Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.196 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
KaDoos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:15:
[...]

Inderdaad maar dat zijn verschillende ruimtes. In 1 ruimte kun je ook verschillende temperaturen willen, bv de groep voor het raam een iets hogere temperatuur.
Bij mij hebben de groepen bij het raam al leidingen dichter op elkaar in de 30cm voor het raam. Dus Tr kan daar hetzelfde blijven.
sjimmie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:40:
[...]

Nou, moeten... Hier ligt 1 groep door de (open) keuken waar het helemaal niet erg is dat die iets minder warm wordt. Dat is in de praktijk ook zo want die groep ligt het verste weg en heeft daardoor wat "overtollige lengte".
Oja, en een andere groep gaat naar de hal, waar het zelfs ongewenst is om zoveel warmte te produceren.
Ik zie daarvan niet waarom dat zou moeten, uiteindelijk komt het via 1 leiding weer terug naar de WP en is de Tr van het geheel wat de WP ziet.
Qua comfort maakt het ook niet zoveel uit. Voor rendement is het wel handig als de dT over elke groep ongeveer gelijk is. Met vloerverwarming heb je niet voor niets zo'n heerlijk grote afgifte qua opervlak. Dan is streven naar evenredige verdeling van de afgifte wel zinvol.

Hal ben ik met je eens, is ook andere ruimte. Die knijp ik ook wat meer.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
(overbodig)

[ Voor 97% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-02-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Hier is een aardig gereedschap voor de berekening van de afgifte van vloerverwarming:

https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Je kunt hier snel een indruk krijgen van de invloed van dT op de afgifte.

Als je gebruik maakt van P=70*flow*dT, met

P=vermogen in watt
flow=debiet in Liter/min
dT=temp verschil in °C

kun je ook uitrekenen welke flow je nodig hebt om dit temperatuurverschil en dus Tr te krijgen voor een gegeven oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:17:
Hier is een aardig gereedschap voor de berekening van de afgifte van vloerverwarming:

https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Je kunt hier snel een indruk krijgen van de invloed van dT op de afgifte.

Als je gebruik maakt van P=70*flow*dT, met

P=vermogen in watt
flow=debiet in Liter/min
dT=temp verschil in °C

kun je ook uitrekenen welke flow je nodig hebt om dit temperatuurverschil en dus Tr te krijgen voor een gegeven oppervlakte.
Ja die ken ik.
Maar wat ik daar mee moet doen? dT en flow zijn twee elkaar beinvloedende constanten. Als ik met dezelfde Input vanuit de Pana de flow verdubbel zal dT halveren omdat water er 2 keer zo snel 'langs' gaat toch? Ik focus me nu vooral op goed waterzijdig inregelen. Ik heb net de flowmeters vrij nauwkeurig zo kunnen instellen conform eerder gepost overzicht. Ik ga er dan nu vanuit dat de Pana met deze flow alles zo aanstuurt dat de goede dT wordt bereikt.

In deze dagen ben ik ook blij met slowstart script. Het duurt na 10 uur uit staan wel circa 2 uur totdat Ta26 is bereikt maar de Pana snort dan 2 uur lang rustig op 25Hz in stapjes naar van Ta19/20 --> Ta25. Daardoor heb ik langere runs en langzaam warmer wordende vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Ja die ken ik.
Maar wat ik daar mee moet doen? dT en flow zijn twee elkaar beinvloedende constanten. Als ik met dezelfde Input vanuit de Pana de flow verdubbel zal dT halveren omdat water er 2 keer zo snel 'langs' gaat toch? Ik focus me nu vooral op goed waterzijdig inregelen. Ik heb net de flowmeters vrij nauwkeurig zo kunnen instellen conform eerder gepost overzicht. Ik ga er dan nu vanuit dat de Pana met deze flow alles zo aanstuurt dat de goede dT wordt bereikt.

In deze dagen ben ik ook blij met slowstart script. Het duurt na 10 uur uit staan wel circa 2 uur totdat Ta26 is bereikt maar de Pana snort dan 2 uur lang rustig op 25Hz in stapjes naar van Ta19/20 --> Ta25. Daardoor heb ik langere runs en langzaam warmer wordende vloer.
Ik heb het over dT en flow per groep. Als het vermogen gelijk blijft halveert dT bij verdubbeling van de flow. Maar als je de flow van een groep verhoogt zullen afgegeven vermogen omhoog en dT omlaag gaan.

Kennelijk wil je de door de installateur ingestelde flows wijzigen om ze aan te passen aan de warmtepomp met andere Ta en Tr. én het vermogen van één groep wijzigen. Ik weet niet of dat gaat door flows gewoon met 1,5 te vermenigvuldigen. Je moet niks, maar je zou de te lange groep kunnen doorrekenen in oude en nieuwe situatie. Dan zie je ook waar je aan moet draaien. Ik ben benieuwd of dan de Tr's gelijk zijn.

• vandermark
FransvWoerkom schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:47:
[...]

Ik heb het over dT en flow per groep. Als het vermogen gelijk blijft halveert dT bij verdubbeling van de flow. Maar als je de flow van een groep verhoogt zullen afgegeven vermogen omhoog en dT omlaag gaan.

Kennelijk wil je de door de installateur ingestelde flows wijzigen om ze aan te passen aan de warmtepomp met andere Ta en Tr. én het vermogen van één groep wijzigen. Ik weet niet of dat gaat door flows gewoon met 1,5 te vermenigvuldigen. Je moet niks, maar je zou de te lange groep kunnen doorrekenen in oude en nieuwe situatie. Dan zie je ook waar je aan moet draaien. Ik ben benieuwd of dan de Tr's gelijk zijn.
Ik wil flows niet zozeer wijzigen. Dit zijn de overwegingen/redeneringen die ik maakte:
* De flowverdelingen per groep vanuit installateur zie ik als optimale flowverdeling per groep zodat de DeltaT per groep zoveel mogelijk gelijk blijft. Ik denk dus dat voor waterzijdig inregelen de verhouding die installateur aangaf gelijk kan blijven, ook al heb ik nu andere Ta en Tr.
* Ook voor de WP is een gelijke dT per groep een goed streven.

Ik wil dus niet zozeer het vermogen van één groep wijzigen. Enkel streven naar gelijke dT (en dus Tr) per groep in de woonkamer die uit 5 groepen bestaat.

Vraag is dus inderdaad of de flowverdeling/verhouding tussen groepen vanuit installateur ook het beste is voor de huidige situatie met WP en hogere flow en lagere Ta en dT. Ik zie geen reden waarom de verhouding daardoor zou wijzigen, maar leer graag bij.

• FransvWoerkom
vandermark schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:26:
[...]

Ik wil flows niet zozeer wijzigen. Dit zijn de overwegingen/redeneringen die ik maakte:
* De flowverdelingen per groep vanuit installateur zie ik als optimale flowverdeling per groep zodat de DeltaT per groep zoveel mogelijk gelijk blijft. Ik denk dus dat voor waterzijdig inregelen de verhouding die installateur aangaf gelijk kan blijven, ook al heb ik nu andere Ta en Tr.
* Ook voor de WP is een gelijke dT per groep een goed streven.

Ik wil dus niet zozeer het vermogen van één groep wijzigen. Enkel streven naar gelijke dT (en dus Tr) per groep in de woonkamer die uit 5 groepen bestaat.

Vraag is dus inderdaad of de flowverdeling/verhouding tussen groepen vanuit installateur ook het beste is voor de huidige situatie met WP en hogere flow en lagere Ta en dT. Ik zie geen reden waarom de verhouding daardoor zou wijzigen, maar leer graag bij.
Ik heb wat zitten spelen met papieren groepen van verschillende grootte op één verdeler. Bij gelijke kamer- , aanvoer- en retourtemperatuur en hoh afstand en buisdikte is het vermogen per m2 gelijk. Maar per groep moet je die gelijke retourtemperatuur nog wel instellen met de flow. De flows verhouden zich net als de vierkante meters. Dus als de installateurs indertijd de flows goed hebben ingesteld, moeten de dT's ook gelijk zijn als je de flows met 1,5 vermenigvuldigt.

Maar ik dacht dat je begon met het verhogen van de totale flow omdat één groep in de woonkamer te koud was en je daar de flow niet meer kon verhogen. Dat zou betekenen dat de verhouding al niet goed was en dat je dus toch de andere groepen moet knijpen en genoegen moet nemen met een iets hogere dT.

Ik kijk nu wel iets anders aan tegen de 2e hoofdwet van Dylantje: Tr's moeten gelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Maar ik dacht dat je begon met het verhogen van de totale flow omdat één groep in de woonkamer te koud was en je daar de flow niet meer kon verhogen. Dat zou betekenen dat de verhouding al niet goed was en dat je dus toch de andere groepen moet knijpen en genoegen moet nemen met een iets hogere dT.

Ik kijk nu wel iets anders aan tegen de 2e hoofdwet van Dylantje: Tr's moeten gelijk zijn.
Klopt, de grote groep kreeg te weinig flow wanneer de Pana in stationair draaien op 10l/m draaide. Bij starten begon de Pana op 18l/m en dat zakte af naar 10l/m. Met 10 l/m kreeg ik de flow niet goed verdeeld. Daarom de overstap van sturen op dT --> vaste flow. Met vaste flow van 15l/m lukt het wel om de 8 groepen in totaal (6 beneden, 2 boven) goed te verdelen.

Ik heb vandaag de Tr gemeten na paar uur draaien en dat zag er goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
FransvWoerkom schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Eindelijk iemand die ook snapt dat die hoofdwet maar in een hele specifieke uitzondering klopt en daarom dus eigenlijk onzin is!

Het gaat om de afgifte in verhouding tot de warmtevraag per ruimte. In een perfecte situatie zijn alle afgevers perfect afgestemd op hun warmtevraag, maar in de praktijk (en zeker na veranderingen/verbouwingen) zal dat niet het geval zijn. Natuurlijk is het een goede basis om de afgifte in te regelen door te beginnen met de gemiddelde temperatuur ((Ta+Tr)/2) over alle radiatoren gelijk te krijgen, maar vervolgens zul je moeten corrigeren voor te veel/weinig afgifte op bepaalde plekken.

Wat alleen helemaal bijzonder is is de uitleg waarom de Tr's gelijk zouden moeten zijn:
De warmtepomp gaat rustiger en mooier lopen.

Dat is in de basis onzin, want het water dat de warmtepomp terugkrijgt is de mix van alle retouren die bij elkaar gevoegd worden. Zie het als de douche: Als dat water niet mixt heb je steeds warmer/kouder/warmer/kouder water in plaats van een comfortabele/constante warmte.

De reden waarom dit soms wel zo kan lijken is als je naregeling op je systeem hebt, lees thermostaatkranen. Die kunnen ervoor zorgen dat er delen van het systeem uitgeschakeld worden, door radiatoren uit te zetten omdat de kamer te warm is. Als de afgifte van de radiatoren niet goed in balans zijn zal dat eerder gebeuren en zal de warmtepomp onrustiger gaan lopen, door de wisselende afgifte.

De tweede hoofdwet zou dus eigenlijk moeten zijn: De afgifte moet in overeenstemming zijn met de warmtevraag.
Dat kun je doen door te beginnen met Waterzijdig inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik zit te "spelen" met Silent mode en COP enzo.
Wat ik had gedacht, en vaker "hoor" is dat Silent minder goed is voor je COP.

Wat mij nu opvalt, bv tijdens een SWW run:
Silent 3: 36Hz, COP 3.7, opgenomen vermogen 1350W
Silent OFF, 48Hz, COP 3.7, opgenomen vermogen 1950W

Dus zonder Silent mode gaat hij uiteraard harder draaien op een hoger vermogen waardoor hij ook sneller klaar is, maar door dezelfde COP zal het qua totale stroomverbruik uiteindelijk precies niks gaan uitmaken.
Dus voordeel van Silent3 is minder herrie, nadeel van Silent3 is langer draaien. Maar Silent of niet maakt in COP en dus verbruik niks uit.

Soortgelijk viel me al op dat bij Silent3 de startpieken wel worden gedempt maar als hij eenmaal lekker prutttelt maakt de Silent mode helemaal niks meer uit. Dat merkte ik met name in de koude dagen, waar hij dan uiteindelijk tussen 20-30Hz draaide ongeacht de Silent mode. En ook toen zag ik bij wisselen van Silent mode geen verschil (niet in COP, vermogen, Hz, of wat dan ook)

EDIT: Sterker nog, in detail LIJKT de COP zelfs iets van 0.1 te verbeteren als ik van Silent0 naar 3 ga.
Of dat werkelijk zo is laat ik maar even met rust, het is een heel klein verschil wat ook in de afrondingen kan zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 20-02-2021 17:38 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
sjimmie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:35:
Ik zit te "spelen" met Silent mode en COP enzo.
Wat ik had gedacht, en vaker "hoor" is dat Silent minder goed is voor je COP.

Wat mij nu opvalt, bv tijdens een SWW run:
Silent 3: 36Hz, COP 3.7, opgenomen vermogen 1350W
Silent OFF, 48Hz, COP 3.7, opgenomen vermogen 1950W

Dus zonder Silent mode gaat hij uiteraard harder draaien op een hoger vermogen waardoor hij ook sneller klaar is, maar door dezelfde COP zal het qua totale stroomverbruik uiteindelijk precies niks gaan uitmaken.
Dus voordeel van Silent3 is minder herrie, nadeel van Silent3 is langer draaien. Maar Silent of niet maakt in COP en dus verbruik niks uit.

Soortgelijk viel me al op dat bij Silent3 de startpieken wel worden gedempt maar als hij eenmaal lekker prutttelt maakt de Silent mode helemaal niks meer uit. Dat merkte ik met name in de koude dagen, waar hij dan uiteindelijk tussen 20-30Hz draaide ongeacht de Silent mode. En ook toen zag ik bij wisselen van Silent mode geen verschil (niet in COP, vermogen, Hz, of wat dan ook)

EDIT: Sterker nog, in detail LIJKT de COP zelfs iets van 0.1 te verbeteren als ik van Silent0 naar 3 ga.
Of dat werkelijk zo is laat ik maar even met rust, het is een heel klein verschil wat ook in de afrondingen kan zitten.
Met het voorjaar kom ik sowieso niet meer boven de 50Hz, dus heeft silent geen functie meer.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik had mijn 5H eigenlijk constant op silent3 staan maar toen er veel defrosts waren op silent nul gezet.
Resultaat: een veel hogere snelheid van de ventilator en minder defrosts of beter gezegd toen ruim meer tijd tussen 2 defrosts tov daarvoor. Dus ik ga voortaan bij temperaturen rond 0 weer naar silent 0. (voor wat het waard is)

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De 7 KW WP in mijn in aanbouw zijnde woning stond de laaste weken in Timer mode op 17/ 18 graden, vandaag was in de huiskamer dankzij de zon instraling al 20 graden en tot mijn verbazing was de WP nog stééds zachtjes aan het draaien met 1 KW opgenomen vermogen en COP van 5.8
Dus heb gelijk alles uitgeschakeld en de onlangs gekochte Emos thermostaat geplaatst en op CN4 aangesloten.
Ingesteld op 18 graden wordt de WP volgens de remote nu echt op die temperatuur uitgeschakeld i.p.v. wat die Japanse computer zelf denkt wat goed is.
Ook heb ik de Back-up heater met de speciale 3 toetsen code uitgeschakeld.

Ik vermoed dat de ontwerp filosofie van de Panasonic WP een zo comfortabel mogelijke, betrouwbare werkende WP is en niet -wat wij hier zo graag willen- een zo zuinig mogelijke WP.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
frisianstar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:01:
De 7 KW WP in mijn in aanbouw zijnde woning stond de laaste weken in Timer mode op 17/ 18 graden, vandaag was in de huiskamer dankzij de zon instraling al 20 graden en tot mijn verbazing was de WP nog stééds zachtjes aan het draaien met 1 KW opgenomen vermogen en COP van 5.8
Dus heb gelijk alles uitgeschakeld en de onlangs gekochte Emos thermostaat geplaatst en op CN4 aangesloten.
Ingesteld op 18 graden wordt de WP volgens de remote nu echt op die temperatuur uitgeschakeld i.p.v. wat die Japanse computer zelf denkt wat goed is.

Ik vermoed dat de ontwerp filosofie van de Panasonic WP een zo comfortabel mogelijke, betrouwbare werkende WP is en niet -wat wij hier zo graag willen- een zo zuinig mogelijke WP.
Ben bang dat hij dan ook geen defrost meer doet en geen beveiliging meer, het kan nog wel eens onder nul worden. Je had hem in het installatie menu uit moeten schakelen voor bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

De vraag is of die thermostaat-instelling in timer-mode nog steeds ingesteld stond. Mijn ervaring met het servicemenu is dat instellingen die met temperatuur te maken hebben dan vergeten zijn. Het setpoint staat dan op 20°. Ik zette gisteravond mijn thermostaat in de afstandsbediening op 17° en vanmorgen was het al weer 18° en had de wp nog niet gelopen. Dat deed hij pas vanavond weer toen ik de thermostaat op 19° zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
FransvWoerkom schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:05:
[...]

De vraag is of die thermostaat-instelling in timer-mode nog steeds ingesteld stond. Mijn ervaring met het servicemenu is dat instellingen die met temperatuur te maken hebben dan vergeten zijn. Het setpoint staat dan op 20°. Ik zette gisteravond mijn thermostaat in de afstandsbediening op 17° en vanmorgen was het al weer 18° en had de wp nog niet gelopen. Dat deed hij pas vanavond weer toen ik de thermostaat op 19° zette.
Die uitschakeling van de BH had ik gisteren al gedaan, vervolgens moest ik de week timer geheel opnieuw instellen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
frisianstar schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:11:
Die uitschakeling van de BH had ik gisteren al gedaan, vervolgens moest ik de week timer geheel opnieuw instellen.
Klopt helaas, want:
Maw, als je dat speciale menu gebruikt worden wat dingen gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

Hmm, ergens heb ik iets niet goed staan denk ik

Tb Panasonic geeft 16 graden aan
Ta/Tr 27/28
Tgevraagd 27

flow 15l/min @ 20Hz @ 290Watt

in huis is het ruim 21,6 graden
ik begrijp niet helemaal waarom hij nu aan staat; daar de Tb 15 graden grens is bereikt...

TOP79 Heat_To_Cool_Temp 15 °C
TOP80 Cool_To_Heat_Temp 10 °C

De Curve staat insteld op -5@45 / +15 @ 28

ik bedenk me net :

Heating_Off_Outdoor_Temp 20

dus pas bij 20 graden gaat ie uit... hmzzzz oke

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:46:
Hmm, ergens heb ik iets niet goed staan denk ik

Tb Panasonic geeft 16 graden aan
Ta/Tr 27/28
Tgevraagd 27

flow 15l/min @ 20Hz @ 290Watt

in huis is het ruim 21,6 graden
ik begrijp niet helemaal waarom hij nu aan staat; daar de Tb 15 graden grens is bereikt...

TOP79 Heat_To_Cool_Temp 15 °C
TOP80 Cool_To_Heat_Temp 10 °C

De Curve staat insteld op -5@45 / +15 @ 28

ik bedenk me net :

Heating_Off_Outdoor_Temp 20

dus pas bij 20 graden gaat ie uit... hmzzzz oke
Dus ofwel je virtuele thermostaat doet het niet, ofwel die staat nog op wintertemperatuur 22° in plaats van zomertemperatuur 18°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Dus ofwel je virtuele thermostaat doet het niet, ofwel die staat nog op wintertemperatuur 22° in plaats van zomertemperatuur 18°.
goede gedachte ;-) maar ik draait eigenlik nog steeds volledig op WAR 8)7
de virtuele thermostaat gaf onverklaarbaar wat vreemde resultaten, in Domoticz zag ik correcte waardes echter dzVents events gaf 'oude' temperaturen terug en dus werkte de boel niet goed... dus toen maar uitgezet.

nog steeds niet uitgezocht wat het is |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ondertussen draait mijn warmtepomp Panasonic (een 9kW WH-SDC09H3E8). Hij draait als een naaimachientje. Eindelijk kan ik mijn drijfnatte vloer (foutje van de stukadoor) voorzichtig wat droogstoken. Allen bedankt voor jullie input. Bij deze nog wat (infrarood) foto's ter leering en vermaak :)

De warmtepomp voed 3 pomplozen vloerverwarmingsverdelers, hoofdleidingen in 32mm uponor uitgevoerd. Installatie voorzien van een extra Expansievat en Fernox Tf1 filter, verder een vrij KISS systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nss0EEoy7F2rtkFim-BRwjEgt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhZ1zqoZJIfVbCwDbstpY0GW.jpg?f=fotoalbum_large Binnenuit, hier nog niet koeltechnisch aangesloten, let niet op de zooi, work in progress

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i207ozg7O8e9mHznY63iQtfYtfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEBo2kJ6oHzDYjA6yUeK8FsR.jpg?f=fotoalbum_large Buitenunit op betonnen voet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBBvbJLgBJa4dvH9U1rPLb7Elsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TKi1iDngKWq2vA4WGR8btki.jpg?f=fotoalbum_large Buitenunit net in werking zonder beplating

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm4Whv6CpKBkYmsrOGYCNZhlOZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9Yya110CaizByJSZWzlmJUw.jpg?f=fotoalbum_large Vloerverwarming komt tot leven

• frisianstar
Ik heb ook een Flir superhandig voor de vloerverwarming wp, isolatie, gewoon alles wat warm is.
Wat ik ontdekte is dat de remote van mijn Panasonic Mono wp die in de woonkamer naast de thermostaat staat opgesteld aan de Linkerkant warm is, en dat is waarschijnlijk de reden waarom de remote een 1 á 2 graden hogere temperatuur aangeeft dan de kamerthermostaat, (19 vs 17.4 graden) en die laatste mat in een andere situatie nauwkeurig de t. aan t.o.v. van een Honeywell...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
frisianstar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:01:
Ik heb ook een Flir superhandig voor de vloerverwarming wp, isolatie, gewoon alles wat warm is.
Wat ik ontdekte is dat de remote van mijn Panasonic Mono wp die in de woonkamer naast de thermostaat staat opgesteld aan de Linkerkant warm is, en dat is waarschijnlijk de reden waarom de remote een 1 á 2 graden hogere temperatuur aangeeft dan de kamerthermostaat, (19 vs 17.4 graden) en die laatste mat in een andere situatie nauwkeurig de t. aan t.o.v. van een Honeywell...
De thermistor zit rechtsonder, achter het groene ledje, waar de ventilatiesleufjes zitten. Je kunt met het speciale menu ook deze sensor verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Vandaag -in mijn aanbouw zijnde woning- de COP historie van de afgelopen week bekeken... een paar dagen geleden was de COP op die dag 9 (negen) _/-\o_ ) overige dagen rond de 6-7
In januari was de waarde geregeld ruim/ ver onder de 2, maar de instellingen waren toen nog niet goed ingesteld.
De temperatuur is gecontroleerd door de remote week timer en een aparte thermostaat en ingesteld op 18 graden, Back-up heat is sinds een week ofzo volledig uitgeschakeld.

Hoe hoog kan de COP eigenlijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
frisianstar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:
Vandaag -in mijn aanbouw zijnde woning- de COP historie van de afgelopen week bekeken... een paar dagen geleden was de COP op die dag 9 (negen) _/-\o_ ) overige dagen rond de 6-7
In januari was de waarde geregeld ruim/ ver onder de 2, maar de instellingen waren toen nog niet goed ingesteld.
De temperatuur is gecontroleerd door de remote week timer en een aparte thermostaat en ingesteld op 18 graden, Back-up heat is sinds een week ofzo volledig uitgeschakeld.

Als je de getallen die de pana produceert bedoelt? Ik heb wel 25 gezien! De echte COP zal je moeten meten met daarvoor geschikte apparatuur. De enige benadering die enig hout snijdt is de door de pana gegeven opwekking over een wat langere periode, zeg een maand, delen door extern gemeten verbruik. De COP die je zo krijgt benadert de werkelijke COP. Dus vooral ook niet het door de pana gemeten verbruik nemen, klopt ook geen moer van. Zie over een weekje weer de getallen op het andere forum Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Denk dat je voor februari spekkoper bent met een beetje boven de 3?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:43:
[...]

Als je de getallen die de pana produceert bedoelt? Ik heb wel 25 gezien! De echte COP zal je moeten meten met daarvoor geschikte apparatuur. De enige benadering die enig hout snijdt is de door de pana gegeven opwekking over een wat langere periode, zeg een maand, delen door extern gemeten verbruik. De COP die je zo krijgt benadert de werkelijke COP. Dus vooral ook niet het door de pana gemeten verbruik nemen, klopt ook geen moer van. Zie over een weekje weer de getallen op het andere forum Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Denk dat je voor februari spekkoper bent met een beetje boven de 3?
Mijn ervaring tot nu toe met de getallen van de Panasonic zelf zijn wat positiever. Met name het elektriciteitsverbruik wijkt nauwelijks meer dan 5% af van dat met een kWh-meter gemeten. Hieronder over januari en februari afgelezen van de remote controller en van een Eastron SDM72D-M voor de voedingen van mijn 12H:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nBRPBfraXg-NBko0ICQqnV2SqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MCBFKVhgQNxZ8Tsr4pot76mJ.png?f=user_large

De grootste uitschieters (bij onderschatting door de pana) worden veroorzaakt door de externe verwarming van mijn warmwatervat. Die is 3-fase 4,5kW, via een relais aangestuurd door de warmtepomp. De pana meet niet het verbruik op voeding 2, maar maakt een schatting op basis van de activiteit. Voor de backup heater wordt 3kW in rekening gebracht en voor de externe verwarming van de sww tank ook. Bij de wekelijkse legionella-bestrijding van ongeveer een uur wordt zo een onderschatting van 1,5kWh gemaakt.

Bij het bepalen van de COP uit verbruik en warmteproductie zit waarschijnlijk de grootste fout bij de laatste. De warmteproductie wordt berekend uit delta T en het gemeten volumedebiet. In de laatste zit volgens de fabrikant een mogelijke fout van 2%. In delta T kun je door goed ijken de fout beperken tot 0,25° maar die telt natuurlijk het hardst bij vloerverwarming met kleine delta T.

Overigens kun je in de winter bij de ontdooi-operatie de hoogste COP zien. Als hij ijs van een paar graden onder nul verwarmt met warmte uit een vloer van 20°. Afgelopen maandag was bij een buitentemperatuur van 15° verwarmen van een vloer naar 25° ook geen kunst. Ik had toen met een buitentemperatuur van 14 en een radiatortemperatuur van 31 ook een COP van 7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
FransvWoerkom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe met de getallen van de Panasonic zelf zijn wat positiever. Met name het elektriciteitsverbruik wijkt nauwelijks meer dan 5% af van dat met een kWh-meter gemeten. Hieronder over januari en februari afgelezen van de remote controller en van een Eastron SDM72D-M voor de voedingen van mijn 12H:

[Afbeelding]

De grootste uitschieters (bij onderschatting door de pana) worden veroorzaakt door de externe verwarming van mijn warmwatervat. Die is 3-fase 4,5kW, via een relais aangestuurd door de warmtepomp. De pana meet niet het verbruik op voeding 2, maar maakt een schatting op basis van de activiteit. Voor de backup heater wordt 3kW in rekening gebracht en voor de externe verwarming van de sww tank ook. Bij de wekelijkse legionella-bestrijding van ongeveer een uur wordt zo een onderschatting van 1,5kWh gemaakt.

Bij het bepalen van de COP uit verbruik en warmteproductie zit waarschijnlijk de grootste fout bij de laatste. De warmteproductie wordt berekend uit delta T en het gemeten volumedebiet. In de laatste zit volgens de fabrikant een mogelijke fout van 2%. In delta T kun je door goed ijken de fout beperken tot 0,25° maar die telt natuurlijk het hardst bij vloerverwarming met kleine delta T.

Overigens kun je in de winter bij de ontdooi-operatie de hoogste COP zien. Als hij ijs van een paar graden onder nul verwarmt met warmte uit een vloer van 20°. Afgelopen maandag was bij een buitentemperatuur van 15° verwarmen van een vloer naar 25° ook geen kunst. Ik had toen met een buitentemperatuur van 14 en een radiatortemperatuur van 31 ook een COP van 7.
Dat is toch wel raar. Hier zie ik dat de Pana consequent in blokken van 200Watt telt en altijd afrondt naar beneden: 580-->400, 670-->600, 780-->600 etc. Omdat ik vrij veel in laag vermogen tussen de 500 en 600 watt draai is dat dus consequent 400W volgens de Pana. Ik kan dat niet rijmen met jouw waarnemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:20
frisianstar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 21:20:

Zoek maar op Internet met "Carnot-factor" of "Carnot proces":
theoretische! COPwarmtepomp = Thoog/(Thoog-Tlaag)
Let op! Temperaturen in Kelvin!
Praktisch - huidige warmtepompen: ongeveer de helft daarvan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:10
vandermark schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Dat is toch wel raar. Hier zie ik dat de Pana consequent in blokken van 200Watt telt en altijd afrondt naar beneden: 580-->400, 670-->600, 780-->600 etc. Omdat ik vrij veel in laag vermogen tussen de 500 en 600 watt draai is dat dus consequent 400W volgens de Pana. Ik kan dat niet rijmen met jouw waarnemingen.
Hier ervaar ik exact het zelfde.

Daardoor klopt het verbruik niet.

Volgens pana jan. 303 kwh domoticz 427 kwh
Feb 258 kwh domoticz 357 kwh

Als ik echt laag draai op 17hz en 8L/m geeft die soms actueel verbruik 0 8)7 is dan 178 watt in werklijkheid.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Het zijn hier dagverbruiken in kWh. Ik zie de afgelopen week met verbruiken onder de 10kWh per dag ook wel afwijkingen van 25%. Een resolutie van 0,2kW telt bij lagere vermogens natuurlijk harder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
FransvWoerkom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Het zijn hier dagverbruiken in kWh. Ik zie de afgelopen week met verbruiken onder de 10kWh per dag ook wel afwijkingen van 25%. Een resolutie van 0,2kW telt bij lagere vermogens natuurlijk harder aan.
Wat dacht je van dagverbruiken onder de 3?

Di gemeten 2,697 kWh, pana 1,75 kWh
Wo gemeten 2,861 kWh, pana 2,05 kWh
Do gemeten 2,726 kWh, pana 1,35 kWh

Dus ook per dag met nagenoeg gelijk verbruik nog enorme verschillen. Hier valt echt geen beschuit van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:13:
[...]

Wat dacht je van dagverbruiken onder de 3?

Di gemeten 2,697 kWh, pana 1,75 kWh
Wo gemeten 2,861 kWh, pana 2,05 kWh
Do gemeten 2,726 kWh, pana 1,35 kWh

Dus ook per dag met nagenoeg gelijk verbruik nog enorme verschillen. Hier valt echt geen beschuit van te maken.
Misschien wordt er echt met een resolutie van 0,2kW gemeten en middelt het uit bij groter vermogen. Ik zie zowel op de remote als in de service cloud vaak reeksen als 1,2-1,4-1,6-1,8-1,4... Over langere tijd middelt dat uit tot 1,5. Maar bij 0,35-0,38-0,32-0,37... middelt er niks uit en wordt het 0,2 of 0,4.

Jullie verbruiken gewoon te weinig ;) . Gelukkig zijn kWh meters niet duur. En aan het probleem van de resolutie van 1° in de meting van delta T voor het berekenen van de productie bij vloerverwarming is iets te doen met echte 18B20's of een Kamstrup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ha! Komende week de beschikking over een Flir C3 - mooi de kans om alle eens even goed te meten en inzichtelijk te maken.

Kijken of de sensoren goede waardes aangeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Ik heb toen henco 26 leidingen aangekocht.

Nu blijkt dat deze nog niet de "aanvoerleidingen zijn die ik nodig heb voor de warmtepomp."

Ik word gevraagd voor "geïsoleerde aanvoerleidingen aan te kopen voor de warmtepomp"

welk type leidingen/buizen zouden hiermee bedoelt worden voor een panasonic Tcap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Crazy- schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:31:
Ha! Komende week de beschikking over een Flir C3 - mooi de kans om alle eens even goed te meten en inzichtelijk te maken.

Kijken of de sensoren goede waardes aangeven ;)
Let op warmtestraling reflecterende oppervlakten/ materialen, je kan (je eigen) gereflecteerde warmte meten.
Bij kleine onderdelen de camera dicht op te meten oppervlak houden, zodat het te meten object mooi groot in beeld komt en de temperatuur nauwkeurig gemeten wordt.

Mijn Flir meet tot tot - 40 graden Celsius, maar de sensor is niet gekoeld, meet de Flir dan niet zijn eigen warmte?
(- 40? ja, richt maar eens op een zeer heldere nachtelijke sterrenhemel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:59:
Ik heb toen henco 26 leidingen aangekocht.

Nu blijkt dat deze nog niet de "aanvoerleidingen zijn die ik nodig heb voor de warmtepomp."

Ik word gevraagd voor "geïsoleerde aanvoerleidingen aan te kopen voor de warmtepomp"

welk type leidingen/buizen zouden hiermee bedoelt worden voor een panasonic Tcap ?
Om de 26mm buis schuif je gewoon buisisolatie. Dikte van 13mm is genoeg.

Zoek op buisisolatie of leidingisolatie.

In Nederland is de maat 28 x 13 populair. Die wordt geleverd in lengten van 1 en 2m

Merknamen zijn Armacell, Thermacell, Climaflex enz.

Zelfs in België is het te koop:

https://www.brico.be/nl/b...'-voor-buis-28-mm/6239241

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:20
FransvWoerkom schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:00:
[...]

En aan het probleem van de resolutie van 1° in de meting van delta T voor het berekenen van de productie bij vloerverwarming is iets te doen met echte 18B20's of een Kamstrup.
...iets te doen met "echte" 18B20's of een Kamstrup = appels? of peren? of eerder nog aardappelen of truffels lijkt mij, tenminste wat de prijs betreft. Hoe kan je 18B20's met een Kamstrup vergelijken?
De (digitale) resolutie van de (ongecalibreerde) 18B20 is maar 0,0625°C 8)7 ,
de geijkte en gematchte Pt500's van de Kamstrup worden met 0,01°C resolutie gelezen (y) .
(Verder meet een Kamstrup natuurlijk nog de flow O-) )

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dunklefaser schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:26:
[...]

...iets te doen met "echte" 18B20's of een Kamstrup = appels? of peren? of eerder nog aardappelen of truffels lijkt mij, tenminste wat de prijs betreft. Hoe kan je 18B20's met een Kamstrup vergelijken?
De (digitale) resolutie van de (ongecalibreerde) 18B20 is maar 0,0625°C 8)7 ,
de geijkte en gematchte Pt500's van de Kamstrup worden met 0,01°C resolutie gelezen (y) .
(Verder meet een Kamstrup natuurlijk nog de flow O-) )
Ik maak die vergelijking niet. Jij doet dat. En je beperkt je tot de temperatuur. Ook de nauwkeurigheid van de flowmeting is van belang. De fabrikant van de flowmeter van de pana claimt een onnauwkeurigheid van 2%, Kamstrup 2 tot 5%.

Voor de meesten hier is van belang dat ze voor geringe kosten met hun Heishamon en twee 18B20's een hogere nauwkeurigheid kunnen bereiken dan met de thermistors van Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 16:24
Sinds vorige week ook eigenaar van een Panasonic warmtepomp (WH-ADC0309J3E5) welke outdoor unit erbij weet ik nog niet, die staat op een onbereikbare plaats op het dak.

De Heishamon ligt al klaar om te installeren en ik heb ook nog wel wat temperatuursensoren liggen om er aan te hangen, maar wat kan ik het beste meten? En kan ik een verbruiksmeter in het monoblock ding plaatsen, of moet die ergens in de buiten unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Jesse- schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:12:
Sinds vorige week ook eigenaar van een Panasonic warmtepomp (WH-ADC0309J3E5) welke outdoor unit erbij weet ik nog niet, die staat op een onbereikbare plaats op het dak.

De Heishamon ligt al klaar om te installeren en ik heb ook nog wel wat temperatuursensoren liggen om er aan te hangen, maar wat kan ik het beste meten? En kan ik een verbruiksmeter in het monoblock ding plaatsen, of moet die ergens in de buiten unit?
Zie mijn dashboard http://pv.pilight.nl/wp.html voor wat je minimaal wil loggen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Om de 26mm buis schuif je gewoon buisisolatie. Dikte van 13mm is genoeg.

Zoek op buisisolatie of leidingisolatie.

In Nederland is de maat 28 x 13 populair. Die wordt geleverd in lengten van 1 en 2m

Merknamen zijn Armacell, Thermacell, Climaflex enz.

Zelfs in België is het te koop:

https://www.brico.be/nl/b...'-voor-buis-28-mm/6239241
ok thanks , zal deze dan aankopen en deze buis isolatie gebruiken.

Nu dus de eerste aansluiting van de warmtepomp gebeurt via zo een Messing neusstuk FM 5/4X4/4
en daar sluit je uw RSV flex slang aan (met ook extra isolatie aan de RSV flex slang).

En daar sluit je deze henco 26mm leiding aan met deze RSV flex slang.

Komt het daar ongeveer op neer?

Maar via welke koppeling kan je deze RSV flex slang koppelen met deze henco 26mm ?

En wat is precies de bedoeling dat er eerst een RSV flex word geconnecteerd met de warmtepomp en dit niet direct geconnecteerd via een geisoleerde henco buis van 26mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
CurlyMo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Zie mijn dashboard http://pv.pilight.nl/wp.html voor wat je minimaal wil loggen.
Zo, dat is een boel! Hoeveel data genereer je zo ongeveer per maand?

Het meeste komt zo te zien uit de pomp/heishamon. Heb je die dallas sensoren 'gewoon' aan de leidingen getapet? En als ik het schema goed lees heeft de indoor unit twee voedingspunten, daar de kWh meters aanhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Jesse- schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Zo, dat is een boel! Hoeveel data genereer je zo ongeveer per maand?
Ik zou het niet weten. Ik log namelijk in dezelfde tabel een hoop meer sensoren.
Het meeste komt zo te zien uit de pomp/heishamon.
Ja
Heb je die dallas sensoren 'gewoon' aan de leidingen getapet?
Onder het blik van de aanvoer en op de retourleiding in de WP. Ik krijg die Dallas echter niet écht lekker werkend, ondanks dat ik de echte Maxim's erin heb.
En als ik het schema goed lees heeft de indoor unit twee voedingspunten, daar de kWh meters aanhangen?
Ja, zoals ook @Dylantje2 het gedaan heeft.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:43:
[...]

ok thanks , zal deze dan aankopen en deze buis isolatie gebruiken.

Nu dus de eerste aansluiting van de warmtepomp gebeurt via zo een Messing neusstuk FM 5/4X4/4
en daar sluit je uw RSV flex slang aan (met ook extra isolatie aan de RSV flex slang).

En daar sluit je deze henco 26mm leiding aan met deze RSV flex slang.

Komt het daar ongeveer op neer?

Maar via welke koppeling kan je deze RSV flex slang koppelen met deze henco 26mm ?

En wat is precies de bedoeling dat er eerst een RSV flex word geconnecteerd met de warmtepomp en dit niet direct geconnecteerd via een geisoleerde henco buis van 26mm ?
Herlees even de discussie die je met @twain4me over die Henco buis had. Hij verwees je ook naar het hoofdstuk over leidingbenodigdheden in de Topicstart:

https://gathering.tweaker...age/2039982#Benodigdheden

Heb je al een keuze gemaakt betreffende de opstellingsplaats van de warmtepomp? Welke afstand is er daar vandaan naar de technische ruimte boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Van harte en enjoy!!

Ik wil je wel in de lijst erbij zetten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Dylantje2 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:12:
[...]

Van harte en enjoy!!

Ik wil je wel in de lijst erbij zetten
Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Herlees even de discussie die je met @twain4me over die Henco buis had. Hij verwees je ook naar het hoofdstuk over leidingbenodigdheden in de Topicstart:

Heb je al een keuze gemaakt betreffende de opstellingsplaats van de warmtepomp? Welke afstand is er daar vandaan naar de technische ruimte boven?
Je link klopt niet.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Euh, de WH-ADC0309J3E5 is toch niet op basis van een monoblock?
Volgens mijn google is dat een all-in-one (ietwat verwarrende naam, want dat is een binnenunit met boiler in 1, plus een buitenunit). In dat geval komt heishamon en alle andere sensoriek gewoon binnen bij de binnenunit te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
sjimmie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Euh, de WH-ADC0309J3E5 is toch niet op basis van een monoblock?
Volgens mijn google is dat een all-in-one (ietwat verwarrende naam, want dat is een binnenunit met boiler in 1, plus een buitenunit). In dat geval komt heishamon en alle andere sensoriek gewoon binnen bij de binnenunit te hangen.
Het is inderdaad een all-in-one, door de vorm heb ik aangenomen dat het een monoblock moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Jesse- schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Het is inderdaad een all-in-one, door de vorm heb ik aangenomen dat het een monoblock moest zijn.
Wat ik zei, de naam all-in-one is verwarrend en lijkt wat op een monoblock.
Maar bij een all-in-one zitten binnenunit+boiler in 1 en bij een monoblock zitten binnenunit+buitenunit in 1.
(eigenlijk is een monoblock dus alleen nog een buitenunit met alles er in behalve een eventuele boiler)
(Zelf heb ik de panasonic J met losse buitenunit, losse binnenunit en losse boiler)
Enfin, voor heishamon is jouw (en mijn) versie makkelijk, die komt gewoon binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:31:
[...]

warmtepomp zal aan mijn achtergevel komen , ik denk een afstand van 10-15meter naar de technische ruimte waar de boiler is en een afstand van 7-8meter naar de collectoren beneden.

Ik ben vooral aan het kijken naar het boodschappenlijstje van @Stephanoff
Ik zie dat ik dus 2 X " MESSING NEUSSTUK FM 5/4X4/4" nodig heb voor dan mijn RVS flex aan te sluiten met de warmtepomp.

Dan 2 RVS flex slangen aankopen " https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-146/ "

en deze aansluiten en hierover extra isolatie doen.

Dus deze stappen zijn makkelijk en heel verstaanbaar.

Maar vanaf dan is het niet 100% duidelijk , zeker niet voor beginners die de installatie zelf proberen te doen.
(Als ik de installatie doe , ga ik voor tweakers een detail "tutorial maken" met al het nodige materiaal in detail en de stappen mooi in beeld brengen zodat beginners het makkelijk begrijpen en zelf kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg0jtaHkGhpbqMxecg10dT72_gM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/teJSkJv9zC6JTUKGmQiIy2rO.png?f=fotoalbum_large

Kijk vanaf dan zie ik op de foto een extra aangekochte 90° bocht in RVS
dan met welke koppeling exact word deze RVS slang geconnecteerd met die 90° bocht ?
(En waar koop je deze extra 90° bocht aan en welkype is dit ?)

En vanaf dan word de 90° bocht gekoppeld met dus bijvoorbeeld een henco 26mm leiding die dan ook extra geisoleerd word.
Maar daar ook weer " met welke koppelingen zit er tussen de henco leiding en de 90° RVS bocht ?
Welke koppeling moet hiervoor worden aangekocht als uw leiding 26mm is.

Dan zie ik dus deze leiding geconnecteerd met deze koppelingen en zullen deze zo naar binnen lopen
en vanaf daar is het makkelijk.

Maar het is inderdaad wel een mooi boodschappenlijstje maar toch qua koppelingen moet je er een beetje naar gokken en ook deze extra 90° bochten waar of welke dit precies zijn , is ook niet echt duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@jens1211: Uiteindelijk hangt het er helemaal vanaf hoe de leidingen lopen en hoe je uitkomt wat je exact nodig hebt. Bij mij komen er 2 32mm buizen uit de grond, midden achter de warmtepomp en kan ik met 2 RVS slangen met 5/4e aansluiting in een keer aansluiten op de warmtepomp.

Je zult altijd moeten kijken hoe je uitkomt en wat je dan precies nodig hebt.

Overigens is die 90 graden bocht een gegalvaniseerde gietijzeren bocht als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Ik zie dat ik dus 2 X " MESSING NEUSSTUK FM 5/4X4/4" nodig heb voor dan mijn RVS flex aan te sluiten met de warmtepomp.

Dan 2 RVS flex slangen aankopen " https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-146/ "

Maar vanaf dan is het niet 100% duidelijk , zeker niet voor beginners die de installatie zelf proberen te doen.
Hoe je dan verder gaat is afhankelijk van je eigen situatie. Bij mij komen die flexleidingen binnen en gaan dan (recht) over op Henco 26mm buis het cv-circuit in. Dus die 90graden bocht die je post zit daar omdat het daar zo uitkwam. Conclusie: kijk vooral waar die flexleidingen uit moeten komen (en welke lengte/overgang daar het meest geschikt voor is).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Ep Woody schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:25:
@jens1211: Uiteindelijk hangt het er helemaal vanaf hoe de leidingen lopen en hoe je uitkomt wat je exact nodig hebt. Bij mij komen er 2 32mm buizen uit de grond, midden achter de warmtepomp en kan ik met 2 RVS slangen met 5/4e aansluiting in een keer aansluiten op de warmtepomp.

Je zult altijd moeten kijken hoe je uitkomt en wat je dan precies nodig hebt.

Overigens is die 90 graden bocht een gegalvaniseerde gietijzeren bocht als ik het goed heb.
Ok dus voor het simpel te houden en als mijn locatie/installatie het toelaat is het mogelijk
voor dan met een 5/4e aansluiting deze RVS flex direct aan te sluiten.
(deze rvs heb ik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxVvFUE_wnT854ILsN8NYUmrmR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gspzl38EEejc27KyFdzeegPo.jpg?f=user_large

en kan ik direct aan het uiteinde van deze RVS al mijn henco 26mm leiding aansluiten ?
zonder dan deze 90° gietijzeren bochten.

Welke koppeling heb ik dan nodig voor deze henco te koppelen met/ in deze rvs flex slang.

Endan deze leiding zo doortrekken naar binnen.

Dit zou makkelijkste zijn.

Dus als ik nog weet welke koppeling nodig is van rvs flex naar henco leiding , en misschien is er een soort van klem nodig ?

of deze koppeling maakt dat deze henco leiding er perfect vast in past ?

Is het mogelijk voor door te geven welke koppeling tussen deze rvs flex en henco 26mm zit ?

Endan heb ik aanvoer en toevoer en zou de installatie zelf wel moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Hoe je dan verder gaat is afhankelijk van je eigen situatie. Bij mij komen die flexleidingen binnen en gaan dan (recht) over op Henco 26mm buis het cv-circuit in. Dus die 90graden bocht die je post zit daar omdat het daar zo uitkwam. Conclusie: kijk vooral waar die flexleidingen uit moeten komen (en welke lengte/overgang daar het meest geschikt voor is).
De @Stephanoff himself !! :D

Ok dit is wat ik ook zou willen dus mijn flexleiding direct verbinden met mijn henco 26mm buis en zo het cv-circuit in.

Mag ik vragen welke koppeling je hier tussen hebt gebracht ? voor dus deze henco te verbinden met deze flex en deze perfect vastzit.

Dus moet de ene opening klikken in deze flex slang en de andere opening dan de henco 26mm hier mooi in past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:14:
[...]

warmtepomp zal aan mijn achtergevel komen , ik denk een afstand van 10-15meter naar de technische ruimte waar de boiler is en een afstand van 7-8meter naar de collectoren beneden.

(Als ik de installatie doe , ga ik voor tweakers een detail "tutorial maken" met al het nodige materiaal in detail en de stappen mooi in beeld brengen zodat beginners het makkelijk begrijpen en zelf kunnen.

[Afbeelding]

Kijk vanaf dan zie ik op de foto een extra aangekochte 90° bocht in RVS
dan met welke koppeling exact word deze RVS slang geconnecteerd met die 90° bocht ?
(En waar koop je deze extra 90° bocht aan en welkype is dit ?)

En vanaf dan word de 90° bocht gekoppeld met dus bijvoorbeeld een henco 26mm leiding die dan ook extra geisoleerd word.
Maar daar ook weer " met welke koppelingen zit er tussen de henco leiding en de 90° RVS bocht ?
Welke koppeling moet hiervoor worden aangekocht als uw leiding 26mm is.

Dan zie ik dus deze leiding geconnecteerd met deze koppelingen en zullen deze zo naar binnen lopen
en vanaf daar is het makkelijk.

Maar het is inderdaad wel een mooi boodschappenlijstje maar toch qua koppelingen moet je er een beetje naar gokken en ook deze extra 90° bochten waar of welke dit precies zijn , is ook niet echt duidelijk.
beelden en een beschrijving zijn natuurlijk welkom en ik zal er ook zeker naar linken, ik ben zoon lullo die altijd vergeet foto's te maken.

Maar realiseer je dat er is niet een juiste en een verkeerde manier is, er zijn meerdere manieren die verschillend bij mensen en hun situatie passen, ik heb de meerlaagse buis gewoon direct op de wp zitten. wel ingepakt want het kan niet tegen zonlicht (en je wilt het toch isoleren.) dan hebben we doorgeven van trilling, van overlast heb ik geen last (aan de andere kant van de muur op 1,5 meter afstand van de wp) Dan blijft materiaal moeheid over. Er zijn situaties waar meerlaagse buis jaren lang waterslag ligt op te nemen boven op een plafond, ik geloof er niet zo in.

Die bocht heb je niet persee nodig in elke situatie daarom staat hij niet specifiek bij benodigdheden.

Maar die op de wp is een langebocht draadfitting binnendraad 5/4 ;) (maar waarom een RVS slang en dan een ijzeren bocht?)

Het gevaar van kant en klare boodschappen lijstjes is exact wat jij hebt gedaan, alles gewoon maar gaan bestellen en geen idee hebben wat en waarom je het aan het bestellen bent. Met alle respect een paar bochtjes selecteren moet toch wel te doen zijn voor iemand die het zelf wil gaan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:43:
[...]

beelden en een beschrijving zijn natuurlijk welkom en ik zal er ook zeker naar linken, ik ben zoon lullo die altijd vergeet foto's te maken.

Maar realiseer je dat er is niet een juiste en een verkeerde manier is, er zijn meerdere manieren die verschillend bij mensen en hun situatie passen, ik heb de meerlaagse buis gewoon direct op de wp zitten. wel ingepakt want het kan niet tegen zonlicht (en je wilt het toch isoleren.) dan hebben we doorgeven van trilling, van overlast heb ik geen last (aan de andere kant van de muur op 1,5 meter afstand van de wp) Dan blijft materiaal moeheid over. Er zijn situaties waar meerlaagse buis jaren lang waterslag ligt op te nemen boven op een plafond, ik geloof er niet zo in.

Die bocht heb je niet persee nodig in elke situatie daarom staat hij niet specifiek bij benodigdheden.

Maar die op de wp is een langebocht draadfitting binnendraad 5/4 ;) (maar waarom een RVS slang en dan een ijzeren bocht?)

Het gevaar van kant en klare boodschappen lijstjes is exact wat jij hebt gedaan, alles gewoon maar gaan bestellen en geen idee hebben wat en waarom je het aan het bestellen bent. Met alle respect een paar bochtjes selecteren moet toch wel te doen zijn voor iemand die het zelf wil gaan plaatsen?
Ik denk dat het veel mensen kan helpen en inderdaad een boodschappenlijstje exact volgen is niet altijd goed.

Maar het kan wel een standaard worden voor veel beginners.

Als ik elke stap vermeld en van elke stap foto"s neem en dan erbij vermeld dat je 2-3keuzes hebt.
Bijvoorbeeld "Ok bij deze stap kan je nu kiezen voor een extra 90° ijzer bocht endan heb je deze en deze koppeling nodig" en of "je kan deze leiding rechtsreeks verbinden met de warmtepomp"
"of je verbind best eerst de warmtepomp met een 5/4e messing met een RVS flex endan via "deze koppeling" rechtsreeks met je 26mm henco.

Als ik het echt vermeld met "deze baby stapjes" en verschillende situaties uitleg denk ik dat het veel mensen kan helpen en we heel veel vragen kunnen beantwoorden.

Dus ik zal er werk van maken , alleen al uit dank voor de hulp die ik hier kreeg.

Binnen 1-2weken zal de installatie plaatsvinden dus verwacht maar een detail tutorial :D.

Dus enkel moet ik nog weten welke koppeling dan heeft gebruikt/aangekocht tussen de rvs flex en de henco 26mm voor deze te connecteren en als er nog bijhorende klemmen ofiets nodig is zodat deze muurvast zit.

En zoals je ziet bij mijn RVS flex is mijn bocht iets anders dan deze van @Stephanoff
https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-146/

Dus ik vraag mij al af als deze bocht die ik heb op mijn rvs flex als deze geconnecteerd kan worden met deze 5/4e messing. Want ziet er anders uit en een volledig ander aansluting( bij mij is deze bocht echt een cirkel vorm) en deze van sani flex is de correcte aansluiting voor in deze messing 5/4e te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:39:
[...]

De @Stephanoff himself !! :D

Ok dit is wat ik ook zou willen dus mijn flexleiding direct verbinden met mijn henco 26mm buis en zo het cv-circuit in.

Mag ik vragen welke koppeling je hier tussen hebt gebracht ? voor dus deze henco te verbinden met deze flex en deze perfect vastzit.

Dus moet de ene opening klikken in deze flex slang en de andere opening dan de henco 26mm hier mooi in past.
Yep, it's me.

Ik heb deze slangen besteld:
https://www.sani-flex.de/...ch-dn25/a-76/?number=2058

Zie hier de aansluiten aan de WP kant (met overgangsnippel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEigarIemGdIvo3U6f-9U2ymPC4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E62G9pZRZnLQHQWn6hynIfVD.jpg?f=fotoalbum_medium

En hier dus recht 1 inch direct op henco 26 koppeling (kon geen betere foto vinden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPAoRfYOfUR1qluTT6kh3jo4Ckg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKGORfNkdUlKFf4XaqSBY1yh.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat is deze koppeling:
https://www.warmteservice...81222?origin=-tl003-8-64-

Helpt dit?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb gewoon zoiets gepakt:

https://www.sani-flex.de/trinkwasserschlauch-dn32/a-81/ en daar de bocht mee gemaakt. Lekker ruim, meer flexibiliteit met aansluiten. Vervolgens zo'n koppeling aan de 32mm buis https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html en ik hoef niet te knoeien met overgangen en teflondraad (loctite 55).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Yep, it's me.

Ik heb deze slangen besteld:
https://www.sani-flex.de/...ch-dn25/a-76/?number=2058

Zie hier de aansluiten aan de WP kant (met overgangsnippel):
[Afbeelding]

En hier dus recht 1 inch direct op henco 26 koppeling (kon geen betere foto vinden):
[Afbeelding]

Dat is deze koppeling:
https://www.warmteservice...81222?origin=-tl003-8-64-

Helpt dit?
Ja perfect !

Klopt het of zie ik dit mis , dat je geen extra buisisolatie hebt gedaan over uw RVS flex slang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoff
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Ja perfect !

Klopt het of zie ik dit mis , dat je geen extra buisisolatie hebt gedaan over uw RVS flex slang?
Dat was nog zonder, anders viel er weinig te zien ;) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgoIRzzUU2vQsBj7ybyUPqiO4eI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPYgZsk0g1oebvFtSdijwyMK.jpg?f=fotoalbum_medium

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Ja perfect !

let met die oplossing of het puntstuk wel vlak genoeg is om een wartel+ pakking op te schroeven. vaak zijn puntstukken aan de scherpe kant en snijden als het ware in de pakking. ik heb hier zelf geen henco puntstuk van dat formaat om het te controleren. plat vijlen kan een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
@Stephanoff Ik kreeg zelf deze opgestuurd om te kopen:

https://www.sani-flex.de/...sArticle/1045?number=2402

Wat is precies het verschil? Deze is 15 euro goedkoper (per stuk)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Possible schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:26:
@Stephanoff Ik kreeg zelf deze opgestuurd om te kopen:

Wat is precies het verschil? Deze is 15 euro goedkoper (per stuk)
Jah dat vraag ik mij ook af
wat het verschil is tussen deze en die je uiteindelijk hebt aangekocht ?

En waar het prijsverschil in zit dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Jah dat vraag ik mij ook af
wat het verschil is tussen deze en die je uiteindelijk hebt aangekocht ?

En waar het prijsverschil in zit dan
Misschien verkeerde link die ik had gepost, die is voor drinkwater zie ik nu.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Tjek!

En deze kan ik gewoon aansluiten op de Flex slang om aan te sluiten op de WP zelf?

https://www.esanico.be/nl...-neusstuk-fm-5-4x4-4.html

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Die is mooi plat, ik heb net even gekeken bij de sanha puntstukken die ik heb liggen, die zijn naar mijn mening te scherp om een pakking op te leggen, wat jij daar hebt is perfect. :)

ik snap het verschil. ik heb hier 1" de 5/4 heeft van nature meer vlees, blijft wel iets om op te letten bij 32 -> 1"

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 02-03-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Dus het is effectief deze die je hebt besteld/betaald ?

Die andere voor drinkwater kan niet worden gebruikt voor die warmtepomp aansluiting
of kan mss nog iets beter zijn ?

Kan het kwaad/ is het erg als ik deze van 55euro zal gebruiken ?

En ik zie dat je de 2 leidingen in 1 buisisolatie hebt geplaatst , is wel mooi afgewerkt op die manier
hoeveel mm buisisolatie had je hiervoor besteld voor deze alle twee erin te krijgen?

[ Voor 15% gewijzigd door jens1211 op 02-03-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Dus het is effectief deze die je hebt besteld/betaald ?

Die andere voor drinkwater kan niet worden gebruikt voor die warmtepomp aansluiting

En ik zie dat je de 2 leidingen in 1 buisisolatie hebt geplaatst , is wel mooi afgewerkt op die manier
hoeveel mm buisisolatie had je hiervoor besteld voor deze alle twee erin te krijgen?
drink water is duurder omdat het aan andere eisen moet voldoen. er mogen geen (niet teveel) stoffen uit de leiding kunnen komen om het drinkwater te vervuilen, zolang het het temp bereik en het de druk aankan is het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Yes.

Kan wel, alleen wat @twain4me zegt.
Waar zie je dat precies? Staat in mijn boodschappenlijstje toegelicht. Zijn twee lagen armaflex over elkaar, alleen de tweede laag is tot aan de dakdoorvoer omdat het daar te dik werd.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
Possible schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Tjek!

En deze kan ik gewoon aansluiten op de Flex slang om aan te sluiten op de WP zelf?

https://www.esanico.be/nl...-neusstuk-fm-5-4x4-4.html
Als je de goede flexslang besteld wel ;) 4/4 = 1 inch, 5/4 = 1,25 inch 8).
De flexslang waar we het nu over hebben is 1", dus ja, dat moet passen. Mijn 5H heeft een 5/4 uitgang. Dus heb je bovenstaande neusstuk nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Stephanoff op 02-03-2021 11:21 ]

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Als je de goede flexslang besteld wel ;) 4/4 = 1 inch, 5/4 = 1,25 inch 8)
misschien moeten we daar nog een stukje aan weiden in de TS bi bu 1" 4/4 etc 8) kan wel verwarrend zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
twain4me schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:21:
[...]

misschien moeten we daar nog een stukje aan weiden in de TS bi bu 1" 4/4 etc 8) kan wel verwarrend zijn :+
Ik snap het wel, worstelde daar in het begin ook mee. Maar er is altijd nog Google.
Zie bijv: https://www.econo.nl/conversietabel ;)

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
zoiets misschien ?

Afmetingen van bv een puntstuk of schroefbus worden in inch maten weergegeven
Om aan te geven of het binnen of buiten draad is word dit aangegeven met bi (binnendraad) en bu (buitendraad). Inch maten worden meestal in breuken aangegeven

5/4" bu wat dus 1,25 inch buitendraad is is wat de aansluiting op de pana mono is

5/4 bi is dus wat je nodig hebt om het te kunnen aansluiten aan je leidingen systeem

4/4 word uiteraard ook weergegeven als 1" en wordt veel gebruikt door de mensen met een pana mono

koppeling van pers 25/26mm bestaan naar 3/4" en 1 " koppelingen van pers 32mm bestaan in 1" en 4/5"

Verlopen kan je soms het makkelijkste doen met een neusstuk of een verloopring.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/11913/files/3330079/400x400x2/messing-neusstuk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.leidingshop.nl/slir/q80-w555-h555-c1:1/files/shopplus/messing%20verloopring%2C%20buitendraad%20x%20binnendraad.jpg

Dus daarom waren breuken belangrijk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 02-03-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Yes.

[...]

Kan wel, alleen wat @twain4me zegt.

[...]

Waar zie je dat precies? Staat in mijn boodschappenlijstje toegelicht. Zijn twee lagen armaflex over elkaar, alleen de tweede laag is tot aan de dakdoorvoer omdat het daar te dik werd.
Ah inderdaad nu zie ik het !

Ga enkel nog een andere leverancier moeten zoeken voor die armaflex isolatie
sinds deze shop niet kan leveren naar België toe.

Het enigste wat ik mij ook afvroeg , ik heb deze Henco 26mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klYgw2bYjhqCBDardXwEtS6k13I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KabCZWX9GVNU4DzEtYb11rDN.jpg?f=fotoalbum_large
Als je dan bijvoorbeeld 28mm buisisolatie aankoopt die ook in u boodschappenlijst staat.
Zal deze niet over het gedeelte met de blauwe ribbeltjes gaan.

Toen ik aan het opmeten was , had deze diameter van het blauw gedeelte ongeveer 30mm dus
heb jij dan een buisisolatie extra aangekocht rood en blauw van 32mm of ?

Voor dan zo volledig de henco 26mm buis " in te pakken".

Maar dit lijkt mij niet logisch en zal niet zo goed isoleren dus ik vermoed en denk
dat de buisisolatie zoals je hebt voorgesteld dus zo rond de buis zelf ( de witte buis binnenin)
en de blauwe ribbeltjes omhulsel word gezien als bescherming en deze buisisolatie kan eigenlijk perfect tussen de buis zelf en de blauw ribbel gedeelte.

Dus moet ik gewoon buisisolatie 28mm aankopen en dit er zo tussen / rond de buis doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Ik snap het wel, worstelde daar in het begin ook mee. Maar er is altijd nog Google.
Zie bijv: https://www.econo.nl/conversietabel ;)
Die is voor de meeste 'beginners' zonder uitleg alsnog weleens verwarrend denk ik. Als je hem ff doorleest is het echt wel duidelijk, maar goed.

1 1/4" = 32mm

Dat wordt al snel als 32mm buis gelezen terwijl het gaat om een buis met nominaal diameter (zoals netjes in de tabel staat) van 32mm.

Oftewel voor de pijpfitters-to-be ( :P ): 5/4" = 1 1/4" = 1,25" = DN32
DN32 buis heeft een 'diameter nominaal' oftewel binnendiameter van 32mm.

Dat is dus een 40mm meerlagenbuis met een wanddikte tot 4mm (40mm - 2x 4mm = 32mm).
Bijvoorbeeld
  • Henco 40x3,5 =40mm - 2x 3,5mm = 33mm binnendiameter; dus voldoet aan DN32
  • Multitubo 40x4 =40mm - 2x 4mm = 32mm binnendiameter; dus voldoet aan DN32
  • Standaard verzinkte stalen CV buis 35x1,5mm = 35mm - 2x 1,5mm = 32mm binnendiameter; dus voldoet aan DN32
En dan komt nu vast de vraag 'waarom wordt er dan steeds gezegd dat 32mm meerlagenbuis of 28mm dunwandig staal' goed genoeg is? Als die nog niet in TS staat kan dat meteen worden toegevoegd. Samen met de uitleg dat 5/4" staat voor 5/4 duim of British Standard Pipe wat weer wat anders is dan de inch van 25,4mm als je de buitenzijde van de schroefdraad meet.

Of maak ik het nu te ingewikkeld. >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Maar dit lijkt mij niet logisch en zal niet zo goed isoleren dus ik vermoed en denk
dat de buisisolatie zoals je hebt voorgesteld dus zo rond de buis zelf ( de witte buis binnenin)
en de blauwe ribbeltjes omhulsel word gezien als bescherming en deze buisisolatie kan eigenlijk perfect tussen de buis zelf en de blauw ribbel gedeelte.

Dus moet ik gewoon buisisolatie 28mm aankopen en dit er zo tussen / rond de buis doen.
Die blauwe mantelbuis die je hebt staan (en ook in rood en andere kleuren te krijgen is) wordt over het algemeen gebruikt om (drink)waterleidingen te beschermen in muren en vloeren, en niet als isolatie. Isolatiemateriaal 'er tussen stoppen' lijkt mij praktisch onhaalbaar, misschien als je het open snijdt en er omheen vouwt...

Waar mijn leidingen buiten lopen zijn zij zonder mantelbuis direct voorzien van een dubbele laag armaflex die strak om de aanvoer/retourleidingen zitten. Die gaan vervolgens via (ik geloof) 120mm grijs pvc afvoerbuis naar binnen, opgevuld met PUR-schuim. Aan de binnenzijde van de woning zijn de leidingen voorzien van gekleurde (goedkopere) buisisolatie. Maar dat is nog steeds ander materiaal dan de blauwe geribbelde mantelbuis.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Ah inderdaad nu zie ik het !

Ga enkel nog een andere leverancier moeten zoeken voor die armaflex isolatie
sinds deze shop niet kan leveren naar België toe.

Het enigste wat ik mij ook afvroeg , ik heb deze Henco 26mm
[Afbeelding]
Als je dan bijvoorbeeld 28mm buisisolatie aankoopt die ook in u boodschappenlijst staat.
Zal deze niet over het gedeelte met de blauwe ribbeltjes gaan.

Toen ik aan het opmeten was , had deze diameter van het blauw gedeelte ongeveer 30mm dus
heb jij dan een buisisolatie extra aangekocht rood en blauw van 32mm of ?

Voor dan zo volledig de henco 26mm buis " in te pakken".

Ik denk dat die die blauwe buis een normale mantelbuis (bescherming tegen beschadigen bij bv instorten) is. je buisisolatie ga je hier denk ik niet zomaar in krijgen.

https://www.dimeco.be/pro...eisoleerd-26x3-mm-op-rol/

Je kan (ook los) isolatie op een rol kopen, misschien dat dit nog iets makkelijker te doen is als je persee mantel en isolatie wil (waar is die mantel voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Die blauwe mantelbuis die je hebt staan (en ook in rood en andere kleuren te krijgen is) wordt over het algemeen gebruikt om (drink)waterleidingen te beschermen in muren en vloeren, en niet als isolatie. Isolatiemateriaal 'er tussen stoppen' lijkt mij praktisch onhaalbaar, misschien als je het open snijdt en er omheen vouwt...

Waar mijn leidingen buiten lopen zijn zij zonder mantelbuis direct voorzien van een dubbele laag armaflex die strak om de aanvoer/retourleidingen zitten. Die gaan vervolgens via (ik geloof) 120mm grijs pvc afvoerbuis naar binnen, opgevuld met PUR-schuim. Aan de binnenzijde van de woning zijn de leidingen voorzien van gekleurde (goedkopere) buisisolatie. Maar dat is nog steeds ander materiaal dan de blauwe geribbelde mantelbuis.
Gelukkig heb ik deze henco 26mm met mantel gekocht 2dehands voor maar 50euro xD
en verlies ik er niet veel mee en ik kan ze nog gebruiken voor binnen.

Dus je hebt eigenlijk een aparte buis gekocht van bijvoorbeeld 10meter en dan armaflex buisisolatie aangekocht en deze erover gedaan zelf en zelf voorzien van dubbele isolatie.

Is het mogelijk voor eens te linken waar en welke leidingen je precies hebt aangekocht en welke buisisolatie qua mm enzo voor deze leidingen dan die verbonden zijn met de RVS flex.
(voor de leidingen die dan buitenlopen.)

Dan weet ik zeker dat dit de correcte leidingen zijn xD en de correcte buisisolatie.

Ik denk dat ik dan alles heb , ik begin volgende week dan met mijn installatie en documentatie :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:10
https://www.heima24.de/in...dicke-25-mm-100-enev.html
Deze leiding isolatie heb ik toegepast. Lijkt een beetje op armaflex maar een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat die die blauwe buis een normale mantelbuis (bescherming tegen beschadigen bij bv instorten) is. je buisisolatie ga je hier denk ik niet zomaar in krijgen.

Je kan (ook los) isolatie op een rol kopen, misschien dat dit nog iets makkelijker te doen is als je persee mantel en isolatie wil (waar is die mantel voor)
Ik merk dat dit een miskoop is haha , heel dom |:(

Ik dacht dat deze mantel "als isolatie werd gezien" maar natuurlijk is het gewoon een soort van veiligheid
een sterke mantel voor die binnen een muur loopt of waar er druk op mag zijn of je eens op mag stappen.

Nu besef ik dat het gewoon leidingen moeten zijn met een buis isolatie en je ze zelf best van dubbele buis isolatie voorziet.

Het lijken allemaal heel domme fouten maar als beginner met 0 kennis is het niet zo vanzelfsprekend.

Ik leer elke dag bij en daarom zou het handig zijn als ik een mooie documentatie met foto's neem zodat er geen fouten gebeuren zoals ik heb gedaan al :D.

Deze zijn dus ook goed
voor dus mijn buitenleidingen deze kan ik perfect dan verbinden met mijn rsv flex buiten ?

Dus 5/4e messing => RVS flex => Henco Press Standaard perskoppeling recht 26 x 1
=> die geisoleerde meerlagenbuis 26*3mm en zo deze naar binnen trekken door mijn PVC buis.

Dit zou het zo moeten zijn geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Signor Doekie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:23:
Deze leiding isolatie heb ik toegepast. Lijkt een beetje op armaflex maar een stuk goedkoper.
voor mijn buitenleiding die dan geconnecteerd is met de RVS slang
lijkt het mij dan goed voor deze aan te kopen

En deze nog eens een extra buisisolatie aan te brengen met dit materiaal :

En alles goed aankleven.

Dan is er een dubbele isolatie en geen warmteverlies want veel kan je hier niet mee misdoen , denk ik dan.

Endan voor mijn rvs flex slang deze met de armaflex isolatie er rond doen.

Dan denk ik dat dit een heel goede setup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Stephanoff schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Danku wel voor deze mooie uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:24:

Het lijken allemaal heel domme fouten maar als beginner met 0 kennis is het niet zo vanzelfsprekend.
no worries, ik oordeel niet :) het is ook wel een mooie vuurdoop voor de topicstart. sommige dingen zitten al zo lang in mijn basiskennis dat ik er echt niet overna denk of het wel algemene kennis is :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
twain4me schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:38: het is ook wel een mooie vuurdoop voor de topicstart. sommige dingen zitten al zo lang in mijn basiskennis dat ik er echt niet overna denkt of het wel algemene kennis is
Sowieso kudos voor de topicstart; imo was dat al een heel sterk begin.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
The Lord schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Sowieso kudos voor de topicstart; imo was dat al een heel sterk begin.
daar hebben meerdere mensen hun nuttige bijdrage aan gehad _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:33:
zoiets misschien ?

Afmetingen van bv een puntstuk of schroefbus worden in inch maten weergegeven
Om aan te geven of het binnen of buiten draad is word dit aangegeven met bi (binnendraad) en bu (buitendraad). Inch maten worden meestal in breuken aangegeven

...
En in Duitse webshops is sprake van AG=Aussengewinde=buitendraad en IG=Innengewinde=binnendraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:03:
[...]

En in Duitse webshops is sprake van AG=Aussengewinde=buitendraad en IG=Innengewinde=binnendraad.
Alles is aangekocht nu / in bestelling.

Ik ben benieuwd hoe de installatie zal verlopen
ik weet nu al de leidingen en koppelingen en isolatie tot de binnenruimte :D en hoe deze installatie zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUh_pV9ntHJo84x3hU94Apen8fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dz7h319lasMEnO4F2vVTQLiz.png?f=fotoalbum_large

Sinds ik 2 zones zal hebben " gelijkvloers vloerverwarming" + "1ste verdiep vloerverwarming".

Dus 2 aparte verdelers en ik via WAR systeem zal werken.

Zie ik bij alle schema's een open verdeler staan.

Dus als ik dan de rode geisoleerde leiding(aanvoer van warmtepomp) heb die ik binnentrek ,
zal deze direct verbonden worden met een open verdeler. Endan een andere rode geisoleerde leiding
loopt dan zo naar de twee verschillende verdelers via een T split.

Endan zo hetzelfde voor de retour leidingen.

Op dit schema ziet het er heel simpel en logisch uit.

Iemand hier met 2 vloerverwarming zones? Die kan suggesties geven over waar hij zijn open verdeler heeft aangekocht en bijhorende koppelingen tussen de open verdeler en de 26mm leiding ?

Dan is bijna de volledige installatie aangekocht en kan het beginnen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jens1211 2 verwarmingszones is weinig anders dan 2 radiatoren. Open verdeler heb je niet nodig, alleen als je de warmtepomp wil koppelen met een tweede warmtebron. Dat is ook waar dit voorbeeld over gaat.

Qua overgang, even goed kijken naar puntstukken of knelverbindingen. Net afhankelijk welke opties qua aansluiten je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Ep Woody schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:08:
@jens1211 2 verwarmingszones is weinig anders dan 2 radiatoren. Open verdeler heb je niet nodig, alleen als je de warmtepomp wil koppelen met een tweede warmtebron. Dat is ook waar dit voorbeeld over gaat.

Qua overgang, even goed kijken naar puntstukken of knelverbindingen. Net afhankelijk welke opties qua aansluiten je hebt.
Jah oké ik ga uiteindelijk enkel mijn boiler van 300liter hebben voor warm water
en dan mijn vloerverwarming / CV direct verbonden met mijn monobloc buitenunit
en BG groepen 24/7 openlaten.

Heeft iemand zo een kleurrijk hydraulisch schema zoals bij warmtepomp-tips
voor een installatie met 2 vloerverwarmingverdelers/zones.

Ik vind deze erg overzichtelijk en duidelijk.

Ik zou nog zo een schema zoeken zonder die open verdeler erbij dan en enkel dus een boilervat van 300liters en dan mijn monobloc direct verbonden met mijn CV.

Dan kan ik dit schema perfect volgen en moet dit lukken.

Voorlopig vind ik enkel maar schema's waar er een open verdeler bij staat of waat er een extra HR combi ketel in staat / en waar er geen boiler 300liters is met dan gewoon 2 vloerverwarmingverdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jens1211 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Jah oké ik ga uiteindelijk enkel mijn boiler van 300liter hebben voor warm water
en dan mijn vloerverwarming / CV direct verbonden met mijn monobloc buitenunit
en BG groepen 24/7 openlaten.

Heeft iemand zo een kleurrijk hydraulisch schema zoals bij warmtepomp-tips
voor een installatie met 2 vloerverwarmingverdelers/zones.

Ik vind deze erg overzichtelijk en duidelijk.

Ik zou nog zo een schema zoeken zonder die open verdeler erbij dan en enkel dus een boilervat van 300liters en dan mijn monobloc direct verbonden met mijn CV.

Dan kan ik dit schema perfect volgen en moet dit lukken.

Voorlopig vind ik enkel maar schema's waar er een open verdeler bij staat of waat er een extra HR combi ketel in staat / en waar er geen boiler 300liters is met dan gewoon 2 vloerverwarmingverdelers.
Wat veel beter werkt is voor jezelf uittekenen hoe jij denkt dat het zou moeten zitten. Als je alleen maar voorbeelden volgt van anderen wordt fout zoeken straks veel lastiger omdat je niet goed snapt hoe de boel aangesloten zit.

Bekijk de schema's en probeer voor jezelf een tekening te maken hoe jij denkt dat je het zou moeten aansluiten. Het gebruik van een rood/blauw voor warm koud helpt al wel veel met duidelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar om je een beeld te geven, dit is mijn opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_hKAfimSLJ22zs1SmlGaVryhig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSBNd8kfGYb5XZml8zwmc1mW.png?f=fotoalbum_large

Dit is in hoofdlijnen, er mist nog een warmtemeter, en wat kogelkraantjes links/rechts, maar in de basis is dit mijn verwarmings/warmwater systeem. Ook heb ik niet gekeken naar de stromingrichting (in/uitgang van de radiatoren/boiler).

[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 03-03-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
jens1211 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:28:
[...]

Alles is aangekocht nu / in bestelling.

Ik ben benieuwd hoe de installatie zal verlopen
ik weet nu al de leidingen en koppelingen en isolatie tot de binnenruimte :D en hoe deze installatie zal zijn.

[Afbeelding]

Sinds ik 2 zones zal hebben " gelijkvloers vloerverwarming" + "1ste verdiep vloerverwarming".

Dus 2 aparte verdelers en ik via WAR systeem zal werken.

Zie ik bij alle schema's een open verdeler staan.

Dus als ik dan de rode geisoleerde leiding(aanvoer van warmtepomp) heb die ik binnentrek ,
zal deze direct verbonden worden met een open verdeler. Endan een andere rode geisoleerde leiding
loopt dan zo naar de twee verschillende verdelers via een T split.

Endan zo hetzelfde voor de retour leidingen.

Op dit schema ziet het er heel simpel en logisch uit.

Iemand hier met 2 vloerverwarming zones? Die kan suggesties geven over waar hij zijn open verdeler heeft aangekocht en bijhorende koppelingen tussen de open verdeler en de 26mm leiding ?

Dan is bijna de volledige installatie aangekocht en kan het beginnen.

Thanks!
Maak je het niet onnodig ingewikkeld.
Als je de open verdeler en de extra waterpomp weglaat werkt alles prima, het buffervat is dan je eigen keuze.
Waarom nog een aparte extra combi ketel, als je de warmteberekening goed hebt laten doen is die niet nodig.
Als je backup wilt hebben voor een probleem kun je met een twee extra kranen volgens mij volstaan.
Sluit je de Panasonic af en de combiketel aan.
De extra waterpomp zorgt er zo voor dat de pomp van de Panasonic zijn vermogen en water niet kwijt kan.
De twee verdelers boven en beneden krijgen zo gewoon water en kun je inregenen met de debietmeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@jens1211 @KaDoos, ik denk dat de pomp naast de warmtepomp daar staat omdat in sommige modellen geen waterpomp in de buitenunit zit. Bij de Panasonic zit die ingebouwd in de unit zelf (binnenunit of monoblock), dus die is niet nodig.

Bij de CV ketel staat die duidelijk in kast getekend, vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:43:

Heeft iemand zo een kleurrijk schema
sorry, ik kon het niet laten :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF06jDYP2nxO3yC7i-UFSpRRjlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxEaPnwhf8QPHeOlvuCAarUx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Hahaha deze is echt kleurrijk :O danku ! :D

Ik ga vanavond eens proberen voor mijn installatieschema te tekenen
met alle benodigheden.

Eens zien als het ongeveer correct is.

Ook danku @Ep Woody voor uw schema te tonen , dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QziTKRJBk8rUj3NKdV8b5T9DCLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zUYwiO7KHeYzpIuTnDYW8Zai.png?f=fotoalbum_large

Ok hopelijk heb ik toch bijgeleerd en is mijn schema toch een beetje correct :D voor mijn setup
(zonder dan een extra buffervat en 2 vloerverwarmingzones) met dan een monobloc T-cap panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat mij betreft veeeeeel te ingewikkeld...

Ik zou 3 van de 4 3-wegkleppen vervangen door T-stukken. Door het goed afregelen van de groepen heb je een goede verhouding van warmte boven/beneden. Door de driewegklep bij de boiler kan er geen water stromen, dus 1 is voldoende.

Mocht je wel de bovenverdieping kunnen schakelen zou je dat met een 2-wegklep kunnen doen (open/dicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@jens1211

ik heb je dit schema al een keer eerder gegeven, maar nu iets duidelijker gemaakt met kleurtjes 8) en misschien kan je nu wel antwoord geven op de vraag of je dit schema zo begrijpt. zo ja dan kan je het gebruiken om je afgifte systeem op in te tekenen, ik heb zelfs al ruimte gemaakt aan de rechter kant ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1YHNMNwRh7yu-EI0o0_OO5TtdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amIaELQkfBAOLtLxCNeJTi6v.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 10 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.