Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Werkt je mqtt nog? Pas bij een mqtt reconnect (omdat bijv. je mqtt server even weg is geweest) schiet de bug er in.Aotearoa schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:43:
[Afbeelding]
54 dagen uptime dus volgens de heishamon, met firmware versie 1.0-iy-21.
Betekent dit dat de 50 dagen bug is opgelost?
In https://github.com/IgorYb....ino.d1-v1.0-iy-cm-15.bin denk ik dat het pas opgelost is.
De laatste PR vereist nog wel wat review van mijn kant nog steeds. Maar nog alle tijd hoorCurlyMo schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:25:
@thehog Zijn er nog updates voor de ontwikkeling van de Heishamon. Nu de 50 dagen bug waarschijnlijk is gefixed wordt het wel tijd voor de implementatie van de laatste openstaande PR. Anders gaan we voor de herfst de rules library niet geïmplementeerd krijgen...
Ja, voor die PR misschien wel. Maar daarna komt het rules gedeelte zelf nogthehog schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:53:
[...]
De laatste PR vereist nog wel wat review van mijn kant nog steeds. Maar nog alle tijd hoor
Inmiddels is mijn Panasonic warmtepomp aangesloten (dank je wel Marnix).
Ik zit nu wat te stoeien hoe hem op de juiste manier aan te sturen. Mijn situatie is als volgt:
-ik heb 10 thermostaten in huis, deze schakelen op hun beurt in totaal 3 pompen (meerdere thermostaten per pomp)
-in mijn oude situatie (met CV ) werd de CV ketel aangezet als één van de drie pompen aanging
Ik wil nu het liefst hetzelfde, maar het is me niet duidelijk hoe dit te schakelen:
-mijn nieuwe opstelling heeft een buffervat, deze wordt warmgemaakt door de warmtepomp. Het verwarmingscircuit haalt hier het warme water uit
-Ik kan gebruik maken van "External OFF/ON control", hiermee zou ik de warmtepomp aan moeten kunnen zetten om het buffervat warm te maken (komt hiermee de thermostaat te vervallen die op de Panasonic aangesloten moet worden?). Werkt dit inderdaad als ik een buffervat sensor gebruik? En kan ik dan bijvoorbeeld uitgaande water dan weersafhankelijk instellen?
-ik wil geen thermostaat aansluiten op de warmtepomp, kan dit inderdaad?
Tot nu toe krijg ik een H43 foutmelding...
Dank voor jullie hulp.
Groeten, Joost
Ja. Je kan gewoon je buffervat zien als een groot verwarmingscircuit met vloervwarming. Je warmtepomp op water zetten (en dan directe lijn of WAR). Dan verwarmt hij het water zolang dat kan (de delta T gehaalt kan worden). Als er geen warmtevraag is vanuit je thermostaten dan kan je via de external off/on de panasonic uitzetten.joostdejonge123 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:16:
Beste Tweakers,
Inmiddels is mijn Panasonic warmtepomp aangesloten (dank je wel Marnix).
Ik zit nu wat te stoeien hoe hem op de juiste manier aan te sturen. Mijn situatie is als volgt:
-ik heb 10 thermostaten in huis, deze schakelen op hun beurt in totaal 3 pompen (meerdere thermostaten per pomp)
-in mijn oude situatie (met CV ) werd de CV ketel aangezet als één van de drie pompen aanging
Ik wil nu het liefst hetzelfde, maar het is me niet duidelijk hoe dit te schakelen:
-mijn nieuwe opstelling heeft een buffervat, deze wordt warmgemaakt door de warmtepomp. Het verwarmingscircuit haalt hier het warme water uit
-Ik kan gebruik maken van "External OFF/ON control", hiermee zou ik de warmtepomp aan moeten kunnen zetten om het buffervat warm te maken (komt hiermee de thermostaat te vervallen die op de Panasonic aangesloten moet worden?). Werkt dit inderdaad als ik een buffervat sensor gebruik? En kan ik dan bijvoorbeeld uitgaande water dan weersafhankelijk instellen?
-ik wil geen thermostaat aansluiten op de warmtepomp, kan dit inderdaad?
Tot nu toe krijg ik een H43 foutmelding...
Dank voor jullie hulp.
Groeten, Joost
Niks met buffervat configueren in de panasonic dus (want dan heb je ook een buffervat sensor nodig en dan werkt het hetzelfde maar dan wil de panasonic ook je circuitpompen etc aansturen).
Het is bekend dat het koperdraad is uitgevonden door twee Hollanders die aan een cent trokken. Tegenwoordig is koper niet zo rekbaar meer. Wel duur trouwens, maar nog niet zo duur dat je een printplaat riskeert door een paar decimeter koperdraad uit te sparen.Tweak_ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:54:
[...]
Dat snap ik, ik bedoelde meer van dat ik die koelmodule geplaatst heb (wat trouwens goed werkte) zorgt er niet voor dat de garantie vervalt toch?
Het getuigt van vakmanschap als je kabels ruim zo lang afknipt dat je het teveel netjes kunt opbossen of in een lus naar het aansluitpunt kunt leiden. Achter je verdeler is ruimte genoeg voor lussen. Dan hoef je bij wijzigingen kabels niet op te lengen. Dan kom je niet in de verleiding ze strak te trekken en loop je niet de kans dat draden of aansluitingen op de printplaat breken als je de deksel aandrukt.
Voor de sterilisatie vind ik in het menu alleen aan of uit. Ik dacht echt dat je daarvoor een vast moment kon instellen, bv elke zaterdagmiddag?
edit: excuses, via de manual gevonden onder het installateursmenu.
[ Voor 13% gewijzigd door sjimmie op 18-07-2021 12:45 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dank voor je hulp, hiermee lijkt het allemaal te werken! (het is even wat lastig aftesten met dat warme weer :-))thehog schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:28:
[...]
Ja. Je kan gewoon je buffervat zien als een groot verwarmingscircuit met vloervwarming. Je warmtepomp op water zetten (en dan directe lijn of WAR). Dan verwarmt hij het water zolang dat kan (de delta T gehaalt kan worden). Als er geen warmtevraag is vanuit je thermostaten dan kan je via de external off/on de panasonic uitzetten.
Niks met buffervat configueren in de panasonic dus (want dan heb je ook een buffervat sensor nodig en dan werkt het hetzelfde maar dan wil de panasonic ook je circuitpompen etc aansturen).
Wel even benieuwd wat je gebruikt om je pompen en thermostaten te biedenen. Eigen domotica of een aangekocht systeem?joostdejonge123 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:10:
[...]
Dank voor je hulp, hiermee lijkt het allemaal te werken! (het is even wat lastig aftesten met dat warme weer :-))
Euh nee? Als de fix er is werkt het gewoon goed en kan ie blijven draaien. Zolang de bug er nog is, even zelf rebooten bij 50 dagen.Possible schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:03:
@thehog die 50 dagen bug, moet ik daar ook iets voor instellen dat hij na 49 dagen reboot?
Sorry maar waar slaat dit nou weer op? Nu lijkt het erop dat je mij blamed voor het sneuvelen? Die gene die de verdeler geplaatst heeft zou dit werk niet eens moeten doen is mijn mening. Er zijn speciaal "clipjes" bijgeleverd om trekontlasting aan te brengen en kan je dus het kapje zonder problemen terug plaatsen zonder dat er draden klem komen te zitten. Maar nee alles hangt gewoon los. Als de clipjes er nog zouden zijn had ik dit netjes geplaatst maar helaas.FransvWoerkom schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:19:
[...]
Het is bekend dat het koperdraad is uitgevonden door twee Hollanders die aan een cent trokken. Tegenwoordig is koper niet zo rekbaar meer. Wel duur trouwens, maar nog niet zo duur dat je een printplaat riskeert door een paar decimeter koperdraad uit te sparen.
Het getuigt van vakmanschap als je kabels ruim zo lang afknipt dat je het teveel netjes kunt opbossen of in een lus naar het aansluitpunt kunt leiden. Achter je verdeler is ruimte genoeg voor lussen. Dan hoef je bij wijzigingen kabels niet op te lengen. Dan kom je niet in de verleiding ze strak te trekken en loop je niet de kans dat draden of aansluitingen op de printplaat breken als je de deksel aandrukt.
Ik heb alleen extra bedrading geplaatst voor de koelmodule met netjes overlengte. 1 draadje was wat kort en heb ik later vervangen voor langer zodat het kapje zeker goed erop kan. Dus dit is niet mijn fout.
Hier heb je een foto hoe de erkende installateur het heeft aangesloten:
:strip_exif()/f/image/NSNqLxLhoAnKPTsXQmqsuBOp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een foto hoe ik de bedrading heb aangepast die naar de warmtepomp gaat:
:strip_exif()/f/image/gTl6N91QorNiuJ5FCfia6XQt.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier kan je dus zien dat 1 draadje wat kort was en heb ik dus vervangen voor een langere:
:strip_exif()/f/image/W8j4WJDiXWQ3zQ0DCySBci7o.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij niet dat ik iets verkeerd gedaan heb? Ik heb pas het kapje geprobeerd terug te zetten toen ik het "blauwe" draadje vervangen heb voor langer die naar het wago klemmetje gaat. En die laatste foto zat het kapje maar klein beetje erop omdat ik dus wist dat ik het blauwe draadje nog eerst moest vervangen!
[ Voor 37% gewijzigd door Tweak_ op 19-07-2021 00:50 ]
Aangekocht systeem, Homematic systeem, met nog zelf wat geknutsel met relais om eea goed werkend te krijgen.thehog schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:44:
[...]
Wel even benieuwd wat je gebruikt om je pompen en thermostaten te biedenen. Eigen domotica of een aangekocht systeem?
Sorry dat ik jou van onzorgvuldigheid betichtte. De erkende installateur heeft het gedaan, maar zie dat maar eens aannemelijk te maken nu je zelf de laatste wijzigingen hebt aangebracht en de zaak in storing ging toen jij het apparaat dicht deed.Tweak_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:34:
[...]
Sorry maar waar slaat dit nou weer op? Nu lijkt het erop dat je mij blamed voor het sneuvelen? Die gene die de verdeler geplaatst heeft zou dit werk niet eens moeten doen is mijn mening. Er zijn speciaal "clipjes" bijgeleverd om trekontlasting aan te brengen en kan je dus het kapje zonder problemen terug plaatsen zonder dat er draden klem komen te zitten. Maar nee alles hangt gewoon los. Als de clipjes er nog zouden zijn had ik dit netjes geplaatst maar helaas.
Ik heb alleen extra bedrading geplaatst voor de koelmodule met netjes overlengte. 1 draadje was wat kort en heb ik later vervangen voor langer zodat het kapje zeker goed erop kan. Dus dit is niet mijn fout.
Hier heb je een foto hoe de erkende installateur het heeft aangesloten:
[Afbeelding]
Hier een foto hoe ik de bedrading heb aangepast die naar de warmtepomp gaat:
[Afbeelding]
En hier kan je dus zien dat 1 draadje wat kort was en heb ik dus vervangen voor een langere:
[Afbeelding]
Lijkt mij niet dat ik iets verkeerd gedaan heb? Ik heb pas het kapje geprobeerd terug te zetten toen ik het "blauwe" draadje vervangen heb voor langer die naar het wago klemmetje gaat. En die laatste foto zat het kapje maar klein beetje erop omdat ik dus wist dat ik het blauwe draadje nog eerst moest vervangen!
Hier laat ik het verder bij want de Panasonic lijkt te doen wat hij moet doen en dit topic gaat niet over Honeywell automatisering.
Wat dat betreft is dat kopen in Duitsland dus niet echt ideaal.
Groetjes
Wat is de schade? Anders je RBV. Consumentenrecht is best goed geregeld binnen de EU. Ook bij handelen tussen EU landen.Nhz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:25:
Alles compleet, maar 1 van de buffers (met hygienespiraal) heeft duidelijke schade.
Dat zegt precies wat hem al aangeboden is. Terugsturen (op eigen kosten) en dan krijgt hij zijn geld terug.CurlyMo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:35:
[...]
Wat is de schade? Anders je RBV. Consumentenrecht is best goed geregeld binnen de EU. Ook bij handelen tussen EU landen.
Ook vanuit consumentenrecht is het niet zo dat het terugsturen ook nog eens vergoed wordt.
Je hebt helemaal gelijk. Duurdere en grotere producten maken dat niet ineens andersthehog schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:49:
[...]
Dat zegt precies wat hem al aangeboden is. Terugsturen (op eigen kosten) en dan krijgt hij zijn geld terug.
Ook vanuit consumentenrecht is het niet zo dat het terugsturen ook nog eens vergoed wordt.
echter als het gaat om garantie gaat die vlieger niet op, dan moet de verkoper in basis wel degelijk de vrachtkosten betalen.Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft gekregen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.
Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.
https://europa.eu/youreur...-returns/faq/index_nl.htm
Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. De consument hoeft dus ook de verzendkosten niet te betalen. De verkoper moet dus alle verzendkosten betalen: zowel die voor het terugsturen van de camera naar de verkoper, als de kosten om de camera terug naar u te sturen.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 21-07-2021 17:08 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik was 1 van de eerste tweakers die hem daar kocht, ik heb toen omdat het ook om een Tcap 9kw ging (flink duurder dan een 5kw) gekozen voor paypall vanwegen het extra stukje zekerheid. voor een 5kw had ik de extra kosten niet gemaakt. beetje afhankelijk van het risico wat je wil lopen en de kosten om dat af te kopen.RemySoeters schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:25:
Ik ga binnenkort ook via RJtech de wp met hygiënevat bestellen. Is zoiets handig om via en creditcard te doen ivm verzekering?
Nu zou ik het geld gewoon naar hem overmaken als ik eerlijk ben.
ik heb zelf een aftersales met Rj tec gehad en dat heeft hij naar volle tevredenheid opgelost. de behuizing had transport schade en ik heb een nieuw paneel gekregen.
tsja.. wil nog niet zeggen dat dat ook rechtgeldig is natuurlijk. termen uit amerika kan je nu eenmaal niet 1 op 1 hier neerdroppen.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:32:
Oh wat betekend carry in dan?
Zal minimaal uitvoerig vermeld moeten staan.
Ik zie niet anders bij alles wat ik online bestel. Dus risico producten niet te ver weg kiezen als er vrachtwagen voor nodig istwain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:40:
[...]
tsja.. wil nog niet zeggen dat dat ook rechtgeldig is natuurlijk. termen uit amerika kan je nu eenmaal niet 1 op 1 hier neerdroppen.
Zal minimaal uitvoerig vermeld moeten staan.
1 PVoutput . Dongen NB
tsja moet je dat risico wel uitsluiten als verkoper.reneeke1970 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:46:
[...]
Ik zie niet anders bij alles wat ik online bestel. Dus risico producten niet te ver weg kiezen als er vrachtwagen voor nodig is
dit is alles wat er over wordt genoemd op mijn factuur, kan zijn dat het op de site wel staat
ofwel maak je gebruik van je bedenktijd kost het je geld voor transport. geen woord over pickup and carry in.Folgen des Widerrufs
Wenn Sie diesen Vertrag widerrufen, haben wir Ihnen alle Zahlungen, die wir von
Ihnen erhalten haben, einschließlich der Lieferkosten (mit Ausnahme der zusätzlichen
Kosten, die sich daraus ergeben, dass Sie eine andere Art der Lieferung als die von
uns angebotene, günstigste Standardlieferung gewählt haben), unverzüglich und
spätestens binnen vierzehn Tagen ab dem Tag zurückzuzahlen, an dem die Mitteilung
über Ihren Widerruf dieses Vertrags bei uns eingegangen ist. Für diese Rückzahlung
verwenden wir dasselbe Zahlungsmittel, das Sie bei der ursprünglichen Transaktion
eingesetzt haben, es sei denn, mit Ihnen wurde ausdrücklich etwas anderes vereinbart;
in keinem Fall werden Ihnen wegen dieser Rückzahlung Entgelte berechnet. Wir
können die Rückzahlung verweigern, bis wir die Waren wieder zurückerhalten haben
oder bis Sie den Nachweis erbracht haben, dass Sie die Waren zurückgesandt haben,
je nachdem, welches der frühere Zeitpunkt ist. Sie haben die Waren unverzüglich und
in jedem Fall spätestens binnen vierzehn Tagen ab dem Tag, an dem Sie uns über den
Widerruf dieses Vertrags unterrichten, an uns zurückzusenden oder zu übergeben. Die
Frist ist gewahrt, wenn Sie die Waren vor Ablauf der Frist von vierzehn Tagen
absenden. Sie tragen die unmittelbaren Kosten der Rücksendung der Waren.
Sie müssen für einen etwaigen Wertverlust der Waren nur aufkommen, wenn dieser
Wertverlust auf einen zur Prüfung der Beschaffenheit, Eigenschaften und
Funktionsweise der Waren nicht notwendigen Umgang mit ihnen zurückzuführen ist.
Ende der Widerrufsbelehrung
(al heb ik dat risico voor mijzelf wel zo afgewogen)
Ik zou het afhankelijk van het bedrag het toch gewoon aan een expert vragen.als je het echt niet wil betalen
Ik zou 300 km rijden en terug brengen.....twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:50:
[...]
tsja moet je dat risico wel uitsluiten als verkoper.
dit is alles wat er over wordt genoemd op mijn factuur.
[...]
ofwel maak je gebruik van je bedenktijd kost het je geld voor transport. geen woord over pickup and carry in.
(al heb ik dat risico voor mijzelf wel zo afgewogen)
Ik zou het afhankelijk van het bedrag het toch gewoon aan een expert vragen.als je het echt niet wil betalen
1 PVoutput . Dongen NB
toevallig, dat was mijn bedachte oplossing ook als ik het probleem zou hebbenreneeke1970 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:54:
[...]
Ik zou 300 km rijden en terug brengen.....
volgens routeplanner is het wel wat veder dan 300 km
[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 21-07-2021 17:02 ]
twain4me schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:29:
echter als het gaat om garantie gaat die vlieger niet op, dan moet de verkoper wel degelijk de vrachtkosten betalen.
Het valt mij in ieder geval flink tegen dat ik (tot op heden) verantwoordelijk ben voor de kosten van een beschadigd artikel. Terecht of niet, als consument voel ik me benadeeld.
Ook 'even' zelf heen en weer rijden is natuurlijk geen fatsoenlijke oplossing. Het is bijna 700km enkele reis, dat komt neer op 1400km. Dat is in het meest gunstige geval al 100euro aan diesel én een hele lange dag onderweg zijn. Dat kost ook gewoon geld.
Ik plaats dit ook eigenlijk vooral om mijn ervaring te delen, zodat anderen dit mee kunnen nemen in hun besluit waar ze een WP willen gaan kopen. Niet perse om te achterhalen wat mijn rechten zijn, al is het natuurlijk wel erg fijn dat er meegedacht wordt.
[ Voor 15% gewijzigd door Nhz op 22-07-2021 06:30 ]
Groetjes
Vertel er ook even bij dat je hebt getekend voor ontvangst!Nhz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:56:
Ik heb me er eerlijk gezegd nog niet heel erg in mijn rechten verdiept. Mijn gevoel zegt me dat het van de zotte is dat wanneer een product (met een aanzienlijke waarde) beschadigd bij je aankomt, jijzelf degene bent die voor de kosten op moet draaien. Met een opmerking als 'maar hij doet het waarschijnlijk gewoon prima' van de verkoper kan ik ook vrij weinig, ik heb betaald voor een nieuw en onbeschadigd exemplaar.
Het valt mij in ieder geval flink tegen dat ik (tot op heden) verantwoordelijk ben voor de kosten van een beschadigd artikel. Terecht of niet, als consument voel ik me benadeeld.
Ook 'even' zelf heen en weer rijden is natuurlijk geen fatsoenlijke oplossing. Het is bijna 700km enkele reis, dat komt neer op 1400km. Dat is in het meest gunstige geval al 100euro aan diesel én een hele lange dag onderweg zijn. Dat kost ook gewoon geld.
Ik plaats dit ook eigenlijk vooral om mijn ervaring te delen, zodat anderen dit mee kunnen nemen in hun besluit waar ze een WP willen gaan kopen. Niet perse om te achterhalen wat mijn rechten zijn, al is het natuurlijk wel erg fijn dat er meegedacht wordt.
Als iets beschadigd op vrachtwagen staat is dit vervoerder zijn schuld. Laten staan en niet tekenen, dan gaat hij er vanzelf mee retour.
Staat ook bijna op alle transport papieren zo uitgelegd.
1 PVoutput . Dongen NB
mja,reneeke1970 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:24:
[...]
Vertel er ook even bij dat je hebt getekend voor ontvangst!
Als iets beschadigd op vrachtwagen staat is dit vervoerder zijn schuld. Laten staan en niet tekenen, dan gaat hij er vanzelf mee retour.
Je tekend voor wat je redelijkewijs kan zien. dus het aantal pallets of dozen en idd grote beschadigingen etc.
Zie je een deuk in een doos zitten kan je die het beste open trekken, en/of laten noteren op de bon, dan teken je als het waren onder voorbehoud. want dat kan een lastig verhaal bij een beetje moeilijk bedrijf.
De transporteur is verantwoordelijk voor het heel brengen van A naar B en bij tekenen zeg je dat je het in basis goed hebt ontvangen.
Zelf maak ik ook altijd een foto van de pallet voordat ik hem uitpak en tijdens het uitpakken. Ik heb al een paar keer gehad dat transportschade niet zichtbaar was van buiten en dan gaan die mafklappers roepen dat dat niet kan. fotootjes emailen en opeens is het wel te regelen
@Nhz Ik ga er denk ik een puntje van maken in de TS, opzich een goed punt om de aandacht nog eens op te vestigen. edit: done
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 22-07-2021 10:36 ]
Ik zou me daar niet druk om maken voor die 500 ballen of wat dat vat daar ook mag kosten, is slecht voor je bloeddruk. Dus gewoon in bedrijf stellen, kijk of het niet lekt of wat dan ook en lekker laten zitten (wat RJ tec ook voorstelt).
Maar misschien kijk ik er met een andere bril naar, ik heb net verbouwing van mijn huis gedaan dus dan kijk je niet meer op een paar duizend euro meer of minder

Ook zit ik in de procesindustrie, en daar betaal je voor 1 vierkant bak van 1m3 in RVS ongeveer 10.000 euro. En die kan nog geen eens druk hebben
[ Voor 30% gewijzigd door Lollercopter op 22-07-2021 17:00 ]
Ten eerste heb ik niet zelf getekend, maar de bouwvakkers die hier bezig waren. Ten tweede was er aan de buitenkant niet direct een bak schade te zien. Het ding leek gewoon netjes geseald. Dit is dus niet opgevallen tijdens het ontvangen.reneeke1970 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:24:
[...]
Vertel er ook even bij dat je hebt getekend voor ontvangst!
We zijn hier ook bezig een woonboerderij volledig opnieuw op te bouwen. Een verbouwing van richting de 2,5ton. Dat je niet op een paar duizend kijkt betekend toch niet dat je beschadigde materialen moet accepteren?Lollercopter schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:56:
Maar wat is nu de schade ? Is het pur schuim ingedeukt ?
Ik zou me daar niet druk om maken voor die 500 ballen of wat dat vat daar ook mag kosten, is slecht voor je bloeddruk. Dus gewoon in bedrijf stellen, kijk of het niet lekt of wat dan ook en lekker laten zitten (wat RJ tec ook voorstelt).
Maar misschien kijk ik er met een andere bril naar, ik heb net verbouwing van mijn huis gedaan dus dan kijk je niet meer op een paar duizend euro meer of minder![]()
Ook zit ik in de procesindustrie, en daar betaal je voor 1 vierkant bak van 1m3 in RVS ongeveer 10.000 euro. En die kan nog geen eens druk hebbenDe prijzen voor die vaten zijn eigenlijk belachelijk goedkoop als je het mij vraagt (bij RJ tech en SHWT waar ik de mijne vandaan heb). De kwaliteit is gewoon oke. Niet denderend afgewerkt ofzo, maarja wat wil je. Technische werken ze als een speer in ieder geval.
De schade is een flinke deur in het stalen vat. Dat moet gewoon een flinke knal geweest zijn en daarom twijfel ik dus ook over hoe het met de drinkwaterspiraal is. Als het een lege buffer was, zonder spiralen, dan was ik er niet zo bang voor geweest.
Groetjes
Uiteraard maakt dat niets uit. kennelijk mochten ze dat doen de vervoerder hoeft niet te gaan bekijken of je wel gemachtigd bent.. dus ja jij bent indirect akkoord gegaan met de levering door de handtekening van de bouwvakker.. als hij dat niet was en dus ook niet mocht kan je de schade (transportkosten in dit geval) gewoon op hem verhalen.Nhz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:45:
[...]
Ten eerste heb ik niet zelf getekend, maar de bouwvakkers die hier bezig waren.
Dat heb je min of meer al gedaan met die handtekening[...]
We zijn hier ook bezig een woonboerderij volledig opnieuw op te bouwen. Een verbouwing van richting de 2,5ton. Dat je niet op een paar duizend kijkt betekend toch niet dat je beschadigde materialen moet accepteren?
Rj tec heeft het heel op de wagen gezet daar heeft de vervoerder voor getekend en is dus bewijs van. jij hebt het er heel afgekregen daar heeft je bouwvakker voor getekend.. je kan van RJtec niet verwachten dat hij zoon claim zomaar opzich neemt waarbij wellicht ooknog aannemelijk is dat jullie hem gewoon hebben laten vallen (ik beschuldig je nergens van, maar probeer de kant van RJ tec te laten zien). juist doordat er getekend is voor correcte ontvangst is de bewijslast zegmaar een stukje hoger.
Ik had exact het zelfde met mijn wp geen zichtbare schade aan de verpakking maar ik had wel foto's van het uitpakken. gestuurd naar robbert en hij heeft een nieuw paneel opgestuurd, ik weet niet of hij een claim heeft gedaan bij de vervoerder.
Ik ken mensen die bij dergelijke leveringen alles open trekken omdat het keer op keer gezannik is met vervoerders. Werkt de vervoerder niet mee, kan hij het zo mee terug nemen.. Je moet langs de rechter om gelijk te halen als die je het al geven. die handtekening is toch een boel waard in zoon geschil en moet je gewoon niet te makkelijk over denken om hem te zetten (al dan niet door jezelf)
Tuurlijk was het mooi geweest als ik zelf het ding helemaal uitgepakt had, maar dat werkt in de praktijk gewoon niet altijd zo met zulke grote dingen die op een bouwplaats afgeleverd worden.
De schuldvraag is in het gesprek met RjTec ook helemaal geen onderwerp van gesprek, daar wordt met geen woord over gerept. Het gaat me er om dat ze met 'ja die schade staat gebruik van het product volgens de fabrikant waarschijnlijk niet in de weg, dus accepteer maar gewoon' als oplossing komen. Als alternatief kan ik m'n geld terug krijgen als ik hem retour stuur.
Inmiddels reageren ze al twee dagen niet meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 23-07-2021 09:48 ]
Groetjes
Spiraal is overigens niet zomaar beschadigd, die wordt namelijk beschermd door het vat. Een deuk in het vat is overigens zo gemaakt. Is niet bijzonder dik RVS.
Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2
Daarnaast vind ik (inmiddels) 3 dagen radiostilte in een lopend 'mailgesprek' met open einde ook niet echt getuigen van een klantvriendelijke communicatie.
Groetjes
Dat had je kunnen weten. Dat is hier al vaker besproken. Communicatie is niet zijn vak. Ik kreeg vorig jaar na vier maanden mijn bestelling. Behalve de maandenlange radiostilte was verder alles in orde.[b]Nhz in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
...
Daarnaast vind ik (inmiddels) 3 dagen radiostilte in een lopend 'mailgesprek' met open einde ook niet echt getuigen van een klantvriendelijke communicatie.
Dat was hier ook zo, maar dat is ook geen probleem als alles in orde is. Het is een 'beetje gek' als je aan het heen en weer mailen bent, over een situatie die niet in orde is, en dan ineens geen reactie meer krijgt. Niet aan het einde van de dag of zo en ook ineens dagenlang geen reactie meer.FransvWoerkom schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:30:
[...]
Dat had je kunnen weten. Dat is hier al vaker besproken. Communicatie is niet zijn vak. Ik kreeg vorig jaar na vier maanden mijn bestelling. Behalve de maandenlange radiostilte was verder alles in orde.
[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 24-07-2021 11:53 ]
Groetjes
Heb je al geprobeerd te bellen?Nhz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Dat was hier ook zo, maar dat is ook geen probleem als alles in orde is. Het is een 'beetje gek' als je aan het heen en weer mailen bent, over een situatie die niet in orde is, en dan ineens geen reactie meer krijgt. Niet aan het einde van de dag of zo en ook ineens dagenlang geen reactie meer.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Mja het is een beetje vreemde snijboon oorverdovende stiltes is een beetje zijn handelsmerkNhz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Dat was hier ook zo, maar dat is ook geen probleem als alles in orde is. Het is een 'beetje gek' als je aan het heen en weer mailen bent, over een situatie die niet in orde is, en dan ineens geen reactie meer krijgt. Niet aan het einde van de dag of zo en ook ineens dagenlang geen reactie meer.
hopelijk heb je snel weer contact.
Nee, nog niet. Dit soort dingen mail ik liever, omdat de zaken dan direct vast liggen. Aangezien het mailcontact in eerste instantie ook redelijk vlot verliep had ik eigenlijk geen reden om in de telefoon te gaan hangen.
Mocht een reactie uitblijven zal aankomende week er zeker even een telefoontje aan wagen.
Groetjes
De aansluiting (foto) zit niet lekker. Als de witte leiding iets beweeg spuit het water eruit. Hij sluit dus niet goed aan op de koppeling. Zit verder wel waterdicht als ik er maar af blijf. En nee dat is niet de oplossing
Enig idee hoe ik dit goed ga krijgen? Extra rubberring ?
Er zit simpelweg een speling van 1mm ofzo (gokje)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emEMme7F1JkqxCmxsmNecx1x.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 25-07-2021 17:34 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Extra pakking inderdaad, geen rubber maar die groene pakkingen, rood mag ookCrazy- schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:33:
Ik zit even met iets geks
De aansluiting (foto) zit niet lekker. Als de witte leiding iets beweeg spuit het water eruit. Hij sluit dus niet goed aan op de koppeling. Zit verder wel waterdicht als ik er maar af blijf. En nee dat is niet de oplossing![]()
Enig idee hoe ik dit goed ga krijgen? Extra rubberring ?
Er zit simpelweg een speling van 1mm ofzo (gokje)
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Wat voor koppeling is het eigenlijk?
Is het wel een passend iets? (ziet er al scheef uit)
Knel en een rubber ringetje gaat niet werken vermoed ik
Ik ga ervan uit dat het 15 mm x knel is.
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2021 18:14 ]
https://www.wasco.nl/arti...ka-w-1450-1-72-22/2052399
Probleem met pakkings ringen in je huidige situatie toevoegen is dat een knelkoppeling daar eigenlijk te scherp voor is en kan snijden in de ring. in de praktijk wordt bij een dergelijke situatie en je wilt echt een wartel gebruiken de knelkoppeling plat gemaakt met een vijl
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 25-07-2021 18:51 ]
De witte meerdaagse buis is een schroefkoppeling inderdaad. De inlaatcombi is 15mm knel. Op andere plekken gaat het wel goed; echter met de inlaatcombi “net niet”.AUijtdehaag schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:13:
@Crazy-
Wat voor koppeling is het eigenlijk?
Is het wel een passend iets? (ziet er al scheef uit)
Knel en een rubber ringetje gaat niet werken vermoed ik
Ik ga ervan uit dat het 15 mm x knel is.
Eigenlijk is het schroefdraad te kort op de inlaatcombi.
De warmwater leiding vanaf het vat (boven) & naar de mix-klep ook allemaal zelfde knel. Allemaal prima.
Ik gooi er voorlopig even een extra groene ring tussen; in de winter moet ik het vat een meter of 5 verplaatsen. En dan maar even nadenken hoe dit definitief op te lossen….
Dan zou ik ook gelijk een 22mm inlaatcombi plaatsen. Zo'n SWW-vat heeft een enorme warmwatercapaciteit en je kunt er zeer snel een bad mee vullen. Maar dan moet je wel leidingen en koppelingen met voldoende doorlaat toepassen.Crazy- schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:21:
[...] in de winter moet ik het vat een meter of 5 verplaatsen. En dan maar even nadenken hoe dit definitief op te lossen….
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Grappig; we gaan een bad plaatsen tzt. (Daarom ook verplaatsen; zolder verbouwen)Andrehj schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:11:
[...]
Dan zou ik ook gelijk een 22mm inlaatcombi plaatsen. Zo'n SWW-vat heeft een enorme warmwatercapaciteit en je kunt er zeer snel een bad mee vullen. Maar dan moet je wel leidingen en koppelingen met voldoende doorlaat toepassen.
Echter ik weet niet zeker of ik hem vervang; momenteel gaat het prima icm een regendouche en de 12l/min. kop (moet nog eens een zuinige plaatsen). Leidingen zijn verder overal 15mm & 16x2. Denk dat een 22 dan geen meerwaarde biedt. Thanks voor de tip hoor!
Vijlen lijkt mij ook het best. Een iets mindere maar simpeler oplossing is een neusstuk Bu 1/2" x Bi 1/2" op de inlaatcombinatie schroeven met fiber ringen, eventueel tape er tussen (dicht niet echt af want geen conische draad) en stevig vastdraaien. Dan heb je een 1/2" vlakke buitendraad waar met een fiber ring de wartel op past. In bouwmarkten worden die neusstukken meestal verkocht als kraanverlenging.twain4me schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:47:
Dat is een persovergang naar wartel @Crazy- daar zijn de meeste knelkoppelingen (wat die inlaatcombi eigenlijk is) niet echt super geschikt voor wat je eigenlijk nodig hebt is een knelsetje voor alupex zoiets:
https://www.wasco.nl/arti...ka-w-1450-1-72-22/2052399
Probleem met pakkings ringen in je huidige situatie toevoegen is dat een knelkoppeling daar eigenlijk te scherp voor is en kan snijden in de ring. in de praktijk wordt bij een dergelijke situatie en je wilt echt een wartel gebruiken de knelkoppeling plat gemaakt met een vijl
Opties die ik heb zijn: in een niet geisoleerde garage naast de garagedeur of op zolder. Wat zouden jullie adviseren?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De kortste lengte is vanuit zolder. Hoe krijg ik echter een vat van 100kg+ naar boven. Iemand tips?timovd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:13:
@RemySoeters ik denk dat het belangrijker is dat de leidingen vanaf de tank naar de douche kort zijn. Eventueel kun je het vat op een isolatieplaat zetten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In een onverwarmde ruimte kan het standby-verlies zomaar 2x zo hoog zijn.RemySoeters schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:56:
In hoeverre is het van belang dat een SWW vat in een verwarmde ruimte staat?
Bovendien, stel dat de stroom in de winter uitvalt (of je wp een storing heeft) hoe voorkom je dan dat je vat en de leidingen kapot vriezen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Opzich allemaal niet echt een issue als je de boel rond de tank isoleerd dan verwarmd het standverlies die ruimte en dan is Delta T meteen een stuk lager en dus ook je standverlies. binnen en geisoleerd zou ik mij niet te druk maken over kapot vriezen.Andrehj schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:41:
[...]
In een onverwarmde ruimte kan het standby-verlies zomaar 2x zo hoog zijn.
Bovendien, stel dat de stroom in de winter uitvalt (of je wp een storing heeft) hoe voorkom je dan dat je vat en de leidingen kapot vriezen?
Grootste voordeel van het vat binnen de woonschil is doorgaans dat het standverlies geen echt verlies is in de winter..(verwarmd het huis) . Nadeel is dat standverlies in de zomer voor opwarming zorgt. voor beide oplossingen valt iets te zeggen. lengte van de leiding naar de douche zou voor mij belangrijker zijn in de keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 26-07-2021 20:01 ]
Ik denk dat ik ook al best wat verlies heb door het leidingwerk ansich. De WP zal achter de garage komen te staan. De meest korte weg naar de binnenschil is ongeveer 9 meter(grotendeels door de garage), waarna ik binnen nog 6 meter omhoog moet. Wederom niet erg ideale situatie. De maximale lengte buislengte is 25 meter, toch?twain4me schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:58:
[...]
Opzich allemaal niet echt een issue als je de boel rond de tank isoleerd dan verwarmd het standverlies die ruimte en dan is Delta T meteen een stuk lager en dus ook je standverlies. binnen en geisoleerd zou ik mij niet te druk maken over kapot vriezen.
Grootste voordeel van het vat binnen de woonschil is doorgaans dat het standverlies geen echt verlies is in de winter..(verwarmd het huis) . Nadeel is dat standverlies in de zomer voor opwarming zorgt. voor beide oplossingen valt iets te zeggen. lengte van de leiding naar de douche zou voor mij belangrijker zijn in de keuze.
Vind dit wel een hele goede tip. Ga morgen meteen ff rondbellen.timovd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:40:
@RemySoeters ik heb daarvoor een verhuisbedrijf gebeld. Die kwamen met 4 man sterk en hebben de binnenunit van de Panasonic all-in-one omhoog getild met spanbanden en doeken.
Ik hoop het niet, ik zit straks ruim boven de 30 meterRemySoeters schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:12:
[...]
De maximale lengte buislengte is 25 meter, toch?
Je bedoeld toch gewoon de buislengte van een monoblock naar de verdelers/sww vat?RemySoeters schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:12:
[...]
Ik denk dat ik ook al best wat verlies heb door het leidingwerk ansich. De WP zal achter de garage komen te staan. De meest korte weg naar de binnenschil is ongeveer 9 meter(grotendeels door de garage), waarna ik binnen nog 6 meter omhoog moet. Wederom niet erg ideale situatie.
Die mogen wel langer zijn hoor.. ik zou wel 32mm aanhouden zelf heb dus nog wel een stuk veder dan 25m (enkele reis) maar ik pomp in een buffervat dus ik heb niet de weerstand van VVW etc.
In de garage gewoon de leidingen goed isoleren ik heb dubbele buis isolatie en dan niet te goed naar de kosten/baten kijken (financieel verdien je het waarschijnlijk niet terug om extra dik te isoleren)
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-07-2021 20:53 ]
Ja, buislengte naar sww. Verdelers zijn niet aanwezig. Heb overgedimensioneerde radiatoren.twain4me schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:50:
[...]
Ik hoop het niet, ik zit straks ruim boven de 30 meter
[...]
Je bedoeld toch gewoon de buislengte van een monoblock naar de verdelers/sww vat?
Die mogen wel langer zijn hoor.. ik zou wel 32mm aanhouden zelf heb dus nog wel een stuk veder dan 25m (enkele reis) maar ik pomp in een buffervat dus ik heb niet de weerstand van VVW etc.
In de garage gewoon de leidingen goed isoleren ik heb dubbele buis isolatie en dan niet te goed naar de kosten/baten kijken (financieel verdien je het waarschijnlijk niet terug om extra dik te isoleren)
Twijfel enkel nog over de buisdiameter en aftakking. Huidige leidingwerk bestaat vanuit de cv via een t splitsing met 22mm naar zowel voorzijde als achterzijde van de woning. Vervolgens splitst deze af naar 15mm. Lijkt me dat 32mm van de wp naar de sww of naar de buffer(50L) voldoende is.
Zolder lijkt me ideaal. Korte warmwaterleiding is belangrijk voor comfort en voorkoming van verlies van water en warmte. Ik til alle zware dingen die de trap op moeten met zo'n goedkoop Chinees liertje aan een balk boven het trapgat. Ideale apparaten. Ik heb mijn sww-tank ermee de kelder in gehesen en de warmtepomp van wagen op de voet getild. Met z'n tweeën te bedienen: eentje stuurt de last en de ander bedient de lier.RemySoeters schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:38:
[...]
De kortste lengte is vanuit zolder. Hoe krijg ik echter een vat van 100kg+ naar boven. Iemand tips?
https://www.kippersrijsse...trische-takel-mw-100200kg
Vrijstaand huis uit 1915, volledig gerenoveerd. 150m2. Beneden isolatie met schuimbeton en vloerverwarming. Boven wel radiatoren (dak is goed geisoleerd). Evt kan ik die nog voorzien van boosters voor lagere temp verwarming. Al gebruiken we boven niet heel vaak de verwarming tenzij het echt heel koud buiten is.
Zijn er mensen die de Panasonic monobloc in een hybride opstelling hebben draaien en hoe bevalt dat? Onze CV ketel staat beneden en we hebben geen ruimte voor een groot boilervat oid dus vandaar dat ik kijk naar een hybride opstelling.
@CurlyMo heeft dit even gehad. Persoonlijk zou ik toch gewoon nu de knoop doorhakken en gewoon direct volledig op een wp draaien. (in 150m2 moet wel een plekje te vinden zijn, je hebt bv ook liggende vaten) koud watervrees is nergens voor nodig als je maar je huiswerk hebt gedaan.MitchellHearth schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:35:
Interessant topic dit. Ik heb een vraag. Ik ben namelijk aan het kijken of we naast onze CV ketel een warmtepomp kunnen laten installeren. Mijn installateur raadde een model van Fujitsu Aurea Hybrid aan. Maar is het niet veel beter om te kiezen voor een Panasonic monobloc? Die kan toch ook hybride draaien?
Vrijstaand huis uit 1915, volledig gerenoveerd. 150m2. Beneden isolatie met schuimbeton en vloerverwarming. Boven wel radiatoren (dak is goed geisoleerd). Evt kan ik die nog voorzien van boosters voor lagere temp verwarming. Al gebruiken we boven niet heel vaak de verwarming tenzij het echt heel koud buiten is.
Zijn er mensen die de Panasonic monobloc in een hybride opstelling hebben draaien en hoe bevalt dat? Onze CV ketel staat beneden en we hebben geen ruimte voor een groot boilervat oid dus vandaar dat ik kijk naar een hybride opstelling.
Je kan je behoefte beredeneren bv aan de hand van je gas verbruik (zie ts) of een warmte verlies berekening
Als je weet wat de HoH afsand van de leidingen in de vloer is kan je bepalen hoeveel afgifte je hebt bij een wp vriendelijke temp.
voordelen:
nu is gas verwijderen gratis
geen vast recht meer voor gas
geen dubbele afschrijving ( wp + CV)
Hoe bedoel je dat, je CV ketel hing niks meer te doen omdat je WP alles deed?CurlyMo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:00:
Hier heeft dat maar een maandje ofzo gedraaid. Daarna hing hij niks te doen.
Vervelende is gewoon dat we weinig ruimte daar in die kast hebben en ik het momenteel niet ergens anders wil plaatsen. Zie hier een foto:
:strip_exif()/f/image/tIhLj9DMF1KH6cehGCkmqxWq.jpg?f=fotoalbum_large)
Een breedte van 48cm wordt wel heel krap met een boilervat..Tenzij ik die kast wat aanpas, het achterste gedeelte (naast de deuropening) is in totaal 80cm breed, van deurkozijn naar de muur toe zeg maar.
[ Voor 49% gewijzigd door MitchellHearth op 27-07-2021 13:22 ]
Ik had de CV ketel nog kort in gebruik voor SWW. Enige probleem was dat de CV ketel ook een bypass vormde voor de CV standleidingen. Met een keerklep was dit verholpen. De CV heeft toen nog een hele tijd loos aan de muur gehangen.MitchellHearth schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:10:
Hoe bedoel je dat, je CV ketel hing niks meer te doen omdat je WP alles deed?
Zo'n vat hoeft niet op exact dezelfde plek te zitten als de CV ketel. Als er maar ergens waterleidingen zijn waar je op in kan haken.Vervelende is gewoon dat we weinig ruimte daar in die kast hebben en ik het momenteel niet ergens anders wil plaatsen. Zie hier een foto:
Je bespaart gewoon sowieso € 200,- p/j enkel voor je vastrecht gas. Dat heeft mij wel gemotiveerd.
ik zou je keuze niet laten afhangen aan het wel of niet moeten aanpassen van een kastMitchellHearth schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:10:
Hmm volledig van het gas op zou een optie kunnen zijn, dan moet ik m'n vrijwel nieuwe CV ketel maar weer verkopen![]()
[...]
Vervelende is gewoon dat we weinig ruimte daar in die kast hebben en ik het momenteel niet ergens anders wil plaatsen. Zie hier een foto:
[Afbeelding]
Een breedte van 48cm wordt wel heel krap met een boilervat..Tenzij ik die kast wat aanpas, het achterste gedeelte (naast de deuropening) is in totaal 80cm breed, van deurkozijn naar de muur toe zeg maar.
mijn DJG 300 liter vat is een kleine 70 cm in doorsnede , maar er zijn nog wel kleinere vaten eventueel heeft panasonic ook nog een all-in-one optie dat is een split systeem met een boilervat in een witgoed achtige behuizing

Is zo'n isolatieplaat stevig genoeg om een boilervat op te zetten?timovd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:13:
@RemySoeters ik denk dat het belangrijker is dat de leidingen vanaf de tank naar de douche kort zijn. Eventueel kun je het vat op een isolatieplaat zetten.
Een vol vat weegt al gauw zo'n 250-350 kilo en als je die op zo'n klein oppervlak neerzet, zakt dat vat dan niet langzaam de isolatieplaat in?
Nee, zo'n wasmachine mat gaat prima.ocaj schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Is zo'n isolatieplaat stevig genoeg om een boilervat op te zetten?
Een vol vat weegt al gauw zo'n 250-350 kilo en als je die op zo'n klein oppervlak neerzet, zakt dat vat dan niet langzaam de isolatieplaat in?
In die kast is ruimte genoeg voor een warmwaterboiler als je de deuren een tegel opschuift. Er zijn ook hoge boilers en een warmtepomp vindt het helemaal niet erg om met een COP van 2,5 je boiler tweemaal per dag op te warmen.MitchellHearth schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:10:
Hmm volledig van het gas op zou een optie kunnen zijn, dan moet ik m'n vrijwel nieuwe CV ketel maar weer verkopen![]()
[...]
[Afbeelding]
Let er bij het kiezen van een boiler wel op dat aansluitingen en luik voor schoonmaken en de elektrische verwarming handig zitten. Dat je er bij kunt en dat niet aan alle kanten pijpen uitsteken.
Hier nog wat aanwijzingen voor het kiezen van een boiler:
https://warmtepomp-weetje...de-juiste-tapwaterboiler/
Het (ongeveer) standaard bouw piepschuim EPS100 kan 1 kg / cm2 of 10.000 kg / m2 "hebben" kwestie dus van geen puntlasten maken of die verspreiden idd, klein beetje vervorming maakt veder ook niet uit. een nog sterkere isolatie plaat is natuurlijk ook een optie
[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 14:51 ]
Bij mijn tweekapper van 165m2 uit 1988 en goed nageisoleerd heb ik een Panasonic mono j5 op mijn bestaande CV systeem in de kruipruimte aangesloten met een t-koppeling en een terugslagklep voor de ketel geplaatst waarbij de ketel eventueel als back-up kan functioneren, dus niet als hybride systeem.MitchellHearth schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:35:
Interessant topic dit. Ik heb een vraag. Ik ben namelijk aan het kijken of we naast onze CV ketel een warmtepomp kunnen laten installeren. Mijn installateur raadde een model van Fujitsu Aurea Hybrid aan. Maar is het niet veel beter om te kiezen voor een Panasonic monobloc? Die kan toch ook hybride draaien?
Bij een hybride systeem moet je met een open verdeler gaan werken.
In februari tijdens de koude week bleek de wp op zijn sloffen de benedenverdieping met vvw hoh 10cm op 21 graden te houden en boven met radiatoren een beetje open was de temp rond de 16 graden en de badkamer met een oversized design radiator werd nog 19 graden bij een ta van rond de 30graden.
De CV ketel is dus eigenlijk niet meer nodig maar ik laat hem nog even hangen het komende stookseizoen, tegen beter weten in.
Wel je vastrecht gas opgezegd?Signor Doekie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:27:
[...]
De CV ketel is dus eigenlijk niet meer nodig maar ik laat hem nog even hangen het komende stookseizoen, tegen beter weten in.
Heb ik ook niet gedaan.. ik heb gewacht op die gratis regeling voor verwijderenSignor Doekie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:34:
[...]
Neuh, die 150 euries kom ik wel overheen.
ik miste inmiddels wel 8 meter gasbuis in huis, maar hij hing er de afgelopen winter nog voor de backup

Wel het nieuws in de gaten houden. die gratis verwijderen regeling is tijdelijk een nieuw cabinet kan er vrij snel de stekker uit trekken. kleine kans dat de "tweakers route" dan nog werkt want dat zal gepaard gaan met een berg nieuwe wetten rond energie transitie.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 16:51 ]
Ik hoop dat je clownface betekent dat je niet echt hebt gewacht om die reden...twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:49:
[...]
Heb ik ook niet gedaan.. ik heb gewacht op die gratis regeling voor verwijderen
Hier is overigens dat vastrecht wel een stukje hoger.
Ik weet eigenlijk wel zeker van wel. Als je de basis van de tweakers route goed kent, dan kan dat ook bijna niet anders. Zo belachelijk is het. Maar dat is iets voor het andere topic.twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:49:
[...]
kleine kans dat de "tweakers route" dan nog werkt want dat zal gepaard gaan met een berg nieuwe wetten rond energie transitie.
[ Voor 38% gewijzigd door CurlyMo op 27-07-2021 17:23 ]
Dat heb ik dus wel gedaanCurlyMo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:22:
[...]
Ik hoop dat je clownface betekent dat je niet echt hebt gewacht om die reden...
1 ik wilde de meter+leiding echt weg hebben.
laten we niet vergeten dat kosteloos gasverlaten niet betekend dat de meter daadwerkelijk weg moet.
Mijn verlaten via de "tweakers route" zou eigenlijk schijten zijn op al het harde werk van o.a. @Bram-Bos
en hoewel lui (zie hier onder) heb ik zo mijn principes en die kosten nu eenmaal geld en/of tijd.
2 ik had geen zin in brieven schrijven
van nature nu eenmaal lui.
Er is een Verschil tussen verwijderen en opzeggen. opzeggen is het deel wat gratis is volgens de tweakers route de verwijdering is wat je er "gratis" bij krijgt dit is door de zelf opgelegde regels van de netbeheerders. Ze hoeven die 2 alleen maar los te koppelen en verwijderen zou in basis al niet meer gratis hoeven te zijn.Ik weet eigenlijk wel zeker van wel. Als je de basis van de tweakers route goed kent, dan kan dat ook bijna niet anders. Zo belachelijk is het. Maar dat is iets voor het andere topic.
heeft mij trouwens nog geen 100 euro gekost aan vast recht ik zat al onder de 500m3 en niet te vergeten 1 cent voor stedin

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 27-07-2021 17:50 ]
Dat zou een geschenk zijn. Dan kun je eindelijk gewoon opzeggen zoals nu ook al kan, zonder dat gezeur over het verwijderen van leidingen en meters.twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:31:
[...]
...Ze hoeven die 2 alleen maar los te koppelen en verwijderen zou in basis al niet meer gratis hoeven te zijn....
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Sterk spul dat EPS!twain4me schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:45:
[...]
Het (ongeveer) standaard bouw piepschuim EPS100 kan 1 kg / cm2 of 10.000 kg / m2 "hebben" kwestie dus van geen puntlasten maken of die verspreiden idd, klein beetje vervorming maakt veder ook niet uit. een nog sterkere isolatie plaat is natuurlijk ook een optie
(in ieder geval een stuk sterker dan het voor mijn gevoel was....)
- als ik terugverdientijd moet bereken, kan ik dan uitgaan van een gemiddelde COP van 4 over het hele jaar? dat lijkt me wat hoog
- Als ik uitga van 0.45m2/graaddag gasverbruik kom ik via de koevlaas2 methode uit op (0,45/24)*9,7kW=0,181875
Dus om bij -10 naar 19 graden te komen heb ik 0,181875x29=5.2 kW nodig voor full electric
echtermaar, volgens klimate.nl heb je minstens een 12kW opstelling nodig voor 200m2?
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Als dingen elkaar tegenspreken kijk ik graag naar het bouwjaar. of het bouwjaar waar je de verbouwde woning ongveer aan gelijk kan stellen. dus als je dat en het type woning (rijtje vrijstand etc) en de manier van ventileren (wel of geen wtw) kan delen is het vrij simpel te kijken wat je wel of niet verkeerd heb gedaan.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
Ik zit op een regenachtige vrijdagmiddag de kostenplaatjes van diverse opties te bekijken (voor de WAF) en ik heb nog wat vragen die wellicht hier beantwoord kunnen worden:
- als ik terugverdientijd moet bereken, kan ik dan uitgaan van een gemiddelde COP van 4 over het hele jaar? dat lijkt me wat hoog
- Als ik uitga van 0.45m2/graaddag gasverbruik kom ik via de koevlaas2 methode uit op (0,45/24)*9,7kW=0,181875
Dus om bij -10 naar 19 graden te komen heb ik 0,181875x29=5.2 kW nodig voor full electric
echtermaar, volgens klimate.nl heb je minstens een 12kW opstelling nodig voor 200m2?
gezien je link dus oudbouw, nou dan draaien we het even om
5,2KW
5,2*1680 = 8736 8736/200 = ~40 W/m2 dat al snel wil zeggen een bouwkundig nivo van ~2018 wat zoveel inhoud als wanden RC 4,5 dak 6, goed glas en een wtw
12KW
12* 1680 = 20160/200 = ~ 100W/m2 wat wil zeggen een huis met de bouwkundige eigenschappen van een jaren 70 woning.
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 30-07-2021 16:29 ]
Ga uit van de bouwbesluit waarden voor ruimtetemperaturen, en reken daar je systeemvermogen op uit. 19 graden is te koud voor een woonkamer. Denk ook aan badkamer, slaapkamers, bijkeuken etc.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
Ik zit op een regenachtige vrijdagmiddag de kostenplaatjes van diverse opties te bekijken (voor de WAF) en ik heb nog wat vragen die wellicht hier beantwoord kunnen worden:
4 is best realistisch hoor. Hangt wel sterk van je afgifte en isolatie af. Ga je bij je berekening ook rekening houden met de aanschaf en installatieprijs van een nieuwe cv ketel, de besparing van je vastrecht gas, de almaar stijgende gasprijs en wat je qua elektra met je PV kan bedienen?rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
• als ik terugverdientijd moet bereken, kan ik dan uitgaan van een gemiddelde COP van 4 over het hele jaar? dat lijkt me wat hoog
Voor de berekeningen moet je bij @Heronimo en @Ep Woody zijn.
@twain4me& @B-lex , bedankt, logische gedachte inderdaad. We wonen helaas een oude omgebouwde bollenschuur uit 1885 dus ik kan niet terugvallen op een bouwbesluit. Alle muren zijn enkelsteens geplaatst en isolatie is later pas gedaan.
Als ik voor de middenweg ga en een 3fase 9kW monobloc meeneem in de berekening (met aanvullende kosten van deze post, kom ik op dit terugverdien plaatje
/f/image/ExTzNGEC6KckHvSR7WQqwikt.png?f=fotoalbum_large)
Ligt dit ook een beetje in de lijn van jullie verwachtingen?
@CurlyMo inderdaad we hebben een mooie PV opstelling (die nagenoeg precies op de 9000kWh/jaar zit) die ik zou kunnen meerekenen. Maar na het afschaffen van de salderingsregeling wordt dat voordeel ook minder, ik mag verbruik en opwek dan niet meer tegen elkaar wegstrepen.
dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur
Ik doelde meer op wat het bouwbesluit voorschrijft qua ruimte temperaturen. Dat kun je prima aanhouden natuurlijk.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:32:
Bedankt voor de snelle reacties!
@twain4me& @B-lex , bedankt, logische gedachte inderdaad. We wonen helaas een oude omgebouwde bollenschuur uit 1885 dus ik kan niet terugvallen op een bouwbesluit. Alle muren zijn enkelsteens geplaatst en isolatie is later pas gedaan.
Bij een CV ketel wordt doorgaans niet met een TVT gerekend. Het is dus wel zo eerlijk om dat mee te wegen in je berekening van een WP.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:32:
@CurlyMo inderdaad we hebben een mooie PV opstelling (die nagenoeg precies op de 9000kWh/jaar zit) die ik zou kunnen meerekenen. Maar na het afschaffen van de salderingsregeling wordt dat voordeel ook minder, ik mag verbruik en opwek dan niet meer tegen elkaar wegstrepen.
Dan moet van je € 6855 dus nog € 1550 af.
@CurlyMo je hebt volstrekt gelijk. Als ik die kosten wegstreep komt de tvt voor full electric uit op 8.66 jaar. Wel zijn bij de CV kosten ook de montage kosten opgenomen, daar waar ik die niet weet voor full electric.
Vooral de plaatsing van de buiten unit en de leiding (met isolatie) naar de binnen unit vindt ik spannend om zelf te doen. De rest zou ik zelf kunnen en die kosten heb ik dan niet.
gaat meer om een gevoel hebben bij zaken.. de 12kw is waarschijnlijk dus wat aan de grote kant en de 5Kw aan de kleine.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:32:
Bedankt voor de snelle reacties!
@twain4me& @B-lex , bedankt, logische gedachte inderdaad. We wonen helaas een oude omgebouwde bollenschuur uit 1885 dus ik kan niet terugvallen op een bouwbesluit.
in beide berekeningen lijkt iets mis te zijn (ik ken je bronnen niet dus ik durf niet te zeggen wat)
opzich ligt dat ookwel een beetje in de lijn der verwachtingen een 5kw is heel erg leuk voor een tussenwoning (maakt bijna niet uit welk bouwjaar zolang er maar iets aan isolatie aanwezig is) zodra het vrijstaand en oud is wordt het als snel een stuk meer zeker met jouw formaat woning
ik heb zelf een 9KW staan. in een ongeveer even grote woning (zo goed als vrijstaand) maar (straks) wel met nog wat isolatie.(denk ik ik heb niet alles kunnen achterhalen in je link) ik heb hem gemaatvoerd middels een warmteverlies berekening. en heb een wtw (scheeld zomaar 1- 1,5 KW)
9 zou een mooie grens zijn omdat die er ook in 1fase is dan kan je een relatief ver terug modulerende wp neerzetten met 3fase is dat wat lastiger en vanaf 9kw is het doorgaans 3fase
onder de 9KW zou ik niet gaan, je hebt een houtstook backup als ik het goed begrijp. wellicht is de haard bij het cv systeem betrekken wel een hele mooie optie.
mijn schatting is dat 9Kw zeker niet veel te groot is , en iets te klein lijkt mij niet echt een probleem ivm je hout kachel.
Ik zie geen onderhoud en afschrijvingskosten?rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:32:
Onderhoud: Cv: 75/jaar
WP ??/jaar
Afschrijving
CV ketel, 15 jaar = 100 per jaar.
Warmtepomp, 15 jaar = ~400 per jaar.
9KW (of iets daar in de buurt) is niet persee direct makkelijk een huis in krijgen bij wp vriendelijke temp. . Daar heb je best wel wat afgifte voor nodig, als je dat niet hebt, wilt of kunt plaatsen heeft het ook geen zin om een grote wp neer te zetten.
Dat hangt enorm af van je afgiftesysteem. Als je een (zeer) goede isolatie hebt, WTW en alleen vloerverwarming, zodat je met een watertemperatuur van 24 a 25 graden uit kunt, dan kun je wel 5 halen. Maar moet je het met alleen radiatoren doen, dan kan het zomaar zijn dat je naar de 3 gaat...rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
als ik terugverdientijd moet bereken, kan ik dan uitgaan van een gemiddelde COP van 4 over het hele jaar? dat lijkt me wat hoog
Hoe kom je aan die 0.45? Meest betrouwbaar vind ik het gasverbruik op de koudste bewolkte dag van de winter. Dat getal combineren met de gemiddelde etmaaltemperatuur, en corrigeren naar een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10. Gasverbruik doe je maal 9. Dan heb je een waarde in kWh. Dat deel je door 23 (dat andere uur is je WP SWW aan het maken) en je hebt je WP-vermogen.• Als ik uitga van 0.45m2/graaddag gasverbruik kom ik via de koevlaas2 methode uit op (0,45/24)*9,7kW=0,181875
Als je alles zelf doet en zelf installeert lukt dit misschien. Als je een offerte bij installateurs gaat vragen ga je het met deze investeringsbedragen niet redden, maar moet je denk ik een factor 1.5 omhoog.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:32:
[Afbeelding]
Belangrijkste succesvoorwaarde bij een WP-installatie is en blijft je afgiftesysteem, zoals al eerder genoemd. Als dat niet met WP-vriendelijke watertemperaturen het vermogen af kan geven wordt het niets.
@Wolly inderdaad ik had afschrijving niet meegenomen, dit tabelletje is uitgebreider.
/f/image/NHhobFiWyBgLA5GSuUGTZ6jL.png?f=fotoalbum_large)
Het is grappig om te zien dat hybride en full electric zo dicht bij elkaar liggen, waarbij full electric natuurlijk op langere termijn echt terugverdient. Ik snap nu wel waarom 'hybride' hier vaak wordt afgeschoten.
m.w.b. onderhoud zie ik dat Feenstra zo'n 6 eur p/m rekent voor tweejaarlijks onderhoud, dus die kosten zijn ongeveer gelijk. Van een CV ketel drogen de pakkingen uit en die moeten elke keer vervangen worden, die kosten zullen warmtepompen niet hebben. Verder natuurlijk geen idee..
@twain4me ik vermoed ook eerder 9 kW dan 6, heb zelfs nog gedacht aan 12 ivm de vermelding bij klimate.nl maar dat krijg ik waarschijnlijk nog moeilijker mijn huis in.
Boven zitten alle leidingen achter schotten ivm het zadeldak.
Dat betekent eigenlijk dat boven rondom 22mm leidingen lopen waar ik makkelijk extra radiatoren in kan prikken. De huidige radiatoren zijn vrij 'traditioneel': t22 achter een betimmering. Gelukkig kon ik dankzij de betimmering negen ventilatoren kwijt per radiator in 140mm formaat
Beneden leunt eigenlijk op de warmtewisselaar naar de vloerverwarming. Er hangen wel wat radiatoren, maar slechts aan 1 kant van het huis en helaas ook niets in de buurt van de open haart. Die staat midden in de woning.
(vrij slecht rendement met een open haard overigens, maar dat veranderen is een enorme kostenpost en de toekomst van stoken staat op losse schroeven)
@Andrehj 0.45 is zeer waarschijnlijk te optimistisch, dat is het gemiddelde in de koudste maanden en dan hadden we vaak de haard wel aan gedurende de hele dag. De waarden worden sinds kort dagelijks gelogd naar mindergas.com dus dan kan ik het beter bekijken.
Ik heb het gevoel dat ik beter nog 1 winter af kan wachten: cv zo ver mogelijk terugschroeven, warmtewisselaar naar de vloerverdeler vervangen voor een grote unit en dan alles meten. De kosten voor SWW boilers vallen me overigens tegen, wellicht zou ik die alvast kunnen vervangen voor een kleine e-boiler zodat de warmtepomp installatie volgend jaar simpeler is?
Berekening van terugverdientijd is: (aanschafprijs full electric - aanschaf CV) / (vaste lasten CV - vaste lasten full electric)
Het valt me op dat je je installatie afschrijft in 15 jaar. Dat lijkt me vrij optimistisch. Realistisch lijkt me 10 jaar. Alles daarna is mooi meegenomen, maar tegen die tijd zal onderhoud ook gaan meespelen. Ik durf die 15 jaar in ieder geval niet aan en schrijf het spul sneller af.rbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:02:
Bedankt allen!
@Wolly inderdaad ik had afschrijving niet meegenomen, dit tabelletje is uitgebreider.
[Afbeelding]
Het is grappig om te zien dat hybride en full electric zo dicht bij elkaar liggen, waarbij full electric natuurlijk op langere termijn echt terugverdient. Ik snap nu wel waarom 'hybride' hier vaak wordt afgeschoten.
Dan valt een WP toch wel mee qua kostenrbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:52:
@CurlyMo dat zit in de berekening van de terugverdientijd, maar zat zie je helaas niet in de tabel
Berekening van terugverdientijd is: (aanschafprijs full electric - aanschaf CV) / (vaste lasten CV - vaste lasten full electric)
Ga er ook maar vanuit dat gas steeds onaantrekkelijker zal worden gemaakt met belastingen e.d.
vergeet je niet de subsidie? 1800 voor de elga en 2200 voor de 9kW 3-fase panasonic monoblockrbrt schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:02:
Bedankt allen!
[Afbeelding]
m.w.b. onderhoud zie ik dat Feenstra zo'n 6 eur p/m rekent voor tweejaarlijks onderhoud, dus die kosten zijn ongeveer gelijk. Van een CV ketel drogen de pakkingen uit en die moeten elke keer vervangen worden, die kosten zullen warmtepompen niet hebben. Verder natuurlijk geen idee..
@twain4me ik vermoed ook eerder 9 kW dan 6, heb zelfs nog gedacht aan 12 ivm de vermelding bij klimate.nl maar dat krijg ik waarschijnlijk nog moeilijker mijn huis in.
Boven zitten alle leidingen achter schotten ivm het zadeldak.
Dat betekent eigenlijk dat boven rondom 22mm leidingen lopen waar ik makkelijk extra radiatoren in kan prikken. De huidige radiatoren zijn vrij 'traditioneel': t22 achter een betimmering. Gelukkig kon ik dankzij de betimmering negen ventilatoren kwijt per radiator in 140mm formaat![]()
Beneden leunt eigenlijk op de warmtewisselaar naar de vloerverwarming. Er hangen wel wat radiatoren, maar slechts aan 1 kant van het huis en helaas ook niets in de buurt van de open haart. Die staat midden in de woning.
(vrij slecht rendement met een open haard overigens, maar dat veranderen is een enorme kostenpost en de toekomst van stoken staat op losse schroeven)
@Andrehj 0.45 is zeer waarschijnlijk te optimistisch, dat is het gemiddelde in de koudste maanden en dan hadden we vaak de haard wel aan gedurende de hele dag. De waarden worden sinds kort dagelijks gelogd naar mindergas.com dus dan kan ik het beter bekijken.
Ik heb het gevoel dat ik beter nog 1 winter af kan wachten: cv zo ver mogelijk terugschroeven, warmtewisselaar naar de vloerverdeler vervangen voor een grote unit en dan alles meten. De kosten voor SWW boilers vallen me overigens tegen, wellicht zou ik die alvast kunnen vervangen voor een kleine e-boiler zodat de warmtepomp installatie volgend jaar simpeler is?
Dit topic is gesloten.