Jablotron is zeker een betrouwbaar Alarm.Rembert schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:37:
[...]
Ik heb nog een Jablotron 80 systeem, al een kleine 15 jaar. Zelf geïnstalleerd, dat kan iedere Tweaker. Het werkt heel behoorlijk op 868 MHz. Maar het is wel old-school. Programmeren kan via de console, met *1223*2321# codes etc - daar moet je dan ergens een lijstje van hebben. Programmeren kan ook via software op een Windows laptop die je via een USB <-->RJ11 kabeltje koppelt. De software is alleen beschikbaar voor Windows. Met de software laadt je de configuratie vanuit de centrale of vanuit een bestand, maakt aanpassingen op de laptop en je uploadt de nieuwe configuratie naar de centrale. De software is best cryptisch en traag.
Het ding zou je ook via Internet moeten kunnen bedienen, maar dat is me nooit gelukt - mijn Tjechisch (?) is niet zo goed. Via voice response en SMS is het mogelijk het alarm in en uit te schakelen. App bediening heb ik niet. Integratie met Home Assistant kan ik alleen maar van dromen. Qua onderhoud: 2x in alle sensoren de batterij vervangen en 1x de accu in de centrale vernieuwd. Magneetsensor bij deur is een keer door droog & warm weer (?) uit elkaar gedonderd - natuurlijk terwijl we met vakantie waren, dus vals alarm.
Kortom, de Jablotron was zeker geen miskoop. Hij functioneerde prima en heeft zelfs minstens twee inbrekers verjaagd. En in totaal een keer of drie een vals alarm.
Omdat de Jablotron alleen 2G ondersteunt zal deze binnen anderhalve jaar vervangen moeten worden. Ik overweeg nu de Ajax.
Lees mijn Artikel over draadloze "DIY" alarm-systemen met smarthome (ik heb zelf een Lupus XT2-plus wat een rebranded Climax(Vesta) alarm/smarthome is geleverd/gesupport met eigen WebUI/App door het Duitse Lupus Electronics).
Ook Ajax wordt genoemd/behandeld in dat Artikel.
Zie: Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen