Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 134 Laatste
Acties:
  • 767.415 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

FransvWoerkom schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:05:
[...]

Van meterkast naar wp moeten twee kabels 3-fase. Bedoel je met buffervat je sww tank? Of heb je verschillende zones met verschillende aanvoertemperaturen? Dan moeten er ook buizen naar de verdelers.
Kijk, maar goed dat ik het nog even dubbel check. Thanks!

Ik heb inderdaad naregeling per zone. Vanaf iedere kamerthermostaat loopt een buis naar de bijbehorende verdeler. Vanaf elke verdeler loopt ook een buis naar het buffervat.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 23:39
Nhz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:07:
[...]

Kijk, maar goed dat ik het nog even dubbel check. Thanks!

Ik heb inderdaad naregeling per zone. Vanaf iedere kamerthermostaat loopt een buis naar de bijbehorende verdeler. Vanaf elke verdeler loopt ook een buis naar het buffervat.
Dan zou ik van het buffervat een extra buis naar de warmtepomp leggen. Naar de verdelers gaan kabels voor mengklep, pomp en aanvoersensor. Die kamerthermostaten worden op de warmtepomp-uitbreidingsprint aangesloten. Of staat die zoneregeling los van de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Nhz

Deventer

FransvWoerkom schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Dan zou ik van het buffervat een extra buis naar de warmtepomp leggen. Naar de verdelers gaan kabels voor mengklep, pomp en aanvoersensor. Die kamerthermostaten worden op de warmtepomp-uitbreidingsprint aangesloten. Of staat die zoneregeling los van de warmtepomp?
Zoneregeling staat er inderdaad los van. Ik heb nu 1 loze leiding van buffervat naar WP. Een extra buisje is zo gelegd, kan geen kwaad.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 10:26
Even over de leidingdiameter en buffervaten per zone. Hoe groter de leidingdiameter des te gunstiger het is voor buffer werking. De afstand tussen de leidingen zegt iets over maximale warmteoverdracht (efficientie en tijd om de vloer op te warmen), over het algemeen redelijk constant doordat iedereen dezelfde regels qua afstand en diameter aanhoud.
De 20 l/min minimale flow die een warmtepomp nodig heeft om zijn warmte af te geven is eigenlijk een vast gegeven, je gaat daar weinig aan veranderen. Zet deze weg ten opzichte van de leidingdiameter in de warmtepomp. Als de leidingdiameter kleiner is dan je vloerverwarming dan zal de snelheid in je verwarmingsbuizen afnemen en als deze groter is zal de snelheid toenemen.
Uiteindelijk zegt dit niks over warmteoverdracht! Daar is het totaal aantal m3 (m2 en leidinginhoud) leidend in. Hoe meer vloerverwarming des te beter! Het enige wat dan op een gegeven moment een rol gaat spelen is de gemiddelde temperatuur in een lus en daar komt dan weer een verdeler om de hoek kijken.
Oftewel, zorg ervoor dat je genoeg m3 inhoud hebt in je systeem, het liefst in je vloer! Zodat je warmtepomp goed zijn energie kwijt kan. En dat het liefst zo stabiel mogelijk (vandaar de vloer, want dan verlies je niks in een vat), zodat een warmtepomp continu draait en hooguit wat moduleert. Daar komt de waarschuwing voor pendelen vandaan.
Hoe meer m3 inhoud je systeem heeft, hoe makkelijker het is om energie kwijt te kunnen. Het voordeel van vloerverwarming is dat dit makkelijker zijn energie kwijt kan (m2 zijn gigantisch ten opzichte van een radiator) waardoor je een lagere temperatuur kan gebruiken om een stabiele temperatuur te hebben. Simpele rekensom Q (energie)=m (massa) * c (soortelijke warmte) * T (temperatuur). Waarbij de m van massa gigantisch is bij vloerverwarming ten opzichte van een radiator.

[ Voor 4% gewijzigd door beestemans op 22-06-2021 11:48 ]

Inventum Modul AIR ALL-E, METRO Microbooster V 190, Misubishi PUHZ-W50VHAR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:23
Even een vraag over vloerverwarming bij een badkamer verbouwing. In de badkamer wil ik een radiator voor handdoeken en vloerverwarming. Gaat om 5,5m2 waarvan misschien 2,5m2 vloerverwarming. Kan die vloerverwarming gewoon aan de retour van de radiator of is er toch iets van een kleine verdeler nodig?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:13
CurlyMo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:02:
Even een vraag over vloerverwarming bij een badkamer verbouwing. In de badkamer wil ik een radiator voor handdoeken en vloerverwarming. Gaat om 5,5m2 waarvan misschien 2,5m2 vloerverwarming. Kan die vloerverwarming gewoon aan de retour van de radiator of is er toch iets van een kleine verdeler nodig?
Serie werkt prima, heb ik ook. Radiator als eerste

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 10:01

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

En als je ook een bad plaatst zou ik onder het bad waar mogelijk ook vloerverwarminig aanleggen.
Dan koelt s'winters je badwater minder af, dat is hier het geval. { of het bad goed issoleren }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
wat je misschien zoekt is een RTL ventiel.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 29-06-2021 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:04

timovd

Voorsprong door techniek

Dat was in eerste instantie het plan toen wij onze badkamer gingen verbouwen. Omdat de aanvoertemperatuur toch zo laag was, heb ik er een simpele kogelkraan voor gezet en op de retour ook één die je met een schroevendraaier kunt bedienen. Als het een lus is, gaat dat prima. In de winter staat de vv altijd open en de (overgedimensioneerde) radiator alleen als we er zijn (of vlak er voor).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
Possible schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:50:
Het is best koud buiten.. wie heeft zn pana draaien ? :+
Staat stil hier. Druk aan het zoeken naar de 50 dagen heishamon bug. (althans wachten totdat die van mij op 50 dagen draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:48
thehog schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:53:
[...]

Staat stil hier. Druk aan het zoeken naar de 50 dagen heishamon bug. (althans wachten totdat die van mij op 50 dagen draait)
Dat bordje van jou, kan ik in principe gewoon in de pana zelf stoppen toch? Ik hoef geen extra kabels nog te trekken vanuit de meterkast? (wifi punt zit 3 meter van de pana verwijderd namelijk voor internet)

En kan ik de (WAF) thermostaat van de pana zelf in de woonkamer ook nog blijven gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 29-06-2021 21:01 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Possible schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:00:
[...]

Dat bordje van jou, kan ik in principe gewoon in de pana zelf stoppen toch? Ik hoef geen extra kabels nog te trekken vanuit de meterkast? (wifi punt zit 3 meter van de pana verwijderd namelijk voor internet)

En kan ik de (WAF) thermostaat van de pana zelf in de woonkamer ook nog blijven gebruiken?
Ja die kan prima in de pama zelf (mits inderdaad goede wifi). Alleen als je bijv. ook een kWh meter wil meten in je meterkast zou je vanaf daar een kabel kunnen trekken. Of je stopt de kWh meter ook in de pana ergens.

De thermostaat staat los van het hele verhaal. Die kan prima in de woonkamer blijven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
thehog schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:02:
[...]

Ja die kan prima in de pama zelf (mits inderdaad goede wifi). Alleen als je bijv. ook een kWh meter wil meten in je meterkast zou je vanaf daar een kabel kunnen trekken. Of je stopt de kWh meter ook in de pana ergens.

De thermostaat staat los van het hele verhaal. Die kan prima in de woonkamer blijven dus.
Ik heb al een Finder gekocht welke in de meterkast geplaatst gaat worden. Dus dat hoeft dan idd eerst niet.

En die custom case, is die waterdicht om buiten de pana te plaatsen ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Possible schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:06:
[...]

Ik heb al een Finder gekocht welke in de meterkast geplaatst gaat worden. Dus dat hoeft dan idd eerst niet.

En die custom case, is die waterdicht om buiten de pana te plaatsen ?
Nope dat niet. Puur zodat hij een beetje afgewerkt is en niet perse in aanraking komt met de blik/ijzer van de casing van de panasonic.
Het bordje is 4.5cm bij 4.5cm. Een waterdicht kastje van 5 bij 5 zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
thehog schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:08:
[...]

Nope dat niet. Puur zodat hij een beetje afgewerkt is en niet perse in aanraking komt met de blik/ijzer van de casing van de panasonic.
Het bordje is 4.5cm bij 4.5cm. Een waterdicht kastje van 5 bij 5 zou genoeg moeten zijn.
Oke thanks dat is in principe dan voldoende. Zoals ik het zo hoef ik dus alleen maar:

Software flashen en wifi instellen
Kabel op bordje aansluiten en verbindin met de pana.

En dan zou hij (mits ik mqtt server juist heb ingesteld) dus alle data moeten zien? (exclusief Kwh meting en temp sensoren DSB1820)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Possible schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Oke thanks dat is in principe dan voldoende. Zoals ik het zo hoef ik dus alleen maar:

Software flashen en wifi instellen
Kabel op bordje aansluiten en verbindin met de pana.

En dan zou hij (mits ik mqtt server juist heb ingesteld) dus alle data moeten zien? (exclusief Kwh meting en temp sensoren DSB1820)
Software staat er al op als je hem krijgt. Voor de rest klopt het ja. Je ziet zelfs de data al op de webinterface van heishamon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer opgeruimd

Moraal van het verdwenen verhaal:
- Maak duidelijke afspraken met je installateur
- Vraag door bij klanten totdat je precies weet wat de situatie is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
teacher schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:15:
[mbr]en weer opgeruimd [/mbr]

Moraal van het verdwenen verhaal:
- Maak duidelijke afspraken met je installateur
- Vraag door bij klanten totdat je precies weet wat de situatie is.
Ik dacht dat je puppy eyes zou laten staan ;(
ik werd er te emotioneel van...

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 29-06-2021 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Peace of Cookie @thehog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnuHoZP8e3zxFgQ-YIMnteWef40=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/I66pcZER8O6nCJLzU7MCnDeh.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@jens1211 Wat nog niet aan bod is gekomen tijdens de hele discussie. Ben je wel tevreden met de uitkomst los van het proces er naartoe? Kan je er wel een beetje van genieten? Of is het nog te vroeg voor die vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Aangezien ik in september zelf de WP wil gaan installeren, zou ik graag even bij iemand gaan kijken waar het systeem werkend te zien is. Mijn voorkeur heeft om in regio Eindhoven ergens op de koffie te komen.

Wie voelt zich geroepen om zijn systeem tentoon te stellen ?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zo, de CV ketel is nu eindelijk helemaal verwijderd en @Dylantje2 alle radiatoren hebben nu een voetventiel :)

Mocht iemand nog een CV ketel nodig hebben :+ of iemand kennen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:54:
alle radiatoren hebben nu een voetventiel :)

Mocht iemand nog een CV ketel nodig hebben :+ of iemand kennen
eindelijk, gefeliciflapstaart!

Ohw en dan heb ik ook nog een mooie ATag blauwe engel , zo goed als nieuw, slechts ~25 jaar oud, altijd binnengestaan en van een oud manneke geweest. (true story) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
RemySoeters schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:49:
Aangezien ik in september zelf de WP wil gaan installeren, zou ik graag even bij iemand gaan kijken waar het systeem werkend te zien is. Mijn voorkeur heeft om in regio Eindhoven ergens op de koffie te komen.

Wie voelt zich geroepen om zijn systeem tentoon te stellen ?:)
Is er iets specifieks wat je wil zien/horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:20:
[...]

eindelijk, gefeliciflapstaart!

Ohw en dan heb ik ook nog een mooie ATag blauwe engel , zo goed als nieuw, slechts ~25 jaar oud, altijd binnengestaan en van een oud manneke geweest. (true story) :+
Mijn is wel 2x zo jong, dus dan weet ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:28:
[...]

Mijn is wel 2x zo jong, dus dan weet ik het wel.
ja, ervaring is belangrijker ;)

ontopic (min of meer)
weet je al hoe je het met je vloerverwarming gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:49:
[...]

ja, ervaring is belangrijker ;)

ontopic (min of meer)
weet je al hoe je het met je vloerverwarming gaat doen?
Badkamer? Jullie zeggen hier dat aan de retour van de radiator prima werkt, dus zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Is er iets specifieks wat je wil zien/horen?
Hoe alles aangesloten is. merk dat ik de overstap best spannend vind, dus probeer zoveel mogelijk kennis op te doen :) Ook lijkt het me leuk om met andere enthousiastelingen erover te sparren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Volgend jaar wordt er een grotere verbouwing gedaan hier in huis waardoor ik misschien de mogelijkheid krijg leidingen van de begane grond naar zolder te leggen.

Twee vragen daarover:
- Welke diameter leiding heb ik nodig om de WP op een boilervat aan te sluiten?
- Welke leiding heb ik nodig om mee te koelen met fancoils en wat is daarvan de minimale diameter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Inmiddels ook de modbus kWh meter aan de praat mede dankzij @AUijtdehaag z’n node red script. <3

Dus laat het winter seizoen maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Possible schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:53:
Inmiddels ook de modbus kWh meter aan de praat mede dankzij @AUijtdehaag z’n node red script. <3

Dus laat het winter seizoen maar komen!
COP ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ingebouwd toch ? In de pana zelf ? Of is die niet betrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Possible schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Ingebouwd toch ? In de pana zelf ? Of is die niet betrouwbaar
De metingen van de stroom opname zijn niet betrouwbaar, die meten in stappen van 100 of 200 watt. Daarnaast is de meting van de warmteproductie ook niet betrouwbaar, de Panasonic werkt met hele graden en rond de uitkomst dan ook nog eens af. Als je vervolgens die data gebruikt om een COP te berekenen heb je geen betrouwbare begindata en daarmee ook geen betrouwbare uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
@CurlyMo qua leiding diameter voor een boilervat zou ik voor 25mm gaan. Zo groot mogelijk. Als je huidige leiding diameter kleiner is zou ik die aanhouden of helemaal vervangen.
Op je andere vraag heb ik geen antwoord, snap ook niet goed wat je bedoelt. Voor koeling heb je geen andere leiding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
beestemans schreef op zondag 4 juli 2021 @ 15:30:
@CurlyMo qua leiding diameter voor een boilervat zou ik voor 25mm gaan. Zo groot mogelijk. Als je huidige leiding diameter kleiner is zou ik die aanhouden of helemaal vervangen.
Op je andere vraag heb ik geen antwoord, snap ook niet goed wat je bedoelt. Voor koeling heb je geen andere leiding nodig.
Voor koelen heb je geïsoleerde leidingen nodig ter voorkoming van condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beestemans
Altijd geïsoleerde leidingen gebruiken als het om CV leidingen gaat. Zou daar sowieso niet op bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Voor koelen heb je geïsoleerde leidingen nodig ter voorkoming van condens.
Als je koelt onder het dauwpunt heb je overal condens. Ook op je verdeler en de slangen naar de vloer.
(auijtdehaag heeft alles in de armaflex HT staan behalve de rvs verdelers)
Je kan er dus beter boven blijven (17 a 18 graden koelwater)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2021 19:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Als je koelt onder het dauwpunt heb je overal condens. Ook op je verdeler en de slangen naar de vloer.
Als je vloerverwarming hebt en via de vloer wil koelen inderdaad, wat ik niet heb en dan dus ook niet zal doen.
(auijtdehaag heeft alles in de armaflex HT staan behalve de rvs verdelers)
Moet dat 22mm zijn of volstaat 15mm ook?
Je kan er dus beter boven blijven (17 a 18 graden koelwater)
Ik zal logischerwijs dan een driewegklep gebruiken die zorgt dat het écht koude water alleen via de geïsoleerde leidingen richting de fancoil gaat. Koelen zal dan enkel op zolder via fancoils plaatsvinden.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Als je vloerverwarming hebt en via de vloer wil koelen inderdaad, wat ik niet heb en dan dus ook niet zal doen.

[...]

Moet dat 22mm zijn of volstaat 15mm ook?

[...]

Ik zal logischerwijs dan een driewegklep gebruiken die zorgt dat het écht koude water alleen via de geïsoleerde leidingen richting de fancoil gaat. Koelen zal dan enkel op zolder via fancoils plaatsvinden.
Ook bij koelen geldt: P=70*Qv*dT. met P in watt, Qv in L/minuut en dT in K.

Het hangt van je fancoils af welke dT ze willen zien om de gewenste P te halen. Daaruit volgt weer Qv. Bij een gewone Qv van 15L/minuut geeft 13m cv-buis van 15mm buitendiameter al een drukval van 1 bar. Daar heeft de pomp al moeite mee, en dan moet het ook nog door de fancoils. Ik zou dus zeker voor 22mm gaan.

Had ik dat handige drukverlies appje niet van jou?

https://www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 06:44
Zo ... mijn panasonic draait nu net 2 weken. Een hoop geleerd al, maar ik loop tegen de volgende verdachte situatie aan. Ivm verkeerde SWW tank sensor (niet TSBU gebruiken, is verkeerd) staat de warmtepomp nog op handmatig en heb ik nog maar iets van 3 of 4 keer tapwater laten maken.

- Een vol vat met koudwater zet uit zodra deze verwarmt wordt zonder tapwater vraag (thermische expansie). Ik zat gisteren in bad en mijn badkraan begon ineens te druppen ? (warmtepomp staat nog op handmatig, maar ik had hem op vol SWW verwarmen gezet). Heel vreemd, want ik heb Grohe easyboxen met aan/uit drukknoppen en die druppen echt 0.0 na normaal gesproken.
Ik open het warmwater en het spoot er ineens veel harder uit dan normaal --> WTF ! Toen brak het zweet me toch wel effe uit, wat de ***** is er aan de hand, waarom loopt de tapwater druk op ? Zijn mijn kranen / leidingen / voorraad vat nu kapot gedrukt |:(

- Ik kijk bij de (gloednieuwe) inlaatcombinatie: 8 bar overstort. Oke dat is hoog maar is volgens mij standaard, en al mijn tapwater apparatuur is geschikt voor >8 bar. Hij zit goed aangesloten verder. Ik draai aan die "test" knop op de overstort. Niks ? Er komt geen druppel uit ! Wat ik ook doe hij wil niks overstorten !! . Direct warmtepomp uitgezet natuurlijk en terug naar de tekentafel.

Wat ik gisteren heb gedaan:
- Manometer (0-4 bar helaas, enige wat ik snel kon krijgen) toegevoegd @ tapwater vat. Zonder deze meting weet je eigenlijk helemaal niks.
- Aflaapklep gemonteerd onderop het vat, ik stond ***** 1 uur te kutten om dat vat leeg te maken :(
- 3 bar veiligheidsoverstort tijdelijk geplaatst direct op het vat + emmertje om te drainen op het vat, loost nu netjes bij 3 bar (normaal SWW druk: 2.5 bar bij mij op zolder) bij opwarmen SWW tank.

Wat ik ga doen:

0-10 bar manometer installeren en checken of die inlaatcombinatie overstort bij 8 bar gaat lozen. |:(
Inlaatcombinatie vervangen zo nodig, maar hij zit op een ongeloofelijke klote plek, dat hele vat moet je er nog net niet voor weghalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Lollercopter Heb je de inlaatcombinatie wel voorbij het aanslagpunt gedraaid? Dan zou hij namelijk gewoon moeten water moeten lozen als er een beetje druk op het vat staat.

Zie: YouTube: Install-tv: controleren ontlastklep

[ Voor 22% gewijzigd door Ep Woody op 05-07-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Ep Woody schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:31:
@Lollercopter Heb je de inlaatcombinatie wel voorbij het aanslagpunt gedraaid? Dan zou hij namelijk gewoon moeten water moeten lozen als er een beetje druk op het vat staat.

Zie: YouTube: Install-tv: controleren ontlastklep
Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg er geen druppel uit. Die 3 bar overstort als je die maar verkeerd aankijkt begint hij al te blaffen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Lollercopter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Ik heb van alles geprobeerd, maar krijg er geen druppel uit. Die 3 bar overstort als je die maar verkeerd aankijkt begint hij al te blaffen 😂
Een inlaatcombinatie heeft meestal ook een keerklep. Heb je hem wel op de juiste plek geïnstalleerd en/of verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
CurlyMo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:05:
[...]

Een inlaatcombinatie heeft meestal ook een keerklep. Heb je hem wel op de juiste plek geïnstalleerd en/of verkeerd om?
Heb ik gedubbel checked, hij zit goed aangesloten. Anders had ik het vat ook niet kunnen vullen met water door de keerklep. Hij zit op de goede plek en op het vat zonder andere spullen ertussen, zou goed moeten gaan. Raar verhaal toch ?
Het zou zomaar kunnen dat er helemaal niks aan de hand is, en dat hij gewoon bij 8 bar netjes overstort en ik spoken zie. Maar waarom die kraan dan ging druppen 8)7 ?

Maar zonder manometer tot 10 bar op dat vat ga ik de gok zeker niet wagen :'( als dat ding kapot is dan klapt er uiteindelijk gewoon iets.

[ Voor 27% gewijzigd door Lollercopter op 05-07-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Lollercopter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Heb ik gedubbel checked, hij zit goed aangesloten. Anders had ik het vat ook niet kunnen vullen met water door de keerklep. Hij zit op de goede plek en op het vat zonder andere spullen ertussen, zou goed moeten gaan. Raar verhaal toch ?
Het zou zomaar kunnen dat er helemaal niks aan de hand is, en dat hij gewoon bij 8 bar netjes overstort en ik spoken zie. Maar waarom die kraan dan ging druppen 8)7 ?

Maar zonder manometer tot 10 bar op dat vat ga ik de gok zeker niet wagen :'( als dat ding kapot is dan klapt er uiteindelijk gewoon iets.
Inderdaad, meten is weten. Als er geen water uit de overstort komt als je aan de testknop draait, heb je gemeten dat die overstort defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Lollercopter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Dat is inderdaad het eerste wat ik gechecked heb toen de boiler aan ging manometer waarde i.c.m. specificatie overstort ventiel. Die was strak op de 6 bar gelijk tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Oke ik weet genoeg, bedankt voor de hulp ! Mijn originele plan blijf ik bij, eerst een manometer van 10 bar op dat vat en dan gaan we verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01:52
Ik moet het toch helaas maar hier vragen, zo te zien kennis genoeg hiero! 70 pagina's al hier in het topic.
Mijn ouders hebben dus een nieuwbouwwoning met een Panasonic warmtepomp.. Het zou zogenaamd altijd "aangenaam" moeten zijn in de woning. Nou dat is het dus niet als het een paar dagen flink warm is!

Nu vond ik hier dus al meteen op de eerste pagina dat je koel modus kan activeren, dit stond ook niet aan. Ik heb dit dus aangezet. Op het display staat nu links ook het koel symbool maar de compressor/pomp gaat dus nooit aan. Doe ik hier misschien al iets verkeerd?

Toen bedacht ik me, ze hebben een honeywell vloerverwarming verdeler (de HCE20). Deze verdeler zet dus kleppen open op aanvraag (elke kamer beneden heeft een eigen honeywell round thermostaat) maar dit is dus allemaal zo aangesloten voor alleen verwarmen. Als je dus elke ruimte/kamer op 20 graden zet zal er niks gebeuren.. De kleppen blijven ook dicht staan want er is geen warmte aanvraag.

Vervolgens de thermostaat op 30C gezet in de woonkamer en dan gaat inderdaad de klep open zodat er water kan stromen onder de woonkamer. Ook gaat het vlammetje branden dus zou de warmtepomp "aan moeten gaan" Maar nee.. Hij doet gewoon helemaal niks als hij op koelen staat. Zet ik hem op verwarmen dan slaat hij meteen aan.

Ik heb mijn vader een HCS20 laten bestellen, dit is een insteek module voor de verdeler. Zodat hij dus ook kan koelen. Ook een honeywell round besteld waarbij je kan kiezen koelen of verwarmen. Maar dit gaat denk ik ook niet werken! Want ik kom er net achter dat de warmtepomp zit aangesloten op AAN/UIT relais van de verdeler. Hij zit dus helemaal niet aangesloten op opentherm.

Met deze 2 producten word het ook niks denk ik? En gezien de warmtepomp aangesloten zit op AAN/UIT zou mijn trucje toch moeten werken als je een thermostaat op 30C zet? het relais zal inschakelen (AAN) en de warmtepomp staat op het display dat hij moet koelen. Maar er gebeurd echt niks.

Hoop dat iemand ons kan helpen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiSE1o588JnkR2lv_L-jGWGrcLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkH7a5brU1FUmWHWsBNHr9rd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzQxTTuoZf31TXj7WtM_AIlJLCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXvdME8L0MgWJjK5xvfo4NTZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Tweak_ op 05-07-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tweak_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:11:
Ik moet het toch helaas maar hier vragen, zo te zien kennis genoeg hiero! 70 pagina's al hier in het topic.
Mijn ouders hebben dus een nieuwbouwwoning met een Panasonic warmtepomp.. Het zou zogenaamd altijd "aangenaam" moeten zijn in de woning. Nou dat is het dus niet als het een paar dagen flink warm is!

Nu vond ik hier dus al meteen op de eerste pagina dat je koel modus kan activeren, dit stond ook niet aan. Ik heb dit dus aangezet. Op het display staat nu links ook het koel symbool maar de compressor/pomp gaat dus nooit aan. Doe ik hier misschien al iets verkeerd?

Toen bedacht ik me, ze hebben een honeywell vloerverwarming verdeler (de HCE20). Deze verdeler zet dus kleppen open op aanvraag (elke kamer beneden heeft een eigen honeywell round thermostaat) maar dit is dus allemaal zo aangesloten voor alleen verwarmen. Als je dus elke ruimte/kamer op 20 graden zet zal er niks gebeuren.. De kleppen blijven ook dicht staan want er is geen warmte aanvraag.

Vervolgens de thermostaat op 30C gezet in de woonkamer en dan gaat inderdaad de klep open zodat er water kan stromen onder de woonkamer. Ook gaat het vlammetje branden dus zou de warmtepomp "aan moeten gaan" Maar nee.. Hij doet gewoon helemaal niks als hij op koelen staat. Zet ik hem op verwarmen dan slaat hij meteen aan.

Ik heb mijn vader een HCS20 laten bestellen, dit is een insteek module voor de verdeler. Zodat hij dus ook kan koelen. Ook een honeywell round besteld waarbij je kan kiezen koelen of verwarmen. Maar dit gaat denk ik ook niet werken! Want ik kom er net achter dat de warmtepomp zit aangesloten op AAN/UIT relais van de verdeler. Hij zit dus helemaal niet aangesloten op opentherm.

Met deze 2 producten word het ook niks denk ik? En gezien de warmtepomp aangesloten zit op AAN/UIT zou mijn trucje toch moeten werken als je een thermostaat op 30C zet? het relais zal inschakelen (AAN) en de warmtepomp staat op het display dat hij moet koelen. Maar er gebeurd echt niks.

Hoop dat iemand ons kan helpen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien de bijbehorende water temperatuur instellen.....
15 graden of zoiets

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:47:
[...]

Misschien de bijbehorende water temperatuur instellen.....
15 graden of zoiets
Waar kan je dit instellen dan? Heb volgens mij echt alles gezien van het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:11:

Even snel gelezen. Die HCS20 heeft een 230v potentiaal vrij koel aan/uit signaal (vergelijkbaar aan de warm aan/uit signaal die je nu hebt). De panasonic heeft naast de aan/uit waar hij nu op zit ook een ingang voor de cool. Daar zet je die dus op. Dan zou het moeten werken.

Of je sluit de huidige aan/uit (voor verwarmen) op de cool ingang op de panasonic (dan heb je de HCS20 niet nodig) en doen je inderdaad alsof je aan het verwarmen bent zoals je getest hebt.
In ieder geval gaat de panasonic (in de stand externe kamerthermostaat waar hij waarschijnljk op staat) pas koelen als dat signaal op de COOL binnenkomt). Panasonic (en vele andere warmtepompen) kennen geen opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Thnx! Ik had al zo een vermoede dat je dus kan sturen HEAT of COOL. Mooiste is dus beide aangesloten hebben. Dus die module is sowieso nodig. Maar mag ik die bedrading wel gebruiken voor dat? Lijkt erop dat er nog meer aders in zitten maar afgeknipt zijn, deze kan ik wel weer toegankelijk maken.

En is er ergens een plaatje/schema hoe ik het aan moet sluiten in de warmtepomp?

Edit: Dit staat in de handleiding van dus die HCS20 17 Koelvraag (relais, aan/uit)
Dus met die module erbij is er nog een relais aansluiting die AAN kan sturen.

Is dat ook aan te sluiten bij de panasonic? Heb ik liever dat dan 230!

[ Voor 23% gewijzigd door Tweak_ op 06-07-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:08:
Thnx! Ik had al zo een vermoede dat je dus kan sturen HEAT of COOL. Mooiste is dus beide aangesloten hebben. Dus die module is sowieso nodig. Maar mag ik die bedrading wel gebruiken voor dat? Lijkt erop dat er nog meer aders in zitten maar afgeknipt zijn, deze kan ik wel weer toegankelijk maken.

En is er ergens een plaatje/schema hoe ik het aan moet sluiten in de warmtepomp?

Edit: Dit staat in de handleiding van dus die HCS20 17 Koelvraag (relais, aan/uit)
Dus met die module erbij is er nog een relais aansluiting die AAN kan sturen.

Is dat ook aan te sluiten bij de panasonic? Heb ik liever dat dan 230!
De panasonic 'externe thermostaat' ingang is een L (230v) naar C(ool) en H(heat) ingang. De relais van het printje kan 230v schakelen. Zodra de relais dus dicht gaat gaat de L (230v) van de panasonic op de C(ool) ingang en weet de panasonic dat hij magen koelen.

Als het goed is zit de L van de panasonic dus nu op de heat relais van de huidige verdeler en komt terug op de H(heat) ingang, en dat is ook gewoon 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
thehog schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:21:
[...]

De panasonic 'externe thermostaat' ingang is een L (230v) naar C(ool) en H(heat) ingang. De relais van het printje kan 230v schakelen. Zodra de relais dus dicht gaat gaat de L (230v) van de panasonic op de C(ool) ingang en weet de panasonic dat hij magen koelen.

Als het goed is zit de L van de panasonic dus nu op de heat relais van de huidige verdeler en komt terug op de H(heat) ingang, en dat is ook gewoon 230v.
Ah, dus als ik het goed begrijp heb ik nog maar 1 adertje nodig. Want de L is er al. Die kan je doorlussen naar die module. Dan moet ik gaan kijken hoe ik die kap eraf krijg (van de warmtepomp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Ah, dus als ik het goed begrijp heb ik nog maar 1 adertje nodig. Want de L is er al. Die kan je doorlussen naar die module. Dan moet ik gaan kijken hoe ik die kap eraf krijg (van de warmtepomp)
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Ze hebben die aders dus afgeknipt die niet nodig waren, ik moet dus een stukje van de kabel strippen hoe kan ik deze ader het beste weer verlengen? Kroonsteentje lijkt mij niet de bedoeling :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:41:
Ze hebben die aders dus afgeknipt die niet nodig waren, ik moet dus een stukje van de kabel strippen hoe kan ik deze ader het beste weer verlengen? Kroonsteentje lijkt mij niet de bedoeling :')
Niks mis met een kroonsteentje. Maar misschien liever een paar wago klemmetjes (kroonsteentje anno 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Afbeeldingslocatie: https://www.textilkabel-shop.de/media/image/product/1907/md/wago-klemme-221-mit-hebel.jpg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Okay, thnx laatste 2 vragen nog.

Hoe haal je die kap eraf bij de warmtepomp? Zodat ik bij de bedrading kan naar de thermostaat.
Als ik de warmtepomp uitzet aan de voorkant bij het display is denk ik niet de stroom eraf? (van die L)
Ik moet dus denk ik ergens stekker eruit trekken als die er zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:46:
Okay, thnx laatste 2 vragen nog.

Hoe haal je die kap eraf bij de warmtepomp? Zodat ik bij de bedrading kan naar de thermostaat.
Als ik de warmtepomp uitzet aan de voorkant bij het display is denk ik niet de stroom eraf? (van die L)
Ik moet dus denk ik ergens stekker eruit trekken als die er zit?
De WP zit (hoop ik) op een eigen groep. Dus gewoon de groep uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:49:
[...]

Ik heb ander model dan jij dus ik kan jou het menu niet uitleggen. Het is in ieder geval een aparte instelling, je moet temperatuur net boven dauw punt instellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Staat die kabel zo strak dat je adertjes moet verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:49:
[...]

Misschien ook even de handleiding er bij pakken? Het zit onder het installateursmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
De installateur vond het handig om de handleiding in het apparaat te leggen.. Dus hij moet eerst open.

Wat betreft de adertjes, als je kijkt bij mijn eerste post (de foto's) dan zie je het "probleem" ze hebben 2 aders gebruikt en de rest afgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Ik heb geen zin om morgen weer tot laat bezig te zijn dacht ik. Als dus morgen de module binnen is en de nieuwe thermostaat. Dus ik ben vandaag alvast naar mijn ouders gegaan om de draadjes al voor te bereiden en de kap etc eraf te halen.

Eerste wat mij opviel toen ik de kap verwijderde van de PCB een scheef hangende trafo. Dus ik dacht wat is dat nou.. Zie ik de bekende draadjes daar zitten die naar de verdeler gaan en een relais wat erop ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldG54vyyWrvWQ5qVLjgKeBUzK28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7rFmoaUtARDBiQy3kpqLB6c.jpg?f=fotoalbum_large

Hier werd/word ik niet vrolijk van, maar ik snap het wel als je kijkt naar die aansluitingen op de hoofd print dan weet je al meteen dat je hier niet zulke kleine draadjes op moet maken. Dus trafo krijgt stroom van main PCB en geeft 24v de + gaat naar een relais die 230V op HEAT zet als hij bekrachtigd word. de MIN(0) van de 24v gaat naar de verdeler. als verdeler aanvraag doet zal het relais + en - krijgen van de trafo en schakelt hij het relais in zodat HEAT verbonden word met de L.

Dus als ik het goed heb, even een zelfde soort relais erbij halen. En dan zo aansluiten als ik lelijk getekend heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7IGYjDIS_5gPH31xQ9ZZIY1cP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqu5SwnIkL5RqoMwAgBQNsWf.png?f=fotoalbum_large

Dus Rood verbinden met Blauw = relais HEAT aan.
En Rood verbinden met Geel = relais COOL aan.

Zoveel doe ik niet meer in de elektro maar ik denk dat dit klopt, kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:22:
Ik heb geen zin om morgen weer tot laat bezig te zijn dacht ik. Als dus morgen de module binnen is en de nieuwe thermostaat. Dus ik ben vandaag alvast naar mijn ouders gegaan om de draadjes al voor te bereiden en de kap etc eraf te halen.

Eerste wat mij opviel toen ik de kap verwijderde van de PCB een scheef hangende trafo. Dus ik dacht wat is dat nou.. Zie ik de bekende draadjes daar zitten die naar de verdeler gaan en een relais wat erop ligt.

[Afbeelding]

Hier werd/word ik niet vrolijk van, maar ik snap het wel als je kijkt naar die aansluitingen op de hoofd print dan weet je al meteen dat je hier niet zulke kleine draadjes op moet maken. Dus trafo krijgt stroom van main PCB en geeft 24v de + gaat naar een relais die 230V op HEAT zet als hij bekrachtigd word. de MIN(0) van de 24v gaat naar de verdeler. als verdeler aanvraag doet zal het relais + en - krijgen van de trafo en schakelt hij het relais in zodat HEAT verbonden word met de L.

Dus als ik het goed heb, even een zelfde soort relais erbij halen. En dan zo aansluiten als ik lelijk getekend heb:

[Afbeelding]

Dus Rood verbinden met Blauw = relais HEAT aan.
En Rood verbinden met Geel = relais COOL aan.

Zoveel doe ik niet meer in de elektro maar ik denk dat dit klopt, kan iemand dit bevestigen?
Yep helemaal goed. Hoewel die controller relais zelf ook gewoon 230v zou aankunnen volgens de manual. 230v over dat kabeltje is schat ik ook niet een probleem (hoe hoger de voltage hoe minder verlies, dus 230v is beter dan 24v). Alleen is het qua verwachting misschien spannend omdat als er in de toekomst ooit iemand mee werkt dat ie dan geen 230v wissel verwacht op die dunne kabels. Deze 24v oplossing is dus wel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met vloeren op deze manier koelen? Heeft het eigenlijk wel nut? Anders is het ook weggegooid geld met die module en andere thermostaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Tweak_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:57:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen met vloeren op deze manier koelen? Heeft het eigenlijk wel nut? Anders is het ook weggegooid geld met die module en andere thermostaat etc.
Het is niet hetzelfde als koelen met een airco. Die heeft veel meer vermogen om te koelen, maar het scheelt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
In mijn ervaring zeker wel meetbaar, maar icm het niet ontvochtigen naar mijn mening weinig verbetering op comfort. maargoed dat is mijn mening, er zijn genoeg mensen wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij ons werkt het nu erg goed, maar alleen omdat we
  1. het combineren met airco (die dus ook ontvochtigt) op de zolderverdieping en
  2. omdat we een heel groot vvw-oppervlak hebben, wat ook nog voor een groot deel in de verdiepingsvloeren ligt.
Door het grote vvw-oppervlak kan ik met Ta 18 graden en ruimtetemperatuur ca 23 graden ca 4 kW aan vermogen in de vloer kwijt. In de praktijk is dat ruim voldoende, en doordat de airco iets ontvochtigt, blijft het dauwpunt ruim onder de 18 graden, waardoor de luchtvochtigheid in huis erg prettig is en ook de leidingen droog blijven.

Dit zijn overigens de ervaringen van de warme dagen begin juni. Hoe het bevalt als we nog eens 40 graden meemaken moet ik nog even afwachten...

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 07-07-2021 16:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Lollercopter schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:17:
Oke ik weet genoeg, bedankt voor de hulp ! Mijn originele plan blijf ik bij, eerst een manometer van 10 bar op dat vat en dan gaan we verder testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWoNHe90Cj_4Mx0MR6_rBIcuf5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWVGxSBR92F705d2URXKyGsm.jpg?f=fotoalbum_large
Heb een 0-16 bara manometer van mijn werk in het vat gestoken en wat blijkt:
Bij +- 8 bar gaat die overstort netjes open, alles werkt naar behoren. Heb ook 3 kW elektrische element nog erbij gezet en ook daarmee blijft de druk netjes binnen de perken. 8)

En wat blijkt nu: inderdaad bij 8 bar SWW druk dan druppelt mijn badkraan ? Is een grohe smartcontrol kraan dus ik ga daar verder kijken wat er loos is, zou niet moeten kunnen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Lollercopter schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:51:
[...]
Heb een 0-16 bara manometer van mijn werk in het vat gestoken
Is het logisch dat je manometer vol loopt met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
CurlyMo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Is het logisch dat je manometer vol loopt met water?
Is een manometer waar de naald gedempt is met glycerine ;) Is geen water uit het vat, geen zorgen :D
Voor de prijs van die manometer kan je een half buffervat kopen 8)7 :+

[ Voor 22% gewijzigd door Lollercopter op 07-07-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:51
[...]

[Afbeelding]
Bij +- 8 bar gaat die overstort netjes open, alles werkt naar behoren. Heb ook 3 kW elektrische element nog erbij gezet en ook daarmee blijft de druk netjes binnen de perken. 8)

En wat blijkt nu: inderdaad bij 8 bar SWW druk dan druppelt mijn badkraan ? Is een grohe smartcontrol kraan dus ik ga daar verder kijken wat er loos is, zou niet moeten kunnen :*)
Is het niet makkelijker om de 8 bar inlaat combinatie om te ruilen voor een exemplaar van 6 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Signor Doekie schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:59:
[...]

Is het niet makkelijker om de 8 bar inlaat combinatie om te ruilen aarden exemplaar van 6 bar.
Dat zou in een work around kunnen zijn inderdaad. Maar het vervangen van die inlaatcombinatie is een drama door de locatie achter het vat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:51
Tja, soms zit het mee, vaak niet. Heel herkenbaar helaas. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb de Panasonic 7KW mono sinds enkele weken als even te warm wordt in huis aan het koelen.
Uitsluitend via de vloer verwarming, man wat is dat lekker in huis, zonder zonneschermen of wat dan ook dat verkoeling zou kunnen brengen!
Stroom komt van de PV kost dus vrijwel niets, want bij koelen schijnt de zon meestal uitbundig.
Na uitschakelen blijft de vloer de hele avond nog koel 8)
Op de controller stel je mate van koelen tussen -5 en +5 graden in, ik heb deze meestal op +1 staan.
Nu nog eens meemaken hoe de koeling stand houd bij een hittegolf :9B
Bij -1 graad kwam er condens op de vloer en was Ta zo'n 10 graden.
De Mono zelf pruttelt bijna onhoorbaar op een heel lage freqentie, en neemt dus dan ook weing stroom.

Ik gebruk geen extra modules of wat dan ook, de standaart remote controller is voldoende om te kunnen koelen.

Ik ben zeer tevreden met mijn koelPan wp :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]

Uit de technische specificaties van die Grohe Smartcontrol:

Technische Daten
• Betriebsdruck max 10 bar
• Prüfdruck 16 bar
Hinweis:
Zur Einhaltung der Geräuschwerte nach DIN 4109
ist bei Ruhedrücken über 5 bar ein Druckminderer
einzubauen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
FransvWoerkom schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:53:
[...]

Uit de technische specificaties van die Grohe Smartcontrol:

Technische Daten
• Betriebsdruck max 10 bar
• Prüfdruck 16 bar
Hinweis:
Zur Einhaltung der Geräuschwerte nach DIN 4109
ist bei Ruhedrücken über 5 bar ein Druckminderer
einzubauen.
Yes dat had ik ook al gevonden, hij is dus tot 10 bar bedrijfsdruk geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
1 honeywell vervangen voor een round met heat/cool en je kan nu dus kiezen daarop verwarmen of koel.
Die ook leidend gezet op de verdeler.
In de verdeler koelmodule geplaatst

Bedrading allemaal aangepast.
Relais bij geplaatst.
10x alles telkens nalopen en meten want dat ding is best duur..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjxuuNDRjp0aq6YwPJknai6LRDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5KQOCpGHFUjxClwhBdY4GiB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQUPmMj-JaUQqlrSDtmvOxNLsiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8j4WJDiXWQ3zQ0DCySBci7o.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt erop dat beide functies nu werken... Alleen snap ik nog niet goed waarom de verdeler niet alle zones open zet (soms?) daar nog even keer naar kijken maar vind het voor nu wel even best pff.

En ik vraag me wel af, stel iemand zou een fout maken en beide relais gaan aan? Dan krijg je dus de L op de HEAT en COOL beide actief.. Gaat die dan kapoet?

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ op 07-07-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beestemans
De verdeler kijkt naar de gemiddelde temperatuur volgens mij. Oftewel hij zal per zone de temperatuur proberen te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Tweak_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:39:
En ik vraag me wel af, stel iemand zou een fout maken en beide relais gaan aan? Dan krijg je dus de L op de HEAT en COOL beide actief.. Gaat die dan kapoet?
Nee dat hangt er vanaf waar de warmtepomp op staat.
Staat die op koel modus, dan luistert ie alleen naar de COOL ingang.
Staat die op warmte modus, dan luistert ie alleen naar de HEAT ingang.

Staat die op auto, dan schakelt de warmtepomp eerst in koel of warmte modus afhankelijk van de buitentemperatuur (en de ingestelde waarde daarvoor) en dan luistert ie naar de betreffende ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Ik heb ander model dan jij dus ik kan jou het menu niet uitleggen. Het is in ieder geval een aparte instelling, je moet temperatuur net boven dauw punt instellen
Gister nog even snel door het menu gelopen, bij Koelen is het zeker de stooklijn die je bedoelt? Daar kon ik temperaturen aanpassen en heb ik dus aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik ga hem bestellen bij RJtech en dan maar zelf ophalen, kunnen we er gelijk een leuk weekend aan vastplakken.
De Vaillants zijn in ieder geval besteld. Nu nog het leidingwerk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:26

martijn v o

Certified by Enphase.

Contact gehad met RJtech, ze gaan in augustus (hopelijk) weer beginnen met leveringen naar Nederland.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:30
Ik heb ingesteld dat de sww boiler bij 8 graden onder de ingestelde temperatuur weer moet gaan opwarmen: instellingen installateur -> bedrijfsinstelling -> schakel differentie tank -> -8.

Echter, het werkt niet (meer) en de wp begint het sww al na 1 douchebeurt op te warmen als de sww boiler 1-2 graden onder de ingestelde temperatuur is gezakt. Wat moet ik anders instellen om dit te voorkomen en dat hij pas weer opwarmt als deze onder de ingestelde waarde komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
rube schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:42:
Ik heb ingesteld dat de sww boiler bij 8 graden onder de ingestelde temperatuur weer moet gaan opwarmen: instellingen installateur -> bedrijfsinstelling -> schakel differentie tank -> -8.

Echter, het werkt niet (meer) en de wp begint het sww al na 1 douchebeurt op te warmen als de sww boiler 1-2 graden onder de ingestelde temperatuur is gezakt. Wat moet ik anders instellen om dit te voorkomen en dat hij pas weer opwarmt als deze onder de ingestelde waarde komt?
Zie je die 1-2 graden temperatuurdaling op je display of op de meter op de tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:30
@FransvWoerkom die zie ik op de display staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Heeft hij ook genoeg tijd om de tank te verwarmen? Je stelt de gewenste maximum temperatuur in en de differentie. Daarmee heb je dus ook de minimumtemperatuur ingesteld. Haalt hij de maximum temperatuur binnen de ingestelde tijd en/of zakt hij dan tot het minimum? O ja, heb je de maximum temperatuur voor opwarmen van de tank ook in het weekprogramma ingesteld? Daar is de standaardwaarde 42 graden. Dan gaat de tank tussen 43 en 41 dansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ik heb dat differentiatie dingetje ook hoor, alleen heb ik het voor nu maar geaccepteerd.
Differentiatie dT staat op 8 graden en volgens heishamon zakt de T per dag iets van 2 graden (wanneer er geen WW wordt gebruikt). Elke middag "mag" (geen force) hij de hele middag verwarmen en dat doet hij dan ook.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Laatst online: 16:54

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

sjimmie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:49:
Ik heb dat differentiatie dingetje ook hoor, alleen heb ik het voor nu maar geaccepteerd.
Differentiatie dT staat op 8 graden en volgens heishamon zakt de T per dag iets van 2 graden (wanneer er geen WW wordt gebruikt). Elke middag "mag" (geen force) hij de hele middag verwarmen en dat doet hij dan ook.
Ik zou voor 2 graden per dag tekenen. Hier een 300L boiler van DJG en per 6,5 a 7 uur verlies ik een graad aan opgeslagen warmte ;w

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
markklok schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Ik zou voor 2 graden per dag tekenen. Hier een 300L boiler van DJG en per 6,5 a 7 uur verlies ik een graad aan opgeslagen warmte ;w
Dat kan, maar het gaat erom dat het niet rijmt met de instelling van 8 graden, en dat hij toch weer gaat verwarmen als het 2 graden verschilt. Ik ben ook wel blij met dat geringe verlies, maar nu gaat hij ook op dagen dat het niet nodig is toch het hele systeem opwarmen om het sww weer op te toppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
markklok schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:18:
[...]

stilstand verlies is iets van 55 watt volgens de opgave

55x24 => ~1300 (1.4kWh) is wat het normale verlies zou zijn in een dag

Q=m×c×ΔT

300*4180*3,5=4389000 J => 1,2 kWh blijft wel energie klasse B wellicht een extra jasje aantrekken.

Kan nog slechter hoor, ik zit er met mijn DJG 300L flink boven door een hogere vat temp dan gebruikt in de norm en een thermosifon die ik nog moet oplossen :+ ik tik wel eens de 3,5 kWh per dag aan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@rube , @sjimmie

Bij de J-serie reageert de tank re-heat anders dan bij de H-serie die ik heb. Op blz. 127, hfdst. 14.16 van de Service Manual staat een summiere beschrijving. Bij mijn vragen/opmerkingen ging ik uit van de H-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:44

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wellicht al een keer voorgekomen maar de volgende vraag. Welke instellingen voor de 9Kwh J serie is hier te adviseren? Met name de onderste drie zijn mij niet geheel duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaRqVIUBSss2i8vnd2eJtjewFEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1RQK5UmvzqtzAcWDp1bYC5D.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Carboy54 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:45:
Wellicht al een keer voorgekomen maar de volgende vraag. Welke instellingen voor de 9Kwh J serie is hier te adviseren? Met name de onderste drie zijn mij niet geheel duidelijk.

[Afbeelding]
Ik had begrepen dat die over de backup-heater gaan (de NL vertaling is dus waardeloos).
Dus zoals het nu staat zal de backup heater bijspringen als de werkelijke Ta 4 graden afwijkt van de gewenste Ta voor minstens 30 minuten. (en stopt de backup heater weer wanneer dat verschil minder dan 2 graden wordt)
Dus als je bv een aanvoertemperatuur hebt ingesteld van 34 graden en het lukt de WP gedurende een half uur niet om de aanvoer boven de 30 graden te krijgen dan zal hij de backup heater inschakelen. (en lukt het weer om minstens 32 graden aanvoer te halen dan stopt hij weer met de backup heater)

EDIT: advies? hangt helemaal van jouw situatie af. Zelf weet ik dat die heater overbodig is dus heb ik het zo extreem ingesteld dat die nooit zal inschakelen. als jij een krap bemeten WP hebt zal je die backup heater soms juist wel willen gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 16-07-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:44

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Ik had begrepen dat die over de backup-heater gaan (de NL vertaling is dus waardeloos).
Dus zoals het nu staat zal de backup heater bijspringen als de werkelijke Ta 4 graden afwijkt van de gewenste Ta voor minstens 30 minuten. (en stopt de backup heater weer wanneer dat verschil minder dan 2 graden wordt)
Dus als je bv een aanvoertemperatuur hebt ingesteld van 34 graden en het lukt de WP gedurende een half uur niet om de aanvoer boven de 30 graden te krijgen dan zal hij de backup heater inschakelen. (en lukt het weer om minstens 32 graden aanvoer te halen dan stopt hij weer met de backup heater)

EDIT: advies? hangt helemaal van jouw situatie af. Zelf weet ik dat die heater overbodig is dus heb ik het zo extreem ingesteld dat die nooit zal inschakelen. als jij een krap bemeten WP hebt zal je die backup heater soms juist wel willen gebruiken.
Ja verwarming en back up verwarming is niet duidelijk vertaald en dus verwarrend.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
En toen was de Honeywell HCE20 verdeler ineens kapot :/ 1 draadje was aan de korte kant die heb ik dus vervangen. (anders kan het kapje er niet op) na het vervangen even getest of verwarmen nog werkt en ja. Ik druk vervolgens voorzichtig het kapje erop en ik zie het lampje links even uit gaan en weer aan.. Kapje verder aangedrukt zodat de lipjes vast klikken en lampje gaat weer uit. Kapje eraf maar helaas hij is overleden ik snap hier echt niks van. De behuizing is van plastic dus kortsluiting kan niet?

Zekering eruit gehaald en doorgemeten maar is niet stuk. De thermostaten krijgen wel voeding maar dus geen OT data. Die foutmelding krijg je dus ook. Heb alle motors losgehaald en weer stekker erin nada.. Is lijkt mij sowieso gewoon garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tweak_ schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:42:
Is lijkt mij sowieso gewoon garantie?
Niet flauw bedoeld hoor, maar dat lijkt me een vraag die je aan de leverancier moet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
sjimmie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:30:
[...]

Niet flauw bedoeld hoor, maar dat lijkt me een vraag die je aan de leverancier moet stellen.
Dat snap ik, ik bedoelde meer van dat ik die koelmodule geplaatst heb (wat trouwens goed werkte) zorgt er niet voor dat de garantie vervalt toch?
Pagina: 1 ... 18 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.