Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 134 Laatste
Acties:
  • 778.690 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Possible schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:31:
[...]

Die zitten hier ''op'' de pana :
In de doos is dus ook op de pana ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
Possible schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:50:
[Afbeelding]

Klopt het dat de thermostaat / bediengspaneel in de pana zelf zet? Zo op het eerste gezicht kon ik hem niet vinden namelijk.

O+ O+
Zit achter het rechter paneel, in de warmtepomp zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 21:17
Sinds vorige week eigenaar van een nieuwbouw woning met Panasonic 9KW warmtepomp J serie bibloc.
Nu viel mij vandaag op dat op het scherm van de warmtepomp 55 stond...ik snel in het menu gedoken. Blijkt de aanvoertemperatuur op 55 staan en retour op 53 graden te staan.
Lijkt me wat hoog voor een gasloze nieuwbouwwoning.

Verder in het menu gedoken en de historische grafiek van het energiegebruik bekeken. Afgelopen week was het maximale verbruik op een dag 58kw. Overige dagen tussen 30-50kw. Lijkt me ook erg veel als je dat doorrekent op jaarbasis.

Bij de buurman even snel gekeken. Die heeft een 7KW met minder vloerverwarming oppervlak, maar daar staat de aanvoer op 24 graden en retour op 22 graden.

De installateur nam niet meer op om 17.00 uur, dus hier een poging voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Tjomo wat let je om de instellingen van je buurman over te nemen? Als dat niet werkt ga je gewoon langzaam omhoog naar die 55 / 53 totdat je een aanvoer hebt die wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:53
Tjomo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:20:
Sinds vorige week eigenaar van een nieuwbouw woning met Panasonic 9KW warmtepomp J serie bibloc.
Nu viel mij vandaag op dat op het scherm van de warmtepomp 55 stond...ik snel in het menu gedoken. Blijkt de aanvoertemperatuur op 55 staan en retour op 53 graden te staan.

Verder in het menu gedoken en de historische grafiek van het energiegebruik bekeken. Afgelopen week was het maximale verbruik op een dag 58kw. Overige dagen tussen 30-50kw. Lijkt me ook erg veel als je dat doorrekent op jaarbasis.

Bij de buurman even snel gekeken. Die heeft een 7KW met minder vloerverwarming oppervlak, maar daar staat de aanvoer op 24 graden en retour op 22 graden.

Als dat een bibloc met (ingebouwde) warmwatertank is, dan was hij waarschijnlijk net klaar met het opwarmen van het warmwater. Als je de boekjes erbij gekregen hebt en die grote uitvouwbladen, dan staat daar de gebruiksaanwijzing van de warmtepomp in, de bedoeling van de vele menu's en de betekenis van de symbolen en het doel van de 9 knoppen. Ga daarmee aan de slag en alles wordt duidelijk :)

@CurlyMo , Een gloednieuwe nieuwbouwwoning met vloerverwarming heeft nooit een aanvoertemperatuur van 55°. Zelfs niet bij het droogstoken. Het lijkt me een slecht idee dat @Tjomo met de installateursinstellingen gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
Thanks. Ik had al kort wat gekeken in de dikke boeken, zal er eens verder induiken. Ook of ik die uitvouw laden kan vinden.

Ze hadden bij oplevering wel aangegeven dat het allemaal ingeregeld was, maar we zijn het eerste huis dus wellicht hebben ze eea moeten uitvinden bij ons. Maar wil liever niet gelijk instellingen aanpassen. Ben er straks weer, zal kijken of er nog steeds 55 graden staat.

Er zit overigens een externe warmwater boiler bij van 300 liter. En nog een buffervat voor de vloerverwarming (bijna net zo groot als de boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@FransvWoerkom als je maar opschrijft hoe het stond zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:51

timovd

Voorsprong door techniek

@Tjomo je hebt toch wel een LT-verdeler (zonder pomp) voor je vloerverwarming? Wat zijn daar de aanvoer en retour?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tjomo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:20:

Hebben we er weer eentje. Stroomverbruik is waanzinnig en installateur verdient een rotschop. Hier (1200 m3 woning) in de eerste twee weken van april in totaal 41 kWh verbruikt voor verwarmen en 26 kWh voor SWW.
Snel de instellingen overnemen van de buurman en een echte installateur zoeken.
O, en let even op je eenheden. Je bedoelt kWh waar je kW schrijft. 58 kW kan niet op een gewone huisaansluiting.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FransvWoerkom schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 01:15:
[...]

Als dat een bibloc met (ingebouwde) warmwatertank is, dan was hij waarschijnlijk net klaar met het opwarmen van het warmwater. Als je de boekjes erbij gekregen hebt en die grote uitvouwbladen, dan staat daar de gebruiksaanwijzing van de warmtepomp in, de bedoeling van de vele menu's en de betekenis van de symbolen en het doel van de 9 knoppen. Ga daarmee aan de slag en alles wordt duidelijk :)

@CurlyMo , Een gloednieuwe nieuwbouwwoning met vloerverwarming heeft nooit een aanvoertemperatuur van 55°. Zelfs niet bij het droogstoken. Het lijkt me een slecht idee dat @Tjomo met de installateursinstellingen gaat spelen.
Jij hebt duidelijk het originele bericht niet gelezen. 58 kWh op één dag in april is compleet van de pot gerukt en een héél duidelijke aanwijzing dat er iets helemaal mis is. In zo'n geval is het juist heel erg nodig om in de installateursinstellingen te duiken, want de installateur zelf snapt er overduidelijk niets van.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Crosspost uit andere panatopic:
Ik heb een 9kW H staan en die wil ik graag op een stooklijn gaan stoken, nu staat hij volgens het icoontje in het bedieningspaneel op de kamerthermostaat. Bij het uitlezen van de Heishamon zie ik alleen wel dat heating_mode op compensation curve staat. De main_target_temp komt ook overeen met de temperatuur op de nu ingestelde curve. Hoe zit dat? (Aanvullende vraag: hoe kom ik in het installateursmenu? Dat vind ik in geen enkele handleiding of topic terug)

En wat is een handige methode om een eerste stooklijn voor een (goed geïsoleerde) nieuwbouwwoning te bepalen? Alles wat ik vind maakt gebruik m³ gas of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jesse- schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:12:
Crosspost uit andere panatopic:
Ik heb een 9kW H staan en die wil ik graag op een stooklijn gaan stoken, nu staat hij volgens het icoontje in het bedieningspaneel op de kamerthermostaat. Bij het uitlezen van de Heishamon zie ik alleen wel dat heating_mode op compensation curve staat. De main_target_temp komt ook overeen met de temperatuur op de nu ingestelde curve. Hoe zit dat? (Aanvullende vraag: hoe kom ik in het installateursmenu? Dat vind ik in geen enkele handleiding of topic terug)

En wat is een handige methode om een eerste stooklijn voor een (goed geïsoleerde) nieuwbouwwoning te bepalen? Alles wat ik vind maakt gebruik m³ gas of iets dergelijks.
In het ander topic had je ook al antwoord van @t.oswald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjomo
Dank voor de reacties. Ik ga er snel achteraan.
Vanmorgen weer gekeken en toen was de aanvoer/retour temp veel lager, dus wellicht was hij inderdaad het warmwater aan het opwarmen. Zie foto.

Bijgaand ook foto van energieverbruik van afgelopen week (kWh inderdaad). Dat slaat dan inderdaad nergens op in ieder geval. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmE_44waP_eFMfkGZVPpwPDKp_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2GqOtEmQN2flIEDnohwFIxk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyohQ_bUs_CSBnRHFsKDtYgW_SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcVBcOXZa8kV9FvD3LnIExMv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:35:
[...]

Jij hebt duidelijk het originele bericht niet gelezen. 58 kWh op één dag in april is compleet van de pot gerukt en een héél duidelijke aanwijzing dat er iets helemaal mis is. In zo'n geval is het juist heel erg nodig om in de installateursinstellingen te duiken, want de installateur zelf snapt er overduidelijk niets van.
Het gaat om een pas gloednieuw opgeleverde nieuwbouwwoning. Het zou me niet verbazen als daar nog ruim geventileerd werd en het huis en de 300 liter water nog moesten worden opgewarmd. 58kWh is dan niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FransvWoerkom schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:35:
[...]

Het gaat om een pas gloednieuw opgeleverde nieuwbouwwoning. Het zou me niet verbazen als daar nog ruim geventileerd werd en het huis en de 300 liter water nog moesten worden opgewarmd. 58kWh is dan niet zo vreemd.
Als ik er in een nieuwbouwhuis in die week tussen de 30 en 50kWh per dag doorheen duw, dan zou ik ook niet blij zijn. Mijn jaren '30 huisje doet diezelfde Za - Vr o.b.v. radiatoren Ta ~ 35 graden en 125m2 woonoppervlak:

Verwarmen: 9,2 / 9,0 / 6,2 / 5,2 / 7,3 / 8,0 / 4,2 kWh
SWW: 0,1 / 2,7 / 2,0 / 0,1 / 1,7 / 0,1 / 0,1 kWh

SWW is hier een losse WPB wat ook nog eens onzuiniger is dan dat de WP het SWW zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
FransvWoerkom schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:30:
[...]

In het ander topic had je ook al antwoord van @t.oswald
Daarom vraag ik het nu hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
timovd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:06:
[...]

Maar toch niet als je het kabeltje van de CZ-TAW1 loshaalt? De WP blijft nog steeds draaien, alleen zonder netwerkbediening.
Als je de beschrijving leest staat het erin. Bij mij is hij stuk gegaan, gelukkig wel een ander3 gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:58:
[...]

Als ik er in een nieuwbouwhuis in die week tussen de 30 en 50kWh per dag doorheen duw, dan zou ik ook niet blij zijn. Mijn jaren '30 huisje doet diezelfde Za - Vr o.b.v. radiatoren Ta ~ 35 graden en 125m2 woonoppervlak:

Verwarmen: 9,2 / 9,0 / 6,2 / 5,2 / 7,3 / 8,0 / 4,2 kWh
SWW: 0,1 / 2,7 / 2,0 / 0,1 / 1,7 / 0,1 / 0,1 kWh

SWW is hier een losse WPB wat ook nog eens onzuiniger is dan dat de WP het SWW zou doen.
ja maar jouw systeem staat al even aan.

Ik zou mij niets verbazen als dat nieuwbouw systeem voor een groot deel op het element draaide omdat de retour veel te koud was voordat een beton vloer warm is gaan er aardig wat kWh's doorheen. de oplossing was waarschijnlijk geweest om de groepen 1 voor 1 open te draaien. dan geef je de wp de kans om te warmte pompen. ipv dat hij in de paniek gaat en er een bak cop1 bij gooit.

TA geeft hij 22 graden aan, dat is wellicht wat laag als je je huis 21 graden wilt hebben, maargoed ik ken de situatie niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:48:
[...]

ja maar jouw systeem staat al even aan.

Ik zou mij niets verbazen als dat nieuwbouw systeem voor een groot deel op het element draaide omdat de retour veel te koud was voordat een beton vloer warm is gaan er aardig wat kWh's doorheen. de oplossing was waarschijnlijk geweest om de groepen 1 voor 1 open te draaien. dan geef je de wp de kans om te warmte pompen. ipv dat hij in de paniek gaat en er een bak cop1 bij gooit.

TA geeft hij 22 graden aan, dat is wellicht wat laag als je je huis 21 graden wilt hebben, maargoed ik ken de situatie niet :+
Oftewel, even kijken naar de draaiuren van de backupheater. Dan zie je dat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:02:
[...]

Oftewel, even kijken naar de draaiuren van de backupheater. Dan zie je dat snel genoeg.
jup.

Ik zou gewoon de insalateur erbij halen. Mag hij het uitleggen en nalopen ;)
Gezien er gedacht werdt dat er 55 graden de vloer in gaat zou ik er niet zelf aan gaan zitten, dan mist er gewoon nog teveel basis imho

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-04-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjomo
Installateur ga ik er ook bij halen, ik ben er vanaf gebleven. Eerst uitleggen en fixen...zelf aanpassen (en verkloten) kan altijd nog ;)

Goed punt van de backupheater idd. Ga ik ook even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
@thehog Lekker ongemakkelijk, na een uptime van 50 dagen was Heishamon de verbinding met de MQTT server kwijt. Wifi en HTTP werkten nog prima maar geen contact meer via MQTT. Niets wat met een reboot niet op te lossen is, maar eigenlijk had dat automatisch gemoeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
Ep Woody schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:29:
@thehog Lekker ongemakkelijk, na een uptime van 50 dagen was Heishamon de verbinding met de MQTT server kwijt. Wifi en HTTP werkten nog prima maar geen contact meer via MQTT. Niets wat met een reboot niet op te lossen is, maar eigenlijk had dat automatisch gemoeten.
Hier nog nooit die uptime gehaald door constant ontwikkelen op productie :-) maar goed punt.
Hij reboot wel bij wifi loss etc maar niet bij mqtt problemen. Ga ik over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
@thehog Maar we zijn wel blij met de Heishamon :)
(toch @Ep Woody ? ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Batilan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:50:
[...]

@thehog Maar we zijn wel blij met de Heishamon :)
(toch @Ep Woody ? ;) )
Die 50 dagen is een verkapt compliment. Als het niet goed was had hij nooit zo lang gedraaid.

@thehog, misschien handig om een optie te maken. Automatisch herstarten bij wifi verlies, automatisch herstarten bij MQTT verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Hmm, 50 dagen...
@thehog Was er niet iets met millis wat maar ca 50 dagen aan kon?
https://lmgtfy.app/?q=ard...6+millis+50+days+rollover

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 20:07
Ik krijg ongeveer elke dag een melding als deze in domoticz die met de plugin aan de heishamon is verbonden:

code:
1
2021-04-22 08:18:07.127 Error: Pana WP: (Pana WP) Disconnected from MQTT Server: 192.168.178.150:1883

De gegevens in Heishamon zijn prima, uptime zit ik nu op 20 dagen.
Na de melding gaat het ook gewoon prima, data komt binnen en de connectie is er dus maar even uit.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ik denk 2 verschillende dingen. Die "regelmatige" disconnect en reconnect zijn niet erg.
Een fail/stop na 50 dagen (ten gevolge van geen millis rollover) is wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
sjimmie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:57:
[...]

Hmm, 50 dagen...
@thehog Was er niet iets met millis wat maar ca 50 dagen aan kon?
https://lmgtfy.app/?q=ard...6+millis+50+days+rollover
Ja klopt. Ik dacht dat ik daar wel rekening mee had gehouden maar nog nooit zover was gekomen om te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:04:
[...]

Ja klopt. Ik dacht dat ik daar wel rekening mee had gehouden maar nog nooit zover was gekomen om te testen :)
Graag gedaan! :) Ik zit ondertussen weer op 15 uur. Nog 49 dagen en 2 uur te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
thehog schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:04:
[...]

Tsja, als jij er rekening mee hebt gehouden dan is dat afgedekt.
Maar is het in de gebruikte (mqtt, en andere) libs ook gedekt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
50 dagen is kort. na 206 dagen een screenshot gemaakt voor het nageslacht. Een aantal weken later moest ik hem opstarten omdat ik geen data meer doorkreeg. maar loopt prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCWSiaVU6po5Lu11meRsTDKVmkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPCMXWCdKwSTcTr00KgSyFTG.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 22:16
Een vraag over leiding diameter (ja is al eerder gesteld, maar mijn situatie wijkt af).

Ik heb al een deel van leidingwerk vorig jaar geplaatst vanwege het bouwen van een veranda, daar ligt nu horizontaal 4m aan Teceflex 32mm buis en verticaal (over de gevel) nog een kleine 3 meter aan 32mm buis. Vanaf de veranda zou er nog een kleine 2 meter aan Sani-HiFlex Panzerschlauch 1" leiding komen naar de warmtepomp.

Binnen heb ik nog geen leidingwerk en het idee is om een kleine indirecte buffervat (~ 100liter) te plaatsen met een aparte aangestuurde CV pomp voor het hele CV circuit. Dit om een scheiding te houden tussen warmtepomp en CV. Ook wil ik SWW gaan verwarmen dus moet er een driewegklep komen.

Dus mijn vraag is:
- Zou 22mm aan binnen leidingwerk voldoende zijn of is 28mm nodig? Het betreft maar 3 meter verticaal en nog geen 2 meter naar buffer en 5m naar SWW boiler.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:42
Omdat de flow bij sww meestal lager is dan bij cv is 22mm voldoende. Sww -> hogere temperaturen is lagere flow.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
PASware schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:42:
Een vraag over leiding diameter (ja is al eerder gesteld, maar mijn situatie wijkt af).

Ik heb al een deel van leidingwerk vorig jaar geplaatst vanwege het bouwen van een veranda, daar ligt nu horizontaal 4m aan Teceflex 32mm buis en verticaal (over de gevel) nog een kleine 3 meter aan 32mm buis. Vanaf de veranda zou er nog een kleine 2 meter aan Sani-HiFlex Panzerschlauch 1" leiding komen naar de warmtepomp.

Binnen heb ik nog geen leidingwerk en het idee is om een kleine indirecte buffervat (~ 100liter) te plaatsen met een aparte aangestuurde CV pomp voor het hele CV circuit. Dit om een scheiding te houden tussen warmtepomp en CV. Ook wil ik SWW gaan verwarmen dus moet er een driewegklep komen.

Dus mijn vraag is:
- Zou 22mm aan binnen leidingwerk voldoende zijn of is 28mm nodig? Het betreft maar 3 meter verticaal en nog geen 2 meter naar buffer en 5m naar SWW boiler.
Het hangt er vanaf wat je met je totale systeem van plan bent. Hoe groot is je warmtepomp en welk afgiftesysteem zit er achter die buffer. Dat bepaalt de delta T en de gewenste flow.

Ik ga even uit van een flow van 15 liter/min.
- Dan is de drukval over de eerste 18m 25mm (inwendig) 27mbar,
- over de 16m 19mm buis naar de boiler 116mbar, en
- over de 10m 19mm buis naar de buffer 72mbar

De totale drukval naar de boiler is dan 143mbar en naar de buffer 99mbar. Voor een pomp die 1000mbar druk kan maken is dat peanuts. Maar wordt de flow twee keer zo groot, dan wordt de drukval vier keer zo groot. Dan zit je voor de boiler aan het maximum.

@pleio65 Bij het verwarmen van de tank naar 52° met een Ta van 55° is delta T klein en dus de flow groot.

De schatting van de drukval kun je maken met de volgende tool:

https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm

Je vult de bovenste vier velden in en klikt op solve. Het vierde veld is de wandruwheid. Voor plastic is die 0 en voor gegalvaniseerd stalen buis >100

Waar is trouwens die buffer voor? Zitten er meer zones achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
FransvWoerkom schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:37:
[...]

Het hangt er vanaf wat je met je totale systeem van plan bent. Hoe groot is je warmtepomp en welk afgiftesysteem zit er achter die buffer. Dat bepaalt de delta T en de gewenste flow.

De totale drukval naar de boiler is dan 143mbar en naar de buffer 99mbar. Voor een pomp die 1000mbar druk kan maken is dat peanuts. Maar wordt de flow twee keer zo groot, dan wordt de drukval vier keer zo groot. Dan zit je voor de boiler aan het maximum.

@pleio65 Bij het verwarmen van de tank naar 52° met een Ta van 55° is delta T klein en dus de flow groot.

Je vult de bovenste vier velden in en klikt op solve. Het vierde veld is de wandruwheid. Voor plastic is die 0 en voor gegalvaniseerd stalen buis >100

Ik heb op begaande grond 5-groeps droogbouw(!!) vloerverwarming met eigen pomp op een ZLTV verdeler.

Stooktemp CV staat op 35 graden. Boven heb ik Jaga Tempo radiatoren en vloerverwarming in badkamer (retour op radiator met RTL ventiel)

Het plan is een 7kw Panasonic, ik zou ook met -10 uit moeten kunnen met een 5kw, maar speel liever safe en ga voor een 7kw.

Buffervat vanwege:
- Droogbouwvloerverwarming die gescheiden is van rest van CV circuit vanwege de verdeler.
- Geringe inhoud CV circuit
- Scheiding binnen/buiten

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@PASware kan de pomp gemakkelijk uit de verdeler?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
PASware schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:00:
[...]

Ik heb op begaande grond 5-groeps droogbouw(!!) vloerverwarming met eigen pomp op een ZLTV verdeler.

Stooktemp CV staat op 35 graden. Boven heb ik Jaga Tempo radiatoren en vloerverwarming in badkamer (retour op radiator met RTL ventiel)

Het plan is een 7kw Panasonic, ik zou ook met -10 uit moeten kunnen met een 5kw, maar speel liever safe en ga voor een 7kw.

Buffervat vanwege:
- Droogbouwvloerverwarming die gescheiden is van rest van CV circuit vanwege de verdeler.
- Geringe inhoud CV circuit
- Scheiding binnen/buiten
Ik heb ongeveer hetzelfde, maar dan zonder buffer: 10 groepen vloerverwarming met verdeler met pomp en thermostaatventiel en een paar jaga's op zolder. Maar dan zonder buffervat en extra pomp. Bij mij zitten die convectoren ook met 22mm buizen verbonden met de verdeler beneden. Bij zo'n opstelling zijn twee problemen:

- Het is lastig, zo niet onmogelijk beide zones onafhankelijk van elkaar te regelen. Als er op zolder warmtevraag is, dan draait de warmtepomp en krijgt de vloerverwarming ook warmwater. Als er op zolder geen warmtevraag is, dan staat de warmtepomp stil. Ik draai op WAR met de thermostaat van de afstandsbediening op zolder. Uiteraard met de kranen op zolder open. Zo af en toe verdraai ik met de hand de thermostaatkraan op de verdeler.
- De warmtepomp pompt met zo'n 13 liter per minuut. Als de thermostaatkraan op de verdeler dicht is, bijvoorbeeld als de zon op de vloer staat, gaat al dat water door de 22mm buis naar zolder. Dat maakt herrie.

Als je een buffervat en extra pomp hebt, kan de flow naar de jaga's een stuk minder zijn zodat je van het geluid geen last hebt.

Met een buffervat kun je simpeler gescheiden regelingen voor vloerverwarming en convectoren maken. Ik weet niet of een buffervat van 100 liter dan genoeg is. Hoe kleiner dat vat, hoe vaker de warmtepomp aan/uit gaat. Als je water van minstens 35° naar boven wilt sturen, moet je het vat bovenin toch wel tot 40° verwarmen zodat het vervolgens tot 35 kan zakken. De warmte-inhoud bedraagt dan amper 0,5kWh.

@timovd Bij combinatie van convectoren en vloerverwarming is keihard parallel zetten, dus zonder pomp, geen optie. Die convectoren willen toch wel minstens 5° warmer water zien dan de vloerverwarming. Bij mij was afgelopen winter het verschil > 10°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
timovd schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:07:
@PASware kan de pomp gemakkelijk uit de verdeler?
Nee die kan er niet zomaar uit, geen optie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 10:42
FransvWoerkom schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:37:
[...]

Is het niet zo dat bij hogere sww temperaturen het afgevend vermogen van de WP daalt?
Mijn waarnemingen is dat ook de flow lager is. Dat is immers logisch gezien afgevend vermogen = flow*Dt*4.2 is en Dt redelijk constant blijft. Ik meen bij lage sww temperaturen de flow ergens in de 20 l/m is en bij hoge 15. Nu realiseer ik mij ook dat mijn waarnemingen in de winter waren en dat zomerse temperaturen wel tot hogere flow kunnen leiden, gezien de WP dan wel aan zijn volledig afgevend vermogen komt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Eigenlijk kan ik er weinig peil op trekken hoe en waarom de warmtepomp de sww tank verwarmt. Vaak neemt hij het uur dat ik daarvoor heb ingesteld en verwarmt hij op zijn dooie gemak van 41 tot 53°. Soms, als de ruimtethermostaat om verwarming vraagt, doet hij het in een half uur. Ik heb een MXC dus hij haalt de 12kW bij 55° ook in de winter, maar daar komt hij nooit aan bij tank-verwarming. Ik heb ook de indruk dat de temperatuurverdeling in de tank een rol speelt. Eigenlijk is de enige constante bij tankverwarming en bij ruimteverwarming de flow. Bij de tank rond de 17,5 l/m en bij ruimteverwarming 12,5 l/m.

Hier een representatief voorbeeld van opwarming van de sww-tank:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-nnnt7AQEVXINGYT5SdJNq8k68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vn9yiQmeJfYwLZiH2V2xgcph.png?f=fotoalbum_large

Om 9:00 werd door de timer de tankverwarming vrijgegeven. Om 9:45 lijkt de wp zich te realiseren dat hij de 52° niet gaat halen en zet een tandje bij. Om 10:00 dicteert de thermostaat dat de ruimteverwarming aan moet en 40 minuten later al weer uit.

Het verbruik volgens de meter van de pana was hier 2,6kWh; de opbrengst 5,2kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 20:09
Goedemorgen, voor een vriend van mij zijn Panasonic Monoblock WH-MDC09J3E5 wat aan het tweaken. Stooklijn wat lager gezet en vannacht op silent mode 3 gedraaid. Om 3:00 is het backup element aangegaan, buiten leidingtemperatuur op -19. Buiten lijkt de verdamper aardig dicht gevroren. WP ging ook pas uit nadat ik de vorst beveiliging even uit had gezet. Iemand suggesties was hier mis gaat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXMIqTuiErHGbL5HMkSSIojxiA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgXBQs2SGlmrlkZM8sqk3ZNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ElgaFreak schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:27:
Goedemorgen, voor een vriend van mij zijn Panasonic Monoblock WH-MDC09J3E5 wat aan het tweaken. Stooklijn wat lager gezet en vannacht op silent mode 3 gedraaid. Om 3:00 is het backup element aangegaan, buiten leidingtemperatuur op -19. Buiten lijkt de verdamper aardig dicht gevroren. WP ging ook pas uit nadat ik de vorst beveiliging even uit had gezet. Iemand suggesties was hier mis gaat?[Afbeelding]
Waar kom jij tot conclusie dat backup element is aangegaan? Ik zie om 3:00am de compressor aangaan en alle tijd er voor stond de warmtepomp uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
thehog schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:32:
[...]

Waar kom jij tot conclusie dat backup element is aangegaan? Ik zie om 3:00am de compressor aangaan en alle tijd er voor stond de warmtepomp uit.
Beetje lastig te zien in de grafiek maar verbruik staat vanaf 3uur op 4kWh, thermo in status scherm AAN, bedrijfstijd van back element stond op 0 en nu op 5 uur. De buiten leidingtemperatuur van -19 graden vind ik ook wat apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Buitenleiding temperatuur is normaal. Het is op dat moment amper 3 graden buiten. Dus om 40 graden Ta te krijgen moet de compressor flink koelen en krijg je dus snel zo'n lage temperatuur.

Dus backup element is in dit geval parallel gaan draaien naast de compressor. Hij doet dit als de Ta niet gehaalt wordt binnen een bepaalde tijd en onder een bepaalde buiten temp. Waarschijnlijk vanwege de silent mode 3 haalt de WP de gewenste Ta niet en springt het element dus bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
thehog schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:40:
Buitenleiding temperatuur is normaal. Het is op dat moment amper 3 graden buiten. Dus om 40 graden Ta te krijgen moet de compressor flink koelen en krijg je dus snel zo'n lage temperatuur.

Dus backup element is in dit geval parallel gaan draaien naast de compressor. Hij doet dit als de Ta niet gehaalt wordt binnen een bepaalde tijd en onder een bepaalde buiten temp. Waarschijnlijk vanwege de silent mode 3 haalt de WP de gewenste Ta niet en springt het element dus bij.
Ah thx dat betreft dus de buitenleiding van het R32 deel. Ik dacht dat dit om de CV leiding ging ;-).

Wel gek er staat bij de stooklijn default ingesteld dat backup element pas gebruikt mag worden vanaf 0 en na vertraging van 30min. (setting "Buitentemperatuur voor verwarming aan:0C" ). In de grafiek wordt het backup element meteen ingeschakeld gelijk met de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ElgaFreak schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:52:
[...]

Ah thx dat betreft dus de buitenleiding van het R32 deel. Ik dacht dat dit om de CV leiding ging ;-).

Wel gek er staat bij de stooklijn default ingesteld dat backup element pas gebruikt mag worden vanaf 0 en na vertraging van 30min. (setting "Buitentemperatuur voor verwarming aan:0C" ). In de grafiek wordt het backup element meteen ingeschakeld gelijk met de compressor.
Ja als die op 0gr staat is dat wel raar. Dan kan ik het ook niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:43
ElgaFreak schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:52:
[...]

Je moet toch echt veel meer info geven. Wat draai je precies? WAR met thermostaat en een programma dat de wp uitzet tussen 20.00 en 8.00? Hoe is je stooklijn ingesteld?
Ik heb overigens de buitentemperatuur voor verwarming aan op -10 staan. Die functionaliteit heeft niets te maken met vorstbeveiliging of gebruik van de backupheater voor defrosts.

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 27-04-2021 17:18 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
t.oswald schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:15:
[...]

Ik heb overigens de buitentemperatuur voor verwarming aan op -10 staan.

[...]
Ik heb buitentemperatuur voor verwarming aan op +15. Bedoel je buitentemperatuur voor backup heater aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
t.oswald schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:15:
[...]

Je moet toch echt veel meer info geven. Wat draai je precies? WAR met thermostaat en een programma dat de wp uitzet tussen 20.00 en 8.00? Hoe is je stooklijn ingesteld?
Ik heb overigens de buitentemperatuur voor verwarming aan op -10 staan. Die functionaliteit heeft niets te maken met vorstbeveiliging of gebruik van de backupheater voor defrosts.
WAR met thermostaat(de standaard thermostaat van Pana), geen programma maar continue 21, stooklijn 15 > 30, -10 >35. Als ik Ta lager instel gaat die pendelen, beneden Jaga's met beperkte vloerverwarming. De backheater ging gelijk tijdig(tenminste dat lijkt zo als je naar de grafiek kijkt) aan met de compressor en bleef uren lang aan(op dat moment silent mode 3). Dus defrost was het niet lijkt mij en vorstbeveiliging bij een Tb van +4 lijkt mij niet logisch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2N0Onv0i1Pxj20R50QNvMUnycI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeBEBecczsxkPaJsnZ9XCrcG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ElgaFreak op 28-04-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
@ElgaFreak ik heb momenteel zelf even geen toegang tot mijn servicecloud, maar volgens mij kan je in de grafiek ook laten weergeven of die heater ook aangezet wordt. dat lijkt me veel duidelijker dan proberen uit de andere grafieken te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
FransvWoerkom schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:37:
[...]

Ik heb buitentemperatuur voor verwarming aan op +15. Bedoel je buitentemperatuur voor backup heater aan?
Ja, die bij jou op 0 staat. dT heb ik op 2. Ik draai WAR zonder thermostaat en ken de effecten van de onderste rij in je screenshot niet, vertraging etc.
Bij WAR zonder thermostaat blijft de shift functie beschikbaar en die wil ik niet kwijt

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 28-04-2021 10:18 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:50:
@ElgaFreak ik heb momenteel zelf even geen toegang tot mijn servicecloud, maar volgens mij kan je in de grafiek ook laten weergeven of die heater ook aangezet wordt. dat lijkt me veel duidelijker dan proberen uit de andere grafieken te analyseren.
En ontdooien en EVA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
sjimmie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:50:
Dat zou super handig zijn. Ik heb net nogmaals gekeken maar behalve de 4 temperaturen kan ik niks instellen. Enig idee waar ik die optie moet zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ElgaFreak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:20:
[...]

Dat zou super handig zijn. Ik heb net nogmaals gekeken maar behalve de 4 temperaturen kan ik niks instellen. Enig idee waar ik die optie moet zoeken?
Op het tabblad "statistieken" rechts onderaan "Grafiekinstellingen" kun je vinkjes weghalen en bijplaatsen. Er kunnen maximaal 10 variabelen worden weergegeven.

Het is trouwens duidelijk dat vanaf 3:00 de warmtepomp draait. Waarschijnlijk gestart door de thermostaat. Door Quiet Mode 3 gaat de compressor niet verder dan 40Hz. En dan krijgt hij bij een buitentemperatuur van een paar graden de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg meer. En de klant is koning. Als je midden in een ijskoude nacht bij een heldere hemel en NO wind je huis overal 21° wilt hebben, schakelt hij gewoon de backup heater bij.

Er is al vaker discussie geweest over nachtverlaging. In de trant van "het is niet nodig, want de totale warmtestroom over een etmaal blijft gelijk". Maar het helpt enorm voor de energierekening of je de warmtepomp overdag bij 15° of 's nachts bij 3° laat draaien. Ik laat met de timer en de thermostaat de temperatuur tot 16 of 17° zakken. 's Morgens heeft de zon de temperatuur alweer op laten lopen naar 18.

[ Voor 49% gewijzigd door FransvWoerkom op 28-04-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
FransvWoerkom schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:50:
[...]

Op het tabblad "statistieken" rechts onderaan "Grafiekinstellingen" kun je vinkjes weghalen en bijplaatsen. Er kunnen maximaal 10 variabelen worden weergegeven.
Dank maar die had ik al gevonden, wat ik begreep is dat je de stooklijn grafiek bij instellingen kan aanpassen zodat visueel zichtbaar wordt wanneer backup element geschakeld mag worden zonder de cryptisch omschrijvingen van Panasonic te moeten vertalen ;-)
Het is trouwens duidelijk dat vanaf 3:00 de warmtepomp draait. Waarschijnlijk gestart door de thermostaat. Door Quiet Mode 3 gaat de compressor niet verder dan 40Hz. En dan krijgt hij bij een buitentemperatuur van een paar graden de aanvoertemperatuur niet hoog genoeg meer. En de klant is koning. Als je midden in een ijskoude nacht bij een heldere hemel en NO wind je huis overal 21° wilt hebben, schakelt hij gewoon de backup heater bij.
Dat is inderdaad duidelijk maar gezien de instellingen zou ik verwachten dat dit(backup heater inschakelen) pas gebeurd onder de 0 graden.
Er is al vaker discussie geweest over nachtverlaging. In de trant van "het is niet nodig, want de totale warmtestroom over een etmaal blijft gelijk". Maar het helpt enorm voor de energierekening of je de warmtepomp overdag bij 15° of 's nachts bij 3° laat draaien. Ik laat met de timer en de thermostaat de temperatuur tot 16 of 17° zakken. 's Morgens heeft de zon de temperatuur alweer op laten lopen naar 18.
Dat snap ik maar niet iedereen heeft daar genoeg vermogen voor.(In mijn geval van de Elga kan ik dat met de huidige temperaturen heel makkelijk maar als het kouder is niet meer of ik moet natuurlijk de CV ketel erbij zetten) In dit geval zou het denk ik makkelijk kunnen maar gezien de WP net geïnstalleerd is was ik aan het experimenteren met de diverse settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Ik probeer nu al een tijd lang de Pana om 3 uur 's middags warm water te laten maken met de Smart DHW modus. De tijd van de modus staat van 17:00 tot 15:00 (in dat tijdsvak verwarmt hij dan alleen bij als het water in de tank onder de 20 graden komt, als ik het goed begrepen heb) in de hoop dat hij dan om 15:00 aanspringt.
Dat doet hij helaas niet altijd, ondanks dat de temperatuur van de tank meer dan de ingestelde delta (plus 3) afwijkt van de gewenste temperatuur.
Doe ik iets fout, of moet ik elke dag de forceermodus met een scriptje aanzetten? (en zitten daar nog nadelen aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Jesse- schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:45:
Ik probeer nu al een tijd lang de Pana om 3 uur 's middags warm water te laten maken met de Smart DHW modus. De tijd van de modus staat van 17:00 tot 15:00 (in dat tijdsvak verwarmt hij dan alleen bij als het water in de tank onder de 20 graden komt, als ik het goed begrepen heb) in de hoop dat hij dan om 15:00 aanspringt.
Dat doet hij helaas niet altijd, ondanks dat de temperatuur van de tank meer dan de ingestelde delta (plus 3) afwijkt van de gewenste temperatuur.
Doe ik iets fout, of moet ik elke dag de forceermodus met een scriptje aanzetten? (en zitten daar nog nadelen aan?)
Bij welk verschil heb je dat ingesteld? Standaard is dat bij ∆8. Als ik force DHW gebruik, gaat mijn compressor op maximaal i.p.v. rustig op (meestal) 35Hz. Dus die gebruik ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
timovd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:09:
[...]

Bij welk verschil heb je dat ingesteld? Standaard is dat bij ∆8. Als ik force DHW gebruik, gaat mijn compressor op maximaal i.p.v. rustig op (meestal) 35Hz. Dus die gebruik ik liever niet.
Het verschil heb ik teruggebracht naar ∆2, lager kan niet.
Compressor snelheden zal ik straks eens bekijken.

:edit: heb de logs teruggekeken de compressor draait altijd, ongeacht de reden van aansturing, op zo'n 50Hz bij een SWW-run. Hoe zorg ik dat de pana dat wat rustiger doet?

Vandaag slaat hij wel netjes om 15:00 aan :/

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse- op 29-04-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
In dit tussenseizoen loop ik er tegen aan dat bij aanzetten warmtepomp na lange tijd uit te hebben gestaan de backupheater voor paar minuten bijspringt:

Circa 20 minuten na de start springt de backupheater voor 3 minuten aan. Tr was nog steeds 19 graden, Ta was 23 graden. Tdoel was 22 graden (slowstart script zorgt voor dynamische Tdoel).

Welke instelling moet ik aanpassen zodat de backupheater niet aanschiet op dit soort momenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
vandermark schreef op donderdag 29 april 2021 @ 18:16:
In dit tussenseizoen loop ik er tegen aan dat bij aanzetten warmtepomp na lange tijd uit te hebben gestaan de backupheater voor paar minuten bijspringt:

Circa 20 minuten na de start springt de backupheater voor 3 minuten aan. Tr was nog steeds 19 graden, Ta was 23 graden. Tdoel was 22 graden (slowstart script zorgt voor dynamische Tdoel).

Welke instelling moet ik aanpassen zodat de backupheater niet aanschiet op dit soort momenten?
Probeer de dt eens op 6 of 8 te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Hij wil jouw dt=2 bereiken maar dit lukt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

Volgens mij kun je er weinig aan doen, anders dan groepen een voor een inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
KaDoos schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:13:
[...]

Probeer de dt eens op 6 of 8 te zetten.
Ik heb geen dT ingesteld. Ik stuur op flow (14l/m)
Ep Woody schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:18:
[...]

Volgens mij kun je er weinig aan doen, anders dan groepen een voor een inschakelen.
Ah, dat gaat me te ver :)
Op zich is die drie minuten ook geen punt, ik vroeg het me gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

Ik zie dat gedrag niet.
Bij mij staat ingesteld dat de backupheater pas vanaf -20 (buiten) mag worden ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhZ8b7U_SY0-ivUhMcVAt2uHuKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G7XnVX5gvmS1om7vhoFfk4Lj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:30:
[...]

Ik heb geen dT ingesteld. Ik stuur op flow (14l/m)
[...]

Ah, dat gaat me te ver :)
Op zich is die drie minuten ook geen punt, ik vroeg het me gewoon af.
Oef... 3 minuten * 3 kW = 150 Wh... Ik snap dat je daar geen groot punt van maakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ep Woody schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:00:
[...]

Oef... 3 minuten * 3 kW = 150 Wh... Ik snap dat je daar geen groot punt van maakt!
Afgelopen woensdagmiddag ging mijn warmtepomp bij een buitentemperatuur van 17 en een kamertemperatuur van 19° zomaar een uurtje cv-water stoken tot 31°.Met een COP van 10. Gewoon even kijken of hij het nog kon. Panasonics wegen zijn ondoorgrondelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 08:25

Kun je niks aan doen, als na twintig min de tr geen 20 graden is gaat heater aan uit veilgheid.
Zorgen dat warmtepomp vaker aan is.... Word je vloer niet koud

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:32:
[...]

Kun je niks aan doen, als na twintig min de tr geen 20 graden is gaat heater aan uit veilgheid.
Eens, dat zou ook geen probleem zijn als de hysteresis niet zo verschrikkelijk groot zou zijn. :'(
Bij een graad hysteresis duurt het soms wel heel lang voor hij weer aanslaat. :+

Zeker bij de wat warmere buitentemperaturen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:32:
[...]

Kijk, dat is een duidelijke verklaring 👍🏻.
Prima gedrag dus, ik maak me geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Iedereen hier die een beetje kennis heeft van programmeren zou ik willen uitnodigen mee te kijken / testen met mijn HeishaMon pull-requests op github: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pulls

De pull-requests hebben als doel de HeishaMon geschikt te maken voor een door mij geschreven rules library zoals ook ESPEasy heeft. Dat betekent dat je in de toekomst je eigen rules direct in de HeishaMon kan programmeren.

Ik ben zelf al overgestapt van mijn ESPEasy ruleset naar de nieuwe ruleset zoals in de HeishaMon moet gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-10 13:15
@CurlyMo @thehog
ik ben even aan het testen net de nieuwe Heating curve. lijkt me perfect om de gem temp te gebruiken

maar zodra ik deze aanzet of de curve aanpas dan gaat hij continu rebooten.

vergeet ik iets?
alleen met een default kom ik uit deze loop

[ Voor 9% gewijzigd door Dewim1 op 01-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 10-10 18:35

Exigence

dnkroz

@CurlyMo Geen verstand van programmeren hier, maar zeer geïnteresseerd in de uitwerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:50:
Iedereen hier die een beetje kennis heeft van programmeren zou ik willen uitnodigen mee te kijken / testen met mijn HeishaMon pull-requests op github: https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pulls

De pull-requests hebben als doel de HeishaMon geschikt te maken voor een door mij geschreven rules library zoals ook ESPEasy heeft. Dat betekent dat je in de toekomst je eigen rules direct in de HeishaMon kan programmeren.

Ik ben zelf al overgestapt van mijn ESPEasy ruleset naar de nieuwe ruleset zoals in de HeishaMon moet gaan draaien.
Ik ga binnenkort er eens voor zitten. Beste veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:53:
@CurlyMo @thehog
ik ben even aan het testen net de nieuwe Heating curve. lijkt me perfect om de gem temp te gebruiken

maar zodra ik deze aanzet of de curve aanpas dan gaat hij continu rebooten.

vergeet ik iets?
alleen met een default kom ik uit deze loop
welke nieuwe heating curve bedoel je? die hidden feature of gewoon de json input voor de normale heating curves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
thehog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:30:
[...]

welke nieuwe heating curve bedoel je? die hidden feature of gewoon de json input voor de normale heating curves?
Deze Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhD3KPbAMk8CqelAPIXQrqrLgko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvRdEV7YqKbpTUreRlxkFMjX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ja die is nog hidden als het goed is. Ik vind hem zelf nog niet goed en begrijp niet precies wat ie doet. Is door een andere persoon in de code gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Ja die is nog hidden als het goed is. Ik vind hem zelf nog niet goed en begrijp niet precies wat ie doet. Is door een andere persoon in de code gezet.
Met wat je hier beschrijft heb je alle reden om het niet te mergen. Het is geen liefdadigheidsinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
thehog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwWTj0AD0yV_1AY9n8gnXGAEAVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ZYmCYWDTmF2Fqw3CNTo1bRL.jpg?f=user_large

Nou niet bepaald hidden :)
Functie lijkt me handig. als ik met dit weer op war stook is het overdag veel te warm binnen.
op een gemiddelde 24x7 temp zou voor mij beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:13:
[...]

[Afbeelding]

Nou niet bepaald hidden :)
Functie lijkt me handig. als ik met dit weer op war stook is het overdag veel te warm binnen.
op een gemiddelde 24x7 temp zou voor mij beter zijn
Ohja die is ook gepushed naar de repo van Egyras. Daar kan ik niks aan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@thehog
Wat is precies het verschil tussen de heisha v3.1 (die ik heb) en de 4.0 (die ik op tindie zie staan)?

Heb op dit moment een probleem met een heisha die verkeerde waardes aangeeft met S0 (om uit te sluiten dat het de heisha is)
Dus wilde een nieuwe bestellen. Maar als er meerwaarde is om de 4.0 te gebruiken upgrade ik de mijne ook.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@pgeene Grootste verschil is de ESP-12F i.p.v. de ESP8266 en extra exposed GPIO. De ESP12F is sneller dan de ESP8266 al is de vraag of je dat verschil in de praktijk gaat merken. Volgens @thehog zou de WiFi ook iets beter zijn. Wellicht dat voor de toekomstige rules implementatie de ESP12F nodig zou kunnen zijn, maar ik verwacht zelf dat dat op de ESP8266 ook prima gaat werken.

Dit is een closeup van slack vandaan. Dan zie je het verschil ook beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AAINz6jxyYMYEX1DkGhmOfWoWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAQFeUVl1P2igRBGaYB826tb.png?f=fotoalbum_large

Om @thehog verder te quoten:
v3 is first version which had 4MB flash (normal for a wemos type anyway). v3.1 included a 16MB flash as the 4MB flash wasn't available anymore (but I still create 4MB binary files)

v3.2 added extra GPIO ports (see in the v4 picture below), v3.3 I tried to do some wifi trace matching for better performance but didn't give much more

and now v4.0

owh and from v3.2 the dallas voltage is 5v (before it was 3.3v)

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:07:
@pgeene Grootste verschil is de ESP-12F i.p.v. de ESP8266 en extra exposed GPIO. De ESP12F is sneller dan de ESP8266 al is de vraag of je dat verschil in de praktijk gaat merken. Volgens @thehog zou de WiFi ook iets beter zijn. Wellicht dat voor de toekomstige rules implementatie de ESP12F nodig zou kunnen zijn, maar ik verwacht zelf dat dat op de ESP8266 ook prima gaat werken.
Nee dat klopt niet. Een esp12f is gewoon een esp8266e met alvast ingebouwde flash en wifi trace. Dat is alles. Hiervoor was dat nog niet assembled te bestellen bij JLCPCB en moest ik tot aan v3 dus zelf een esp8266ex plus wifi trace plus flash op het bord zetten (zodat ie wel assembled binnen kwam). Nu met de v4 versie waar de esp12f op zit is dat dus allemaal al gedaan en zitten alleen de extra componenten op het bordje om de communicatie naar de warmtepomp,dallas sensor, s0 etc te maken.
Dat WiFi iets beter kan zijn komt omdat mijn wifi trace op de V3 gewoon eigen design is en nooit uitgemeten etc. Niet dat hij slecht was maar op de V4 ziet het dus op de esp12f en daar is hopelijk wel beter over nagedacht :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:50:
@thehog
Wat is precies het verschil tussen de heisha v3.1 (die ik heb) en de 4.0 (die ik op tindie zie staan)?

Heb op dit moment een probleem met een heisha die verkeerde waardes aangeeft met S0 (om uit te sluiten dat het de heisha is)
Dus wilde een nieuwe bestellen. Maar als er meerwaarde is om de 4.0 te gebruiken upgrade ik de mijne ook.
Daar is dus geen reden voor. Meeste S0 issue's komen uit te lange kabels of interferentie met de stroomkabels die naast de heishamon data kabel loopt. Sinds een tijdje installeer ik ook twee ferrite beads op de kabels die ik verkoop omdat bij sommige klanten dit bleek te helpen.
Gekke is dat bij sommigen een 10 meter kabel gewoon vlekkeloos werkt terwijl bij anderen een 3 meter kabel al verstoringen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Nee dat klopt niet. Een esp12f is gewoon een esp8266e met alvast ingebouwde flash en wifi trace. Dat is alles.
Weer wat geleerd (y) Ah, ik was in de war met de ESP32

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Daar is dus geen reden voor. Meeste S0 issue's komen uit te lange kabels of interferentie met de stroomkabels die naast de heishamon data kabel loopt. Sinds een tijdje installeer ik ook twee ferrite beads op de kabels die ik verkoop omdat bij sommige klanten dit bleek te helpen.
Gekke is dat bij sommigen een 10 meter kabel gewoon vlekkeloos werkt terwijl bij anderen een 3 meter kabel al verstoringen oplevert.
Goed om te weten.
Even kijken wat in eraan kan doen. Lengte draad is maar 3m.
S 0 draad ligt los van de heisha draad. Alleen aan het eind liggen ze bij elkaar (15cm).
Kijken of ik nog ergens ferriet beads heb liggen. Zit er al een op de originele kabel.
Is het nog zinnig om de S0 of Dallas kabels ferriet beads te geven?
Nu regelmatig circa 250 Watt fantoomverbruik :'(
Of apparaat op 20Hz met 1250 Watt op S0 :o

Wat betreft de Dallas, dat er nu 5V ipv 3.3V wordt geleverd, levert dat nog voordelen op?
Begreep dat vaak 5V wordt aanbevolen.

[ Voor 6% gewijzigd door pgeene op 02-05-2021 13:19 . Reden: Per ongeluk s0 ipv Dallas getypt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Goed om te weten.
Even kijken wat in eraan kan doen. Lengte draad is maar 3m.
S 0 draad ligt los van de heisha draad. Alleen aan het eind liggen ze bij elkaar (15cm).
Kijken of ik nog ergens ferriet beads heb liggen. Zit er al een op de originele kabel.
Is het nog zinnig om de S0 of Dallas kabels ferriet beads te geven?
Nu regelmatig circa 250 Watt fantoomverbruik :'(
Of apparaat op 20Hz met 1250 Watt op S0 :o

Wat betreft de S0, dat er nu 5V ipv 3.3V wordt geleverd, levert dat nog voordelen op?
Begreep dat vaak 5V wordt aanbevolen.
De s0 is maar een simpele teller en elke ruis op de kabel kan als een pulse gezien worden, daar komt je fantoomverbruik uit voort. Het is ook niet echt voor preciese meting bedoeld maar voor een ruwe indicatie natuurlijk :-)

De dallas is van 3.3v naar 5v voeding gedaan, niet de s0. Daarmee kom je net even wat verder met de dallas sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:14:
[...]

De s0 is maar een simpele teller en elke ruis op de kabel kan als een pulse gezien worden, daar komt je fantoomverbruik uit voort. Het is ook niet echt voor preciese meting bedoeld maar voor een ruwe indicatie natuurlijk :-)

De dallas is van 3.3v naar 5v voeding gedaan, niet de s0. Daarmee kom je net even wat verder met de dallas sensoren.
Sorry S0 getypt waar Dallas moest staan. Post aangepast.

Goed om te weten, denk dat ik dan voor mezelf een nieuwe bestel. Nu wat problemen bij mezelf door te lange draden. Maar bij mezelf dan weer geen problemen met S0 terwijl alle draden in dezelfde grondmantelbuis liggen en 10m lang zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
thehog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:42:
[...]

Ohja die is ook gepushed naar de repo van Egyras. Daar kan ik niks aan doen :)
dus als ik het goed begrijp is deze van jou:
HeishaMon.ino.d1-v1.0-iy-21.bin

en deze van JWGracht :
HeishaMon.ino.d1-v1.0.a-jw.bin

wat is het verschil met de 1.0 en v1.0-iy-21.bin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:43:
[...]

dus als ik het goed begrijp is deze van jou:
HeishaMon.ino.d1-v1.0-iy-21.bin

en deze van JWGracht :
HeishaMon.ino.d1-v1.0.a-jw.bin

wat is het verschil met de 1.0 en v1.0-iy-21.bin ?
Zie het als de beta voor uiteindelijk een v1.1. Als die er komt noem ik wel de verandering op. Als je het nu wil weten kan je beter de commit commentaar doorlezen.

Die van JW heb ik inmiddels ook in mijn code zitten maar heb hem daar dus hidden gemaakt omdat ik de nut er van niet begrijp en uiteindelijk dit in de code van @CurlyMo moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wie wil testen, de eerste PR's van mij zijn opgenomen in de HeishaMon. Een van de zichtbare wijzigingen is dat er nu een console zichtbaar is in de webgui. Zo ben je niet afhankelijk van MQTT of Serial voor je debugging output.

Zo ziet dat er dus uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLKrtG6MpDI-O5Ls7YHHDNfwIe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6AoIcKqrmiLnFZUU4h8CBNi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door CurlyMo op 03-05-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:03:
Wie wil testen, de eerste PR's van mij zijn opgenomen in de HeishaMon. Een van de zichtbare wijzigingen is dat er nu een console zichtbaar is in de webgui. Zo ben je niet afhankelijk van MQTT of Serial voor je debugging output.

Zo ziet dat er dus uit:
[Afbeelding]
Erop staan.
Geloof dat je deze bedoelde (ff checken) HeishaMon-PR.bin

Helaas gaat hij uit van clean settings, dus moest wifi en mqtt weer instellen en daarna weer mijn settings van mijn kwh meters en de dallas weer aanvinken.
Maar ja, was niet veel moeite.. S0 kWh tot noch toe hield hij dan weer wel bij zo te zien.

So far so good.
Console is very nice indeed.
Redelijk wat topics erbij, eens gaan neuzen wat die doen.

[ Voor 0% gewijzigd door pgeene op 03-05-2021 12:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Erop staan.
Geloof dat je deze bedoelde (ff checken) HeishaMon-PR.bin

Helaas gaat hij uit van clean settings, dus moest wifi en mqtt weer instellen en daarna weer mijn settings van mijn kwh meters en de dallas weer aanvinken.
Maar ja, was niet veel moeite.. S0 kWh tot noch toe hield hij dan weer wel bij zo te zien.

So far so good.
Console is very nice indeed.
Redelijk wat topics erbij, eens gaan neuzen wat die doen.
Welke bin je moet hebben is waar @thehog over gaat. Ik push alleen wat nieuwe features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Welke bin je moet hebben is waar @thehog over gaat. Ik push alleen wat nieuwe features.
Begrepen, maar zal de goede wel zijn 8) Dit daar het de enige is van minder dan een maand geleden (7 uur oud at time of writing) ;)

Tot noch toe stabiel. alles werkt nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Begrepen, maar zal de goede wel zijn 8) Dit daar het de enige is van minder dan een maand geleden (7 uur oud at time of writing) ;)

Ik weet dus alleen niet welke PR's daar allemaal al in zitten. Er zijn er namelijk drie gemerged. Eentje was de console die je nu ziet. De twee anderen gingen over technische verbeteringen waar je als gebruiker nu (nog) niks van merkt, maar die voorwaardelijk zijn voor een paar andere nieuwe features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:00:
[...]

Als je echt de laatste wil testen: https://github.com/IgorYb....ino.d1-v1.0-iy-cm-03.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Staat erop. Tot noch toe prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zouden jullie ook deze twee willen testen:

PR 70: https://github.com/IgorYb...HeishaMon-PR.bin?raw=true

Bij deze PR is het belangrijk ook een factory reset te testen. De standaard hotspot komt dan op, maar niet meer automatisch het wifi configuratie venster. Als je naar 192.168.4.1 gaat kom je direct in de HeishaMon webgui waar je in de settings nu ook de wifi kan configureren. Laatste onderdeel van de test is tijdelijk je wifi even afsluiten (van je AP) om te zien of de hotspot dan weer op komt. Daarna de wifi weer aanzetten om te zien of de HeishaMon automatisch weer verbind met je AP. De kans is natuurlijk aanwezig dat dat mis gaat, maar dat is nu juist wat we getest willen zien :)

PR 69: https://github.com/IgorYb...HeishaMon-PR.bin?raw=true

Deze moet gewoon werken alsof er niks veranderd is.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 05-05-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:14:
Zouden jullie ook deze twee willen testen:

PR 70: https://github.com/IgorYb...HeishaMon-PR.bin?raw=true

Bij deze PR is het belangrijk ook een factory reset te testen. De standaard hotspot komt dan op, maar niet meer automatisch het wifi configuratie venster. Als je naar 192.168.4.1 gaat kom je direct in de HeishaMon webgui waar je in de settings nu ook de wifi kan configureren. Laatste onderdeel van de test is tijdelijk je wifi even afsluiten (van je AP) om te zien of de hotspot dan weer op komt. Daarna de wifi weer aanzetten om te zien of de HeishaMon automatisch weer verbind met je AP. De kans is natuurlijk aanwezig dat dat mis gaat, maar dat is nu juist wat we getest willen zien :)
Done, kostte wel wat moeite, moest het hele mesh systeem uitschakelen. Anders nam een ander het over.

Hoofdpagina had wat geks voor het menu. Bij settings zag het er wel goed uit.
Dit is het menu op de hoofdpagina
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIZdNB4ZKobLsZrahLcY1gcsqf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62DikKmH9UnLYm1Skb4Qn2Kz.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna mesh systeem uitgeschakeld.

Heishamon AP komt weer online zoals verwacht.
Kan geen gegevens inzien van de S0, Pana of iets anders.
AP blijft actief tot ik naar settings ga.

Hij laadt een stukje en dan klap de AP eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TRX6LvShGFeeFFdeT7q1p0CVaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xj9DZpziRDVkHgbrXVFOrDq5.jpg?f=fotoalbum_large

Even later komt AP van heisha weer online en kan ik weer alles doen tot ik naar settings ga.
Dus kan de wifi settings niet meer veranderen.
Dit is wel lastig als je je wifi password ofzo veranderd of van meet af aan verkeerd invult.

Daarna uiteindelijk mesh systeem weer aan en dan maakt hij weer prima verbinding.

Alles "back to normal" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:02:
[...]

Done, kostte wel wat moeite, moest het hele mesh systeem uitschakelen. Anders nam een ander het over.

[...]

Daarna uiteindelijk mesh systeem weer aan en dan maakt hij weer prima verbinding.

Alles "back to normal" ;)
Mooi, heb je ook de laatste wijzigingen getest?

Pagina: 1 ... 14 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.