Ik denk dat jij bedoelt met je quote dat we het dan hier over de
invulling hebben van de oplossing die basisinkomen heet (dus wie wat moet krijgen, of iedereen het onvoorwaardelijk moet krijgen -ik zou zeggen van wel anders is het eerder een uitkering zoals we die nu kennen- , welke uitzonderingssituaties er zijn, hoe werkgevers ermee om moeten gaan etc. etc.).
Maar het basisinkomen ansich is een tegenhanger voor het kapitalistische marktwerking & bezuinigingssysteem waar we nu allemaal in leven.
Waarom dat precies een oplossing is: het huidige, overstretchte systeem houdt angst voor het in gevaar komen van je basicneeds/overleving in stand en dát zorgt er op zijn beurt voor dat je keer op keer in survivalmodus komt. Gevolg: survivalmode-context zorgt voor minder doordachte keuzes (een kat in het nauw maakt gekke sprongen). Gevolg daarvan is dan weer dat je (veelal minder goed betaalde ) baantjes zult moeten doen die je niet leuk vindt waardoor je weer ongelukkiger wordt. Ongelukkigheid en financieel maar net de eindjes aan elkaar knopen resulteren weer in dat gevaar voor je basicneeds dreigt.
Samengevat:
Angst -> survivalmodus -> minder goeie keuzes -> afhankelijkheid onaantrekkelijke baantjes -> weinig geld -> slechter eten, mindere gezondheid -> hogere zorgkosten -> weinig vooruitzicht, minder gelukkig -> angst -> survival modus -> infinityloop
EDIT: mijn visie:
De rijken hebben geen last van bovenstaande, dus zij zijn gebaat bij het huidige systeem in stand houden.
Het grote deel van de middenklasse kan zich nét nog wel comfortabel genoeg redden om het systeem in stand te willen houden, immers, ze kunnen nog fatsoenlijk boodschappen doen en eens op vakantie gaan en ze geloven nog erin dat "je alles kunt bereiken als je maar hard genoeg werkt", wat dan ook weer een oordeel over de minder bedeelden (lui, niet willen werken, uitkering trekken, hand open houden etc) in stand houdt.
Het onderste deel van de middenklasse en arbeidersklasse en de armsten, die voelen continu al die hete adem van survival in hun nek, dus zij zijn het meest gebaat bij universeel basisinkomen.
Mijns inziens is basisinkomengarantie dé oplossing die het huidige systeem kan doorbreken. Overige oplossingen zijn tot nu toe slechts pleisters op de wonden om het nog proberen zo aangenaam mogelijk te maken binnen het huidige systeem (als dát zelfs nog mogelijk is) wat uiteindelijk ook zal resulteren in imploderen van het systeem. Het is geen kwestie van óf, maar een kwestie van wannéér, en dáár kunnen we (hopelijk) sturing aan geven middels ons stemgedrag.
Ik hoop dan ook dat onvoorwaardelijk basisinkomengarantie iets is dat meerdere (linkse) partijen uiteindelijk in hun programma/idealen/uitvoering gaan opnemen; links moet veel meer gaan werken aan actiever overbrengen waar ze voor staan, en zich daar niet zo bescheiden in op te stellen. "Rutte, mag ik aub meeregeren, dan kan ik wat meer empathie terugbrengen in het land.....Nee? Ok, volgende keer dan maar weer"
[
Voor 12% gewijzigd door
Deathchant op 12-01-2021 12:13
]