De basiskennis over warmtepompen en vloerverwarming is, dat je geduld moet hebben. Dat je af moet van het idee dat je ze kunt programmeren dat het in alle 24 hoeken van het huis precies op het moment dat het je uitkomt de temperatuur is die je uitkomt. Dat het bij de allersimpelste oplossing bij een perfect geïsoleerd nieuwbouwhuis van 2021 heel zuinig stoken en heel comfortabel is als de temperatuurverschillen klein zijn en de ruimtetemperaturen aangepast aan het gebruik van die ruimte.twain4me schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:04:
[...]
Nope ik vertel vanaf het begin al dat ik een buffer zou neerzetten, maar dat dit niet noodzakelijk is. iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur ik vertel ook netjes waarom, weinig mis mee.
Het is ook de reden dat ik hem de basis probeer eigen te maken zodat hij zelf kan kiezen, blind op iemand anders afgaan heeft hij al een keer gedaan.
Edit: En ja ik heb alleen vvw
Als installateur/ontwerper maak je je er dan makkelijk vanaf met een groot buffervat en zoneventielen en pompen en huisautomatisering maar je brengt de bewoner in de verleiding aan alle 48 knoppen te gaan draaien totdat niks het meer doet, de ontwerper een andere baan heeft, de installateur op de wintersport is en tekeningen en instellingen onvindbaar.