
Dat is niet juist. De Wp wordt netjes uitgezet, op precies dezelfde wijze als met de thermostaat via CN2. Als je uit via de remote doet, is het een harde in een keer uit. Ik heb geen SWW met de Wp, dus wellicht is er daar nog een verschil tussen CN4 en CN2. Bij mij werkt het met een WiFi-relais op CN4 uitstekend. Ik gebruik deze functie als door de zon de kamer echt te warm wordt. Is opgenomen als extra in mijn automatische shift instellingen tussen -3 en +3 met Tado, IFTTT en de CZ-TAW1.sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:51:
[...]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
ik weet vrij zeker dat uit via de remote gewoon een nette power down geeft. hij gaat echt niet pats boem uit (alsof je de stekker er uit trekt) maar ik zal er nog eens een keer op letten.t.oswald schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
[...]
Dat is niet juist. De Wp wordt netjes uitgezet, op precies dezelfde wijze als met de thermostaat via CN2. Als je uit via de remote doet, is het een harde in een keer uit. Ik heb geen SWW met de Wp, dus wellicht is er daar nog een verschil tussen CN4 en CN2. Bij mij werkt het met een WiFi-relais op CN4 uitstekend. Ik gebruik deze functie als door de zon de kamer echt te warm wordt. Is opgenomen als extra in mijn automatische shift instellingen tussen -3 en +3 met Tado, IFTTT en de CZ-TAW1.
maar welklicht heb jij gewoon een andere definitie van harde uit en bedoelen we het zelfde
met cn4 gaat er meer uit dan met cn2.t.oswald schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
[...]
Dat is niet juist. De Wp wordt netjes uitgezet, op precies dezelfde wijze als met de thermostaat via CN2. Als je uit via de remote doet, is het een harde in een keer uit. Ik heb geen SWW met de Wp, dus wellicht is er daar nog een verschil tussen CN4 en CN2. Bij mij werkt het met een WiFi-relais op CN4 uitstekend. Ik gebruik deze functie als door de zon de kamer echt te warm wordt. Is opgenomen als extra in mijn automatische shift instellingen tussen -3 en +3 met Tado, IFTTT en de CZ-TAW1.
zie mijn uitgebreide vergelijk van een poosje geleden in dit topic.
Hij gaat inderdaad heel netjes uit en blijft tegen vorst beschermt. De poster heeft een g model en alle beter weters hier komen met h en j ervaringentwain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:31:
[...]
ik weet vrij zeker dat uit via de remote gewoon een nette power down geeft. hij gaat echt niet pats boem uit (alsof je de stekker er uit trekt) maar ik zal er nog eens een keer op letten.
maar welklicht heb jij gewoon een andere definitie van harde uit en bedoelen we het zelfde
1 PVoutput . Dongen NB
Gebruik jij cn4 zelf? Zo ja, is hij dan inderdaad ook vorstbeveiligd? Daar zit nl mijn twijfel. Op cn2 blijft hij bij mij netjes de pomp aanzetten om boven nul te blijven als hij uit is, maar gaat dat bij cn4 ook?t.oswald schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:49:
[...]
Ik heb het over g model, die heeft maar één externe control aansluiting.KaDoos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:18:
Reneeke schrijft hierboven dat hij aanblijft, dus dan was mijn vraag overbodig, sorry.
Jij hebt er twee...
1 PVoutput . Dongen NB
Die snap ik niet. Ik heb een j5 mono. Die heeft voor extern toch alleen cn4?reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:21:
[...]
Ik heb het over g model, die heeft maar één externe control aansluiting.
Jij hebt er twee...
Maar je vraagt ook naar cn2 toch?KaDoos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:32:
[...]
Die snap ik niet. Ik heb een j5 mono. Die heeft voor extern toch alleen cn4?
Ik weet het verschil niet, bij mij is het aansluiting 18/19
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, cn2 is de aansluiting voor externe thermostaat met 3 contacten voor verwarmen en koelen, de shift van de stooklijn werkt dan niet meer. En je hebt cn4 die is voor een externe uitschakeling, dan kun je de shift dus wel blijven gebruiken maar ik wil wel zeker weten dat de vorstbeveiliging blijft werken.reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:35:
[...]
Maar je vraagt ook naar cn2 toch?
Ik weet het verschil niet, bij mij is het aansluiting 18/19
Oh die manier, ja die drie punten heb ik ook hebben alleen andere benaming.KaDoos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Ok, cn2 is de aansluiting voor externe thermostaat met 3 contacten voor verwarmen en koelen, de shift van de stooklijn werkt dan niet meer. En je hebt cn4 die is voor een externe uitschakeling, dan kun je de shift dus wel blijven gebruiken maar ik wil wel zeker weten dat de vorstbeveiliging blijft werken.
Met de externe control gebeurt exact hetzelfde als met het knopje op controller. Hij gaat op standby en alle elektrische beveiligingen blijven werken. Gebruik het al drie jaar op deze manier. Zelfs meerdere thermostaat parallel op die externe aansluiting, werkt perfect
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad haha , mijn kennis is al heel wat toegenomen.twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:30:
[...]
Dat weet ik, maar ik maak het nu niet moeilijker, hij begint het net een beetje te begrijpen. als het kut werkt kan hij er altijd nog 1 aanhangen.
Ignorance is bliss. In deze fase zijn er veel belangrijkere dingen voor hem om echt goed te begrijpen het verschil tussen buffer en boiler, wat is een SWW Run wat gaat die driewegklep doen etc
Binnen 1 jaar zal ik een setup hebben die jullie nog kan verbazen!! wie weet
Nu ja ik zal dan inderdaad de voeler voorlopig gebruiken die dan in de monobloc zit en bijgeleverd is.
Ik kan dan nog altijd een externe temperatuurvoeler voor buiten aankopen als ik merk dat de temperatuur echt slecht geregeld word via WAR dan in de woonkamer.
Nu ik weet dus al dat ik dus al mijn groepen in de woonkamer/keuken moet vullen en deze groepen dan volledig openlaat zonder interventie en zonder themostaat en dat ik dan 112liters zal hebben en die zal dienen als mijn buffer(dus geen extern buffervat nodig hierdoor) dus zal dit water 24/7 circuleren en deze ruimte dus zonder thermostaat aan een perfecte temperatuur behouden door middel dan van WAR via de buitentemperatuur sensor van mijn monobloc buitenunit.
Dan de temperaturen op het 1ste verdiep (kamers) zal ik beheren door daar stappenmotoren op te monteren en via homematic domotica zullen deze de groepen 20-30% meer of minder openzetten zodat er minder of meer druk op komt en temperatuur via thermostaten zo kan regelen.
Heeft iemand een idee welk type/merk of welke ik best neem voor dit gedeelte
"twee buizen met isolatie van warmtepomp naar de verdeler en twee buizen tussen de verdelers. Voor een 9kW warmtepomp zijn buizen met een doorlaat van 25mm genoeg"
Kan iemand mij aanbevelen welke buizen ik hiervoor neem van welk merk ? met welke isolatie ?
Ben nu bezig met mijn boodschappenlijstje voor de montage/installatie zodat alles beschikbaar is.
ik ook en lekker daar met een adaptive pomp uit pompen zodat het weinig uitmaakt hoeveel er open of dicht staat . daarnaast kan je in een buffervat een E element hangen wat je weer kan sturen op zonnepanelen overschot. en aangezien belgie geen terugdraaiende meter meer heeft zou een op zonnestoom gestuurd element in de buffer en in het SWW vat mijn eerste project zijn om zonne stoom binnen te houden...reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:48:
Ik zou toch maar een buffer vat installeren hoor @jens1211
Vandaar dat ik dat hier ook zo doe (sww-vat) en buffer (ga doen)
Ok dan zal ik er een buffervat bijnemen , als dit inderdaad efficienter is en potentiele problemen wegwerkt.twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:07:
[...]
ik ook en lekker daar met een adaptive pomp uit pompen zodat het weinig uitmaakt hoeveel er open of dicht staat . daarnaast kan je in een buffervat een E element hangen wat je weer kan sturen op zonnepanelen overschot. en aangezien belgie geen terugdraaiende meter meer heeft zou een op zonnestoom gestuurd element in de buffer en in het SWW vat mijn eerste project zijn om zonne stoom binnen te houden...
"twee buizen met isolatie van warmtepomp naar de verdeler en twee buizen tussen de verdelers. Voor een 9kW warmtepomp zijn buizen met een doorlaat van 25mm genoeg"
Kan iemand mij aanbevelen welke buizen ik hiervoor neem van welk merk ? met welke isolatie ?
Ook dan voor dit extra buffervat , een type of merk die jullie aanbevelen ?
Want wil niet terug een slechte koop doen XD
gezien je belg bent kan je eigenlijk niet om henco voor leidingen heen.. maar zelfde soort spul is in duitsland wel goedkoper (denk ik)jens1211 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:10:
[...]
Ok dan zal ik er een buffervat bijnemen , als dit inderdaad efficienter is en potentiele problemen wegwerkt.
Ook dan voor dit extra buffervat , een type of merk die jullie aanbevelen ?
Want wil niet terug een slechte koop doen XD
in de TS staan wat links er staat ook e,e,a verteld over leidingen en koppelingen
https://gathering.tweaker...age/2039982#Benodigdheden
32x3 (buiten diameter) is best wel een hell om te plaatsen in sommige gevallen.
eigenlijk is is de meeste gevallen 26 zat, maar bij 32 is het een stuk minder heftig als je hier en daar nog een knie moet gebruiken (die hebben relatief een erg hoge weerstand en wil je eigenlijk niet gebruiken.)
andere
als je na de pomp een T spitsing zet en elke verdeler daarvanuit met 26 gaat voeden moet het helemaal prima in orde komen kan je dat eerste stuk misschien wel met 28 koper doen en de verbinding met de meerlaagsebuis met euroconus koppelingen?
disclaimer: ik denk hardop, dit is geen aankoop-advies
welk buffervat , hoeveel plek heb je
ik geloof dat @reneeke1970 400L heeft staan
Ik heb mijn thermostaat aangesloten op die drie punten (9, 11 en 12) en dat werkt ook prima met mijn G model.reneeke1970 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:43:
[...]
Oh die manier, ja die drie punten heb ik ook hebben alleen andere benaming.
Met de externe control gebeurt exact hetzelfde als met het knopje op controller. Hij gaat op standby en alle elektrische beveiligingen blijven werken. Gebruik het al drie jaar op deze manier. Zelfs meerdere thermostaat parallel op die externe aansluiting, werkt perfect
@KaDoos Waarom zou de shift op de stooklijn daarmee niet werken?
Layout G model:

Yep, en nog eentje van 80 liter parallel voor de hout kachel, dus 480 totaaltwain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:27:
[...]
gezien je belg bent kan je eigenlijk niet om henco voor leidingen heen.. maar zelfde soort spul is in duitsland wel goedkoper (denk ik)
in de TS staan wat links er staat ook e,e,a verteld over leidingen en koppelingen
eigenlijk is is de meeste gevallen 26 zat, maar bij 32 is het een stuk minder heftig als je hier en daar nog een knie moet gebruiken (die hebben relatief een erg hoge weerstand en wil je eigenlijk niet gebruiken.)
andere
als je na de pomp een T spitsing zet en elke verdeler daarvanuit met 26 gaat voeden moet het helemaal prima in orde komen kan je dat eerste stuk misschien wel met 28 koper doen en de verbinding met de meerlaagsebuis met euroconus koppelingen?
disclaimer: ik denk hardop, dit is geen aankoop-advies![]()
welk buffervat , hoeveel plek heb jeik heb zelf een 200L in de schuur staan , maar ik wil eigenlijk nog voordat hij geplaatst is een grotere
![]()
1 PVoutput . Dongen NB
400liters wowtwain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:27:
[...]
gezien je belg bent kan je eigenlijk niet om henco voor leidingen heen.. maar zelfde soort spul is in duitsland wel goedkoper (denk ik)
andere
disclaimer: ik denk hardop, dit is geen aankoop-advies![]()
welk buffervat , hoeveel plek heb jeik heb zelf een 200L in de schuur staan , maar ik wil eigenlijk nog voordat hij geplaatst is een grotere
![]()

Nu ja , ik ga een beetje afmeten hoeveel ik plaats ik nog heb
op basis daarvan zal ik zien wat mogelijk is.
Umm en i.v.m met de leidingen,
dus de eerste aansluiting voor de monobloc unit zullen dus die RSV flex leidingen zijn dan met extra isolatie en deze moeten dan verbonden worden met zo een euroconus koppeling en deze in verbinding met zo een henco 26 leidingen.
Ik heb nu in mijn bezit " RSV flex 5/4“ IG, 100cm lengte"
met " Isolierung für Edelstahlflexschlauch
40mm Dämmstärke, WLG040 , 100cm Länge
2"
Dus zal deze RSV flex leiding ongeveer 40mm hebben en moet ik deze koppelen met zo een henco leiding van 26mm.
@jens1211
Voor leidingen en fittingen kun je dicht bij huis shoppen. Ik heb 26/3 meer lagenbuis bij dimeco.be besteld. Deze was goedkoper dan Duitse leveranciers. Flexibel RVS bij heima24.
Voor leidingen en fittingen kun je dicht bij huis shoppen. Ik heb 26/3 meer lagenbuis bij dimeco.be besteld. Deze was goedkoper dan Duitse leveranciers. Flexibel RVS bij heima24.
Wat betreft de "external thermostat" aansluitingen en shift. Bij een J...Wolly schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:30:
[...]
Ik heb mijn thermostaat aangesloten op die drie punten (9, 11 en 12) en dat werkt ook prima met mijn G model.
@KaDoos Waarom zou de shift op de stooklijn daarmee niet werken?
Layout G model:
[Afbeelding]
Als je die drie punten, genaamde "external thermostat" gebruikt moet je de unit ook instellen op "thermostat - external". Vanaf dat moment kan je nog wel in de unit een stooklijn instellen, maar heb je niet meer de mogelijkheid om tussen -5 .... +5 op de bedieningsunit te selecteren. De bedieningsunit geeft dan alleen nog aan of hij draait of niet, of hij CV of DHW doet, en wat de Ta op dat moment is.
Althans, dat is zo op dit moment hier bij mij op mijn J-serie 7kW.
Ik shift wel, maar dat doe ik door met Home Assistant de hele stooklijn zelf te verhogen/verlagen, niet door op de unit +1 ofzo in te stellen.
Op mijn mono 5j heb ik een Emos themostaat aangesloten op cn4. Mijn shift functie functioneerd gewoon en de gehele remote is te bedienen als de thermostaat ingegrepen heeft. Ik heb diverse keren mijn stooklijn iets aangepast nadat de thermostaat in had gegrepen.
Toen ik het testte op CN4 ging de remote "uit", zoals wanneer je hem met het knopje rechtsonder uitzet. En hij deed dan geen SWW meer, omdat hij dus uit was. Lijkt erop dat het verschilt per apparaat? (wellicht iets vaags tussen mono en split, wat ik me amper kan voorstellen)Signor Doekie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:31:
Op mijn mono 5j heb ik een Emos themostaat aangesloten op cn4. Mijn shift functie functioneerd gewoon en de gehele remote is te bedienen als de thermostaat ingegrepen heeft. Ik heb diverse keren mijn stooklijn iets aangepast nadat de thermostaat in had gegrepen.
Is toch logisch als je een apparaat uit zet dat hij dan geen sww doetsjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:56:
[...]
Toen ik het testte op CN4 ging de remote "uit", zoals wanneer je hem met het knopje rechtsonder uitzet. En hij deed dan geen SWW meer, omdat hij dus uit was. Lijkt erop dat het verschilt per apparaat? (wellicht iets vaags tussen mono en split, wat ik me amper kan voorstellen)
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is wel logisch en dus voor mij een reden om niet CN4 te gebruiken, maar dat de ene wel kan shiften en de andere niet is een vreemd verschil.reneeke1970 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:19:
[...]
Is toch logisch als je een apparaat uit zet dat hij dan geen sww doet
Ik gebruik dus vooral vanwege SWW geen CN4 maar CN2.
Als ie aan staat kun je shiften ja, kan alleen half uur duren voor hij reageertsjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:22:
[...]
Dat is wel logisch en dus voor mij een reden om niet CN4 te gebruiken, maar dat de ene wel kan shiften en de andere niet is een vreemd verschil.
Ik gebruik dus vooral vanwege SWW geen CN4 maar CN2.
1 PVoutput . Dongen NB
@Signor Doekie zegt over zijn combinatie met CN4:reneeke1970 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:24:
[...]
Als ie aan staat kun je shiften ja, kan alleen half uur duren voor hij reageert
Dus hij kan ook shiften als hij "uit" staat. Dat vind ik vreemd want hier was dat niet zo toen ik het testte.Mijn shift functie functioneerd gewoon en de gehele remote is te bedienen als de thermostaat ingegrepen heeft."
Je kunt toch gewoon de programmeer functies oproepen?sjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:28:
[...]
@Signor Doekie zegt over zijn combinatie met CN4:
[...]
Dus hij kan ook shiften als hij "uit" staat. Dat vind ik vreemd want hier was dat niet zo toen ik het testte.
1 PVoutput . Dongen NB
ja maar dat is niet de shift waar het om gaat.reneeke1970 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:32:
[...]
Je kunt toch gewoon de programmeer functies oproepen?
dat zijn gewoon de settings waar je normaal ook (alleen) bij kan als je eerst de remote uit moet zetten.
@reneeke1970twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:07:
[...]
ik ook en lekker daar met een adaptive pomp uit pompen zodat het weinig uitmaakt hoeveel er open of dicht staat . daarnaast kan je in een buffervat een E element hangen wat je weer kan sturen op zonnepanelen overschot. en aangezien belgie geen terugdraaiende meter meer heeft zou een op zonnestoom gestuurd element in de buffer en in het SWW vat mijn eerste project zijn om zonne stoom binnen te houden...
Weer een nieuw advies voor @jens1211, maar hebben jullie ook alleen overal vloerverwarming of hebben jullie boven radiatoren. Dan is de situatie nl totaal anders.
Jouw versie is correct. Gaat bij de H ook zo. Boeiend om te horen hoe shiften gaat als de Wp uit staat??? Er kan natuurlijk pas iets gebeuren als het relais de Wp weer heeft geschakeld. Wellicht nog een CN4 CN2 verwarring?sjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:28:
[...]
[...]
Dus hij kan ook shiften als hij "uit" staat. Dat vind ik vreemd want hier was dat niet zo toen ik het testte.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dan is dat een verschil met de G serie. Ik heb zoals gezegd de external thermostat aansluiting gebruikt en deze ook geactiveerd in het menu. Zodra het relais in de thermostaat uitschakelt dan stop de wp ook.sjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:21:
[...]
Wat betreft de "external thermostat" aansluitingen en shift. Bij een J...
Als je die drie punten, genaamde "external thermostat" gebruikt moet je de unit ook instellen op "thermostat - external". Vanaf dat moment kan je nog wel in de unit een stooklijn instellen, maar heb je niet meer de mogelijkheid om tussen -5 .... +5 op de bedieningsunit te selecteren. De bedieningsunit geeft dan alleen nog aan of hij draait of niet, of hij CV of DHW doet, en wat de Ta op dat moment is.
Althans, dat is zo op dit moment hier bij mij op mijn J-serie 7kW.
Ik shift wel, maar dat doe ik door met Home Assistant de hele stooklijn zelf te verhogen/verlagen, niet door op de unit +1 ofzo in te stellen.
Maar de shift werkt wel gewoon prima in het menu, van -5 tot +5.
Voor de duidelijkheid, ik shift wanneer de WP aan het verwarmen is.
[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 10-02-2021 10:30 ]
Ik zie een feature request voor de J serie.Wolly schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Dan is dat een verschil met de G serie. Ik heb zoals gezegd de external thermostat aansluiting gebruikt en deze ook geactiveerd in het menu. Zodra het relais in de thermostaat uitschakelt dan stop de wp ook.
Maar de shift werkt wel gewoon prima in het menu, van -5 tot +5.
Voor de duidelijkheid, ik shift wanneer de WP aan het verwarmen is.
"Bring back the shift combined with external thermostat as existed in the G-series".
EDIT: ben toch nog wel benieuwd wat de EEPROM aansluiting op de print inhoudt...
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 10-02-2021 10:37 ]
Nee, dat is niet logisch als je de thermostaat als warmtevraag sturing gebruikt.reneeke1970 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:19:
[...]
Is toch logisch als je een apparaat uit zet dat hij dan geen sww doet
Als je een thermostaat gebruikt en je sluit hem aan op external control, met de gedachte dat dan alleen de warmtevraag stopt, verwacht je niet dat de SWW voorziening ook stopt.
Het is een dilemma welke methode beter is, de thermostaat aansluiting die de stooklijn correctie ontoegankelijk maakt, of de external control optie die de SWW voorziening ook uitschakelt, of de derde optie, Heishamon, waarmee je schakelt tussen verschillende modes, zoals Tank only, Heat only of Heat / Tank.
Zou iemand kunnen laten weten hoe luid de WP J serie 5kW bij jullie is op 1 meter afstand bij 59Hz? Idealiter gemeten met een iPhone en de app SafeNoise.
Ik wil even zeker weten dat ik niet hetzelfde euvel heb als @sjimmie
Ik wil even zeker weten dat ik niet hetzelfde euvel heb als @sjimmie
Volgens mij zei (bedoelde) ik dat mijn shiftfunctie het doet als de thermostaat aangesloten zit op cn4, en de functie externe controller aangevinkt is, niet dat deze te bedienen is terwijl de thermostaat de boel heeft uitgezet. Ik had begrepen uit de voorgaande discussie dat als cn4 geactiveerd is de shiftfunctie niet meer te benaderen is tijdens bedrijf. Een beetje babbelonische spraakverwarring. Als de thermostaat ingegrepen heeft lijkt de remote uit te staan met een mededeling in het scherm(weet even niet precies wat er staat), Maar als je de returnknop linksboven even beroerd dan komt er weer leven in de remote en kun je eventule aanpassingen doen. Of je dan de shiftfunctie kan bedienen zou ik even moeten checken. Ben nu even bij de werkgever bezig.sjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:28:
[...]
[...]
Tijdens deze pauze blijft de pomp draaien met een debiet van 0,1ltr/min en zie je langzaam de Ta kouder worden dan de Tr. Maar het afkoelen duurt erg lang. Voordat de temp zover was dat ik mij zorgen moet gaan maken is de wp al weer aan het werk.
[ Voor 5% gewijzigd door Signor Doekie op 10-02-2021 11:20 ]
Je kunt hem bedienen, net even gecontroleerd. Maar er gebeurt natuurlijk verder niets totdat het relais de Wp weer start. Bij mij schakelt het relais de Wp uit als de kamertemperatuur door de zon te hoog oploopt. Door de automatische shift functie staat die dan inmiddels op -4 omdat de temperatuur voor het bereiken van het punt waarop het relais schakelt al was opgelopen. Dat levert als extra op dat bij het weer aan gaan, de shift nog even -4 is, levert een soort slow start op.Signor Doekie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:01:
[...]
Volgens mij zei ik dat mijn shiftfunctie het doet als de thermostaat aangesloten zit op cn4, en de functie externe controller aangevinkt is, niet dat deze te bedienen is terwijl de thermostaat de boel heeft uitgezet. Ik had begrepen uit de voorgaande discussie dat als cn4 geactiveerd is de shiftfunctie niet meer te benaderen is tijdens bedrijf. Een beetje babbelonische spraakverwarring. Als de thermostaat ingegrepen heeft lijkt de remote uit te staan met een mededeling in het scherm(weet even niet precies wat er staat), Maar als je de returnknop linksboven even beroerd dan komt er weer leven in de remote en kun je eventule aanpassingen doen. Of je dan de shiftfunctie kan bedienen zou ik even moeten checken. Ben nu even bij de werkgever bezig.
Tijdens deze pauze blijft de pomp draaien met een debiet van 0,1ltr/min en zie je langzaam de Ta kouder worden dan de Tr.
Maar de discussie begon dacht ik over CN2, waar de shift functie wel verdwijnt op de controller.
De kreten cn2 en cn4 zijn nogal door elkaar gelopen intussen. Ik probeerde wat duidelijkheid te scheppen door aan te geven wat mijn ervaring is met een aangesloten thermostaat op cn4.t.oswald schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:10:
[...]
Je kunt hem bedienen, net even gecontroleerd. Maar er gebeurt natuurlijk verder niets totdat het relais de Wp weer start. Bij mij schakelt het relais de Wp uit als de kamertemperatuur door de zon te hoog oploopt. Door de automatische shift functie staat die dan inmiddels op -4 omdat de temperatuur voor het bereiken van het punt waarop het relais schakelt al was opgelopen. Dat levert als extra op dat bij het weer aan gaan, de shift nog even -4 is, levert een soort slow start op.
Maar de discussie begon dacht ik over CN2, waar de shift functie wel verdwijnt op de controller.
Nope ik vertel vanaf het begin al dat ik een buffer zou neerzetten, maar dat dit niet noodzakelijk is. iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur ik vertel ook netjes waarom, weinig mis mee.KaDoos schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:08:
[...]
@reneeke1970
Weer een nieuw advies voor @jens1211,
Het is ook de reden dat ik hem de basis probeer eigen te maken zodat hij zelf kan kiezen, blind op iemand anders afgaan heeft hij al een keer gedaan.
Edit: En ja ik heb alleen vvw
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-02-2021 12:06 ]
Klopt, maar mijn vraag aan de andere is of hun advies komt omdat ze zelf ook alleen vloerverwarming hebben. Voor jou natuurlijk dezelfde vraag. Want alleen vloerverwarming zie je nog niet zoveel.twain4me schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:04:
[...]
Nope ik vertel vanaf het begin al dat ik een buffer zou neerzetten, maar dat dit niet noodzakelijk is. iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur ik vertel ook netjes waarom, weinig mis mee.
Het is ook de reden dat ik hem de basis probeer eigen te maken zodat hij zelf kan kiezen, blind op iemand anders afgaan heeft hij al een keer gedaan.
Edit: En ja ik heb alleen vvw
External control is gewoon.... external control van de WP, niet alleen van een klein stukje.Ep Woody schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Nee, dat is niet logisch als je de thermostaat als warmtevraag sturing gebruikt.
Als je een thermostaat gebruikt en je sluit hem aan op external control, met de gedachte dat dan alleen de warmtevraag stopt, verwacht je niet dat de SWW voorziening ook stopt.
Het is een dilemma welke methode beter is, de thermostaat aansluiting die de stooklijn correctie ontoegankelijk maakt, of de external control optie die de SWW voorziening ook uitschakelt, of de derde optie, Heishamon, waarmee je schakelt tussen verschillende modes, zoals Tank only, Heat only of Heat / Tank.
Thermostaat is gewoon... thermostaat, dus zet alleen het verwarmings (koelings) deel uit.
Klopt, maar zo wordt het door sommigen niet verkocht/geadviseerd. In de TS staat volgens mij wel de juiste samenvatting: Kamerthermostaatsjimmie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:33:
[...]
External control is gewoon.... external control van de WP, niet alleen van een klein stukje.
Thermostaat is gewoon... thermostaat, dus zet alleen het verwarmings (koelings) deel uit.
Oh, gooi ik nu CN2 en CN4 weer door elkaar?Signor Doekie schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:18:
[...]
De kreten cn2 en cn4 zijn nogal door elkaar gelopen intussen. Ik probeerde wat duidelijkheid te scheppen door aan te geven wat mijn ervaring is met een aangesloten thermostaat op cn4.

Net in de unit gekeken:
CN2 = External Thermostat
CN4 = External Control.
Ik gebruik CN2 / External thermostat. Dan heb je helemaal geen shift mogelijkheid meer (tenzij je zelf met automation iets doet op je stooklijn).
Anderen gebruiken CN4 / External Control. Dan heb je wel een shift, maar niet meer helder of iedereen kan shiften als de CN4 via de draadjes op "uit" staat.
(knip)
[ Voor 98% gewijzigd door sjimmie op 10-02-2021 12:49 ]
Danku voor de tip,Signor Doekie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:22:
@jens1211
ik had wel gezien dat dimeco geen Henco heeft maar dus specifiek via begetube werkt.
Zie dat deze isolatie een beetje op een andere manier is.
Maar zal wel dezelfde kwaliteit hebben als henco ?
https://www.dimeco.be/pro...eisoleerd-26x3-mm-op-rol/
Isolatie heb ik weer bij heima24 vandaan. Dit is veel dikker en lijkt op armaflex. Bij dimeco heb ik een kale leiding besteld. Met een beetje shoppen kun je een hoop in de pocket houden.jens1211 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:11:
[...]
Danku voor de tip,
ik had wel gezien dat dimeco geen Henco heeft maar dus specifiek via begetube werkt.
Zie dat deze isolatie een beetje op een andere manier is.
Maar zal wel dezelfde kwaliteit hebben als henco ?
https://www.dimeco.be/pro...eisoleerd-26x3-mm-op-rol/
Dit topic is gesloten.