Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 134 Laatste
Acties:
  • 768.049 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 22:11
CurlyMo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Mooi, heb je ook de laatste wijzigingen getest?
Welke wijzigingen bedoel je precies.
Dit was PR70.
Die draait nu bij mij en laat ik even draaien.
Alles wat je vroeg heb ik volgens mij getest.
:*)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:54
@pgeene Met name of het niet willen laden van de settings pagina nu opgelost is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@CurlyMo
Nu wifi weer verbonden is werkt de settings pagina weer.
Dat bedoelde ik met "back to normal" 8)
Lijkt alsof AP mode een simpelere/uitgeklede versie van de website levert.
Kan het zijn dat de webpagina externe items van het internet nodig heeft?
Aangezien ik geen internet heb als ik met de AP verbond zou dat e.e.a misschien kunnen verklaren.

Waarom de AP er dan uitklapt weet ik dan weer niet.

Heb zelf geen check op de webpagina losgelaten. Dan zou ik mijn laptop moeten verbinden aan de heisha AP ipv mijn telefoon.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:02:
@CurlyMo
Lijkt alsof AP mode een simpelere/uitgeklede versie van de website levert.
Kan het zijn dat de webpagina externe items van het internet nodig heeft?
En dat is wat ik bedoel. Dat issue heb ik gefixed met mijn laatste pushes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:24:
[...]

En dat is wat ik bedoel. Dat issue heb ik gefixed met mijn laatste pushes :)
Ah. Na versie 70 niets meer gechecked. Nu niet thuis, dus tot weekend ook niet meer mogelijk.
Wordt vervolgd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Ah. Na versie 70 niets meer gechecked. Nu niet thuis, dus tot weekend ook niet meer mogelijk.
Wordt vervolgd ;)
Volg die PR maar. We zijn op slack ook uitgebreid aan het testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:46
@thehog

zijn er dingen veranderd aan de http commando's?.
de http://192.168.1.101/command?SetPumpSpeed=85 werkt niet meer met de
HeishaMon.ino.d1-v1.0-iy-21.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 19:18
Dewim1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:51:
@thehog

zijn er dingen veranderd aan de http commando's?.
de http://192.168.1.101/command?SetPumpSpeed=85 werkt niet meer met de
HeishaMon.ino.d1-v1.0-iy-21.bin
Ja dat is gewijzigd (zie https://github.com/IgorYb.../blob/main/MQTT-Topics.md) in SetMaxPumpDuty. Omdat je geen snelheid maar een (max) pomp kracht set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:00:
[...]

Volg die PR maar. We zijn op slack ook uitgebreid aan het testen :)
Prima, nu ook op slack. Houdt het forum ook wat schooner en overzichtelijker.
Interessante discussie :)
Zal daar wel bijhouden welke gechecked moet worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:34

Nhz

DVNTR

Ik wil graag een 1500ltr buffervat gaan verwarmen om zo te voorzien in de warmtevraag van ons pand. Hiervoor zou ik graag een warmtepomp gebruiken welke inschakeld wanneer de watertemperatuur onder de 35gr komt en uitschakelt zodra de temperatuur boven de 45gr komt. Hier mag hij best de hele (over)dag over doen.

Gezien de warmtevraag is ons oog gevallen op een 12 of 16kW Panasonic, maar is dat wel (relatief eenvoudig) mogelijk met deze WP? Ik kan niet echt vinden wat ik daarvoor nodig heb, hij wordt immers niet aangestuurd door een reguliere kamer thermostaat.

Iemand die me een zetje in de goede richting kan geven?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Nhz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:32:
Ik wil graag een 1500ltr buffervat gaan verwarmen om zo te voorzien in de warmtevraag van ons pand. Hiervoor zou ik graag een warmtepomp gebruiken welke inschakeld wanneer de watertemperatuur onder de 35gr komt en uitschakelt zodra de temperatuur boven de 45gr komt. Hier mag hij best de hele (over)dag over doen.

Gezien de warmtevraag is ons oog gevallen op een 12 of 16kW Panasonic, maar is dat wel (relatief eenvoudig) mogelijk met deze WP? Ik kan niet echt vinden wat ik daarvoor nodig heb, hij wordt immers niet aangestuurd door een reguliere kamer thermostaat.

Iemand die me een zetje in de goede richting kan geven?
Dan zet je de watertemperatuur op 46 graden, vervolgens op de externe controller aansluiting een thermostaat met sensor in het vat plaatsen. Ik gebruik hiervoor een jumo controller met instelbare hysterese,dus tussen 35 en 45.
Een kamer thermostaat laat je de tweede secundaire pomp aansturen die het water uit het vat je CV in pompt.
Zo heb ik twee jaar gedraaid.
Maar ik kan je vertellen dat als je de kamer thermostaat zowel de wp als de secundaire pomp laat aansturen, en je watertemperatuur volgens war instelt, dat je dan zeker tien procent energie bespaart.
Je wp zal dan vaker rustiger draaien ipv naar 45 te knallen, en heel vaak is geen 45 nodig om je huis warm te houden.
24/7 een dertig graden geeft meer warmte dan je denkt.
Ennuh 1500 liter heeft een 5 kW in uurtje of vijf op 45 graden. Vanwaar de conclusie 12 of 16 kW nodig?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Op basis van ons huidig gas verbruik van circa 2800~3000m3 per jaar. De warmte in het vat wordt natuurlijk gebruikt om het pand te verwarmen. Het gaat dus niet alleen om 1x de buffer op te warmen. In het geval van warmtevraag moet de WP het wel bij kunnen houden.

In ons geval gaat het niet om 1 kamerthermostaat, maar om 14, verdeeld over 4 verdelers met in totaal 29 lussen. Door domweg op de watertemperatuur in het buffervat te schakelen denk ik dat ik een hoop aan/uit geschakel voorkom.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-06 00:40
Nhz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:17:
Op basis van ons huidig gas verbruik van circa 2800~3000m3 per jaar. De warmte in het vat wordt natuurlijk gebruikt om het pand te verwarmen. Het gaat dus niet alleen om 1x de buffer op te warmen. In het geval van warmtevraag moet de WP het wel bij kunnen houden.

In ons geval gaat het niet om 1 kamerthermostaat, maar om 14, verdeeld over 4 verdelers met in totaal 29 lussen. Door domweg op de watertemperatuur in het buffervat te schakelen denk ik dat ik een hoop aan/uit geschakel voorkom.
Is je huidig gasverbruik ook exclusief warmwaterbereiding? Dan is volgens de koevlaas-formule inderdaad een 16kW warmtepomp de aangewezen keuze. De standaard oplossing van Panasonic zou zijn het buffervat te regelen met de uitbreidingsprintplaat CZ-NS4P. Je kunt de buffertemperatuur dan afhankelijk van de buitentemperatuur laten regelen. 35-45° is vrij hoog voor vloerverwarming. De vier zones zullen dan wel met een mengverdeler met eigen pomp aangesloten worden. De uitbreidingsprint kan er twee aansturen. Voor vier zones en 14 afzonderlijke kamerthermostaten zul je een home-automation-systeem moeten aanschaffen.

Voor een gewoon huis zul je een dergelijk uitgebreid systeem meestal niet nodig hebben. Hebben we het hier over een hotel? Bedenk dat je bij vloerverwarming toch geen sterk over het etmaal wisselende temperaturen kunt instellen. Je wijzigt de stroming door lussen en aanvoertemperatuur van zones als ze eenmaal goed ingesteld zijn toch alleen bij wijziging van bestemming van ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@FransvWoerkom Bedankt voor je reactie. Nee het gaat niet om een hotel, haha. Een woonhuis met wat meer kamers, waaronder kamers die niet elke dag gebruikt worden. Op de ongebruikte dagen wil ik verlaging kunnen toepassen in de betreffende ruimtes.

We hebben thermostaten etc van Heatmiser en dat bevalt erg goed. De Panasonic WP hoeft dus geen zones of verdere pompen aan te sturen, dat is al geregeld. Het gaat inderdaad om verdelers met eigen pomp.

Het leek me juist slim om de watertemperatuur in het buffervat iets hoger in te stellen dan dat de vloer in gaat, om zo pendelen tussen enkele graden te voorkomen. Het zal niet helemaal optimaal zijn voor de COP, maar het lijkt me beter om runs van bijvoorbeeld 30 naar 45gr te doen, dan elke keer rond de 30gr laten schommelen. De praktijk zal dit uitwijzen. Als ik het vat overdag, met een hogere gemiddelde buitentemperatuur, op 45gr kan maken en daarmee vervolgens zonder problemen de hele nacht aan de warmtevraag kan voldoen, dan scheelt dan runs in de koudere nachten.

Die 2800~3000m3 gas is inclusief warm tapwater, maar ik heb geen idee van de verhouding. Tapwater gaan we straks doen met een warmtepomp boiler. Die 16kW Panasonic zal wellicht wat ruim bemeten zijn, maar dan houden we het in ieder geval wel warm.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Je zou dan ook de SWW functie kunnen gebruiken om het vat om te warmen steeds en dan de normale CV functie niet. De warmtepomp denk dat het een SWW vat is die steeds naar 45gr gebracht moet worden.
Dan heb je ook geen optionele print nodig voor de buffer sensor want de SWW tank sensor zit al op de normale print. Dit is wel een run op maximale snelheid dus niet erg COP vriendelijk.

Persoonlijk zou ik het oook gewoon houden op een normale CV schakeling op water temp basis (en WAR). Ook geen buffer sensor nodig dan. Gewoon reguleren op Taanvoer (en dus op WAR basis). En een externe schakelaar die de warmtepomp uitzet als er geen warmtevraag uit het huis is.

[ Voor 36% gewijzigd door thehog op 09-05-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Allereerst bedankt voor al het meedenken. Hier komen voor mij weer mooie inzichten uit.

Een SWW water run lijkt me inderdaad niet wenselijkheid.

Jouw tweede optie, hoe gaat dat hydrolisch gezien dan?

Stel dat 's avonds om 21.00 voldaan is aan de warmtevraag. De nachtverlaging gaat in en de temperatuur mag overal 3 (of 4?) graden terug lopen. De volgende dag is maandag en dus is er de komende dagen slechts in 20% van de lussen een warmtevraag. De rest kan op de verlaging blijven.

Dit lijkt me niet wenselijk, de watertemperatuur in het vat is dan nog relatief hoog, de warmtevraag in huis is klein. Dus de pomp zal maar relatief kort wat hoeven doen.

Daarnaast heb je in deze situatie ook niet de mogelijkheid om warmte vanuit je warmtepomp te bufferen, overdag schijnt de zon en doen onze 21kWp panelen altijd wel wat. Die energie wil ik graag kunnen gebruiken.

Wat ik nog vergeten ben om te zeggen is dat we in het stookseizoen (eigenlijk de winter) een houtkachel gebruiken die ook aangesloten is op het buffervat. Wanneer er een vuurtje gestookt wordt kan de watertemp dusbaardig oplopen (vandaar de gesloten verdelers). Volgens mij nog een reden om de warmtepomp uit het CV circuit te houden.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:17:

Ja dan heb je wel een punt, nou ja en anders is het altijd nog zo gewijzigd.
Ja met dat gas verbruik is 12 maar net aan....
Al eens gedacht aan 2×7 kW of 2×9.....
In het voorjaar slechts eentje laten draaien die rustig pruttelt. Ik weet alleen niet hoe dat nu met subsidie zit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Nhz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:18:
Allereerst bedankt voor al het meedenken. Hier komen voor mij weer mooie inzichten uit.

Een SWW water run lijkt me inderdaad niet wenselijkheid.

Jouw tweede optie, hoe gaat dat hydrolisch gezien dan?

Stel dat 's avonds om 21.00 voldaan is aan de warmtevraag. De nachtverlaging gaat in en de temperatuur mag overal 3 (of 4?) graden terug lopen. De volgende dag is maandag en dus is er de komende dagen slechts in 20% van de lussen een warmtevraag. De rest kan op de verlaging blijven.

Dit lijkt me niet wenselijk, de watertemperatuur in het vat is dan nog relatief hoog, de warmtevraag in huis is klein. Dus de pomp zal maar relatief kort wat hoeven doen.

Daarnaast heb je in deze situatie ook niet de mogelijkheid om warmte vanuit je warmtepomp te bufferen, overdag schijnt de zon en doen onze 21kWp panelen altijd wel wat. Die energie wil ik graag kunnen gebruiken.

Wat ik nog vergeten ben om te zeggen is dat we in het stookseizoen (eigenlijk de winter) een houtkachel gebruiken die ook aangesloten is op het buffervat. Wanneer er een vuurtje gestookt wordt kan de watertemp dusbaardig oplopen (vandaar de gesloten verdelers). Volgens mij nog een reden om de warmtepomp uit het CV circuit te houden.
Hydraulisch gewoon als open verdeler aangesloten. De pomp van de panasonic heeft dus geen invloed op het CV circuit en andersom.

Betreft je vraag over minder behoefte aan warmte vanaf maandag, tja dat is een keuze voor je systeem. Je moet op 1 of andere manier toch warmte in je buffer hebben om op elke vraag te kunnen voldoen. Er is echt genoeg te regelen, en anders wel met HeishaMon er aan. Dan heb je bijna alle vrijheid zoals bijv. extra bufferen bij te veel zonne energie.

Ik ben een ontzettende tegenhangen van houtkachels (bah stinken en co2 belasting) dus ik ga je daar niet echt bij helpen maar een ding wil ik wel roepen, pas op met te heet water in de buffer want ik heb geen idee hoe de warmtepomp daar mee kan werken als dat water overhoopt door de warmtewisselaar van de warmtepomp loopt. Je zal dus ook een schakeling moeten bouwen dat als de buffer op temperatuur is dat de warmtepomp nooit gaat lopen (afschakeld is).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@thehog Thanks. Ik verwacht ook geen advies over de houtkachel, dit is een WP topic. :)

Ik ken de optie van de Heisamon, maar eigenlijk wil ik in de basis beginnen met een relatief standaard installatie. Het liefst dus met originele onderdelen, zoals Panasonic het bedoeld heeft. Ik weet dat het hier een beetje vloeken in de kerk is, maar Tweaken (om (flink) te besparen) kan altijd nog.

Ik wil voorkomen dat de pomp veel starts en stops gaat maken door de wisselende warmtevraag bij ons thuis. De vraag is eigenlijk of dat nadeel zwaarder weegt dan de nadelen die je hebt wanneer je de buffer overdag naar een vooraf ingestelde temperatuur opwarmt.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:34:
@thehog Thanks. Ik verwacht ook geen advies over de houtkachel, dit is een WP topic. :)

Ik ken de optie van de Heisamon, maar eigenlijk wil ik in de basis beginnen met een relatief standaard installatie. Het liefst dus met originele onderdelen, zoals Panasonic het bedoeld heeft. Ik weet dat het hier een beetje vloeken in de kerk is, maar Tweaken (om (flink) te besparen) kan altijd nog.

Ik wil voorkomen dat de pomp veel starts en stops gaat maken door de wisselende warmtevraag bij ons thuis. De vraag is eigenlijk of dat nadeel zwaarder weegt dan de nadelen die je hebt wanneer je de buffer overdag naar een vooraf ingestelde temperatuur opwarmt.
Dat overdag bufferen heb je weinig aan, kost extra energie vanwege hogere temperaturen, en avonds is in één of twee uur dat vat koud en begin je opnieuw vol gas te geven.
Ik zou proberen continuïteit te krijgen, altijd twee of drie groepen draaiende te houden zodat hij zo min mogelijk afslaat. En je koude retour leiding zo veel mogelijk laten mengen in je vat, dus rechts vat in en links vat uit naar wp. Dit om schommelingen te voorkomen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Nhz

Even aannemende dat je 19 velden vloerverwarming elk 10m2 zijn en je vloeren ongeveer 10cm dik, kom ik op een warmtecapaciteit van 10kWh/K. Je buffervat van 1,5m3 heeft een warmtecapaciteit van 1,7kWh/K. Bij 10K temperatuurverschil past er dus 17kWh in je buffervat. Daarmee kun je je vloer 1,7K opwarmen. Datzelfde kun je door de 16kW warmtepomp een uur te laten draaien.

Als je de luxe hebt van 100% vloerverwarming, kun je in gebruik economischer en tegen een veel lagere investering en met een kleiner ruimtegebruik je systeem inrichten zonder of met een veel kleiner buffervat en beginnen met een maximale aanvoertemperatuur van 30°. In de praktijk zal dan blijken dat het grootste deel van het jaar 25° genoeg is. Een buffervat kan nog een nuttige rol spelen in de situatie dat er nauwelijks warmtevraag is én voor defrosts. De berekening en voorkeursaansluiting wordt in warmtepompweetjes goed beschreven. Je kunt bij de 16kW Panasonic uitgaan van een minimumvermogen van 5kW. Overigens is de Panasonic ook zelf prima in staat door aanpassing van de aanvoertemperatuur excessief pendelen tegen te gaan.

https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@FransvWoerkom Thanks! We hebben 29 lussen, ze zijn nagenoeg allemaal 9 of 10m2. Alles ligt hoh 10cm met 16mm slangen.

Heb er de laatste dagen nog even over na zitten denken en denk dat ik voor het D-schema van warmtepomp-weetjes ga. De praktijk zal dan uitwijzen hoe vaak er momenten zijn dat er geen vraag is, dit kan ik gaandeweg dan nog finetunen met de Ta vanuit de warmtepomp.

Ik denk dat ik alleen nog niet helemaal goed begrijp hoe de warmtepomp bepaald hoe ver hij moet terug moduleren. Als de flow een vast (ingesteld?) gegeven is, dan zal hij toch pas echt terug moduleren wanneer de hele buffer op temperatuur is? Stel dat er vanuit de woning 1kW warmtevraag is, dan gaat de cv-circulatiepomp draaien om voldoende water naar de betreffende lussen te pompen. De warmtepomp zal de overige 15kW warmte via de buffer sturen. Hij zal dan, volgens mij, net zo lang vol gas blijven geven tot het moment dat de hele buffer de juiste temperatuur heeft. Dat is immers het moment dat de watertemperatuur richting de warmtepomp begint op te lopen. Of zie ik dat verkeerd?

Als aanvullende schakeling zorg ik dan dat wanneer de watertemp in het buffervat te hoog is, de warmtepomp nooit aan kan gaan, dit in verband met het gebruik van de houtkachel. Aanvullend moet ik dan wellicht nog maatregelen treffen tegen het dichtvriezen van de (buiten)leidingen en warmtepomp. In de praktijk gebruiken we de houtkachel natuurlijk vooral als het (erg) koud is, als dan de warmtepomp stil staat betekend dat kans op vorstschade. Wellicht kan ik hiervoor een simpele circulatiepomp gebruiken. Als de watertemp onderin het buffervat te hoog is voor de WP, dan schakelen er 2 relais. De eerste zet de warmtepomp buiten werking en de tweede schakelt de circulatiepomp in. Of hoe doen anderen dit?

[ Voor 103% gewijzigd door Nhz op 10-05-2021 17:49 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Nhz schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:51:
@FransvWoerkom Thanks! We hebben 29 lussen, ze zijn nagenoeg allemaal 9 of 10m2. Alles ligt hoh 10cm met 16mm slangen.

Ik denk dat ik alleen nog niet helemaal goed begrijp hoe de warmtepomp bepaald hoe ver hij moet terug moduleren. Als de flow een vast (ingesteld?) gegeven is, dan zal hij toch pas echt terug moduleren wanneer de hele buffer op temperatuur is? Stel dat er vanuit de woning 1kW warmtevraag is, dan gaat de cv-circulatiepomp draaien om voldoende water naar de betreffende lussen te pompen. De warmtepomp zal de overige 15kW warmte via de buffer sturen. Hij zal dan, volgens mij, net zo lang vol gas blijven geven tot het moment dat de hele buffer de juiste temperatuur heeft. Dat is immers het moment dat de watertemperatuur richting de warmtepomp begint op te lopen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik dacht dat het zó is: bij 1 KW warmtevraag zal het verschil tussen de ta en tr mede door het (grote) buffervat heel klein zijn, de wp zal dan juist op lage frequentie gaan draaien (de 7KW mono tussen +/- 20 en 92 Hz)
Maar ik weet nog weinig van de Fuzzy-Logic in een Panasonic Mono wp ;)

De Mono is goed beschermd tegen te lage temperaturen, lees de Service Manual voor de 5,7, en 9 KW modellen maar eens, pagina 128

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 10-05-2021 22:26 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@frisianstar Dan gaat hij dus pas op een lager toerental draaien op het moment dat de buffer geheel warm is.

Stel dat aan het begin van het stookseizoen het water in de buffer ongeveer 15 graden is (keldertemp). Als dan de thermostaat om warmte vraagt (1kW), beginnen CV-pomp en WP te draaien. De WAR zegt dat Ta 35gr moet zijn, de WP ziet een Tr van 15gr en gaat dus als een gek volle bak (16kW) aan het werk. Na een korte tijd zal de Tr iets oplopen, omdat de retour uit de vloerverwarming oploopt, zeg Tavv 35gr, Trvv 25gr. Het water in de buffer is echter nog gewoon 15gr. De Tr richting de warmtepomp zal dan (15gr x 15kW + 25gr x 1kW / 16kW = ) 15,625gr zijn. Nog geen reden tot terug moduleren voor de WP lijkt me.

Na een uurtje is de buffer helemaal opgewarmd met de Ta van 35gr. De Tr wordt dan (35gr x 15kW + 25gr x 1kW / 16kW = ) 34,375gr. Dan zal de WP inmiddels wel minder hard zijn gaan werken.

Of zie ik iets over het hoofd?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nhz schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:51:
.....
Met 290m2 vloerverwarming is de warmtecapaciteit dus 15kWh/K. De rol van het buffervat als warmteopslag wordt nog weer kleiner. Laat gewoon de warmtepomp zorgen voor de warmtestroom en aanvoertemperatuur die de vloer nodig heeft en laat de vloer de warmte bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

FransvWoerkom schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 00:25:
[...]

Met 290m2 vloerverwarming is de warmtecapaciteit dus 15kWh/K. De rol van het buffervat als warmteopslag wordt nog weer kleiner. Laat gewoon de warmtepomp zorgen voor de warmtestroom en aanvoertemperatuur die de vloer nodig heeft en laat de vloer de warmte bewaren.
Ik heb sowieso een buffervat met eigen cv-pomp nodig ivm mijn houtkachel. Of bedoelde je dat niet?

Heb je misschien ook een antwoord op de vraag van het moduleren? Weet niet zeker of ik dat zo snap.

[ Voor 12% gewijzigd door Nhz op 11-05-2021 02:49 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-06 20:47
Hoeveel vermogen levert de houtkachel maximaal? Mijn eerste indruk is met 290 m2 vloerverwarming dat je helemaal geen buffer nodig hebt namelijk.

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@beestemans De houtkachel levert 15kW continue. Met water dat minimaal 60 graden is. Als er geen warmtevraag meer is zitten alle groepen dicht, waar moet de warmte dan heen?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:37:
@beestemans De houtkachel levert 15kW continue. Met water dat minimaal 60 graden is. Als er geen warmtevraag meer is zitten alle groepen dicht, waar moet de warmte dan heen?
Dat hoop ik niet voor je want je huiskamer heeft misschien 2 kW nodig om warm te blijven, dus zit je snel in sauna.
En als ie wel 15 kW levert dan is je 1500 buffer binnen uur heet en moet je alsnog je vuur doven.

De hoeveelheid hout bepaalt de kW neem ik aan?
Mijn hout kachel doet 3 aan ruimte en 10 aan water max.
Met rustig stoken kan ik het in woonkamer op 23 graden houden, en mijn water wat door rest van huis circuleert word dan 30/32 soms 34 graden.
Maar ik laat ook alle groepen draaien, als ik die dicht zet heb ik probleem denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
Heb nu dan toch de installatie laten doen door koevlaas,
sinds het toch te complex is voor die boiler correct aan te sluiten.

Teveel koppelingen en leek mij te complex voor de warmtepomp te installeren
en had ook gebrek aan tijd.

nu vraag ik het toch eens algemeen als er nog mensen zijn die dit probleem hebben gehad.

De installatie is nu 1week gedaan en elke dag / elke 24uren daalt de luchtdruk van 2.1 bar naar 1bar
eerst ging die zelf nog sneller naar beneden.

Maar ik vul die dus al zeker 1week elke dag met water en ze blijft echt consistent dalen.

Ik zie wel dat onder de monobloc warmtepomp altijd wel water staat
en altijd druppeltje per druppeltje er water uitloopt , uit die soort afvoer.

Ik weet niet als het normaal is als de luchtdruk nog daalt na 1week-10dagen of ?

Ik zie nergens een lek , in de chape of nergens natte plekken aan de verdelers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
jens1211 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:12:

De installatie is nu 1week gedaan en elke dag / elke 24uren daalt de luchtdruk van 2.1 bar naar 1bar
Verstandig besluit om het te laten doen.
In datzelfde kader, neem gewoon contact op met @koevlaas2 om te zoeken waarom de druk zo snel daalt?
Hij kent jouw installatie als geen ander...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:12:
sinds het toch te complex is voor die boiler correct aan te sluiten.

Teveel koppelingen en leek mij te complex voor de warmtepomp te installeren
en had ook gebrek aan tijd.

nu vraag ik het toch eens algemeen als er nog mensen zijn die dit probleem hebben gehad.

Maar ik vul die dus al zeker 1week elke dag met water en ze blijft echt consistent dalen.

Ik zie wel dat onder de monobloc warmtepomp altijd wel water staat
en altijd druppeltje per druppeltje er water uitloopt , uit die soort afvoer.

Ik weet niet als het normaal is als de luchtdruk nog daalt na 1week-10dagen of ?

Ik zie nergens een lek , in de chape of nergens natte plekken aan de verdelers zelf.
Ik neem aan dat je met "die soort afvoer" het plastic pijpje in de bodem van de warmtepomp net naast het kleine luikje bedoelt. Dat is de overdrukbeveiliging. Er zit waarschijnlijk vuil tussen de afsluiter. Afgelopen winter vond ik daar een ijsberg. Ik heb hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Dat is heel simpel, het veiligheidsventiel hoeft niet eens uitgebouwd. Nadat de druk eraf is het gedeelte met de twee schroeven en het hendeltje eruit, het rubbertje eraf en omgedraaid weer erop en weer in elkaar zetten en bijvullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApCTJxMuc6JMOf3xwfd0oIVQf6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpRL7SE6fRRPW6i83bxy1fDN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNEEyJce3vtYeHVcHJrSrqqSWaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eneFX5A3u40AmbzvCBNj32Bx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:21:
[...]
Er zit waarschijnlijk vuil tussen de afsluiter. Afgelopen winter vond ik daar een ijsberg. Ik heb hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Klinkt heel plausibel, maar als @koevlaas2 de boel een paar dagen geleden bij @jens1211 nieuw heeft neergezet zou dat toch raar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
sjimmie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:15:
[...]

Verstandig besluit om het te laten doen.
In datzelfde kader, neem gewoon contact op met @koevlaas2 om te zoeken waarom de druk zo snel daalt?
Hij kent jouw installatie als geen ander...
Ik vermoed de ontluchter in de Panasonic, die willen nog weleens lekken, even ertegen tikken met een schroevendraaier.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

reneeke1970 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Dat hoop ik niet voor je want je huiskamer heeft misschien 2 kW nodig om warm te blijven, dus zit je snel in sauna.
En als ie wel 15 kW levert dan is je 1500 buffer binnen uur heet en moet je alsnog je vuur doven.

De hoeveelheid hout bepaalt de kW neem ik aan?
Mijn hout kachel doet 3 aan ruimte en 10 aan water max.
Met rustig stoken kan ik het in woonkamer op 23 graden houden, en mijn water wat door rest van huis circuleert word dan 30/32 soms 34 graden.
Maar ik laat ook alle groepen draaien, als ik die dicht zet heb ik probleem denk
Nog even opgezocht, hij levert tussen de 9 en 15kW totaal. Ik weet helaas niet hoeveel daarvan naar het water gaat.

Als ik 1500ltr water met 65gr wil verwarmen (30gr naar 95gr), dan kost dat crica 115kW. Als ik dat met 15kW zou doen duurt dat volgens mij dus bijna 8uur.

Andersom geld natuurlijk hetzelfde, als ik 1500ltr op 95gr heb, dan kan ik daar 65gr aan onttrekken tot ik onder de Ta voor de vloerverwarming kom. Dat betekent dus dat ik 115kW kan bufferen. Dat loont echt wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Nhz op 11-05-2021 20:55 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Nog even opgezocht, hij levert tussen de 9 en 15kW totaal. Ik weet helaas niet hoeveel daarvan naar het water gaat.

Als ik 1500ltr water met 65gr wil verwarmen (30gr naar 95gr), dan kost dat crica 115kW. Als ik dat met 15kW zou doen duurt dat volgens mij dus bijna 8uur.

Andersom geld natuurlijk hetzelfde, als ik 1500ltr op 95gr heb, dan kan ik daar 65gr aan onttrekken tot ik onder de Ta voor de vloerverwarming kom. Dat betekent dus dat ik 115kW kan bufferen. Dat loont echt wel.
We spreken elkaar volgende winter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 22:43
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Daannn1987 op 11-05-2021 22:30 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frisianstar
Nhz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:48:
[...]

Dat is geen buffervat meer maar een Quooker van 1500 liter :+

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

reneeke1970 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:27:
[...]

We spreken elkaar volgende winter....
Kan je dit weerleggen met cijfers dan? Klopt mijn berekening niet?

@frisianstar Haha, klopt. Die 95gr is de max water temperatuur voordat de beveiliging in grijpt. Niet een watertemperatuur die ook maar enigszins nodig is. Het ging me meer om hoe lang ik (veilig) kan stoken met de houtkachel.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Kan je dit weerleggen met cijfers dan? Klopt mijn berekening niet?

@frisianstar Haha, klopt. Die 95gr is de max water temperatuur voordat de beveiliging in grijpt. Niet een watertemperatuur die ook maar enigszins nodig is. Het ging me meer om hoe lang ik (veilig) kan stoken met de houtkachel.
Nee ben niet thuis in die formule, maar in praktijk duurt het korter, jij stookt je water geen 95,en als het wel lukt krijg je het niet zo gedoseerd dat je beveiligingen in werking komen.
En dan hoop ik nog dat je meng ventielen die 95 kunnen hebben.

Maar maakt niet uit, het kan verder geen kwaad het beeld wat jij hebt. Komt in praktijk toch niet voor dat jij vol gas hout gooit en dat het huis geen warmte vraag heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@reneeke1970 Het ging me er eigenlijk vooral om dat jij zei dat ik binnen een uur mijn buffer zo warm zou hebben dat ik het vuur moest doven. Dat is dus volgens mij niet zo, daar is die buffer juist voor bedoeld. Rustig kunnen stoken zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat de boel oververhit raakt.

Verder heb je waarschijnlijk gelijk, het komt in de praktijk amper voor dat je hout stookt terwijl er in de rest van het huis geen warmtevraag is.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:32:
@reneeke1970 Het ging me er eigenlijk vooral om dat jij zei dat ik binnen een uur mijn buffer zo warm zou hebben dat ik het vuur moest doven. Dat is dus volgens mij niet zo, daar is die buffer juist voor bedoeld. Rustig kunnen stoken zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat de boel oververhit raakt.

Verder heb je waarschijnlijk gelijk, het komt in de praktijk amper voor dat je hout stookt terwijl er in de rest van het huis geen warmtevraag is.
Mijn warmtepomp doet er uurtje over, jou wp en vat is vier keer zo groot, dus duurt ook maar goed uurtje.
Maar maakt niet uit, bij 95 graden spuit het koud water al je kachel in ter beveiliging

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

@reneeke1970 Waar doet jouw WP precies een uurtje over? Hoeveel kW, hoeveel liter, hoeveel gradem opwarmen?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:38:
@reneeke1970 Waar doet jouw WP precies een uurtje over? Hoeveel kW, hoeveel liter, hoeveel gradem opwarmen?
450 liter met 6 kW, 45 min ongeveer voor dertig graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:59:
[...]

450 liter met 6 kW, 45 min ongeveer voor dertig graden
Dan heb je een delta T van 8,5 graden. dat wil zeggen dat het koud water bij jou bijna 22 graden is :+
of
450L heeft bij een Delta T= 30 een vermogen nodig van ~15KW ofwel 2,5 uur met 6kW of 1 uur met 15 kW

bedoel je niet dat je het verbruikte aanvult in 45 min? wat opzich kan in een waterbewust huishouden.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 13-05-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Dan heb je een delta T van 8,5 graden. dat wil zeggen dat het koud water bij jou bijna 22 graden is :+
of
450L heeft bij een Delta T= 30 een vermogen nodig van ~15KW ofwel 2,5 uur met 6kW of 1 uur met 15 kW

bedoel je niet dat je het verbruikte aanvult in 45 min? wat opzich kan in een waterbewust huishouden.
Dit moest ik ook uit mijn geheugen graven nadat ik hem voor eerste keer vulde en opwarmde.
Nu in de praktijk komt vat nooit meer op 15 graden natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Dit moest ik ook uit mijn geheugen graven nadat ik hem voor eerste keer vulde en opwarmde.
Nu in de praktijk komt vat nooit meer op 15 graden natuurlijk
het is ook alleen maar omdat jouw vat 1,5 keer zo groot is als die van mij dat ik die getallen zo kan opdreunen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:46:
[...]

het is ook alleen maar omdat jouw vat 1,5 keer zo groot is als die van mij dat ik die getallen zo kan opdreunen :+
En ik maar denken dat jij zon wijs man was....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:48:
[...]

En ik maar denken dat jij zon wijs man was....
eigenwijs is ook wijs toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Juist ja, je eerdere opmerking dat ik maar een uur kan stoken met mijn 15kW houtkachel is dus niet op cijfers gebaseerd en ook absoluut niet waar.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-06 20:47
Ben een beetje zoekende naar je berekeningen. Hoe kom je aan 15 kW? Heb je wat specificaties? Wil best voor je wat rekenen. Ik loop vooral vast op massa, oftewel hoeveel kg/uur water kan er door je kachel heen worden gepompt?

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:51
Heb ik de CZ-NS4P module nodig om te koelen?

In de gebruiksaanwijzging staat bij 5.1 Instellingen installateur aangegeven dat er dan een "warmte-koude schakeling is", maar bij de gebruikersinstellingen zie ik dat je via de standaard afstandbediening "automatisch verwarmen / automatisch koelen" kan instellen, zonder dat er aangegeven is dat je hier de CZ-NS4P voor nodig hebt?

En bij rjtec zie ik staan
"Zusatzplatine CZ-NS4P wird bereits in die Wärmepumpe eingebaut." hieruit begrijp ik dat deze er al inzit, maar je kan er nog een als optie selecteren? Ik heb het gevoel dat ik hier iets niet begrijp en ik twijfel of ik deze nu wel of niet er bij moet bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42

timovd

Voorsprong door techniek

@rube koelen kun je activeren in het installer menu, geen extra print voor nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rube schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:06:
Heb ik de CZ-NS4P module nodig om te koelen?

...

En bij rjtec zie ik staan
"Zusatzplatine CZ-NS4P wird bereits in die Wärmepumpe eingebaut." hieruit begrijp ik dat deze er al inzit, maar je kan er nog een als optie selecteren? Ik heb het gevoel dat ik hier iets niet begrijp en ik twijfel of ik deze nu wel of niet er bij moet bestellen.
Als je hem bestelt, bouwt Robert hem voor je in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
sjimmie schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:34:
[...]

Klinkt heel plausibel, maar als @koevlaas2 de boel een paar dagen geleden bij @jens1211 nieuw heeft neergezet zou dat toch raar zijn?
Sanitair was en is echt een nachtmerrie voor mij.
Heel deze installatie heeft mij al bakken geld gekost.

En het stopt gewoon maar niet.

Hier in België zijn al zeker geen specialisten van panasonic en die deze installaties kunnen.
Dus heb het in de handen van koevlaas gelaten,
het kost mij ook heel erg veel geld.

Dus elke fout die er nu nog is of fout gaat , kost mij nog heel erg veel euros
ook voor het opzoeken van de fout etc.

Ik hoop dat deze nachtmerrie snel stopt.

Dus ik vul al 2weken lang het water bij voor mijn vloerverwarming systeem.
Het draait nu momenteel op 30graden water.

En elke 24uur daalt de luchtdruk van 2.1bar naar 1.5bar.
In de begin week zag ik echter een snellere daling va 2.1bar naar 0bar bijvoorbeeld in 24uren.

Nu ja het blijft lekken , ik heb de vloerverwarming verdelers gecontroleerd en ik zie nergens een lek met water + ik heb de automatische ontluchter bekeken aan de boiler en deze ziet er ook normaal uit + de buitenunit monobloc zie ik ook nergens water in de kast zelf ( moest de ontluchter daar lekken.)

Ik merk enkel dat de warmtepomp buitenunit veel water lekt aan de onderkant (midden / links/rechts)
Is dat de lekkage of is dit normaal voor een panasonic ?

Is allemaal splinternieuw uit de doos , dus zou bizar zijn als er nu al iets kapot is.

Wat kan er fout zijn , koevlaas komt inderdaad nog eens langs maar ik hoop niet teveel uren te verliezen
aan een fout op te sporen.

Hoeveel geld dit mij al kost , ongeloofelijk heel deze installatie.

Aub help mij iemand om toch al zeker te bedenken wat of waar het lek kan zijn
zodat dit snel opgelost kan zijn.

[Video: https://easyupload.io/tlky9f]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Q7_OfSTQ-s3HrpShjtnk1YsLeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96q1TeNdNrbZEudPYQGUZ4Fd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUhdH9kOioAz3nIss5zScfrNXhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dz1GDOS2SbffJLRhf1Rt2B0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zolEGNUznMK_nZOgs0hBvnnHPBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn209ac1YGjNstnNESE0FsyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E10_soFekdaDXksvKCbj2Axh2V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjJYbCluupLfDoRnQrrX0wog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IlE7fg1IALFqZk_g9vWd6FmUa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ssyd2huUgGoduQVUUXmoi8it.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnKayqHReJaBfAz2DfhYZ9kvs-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IE0CgW0F1C63CvOqXDRcjWdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEJv0p8Tusx2RnxLmCScuJQ1p-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0iSxfnn9uhEQcc4j3kcrClt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf_q0mwNOOO3I2vo4-7Vlk8qlL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3LixdmcL0l5lvtQnt4J6Cmy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Twkj9FlH35c3OEyk51f8BTCcuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LltLLMiTlcH3RAZm6AF7DX3y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONzPt73W4_YtJVMltegkNY0ef_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Roloho9yWtxjuolH0RpAR1hH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROXPzqRoUt4SEs-bFTOBXdEBiH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w32OKnjbpxywZD4wuVdTlKE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOpjzg0nhT_5O-eWnzIUCakd13g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ww9oGD4LpuJT9e1PnnB6Qm7X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piYnmR3Dwc6G2FCMVxozZObR2zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNrkjLEYHrsvdeQUlJe15F1G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Flx25ksbAAON6Ujw5OnzzUXwxc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caHSvlnq9UxeHEjOd0x4g54U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-0-cXOLZ7UXZt4yNQDe069IbYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji5GU6N4OVgOJlDEDBLQDaUs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMiyAdmOFJ3uhQiW1UPFeNLF7H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrJ20xUZUKBzZ6qK1V1SRabl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7z3uzGadLih4blgysxPrRns6sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxJPULoggEstuwzdBEFiSQKo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxBRbabVohH2OxcKKTIU-x-Q0bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdnPASV760pH20UQO9w6vAKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNH43rG3WYPYPuccfh57suiJj1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLUZlJs2VmSZwdSlQUOvEI34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg028LuEdSXNbo1p1FIRPC53gRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onaJV37nNpDtB4yzRLgwn88x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jens1211 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Hier in België zijn al zeker geen specialisten van panasonic en die deze installaties kunnen.

In de begin week zag ik echter een snellere daling va 2.1bar naar 0bar bijvoorbeeld in 24uren.

Nu ja het blijft lekken , ik heb de vloerverwarming verdelers gecontroleerd en ik zie nergens een lek met water + ik heb de automatische ontluchter bekeken aan de boiler en deze ziet er ook normaal uit + de buitenunit monobloc zie ik ook nergens water in de kast zelf ( moest de ontluchter daar lekken.)

Ik merk enkel dat de warmtepomp buitenunit veel water lekt aan de onderkant (midden / links/rechts)

Is allemaal splinternieuw uit de doos , dus zou bizar zijn als er nu al iets kapot is.

Wat kan er fout zijn , koevlaas komt inderdaad nog eens langs maar ik hoop niet teveel uren te verliezen

[Video]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Al achter dat kleine vierkante luikje gekeken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Al achter dat kleine vierkante luikje gekeken?
Daar zit het filter tussen twee afsluiters. Als het daar lekt, zie je dat op foto 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:25:
[...]

[Video]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet er allemaal netjes uit. Zeker geen aanleiding om te paniqueren.

Uit het filmpje blijkt dat de warmtepomp het doet. Hij haalt warmte uit de lucht. Die koelt daardoor af en het vocht in de lucht condenseert tegen de verdamper. Er gaan honderden kubieke meters lucht door de warmtepomp en daarbij komen liters water vrij.

Op foto 2 zien we het ontluchtingsventiel bovenop de backup heater. Die zit ingepakt in isolatiemateriaal. Als het ventiel lekt, wordt het isolatiemateriaal nat en dat kun je voelen. Ik denk niet dat er daar water is, want dat zou je dan onderin de warmtepomp op foto 3 zien.

Op foto 3 zien we het overdrukventiel. Eventueel water bij een druk boven 3 bar stroomt door het zwarte slangetje door een doorvoer in de bodem naar buiten. Je zou een bakje onder die uitloopkunnen zetten om te zien of daar water ontsnapt.

Ik weet niet wie het hele systeem ontlucht heeft en hoe. Meestal doe je dat tijdens het aansluiten van vloerverwarmingsslangen aan de verdeler. Het helpt enorm als je dat systematisch slang voor slang doet en voorkomt dat lucht uit het systeem alsnog in net ontluchte slangen komt.
In het hele systeem zit misschien wel 200 liter water/lucht. Elke liter lucht die er in zit, als bellen of opgelost in het water, moet er uit en vervangen door evenveel liter water. De ontluchters laten de lucht ontsnappen en daardoor daalt de druk. Je kunt zien/horen dat de ontluchters hun werk doen door het kleine zwart plastic schroefje dicht te draaien (rechtsom) na het bijvullen. Dan kun je zede volgende dag opendraaien om de lucht te laten ontsnappen. Dat hoor je en dan weet je dat er nog lucht in zat en dat er dus waarschijnlijk geen water is weggelekt.

Veel succes en geduld toegewenst. En niet zo klagen, zeker niet over geld. Laat dat maar aan zuinige Hollanders over die op TV en in de krant klagen dat de aanleg van een warmtepomp wel € 25000 kost en dat de overheid dat moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Het ziet er allemaal netjes uit. Zeker geen aanleiding om te paniqueren.

Uit het filmpje blijkt dat de warmtepomp het doet. Hij haalt warmte uit de lucht. Die koelt daardoor af en het vocht in de lucht condenseert tegen de verdamper. Er gaan honderden kubieke meters lucht door de warmtepomp en daarbij komen liters water vrij.

Op foto 2 zien we het ontluchtingsventiel bovenop de backup heater. Die zit ingepakt in isolatiemateriaal. Als het ventiel lekt, wordt het isolatiemateriaal nat en dat kun je voelen. Ik denk niet dat er daar water is, want dat zou je dan onderin de warmtepomp op foto 3 zien.

Op foto 3 zien we het overdrukventiel. Eventueel water bij een druk boven 3 bar stroomt door het zwarte slangetje door een doorvoer in de bodem naar buiten. Je zou een bakje onder die uitloopkunnen zetten om te zien of daar water ontsnapt.

Ik weet niet wie het hele systeem ontlucht heeft en hoe. Meestal doe je dat tijdens het aansluiten van vloerverwarmingsslangen aan de verdeler. Het helpt enorm als je dat systematisch slang voor slang doet en voorkomt dat lucht uit het systeem alsnog in net ontluchte slangen komt.
In het hele systeem zit misschien wel 200 liter water/lucht. Elke liter lucht die er in zit, als bellen of opgelost in het water, moet er uit en vervangen door evenveel liter water. De ontluchters laten de lucht ontsnappen en daardoor daalt de druk. Je kunt zien/horen dat de ontluchters hun werk doen door het kleine zwart plastic schroefje dicht te draaien (rechtsom) na het bijvullen. Dan kun je zede volgende dag opendraaien om de lucht te laten ontsnappen. Dat hoor je en dan weet je dat er nog lucht in zat en dat er dus waarschijnlijk geen water is weggelekt.

Veel succes en geduld toegewenst. En niet zo klagen, zeker niet over geld. Laat dat maar aan zuinige Hollanders over die op TV en in de krant klagen dat de aanleg van een warmtepomp wel € 25000 kost en dat de overheid dat moet betalen.
Op foto3 dit zwart slangetje druppelt er elke 5seconden water,
ik heb nog nooit gezien dat er echt water stroomt of heel veel
maar het druppelt wel 24/7 , ik zal er eens een emmer onder plaatsen voor te zien hoeveel er daar uitkomt qua water.

En bedoel je voor eens te proberen de ontluchter(daar rechts bovenaan(onder de printplaat) in de kast van de buitenunit) bij de buitenunit warmtepomp voor dit zwart schroefje dicht te draaien net na het bijvullen of voor het bijvullen ? En dan de volgende dag terug dit terug open te draaien ?

Endan luisteren als er veel lucht ontsnapt ? En dit zou een teken zijn dat er nog veel lucht in het systeem zit en ik nog even geduld moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:45:
[...]

maar het druppelt wel 24/7 , ik zal er eens een emmer onder plaatsen voor te zien hoeveel er daar uitkomt qua water.

En bedoel je voor eens te proberen de ontluchter(daar rechts bovenaan(onder de printplaat) in de kast van de buitenunit) bij de buitenunit warmtepomp voor dit zwart schroefje dicht te draaien net na het bijvullen of voor het bijvullen ? En dan de volgende dag terug dit terug open te draaien ?

Endan luisteren als er veel lucht ontsnapt ? En dit zou een teken zijn dat er nog veel lucht in het systeem zit en ik nog even geduld moet hebben?
mijn gok..

veiligheid ventiel lekt. Ik zou mij niets verbazen als dat dit door beetje viezigheid in de leidingen komt a.k.a. bouwstof. ;)

simpele manier om mee te beginnen.
tikje tegen de ontluchter wat @koevlaas2 al beschreef (lijkt ook een beetje vocht bovenin op de foto te zitten, maar misschien zie ik dat verkeerd) En dan en het met opzet het laten lopen van het veiligheids ventiel. met een beetje geluk spoel je de eventuele vervuiling er dan gewoon uit.

overegens zit dit ook in elk gas gestook systeem en ook daar lekken ze wel eens (met name net na de bouw ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Een druppel per 5 sec is een twee liter per dag. Misschien spoelt het schoon als je dat veiligheidsventiel even laat stromen met die witte hendel. Anders uit elkaar en rubbertje inspecteren.

Nee, niet de ontluchter in de warmtepomp, maar die op de eerste verdieping naast je sww tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:25:
[...]

mijn gok..

veiligheid ventiel lekt. Ik zou mij niets verbazen als dat dit door beetje viezigheid in de leidingen komt a.k.a. bouwstof. ;)

tikje tegen de ontluchter wat @koevlaas2 al beschreef (lijkt ook een beetje vocht bovenin op de foto te zitten, maar misschien zie ik dat verkeerd) En dan en het met opzet het laten lopen van het veiligheids ventiel. met een beetje geluk spoel je de eventuele vervuiling er dan gewoon uit.

overegens zit dit ook in elk gas gestook systeem en ook daar lekken ze wel eens (met name net na de bouw ;) )
Bij mij was het donkerrood baksteen. Van het boren van een gat door de fundering voor de aanvoerleiding naar de sww tank. Dat is het mooie van alles zelf doen: als er iets fout gaat, is het eigen schuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:25:
[...]

mijn gok..

Inderdaad het veilgheid ventiel wat bij mij achter het kleine vierkante klepje zit @FransvWoerkom ,ieder model verschillend, in de gebruiksaanwijzing staat dat je die bij installatie paar keer moet indrukken.
@sjimmie is je expansie wel in orde?
Hij kan druppelen door overdruk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:53:
[...]

Inderdaad het veilgheid ventiel wat bij mij achter het kleine vierkante klepje zit @FransvWoerkom ,ieder model verschillend, in de gebruiksaanwijzing staat dat je die bij installatie paar keer moet indrukken.
@sjimmie is je expansie wel in orde?
Hij kan druppelen door overdruk
Ik ging nu terug deze avond de luchtdruk gaan controleren en was terug 0.1bar nu gedaald na 6uren.

Dus was terug op 1.3 - 1.4bar
dus ben ik deze gaat vullen nu naar 2.1bar voor terug een beetje overschot te hebben.

Nu was ik nog nooit gaan kijken naar de warmtepomp net na het bijvullen.

En wat blijkt : Kijk deze video.
https://easyupload.io/0x07er

Daar waar er normaal elke 3-5seconden een druppel uitkomt bij het veiligheidsventiel aan dit zwarte buisje
stroomt het water echt. Dus daar verliest die al heel veel water en ligt daar het probleem ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
hij moet 1 tot 1.5 bar zijn niet meer. dan gooit hij het eruit

[ Voor 25% gewijzigd door Dewim1 op 14-05-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Dewim1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:56:
Zelf al is er maar 1.5bar of 1.4bar , vanaf dat punt blijft de bar meter ook dalen.

Ik heb al 2keer gehad dat de warmtepomp is uitgevallen dat die op 0bar kwam
dus die blijft echter wel dalen en had ook gemerkt dat er uit dit buisje altijd elke 5-10seconden een druppel valt.

Nu heb ik eens alles terug op 2 bar gezet en nu het veiligheidventiel(wit klepje) wat aangetrokken
en dan eens geduwd naar binnen en dan merkte ik dat er dan plots elke 30seconden een druppel uitkwam
en nu na 10minuten zie ik elke 1minuut9seconden een druppel uitkomen.

En nu staat die op 1.8bar luchtdruk dus ik merk dat de druppels wel er trager uitkomen
dus misschien morgen positief nieuws en daalt de meter trager?

Lets see >.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dewim1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:56:
Mijn pana kan tot 3 bar aan, staat ook gewoon in de service manual.
For normal operation, pressure gauge reading should be in between 0.05 MPa and 0.3 MPa. If necessary,
adjust the water pump speed accordingly to obtain normal water pressure operating range. If adjust water
pump speed cannot solve the problem, contact your local authorised dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:13:
[...]

Zelf al is er maar 1.5bar of 1.4bar , vanaf dat punt blijft de bar meter ook dalen.

Ik heb al 2keer gehad dat de warmtepomp is uitgevallen dat die op 0bar kwam
dus die blijft echter wel dalen en had ook gemerkt dat er uit dit buisje altijd elke 5-10seconden een druppel valt.

Nu heb ik eens alles terug op 2 bar gezet en nu het veiligheidventiel(wit klepje) wat aangetrokken
en dan eens geduwd naar binnen en dan merkte ik dat er dan plots elke 30seconden een druppel uitkwam
en nu na 10minuten zie ik elke 1minuut9seconden een druppel uitkomen.

En nu staat die op 1.8bar luchtdruk dus ik merk dat de druppels wel er trager uitkomen
dus misschien morgen positief nieuws en daalt de meter trager?

Lets see >.>
Het veiligheidsventiel lekt dus. Normaal gaat hij bij 3 bar open. Onder 3 bar hoort hij dicht te zijn.

Een beetje handig iemand kan hem simpel repareren. De warmtepomp moet uit en de druk er af. In de warmtepomp zit achter het vierkante luikje een afsluiter waarmee de retourleiding kan worden afgesloten. Zit er in de aanvoerleiding in de garage ook ergens een afsluiter? Dan moet die ook dicht want anders loopt er veel water uit het systeem.

Als de druk er af is, kan het binnenwerk uit het ventiel door de twee schroeven los te draaien. Achteraan het binnenwerk zit een rubber "kraanleertje". Dit moet er uit en omgekeerd er weer op. Piece of cake.

Je kunt ook het hele ventiel er uit halen door de twee metalen clips los te maken. Als je het ventiel wilt vervangen, zou ik het eerst bestellen. Het is niet iets dat iedere smid of bouwmarkt heeft liggen.

Als ik jou was, zou ik overleggen met koevlaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Vanuit mijn lopende topic op dit topic geattendeerd. In dat topic is een 5kW Pna monoblock aangeraden voor mij situatie. Mijn situatie is de volgende:

110m2 woonoppervlakte en daarmee 110m2 vloerverwarming als hoofdverwarming. Voor de woonkamer en aangrenzend de half open keuken een 4kW houtkacheltje als bijverwarming en sfeer. De woning is straks voorzien van triple glas, nieuwe geïsoleerde funderingen en isolatie in de muren en nog te bouwen aanbouw. De bestaande woning wordt dus gerenoveerd.

@koevlaas2 verwees mij naar een 5kW monoblock, deze: https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Daarnaast het advies voor deze boiler: https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

Dit is alles wat ik verder nodig heb? Op leidingwerk en appendage na? Dus vloerverwarming, sanitair water et cetera? Of komt er meer bij kijken? Ik hoor verschillende verhalen over buffervaten en weet ik veel wat. Ik heb er geen verstand van dus vandaar dat ik hier even meekijk en mijn vragen stel.

Situatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:52:
[...]

Het veiligheidsventiel lekt dus. Normaal gaat hij bij 3 bar open. Onder 3 bar hoort hij dicht te zijn.

Een beetje handig iemand kan hem simpel repareren. De warmtepomp moet uit en de druk er af. In de warmtepomp zit achter het vierkante luikje een afsluiter waarmee de retourleiding kan worden afgesloten. Zit er in de aanvoerleiding in de garage ook ergens een afsluiter? Dan moet die ook dicht want anders loopt er veel water uit het systeem.

Als de druk er af is, kan het binnenwerk uit het ventiel door de twee schroeven los te draaien. Achteraan het binnenwerk zit een rubber "kraanleertje". Dit moet er uit en omgekeerd er weer op. Piece of cake.

Je kunt ook het hele ventiel er uit halen door de twee metalen clips los te maken. Als je het ventiel wilt vervangen, zou ik het eerst bestellen. Het is niet iets dat iedere smid of bouwmarkt heeft liggen.

Als ik jou was, zou ik overleggen met koevlaas.
Ik ben nu deze ochtend om 8u30 gaan controleren naar dit veiligheidsventiel van de overdruk
en ik zie nu elke 4-5minuten een druppel eruit komen dus er is wel duidelijk vertraging van "dit lek daar".

Nu ik weet wel niet als dit overeenkomt = met 0.2bar verliezen op deze tijdspanne
1.8bar stond de meter om 21uur in de avond en nu dus 11u30 later 0.2bar verlies.
(Staat nu dus op 1.6bar exact).

Dus elke dag verlies ik nog altijd 0.4bar.

Ik heb zoals gezegd dat de automatisch ontluchter aan de boiler dichtgedraaid dit zwarte kopje
en nu deze ochtend opengedraaid en er is 0 lucht ontsnapt daar. Ik heb niks gemerkt van lawaai of lucht gevoeld.

Dus dat er nu nog na 2weken elke dag bijvullen nog lucht inzit , geen idee kan bijna niet meer.

Ik zal dit inderdaad bekijken met koevlaas wanneer die komt maar voor nu toch al deze 5dagen nog wat te brainstormen , als je weet dat er elke 12uur 0.2bar ontsnapt , welke opties zijn er dat er nu misloopt.

Ik heb volledig de vloer / chape beneden en boven gecontroleerd ik zie nergens een natte plek of water
+ ik heb elke buis van de verdeler bekeken en ik zie nergens water ontsnappen of condens.

Dus als er elke 5minuten een druppel ontsnapt uit dit zwarte buisje van het veiligheidsventiel van de warmtepomp kan dit gelijk aan 0.2bar zijn per 12uur? Of welk mogelijk probleem kan er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jens1211
Met elke dag een slang aansluiten en bijvullen breng je ook weer lucht in.
Ook drinkwater bevat lucht en lucht wat in de slang zit voor aansluiten.

Ik zou vragen aan koevlaas of hij de warmtepomp (circuit) niet kan voorzien van 2 kogelafsluiters, zodat je bij calamiteiten kunt afsluiten.
Dan had je nu al kunnen concluderen of het aan de warmtepomp ligt of aan je cv circuit.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jens1211 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:27:
[...]

Ik ging nu terug deze avond de luchtdruk gaan controleren en was terug 0.1bar nu gedaald na 6uren.

Dus was terug op 1.3 - 1.4bar
dus ben ik deze gaat vullen nu naar 2.1bar voor terug een beetje overschot te hebben.

Nu was ik nog nooit gaan kijken naar de warmtepomp net na het bijvullen.

En wat blijkt : Kijk deze video.

Daar waar er normaal elke 3-5seconden een druppel uitkomt bij het veiligheidsventiel aan dit zwarte buisje
stroomt het water echt. Dus daar verliest die al heel veel water en ligt daar het probleem ergens?

Ik weet niet of je het weet, maar 1.3 is prima en moet je niks aan doen. De beveiliging is 2 bar als ik me nu niet vergis met een ander apparaat in huis....

0.2 bar verliezen in twaalf uur kan prima, het ingebouwde expansie vat is niet erg groot, en als er geen extra expansie is bijgeplaatst dan krijg je dus grote schommelingen.

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 15-05-2021 09:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
RJTEC adviseert: Keep it between 1- 1,5 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heo bedoel je, waarom zou die bij niet goed zijn dan?
Ik heb geen problemen met druk of lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Ik weet niet of je het weet, maar 1.3 is prima en moet je niks aan doen. De beveiliging is 2 bar als ik me nu niet vergis met een ander apparaat in huis....

0.2 bar verliezen in twaalf uur kan prima, het ingebouwde expansie vat is niet erg groot, en als er geen extra expansie is bijgeplaatst dan krijg je dus grote schommelingen.
Kan er dan zo een automatisme ingebouwd worden bijvoorbeeld
oké ik heb een boiler SWW van 300liters dus waarbij die geconnecteerd zal zijn met mijn stadswater
(zuiver water).

Dus als ik douch of een bad neem of de keukenkraan gebruik dan zal er water uit mijn boiler gaan
en zal dus deze automatisch opgevuld worden terug met water.

Is dit dan ook standaard dat je verdeler ook geconnecteerd is bijvoorbeeld dan met regenwater dus als
die merkt van oké die daalt onder 1.0bar dan vult die automatisch terug water naar 1.5bar.

Is dit iets wat in elke installatie zo is en koevlaas waarschijnlijk nog moet doen sinds je meld dat een daling 0.2bar nog niet zo erg is na 12uren en normaal is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dewim1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:42:
RJTEC adviseert: Keep it between 1- 1,5 bar
Panasonic adviseert in de Design Manual 2018: between 0,5 and 3,0 bar.

Dat is in overeenstemming met de specificatie van de veiligheidsklep: open bij 300kPa, gesloten bij 266kPa.

Maar het is natuurlijk ook van belang waar en wanneer je meet. De veiligheidsklep zit achter de pomp. Het maakt dus uit of de pomp loopt of niet. De drukmeter bij @jens1211 zit minstens een verdieping hoger dus waarschijnlijk 0,5 bar lager. Bovendien zit de drukmeter achter de driewegklep in de aanvoer van de sww tank. Het maakt dus ook uit of de warmtepomp net de tank aan't opwarmen is.

Laat @koevlaas2 maar vertellen op welke druk gevuld moet worden en of de veiligheidsklep gerepareerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:44:
[...]

Heo bedoel je, waarom zou die bij niet goed zijn dan?
Ik heb geen problemen met druk of lekkage?
Oh verkeerde persoon geloof ik haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jens1211 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Kan er dan zo een automatisme ingebouwd worden bijvoorbeeld
oké ik heb een boiler SWW van 300liters dus waarbij die geconnecteerd zal zijn met mijn stadswater
(zuiver water).

Dus als ik douch of een bad neem of de keukenkraan gebruik dan zal er water uit mijn boiler gaan
en zal dus deze automatisch opgevuld worden terug met water.

Is dit dan ook standaard dat je verdeler ook geconnecteerd is bijvoorbeeld dan met regenwater dus als
die merkt van oké die daalt onder 1.0bar dan vult die automatisch terug water naar 1.5bar.

Is dit iets wat in elke installatie zo is en koevlaas waarschijnlijk nog moet doen sinds je meld dat een daling 0.2bar nog niet zo erg is na 12uren en normaal is ?
Hoho het is wel erg, maar het is mogelijk indien je expansie weinig inhoud heeft, zo bedoel ik dat. Ik vul maar één keer per jaar bij, en dan van 0.8 naar 1.2 ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Zaai nu niet nog meer verwarring. Je vergist je met die 2 bar en je kunt op de foto's zien dat dat extra expansievat er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Vraagje over kamstrup, welk model koop ik best? Ik ga een Sprsun warmtepomp aansluiten die G1 aansluitingen heeft (blijkbaar is dat 1.5") en die heeft een flow nodig tussen 2.0-5.3 m3/u, "rated" 3.1 m3/u. De pomp is extern dus ik kies de flow.

Ik vind de 302 in de qn 2.5m3 versie op ebay voor 135+20 EUR, https://www.ebay.de/itm/201915610534, die geeft ook aan qs: 5m3.

Ik weet echter niet wat qn en qs betekenen :-/

Is dat een goed model, goede prijs?

Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wmertens schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:20:
Vraagje over kamstrup, welk model koop ik best? Ik ga een Sprsun warmtepomp aansluiten die G1 aansluitingen heeft (blijkbaar is dat 1.5") en die heeft een flow nodig tussen 2.0-5.3 m3/u, "rated" 3.1 m3/u. De pomp is extern dus ik kies de flow.

Ik vind de 302 in de qn 2.5m3 versie op ebay voor 135+20 EUR, https://www.ebay.de/itm/201915610534, die geeft ook aan qs: 5m3.

Ik weet echter niet wat qn en qs betekenen :-/

Is dat een goed model, goede prijs?

Bedankt :)
G1 is 1 inch gasdraad. Dat betekent dat leidingen, appendages en koppelingen een doorlaat diameter van 1"=25,4mm hebben. De schroefdraad zelf is ergens in de buurt van 42mm.

Wij zijn maar simpele Panasonic mensen. De grootste heeft een vermogen van 16kW en een maximale flow van 2,5m3/h.

Qn, tegenwoordig Qp is de nominale flow. Daarbij is de meter geijkt.
Qs is de maximale flow

Denk je de warmtemeter ook online te willen uitlezen, koop er dan een met M-bus aansluiting.

Hier zijn de meeste leverbaar:

https://zaehleronlineshop...ll-Waermezaehler-Kamstrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-06 23:44
jens1211 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:57:
[...]
Dus als er elke 5minuten een druppel ontsnapt uit dit zwarte buisje van het veiligheidsventiel van de warmtepomp kan dit gelijk aan 0.2bar zijn per 12uur? Of welk mogelijk probleem kan er zijn?
Ik duik net pas in je verhaal dus misschien heb je het al geprobeerd.

Maar heb je al geprobeerd voorzichtig aan het witte hendeltje van het ventiel te trekken of te drukken? Misschien zit er namelijk wat vuil tussen de afsluiting van het ventiel.

Dus zou er voor kunnen zorgen dat je dit vuil wegspoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wmertens
Een nemen met bedraad MBus inderdaad.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
En een (of twee) kWh meter voor de WP (+heater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
rjd22 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Ik duik net pas in je verhaal dus misschien heb je het al geprobeerd.

Maar heb je al geprobeerd voorzichtig aan het witte hendeltje van het ventiel te trekken of te drukken? Misschien zit er namelijk wat vuil tussen de afsluiting van het ventiel.

Dus zou er voor kunnen zorgen dat je dit vuil wegspoelt.
Trekken heeft hij al gedaan dus het witte pennetje inknijpen is het laatste dat je doen kan, @jens1211

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens1211
koevlaas2 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 07:46:
[...]

Trekken heeft hij al gedaan dus het witte pennetje inknijpen is het laatste dat je doen kan, @jens1211
Ok ik denk dat ik voor nog een grotere nachtmerrie sta ,
en er zal een ander lek zijn.

My fckin god ..

Ben nu even op het gelijkvloers goed de plafonds aan het controleren en wat merk ik :
aantal natte plekken en vochtig op de gewelven.

Dus er verdwijnt ergens water daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVEr8HBQLbspxo8uhdY3N4Re0-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9xfmhWeafrl40TzrYlCGvWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb2wD1cTBjAkfxIzYYgRC429mI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwmMWEvQ1GvyhGbvsUAO1vDT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnGKIi77jTdtN0fHgShbVLmTuh0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5su46oh4njLGBhSN13uYaaS8.jpg?f=user_large

De grootste vochtige plek komt overeen met dit rood vierkant.
waarbij meeste vloerverwarmingsbuizen samen komen.

Ook 0.2bar terug gedaald in 24uren. Wat een miserie is dit , voor een nieuwbouw woning.
Mag ik daar ook nog hoeveel euros aan hangen voor dit te vinden en op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4BH0yESUTsmWVJkVOQSrYoP56s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l4piA2ILPYk8MUuB6RmWn1ST.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
Maar dit was voor de bouw? Of hoe moet ik dit zien? Of is dit de kelder ? Omdat alles nog niks is afgewerkt ?

Daarnaast lijkt mij dit een garantie dingetje van de bouwer

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
Possible schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:38:
Maar dit was voor de bouw? Of hoe moet ik dit zien? Of is dit de kelder ? Omdat alles nog niks is afgewerkt ?

Daarnaast lijkt mij dit een garantie dingetje van de bouwer
Ik ben nog in de ruwbouwfase.

Technieken zijn net afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 20:41
jens1211 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Dan lijkt het mij een garantie dingetje van de bouwer.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
jens1211 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Ok ik denk dat ik voor nog een grotere nachtmerrie sta ,
en er zal een ander lek zijn.

My fckin god ..

Ben nu even op het gelijkvloers goed de plafonds aan het controleren en wat merk ik :
aantal natte plekken en vochtig op de gewelven.

Dus er verdwijnt ergens water daar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De grootste vochtige plek komt overeen met dit rood vierkant.
waarbij meeste vloerverwarmingsbuizen samen komen.

Ook 0.2bar terug gedaald in 24uren. Wat een miserie is dit , voor een nieuwbouw woning.
Mag ik daar ook nog hoeveel euros aan hangen voor dit te vinden en op te lossen.

[Afbeelding]
Heeft dat vloersysteem met dat ruitjespatroon aan de onderkant een naam? Dan kunnen we dat opzoeken en beter nadenken over de herkomst van dat vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
jens1211 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:05:
[...]

wat @FransvWoerkom zegt en is dat huis al wind en water dicht? en heeft het al regenpijpen etc. water doet vreemde dingen, de oorzaak van een lekkage is zelde waar je de natteplekken ziet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 16-05-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
FransvWoerkom schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Heeft dat vloersysteem met dat ruitjespatroon aan de onderkant een naam? Dan kunnen we dat opzoeken en beter nadenken over de herkomst van dat vocht.
De opbouw voor het 1ste verdiep was :

Betonnen gewelven
betopor
rasterfolie + vloerverwarming
8cm chape

Als ik de vochtplek bekijk dan komt dit uit op de hoek
waar al die buizen kort bij elkaar samenkomen. ( in die bocht)
maar eigenlijk is het vocht te vinden aan de andere zijde van de binnenmuur.
(dus waar eiglijk de ventilatie afvoer zit ( maar ventilatie is nog niet aangesloten dus kan niks daarmee te maken hebben) wat allemaal bizar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjYg90NnzQqyv66cAM7-krpafho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72w9YdOzQPL6Y7XJy0fpRCe9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFxB45ps9HM_1e-eyXtuZaREbas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvWqwhqiHqno0RpnouBcKZaE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjkJ0ivgWaVRo_HD-oQ85RaUkqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMGlceGAsqz373rBpEAnX5l9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSdqXWnTaO8w6BmC5ehDJA7ItkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yq39CNjzvnnEmFUzXxAXb7j1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qlNNubgmNsiUCCLgVlAcdqN3zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y91OoMympf1IEkUor5PDWjNd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
twain4me schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:19:
[...]

wat @FransvWoerkom zegt en is dat huis al wind en water dicht? en heeft het al regenpijpen etc. water doet vreemde dingen, de oorzaak van een lekkage is zelde waar je de natteplekken ziet. ;)
Het huis / het dak is volledig dicht met roofing + EPDM en er tussen 16cm dakisolatie.

Ook op de zijstroken dus er kan nergens meer water binnen.

Al zeker niet op het eerste verdiep waar de vloer is,
want ik heb nergens op de chape druppels water gezien of nattigheid gezien op de vloer.

Ook de ramen zijn allemaal al geplaatst en toegedaan via de stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:38
@jens1211 vaak zetten installateurs de vloerverwarming op druk tijdens het storten van de vloer, om zo direct te zien dat het systeem dicht is. Is dit bij jou ook gedaan?
Andere optie om het e.e.a. uit te sluiten is WP uitzetten en delen van de installatie isoleren. Dat wil zeggen, bijvoorbeeld installatie op druk zetten, alle vloerverwarming buizen dicht zetten en dan een nachtje wachten en druk observeren. Dan deel voor deel open zetten, net zolang tot de druk weer zakt.
Alleen dan heb je dus een paar dagen geen verwarming, want je warmtepomp moet wel uit staan wanneer alles dicht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Precies. Ik vermoed dat daar boven die muur een naad zit in de onderkant van de vloer. Dat het water dus door een sparing ergens daarboven komt. Het hoeft geen regenwater te zijn en ook geen lek in de vloerverwarming. Het kan ook gemorst water bij het vullen van het verwarmingssysteem of expansiewater uit de sww tank zijn. Ik zie op een eerdere foto een inlaatcombinatie/veiligheidsgroep aan kennelijk het riool. Dat riool werkt toch goed?

Laat eerst het veiligheidsventiel van de warmtepomp repareren. Eén druppel in de paar seconden kan best 0,2 bar drukverlies geven. Als het drukverlies aan het veiligheidsventiel lag, hoeven we niet meer naar lekken in het verwarmingssysteem te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even een Noob vraagje.
Als je uponor s-press perst, dan gaan die wikkels er toch af?
Ik zie overal de wikkels van 25 er nog aan zitten op de fotos.
Zie ook YouTube: Uponor S-Press PLUS | De nieuwe generatie perskoppelingen

Zou de lekkage kunnen komen door slechte persing? (niet passende kop)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
lampy25 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:49:
@jens1211 vaak zetten installateurs de vloerverwarming op druk tijdens het storten van de vloer, om zo direct te zien dat het systeem dicht is. Is dit bij jou ook gedaan?
Andere optie om het e.e.a. uit te sluiten is WP uitzetten en delen van de installatie isoleren. Dat wil zeggen, bijvoorbeeld installatie op druk zetten, alle vloerverwarming buizen dicht zetten en dan een nachtje wachten en druk observeren. Dan deel voor deel open zetten, net zolang tot de druk weer zakt.
Alleen dan heb je dus een paar dagen geen verwarming, want je warmtepomp moet wel uit staan wanneer alles dicht staat.
Deze geavanceerde zoekstrategie is iets voor installateurs. Die ontbreekt nou juist ter plaatse. Die vloerverwarming ziet er professioneel uit, dus waarschijnlijk hebben ze het nog vóór het storten gedaan. Trouwens, de vloerverwarming zit in de chape. Een lekkage zou je dan aan de bovenkant zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:51
Afgelopen vrijdag heb ik de panasonic WH-MDC07J3E5 besteld bij rjtec *O* . Nu e.e.a. aan het voorbereiden.

We zijn nu bezig om de opdracht te verstrekken voor het aanleggen van de nieuwe vloerverwarming. De omschrijving van de installateur is nogal summier mbt de vloerverdeler: vloerverdeler voor een warmtepomp, 9 groepen. Het gaat om vloerverwarming voor 60m2, buis 16x2mm met 10 cm h.o.h.

Ik begrijp dat dit een gesloten verdeler moet zijn zonder pomp. Waar moet ik verder op letten bij de vloerverdeler? En is er nog iets specifieks van toepassing voor de Panasonic of is dit voor alle WP's wel zo'n beetje gelijk?

Koelen Bij sommige modellen expliciet staan dat deze geschikt zijn voor koelen, maar wanneer is een vloerverdeler niet geschikt voor koelen?

Flowmeters Flowmeters zitten zo te zien niet op elke vloerverdeler, zijn deze essentieel/zeer aan te raden?

Bypass Een WP installateur had het erover dat er een bypass op moest zitten, maar als ik geen naregeling heb kan de WP de warmte toch gewoon kwijt in de 60m2 vloer bij een gesloten verdeler, onafhankelijk of alle de radiatoren op de 1ste verdieping dicht staan?

Afsluitkranen/kogelkraan Ik denk dat het verstandig is om 2 afsluitkranen voor de vloerverdeler te monteren voor het geval dat? (en deze niet al bij de verdeler inzitten)
Zoiets https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html
of eventueel met thermometer https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Ontluchters Sommige modellen hebben ontluchters ingebouwd, maar dit kan eventueel ook los in de leiding/bij de aanlsluiting?

Thermometer Is dit nog handig, betrouwbaar bij LTV?

Andere zaken om op te letten?

Een aantal pompen die ik gevonden heb op prijs van laag naar hoog (voor 9 groepen):
OVENTROP verdeler RVS 204 euro https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Pomploze RVS Verdeler 235 euro https://www.radiatorendis...-voor-verwarmen-en-koelen
Kunststof verdeler 360 euro https://www.vloerverwarmi...tof-verdeler-zonder-pomp/
Robot verdeler 403 euro https://4heat.nl/nl/robot...pen/561-aansluiting-links
Klemsets lijken overal nog bijbesteld te moeten worden.

Is er een specifieke reden voor de een danwel de ander te kiezen? En dus niet de RVS verdeler van 235 euro? (die er voor mij als leek lekker stevig en duidelijk uitziet en gunstig geprijsd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Iemand die hier nog even naar kan kijken alvorens ik ga bestellen?
Anoniem: 235591 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:20:
Vanuit mijn lopende topic op dit topic geattendeerd. In dat topic is een 5kW Pna monoblock aangeraden voor mij situatie. Mijn situatie is de volgende:

110m2 woonoppervlakte en daarmee 110m2 vloerverwarming als hoofdverwarming. Voor de woonkamer en aangrenzend de half open keuken een 4kW houtkacheltje als bijverwarming en sfeer. De woning is straks voorzien van triple glas, nieuwe geïsoleerde funderingen en isolatie in de muren en nog te bouwen aanbouw. De bestaande woning wordt dus gerenoveerd.

@koevlaas2 verwees mij naar een 5kW monoblock, deze: https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Daarnaast het advies voor deze boiler: https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

Dit is alles wat ik verder nodig heb? Op leidingwerk en appendage na? Dus vloerverwarming, sanitair water et cetera? Of komt er meer bij kijken? Ik hoor verschillende verhalen over buffervaten en weet ik veel wat. Ik heb er geen verstand van dus vandaar dat ik hier even meekijk en mijn vragen stel.

Situatie:

***members only***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
@rube
Mijn verdeler is van Therminon van kunstof,zonder pomp, met kogelafsluiters, thermometers en beugels.
Bij Warmteservice nog geen 400 Euro (9 groepen)
Doe altijd 1 of beter 2 groepen reserve, 4 maanden na de oplevering van mijn woning heb ik de enige reserve groep al nodig voor koeling op het ventilatie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Anoniem: 235591 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:08:
Iemand die hier nog even naar kan kijken alvorens ik ga bestellen?

[...]
Als Koevlaas het adviseert zou ik het bestellen...
Dat buffervat zal dus wel nodig zijn, is er overwogen voor een warmtepomp boiler? krijg je soms subsidie op, op dat buffervat helemaal niets

Pagina: 1 ... 15 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.