Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 134 Laatste
Acties:
  • 775.204 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
twain4me schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:07:
@jens1211

ik heb je dit schema al een keer eerder gegeven, maar nu iets duidelijker gemaakt met kleurtjes 8) en misschien kan je nu wel antwoord geven op de vraag of je dit schema zo begrijpt. zo ja dan kan je het gebruiken om je afgifte systeem op in te tekenen, ik heb zelfs al ruimte gemaakt aan de rechter kant ;)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVLRSuiAIgpPlInCqhDUsliRyVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0g6APxvmQghZiMjyzp8YbygM.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit al beter is , enkel twijfel ik nog over wanneer dus het afgekoeld water vanuit de vloerverwarmingsverdeler terug naar de warmtepomp stroomt , of er daar een T-stuk naar boiler-warmtepomp of 3weg klep ?

Ik beeld mij nu gewoon even in " in principe moet er enkel water bijgevuld worden in de boiler SWW wanneer er dus water wordt gebruikt in de keuken of iemand gaat douchen of een bad neemt."

"Dan moet de boiler terug worden bijgevuld en zal er dus water naar daar worden gestuurd."
( en het water wordt opgewarmd via een elektrisch verwarmingselement van 3kw-4kw)

Maar anders zal er nooit water moeten circuleren naar de boiler SWW.

Als ik nu kijk naar dit schema en bijvoorbeeld het water stroomt door naar de vloerverwarmingsverdeler en zo terug via de blauwe alpex naar het T-stuk dan stroomt het water naar de SWW + een deel naar de warmtepomp voor terug process te ondergaan voor het water optewarmen.

Maar dit deel die naar de SWW boiler stroomt , wat als die vol is en er dus al 300liters in zit ,
komt dit toch niet goed ?

Enkel dit principe begrijp ik nog niet 100%.

Want ik dacht dat je het water apart moet houden van je CV met je SWW boiler.

Bijvoorbeeld dan mijn SWW boiler met stadswater en CV met regenwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
jens1211 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:24:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk dat dit al beter is , enkel twijfel ik nog over wanneer dus het afgekoeld water vanuit de vloerverwarmingsverdeler terug naar de warmtepomp stroomt , of er daar een T-stuk naar boiler-warmtepomp of 3weg klep ?

Ik beeld mij nu gewoon even in " in principe moet er enkel water bijgevuld worden in de boiler SWW wanneer er dus water wordt gebruikt in de keuken of iemand gaat douchen of een bad neemt."

"Dan moet de boiler terug worden bijgevuld en zal er dus water naar daar worden gestuurd."
( en het water wordt opgewarmd via een elektrisch verwarmingselement van 3kw-4kw)

Als ik nu kijk naar dit schema en bijvoorbeeld het water stroomt door naar de vloerverwarmingsverdeler en zo terug via de blauwe alpex naar het T-stuk dan stroomt het water naar de SWW + een deel naar de warmtepomp voor terug process te ondergaan voor het water optewarmen.

Maar dit deel die naar de SWW boiler stroomt , wat als die vol is en er dus al 300liters in zit ,

Grote bewondering dat jij het zelf gaat installeren als je nu nog zulke vragen stelt;)
Het retourwater dat vanaf de vloerverwarming komt kan nooit naar de (warmtewisselaar) in de boiler als de 3 weg klep dicht staat, dus een T-stuk zal voldoen. Daarnaast blijft het douche water uit de boiler gescheiden van het water dat door de warmtepomp circuleert vanwege de warmtewisselaar die in de boiler zit. Dus zodra de douchekraan open gaat zal de boiler warm water vrij laten en wordt er koud water onderin bijgevuld. Gescheiden circuits dus.
Veel succes met de installatie, met alle tips van hier moet het vast gaan lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Even een foto van google getrokken, toevallig ook van het forum. 8)

Maargoed dit is het boilervat van binnen, onderin zie je het douche water, normal is het hele vat vol met water. De buis (wokkel) die je ziet is de warmte-wisselaar. ook de spiraal genoemd. IN deze buis stroomt het water van en naar de wp om daar verwarmd te worden.

Er is dus geen menging van water, alleen van warmte. het CV water (water van de wp) verwarmd de buis en de buis verwarmd het douchewater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TusnKK0CrI0wBdbfbXh644ORv7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zd1NfPXoKv9dSVzQ5CAYLV3l.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
falconz schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Grote bewondering dat jij het zelf gaat installeren als je nu nog zulke vragen stelt;)
Het retourwater dat vanaf de vloerverwarming komt kan nooit naar de (warmtewisselaar) in de boiler als de 3 weg klep dicht staat, dus een T-stuk zal voldoen. Daarnaast blijft het douche water uit de boiler gescheiden van het water dat door de warmtepomp circuleert vanwege de warmtewisselaar die in de boiler zit. Dus zodra de douchekraan open gaat zal de boiler warm water vrij laten en wordt er koud water onderin bijgevuld. Gescheiden circuits dus.
Veel succes met de installatie, met alle tips van hier moet het vast gaan lukken!
Ik had eerlijk gezegd schrik voor deze vraag te stellen
want als je veel kennis hebt over deze zaken dan kan ik begrijpen
dat je denkt "wat een domme jongen" is dit.

Maar danku wel voor toch deze uitleg te geven en nu begrijp ik het !

Ik moet domme vragen stellen voor 100% zeker te zijn en de logica te begrijpen.

En na elke uitleg heb ik ook iets van " omg klopt , dit had ik moeten weten XD". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:47:
[...]

Even een foto van google getrokken, toevallig ook van het forum. 8)

Maargoed dit is het boilervat van binnen, onderin zie je het douche water, normal is het hele vat vol met water. De buis (wokkel) die je ziet is de warmte-wisselaar. ook de spiraal genoemd. IN deze buis stroomt het water van en naar de wp om daar verwarmd te worden.

Er is dus geen menging van water, alleen van warmte. het CV water (water van de wp) verwarmd de buis en de buis verwarmd het douchewater.

[Afbeelding]
DANKUU !

Wow nu voel ik mij heel dom, dit zijn heel basis dingen maar ik wist dit echt niet.

Nu begrijp ik het 100% !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• java-artist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-11-2022
Hallo, mijn naam is Marc. Om het maar even te noemen....wat een mooi topic dit. En wat een kennis. Ik moet alles nog maar eens een keer doorlezen voordat ik alles goed begrijp. Ik ben zelf werktuigbouwkundige, dus dat moet wel goed komen. Maar het is wel enorm veel informaite.

Komend jaar ga ik een nieuw huis bouwen met een los bijgebouw waarin een B&B komt. Nu zou ik aan de 16KW Panasonic wel voldoende hebben om beide gebouwen te verwarmen, maar is het niet beter om twee monoblocs te plaatsen? Er moet ook flink wat douche water worden geproduceerd (Voor een man of 10 per dag). Wat zijn jullie ideeën hier over?

Zijn er ook mensen in de buurt van Wapenveld die al een keer een panasonic hebben geplaatst? En zou ik een keer kunnen komen kijken?

[ Voor 9% gewijzigd door java-artist op 03-03-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
@java-artist Welkom:)

Realiseer je dat een deel van het voordel van een L/W wp de subsidie is waar jij geen aanspraak op kan maken
Nu snap ik best als je misschien zelf graag vloerverwrming wil , maar is het niet een idee om in je B&B te werken met al dan niet kanaal L/L wp. Dan hebben je gasten ook perfecte koeling tijdens een hittegolf, en het is wat meer aan en uit, hoger en lager te zetten dan een L/W wp met vloer verwarming. waar correcties soms dagen duren ipv uren.

lang verhaal kort de oplossingen zijn eindeloos, 1 wp 2 of 24 het is denk ik verstandig om eerst zelf een idee te hebben wat je exact wil, dan schieten wij dat plan wel weer lek :P maar zonder je eigen voorkeuren is het een beetje moeilijk om iets zinnigs te zeggen.

heel grof kan je met de huidige bouweisen rekenen met 25W/m2 om de omvang van de wp te bepalen, zelfs met een B&B lijkt mij een 16kW aan de hoge kant dan hebben we het over iets van 600m2 +warm water

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 03-03-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Over subsidie gesproken..Heeft er al iemand subsidie aangevraagd met de nieuwe regels ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• java-artist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-11-2022
@twain4me Dank voor je input! Ik heb weer wat stof om over na te denken. Heb ik stiekem ook al eens aan gedacht om idd L/L toe te passen. Had het idee al weer weg gestopt omdat ik toch het vermogen nodig heb voor ww. Ik heb inmiddels meer details van de woning. Ik ga eens even rekenen.

Btw...is er ook een rekenfactor voor warmwater? Je kan natuurlijk over de hele dag genoeg bufferen met een laag vermogen. Hmmm....keuzes...keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35

Crazy-

Best life ever

Even iets geks sinds 2 dagen:

de gevraagde T staat op 30 graden, dT 3
Echter de Ta/Tr blijft steken op 29/28

De flow is continue 9,8/9,9 l/min over diezelfde periode.

zelf neig ik er naar dat het de open verdeler is; de gesloten ligt klaar maar vervang ik pas 'na het stookseizoen'.

Het gekke is dat ik dit nog niet eerder meegemaakt heb. Tevens is het zo dat de kamertemperatuur ook lager is dan normaal (warmte kan die niet kwijt?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MYhBlaolCHqy4nfh63f8QswHXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hfk2uwXAmIZjrkC40coZmGGf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 04-03-2021 09:06 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
[...]

[Afbeelding]

Ik zou alleen ook nog een kraan met een aftappen tussen de inlaat van de warmtepomp en de vuilafscheider zetten, ook een aftap bij de kraan op de uitlaat. Dan kun je bij problemen makkelijker je pomp leeg laten lopen en eventueel los koppelen.
Waar je ook wel aan moet denken is een vulpunt en ontluchter of micro ontluchter binnen. Zelf heb ik ook het expansievat binnen gehangen maar dat is een keus, er zit ook een expansievat in de pomp ( die is bij mij door RJTec ontkoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Crazy- schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:06:
Even iets geks sinds 2 dagen:

de gevraagde T staat op 30 graden, dT 3
Echter de Ta/Tr blijft steken op 29/28

De flow is continue 9,8/9,9 l/min over diezelfde periode.

zelf neig ik er naar dat het de open verdeler is; de gesloten ligt klaar maar vervang ik pas 'na het stookseizoen'.

Het gekke is dat ik dit nog niet eerder meegemaakt heb. Tevens is het zo dat de kamertemperatuur ook lager is dan normaal (warmte kan die niet kwijt?)

[Afbeelding]
Wat bedoel je met "open verdeler"? Gewoon een vvw verdeler zonder pomp?

De warmtepomp staat waarschijnlijk gewoon op z'n minimum vermogen. De flow staat minimaal en de dT staat minimaal. Als je de afgifte wilt vergroten, moet je de Ta verhogen. Dan wordt het ook in de kamer warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Wat bedoel je met "open verdeler"? Gewoon een vvw verdeler zonder pomp?

De warmtepomp staat waarschijnlijk gewoon op z'n minimum vermogen. De flow staat minimaal en de dT staat minimaal. Als je de afgifte wilt vergroten, moet je de Ta verhogen. Dan wordt het ook in de kamer warmer.
Openverdeler = met pomp
en die heb ik momenteel nog ;-)

afgifte vergroten door de Ta te verhogen, helder.
wat ik niet begrijp is dat de WP continue 29/28 (ta/tr) blijft terwlij de vraag ingesteld op 30 staat. (Doet die zelf op basis van WAR) of praten we hier nu simpelweg over afrondingsproblemen ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Openverdeler = met pomp
en die heb ik momenteel nog ;-)

afgifte vergroten door de Ta te verhogen, helder.
wat ik niet begrijp is dat de WP continue 29/28 (ta/tr) blijft terwlij de vraag ingesteld op 30 staat. (Doet die zelf op basis van WAR) of praten we hier nu simpelweg over afrondingsproblemen ... ?
Bij een verdeler met pomp helpt het niet de Ta te verhogen. De thermostaat op de verdeler regelt de temperatuur van het vloerwater. Loopt de pomp van die verdeler nog wel? Of zit die aan een pompschakelaar die hem uitzet bij lage Ta?

Het afgegeven vermogen van je wp is nu ongeveer dT x flow * 70= 1 x 10 x 70 = 700W. Lager kan niet, dan gaat hij pendelen. Dat is niet erg, als warm water maar door je vloer blijft stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Bij een verdeler met pomp helpt het niet de Ta te verhogen. De thermostaat op de verdeler regelt de temperatuur van het vloerwater. Loopt de pomp van die verdeler nog wel? Of zit die aan een pompschakelaar die hem uitzet bij lage Ta?
thermostaat staat vol open - dus dat is geen probleem in deze
Het afgegeven vermogen van je wp is nu ongeveer dT x flow * 70= 1 x 10 x 70 = 700W. Lager kan niet, dan gaat hij pendelen. Dat is niet erg, als warm water maar door je vloer blijft stromen.
Pomp loopt, alles werkt, het verbaasde mij gewoon dat de WP niet naar die 30 gaat, wat ie zelf echter aangeeft wel te willen (maar niet de moeite neemt dat te doen haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVermeer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik weet niet of de vraag hier hoort, maar ik ben mij aan het verdiepen in het verwarmen met een warmtepomp met 0 kennis op dit vlak.

Situatie is dat ik een huis heb gekocht van 1870. Vloeroppervlak is nu ca. 135 m2. We gaan uitbouwen en komen dan op net geen 170 m2. We trekken de woning helemaal leeg en beginnen uiteraard met alles isoleren. De meterkast moet verplaatst worden en in plaats van de gasmeter verplaatsen wil ik gelijk gasloos.

Mijn idee nu is een Panasonic Monobloc. Een warmtepompboiler voor het SWW water (zoals een explorer V4). Ik lees hier dat de meeste adviseren om deze systemen los van elkaar te laten draaien? In de woonkamer komt een houtkachel waarvan ik de warmte ook wil gebruiken via een warmtewisselaar op het rookkanaal. Daarnaast een WTW ventilatiesysteem en een douche WTW. VVW komt in principe beneden en boven (droge opbouw door houten vloer boven).

Ik heb verschillende formats gebruikt om warmteverlies te bepalen en kom elke keer rond de 9 kW. Op basis van de hierboven genoemde 25 kW/m2 kom ik echter een stuk lager. Heeft het zin om hier iemand aan te laten rekenen of is hier op basis van onderbuik gevoel iets van te zeggen? Waar sluit ik de warmte van de houtkachel het beste op aan? WPB of toch een vat op de VVW, of zorgen dat ik beide kan gebruiken?

Ik kan niet programmeren, heb er geen verstand van, maar wil straks er wel mee gaan spelen. Belangrijk is dus dat het systeem simpel in elkaar zit en gewoon werkt. Zijn er op dit moment betere opties dan deze oplossing ook met de mogelijkheden vanuit subsidies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SVermeer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:01:
Ik weet niet of de vraag hier hoort, maar ik ben mij aan het verdiepen in het verwarmen met een warmtepomp met 0 kennis op dit vlak.

Situatie is dat ik een huis heb gekocht van 1870. Vloeroppervlak is nu ca. 135 m2. We gaan uitbouwen en komen dan op net geen 170 m2. We trekken de woning helemaal leeg en beginnen uiteraard met alles isoleren. De meterkast moet verplaatst worden en in plaats van de gasmeter verplaatsen wil ik gelijk gasloos.

Mijn idee nu is een Panasonic Monobloc. Een warmtepompboiler voor het SWW water (zoals een explorer V4). Ik lees hier dat de meeste adviseren om deze systemen los van elkaar te laten draaien? In de woonkamer komt een houtkachel waarvan ik de warmte ook wil gebruiken via een warmtewisselaar op het rookkanaal. Daarnaast een WTW ventilatiesysteem en een douche WTW. VVW komt in principe beneden en boven (droge opbouw door houten vloer boven).

Ik heb verschillende formats gebruikt om warmteverlies te bepalen en kom elke keer rond de 9 kW. Op basis van de hierboven genoemde 25 kW/m2 kom ik echter een stuk lager. Heeft het zin om hier iemand aan te laten rekenen of is hier op basis van onderbuik gevoel iets van te zeggen? Waar sluit ik de warmte van de houtkachel het beste op aan? WPB of toch een vat op de VVW, of zorgen dat ik beide kan gebruiken?

Ik kan niet programmeren, heb er geen verstand van, maar wil straks er wel mee gaan spelen. Belangrijk is dus dat het systeem simpel in elkaar zit en gewoon werkt. Zijn er op dit moment betere opties dan deze oplossing ook met de mogelijkheden vanuit subsidies?
Paar opmerkingen:
  • Een WP-boiler en een monoblock zijn uiteraard altijd los van elkaar. Hoe zou je die willen combineren? Persoonlijk zou ik altijd een split-systeem kopen en die ook gelijk voor SWW gebruiken.
  • Houtkachels zijn zwaar vervuilend en kunnen anno 2021 echt niet meer. Kan me niet voorstellen dat je uberhaupt nog zou overwegen om er eentje aan te schaffen. Als je dan toch nog zo nu en dan een echt vuurtje wilt, kun je veel beter een gaskachel installeren, desnoods op een gasfles.
  • 25 W/m2 is een waarde voor een goed geisoleerde nieuwbouwwoning. Kan me niet voorstellen dat je daar met een huis uit 1870 op uitkomt, tenzij je de woning van buitenaf helemaal zou isoleren incl nieuw dak en nieuwe kozijnen (in het hart van de isolatie, dus zonder koudebruggen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:55:
[...]

thermostaat staat vol open - dus dat is geen probleem in deze

[...]

Pomp loopt, alles werkt, het verbaasde mij gewoon dat de WP niet naar die 30 gaat, wat ie zelf echter aangeeft wel te willen (maar niet de moeite neemt dat te doen haha)
Hoe hoger Ta, hoe meer die thermostaat op de verdeler dicht gaat, hoe hoger Tr, hoe benauwder de warmtepomp het krijgt. Het verbaast me wel dat je het zelf niet benauwd krijgt met een vloer van 28-29 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
KaDoos schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Ik zou alleen ook nog een kraan met een aftappen tussen de inlaat van de warmtepomp en de vuilafscheider zetten, ook een aftap bij de kraan op de uitlaat. Dan kun je bij problemen makkelijker je pomp leeg laten lopen en eventueel los koppelen.
Waar je ook wel aan moet denken is een vulpunt en ontluchter of micro ontluchter binnen. Zelf heb ik ook het expansievat binnen gehangen maar dat is een keus, er zit ook een expansievat in de pomp ( die is bij mij door RJTec ontkoppeld.
Wat een discussie vandaag , ze waren heel de dag op het werf voor de graafwerken te doen
voor dan ook de PVC buizen klaar te leggen onder de grond voor de warmtepomp.

Het was voorzien voor dan de monobloc op keuze 1 te plaatsen
maar de persoon die de graafwerken doet zegt : " monobloc systemen maken heel veel lawaai en het zal lelijk zijn voor dit daar te plaatsen".

Dan de architect zegt "ok als je het op keuze 2 plaatst de monobloc dan verlies je zeker 15% qua verbruik."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovOS_q-I8jPOhR6xP0yAljKoARY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gOE1Cg0HxGdok4AXmLrvERMd.png?f=fotoalbum_large

Wat is jullie mening ? Morgen moet ik beslissen over de locatie/positie van mijn monobloc.

Ik heb dus deze T-cap "Panasonic Aquarea WH-MXC09H3E8".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:05
jens1211 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Wat een discussie vandaag , ze waren heel de dag op het werf voor de graafwerken te doen

maar de persoon die de graafwerken doet zegt : " monobloc systemen maken heel veel lawaai en het zal lelijk zijn voor dit daar te plaatsen".

Dan de architect zegt "ok als je het op keuze 2 plaatst de monobloc dan verlies je zeker 15% qua verbruik."

[Afbeelding]

Wat is jullie mening ? Morgen moet ik beslissen over de locatie/positie van mijn monobloc.

Ja de leidingen verliezen warmte, maar zolang in de schil van je huis is het niet erg. Ik heb niet eens isolatie gebruikt, gewoon extra warmte afgifte. Maar als jij je garage niet wilt verwarmen is 2 niet gunstig.
En een momo blok is juist stiller omdat het gedempt word door het aanwezige water, onder water hoor je minder geluid toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVermeer
Andrehj schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Paar opmerkingen:
  • Een WP-boiler en een monoblock zijn uiteraard altijd los van elkaar. Hoe zou je die willen combineren? Persoonlijk zou ik altijd een split-systeem kopen en die ook gelijk voor SWW gebruiken.
  • Houtkachels zijn zwaar vervuilend en kunnen anno 2021 echt niet meer. Kan me niet voorstellen dat je uberhaupt nog zou overwegen om er eentje aan te schaffen. Als je dan toch nog zo nu en dan een echt vuurtje wilt, kun je veel beter een gaskachel installeren, desnoods op een gasfles.
  • 25 W/m2 is een waarde voor een goed geisoleerde nieuwbouwwoning. Kan me niet voorstellen dat je daar met een huis uit 1870 op uitkomt, tenzij je de woning van buitenaf helemaal zou isoleren incl nieuw dak en nieuwe kozijnen (in het hart van de isolatie, dus zonder koudebruggen).
Er is een heel onderwerp 'Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning'. Het hoe is dan denk ik wel duidelijk. Idee van het monobloc is dat ik die iedereen kan laten plaatsen. Een split niet. Kosten efficiënt en ik zie geen nadelen.

Je opmerking over de houtkachel neem ik in overweging. Volgens de houtkachel verkopers zijn ze tegenwoordig zo rendabel dat ze bijna goed zijn voor het milieu :). Laten we het voor nu maar hebben over een kachel.

De woning wordt van binnenuit geïsoleerd (gemeentelijk monument). Ik ben met name op zoek naar ervaringen. Historisch gasverbruik is niet aanwezig en eerst op gas is voor mij niet acceptabel. Ik wil dus ergens starten en zorgen dat wanneer het niet werkt ik daar eenvoudig een oplossing voor kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Die warmte wisselaar in rook kanaal ben ik niet van overtuigd....
Een hout kachel met CV aansluiting wel. Plaats een buffer vat en sluit daar zowel je warmtepomp als je kachel op aan. Eventueel kan ook nog een pellets kachel die buffer verwarmen. Een secundaire circulatie pomp verplaatst de warmte vanuit je buffer naar je afgifte systeem in huis. Je zult zo nooit in de kou komen te zitten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVermeer
Kijk die oplossing was ik nog niet tegen gekomen! Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SVermeer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:48:
Kijk die oplossing was ik nog niet tegen gekomen! Top.
En als je dan een buffer met hygiëne spiraal neemt kun je sww alvast beetje voorverwarmd je boiler in laten lopen, heb ik hier ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 15:50

Een cv-houtkachel levert de meeste waterwarmte op. Maar dan is wel een opslagvat noodzakelijk voor het bufferen. Ook een warmtepomp kan je daar evt op aansluiten. Is soms handig voor pendelen. Ik weet niet of alle rookgas warmtewisselaars even goed werken. Een paar kilowatt aan vermogen leveren ze zeker op. Deze heb ik op een cv-kachel zitten. Werkt al meer dan 10 jaar. Vind het een waardevolle toevoeging. https://www.lupi-waermeta...ermetauscher-awt-7-150va/ Je kunt ook een gewone houtkachel nemen en de warmtewisselaar rechtstreeks op het cv-systeem aansluiten. Een buffervat is dan niet nodig. Een kleine cv-houtkachel van een paar KW die ik ook in het systeem heb zitten levert als die goed brandt genoeg warmte voor het gehele cv-systeem en doet de warmtepomp nauwelijks tot niet meer mee. Dat is natuurlijk ook woning afhankelijk, maar geeft aan dat een paar extra kilowatt gratis warmte uit rookgassen interessant voor cv en/of sww is.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Paar opmerkingen:
Ook de combinatie van warmtepompboiler met een houtkachel is buitengewoon ongelukkig. De warmtepompboiler haalt warmte uit de ventilatielucht. Daarbij ondervindt hij zware concurrentie van de houtkachel die die ventilatielucht juist nodig heeft om hout te verbranden en opgewarmd door de schoorsteen af te voeren. De ijskoude buitenlucht die dan nodig is om de luchtdruk in huis op peil te houden, zou dan mooi opgewarmd kunnen worden met een warmtepomp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04

Mijn idee nu is een Panasonic Monobloc. Een warmtepompboiler voor het SWW water (zoals een explorer V4). Ik lees hier dat de meeste adviseren om deze systemen los van elkaar te laten draaien? In de woonkamer komt een houtkachel waarvan ik de warmte ook wil gebruiken via een warmtewisselaar op het rookkanaal.
Ik heb hier ook een warmtewisselaar in mijn rookkanaal.
Let hierbij op, zijn meerdere kwaliteiten. Hier een volledig titanium versie.
Soms gesoldeerde versies die kunnen exploderen. Mijne kan ertegen dat hij droogkookt( ook al is dat niet de bedoeling)

Verder, wat betreft rendement, zou er niet aan beginnen.
Ik vind het wel prettig dat de bovenverdieping verwarmd wordt als de houtkachel aan staat (met goed droog afvalhout).
Maar terugverdienen 8)7

Het rendement van een goede haard is al snel 80% (als goed gebrand en niet teveel gesmoord)
Dan blijft 20% over.
Van die 20% mag je maar een gedeelte gebruiken anders krijg je condens in je kanaal.

Dus tja......of je daaraan moet beginnen???
Ik zou het zelf niet meer doen denk ik.

Wel mooie gimmick 8)
Toen ik het jaren geleden installeerde, werd het (ook door mij) nog als groen gezien |:(

Maar ja, sinds de pana staat de houtkachel bijna niet meer aan. 8)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 15:50
pgeene schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Ik heb hier ook een warmtewisselaar in mijn rookkanaal.
Let hierbij op, zijn meerdere kwaliteiten. Hier een volledig titanium versie.
Soms gesoldeerde versies die kunnen exploderen. Mijne kan ertegen dat hij droogkookt( ook al is dat niet de bedoeling)

Verder, wat betreft rendement, zou er niet aan beginnen.
Ik vind het wel prettig dat de bovenverdieping verwarmd wordt als de houtkachel aan staat (met goed droog afvalhout).
Maar terugverdienen 8)7

Het rendement van een goede haard is al snel 80% (als goed gebrand en niet teveel gesmoord)
Dan blijft 20% over.
Van die 20% mag je maar een gedeelte gebruiken anders krijg je condens in je kanaal.

Dus tja......of je daaraan moet beginnen???
Ik zou het zelf niet meer doen denk ik.

Wel mooie gimmick 8)
Toen ik het jaren geleden installeerde, werd het (ook door mij) nog als groen gezien |:(

Maar ja, sinds de pana staat de houtkachel bijna niet meer aan. 8)
Maar ja, sinds de pana staat de houtkachel bijna niet meer aan. 8) Haha. Dat is zeker waar😀. Ik ging van ongeveer 12m3 hout per jaar naar nu max 2. Pana snort lekker en als ik financieel gaat kijken, goedkoper verwarmen dan met hout. En dan heb ik zelfs gratis hout. Overigens kan je condens voorkomen met een mengventiel van 15 euro. Deze houdt de watertemperatuur in de wisselaar boven de 60 graden.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

[Afbeelding]

En de unit en kwart slag gedraaid tussen 1 en 2 in?
Alleen even oppassen dat als je daar een deur opent dat je niet de koude uitblaas tegen je voeten krijgt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
timovd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:39:
[...]

En de unit en kwart slag gedraaid tussen 1 en 2 in?
Alleen even oppassen dat als je daar een deur opent dat je niet de koude uitblaas tegen je voeten krijgt.
Kan ook , het gaat tussen die drie posities.

nu als ik kijk naar keuze2 , kunnen de geisoleerde leidingen zo via de pvc buis naar binnen.

Dit zal waarschijnlijk ongeveer 10meter zijn voor ze binnen zijn/buiten zijn.

naar mijn verdelers en boiler mss 20-30meter.

Wat is zo de aangeraden maximum afstand , zou keuze2 eventueel nog lukken of echt teveel warmteverlies en niet efficiënt genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePKyvYO047mfVXVoJFUPL6MsF0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2321E0w89GCbiY8BqL8XFVUK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door jens1211 op 04-03-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
pleio65 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Maar ja, sinds de pana staat de houtkachel bijna niet meer aan. 8) Haha. Dat is zeker waar😀. Ik ging van ongeveer 12m3 hout per jaar naar nu max 2. Pana snort lekker en als ik financieel gaat kijken, goedkoper verwarmen dan met hout. En dan heb ik zelfs gratis hout. Overigens kan je condens voorkomen met een mengventiel van 15 euro. Deze houdt de watertemperatuur in de wisselaar boven de 60 graden.
Mengventiel zit er bij mij natuurlijk ook een, sen met een pomp en overstort ventiel.
Maar die 60 graden zorgt ervoor dat je afname capaciteit afneemt. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

timovd

Voorsprong door techniek

@jens1211 en wat wordt de afstand naar je SWW-vat. Er staat boiler in je tekening. Is dat een aparte boiler? Die afstand wil je ook niet te groot hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

[Afbeelding]

Veel herrie is voor deze pomp niet waar. Is het een terras waar je gaat zitten of alleen terrein bij de voordeur.
Het ziet er natuurlijk niet zo fraai uit, maar is dat erg op die plaats. Hij zal 30 tot 40 cm uit de muur staan. Je kunt er altijd iets voor zetten, voorbeelden zijn op het forum wel gepasseerd.
Je zou hem ook tegen de muur van de garage kunnen zetten op ongeveer 1.5 m van de voordeur, dan direct bij de garage naar binnen want de leiding zou ik zo snel mogelijk binnen willen hebben. De afstand is dan misschien 2 m meer, totale afstand naar de bg verdeler is toch niet zo groot, eventueel 32mm leiding gebruiken.
Aan de andere kant kan voor de garage ook er zijn mensen op het forum die hem achter in de tuin hebben staan, als je maar meteen naar binnen gaat en 32mm leiding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Waarom gebruik je de Panasonic niet alleen voor de verwarming en een warmtepomp boiler voor het SWW. Ook minder storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Of de boiler in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Ik heb nog een keer rustig naar je tekeningen gekeken, ik zou hem in het hoekje tegen de garage zetten. Als je buiten zit draait hij toch alleen maar rustig om eventueel te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
KaDoos schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:25:
Ik heb nog een keer rustig naar je tekeningen gekeken, ik zou hem in het hoekje tegen de garage zetten. Als je buiten zit draait hij toch alleen maar rustig om eventueel te koelen.
@jens1211
Inderdaad, naast optie 1 maar tegen de garage. Dan staat hij niet in de loop tussen terras en keuken en met de verdamper/luchtinlaat naar garage en garagedeur.

Ik lees trouwens nu alweer opmerkingen over warmtepompboiler en 32mm leiding. De bouwvakkers staan klaar, de 26mm leiding en de warmwatertank zijn gekocht. Nu alleen nog een keuze voor de juiste plek. In die hoek bij optie 1 en laat de architect het maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Hoe hoger Ta, hoe meer die thermostaat op de verdeler dicht gaat, hoe hoger Tr, hoe benauwder de warmtepomp het krijgt. Het verbaast me wel dat je het zelf niet benauwd krijgt met een vloer van 28-29 graden.
Scherp; de reden meer dat ik vermoed dat of de thermostaat niet goed werkt of teveel knijpt en er in werkelijkheid minder dan 28/29 de vloer in gaat.

Van t weekend heb ik warmtebeeldcamera weer terug; ga ik even wat metingen doen

Omtrent de temperatuur: 28/29 geeft met hoh-150 & 16mm buis & parket 29W/m2 en een vloertemperatuur van 24oC

In huis is het heerlijk 21.2oC

Let wel de verdieping staat uit qua verwarming; deur van de hal open (kinderen ;-))

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 04-03-2021 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
timovd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:51:
@jens1211 en wat wordt de afstand naar je SWW-vat. Er staat boiler in je tekening. Is dat een aparte boiler? Die afstand wil je ook niet te groot hebben.
Moest ik keuze 2 nemen dan denk ik dat de afstand naar het SWW-vat ongeveer 20meter is.
(maar ik ga inderdaad zoals de suggesties de warmtepomp 1meter 50cm van die achterdeur
en 30-40cm van de muur in de hoek daar aan de garage plaatsen. ( dat zal het best zijn en fraaist uitzien).

Ik begin nu ook te twijfelen voor de setup die @KaDoos zegt...

Een apart systeem voor mijn SWW en monobloc enkel gebruiken voor mijn vloerverwarming hmm..

Zou inderdaad voor minder storingen zorgen.

Als ik mijn setup goed begrijp :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8o9M0Jhf8SQEpsobC6jSXqGppM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GJAPmZeJLNR6sY6as8qCURG.png?f=fotoalbum_large

Dan als ik logisch nadenk en even denk , dus de aanvoer van de warmtepomp ( het warm water)
moet dus opgewarmd worden via WAR (voor de twee vloerverwarmingszones) zodat de temperatuur constant 20-21 graden heeft. Dus het water zal niet zo heel erg opgewarmd worden.

Maar het water naar mijn SWW vat die dus in deze warmtewisselaar terecht komt zal een veel hogere temperatuur nodig hebben ( want daar moet het water 55graden hebben in mijn SWW vat.) voor mijn douche/keuken water.)

Dus zijn twee compleet verschillende circulaties en instellingen die de warmtepomp dan moet doen,
bugged dit nooit of hoe kan deze afgesteld staan ?

de 3 wegklep die dan zegt van "ok hier warm water voor de CV komt door dus klep naar SWW sluit"
" en ok nu komt er water voor warmtewisselaar in het SWW vat met hogere temperatuur" ....

Als er een apart SWW warmtepomp boiler is , dan hoeft de warmtepomp enkel maar 24/7 te circuleren door mijn BG en enkel daar op te focussen maar dan is mijn T-cap wel een overkill voor enkel de CV dan.

Maar oké inderdaad @FransvWoerkom ik zou misschien beter bij mijn eerste idee blijven want ik kan moeilijk mijn 26mm leidingen weg gooien of mijn SWW vat wegdoen , :/

[ Voor 8% gewijzigd door jens1211 op 04-03-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:22:
[...]

Moest ik keuze 2 nemen dan denk ik dat de afstand naar het SWW-vat ongeveer 20meter is.
(maar ik ga inderdaad zoals de suggesties de warmtepomp 1meter 50cm van die achterdeur
en 30-40cm van de muur in de hoek daar aan de garage plaatsen. ( dat zal het best zijn en fraaist uitzien).

Ik begin nu ook te twijfelen voor de setup die @KaDoos zegt...

Een apart systeem voor mijn SWW en monobloc enkel gebruiken voor mijn vloerverwarming hmm..

Zou inderdaad voor minder storingen zorgen.

Als ik mijn setup goed begrijp :
[Afbeelding]

Dan als ik logisch nadenk en even denk , dus de aanvoer van de warmtepomp ( het warm water)
moet dus opgewarmd worden via WAR (voor de twee vloerverwarmingszones) zodat de temperatuur constant 20-21 graden heeft. Dus het water zal niet zo heel erg opgewarmd worden.

Maar het water naar mijn SWW vat die dus in deze warmtewisselaar terecht komt zal een veel hogere temperatuur nodig hebben ( want daar moet het water 55graden hebben in mijn SWW vat.) voor mijn douche/keuken water.)

Dus zijn twee compleet verschillende circulaties en instellingen die de warmtepomp dan moet doen,
bugged dit nooit of hoe kan deze afgesteld staan ?

de 3 wegklep die dan zegt van "ok hier warm water voor de CV komt door dus klep naar SWW sluit"
" en ok nu komt er water voor warmtewisselaar in het SWW vat met hogere temperatuur" ....

Als er een apart SWW warmtepomp boiler is , dan hoeft de warmtepomp enkel maar 24/7 te circuleren door mijn BG en enkel daar op te focussen maar dan is mijn T-cap wel een overkill voor enkel de CV dan.

Maar oké inderdaad @FransvWoerkom ik zou misschien beter bij mijn eerste idee blijven want ik kan moeilijk mijn 26mm leidingen weg gooien of mijn SWW vat wegdoen , :/
Ik heb mijn 12H nu 3 maanden in gebruik en bij het opwarmen van mijn sww tank heeft hij nog nooit ge"bugged". Hij staat ingesteld dat hij de tank verwarmt tot 52° als de temperatuur is gezakt tot 42° en daar doet hij een klein uurtje over. In dat uurtje kan hij dus niet de vloer verwarmen, maar daar merk je niets van.
Je kunt instellen wanneer de wp de tank mag verwarmen en wanneer hij de tank moet verwarmen en tot welke temperatuur. De T-cap heeft geen moeite met 55°. Ook het wekelijks verhitten tot 65° voor legionella-bestrijding wordt met het verwarmingselement door de wp geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:49:
[...]

Ik heb mijn 12H nu 3 maanden in gebruik en bij het opwarmen van mijn sww tank heeft hij nog nooit ge"bugged". Hij staat ingesteld dat hij de tank verwarmt tot 52° als de temperatuur is gezakt tot 42° en daar doet hij een klein uurtje over. In dat uurtje kan hij dus niet de vloer verwarmen, maar daar merk je niets van.
Je kunt instellen wanneer de wp de tank mag verwarmen en wanneer hij de tank moet verwarmen en tot welke temperatuur. De T-cap heeft geen moeite met 55°. Ook het wekelijks verhitten tot 65° voor legionella-bestrijding wordt met het verwarmingselement door de wp geregeld.
Ok perfect!!!

Heeft iemand een video ooit gemaakt of via youtube filmpjes voor het geluid die zo een monobloc 24/7 maakt.

Iedereen heeft mij schrik dat deze zoveel lawaai maken dat je bijna niet op je terras kan blijven of zelf een gesprek kunt voeren dichtbij de monobloc.

>.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
f

[ Voor 99% gewijzigd door jens1211 op 05-03-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Ok perfect!!!

Heeft iemand een video ooit gemaakt of via youtube filmpjes voor het geluid die zo een monobloc 24/7 maakt.

Iedereen heeft mij schrik dat deze zoveel lawaai maken dat je bijna niet op je terras kan blijven of zelf een gesprek kunt voeren dichtbij de monobloc.

>.>
in een sww run zal die wat geluid maken, maar ook daar kan je gewoon naast een gesprek voeren.
je hebt meer last van de wind die eruit komt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-07 07:05

Welkom in dit topic! Succes met je verbouwingstraject!

De reden waarom mensen een losse warmtepompboiler adviseren naast een warmtepomp is omdat je dan dubbele subsidie krijgt, maar als je alles zelf gaat doen wordt het sowieso lastiger om subsidie te krijgen.

Voor de eenvoud van het systeem zou ik zelf voor een boilervat gaan die verwarmd wordt door je warmtepomp. Dit is misschien iets duurder, maar veel sneller met het verwarmen van warm water, waardoor je minder warm water op voorraad hoeft te houden. Ik heb een zuinige douche (5-6 l/min) en ik red het met een 80 liter boilervat, die verwarmd wordt door m'n panasonic 5kW monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Ok perfect!!!

>.>
Had je mijn filmpjes al gevonden?
Geen monoblock maar dat maakt voor SWW niks uit.
Hier loopt namelijk al een aantal weken een probleem met het geluid...

sjimmie in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 05-03-2021 11:35 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
sjimmie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Had je mijn filmpjes al gevonden?
Geen monoblock maar dat maakt voor SWW niks uit.
Hier loopt namelijk al een aantal weken een probleem met het geluid...

sjimmie in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Dit hoor je toch amper ? dit is heel erg stil of droom ik dit ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Dit hoor je toch amper ? dit is heel erg stil of droom ik dit ? :p
Mensen die je bang maken weten niet waar ze het over hebben. Een oude airco maakt pas herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:42

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Bedankt voor de filmpjes. Ik hoor echter veel herrie.... en vind het absoluut niet stil. Probleem is wel dat ik geen idee heb hoe hard het geluid moet staan. Als ik het volume wat open zet hoor ik veel herrie/gerammel maar uiteraard op lager volume minder. Dus, hoe bepaal ik nu hoe het echt op 1 meter afstand klinkt ?

PS: lees zonet dat dat filmpje waarschijnlijk meer bedoeld is om een afwijkend geluid te laten horen. Heeft er iemamd een audio opname van een normaal functionerende ?

[ Voor 21% gewijzigd door buzzlightyear op 05-03-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@jens1211 ik heb even niet door of je dat meent of sarcastisch bent?
@KaDoos hier staat ook nog een (uitgefaseerde) daikin LLWP, die is vele malen stiller dan de moderne nieuwe panasonic.
@buzzlightyear ik ben een poos geleden bij een mede-tweaker geweest om naar zijn panasonic te luisteren en toen wist ik zeker dat de mijne een defect heeft. daarna de installateur dus gevraagd te komen luisteren en die is er ook van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
sjimmie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:38:
@jens1211 ik heb even niet door of je dat meent of sarcastisch bent?
@KaDoos hier staat ook nog een (uitgefaseerde) daikin LLWP, die is vele malen stiller dan de moderne nieuwe panasonic.
@buzzlightyear ik ben een poos geleden bij een mede-tweaker geweest om naar zijn panasonic te luisteren en toen wist ik zeker dat de mijne een defect heeft. daarna de installateur dus gevraagd te komen luisteren en die is er ook van overtuigd.
Misschien heb ik mijn volume dan heel erg laag maar voor mij klinkt het niet erg hoog het lawaai.

@KaDoos En nja ik zal wel zien dan , ik laat wel wat muziek draaien dan :).

Ik denk niet als die in zijn CV ( vloerverwarming run is ) dat ik daar veel last van zal hebben.

Nu ik zie wel gemengde reacties van " dat die veel herrie maakt of kan maken".

Ik ga niet teveel stressen hierover , er zijn ergere dingen denk ik dan.

@twain4me heb jij niet zo een T-cap monobloc panasonic ook ? die je volledig hebt omkadert
wat is uw mening qua lawaai/herrie?

[ Voor 25% gewijzigd door jens1211 op 05-03-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Misschien heb ik mijn volume dan heel erg laag maar voor mij klinkt het niet erg hoog het lawaai.

@KaDoos En nja ik zal wel zien dan , ik laat wel wat muziek draaien dan :).

Ik denk niet als die in zijn CV ( vloerverwarming run is ) dat ik daar veel last van zal hebben.

Nu ik zie wel gemengde reacties van " dat die veel herrie maakt of kan maken".

Ik ga niet teveel stressen hierover , er zijn ergere dingen denk ik dan.

@twain4me heb jij niet zo een T-cap monobloc panasonic ook ? die je volledig hebt omkadert
wat is uw mening qua lawaai/herrie?
mijn mening is dat het iets meer geluid is dan de "kleine" H de hoeveelheid lucht die uit het ding komt is indrukwekkend te noemen. omkast heb ik hem (nog niet) hij komt bij mij uiteindelijk op een andere plek te staan

Hij staat bij mij nu op een tijdelijke plek voor de steens gevel onder een enkel glas stalraampje en je hoort hem binnen eigenlijk alleen heel erg zachtjes tijdens een SWW run. (dan sta je dus naast het raampje) buiten hoor je vooral de lucht stroom maar zeker ook de compressor.
Omdat je er langs loopt om naar de bel te gaan geeft met name de luchtstroom "overlast"
maargoed overlast is een persoonlijk iets. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:48:
[...]

mijn mening is dat het iets meer geluid is dan de "kleine" H de hoeveelheid lucht die uit het ding komt is indrukwekkend te noemen. omkast heb ik hem (nog niet) hij komt bij mij uiteindelijk op een andere plek te staan

Hij staat bij mij nu op een tijdelijke plek voor de steens gevel onder een enkel glas stalraampje en je hoort hem binnen eigenlijk alleen heel erg zachtjes tijdens een SWW run. (dan sta je dus naast het raampje) buiten hoor je vooral de lucht stroom maar zeker ook de compressor.
Omdat je er langs loopt om naar de bel te gaan geeft met name de luchtstroom "overlast"
maargoed overlast is een persoonlijk iets. :+
Ik heb eigenlijk wel echt schrik omdat ik nog nooit een panasonic H serie monobloc gezien heb
of live meegemaakt.

Als die gewoon zijn CV run doet dus vloerverwarming 25-30graden , hoor je dan iets van binnen uit ?
Heeft iemand van deze forum ooit een decibel test gedaan tijdens een normale CV run vloerverwarming en een SWW run ?

Ik beeld mij in als er een gigantische luchtstroom/wind en neem nu aan +60decibel al is bij een normale CV run die 24/7 runned.

Dan zal dit wel even wennen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WatHpQ8oG7YDzdQkV-2XGFrePXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PMv3PVYN9mvlGRTrQzV3OQJ1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Ik heb eigenlijk wel echt schrik omdat ik nog nooit een panasonic H serie monobloc gezien heb
of live meegemaakt.

Als die gewoon zijn CV run doet dus vloerverwarming 25-30graden , hoor je dan iets van binnen uit ?
Heeft iemand van deze forum ooit een decibel test gedaan tijdens een normale CV run vloerverwarming en een SWW run ?

Ik beeld mij in als er een gigantische luchtstroom/wind en neem nu aan +60decibel al is bij een normale CV run die 24/7 runned.

[Afbeelding]
Vraag anders gewoons een rond in dit topic of het algemene warmtepompen topic of er iemand in jouw regio woont waar je kan gaan luisteren. Hier zelf een 5kW J serie monoblock en erg tevreden over het beperkte geluid. Alleen last van het getik van het vallende condenswater op het schuine dak waaronder we slapen. Maar dat zou bij jouw opstelling geen punt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVermeer
Ep Woody schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:58:
[...]

De reden waarom mensen een losse warmtepompboiler adviseren naast een warmtepomp is omdat je dan dubbele subsidie krijgt, maar als je alles zelf gaat doen wordt het sowieso lastiger om subsidie te krijgen.

Voor de eenvoud van het systeem zou ik zelf voor een boilervat gaan die verwarmd wordt door je warmtepomp. Dit is misschien iets duurder, maar veel sneller met het verwarmen van warm water, waardoor je minder warm water op voorraad hoeft te houden. Ik heb een zuinige douche (5-6 l/min) en ik red het met een 80 liter boilervat, die verwarmd wordt door m'n panasonic 5kW monoblock.
Dank je! Het is niet dat ik alles zelf wil doen. Ik heb een Poolse aannemer die de binnenkant aan gaat pakken en alle installaties. Die is alleen onbekend met warmtepompen. Wel met CV installaties. Ik probeer dus zelf even een goed beeld te krijgen zodat we dit samen aan kunnen pakken. Voor de subsidie zou dit denk ik ook gewoon gezien moeten worden als een erkend installateur.

De warmtepomp is efficiënter dan een warmtepompboiler? Mijn grootste zorg is denk ik het verkeerd inschatten van de warmtevraag en dat ik straks vast zit met een niet flexibele installatie die ik nog even uit kan breiden. We zijn met zijn vieren en de rest moet niets merken van mijn experimenten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Dat denk ik dan ook, dat je je volume wat laag hebt staan.
In werkelijkheid is het zo dat hij nu 8m van huis af staat (in de achtertuin), dat we spouwmuur isolatie hr++ glas en goede kunststof kozijnen hebben en dat we hem nog horen als we in de voorkamer zitten.
Daarbij is het niet alleen het volume maar ook de aard van het geluid. Niet gewoon de luchtstroom maar een zeer irritante grommende toon als een oude auto met slechte uitlaat.
Enfin, ik dacht dat je vergelijkmateriaal zocht dus dat was dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:58:
[...]

of live meegemaakt.

[Afbeelding]
Zoals ik zei tijdens de SWW run binnen nagenoeg niet waarneembaar, ik moet soms het raampje open doen om te luisten een normale verwarmings run is veel zachter.

Een normale run maakt die van mij nu niet, als je een SWW run wil horen ben je van harte welkom. maar ik zit niet super dicht bij belgie, wellicht is er iemand bij je om de hoek, gewoon even vragen zoals @Heronimo al zegt

Bijna Alles maakt geluid, ik heb in iedergeval minder last van de wp dan ik had van de cv ketel (die was ook niet stil) en dat was in huis ipv buiten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:12
Hoi,

Ik heb een vraagje.(Nee, geen persoonlijke vraag.)

Het gaat over sterilisatie; Ik heb al een tijdje ingesteld dat de panasonic een sterilisatie run moet doen op vrijdag 14:00.
Maar als ik dan die dag kijk op de thermostaat, dan staat daar 55°C ofzo. Ik heb nog nooit 60+°C gezien in het scherm. Is er iets dat ik over het hoofd zie? Zijn er dingen die specifiek aan/uit moeten staan eer de WP dit daadwerkelijk goed doet?

Er zit een kunsstof buffervat van 300L aan de WP. Thermokoppel in het midden.
Ik heb de sterilisatie ingesteld via:
Bediening > UIT
Installateurs menu > Sterilisatie > 63°C 15min
vinkje aan op de vrijdag
Pomp weer AAN

Misschien dat iemand mij dit zo kan vertellen wat ik goed/fout doe.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Zoals ik zei tijdens de SWW run binnen nagenoeg niet waarneembaar, ik moet soms het raampje open doen om te luisten een normale verwarmings run is veel zachter.

Een normale run maakt die van mij nu niet, als je een SWW run wil horen ben je van harte welkom. maar ik zit niet super dicht bij belgie, wellicht is er iemand bij je om de hoek, gewoon even vragen zoals @Heronimo al zegt

Bijna Alles maakt geluid, ik heb in iedergeval minder last van de wp dan ik had van de cv ketel (die was ook niet stil) en dat was in huis ipv buiten. :P
Ok nu ja , ik ga al heel blij zijn als de setup werkt en de warmtepomp draait zonder problemen
en de vloerverwarming smooth werkt op WAR en mooi switched voor een SWW run en dan ben ik al gelukkig.

Wat herrie heb ik minder zorgen in nu.

Dit word mijn finale setup waar ik dus volgende week aan zal beginnen met de voorbereidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmlUE_jV7iUZnEOQDJmLl6zI8Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URCqIHXOvXsVohctjGenO9Xd.png?f=fotoalbum_large

Als ik als complete noob/beginner die nog het verschil niet wist tussen een buffervat en een boiler
zoiets kan realiseren en installeren en begrijpen dan denk ik dat iedereen op aarde dit kan. xD

Dus ik maak dat alles volgens mijn schema aangesloten is ook dan de vloerverwarmingsbuizen en verdelers allemaal connecteren.

Dan de BG groepen en een aantal groepen op 1ste verdiep vullen met regenwater en deze groepen die volledig gevuld zijn met water dan terug die groepen sluiten tot de installatie volledig klaar is.
(Nu begrijp ik 100% , van oké als deze groepen gevuld zijn dan word dit water ook gezien als mijn buffer voor
SWW runs , en ook als ik een extra groep open of sluit. Nu zie ik de logica van heel dit process.)

Dan nog de boiler SWW vullen met stadswater. En als ik genoeg groepen gevuld zijn.

Dan de warmtepomp instellen => starten / laten draaien => groepen openzetten van de groepen met die gevuld zijn met water.

Endan normaal zou alles moeten werken toch ? Is deze circulatiepomp sterk genoeg van zo een monobloc T-CAP of moet er toch nog een extra pomp ergens voor het water te kunnen doen circuleren voor de CV en mijn SWW runs?

Ik denk als mijn standaard setup succesvol is , ga ik stap per stap domotica invoeren maar eerst bij het begin blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
edterbak schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:08:
Hoi,

Het gaat over sterilisatie; Ik heb al een tijdje ingesteld dat de panasonic een sterilisatie run moet doen op vrijdag 14:00.
Maar als ik dan die dag kijk op de thermostaat, dan staat daar 55°C ofzo. Ik heb nog nooit 60+°C gezien in het scherm. Is er iets dat ik over het hoofd zie? Zijn er dingen die specifiek aan/uit moeten staan eer de WP dit daadwerkelijk goed doet?

Bediening > UIT
vinkje aan op de vrijdag
Pomp weer AAN

Als je een elektrische verwarming in de tank hebt, dan moet je in het installateursmenu>system setup>tank verwarming op Extern zetten. Heb je die niet, en staat ie op Intern, dan gebruikt hij voor het laatste stuk de Backup Heater. Die moet dan wel beschikbaar zijn, dus niet ergens anders uitgeschakeld.

p.s. Het is geen thermokoppel maar een sensor met thermistor (NTC-weerstand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Ok nu ja , ik ga al heel blij zijn als de setup werkt en de warmtepomp draait zonder problemen
en de vloerverwarming smooth werkt op WAR en mooi switched voor een SWW run en dan ben ik al gelukkig.

...

Dan de BG groepen en een aantal groepen op 1ste verdiep vullen met regenwater en deze groepen die volledig gevuld zijn met water dan terug die groepen sluiten tot de installatie volledig klaar is.
(Nu begrijp ik 100% , van oké als deze groepen gevuld zijn dan word dit water ook gezien als mijn buffer voor
SWW runs , en ook als ik een extra groep open of sluit. Nu zie ik de logica van heel dit process.)

Dan nog de boiler SWW vullen met stadswater. En als ik genoeg groepen gevuld zijn.

Dan de warmtepomp instellen => starten / laten draaien => groepen openzetten van de groepen met die gevuld zijn met water.

Endan normaal zou alles moeten werken toch ? Is deze circulatiepomp sterk genoeg van zo een monobloc T-CAP of moet er toch nog een extra pomp ergens voor het water te kunnen doen circuleren voor de CV en mijn SWW runs?

Ik denk als mijn standaard setup succesvol is , ga ik stap per stap domotica invoeren maar eerst bij het begin blijven.
Normaal wordt je hele systeem gevuld met leidingwater onder druk. Je vult de groepen op de verdeler een voor een en zorgt dat er geen lucht meer in zit door ze krachtig door te spoelen. Je laat de druk van de waterleiding er op staan en controleert met de drukmeter op de verdeler of er geen lek in een aansluiting of leiding zit. Pas dan, met de druk er op wordt de specie gestort.

De groepen van de vloerverwarming zijn geen buffer ten behoeve van de sww run. Ze bewaren de warmte tijdens een sww run en tijdens stilstand van de warmtepomp. De vloeren bufferen warmte.

De pomp in de monobloc is veel sterker dan die van een gewone cv-ketel. Er is dus geen extra pomp nodig.

Heel verstandig om eerst met de middelen van de monobloc zelf het syteem te leren kennen. Vervolgens kun je met domotica het gedrag van het systeem in detail bestuderen om tenslotte zonodig het vanuit de domotica te beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
edterbak schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:08:
Hoi,

Bediening > UIT
vinkje aan op de vrijdag
Pomp weer AAN

Qua antilegionella run (Het is geen sterilisatie), moet je, als je de interne heater wil gebruiken voor de temperaturen boven de 55 graden, de tank verwarmer (tank heater) op aan zetten, in het function menu/funktie menu.

Zal er straks even een stukje over schrijven voor in de Topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
jens1211 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Dit word mijn finale setup waar ik dus volgende week aan zal beginnen met de voorbereidingen.

[Afbeelding]

Als ik als complete noob/beginner die nog het verschil niet wist tussen een buffervat en een boiler
zoiets kan realiseren en installeren en begrijpen dan denk ik dat iedereen op aarde dit kan. xD

Dus ik maak dat alles volgens mijn schema aangesloten is ook dan de vloerverwarmingsbuizen en verdelers allemaal connecteren.

Ik denk dat een drukmeter binnen bij de luchtafscheider wel handig is als je de warmtepomp vult en ook ter controle binnen, anders moet je altijd naar buiten en het deksel eraf halen om te controleren. Zelf heb ik daar ook een overdruk ventiel zitten maar dat is niet echt nodig want in de pomp zit er ook één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Laatst online: 26-08 12:15
Ep Woody schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Qua antilegionella run (Het is geen sterilisatie), moet je, als je de interne heater wil gebruiken voor de temperaturen boven de 55 graden, de tank verwarmer (tank heater) op aan zetten, in het function menu/funktie menu.

Zal er straks even een stukje over schrijven voor in de Topic start.
ik ben benieuwd. op onze mono 5F heb ik het nooit werkend gekregen... in forum 2 a 3 jaar terug al geprobeerd op te lossen, maar niet gelukt..voor legionella is ingeschakelde boosterverwarming nodig (dit is niet de bh maar het element in de 200L panasonic-tank) en die gaat hij dan in de wintermaanden (ietwat lui) gebruiken om de tank te verwarmen (ondercapaciteit)....

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zonetjes schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:10:
[...]

ik ben benieuwd. op onze mono 5F heb ik het nooit werkend gekregen... in forum 2 a 3 jaar terug al geprobeerd op te lossen, maar niet gelukt..voor legionella is ingeschakelde boosterverwarming nodig (dit is niet de bh maar het element in de 200L panasonic-tank) en die gaat hij dan in de wintermaanden (ietwat lui) gebruiken om de tank te verwarmen (ondercapaciteit)....
Ook in de winter is het goedkoper om de tank op te warmen met de warmtepomp. Je kunt voorkomen dat dat moet met de tankverwarming door met het weekrooster verwarmingsvrije uren in te roosteren waarin alleen de tankmode actief is.

Ik gebruik trouwens bewust de tankverwarming voor de wekelijkse legionellabestrijding. De tankverwarming zit onderin. Ik betwijfel of bij verwarming met de spiraal het onderin de 50° haalt.

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 06-03-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Ook in de winter is het goedkoper om de tank op te warmen met de warmtepomp. Je kunt voorkomen dat dat moet met de tankverwarming door met het weekrooster verwarmingsvrije uren in te roosteren waarin alleen de tankmode actief is.

Ik gebruik trouwens bewust de tankverwarming voor de wekelijkse legionellabestrijding. De tankverwarming zit onderin. Ik betwijfel of bij verwarming met de spiraal het onderin de 50° haalt.
Dat hangt af van de locatie van je spiraal. Als die goed laag begint zal die ook onderin wel zeker boven de 50 graden komen, maar of hij 60 graden haalt...

Je kunt, als je zeker wil zijn dat je een goede legionellarun doet, van boven tot onder boven de 60° kun je een circulatiepompje toevoegen. Dan trek je water van warme uitgang naar de koude ingang, om zo de hele tank door te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

SVermeer schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:13:
[...]

Dank je! Het is niet dat ik alles zelf wil doen. Ik heb een Poolse aannemer die de binnenkant aan gaat pakken en alle installaties. Die is alleen onbekend met warmtepompen. Wel met CV installaties. Ik probeer dus zelf even een goed beeld te krijgen zodat we dit samen aan kunnen pakken. Voor de subsidie zou dit denk ik ook gewoon gezien moeten worden als een erkend installateur.

De warmtepomp is efficiënter dan een warmtepompboiler? Mijn grootste zorg is denk ik het verkeerd inschatten van de warmtevraag en dat ik straks vast zit met een niet flexibele installatie die ik nog even uit kan breiden. We zijn met zijn vieren en de rest moet niets merken van mijn experimenten ;).
Modbreak:check je mail

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 07-03-2021 09:55 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ep Woody schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Zeker niet alleen de reden om dat je 2x subsidie krijgt...
alles is afhankelijk van je systeem toch?
Ik mis hier een beetje de wiki waarde...

Als je veel sww nodig hebt en als dan de wp in de wp mania range is, hij heel erg lang bezig is met sww
En dat betekent dat je geen cv water warm maakt..
Maakt allemaal niet uit als je een te grote wp koopt en je geen strenge winters hebt..
Maar ik vraag me af of de mensen die een wp en sww vat hebben afgelopen winter ook geen enkel probleem hebben gehad.

Dus je kunt ook heel bewust kiezen voor een wp en een WPB

En een wp icm boilervat een eenvoudiger systeem dan een separate?
Vraag ik me het toch echt hardop af.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:16:
[...]

Zeker niet alleen de reden om dat je 2x subsidie krijgt...
alles is afhankelijk van je systeem toch?
Ik mis hier een beetje de wiki waarde...

Als je veel sww nodig hebt en als dan de wp in de wp mania range is, hij heel erg lang bezig is met sww
En dat betekent dat je geen cv water warm maakt..
Maakt allemaal niet uit als je een te grote wp koopt en je geen strenge winters hebt..
Maar ik vraag me af of de mensen die een wp en sww vat hebben afgelopen winter ook geen enkel probleem hebben gehad.

Dus je kunt ook heel bewust kiezen voor een wp en een WPB

En een wp icm boilervat een eenvoudiger systeem dan een separate?
Vraag ik me het toch echt hardop af.
Dat is je goedrecht om je dat af te vragen.

Dit zijn punten die er voor mij uitspringen bij een Warmtepompboiler of een warmtepomp die een boilervat verwarmd.
Uitgangspunt een boiler van 200 liter met een starttemperatuur van 10 graden en een gewenste temperatuur van 45 graden heeft een vermogen van 8,14 kWh nodig aan warmte.

Warmtepompboiler:
  • Extra subsidie van 500 euro (was ongeveer 1500 euro, of zelfs 2500 als je een systeem had dat je CV water als bron gebruikte).
  • Verwarmen van water duurt lang, met ongeveer 1 kW vermogen ruim 8 uur.
  • Door de traagheid van de boiler heb je een grotere boiler nodig en daarmee meer ruimte.
  • Luchtkanaal aansluitingen naar buiten om de warmte niet uit te onttrekken en daarmee de verwarming extra te moeten belasten.
  • De warmtepompboiler werkt onafhankelijk van de verwarming.
Warmtepomp met een boilervat:
  • Geen extra subsidie.
  • Verwarmen van boiler duurt korter, met een 5 kW vermogen ongeveer 1 uur en 45 minuten.
  • Door de snelheid van de warmtepomp is een klenere boiler mogelijk, met daardoor minder warmteverlies en minder ruimte.
  • Eenvoudige aansluiting, slechts een driewegklep, een T stuk en een sensor nodig.
  • Tijdens het verwarmen van de boiler kan de woning tijdelijk niet verwarmd worden.
Dit zijn punten/verschillen die mij opvallen bij een warmtepompboiler vs warm water via de warmtepomp met een driewegklep.

Dubbel betalen voor de warmte
Wat een ding is om rekening mee te houden, als je warmte uit je woning onttrekt met een warmtepompboiler voor warm water, moet dat ook weer aangevuld worden. Je hebt dan dubbele kosten voor het warme water. Een keer van de warmte van buiten naar binnen, en vervolgens van de woning naar het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
zonetjes schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Dit was mijn antilegionella run van gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B2u5T7N2X6qydOdk9VceJ778b4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ijV0FELHk0TfuV3UECG8pJvX.png?f=user_large

Eerst een stuk met de compressor en toen de temperatuur boven de 55 graden kwam over op het elektrisch intern element.

Dit is wel met de H-serie, of het kan met de F-serie weet ik niet. Daar zullen anderen je bij moeten adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Laatst online: 10-09 17:31
Ep Woody schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:15:
[...]

Dat is je goedrecht om je dat af te vragen.

Dit zijn punten die er voor mij uitspringen bij een Warmtepompboiler of een warmtepomp die een boilervat verwarmd.
Uitgangspunt een boiler van 200 liter met een starttemperatuur van 10 graden en een gewenste temperatuur van 45 graden heeft een vermogen van 8,14 kWh nodig aan warmte.

Warmtepompboiler:
  • Extra subsidie van 500 euro (was ongeveer 1500 euro, of zelfs 2500 als je een systeem had dat je CV water als bron gebruikte).
  • Verwarmen van water duurt lang, met ongeveer 1 kW vermogen ruim 8 uur.
  • Door de traagheid van de boiler heb je een grotere boiler nodig en daarmee meer ruimte.
  • Luchtkanaal aansluitingen naar buiten om de warmte niet uit te onttrekken en daarmee de verwarming extra te moeten belasten.
  • De warmtepompboiler werkt onafhankelijk van de verwarming.
Warmtepomp met een boilervat:
  • Geen extra subsidie.
  • Verwarmen van boiler duurt korter, met een 5 kW vermogen ongeveer 1 uur en 45 minuten.
  • Door de snelheid van de warmtepomp is een klenere boiler mogelijk, met daardoor minder warmteverlies en minder ruimte.
  • Eenvoudige aansluiting, slechts een driewegklep, een T stuk en een sensor nodig.
  • Tijdens het verwarmen van de boiler kan de woning tijdelijk niet verwarmd worden.
Dit zijn punten/verschillen die mij opvallen bij een warmtepompboiler vs warm water via de warmtepomp met een driewegklep.

Dubbel betalen voor de warmte
Wat een ding is om rekening mee te houden, als je warmte uit je woning onttrekt met een warmtepompboiler voor warm water, moet dat ook weer aangevuld worden. Je hebt dan dubbele kosten voor het warme water. Een keer van de warmte van buiten naar binnen, en vervolgens van de woning naar het water.
Een puntje van aandacht is de 3weg klep in de warmtepomp met boiler configuratie. Die is nooit altijd 100% dicht naar de gesloten kant waardoor er CV water bedoeld voor verwarming van je huis naar de boiler kan stromen waardoor langzaam je boiler afkoelt (en in de zomer in koelmodus is het effect nog groter). Is de klep de andere kant op niet 100% dicht, dan stroomt er heet (50 graden en hoger) CV water tijdens een boiler run bedoeld voor het verwarmen van je boiler door je huis heen en wellicht te warm voor je vloer. Bij mijn 3weg klep komt het zeer precies hoe ver ik de motor op de klep aandraai in hoeverre hij doorlekt naar A of naar B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Een puntje van aandacht is de 3weg klep in de warmtepomp met boiler configuratie. Die is nooit altijd 100% dicht naar de gesloten kant waardoor er CV water bedoeld voor verwarming van je huis naar de boiler kan stromen waardoor langzaam je boiler afkoelt (en in de zomer in koelmodus is het effect nog groter). Is de klep de andere kant op niet 100% dicht, dan stroomt er heet (50 graden en hoger) CV water tijdens een boiler run bedoeld voor het verwarmen van je boiler door je huis heen en wellicht te warm voor je vloer. Bij mijn 3weg klep komt het zeer precies hoe ver ik de motor op de klep aandraai in hoeverre hij doorlekt naar A of naar B.
Dat hangt af van je type driewegklep. Ik heb een driewegklep met een T-boring. Die lekt niet. Is een goedkope klep van 20 euro uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thehog schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:49:
Een puntje van aandacht is de 3weg klep in de warmtepomp met boiler configuratie. Die is nooit altijd 100% dicht naar de gesloten kant waardoor er CV water bedoeld voor verwarming van je huis naar de boiler kan stromen waardoor langzaam je boiler afkoelt (en in de zomer in koelmodus is het effect nog groter).
Dan heb je de verkeerde klep gekocht. Ik heb deze van Tameson erin zitten. Die is wel degelijk 100% dicht, wat ook makkelijk te checken is door aan de leidingen te voelen. Een paar cm buiten het vat zijn die al helemaal koud. Uiteraard wel alles aangesloten volgens de regels om Einrohrzirkulation tegen te gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Andrehj schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Dan heb je de verkeerde klep gekocht. Ik heb deze van Tameson erin zitten. Die is wel degelijk 100% dicht (is ook makkelijk te checken door aan de leidingen te voelen. Een paar cm buiten het vat zijn die al helemaal koud. Uiteraard wel alles aangesloten volgens de regels om Einrohrzirkulation tegen te gaan.
Dat is inderdaad ook een driewegklep (kogelkraan) met T-boring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Waarom worden er eigenlijk in CV-ketels vaak driewegkleppen gekozen met een pin die naar binnen gedrukt wordt in plaats van een kogelkraan met T-boring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psiWpcc7wFIjfGqwQZ_liOwUB-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09ShVYYizgOqYqOrZje2dCnk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BDFoskxFSajyo8pME3J1AaxeXc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ja5KCFZ6JiVhRe6N8EmtoxA5.png?f=fotoalbum_tile

Ik snap dat de eerste minder kracht kost om te bedienen, maar aangezien die kleppen vaak lekken, lijkt me dat niet een ideale situatie. Of gaan de motoren van de kogelkraan vaker stuk, waardoor het toch een betere keus is om voor de linker variant te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:16:
Waarom worden er eigenlijk in CV-ketels vaak driewegkleppen gekozen met een pin die naar binnen gedrukt wordt in plaats van een kogelkraan met T-boring?

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik snap dat de eerste minder kracht kost om te bedienen, maar aangezien die kleppen vaak lekken, lijkt me dat niet een ideale situatie. Of gaan de motoren van de kogelkraan vaker stuk, waardoor het toch een betere keus is om voor de linker variant te gaan.
Geen idee. Ik heb een kogelkraan, en gebruik dezelfde ook om delen van de VVW (badkamers) automatisch af te schakelen als we gaan koelen. Voordeel hiervan is dat ik de motor, mocht die toch kapot gaan, snel kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Laatst online: 10-09 17:31
Andrehj schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Dan heb je de verkeerde klep gekocht. Ik heb deze van Tameson erin zitten. Die is wel degelijk 100% dicht, wat ook makkelijk te checken is door aan de leidingen te voelen. Een paar cm buiten het vat zijn die al helemaal koud. Uiteraard wel alles aangesloten volgens de regels om Einrohrzirkulation tegen te gaan.
Tja ik heb gewoon de officiele van panasonic die zij aanraden in hun handleiding en later vervangen door een versie die nog meer dicht is dan die zij aanbevelen, maar nog niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 00:54:
[...]

Normaal wordt je hele systeem gevuld met leidingwater onder druk. Je vult de groepen op de verdeler een voor een en zorgt dat er geen lucht meer in zit door ze krachtig door te spoelen. Je laat de druk van de waterleiding er op staan en controleert met de drukmeter op de verdeler of er geen lek in een aansluiting of leiding zit. Pas dan, met de druk er op wordt de specie gestort.

De groepen van de vloerverwarming zijn geen buffer ten behoeve van de sww run. Ze bewaren de warmte tijdens een sww run en tijdens stilstand van de warmtepomp. De vloeren bufferen warmte.

De pomp in de monobloc is veel sterker dan die van een gewone cv-ketel. Er is dus geen extra pomp nodig.

Heel verstandig om eerst met de middelen van de monobloc zelf het syteem te leren kennen. Vervolgens kun je met domotica het gedrag van het systeem in detail bestuderen om tenslotte zonodig het vanuit de domotica te beïnvloeden.
De installatie en de leidingen leggen zoals in mijn schema zien er allemaal heel logisch en makkelijk uit.

Ik ben gisteren al begonnen met de start , ik neem morgen foto's.

Nu ben ik al aan het denken aan de instellingen van de monobloc en de functie/ hoe deze 3wegklep werkt en hoe ik deze kan instellen.

Dus ik heb al gezien dat je via "CZ-TAW1" die ik heb aangekocht dus waarschijnlijk een lan kabel moet verbinden met de router endan een lan kabel verbinden met de monobloc ( de monobloc zal vermoedelijk een LAN aansluiting hebben?)

Dus als deze verbonden is zal ik weektimers/dagtimers kunnen instellen van ok om 7uur wil ik een SWW run en om 18uur wil ik een SWW run dagelijks.

Dus dan zal de warmtepomp weten van ok ik moet het water verwarmen tot 60graden nu en ok als de SWW run over is zal deze terug overschakelen naar 25graden runs.

Is dit correct ?

Dit ziet er niet zo moeilijk in voor dit dan te instellen na de volledige montage.

Maar dan heb ik de vraag over deze 3wegklep :
Dus bij een normale CV run loopt dus het water door opening A door naar AB en sluit B.
Dan bijvoorbeeld het is 7uur en er volgt een SWW run dan stroomt het water door opening A en sluit AB en opent B.

Kan je een 3 wegklep programeren of ook deze weektimer geven ? Of hoe kan je instellen dat deze 3wegklep dan om 7uur AB sluit en B opent ? Hoe geef je deze functie? Dit is nog het enigste addertje die ik niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jens1211 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:09:
[...]

De installatie en de leidingen leggen zoals in mijn schema zien er allemaal heel logisch en makkelijk uit.

Ik ben gisteren al begonnen met de start , ik neem morgen foto's.

Nu ben ik al aan het denken aan de instellingen van de monobloc en de functie/ hoe deze 3wegklep werkt en hoe ik deze kan instellen.

Dus ik heb al gezien dat je via "CZ-TAW1" die ik heb aangekocht dus waarschijnlijk een lan kabel moet verbinden met de router endan een lan kabel verbinden met de monobloc ( de monobloc zal vermoedelijk een LAN aansluiting hebben?)

Dus als deze verbonden is zal ik weektimers/dagtimers kunnen instellen van ok om 7uur wil ik een SWW run en om 18uur wil ik een SWW run dagelijks.

Dus dan zal de warmtepomp weten van ok ik moet het water verwarmen tot 60graden nu en ok als de SWW run over is zal deze terug overschakelen naar 25graden runs.

Is dit correct ?

Dit ziet er niet zo moeilijk in voor dit dan te instellen na de volledige montage.

Maar dan heb ik de vraag over deze 3wegklep :
Dus bij een normale CV run loopt dus het water door opening A door naar AB en sluit B.
Dan bijvoorbeeld het is 7uur en er volgt een SWW run dan stroomt het water door opening A en sluit AB en opent B.

Kan je een 3 wegklep programeren of ook deze weektimer geven ? Of hoe kan je instellen dat deze 3wegklep dan om 7uur AB sluit en B opent ? Hoe geef je deze functie? Dit is nog het enigste addertje die ik niet zie.
Je weet nu de hoofdlijnen, dan komt de detail invulling.welke kabels heb je nodig, welke koppelingen, welke leidingen etc. Kwestie van heel goed vooruitdenken en zorgen dat je spullen op voorraad hebt om flexibel te zijn.

Alle instellingen kun je op de remote controller doen, ook dingen als weekplanning.

De driewegklep wordt aangestuurd door een drie aderige kabel vanuit de warmtepomp.

De TAW1 is de brug tussen de warmtepomp en het internet. Op de TAW1 sluit je de lan kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar is het niet handig om een eigen topic te maken waar je al deze vragen kunt concentreren. Het begint ondertussen wel heel veel topic vervuiling te worden, @jens1211.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Ep Woody
Volgens mij heb jij een boilervat met driewegklep.
Jou berekening van een warmtepomp boiler die van 10 naar 45 graden gaat is niet de standaard situatie.
Ik heb een warmtepompboiler die staat ingesteld op 50 graden en die begint weer te verwarmen als de watertemperatuur 40 graden of lager is.
Dus geen 10 naar 45 is 35 graden opwarmen maar van 40 naar in mijn geval 50 en dat gaat een stuk sneller en kost minder energie.( en als je 45 graden gebruikt nog sneller)
En een w/w warmtepompboiler gebruikt de retourwarmte die zeker in de zomer gratis is als de zon op je vloer schijnt en er in ieder geval bij mij voor zorgt dat het water wat de WP in gaat een hogere temperatuur heeft dan wat het huis in gaat.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Me Albert schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:13:
@Ep Woody
Volgens mij heb jij een boilervat met driewegklep.
Dat is correct. Ik heb nu een boilervat met driewegklep/kogelkraan met T-boring. Hiervoor een WPB boiler op de retouraansluiting van mijn verwarmingssysteem.
Jou berekening van een warmtepomp boiler die van 10 naar 45 graden gaat is niet de standaard situatie.
Ik heb een warmtepompboiler die staat ingesteld op 50 graden en die begint weer te verwarmen als de watertemperatuur 40 graden of lager is.
Dus geen 10 naar 45 is 35 graden opwarmen maar van 40 naar in mijn geval 50 en dat gaat een stuk sneller en kost minder energie.( en als je 45 graden gebruikt nog sneller)
Het gaat niet specifiek om de exacte hoeveelheid energie die je weer moet toevoegen, maar om de snelheid. Als je 100 liter wat tapt van 45 graden, dan moet je 100 liter koud water (10 graden) verwarmen tot diezelfde 45 graden. Dat kost: 100*35*4.18kJ/1 uur = 4.06 kWh. Als je warmtepomp 1 kW warmte levert (uit welke bron dan ook) dan duurt dat 4 uur, terwijl als je warmtepomp 5 kW warmte levert is dat maar 50 minuten.
En een w/w warmtepompboiler gebruikt de retourwarmte die zeker in de zomer gratis is als de zon op je vloer schijnt en er in ieder geval bij mij voor zorgt dat het water wat de WP in gaat een hogere temperatuur heeft dan wat het huis in gaat.
De eerste wet van de thermodynamica stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De warmtepomp haalt warmte uit een bron, in jouw geval een vloerverwarming. Die warmte wordt in het stookseizoen toegevoegd vanuit een derde bron (warmtepomp of cv ketel) en buiten het stookseizoen, door overige bronnen, zoals de zon, buitentemperatuur, etc.

De warmte die jij uit je woning onttrekt wordt dus, door de warmtepomp met een COP van 3-5 toegevoegd aan de woning. Daarna wordt de warmte vanuit de vloerverwarming naar de warmtepompboiler gebracht met een COP van ...? Laten we 4.38 pakken, van de Auer edel eau 200L. Om 1 kW aan warmte te krijgen, in het stookseizoen, heb je dan 2 stappen. 1x de compressor van de warmtepompboiler en 1x van de warmtepomp.
1kW / 4.38 (COP van warmtepompboiler) = 228 Watt.
1kW / 4 (COP van de warmtepomp) = 250 Watt.
Je hebt dus in het stookseizoen in totaal 478 Watt nodig voor het maken van 1kW warm water.
Je totale COP voor het maken van warm water is: 1kW / (228 Watt + 250 Watt) = 2.09 COP totaal.

En ook al draait de warmtepompboiler niet altijd op hetzelfde moment als de warmtepomp, je totale warmtevraag (over de dag) blijft gelijk. Je zult altijd de warmte die je hebt onttrokken aan de woning weer moeten toevoegen.

Je kunt nog even discussieren over het gemak/energiebesparing van koelen, maar dat is peanuts over het totale verbruik.

Conclusie: Reken je niet rijk met een warmtepompboiler, de kosten van gebruik zijn zeker niet lager dan met een warmtepomp met los boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@Ep Woody
Ik geloof je graag maar mijn gevoel zegt dat je berekening niet klopt. Ik ben geen expert in thermodynamica maar als techneut is mijn gevoel anders. Kan de vinger echter niet op de zere plek leggen.
Wat jij buiten beschouwing laat is het seizoens effect (van april tot september draait je WP haast niet en heb je het meeste warme water nodig. Verder heeft een WP geen COP van 4 bij het bereiden van warm water omdat de COP bij een watertemperatuur veel lager is.
Maar of het goedkoper of duurder is lijkt mij zeer moeilijk uit te rekenen en ook niet het belangrijkste. Waar het om gaat is ga je voor een gescheiden systeem met de voordelen die daar aan zitten of ga je voor een geïntegreerd systeem met zijn voordelen.
Een auto van merk A of B is ook een gevoel en niet het afvinken van eisen en prestaties.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Me Albert schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:23:
@Ep Woody
Ik geloof je graag maar mijn gevoel zegt dat je berekening niet klopt. Ik ben geen expert in thermodynamica maar als techneut is mijn gevoel anders. Kan de vinger echter niet op de zere plek leggen.
Wat jij buiten beschouwing laat is het seizoens effect (van april tot september draait je WP haast niet en heb je het meeste warme water nodig. Verder heeft een WP geen COP van 4 bij het bereiden van warm water omdat de COP bij een watertemperatuur veel lager is.
Maar of het goedkoper of duurder is lijkt mij zeer moeilijk uit te rekenen en ook niet het belangrijkste. Waar het om gaat is ga je voor een gescheiden systeem met de voordelen die daar aan zitten of ga je voor een geïntegreerd systeem met zijn voordelen.
Een auto van merk A of B is ook een gevoel en niet het afvinken van eisen en prestaties.
Nee, maar als je kiest op je gevoel, moet je niet daarna de berekeningen jouw kant op buigen. Dan moet je helemaal geen berekeningen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Me Albert, ik snap je prima. Ik daag je uit om de berekening lek te schieten (er zal voldoende ruimte voor zijn). Het maar een hele grove sigarendoosberekening.

Klopt, ik heb het seizoenseffect bewust buiten de berekening gelaten omdat het effect daarvan maar beperkt is. De periode is maar 5 maanden, en in die periode is het gat tussen warm water en koud water kleiner, waardoor er minder warm water nodig is voor een zelfde douchebeurt en koelt de boiler minder af.

Mijn mening is dat een warmtepompboiler duurder in gebruik is dan een warmtepomp met boiler vat. De subside maakt het interessant. Als je dan ook nog de traagheid van het systeem in de gaten houdt, dan zijn dat toch wel belangrijke dingen om mee te nemen in je besluitvorming.

Het idee dat een warmtepompboiler geen belasting op je warmtepomp levert, zoals @Dylantje2 impliceert, klopt niet. Het voordeel is dat je een constante warmtevraag hebt, waardoor de warmtepomp gedurende langere periode iets harder moet werken in plaats van een kortere periode op vol vermogen. Helaas nog steeds wel met dubbele energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:18
Hoi jullie hebben me nog niet eerder gezien hier, maar lees inmiddels een tijdje mee in verschillende warmtepomp topics in voorbereiding van toekomstige plannen om van het gas te gaan.

Ik ben d'r iig nog niet over uit wat de beste optie is. :/
Mooie discussie over de verschillende smaken boilers.
@Ep Woody
In jou berekening van verbruik klopt dat je inderdaad in de wintermaanden 2x de COP moet nemen van beide systemen. Maar in de zomermaanden kan je wel enkel de COP van de boiler pakken, de warmte in huis is daar 'gratis' gekomen.
Denk voor het totale plaatje qua kosten moet gaan kijken naar de combinatie van winter en zomer. Moeilijkste hierin zal de overgangsperiode nog zijn, misschien kon in de lente de WP voor verwarming uitblijven, maar doordat je warmte onttrekt met de WPB je nu wel moet verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@lampy25 je hebt gelijk dat in de zomermaanden je maar 1 enkele COP moet pakken. Dat werkt echter voor beide systemen.

Je gebruikt bij de warmtepompboiler alleen de COP van de warmtepompboiler (en je accepteert dat je eerder moet bijverwarmen en daardoor je stookseizoen groter wordt).
Je gebruikt bij de warmtepomp alleen de COP van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Ep Woody schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Je weet nu de hoofdlijnen, dan komt de detail invulling.welke kabels heb je nodig, welke koppelingen, welke leidingen etc. Kwestie van heel goed vooruitdenken en zorgen dat je spullen op voorraad hebt om flexibel te zijn.

Alle instellingen kun je op de remote controller doen, ook dingen als weekplanning.

De driewegklep wordt aangestuurd door een drie aderige kabel vanuit de warmtepomp.

De TAW1 is de brug tussen de warmtepomp en het internet. Op de TAW1 sluit je de lan kabel aan.
Ik had dit eerst gedaan maar toen werd mij voorgesteld voor mijn vragen te stellen in deze thread.

Dus daarmee had ik dat ook gedaan en het zijn inderdaad veel vragen die ik heb , mijn excuses daarvoor.

Een klein vraagje nog , dus ik verbind de driewegklep rechtsreeks met mijn monobloc en dus als er een SWW run is om 7uur in de ochtend zal hij dus automatisch weten van "ik sluit AB en open B (voor de warmtewisselaar in de boiler) of moet dit ook apart worden ingesteld of geprogrameerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jens1211: Als er een SWW run is, dan zet hij stroom op pin 1 en 2 en daarmee wordt uitgang A afgesloten en B geopend. Vervolgens is de SWW run klaar en komt er stroom op pin 2 en 3 en daarmee wordt uitgang A geopend en B gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
Ep Woody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:40:
@Me Albert, ik snap je prima. Ik daag je uit om de berekening lek te schieten (er zal voldoende ruimte voor zijn). Het maar een hele grove sigarendoosberekening.

Klopt, ik heb het seizoenseffect bewust buiten de berekening gelaten omdat het effect daarvan maar beperkt is. De periode is maar 5 maanden, en in die periode is het gat tussen warm water en koud water kleiner, waardoor er minder warm water nodig is voor een zelfde douchebeurt en koelt de boiler minder af.

Mijn mening is dat een warmtepompboiler duurder in gebruik is dan een warmtepomp met boiler vat. De subside maakt het interessant. Als je dan ook nog de traagheid van het systeem in de gaten houdt, dan zijn dat toch wel belangrijke dingen om mee te nemen in je besluitvorming.

Het idee dat een warmtepompboiler geen belasting op je warmtepomp levert, zoals @Dylantje2 impliceert, klopt niet. Het voordeel is dat je een constante warmtevraag hebt, waardoor de warmtepomp gedurende langere periode iets harder moet werken in plaats van een kortere periode op vol vermogen. Helaas nog steeds wel met dubbele energieverbruik.
@Ep Woody
Om 1kw op te wekken bij een COP van 4 kost dat 250 watt. (klopt) Maar als ik die opgewekte 1kW met een cop van 4 weer verwerk krijg ik toch 4 kW. dus 4 kW kost 500 watt. Of anders gezegd. Met 250 watt maak ik 1 kW en van die 1kW maak ik 4kW. Gevoelsmatig klopt het dan meer. Maar het goede gevoel is er nog steeds niet bij moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Me Albert schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:31:
[...]

@Ep Woody
Om 1kw op te wekken bij een COP van 4 kost dat 250 watt. (klopt) Maar als ik die opgewekte 1kW met een cop van 4 weer verwerk krijg ik toch 4 kW. dus 4 kW kost 500 watt. Of anders gezegd. Met 250 watt maak ik 1 kW en van die 1kW maak ik 4kW. Gevoelsmatig klopt het dan meer. Maar het goede gevoel is er nog steeds niet bij moet ik eerlijk zeggen.
Even om het beeld duidelijk te maken, we praten nu over het stookseizoen. We willen nu 1 kWh warmte van buiten de boiler in willen krijgen om 100 liter water 10 graden te verwarmen.

Er gaat eerst 1 kWh aan warmte van buiten naar de woning met een COP van 4. (250 Wh)
Vervolgens komt de warmtepompboiler die dezelfde 1kWh aan warmte uit de woning haalt, met een COP van 4.38. (228 Wh)

Totaal verbruik: 250 Wh + 228 Wh = 478 Wh. Oftewel een totale COP van 1000/478 = 2.09.

Edit: Om de stappen nog even iets aan te vullen qua watertemperaturen:
Buitentemperatuur -10 graden.
Warmtepomp brengt de woning op temperatuur 20 graden.
Warmtepompboiler krijgt lucht van 20 graden binnen of retourwater van 30 graden en maakt daar warm (drink)water van op 45-55 graden.

In jouw berekening weet jij uit het niets 3 kW op te wekken en dan komen we terug op de eerste wet thermodynamica: "energie kan niet verloren gaan of uit het niets ontstaan".

[ Voor 11% gewijzigd door Ep Woody op 08-03-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Ik had dit eerst gedaan maar toen werd mij voorgesteld voor mijn vragen te stellen in deze thread.

Dus daarmee had ik dat ook gedaan en het zijn inderdaad veel vragen die ik heb , mijn excuses daarvoor.

Een klein vraagje nog , dus ik verbind de driewegklep rechtsreeks met mijn monobloc en dus als er een SWW run is om 7uur in de ochtend zal hij dus automatisch weten van "ik sluit AB en open B (voor de warmtewisselaar in de boiler) of moet dit ook apart worden ingesteld of geprogrameerd.
Kijk maar in de gebruiksaanwijzing. Je programmeert met de afstandsbediening de tijdvakken waarin het opwarmen van de sww-tank mag gebeuren en de minimum en maximumtemperatuur van de tank. Los daarvan kun je met de afstandsbediening altijd een sww-run starten of de maximumtemperatuur aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Me Albert schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:31:
[...]

@Ep Woody
De COP is de verhouding tussen elektrische energie en opgewekte warmte. Het is niet de verhouding tussen de warmte die er in gaat en opgewekte warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Even om het beeld duidelijk te maken, we praten nu over het stookseizoen. We willen nu 1 kWh warmte van buiten de boiler in willen krijgen om 100 liter water 10 graden te verwarmen.

Er gaat eerst 1 kWh aan warmte van buiten naar de woning met een COP van 4. (250 Wh)
Vervolgens komt de warmtepompboiler die dezelfde 1kWh aan warmte uit de woning haalt, met een COP van 4.38. (228 Wh)

Totaal verbruik: 250 Wh + 228 Wh = 478 Wh. Oftewel een totale COP van 1000/478 = 2.09.

Edit: Om de stappen nog even iets aan te vullen qua watertemperaturen:
Buitentemperatuur -10 graden.
Warmtepomp brengt de woning op temperatuur 20 graden.
Warmtepompboiler krijgt lucht van 20 graden binnen of retourwater van 30 graden en maakt daar warm (drink)water van op 45-55 graden.

In jouw berekening weet jij uit het niets 3 kW op te wekken en dan komen we terug op de eerste wet thermodynamica: "energie kan niet verloren gaan of uit het niets ontstaan".
Fout, je laat de wp 1 kW warmte toevoegen en je laat de wpb er maar 0.250 van gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Fout, je laat de wp 1 kW warmte toevoegen en je laat de wpb er maar 0.250 van gebruiken
Licht toe?

Dit is in mijn optiek het beeld: Je laat de warmtepomp 1 kW aan warmte toevoegen (die je wil gebruiken voor de warmtepompboiler), en de warmtepompboiler pakt die volle 1 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:03:
[...]

Licht toe?

Dit is in mijn optiek het beeld: Je laat de warmtepomp 1 kW aan warmte toevoegen (die je wil gebruiken voor de warmtepompboiler), en de warmtepompboiler pakt die volle 1 kW.
Je laat de wp eerst 0.25 toevoegen met een vermogen van 0.06 kW.
Die 0.25 toegevoegde warmte zet de wpb weer om met een cop 4 naar 1 kW met een opgenomen vermogen van 250 watt.
Dus totaal 0.25+0.06=0.310 kW voor thermisch 1 kW.
Cop 3.3 ofzo.....
Iets wat je wp niet doet met vorst om er 55 graden van te maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:18
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
[...]Die 0.25 toegevoegde warmte zet de wpb weer om met een cop 4 naar 1 kW met een opgenomen vermogen van 250 watt.
Dat is dus onmogelijk zoals @Ep Woody al terecht opmerkte.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Je laat de wp eerst 0.25 toevoegen met een vermogen van 0.06 kW.
Die 0.25 toegevoegde warmte zet de wpb weer om met een cop 4 naar 1 kW met een opgenomen vermogen van 250 watt.
Dus totaal 0.25+0.06=0.310 kW voor thermisch 1 kW.
Cop 3.3 ofzo.....
Iets wat je wp niet doet met vorst om er 55 graden van te maken.
Was het maar zo, dan heb je een mooie basis voor een Perpetuum mobile...

Een warmtepomp haalt een bepaalde hoeveelheid warmte uit een bron, en brengt die naar een nieuwe bron. Door de compressie/verdamping krijg je een andere temperatuur. Die compressie/verdamping kost energie, de verhouding tussen hoeveelheid warmte en gebruikte energie is de COP (Cost of Produce).

De eerste warmtepomp doet dat van buitentemperatuur naar watertemperatuur. 1 kW / 250 W = COP 4

De tweede warmtepomp doet dat nog een keer, maar dan naar een hogere temperatuur. 1 kW / 228 W = COP 4.38

Maar onderbouw gerust je verhaal, want met deze losse zinnen raak ik niet overtuigd. Hou ook even de eerste wet in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jim423 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Dat is dus onmogelijk zoals @Ep Woody al terecht opmerkte.
Zoals @Ep Woody het zegt, zet de wpb 1 kW om van de huiskamer naar de boiler rechtstreeks 1 op 1.
Waar is de cop winst?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Zoals @Ep Woody het zegt, zet de wpb 1 kW om van de huiskamer naar de boiler rechtstreeks 1 op 1.
Waar is de cop winst?
Terug naar de basis:
Een warmtepomp verplaatst warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Waar is de cop winst?
Dat is niet wat @Ep Woody schrijft. Hij schrijft dat de WPB 1kW aan warmte gebruikt voor warm water die de WP eerst heeft moeten toevoegen aan het huis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1 ... 11 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.