Bedankt voor het meedenken! Het het schema in de originele post aangepast.
twain4me schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:54:
[...]
Door het element in het vat verwarm je ook de spiraal en dus het cv systeem formeel mag je hier geen afsluiters hebben totaan de overdruk beveiliging in de panna in dit geval. ik weet dat bijna iedereen ze heeft, maar het is gewoon een warmtebron en dan is overdruk beveiliging verplicht (of eigenlijk afsluiters verboden)
En waarom zitten je exansievaten gekoppeld met een 3weg klep? of is dat een tekenfoutje?
[Afbeelding]
Goed punt, geen flauw idee waarom er afsluiters in zitten. Standaard in het schema van Panasonic, maar die zal wel uitgaan van het interne verwarmingselement. Kan me ook maar weinig situaties voorstellen dat het handig om deze afsluiters dicht te zetten, zelfs bij het drukloos maken van de SWW boiler kan de warmtewisselaar toch gevuld blijven?
3-weg klep naar het expansievat is idd een tekenfoutje, kon het juiste teken niet vinden in het programma dus had even deze gepakt. Nu aangepast.
Andrehj schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:08:
[...]
Paar opmerkingen:
- Ik mis een microbellenfilter in de aanvoerleiding.
- Ik zou de driewegklep anders aansluiten. Meestal verwarm je, dus daar wil je de minste weerstand. Dat wordt dus de "rechtdoor".
- Een sanitair expansievat heeft ook als voordeel dat je SWW-vat minder aan drukschommelingen onderhevig is. Is goed voor de levensduur. Let wel op dat je een speciaal sanitair expansievat koopt! Die hebben een speciale constructie opdat ze altijd met schoon water worden doorgespoeld.
Goed punt, microbellenfilter tijdens het maken van het schema niet meer aan gedacht, deze nu ook toegevoegd.
t.oswald schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:42:
[...]
In het begin zal je regelmatig bezig zijn met je instellingen. Ook later wil je regelmatig shiften met de WAR of instellingen wijzigen. Je kunt niet alles altijd automatisch regelen vind ik, wellicht in tegenstelling tot de echte diehards. Je krijgt het vaak eerder warm of kil dan de stooklijn of thermostaat.... Ook zon in de kamer laat zich lastig pakken, al gaat het nu met een lichtmeter erbij via het WiFi relais op CN4 heel aardig, maar met SWW erbij valt CN4 af meen ik. De stooklijn in de winter kan ook in voor of najaar niet voldoen. Nu doe ik dat met de CZ-TAW1, anderen doen het met de Heishomon, en gebruik ik de controller niet zo vaak meer. Toch kijk ik er nog regelmatig op, hangt naast de wasbak in de keuken, bijvoorbeeld voor de Tb en je hebt niet altijd je computer of tablet aan. Wel met de CZ-TAW1 zelf de Service Cloud beheren, niet weggeven aan de installateur! De Smart Cloud is erg beperkt in de mogelijkheden.
Wil er ook de CZ-TAW1 aan hangen inderdaad, eventueel aangevuld met Heishamon als read-only voor monitoring en maken van de mooie plaatjes. Maar als ik het huis verkoop moet het ook werken voor de niet-tweakers.
Nog maar eens goed overwegen waar ik de controller zelf ga hangen dan, misschien toch maar wel ergens in huis. Kijk je er net even wat makkelijker op inderdaad.