Toon posts:

Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:12
Rembert schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:37:
[...]

Ik heb nog een Jablotron 80 systeem, al een kleine 15 jaar. Zelf geïnstalleerd, dat kan iedere Tweaker. Het werkt heel behoorlijk op 868 MHz. Maar het is wel old-school. Programmeren kan via de console, met *1223*2321# codes etc - daar moet je dan ergens een lijstje van hebben. Programmeren kan ook via software op een Windows laptop die je via een USB <-->RJ11 kabeltje koppelt. De software is alleen beschikbaar voor Windows. Met de software laadt je de configuratie vanuit de centrale of vanuit een bestand, maakt aanpassingen op de laptop en je uploadt de nieuwe configuratie naar de centrale. De software is best cryptisch en traag.

Het ding zou je ook via Internet moeten kunnen bedienen, maar dat is me nooit gelukt - mijn Tjechisch (?) is niet zo goed. Via voice response en SMS is het mogelijk het alarm in en uit te schakelen. App bediening heb ik niet. Integratie met Home Assistant kan ik alleen maar van dromen. Qua onderhoud: 2x in alle sensoren de batterij vervangen en 1x de accu in de centrale vernieuwd. Magneetsensor bij deur is een keer door droog & warm weer (?) uit elkaar gedonderd - natuurlijk terwijl we met vakantie waren, dus vals alarm.

Kortom, de Jablotron was zeker geen miskoop. Hij functioneerde prima en heeft zelfs minstens twee inbrekers verjaagd. En in totaal een keer of drie een vals alarm.

Omdat de Jablotron alleen 2G ondersteunt zal deze binnen anderhalve jaar vervangen moeten worden. Ik overweeg nu de Ajax.
Jablotron is zeker een betrouwbaar Alarm.
Lees mijn Artikel over draadloze "DIY" alarm-systemen met smarthome (ik heb zelf een Lupus XT2-plus wat een rebranded Climax(Vesta) alarm/smarthome is geleverd/gesupport met eigen WebUI/App door het Duitse Lupus Electronics).
Ook Ajax wordt genoemd/behandeld in dat Artikel.
Zie: Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:30
Rembert schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:37:
[...]

Ik heb nog een Jablotron 80 systeem, al een kleine 15 jaar. Zelf geïnstalleerd, dat kan iedere Tweaker. Het werkt heel behoorlijk op 868 MHz. Maar het is wel old-school. Programmeren kan via de console, met *1223*2321# codes etc - daar moet je dan ergens een lijstje van hebben. Programmeren kan ook via software op een Windows laptop die je via een USB <-->RJ11 kabeltje koppelt. De software is alleen beschikbaar voor Windows. Met de software laadt je de configuratie vanuit de centrale of vanuit een bestand, maakt aanpassingen op de laptop en je uploadt de nieuwe configuratie naar de centrale. De software is best cryptisch en traag.

Het ding zou je ook via Internet moeten kunnen bedienen, maar dat is me nooit gelukt - mijn Tjechisch (?) is niet zo goed. Via voice response en SMS is het mogelijk het alarm in en uit te schakelen. App bediening heb ik niet. Integratie met Home Assistant kan ik alleen maar van dromen. Qua onderhoud: 2x in alle sensoren de batterij vervangen en 1x de accu in de centrale vernieuwd. Magneetsensor bij deur is een keer door droog & warm weer (?) uit elkaar gedonderd - natuurlijk terwijl we met vakantie waren, dus vals alarm.

Kortom, de Jablotron was zeker geen miskoop. Hij functioneerde prima en heeft zelfs minstens twee inbrekers verjaagd. En in totaal een keer of drie een vals alarm.

Omdat de Jablotron alleen 2G ondersteunt zal deze binnen anderhalve jaar vervangen moeten worden. Ik overweeg nu de Ajax.
En wat is je vraag? ;)
Jablotron ook gehad in mijn vorige huis zo'n 12 jaar. Nu sinds half jaar ajax en dat is toch echt een mega stap vooruit tov Jablotron.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• TVDL911
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-05 22:34
Beste Tweakers,

Al geruime tijd ben ik een lurker op Tweakers. Mijn gehele huis hangt vol met domotica en sinds een jaar ook een Ajax systeem na een overstap van een traditioneel alarm systeem via Chubb.

Het systeem werkt perfect en sluit aan bij mijn behoefte om op afstand bijvoorbeeld uit te kunnen schakelen voor de poetshulp (icm Loqed).

Ik heb echter te maken met naar mijn zin te veel valse alarmen. Het draagvlak bij vrienden/buren om noodcontact te zijn is dus ook sterk afgenomen.

Deze ochtend om 4.54 uur werd ik geconfronteerd met een alarm op de voordeur. Aangezien er ook een motion detector bij de voordeur hangt en deze geen alarm melding gaf wist ik al snel dat het loos alarm was. Via de Nest camera heb ik kunnen constateren (ik was niet thuis) dat er geen externe factoren waren zoals slecht weer of een bepaalde trilling van een persoon die op de deur geslagen heeft. Inmiddels is er iemand fysiek gaan kijken en tot mijn grote frustratie is er (gelukkig) sprake van vals alarm. De sensor en de magneet zitten koud tegen elkaar aan en is gemonteerd conform de richtlijnen.

Ik ben boos en teleurgesteld omdat dit soort foutmeldingen mij doen twijfelen aan de integriteit van het systeem.

Eerder heb ik hetzelfde probleem gehad met een andere deursensor. Deze is vervangen maar blijft hetzelfde probleem geven. De leverancier heeft de sensor op locatie vervangen en herplaatst. Ondanks dat ze koud tegen elkaar aanzitten kan deze zone niet geactiveerd worden omdat de deur open staat. Ook heeft de Ajax rookmelder eerder vals alarm gegeven, ondanks deze in de hal hangt en regelmatig “ontstoft” werd.

Heeft iemand wellicht soortgelijke ervaringen met het Ajax systeem of heb ik gewoon pech?

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:01
De foto is niet geheel duidelijk, het lijkt alsof je de sensor op de deur hebt gemonteerd en de magneet op je deurpost. Dat hoort niet zo te zijn, heb je daar een specifieke reden voor?
Uit je verhaal maak ik ook op dat je ook een Motion Protect hebt, draait die standaard mee als je het alarm erop zet? In mijn ervaringen heb ik ook wel eens problemen gehad met een door Protect, die werd toen kosten loos vervangen. Is het een idee om alleen de Motion Protect in te schakelen ipv de door Protect die het probleem geeft?

• TVDL911
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-05 22:34
Huub- schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:23:
De foto is niet geheel duidelijk, het lijkt alsof je de sensor op de deur hebt gemonteerd en de magneet op je deurpost. Dat hoort niet zo te zijn, heb je daar een specifieke reden voor?
Uit je verhaal maak ik ook op dat je ook een Motion Protect hebt, draait die standaard mee als je het alarm erop zet? In mijn ervaringen heb ik ook wel eens problemen gehad met een door Protect, die werd toen kosten loos vervangen. Is het een idee om alleen de Motion Protect in te schakelen ipv de door Protect die het probleem geeft?

Het is een dubbele deur, waarvan de rechterzijde enkel open gaat. In de instructie staat dat de magneet rechts van de deur gemonteerd moet worden. De magneet heb ik echter wel een kwartslag moeten draaien vanwege een recent geplaatste tochtstrip.

Enkel de motion protect is inderdaad voldoende. Alleen ik heb meerdere Door Protect sensoren, om deze nu allemaal te vervangen door motion protect lijkt mij ook weer niet de bedoeling.

Heb jij dezelfde problemen ervaren?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
TVDL911 schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:10:
Beste Tweakers,

Al geruime tijd ben ik een lurker op Tweakers. Mijn gehele huis hangt vol met domotica en sinds een jaar ook een Ajax systeem na een overstap van een traditioneel alarm systeem via Chubb.

Het systeem werkt perfect en sluit aan bij mijn behoefte om op afstand bijvoorbeeld uit te kunnen schakelen voor de poetshulp (icm Loqed).

Ik heb echter te maken met naar mijn zin te veel valse alarmen. Het draagvlak bij vrienden/buren om noodcontact te zijn is dus ook sterk afgenomen.

Deze ochtend om 4.54 uur werd ik geconfronteerd met een alarm op de voordeur. Aangezien er ook een motion detector bij de voordeur hangt en deze geen alarm melding gaf wist ik al snel dat het loos alarm was. Via de Nest camera heb ik kunnen constateren (ik was niet thuis) dat er geen externe factoren waren zoals slecht weer of een bepaalde trilling van een persoon die op de deur geslagen heeft. Inmiddels is er iemand fysiek gaan kijken en tot mijn grote frustratie is er (gelukkig) sprake van vals alarm. De sensor en de magneet zitten koud tegen elkaar aan en is gemonteerd conform de richtlijnen.

Ik ben boos en teleurgesteld omdat dit soort foutmeldingen mij doen twijfelen aan de integriteit van het systeem.

Eerder heb ik hetzelfde probleem gehad met een andere deursensor. Deze is vervangen maar blijft hetzelfde probleem geven. De leverancier heeft de sensor op locatie vervangen en herplaatst. Ondanks dat ze koud tegen elkaar aanzitten kan deze zone niet geactiveerd worden omdat de deur open staat. Ook heeft de Ajax rookmelder eerder vals alarm gegeven, ondanks deze in de hal hangt en regelmatig “ontstoft” werd.

Heeft iemand wellicht soortgelijke ervaringen met het Ajax systeem of heb ik gewoon pech?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er een keer een gehad die helemaal stuk was. Die deed echt niks meer. Verder 1 of 2 keer met harde wind vals alarm op de trillingssensor gehad. Verder echt nooit en ze gaan hier elke nacht aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huub-
@TVDL911 De problemen die ik had zijn opgelost door de DoorProtect te vervangen. Je kan eventueel ook de sensor aan de muur vastmaken en dan verbinden via een externe (bedrade) sensor. Mijn ervaring is dat als je er opeens problemen mee krijgt dat je beter de sensor kan vervangen, in jou geval hoef je geen nieuwe te plaatsen als ook nog een Motion Protect hebt…

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zonet was mijn internetverbinding uitgevallen en toevallig kwam ik op dat moment op het idee om de alarm in te schakelen. Maar met de app op mijn iPhone kon ik niets doen en kreeg telkens een bericht "aanmelden" in beeld. In- en uitschakelen van het alarm kon nog wel met die "sleutelhanger" AB.
Maar er zou toch een backup verbinding moeten zijn via mobiel?
Bij nog wat verder uitproberen met de app kreeg ik bij een Jeweller signaalsterktetest van de hub de melding dat de hub offline was.
Wifi in huis was nog wel actief want dat gaat niet via de internetmodem, maar daar maakt de app dan kennelijk geen gebruik van om de hub te bereiken.
Lekker als je toevallig weg ben en je kan het alarm er niet afhalen. In het vervolg er maar aan denken om de sleutelhanger AB mee te nemen.

Ik heb wel gelijk een supportmelding gemaakt. Hopelijk kunnen ze er wat mee.

Momenteel werkt het allemaal weer.

P.S.: nog even gekeken of de AJAX app nog toegang heeft tot mobiele data en dat was in orde.

[Voor 5% gewijzigd door JukeboxBill op 04-05-2023 20:11]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:07:
Zonet was mijn internetverbinding uitgevallen en toevallig kwam ik op dat moment op het idee om de alarm in te schakelen. Maar met de app op mijn iPhone kon ik niets doen en kreeg telkens een bericht "aanmelden" in beeld. In- en uitschakelen van het alarm kon nog wel met die "sleutelhanger" AB.
Maar er zou toch een backup verbinding moeten zijn via mobiel?
Bij nog wat verder uitproberen met de app kreeg ik bij een Jeweller signaalsterktetest van de hub de melding dat de hub offline was.
Wifi in huis was nog wel actief want dat gaat niet via de internetmodem, maar daar maakt de app dan kennelijk geen gebruik van om de hub te bereiken.
Lekker als je toevallig weg ben en je kan het alarm er niet afhalen. In het vervolg er maar aan denken om de sleutelhanger AB mee te nemen.

Ik heb wel gelijk een supportmelding gemaakt. Hopelijk kunnen ze er wat mee.

Momenteel werkt het allemaal weer.

P.S.: nog even gekeken of de AJAX app nog toegang heeft tot mobiele data en dat was in orde.
Even voor de zekerheid omdat je het over de app hebt ipv de hub: je hebt een simkaart met abonnement in de hub zitten?

P8

• JukeboxBill
  • Nu online
Montalbano schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:33:
[...]

Even voor de zekerheid omdat je het over de app hebt ipv de hub: je hebt een simkaart met abonnement in de hub zitten?
Jazeker. En ook nog gecontroleerd toen de app weer werkte. In de hub is de signaalsterkte 3 groene balkjes en mobiel status is online.
En de SIM kaart heb ik meebesteld met de hub, dus mag ik er van uitgaan dat die betrouwbaar zou moeten werken.

En het probleem is reproduceerbaar, want ik heb de internetverbinding nu handmatig even uitgeschakeld en weer geen bediening mogelijk vanuit de app op mijn telefoon. Ook vanaf mijn iPad werkt het niet.

[Voor 17% gewijzigd door JukeboxBill op 04-05-2023 21:17]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Heb je wel internetverbinding op je telefoon?
Het klinkt alsof je met je (offline) wifi verbinding probeert te maken met de Hub, dat werkt inderdaad niet
Als je met de telefoon op 4/5g zit dan zou dat wel moeten werken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Welke kleur was het AJAX logo op de hub?

Wit = verbinding via ethernet en mobiel
Groen = verbinding via ethernet of mobiel
rood = geen verbinding

Hij zou dus NU wit moeten zijn. En tijdens je internetstoring groen. Kun je dat ook reproduceren?

Ik kon mijn hub gewoon bedienen toen ik een paar uur geen internet had (dag van overstap van kabel naar glas)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@dragonhaertt Internet op de telefoon werkt met andere apps gewoon.
@xFeverr Kleur van het logo blijft wit als ik de internetverbinding uitschakel.
Wat ook vreemd is: oorspronkelijk stond de hub ingesteld dat het alarm afgaat bij het verliezen van de verbinding met de AJAX server. Dat heb ik echter niet gemerkt. Nu heb ik het ingesteld dat er een melding komt in de app bij verbindingsverlies, maar dat zie ik ook niet verschijnen bij handmatig uitschakelen van de internetverbinding. Wel komen meldingen op mijn telefoon en tablet binnen als ik met de sleutelhanger AB het alarm in of uitschakel.

En voor de volledigheid: alles is up to date, zowel de app als de firmware. De app heb ik van de week nog bijgewerkt en de firmware staat op automatisch.

I.i.g. werkt het niet zoals het hoort, begrijp ik uit jullie reacties. Ik ga wel een klacht indienen via de website van AJAX, want die foutmelding via de app vertrouw ik ook niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xFeverr
JukeboxBill schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:47:
@dragonhaertt Internet op de telefoon werkt met andere apps gewoon.
@xFeverr Kleur van het logo blijft wit als ik de internetverbinding uitschakel.
Wat ook vreemd is: oorspronkelijk stond de hub ingesteld dat het alarm afgaat bij het verliezen van de verbinding met de AJAX server. Dat heb ik echter niet gemerkt. Nu heb ik het ingesteld dat er een melding komt in de app bij verbindingsverlies, maar dat zie ik ook niet verschijnen bij handmatig uitschakelen van de internetverbinding. Wel komen meldingen op mijn telefoon en tablet binnen als ik met de sleutelhanger AB het alarm in of uitschakel.

En voor de volledigheid: alles is up to date, zowel de app als de firmware. De app heb ik van de week nog bijgewerkt en de firmware staat op automatisch.

I.i.g. werkt het niet zoals het hoort, begrijp ik uit jullie reacties. Ik ga wel een klacht indienen via de website van AJAX, want die foutmelding via de app vertrouw ik ook niet.
Dat hij wit blijft geeft aan dat de hub nog niet door heeft dat de verbinding weg is. Of het nog niet als zodanig beschouwd.
In de instellingen onder service > serververbinding kun ook zien en instellen hoeveel tijd dat moet kosten. Bij mij staat het bijvoorbeeld op 5 minuten vertraging, en een pollinginterval van 1 minuut. Dit is de standaard, dus dat zal bij jou ook zo zijn.

Als je je router/switch (waar je alarm dan ook op zit) uit zou zetten, dan gaat dat sneller. Want dan ziet je hub dat er geen verbinding meer is op de aangesloten netwerkkabel. Maar dat ben je niet aan het testen natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
xFeverr schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Dat hij wit blijft geeft aan dat de hub nog niet door heeft dat de verbinding weg is. Of het nog niet als zodanig beschouwd.
In de instellingen onder service > serververbinding kun ook zien en instellen hoeveel tijd dat moet kosten. Bij mij staat het bijvoorbeeld op 5 minuten vertraging, en een pollinginterval van 1 minuut. Dit is de standaard, dus dat zal bij jou ook zo zijn.

Als je je router/switch (waar je alarm dan ook op zit) uit zou zetten, dan gaat dat sneller. Want dan ziet je hub dat er geen verbinding meer is op de aangesloten netwerkkabel. Maar dat ben je niet aan het testen natuurlijk.
Die tijdinstellingen staan bij mij ook nog op de default waarden.
Ik had geen rekening gehouden met de vertraging. De led op de hub wordt groen na die 5 minuten.

Ik heb de AJAX helpdesk gemaild, maar daar kom ik niet verder mee. Alleen de bevestiging dat contact met de server moet worden overgenomen door de mobiele verbinding als internet uitvalt.
Het vreemde is ook dat als ik internet uitschakel via de web interface van de modem/router, dan valt ook de WiFi verbinding van de hub uit. En dat terwijl WiFi niet wordt verzorgd door de modem, maar loopt via een apart access point.

@dragonhaertt
Internet op de telefoon werkt wel. Maar als ik thuis ben dan gaat het, geloof ik, via de vaste internetverbinding.
Als ik van huis ben, dan kan ik de app normaal gebruiken mits de internetverbinding van de hub in orde is. Daaruit maak ik op dat het via mobiel wel werkt, maar waarom werkt het dan niet als ik thuis ben?
Misschien is het dan toch een instelling op de telefoon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:00
Ik was door het VRKI 2.0 (standaard voor het plaatsen van beveilingsmaatregelen) aan het gaan en ik merkte op dat ik een nog buitenflitser (zonder sirene) miste?

Heeft er al iemand een buiten flitser aangesloten op het Ajax alarm? Zo ja, wat is hier de beste oplossing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:00
Kapotto schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:43:
Ik was door het VRKI 2.0 (standaard voor het plaatsen van beveilingsmaatregelen) aan het gaan en ik merkte op dat ik een nog buitenflitser (zonder sirene) miste?

Heeft er al iemand een buiten flitser aangesloten op het Ajax alarm? Zo ja, wat is hier de beste oplossing?
Net ff gespeeld met een StreetSirene, blijkbaar is het mogelijk om het geluid uit te zetten (gedempt) en enkel flitser (rode led rond sirene) aan te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xFeverr
Kapotto schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Net ff gespeeld met een StreetSirene, blijkbaar is het mogelijk om het geluid uit te zetten (gedempt) en enkel flitser (rode led rond sirene) aan te zetten.
Klopt, je kunt het volume dempen. Maar je kunt ook relay, wall switch of een socket gebruiken. Dan kun je een flitser naar keuze plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baffel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 10:30
Ik ben een huis aan het bouwen, maar alarm zal voor ergens komend jaar zijn. Ik wil wel al alle kabels klaarleggen maar was niet tevreden met het voorstel van de installateur. Dat was een old school systeem, en dat had enkel alarmkabel nodig (2X0,75+4X0,22). Nu botste ik op de Ajax, en dat lijkt wel echt mijn ding, ik vind echter weinig info over de het bedrade Fibra systeem, alle webshops lijken zich op het draadloze Jeweller te focussen. Ik kan zelf nergens de fibra bus kabel kopen. Zou een standaard knx/eib/... buskabel ook werken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xFeverr
Baffel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:37:
Ik ben een huis aan het bouwen, maar alarm zal voor ergens komend jaar zijn. Ik wil wel al alle kabels klaarleggen maar was niet tevreden met het voorstel van de installateur. Dat was een old school systeem, en dat had enkel alarmkabel nodig (2X0,75+4X0,22). Nu botste ik op de Ajax, en dat lijkt wel echt mijn ding, ik vind echter weinig info over de het bedrade Fibra systeem, alle webshops lijken zich op het draadloze Jeweller te focussen. Ik kan zelf nergens de fibra bus kabel kopen. Zou een standaard knx/eib/... buskabel ook werken?
Fibra mag van Ajax alleen geplaatst worden door gecertificeerde monteurs. Daarom ligt het ook niet zo in webshops. Het is nog een erg nieuw systeem en nog zo compleet als de draadloze Jeweller lijn.

Ik las in dit artikel dat Fibra werkt met een 4-aderige draad. Persoonlijk zou ik voor thuis en kantoor gewoon voor Jeweller gaan. Pas in grote kantoorpanden en grote fabriekshallen is Fibra interessant volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59
@Baffel @xFeverr https://www.dero-security...en_nieuw/index/view/id/5/

Is 1 dag , de trainingskit mag je houden.
Echter peins ik er niet over om naar bedraad te gaan in een bestaand huis. Als je nog moet bouwen en alles weg kunt werken misschien. Draadloos is niet per definitie onveiliger dan bedraad.

Een gerichte inbraak is meestal toegespitst op het onklaar maken van de centrale hub.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xFeverr
habbekrats schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:07:

Echter peins ik er niet over om naar bedraad te gaan in een bestaand huis. Als je nog moet bouwen en alles weg kunt werken misschien. Draadloos is niet per definitie onveiliger dan bedraad.

Een gerichte inbraak is meestal toegespitst op het onklaar maken van de centrale hub.
Valt mee, maar dat neemt de reden waarom het niet vrij verkrijgbaar is natuurlijk niet weg. Verder helemaal eens met je post. Lekker draadloos doen, tenzij je hele specifieke eisen hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baffel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 10:30
habbekrats schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:07:

Je moet voor een account nog altijd bedrijfsinformatie ingeven.

Wel spijtig, Ajax Fibra leek me helemaal ideaal. Ik vind het een beetje zonde om voor een nieuwbouw voor draadloos te gaan, bedraad geeft toch iets meer comfort, al was het maar omdat je niet naar de batterijen moet kijken. Installateurs zijn niet happig om een alarm op al aanwezige kabel te installeren, en volledig te begrijpen. Ik denk dat ik toch op zoek ga naar iets anders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• habbekrats
Mijn Jablotron 60 systeem was een paar geleden echt af, nieuwe sensoren kon ik niet meer kopen.
Bij mijn zoektocht kwam ik ook op Satel. Satel heeft een combi van bedraad/draadloos. Is prijstechnisch ongeveer gelijk aan Ajax. Is bv hier te verkrijgen https://pro-alarm.nl/alarmsystemen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Antonio di
Baffel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:37:
Lees hoofdstuk "Richtlijnen en Normen" van artikel "Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen":
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Voor KNX vragen, zie:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Denk ook aan rook en CO melders, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Veel leesplezier :) :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb hier zelf al eens over nagedacht, een eenmanszaak oprichten is 75 euro bij de KvK uiteraard dien je wel aangifte doen bij de belastingdienst, maar als je alleen voor jezelf handelt en niet veel val dat best wel mee. Stuk complexer als mijn BV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:06

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Baffel schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Je moet voor een account nog altijd bedrijfsinformatie ingeven.

Wel spijtig, Ajax Fibra leek me helemaal ideaal. Ik vind het een beetje zonde om voor een nieuwbouw voor draadloos te gaan, bedraad geeft toch iets meer comfort, al was het maar omdat je niet naar de batterijen moet kijken. Installateurs zijn niet happig om een alarm op al aanwezige kabel te installeren, en volledig te begrijpen. Ik denk dat ik toch op zoek ga naar iets anders.
Stuur me even een pb ;)

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@xFeverr @dragonhaertt
Om even terug te komen op mijn verbindingsprobleem. Ik heb contact gehad met de helpdesk van AJAX en na flink wat overleg* en AJAX mee laten kijken op mijn systeem, ben ik er achter gekomen dat het ligt aan de telefoon.
Bij uitvallen van de internetverbinding is er nog wel wifi, dus de telefoon blijft verbinding zoeken met internet via wifi. En in de AJAX app zit geen algoritme om dan direct naar mobiel om te schakelen. Dat is wat ik zou verwachten.
Overigens doet dit probleem op mijn telefoon zich voor bij alle apps die internet nodig hebben, maar dat is een ander topic.

I.i.g. weet ik nu wat ik moet doen bij dit soort noodgeval: thuiskomen, internet down, alarm er op en geen spacecontrol AB bij me. Uitschakelen van wifi op mijn telefoon lost het op. Of eerst een eind van huis weg gaan en dan alarm uitschakelen.

*) mijn ervaring met de helpdesk is niet geweldig. In eerste instantie werd mijn bericht (in het Engels) maar half gelezen en krijg je vragen terug waarvan het antwoord al in mijn bericht werd gegeven. Begrijpend lezen is er niet bij en antwoord krijg je in gebrekkig Engels. Nu kan dat een incident zijn.
Maar als je voorbij de eerste linie bent en iemand het oppakt die meer weet dan wat in de handleiding staat, dan gaat het goed.

[Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 10-05-2023 13:00]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• xFeverr
@JukeboxBill Ah kijk, het is dus toch de telefoon.

Wat betreft je verwachting dat de AJAX app een algoritme moet hebben om over het mobiele netwerk te gaan: Ik denk niet dat dat mogelijk is. Een app gebruikt in principe de verbinding die hem aangeboden wordt door het besturingssysteem. Het zou best gek gaan lopen als elke app op je telefoon zelf mocht beslissen of het over het mobiele netwerk of over wifi gaat.

Misschien zijn er opties beschikbaar op je toestel om over te schakelen naar het mobiele netwerk als je verbonden wifinetwerk geen internettoegang heeft. Sommige merken hebben daar opties voor.

• Antonio di
xFeverr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:07:
@JukeboxBill Ah kijk, het is dus toch de telefoon.

Wat betreft je verwachting dat de AJAX app een algoritme moet hebben om over het mobiele netwerk te gaan: Ik denk niet dat dat mogelijk is. Een app gebruikt in principe de verbinding die hem aangeboden wordt door het besturingssysteem. Het zou best gek gaan lopen als elke app op je telefoon zelf mocht beslissen of het over het mobiele netwerk of over wifi gaat.

Misschien zijn er opties beschikbaar op je toestel om over te schakelen naar het mobiele netwerk als je verbonden wifinetwerk geen internettoegang heeft. Sommige merken hebben daar opties voor.
De Ajax app is inderdaad gemaakt zoals jij zegt. het zou anders kunnen :) .
Mijn Lupus Electronics App heeft inderdaad de door jouw genoemd de opties. Bij de Lupus App moest ik 1 lokaal en 1 extern verbindingsprofiel aanmaken en kan ik indien gewenst die ook selectief (zelf) gebruiken. Maar goed dat is allemaal wel weer iets technischer.

Ik weet niet of je bij Ajax iets kunt zien over de actieve/gebruikte verbindingsprofiel (lokaal of extern) in de Ajax App (NA installatie). Misschien kan iemand dit even nagaan ???. Vele App's met automatisch toepassen van verbindingsprofielen hebben dit NIET. Dat is een gemis.

• JukeboxBill
  • Nu online
Antonio di schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:37:
[...]

De Ajax app is inderdaad gemaakt zoals jij zegt. het zou anders kunnen :) .
Mijn Lupus Electronics App heeft inderdaad de door jouw genoemd de opties. Bij de Lupus App moest ik 1 lokaal en 1 extern verbindingsprofiel aanmaken en kan ik indien gewenst die ook selectief (zelf) gebruiken. Maar goed dat is allemaal wel weer iets technischer.

Ik weet niet of je bij Ajax iets kunt zien over de actieve/gebruikte verbindingsprofiel (lokaal of extern) in de Ajax App (NA installatie). Misschien kan iemand dit even nagaan ???. Vele App's met automatisch toepassen van verbindingsprofielen hebben dit NIET. Dat is een gemis.
In de app zelf kan ik daar niets over vinden. En als het aanwezig is, dan zou ik verwachten dat de helpdesk mij daar op zou hebben gewezen. Alhoewel :'(
Op de telefoon kan ik wel het lokaal netwerk uitschakelen voor de AJAX app. Ik kan dat nog wel even uitproberen, maar in principe is dat verder ook niet zo belangrijk omdat ik een oplossing heb gevonden voor iets wat ik ervoer als een noodsituatie.
Daarom zocht ik het ook in eerste instantie bij de app, want ik vond het vreemd dat een beveiligingssysteem je alsnog in een noodtoestand kan voeren.

[Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 10-05-2023 15:28]

• Huub-
Antonio di schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:37:
[...]
AJAX Systems heeft hiervoor geen profielen. Ik weet niet of het een gemis is. Als ik thuis slecht bereik heb, en ik moet een AJAX Systems relay bedienen dan zet ik mijn WiFi op mijn telefoon uit en maak ik verbinding via 5G…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:56:
@xFeverr @dragonhaertt
Om even terug te komen op mijn verbindingsprobleem. Ik heb contact gehad met de helpdesk van AJAX en na flink wat overleg* en AJAX mee laten kijken op mijn systeem, ben ik er achter gekomen dat het ligt aan de telefoon.
Bij uitvallen van de internetverbinding is er nog wel wifi, dus de telefoon blijft verbinding zoeken met internet via wifi. En in de AJAX app zit geen algoritme om dan direct naar mobiel om te schakelen. Dat is wat ik zou verwachten.
Overigens doet dit probleem op mijn telefoon zich voor bij alle apps die internet nodig hebben, maar dat is een ander topic.

I.i.g. weet ik nu wat ik moet doen bij dit soort noodgeval: thuiskomen, internet down, alarm er op en geen spacecontrol AB bij me. Uitschakelen van wifi op mijn telefoon lost het op. Of eerst een eind van huis weg gaan en dan alarm uitschakelen.

*) mijn ervaring met de helpdesk is niet geweldig. In eerste instantie werd mijn bericht (in het Engels) maar half gelezen en krijg je vragen terug waarvan het antwoord al in mijn bericht werd gegeven. Begrijpend lezen is er niet bij en antwoord krijg je in gebrekkig Engels. Nu kan dat een incident zijn.
Maar als je voorbij de eerste linie bent en iemand het oppakt die meer weet dan wat in de handleiding staat, dan gaat het goed.
Dit is natuurlijk niet echt een AJAX probleem maar een infrastructuur probleem. Jij zit namelijk met je apparaat op een netwerk dat uiteindelijk wel gewoon werkt, maar geen uitgaande verbinding heeft naar het internet. Maar het netwerk doet het op zich gewoon.
In de basis is dat iets wat je naar mijn mening niet een app of in dit geval een alarmsysteem aan kunt rekenen. Op de iphone zit wel een instelling die het zou kunnen oplossen, de instelling "wifi assistentie" schakelt de verbinding op je telefoon om naar mobiel als de wifi geen internetverbinding heeft.

P8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Montalbano schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:54:
[...]

. . .

Op de iphone zit wel een instelling die het zou kunnen oplossen, de instelling "wifi assistentie" schakelt de verbinding op je telefoon om naar mobiel als de wifi geen internetverbinding heeft.
Dat is 't nou juist. WiFi assistentie lost dat ook niet op. Dat had ik van een "smart" phone dan op z'n minst wel verwacht.
Ik heb daar een ander topic voor gemaakt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2187534

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Dat is 't nou juist. WiFi assistentie lost dat ook niet op. Dat had ik van een "smart" phone dan op z'n minst wel verwacht.
Ik heb daar een ander topic voor gemaakt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2187534
Ah, dat is voor mij ook nieuw. Dat heeft blijkbaar alleen met zwak signaal te maken. Moet ook bekennen dat ik die instelling altijd uit heb staan.

Blijft het naar mijn mening wel zo dat dit probleem weinig met AJAX te maken heeft. De Ajax hub schakelt voor zijn verbinding over naar de mobiele verbinding als hij via de vaste lijn geen connectie heeft.
De app op je telefoon gebruikt gewoon de verbinding van de telefoon, wat dus je wifi verbinding is, of je lokale netwerk nu wel of geen verbinding met de buitenwereld heeft. Apps bepalen volgens mij niet zelf welke verbinding ze gebruiken, ze gebruiken gewoon de netwerkverbinding die voorhanden is.

P8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@Montalbano Ik ben er nu ook wel van overtuigd dat het niet aan de AJAX app ligt, maar daar deed het probleem zich als eerste hinderlijk voor. Daarom zocht ik het in eerste plaats daar.

Dit is mijn eerste smartphone weer sinds de rampzalige Motorola A780, dus het naadje van de kous qua werking weet ik nog niet, maar dat komt nog wel. "Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren".

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Is er een functie binnen het Ajax systeem welke een melding geeft wanneer er een deur open staat na een bepaalde tijd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:06

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

nielsn schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:15:
Is er een functie binnen het Ajax systeem welke een melding geeft wanneer er een deur open staat na een bepaalde tijd?
Nee

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
nielsn schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 09:15:
Je zal wel de betreffende "deur of raam" op belsignaal 24/7 (Altijd actief) kunnen instellen.
Gelijk melding bij open/sluiten. (maar niet na een x aantal tijd dat die nog openstaat)
En als je het alarm er op wilt zetten krijg je 1e keer error omdat er "iets" nog openstaat.
Wellicht dat dit je vraag nog wat completer maakt?

[Voor 5% gewijzigd door PatRamon op 14-05-2023 19:53]

**

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xFeverr
PatRamon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Je zal wel de betreffende "deur of raam" op belsignaal 24/7 (Altijd actief) kunnen instellen.
Gelijk melding bij open/sluiten. (maar niet na een x aantal tijd dat die nog openstaat)
En als je het alarm er op wilt zetten krijg je 1e keer error omdat er "iets" nog openstaat.
Wellicht dat dit je vraag nog wat completer maakt?
Als toevoeging: Die fouten krijg je alleen als je de 'integriteitscontrole van het systeem' hebt ingeschakeld.
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee