Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:45:
[...]
Bij1 heeft echt wel goede punten. Hopelijk krijgen ze paar zetels.
Wat ik jammer vind is dat ze zich alleen lijken te richten op de stem van mensen met buitenlandse afkomst. Maar goed, misschien hebben mensen met buitenlandse afkomst dat ook wel met de huidige partijen en moet ik gewoon niet zeuren.
Racisme is een levensgroot probleem in NL en dat zwarte piet rasistisch is riep ik al 10 jaar geleden. Mijn (witte) collega's keken me toen heel raar aan.

Ik denk dat ik voor het dikgedrukte een verklaring heb, overigens geheel op mijn eigen inzicht gebaseerd
Al sinds heugenis zijn mensen van niet witte komaf (default = wit, man, hetero) benadeeld en eigenlijk is dit pas de eeuw dat we er een klein beetje mee bezig zijn om een poging te doen om het recht te trekken.
Echter is het al dusdanig in het systeem en in het wereldgedachtegoed ingesleten dat dit zeer moeilijk snel recht te trekken is; om dit te kunnen doen heb je mijns inziens een paar dingen nodig:
- je moet tijdelijk meer gewicht in de schaal leggen; noem het positieve discriminatie, iets waar heel veel witte mensen tegen ageren. Dus je moet dan juist meer aandacht naar zwarte mensen/vrouwen/gehandicapten/<vul maar een minderheid in> laten gaan dan naar hetgeen nu nog de default is
- mensen met het privilege, de huidige default (wit, man, hetero om het maar zo te zeggen), juist dié zijn keihard nodig om de verandering door te voeren. Erg maar waar, maar als zij blijven ageren en niet mee willen gaan in de verandering, dan zal het niet gebeuren of maar heel langzaam.
Er zijn altijd mensen die nergens open voor staan. Dat is ook niet de doelgroep waar we ons op moeten richten. We moeten ons richten op de mensen die we kunnen bereiken.
Er zijn genoeg mensen die het default privilege genieten die helemaal niet onwelwillend er tegenover staan, en wél hun stem laten horen. Vaak zijn ook mensen nog niet genoeg erover geeducated simpelweg omdat zij nooit de hinder hebben ondervonden die minderheden ondervinden, bijvoorbeeld nog nooit benadeeld zijn geweest bij een sollicitatie of belasting doordat ze een buitenlandse naam hebben, of zwanger willen worden. Zij hoeven nooit alert te zijn en continu de situatie om zich heen 24/7 te evalueren wanneer ze over straat lopen. Zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen, de TL:DR hier is: er is juist een overwicht in de schaal nodig in order to tip the balance.
Dat je al 10 jaar roept dat zwarte piet racistisch is, is helemaal prima! Je hoeft niet de politiek in te gaan of een activist te zijn die continu op de barricades gaat staan om een verandering teweeg te brengen. Het zijn juist de kleine dingen die het hem doen: je ouders of je zusje erop wijzen dat het gebruik van het woord Indianen/Eskimo/negers verkeerd is en ook uitleggen waarom en zeer zeker ook zeggen dat ze zelf alles kunnen opzoeken op internet. Genoeg info over te vinden, en mensen hebben ook een haalplicht om zichzelf iets eigen te maken en ze hebben een eigen verantwoordelijkheid om te bepalen waarom hun recht om bepaalde kwetsende woorden te moeten blijven gebruiken groter is dan het recht van de minderheid die roept dat het kwetsend is. Je hoeft geen ruzies te maken, maar men zal altijd denken "goh die Discipline denkt er blijkbaar anders over". Dat is genoeg. Uiteindelijk zal het beter gaan. Nu zijn al meer mensen tegen zwarte piet dan 10 jaar geleden. Dus er is progress, hoe klein die ook is.
[
Voor 16% gewijzigd door
Deathchant op 16-12-2020 18:07
]