Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:21
Stofzuiger 1800watt miele doet de glasbreuk detector ook wel eens afgaan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:05
beste allemaal,

Ik heb enkele jaren Ajax in gebruik en dat werkt voor ons prima.
Echter vorige week kwam ik erachter dat onze doorprotection niet meer werkt.

Wanneer de deur opengaat en het alarm aan, dan hebben we een vertraging van 10 seconden op de doorprotection. Echter hoe wijdt de deur ook openstaat, het alarm wordt niet getriggerd.

Ik heb al lopen getest met de magneet aan de rechterzijde en de instellingen, maar niets werkt.

Settings:
vertraging binnenkomst : 10 sec
vertraging vertrek : 10 sec
Primaire detector : uitgeschakeld
Extern contact : uitgeschakeld
Altijd actief : Nee
Tijdelijke deactivering : Nee
Bel instellingen : Uit

Batterij is 90%...

Wie heeft nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Dank alvast

REM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@rem_hopster Primaire detector uitgeschakeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
@habbekrats

Thanks voor het antwoord. Deze stond aan en toe gaf deze geen kik na 10 sec. Dus met alle instellingen gespeeld en dit is laatste status.

Zou verwijderen en opnieuw koppelen en dit weer aanzetten, misschien het issue oplossen? Morgen maar eens checken.

[ Voor 5% gewijzigd door rem_hopster op 24-06-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:30
@rem_hopster
Is de signaalsterkte nog in orde?
Je zou de doorprotect ook nog op 'altijd actief' kunnen proberen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 13:50
Probeer toch eens een nieuwe (goed merk) batterij. Ik heb ook al diverse keren storingen met sensors opgelost door een nieuwe batterij te plaatsen. Status van batterij niveau blijkt lastig nauwkeurig te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 20:32
Je zou in de app meteen moeten zien dat de deur open staat of niet. De status van de primaire detector is gewoon te zien. Blijft die op gesloten staan?

(Zo hoef je niet te klooien met het alarm steeds aan en uit te zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Als het heel stil is in huis kun je het reed contact horen als je de magneet van en naar de sensor brengt. Er zijn meer mensen die er 1 stuk gehad hebben. Afhankelijk van de leeftijd aanmelden bij Ajax voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Huub- schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:25:
@twist_tweak jammer dat het tot nu toe nog niet is gelukt. Met de DoorProtect extern contact en NC zou het moeten kunnen werken. Waar heb je die Micro switch gecko en welk type?
Ben geneigd om het zelf ook te testen :)
De microswitch heb ik bij een lokale electronicashop gekocht. Daar verkopen ze deze in bulk los zonder verpakking. Het merk is Otehall. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvD026giuG55OyLpXM3enHjM1zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RODmk5fO9JT8lMygzULVdLbr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Ajax geven ze nog aan dat het aan de bedrading / verbinding zou kunnen liggen. De draadjes van het meegeleverde stekkertje (volgens mij een mini micro JST...type??) zijn extreem dun. Zijn er ergens van dit soort kabeltjes te koop met dikkere draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Simply_jeroen schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:11:
[...]

Is simpel op te lossen. Bij de instellingen van dat ding moet je “Detector power supply” op altijd aan zetten dan werkt hij wel ook al zit er alleen een contact op.
Bedankt voor de tip.
Bij Ajax geven ze aan dat ze denken dat de Ajax Transmitter Module defect is.
Met de Detector Power Supply setting heb ik nog niet geëxpirimenteerd. Wat heeft die setting te maken met een extern contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 22:25
twist_tweak schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:06:
[...]

De microswitch heb ik bij een lokale electronicashop gekocht. Daar verkopen ze deze in bulk los zonder verpakking. Het merk is Otehall. Zie foto.
Ik heb er een besteld, komt deze week binnen, ik zal het hier ook testen en laat het je dan weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rem_hopster
@habbekrats @JukeboxBill @xFeverr

Status update doorprotect. Er is weer een goed signaal en zie dat de deur open of dicht is. Neem aan dat dan alarm ook wel weer afgaat wanneer imgeachakeld is. Nog niet getest. Ik heb toch uiteindelijk de doorprotect opnieuw gekoppeld. Nadat ik eerst alles had nagelopen qua signaal, batterij en instellingen. Daar was niets mee. Zal morgen alarm testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
@twist_tweak zojuist is de micro switch binnengekomen, bij mij werkt het precies zoals het hoort. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzgGSsGR_RTqvH0yl_sjITcTZpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twWDEqSm1FCYoOY6VFkYZdlc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkHxvLPuEqGFmYviG2ewIHJiL84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rtVREwEMhPNFFS9bdgLz8O9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wLsu5Dfg2Ja7fwEaY3VqJiDgt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mSjEc8nO1dzsR0wVgGqGWJn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLdDUN_WmufBS5kOqPL6iyP3TNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMpoqWGV68ad5U1MdYnjL2GB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QmceZA__JxKFfIxWwf8mvtNq7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HeZFuJDlWdgDTy4oJGrRDlN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Huub- op 27-06-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:46
twist_tweak schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Bedankt voor de tip.
Bij Ajax geven ze aan dat ze denken dat de Ajax Transmitter Module defect is.
Met de Detector Power Supply setting heb ik nog niet geëxpirimenteerd. Wat heeft die setting te maken met een extern contact?
Heeft er niks mee te maken, moet wel aan staan. Was bij mij ook de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:14
Meer mensen met een Simyo kaart welke sinds enkele dagen problemen hebben met de 2G hub? Signaal zou nog gewoon actief moeten zijn op het KPN netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Huub- schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:21:
@twist_tweak zojuist is de micro switch binnengekomen, bij mij werkt het precies zoals het hoort. ;)
Sorry voor de late reactie.
Ik zie dat jij het heel netjes heb aangesloten met steekhulzen en krimpkousen. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik aan het testen ben. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat het daar aan ligt. Ik zal ook wat andere verbindingen maken om te zien of het dan bij mij ook zal werken zoals het hoort.

Weet jij wat het type connector is van het Ajax kabeltje?
Zijn er ergens van dit soort connectors te koop met dikkere draad?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
twist_tweak schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:10:
[...]

Sorry voor de late reactie.
Ik zie dat jij het heel netjes heb aangesloten met steekhulzen en krimpkousen. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik aan het testen ben. Het zou dus goed mogelijk kunnen zijn dat het daar aan ligt. Ik zal ook wat andere verbindingen maken om te zien of het dan bij mij ook zal werken zoals het hoort.

Weet jij wat het type connector is van het Ajax kabeltje?
Zijn er ergens van dit soort connectors te koop met dikkere draad?

Mvg
Ik heb het Ajax Systems kabeltje gebruikt, die jebbink gesoldeerd op dikker draad en daarna dicht gemaakt met krimpkousen. Helaas kan ik je niet helpen met het type stekkertje dat weet ik ook niet, solderen is een goede optie dat heb ik ook gebruikt voor andere doorprotects in combinatie met een magneetsluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twist_tweak
Ok bedankt voor de toevoeging.

Ik ga het opnieuw testen met betere verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 22:19
Het valt me op dat op vrijwel alle websites alle Ajax producten flink duurder zijn geworden ivm 2 maanden geleden. Het gaat om een gemiddelde stijging van 35-40%!
Is dit iets tijdelijks vanwege de vakantieperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-06 21:02
Heb een beetje dezelfde observatie. Ben ook zinnens een heleboel sensors aan te schaffen deze maand voor zelf-installatie en -configuratie. Denk dat ik wat offertes zal moeten opvragen. (als er aanbevelingen zijn, mag men mij die steeds via pm laten weten!)

Ajax heeft nu wel twee produktlijnen gemaakt: Baseline en Superior (naast Fibra, natuurlijk), waarbij de Superior zogenaamd enkel door de professionals geïnstalleerd en geconfigureerd mag worden en de Baseline enkel voor het plebs is :D. Ik hoop gewoon dat de ondersteuning van de Baseline goed blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrLuc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:26
Leuk nieuwtje, AJAX komt met een nieuw TouchScreen bedieningspaneel.

Helaas nog weinig info bekend. Er zijn wel een paar foto’s gelekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhtvNHgqz2aRIcQ8zC6Ryr4vSL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zQREbP41xaeNC1Tpwt8xw1Bu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-8WNvEFy9-jWhJwumboHgXQdHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R1I7brB86k7zzAac8NikVSOc.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Ow wat gaaf. Zal wel een berg geld kosten ook, maar ziet er op de foto’s wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:33
Ik hoop dat de mogelijkheid er komt om apparaten dan te bedienen met dat paneel. Ziet er wel strak uit

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLuc
  • Laatst online: 14:26
Ik hoop dat ze de langverwachte (en gehoopte) smarthome koppeling hebben toegevoegd. De iPhone op het 1e plaatje belooft wel veel goeds.

Wellicht dat ze Apple Home Key hebben geïntegreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 14:49
Iemand een tip voor een sim kaart die ook sms kan versturen? Ik heb een Hub 2 4G

[ Voor 14% gewijzigd door jannus66 op 12-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 09:33
Makrolon schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:53:
Ik hoop dat de mogelijkheid er komt om apparaten dan te bedienen met dat paneel. Ziet er wel strak uit
Je hebt straks de mogelijkheid om specifieke 'keypad scenario's' aan te maken, soort smarthome snelkoppelingen waarmee je een of meerdere devices kunt schakelen van het Keypad Touchscreen.
MrLuc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:16:
Ik hoop dat ze de langverwachte (en gehoopte) smarthome koppeling hebben toegevoegd. De iPhone op het 1e plaatje belooft wel veel goeds.

Wellicht dat ze Apple Home Key hebben geïntegreerd?
Nee helaas geen Apple Home Key, eigen Bluetooth implementatie om 'in te loggen' op het keypad.

[ Voor 33% gewijzigd door OlivierF op 12-07-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik heb mij even verdiept in het nieuwe bedieningspaneel. Woningalarm.nl heeft hem al in de webshop staan voor maar liefst €498,52, met een verwachte levering/komst in juli (bron).

Daarnaast onder andere dit gevonden qua functionaliteiten:
Ajax Systems lanceert AJ-Keypad TouchScreen, een high-end draadloos toetsenbord met touchscreen en contactloze autorisatie.

De interface van de KeyPad TouchScreen is dezelfde als die van mobiele applicaties van Ajax, wat systeembeheer eenvoudig en intuïtief maakt. Een 5" touchscreen geeft snelle toegang tot de huidige beveiligingsmodus van elke groep apparaten. Het scherm wordt geactiveerd wanneer u uw hand nadert en heeft een automatische helderheidsregeling.

Het scherm heeft een hoorbare indicatie en kan alarmen, in- en uitschakelende vertragingen signaleren, evenals deuropeningen wanneer het systeem wordt uitgeschakeld. Het volume wordt ingesteld in Ajax-toepassingen. Bovendien geeft het toetsenbord de resultaten van de systeemintegriteitscontrole weer en meldt het storingen bij het inschakelen van het systeem.
Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
MrLuc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:30:
Leuk nieuwtje, AJAX komt met een nieuw TouchScreen bedieningspaneel.

Helaas nog weinig info bekend. Er zijn wel een paar foto’s gelekt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb er ondertussen al een vast gehad en geplaatst. Werkt erg goed. Kinderziektes worden er op dit moment nog uit gehaald. Je heb nu ook nog een bèta account nodig er voor. Als je meer info wilt stuur me even een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
500 piek. Het kost wel wat. Zou er wel een video van willen zien. Maar het is nog te vroeg dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
xFeverr schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:29:
500 piek. Het kost wel wat. Zou er wel een video van willen zien. Maar het is nog te vroeg dus…
Heb wel een video voor je hoor. Kan hem
alleen hier niet plaatsen stuur me maar een bericht waar ik hem heen kan sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNuLBvCdwp69ZnR5imEMbl9FDho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UwMz7Q03hyBS9TMnGImLfOaG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfjOdAoO5k10tDBqljY4FNtnKDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pIh2KY74ocY5NrkKGy0qH9rf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6mrcW2TeYr54ksQNLH8Kh2VmyA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pxQqz752QnZKlzXCGlWKsu8O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Simply_jeroen schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Heb wel een video voor je hoor. Kan hem
alleen hier niet plaatsen stuur me maar een bericht waar ik hem heen kan sturen
Kun je ook iets meer uitleggen over wat nou de meerwaarde is van dit nieuwe touchpad ten opzichte van de huidige? Het AJAX-alarm is redelijk nieuw voor mij en weet niet zo goed wat ik hier aan zou hebben in de praktijk.

Volgens mij vooral dat je een scherm hebt en daardoor wat visueler ziet wat je doet, in plaats van alles met codes doen?

[ Voor 17% gewijzigd door Ethiron op 24-07-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 00:22

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ethiron schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Kun je ook iets meer uitleggen over wat nou de meerwaarde is van dit nieuwe touchpad ten opzichte van de huidige? Het AJAX-alarm is redelijk nieuw voor mij en weet niet zo goed wat ik hier aan zou hebben in de praktijk.

Volgens mij vooral dat je een scherm hebt en daardoor wat visueler ziet wat je doet, in plaats van alles met codes doen?
Klopt wat je zegt over codes.
Maar mensen vergeten codes en de Tags om deuren e.d. te openen zijn onveilig bij (ongemerkt) verlies/diefstal.
Andere punt is dat je vingerafdruk ontgrendeling zou kunnen instellen op zo'n scherm en dan is met een inloopvertraging het alarm zo geïnactiveerd nadat je binnen bent!.
Dus Jeroen: zit er vingerafdruk ontgrendeling op?? of gezichtsherkenning??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Vingerafdruk of gezichtsherkenning lijkt mij niet, dan had dat wel uitgebreid bij de specs gestaan op de diverse webshops.

Ik ben ondertussen begonnen met het installeren van een Doorprotect Plus en vind het toch een beetje jammer dat de magneet alleen rechts kan... Dit is al een keer eerder benoemd, maar dat betekent dus dat:

a) Je detector met electronica buiten hangt als je raam open staat.
Dat is positief omdat dan de trilsensor en hellingshoek sensor optimaal werkt;
Maar negatief omdat je electronica dan buiten hangt;

b) Je detector met electronica, afhankelijk van de draairichting van je deur/raam, op het kozijn hangt
Dat is positief omdat je electronica dan binnen hangt;
Maar negatief omdat je trilsensor en hellingshoek sensor dan niet op een bewegend deel zit.

Overigens is het héél verwarrend verwoord in de installatiehandleidingen.

Er staat overal: monteer de magneet altijd rechts van de detector. Maar er staat ook af en toe: 'monteer de magneet op het draaiende deel'. Ja, dat kan dan dus niet hé. |:(

En als kers op de taart zijn er op internet officiële Ajax foto's te vinden waarbij de magneet links van de detector is gemonteerd... Pff. En tot slot lijkt het alsof het magneetcontact prima werkt als je hem links in plaats van rechts monteert.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethiron op 25-07-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:04
Hallo allemaal, vandaag de knoop doorgehakt en
het gaat voor ons het Ajax systeem worden en ik kom uit op de onderstaande Ajax boodschappenlijst. Ik ben onlangs verhuisd van een flatwoning naar een tweekappers en dit wordt mijn eerste alarm.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de hub 2 met 4g IPV de hub 2 plus om kosten te besparen. Ik weet niet of ik daar goed aan doe. Als ik beide vergelijk dan zou de hub 2 afdoende moeten zijn. Naast deze alarm heb ik reeds buiten twee bedrade camera's buiten hangen van Reolink. Ik ben vooral benieuwd naar de bewegings sensor met ingebouwde camera.

2 x AJAX SpaceControl draadloze afstandsbediening
- Kleur: Zwart
AJ-SPACE €9,70 €55,90
2 x AJAX DoorProtect MagneetContact draadloos
- Kleur: Wit
AJ-DOOR €11,71 €67,50
1 x AJAX DoorProtect plus MagneetContact met trilsensor draadloos
AJ-DOORPLUS €9,02 €51,95
1 x AJAX HomeSiren binnensirene draadloos
AJ-HOME €9,54 €54,95
1 x AJAX StreetSiren buitensirene draadloos
AJ-STREET €19,95 €114,95
4 x AJAX MotionProtect bewegingsmelder huisdiervriendelijk draadloos
AJ-MOT €38,15 €219,80
1 x AJAX Hub 2 (4G) Draadloos Alarmsysteem wit/zwart
aj-hub2(4G) €55,36 €318,95
2 x AJAX MotionCam bewegingsmelder + Fotocamera Draadloos PhOD
AJ-MOT-PHOD €51,37 €296,00

Opmerkingen zijn welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Tsja… hoeveel toegangsdeuren en ramen heb je die makkelijk bereikbaar zijn en welke ruimtes heb je.

Daarnaast:
Mijn mening is dat je er minstens een bedieningspaneel bij moet hebben. Voor als je even niet weet waar je afstandsbediening ligt. Of voor als iemand de plantjes water komt geven tijdens je vakantie. Of voor 1000 andere dingen waarbij het nèt eventjes handiger is.

Wij hebben ook de afstandsbedieningen maar toch wordt het paneel het meeste gebruikt. Vooral ‘s-avonds als je je joggingsbroek aan hebt en je het nachtalarm aan wilt zetten. Bij mij loop je er namelijk langs zodra je naar boven gaat om te slapen.

Maar dat is mijn mening. Denk er maar over na. Die afstandsbediening is dan niet eens nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@sawtomyer eens met de post hierboven.

Daarnaast zou ik de binnensirene vervangen door een buitensirene die je binnen ophangt. De binnensirene blijkt vaak toch te zacht; ook in dit topic hebben mensen dat gedaan.

Let bij de Doorprotect Plus even op de draairichting van het raam / de deur. De magneet moet rechts gemonteerd worden en soms betekent dat dat de sensor met electronica dus op het kozijn komt. In dat geval kun je net zo goed een normale Doorprotect nemen ipv de Plus, want je hebt niks aan de tril- en tiltsensor als de sensor op het kozijn zit.

Tot slot zou ik als je nu een hub koopt altijd voor de plus variant gaan.

Hij heeft een snellere processor en meer geheugen. Nu merk je dat niet, maar als je in de toekomst wil uitbreiden is het fijn dat je nu al die variant hebt. Nu is het 80 euro verschil, over een paar jaar is het +- 500 euro om je hub te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

sawtomyer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:48:
Hallo allemaal, vandaag de knoop doorgehakt en
het gaat voor ons het Ajax systeem worden en ik kom uit op de onderstaande Ajax boodschappenlijst. Ik ben onlangs verhuisd van een flatwoning naar een tweekappers en dit wordt mijn eerste alarm.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de hub 2 met 4g IPV de hub 2 plus om kosten te besparen. Ik weet niet of ik daar goed aan doe. Als ik beide vergelijk dan zou de hub 2 afdoende moeten zijn. Naast deze alarm heb ik reeds buiten twee bedrade camera's buiten hangen van Reolink. Ik ben vooral benieuwd naar de bewegings sensor met ingebouwde camera.

2 x AJAX SpaceControl draadloze afstandsbediening
AJ-SPACE €9,70 €55,90
2 x AJAX DoorProtect MagneetContact draadloos
AJ-DOOR €11,71 €67,50
1 x AJAX DoorProtect plus MagneetContact met trilsensor draadloos
AJ-DOORPLUS €9,02 €51,95
1 x AJAX HomeSiren binnensirene draadloos
AJ-HOME €9,54 €54,95
1 x AJAX StreetSiren buitensirene draadloos
AJ-STREET €19,95 €114,95
4 x AJAX MotionProtect bewegingsmelder huisdiervriendelijk draadloos
AJ-MOT €38,15 €219,80
1 x AJAX Hub 2 (4G) Draadloos Alarmsysteem wit/zwart
aj-hub2(4G) €55,36 €318,95
2 x AJAX MotionCam bewegingsmelder + Fotocamera Draadloos PhOD
AJ-MOT-PHOD €51,37 €296,00

Opmerkingen zijn welkom. :)
Prima Alarm Ajax en ook de keuze voor 4G. Voor het verschil in Hub-2 versus Hub-2plus heb ik te weinig recente ervaring met deze Ajax Hubs.
Ik ken je nieuwe woning niet en kan dus niet zeggen of je voldoende/te-weinig/de-juiste/de-verkeerde componenten koopt. Lees mijn artikel (vooral hoofdstuk "Voorwaarden Alarm/Smarthome systeem") om dit beter zelf te kunnen bepalen. zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
Prima lijst, persoonlijk zou ik deze niet nemen:
DoorProtect plus MagneetContact met trilsensor
Ik zou zonder tril sensor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
Je hebt wel meer ramen en deuren toch? Ik heb op ieder raam en deur een sensor zitten. En inderdaad, de gewone sensor bevalt mij beter dan die met tril detectie. Die zijn te instabiel naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
xFeverr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:26:
Tsja… hoeveel toegangsdeuren en ramen heb je die makkelijk bereikbaar zijn en welke ruimtes heb je.

Daarnaast:
Mijn mening is dat je er minstens een bedieningspaneel bij moet hebben. Voor als je even niet weet waar je afstandsbediening ligt. Of voor als iemand de plantjes water komt geven tijdens je vakantie. Of voor 1000 andere dingen waarbij het nèt eventjes handiger is.

Wij hebben ook de afstandsbedieningen maar toch wordt het paneel het meeste gebruikt. Vooral ‘s-avonds als je je joggingsbroek aan hebt en je het nachtalarm aan wilt zetten. Bij mij loop je er namelijk langs zodra je naar boven gaat om te slapen.

Maar dat is mijn mening. Denk er maar over na. Die afstandsbediening is dan niet eens nodig.
Kan ik de alarm niet via mijn mobiel in- en uitschakelen? Wij zullen het eerst aankijken zonder bedieningspaneel, mochten we het echt gaan missen, dan kan het paneel er altijd alsnog bij. Voor de planten water geven was het idee om de sleutel met de keyfob achter te laten. Volgens mij werkt dit fool proof, maar dit gaan we ondervinden. En anders wordt het een bedieningspaneel plus met keytag optie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Ethiron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:40:
@sawtomyer eens met de post hierboven.

Daarnaast zou ik de binnensirene vervangen door een buitensirene die je binnen ophangt. De binnensirene blijkt vaak toch te zacht; ook in dit topic hebben mensen dat gedaan.

Let bij de Doorprotect Plus even op de draairichting van het raam / de deur. De magneet moet rechts gemonteerd worden en soms betekent dat dat de sensor met electronica dus op het kozijn komt. In dat geval kun je net zo goed een normale Doorprotect nemen ipv de Plus, want je hebt niks aan de tril- en tiltsensor als de sensor op het kozijn zit.

Tot slot zou ik als je nu een hub koopt altijd voor de plus variant gaan.

Hij heeft een snellere processor en meer geheugen. Nu merk je dat niet, maar als je in de toekomst wil uitbreiden is het fijn dat je nu al die variant hebt. Nu is het 80 euro verschil, over een paar jaar is het +- 500 euro om je hub te vervangen.
Ik heb dit inderdaad uit dit forum gehaald dat de Doorprotect Plus false positives kan geven. Onze woning heeft in totaal drie toegangsdeuren waarvan 1 een dubbel openslaande deur. Het idee was om deze dubbele deur te voorzien met de sensor functie en de overige twee deuren zonder sensor. De sensor komt zo niet op het kozijn maar op de deur.

Waar kan ik vinden dat de plus variant van de Hub Plus een snellere processor heeft? Ik kan dit niet terugvinden. Beide hubs ondersteunen de motioncams. De plus versie lijkt meer scenarios en gebruikers aan te kunnen hetgeen voor ons van geen toegevoegde waarde heeft. Het grootste verschil dat ik tussen de twee versies kan zien is dat de Plus versie ook met wifi kan communiceren met de router. Aangezien ik de Hub bedraad zal worden verbonden is de Wifi functionaliteit voor mij niet echt nodig. Ik zie dat de backupbatterij van de Hub 2 4G trouwens 16 uur meekan, 1 uur meer ten opzichte van de Hub 2 Plus die 15 uur meegaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Antonio di schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:44:
[...]

Prima Alarm Ajax en ook de keuze voor 4G. Voor het verschil in Hub-2 versus Hub-2plus heb ik te weinig recente ervaring met deze Ajax Hubs.
Ik ken je nieuwe woning niet en kan dus niet zeggen of je voldoende/te-weinig/de-juiste/de-verkeerde componenten koopt. Lees mijn artikel (vooral hoofdstuk "Voorwaarden Alarm/Smarthome systeem") om dit beter zelf te kunnen bepalen. zie:
Voordat ik alle spullen bij elkaar heb verzameld heb ik een plan gemaakt hoe ik onze woning wil beveiligen.
Ik heb jouw artikel ook gedurende mijn voor onderzoek goed onderzocht.

Ik wil twee schillen creëren. Wanneer wij thuis zijn worden enkel de deur sensoren geactiveerd in verband met een nocturnal kind van drie die snachts actief kan zijn en ook in de ochtend is ze al aardig zelfstandig en gaat ze wel eens naar beneden om te spelen. Als wij van huis zijn naast de deur sensoren ook de bewegingssensoren. De verblijfsruimten (woonkamer, keuken en slaapkamers, krijgen elke een bewegingsensor. Voor de slaapkamers zien wij los van ons kind af van deur/raam sensoren omdat wij bijna altijd met open ramen slapen :) . Mijn keuken kijkt naar de straatkant en die krijgt een bewegingsensor met motion cam.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door sawtomyer op 31-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@sawtomyer

Inschakelen via je mobiel kan inderdaad, tenzij je een storing hebt bij je mobiele internetprovider dan wel je wifi netwerk thuis eruit ligt. Dat is de voornaamste reden dat ik het bedieningspaneel heb: zonder mobiel toch je alarm kunnen bedienen mocht het nodig zijn.

Dat van die false positives had ik nog niet eens gelezen, het ging mij meer om het nut van de sensor als hij op een kozijn gemonteerd is.

De info m.b.t. processor en geheugen heb ik van de site van Secures:
Toekomstgericht
De Ajax Hub 2 Plus maakt gebruik van het besturingssysteem OS Malevich, dit is ontwikkeld door Ajax Systems. Het real-time besturingssysteem staat bekend om zijn uitzonderlijke stabiliteit, immuniteit tegen virussen en beveiliging tegen cyberaanvallen.

Als het efficiëntste bedieningspaneel van Ajax, biedt de Hub 2 Plus indrukwekkende prestaties. De processor is 4,5 keer sneller dan die van de Hub 2 en het flashgeheugen is maar liefst 8 keer groter. Dankzij deze krachtige hardwareconfiguratie blijft het apparaat jarenlang optimaal functioneren en blijft het continu up-to-date.
Bron: https://www.secures.nl/product/ajax-systems-hub-2-plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@sawtomyer ik heb nu ook een bron op de officiële site van Ajax gevonden waarin staat dat de processor sneller is en er meer geheugen in zit:

https://ajax.systems/nl/products/hub2-plus/

Even naar beneden scrollen naar het stukje 'OS Malevich - Toekomstgericht'.

Het is dezelfde tekst als op de site van Secures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Ethiron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:38:
@sawtomyer

Inschakelen via je mobiel kan inderdaad, tenzij je een storing hebt bij je mobiele internetprovider dan wel je wifi netwerk thuis eruit ligt. Dat is de voornaamste reden dat ik het bedieningspaneel heb: zonder mobiel toch je alarm kunnen bedienen mocht het nodig zijn.

Dat van die false positives had ik nog niet eens gelezen, het ging mij meer om het nut van de sensor als hij op een kozijn gemonteerd is.

De info m.b.t. processor en geheugen heb ik van de site van Secures:

[...]

Bron: https://www.secures.nl/product/ajax-systems-hub-2-plus/
Bedankt voor de toevoeging. _/-\o_ Aangezien ik fors zal investeren in dit alarmsysteem zal ik upgraden naar de Hub 2 Plus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@sawtomyer Graag gedaan!

Nog een edit: persoonlijk zou ik de motion detector uit de woonkamer verplaatsen naar de berging, of er daar een toevoegen. Je woonkamer ligt tussen de entree en de berging in. Als je zowel de berging als de entree met een motion detector beveiligd, kun je in feite niet meer in de woonkamer komen zonder een van de twee motion detectors te triggeren.

Tenzij je door het raam komt. Maar daar heb je al een trilsensor. Je zou nog een glasbreukmelder bij het raam in de woonkamer kunnen hangen en de motion detector verplaatsen naar de berging.

Hoe dan ook zou ik in ieder geval je berging/garage op beweging willen beveiligen. Lijkt mij ook een aantrekkelijke plek om in te breken.

Tot slot: waarom in één slaapkamer geen motion detector? Slaapkamer van jullie kind? Dat zou niet uit mogen maken want je motion detectors staan 's nachts uit volgens je plan. Dat zou betekenen dat als jullie weg zijn één kamer niet op beweging is beveiligd?

Er zijn ook veel mensen die slechts één bewegingsmelder per verdieping hebben, namelijk op de overloop. Die verbind de ruimtes met elkaar en zal altijd getriggerd worden bij beweging door het huis. Dan loop je alleen risico als de inbreker besluit in één kamer te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Ik zou ook nadenken over buitensensoren. Snachts komt niemand bij mij aan 3 kanten van het huis omdat de buitensensoren dan eerder getriggerd worden. Dan gaat je alarm een stuk eerder af dan pas wanneer ze een raam in slaan of deur forceren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Ethiron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:54:
@sawtomyer Graag gedaan!

Nog een edit: persoonlijk zou ik de motion detector uit de woonkamer verplaatsen naar de berging, of er daar een toevoegen. Je woonkamer ligt tussen de entree en de berging in. Als je zowel de berging als de entree met een motion detector beveiligd, kun je in feite niet meer in de woonkamer komen zonder een van de twee motion detectors te triggeren.

Tenzij je door het raam komt. Maar daar heb je al een trilsensor. Je zou nog een glasbreukmelder bij het raam in de woonkamer kunnen hangen en de motion detector verplaatsen naar de berging.

Hoe dan ook zou ik in ieder geval je berging/garage op beweging willen beveiligen. Lijkt mij ook een aantrekkelijke plek om in te breken.

Tot slot: waarom in één slaapkamer geen motion detector? Slaapkamer van jullie kind? Dat zou niet uit mogen maken want je motion detectors staan 's nachts uit volgens je plan. Dat zou betekenen dat als jullie weg zijn één kamer niet op beweging is beveiligd?

Er zijn ook veel mensen die slechts één bewegingsmelder per verdieping hebben, namelijk op de overloop. Die verbind de ruimtes met elkaar en zal altijd getriggerd worden bij beweging door het huis. Dan loop je alleen risico als de inbreker besluit in één kamer te blijven.
Hi Etherion,

Ik snap je punt wat betreft de berging. Dit zie je niet op de tekening, maar ik heb de garage opgesplitst in twee ruimten met een scheidingwand er tussen. De hoek van de garagekiepdeur is al voorzien van een bedrade (PoE) camera die staat opgesteld richting de oprit. Op de voordeur (haaks op de garagekiepdeur) heb ik een bedrade videodeurbel die beweging detecteert en opneemt. Tot slot heb ik aan de achterkant op de hoek van de garage/bijkamer een bedrade camera (ook PoE) opgesteld die kijkt richting de twee achterdeuren. Ik heb overwogen om de sensor op de overloop te plaatsen, maar wij vinden het meer een geruststelling dat wildvreemden niet zomaar in onze slaapkamers kunnen rondneuzen..

De kamer boven zonder beweging sensor is een kamer die leeg staat. Mocht deze kamer in gebruik worden genomen, dan was het idee om hier ook een beweging sensor toe te voegen.

[ Voor 4% gewijzigd door sawtomyer op 31-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
Makrolon schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:02:
Ik zou ook nadenken over buitensensoren. Snachts komt niemand bij mij aan 3 kanten van het huis omdat de buitensensoren dan eerder getriggerd worden. Dan gaat je alarm een stuk eerder af dan pas wanneer ze een raam in slaan of deur forceren.
Ik heb begrepen dat beeldverificatie benodigd is om de alarmcentrale te kunnen triggeren en dat beeldverificatie van Ajax foto opname mogelijkheid heeft. Ik heb op dit moment buiten drie bedrade camera's (2 dome camera's en 1 videodeurbel) van Reolink hangen met opnamemogelijkheid en persoonsdetectie en pushmelding naar mijn telefoon. Volgens mij kan ik hiermee een tijdje mee vooruit, of mis ik iets?

De volgende stap voor mij zal de aanschaf van een sim kaart zijn. Ergens op dit forum is al naar een aanbieder verwezen voor een simkaartaanbieder waar ik de simkaart zal halen. Mijn bedrijf is ook gevestigd op mijn huisadres dus wat dat betreft moet het goedkomen.

De next step is een alarmcentrale / meldkamer kiezen.
Wie van jullie heeft zijn of haar Alarm systeem gekoppeld aan een alarmcentrale? En zo ja, waar zijn jullie uiteindelijk voor gegaan, kan eventueel in een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
xFeverr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:26:

Daarnaast:

Zie boven voor een plaatsje van onze woning..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@sawtomyer Klinkt alsof je overal goed over nagedacht hebt. Lekker bezig ;)

Succes en veel plezier met het systeem! Want stiekem is ook gewoon leuk om alles te installeren en in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
sawtomyer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Ik heb begrepen dat beeldverificatie benodigd is om de alarmcentrale te kunnen triggeren en dat beeldverificatie van Ajax foto opname mogelijkheid heeft. Ik heb op dit moment buiten drie bedrade camera's (2 dome camera's en 1 videodeurbel) van Reolink hangen met opnamemogelijkheid en persoonsdetectie en pushmelding naar mijn telefoon. Volgens mij kan ik hiermee een tijdje mee vooruit, of mis ik iets?

De volgende stap voor mij zal de aanschaf van een sim kaart zijn. Ergens op dit forum is al naar een aanbieder verwezen voor een simkaartaanbieder waar ik de simkaart zal halen. Mijn bedrijf is ook gevestigd op mijn huisadres dus wat dat betreft moet het goedkomen.

De next step is een alarmcentrale / meldkamer kiezen.
Wie van jullie heeft zijn of haar Alarm systeem gekoppeld aan een alarmcentrale? En zo ja, waar zijn jullie uiteindelijk voor gegaan, kan eventueel in een DM.
Maar die camera triggeren t alarm niet toch? Je krijgt dan alarm via Ajax en kan verrifieren via je cameras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ja en nee. Beeldverificatie middels een camera is voor de meeste alarmcentrales een voorwaarde om je alarm aan te sluiten op hun meldkamer. Zonder visuele verificatie kunnen ze niet bepalen of het een valse melding is en standaard alle meldingen opvolgen/doorzetten naar 112 doen ze uiteraard niet.

Dus nee, beeldverificatie is niet nodig om het alarm te triggeren maar wel om de meldkamer te laten handelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ethiron op 31-07-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 12:01
Het bedieningspaneel zou ik inderdaad nog even mee wachten. Ik gebruik hem nooit, omdat ik eigenlijk altijd de mobiele app gebruik. Vind het bedieningspaneel ook niet fijn werken, detectie van de toetsen is soms niet accuraat, maar kan ook aan mijn dikke vingers liggen.

En met een SIM kaartje in de hub werkt de mobiele app ook als de wifi en stroom niet werken.

[ Voor 15% gewijzigd door The Real Gunnar op 31-07-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Ethiron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:54:
@sawtomyer Graag gedaan!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je spaart Motion Protect sensors uit, en in mijn beleving heeft het inderdaad geen zin om op elke kamer een Motion Protect op te hangen, alleen op de gang is voldoende, tenzij je een kluis met sierraden op een slaapkamer hebt staan :).
Motion Protect in je huis zet je bovendien alleen aan als niemand thuis is, anders gaat het alarm af als iemand in de nacht naar het toilet moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
The Real Gunnar schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:04:
Het bedieningspaneel zou ik inderdaad nog even mee wachten. Ik gebruik hem nooit, omdat ik eigenlijk altijd de mobiele app gebruik. Vind het bedieningspaneel ook niet fijn werken, detectie van de toetsen is soms niet accuraat, maar kan ook aan mijn dikke vingers liggen.

En met een SIM kaartje in de hub werkt de mobiele app ook als de wifi en stroom niet werken.
Ik sluit me hierbij aan, ik heb een bedieningspaneel, maar heb deze nog nooit gebruikt. Ik gebruik bijna altijd mijn Telefoon. Als je dan toch niet afhankelijk van je telefoon wilt zijn neem dan een SpaceControl erbij. Voor de standaard in en uitschakelingen in de avond maak ik gebruik van een scenario (beveiligingsschema) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
Bedienings paneel gebruik ik ook nooit. Alleen de app en de afstandsbedieningen.
Ik heb 1 motion sensor op de gang boven, maar wel magneet contacten op elk raam. Volgens mij de betere keuze. Je wil niet dat het alarm pas afgaat als ze al in je huis zijn. Altijd voor beiden kiezen dus en nooit alleen vertrouwen op een motion sensor.
Beneden heb ik op elke deur en raam magneet sensors zitten en op een 5 tal strategische plekken een motion sensor. In de buurt van deuren en ramen zodat ie meteen triggert als er iemand binnen komt. Maar als het goed is heeft de magneet sensor daarvoor al alarm geslagen.

Alarm centrale was hier pas nog een discussie over, zoek maar eens. Algehele conclusie: voor een particulier huis niet interessant, tenzij je een hele dure verzameling in huis hebt misschien. Denk aan tonnen / miljoenen waarde aan zilver of auto's bijv.

[ Voor 18% gewijzigd door fishman op 31-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Ethiron schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:46:
Ja en nee. Beeldverificatie middels een camera is voor de meeste alarmcentrales een voorwaarde om je alarm aan te sluiten op hun meldkamer. Zonder visuele verificatie kunnen ze niet bepalen of het een valse melding is en standaard alle meldingen opvolgen/doorzetten naar 112 doen ze uiteraard niet.

Dus nee, beeldverificatie is niet nodig om het alarm te triggeren maar wel om de meldkamer te laten handelen.
MotionProtect met beeld lijkt handig maar om eerlijk te zijn ben ik er geen fan van. Waarom niet een (eenvoudige) IP Camera op de begane grond op een centrale plek? Als je bang bent voor privacy dan neem je toch niets op, dan heb je iig beeld mocht het alarm afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
fishman schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:03:
Bedienings paneel gebruik ik ook nooit. Alleen de app en de afstandsbedieningen.
Ik heb 1 motion sensor op de gang boven, maar wel magneet contacten op elk raam. Volgens mij de betere keuze. Je wil niet dat het alarm pas afgaat als ze al in je huis zijn. Altijd voor beiden kiezen dus en nooit alleen vertrouwen op een motion sensor.

Alarm centrale was hier pas nog een discussie over, zoek maar eens. Algehele conclusie: voor een particulier huis niet interessant, tenzij je een hele dure verzameling in huis hebt misschien. Denk aan tonnen / miljoenen waarde aan zilver of auto's bijv.
Magneet contact op elk raam is ook een persoonlijke keuze, ik zou dan toch eerder voor een DualCurtain Outdoor of Motion Protect Outdoor gaan of helemaal geen. Als ze dan toch binnen komen en je bent niet thuis dan pakt de Motion Protect op de gang de beweging wel op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Real Gunnar schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:04:

Is wel een beetje persoonlijk lijkt me. Ik moet er zelf niet aan denken om met afstandsbediening en/of app aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

sawtomyer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Voordat ik alle spullen bij elkaar heb verzameld heb ik een plan gemaakt hoe ik onze woning wil beveiligen.
Ik heb jouw artikel ook gedurende mijn voor onderzoek goed onderzocht.

Ik wil twee schillen creëren. Wanneer wij thuis zijn worden enkel de deur sensoren geactiveerd in verband met een nocturnal kind van drie die snachts actief kan zijn en ook in de ochtend is ze al aardig zelfstandig en gaat ze wel eens naar beneden om te spelen. Als wij van huis zijn naast de deur sensoren ook de bewegingssensoren. De verblijfsruimten (woonkamer, keuken en slaapkamers, krijgen elke een bewegingsensor. Voor de slaapkamers zien wij los van ons kind af van deur/raam sensoren omdat wij bijna altijd met open ramen slapen :) . Mijn keuken kijkt naar de straatkant en die krijgt een bewegingsensor met motion cam.

***members only***
Het plaatsen van een artikel in een Tweakers forum, zoals mijn "Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen", maakt dat ik niet kan zien wie het gelezen heeft. Behalve als je "duim-omhoog (thumbs up)" rechtsboven (na inloggen) bij dit artikel/forum aanklikt :) :( .
Fijn dat je wat aan het artikel hebt.

Ik zie niet of je een huis van voor 2004 gaat bewonen of van daarna.
Maar voor beide geldt: denk ook aan Rookmelders en CO melders (bij bijv. CV-ketel) die Ajax ook heeft.
Ik ben er nog steeds niet toe gekomen om over deze type melders een artikel/forum te plaatsen, maar alles staat zo'n beetje al op Tweakers, zie:
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
en de vele links/URL's bij deze bovenstaande links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

@Huub- een raam-sensor op ieder deur/raam is inderdaad een keuze.
Het is wel zo dat als je het alarm op scherp zet (AAN, je verlaat bijvoorbeeld het huis) ) dat je een melding kunt krijgen dat er nog een raam of deur OPEN staat (niet "op slot", daar zijn weer andere melders voor !) .
Dus de functie van een raam/deur sensor is ook preventief, tegen het vergeten dicht te doen van een raam/deur terwijl je vertrekt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sawtomyer
Huub- schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:09:
[...]

Magneet contact op elk raam is ook een persoonlijke keuze, ik zou dan toch eerder voor een DualCurtain Outdoor of Motion Protect Outdoor gaan of helemaal geen. Als ze dan toch binnen komen en je bent niet thuis dan pakt de Motion Protect op de gang de beweging wel op...
Ik ga maar eens terug naar de tekentafel, wellicht kan ik de situatie achterom optimaliseren met de toevoeging van een dualcurtain outdoor. Met een enkele dualcurtain outdoor zou ik in theorie de dubbele openslaande deuren met twee zijlichten én de enkele deur met zijlicht kunnen beslaan. Wij hebben wel een hemelwaterafvoer tussen de twee deuren... Misschien toch maar de motionprotect outdoor achterom, in beide gevallen kunnen de twee deur sensoren achterom vervallen..keuzes keuzes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

sawtomyer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Ik ga maar eens terug naar de tekentafel, wellicht kan ik de situatie achterom optimaliseren met de toevoeging van een dualcurtain outdoor. Met een enkele dualcurtain outdoor zou ik in theorie de dubbele openslaande deuren met twee zijlichten én de enkele deur met zijlicht kunnen beslaan. Wij hebben wel een hemelwaterafvoer tussen de twee deuren... Misschien toch maar de motionprotect outdoor achterom, in beide gevallen kunnen de twee deur sensoren achterom vervallen..keuzes keuzes
Het is net als met verbouwen: Je kunt het altijd beter doen maar het kost weer meer :) :) :( .
Blijft dat met een buiten bewegingsmelder (met bijvoorbeeld triggeren van lampen en eventueel sirene), je vaak een inbraak voorkomt en er alleen sprake in van een indringer die eieren voor zijn geld kiest en er van door gaat.
Gelegenheid maakt de dief. Zoals ik net ook vermeldde met de functie van "vergeten raam dicht te doen" melding bij aanzetten van het Alarm (ARM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Antonio di schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:33:
@Huub- een raam-sensor op ieder deur/raam is inderdaad een keuze.
Het is wel zo dat als je het alarm op scherp zet (AAN, je verlaat bijvoorbeeld het huis) ) dat je een melding kunt krijgen dat er nog een raam of deur OPEN staat (niet "op slot", daar zijn weer andere melders voor !) .
Dus de functie van een raam/deur sensor is ook preventief, tegen het vergeten dicht te doen van een raam/deur terwijl je vertrekt!
Bij nieuwbouw kan dat handig zijn, niet in oudere woningen waar je in de avond en overdag (draai-kiep) ramen hebt openstaan voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 17:25
Huub- schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:11:
[...]

Bij nieuwbouw kan dat handig zijn, niet in ouder woningen waar je in de avond en overdag (draai-kiep) ramen hebt openstaan voor ventilatie.
Hmm, dat kan bijvoorbeeld wel bijvoorbeeld voor ramen op gelijkvloers?

Hoe verhoudt Ajax zicht tov lupus en andere concurrenten? We zijn ook in de markt voor een alarmsysteem. Liefst zonder cloud ofc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Antonio di schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Ik zie niet of je een huis van voor 2004 gaat bewonen of van daarna.
Maar voor beide geldt: denk ook aan Rookmelders en CO melders (bij bijv. CV-ketel) die Ajax ook heeft.
Ik ben er nog steeds niet toe gekomen om over deze type melders een artikel/forum te plaatsen, maar alles staat zo'n beetje al op Tweakers, zie:
en de vele links/URL's bij deze bovenstaande links
Als je nog geen C02 of rookmelders hebt dan is het inderdaad aan te bevelen om die ook van AJAX Systems te nemen, die maken het totaal plaatje compleet. Ook bij vervanging is het goed om erover na te denken om deze van AJAX Systems te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
zierbeek schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Hoe verhoudt Ajax zicht tov lupus en andere concurrenten? We zijn ook in de markt voor een alarmsysteem. Liefst zonder cloud ofc ;)
Ik heb persoonlijk geen ervaring met andere systemen, over lupus kan @Antonio di je veel meer vertellen, wellicht zijn artikel lezen ;)
Een van de voordelen van Ajax Systems is dat het met de Cloud werkt (zonder abonnement) dat was voor mij een van de USP om het te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

zierbeek schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Dat doe ik . Ik heb het huis in 2 delen opgedeeld.
Ik kan beide delen op Alarm zetten of alleen de beneden of boven verdieping. We slapen boven waar Alarm dan UIT staat en beneden staat Alarm AAN en moeten alle deuren en ramen dicht zijn als we gaan slapen. Gaan we uit huis (bijv. vakantie) , dan zet ik voor beide delen het Alarm AAN en moeten alle ramen/deuren dicht zijn!

Lupus Electronics / Ajax / anderen
In mijn artikel staat e.e.a over deze en andere merken, zie:

Daaraan toegevoegd:
Ajax is in NL overal/zeer-ruim te verkrijgen en ook evt. door een installateur aan te leggen.
Ajax heeft een Cloud afhankelijkheid maar valt de vaste internetverbinding weg dan is die Cloud bereikbaar via de ingebouwde mobieltje/SIM (neem hub met 4G versie). De meeste mensen kiezen in NL toch Ajax vanwege de verkrijgbaarheid in NL en de installateur. Ajax heeft een SIA koppeling met Home Assistant Smarthome en ondersteunt diverse camera's voor video-stream. Ajax heeft eigen Buiten-sensoren/melders maar ook Optex met een Ajax transmitter behoord tot de mogelijkheden. Ajax heeft "Interconnect" voor Rook/CO melders (ik denk , weet dit niet zeker: Ajax melder activeren andere rook/CO-melders voor geluid-Alarm zonder Hub, zoals bedoeld in de Wet en de NEN-norm).

Lupus Electronics (= rebranded CLIMAX met eigen Lupus App en GUI) is erg populair in DE en goed verkrijgbaar via o.a. Amazon. Lupus is echt "cloudloos" (alleen DDNS nodig als je geen vaste IP nummer hebt, zoals de meeste particulieren in NL). Naast Alarm heeft Lupus ook de basis Zigbee support voor smarthome en leveren ze Lupus camera's (re-branded Dahua) op o.a. hun eigen App. Lupus levert dus Alarm, basis smarthome en Camera in 1 kastje. Lupus heeft zelfs 1 camera met volledig IP-integratie (de LE 232) voor diverse Alarmering. Bij Lupus hebben ze geen eigen buiten sensor/melder maar ben je aangewezen op Optex met Lupus transmitter/ingang. Lupus heeft geen onderlinge activeren van Rook/CO melder zonder Hub.

Wil je een NL installateur voor "Lupus do alike",dan kom je bij het merk "Vesta by Climax" (zelfde hardware als Lupus maar wel ook Cloud afhankelijkheid en 4G mogelijkheid). Ook Vesta heeft naast de primaire Alarm functie, smarthome support (Zigbee of ZWave) en biedt ondersteuning aan diverse camera's. Vesta heeft niet de camera integratie zoals Lupus (alles in 1 app.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Antonio di schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Ik kan beide delen op Alarm zetten of alleen de beneden of boven verdieping. We slapen boven waar Alarm dan UIT staat en beneden staat Alarm AAN en moeten alle deuren en ramen dicht zijn als we gaan slapen. Gaan we uit huis (bijv. vakantie) , dan zet ik voor beide delen het Alarm AAN en moeten alle ramen/deuren dicht zijn!

Daaraan toegevoegd:
Ajax is in NL overal/zeer-ruim te verkrijgen en ook evt. door een installateur aan te leggen.
Ajax heeft een Cloud afhankelijkheid maar valt de vaste internetverbinding weg dan is die Cloud bereikbaar via de ingebouwde mobieltje/SIM (neem hub met 4G versie). De meeste mensen kiezen in NL toch Ajax vanwege de verkrijgbaarheid in NL en de installateur. Ajax heeft een SIA koppeling met Home Assistant Smarthome en ondersteunt diverse camera's voor video-stream. Ajax heeft eigen Buiten-sensoren/melders maar ook Optex met een Ajax transmitter behoord tot de mogelijkheden. Ajax heeft "Interconnect" voor Rook/CO melders (ik denk , weet dit niet zeker: Ajax melder activeren andere rook/CO-melders voor geluid-Alarm zonder Hub, zoals bedoeld in de Wet en de NEN-norm).

Lupus Electronics (= rebranded CLIMAX met eigen Lupus App en GUI) is erg populair in DE en goed verkrijgbaar via o.a. Amazon. Lupus is echt "cloudloos" (alleen DDNS nodig als je geen vaste IP nummer hebt, zoals de meeste particulieren in NL). Naast Alarm heeft Lupus ook de basis Zigbee support voor smarthome en leveren ze Lupus camera's (re-branded Dahua) op o.a. hun eigen App. Lupus levert dus Alarm, basis smarthome en Camera in 1 kastje. Lupus heeft zelfs 1 camera met volledig IP-integratie (de LE 232) voor diverse Alarmering. Bij Lupus hebben ze geen eigen buiten sensor/melder maar ben je aangewezen op Optex met Lupus transmitter/ingang. Lupus heeft geen onderlinge activeren van Rook/CO melder zonder Hub.

Wil je een NL installateur voor "Lupus do alike",dan kom je bij het merk "Vesta by Climax" (zelfde hardware als Lupus maar wel ook Cloud afhankelijkheid en 4G mogelijkheid). Ook Vesta heeft naast de primaire Alarm functie, smarthome support (Zigbee of ZWave) en biedt ondersteuning aan diverse camera's. Vesta heeft niet de camera integratie zoals Lupus (alles in 1 app.).
Thx @Antonio di, genoeg over Lupus en mocht iemand daar meer over weten graag in een ander forum topic, deze gaat over Ajax Systems 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 17:25
Antonio di schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Daaraan toegevoegd:

Dank! ik was reeds gestart aan je topic. Ik vroeg me af of jij ooit problemen ondervindt met het bv niet beschikbaar zijn van sensoren. Eigenlijk de vraag of er nog tradeoffs zijn tov een bedraad systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

zierbeek schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Dank! ik was reeds gestart aan je topic. Ik vroeg me af of jij ooit problemen ondervindt met het bv niet beschikbaar zijn van sensoren. Eigenlijk de vraag of er nog tradeoffs zijn tov een bedraad systeem.
Bedraad wordt volgens de VRKI-voorschriften als betrouwbaarder gezien en voor bedrijven is het daarom bij een hogere beveiligingsgraad dan ook verplicht. Voor huisbeveiliging is het niet verplicht, ook niet voor de hoogste beveiligingsgraad voor een huis.

Er zijn Alarmsystemen die Hybride zijn, dus bedraad en draadloos. Ajax heeft bijvoorbeeld voor bedraad Fibra in hun Hybride Hubs. Wel nog met een beperktere set bedrade componenten.
Ook zijn er kastjes van Ajax (en andere merken) die het mogelijk maken (bestaande) bedrade componenten draadloos aan te sluiten op de Ajax Hub. Nadeel van zo'n omzetting van bedraad naar draadloos (met kastje) is dat vaak alle componenten aan 1 kant van het huis op 1 draad zitten en dus ook draadloos alleen doorgegeven kan worden: "Alarm voorkant huis". Met alles draadloos heb je dit niet.
Ajax levert deze bedrade Fibra oplossing vooral vanwege bedrijven waar bedraad dus vaak verplicht is (VRKI-voorschrift). Ajax wil ook op dat bedrijfs-marktdeel groeien.

Bij bedraad komt het signaal ongestoord door over langere afstanden. Draadloos kan door allerlei oorzaken verzwakt zijn/worden. Met de Ajax 868MHz frequentie in een ster-netwerk is het bereik en de signaalsterkte voor huizen echter ruimschoots voldoende.
Signaal overdracht over draad is erg moeilijk te verstoren. Bij draadloze signalen is dit makkelijker, vooral als je de exacte frequentie weet. Daarom zou ik zelf nooit een sticker met Ajax of ander MERK gebruiken. De goede draad of draadloze alarm systemen detecteren echter wel signaal verstoring (jamming) of vernieling (anti-sabotage) en slaan dan Alarm. Ook Ajax doet dit (jamming en anti-sabotage).

Er zijn een aantal componenten van draadloze Alarmsystemen die "veel stroom" verbruiken, zoals een sirene en signaal versterker. Bij Ajax en alle andere goede alarmsystemen hebben deze componenten daarom een (oplaadbare) batterij en een kabel stroomingang met externe adapter (230V AC naar 6-24v DC). Bij bedrade systemen kan die stroomvoorziening inclusief back-up, centraal geschieden.

De stroomvoorziening (batterij) van draadloze componenten kan een probleem geven maar tegenwoordig controleren goede Alarmsystemen waaronder Ajax dagelijks (x keer, meestal in te stellen) of de draadloze componenten werken. De huidige (wat grotere) lithium batterijen (AAA, CR123) van de componenten houden het gauw zo'n 4-5 jaar uit. Knoopcel batterijen worden wel sterk afgeraden voor draadloze componenten met een alarm functie.
Bij brand heb ik zelf meer vertrouwen in een 868Mhz draadloze ster-netwerk oplossing waarbij Rook/CO-melders elkaar aan zetten voor geluids-alarm (zonder Hub), dan in een bedrade oplossing (ik denk dat de Ajax interconnect zo werkt voor Rook/CO melders ).

De kosten voor bedraad aanleggen zijn vele malen hoger en uitbreiden is erg moeilijk en duur. Bij draadloos zit je alleen met een limiet van aantal componenten van de Hub (heeft bedraad trouwens ook).

Als ik zelf een nieuw huis zou (laten) bouwen, neem ik bedraad (ethernet PoE) voor camera's en de rest van het Alarm systeem draadloos 868mhz met ster-netwerk, 2-weg-signaal, versleuteld met wisselende sleutel, detectie jamming/sabotage, controle op werking (inc. batterij-niveau) en een back-up batterij in de Hub. Ajax biedt dit allemaal, net als alle andere goede "draadloze" alarm systemen.

Ik heb geen ervaring met Ajax bedrade Hubs (zijn er pas 1,5 -2 jaar), De bedrade Hubs hebben (normaal) wel een "grotere back-up batterij" nodig (lood of calcium accu). Ajax claimt dat hun bedrade Hubs veel minder stroom verbruiken, maar ik weet niet hoe dit zich verhoud tot de capaciteit van de de back-up batterij.

Kortom: met Ajax kun je voor huizen alle kanten op, alleen is Ajax niet Cloudloos. Je zit gedeeltelijk vast aan de Ajax-Cloud (Cloud heeft ook voordelen, zie mijn veel genoemde artikel over alle voor-/na-delen). Je bent met Ajax en de 868MHz frequentie en hun eigen protocol (Ajax jeweller) ook afhankelijk van hen voor een nieuwe Hub/componenten, net als alle andere goede draadloze Alarmsystemen :( :) .
Ik hoop (wie weet tegen beter weten in) dat het vrij nieuwe Zwave-LR (long range, ster-netwerk) deze afhankelijkheid in de toekomst doet verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Antonio di Toch zijn Ajax draadloze sensoren betrouwbaar, gooi er maar eens een sensor in een stalen doos. Binnen de kortste keren geeft je hub alarm dat de sensor mist.

En zoals je al zegt, maak geen reclame voor je merk hoogstens een algemene sticker .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawtomyer
habbekrats schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:55:
@Antonio di Toch zijn Ajax draadloze sensoren betrouwbaar, gooi er maar eens een sensor in een stalen doos. Binnen de kortste keren geeft je hub alarm dat de sensor mist.

En zoals je al zegt, maak geen reclame voor je merk hoogstens een algemene sticker .
Maak je met een buiten sirene van Ajax geen reclame voor het merk? Mijn idee is deze om aan de voorkant (straatzijde) tegen de gevel te monteren, juist in het zicht en maximaal hoorbaar voor de buurt icm knipperlicht, toch geen goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

sawtomyer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:38:
[...]

Maak je met een buiten sirene van Ajax geen reclame voor het merk? Mijn idee is deze om aan de voorkant (straatzijde) tegen de gevel te monteren, juist in het zicht en maximaal hoorbaar voor de buurt icm knipperlicht, toch geen goed idee?
Van veel "niet doe-het-zelf alarm systemen" (van de installateur) is er een algemeen (bedraad) model waar je het merk niet van kan afleiden. Een metalen kast met mogelijk een optie voor het plaatsen van metalen rooster over het kunststof strobe-/flits-licht deel. Maar ook van deze groep zijn er nogal wat merken met geheel kunststof buitensirenes met merknaam erop.

Ajax is in vormgeving inderdaad ook nog eens vrij uniek en herkenbaar ("Security is Art" is 1 van hun slogans :) :( ) .
En inderdaad van Ajax en vele "doe het zelf" Alarmsystemen staat de merknaam ook nog eens op de buitensirene.
Het is altijd de vraag of een buitensirene in zicht een inbreker afschrikt of dat hij denkt: hier valt wat te halen.
Heeft een buitensirene alleen geluid dan mag die ook geheel uit zicht hangen als het maar duidelijk hoorbaar is. Heeft de buitensirene ook flits/strobe licht dan is het wel de bedoeling dat de indringer en eventueel mensen in de omgeving dit alarm licht duidelijk kunnen zien/waarnemen.
Ander issue is dat de buitensirene van Ajax IP-54 is, dus die hang ik ook liever ergens beschut op.
Volgens Ajax is die wel vandaalbestendig (??). Ik heb geen ervaring met Ajax buitensirenes en weet ook niet van wel materiaal die is en hoe sterk. Misschien kan een andere Tweaker dit vertellen.

Ik zelf heb mijn buitensirene aan de achterkant (tuin) beschut geplaatst, niet direct/opvallend zichtbaar, maar wel duidelijk zichtbaar licht alarm als dit AAN gaat (is van "vandaalbestendig plastic (??)", IP54, zonder merknaam of opvallend ontwerp).
Ik heb de buitensirene cadeau gehad bij de set die ik heb ontvangen voor het vertalen van de GUI schermen naar NL van mijn Alarm. Ik heb nog overwogen hem gewoon binnen op te hangen (ook handig met stroomvoorziening), maar mijn zoon "bezette" de daarvoor geschikte slaapkamer en vond het niets. Voor de alarm licht zichtbaarheid is het ook minder.

Een heel andere optie is de (evt. alleen geluid) buitensirene uitzicht te plaatsen en bij Alarm meerdere (felle) buitenlampen AAN te zetten of een losse naamloze 12 volt (ronde) buitenflitser te activeren. Ik kan dat met Lupus regelen met het het smarthome deel.
Bij Ajax kun je bijvoorbeeld ook een naamloze 12volt (ronde) buitenflitser nemen die je AAN schakelt met een Ajax relay (relais) of een 230v Ajax socket met 12 volt adapter erin.
Dit soort oplossingen is wat minder qua stroom back-up i.v.m. het onbreken/schakelen van de batterij back-up, die wel in de standaard draadloze buitensirenes zit van Ajax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Wil graag mijn Ajax systeem uitbreiden met Motionprotect Outdoor zodat ik een trigger krijg zodra iemand de oprit opkomt. Ik zeg bewust trigger (of notificatie), ik wil niet dat het alarm hiermee afgaat. Is dat mogelijk? Handleiding geeft mij hierover geen uitsluitsel. Of eventueel andere oplossing hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
sawtomyer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:38:
[...]
Het kan niet kwaad om de sirene aan de voorkant te hangen van je huis. Dat men aan de vorm kan zien, of dat je security stickers hebt met het merk erop, mag bij een goed alarm systeem niet uitmaken. Ik zie het eerder als een goede waarschuwing, AJAX Systems heeft niet voor niets stickers waarbij een aantal DoorProtects samen een middelvinger vormen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
aartvark013 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:47:
Wil graag mijn Ajax systeem uitbreiden met Motionprotect Outdoor zodat ik een trigger krijg zodra iemand de oprit opkomt. Ik zeg bewust trigger (of notificatie), ik wil niet dat het alarm hiermee afgaat. Is dat mogelijk? Handleiding geeft mij hierover geen uitsluitsel. Of eventueel andere oplossing hiervoor?
MotionProtect Outdoor kan maar qua configuratie wordt het dan wel lastig. Voor een oprit zou ik eerder voor een oprit verklikker kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Heeft iemand een mooie oplossing voor een auto oprit buiten en een andere kleinere oprit voor de fiets aan de andere kant van de woning ?

Ik wil eigenlijk iets onder het grind plaatsen als er een auto, voetganger of fiets etc bij ons het erf op komt. Geen alarm maar de winkel “bel” functie die we nu ook gebruiken voor de achterdeur

Edit: ik zie toevallig dat dezelfde vraag is gesteld hierboven. Is er vanuit Ajax ook een draadloze oplossing zonder third party devices oid?

[ Voor 26% gewijzigd door Workaholic op 01-08-2023 08:20 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Workaholic schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:18:
Heeft iemand een mooie oplossing voor een auto oprit buiten en een andere kleinere oprit voor de fiets aan de andere kant van de woning ?

Ik wil eigenlijk iets onder het grind plaatsen als er een auto, voetganger of fiets etc bij ons het erf op komt. Geen alarm maar de winkel “bel” functie die we nu ook gebruiken voor de achterdeur

Edit: ik zie toevallig dat dezelfde vraag is gesteld hierboven. Is er vanuit Ajax ook een draadloze oplossing zonder third party devices oid?
Infrarood oog?

Overigens mbt buitensirenes. 9 van de 10 keren dat het alarm hier af gaat is het door onze eigen onoplettendheid. Dat wil ik mn buren niet aan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-08-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Huub- schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

MotionProtect Outdoor kan maar qua configuratie wordt het dan wel lastig. Voor een oprit zou ik eerder voor een oprit verklikker kiezen.
Na wat googlen op oprit verklikker kom ik van Ajax DualCurtain Outdoor tegen, waarmee je hetzelfde zou kunnen bereiken, maar ook hier onduidelijk of hiermee het alarm direct afgaat of ook alleen een notificatie in te stellen is…. Maar goed, misschien moet ik het idee om dit met Ajax op te lossen maar laten varen en een andere oplossing kiezen voor de oprit verklikker. Ik zie in ieder geval genoeg andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-06 23:20
Met de motionprotect heb je de instelling ‘Waarschuwing met sirene als beweging wordt gedetecteerd’. Als je deze uitschakelt krijg je wel een melding maar geen sirene geloof ik. Ik heb alleen geen idee wat voor melding je dan op je telefoon krijgt… Als dat alsnog zo’n door-merg-en-been alarm is dan schiet dat ook niet op…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:29
Kevinns schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:04:
Met de motionprotect heb je de instelling ‘Waarschuwing met sirene als beweging wordt gedetecteerd’. Als je deze uitschakelt krijg je wel een melding maar geen sirene geloof ik. Ik heb alleen geen idee wat voor melding je dan op je telefoon krijgt… Als dat alsnog zo’n door-merg-en-been alarm is dan schiet dat ook niet op…
Is een default notificatie op je telefoon. Kun je natuurlijk aanpassen, maar default is het gewoon een popup zoals alle andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 21:44
Ben vandaag mijn Ajax security aan het installeren, maar de gevoeligheid van de motioncam ligt heel laag. Als ik hem test, soms geeft hij meteen weer als ik binnenwandel dat er beweging is. Andere keren moet ik echt voor het toestel op en neer springen.

Wat doe ik hier mis? Hangt verticaal tegen de muur op +-2.4m hoogte in de richting van de gang...

Bijkomend zie ik in de app nergens de optie voor photo on demand, terwijl dit in de user manual wel staat.

Iemand die me hierbij kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
SdtThys schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:47:
Ben vandaag mijn Ajax security aan het installeren, maar de gevoeligheid van de motioncam ligt heel laag. Als ik hem test, soms geeft hij meteen weer als ik binnenwandel dat er beweging is. Andere keren moet ik echt voor het toestel op en neer springen.

Wat doe ik hier mis? Hangt verticaal tegen de muur op +-2.4m hoogte in de richting van de gang...

Bijkomend zie ik in de app nergens de optie voor photo on demand, terwijl dit in de user manual wel staat.

Iemand die me hierbij kan helpen?
Schakel je sirenes uit (tegen de hoofdpijn), zet je alarm aan en wacht een minuutje of twee zodat alles op scherp staat en probeer het dan nog eens. Waarschijnlijk heb je nu meteen prijs.

Ik heb weleens met mijn stomme kop het alarm volledig aangezet, ben nog naar de wc geweest, vervolgens loop ik naar boven en op de trap had de sensor van de slaapkamer mij al door. De deur stond op een kiertje.

Schrok me rot, maar het werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 21:44
xFeverr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:53:
[...]

Schakel je sirenes uit (tegen de hoofdpijn), zet je alarm aan en wacht een minuutje of twee zodat alles op scherp staat en probeer het dan nog eens. Waarschijnlijk heb je nu meteen prijs.

Ik heb weleens met mijn stomme kop het alarm volledig aangezet, ben nog naar de wc geweest, vervolgens loop ik naar boven en op de trap had de sensor van de slaapkamer mij al door. De deur stond op een kiertje.

Schrok me rot, maar het werkte wel.
Ok, dus deze heeft even nodig voor de situatie in te schatten eer deze op scherp staat?
Zal het zo eens proberen...

Enig idee betreffende de photo on demand? Kan deze nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
SdtThys schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:08:
[...]

Ok, dus deze heeft even nodig voor de situatie in te schatten eer deze op scherp staat?
Zal het zo eens proberen...

Enig idee betreffende de photo on demand? Kan deze nergens vinden.
Ja die dingen gaan waarschijnlijk in een soort slaapstand als je alarm uitgeschakeld is. Dat is om te voorkomen dat je elke maand met een huishoudtrapje langs je sensoren moet om de batterijen te vervangen. Ze hoeven alleen op scherp te staan als het alarm aan staat, en dat checken ze elke zoveel seconden.

Die pingtijd kun je ook instellen ergens in de app. Maar zou het lekker standaard laten.

Ik weet niks van photo on demand, die sensoren heb ik niet hangen.

Als je zo je systeem gaat testen willen wij hier natuurlijk heel graag je bevindingen horen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 12:51
Standaard is de polling 1x in de 36 seconden. Kun je aanpassen in de hub

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-06 07:17
Ik heb nu drie maanden een AJAX alarmsysteem hangen, tot nu toe ben ik hier echt heel erg over te spreken. Besteld bij Secures, wat ik een hele fijne partij vind om mee te sparren en ze denken ook goed en snel met je mee. De installatie heb ik zelf gedaan.

Mijn systeem bestaat uit magneetcontacten op de ramen en deuren beneden en het dakraam op zolder (allen DoorProtect Plus), een aantal lekkagemelders op relevante plekken, een glasbreukmelder beneden, sirenes (2x HomeSiren en 1x StreetSiren die ik ook binnen heb opgehangen), een codepaneel, tags, afstandsbedieningen en drukknoppen. Dit in combinatie met een Hub 2 Plus.

De installatie was een feestje; super eenvoudig via de app of applicatie op laptop te doen. Ik heb dat via een Pro-account gedaan. Niet met een speciale reden, maar Pro klinkt interessanter :D

Ik heb tot nu toe bewust gekozen om geen bewegingsmelders op te hangen in verband met twee katten. In principe zou dit natuurlijk geen probleem hoeven te zijn, maar dat is tot bepaalde verticale hoogte als ik het goed heb begrepen. Ze zitten alleen beneden maar ze kunnen wel de trap op, op de bank, op het aanrecht, de tafel, etc, in het zicht van een bewegingsmelder als die er zou hangen, in vrijwel elke hoek. Dat willen we allemaal niet als wij het zien, maar ik weet niet wat er gebeurt als we weg zijn haha :+ Vandaar de keuze, maar als iemand hier goede ervaringen mee heeft, dan hoor ik het graag!

Voor nu vind ik het prima opgelost met de magneet/tril/kantel-contacten overal, en de glasbreukmelder.

Bij de magneetcontacten heb ik niet overal de tril/kantel-functie aanstaan, maar wilde ik die mogelijkheid wel hebben; je weet nooit. En zoveel duurder is het op zich ook weer niet op het geheel.
Eerder in dit topic las ik overigens frustraties over het feit dat de sensor links van de magneet moet zitten en dat dat onhandig zou zijn. Maar dan draai je ze toch gewoon om..? Ik heb het in ieder geval overal zo gedaan dat de sensor op de deur of het raam zit als ik het zinvoller acht dat ze daar zitten in plaats van op het kozijn. En overal zit de magneet rechts van de sensor.

Het codepaneel gebruiken we in de praktijk niet heel veel, tenzij we het systeem aan- of uitzetten met de tags. Meestal hebben we de SpaceControl bij ons.

Verder maak ik gebruik van de integriteitscontrole, fijne optie. Ook heb ik de tweefasen-optie ingeschakeld, zodat het systeem pas echt inschakelt op het moment dat iemand de voordeur of achterdeur open en dicht heeft gedaan.

Ik heb nog een flitslicht liggen, dat moet nog tegen de buitengevel maar dat komt wel.

De hub zit op ethernet, en heeft als back-up een 4G-simkaartje. Dat heb ik via Secures gedaan omdat ik geen zin heb in ander gedoe, en dat werkt gewoon heel goed. Kost je 30-40 euro per jaar en je weet gewoon dat je geen gezeur hebt. Dat vind ik persoonlijk de kosten niet.
Een meldkamer hoeft van mij niet. Sowieso omdat ik niks heb om een geverifieerd (beeld)alarm te versturen, maar ook omdat ik denk dat de aanwezigheid van buitencamera's en een alarmsysteem de kans op inbraak verkleint. Ook heb ik de installatie van het alarmsysteem zelf gedaan, terwijl het juist vaak door een erkend bedrijf moet worden gedaan als je een aansluiting op een PAC wil hebben.

Verder heb ik het camerasysteem van Dahua gekoppeld aan de app. Meer om te proberen, tot nu toe gebruik ik dat verder niet echt. De integratie tussen de Dahua NVR en AJAX moet ik nog even regelen, ooit. De camera's melden nu los van het alarm of er beweging van mensen is gedetecteerd op de plekken waar ze hangen, dat is voor nu prima.

Al met al vind ik het echt een super fijn systeem. Het reageert sneller dan het licht, het bereik is meer dan goed, het ziet er strak uit, het bedieningsgemak is voor iedereen simpel (zelfs het installeren), de prijs is op zich goed. Ik kan het iedereen aanraden.

Tot nu toe heb ik ervaring met meerdere alarmsystemen, waaronder ook Woonveilig en draadloos/bedraad NetworX en Honeywell, maar AJAX spant wel de kroon.

Wat ik trouwens nog wel fijn zou vinden, is als ik makkelijk kan zien wat er nog openstaat als ik probeer in te schakelen via het codepaneel. Maar dat lijkt wel opgelost door dat nieuwe paneel van een paar pagina's terug. Wellicht dat ik die ooit nog aanschaf.

Oh en een integratie met Philips Hue zou ik nog wel interessant vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door -Marco op 02-08-2023 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Marco
Hier meer info over het touchscreen keypad van AJAX. Ik vind het wel het overwegen waard.

https://support.ajax.systems/en/manuals/keypad-touchscreen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
@-Marco goede review zo. Wat betreft Philips Hue integratie, tsja… dat zit er voorlopig niet in. Maar je hub heeft wel ondersteuning voor meldkamers via het SIA-protocol. Dat is een communicatieprotocol voor alarmsystemen.

Home Assistant heeft ondersteuning voor SIA en is dus in te stellen in de hub als meldkamer. Daarmee zie je de status van je alarmsysteem in Home Assistant. En Home Assistant heeft ook Hue ondersteuning, dus zo kun je ze aan elkaar koppelen.

Mijn huis heeft een automatisch programma voor de verlichting voor als ik niet thuis ben. En als ik thuis kom ‘s-nachts in het donker gaat de verlichting in de woonkamer weer aan. Allemaal op basis van de alarmstatus. En zo gebeurt er nog veel meer in huis als ik weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
xFeverr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:36:
@-Marco goede review zo. Wat betreft Philips Hue integratie, tsja… dat zit er voorlopig niet in. Maar je hub heeft wel ondersteuning voor meldkamers via het SIA-protocol. Dat is een communicatieprotocol voor alarmsystemen.

Home Assistant heeft ondersteuning voor SIA en is dus in te stellen in de hub als meldkamer. Daarmee zie je de status van je alarmsysteem in Home Assistant. En Home Assistant heeft ook Hue ondersteuning, dus zo kun je ze aan elkaar koppelen.

Mijn huis heeft een automatisch programma voor de verlichting voor als ik niet thuis ben. En als ik thuis kom ‘s-nachts in het donker gaat de verlichting in de woonkamer weer aan. Allemaal op basis van de alarmstatus. En zo gebeurt er nog veel meer in huis als ik weg ben.
Ah hier zal ik eens naar kijken, thanks. Ben daar nog niet zo in thuis geloof ik maar super interessant, dus ga ik zeker bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 10:52
Ik heb een oud alarmsysteem en deze werkt in principe nog maar wil 'm wel vervangen voordat hij ermee stopt of niet meer goed detecteert. Dat is nog een installatie waarbij ieder hoekje is afgedekt met een sensor (zonder camera). Mijn oog is gevallen op een Ajax systeem.

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie hebben bepaald waar jullie welke sensor ophangen. Ik heb nu een goed bedrijf gevonden die een advies heeft uitgebracht maar merkte dat het ook wel een beetje persoonlijke voorkeur is. Plaats je in een kinderslaapkamer een motioncam om zo snel mogelijk iets op te merken, of is er niets waardevols te halen in de kinderslaapkamer en laat je de inbreker detecteren op de overloop waar hij sowieso langs loopt als hij verder het huis in wil?

Zelfde met de woonkamer, die is bij ons zo ingedeeld dat het niet geheel is te vangen met 1 motioncam, moet je er dan twee ophangen omdat de inbreker ook een raam die niet open kan kan ingooien en vanuit daar naar binnen kan, maar ooit een keer door de motioncam loopt.

Ik ben benieuwd hoe jullie hebben bepaald waar je wat ophangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

RonG schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:01:
Ik heb een oud alarmsysteem en deze werkt in principe nog maar wil 'm wel vervangen voordat hij ermee stopt of niet meer goed detecteert. Dat is nog een installatie waarbij ieder hoekje is afgedekt met een sensor (zonder camera). Mijn oog is gevallen op een Ajax systeem.

Ik ben nieuwsgierig hoe jullie hebben bepaald waar jullie welke sensor ophangen. Ik heb nu een goed bedrijf gevonden die een advies heeft uitgebracht maar merkte dat het ook wel een beetje persoonlijke voorkeur is. Plaats je in een kinderslaapkamer een motioncam om zo snel mogelijk iets op te merken, of is er niets waardevols te halen in de kinderslaapkamer en laat je de inbreker detecteren op de overloop waar hij sowieso langs loopt als hij verder het huis in wil?

Zelfde met de woonkamer, die is bij ons zo ingedeeld dat het niet geheel is te vangen met 1 motioncam, moet je er dan twee ophangen omdat de inbreker ook een raam die niet open kan kan ingooien en vanuit daar naar binnen kan, maar ooit een keer door de motioncam loopt.

Lees (ook om advies van een alarm installatiebedrijf te begrijpen):

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RonG schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:01:

Ik heb van buiten naar binnen gewerkt. Buiten (achter) motion protect outdoor en curtain sensor (onder overkapping).
Vervolgens alles wat open kan (deuren en ramen) voorzien van door protect (plus) sensoren.
Vervolgens motion detectors (deels met glasbreuk) in de garage, hal, keuken, woonkamer en overloop. Even puzzelen voor de juiste plekken.
Op slaapkamers geen motion protects, alleen op de overloop.
Verder nog wat waterdetectors en 5 rookmelders toegevoegd.
Ik heb zelf bewust geen Motion cams van ajax, maar een eigen camerasysteem (Unifi Protect).

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Montalbano schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:17:
[...]

Ik heb van buiten naar binnen gewerkt. Buiten (achter) motion protect outdoor en curtain sensor (onder overkapping).
Vervolgens alles wat open kan (deuren en ramen) voorzien van door protect (plus) sensoren.
Vervolgens motion detectors (deels met glasbreuk) in de garage, hal, keuken, woonkamer en overloop. Even puzzelen voor de juiste plekken.
Op slaapkamers geen motion protects, alleen op de overloop.
Verder nog wat waterdetectors en 5 rookmelders toegevoegd.
Ik heb zelf bewust geen Motion cams van ajax, maar een eigen camerasysteem (Unifi Protect).
Thanks voor je reactie, kun je nog toelichting hoe je tot deze opzet ben gekomen? Waarom heb je achter bijvoorbeeld en een motion protect outdoor en een curtain? Heb je een adviseur gesproken of heb je een of andere gids gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonG
Antonio di schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Lees (ook om advies van een alarm installatiebedrijf te begrijpen):
Thanks, ik ga 'm even lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RonG schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Thanks voor je reactie, kun je nog toelichting hoe je tot deze opzet ben gekomen? Waarom heb je achter bijvoorbeeld en een motion protect outdoor en een curtain? Heb je een adviseur gesproken of heb je een of andere gids gebruikt?
Eigenlijk had ik twee curtains, die waren in eerste instantie als outdoor geclassificeerd. Later is dat aangepast. Degene die niet onder een overkapping hing ging kapot en is omgeruild door de motion protect outdoor.
De curtain zit nu op de tuindeuren. Schuifpui en buitenberging zitten in bereik motion outdoor, waarbij ik die niet gericht heb op bewegende bomen.

De rest van de opzet vooral beetje logisch nadenken. Belangrijkste is om ze buiten te houden, dus afschrikken en alle ingangen bewaken met raam/deur sensoren.
Motion sensoren heb ik vervolgens zo gehangen dat ze verkeersruimtes en zo groot mogelijk oppervlak afdekken en zo weinig mogelijk op gordijnen gericht ivm zo klein mogelijke kans op vals alarm.
Rookmelders in garage, woonkamer, overloop en in gebruik zijnde slaapkamers.
Daarnaast heb ik op de oprit en in de tuin camera’s van Unifi die melding geven bij beweging. Ook heb ik camera’s en alarm gekoppeld aan home automation om wat verlichting trucjes uit te halen als er iets op camera gedetecteerd wordt of het alarm afgaat.

Maar als je het lastig vindt zou ik zeker advies inwinnen bij een specialist.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Zou inderdaad vooral kijken naar de logische plekken waar iemand binnen kan komen of kan lopen na binnenkomst. Persoonlijk vind ik slaapkamers in mijn huis weinig tot geen risico, tenzij je een ladder tegen de gevel zet of heel acrobatisch bent vanaf de garage (en dan nog zie ik dat niet snel gebeuren).

Maar inbraak moet zo makkelijk mogelijk zijn, dus dat zijn de eenvoudig bereikbare ingangen, mijns inziens. Als je bijvoorbeeld een bereikbaar balkon hebt is dat wel weer een risico.

Die MotionCam is prima voor verificatie van je alarm, alleen zou ik die persoonlijk uit principe niet in een woonkamer of slaapkamer willen hebben, ik hoef geen camera's in m'n huis. Voor een hal/garage/bijkeuken zou ik het okay vinden. Maar is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Plus ik heb buiten al camera's hangen.

En anders inderdaad advies inwinnen bij een installateur. Ik heb daar zelf hele goede ervaringen mee, waarbij je natuurlijk in je achterhoofd moet houden dat ook zij ergens toch persoonlijke voorkeuren hebben.
Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste