Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.171 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
twain4me schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Nope ik vertel vanaf het begin al dat ik een buffer zou neerzetten, maar dat dit niet noodzakelijk is. iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur ik vertel ook netjes waarom, weinig mis mee.

Het is ook de reden dat ik hem de basis probeer eigen te maken zodat hij zelf kan kiezen, blind op iemand anders afgaan heeft hij al een keer gedaan. ;)

Edit: En ja ik heb alleen vvw
De basiskennis over warmtepompen en vloerverwarming is, dat je geduld moet hebben. Dat je af moet van het idee dat je ze kunt programmeren dat het in alle 24 hoeken van het huis precies op het moment dat het je uitkomt de temperatuur is die je uitkomt. Dat het bij de allersimpelste oplossing bij een perfect geïsoleerd nieuwbouwhuis van 2021 heel zuinig stoken en heel comfortabel is als de temperatuurverschillen klein zijn en de ruimtetemperaturen aangepast aan het gebruik van die ruimte.

Als installateur/ontwerper maak je je er dan makkelijk vanaf met een groot buffervat en zoneventielen en pompen en huisautomatisering maar je brengt de bewoner in de verleiding aan alle 48 knoppen te gaan draaien totdat niks het meer doet, de ontwerper een andere baan heeft, de installateur op de wintersport is en tekeningen en instellingen onvindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
FransvWoerkom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Als installateur/ontwerper maak je je er dan makkelijk vanaf met een groot buffervat en zoneventielen en pompen en huisautomatisering maar je brengt de bewoner in de verleiding aan alle 48 knoppen te gaan draaien totdat niks het meer doet, de ontwerper een andere baan heeft, de installateur op de wintersport is en tekeningen en instellingen onvindbaar.
_/-\o_ Zo herkenbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
FransvWoerkom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:33:
[...]

De basiskennis over warmtepompen en vloerverwarming is, dat je geduld moet hebben. Dat je af moet van het idee dat je ze kunt programmeren dat het in alle 24 hoeken van het huis precies op het moment dat het je uitkomt de temperatuur is die je uitkomt. Dat het bij de allersimpelste oplossing bij een perfect geïsoleerd nieuwbouwhuis van 2021 heel zuinig stoken en heel comfortabel is als de temperatuurverschillen klein zijn en de ruimtetemperaturen aangepast aan het gebruik van die ruimte.

hahaha inderdaad :D

Ik ben nu aan het kijken voor toch een extra buffervat bij te kopen
omdat ik toch zie dat het door heel wat members hier wordt aanbevolen.

Als ik dan deze henco of begetube leiding 26mm van de buitenunit(monobloc) dus verbindt met mijn buffervat.

Wat mag zo de maximum afstand zijn in meters , of de aanbevolen afstand ?
Omdat mijn buffervat op het 1ste verdiep komt en de buitenunit gelijkvloers.

Of heb nog de keuze voor mijn buitenunit op het plat dak van mijn garage te plaatsen maar ik denk dat een raar zicht heeft , deze monobloc systemen zijn wel erg groot.

Twijfel twijfel :) Het heeft een beetje te zien dan met wat de maximum afstand mag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:54:
[...]

hahaha inderdaad :D

Ik ben nu aan het kijken voor toch een extra buffervat bij te kopen

Als ik dan deze henco of begetube leiding 26mm van de buitenunit(monobloc) dus verbindt met mijn buffervat.

Wat mag zo de maximum afstand zijn in meters , of de aanbevolen afstand ?
Omdat mijn buffervat op het 1ste verdiep komt en de buitenunit gelijkvloers.

Of heb nog de keuze voor mijn buitenunit op het plat dak van mijn garage te plaatsen maar ik denk dat een raar zicht heeft , deze monobloc systemen zijn wel erg groot.

Twijfel twijfel :) Het heeft een beetje te zien dan met wat de maximum afstand mag zijn.
Er is niet echt een maximum afstand. Maar hoe verder weg, hoe wijdere leidingen je nodig hebt om de nodige stroming te realiseren. Met 25mm inwendig haal je zeker 25 meter tussen buffervat en warmtepomp. De circulatiepomp in de monobloc hoeft alleen maar water door het buffervat te pompen. Voor de circulatie door de vloerverwarmingen zorgen andere pompen.

Met een stroming van 30 liter per minuut heb je bij 50m gladde leiding van 25mm inwendig een drukval van 0,25 bar en een snelheid van 1 m/s. Dat kan de pomp makkelijk en dat hoor je niet.

P.S. Heel wat members hier hebben zelf een buffervat omdat ze ook een zonneboiler of houtkachel hebben of hadden of omdat ze een zone met vloerverwarming en een zone met radiatoren hebben of gewoon omdat ze graag veel kranen, pompen, kleppen en sensors bedienen.

[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 10-02-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
FransvWoerkom schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Er is niet echt een maximum afstand. Maar hoe verder weg, hoe wijdere leidingen je nodig hebt om de nodige stroming te realiseren. Met 25mm inwendig haal je zeker 25 meter tussen buffervat en warmtepomp. De circulatiepomp in de monobloc hoeft alleen maar water door het buffervat te pompen. Voor de circulatie door de vloerverwarmingen zorgen andere pompen.

Met een stroming van 30 liter per minuut heb je bij 50m gladde leiding van 25mm inwendig een drukval van 0,25 bar en een snelheid van 1 m/s. Dat kan de pomp makkelijk en dat hoor je niet.

P.S. Heel wat members hier hebben zelf een buffervat omdat ze ook een zonneboiler of houtkachel hebben of hadden of omdat ze een zone met vloerverwarming en een zone met radiatoren hebben of gewoon omdat ze graag veel kranen, pompen, kleppen en sensors bedienen.
Zoals jij zegt heeft een buffervat geen zin. Alleen als @jens1211 een groot buffervat van minimaal 400 liter met een losse modulerende pomp zet heeft het nut.
Een vat opgenomen in de retour is bij zijn kamervloer afmetingen onzin. Ik heb een kamer van 70 m2 open staan en dat is ruim voldoende. Maar als je een aparte modulerende pomp wil met aansluiting voor je overschot op de zonnepanelen is een zo groot mogelijke buffer handig. Zou ik alleen nooit op een dak plaatsen en moet naar mijn idee ook wel binnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Ik was te snel, las je stukje niet helemaal goed, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jens1211 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:54:
[...]

Even voor de duidelijkheid ik beveel niets aan, ik vertel alleen wat ik zou doen.
Het is een optie, en het is zeker een valide optie. maar het kost extra geld wat je misschien elders wil toepassen. zeker niet nemen omdat ik het zeg. als je niet begrijpt waarom ik hem zou willen moet je hem niet nemen, dan is het zonde van het geld en de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Waar zouden jullie de monobloc buitenunit plaatsen moest het jullie setup/installatie zijn ?

Als u weet dat dit groen cirkeltje mijn potentieel buffervat is ( op het 1ste verdiep)

Ik twijfel of mijn buitenunit dan op het 1ste verdiep aan de muur te hangen , of buiten op gelijkvloers niveau of op het plat dak.

(op het 1ste verdiep tegen de muur zou het dichtst zijn maar ik heb schrik qua geluidsoverlast , geen idee als deze veel lawaai zijn , maar met de huidige isolatienormen ga ik hier geen last van hebben hmm ?

Maar ziet er toch impressive uit zo een monobloc dus wil het niet onderschatten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0y_Xu1HOx00g-lRdlKuIdxYLJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lnLI2rh4QV6BHe8qoWD5dTrR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:30:
[...]

Even voor de duidelijkheid ik beveel niets aan, ik vertel alleen wat ik zou doen.
Het is een optie, en het is zeker een valide optie. maar het kost extra geld wat je misschien elders wil toepassen. zeker niet nemen omdat ik het zeg. als je niet begrijpt waarom ik hem zou willen moet je hem niet nemen, dan is het zonde van het geld en de moeite :)
Nee dat weet ik !
Ik apprecieer de suggesties en de meningen van iedereen.

Op basis daarvan kan ik een beslissing nemen , ik vraag gewoon om een mening aan verschillende members.
Dit geeft mij dan duidelijkheid voor wat het best kan zijn voor mijn setup en dan bekijk ik wel welk budget ik er nog voor over heb.

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:50:
Waar zouden jullie de monobloc buitenunit plaatsen moest het jullie setup/installatie zijn ?

Als u weet dat dit groen cirkeltje mijn potentieel buffervat is ( op het 1ste verdiep)

Ik twijfel of mijn buitenunit dan op het 1ste verdiep aan de muur te hangen , of buiten op gelijkvloers niveau of op het plat dak.

(op het 1ste verdiep tegen de muur zou het dichtst zijn maar ik heb schrik qua geluidsoverlast , geen idee als deze veel lawaai zijn , maar met de huidige isolatienormen ga ik hier geen last van hebben hmm ?

Maar ziet er toch impressive uit zo een monobloc dus wil het niet onderschatten :D

[Afbeelding]
Het probleem is overlast is een persoonlijk iets. mijn vrouw is van mening dat de ventilator van de airco op standje 2 white-noise is en slaapt er alleen maar lekkerder bij, ik krijg de neiging mijn oren van mijn kop te trekken.
Mijn tcap mono (zelfde als die van jou) maakt, heb ik het idee, meer herrie dan de "normale" pana mono H Persoonlijk zou ik hem niet snel op een dak zetten of aan de gevel hangen ivm geluid maar met name het aanzicht van de woning en niet te vergeten de berijkbaarheid van de unit, En gezien nieuwebouw nog niet snel aan de orde maar ook onderhoud/vervangen van het dak is duurder met iets op het dak.

persoonlijk zou ik hem als het mogelijk is gewoon op de grond zetten of de plek die je voorsteld de beste is kan ik slecht beoordelen doordat ik geen idee heb van je kavelindeling.

Er is iemand op het forum die hem aan de gevel heeft hangen. en heeft daar foto's van, misschien weet iemand anders bv @reneeke1970 over wie ik het heb, ik kan even niet op de naam komen.

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:50:

[Afbeelding]
Panasonic beveelt aan de warmtepomp tenminste 300mm uit een muur te zetten. Dat is iets anders dan "tegen de muur". Ik denk net als @twain4me dat vlak bij die slaapkamers geen goed idee is. Je zult hem niet horen, maar het contactgeluid van de compressor dringt ver in huis door. Ik hoor vanuit mijn keuken de pomp niet door de 100-150-100 spouwmuur, maar ik voel hem wel 13 meter verderop boven mijn kelder.

Ik denk dat er niets tegen is de warmtepomp prominent op een terras te zetten. In de zomer met vrienden en een goed glas heb je er geen last van en levert hij goede gespreksstof.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vandaag na 4 dagen terug in de nieuwbouwwoning, temperatuur in het huis was OK, maar de energiemonitor op de Remote beslist niet!
Huidig opgenomen vermogen 5.2KW... COP voor vandaag onder de 1.0 zucht, de WP is weer met back-up heater de woning aan het verwarmen, "vrijgave back-up heat" staat op uit
In installateurs instellingen heb ik de functie "vrijgave buitentemperatuur voor verwarming" van +5 graden naar -10 graden gezet ik heb geen idee van deze functie betekend.
Na opstarten was opgenomen vermogen nog steeds 5.2KW bij 72 Hz, na nog een keer opstarten (I/0) was opgenomen nu ineens 2 KW bij 72HZ en een COP van 2.2 (buiten temperatuur -3C.) het kan wél...
Zaterdag ben ik weer in de woning, ben benieuwd...
Wat ik zeker doe is de back-up heat automaat in de wp uitzetten, ik heb er genoeg van. dan maar twee truien en een jas aan bij -10 graden. (of een straalkachel erbij)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:05
frisianstar schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:17:
Vandaag na 4 dagen terug in de nieuwbouwwoning, temperatuur in het huis was OK, maar de energiemonitor op de Remote beslist niet!
Huidig opgenomen vermogen 5.2KW... COP voor vandaag onder de 1.0 zucht, de WP is weer met back-up heater de woning aan het verwarmen, "vrijgave back-up heat" staat op uit
In installateurs instellingen heb ik de functie "vrijgave buitentemperatuur voor verwarming" van +5 graden naar -10 graden gezet ik heb geen idee van deze functie betekend.
Na opstarten was opgenomen vermogen nog steeds 5.2KW bij 72 Hz, na nog een keer opstarten (I/0) was opgenomen nu ineens 2 KW bij 72HZ en een COP van 2.2 (buiten temperatuur -3C.) het kan wél...
Zaterdag ben ik weer in de woning, ben benieuwd...
Wat ik zeker doe is de back-up heat automaat in de wp uitzetten, ik heb er genoeg van. dan maar twee truien en een jas aan bij -10 graden. (of een straalkachel erbij)
Volgens mij schakelt hij standaard het element in als hij niet in korte tijd het water boven de 20 graden krijgt. Wat is de ingestelde stooklijn of aanvoertemperatuur?

• frisianstar
Heronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Volgens mij schakelt hij standaard het element in als hij niet in korte tijd het water boven de 20 graden krijgt. Wat is de ingestelde stooklijn of aanvoertemperatuur?
Geen stooklijn, aanvoer t. weet ik niet, retour was 18 graden of daarom trend.
Temperatuur wordt via de week tijdklok op 18 graden gehouden.
De wp is uitsluitend voor de vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 11-02-2021 21:52 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
frisianstar schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:51:
[...]

Ik gok dat je er waarschijnlijk goed aan doet om hem continu te laten lopen op een vaste aanvoertemperatuur van 24 of 25 graden. Dan zakt de temperatuur niet te ver weg waardoor hij het element telkens bij schakelt. En met zo'n aanvoer zal het ook niet super warm worden waarschijnlijk.

Wellicht heeft @ErikVers nog ideeën op basis van de discussie die we hier gisteren over hadden met @godfriedd .

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 19:16
@frisianstar zet niet de automaat van de back-up heater uit.

Je krijgt dan fout H70.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
[...]

Dus is het logisch dat element aan gaat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
[...]

De backupheater kan door de Wp voor twee dingen gebruikt worden, het ondersteunen van defrosts of het ondersteunen van de verwarming van de ruimte. Beide toepassingen volgen een eigen protocol. Wat je hebt ingesteld met dat vrijgeven betreft alleen de ondersteuning van de verwarming van de ruimte. Stel dat je een Ta van 35 vraagt en de Wp lukt dat niet binnen het daarvoor gehanteerde protocol, dan kan de backupheater bijspringen. Of dat vrijgeven nu 0 graden of -15 is zal in de praktijk weinig uitmaken denk ik. Bij 0 zal de Wp de backupheater niet gebruiken omdat de gewenste Ta gewoon makkelijk gehaald kan worden. Of ergens bij lagere Tb er een situatie ontstaat waarin de Wp het niet meer trekt hangt natuurlijk sterk af van de woning in relatie tot het vermogen van de Wp. Bij een juist gedimensioneerde Wp zal dat ook bij -10 of lager weinig voorkomen.
Voor de defrosts geldt meestal als belangrijkste trigger dat de Tr onder de 26 graden komt. Dan springt de backupheater bij. De Wp kan dan gewoon niet voldoende warmte uit je systeem halen om de defrost goed te laten verlopen. Dit uitzetten is zeer onverstandig, tenzij je de Wp de volgende morgen in een bak ijs wilt hebben veranderd. Je krijgt ook foutmeldingen, de hier al veel genoemde H70.
En 18 graden is gewoon te laag, de Wp start pas met 20 graden. Als je de ruimte op 18 wilt, moet je kunstgrepen toepassen, zie inderdaad de discussie van gisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 11-02-2021 22:30 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:58

ErikVers

e-Duurzaam

Heronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Ik gok dat je er waarschijnlijk goed aan doet om hem continu te laten lopen op een vaste aanvoertemperatuur van 24 of 25 graden. Dan zakt de temperatuur niet te ver weg waardoor hij het element telkens bij schakelt. En met zo'n aanvoer zal het ook niet super warm worden waarschijnlijk.

Wellicht heeft @ErikVers nog ideeën op basis van de discussie die we hier gisteren over hadden met @godfriedd .
@frisianstar
Ik heb niet hele verhaal gevolgd, maar de settings die je normt gaan dat gedrag van backup niet veranderen, geloof me, ik heb alles al geprobeerd 😋. Probleem zit hem in een te lage retour. Ik heb nu zo (met domotica) ondervangen dat hij tijdens opstarten een stuk hogere Ta maakt om zo snel mogelijk de Tr boven de 19 te krijgen. Het vreemde is namelijk dat als daarna de tr weer op 17 hebt hij niet alsnog de backup aanroept 😋

Veel beter en logischer is het om je warmtepomp WAR in te zetten. Een nieuwbouw woning bijvoorbeeld:
Ta 28 bij -5
Ta 24 bij 15
Uiteraard bij te stellen naar wens, maar laat hem als je niet 24/7 wil bezig zijn met je warmtepomp, hem gewoon 6 maanden van het jaar 24/7 draaien! Geniet van je nieuwbouw woning en als beton nog vers is; er zit een opstartschrma in de panasonic 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jens1211 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:40:
[...]

Inderdaad haha , mijn kennis is al heel wat toegenomen.

Binnen 1 jaar zal ik een setup hebben die jullie nog kan verbazen!! wie weet :D.

Nu ja ik zal dan inderdaad de voeler voorlopig gebruiken die dan in de monobloc zit en bijgeleverd is.

Ik kan dan nog altijd een externe temperatuurvoeler voor buiten aankopen als ik merk dat de temperatuur echt slecht geregeld word via WAR dan in de woonkamer.

Nu ik weet dus al dat ik dus al mijn groepen in de woonkamer/keuken moet vullen en deze groepen dan volledig openlaat zonder interventie en zonder themostaat en dat ik dan 112liters zal hebben en die zal dienen als mijn buffer(dus geen extern buffervat nodig hierdoor) dus zal dit water 24/7 circuleren en deze ruimte dus zonder thermostaat aan een perfecte temperatuur behouden door middel dan van WAR via de buitentemperatuur sensor van mijn monobloc buitenunit.

Dan de temperaturen op het 1ste verdiep (kamers) zal ik beheren door daar stappenmotoren op te monteren en via homematic domotica zullen deze de groepen 20-30% meer of minder openzetten zodat er minder of meer druk op komt en temperatuur via thermostaten zo kan regelen.

Heeft iemand een idee welk type/merk of welke ik best neem voor dit gedeelte
"twee buizen met isolatie van warmtepomp naar de verdeler en twee buizen tussen de verdelers. Voor een 9kW warmtepomp zijn buizen met een doorlaat van 25mm genoeg"

Kan iemand mij aanbevelen welke buizen ik hiervoor neem van welk merk ? met welke isolatie ?

Ben nu bezig met mijn boodschappenlijstje voor de montage/installatie zodat alles beschikbaar is.
Prima opstelling en voor buffervat; zou ruimte in ontwerp houden zodat alsnog zou kunnen, maar zelf niet in huis en ook geen behoefte aan. Behalve als combinatie met hoog en lage temp wil gaan maken met 2zone systeem en of meerder verwarmers zoals pelletkachel wil combineren. Maar je begeeft je dan echt wel op complex/uitgebreid terrein.

Klopt het dat nieuwbouw betreft? In mijn geval volstaan de thermostaat draaiknoppen, deze gaan uiteraard vanzelf open en dicht op ingestelde ruimte temp. Je kan die altijd nog vervangen voor wifi type (buitendeel knop vervangen) Maar mijn oersoonlijke ervaring is dat beneden genoeg warmte naarboven toe gaat.

Enige probleem zou lokaal voor een kantoor kunnen ontstaan. Dat heb ik opgelost met een elektrische radiator. En geloof mij dat is ook over 20 jaar gemeten nog steeds voordeligste oplossing voor lokaal verwarmen.

Het nadeel van iets vragen op tweakers, dat je allemaal zeer overtuigende adviezen krijgt :-)

Succes met je keuze, maak het niet te complex maar wel uitbreidbaar, ik werd blij van rjtec en heima24 in ieder geval 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

lithoijen schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:01:
@twain4me Hij komt toch echt op het dak, overigens geen dakkapel, maar een behoorlijk goed bereikbaar afdak dat tussen de garage en het huis hangt. Sneeuwruimen, of onderhoud, is daar veilig mogelijk. De tip van waterpas plaatsen neem ik zeker mee.

Het worden dus geen losse tegels, maar 1 betonplaat, ik hoop met wat meer massa ook trillingen te verminderen en kan zo bovendien een stabiele ondergrond bieden die stormvast is. De insluitband kan ik niet goed plaatsen, wat bedoel je daar mee, of wat is het doel?
Ja joh dak gaat prima, ik ben deze week al wel 30 keer via de schutting 3meter omhoog gegaan 😋
#controlfreakbenik

Maar dak is van beton met isolatie daarop en dan uiteraard dak leer? Makkelijkste is gewoon twee lange speciaal daarvoorgemaakte steunen te kopen en daarop hem te monteren. Waarom betonneplaat en dergelijke?

Zoiets, ervoor gemaakt en zo klaar 😋 misschien iets langere nog beter.
https://www.bluesolid.nl/...0pogSXEAQYBSABEgJi8vD_BwE

Edit: als je daarna nog masse wil toevoegen kun je altijd wat betonbanden op deze steunen leggen, maar of dat gaat helpen en je belasting op dak niet te hoog gaat worden? WP met water en steunen weegt zo 100kg

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 11-02-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
ErikVers schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:36:
[...]

@frisianstar
Ik heb niet hele verhaal gevolgd, maar de settings die je normt gaan dat gedrag van backup niet veranderen, geloof me, ik heb alles al geprobeerd 😋. Probleem zit hem in een te lage retour. Ik heb nu zo (met domotica) ondervangen dat hij tijdens opstarten een stuk hogere Ta maakt om zo snel mogelijk de Tr boven de 19 te krijgen. Het vreemde is namelijk dat als daarna de tr weer op 17 hebt hij niet alsnog de backup aanroept 😋

Veel beter en logischer is het om je warmtepomp WAR in te zetten. Een nieuwbouw woning bijvoorbeeld:
Ta 28 bij -5
Ta 24 bij 15
Uiteraard bij te stellen naar wens, maar laat hem als je niet 24/7 wil bezig zijn met je warmtepomp, hem gewoon 6 maanden van het jaar 24/7 draaien! Geniet van je nieuwbouw woning en als beton nog vers is; er zit een opstartschrma in de panasonic 👍
Ik mag aannemen dat WAR <Direct> verwarmen is dus zonder <ruimtethermostaat/ remote>
Ik heb een Emos thermostaat die ik wil gebruiken om de WP uit te zetten (via CN2 of 4 :+ ) als ik dan via WAR of stooklijn verwarm.
Vandaag geen defrost gehoord, vrijwel geen ijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

frisianstar schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Ik mag aannemen dat WAR <Direct> verwarmen is dus zonder <ruimtethermostaat/ remote>
Ik heb een Emos thermostaat die ik wil gebruiken om de WP uit te zetten (via CN2 of 4 :+ ) als ik dan via WAR of stooklijn verwarm.
Vandaag geen defrost gehoord, vrijwel geen ijsvorming.
War staat voor weersafhankelijke regeling. Oftewel bij -5 wil je 28graden water uit je warmtepomp krijgen. En bij +15 bijvoorbeeld 23
Dit stel je in in je wp en voor de rest hoe je niks meer te doen.

Wordt het daarna niet warm genoeg dan verhoog je één van de twee aanvoer temperaturen (die dicht bij de buitentemp van moment ligt dat je het warm krijgt. Dus rond de tien graden buiten en wat fris in huis? Dan zet je die 23 naar 24

Een thermostaat werkt namelijk niet heel goed icm een traag systeem: als koud is en dan pas vloer aan gaat dan ben je een dag verder voordat weer prettig is, en de kans dat als thermostaat hem laat afslaan, dat dan je vloer nog een dag door te warm is enz...

Je kan dus best war combineren met remote maar lijkt mij persoonlijk geen ideale opstelling, maar test vooral wat je zelf prettig gaat vinden 👍👍

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 13-02-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Ik heb 3 m van de wp een bypass zitten, nu heb ik het idee dat deze ( ingesteld op 0,5bar) door de wp al best snel open gedrukt word. Wat is wijsheid? Verwijderen?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
technopeuter schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:32:
Ik heb 3 m van de wp een bypass zitten, nu heb ik het idee dat deze ( ingesteld op 0,5bar) door de wp al best snel open gedrukt word. Wat is wijsheid? Verwijderen?
Als je geen goede reden hebt om hem te laten zitten, verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Juist laten zitten. Dit helpt bij de flow die nodig is bij een defrost. Alleen 3 meter is wel wat dichtbij. Als je hem kan verplaatsen naar 6 meter zou beter zijn.
En zolang je retour er maar niet te veel door oploopt in een normale run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26
frisianstar schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:06:
[...]

[...]Vandaag geen defrost gehoord, vrijwel geen ijsvorming.
Hier op dit moment +2,4°C met een r.v. van maar 55% => dauwpunt -5,7°C,
niet gek dat je bijna geen ijsvorming krijgt. - Vanochtend om 07:45 een dauwpunt van -10,1°C!

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 14-02-2021 16:34 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:31:
Juist laten zitten. Dit helpt bij de flow die nodig is bij een defrost. Alleen 3 meter is wel wat dichtbij. Als je hem kan verplaatsen naar 6 meter zou beter zijn.
En zolang je retour er maar niet te veel door oploopt in een normale run.
Knap hoor. Laten zitten en verplaatsen. De leidingen oprekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
technopeuter schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:32:
Zoals FransvWoerkom zegt, indien niet nodig, gewoon verwijderen.
Enige reden om een bypass te hebben is als er een manier kan zijn dat alle radiatoren dicht kunnen zijn en de warmtepomp dus tegen een volledig afgesloten leiding probeert te pompen.
Of als je tegen een driewegklep aan kunt pompen als die dicht zit.

Als de bypass in te stellen is, kan je hem ook zwaarder af stellen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Zoals FransvWoerkom zegt, indien niet nodig, gewoon verwijderen.
Enige reden om een bypass te hebben is als er een manier kan zijn dat alle radiatoren dicht kunnen zijn en de warmtepomp dus tegen een volledig afgesloten leiding probeert te pompen.
Of als je tegen een driewegklep aan kunt pompen als die dicht zit.

Als de bypass in te stellen is, kan je hem ook zwaarder af stellen.
Als je normale maximale flow te laag is voor een defrost kan ie juist helpen om toch die flow te leveren als bij defrost de pomp zo'n 30L/min wil pompen. En natuurlijk jouw beschreven situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Knap hoor. Laten zitten en verplaatsen. De leidingen oprekken?
Haha :) nee ik bedoel laten zitten in het systeem maar wel verplaatsen in het circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:03:
[...]

Haha :) nee ik bedoel laten zitten in het systeem maar wel verplaatsen in het circuit.
Ja, naar heel erg ver weg en liefst achter een 50L serie-buffervat. Het gaat bij de defrost niet alleen om de stroming, maar ook om de waterhoeveelheid. Bij 12m duimse leiding is de inhoud 6,5 liter. Bij opwarmen is de wp heel snel klaar en nadert Tr de Ta. Bij een defrost is de warmte snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Vandaag nog een tweede <installatiehandleiding> gevonden met informatie waarnaar ik zolang naar zocht :)
Panasonic: konden die 4 verschillende handleidingen niet in 1 boekje gedrukt worden?
Daarnaast is er ook ook nog Engelstalige ontwerp handleiding, die ik op PDF heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Ja, naar heel erg ver weg en liefst achter een 50L serie-buffervat. Het gaat bij de defrost niet alleen om de stroming, maar ook om de waterhoeveelheid. Bij 12m duimse leiding is de inhoud 6,5 liter. Bij opwarmen is de wp heel snel klaar en nadert Tr de Ta. Bij een defrost is de warmte snel op.
Eens. Maar sowieso bij installatie van de pana moet je je houden aan minimale inhoud van het systeem. Dus als het goed is had je daar al rekening mee gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
thehog schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:39:
[...]

Eens. Maar sowieso bij installatie van de pana moet je je houden aan minimale inhoud van het systeem. Dus als het goed is had je daar al rekening mee gehouden :)
Ja hoor. Mijn radiatoren staan altijd open en de vloerverwarmingspomp loopt altijd. En wordt het te warm, dan gaat de warmtepomp uit. Maar niet met H62. Ik vraag me trouwens nog steeds af of buffervaten nuttig zijn als je geen alternatieve warmtebronnen hebt, en je vloer en radiatoren (ik ken iemand die pocht op de grote waterinhoud van de zijne) genoeg warmtecapaciteit hebben. Ik vond gisteren deze verhandeling, maar ik ben niet overtuigd:

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:48:
[...]

Ja hoor. Mijn radiatoren staan altijd open en de vloerverwarmingspomp loopt altijd. En wordt het te warm, dan gaat de warmtepomp uit. Maar niet met H62. Ik vraag me trouwens nog steeds af of buffervaten nuttig zijn als je geen alternatieve warmtebronnen hebt, en je vloer en radiatoren (ik ken iemand die pocht op de grote waterinhoud van de zijne) genoeg warmtecapaciteit hebben. Ik vond gisteren deze verhandeling, maar ik ben niet overtuigd:

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Hangt echt van de situatie af. Ik het wel zo'n retourbuffer. Het kan geen kwaad en kan hem later altijd als zone buffervat gebruiken wil ik het systeem verder optimaliseren door inviduele zone verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
frisianstar schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:35:
Vandaag nog een tweede <installatiehandleiding> gevonden met informatie waarnaar ik zolang naar zocht :)
Panasonic: konden die 4 verschillende handleidingen niet in 1 boekje gedrukt worden?
Daarnaast is er ook ook nog Engelstalige ontwerp handleiding, die ik op PDF heb.
Iets voor in de openingspost van dit topic wellicht?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Een andere dan die bij de Belangrijke_documenten staan?

Zo ja, heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
FransvWoerkom schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Als je geen goede reden hebt om hem te laten zitten, verwijderen.
reden om te verwijderen:
-lekt
-meet 32L/m flow door de wp. 17l/m door de vv en de radiatoren heb ik dicht.... waar gaat die andere 15l/m dan door? juist... (met ding ertussenuit krijg ik max 22l/m door de 5 groepen vv)
-mijn cop is belachelijk laag in vergelijking met anderen
-heb al maanden het gevoel dat er iets niet klopt, maar dacht door hem dicht (o,5 bar)te gooien het wel klaar te hebben.
- bij het aanslaan van de pomp zie ik op de interne waterdrukmeter al een verschil van 0,8bar....

[ Voor 12% gewijzigd door technopeuter op 15-02-2021 15:03 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
technopeuter schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:25:
[...]

reden om te verwijderen:
-lekt
-meet 32L/m flow door de wp. 17l/m door de vv en de radiatoren heb ik dicht.... waar gaat die andere 15l/m dan door? juist...
-mijn cop is belachelijk laag in vergelijking met anderen
-heb al maanden het gevoel dat er iets niet klopt, maar dacht door hem dicht (o,5 bar)te gooien het wel klaar te hebben.
Bij 0,5bar gaat de bypass open. De circulatiepomp van de pana maakt zonodig wel 1,4 bar. Dus dicht gaat de bypass eerst veel hoger. Deze bypass is waarschijnlijk nog uit het ketel-tijdperk bij lagere druk, lagere flow en hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
technopeuter schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:25:
[...]

-meet 32L/m flow door de wp. 17l/m door de vv en de radiatoren heb ik dicht.... waar gaat die andere 15l/m dan door? juist...
Zet je max duty dan ook eens omlaag... 32L/m is alleen nodig bij een defrost cycle (en dat overruled de max duty setting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Digitaal is natuurlijk handig en Ik weet niet hoe het met de J serrie is maar bij mijn Tcap + uitbreidingsprint kreeg ik een berg dode bomen meegeleverd waar je U tegen zegt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
thehog schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Zet je max duty dan ook eens omlaag... 32L/m is alleen nodig bij een defrost cycle (en dat overruled de max duty setting)
ding is er nu tussenuit, vv-groepen staan altijd open dus een by-pass is niet zinvol (hij zat er ivm een thermostaatknop op de vv-verdeler.

stooklijn -15-10graden> 36-25gr en delta van 3, ik neem aan dat zo klein mogelijke delta perfect is?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
technopeuter schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:02:
[...]

ding is er nu tussenuit, vv-groepen staan altijd open dus een by-pass is niet zinvol (hij zat er ivm een thermostaatknop op de vv-verdeler.

stooklijn -15-10graden> 36-25gr en delta van 3, ik neem aan dat zo klein mogelijke delta perfect is?
Ik zou beginnen met een hoge deltaT. 10 of 15 graden. Dan zoekt de warmtepomp zelf wel uit wat hem het best lijkt. Met radiatoren en vloerverwarming zit je met de hoge Ta van de radiatoren en de lage Tr van de vloerverwarming in ieder geval hoger dan 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Ik begrijp het gedrag na een defrost niet. Al 24 uur staat Pana op 19/20Hz, Ta26&Tr24 en Flow van 10 l/m te daaien op 500watt. Net nog één defrost (hiervoor laatste 36 uur geleden). Gaat snel daarna weer verder op Ta26&Tr24, 20Hz en 10l/m. Tijdens defrost heeft BH goed meegeholpen.

Na 15 minuten gaat ineens de flow naar 18l/m en dropt de Ta naar 25. Straks gaat dus compressor ineens harder werken verwacht ik. Ik snap hierin de Pana kabouters niet echt...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
technopeuter schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:02:
[...]

Ik heb alleen vv en nu een dt van 6. Als hij loopt gaat de pomp gewoon naar een kleinere dt, het grote voordeel van een grotere dt is dat hij niet zo snel op die dt probeert te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:30:
Ik begrijp het gedrag na een defrost niet. Al 24 uur staat Pana op 19/20Hz, Ta26&Tr24 en Flow van 10 l/m te daaien op 500watt. Net nog één defrost (hiervoor laatste 36 uur geleden). Gaat snel daarna weer verder op Ta26&Tr24, 20Hz en 10l/m. Tijdens defrost heeft BH goed meegeholpen.

Na 15 minuten gaat ineens de flow naar 18l/m en dropt de Ta naar 25. Straks gaat dus compressor ineens harder werken verwacht ik. Ik snap hierin de Pana kabouters niet echt...
Ik heb ook net een defrost gehad en daarvoor 36 uur niet, komt door hoge luchtvochtigheid. Jij hebt toch een dt=2 dan probeert hij zo snel mogelijk weer op die dt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Ik heb ook net een defrost gehad en daarvoor 36 uur niet, komt door hoge luchtvochtigheid. Jij hebt toch een dt=2 dan probeert hij zo snel mogelijk weer op die dt te komen.
De reden voor een defrost is prima, daar gaat het me niet om.

dT staat op 3 ingesteld en Ta op 26. Dan is er net als hiervoor aan voldaan: Ta26&Tr24 en dan gaat de flow ineens verdubbelen waardoor Ta26 --> Ta25 gaat. Ik snap de stap om flow te verdubbelen niet. Ik zie dit trouwens na elke defrost, circa 15 tot 30 minuten na een defrost gebeurt dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08

Misschien komen ze in opstand tegen iets in je script?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
t.oswald schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Misschien komen ze in opstand tegen iets in je script?
Haha! Dat zou wat zijn. Maar het script was deze keer nauwelijks actief (en sowieso alleen maar kort na de defrost). Na de defrost zat Ta eigenlijk direct weer op Ta-target.

Edit, dit zijn de plaatjes. Het gaat me om moment dat flow ineens naar 18l/m gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro5AufHlcLeinutOwKt9GjFbTtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB9Dv7sMOieBk5pcyorkvPZM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTgPLPmUf2NO-odDbzc0tVp7CDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDmgQUXOfBX3sxjBDGyT1DMn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door vandermark op 15-02-2021 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18

Vroegah, oftewel een week geleden ofzo, draaide ik hier op dT en werd dus de pump_duty geheel door de WP zelf bepaald. Ik had alleen een max_pump_duty ingesteld om ruizende leidingen te voorkomen. Toen zag ik ook wel van die rare schijnbewegingen in de pompsnelheid, soms ook juist verlagingen die ik niet had verwacht met ongewenste gevolgen.
Sinds ik hier de tip kreeg om niet op dT maar op max_pump_duty te sturen, en door dan die max in te stellen op mijn "gewenste" snelheid is dat een stuk stabieler. Uiteraard nog steeds pieken tijdens een defrost en soms neemt hij me nog wel even in de maling, maar veel minder vaak en veel minder hinderlijk dan toen ik nog op dT stuurde.
Een dag of 2 nadat ik had omgeschakeld naar max_pump_duty had ik de dT op 1 gezet en vandaag juist eens op 7, en het maakt niks meer uit. In de praktijk schommelt de dT tussen 1 en 3.

Echter, nog wel even een vraag aan jou: is die 10 l/m werkelijk wat je in heishamon ziet onder Pump_flow? Want ik zit momenteel op ca 14-15 l/m met een ingestelde duty van 96 (0x60), als ik te ver omlaag instel dan krijg ik een dikke error en moet ik een reset uitvoeren. Als ik naar 10 l/m zou willen moet ik 80 (0x50) instellen en ik meen dat 0x56 ofzo op het randje was. (11.5 l/m dan omgerekend)
(hij doet hier alleen automagisch 10 l/m tijdens een sww run)

Sowieso zit ik vandaag al met overcapaciteit in het minimale vermogen van de WP.
Lager dan 19-20Hz (opgenomen net 500W) gaat hij niet en dan is het opgewekte vermogen nog steeds teveel en loopt de temperatuur in huis langzaam op zodat de thermostaat "moet" ingrijpen.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 15-02-2021 17:11 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Vroegah, oftewel een week geleden ofzo, draaide ik hier op dT en werd dus de pump_duty geheel door de WP zelf bepaald. Ik had alleen een max_pump_duty ingesteld om ruizende leidingen te voorkomen. Toen zag ik ook wel van die rare schijnbewegingen in de pompsnelheid, soms ook juist verlagingen die ik niet had verwacht met ongewenste gevolgen.
Sinds ik hier de tip kreeg om niet op dT maar op max_pump_duty te sturen, en door dan die max in te stellen op mijn "gewenste" snelheid is dat een stuk stabieler. Uiteraard nog steeds pieken tijdens een defrost en soms neemt hij me nog wel even in de maling, maar veel minder vaak en veel minder hinderlijk dan toen ik nog op dT stuurde.
Een dag of 2 nadat ik had omgeschakeld naar max_pump_duty had ik de dT op 1 gezet en vandaag juist eens op 7, en het maakt niks meer uit. In de praktijk schommelt de dT tussen 1 en 3.

Echter, nog wel even een vraag aan jou: is die 10 l/m werkelijk wat je in heishamon ziet onder Pump_flow? Want ik zit momenteel op ca 14-15 l/m met een ingestelde duty van 96 (0x60), als ik te ver omlaag instel dan krijg ik een dikke error en moet ik een reset uitvoeren. Als ik naar 10 l/m zou willen moet ik 80 (0x50) instellen en ik meen dat 0x56 ofzo op het randje was. (11.5 l/m dan omgerekend)
(hij doet hier alleen automagisch 10 l/m tijdens een sww run)

Sowieso zit ik vandaag al met overcapaciteit in het minimale vermogen van de WP.
Lager dan 19-20Hz (opgenomen net 500W) gaat hij niet en dan is het opgewekte vermogen nog steeds teveel en loopt de temperatuur in huis langzaam op zodat de thermostaat "moet" ingrijpen.
Hier schommelt de flow tussen max 18 l/m naar 10 l/m als evenwicht is behaald. Die 10 (soms 9,8) zie ik ook in Heishamon terug. Op zich ben ik prima tevreden met sturen op dT3. Ik snap het alleen soms niet.

Hier ook de Pana weer uit sinds 15.50 omdat de thermostaat ingreep en de pana uitdeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Hier schommelt de flow tussen max 18 l/m naar 10 l/m als evenwicht is behaald. Die 10 (soms 9,8) zie ik ook in Heishamon terug. Op zich ben ik prima tevreden met sturen op dT3. Ik snap het alleen soms niet.

Hier ook de Pana weer uit sinds 15.50 omdat de thermostaat ingreep en de pana uitdeed.
Is dat bij jou wellicht vanwege de kleine schommelingen in de buitentemperatuur die ervoor zorgen dat je Ta op basis van je stooklijn net even wat varieert? Oftewel, zet TOP42 ook even in je monitoring? Dan zie je in ieder geval wat de kabouters als gewenste Ta hebben bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Is dat bij jou wellicht vanwege de kleine schommelingen in de buitentemperatuur die ervoor zorgen dat je Ta op basis van je stooklijn net even wat varieert? Oftewel, zet TOP42 ook even in je monitoring? Dan zie je in ieder geval wat de kabouters als gewenste Ta hebben bedacht.
Nee, ik ben van War afgestapt naar direct temperatuur control. Ta doel is dus continu 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Ep Woody schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:20:
[...]

Een andere dan die bij de Belangrijke_documenten staan?

Zo ja, heb je een link?
De 'Belangrijke documenten' had ik nog niet gezien, daar is ook de Service Manual :*)

Ik kreeg bij mijn J Mono een stapel documenten; in het Nederlands zijn er de volgende documenten:
1) Quick Menu guide (boekje)
2) Operating Instruktions (boekje)
3) Installatie handleiding (vouwfolder)
4) Installatie handleiding (bijlage) (vouwfolder)

De vierde was ik kwijt maar heb ik afgelopen weekend terug gevonden.
Ik heb de Service manual even doorgebladerd en heel veel is ook terug te vinden in 2,3 en folder 4 echter dan in de Engelse taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:48:
[...]

Nee, ik ben van War afgestapt naar direct temperatuur control. Ta doel is dus continu 26.
Ik ben juist helemaal op WAR overgegaan, de thermostaat wil ik op c4 zetten. Ik heb tijdens de kou beter ingeregeld. Ik heb nu een t max =29 bij tb=-16 en t min =26 bij tb=6, hij bleef bij de kou netjes de hele tijd lopen en verbruikte minder energie dan de dagen ervoor toen ik een nachtverlaging had van 1 gr . Het weer opwarmen van de vloer kostte toch teveel energie. Bij opstaan iets hogere temperatuur en dus beter voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Ik ben juist helemaal op WAR overgegaan, de thermostaat wil ik op c4 zetten. Ik heb tijdens de kou beter ingeregeld. Ik heb nu een t max =29 bij tb=-16 en t min =26 bij tb=6, hij bleef bij de kou netjes de hele tijd lopen en verbruikte minder energie dan de dagen ervoor toen ik een nachtverlaging had van 1 gr . Het weer opwarmen van de vloer kostte toch teveel energie. Bij opstaan iets hogere temperatuur en dus beter voor de WAF.
In de praktijk is dat tot 0 graden dus ook vaste Ta, namelijk 26 graden :), dat heb ik nu ook.

Ik denk dat het weinig zinvol is om in heel koude nachten ineens naar Ta27 te gaan of Ta28 te gaan. In koude perioden pak ik dan liever een vast Ta van 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:13:
[...]

In de praktijk is dat tot 0 graden dus ook vaste Ta, namelijk 26 graden :), dat heb ik nu ook.

Ik denk dat het weinig zinvol is om in heel koude nachten ineens naar Ta27 te gaan of Ta28 te gaan. In koude perioden pak ik dan liever een vast Ta van 27.
Nee bij 6 gr gaat hij pas naar Ta26, vanmorgen was dat nog bij 2 gr, het was vanmorgen 2 gr, toen sloeg de pomp af omdat hij aan voorwaarden voldeed. Gevolg dat de temp toen ging zakken, dus heb ik de lijn nu aangepast, voor de WAF was dit te laag. Nu is het goed en gaat hij bij 6gr pas naar 2Ta26.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Nee bij 6 gr gaat hij pas naar Ta26, vanmorgen was dat nog bij 2 gr, het was vanmorgen 2 gr, toen sloeg de pomp af omdat hij aan voorwaarden voldeed. Gevolg dat de temp toen ging zakken, dus heb ik de lijn nu aangepast, voor de WAF was dit te laag. Nu is het goed en gaat hij bij 6gr pas naar 2Ta26.
Ah, okay. Dat is bij mij anders. Tot 1 graad buiten is Ta26 hoog genoeg; dan stijgt binnen temp zelfs. Dat betekent dat ik >95% van de tijd aan Ta26 genoeg heb.

In perioden dat het gemiddeld onder de 1 komt kies ik ervoor om dan Ta vast te zetten op Ta27 of afgelopen week Ta28. Ik vind het onlogisch om in koude nachten met slecht rendement de Pana op Ta28 te zetten. en overdags als zon schijnt en dicht bij 0 graden weer naar Ta26. Al die sprongen zijn niet handig en je vraagt om in de koudste tijden als ik slaap het meeste op te wekken tegen minder rendement. Vandaar keuze om WAR los te laten en te stoken op vaste Ta. Er zit met de dikke vloeren zoveel massa dat je het binnen ook niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:31:
[...]

Ah, okay. Dat is bij mij anders. Tot 1 graad buiten is Ta26 hoog genoeg; dan stijgt binnen temp zelfs. Dat betekent dat ik >95% van de tijd aan Ta26 genoeg heb.

In perioden dat het gemiddeld onder de 1 komt kies ik ervoor om dan Ta vast te zetten op Ta27 of afgelopen week Ta28. Ik vind het onlogisch om in koude nachten met slecht rendement de Pana op Ta28 te zetten. en overdags als zon schijnt en dicht bij 0 graden weer naar Ta26. Al die sprongen zijn niet handig en je vraagt om in de koudste tijden als ik slaap het meeste op te wekken tegen minder rendement. Vandaar keuze om WAR los te laten en te stoken op vaste Ta. Er zit met de dikke vloeren zoveel massa dat je het binnen ook niet merkt.
Klopt, ik deed het begin van de week ook zo, maar hij had vrij lange tijd nodig met om het uur een defrost om de vloer weer op temp. te krijgen, in de middag was hij dan op temperatuur met een te hoge Ta=30. Nu max Ta tot -6 van 28 met gevolg dat de pomp constant blijft draaien en eigenlijk minder verbruikt. Allen bij hogere temperatuur boven de 2 gr was nog niet goed. Daarom nu doorgetrokken tot 6 gr en daarboven blijft Ta26. Hij slaat nu netjes af en als Tr 3 graden is afgekoeld weer aan. De temp in de vloer leiding blijft dan toch beter.
Misschien komt het omdat de andere groepen geregeld worden met stappenmotoren waardoor de retour temperatuur iets lager wordt. Ieder systeem is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Haha! Dat zou wat zijn. Maar het script was deze keer nauwelijks actief (en sowieso alleen maar kort na de defrost). Na de defrost zat Ta eigenlijk direct weer op Ta-target.

Edit, dit zijn de plaatjes. Het gaat me om moment dat flow ineens naar 18l/m gaat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat niet het moment dat het water met hoge Ta van vlak na de DF weer terug is bij de inlet van de wp en dan voor een bump in Tr zorgt? De kabouters moeten dan snel de flow verhogen om flow*deltaT gelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:57:
[...]

Is dat niet het moment dat het water met hoge Ta van vlak na de DF weer terug is bij de inlet van de wp en dan voor een bump in Tr zorgt? De kabouters moeten dan snel de flow verhogen om flow*deltaT gelijk te houden.
Je ziet de Tr net voor de flowverhoging wel even dalen inderdaad. Zou dat het zijn? Ga ik in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:23:
[...]

Je ziet de Tr net voor de flowverhoging wel even dalen inderdaad. Zou dat het zijn? Ga ik in de gaten houden.
Misschien toch dt hoger zetten. Ik heb hem op 6, als er dan zo’n temperatuur verschil is gaat hij toch rustig verwarmen. Voor de buffer in je vloer hoeft hij helemaal niet snel naar een lage dt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KaDoos schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:53:
[...]

Misschien toch dt hoger zetten. Ik heb hem op 6, als er dan zo’n temperatuur verschil is gaat hij toch rustig verwarmen. Voor de buffer in je vloer hoeft hij helemaal niet snel naar een lage dt.
Of, als je dT eigenlijk niet boeit, gewoon niet meer op dT sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Of, als je dT eigenlijk niet boeit, gewoon niet meer op dT sturen.
We moeten ons ook realiseren dat dT geen knop in de warmtepomp is. dT wordt veroorzaakt doordat het aangevoerde water afkoelt in het afgiftesysteem. Na een defrost probeert de warmtepomp door te gaan waar hij mee bezig was: zelfde flow, vermogen en Ta. Dat lukt pas als de temperatuurverdeling in het afgiftesysteem weer stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:52:
[...]

We moeten ons ook realiseren dat dT geen knop in de warmtepomp is. dT wordt veroorzaakt doordat het aangevoerde water afkoelt in het afgiftesysteem. Na een defrost probeert de warmtepomp door te gaan waar hij mee bezig was: zelfde flow, vermogen en Ta. Dat lukt pas als de temperatuurverdeling in het afgiftesysteem weer stabiel is.
Daarom mijn idee om gewoon van dat "op dT sturen" af te stappen en zelf de flow (pump_duty) te regelen.
Dan stuur je tenminste op iets concreets zonder het aan de kaboutertjes over te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Daarom mijn idee om gewoon van dat "op dT sturen" af te stappen en zelf de flow (pump_duty) te regelen.
Dan stuur je tenminste op iets concreets zonder het aan de kaboutertjes over te laten.
Als je dan het vermogen stuurt met een 0-10V signaal op de uitbreidingsprint dan ben je net zo machtig als de kabouters en kunnen zij zich bezighouden met defrosts, bevriezings- en verbrandingsgevaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Ik moet bij die "gevechten"met de pana kabouters altijd denken aan

Afbeeldingslocatie: https://jameystegmaier.com/wp-content/uploads/2012/05/pinky_brain.jpg

Een niet defrost/stooklijn/kabouters vraagje. weet iemand wat er gebeurd als je de solar sensor gebruikt?

ik zou het graag gebruiken om de pana een handig moment te laten kiezen om SWW te maken, maar of dat ook echt kan ben ik nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Van die uitbreidingsprint zie ik eigenlijk alleen in de startpost een link naar een PDF die in tig talen 1 pagina met informatie heeft. Een google hielp me ook niet zo eenvoudig aan meer info.
Waar zou meer te vinden zijn over deze print, zoals dus 2-zone gebruikm, of de net genoemde solar optie of vermogen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:07:
[...]

Voor mijn afgifte beneden zou een vaste/minimum flow van 15 handig zijn: Eén van de groepen is groter dan de andere en die heeft meer flow nodig. Die staat al helemaal open maar bij een flow van 10 l/m krijgt die toch ongeveer evenveel als de andere en is Tr daar stuk(je) lager. De flow vastzetten op minimum van 15 wil ik wel eens proberen. En dat dT vrij. Welke waarde moet ik dan voor flow invoeren? Zijn van die rare hexadecimale waarden dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Voor mijn afgifte beneden zou een vaste/minimum flow van 15 handig zijn: Eén van de groepen is groter dan de andere en die heeft meer flow nodig. Die staat al helemaal open maar bij een flow van 10 l/m krijgt die toch ongeveer evenveel als de andere en is Tr daar stuk(je) lager. De flow vastzetten op minimum van 15 wil ik wel eens proberen. En dat dT vrij. Welke waarde moet ik dan voor flow invoeren? Zijn van die rare hexadecimale waarden dacht ik?
Hier is 96 oftewel 0x60 ongeveer 15 liter per minuut.
Ik weet niet zeker of daar nog verschil in zit tussen een j7 of j5.

edit: overigens wijzig ik die via Home assistant en Heshamon. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 16-02-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Hier is 96 oftewel 0x60 ongeveer 15 liter per minuut.
Ik weet niet zeker of daar nog verschil in zit tussen een j7 of j5.

edit: overigens wijzig ik die via Home assistant en Heshamon. O-)
Hier heb ik een heishamon met domoticz. Hoe heet die parameter? Ik zie hem er niet zo snel tussen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

De flow is afhankelijk van de weerstand van je afgiftesysteem. Met het servicemenu (Installer setup > Service setup) kun je hexadecimale waarden instellen en dan de flow aflezen.

Let op dat je dT niet te laag wordt of je flow te hoog. Je zit al op je minimum vermogen.

Waarschijnlijk verhogen de kabouters je flow als je de andere groepen verder knijpt.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-02-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
vandermark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Hier heb ik een heishamon met domoticz. Hoe heet die parameter? Ik zie hem er niet zo snel tussen staan?
Ik stel hem in via mqtt commands/SetMaxPumpDuty
De huidige ingestelde max lees ik uit via main/Max_Pump_Duty
Er was echter wel een update van heishamon hierover: https://github.com/Egyras/HeishaMon/issues/207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:17:

Een niet defrost/stooklijn/kabouters vraagje. weet iemand wat er gebeurd als je de solar sensor gebruikt?

ik zou het graag gebruiken om de pana een handig moment te laten kiezen om SWW te maken, maar of dat ook echt kan ben ik nog niet helemaal uit.
In de Design Manual staan 55 treffers bij zoeken op Solar. Ook een voorbeeld (7) van een bivalent systeem waar de zonnecollector het (mede) opwarmen van de sww tank voor z'n rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Als je flow i(Tr) in die ene groep te laag is, kun je de andere groepen iets knijpen. Dat heb ik ook gedaan Tot ze allemaal dezelfde Tr hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:25:
[...]

In de Design Manual staan 55 treffers bij zoeken op Solar. Ook een voorbeeld (7) van een bivalent systeem waar de zonnecollector het (mede) opwarmen van de sww tank voor z'n rekening neemt.
Oja de zoek functie :F

Met doorbladeren kwam ik vooral collectoren (zonneboiler) tegen en niet de combi met PV
ik heb ooit gelezen dat je de sensor onder een pv paneel kan plakken, maar wat je er vervolgens mee kan doen is mij dus nog onduidelijk

Het alternatief is denk ik de 0-10v ingang daar is ook wel wat leuks mee te verzinnen. :+

Ik ga even in de hoek staan en mij diep schamen en daarna nog eens rustig met behulp van de zoekfunctie kijken B)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-02-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Als je flow i(Tr) in die ene groep te laag is, kun je de andere groepen iets knijpen. Dat heb ik ook gedaan Tot ze allemaal dezelfde Tr hebben.
Ja, dat heb ik gedaan maar bij flow 10l/m werkt dat onvoldoende. Flow is minimaal 15 l/m nodig om tot goede flowverdeling te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
vandermark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:20:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan maar bij flow 10l/m werkt dat onvoldoende. Flow is minimaal 15 l/m nodig om tot goede flowverdeling te komen.
De setting van een vaste 'Max duty' bij de J serie is echt wel super als je de boel waterzijdig in balans wilt hebben bij alle vermogens. Hier zie ik grote verschillen in de relatieve afgifte van de verdiepingen tussen 10 en 15 liter/minuut. Vast kunnen zetten betekend eenmaal goed afstellen en dan altijd de juiste balans tussen de verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
twain4me schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Oja de zoek functie :F

Met doorbladeren kwam ik vooral collectoren (zonneboiler) tegen en niet de combi met PV
ik heb ooit gelezen dat je de sensor onder een pv paneel kan plakken, maar wat je er vervolgens mee kan doen is mij dus nog onduidelijk

Het alternatief is denk ik de 0-10v ingang daar is ook wel wat leuks mee te verzinnen. :+

Ik ga even in de hoek staan en mij diep schamen en daarna nog eens rustig met behulp van de zoekfunctie kijken B)
Kan je niet net als @Ep Woody zelf de klep omzetten met een relais wanneer dat je uitkomt en dan in CV modus het naar de gewenste temperatuur brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Heronimo schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:09:
[...]

De setting van een vaste 'Max duty' bij de J serie is echt wel super als je de boel waterzijdig in balans wilt hebben bij alle vermogens. Hier zie ik grote verschillen in de relatieve afgifte van de verdiepingen tussen 10 en 15 liter/minuut. Vast kunnen zetten betekend eenmaal goed afstellen en dan altijd de juiste balans tussen de verdiepingen.
Dan snap ik die nog onvoldoende. Als ik dus ipv sturen op dT --> max duty kies en die op 15 l/m zet. Dan gaat de Pana sturen op 15 l/m?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
vandermark schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Dan snap ik die nog onvoldoende. Als ik dus ipv sturen op dT --> max duty kies en die op 15 l/m zet. Dan gaat de Pana sturen op 15 l/m?
Dan gaat de pomp altijd draaien op de ingestelde max duty. De daarbij horende flow is afhankelijk van hoeveel groepen/radiatoren er open staan. Meer weerstand betekend minder flow bij dezelfde arbeid (duty) van de pomp. Maar als je dus altijd hetzelfde even ver open hebt staan qua groepen/radiatoren zal je dus altijd dezelfde flow krijgen met deze setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
Heronimo schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Dan gaat de pomp altijd draaien op de ingestelde max duty. De daarbij horende flow is afhankelijk van hoeveel groepen/radiatoren er open staan. Meer weerstand betekend minder flow bij dezelfde arbeid (duty) van de pomp. Maar als je dus altijd hetzelfde even ver open hebt staan qua groepen/radiatoren zal je dus altijd dezelfde flow krijgen met deze setting.
Net als de oudere f en g modellen dus, gewoon 5 standen om te kiezen en klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:17:
[...]

Net als de oudere f en g modellen dus, gewoon 5 standen om te kiezen en klaar.
Bijna ja, maar in dit geval dus wat meer standen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Ik merk bij een bepaalde ingestelde (max_)duty weinig verschil in flow als ik meer/minder opendraai.
Op zich heb je helemaal gelijk, al is hier de flow aardig constant bij een bepaalde (max_)duty.
Daarom stelde ik dat het bij @vandermark waarschijnlijk wel aardig zal uitkomen bij de voorgestelde waarde. En anders dus gewoon via je automation een beetje omhoog of omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Heronimo schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:20:
[...]

Bijna ja, maar in dit geval dus wat meer standen :P
Ik kwam er gisteren niet helemaal uit in omzetten dT --> max duty pump flow.

1e wat ik deed was omzetten dT --> pumpflow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDg0l-F5-3EykRM-YrkhGphtpqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF684gecvJUVxtYOSUNrYpzy.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna via installer menu om die max duty in te stellen. Daar vond ik het verwarrend. Moet ik daar tijdens instellen rechts 'Operation' op 'On' zetten zodat de pomp daadwerkelijk gaat pompen en ik links kan zien welke flow dan wordt behaald? Als ik dan wil opslaan. Rechts weer 'Operation' op 'Off' zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoSYBQ5KH_A1BWs7xR8ecPw-la0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNCx7fzvkN9qOXpDVF8CsLlS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@vandermark, de eerste instelling is om te bepalen op welke pompsnelheid de warmtepomp in bedrijf mag draaien. Dus altijd op maximale snelheid of afhankelijk van de deltaT regelen.

De tweede instelling is om de maximale pompsnelheid te bepalen, ongeacht welke instelling hierboven gekozen is. Hij gaat in normaal bedrijf niet hoger dan de instelling zoals die hierboven is bepaald. Om te controleren of de instelling voldoende flow geeft, kun je de pomp aanzetten waarna je ziet welke flow er gehaald wordt. Zorg dat je ruim boven de 7 zit, anders krijg je flow storingen (voor de H serie 5 kW, de andere minimale waarden weet ik zo niet precies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ep Woody schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:58:
@vandermark, de eerste instelling is om te bepalen op welke pompsnelheid de warmtepomp in bedrijf mag draaien. Dus altijd op maximale snelheid of afhankelijk van de deltaT regelen.

De tweede instelling is om de maximale pompsnelheid te bepalen, ongeacht welke instelling hierboven gekozen is. Hij gaat in normaal bedrijf niet hoger dan de instelling zoals die hierboven is bepaald. Om te controleren of de instelling voldoende flow geeft, kun je de pomp aanzetten waarna je ziet welke flow er gehaald wordt. Zorg dat je ruim boven de 7 zit, anders krijg je flow storingen (voor de H serie 5 kW, de andere minimale waarden weet ik zo niet precies)
Tx, gelukt.
Heb hem nu op '0x86' staan wat overeenkomt met 15,1 l/m.
Dat is genoeg om waterzijdig goed in te kunnen regelen met de ene woonkamer groep die stuk groter is dan de andere groepen. Nu even wachten tot de Pana weer aangaat :)

Edit: Ik heb vanuit bouw een vloerverwarmings inregel overzicht gekregen met flow per groep (kolom 'Bouw'). Dit heb ik vertaald naar doel flow per groep (geel gearceerd) op basis van de ingestelde max flow van de Pana. Uiteraard rekening houdend met groepen die uit staan ('0' in kolom 'Aan').

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ1w-VpA5b_-inXeUplvGD-dLec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntVCSZcb8pDTLwdA36IrdYYr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dit maar eens proberen te bereiken en na poosje Tr per groep meten om te kijken of dit beetje klopt.

Had ik eigenlijk wel dik week geleden moeten doen :|

[ Voor 29% gewijzigd door vandermark op 17-02-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:12:
[...]

....

Ik ga dit maar eens proberen te bereiken en na poosje Tr per groep meten om te kijken of dit beetje klopt.

Had ik eigenlijk wel dik week geleden moeten doen :|
Of wat beetje klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Als de WP poosje loopt met deze 'optimale' waterzijdige regeling zou de Tr per groep ongeveer gelijk moeten zijn. Dat wil ik checken met IR thermometer nadat de WP paar uur heeft gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:00:
[...]

Als de WP poosje loopt met deze 'optimale' waterzijdige regeling zou de Tr per groep ongeveer gelijk moeten zijn. Dat wil ik checken met IR thermometer nadat de WP paar uur heeft gedraaid.
Voel je nu veel verschil in de vloer temp? Zo heb je de afgelopen week toch ook gevoeld of de temp van je groepen een beetje klopten. Of loop je nooit op blote voeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:38:
[...]

Voel je nu veel verschil in de vloer temp? Zo heb je de afgelopen week toch ook gevoeld of de temp van je groepen een beetje klopten. Of loop je nooit op blote voeten?
Nee, eigenlijk altijd met sloffen :)

Maar heb al wel met IR thermometer de vloer gemeten en de grote groep is altijd wat kouder dan de rest van de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Nee, eigenlijk altijd met sloffen :)

Maar heb al wel met IR thermometer de vloer gemeten en de grote groep is altijd wat kouder dan de rest van de BG.
Dan denk ik toch dat je die andere groepen verder moet knijpen. Wanneer je de pomp meer kracht of flow geeft verdeelt hij dit gewoon over de groepen en dus krijgen ze allemaal naar verhouding meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Bij mij is de BG in 4 groepen verdeeld, bij jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Heb je behalve dat papiertje dat je liet zien geen verdeling van de groepen gekregen met de lengte van iedere groep erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Zou bij het legplan moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Niet goed gekeken, je woonkamer heeft 5 groepen, en die moeten inderdaad allemaal dezelfde Tr krijgen door te knijpen en bij allemaal de flow te regelen met de debiet meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KaDoos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:29:
Niet goed gekeken, je woonkamer heeft 5 groepen, en die moeten inderdaad allemaal dezelfde Tr krijgen door te knijpen en bij allemaal de flow te regelen met de debiet meters.
Nou, moeten... Hier ligt 1 groep door de (open) keuken waar het helemaal niet erg is dat die iets minder warm wordt. Dat is in de praktijk ook zo want die groep ligt het verste weg en heeft daardoor wat "overtollige lengte".
Oja, en een andere groep gaat naar de hal, waar het zelfs ongewenst is om zoveel warmte te produceren.
Ik zie daarvan niet waarom dat zou moeten, uiteindelijk komt het via 1 leiding weer terug naar de WP en is de Tr van het geheel wat de WP ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Ik vroeg mij af of er al mensen zijn met een beluchter/onderdrukbeveiliging op hun SWW vat (tegen imploderen)

en zo ja heeft iemand er een leuke foto van, ik wilde dat mogelijk gaan toevoegen aan de TS

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 17-02-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
sjimmie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Nou, moeten... Hier ligt 1 groep door de (open) keuken waar het helemaal niet erg is dat die iets minder warm wordt. Dat is in de praktijk ook zo want die groep ligt het verste weg en heeft daardoor wat "overtollige lengte".
Oja, en een andere groep gaat naar de hal, waar het zelfs ongewenst is om zoveel warmte te produceren.
Ik zie daarvan niet waarom dat zou moeten, uiteindelijk komt het via 1 leiding weer terug naar de WP en is de Tr van het geheel wat de WP ziet.
Inderdaad maar dat zijn verschillende ruimtes. In 1 ruimte kun je ook verschillende temperaturen willen, bv de groep voor het raam een iets hogere temperatuur.
Pagina: 1 ... 9 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.