Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
CurlyMo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Dat is niet wat @Ep Woody schrijft. Hij schrijft dat de WPB 1kW aan warmte gebruikt voor warm water die de WP eerst heeft moeten toevoegen aan het huis.
Kijk maar wat je er van maakt, ik weet dat mijn praktijk cijfers anders zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Kijk maar wat je er van maakt, ik weet dat mijn praktijk cijfers anders zeggen.
Vergeet niet dat de hoeveelheid warmte die een boiler nodig heeft maar erg beperkt is. De Auer Edel kan maximaal 1.6 kW aan warmte aan de boiler toevoegen (zonder element). Je zit dan al snel met afrondingsfouten.

Maar laat gerust cijfers zien waaruit het tegendeel blijkt en vertel hoe we die cijfers kunnen reproduceren.

Ik heb uitgelegd hoe ik denk dat het werkt en waarom ik denk dat een warmtepompboiler een hoger energiegebruik heeft dan een boiler die direct verwarmd wordt door een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Ep Woody @CurlyMo @reneeke1970
Blijft een leuke discussie die nog niet geland is.
Volgens mij zit de clue in opgewekt en verbruikt.
Ik heb een l/l WPboiler. Die haalt zijn lucht van buiten. Cop 3. Koude lucht gaat naar een koude slaapkamer die niet verwarmd wordt.
Nu gebruikt diezelfde boiler de binnenlucht op de overloop. Temp. ca 18 graden. Koude lucht weer naar de slaapkamer. Cop 4. Maar volgens Ep Woody gaat mijn Cop nu naar 2,09. Gevoelsmatig klopt het nog steeds niet.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:23
Ep Woody schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:31:
[...]
Ik heb uitgelegd hoe ik denk dat het werkt en waarom ik denk dat een warmtepompboiler een hoger energiegebruik heeft dan een boiler die direct verwarmd wordt door een warmtepomp.
Dat denk ik ook, maar om nog even een perspectief te plaatsen. Ik denk dat een WPB die gebruik maakt van de binnenlucht opgewarmd door de WP zuiniger is dan een WPB die enkel werkt op buitenlucht.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
Dat hangt er maar net vanaf natuurlijk, een WPB heeft in het algemeen niet een erg geweldige SCOP dus het zal elkaar niet ver ontlopen bij kou. Maar bij 10 graden buiten is een WPB op buitenlucht in het voordeel.
Echte praktijkcijfers zul je hier niet gaan vinden, je zou dan een complete meetopstelling moeten bouwen, gewoon in huis meten zit je met veel teveel factoren (bijv. de warmte die uit de kamer zelf komt als de WPB begint te lopen ipv direct uit je WP doet je meting al veel te gunstig uitvallen en andere ruimtes die varieren in warmtevraag).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Me Albert schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
Ik heb een l/l WPboiler. Die haalt zijn lucht van buiten. Cop 3. Koude lucht gaat naar een koude slaapkamer die niet verwarmd wordt.
Nu gebruikt diezelfde boiler de binnenlucht op de overloop. Temp. ca 18 graden. Koude lucht weer naar de slaapkamer. Cop 4. Maar volgens Ep Woody gaat mijn Cop nu naar 2,09. Gevoelsmatig klopt het nog steeds niet.
Dat hangt af naar welk deel van het systeem je kijkt. Die boiler werkt inderdaad met een COP van 4. Dat apparaat maakt met 250 Watt electrisch opgenomen vermogen 1 kW aan warmte in de boiler.

Als je echter naar het totale systeem kijkt, dan zie je dat in een gedeelte van het jaar, de warmte die onttrokken wordt aan de ruimte (standby verliezen laat ik buiten beschouwing), weer aangevuld moet worden. Dan zul je zien dat er inderdaad een vergelijkbare hoeveelheid aan warmte van buiten naar binnen getransporteerd moet worden. Dus zul je inderdaad een lagere COP krijgen.

Uiteindelijk is dat niet erg, want een warmtepomp is ook niet geweldig als hij warm water moet maken. Ik geloof dat het zo rond de COP 2 tot 2.5 zat in die koude periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Precies.
Zal ik je tip geven, die koude lucht van 12 graden moet je in de spouw blazen, dan warm je je huis op als het buiten vriest.
Standby verlies is gewoon warmte aan de schil toegevoegd met cop 4 ,dus geen verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:14
Even los van overloop en slaapkamer, ik mis in je verhaal het sanitair warmwater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Precies.
Zal ik je tip geven, die koude lucht van 12 graden moet je in de spouw blazen, dan warm je je huis op als het buiten vriest.
Standby verlies is gewoon warmte aan de schil toegevoegd met cop 4 ,dus geen verlies.
Goede tip... Dan warmt de spouw mooi op en kan er extra koude vries lucht de woning in en wordt de buitenmuur warmer waardoor je extra warmte verliest!

Vooral niet doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Is het dan zo dat ik in zijn algemeenheid beter de WPB op de buitenlucht kan draaien dan op mijn (door de WP) opgewarmde binnenlucht en tevens washok zoals @Jim423 aangeeft?

De was droogt er wel lekker snel van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
wat beter is is per situatie en moment anders.

De natuurkunde is er vrij duidelijk over als je warmte ontrekt binnen de schil zal die aangevuld moeten worden
Echter bv in je was hok kan het best warm zijn door bv een kookwas en dan kan de temp naar beneden brengen door het te ontrekken juist weer gunstig zijn voor je warmte verlies door een gammel dakraampje
dan gebruik je die warmte voordat het door het gammele dakraam is vertrokken

De vraag is wel, waar blijft de afgekoelde lucht? als je die naar buiten blaast veroorzaak je natuurlijk onderdruk en zal elders in de woning koude lucht binnen komen eigenlijk is dit het principe waar de ventilatie wpb op is gebaseerd. warme lucht afzuigen, warmte ontrekken uit de lucht en in het vat stoppen. en tegelijk onderdruk creeeren waardoor de ventilatie roosters werken boven je ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:20:
wat beter is is per situatie en moment anders.

De natuurkunde is er vrij duidelijk over als je warmte ontrekt binnen de schil zal die aangevuld moeten worden
Echter bv in je was hok kan het best warm zijn door bv een kookwas en dan kan de temp naar beneden brengen door het te ontrekken juist weer gunstig zijn voor je warmte verlies door een gammel dakraampje
dan gebruik je die warmte voordat het door het gammele dakraam is vertrokken

De vraag is wel, waar blijft de afgekoelde lucht? als je die naar buiten blaast veroorzaak je natuurlijk onderdruk en zal elders in de woning koude lucht binnen komen eigenlijk is dit het principe waar de ventilatie wpb op is gebaseerd. warme lucht afzuigen, warmte ontrekken uit de lucht en in het vat stoppen. en tegelijk onderdruk creeeren waardoor de ventilatie roosters werken boven je ramen.
Normaal gaat ventilatie lucht door mv naar buiten, de wpb creëert onderdruk en zuigt het uit de mv terug, uiteindelijk gaat er niks extra naar buiten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Toch mooi deze discussie over twee systemen en COP.

Mij is het ooit zo uitgelegd (en dat was voor mij en de anderen het duidelijkst).

Een warmtepomp verplaatst warmte en dat KOST energie.
Eerst wordt een kW aan warmte verplaatst naar binnen en dat kostte 0.250Wh.
Daarna was de energie in de vorm van warmte binnen en moest nog verplaatst worden naar de boiler.
Ook dit KOST energie.
Uiteindelijk dus 1kW verplaatst met 2 keer verbruik.
Dus in een keer is efficiënter in de winter.
In de zomer koel je er je huis mee en hoef je je warmte maar een keer te verplaatsen.
Wat het beste/efficiëntste is voor jouw situatie is een heel ander verhaal.

Wij verbruiken juist in de winter veel warm water. In de zomer dan weer minder.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Zoals @Ep Woody schrijft, gaat bij de combinatie van een warmtepomp voor verwarming en een warmtepomp voor sww bereiding uit ventilatielucht in huis de energie door twee warmtepompen achter elkaar. Je kunt van die serieschakeling of cascade van warmtepompen waarbij de ingang van de ene aan de uitgang van de andere zit de totale COP uitdrukken in de COP's van beide warmtepompen. Er komt uit:

COPtotaal= COP1*COP2/(COP1+COP2-1)

Hebben beide warmtepompen een COP van 2, dan is de totale COP 4/3 = 1,33; Bij beide 3, dan totaal 1,8 en bij beide 5, dan totaal 2,3; Bij heel hoge COP's, het totaal de helft, bij heel lage COP's nadert de totale tot 1. Je verwarmt je water dan elektrisch, maar heel ingewikkeld. Overigens is het in de praktijk iets gunstiger omdat voor beide warmtepompen het temperatuurverschil kleiner is, dus de COP hoger.

Uit oogpunt van efficiëntie is zo'n cascade eigenlijk alleen interessant als het door het gebruikte koelmiddel niet in één keer kan. Dat een warmtepompboiler het in de zomer beter doet, is geen argument. In de zomer doet de warmtepomp het ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@FransvWoerkom Niet iedereen kan een WP de SWW laten bereiden. Hier loopt er simpelweg geen warmwaterleiding van de badkamer naar de begane grond waar de WP staat. Dan is volgens mij de WPB de duurzaamste oplossing.

Ik ben wel aan het kijken of ik de oude 80mm leidingen van de CV kan gebruiken voor de aanvoer / retour van de WPB.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 08-03-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:36
@CurlyMo hoe had je voorheen dan warm water beneden in de keuken? Liep deze rechtstreeks naar de cv toe ? Ik heb mijn wpb en n de garage staan en aangesloten op ww leiding in de keuken.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:05:
@CurlyMo hoe had je voorheen dan warm water beneden in de keuken? Liep deze rechtstreeks naar de cv toe ? Ik heb mijn wpb en n de garage staan en aangesloten op ww leiding in de keuken.
Kokendwaterkraan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Nieuwbouw? (Huis)

[ Voor 25% gewijzigd door Possible op 08-03-2021 22:08 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verduurzaamde jaren '30 woning waarbij de afkoppeling van de warm waterleiding door de vorige bewoners is gedaan bij de verbouwing van de keuken. Wellicht zit die nog wel ergens, maar dan weet ik niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Helder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Daarbovenop komt nog. Als ik de warmwaterleiding in de keuken ga vinden. Dan moet ik alsnog naar een locatie waar een boiler kan staan. Dan gaat ook niet zonder verbouwing. Don't fix if it aint broken. Het werkt nu. De keuken en badkamer staan wel op de planning. Dan ga ik zeker zoeken naar die leiding die er volgens mij wel zou moeten zijn en kijken of ik hem kan verplaatsen naar een locatie waar wel een boiler kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Gevoel is leuk maar puur naar de natuurkunde kijkend is dit wel hoe het werkt. Het is alleen zo'n relatief kleine hoeveelheid energie dat je het niet echt merkt.

Andersom: het allerbelangrijkste in WP-efficiency is de delta-T die je vraagt van de machine. Dus hoe groter de sprong hoe lager de COP (Coëfficiënt of performance!).

Met een WP + boilervat doe je de stap naar 50-55C in 1x, met je wpb doe je het in 2x (eerst huis verwarmen met aardgas, airco, hout of Wp en daar a tweede stap met de wpb).

Per saldo zal het echt weinig uitmaken. In de zomer krijgt je wpb gratis wat warmte uit je huis, maar je kunt ook prima je gewone Wp elke dag om 1500 SWW laten maken, die heeft dan ook genoeg dagen dat je profiteert van 20+ graden buitenlucht als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:02:
@FransvWoerkom Niet iedereen kan een WP de SWW laten bereiden. Hier loopt er simpelweg geen warmwaterleiding van de badkamer naar de begane grond waar de WP staat. Dan is volgens mij de WPB de duurzaamste oplossing.

Ik ben wel aan het kijken of ik de oude 80mm leidingen van de CV kan gebruiken voor de aanvoer / retour van de WPB.
Ik had eigenlijk het omgekeerde. Keuken en wc's/badkamers zitten zo ver uit elkaar dat ik daar twee itho's heb hangen. Voor een wpb had ik dwars door het huis in het zicht heel wijde ventilatiepijpen moeten hangen.

Waarschijnlijk zijn voor de meesten bouwkundige overwegingen belangrijker dan COP of subsidie voor de keuze tussen sww-tank aan de warmtepomp of een losse wpb.

[ Voor 10% gewijzigd door FransvWoerkom op 09-03-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wellicht ook leuk om even naar het financiele plaatje te kijken, uitgerekend op hetzelfde sigarendoosje.

https://www.milieucentraa...is/grote-energieslurpers/
Volgens Milieucentraal gebruiken we ongeveer 1900 kWh voor warm water.

Energieprijs is 22ct per kWh.

Als we dat met een COP=1 boiler zouden doen:
1900 kWh * € 0.22 = € 418 per jaar.

Als we voor het systeem uitgaan van een COP van 2 voor van een warmtepompboiler die de warmte uit een ruimte haalt die verwarmd wordt met een warmtepomp.
1900 kWh / 2 = 950 kWh
950 kWh * € 0.22 = € 209 per jaar.

Kijken we naar een warmtepomp die met een COP van 2.5 de warmte rechtsstreeks in de boiler stopt:
1900 kWh / 2.5 = 760 kWh
760 kWh * € 0.22 = € 167,20 per jaar.

Nu zal het plaatje voor beide warmtepompsystemen nog iets gunstiger zijn, want ik heb alleen naar een winterseizoen gekeken. Uiteindelijk is het verschil relatief beperkt en kies wat het beste in jouw situatie past, maar laat je keuze niet afhangen van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Ik meen ergens (op een github) te hebben gelezen dat je via een omweg meerdere accounts kan authoriseren voor toegang via de panasonic service cloud. Helaas kan ik dat niet meer terug vinden.
Ik heb namelijk een eigen account maar de leverancier wil nu wegens de lopende problemen zelf ook mee kunnen kijken via de service cloud.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:35:
Ik meen ergens (op een github) te hebben gelezen dat je via een omweg meerdere accounts kan authoriseren voor toegang via de panasonic service cloud. Helaas kan ik dat niet meer terug vinden.
Ik heb namelijk een eigen account maar de leverancier wil nu wegens de lopende problemen zelf ook mee kunnen kijken via de service cloud.
Dan deel je toch je inloggegevens van dat portaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJBD
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-01-2023
Zoals Ep Woody en Frans aangeven klopt de theoretische benadering van de COP voor de combi wp en wpb versus de rechtstreekse variant met de wp. Maar in de praktijk zie ik dat de timing voor het opwarmen van de wpb van invloed is op het verbruik. Hier een wpb Auer -water van 100 ltr en een wp-H7. De wp draait nu alleen overdag. Door de opwarmcyclus van de wpb begin van de middag te starten (hoge buitentemperatuur) bij een steady wp 19/20 Hz blijft de compressor het eerste uur op 2.0 Amp draaien. De watertemp van de wp gaat in kleine stapjes terug tot de compressor op gaat toeren tot 22/23 Hz en 2.2 Amp. De in verhouding kleine afname van de wpb zorgt in dit geval dat de wp efficiënter gaat draaien en het extra verbruik na het eerste uur 50W e per uur is. Daar moet je dan het e verbruik van de wpb 200W e per uur bij optellen.

In de zomerperiode is de wp uit en trekt de wpb de warmte via de vloer uit de woning, dat is een voordeel en een bijdrage in de koeling.

Deze situatie moet je vergelijken met boiler rechtstreeks via de wp, dan is de COP rond de 2 en mis je het effect van de koeling in de zomerperiode.

Bovenstaande is niet geheel vergelijkbaar met l/l wpb, daar zit een groter tijdsverschil in de overdracht van warmte naar de woning.

Overall conclusie in mijn geval is dat de situatie met de wpb w/w gunstiger uitpakt dan de rechtstreekse variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Dan deel je toch je inloggegevens van dat portaal?
Dat is tamelijk onwenselijk (account gekoppeld aan eigen prive mailbox), en dus echt een "last resort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Dat is tamelijk onwenselijk (account gekoppeld aan eigen prive mailbox), en dus echt een "last resort".
We mogen toch aannemen dat de leverancier je mailadres al weet en dat het wachtwoord voor de service cloud verschilt van het wachtwoord voor je mailbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:05:
[...]

We mogen toch aannemen dat de leverancier je mailadres al weet en dat het wachtwoord voor de service cloud verschilt van het wachtwoord voor je mailbox?
Voor de SMART cloud is gewoon mijn mailadres gebruikt wat ook bij hun bekend is.
Voor de SERVICE cloud moest een ander adres worden gebruikt en dat is mijn prive-prive adres.
Maargoed, privacy en delen van een account niet iets om hier over te discussieren, ik was op zoek naar de manier om 2 accounts te authoriseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
sjimmie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Voor de SMART cloud is gewoon mijn mailadres gebruikt wat ook bij hun bekend is.
Voor de SERVICE cloud moest een ander adres worden gebruikt en dat is mijn prive-prive adres.
Maargoed, privacy en delen van een account niet iets om hier over te discussieren, ik was op zoek naar de manier om 2 accounts te authoriseren.
Je kunt je huidige ook afmelden en dan opnieuw aanmelden met je eigen e-mail adres voor de service cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Ik kon met hetzelfde mail adres registreren. Geen enkel probleem.

Of je meerdere installateurs kunt machtigen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KaDoos schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Je kunt je huidige ook afmelden en dan opnieuw aanmelden met je eigen e-mail adres voor de service cloud.
Ik denk dat ik dan inderdaad maar de mijne afmeld en dan die van hun activeer.
Dan heb ik zelf geen servicecloud meer, maar dat kan ik wel even missen (weinig keuze want ik wil van de herrie van de buitenunit af).

Bijkomend nadeel is wel dat ik eigenlijk de cz-taw1 eraf had gehaald om heishamon read-write te gebruiken, nu moet ik dus voor hun die taw1 er weer aan hangen waardoor ik heishamon alleen nog read-only kan gebruiken. (dus qua bediening terug naar de interne unit of de smart-cloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
sjimmie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Ik denk dat ik dan inderdaad maar de mijne afmeld en dan die van hun activeer.
Dan heb ik zelf geen servicecloud meer, maar dat kan ik wel even missen (weinig keuze want ik wil van de herrie van de buitenunit af).

Bijkomend nadeel is wel dat ik eigenlijk de cz-taw1 eraf had gehaald om heishamon read-write te gebruiken, nu moet ik dus voor hun die taw1 er weer aan hangen waardoor ik heishamon alleen nog read-only kan gebruiken. (dus qua bediening terug naar de interne unit of de smart-cloud)
Je kunt toch alles annuleren en opnieuw invoeren met de omgewisselde mailadressen. Misschien kun je ook alleen het mailadres wisselen. Nog een mogelijkheid is om even in Gmail een mailadres aan te maken die je daarvoor gebruikt en ook aan hun geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Kan toch tijdelijk even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dat ja.
Huidige service account eraf, die van hun erop.
Dan maar zelf even geen service cloud acocunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
sjimmie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Dat ja.
Huidige service account eraf, die van hun erop.
Dan maar zelf even geen service cloud acocunt.
En een nieuw Gmail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
FransvWoerkom schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:19:
[...]

Kijk maar in de gebruiksaanwijzing. Je programmeert met de afstandsbediening de tijdvakken waarin het opwarmen van de sww-tank mag gebeuren en de minimum en maximumtemperatuur van de tank. Los daarvan kun je met de afstandsbediening altijd een sww-run starten of de maximumtemperatuur aanpassen.
ok good !

Nu ben ik over aan het gaan tot de aankoop van zo een 3 wegklep
je hebt er met eindeloopcontact (of microswitch) en zonder eindeloopcontact.

Zou zoiets goed kunnen zijn voor mij ?
https://www.verwarming-sh...(zonder-eindeloopcontact)

of beter een ander type qua 3wegklep tussen de CV & SWW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jens1211 er zijn de afgelopen dagen een aantal voorbeelden voorbij gekomen en in de TS staat ook het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012

wmc

Met het risico een domme vraag te stellen:

Het valt me op dat de meesten hier voor een monoblock met tank en driewegklep gaan in plaats van voor de all-in-one oplossing van Panasonic. Wat is hier de reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wmc schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:37:
Met het risico een domme vraag te stellen:

Het valt me op dat de meesten hier voor een monoblock met tank en driewegklep gaan in plaats van voor de all-in-one oplossing van Panasonic. Wat is hier de reden voor?
Een kapotte tank of wp is te vervangen, maar een all in one....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Keuzevrijheid, eenvoudiger installeren, gevolg van keuzes uit het verleden.

Keuzevrijheid: Je kunt zelf het formaat en type boiler kiezen. Ik heb (wegens ruimtegebrek) een 80 liter boiler.

Eenvoudiger installeren: Een monoblock kun je zelf installeren, zonder dat er een STEK-monteur bij hoeft te komen voor het vullen van het koelgassensysteem.

Keuzes uit het verleden: Ik heb eerst gekozen voor een e-boiler, toen een warmtepompboiler vanwege de subsidie en daarna een RVS boilervat van 80 liter, omdat ik de traagheid en het geluid van de warmtepompboiler niet prettig vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

Kijkend naar de subsidies op de verschillende oplossingen dan lijkt het bijna interessanter inderdaad om voor een los buffervat te gaan, maar dan wel als onderdeel van een zonneboilersysteem. Kijkend naar de prijzen op https://www.zizon.nl/pakketten/zonneboiler-pakketten/ kom je inclusief subsidie zowat lager uit dan alleen een buffervat aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02
wmc schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:19:
Kijkend naar de subsidies op de verschillende oplossingen dan lijkt het bijna interessanter inderdaad om voor een los buffervat te gaan, maar dan wel als onderdeel van een zonneboilersysteem. Kijkend naar de prijzen op https://www.zizon.nl/pakketten/zonneboiler-pakketten/ kom je inclusief subsidie zowat lager uit dan alleen een buffervat aanschaffen.
Hier ook zonneboiler, al voordat we een WP hadden. Hebben een binnen en buiten unit of zoals Panasonic het noemt een Bi-Bloc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7LS4mHRU-PH01GgUSyvARiio9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6YZaaJPSRhIk36HFsZ4uO2F.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik zit voor het eerst sinds een jaar op kantoor te werken en net dan krijg ik een mailtje dat de warmtepomp een foutmelding geeft. Het gaat om F15 (Fout vergrendeling ventilatormotor). Met deze wind verwacht ik dat er gemakkelijk een takje oid in terecht kan komen.
Heeft iemand ervaring met deze foutcode? Een zoekopdracht in beide topics levert geen resultaat op, dus ik verwacht het niet, maar wie weet. Volgens mijn vrouw is er een de buitenkant niets vreemds te zien dus ik zie geen reden om in paniek te geraken. Ik wou hier even checken of dat terecht is :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT2772cf9xbsDbQp98lugxpC26M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DQw8NeBxgg1t0YwIXyMi0moA.png?f=user_large

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
juhet schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:25:
Ik zit voor het eerst sinds een jaar op kantoor te werken en net dan krijg ik een mailtje dat de warmtepomp een foutmelding geeft. Het gaat om F15 (Fout vergrendeling ventilatormotor). Met deze wind verwacht ik dat er gemakkelijk een takje oid in terecht kan komen.
Heeft iemand ervaring met deze foutcode? Een zoekopdracht in beide topics levert geen resultaat op, dus ik verwacht het niet, maar wie weet. Volgens mijn vrouw is er een de buitenkant niets vreemds te zien dus ik zie geen reden om in paniek te geraken. Ik wou hier even checken of dat terecht is :)
[Afbeelding]
Je zou in de handleiding kunnen kijken of er een begrenzing op de veilige waarden zit. Als de wind vol van voren komt en de ventilator draait langzamer dan hij verwacht zou dat een goede verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
The rotation speed detected by the Hall IC of the fan motor during fan motor operation is used to determine

abnormal fan motor (feedback of rotation > 2550 rpm or < 50 rpm).
Ik heb het nog even nagekeken. Dit zijn de drempelwaarden. Allicht vol wind tegen bij een lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
Ep Woody schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Ik heb het nog even nagekeken. Dit zijn de drempelwaarden. Allicht vol wind tegen bij een lage belasting.
Dat zou inderdaad goed kunnen. Vlak voor de foutmelding zie ik een behoorlijke spike in de fanspeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
juhet schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Dat zou inderdaad goed kunnen. Vlak voor de foutmelding zie ik een behoorlijke spike in de fanspeed
Wind mee dus en fanspeed > 2550rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• java-artist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-11-2022
Even een hele andere vraag. Wie weet hoe het zit met de garantie met een Panasonic Warmtepomp via grijze import?

Als ik dit verhaal lees, begin ik wat te twijfelen:
https://www.facebook.com/...armtepo/2418294988230203/

Ik heb gezocht op het tweakers forum, maar kon er niks over vinden dat die mevrouw tweakers vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
FransvWoerkom schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Wind mee dus en fanspeed > 2550rpm
Nu de wind weer is gaan liggen vraag ik me af hoe ik die foutmelding weer weg krijg? Ik ben rond 1800 uur het dak nog even op geweest en er is geen enkele blokkade te vinden. Er ligt geen takje op het dak, de ventilator kan vrij bewegen en draait ook een klein beetje rond.

Edit: gevonden. Even een paar minuten de stroom eraf en hij loopt weer als een zonnetje :)

[ Voor 9% gewijzigd door juhet op 11-03-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@java-artist je link opent hier niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 20:07
Hier prima? Dit is het verhaal op Facebook:
Koop nooit een panasonic WARMTEPOMP.
Slecht contact gehad met de afdeling warmtepomp service.
Heb een Panasonic monobloc warmtepomp met een waterzijdig probleem.
Maar omdat ik hem niet heb gekocht bij het warmtepomp kartel in nederland doen ze er niets mee.
Grote letters Panasonic er op maar
geen garantie of service jammer joh.
Nog niet tevreden met het antwoord en afwijzing.
Gesprek is opgenomen doen zij ook krijgt nog een staartje.
Hebben ook totaal geen verstand van de warmtepomp die ze zelf verkopen.
Maar dat hoeft ook niet want ze hebben geen service dienst.
De garantie vervangingen laten ze doen door de installateur.
Voor advies sturen ze je naar een van hun kartel leden die je vervolgens naar warmteservice sturen.
Nou dat heb ik gedaan bij de warmte service mijn vragen gesteld kreeg na 4 weken wat antwoorden maar nog steeds geen prijs.
De antwoorden waren niet echt zinnig dus kreeg ik het nummer van Multi import daar ook mijn vragen gesteld nog steeds geen antwoorden waar ik wat mee kon.
Na 6 weken eindelijk een prijs zo rond de 4900€.
Maar nog steeds niet echt antwoorden op een hoop vragen.
Dus via forum Tweakers wel de antwoorden gekregen.
De panasonic warmtepomp gekocht via grijze import.(Italië)
Met Europese garantie erbij volgens de wet.
Heb nu waterzijdig probleem. Expansievat is lek dat kan gebeuren.
Is een 6 liter vaatje.
Deze is voldoende voor waterzijdige volumes tot 150 liter.
Mijn installatie 62 liter.
Panasonic benaderd deze doen niets want ze zijn het niet eens met de grijze import.
Panasonic heeft met zijn partners waarschijnlijk afgesproken de prijzen hoog te houden in nederland en niets te doen met de Pan Europese garantie.
Wel te horen gekregen had je hem hier moeten kopen.
Ik vertelde dat ik dat geprobeerd heb en ik daar mee gestopt ben omdat men er geen verstand van heeft warmteservice niet en de dozen schuivers van Multi import ook niet.
En het was inmiddels oktober en ik wilde toch wel voor de winter wat warmte kunnen maken.
Dus besteld via grijze import 3800€ met Nederlandse factuur dus ook 1800€ subsidie.
Het is een monobloc dus volgen de Nederlandse wet heb je geen gassen certificaten nodig om deze te plaatsen.
Nou volgen Panasonic is het een open toestel???????
Ik heb ook een panasonic warmtepompboiler gekocht bij CV totaal (ook een gesloten toestel) .
Wel een officiële dealer dus ben benieuwd als daar wat mee mis gaat wat er dan gaat gebeuren.
Als je denkt als consument... ik wil van het dure gas af en ga voor 0 op de meter want ik wil niet genaaid worden door de regering,... nou nu wordt je genaaid door de warmtepompmaffia.
Want betalen ga je .
Voor consumenten die een warmtepomp overwegen te kopen,
als je toch veel moet betalen koop dan een NIBE warmtepomp monobloc (65gr)
GRATIS ADVIES KOOP GEEN PANASONIC WARMTEPOMP.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
juhet schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Nu de wind weer is gaan liggen vraag ik me af hoe ik die foutmelding weer weg krijg? Ik ben rond 1800 uur het dak nog even op geweest en er is geen enkele blokkade te vinden. Er ligt geen takje op het dak, de ventilator kan vrij bewegen en draait ook een klein beetje rond.

Edit: gevonden. Even een paar minuten de stroom eraf en hij loopt weer als een zonnetje :)
Die foutmelding staat toch ook in de afstandsbediening? Met een Reset knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
java-artist schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:46:
Even een hele andere vraag. Wie weet hoe het zit met de garantie met een Panasonic Warmtepomp via grijze import?

Als ik dit verhaal lees, begin ik wat te twijfelen:
https://www.facebook.com/...armtepo/2418294988230203/

Ik heb gezocht op het tweakers forum, maar kon er niks over vinden dat die mevrouw tweakers vraagt.
Aan haar facebookpagina te zien heeft mevrouw ook geen warmtepomp nodig, maar een beter facebook profiel. Dit is een fake account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 00:17:
[...]

Die foutmelding staat toch ook in de afstandsbediening? Met een Reset knop?
Tenzij je de melding weg hebt gedrukt door op Dicht te drukken. Dan kun je de Panasonic (volgens mij) niet meer resetten vanaf de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
Ep Woody schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Tenzij je de melding weg hebt gedrukt door op Dicht te drukken. Dan kun je de Panasonic (volgens mij) niet meer resetten vanaf de controller.
Dat heb ik inderdaad de eerste keer gedaan. Moet zeggen dat de omschrijvingen (of zijn het de vertalingen) niet altijd even helder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc

wmc

BazemanKM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Hier ook zonneboiler, al voordat we een WP hadden. Hebben een binnen en buiten unit of zoals Panasonic het noemt een Bi-Bloc.
[Afbeelding]
Gaaf systeem. Dit lijkt wel veel op hoe ik het zelf in gedachte had. Je hebt in dit geval twee driewegkleppen, hoe stuur je die individueel aan en hoe maak je de keuze? Als ik de documentatie goed begrijp kun je een enkele klep die de WP flow schakelt tussen SWW en vloerverwarming vanuit de warmtepomp sturen. Maar in jouw geval heb je twee bronnen van warmte en ook twee punten waar dit kunt afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-10 14:22
juhet schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Dat heb ik inderdaad de eerste keer gedaan. Moet zeggen dat de omschrijvingen (of zijn het de vertalingen) niet altijd even helder zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl3CkQOhIbB9AHU5pdOTG6iD6AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbBTKcX7BzEgznTZVABeSqyZ.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@t.oswald Dat is alleen de geschiedenis, dan doet hij toch geen reset?

@juhet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX29xiIIR8Vuk4iw9OvLXwFFVVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gpez01bfgmAzoWPhvwVqhuLV.png?f=user_large

Gevonden, eigenlijk best logisch. Unit uitzetten, druk op het quick menu en kies voor Error reset.

[ Voor 68% gewijzigd door Ep Woody op 12-03-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:02
wmc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Gaaf systeem. Dit lijkt wel veel op hoe ik het zelf in gedachte had. Je hebt in dit geval twee driewegkleppen, hoe stuur je die individueel aan en hoe maak je de keuze? Als ik de documentatie goed begrijp kun je een enkele klep die de WP flow schakelt tussen SWW en vloerverwarming vanuit de warmtepomp sturen. Maar in jouw geval heb je twee bronnen van warmte en ook twee punten waar dit kunt afgeven.
De driewegklep van de zonneboiler is niet aan te sturen en staat open om het SWW vat te verwarmen. De Panasonic stuurt de pomp van het zonneboiler systeem aan op basis van temperatuur op het dak van de zonneboiler en de temperatuur van de sensor in het SWW vat. Dat we een tweede buffer vat hebben is puur, omdat dat het "oude" vat van de zonneboiler is en we ruimte hadden.

Ik zou bij een lagere temperatuur van de zonneboiler de warmte kunnen gebruiken om het water in het buffervat op te warmen, maar dan moet ik daar zelf besturen voor maken/programmeren en dus ook de pomp loskoppelen van de Panasonic en deze zelf via domotica aansturen. Allemaal mogelijk. De ervaring leert dat met een beetje zon er al snel 40 graden glycol van het dak komt en dat is dan al te warm voor de verwarming.

Met een beetje zon, zelfs in januari hebben we geen stroom nodig om warm water te hebben. In de zomer hebben we een vat van 300L met water van 90 graden.

Nog een foto van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAkcPMCQksO77D84-s3U9TZhhAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IguT0clH0Lget7G1iO7oSdVk.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMJY
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-03-2021
Goedendag ik ben nieuw hier op forum van panasonic,
Wij mijn echtgenote en ik hebben hier nu hier nu voor 3e jaar een 3kwh/u lucht warmte draaien.
Zelf geinstaleerd 12 jaar lang in utiliteit verwarming ventilatie onderhoud en nieuwbouw gewerkt bij
grote instalateur op de nederlandse markt. mag nu uitrusten.
Waar ik nu beniewd naar ben wat is jullie kwh verbruik van de Panasonic.
Wij wonen in hoekhuis bwj 2006 inhoud 450m3 vloerverwarming . beneden opp 91m2 boven 3 slk badkamer.
inclusief warmwater 2465 kwhu etra verbruik, plus nog 10 m3 gas. November tot November
ik ben benieuwd wat jullie verbruik zal zijn.
GRoet H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@HMJY je hebt overal vloerverwarming liggen en je verwarmt met lucht warmte?
Je bedoelt een lucht-lucht warmtepomp? Waarom doe je dat als je vloerververwarming hebt liggen?
Zelf kom ik van 4j met een lucht-lucht warmtepomp die ca 800kWh + 150m3 per jaar verbruikte en verwacht nu met de panasonic ca 1100kWh voor verwarming en 500kWh voor warm water te gaan gebruiken.
Dus voor verwarming ruim meer geworden, maar we verwarmden met de LLWP heel laag en alleen de benedenverdieping, en nu veel comfortabeler en ook een slaap/werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
HMJY schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:22:
Wij mijn echtgenote en ik hebben hier nu hier nu voor 3e jaar een 3kwh/u lucht warmte draaien.
.....
Wat bedoel je precies met "3kwh/u lucht warmte" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
HMJY schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:22:
Zelf geinstaleerd 12 jaar lang in utiliteit verwarming ventilatie onderhoud en nieuwbouw gewerkt bij
grote instalateur op de nederlandse markt. mag nu uitrusten.
Waar ik nu beniewd naar ben wat is jullie kwh verbruik van de Panasonic.
Wij wonen in hoekhuis bwj 2006 inhoud 450m3 vloerverwarming . beneden opp 91m2 boven 3 slk badkamer.
inclusief warmwater 2465 kwhu etra verbruik, plus nog 10 m3 gas. November tot November
ik ben benieuwd wat jullie verbruik zal zijn.
GRoet H.
Jammer dat je nog 10m3 kwijt was aan gas. Als je dat opvangt met een elektrische element kost je dat ongeveer 90 kWh. Dan zou je afscheid kunnen nemen van je gasaansluiting.

Ik neem aan dat je een 3kW split unit hebt, zoals een
ADC03JE5.

Ik heb ongeveer 2000 kWh gebruikt afgelopen jaar. Ongeveer het dubbele van wat een gasketel gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ep Woody schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:22:
[...]

Jammer dat je nog 10m3 kwijt was aan gas. Als je dat opvangt met een elektrische element kost je dat ongeveer 90 kWh. Dan zou je afscheid kunnen nemen van je gasaansluiting.
of in het ergste geval 2 gasflesjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
@HMJY
Ik heb een vrijstaande semi bungalow van 500 m3 verwarmd met een 5 Kw monoblok G versie.
Vorig jaar 1709 kWh verbruikt voor verwarming en ca 300 voor warm water (WPB)
Vloerverwarming in de kamer/keuken en badkamer boven. verder aantal radiatoren. Geen nachtverlaging en een doeltemperatuur van 20,5 garden in de kamer. Geen gas meer.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-10 21:52
Heeft iemand ervaring met sturing met behulp van de Panasonic Thermistor module (PAW-A2W-TSRT) in combinatie met stooklijn?

Volgens onderstaande beschrijving die ik heb toegepast (§12.3.1.1 van Service Manual van KIT-WC07J3E5) had ik geconcludeerd dat deze de stooklijn zou aanpassen op basis van de kamertemperatuur, maar dat heb ik niet zien gebeuren in de praktijk. Alleen als het te warm wordt schakelt warmtepomp uit, maar als het te koud is (dus als ik instelling verhoog naar ruim boven kamertemperatuur) gebeurt er niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCGRa6FwB9plN5oYKPhor6pEntw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B297DGNj1WlGDenBfBnpRHIs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
StiefelPaul schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:25:
Heeft iemand ervaring met sturing met behulp van de Panasonic Thermistor module (PAW-A2W-TSRT) in combinatie met stooklijn?

Volgens onderstaande beschrijving die ik heb toegepast (§12.3.1.1 van Service Manual van KIT-WC07J3E5) had ik geconcludeerd dat deze de stooklijn zou aanpassen op basis van de kamertemperatuur, maar dat heb ik niet zien gebeuren in de praktijk. Alleen als het te warm wordt schakelt warmtepomp uit, maar als het te koud is (dus als ik instelling verhoog naar ruim boven kamertemperatuur) gebeurt er niets.
[Afbeelding]
Bij mij shift hij wel. Stook op thermostaten (extern) met stooklijn curves. (Heb 2 zones).
2 x PAW-A2W-TSRT.
Hij shift beperkt tot hij het met een beetje schiften niet meer lukt. Dan gaat hij uit.
Bij een graad naar beneden (hysteresis) gaat hij weer aan.
Hieronder zie je mijn vloerverwarming zone shiften.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC52w9yD--kNUZQfO6X5TQ3KUCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/557RfHKQm2usLrrI1Cw150fv.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder mijn luchtverwarmings zone. 20 graden is uit, ook weer shifts van een graad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkDcBoIkLjtKUxd07TId72hVO50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RDujeM1cdrlguljL9oc2vIP.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt best aardig, behalve de hysteresis.

Gr.

[ Voor 17% gewijzigd door pgeene op 14-03-2021 09:47 . Reden: Verkeerde plaatje ingevoegd ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
pgeene schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Bij mij shift hij wel. Stook op thermostaten (extern) met stooklijn curves. (Heb 2 zones).
2 x PAW-A2W-TSRT.
Hij shift beperkt tot hij het met een beetje schiften niet meer lukt. Dan gaat hij uit.
Bij een graad naar beneden (hysteresis) gaat hij weer aan.
Hieronder zie je mijn vloerverwarming zone shiften.
[Afbeelding]

Hieronder mijn luchtverwarmings zone. 20 graden is uit, ook weer shifts van een graad.
[Afbeelding]

Werkt best aardig, behalve de hysteresis.

Gr.
Weet je zeker dat dit effect is van thermostaten? De buitentemperatuur zal ook varieren, wellicht dat dat de reden is dat de target temperatuur verandert? En inderdaad het naar beneden "shiften" lijkt toch meer op simpelweg uitschakelen van de warmtepomp. Heb je gekeken wat de target temperatuur doet wanneer je de ingestelde temperatuur met een grote stap verhoogt (naar 30 graden ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
StiefelPaul schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Weet je zeker dat dit effect is van thermostaten? De buitentemperatuur zal ook varieren, wellicht dat dat de reden is dat de target temperatuur verandert? En inderdaad het naar beneden "shiften" lijkt toch meer op simpelweg uitschakelen van de warmtepomp. Heb je gekeken wat de target temperatuur doet wanneer je de ingestelde temperatuur met een grote stap verhoogt (naar 30 graden ofzo)?
Grote shift, nee, niet geprobeerd.
Hier staat de temperatuur al 2 maanden vast.

Wat betreft shift door buitentemperatuur, de link zie ik soms wel, soms niet. Het loopt niet geheel gelijk. Maar zou kunnen als de pana achter de comma kijkt, wat ik niet kan zien.
Maar je zou gelijk kunnen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Itzw0AEeYRN4Mw8znRhpwvv_aQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVfE6Pgs4we0sebn0Ai2w085.jpg?f=fotoalbum_large
Geen idee verder.
Anders kun je ook gebruik maken van het Automagische stooklijncorrectie script.
https://gathering.tweaker...gische_stooklijncorrectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
pgeene schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Grote shift, nee, niet geprobeerd.
Hier staat de temperatuur al 2 maanden vast.

Wat betreft shift door buitentemperatuur, de link zie ik soms wel, soms niet. Het loopt niet geheel gelijk. Maar zou kunnen als de pana achter de comma kijkt, wat ik niet kan zien.
Maar je zou gelijk kunnen hebben.
[Afbeelding]
Geen idee verder.
Anders kun je ook gebruik maken van het Automagische stooklijncorrectie script.
https://gathering.tweaker...gische_stooklijncorrectie
Een integratie met Home Assistant ben ik aan begonnen inderdaad maar liefst werkt de warmtepomp zoveel mogelijk autonoom al goed. Verder was het mij ook opgevallen dat target temperatuur niet exact synchroon loopt met buitentemperatuur (in grote lijnen wel) dus wellicht werkt de warmtepomp intern met hogere precisie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ergens in mei / juni gaan we onze woonkamer aanpakken.

De hal, woonkamer en bijkeuken zal voorzien worden van vloerverwarming. Er komt een 9 groeps verder zonder pomp. Totaal oppervlakte is 55m2 dus zullen de 16x2 buizen dicht op elkaar zitten voor een mooie buffer.

De cv aanvoer en retour die vanuit de wc in de cementdekvloer ligt zal worden verlengd naar de bijkeuken omdat daar de verdeler komt om praktische redenen

Nu zit ik nog steeds met thermostaat dingetje... de huidige thermostaat welke ik de woonkamer hangt kan ik helaas niet gebruiken omdat de wp op een plek komt waar ik niet de thermostaat bedrading van dr huidige kan gebruiken.

Welke opties zjjn hiervoor? Nu kan ik war gaan draaien, wat ik ook prima vind omdat ik 24/7 een warm huis wil hebben, maar stel dat ik toch aan/uit wil gaan draaien, wat kan ik dan het beste gebruiken? Bestaan er thermostaten die draadloos zijn? Die van Panasonic vind ik behoorlijk pittig qua prijs.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? De wp komt op het garage dak te staan. In de tuin is helaas geen optie van vrouwlief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Possible schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:16:
Ergens in mei / juni gaan we onze woonkamer aanpakken.

De hal, woonkamer en bijkeuken zal voorzien worden van vloerverwarming. Er komt een 9 groeps verder zonder pomp. Totaal oppervlakte is 55m2 dus zullen de 16x2 buizen dicht op elkaar zitten voor een mooie buffer.

De cv aanvoer en retour die vanuit de wc in de cementdekvloer ligt zal worden verlengd naar de bijkeuken omdat daar de verdeler komt om praktische redenen

Nu zit ik nog steeds met thermostaat dingetje... de huidige thermostaat welke ik de woonkamer hangt kan ik helaas niet gebruiken omdat de wp op een plek komt waar ik niet de thermostaat bedrading van dr huidige kan gebruiken.

Welke opties zjjn hiervoor? Nu kan ik war gaan draaien, wat ik ook prima vind omdat ik 24/7 een warm huis wil hebben, maar stel dat ik toch aan/uit wil gaan draaien, wat kan ik dan het beste gebruiken? Bestaan er thermostaten die draadloos zijn? Die van Panasonic vind ik behoorlijk pittig qua prijs.

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden? De wp komt op het garage dak te staan. In de tuin is helaas geen optie van vrouwlief...
Heb je je gerealiseerd dat naar de warmtepomp op de garage ook twee dikke 230 kabels vanuit de meterkast moeten, twee cv-leidingen van ruim 20mm en een kabeltje voor de afstandsbediening? En dan maak je je druk over een bestaande thermostaat waarvan het kabeltje verkeerd ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:10:
[...]

Heb je je gerealiseerd dat naar de warmtepomp op de garage ook twee dikke 230 kabels vanuit de meterkast moeten, twee cv-leidingen van ruim 20mm en een kabeltje voor de afstandsbediening? En dan maak je je druk over een bestaande thermostaat waarvan het kabeltje verkeerd ligt?
Daar maakte ik me oprecht ook druk om. De thermostaat kabel zit hier gewoon in de muur gesmeerd, gaat los richting de overloop en van daar naar zolder.

Ik heb daarvoor dus de hele overloop en slaapkamer vloer los moeten halen. Kabel doorknippen en verlengen. Onder de slaapkamervloer kom je bij de meterkast en vanaf daar was het makkelijk. Ik had nog het geluk dat mijn vloeren zwevend waren gelegd en nog niet afgewerkt waren met plinten.

Die netwerkkabel + stroomkabels was simpelweg vanaf de meterkast twee muurtjes door en klaar. Oftewel, héél veel makkelijker.

Het leidingwerk hoefde alleen maar de buitenmuur door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:16:
Een zelfbouw thermostaat o.b.v. mijn ESPEasy code i.c.m. de Heishamon?

Andere optie is wachten op het volgende seizoen wanneer @thehog en ik de Heishamon geschikt willen maken voor alle soorten thermostaten. Dus ook de oude van je CV.

Dan nog, waar hangt je CV ketel? Het moet toch wel mogelijk zijn om van je CV die thermostaatkabel naar je garage te krijgen. Al is het maar in een zeer omslachtige route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
FransvWoerkom schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:10:
[...]

2 x 230 16a aparte groepen heb ik voorbereid. 1x 125mm doorvoer besteld 2x 32mm uponor icm 2x 32 meter flex leidingen door de dakdoorvoer. Dus nee, daar maak ik mij niet druk om nee...

@CurlyMo
De cv ketel hangt op zolder aan de andere kant van het huis. De kabel zit namelijk in de verdiepingsvloeren. Daar krijg ik met geen mogelijkheid een andere kabel doorheen. Dat zou betekenen dat ik voor een aan/uit kabeltje door 2 verdiepingen moet gaan boren met de mogelijkheid kabels te raken. Daar ga ik dus niet aan beginnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Possible op 14-03-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:19:
[...]
@CurlyMo
De cv ketel hangt op zolder aan de andere kant van het huis. De kabel zit namelijk in de verdiepingsvloeren. Daar krijg ik met geen mogelijkheid een andere kabel doorheen. Dat zou betekenen dat ik voor een aan/uit kabeltje door 2 verdiepingen moet gaan boren met de mogelijkheid kabels te raken. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
En gewoon direct naar buiten en dan dus buitenom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
CurlyMo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:24:
[...]

En gewoon direct naar buiten en dan dus buitenom?
Vind ik persoonlijk niet mooi eruit zien. Ik ga het denk ik toch eerst maar met war doen.

We hadden 2 jaar geleden geen plannen om de vloer te doen dus toen is de wc helemaal opnieuw gedaan. Anders had ik
Een sleuf kunnen maken voor een nieuwe kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:17:
[...]

Dan nog, waar hangt je CV ketel? Het moet toch wel mogelijk zijn om van je CV die thermostaatkabel naar je garage te krijgen. Al is het maar in een zeer omslachtige route?
Hoe omslachtiger hoe mooier. Daar ben ik gek op. Zolang het maar geen 28mm cv-buizen zijn. Die moesten bij mij over 12m door de kruipruimte waarbij ze 5 muren door moesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZayDpSK4BFnNhj3DrqppTNasow=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncrafZHDdmMsOVqSaXCOUqOs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcpxoM10K_XQedCcfXB4FLwk0cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVwxVThjgH4Yy6FGzjJRNmlV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCyls83EfCpvjB2xGtjjOVl7JG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JljlHg8c709v2EPusBZktfS3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fDzFY5cPcVp0V7LtVh8TEGmfEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aW5WZ6j0c1p4EjsIRlDI4gWM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3WPb6SXI9aED92121jcqWvlrqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXPhodLEwrHVXIOlrHK7BgS6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPndCW0a9GTCVCwz7SD19JyTEPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCAttAx4mlTX0FGmTUTNQqEP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZiusBoKWFlx9Jd8ba7VgazfQy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyAHMl3BD9I318aLVjyduOpF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LyCYfhvY34yipJgJR10Ci-_3FU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEN3JDQztUeONjrimlZU2qJ2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQZPDTFudLQ7er38RKk5FBx76dU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEOXVoluhm7ljxaU4fb2ij2O.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2VesVqqYErxSPV3jsLyGAmw9kk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QBXEupcWv0bXXxEVvG7NbHr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh1qIMt2-fUoFsApthFgZVooFso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGKbAySsSY79KMu85TPAeL0H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyBfEyTPJNk32vdZMX93Su2FN8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA2FE4EwITlSQfzYBjldKBCF.jpg?f=fotoalbum_tile

De 1ste stap is al gebeurd :D voorlopig vloerverwarming verdeler boven verbonden met een alpex met de vloerverwarming verdeler beneden rood en blauw.

Dan liggen de leidingen al klaar voor de warmtepomp die speciaal geisoleerd zijn endan via een koppeling met een normale alpex zo naar boven ( waar de boiler zal plaats vinden).

Dus dat was de basis , het easy gedeelte , denk ik dan :D.

Zaterdag volgende stappen. Ik hoop dat dit al goed is ?
vloerverwarming verdeler boven is er al een T-stuk geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:34:
...

De 1ste stap is al gebeurd :D voorlopig vloerverwarming verdeler boven verbonden met een alpex met de vloerverwarming verdeler beneden rood en blauw.

Dan liggen de leidingen al klaar voor de warmtepomp die speciaal geisoleerd zijn endan via een koppeling met een normale alpex zo naar boven ( waar de boiler zal plaats vinden).

Dus dat was de basis , het easy gedeelte , denk ik dan :D.

Zaterdag volgende stappen. Ik hoop dat dit al goed is ?
vloerverwarming verdeler boven is er al een T-stuk geplaatst.
Waar komt de driewegklep voor keuze tussen vloerverwarming en boiler?

De leidingen van warmtepomp naar boiler voeren water van meer dan 55 graden. Komen die gewoon in de chape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:06:
[...]

Waar komt de driewegklep voor keuze tussen vloerverwarming en boiler?

De leidingen van warmtepomp naar boiler voeren water van meer dan 55 graden. Komen die gewoon in de chape?
Waar de driewegklep komt weet ik nog niet wat de best keuze zou zijn,
daar moet ik nog even over nadenken of heeft u een suggestie ?

De leidingen van de warmtepomp worden eerst in gespoten betopor isolatie gedaan
(10-12cm isolatie) endan komt er nog 10cm chape erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Is foto 2 de inkomende leiding vanaf de warmtepomp?

Voordat de leiding de vloer in gaat, vanaf de warmtepomp, om te voorkomen dat je water van 55°+ de vloer in brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Of worden alle leidingen in beton/cement gestort, inclusief de leidingen die naar de boiler gaan en dus met 60-70 graden (antilegionella run) door de vloer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Ep Woody schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:10:
Is foto 2 de inkomende leiding vanaf de warmtepomp?

Voordat de leiding de vloer in gaat, vanaf de warmtepomp, om te voorkomen dat je water van 55°+ de vloer in brengt.
foto 2 is inderdaad waar er nu 2 boringen zullen plaatsvinden door de gevel
die geconnecteerd zullen worden met de monobloc warmtepomp.
dus van buitenuit zal ik eerst de 5/4 messing aanbrengen en de RVS flex slang en koppeling met deze alpex 26 die je op foto 2 ziet.

En waar zou je de 3wegklep plaatsen in mijn situatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Ep Woody schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:17:
Of worden alle leidingen in beton/cement gestort, inclusief de leidingen die naar de boiler gaan en dus met 60-70 graden (antilegionella run) door de vloer gaan.
de vloeropbouw is :
in de woning :
7-10cm betopor isolatie
7cm chape

dan het gedeelte in de garage ( waar de warmtepomp leidingen lopen)
10cm betopor isolatie
10cm chape

(dus alle leidingen worden eerst in isolatie gespoten / een grote laag isolatie
endan pas de chape van 10cm in de garage.)

[ Voor 12% gewijzigd door jens1211 op 17-03-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:17:
Ik had eerder begrepen dat @jens1211 een verwarmingselement in de boilertank had. Dan kan dat de legionella-run uitvoeren en hoeft er geen water van 70° van de warmtepomp naar de tank.

Met zo'n dikke afdekking van de leidingen is 55° geen bezwaar. Daar zal niemand zijn/haar voeten aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Ik had eerder begrepen dat @jens1211 een verwarmingselement in de boilertank had. Dan kan dat de legionella-run uitvoeren en hoeft er geen water van 70° van de warmtepomp naar de tank.

Met zo'n dikke afdekking van de leidingen is 55° geen bezwaar. Daar zal niemand zijn/haar voeten aan branden.
Ja dit klopt ,
heeft iemand een idee of het een mogelijkheid is voor boringen door de gevelmuur te doen
voor daar de aanvoer/retour waterleidingen voor de monobloc warmtepomp door te trekken ?

Of het altijd best is / enigste oplossing door de vloerplaat/beton te boren en via onder de grond via PVC buizen ze naar binnen te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:21:
[...]

heeft iemand een idee of het een mogelijkheid is voor boringen door de gevelmuur te doen
voor daar de aanvoer/retour waterleidingen voor de monobloc warmtepomp door te trekken ?

Of het altijd best is / enigste oplossing door de vloerplaat/beton te boren en via onder de grond via PVC buizen ze naar binnen te doen ?
Door de muur is prima. Let op dat muizen niet door je isolatie naar binnen kunnen en boor een beetje schuin zodat regenwater niet langs buizen en kabels naar binnen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
jens1211 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Ja dit klopt ,

Heb het zelf ook door de muur gedaan. 2 gaten waar de buizen doorheen gaan en een derde gat voor de bekabeling. Iets schuin zoals Frans aangeeft en overtollige ruimte opvullen.met pur of nog beter kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Zijn er ook Tweakers die bij rjtec de pana hebben laten voorzien van geluidsisolatie? Zo ja, wat denk ze dan precies? Het gaat om 150 namelijk om dit te laten doen. Was het het geld waard ? Wordt de wp aan de binnenkant helemaal bekleed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:57
Ik heb het dus niet laten doen en het geluid van de compressor vind ik zeer bescheiden. De ventilator maakt het meeste geluid.
Dit betreft de 5J.

[ Voor 7% gewijzigd door Signor Doekie op 21-03-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:29

Crazy-

Best life ever

Possible schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:48:
Zijn er ook Tweakers die bij rjtec de pana hebben laten voorzien van geluidsisolatie? Zo ja, wat denk ze dan precies? Het gaat om 150 namelijk om dit te laten doen. Was het het geld waard ? Wordt de wp aan de binnenkant helemaal bekleed ?
Zou niet waarom; hij is al gigantisch stil. Zonde van het geld & geen meerwaarde

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Crazy- schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Zou niet waarom; hij is al gigantisch stil. Zonde van het geld & geen meerwaarde
De J ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Ik heb het wel laten doen. Of het veel scheelt, geen idee.
Is onmogelijk te vergelijken en ken alleen de mijne.
Mijn idee was, nu kan het, later niet meer.
En op het geheel waren het de kosten niet.
Heb een 5H serie.
Heb hier ooit eens foto's geplaatst van de isolatie.
Zal allicht ook warmteverlies voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
pgeene schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Ik heb het wel laten doen. Of het veel scheelt, geen idee.
Is onmogelijk te vergelijken en ken alleen de mijne.
Mijn idee was, nu kan het, later niet meer.
En op het geheel waren het de kosten niet.
Heb een 5H serie.
Heb hier ooit eens foto's geplaatst van de isolatie.
Zal allicht ook warmteverlies voorkomen.
Ben nog wel benieuwd naar een foto als je die hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Possible schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Ben nog wel benieuwd naar een foto als je die hebt!
Het koste me zeg 2 min.
pgeene in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:48
Ik vraag me wel af wat dit doet met de compressor. Normaal gesproken is een compressor isoleren geen goed idee, omdat deze dan veel warmer wordt en daar houden ze niet zo van. Maar hier gaat het om een compressor die juist warmte moet maken. Als je niet aan het koelen bent natuurlijk :+ .

Ik heb nog geen informatie (onderzoeken) kunnen vinden over dit onderwerp.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
The Lord schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Ik vraag me wel af wat dit doet met de compressor. Normaal gesproken is een compressor isoleren geen goed idee, omdat deze dan veel warmer wordt en daar houden ze niet zo van. Maar hier gaat het om een compressor die juist warmte moet maken. Als je niet aan het koelen bent natuurlijk :+ .

Ik heb nog geen informatie (onderzoeken) kunnen vinden over dit onderwerp.
Het door de compressor samengeperste gas is heet. Tot 100 graden. Het is niet de bedoeling dat deze hitte aan de omgeving wordt afgestaan, maar wel door condensatie van het gas aan het CV-water. De compressor is beveiligd tegen oververhitting.
Pagina: 1 ... 12 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.