Uitgebreid verhaal, dank voor de moeite!-Marco schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:19:
Ik heb nu drie maanden een AJAX alarmsysteem hangen, tot nu toe ben ik hier echt heel erg over te spreken. Besteld bij Secures, wat ik een hele fijne partij vind om mee te sparren en ze denken ook goed en snel met je mee. De installatie heb ik zelf gedaan.
Mijn systeem bestaat uit magneetcontacten op de ramen en deuren beneden en het dakraam op zolder (allen DoorProtect Plus), een aantal lekkagemelders op relevante plekken, een glasbreukmelder beneden, sirenes (2x HomeSiren en 1x StreetSiren die ik ook binnen heb opgehangen), een codepaneel, tags, afstandsbedieningen en drukknoppen. Dit in combinatie met een Hub 2 Plus.
De installatie was een feestje; super eenvoudig via de app of applicatie op laptop te doen. Ik heb dat via een Pro-account gedaan. Niet met een speciale reden, maar Pro klinkt interessanter![]()
Ik heb tot nu toe bewust gekozen om geen bewegingsmelders op te hangen in verband met twee katten. In principe zou dit natuurlijk geen probleem hoeven te zijn, maar dat is tot bepaalde verticale hoogte als ik het goed heb begrepen. Ze zitten alleen beneden maar ze kunnen wel de trap op, op de bank, op het aanrecht, de tafel, etc, in het zicht van een bewegingsmelder als die er zou hangen, in vrijwel elke hoek. Dat willen we allemaal niet als wij het zien, maar ik weet niet wat er gebeurt als we weg zijn hahaVandaar de keuze, maar als iemand hier goede ervaringen mee heeft, dan hoor ik het graag!
Voor nu vind ik het prima opgelost met de magneet/tril/kantel-contacten overal, en de glasbreukmelder.
Bij de magneetcontacten heb ik niet overal de tril/kantel-functie aanstaan, maar wilde ik die mogelijkheid wel hebben; je weet nooit. En zoveel duurder is het op zich ook weer niet op het geheel.
Eerder in dit topic las ik overigens frustraties over het feit dat de sensor links van de magneet moet zitten en dat dat onhandig zou zijn. Maar dan draai je ze toch gewoon om..? Ik heb het in ieder geval overal zo gedaan dat de sensor op de deur of het raam zit als ik het zinvoller acht dat ze daar zitten in plaats van op het kozijn. En overal zit de magneet rechts van de sensor.
Het codepaneel gebruiken we in de praktijk niet heel veel, tenzij we het systeem aan- of uitzetten met de tags. Meestal hebben we de SpaceControl bij ons.
Verder maak ik gebruik van de integriteitscontrole, fijne optie. Ook heb ik de tweefasen-optie ingeschakeld, zodat het systeem pas echt inschakelt op het moment dat iemand de voordeur of achterdeur open en dicht heeft gedaan.
Ik heb nog een flitslicht liggen, dat moet nog tegen de buitengevel maar dat komt wel.
De hub zit op ethernet, en heeft als back-up een 4G-simkaartje. Dat heb ik via Secures gedaan omdat ik geen zin heb in ander gedoe, en dat werkt gewoon heel goed. Kost je 30-40 euro per jaar en je weet gewoon dat je geen gezeur hebt. Dat vind ik persoonlijk de kosten niet.
Een meldkamer hoeft van mij niet. Sowieso omdat ik niks heb om een geverifieerd (beeld)alarm te versturen, maar ook omdat ik denk dat de aanwezigheid van buitencamera's en een alarmsysteem de kans op inbraak verkleint. Ook heb ik de installatie van het alarmsysteem zelf gedaan, terwijl het juist vaak door een erkend bedrijf moet worden gedaan als je een aansluiting op een PAC wil hebben.
Verder heb ik het camerasysteem van Dahua gekoppeld aan de app. Meer om te proberen, tot nu toe gebruik ik dat verder niet echt. De integratie tussen de Dahua NVR en AJAX moet ik nog even regelen, ooit. De camera's melden nu los van het alarm of er beweging van mensen is gedetecteerd op de plekken waar ze hangen, dat is voor nu prima.
Al met al vind ik het echt een super fijn systeem. Het reageert sneller dan het licht, het bereik is meer dan goed, het ziet er strak uit, het bedieningsgemak is voor iedereen simpel (zelfs het installeren), de prijs is op zich goed. Ik kan het iedereen aanraden.
Tot nu toe heb ik ervaring met meerdere alarmsystemen, waaronder ook Woonveilig en draadloos/bedraad NetworX en Honeywell, maar AJAX spant wel de kroon.
Wat ik trouwens nog wel fijn zou vinden, is als ik makkelijk kan zien wat er nog openstaat als ik probeer in te schakelen via het codepaneel. Maar dat lijkt wel opgelost door dat nieuwe paneel van een paar pagina's terug. Wellicht dat ik die ooit nog aanschaf.
Oh en een integratie met Philips Hue zou ik nog wel interessant vinden.
Met betrekking tot de magneet van de door protect plus: heb je sommige dan ondersteboven gehangen? Om ervoor te zorgen dat de magneet rechts zit?