Dat is precies waar ik naar kijk
Ja, ik denk ook dat het koudste water er aan de onderkant in moet. Het warmt dan op en stijgt op terwijl de afgekoelde lucht in tegenstroom daalt. Dan wel je ventilatortjes omdraaien!CurlyMo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:56:
[...]
Die zitten er al. Wat zeg je over het omdraaien van de aanvoer / retour?
Ventilatoren omdraaien is ook wel een goede inderdaadFransvWoerkom schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:27:
[...]
Ja, ik denk ook dat het koudste water er aan de onderkant in moet. Het warmt dan op en stijgt op terwijl de afgekoelde lucht in tegenstroom daalt. Dan wel je ventilatortjes omdraaien!
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@AndrehjFransvWoerkom schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:09:
[...]
De laagste minimumtemperatuur in Nieuw Beerta was op 13 februari -13°. De gemiddelde temperatuur was die dag -6,7°. Bij mij was het 20km verderop om 8:30uur -7°. Mijn MXC12H verbruikte die dag 65kWh en maakte daarmee 160kWh bij een Ta van 37-39° naar de radiatoren en 27° naar de vloerverwarming. Het maximale vermogen van de wp is die dag 8kW geweest. In mijn werkkamer op zolder was het 19 en in woonkamer en keuken 20°. Een MXC09H had het ook aangekund.
Ik heb inderdaad alles eens bekeken.
11-02 was het volgens het knmi -13. Mijn weerstation zegt -17. De waarheid zal er tussenin liggen.
08-02 heb ik het meeste energie verbruikt.
100kWh op de warmtepomp en 13m3 gas.
Ik verwacht dat het die dag juist de dag met oostenwind was.
Mijn warmtepomp kon het alleen niet aan, vandaar het gasverbruik. Omdat de ketel het huis wel goed warm krijgt (met 38 graden Max aanvoer) denk ik (weet het nagenoeg zeker) dus echt dat de warmtepomp te weinig vermogen heeft voor de grote inhoudt icm met wellicht het merk van de pomp, al zou het volgens de leverancier de warmtepomp het op basis van oppervlakte makkelijk warm kunnen krijgen. Ik ben er wel achter dat het element in de machine uit staat omdat deze 9+3kw warmtepomp maar over 1 fase aangesloten kan worden.
De rest van de koudere dagen zit de warmtepomp op gem. 60kWh met een gasverbruik van 8m3. Vanaf eind maart leveren de panelen meer energie dan ik verbruik en draait de ketel enkel voor het tap water.
Conclusie tot zover: kijken wat er mis is met de isolatie op het oosten en een grotere warmtepomp.
Nu dus enkel de twijfel: een 12kw met af en toe het 3kw element of een 16kw.
Moet ik in het geval van de 16kw ook een grotere buffer plaatsen? Ik heb nu een 100 liter.
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
Zoals ik al een aantal malen heb gezegd, en @FransvWoerkom hierboven ook nog eens. Je moet NIET kijken naar de minimumtemperatuur, maar naar de gemiddelde dagtemperatuur. Die was blijkbaar maar -7°C. Dat is erg ver verwijderd van -17°..Redwood schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:42:
@Andrehj
Ik heb inderdaad alles eens bekeken.
11-02 was het volgens het knmi -13. Mijn weerstation zegt -17. De waarheid zal er tussenin liggen.
Maar probeer nou eerst eens de specs van je huidige warmtepomp te achterhalen, dan kun je daaruit, icm met de 100 kWh elektrisch en de gemiddelde dagtemperatuur van 8-2 (zal wel rond de -5 oid zijn geweest) uitrekenen wat je WP thermisch heeft gepresteerd.08-02 heb ik het meeste energie verbruikt.
100kWh op de warmtepomp
Dat doe je maal 8 of 9 en tel je bij bovenstaande op.en 13m3 gas.
Stel dus dat je COP 2.5 was, dan had je dus 250 kWh thermisch uit de WP. Plus 110 uit de gasketel is 360 kWh thermisch.
Deel je dat door 23 uur (het andere uur reserveer je voor SWW) geeft een vermogen van 15.6 kW bij -5°C (of wat het dan ook was)
Omdat je het bij -10 ook nog warm wilt hebben, doe je dat maal (20- -10)/20 - -5) = 1.2. Dus 15.6 kW maal 1.2 is 18.8 kW.
Zelf even narekenen met de juiste COP-cijfers en de juiste gemiddelde dagtemperatuur. Als je echt geen COP cijfers van je WP kunt achterhalen kun je ook nog een Kamstrup achter je huidige WP monteren, dan kun je de prestaties de komende winter zelf meten.
Je zoek dus een WP die bij -10 dat vermogen (in mijn rekenvoorbeeld 18.8 kW) kan leveren. Dat zal ook met je elektriciteitsaansluiting nog wel een dingetje worden.... Ik denk dat je beter eerst je vermogensbehoefte kan verminderen en tot die tijd beter je CV ernaast kunt houden.
Het lijkt mij trouwens dat je aardig wat vermogen (ongeveer de helft) tekort komt. Welke briljante installateur heeft jouw huidige WP geselecteerd?
Disclaimer: Bovenstaande berekening geldt alleen als je WP geen heaters (met COP 1) heeft ingeschakeld. Als ie die wel heeft, moet je daar in de berekening voor corrigeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 07-06-2021 22:54 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Andrehj @FransvWoerkom @Redwood
Volgens mij is dit de tabel die jullie zoeken:
/f/image/dhwzGEwWiOSxkJXGAW3qH2xp.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://installtek.nl/img...ure-HERO-warmtepompen.pdf
Vermogen lijkt aardig terug te zakken bij lage temperaturen bij deze warmtepomp.
Stel dat je inderdaad 6 tot 7kW over had bij die lage temperaturen + 8m3 is ongeveer 3kW dan zou je met 10kW bij -10 wel genoeg moeten hebben.
Volgens mij is dit de tabel die jullie zoeken:
/f/image/dhwzGEwWiOSxkJXGAW3qH2xp.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://installtek.nl/img...ure-HERO-warmtepompen.pdf
Vermogen lijkt aardig terug te zakken bij lage temperaturen bij deze warmtepomp.
Stel dat je inderdaad 6 tot 7kW over had bij die lage temperaturen + 8m3 is ongeveer 3kW dan zou je met 10kW bij -10 wel genoeg moeten hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 07-06-2021 21:45 ]
@Andrehj het is het 101 topic hè! Still learning.
Maar je hulp wordt heel erg gewaardeerd.
Stroomaansluiting is geen issue. 3x35 kost mij 500-600 incl. btw extra per jaar die ik terug vorder.
Ik heb verder geen manier om de vermogensbehoefte aan te passen. Enkel zaken als waterzijdig inregelen zou ik winst mee kunnen behalen.
@Heronimo
Yes!!! Dom. De handleiding heb ik, nooit naar de laatste pagina’s gekeken.
Als ik het goed lees blijft er bij een watertemperatuur van 40c en een buitentemp van zo’n -5 slechte 4kW verwarmingsvermogen over...?
:strip_exif()/f/image/MJUAnasGkKvMKSdSydbzaOdd.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik nu bovenstaand schema lees levert een Panasonic 12kw bij -7 12kw/2.72cop=4.4kW en de 16kw 16/2.42=6,42kw
Is dit de manier om te berekenen?
Stroomaansluiting is geen issue. 3x35 kost mij 500-600 incl. btw extra per jaar die ik terug vorder.
Ik heb verder geen manier om de vermogensbehoefte aan te passen. Enkel zaken als waterzijdig inregelen zou ik winst mee kunnen behalen.
@Heronimo
Als ik het goed lees blijft er bij een watertemperatuur van 40c en een buitentemp van zo’n -5 slechte 4kW verwarmingsvermogen over...?
:strip_exif()/f/image/MJUAnasGkKvMKSdSydbzaOdd.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik nu bovenstaand schema lees levert een Panasonic 12kw bij -7 12kw/2.72cop=4.4kW en de 16kw 16/2.42=6,42kw
[ Voor 17% gewijzigd door Redwood op 07-06-2021 22:08 ]
Ik snap niet helemaal hoe je op die 4kW komt. Ik neem aan dat je naar de heating capacity bij de hoogste speed (=volgens mij compressor frequentie) moet kijken. Dan zie ik getallen tussen de 6kW en 7kW.Redwood schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:48:
@Andrehj het is het 101 topic hè! Still learning.
@Heronimo
[Afbeelding]
Als ik nu bovenstaand schema lees levert een Panasonic 12kw bij -7 en hele hoop meer vermogen.
Je zou ook nog kunnen denken over het bijplaatsen van een kleine 5kW in cascade opstelling of het toevoegen van een airco waarmee je koelt en verwarmt.
[ Voor 7% gewijzigd door Heronimo op 07-06-2021 21:52 ]
@Heronimo ik keek inderdaad naar de compressor op z’n laagste stand.
Ik wil er eigenlijk niets bijplaatsten. Mijn gevoel zegt mij dat mijn Ventus warmtepomp gewoon niet geschikt is. Ik heb de volledige subsidie nog te besteden incl. een berg met geld uit de mijnbouwschade. Ik wil het dus gewoon goed hebben.
Een airco heb ik in de woonkamer welke prima bij verwarmd, maar als ik een warmtepomp heb die gewoon letterlijk niet lijkt te verwarmen zodra de temp richting de -5 gaat, is daar in de basis iets mis. Dat probeer ik met jullie hulp op te lossen en dat gaat vast ook lukken.
Ik wil er eigenlijk niets bijplaatsten. Mijn gevoel zegt mij dat mijn Ventus warmtepomp gewoon niet geschikt is. Ik heb de volledige subsidie nog te besteden incl. een berg met geld uit de mijnbouwschade. Ik wil het dus gewoon goed hebben.
Een airco heb ik in de woonkamer welke prima bij verwarmd, maar als ik een warmtepomp heb die gewoon letterlijk niet lijkt te verwarmen zodra de temp richting de -5 gaat, is daar in de basis iets mis. Dat probeer ik met jullie hulp op te lossen en dat gaat vast ook lukken.
[ Voor 78% gewijzigd door Redwood op 07-06-2021 22:02 ]
Check. Dan zou ik inderdaad gaan zoeken naar iets wat bij lage temperaturen nog genoeg vermogen levert. Naast de eerder genoemde Panasonic monoblocks kunnen de Mitsubishi split units ook wel interessant zijn. Maar waarschijnlijk heb je nu alle kabels en leidingen al liggen waardoor het wisselen voor een andere monoblock het simpelste is. Wellicht kan je de Ventus nog gebruiken voor een mooi buitenzwembadRedwood schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:56:
@Heronimo ik keek inderdaad naar de compressor op z’n laagste stand.
Zou echter ook wel kijken of je nog iets kan doen qua isolatie. Zeker nu dat als tweede maatregel voor de ISDE telt.
[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 07-06-2021 22:33 ]
@Heronimo
Waarom zou een split interessanter zijn? En met name de Mitsubishi? Qua split hoor ik iedereen zeggen: “dan hoef je niet met je water naar buiten”.... is het rendement van een split beter? de leidingen boeien niet. Ik pas ze zo weer aan.
Overigens wel fan van Mitsubishi, de airco’s van Samsung vervangen voor Mitsubishi. Dat was een genot.
Waarom zou een split interessanter zijn? En met name de Mitsubishi? Qua split hoor ik iedereen zeggen: “dan hoef je niet met je water naar buiten”.... is het rendement van een split beter? de leidingen boeien niet. Ik pas ze zo weer aan.
Overigens wel fan van Mitsubishi, de airco’s van Samsung vervangen voor Mitsubishi. Dat was een genot.
Ben nu voor het eerst ervaring aan het opdoen met de koelfunctie van de Pana 5J.
Hele huis vloerverwarming, nergens radiatoren. Alle groepen open gezet behalve de badkamer, bij elkaar circa 125m2 inclusief gehele zolder). Ta op 18 graden gezet en gisteren merkte je flink effect na dagje draaien.
Wat wel opvalt is dat de 5J al vrij snel op minimaal vermogen moet draaien (circa 475watt) om te blijven draaien. Flow is dan 16l/m en dT van 3 (Ta 17, Tr 20), compressor op 19Hz.
Nu bezig met dauwpunt beveiliging in domoticz in te stellen.
Verder wel opvallend dat volgens de Pana de CoP bij koelen continu tussen de 8 en de 10 schommelt
Hele huis vloerverwarming, nergens radiatoren. Alle groepen open gezet behalve de badkamer, bij elkaar circa 125m2 inclusief gehele zolder). Ta op 18 graden gezet en gisteren merkte je flink effect na dagje draaien.
Wat wel opvalt is dat de 5J al vrij snel op minimaal vermogen moet draaien (circa 475watt) om te blijven draaien. Flow is dan 16l/m en dT van 3 (Ta 17, Tr 20), compressor op 19Hz.
Nu bezig met dauwpunt beveiliging in domoticz in te stellen.
Verder wel opvallend dat volgens de Pana de CoP bij koelen continu tussen de 8 en de 10 schommelt
[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 08-06-2021 12:47 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ook hier aan het pioneren moet koelen (Pana 9J)
Ik ben voor de optie direct (vaste temp) gegaan. Keuze was 18 graden.
Als ik dan de temperaturen in kamstrup zie wordt het alleen maar kouder en kouder. Je zou denken hij stopt bij 18 graden (laagste temperatuur voordat hij zijn run was gestopt was 14,1 graden)
Als ik dan de temperaturen in kamstrup zie wordt het alleen maar kouder en kouder. Je zou denken hij stopt bij 18 graden (laagste temperatuur voordat hij zijn run was gestopt was 14,1 graden)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/95OHGAPgFMACWqnOlVUbTzHA.jpg?f=user_large)
Legion 7i i9 3080 32gb
Nee, Opgewekt vermogen = toegevoerd (elektrisch) vermogen x COP...
[Afbeelding]
De MXC serie van Panasonic is de zogenaamde T-Cap. Ze leveren over het hele temperatuurbereik (tot -20°) het nominale vermogen:
De MXC09 levert 9kW, de MXC12 levert 12kW. de MXC16 levert 16kW. De MXC09 is leverbaar in 1- of 3-fase. Maar met een 3-fase aansluiting ga je natuurlijk voor een 3-fase model.
[ Voor 29% gewijzigd door FransvWoerkom op 08-06-2021 13:18 ]
Kan zijn dat je kamstrup temperaturen nauwkeuriger zijn dan de Tr en Ta sensoren in de panasonic, De kamstrup meet vziw in het water. De pana met sensoren op de buis.markklok schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:49:
[Afbeelding]
Het verschil is wel erg groot en het lijkt erop dat de ingestelde vaste Ta niet wordt gehandhaafd. Ik zie het ook, Ta op 18 gezet en draait op minimaal vermogen (468watt momenteel) maar de Ta is hier ook gezakt naar Ta van 16. In plaats van uitgaan omdat de afgifte minimaal/te laag is wordt de Ta verlaagd met 2 (of meer?) graden? Met condensatie regelingen is dit wel belangrijk om te weten hoe de Pana hiermee omgaat...thehog schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:47:
[...]
Kan zijn dat je kamstrup temperaturen nauwkeuriger zijn dan de Tr en Ta sensoren in de panasonic, De kamstrup meet vziw in het water. De pana met sensoren op de buis.
Klopt dat deze nauwkeuriger is maar bij verwarmen heb ik maar een marginaal verschil. (Ik heb de sensoren zo goed als mogelijk geijkt op basis van de kamstrup)thehog schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:47:
[...]
Kan zijn dat je kamstrup temperaturen nauwkeuriger zijn dan de Tr en Ta sensoren in de panasonic, De kamstrup meet vziw in het water. De pana met sensoren op de buis.
[ Voor 14% gewijzigd door markklok op 08-06-2021 13:57 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
Vermoed combinatie van twee factoren:
1) de ijking is waarschijnlijk non-lineair. Dus in een ander bereik kan de afwijking verschillen. Ik verwacht dat de Kamstrup daarbij de kloppende waarde is.
2) bij koelen lijkt hij inderdaad iets anders gedrag te vertonen. Bij een setpoint van 18 slaat hij af nadat hij een tijdje op 16 graden aanvoer draait en de retour naar 18 graden zakt. De exacte regel kan ik er nog niet uit halen, maar het gedrag is wel consistent.
Koel je met een vloer dan zou ik ook even kijken hoe warm de bovenkant van de vloer is. Er zal namelijk een verschil zitten tussen het water in de buizen en de bovenkant. Voor condens op de vloer is de bovenkant relevant. Uiteraard moet je wel opletten dat je geen problemen krijgt door condens op de leidingen, maar dat ligt een beetje aan de opstelling.
1) de ijking is waarschijnlijk non-lineair. Dus in een ander bereik kan de afwijking verschillen. Ik verwacht dat de Kamstrup daarbij de kloppende waarde is.
2) bij koelen lijkt hij inderdaad iets anders gedrag te vertonen. Bij een setpoint van 18 slaat hij af nadat hij een tijdje op 16 graden aanvoer draait en de retour naar 18 graden zakt. De exacte regel kan ik er nog niet uit halen, maar het gedrag is wel consistent.
Koel je met een vloer dan zou ik ook even kijken hoe warm de bovenkant van de vloer is. Er zal namelijk een verschil zitten tussen het water in de buizen en de bovenkant. Voor condens op de vloer is de bovenkant relevant. Uiteraard moet je wel opletten dat je geen problemen krijgt door condens op de leidingen, maar dat ligt een beetje aan de opstelling.
Ik zie dat de "funk vorbereited" kamstrup slechts 99 eur kost , zou
dat voldoende zijn om met de 45 eur im871-a adapter te werken? Of is er nog meer nodig?
Ik zie ook dat die kamstrups op 3.6v lithium batterijen werken, heeft er al iemand die vervangen door een vaste powersupply? Of gaan die dingen echt 6 jaar mee als je elke minuut opvraagt wat de warmteproductie is?
dat voldoende zijn om met de 45 eur im871-a adapter te werken? Of is er nog meer nodig?
Ik zie ook dat die kamstrups op 3.6v lithium batterijen werken, heeft er al iemand die vervangen door een vaste powersupply? Of gaan die dingen echt 6 jaar mee als je elke minuut opvraagt wat de warmteproductie is?
[ Voor 6% gewijzigd door wmertens op 08-06-2021 16:23 ]
Hij zal zijn minimaal vermogen niet kwijt kunnen en dan op minimum vermogen doordraaien. Je hebt waarschijnlijk te weinig afgiftevermogen. Voor koelen heb je nogal wat oppervlak nodig.markklok schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:49:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vloerverwarming is in feite stralingsverwarming die de warmte uitstraalt naar muren, plafond, meubilair en mensen in de kamer en omgekeerd straling absorbeert. De lucht in de kamer straalt nauwelijks. Om die te koelen heb je een convector met ventilator nodig. Een losse ventilator aan het plafond zou ook helpen.Andrehj schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:55:
[...]
Hij zal zijn minimaal vermogen niet kwijt kunnen en dan op minimum vermogen doordraaien. Je hebt waarschijnlijk te weinig afgiftevermogen. Voor koelen heb je nogal wat oppervlak nodig.
Die €99 is excl BTW. Ik zou niet een systeem zoeken bij een goedkope warmtemeter, maar eerst op zoek gaan naar software waarmee je favoriete huisautomatisering een warmtemeter kan uitlezen en daar dan de passende warmtemeter bij zoeken.wmertens schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:14:
Ik zie dat de "funk vorbereited" kamstrup slechts 99 eur kost , zou
Zie AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"wmertens schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:14:
En gelukkig is @Remco45 in dat topic de proefpersoon die gaat kijken of hij hem op het lichtnet kan aansluiten
Of gewoon voldoende oppervlak. Mijn WP (een Mitsubishi, wat doe ik eigenlijk in dit topic...) koelt prima met een Ta van 17 graden. Retour is dan 21, waarbij ik (met flow 17 lpm) dus 4.7 kW kan koelen. En dat met alleen vloerverwarming. Maar wel een oppervlak van ca 280 m², waarvan ook nog een groot deel op de verdiepingen ligt. Die vvw kan dus ook nog een deel van de koude kwijt via de ondergelegen plafonds.FransvWoerkom schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:54:
Vloerverwarming is in feite stralingsverwarming die de warmte uitstraalt naar muren, plafond, meubilair en mensen in de kamer en omgekeerd straling absorbeert. De lucht in de kamer straalt nauwelijks. Om die te koelen heb je een convector met ventilator nodig. Een losse ventilator aan het plafond zou ook helpen.
Tja, dit projectje is i.v.m. andere zaken (Covid-19) etc. wat naar beneden gevallen qua prioriteit.Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:20:
[...]
En gelukkig is @Remco45 in dat topic de proefpersoon die gaat kijken of hij hem op het lichtnet kan aansluiten
Destijds heb ik gezocht naar kleine goede regelbare voedingen, maar die waren vaak toch wat onstabiel als de temperatuur (bij mij hangt alles op de zolder onder het dak) 's zomers flink opliep.
Zal dat van de winter eens opnieuw gaan uitzoeken.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Nu dat ik de diagrammen en manier van openen heb gezien lijkt het me vrij eenvoudig. Er zijn veel goedkope 3.6V voedingen op de markt dus dat lijkt me ook geen probleem.Remco45 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:41:
[...]
Tja, dit projectje is i.v.m. andere zaken (Covid-19) etc. wat naar beneden gevallen qua prioriteit.
Destijds heb ik gezocht naar kleine goede regelbare voedingen, maar die waren vaak toch wat onstabiel als de temperatuur (bij mij hangt alles op de zolder onder het dak) 's zomers flink opliep.
Zal dat van de winter eens opnieuw gaan uitzoeken.
Lithium batterijen gaan blijkbaar erg lineair naar beneden tot zo'n 3.2V voor ze leeg zijn, dus ik denk dat de stabiliteit van de voeding niet super belangrijk is zolang het binnen de 10% blijft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5xtQNPhT1EomnaQ9ue6WiRy8.png?f=user_large)
Ik vraag me wel af hoe de kamstrup zich gedraagt als de stroom even uitvalt, en of instellingen en gegevens bewaard blijven.
In de Kamstrup warmtemeters zit een dikke lithium accu van 3.6 volt (D formaat), op mijn werk vandaag nog één aangesloten.wmertens schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 06:56:
[...]
Nu dat ik de diagrammen en manier van openen heb gezien lijkt het me vrij eenvoudig. Er zijn veel goedkope 3.6V voedingen op de markt dus dat lijkt me ook geen probleem.
Lithium batterijen gaan blijkbaar erg lineair naar beneden tot zo'n 3.2V voor ze leeg zijn, dus ik denk dat de stabiliteit van de voeding niet super belangrijk is zolang het binnen de 10% blijft.
[Afbeelding]
Ik vraag me wel af hoe de kamstrup zich gedraagt als de stroom even uitvalt, en of instellingen en gegevens bewaard blijven.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Wow D cell! Maar dus, ik zou veel liever zonder batterij werken, me dunkt is dat een kwestie van een 3.6V DC voeding aan de batterij klemmen vast te solderen.frisianstar schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:22:
[...]
In de Kamstrup warmtemeters zit een dikke lithium accu van 3.6 volt (C/D formaat), op mijn werk vandaag nog één aangesloten.
Als je het demontabel wil houden kun je ook een “dummy” batterij plaatsen in D formaat. In het verleden al iets dergelijks gedaan voor Danfoss zwave radiatorkranen waarvan de batterijen te snel leeg waren. Scheelt dat we hier een 3d printer hebben staan.
Inhakend op een mail-trail;
Ik heb de PAW-a2w-rt wireless gekocht maar weet niet hoe ik het moet aansluiten, ik snap niet hoe.
Heb 5 draadjes: N, L, Comm, Cold, Heat in de zender, maar 4 aansluitingen in de warmtepomp, N, L, H, C.
Wie kan mij helpen?
Dank, Aldert
Ik heb de PAW-a2w-rt wireless gekocht maar weet niet hoe ik het moet aansluiten, ik snap niet hoe.
Heb 5 draadjes: N, L, Comm, Cold, Heat in de zender, maar 4 aansluitingen in de warmtepomp, N, L, H, C.
Wie kan mij helpen?
Dank, Aldert
[ Voor 20% gewijzigd door aldertb op 15-06-2021 20:33 ]
Vraag @Felicia even. Die heeft hem ook.aldertb schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:29:
Inhakend op een mail-trail;
Wie kan mij helpen?
Dank, Aldert
Ik heb alleen de installatie laten doen door een installatie-bedrijf dus ik weet het ook niet
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Trek je buitenunit even open voor de goede zaakFelicia schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:56:
[...]
Ik heb alleen de installatie laten doen door een installatie-bedrijf dus ik weet het ook nietVolgens mij heeft @koevlaas2 deze eerder al wel eens aangesloten?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Euh, de PAW-a2w-rtwireless is aangesloten in de binnenunit...koevlaas2 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:13:
[...]
Trek je buitenunit even open voor de goede zaak
Ik dacht dat je een monoblock had.Felicia schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Euh, de PAW-a2w-rtwireless is aangesloten in de binnenunit...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
9kW T-Cap split
Wat voor eentje heb jij @aldertb? Want de vraag is of mijn aansluiting dan wel representatief is?
:strip_exif()/f/image/H2XTf8oxTE4hUoZB459GsYAv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/REudUm67bVm8j8E6BIF8Mox6.jpg?f=fotoalbum_large)
@aldertb lijkt erop dat de WP een L wil zien op de ingang heat/cool. Aangezien de ontvanger zowel L als N nodig heeft om stroom te krijgen, kan je daar de L doorlussen naar de Common.
Let op dit is uit de installatiemanual van de mono J serie. Mocht je de H hebben kijk dan voor de zekerheid even in de servicemanual op de startpagina
Ik heb hier even een vraag gesteld over de delta T instelling, want dat kan ik niet zo vinden in de startpost: TimoDimo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2" Als iemand dat wil beantwoorden graag!
Ik heb een poging gedaan om mijn 5j op koelen te zetten maar helaas is dit tot nu toe niet gelukt.
Wat ik tot nu toe heb ondernomen is het volgende: de koelmodus vrij gegeven met de toetsen combinatie: menu + pijl onder + pijl links. Stooklijn koelen direct ingesteld op 18 graden en automatisch wisselen op de fabrieks instelling laten staan en tevens de externe schakeling uitgezet.
Nu gaat de circulatie pomp wel draaien maar verder gebeurt er niets. Ik krijg ook niet het koel icoontje in het scherm te zien enkel het verwarmings icoontje.
Wat mis ik nog of doe ik niet juist?????
Wat ik tot nu toe heb ondernomen is het volgende: de koelmodus vrij gegeven met de toetsen combinatie: menu + pijl onder + pijl links. Stooklijn koelen direct ingesteld op 18 graden en automatisch wisselen op de fabrieks instelling laten staan en tevens de externe schakeling uitgezet.
Nu gaat de circulatie pomp wel draaien maar verder gebeurt er niets. Ik krijg ook niet het koel icoontje in het scherm te zien enkel het verwarmings icoontje.
Koelmodus selecteren (zodat je dus het koel icoontje krijgt). Je kan ook op (A)utomatisch zetten.Signor Doekie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:05:
Ik heb een poging gedaan om mijn 5j op koelen te zetten maar helaas is dit tot nu toe niet gelukt.
Wil je mij dan in Jip en Janneke taal vertellen hoe ik dat activeer. Met mijn bescheiden kennis dacht ik dat ik dit met de gedane handelingen al had gedaan.
Ik gebruik alleen de afstandbediening.
[ Voor 11% gewijzigd door Signor Doekie op 18-06-2021 14:48 ]
Right! Inmiddels ben ik er zo goed als zeker uit en in navolging op eerdere posts heb ik alles nog eens goed uitgerekend.
Met mijn huidige gasverbruik zou ik rond de 10kW uitkomen. De Panasonic is er in een 9 en 12, het is mij echter aangeraden door een bevriende installateur (die helaas niet in de buurt woont) voor een 9kW te gaan. De 12 heeft teveel vermogen en zou té veel kunnen gaan pendelen, terwijl de 9Kw in geval van nood een 3kW module aan boord heeft. Wel ga ik dan voor het T-Cap model, om ook bij lagere buiten temperaturen hetzelfde vermogen te behouden. Op een hele koude extreme dag, kan ook de Panasonic airco er nog bij aan.
Ik heb een paar vragen waar ik het antwoord niet van kon vinden waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
1) Warmtepompboiler of zonneboiler?
Een warmtepompboiler is gemakkelijker, ik heb een technische ruimte waar nu ook de C.V. hangt en waar de was- en droger staan. Qua aanzuiging zou dat ideaal zijn voor een warmtepompboiler. Deze werkt dan niet samen met de warmtepomp.
Een zonneboiler is door de hogere subsidie goedkoper, deze kan ook in dezelfde ruimte en op het dak kunnen prima heatpipes. Mijn voorkeur gaat uit naar de zonneboiler. Echter twijfel ik aan de inhoud. Er is een rekenmodule die stelt: Per persoon = 50 liter, 100 liter extra i.c.m. warmtepomp. Ik zou dan op 300 liter komen. We hebben een bad en maken daar regelmatig gebruik van, 300 liter lijkt mij krap en ik denk aan een 500 liter. Dit heeft volgens mij enkel maar voordelen?
En heb ik gelijk met mijn keuze?
2) Buffervat
In het geval van die zonneboiler van 300 of 500 liter, is er dan nog een extra buffervat nodig? En zo ja, gaat het dan om een 50 liter, of moet het een 200 liter zijn? En in het geval van het buffervat, heeft een temperatuursensor daarin nog voordelen?
3) Thermostaat
Is het verstandig/nodig om een panasonic thermostaat op te hangen als de bijgeleverde controller ook op de plaats van de huidige thermostaat kan. Werkt die controller zo, zit daar een thermometer in om de temperatuur in de woonkamer af te lezen?
4) Extra print
Moet de print voor de extra functies er bij de Panasonic Monoblock (KIT-MXC09J3E8-W) wel in?
Bij voorbaat dank.
Met mijn huidige gasverbruik zou ik rond de 10kW uitkomen. De Panasonic is er in een 9 en 12, het is mij echter aangeraden door een bevriende installateur (die helaas niet in de buurt woont) voor een 9kW te gaan. De 12 heeft teveel vermogen en zou té veel kunnen gaan pendelen, terwijl de 9Kw in geval van nood een 3kW module aan boord heeft. Wel ga ik dan voor het T-Cap model, om ook bij lagere buiten temperaturen hetzelfde vermogen te behouden. Op een hele koude extreme dag, kan ook de Panasonic airco er nog bij aan.
Ik heb een paar vragen waar ik het antwoord niet van kon vinden waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
1) Warmtepompboiler of zonneboiler?
Een warmtepompboiler is gemakkelijker, ik heb een technische ruimte waar nu ook de C.V. hangt en waar de was- en droger staan. Qua aanzuiging zou dat ideaal zijn voor een warmtepompboiler. Deze werkt dan niet samen met de warmtepomp.
Een zonneboiler is door de hogere subsidie goedkoper, deze kan ook in dezelfde ruimte en op het dak kunnen prima heatpipes. Mijn voorkeur gaat uit naar de zonneboiler. Echter twijfel ik aan de inhoud. Er is een rekenmodule die stelt: Per persoon = 50 liter, 100 liter extra i.c.m. warmtepomp. Ik zou dan op 300 liter komen. We hebben een bad en maken daar regelmatig gebruik van, 300 liter lijkt mij krap en ik denk aan een 500 liter. Dit heeft volgens mij enkel maar voordelen?
2) Buffervat
In het geval van die zonneboiler van 300 of 500 liter, is er dan nog een extra buffervat nodig? En zo ja, gaat het dan om een 50 liter, of moet het een 200 liter zijn? En in het geval van het buffervat, heeft een temperatuursensor daarin nog voordelen?
3) Thermostaat
Is het verstandig/nodig om een panasonic thermostaat op te hangen als de bijgeleverde controller ook op de plaats van de huidige thermostaat kan. Werkt die controller zo, zit daar een thermometer in om de temperatuur in de woonkamer af te lezen?
4) Extra print
Moet de print voor de extra functies er bij de Panasonic Monoblock (KIT-MXC09J3E8-W) wel in?
Bij voorbaat dank.
Vanaf het achtergrondscherm met de pijltjes toetsen het zonnetje wijzigen in het koeltekentje.Signor Doekie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:46:
Wil je mij dan in Jip en Janneke taal vertellen hoe ik dat activeer. Met mijn bescheiden kennis dacht ik dat ik dit met de gedane handelingen al had gedaan.
:strip_exif()/f/image/8IgzOTDNzHrjthKbuSoHT54n.jpg?f=fotoalbum_large)
Top, dat was de missing link.
Deze laatste handeling komt er in de beschrijving niet erg duidelijk uit.
Nu maar eens experimenteren met koelen.
Deze laatste handeling komt er in de beschrijving niet erg duidelijk uit.
Nu maar eens experimenteren met koelen.
:strip_exif()/f/image/9EXl2kIJpqle3OKRQIOcMwIO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het koste wat moeite maar, tadaaa....
Bedankt.
[ Voor 20% gewijzigd door Signor Doekie op 18-06-2021 15:55 ]
Ik begrijp dat je kijkt naar de 3 fase modelen?Redwood schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:05:
Right! Inmiddels ben ik er zo goed als zeker uit en in navolging op eerdere posts heb ik alles nog eens goed uitgerekend.
Bij voorbaat dank.
Pendelen is alleen een probleem als afgifte systeem het minimale vermogen niet aan kan..
en het minimale vermogen van de 3 fase 9kW en 12 kW zullen niets of bijna niets uitmaken. Wat wel iets uit zal maken is kiezen voor het 1 fase model. nu denk ik niet dat er heel veel huizen zijn die niet warm te maken zijn met een 9kW model, alleen je overweging (of eigenlijk die van je instalateur) klopt imho niet.
ik denk dat jij last hebt van lauw water vrees1) Warmtepompboiler of zonneboiler?
maar een zonneboiler is eigenlijk altijd efficenter met een groter vat. en dan is 500 liter imho zelfs klein. nu is dit wel op het randje offtopic (of eigenlijk eroverheen) dus als je nog meer vragen hebt kan je die beter in het zonneboiler topic vragen.
Al met al snap ik niet dat je met een 9kW model niet gewoon een SWW run zou doen.. waarom zoveel extra techniek voor een paar liter warm water. ok, dan heb je geen subsidie op het vat, maarja het is wel lekker KISS
ik weet niet of je ook (veel) zonnepanelen hebt, maar dan kan je overwegen om je vat ook met een gestuurd element te verwarmen. kan handig zijn als zonnestroom steeds minder waard wordt.
tip: maak een schema, panasonic heeft boeken vol getekend, dat kan je eventueel als basis gebruiken, dat praat een stuk makkelijker.2) Buffervat
Klopt! 3-fase. De J serie. Ik heb momenteel een 9kW Ventus warmtepomp waar ik eerder over schreef, deze heeft bij -7 nog een beperkt vermogen over. Ik heb een heel oud (1920) gerenoveerd huis. Tot -3 ging het verwarmen zonder problemen. Bij -7/-10 gaat het mis. Vandaar de keus voor een fatsoenlijke, stillere en betere warmtepomp.twain4me schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:43:
[...]
Ik begrijp dat je kijkt naar de 3 fase modelen?
Pendelen is alleen een probleem als afgifte systeem het minimale vermogen niet aan kan..
en het minimale vermogen van de 3 fase 9kW en 12 kW zullen niets of bijna niets uitmaken. Wat wel iets uit zal maken is kiezen voor het 1 fase model. nu denk ik niet dat er heel veel huizen zijn die niet warm te maken zijn met een 9kW model, alleen je overweging (of eigenlijk die van je instalateur) klopt imho niet.
[...]
Meer van "vrouw met lauw water vrees". Waar ik na 5 minuten douchen echt wel schoon ben heb ik zo'n typische vrouw die er wel eens 40 minuten onder staat. Daarbij nog twee jonge jongens die ik amper onder de douche krijg, en er amper onder weg als ik ze er éénmaal onder heb. Ik heb 12000kWh aan panelen en denk dat ik op het randje zit i.v.m. hybride auto.ik denk dat jij last hebt van lauw water vreesik wordt al iets voor gek versleten met mijn 300 liter vat
![]()
maar een zonneboiler is eigenlijk altijd efficenter met een groter vat. en dan is 500 liter imho zelfs klein. nu is dit wel op het randje offtopic (of eigenlijk eroverheen) dus als je nog meer vragen hebt kan je die beter in het zonneboiler topic vragen.
Al met al snap ik niet dat je met een 9kW model niet gewoon een SWW run zou doen.. waarom zoveel extra techniek voor een paar liter warm water. ok, dan heb je geen subsidie op het vat, maarja het is wel lekker KISS
ik weet niet of je ook (veel) zonnepanelen hebt, maar dan kan je overwegen om je vat ook met een gestuurd element te verwarmen. kan handig zijn als zonnestroom steeds minder waard wordt.
Er is geld over uit de diverse subsidies waardoor een zonneboiler eigenlijk nog iets kost, echter wel rendement geeft op bijv. een zonnige winterdag.
[...]
tip: maak een schema, panasonic heeft boeken vol getekend, dat kan je eventueel als basis gebruiken, dat praat een stuk makkelijker.
:strip_exif()/f/image/QvQGidY4a6rXHWhpLiOBbJEK.jpg?f=fotoalbum_large)
In principe het volgens mij standaard schema, al wordt de bi-bloc vervangen voor een mono en de tapwaterboiler een 2-coil zonneboiler.
Ik zal de vraag in het zonneboiler forum stellen. Thanks!
Paar vragen en opmerkingen:Redwood schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:15:
Ik zal de vraag in het zonneboiler forum stellen. Thanks!
- Buffervat heb je alleen nodig bij te weinig systeeminhoud of (uitgebreide) naregeling op je vvw-groepen. Anders kun je wel zonder buffervat. Scheelt geld en complexiteit.
- Waarom zo'n groot SWW-vat? Wij (gezin met twee puberdochters) hebben gewoon een 300l-vat wat op 47 graden staat. Voor douchen is dat zat. Alleen als er iemand in bad gaat is het (theoretisch) krap. Praktisch niet, want dat badderen gebeurt altijd 's middags of in de vooravond. En de WP mag van 12 - 22 uur SWW maken. Om 12 uur gaat ie dus SWW maken, en dan eventueel nog een keer als er gebadderd is. Dat regelt ie helemaal zelf en er is nooit tekort. We hebben dus nog nooit onder een koude douche gestaan.
- Waarom overweeg je een warmtepompboiler? Die dingen hebben louter nadelen: Duurder dan een SWW-vat wat je gewone WP verwarmt, je compressor (dus het geluid) heb je binnen ipv buiten en er zit maar een heel klein compressortje in (rond 1.5 kW), dus even snel bijverwarmen is er niet bij. Dat terwijl je gewone WP op een normale dag er zomaar 10+ kW in kan pompen.
- Waarom een zonneboiler? Maakt je systeem alleen maar onnodig complex en duur. Het is veel eenvoudiger om PV bij te plaatsen en dan daarmee (via je WP) warm water te maken. PV maakt namelijk elektriciteit, waar je van alles mee kunt dan. Een zonneboiler staat 's zomers meestal in stagnatie (kan dan zijn warmte niet kwijt) en heeft 's winters vaak te kort. Dat terwijl je je PV-overschot gewoon kunt verkopen.
Bij mij heeft de wpb juist meerdere voordelen:Andrehj schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:35:
[...]
• Waarom overweeg je een warmtepompboiler? Die dingen hebben louter nadelen: Duurder dan een SWW-vat wat je gewone WP verwarmt, je compressor (dus het geluid) heb je binnen ipv buiten en er zit maar een heel klein compressortje in (rond 1.5 kW), dus even snel bijverwarmen is er niet bij. Dat terwijl je gewone WP op een normale dag er zomaar 10+ kW in kan pompen.
1) De wpb staat aan de andere kant van de douchemuur ; vrijwel zonder wachttijd warm water.
2) Bij mij haalt de wpb zijn warme lucht uit de warme zolder zodat het opwarmen veel sneller gaat.
3) De koude lucht wordt nu in mijn slaapkamer geblazen, het wordt gewoon zonder overdrijven koud op de kamer (bij een vrijwel koud wp boilervat) de slaapkamerdeur moet gewoon open.
3b) Maar in de winter moet je wel de lucht ván en naar buiten blazen.
4) De Atlantic wpb die ik heb heeft ook een 1800 watt elektrisch element die het opwarmen nog sneller laat verlopen, je kan de Atlantic wpb ook extern inschakelen, als er bijvoorbeeld voldoende PV vermogen is.
5) Mijn normale warmtepomp staat nu op koelfunctie; hoeft geen warm te maken, kan misschien ook wel niet tegelijk (koelen en sww maken)
[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 18-06-2021 20:34 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Uiteindelijk is het natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als je een elektrische element bijschakelen een optie vindt: Dat kan met een SWW-vat aan je WP ook, en nog veel beter. Hier hangt er een 4.5 kW element in. Als ik die inschakel en de WP zelf ook vol gas SWW laat maken, kan ik met een WP van nominaal 7.5 kW zelfs 16 kW het SWW vat in pompen. Dergelijke vermogens gaat een WP-boiler nooit halen.frisianstar schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:27:
4) De Atlantic wpb die ik heb heeft ook een 1800 watt elektrisch element die het opwarmen nog sneller laat verlopen, je kan de Atlantic wpb ook extern inschakelen, als er bijvoorbeeld voldoende PV vermogen is.
Dat kunnen alle warmtepompen zonder problemen. Bij omschakelen naar SWW schakelt de WP ook gewoon om van koelen naar verwarmen. Dat kan best snel, want moet immers 's winters ook steeds bij een defrost.5) Mijn normale warmtepomp staat nu op koelfunctie; hoeft geen warm te maken, kan misschien ook wel niet tegelijk (koelen en sww maken)
Laat ik dan nog deze twee beantwoorden.Redwood schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:05:
iter zijn? En in het geval van het buffervat, heeft een temperatuursensor daarin nog voordelen?
3) Thermostaat
4) Extra print
Bij voorbaat dank.
Van de bijgeleverde controller moet je niet veel verwachten als thermostaat. Dit omdat hij niet nauwkeurig meet (z'n temp sensor wordt eerder warm van de controller zelf dan van de ruimte temperatuur) en hij regelt op hele graden (en geen tienden). Wil je perse op thermostaat schakelen (en dus niet op water temp.) dan volstaat elke thermostaat die 230v contact-vrij schakelen kunnen (opentherm thermostaten niet!).
De extra print heb je in jouw geval alleen nodig als je de buffer echt als buffer wilt gebruiken (en hierdoor de buffer temperatuur moet meten zodat je meerdere zones aan kunt sturen). De buffer als puur opvulling van de systeeminhoud (dan zit de buffer alleen op de retour) dan is het niet nodig. De print is ook nodig als je de zonneboiler zou willen EN die dan door de panasonic wil laten aansturen. Meestal koop je zo'n zonneboiler compleet met eigen controller en is dat dus ook niet nodig.
My 2 cents.. 300L boilervat, gewoon op de 9kW warmtepomp. Met 45 min douchen is die wel leeg maar ondertussen wordt ie ook weer opgewarmd. Ik heb ook 9kW en mijn 300 liter vat is ongeveer in 45min van 20 graden weer opgewarmd tot 45 graden. Geen probleem dus.
Ik verwarm mijn boiler overigens nooit boven de 45 graden, alleen 1x per week voor legionellarun richting de 70 graden. Nooit problemen met douchen en bad. Na een vol bad geeft de sensor wel aan dat het water afgekoeld is maar er komt nog de hele dag redelijk warm water uit.
Voor een goed beeld, als mijn domotica niet goed werkt (ik stuur met domotica zelf de boiler runs aan) dan kom ik pas zo'n 2.5 dag later er achter dat mijn boiler koud is (koude douche). Zet ik dan de warmtepomp aan kan ik 30min later weer douchen.
exact, 9 kw is gewoon heel erg veel vermogen. samen met een 3kW element in het vat heb ik 12kW tot mijn beschikking wat je zo ongeveer als doorstroom verwarmer kan gebruiken.thehog schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:03:
[...]
Laat ik dan nog deze twee beantwoorden.
Van de bijgeleverde controller moet je niet veel verwachten als thermostaat. Dit omdat hij niet nauwkeurig meet (z'n temp sensor wordt eerder warm van de controller zelf dan van de ruimte temperatuur) en hij regelt op hele graden (en geen tienden). Wil je perse op thermostaat schakelen (en dus niet op water temp.) dan volstaat elke thermostaat die 230v contact-vrij schakelen kunnen (opentherm thermostaten niet!).
De extra print heb je in jouw geval alleen nodig als je de buffer echt als buffer wilt gebruiken (en hierdoor de buffer temperatuur moet meten zodat je meerdere zones aan kunt sturen). De buffer als puur opvulling van de systeeminhoud (dan zit de buffer alleen op de retour) dan is het niet nodig. De print is ook nodig als je de zonneboiler zou willen EN die dan door de panasonic wil laten aansturen. Meestal koop je zo'n zonneboiler compleet met eigen controller en is dat dus ook niet nodig.
My 2 cents.. 300L boilervat, gewoon op de 9kW warmtepomp. Met 45 min douchen is die wel leeg maar ondertussen wordt ie ook weer opgewarmd. Ik heb ook 9kW en mijn 300 liter vat is ongeveer in 45min van 20 graden weer opgewarmd tot 45 graden. Geen probleem dus.
Ik verwarm mijn boiler overigens nooit boven de 45 graden, alleen 1x per week voor legionellarun richting de 70 graden. Nooit problemen met douchen en bad. Na een vol bad geeft de sensor wel aan dat het water afgekoeld is maar er komt nog de hele dag redelijk warm water uit.
Voor een goed beeld, als mijn domotica niet goed werkt (ik stuur met domotica zelf de boiler runs aan) dan kom ik pas zo'n 2.5 dag later er achter dat mijn boiler koud is (koude douche). Zet ik dan de warmtepomp aan kan ik 30min later weer douchen.
zonneboiler zou ik alleen doen bij heel erg veel warm water gebruik.
Je geeft zelf de antwoorden al.
Een zonneboiler is door de hogere subsidie goedkoper en op het dak kunnen prima heatpipes.
Wij hebben een 300 litervat. Met de huidige zon heb ik bijna 24-7 minimaal 80 graden. We hebben een groot bad, dus dan gaat in de winter de gewenste temperatuur even omhoog naar 65, zodat het bad in één keer gevuld is (mijn vrouw houdt van een heet bad). Die 65 graden kan onze binnenunit zelf prima maken met de extra heater. Je zou ook een elektrisch spiraal in het vat kunnen zetten. Je hebt een technische ruimte waar ook de wasmachine staat. Met een zgn hotfill gebruik je warmwater uit je boilervat voor je wasmachine (dit hebben wij ook).
In de vorst periode afgelopen februari hadden we met helder weer ook al gauw de boiler warm door de zon. De zonnepanelen hadden dat niet kunnen doen. We hebben overigens 2x 30 pipes.
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
? Er gaat toch geen 300 liter in een bad? Zelfs al zou je je bad met 45 graden water willen vullen (= ongeveer SWW setpoint), dan nog is die 300 liter bij 45 graden toch zeer ruim voldoende voor een bad? Ik zie niet in waarom je dan eerst het setpoint zou moeten verhogen. Hier is dat iig nog nooit nodig geweest.BazemanKM schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:46:
Wij hebben een 300 litervat. Met de huidige zon heb ik bijna 24-7 minimaal 80 graden. We hebben een groot bad, dus dan gaat in de winter de gewenste temperatuur even omhoog naar 65, zodat het bad in één keer gevuld is .
Wij hebben een hygiëne vat, sww water gaat er met een spiraal door heen en wordt daardoor opgewarmd.Andrehj schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:05:
[...]
? Er gaat toch geen 300 liter in een bad? Zelfs al zou je je bad met 45 graden water willen vullen (= ongeveer SWW setpoint), dan nog is die 300 liter bij 45 graden toch zeer ruim voldoende voor een bad? Ik zie niet in waarom je dan eerst het setpoint zou moeten verhogen. Hier is dat iig nog nooit nodig geweest.
Een zonneboiler met een vat van 300 liter en een setpoint van 45 graden is nogal zinloos, dan past er niet veel zonne energie in het vat en kan je geen mindere dag compenserenAndrehj schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:05:
[...]
? Er gaat toch geen 300 liter in een bad? Zelfs al zou je je bad met 45 graden water willen vullen (= ongeveer SWW setpoint), dan nog is die 300 liter bij 45 graden toch zeer ruim voldoende voor een bad? Ik zie niet in waarom je dan eerst het setpoint zou moeten verhogen. Hier is dat iig nog nooit nodig geweest.
Nog steeds niet het systeem wat ik zou kiezen maar het is wel de juiste manier van toepassen. zeker als er ook een koppeling is met het cv circuit, zou ik wel een veel groter vat neerzetten, dan heb je er gewoon veel meer aan.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 19-06-2021 01:34 ]
OK. Dat verklaart veel. Om met een hygieneboiler dezelfde netto capaciteit te hebben als met een "normaal" SWW-vat heb je bijna de dubbele inhoud (of een veel hogere temperatuur) nodig.BazemanKM schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:14:
[...]
Wij hebben een hygiëne vat, sww water gaat er met een spiraal door heen en wordt daardoor opgewarmd.
Ik merk dat nu met koelen een hogere flow ervoor zorgt dat de doeltemp makkelijker gehandhaafd blijft. Ik heb nu ook alle groepen in huis aan staan behalve de badkamer dus dat zal ook schelen ivm de winter. Nu op flow van 18l/m kom ik op dT van 2 tot 3 en de Ta wijkt maximaal 1graad af van Tdoel. Hij kan het vermogen wat makkelijker kwijt lijkt het.
De warmtepomp staat hier uit, maar de Panasonic stuurt de pomp van de zonneboiler wel aan. Ik heb het hier zo ingesteld dat aan het einde van de middag de SWW run start, behalve als het boilervat al warm genoeg is.twain4me schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 01:32:
[...]
Een zonneboiler met een vat van 300 liter en een setpoint van 45 graden is nogal zinloos, dan past er niet veel zonne energie in het vat en kan je geen mindere dag compenseren
Nog steeds niet het systeem wat ik zou kiezen maar het is wel de juiste manier van toepassen. zeker als er ook een koppeling is met het cv circuit, zou ik wel een veel groter vat neerzetten, dan heb je er gewoon veel meer aan.
Door de lagere deltaT is bij dezelfde aanvoer temperatuur de retour kouder bij koelen en dus de temperatuur van de vloer kouder en de afgifte hoger.vandermark schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:25:
Ik merk dat nu met koelen een hogere flow ervoor zorgt dat de doeltemp makkelijker gehandhaafd blijft. Ik heb nu ook alle groepen in huis aan staan behalve de badkamer dus dat zal ook schelen ivm de winter. Nu op flow van 18l/m kom ik op dT van 2 tot 3 en de Ta wijkt maximaal 1graad af van Tdoel. Hij kan het vermogen wat makkelijker kwijt lijkt het.
Ik vraag me af of het uitzetten van de badkamer nu heel veel nut heeft als je voldoende ventilatie hebt. Denk dat het effect vooral merkbaar zal zijn in de ruimte die onder de badkamer zit en geen koud plafond heeft.
Ik begreep dat vloerkoeling in badkamer met tegels sowieso wordt afgeraden omdat het daar stuk vochtiger is en de vloer dan niet of slecht droogt.Heronimo schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:09:
[...]
Door de lagere deltaT is bij dezelfde aanvoer temperatuur de retour kouder bij koelen en dus de temperatuur van de vloer kouder en de afgifte hoger.
Ik vraag me af of het uitzetten van de badkamer nu heel veel nut heeft als je voldoende ventilatie hebt. Denk dat het effect vooral merkbaar zal zijn in de ruimte die onder de badkamer zit en geen koud plafond heeft.
De badkamer is niet groot dus veel capaciteit missen we er niet aan.
Dat is bij ons de enige plek waar afgelopen week de leidingen condens is ontstaan. De rest ging prima met Ta14 en Tr16 (vloerverwarmingkoeling beneden en fancoils boven).vandermark schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Ik begreep dat vloerkoeling in badkamer met tegels sowieso wordt afgeraden omdat het daar stuk vochtiger is en de vloer dan niet of slecht droogt.
De badkamer is niet groot dus veel capaciteit missen we er niet aan.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De kogel is door de kerk. Er komt een panasonic wp voor de verwarming en (mogelijk) later sww. Voordat ik alles bestel, heb ik nog wel jullie hulp nodig.
Momenteel gebruiken we 1100m3 gas op jaarbasis. Dit jaar is het eerste jaar dat we in deze woning wonen en we hebben veel thuis gewerkt. Vermoedelijk zal aankomend jaar ons gasverbruik verder naar beneden gaan. We gaan zowel ons glas vervangen van dubbel naar hr++ én er komt op de bovenverdieping nog een panasonic L/L airco van 3,5kw(heft een hoge WAF deze maand).
Nu gaan we over twee jaar pas onze benedenverdieping aanpakken, waarbij we ook vloerverwarming gaan aanleggen. Tot die tijd hebben we enkel type 22 radiatoren beneden. Afgelopen winter is onze woning warm gebleven bij -10 met een aanvoertemp van ~50graden. Ik vermoed dat de afgifte iets te laag is geweest, gezien de retourbuis even warm aanvoelde als de aanvoerbuis. Iets wat op te lossen is met radiatorventilatoren, toch?
Ook zijn er nog een aantal onduidelijkheden: functie van een buffervat is mij niet helemaal helder(iets met pendelen en warmte kwijt kunnen). Mij lijkt het, gezien de grootte van de radiatoren, wenselijk om een buffervat te hebben omdat op lage temperatuur al een afgifte ‘probleem’ is. Ik weet alleen niet hoe ik de grootte hiervan kan berekenen. Én ik snap niet hoe het met de hoeveelheid spiralen zit. Kan iemand mij daarmee helpen?
Daarnaast wil ik ook graag een SWW vat. Ik begrijp enkel niet of dit een tweede vat dient te zijn, naast het buffervat of dat een buffervat zowel een sww vat kan zijn. We zijn met zijn tweeën dus een tweede ~200 liter vat lijkt voldoende(helemaal omdat we enkel een douche hebben met een 6L p/m douchekop).
Daarnaast twijfel ik over een 5kw of 7kw pana mono. Ook omdat de bovenverdieping grotendeels afgevangen gaat worden met een enkele 3,5kw L/L airco.
Volgens https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kom ik op een warmteverliesberekening van ~8kw met het oude dubbelglas en 7kw met nieuw hr++ glas.
Ik waardeer jullie input!
Momenteel gebruiken we 1100m3 gas op jaarbasis. Dit jaar is het eerste jaar dat we in deze woning wonen en we hebben veel thuis gewerkt. Vermoedelijk zal aankomend jaar ons gasverbruik verder naar beneden gaan. We gaan zowel ons glas vervangen van dubbel naar hr++ én er komt op de bovenverdieping nog een panasonic L/L airco van 3,5kw(heft een hoge WAF deze maand).
Nu gaan we over twee jaar pas onze benedenverdieping aanpakken, waarbij we ook vloerverwarming gaan aanleggen. Tot die tijd hebben we enkel type 22 radiatoren beneden. Afgelopen winter is onze woning warm gebleven bij -10 met een aanvoertemp van ~50graden. Ik vermoed dat de afgifte iets te laag is geweest, gezien de retourbuis even warm aanvoelde als de aanvoerbuis. Iets wat op te lossen is met radiatorventilatoren, toch?
Ook zijn er nog een aantal onduidelijkheden: functie van een buffervat is mij niet helemaal helder(iets met pendelen en warmte kwijt kunnen). Mij lijkt het, gezien de grootte van de radiatoren, wenselijk om een buffervat te hebben omdat op lage temperatuur al een afgifte ‘probleem’ is. Ik weet alleen niet hoe ik de grootte hiervan kan berekenen. Én ik snap niet hoe het met de hoeveelheid spiralen zit. Kan iemand mij daarmee helpen?
Daarnaast wil ik ook graag een SWW vat. Ik begrijp enkel niet of dit een tweede vat dient te zijn, naast het buffervat of dat een buffervat zowel een sww vat kan zijn. We zijn met zijn tweeën dus een tweede ~200 liter vat lijkt voldoende(helemaal omdat we enkel een douche hebben met een 6L p/m douchekop).
Daarnaast twijfel ik over een 5kw of 7kw pana mono. Ook omdat de bovenverdieping grotendeels afgevangen gaat worden met een enkele 3,5kw L/L airco.
Volgens https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kom ik op een warmteverliesberekening van ~8kw met het oude dubbelglas en 7kw met nieuw hr++ glas.
Wat betreft de 5kW of 7kW telt enkel jouw portemonnee. Ze kunnen beide even ver terug moduleren. Ik denk echter dat in jouw situatie 5kW voldoende is.RemySoeters schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:09:
@RemySoeters fans/boosters op T22 radiatoren zijn aan te raden. Maar waarom niet fan coils als radiatoren op de bovenverdieping i.p.v. een L/L Wp (airco)? Dan heb je maar één apparaat nodig buiten en geen losse units in de vertrekken.
Het wordt niet zo koud als met een airco, maar afgelopen week heb ik het hier 23C kunnen houden.
Het wordt niet zo koud als met een airco, maar afgelopen week heb ik het hier 23C kunnen houden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Een buffervat is om de systeem grote te veranderen of om een ontkoppeling te maken heeft vrij weinig met pendelen te maken. het verhoogt namelijk je afgifte niet. dus indien je radiatoren te klein zijn blijven die te klein en zal de wp gaan pendelen. ook als je er een 2000L buffervat tussen zet.RemySoeters schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:09:
De kogel is door de kerk. Er komt een panasonic wp voor de verwarming en (mogelijk) later sww. Voordat ik alles bestel, heb ik nog wel jullie hulp nodig.
je afgifte systeem is verreweg het meest bepalende, dus ik zou dat eerst op orde maken in je plan. en niet als after- tought zoals nu
de keuze tussen 5 en 7 zou ik bijna altijd voor de 7 kiezen, uiteindelijk nagenoeg het zelfde ding met dezelfde nadelen (minimaal afgegeven vermogen), met als voordeel dat de 7 een SWW vat sneller vol heeft en je wellicht je L/L niet hoeft te gebruiken.
dus eerst je afgifte systeem eens goed bekijken de 50 graden test is een leuk begin.
maar zeker omdat je op het randje lijkt te zitten zou ik nu willen weten hoeveel vermogen ik kwijt kan bij meer wp vriendelijke temperaturen. waarschijnlijk kom je er dan achter dat het allemaal wel erg minimaal is ik zou ook zeker de fancoils in je onderzoek meenemen.
Er zijn afgelopen winter momenten geweest waarop de woning op 45 graden voldoende warm was. Heb er veel mee lopen ‘spelen’ om te kijken hoe laag mogelijk was. Rond het vriespunt werkt een aanvoer van 40 graden prima. Het toevoegen van radiatorventilatoren lijkt me een afdoende ingreep om de afgifte te verhogen.twain4me schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:36:
[...]
Een buffervat is om de systeem grote te veranderen of om een ontkoppeling te maken heeft vrij weinig met pendelen te maken. het verhoogt namelijk je afgifte niet. dus indien je radiatoren te klein zijn blijven die te klein en zal de wp gaan pendelen. ook als je er een 2000L buffervat tussen zet.
je afgifte systeem is verreweg het meest bepalende, dus ik zou dat eerst op orde maken in je plan. en niet als after- tought zoals nu
de keuze tussen 5 en 7 zou ik bijna altijd voor de 7 kiezen, uiteindelijk nagenoeg het zelfde ding met dezelfde nadelen (minimaal afgegeven vermogen), met als voordeel dat de 7 een SWW vat sneller vol heeft en je wellicht je L/L niet hoeft te gebruiken.
dus eerst je afgifte systeem eens goed bekijken de 50 graden test is een leuk begin.
maar zeker omdat je op het randje lijkt te zitten zou ik nu willen weten hoeveel vermogen ik kwijt kan bij meer wp vriendelijke temperaturen.
Is er een mogelijkheid om te berekenen hoeveel vermogen ik nodig heb? Het voelt nu nogal als gokken in plaats van op basis van cijfer beslissingen te maken.
Als je niet wil gokken dan koop je de 7kW. Dat is dezelfde machine als de 5kW, maar dan minder gecapped.RemySoeters schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:48:
[...]
Is er een mogelijkheid om te berekenen hoeveel vermogen ik nodig heb? Het voelt nu nogal als gokken in plaats van op basis van cijfer beslissingen te maken.
Beide hebben dezelfde compressor en dezelfde koelmiddel-inhoud dus wat maakt het dan uit?CurlyMo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:54:
[...]
Als je niet wil gokken dan koop je de 7kW. Dat is dezelfde machine als de 5kW, maar dan minder gecapped.
zou de 7 kw versie meer beroep doen op het elektrische element van 3000 watt?
Nee in basis is hij idd gewoon minder gecapped.frisianstar schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:45:
[...]
Beide hebben dezelfde compressor en dezelfde koelmiddel-inhoud dus wat maakt het dan uit?
beetje het zelfde als die software matige gecastereerde videokaarten.
Ze verkopen min of meer dezelfde wp in 3 versies.
Waarom een 7kw minder gissen is als het gaat over afgfte ontgaat mij dan weer volledig. met een 7 kW krijg je echt niet meer warmte uit een HT radiator dan met een 5kW, maar ik las die vraag denk ik gewoon anders dan @CurlyMo
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 20-06-2021 20:30 ]
bedoel je een warmteverlies berekening? die kan je maken of laten maken. en anders 1 van de methodes uit de TSRemySoeters schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:48:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 20-06-2021 20:35 ]
Nee, de 7 en 9 geven al eerder hogere frequenties vrij dan de 5 bij de J serie.frisianstar schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:45:
[...]
Beide hebben dezelfde compressor en dezelfde koelmiddel-inhoud dus wat maakt het dan uit?
De 5kW geeft bij -4 hogere frequenties vrij tot 59Hz. Tussen -3 en 4 is dat 47HZ en vanaf 5 graden is dat 35Hz.
Ik bedoelde de afgifte van mijn huidige radiatoren uitrekenen. Ik kom momenteel op een warmte benodigdheid van de beneden verdieping van 5799 aan benodigd vermogen(l x b x h x 77watt). Beide radiatoren dekken dit ‘net’ op een berekend gecombineerd vermogen van 5617 op 90c(volgens ‘reguliere’ CV aanvoer berekening). Toch heb ik het afgelopen winter niet koud gehad op aanvoer 50c bij -10.twain4me schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:30:
[...]
bedoel je een warmteverlies berekening? die kan je maken of laten maken. en anders 1 van de methodes uit de TS
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Ik ben nu zoekende naar een tabel waarbij ik kan zien wat een lagere aanvoer temperatuur met het geleverde vermogen van een radiator doet. Zo probeer ik te berekenen wat radiatorventilatoren kunnen bijdragen aan de afgifte om zo de overstap gemakkelijker te kunnen maken.
Volgens mij bedoelde @RemySoeters met zijn twijfel de keuze tussen 7kW of 5kW. Als je daar echt zo over twijfelt bij een J serie, dan zeg ik, neem de 7.twain4me schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:23:
[...]
Waarom een 7kw minder gissen is als het gaat over afgfte ontgaat mij dan weer volledig. met een 7 kW krijg je echt niet meer warmte uit een HT radiator dan met een 5kW, maar ik las die vraag denk ik gewoon anders dan @CurlyMo
De rest wat gezegd is is zeker waar: afgifte optimaliseren e.d.
Enige tips, behalve vloerverwarming, om dat te doen? Wil kijken of ik zo lang mogelijk mijn bestaande meuk kan laten hangen gezien we over 2 jaar toch overgaan op vloerverwarming.CurlyMo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:42:
[...]
Volgens mij bedoelde @RemySoeters met zijn twijfel de keuze tussen 7kW of 5kW. Als je daar echt zo over twijfelt bij een J serie, dan zeg ik, neem de 7.
De rest wat gezegd is is zeker waar: afgifte optimaliseren e.d.
Inventariseer eerst eens wat je afgifte nu is:RemySoeters schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:08:
[...]
Enige tips, behalve vloerverwarming, om dat te doen? Wil kijken of ik zo lang mogelijk mijn bestaande meuk kan laten hangen gezien we over 2 jaar toch overgaan op vloerverwarming.
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Boosten met ventilatoren: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringenRemySoeters schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:08:
[...]
Enige tips, behalve vloerverwarming, om dat te doen? Wil kijken of ik zo lang mogelijk mijn bestaande meuk kan laten hangen gezien we over 2 jaar toch overgaan op vloerverwarming.
Daarnaast is de vraag of die 50 graden aanvoer bij -10 kwam door het minimale vermogen van de ketel of omdat het anders echt niet warm werd. Hier ga ik met de ketel ook hoger, terwijl ik het met de warmtepomp met minder red. De warmtepomp draait namelijk 24/7 op 5kW en de ketel maar een deel van de tijd op z'n minimum van 8kW.
[ Voor 28% gewijzigd door Heronimo op 20-06-2021 22:42 ]
Dat merkte ik wel afgelopen winter. We hebben last van tikkende verwarmingen(moet nog uitvinden welke de boosdoener is). Hierbij merkte ik dat de radiatoren niet een constante temperatuur hadden en regelmatig (ieder uur) begonnen te tikken bij opwarmen.Heronimo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:39:
[...]
Boosten met ventilatoren: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Daarnaast is de vraag of die 50 graden aanvoer bij -10 kwam door het minimale vermogen van de ketel of omdat het anders echt niet warm werd. Hier ga ik met de ketel ook hoger, terwijl ik het met de warmtepomp met minder red. De warmtepomp draait namelijk 24/7 op 5kW en de ketel maar een deel van de tijd op z'n minimum van 8kW.
Daarnaast bleven ze ook gedeeltelijk koud(voornamelijk de onderkant). Denk dat er nog best wat te halen valt door waterzijdig inregelen, dynamische thermostaatkranen en radiatorventilatoren te gebruiken.
Nu ik eraan terugdenk heb ik enkel de week dat het achterlijk koud was de CV aanvoer op 50 gehad. Alles daaromheen heb ik met 45 graden gedaan.
Is het misschien handig om hierover een nieuw topic te openen? Veel van de informatie die ik nodig heb, lijkt over andere thema’s te gaan dan de wp zelf.
Zou dan in ieder geval ook even rondkijken in het topic over het inregelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel IIIRemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:12:
[...]
Dat merkte ik wel afgelopen winter. We hebben last van tikkende verwarmingen(moet nog uitvinden welke de boosdoener is). Hierbij merkte ik dat de radiatoren niet een constante temperatuur hadden en regelmatig (ieder uur) begonnen te tikken bij opwarmen.
Daarnaast bleven ze ook gedeeltelijk koud(voornamelijk de onderkant). Denk dat er nog best wat te halen valt door waterzijdig inregelen, dynamische thermostaatkranen en radiatorventilatoren te gebruiken.
Nu ik eraan terugdenk heb ik enkel de week dat het achterlijk koud was de CV aanvoer op 50 gehad. Alles daaromheen heb ik met 45 graden gedaan.
Is het misschien handig om hierover een nieuw topic te openen? Veel van de informatie die ik nodig heb, lijkt over andere thema’s te gaan dan de wp zelf.
Weet je het gasverbruik van die koudste dagen of maand?
In januari heeft het meeste gasverbruik plaatsgevonden: 171 m3. In de week van 7 tot 13 februari, waarbij de temperatuur -10 was, is 13m3 gas verbruikt op de koudste dag. De andere dagen in die week ongeveer 10m3.Heronimo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:14:
[...]
Zou dan in ieder geval ook even rondkijken in het topic over het inregelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Weet je het gasverbruik van die koudste dagen of maand?
Even een snelle rekensom gemaakt voor het gemiddeld benodigd vermogen per uur op die dag: 8,8kJ*13m3/24uur. Dan kom ik gemiddeld 4.8kW uit om de woning warm te houden. Klopt dit, of ben ik aan het goochelen met cijfers om het gunstig uit te laten komen?(confirmation bias?)
Dat klopt. En je rekent terecht met 24 uur. Zeker bij radiatoren die op een (te) lage temperatuur werken, moet je permanent stoken als het zo koud is. Even snel opwarmen is er trouwens ook met vloerverwarming niet bij. Lage temperatuur verwarming zorgt ook voor minder luchtstroming in de kamers, dus bij lagere temperatuur comfortabeler.RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:36:
[...]
In januari heeft het meeste gasverbruik plaatsgevonden: 171 m3. In de week van 7 tot 13 februari, waarbij de temperatuur -10 was, is 13m3 gas verbruikt op de koudste dag. De andere dagen in die week ongeveer 10m3.
Even een snelle rekensom gemaakt voor het gemiddeld benodigd vermogen per uur op die dag: 8,8kJ*13m3/24uur. Dan kom ik gemiddeld 4.8kW uit om de woning warm te houden. Klopt dit, of ben ik aan het goochelen met cijfers om het gunstig uit te laten komen?(confirmation bias?)
Ik had in die week de warmtepomp 24 uur per dag draaien met een Ta van 38-40°. Mijn twee zolderkamers van 16m2 waar nog radiatoren T21 hangen bleven 18-19°. In die week verbruikte mijn wp 431kWh en wekte volgens Panasonic 1029kWh op.
Je hebt ook het elektrische element nog van volgens mij 2kW voor nood. Bij mij is die bijgesprongen in die koude week.RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:36:
[...]
In januari heeft het meeste gasverbruik plaatsgevonden: 171 m3. In de week van 7 tot 13 februari, waarbij de temperatuur -10 was, is 13m3 gas verbruikt op de koudste dag. De andere dagen in die week ongeveer 10m3.
Done!CurlyMo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:12:
[...]
Inventariseer eerst eens wat je afgifte nu is:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
Zonder ventilatoren zouden de radiatoren bij 50 aanvoer en 45 retour(wat ongeveer de waarden zijn geweest bij -10) de volgende afgifte hebben:
1x 240cm x 30 cm radiator - 1089w
1x 220cm x 30 cm radiator - 989w
Mét ventilatoren zou ik de aanvoertemperatuur met 5 graden kunnen verlagen(max 45 graden) en kom ik nogsteeds hoger uit dan 50c zonder. Lijkt mij dan voldoende om de overstap te maken. Toch?
Heb je maar twee radiatoren in huis? Je hebt namelijk minimaal 2500W afgifte nodig en dat redt je nu al niet.RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:02:
[...]
Done!
Zonder ventilatoren zouden de radiatoren bij 50 aanvoer en 45 retour(wat ongeveer de waarden zijn geweest bij -10) de volgende afgifte hebben:
1x 240cm x 30 cm radiator - 1089w
1x 220cm x 30 cm radiator - 989w
Mét ventilatoren zou ik de aanvoertemperatuur met 5 graden kunnen verlagen(max 45 graden) en kom ik nogsteeds hoger uit dan 50c zonder. Lijkt mij dan voldoende om de overstap te maken. Toch?
Heb even alle radiatoren opgemeten en berekend wat het vermogen per radiator is op 3 verschillende aanvoer/retour temperaturen. Vervolgens deze opgeteld. Zie hieronder.CurlyMo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:03:
[...]
Heb je maar twee radiatoren in huis? Je hebt namelijk minimaal 2500W afgifte nodig en dat redt je nu al niet.
Op 75/65/20 is de afgifte ~9500
Op 50/45/20 is de afgifte ~4350
Op 45/40/20 is de afgifte ~3400
Dit alles is zonder enige vorm van radiatorventilatoren.
Begin het vermoeden te krijgen dat ik, voordat ik kán overstappen op een wp, een aantal radiatoren dien te vervangen van type 10 naar type 22.
Hangt er vanaf. Bij 45 weet jij je huis warm te houden bij -10. Prima dus. Bij 40/35/20 ga je waarschijnlijk ook wel 2500W halen. Dat is vooral belangrijk om pendelen tegen te gaan. Met radiatoren krijg je hem wellicht naar 35/30/20. Wat nog mooier is. Bij je toekomstige vloerverwarming kan je nog lager.RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Heb even alle radiatoren opgemeten en berekend wat het vermogen per radiator is op 3 verschillende aanvoer/retour temperaturen. Vervolgens deze opgeteld. Zie hieronder.
Op 75/65/20 is de afgifte ~9500
Op 50/45/20 is de afgifte ~4350
Op 45/40/20 is de afgifte ~3400
Dit alles is zonder enige vorm van radiatorventilatoren.
Begin het vermoeden te krijgen dat ik, voordat ik kán overstappen op een wp, een aantal radiatoren dien te vervangen van type 10 naar type 22.
Ik neem aan dat dit in combinatie met de eerder genoemde 3.5kw pana airco is?CurlyMo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:21:
[...]
Hangt er vanaf. Bij 45 weet jij je huis warm te houden bij -10. Prima dus. Bij 40/35/20 ga je waarschijnlijk ook wel 2500W halen. Dat is vooral belangrijk om pendelen tegen te gaan. Met radiatoren krijg je hem wellicht naar 35/30/20. Wat nog mooier is. Bij je toekomstige vloerverwarming kan je nog lager.
Volgens mij moet ik namelijk een constante afgifte van 5kw garanderen bij -10 (Namelijke 4,8kw zoals hierboven beschreven) via mijn radiatoren om mijn woning op temperatuur te houden. Deze afgifte haal ik niet op 45/40/20.
Betekent dat, dat ik ook geen buffervat nodig heb?
Er is geen 3.5kW Pana. Enkel 5, 7, 9, 12 en 16. De 5, 7 en 9 J serie moduleren allemaal terug tot 2.5kW.RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:47:
[...]
Ik neem aan dat dit in combinatie met de eerder genoemde 3.5kw pana airco is?
Dan koop je toch de 7kW? Wat al meerdere malen is aangegeven. Het zijn alle drie dezelfde machines, enkel steeds minder gecapped.Volgens mij moet ik namelijk een constante afgifte van 5kw garanderen bij -10 (Namelijke 4,8kw zoals hierboven beschreven) via mijn radiatoren om mijn woning op temperatuur te houden. Deze afgifte haal ik niet op 45/40/20.
Daar heb ik geen verstand van.Betekent dat, dat ik ook geen buffervat nodig heb?
Volgens mij spreken we langs elkaar heen. De 3,5kW pana is een split L/L airco. https://www.cvtotaal.nl/p...t-fz-35-rke-inverter.htmlCurlyMo schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Er is geen 3.5kW Pana. Enkel 5, 7, 9, 12 en 16. De 5, 7 en 9 J serie moduleren allemaal terug tot 2.5kW.
[...]
Dan koop je toch de 7kW? Wat al meerdere malen is aangegeven. Het zijn alle drie dezelfde machines, enkel steeds minder gecapped.
[...]
Daar heb ik geen verstand van.
Het doel is om sowieso de 7kw pana mono te kopen voor sww en verwarming van de beneden verdieping.
Ik heb begrepen dat dit toestel 7kw aan warmte produceert en het doorgeeft naar mijn radiatoren. Deze radiatoren hebben een maximale warmte afgifte bij 45/40/20 van 4.3kw. Terwijl mijn woning om warm op 20c te blijven, minimaal 4.8kw nodig heeft.
Het feit dat dit toestel 7kw kan produceren, wilt niet zeggen dat de radiatoren deze warmte ook kwijt kunnen. Mij lijkt het dat de retourtemperatuur dan te hoog blijft omdat het afgiftesysteem niet toereikend is voor de warmtebehoefte van de woning.
Klopt dit, of begrijp ik je bovenstaande verhaal niet juist?
Inderdaad vergeten dat je ook een L/L had.RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:09:
[...]
Volgens mij spreken we langs elkaar heen. De 3,5kW pana is een split L/L airco. https://www.cvtotaal.nl/p...t-fz-35-rke-inverter.html
Max. 7kW zonder elektrisch element. Oftewel, tussen de 2.5kW en 7kW.Ik heb begrepen dat dit toestel 7kw aan warmte produceert en het doorgeeft naar mijn radiatoren.
Dan zet je toch je L/L erbij aan?Deze radiatoren hebben een maximale warmte afgifte bij 45/40/20 van 4.3kw. Terwijl mijn woning om warm op 20c te blijven, minimaal 4.8kw nodig heeft.
Dit laat ik aan anderen om met enige zekerheid iets over te zeggenHet feit dat dit toestel 7kw kan produceren, wilt niet zeggen dat de radiatoren deze warmte ook kwijt kunnen. Mij lijkt het dat de retourtemperatuur dan te hoog blijft omdat het afgiftesysteem niet toereikend is voor de warmtebehoefte van de woning.
Zie het als een weegschaal, wat je opwekt moet je ook kwijt kunnen.
Dus als je WP 4.3 kW warmte maakt, geven je radiatoren dat af. Hoe lager de temperatuur van het warmte water is hoe beter voor je rendement.
Ook je huis is een weegschaal, wat je kwijt raakt aan warmte moet je er ook terug instoppen. Stop je er minder in dan eruit gaat, wordt het binnen kouder. Stop je er meer in wordt het warmer.
Je bent aan het rekenen met radiatoren. De temperatuur van het water + omgevingstemperatuur bepalen hoeveel warmte je afgeeft. Hoe kleiner het verschil tussen de watertemperatuur en omgevingstemperatuur hoe kleiner de afgifte. Ventilatoren kunnen helpen om 'koudere' lucht langs de radiator te blazen, waarmee je afgifte vergroot.
Stop je meer warmte in de radiator dan hij kwijt kan, loopt de temperatuur van het water op. Hierdoor neemt de warmteafgifte toe, maar het rendement van de warmtepomp neemt af.
Het grote voordeel van vloerverwarming is oppervlakte. Meer oppervlakte = meer afgifte -> lagere watertemperatuur. Ander voordeel is massa.
Buffervat is vooral voor 2 redenen:
- naregeling, de pomp moet de flow kwijt kunnen. Liever dus geen thermostaatkranen of naregeling per kamer zonder vat.
- (beetje) warmte opslag om een defrost te kunnen doen. Je hebt weinig massa in je systeem om warmte uit te halen, alleen de Panasonic heeft een 3kW elektrisch element. Ervaringsdeskundige hier kunnen vast zeggen of dit voldoende is om even de twee jaar tot vloerverwarming te overbruggen.
Dus als je WP 4.3 kW warmte maakt, geven je radiatoren dat af. Hoe lager de temperatuur van het warmte water is hoe beter voor je rendement.
Ook je huis is een weegschaal, wat je kwijt raakt aan warmte moet je er ook terug instoppen. Stop je er minder in dan eruit gaat, wordt het binnen kouder. Stop je er meer in wordt het warmer.
Je bent aan het rekenen met radiatoren. De temperatuur van het water + omgevingstemperatuur bepalen hoeveel warmte je afgeeft. Hoe kleiner het verschil tussen de watertemperatuur en omgevingstemperatuur hoe kleiner de afgifte. Ventilatoren kunnen helpen om 'koudere' lucht langs de radiator te blazen, waarmee je afgifte vergroot.
Stop je meer warmte in de radiator dan hij kwijt kan, loopt de temperatuur van het water op. Hierdoor neemt de warmteafgifte toe, maar het rendement van de warmtepomp neemt af.
Het grote voordeel van vloerverwarming is oppervlakte. Meer oppervlakte = meer afgifte -> lagere watertemperatuur. Ander voordeel is massa.
- naregeling, de pomp moet de flow kwijt kunnen. Liever dus geen thermostaatkranen of naregeling per kamer zonder vat.
- (beetje) warmte opslag om een defrost te kunnen doen. Je hebt weinig massa in je systeem om warmte uit te halen, alleen de Panasonic heeft een 3kW elektrisch element. Ervaringsdeskundige hier kunnen vast zeggen of dit voldoende is om even de twee jaar tot vloerverwarming te overbruggen.
lampy25 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:25:
Ervaringsdeskundige hier kunnen vast zeggen of dit voldoende is om even de twee jaar tot vloerverwarming te overbruggen.

Fijne metafoor!lampy25 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:25:
Zie het als een weegschaal, wat je opwekt moet je ook kwijt kunnen.
Heeft flow ook te maken met de dikte van de aanwezige leidingen? Vanaf de wp naar de aftakking van de bestaande CV ben ik van plan om 32mm te gebruiken. Bestaande leidingen zijn 22mm staal met aftakkingen naar 16mm. Hoe houd ik hier rekening mee bij het plannen van het systeem? Ik heb al (spook)verhalen gehoord van suizende buizen.
Excuses voor de hoeveelheid vragen. Normaal gezien besteed ik zulke zaken uit zodat een installatie voor mij gedaan wordt. Maar ik vind het allemaal ontzettend interessante materie.
Wat betreft de flow, nog een weegschaal
Simpel gezegd: hoe sterk is je pomp vs. leidingweerstand. De pomp wil graag water verpompen, wanneer er een hele dikke leiding is kost dat weinig kracht en kan je veel water verpompen.
Aangezien de leidingweerstand bepaald wordt door de snelheid van het water in de leiding voel je hem al aankomen.
Hoe meer water door de leiding, hoe sneller het water moet stromen. Hoe sneller het water stroomt, hoe meer leidingweerstand, dus moet de pomp harder pompen.
Geluid wordt gemaakt door hoge watersnelheden. Dit kan komen door een krappe leiding, maar ook scherpe randen of koppelingen waar (te) veel water doorgaat.
Staat hier wel een mooi overzicht welke diameters je nodig hebt:
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
De 7kW heeft bij 35°C watertemp 20l/min nodig.
Aangezien de leidingweerstand bepaald wordt door de snelheid van het water in de leiding voel je hem al aankomen.
Hoe meer water door de leiding, hoe sneller het water moet stromen. Hoe sneller het water stroomt, hoe meer leidingweerstand, dus moet de pomp harder pompen.
Geluid wordt gemaakt door hoge watersnelheden. Dit kan komen door een krappe leiding, maar ook scherpe randen of koppelingen waar (te) veel water doorgaat.
Staat hier wel een mooi overzicht welke diameters je nodig hebt:
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
De 7kW heeft bij 35°C watertemp 20l/min nodig.
Men praat inderdaad langs elkaar heen. Als je 4,8kW warmte kwijt wil in je woning, kan de 5 of 7kW warmtepomp dat leveren. Als je het met die radiatoren kwijt wilt, dan moet je de temperatuur iets verhogen. 45° is toch een streefwaarde, geen maximum? Zal de COP wat kleiner zijn, het gaat om een week per jaar en hooguit 2 jaar. Daarvoor ga je toch geen radiatoren vervangen?RemySoeters schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:09:
[...]
Volgens mij spreken we langs elkaar heen. De 3,5kW pana is een split L/L airco. https://www.cvtotaal.nl/p...t-fz-35-rke-inverter.html
Het doel is om sowieso de 7kw pana mono te kopen voor sww en verwarming van de beneden verdieping.
Ik heb begrepen dat dit toestel 7kw aan warmte produceert en het doorgeeft naar mijn radiatoren. Deze radiatoren hebben een maximale warmte afgifte bij 45/40/20 van 4.3kw. Terwijl mijn woning om warm op 20c te blijven, minimaal 4.8kw nodig heeft.
Het feit dat dit toestel 7kw kan produceren, wilt niet zeggen dat de radiatoren deze warmte ook kwijt kunnen. Mij lijkt het dat de retourtemperatuur dan te hoog blijft omdat het afgiftesysteem niet toereikend is voor de warmtebehoefte van de woning.
Morgenavond ga ik een begin maken met het dichtmaken van de plafonds, dan kan ik geen (of heel moeilijk) extra leidingen trekken. Dus nog even hier een dubbel check of ik alles voorzien heb voor onze nieuwe 16kW Panasonic.
- aanvoer en retour water in geisoleerde mantelbuis (2x 40mm)
- 5x2,5mm2 kabel vanuit meterkast naar WP
- 19mm buis vanuit woonkamer naar WP (voor controller kastje)
- loze 19mm buis vanaf buffervat naar WP
- loze 19mm buis vanaf patchkast naar WP
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Groetjes
Van meterkast naar wp moeten twee kabels 3-fase. Bedoel je met buffervat je sww tank? Of heb je verschillende zones met verschillende aanvoertemperaturen? Dan moeten er ook buizen naar de verdelers.Nhz schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:53:
Morgenavond ga ik een begin maken met het dichtmaken van de plafonds, dan kan ik geen (of heel moeilijk) extra leidingen trekken. Dus nog even hier een dubbel check of ik alles voorzien heb voor onze nieuwe 16kW Panasonic.
Alvast bedankt!
Dit topic is gesloten.