Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

-Marco schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:19:
Ik heb nu drie maanden een AJAX alarmsysteem hangen, tot nu toe ben ik hier echt heel erg over te spreken. Besteld bij Secures, wat ik een hele fijne partij vind om mee te sparren en ze denken ook goed en snel met je mee. De installatie heb ik zelf gedaan.

Mijn systeem bestaat uit magneetcontacten op de ramen en deuren beneden en het dakraam op zolder (allen DoorProtect Plus), een aantal lekkagemelders op relevante plekken, een glasbreukmelder beneden, sirenes (2x HomeSiren en 1x StreetSiren die ik ook binnen heb opgehangen), een codepaneel, tags, afstandsbedieningen en drukknoppen. Dit in combinatie met een Hub 2 Plus.

De installatie was een feestje; super eenvoudig via de app of applicatie op laptop te doen. Ik heb dat via een Pro-account gedaan. Niet met een speciale reden, maar Pro klinkt interessanter :D

Ik heb tot nu toe bewust gekozen om geen bewegingsmelders op te hangen in verband met twee katten. In principe zou dit natuurlijk geen probleem hoeven te zijn, maar dat is tot bepaalde verticale hoogte als ik het goed heb begrepen. Ze zitten alleen beneden maar ze kunnen wel de trap op, op de bank, op het aanrecht, de tafel, etc, in het zicht van een bewegingsmelder als die er zou hangen, in vrijwel elke hoek. Dat willen we allemaal niet als wij het zien, maar ik weet niet wat er gebeurt als we weg zijn haha :+ Vandaar de keuze, maar als iemand hier goede ervaringen mee heeft, dan hoor ik het graag!

Voor nu vind ik het prima opgelost met de magneet/tril/kantel-contacten overal, en de glasbreukmelder.

Bij de magneetcontacten heb ik niet overal de tril/kantel-functie aanstaan, maar wilde ik die mogelijkheid wel hebben; je weet nooit. En zoveel duurder is het op zich ook weer niet op het geheel.
Eerder in dit topic las ik overigens frustraties over het feit dat de sensor links van de magneet moet zitten en dat dat onhandig zou zijn. Maar dan draai je ze toch gewoon om..? Ik heb het in ieder geval overal zo gedaan dat de sensor op de deur of het raam zit als ik het zinvoller acht dat ze daar zitten in plaats van op het kozijn. En overal zit de magneet rechts van de sensor.

Het codepaneel gebruiken we in de praktijk niet heel veel, tenzij we het systeem aan- of uitzetten met de tags. Meestal hebben we de SpaceControl bij ons.

Verder maak ik gebruik van de integriteitscontrole, fijne optie. Ook heb ik de tweefasen-optie ingeschakeld, zodat het systeem pas echt inschakelt op het moment dat iemand de voordeur of achterdeur open en dicht heeft gedaan.

Ik heb nog een flitslicht liggen, dat moet nog tegen de buitengevel maar dat komt wel.

De hub zit op ethernet, en heeft als back-up een 4G-simkaartje. Dat heb ik via Secures gedaan omdat ik geen zin heb in ander gedoe, en dat werkt gewoon heel goed. Kost je 30-40 euro per jaar en je weet gewoon dat je geen gezeur hebt. Dat vind ik persoonlijk de kosten niet.
Een meldkamer hoeft van mij niet. Sowieso omdat ik niks heb om een geverifieerd (beeld)alarm te versturen, maar ook omdat ik denk dat de aanwezigheid van buitencamera's en een alarmsysteem de kans op inbraak verkleint. Ook heb ik de installatie van het alarmsysteem zelf gedaan, terwijl het juist vaak door een erkend bedrijf moet worden gedaan als je een aansluiting op een PAC wil hebben.

Verder heb ik het camerasysteem van Dahua gekoppeld aan de app. Meer om te proberen, tot nu toe gebruik ik dat verder niet echt. De integratie tussen de Dahua NVR en AJAX moet ik nog even regelen, ooit. De camera's melden nu los van het alarm of er beweging van mensen is gedetecteerd op de plekken waar ze hangen, dat is voor nu prima.

Al met al vind ik het echt een super fijn systeem. Het reageert sneller dan het licht, het bereik is meer dan goed, het ziet er strak uit, het bedieningsgemak is voor iedereen simpel (zelfs het installeren), de prijs is op zich goed. Ik kan het iedereen aanraden.

Tot nu toe heb ik ervaring met meerdere alarmsystemen, waaronder ook Woonveilig en draadloos/bedraad NetworX en Honeywell, maar AJAX spant wel de kroon.

Wat ik trouwens nog wel fijn zou vinden, is als ik makkelijk kan zien wat er nog openstaat als ik probeer in te schakelen via het codepaneel. Maar dat lijkt wel opgelost door dat nieuwe paneel van een paar pagina's terug. Wellicht dat ik die ooit nog aanschaf.

Oh en een integratie met Philips Hue zou ik nog wel interessant vinden.
Uitgebreid verhaal, dank voor de moeite!

Met betrekking tot de magneet van de door protect plus: heb je sommige dan ondersteboven gehangen? Om ervoor te zorgen dat de magneet rechts zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-10 16:40
Ethiron schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 07:07:
[...]

Uitgebreid verhaal, dank voor de moeite!

Met betrekking tot de magneet van de door protect plus: heb je sommige dan ondersteboven gehangen? Om ervoor te zorgen dat de magneet rechts zit?
Thanks!

En nee niet eens bij nagedacht dat dat eventueel een optie zou zijn ook haha, al weet ik niet of dat goed werkt in combinatie met de tril/kantel-sensor bij de Plus.

Ik bedoelde zelf de horizontale plaatsing van de contacten in plaats van “rechtop”. Volgens mij is er altijd wel een mouw aan te passen om te zorgen dat je magneet altijd rechts zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-10 13:23
De grote magneet is geschikt voor beide kanten en de kleine is enkel rechts gemonteerd. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:34
JL-IP(!) schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:36:
De grote magneet is geschikt voor beide kanten en de kleine is enkel rechts gemonteerd. Toch?
Officieel volgens de documentatie niet geloof ik. Maar het werkt wel betrouwbaar genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTyRdPHxIGZR27PWdKQDqW0dw6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsGjTDkmTf7LsgzsBHB0y9Hg.jpg?f=fotoalbum_large Dit werkt overigens ook.

[ Voor 40% gewijzigd door Brokencore op 05-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

-Marco schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Thanks!

En nee niet eens bij nagedacht dat dat eventueel een optie zou zijn ook haha, al weet ik niet of dat goed werkt in combinatie met de tril/kantel-sensor bij de Plus.

Ik bedoelde zelf de horizontale plaatsing van de contacten in plaats van “rechtop”. Volgens mij is er altijd wel een mouw aan te passen om te zorgen dat je magneet altijd rechts zit.
Ah zo :o ja dat is idd ook een optie. Ik heb hem bij een raam ook horizontaal geplaatst idd.

@JL-IP(!) nee, beide magneten mogen volgens Ajax alleen rechts gemonteerd worden.

Maar inderdaad, als je de grote links plaatst lijkt het ook prima te werken. Maar vind dat toch spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Ja, volgens Ajax vanwege support. Ik doe het al jaren aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Wat is de go to voor het aankopen van Ajax systems?

Ik vond megateh, en die zijn best goedkoop in vergelijking met secures.nl bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:17
zierbeek schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:13:
Wat is de go to voor het aankopen van Ajax systems?

Ik vond megateh, en die zijn best goedkoop in vergelijking met secures.nl bv.
Dit zijn in ieder geval de officiele verkooppunten:
https://ajax.systems/where-to-buy/

www.secures.nl
www.draadloos-alarmsysteem.com
www.elitesecure.com
www.alarmsysteemwebshop.nl
www.ipcam-shop.nl
www.robbshop.nl
www.alarmsysteemexpert.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:26
Mijn spullen (meeste) hier weg https://mr-beveiliging.nl...k=ajax&query_type_merk=or

Ook hier https://best-alarm-system-webshop.eu/ (zit in Spanje) was een stuk goedkoper en kon gewoon met cc betalen. Ik vermoed onder druk van Ajax dat hij ermee gestopt is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 17:32

Antonio di

a mi me dijeron que si

Om niet ieder keer op dit forum aan te geven wat ik goed vind of wat beter kan aan het Ajax Alarm, ook t.o.v. het Lupus Alarm, heb ik een vergelijking van deze 2 toegevoegd aan mijn Artikel/forum (zie BIJLAGE 04).
Mochten jullie nog fouten zien of verbetersuggesties hebben over de bijlage m.b.t. Ajax (of Lupus), laat het dan even weten.

Zie hieronder de link naar het artikel en ga vervolgens via de inhoudsopgave naar BIJLAGE 04:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

OF direct naar bijlage 04:

[ Voor 24% gewijzigd door Antonio di op 10-08-2023 15:50 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Vraagje: ik heb een magneetcontact op de deur van de meterkast, die staat op 24/7 alarm, maar zonder sirenes. Kan je het ook zo instellen dat je bij uitgeschakeld alarm geen sirene krijgt, maar wel bij ingeschakeld alarm?

Of zou je dan de bel-optie moeten misbruiken of zo voor bij uitgeschakeld alarm (en dan uiteraard het contact niet op 24/7 alarm zetten). Alleen wil ik dan de piepjes ook niet.

Kon eigenlijk niet echt ergens een oplossing vinden, maar wellicht dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door -Marco op 15-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 22:25
-Marco schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
Vraagje: ik heb een magneetcontact op de deur van de meterkast, die staat op 24/7 alarm, maar zonder sirenes. Kan je het ook zo instellen dat je bij uitgeschakeld alarm geen sirene krijgt, maar wel bij ingeschakeld alarm?

Of zou je dan de bel-optie moeten misbruiken of zo voor bij uitgeschakeld alarm (en dan uiteraard het contact niet op 24/7 alarm zetten). Alleen wil ik dan de piepjes ook niet.

Kon eigenlijk niet echt ergens een oplossing vinden, maar wellicht dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

Thanks!
Je kunt je meterkast in een aparte groep zetten (je zet dan de groepsmodus aan). En die groep kun je apart van je andere groepen in- en uitschakelen. Dan heb je als het ware een tweede alarmsysteem in huis voor je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
xFeverr schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Je kunt je meterkast in een aparte groep zetten (je zet dan de groepsmodus aan). En die groep kun je apart van je andere groepen in- en uitschakelen. Dan heb je als het ware een tweede alarmsysteem in huis voor je meterkast.
Ja dat had ik ook wel geprobeerd inderdaad. Of eigenlijk staat het nog steeds zo trouwens. Alleen kan ik dan nog steeds niet instellen dat er geen sirenes gaan loeien bij een uitgeschakeld alarm/groep, maar dat er wel een notificatie komt van die melder.

Of ik zie gewoon iets over het hoofd, dat zou ook prima kunnen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Welke simkaart gebruiken jullie voor jullie ajax systeem?

Ik gebruik nu MTX connect maar je moet om de zoveel tijd wat bij je account storten anders werkt de simkaart niet meer. Het is nog wel de goedkoopste optie volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Welke simkaart gebruiken jullie voor jullie ajax systeem?

Ik gebruik nu MTX connect maar de simkaart werkt niet meer en ik weet nu waarom:
Thank you for your request.

Dear Sir,

Please note that according to the EU Regulations 2016/2286 permanent roaming in one EU member state with the SIM card from another member state is out of the scope the fair usage policy defined by EC.
With our complete understanding of your frustration and disappointment, we cannot allow our sim-cards to be permanently registered in the Netherlands for more than 60 days.
We kindly ask for your understanding.
MTX Connect consumer services are designed for travellers and for occasional temporary use in a visited country only.
In case you are looking for a specific use-case our of the primary scope, please contact our sales department at sales@mtxc.eu and we will check if we can do something for you to accommodate your need.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-09 23:11
https://1nce.com werkt perfect.
Moet wel ff een btw nummer invullen maar daar kun je gewoon een btw nummer invullen van bijv je werk

[ Voor 63% gewijzigd door Huub- op 18-08-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-10 20:35
1nce heb ik ook, werkt perfect en kost geen drol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
Heb er zelf een Lebara Sim in gedrukt. Mooi anoniem en werkt als een zonnetje. Budget/prepaid stand houd ik bij via app op m’n telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
Bijzonder dat mtx niet bij je werkt... Hier draait het al bijna een jaar als een zonnetje. Elke dag een kleine 300kb verbruik en nog steeds hetzelfde saldo.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
RoelsRules schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:10:
Bijzonder dat mtx niet bij je werkt... Hier draait het al bijna een jaar als een zonnetje. Elke dag een kleine 300kb verbruik en nog steeds hetzelfde saldo.
Ja dat had ik ook, tot hij er dus mee stopte. Moet hem nog eens meenemen naar België. Heb nu een sim besteld van Always Connected. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Ik heb toen gelijk een simkaart meebesteld bij Secures. Kost me 36 euro per jaar, prima. Weet niet wat 1nce kost, ik heb niet echt onderzoek gedaan wat dat betreft omdat ik al een prijs in gedachte had en dit voor mij echt prima is bij de partij waar ik me prettig bij voel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
-Marco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:58:
Ik heb toen gelijk een simkaart meebesteld bij Secures. Kost me 36 euro per jaar, prima. Weet niet wat 1nce kost, ik heb niet echt onderzoek gedaan wat dat betreft omdat ik al een prijs in gedachte had en dit voor mij echt prima is bij de partij waar ik me prettig bij voel.
1NCE kost €10 (10 jaar life time)
Omdat het bijna geen data verbruikt kun je er behoorlijk lang mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Huub- op 19-08-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-10 23:03
Welke poort kan ik gebruiken bij het instellen van de SIA integratie op HA, ik krijg het niet voor elkaar. HA praat nu niet met AJAX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
jannus66 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:04:
Welke poort kan ik gebruiken bij het instellen van de SIA integratie op HA, ik krijg het niet voor elkaar. HA praat nu niet met AJAX.
https://www.home-assistant.io/integrations/sia/

in de ajax hub bij meldkamer
primair ip adres > VAN JE HA
poort 18000
maak verbinding op verzoek aangevinkt
abonee nummer ABC....
encryptie key bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Huub- schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

1NCE kost €10 (10 jaar life time)
Omdat het bijna geen data verbruikt kun je er behoorlijk lang mee.
Maar die moet je dan op een gegeven moment weer aanvullen of vervangen dan of zo?

Want dan vind ik dat misschien nog wel de moeite waard, maar ik wil er niet naar hoeven omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
-Marco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Maar die moet je dan op een gegeven moment weer aanvullen of vervangen dan of zo?

Want dan vind ik dat misschien nog wel de moeite waard, maar ik wil er niet naar hoeven omkijken.
500mb €10,- 10 jaar geldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
-Marco schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Ik kreeg na ongeveer 2 jaar een email dat mijn tegoed bijna op was.
Even inloggen, 10 euro tegoed kopen met je creditcard en je kan weer een paar jaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Thanks allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
Ik zie in diverse webshops dat de prijs voor de Hub 2 Plus aanzienlijk goedkoper is dan bijvoorbeeld de Hub 2 4G. Lijkt mij vreemd gezien het Hub 2 Plus het topmodel is (met 4G ondersteuning), zie ik iets over het hoofd?

https://www.hashop.nl/Ajax-Hub-2-Plus-2-x-GSM,-wifi-en-IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Brokencore schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:29:
Ik zie in diverse webshops dat de prijs voor de Hub 2 Plus aanzienlijk goedkoper is dan bijvoorbeeld de Hub 2 4G. Lijkt mij vreemd gezien het Hub 2 Plus het topmodel is (met 4G ondersteuning), zie ik iets over het hoofd?

https://www.hashop.nl/Ajax-Hub-2-Plus-2-x-GSM,-wifi-en-IP
Onderaan pagina, betreft een oud model van de Ajax Hub 2 Plus, ofwel 2g en geen 4g.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
PatRamon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Onderaan pagina, betreft een oud model van de Ajax Hub 2 Plus, ofwel 2g en geen 4g.
Bij de specs staat vermeld:

code:
1
2
3
4
5
2G (GSM900/DCS1800 (B3/B8))
3G (WCDMA 850/900/2100 (B1/B5/B8))
LTE (FDD B1/B3/B5/B7/B8/B20)
Wifi (802.11 b/g/n)
Ethernet

Zelf vorige week https://www.smartenduurzaam.nl/ajax-hub-2-plus-wit.html aangeschaft voor iets meer (kwam later pas bovenstaande tegen). Zie wel daadwerkelijk een 4G verbinding in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Brokencore schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Bij de specs staat vermeld:

code:
1
2
3
4
5
2G (GSM900/DCS1800 (B3/B8))
3G (WCDMA 850/900/2100 (B1/B5/B8))
LTE (FDD B1/B3/B5/B7/B8/B20)
Wifi (802.11 b/g/n)
Ethernet

Zelf vorige week https://www.smartenduurzaam.nl/ajax-hub-2-plus-wit.html aangeschaft voor iets meer (kwam later pas bovenstaande tegen). Zie wel daadwerkelijk een 4G verbinding in beeld.
Achja zie het nu ook staan, beetje onduidelijke website en geen moeite doen om iets goed te verkopen, in tegenstelling tot het extra toevoegen van "4g" +extra vermelden in omschrijving:
--"SIMkaart-support: Micro SIM 2G"
--"Maximum aantal apparaten dat op de Hub 2 kan worden aangesloten"
Is het al liniaal direct skip.
(Krijg je nu de hub2 of de plus variant, als je de verkeerde hebt probeer dat maar recht te trekken)

*Uiteraard volgens de officiele ajax website is de Ajax Hub 2 Plus altijd 4g, maar schijn bedriegt soms...
(ook bij andere merken (Afgekeurde partijen/Batches voor andere landen), niet wijzend naar ajax producten ect.)

-
Tegenstelling tot smartenduurzaam website staat het wel netjes vermeld.
Maar je bent al voorzien... Altijd achteraf zie je hem ergens anders goedkoper.
Belangrijkste is dat je hem goed en wel werkend binnen hebt van een "wellicht" vertrouwde dealer. (?)

Maar veel plezier met je mooie unit van Ajax! :)

[ Voor 6% gewijzigd door PatRamon op 22-08-2023 12:33 ]

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
xFeverr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Heb nu een sim besteld van Always Connected. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Die Always Connect gebruik ik al 2 jaar. Werkt perfect.

[ Voor 15% gewijzigd door Montalbano op 22-08-2023 15:26 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 14:34
Huub- schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:49:
@xFeverr Heb inmiddels SIM kaartje besteld bij 1NCE, was binnen 3 werkdagen binnen, werkt perfect, kan ik zeker aanraden. Je kunt het alleen zakelijk bestellen, maar dat is makkelijk op te lossen door bijvoorbeeld het BTW nummer van je werkgever te gebruiken (thx voor de tip @fishman). 500MB en 250 SMS-jes die je binnen 10 jaar moet verbruiken :)
Werkt het SMS gedeelte ook? Ik bedoel dat je met deze SIM kaart van Ajax een SMS krijgt bijvoorbeeld als er een alarm is? Dat zou wel heel mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Montalbano schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:26:
[...]

Die Always Connect gebruik ik al 2 jaar. Werkt perfect.
Hij viel 10 minuten geleden door de brievenbus en heb hem er gelijk ingeklikt en geactiveerd. Werkt tot nu toe vlekkeloos.

Mijn MTX kaartje zal ik dan nog even meenemen naar België, dan heb ik een reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Iemand nog ervaringen met katten i.c.m. bewegingsmelders? En dan in het bijzonder katten die hoger zitten dan de voorgeschreven dingen vanuit AJAX, zoals op de trap, kast, tafel, keuken, bank.. Als ze op de grond blijven zal het vast allemaal goed gaan, maar dat heb ik niet in de hand als ik er niet ben haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
-Marco schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:49:
Iemand nog ervaringen met katten i.c.m. bewegingsmelders? En dan in het bijzonder katten die hoger zitten dan de voorgeschreven dingen vanuit AJAX, zoals op de trap, kast, tafel, keuken, bank.. Als ze op de grond blijven zal het vast allemaal goed gaan, maar dat heb ik niet in de hand als ik er niet ben haha.
Hier 2 Maine coon katten en die willen wel eens tegelijk (bij elkaar 19,5kg) naar de top van de kabmeubel jumpen. (1,55 hoogte `boven plateau). "RHR 3etage"
Soms gaat hierbij de sensor af (Motion-cam)
En idem dito werkkamer willen ze nog wel eens op een wandplank jumpen en gaat deze soms af.

Ofwel pak en beet 1 of 2 meldingen per 3maanden.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

-Marco schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:49:
Bewegingsmelders met allen PIR infrarood geven toch vaak "vals" alarm ondanks het label "diervriendelijk" en de mogelijkheid de gevoeligheid in te stellen.
Je komt dan bij bewegingsmelders met Radar/Wave technologie. Bij buitenmelder vaak heel gewoon PIR en radar.
Ajax heeft er ook een voor binnen (heb geen ervaring met dit Ajax model): Ajax MotionProtect Plus Diervriendelijke PIR bewegingsmelder met radar
Zie bijv: https://alarmsysteemwebsh...ewegingsmelder-met-radar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
pkrpkr schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

Werkt het SMS gedeelte ook? Ik bedoel dat je met deze SIM kaart van Ajax een SMS krijgt bijvoorbeeld als er een alarm is? Dat zou wel heel mooi zijn.
Sms gebruik ik eerlijk gezegd niet, krijg altijd push berichten, ook als het internet bij mij thuis eruit ligt. Waar zet je sms berichten eigenlijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Huub- schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Sms gebruik ik eerlijk gezegd niet, krijg altijd push berichten, ook als het internet bij mij thuis eruit ligt. Waar zet je sms berichten eigenlijk aan?
Het lijkt mij dat push notifications niet doorkomen als je dataverkeer hebt uitgeschakeld. Ik doe dat vaak als WiFi beschikbaar is. Je kunt kennelijk instellen om een SMS of zelfs een telefoontje te krijgen vanuit het telefoonnummer van de SIM kaart in de hub. Leek me wel wat, vandaar dat ik benieuwd ben of de 1NCE SIM kaart daarvoor geschikt is voordat ik die koop.

De notification soorten kun je instellen in hub\settings\users[user]\notification settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Let wel op dat je alleen een telefoontje krijgt om de aandacht te trekken. Je zal niks horen als je oppakt als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 18:47
S1985S schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:03:
Heb er zelf een Lebara Sim in gedrukt. Mooi anoniem en werkt als een zonnetje. Budget/prepaid stand houd ik bij via app op m’n telefoon.
Die heb ik ook met “Lebara One” prepaid credit 1ct p Mb. Werkt prima en Prepaid stand kun je trouwens ook binnen de Ajax app bijhouden (Hub Settings/Cellular/SIM1/Check Balance/USSD Code: *100#)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
marcellos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:19:
[...]

Die heb ik ook met “Lebara One” prepaid credit 1ct p Mb. Werkt prima en Prepaid stand kun je trouwens ook binnen de Ajax app bijhouden (Hub Settings/Cellular/SIM1/Check Balance/USSD Code: *100#)
Lebara heb ik net eruit gegooid omdat er steeds plots dataverbruik was ondanks dat dataverkeer uitgeschakeld was en mijn mobieltje alleen met WiFi gebruikt werd. En Lebara supportmedewerkers die dan glashard beweren dat het verbruik kwam doordat ik data verbruikt had. Nooit meer. Bij KPN was het probleem meteen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
PatRamon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Hier 2 Maine coon katten en die willen wel eens tegelijk (bij elkaar 19,5kg) naar de top van de kabmeubel jumpen. (1,55 hoogte `boven plateau). "RHR 3etage"
Soms gaat hierbij de sensor af (Motion-cam)
En idem dito werkkamer willen ze nog wel eens op een wandplank jumpen en gaat deze soms af.

Ofwel pak en beet 1 of 2 meldingen per 3maanden.
Antonio di schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Bewegingsmelders met allen PIR infrarood geven toch vaak "vals" alarm ondanks het label "diervriendelijk" en de mogelijkheid de gevoeligheid in te stellen.
Je komt dan bij bewegingsmelders met Radar/Wave technologie. Bij buitenmelder vaak heel gewoon PIR en radar.
Ajax heeft er ook een voor binnen (heb geen ervaring met dit Ajax model): Ajax MotionProtect Plus Diervriendelijke PIR bewegingsmelder met radar
Zie bijv: https://alarmsysteemwebsh...ewegingsmelder-met-radar/
Dank allebei, ik ga maar eens opnieuw bekijken of ik plekken kan vinden waar er geen risico is op valse alarmen, want dat staat me wel een beetje tegen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 21:27
Hey,

Ik heb een huis gekocht waarin een alarminstallatie Cadxx Networx NX-8 geïnstalleerd is. Er is gebruikt gemaakt van bekabelde en draadloze sensoren en enkele rookmelders. Ik heb eens een sensor moeten laten vervangen en daarbij even moeten wachten/pushen om de installateur hier te krijgen. Enkele weken geleden is het alarmsysteem 's nachts 2x ten onrechte ingeschakeld. We hebben het alarm sindsdien niet meer in durven schakelen omdat we bang zijn dat het ook eens ten onrechte geactiveerd zou kunnen worden wanneer we niet thuis zijn en de hele buurt op stelten gezet wordt.

Ik heb aan de installateur gevraagd of het mogelijk is om een nieuwe print of uitbreiding te voorzien zodat ik meldingen op mijn gsm ontvangen en het alarm vanop afstand kan deactiveren. Hij zou het bekijken maar weken later nog steeds geen antwoord. Ik overweeg nu om zelf een andere print te steken zodat ik alles ook zelf kan beheren en niet meer afhankelijk ben van een installateur.

Ik kwam na wat opzoekwerk uit bij Ajax alarmsystemen. Het lijkt me wel een mogelijkheid om hun systeem te gebruiken om het mijne om te bouwen. Ik maak ook gebruik van Somfy en Philips Hue en er lijken ook oplossingen te zijn om deze te koppelen met het Ajax alarmsysteem.

Klopt het dat ik een Hub hybrid 4G, Multitransmitter Fibra en een keypad nodig heb? Wat zou me dit ongeveer kosten aan hardware als ik het zelf installeer?

Ik zie dat er via MotionCam fotoverificatie mogelijk is. Ik vind niets i.v.m. camera's waar live beelden te bekijken zijn. Is er een mogelijkheid om eenvoudig camera's te koppelen zodat er ook beelden gemaakt worden in geval van bewegingsdetectie of is dit iets dat ik dan zelf in elkaar zou moeten knutselen?

Alvast bedankt!
Groeten
Davy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Davy_Rx schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:04:
Hey,

Ik heb een huis gekocht waarin een alarminstallatie Cadxx Networx NX-8 geïnstalleerd is. Er is gebruikt gemaakt van bekabelde en draadloze sensoren en enkele rookmelders. Ik heb eens een sensor moeten laten vervangen en daarbij even moeten wachten/pushen om de installateur hier te krijgen. Enkele weken geleden is het alarmsysteem 's nachts 2x ten onrechte ingeschakeld. We hebben het alarm sindsdien niet meer in durven schakelen omdat we bang zijn dat het ook eens ten onrechte geactiveerd zou kunnen worden wanneer we niet thuis zijn en de hele buurt op stelten gezet wordt.

Ik heb aan de installateur gevraagd of het mogelijk is om een nieuwe print of uitbreiding te voorzien zodat ik meldingen op mijn gsm ontvangen en het alarm vanop afstand kan deactiveren. Hij zou het bekijken maar weken later nog steeds geen antwoord. Ik overweeg nu om zelf een andere print te steken zodat ik alles ook zelf kan beheren en niet meer afhankelijk ben van een installateur.

Ik kwam na wat opzoekwerk uit bij Ajax alarmsystemen. Het lijkt me wel een mogelijkheid om hun systeem te gebruiken om het mijne om te bouwen. Ik maak ook gebruik van Somfy en Philips Hue en er lijken ook oplossingen te zijn om deze te koppelen met het Ajax alarmsysteem.

Klopt het dat ik een Hub hybrid 4G, Multitransmitter Fibra en een keypad nodig heb? Wat zou me dit ongeveer kosten aan hardware als ik het zelf installeer?

Ik zie dat er via MotionCam fotoverificatie mogelijk is. Ik vind niets i.v.m. camera's waar live beelden te bekijken zijn. Is er een mogelijkheid om eenvoudig camera's te koppelen zodat er ook beelden gemaakt worden in geval van bewegingsdetectie of is dit iets dat ik dan zelf in elkaar zou moeten knutselen?

Alvast bedankt!
Groeten
Davy
Ik heb nog niet vernomen dat slimme lampen geschakeld kunnen worden met Ajax.
Je kunt met een slimme Ajax tussenstekker of Ajax "inbouw-stekker" (beide relais gestuurde schakelingen) een ouderwetjse domme lamp AAN/UIT zetten. Er is een speciaal hoofdstuk wat je met Ajax spullen aan "smarthome" kunt doen. Dat is beperkt en primair bedoeld als aanvulling op het alarm.
Binnen Ajax kun je van bepaalde merken Camera's een live stream volgen, thats it: niet meer.

Er zijn binnen Ajax mogelijkheden om bedrade sensoren van andere merken aan te sluiten op een Ajax Hub. Draadloze Sensoren van een andere merk kun je niet gebruiken op Ajax.
Een geschikte Ajax Hub met directe bedrade aansluitingen, wordt niet aan particulieren geleverd. Wel zgn "tussen kastje".
Zonder precies te weten welke "alarm componenten" je nu hebt, is niet te zeggen of deze herbruikbaar zijn binnen Ajax met zo'n tussen kastje en of dit prijs technisch zinvol is.

Ajax is voor particulieren die zelf willen installeren primair een draadloos systeem.

Het lijkt mij zinvol dat je eerst te weet komt wat de oorzaak is van het (vals ?) Alarm voor dat je aan iets anders begint.

Lees mijn schrijven eens goed door:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Antonio di schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Ik heb nog niet vernomen dat slimme lampen geschakeld kunnen worden met Ajax.
Je kunt met een slimme Ajax tussenstekker of Ajax "inbouw-stekker" (beide relais gestuurde schakelingen) een ouderwetjse domme lamp AAN/UIT zetten. Er is een speciaal hoofdstuk wat je met Ajax spullen aan "smarthome" kunt doen. Dat is beperkt en primair bedoeld als aanvulling op het alarm.
Binnen Ajax kun je van bepaalde merken Camera's een live stream volgen, thats it: niet meer.

Er zijn binnen Ajax mogelijkheden om bedrade sensoren van andere merken aan te sluiten op een Ajax Hub. Draadloze Sensoren van een andere merk kun je niet gebruiken op Ajax.
Een daarvoor geschikte Ajax Hub wordt niet aan particulieren geleverd . Wel zgn "tussen kastje".
Zonder precies te weten welke "alarm componenten" je nu hebt, is niet te zeggen of deze herbruikbaar zijn binnen Ajax met zo'n tussen kastje en of dit prijs technisch zinvol is.

Ajax is voor particulieren die zelf willen installeren primair een draadloos systeem.

Het lijkt mij zinvol dat je eerst te weet komt wat de oorzaak is van het (vals ?) Alarm voor dat je aan iets anders begint.

Lees mijn schrijven eens goed door:
Je opmerking ivm dat ik best eerst naar de oorzaak van het vals alarm zou zoeken klopt. Ik kan er zelf echter niet aan werken want alles is beveiligd. De installateur krijg ik dan weer niet hier. Je zou ook kunnen zeggen dat het niet uitmaakt dat de installatie in storing gaat als ik er zelf aan begin omdat ik deze nu ook niet durf in te schakelen. Dus eigenlijk zou ik alles wel al eens kunnen uitpluizen.

Ik moet idd. kijken of de extra hardware benodigd om mijn oude sensoren te koppelen niet duurder is dan nieuwe sensoren.

Caddx heeft zelf ook nieuwere printplaten dus misschien is dit ook een goede optie. Het lijkt me echter minder modern dan Ajax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Hey,

Alvast bedankt!
Groeten
Davy
Draadloze alarm componenten zijn over het algemeen merk gebonden. Die overnemen zal niet zo eenvoudig zijn.

Bedraadde componenten kun je daarintegen wél eenvoudig overnemen.

Weet je ook niet welk component het alarm af laat gaan? In principe is de kans groot dat het probleem zou mee verhuizen als je het omzet naar bijv. Ajax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Koekstra schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:48:
[...]

Draadloze alarm componenten zijn over het algemeen merk gebonden. Die overnemen zal niet zo eenvoudig zijn.

Bedraadde componenten kun je daarintegen wél eenvoudig overnemen.

Weet je ook niet welk component het alarm af laat gaan? In principe is de kans groot dat het probleem zou mee verhuizen als je het omzet naar bijv. Ajax
Ik weet welke sensor het probleem is. Ik wil niet van merk veranderen omdat ik een vals alarm gehad heb maar omdat alles nu beveiligd is waardoor ik er zelf niet naar kan kijken. De installateur krijg ik al weken niet hier.

De 2de reden is dat ik alles wil kunnen bedienen via een app en via deze weg ook het alarm binnen wil krijgen. Hiervoor moet ik een nieuwe print steken en daarom overweeg ik over te stappen naar een merk dat ik zelf kan installeren en onderhouden. Het probleem met defecte sensor los ik dan wel op. De draadloze sensoren zal ik inderdaad moeten vervangen maar het merendeel is bekabeld.

Caddx heeft ook nieuwe prints al lijkt die me nog minder 'modern' dan bv. Ajax security op het eerste zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
Ik ben al de hele dag bezig om uit te vogelen of het volgende kan (kan er echt niets over vinden):

Heb een Ajax systeem met aansluiting bij een externe meldkamer, maar ik zou graag thuis de statussen willen inlezen met behulp van de SIA koppeling met HA.

Weet iemand of dit tegelijkertijd kan? Niet dat ik in de hub de Monitoring Station instel en daarmee de verbinding met de meldkamer kwijt raak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
CryptoCake schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:07:
Ik ben al de hele dag bezig om uit te vogelen of het volgende kan (kan er echt niets over vinden):

Heb een Ajax systeem met aansluiting bij een externe meldkamer, maar ik zou graag thuis de statussen willen inlezen met behulp van de SIA koppeling met HA.

Weet iemand of dit tegelijkertijd kan? Niet dat ik in de hub de Monitoring Station instel en daarmee de verbinding met de meldkamer kwijt raak?
Volgens mij kan dat niet tegelijkertijd. Je kunt maar met één meldkamer tegelijkertijd verbonden zijn. En HA doet zich voor als een SIA meldkamer. Je moet dus kiezen. Het een of het ander.

Anders moet je met een relay en een ESP ofzoiets gaan werken om toch een status in HA te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
xFeverr schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Volgens mij kan dat niet tegelijkertijd. Je kunt maar met één meldkamer tegelijkertijd verbonden zijn. En HA doet zich voor als een SIA meldkamer. Je moet dus kiezen. Het een of het ander.

Anders moet je met een relay en een ESP ofzoiets gaan werken om toch een status in HA te krijgen.
Merci, daar was ik al bang voor. Wel weer een goed excuus om te gaan knutselen, maar wel een prijzige optie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

CryptoCake schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:25:
[...]

Merci, daar was ik al bang voor. Wel weer een goed excuus om te gaan knutselen, maar wel een prijzige optie :X
Ik denk dat @xFeverr gelijk heeft. maar misschien is er toch nog een mogelijkheid.
Je kunt maar 1 SIA verbinding opgeven binnen Ajax, maar misschien kun je die zelfde verbinding zowel gebruiken voor de CMS (Alarmcentrale) als voor Home Assisstant (HA).
HA zegt dat ze "Luisteren" op de poort die is opgegeven. Dus als je binnen HA dezelfde parameters (inclusief de encryptie sleutel!) kunt opgeven , wie weet werkt het.
Vraag het eens op het HA forum (wel in Engels) , zie;
https://community.home-as...ax-alarm-system/62853/146

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Antonio di schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat @xFeverr gelijk heeft. maar misschien is er toch nog een mogelijkheid.
Je kunt maar 1 SIA verbinding opgeven binnen Ajax, maar misschien kun je die zelfde verbinding zowel gebruiken voor de CMS (Alarmcentrale) als voor Home Assisstant (HA).
HA zegt dat ze "Luisteren" op de poort die is opgegeven. Dus als je binnen HA dezelfde parameters (inclusief de encryptie sleutel!) kunt opgeven , wie weet werkt het.
Vraag het eens op het HA forum (wel in Engels) , zie;
https://community.home-as...ax-alarm-system/62853/146
Ik las op de website van Ajax dat je een direct connection kan openen als primair of reserve. Dus zojuist de stoute schoenen aangetrokken en mijn server ingesteld als secundair in de Hub's "Monitoring Station" config. En ik heb nu een stabiele connectie met de Hub EN de "security company" (meldkamer) zit er nog steeds tussen!!

Kortom; het lijkt te werken!! Want ze hebben mij in ieder geval nog niet gebeld dat er wat mis is :P En dat is normaal gesproken echt seconden werk bij ze.

Mochten ze later toch gaan piepen, dan laat ik het jullie weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
CryptoCake schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Ik las op de website van Ajax dat je een direct connection kan openen als primair of reserve. Dus zojuist de stoute schoenen aangetrokken en mijn server ingesteld als secundair in de Hub's "Monitoring Station" config. En ik heb nu een stabiele connectie met de Hub EN de "security company" (meldkamer) zit er nog steeds tussen!!

Kortom; het lijkt te werken!! Want ze hebben mij in ieder geval nog niet gebeld dat er wat mis is :P En dat is normaal gesproken echt seconden werk bij ze.

Mochten ze later toch gaan piepen, dan laat ik het jullie weten!
Kijk dat is mooi, heb je een specifieke reden om de Hub ook aan te melden bij een meldkamer aan te melden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Huub- schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Kijk dat is mooi, heb je een specifieke reden om de Hub ook aan te melden bij een meldkamer aan te melden?
Ik heb het hele systeem bij Secures gekocht, en ze hebben/hadden een aanbieding (50% korting op het eerste jaar meldkamer).. Dus vandaar eigenlijk. Geeft een redelijk gerust gevoel wanneer ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 13:45
Ik heb 2 maanden geleden de batterijen vervangen van de Streetsiren, of eigenlijk laten vervangen want ik was er zelf niet. Nu geeft het systeem al weer aan dat de batterijen leeg zijn, en na 2 dagen is de sirene offline.

Het systeem is op het clubhuis, dus niet thuis en kom daar niet elke dag. Ik heb in de logbestanden gekeken en in de laatste 2 maanden is er 2 x (vals) alarm geweest omdat iemand binnen kwam die vergeten was het alarm uit te zetten.

Wat kan de reden zijn dat de batterijen nu al weer leeg zijn? De vorige batterijen hebben het ongeveer 6 maanden volgehouden, al was dat voor mij geen verassing gezien de vele alarmen in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
@The Real Gunnar Goedkopere batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
Ik weet niet of het goedkope batterijen zijn, heb ze zelf niet geplaatst. Weet wel dat het 2 verschillende merken waren omdat er nog maar 2 op voorraad waren en er dus bijgekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Ja die rode Panasonic batterijen van de Action bijvoorbeeld zijn niet zo best. Staat ook op de verpakking dat die meer geschikt zijn voor een wandklok en dat soort spul. Als die er in zou zitten kun je dit wel verwachten. Of andere goedkope batterijen geschikt voor ‘low power devices’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:52
Bij mij zitten die batterijen er al een jaar of 3 in... Toch wel af en toe een vals alarm. Zou checken of t goede batterijen zijn en anders denk ik aan een defect

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-10 19:27
Zouden jullie evengoed nog AJAX aanraden in een huis wat in quasi alle hoeken van de kamers voorzien is van bekabeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Michiel95 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:08:
Zouden jullie evengoed nog AJAX aanraden in een huis wat in quasi alle hoeken van de kamers voorzien is van bekabeling?
Nee. Ajax is leuk voor achteraf / draadloos waar je dus niet met kabels kan werken.

Als je al bekabeling hebt, zeker alternatieven onderzoeken!

En tuurlijk kun je met Ajax ook bedrade zones inkoppelen, maar met een systeem als bijvoorbeeld Satel kun je nog veel meer leuke dingen. Denk aan koppelen (domotica etc) touchscreen bediendelen met fraaie grafische weergave en noem maar op.

Wel is er een ander kostenplaatje aan verbonden, maar hé, je kan er wel weer jarenlang mee voort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Lees eerst eens (staat ook wat over Satel, Lupus en Ajax) :

Blijft wel hoe handig ben je, want Satel met bijv. Integra/versa, is een stuk(je) technischer als Ajax.
Ajax draadloos streeft na dat je het zelf kunt installeren/onderhouden als je dat wilt.
Vergeet ook niet te kijken naar de Rook/CO melders van de genoemde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:50
Ja, maar dan de fibra (bedrade) versie nemen.
Hier nog nooit een vals alarm gehad terwijl kennissen met een alarmsysteem door een 'professional' geïnstalleerd regelmatig vals alarm krijgen (zelfs als de telefoonlijn er voor 1 seconde uit ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
Heb ik ook gehad. Slechte batterijen. Tegenwoordig gebruik ik Duracell en die houden het jaren vol.
The Real Gunnar schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:03:
Ik heb 2 maanden geleden de batterijen vervangen van de Streetsiren, of eigenlijk laten vervangen want ik was er zelf niet. Nu geeft het systeem al weer aan dat de batterijen leeg zijn, en na 2 dagen is de sirene offline.

Het systeem is op het clubhuis, dus niet thuis en kom daar niet elke dag. Ik heb in de logbestanden gekeken en in de laatste 2 maanden is er 2 x (vals) alarm geweest omdat iemand binnen kwam die vergeten was het alarm uit te zetten.

Wat kan de reden zijn dat de batterijen nu al weer leeg zijn? De vorige batterijen hebben het ongeveer 6 maanden volgehouden, al was dat voor mij geen verassing gezien de vele alarmen in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
Thanks, ga de batterijen vervangen door betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Hey,

Alvast bedankt!
Groeten
Davy
Er is nu een partij die een "integratie Hub (IH) levert". Deze IH heeft geen Zigbee of Z-wave voor Smart spullen . De IH koppelt bijvoorbeeld een Philips Hue Hub aan de Ajax Hub. Zo kun je alsnog Philips Hue lampen aansturen vanuit de Ajax Hub. Er zijn nog meer van dergelijke koppelingen mogelijk met die IH.
Mischien is het een redelijk simpel (??) alternatief voor Ajax aan Home Assistant te koppelen.
Ik heb er geen ervaring mee. Zie ook foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgvKrCie6jIdXb-fiGYtt0wl4iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJ3uQgp0btdKk6F6f91LXfpd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuw8tXuT-3QPGBiRMZ63T_ZQbEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqJUx73hyROrWdiVQj0neevw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InjUKkARYiXnCz2aPmHB5Q9kkAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouLaT0e3Qr8dXcelmgDMqfb8.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien hebben andere Ajax Tweakers wel ervaring met deze IH (ik hoor het graag).

zie:
https://beveiligingnieuws...ief-met-ajax-pg-smarthub/
https://www.robbshop.nl/ajax-integratiehub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
Door de ingeschakelde integriteitscontrole krijg ik een melding als er nog deuren of ramen open staan bij het inschakelen. Nu zijn bij het verlaten van de woning vaak vrouw en kind al door de voordeur naar buiten welke dan open staat als ik via het wandpaneel wil inschakelen. Krijg dan een foutmelding en moet nogmaals inschakelen. Is het mogelijk om bepaalde sensoren uit te sluiten van de integriteitscontrole?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Brokencore schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:30:
Door de ingeschakelde integriteitscontrole krijg ik een melding als er nog deuren of ramen open staan bij het inschakelen. Nu zijn bij het verlaten van de woning vaak vrouw en kind al door de voordeur naar buiten welke dan open staat als ik via het wandpaneel wil inschakelen. Krijg dan een foutmelding en moet nogmaals inschakelen. Is het mogelijk om bepaalde sensoren uit te sluiten van de integriteitscontrole?
Nee die controle is voor het gehele systeem.
Je zal de gehele functie uit moeten schakelen als je niet op de hoogte gebracht wilt worden van openstaande contacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
Brokencore schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:30:
Heb ik ook en dat is hoe de functie werkt. Helaas is uitsluiting niet mogelijk. Ik heb het ding naast de deur hangen, dus die doe ik gewoon eventjes dicht als hij open staat. En anders doe ik het via de app onderweg naar de auto.

Je moet de deur dicht hebben als je op de inschakelknop (de gesloten ring) drukt. Dus je kunt je code alvast invoeren, met de ene hand de deur dicht met de klink nog naar beneden, op inschakelen drukken, en klaar. Soms eventjes omhandig, maar het heeft mij weleens geholpen een vergeten raam op de begane grond dicht te doen. Dus ik laat het aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
xFeverr schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Heb ik ook en dat is hoe de functie werkt. Helaas is uitsluiting niet mogelijk. Ik heb het ding naast de deur hangen, dus die doe ik gewoon eventjes dicht als hij open staat. En anders doe ik het via de app onderweg naar de auto.
Duidelijk, bij ons hangt hij aan de andere kant van de hal. Zal eens een mail naar Ajax sturen met suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
Antonio di schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Er is nu een partij die een "integratie Hub (IH) levert". Deze IH heeft geen Zigbee of Z-wave voor Smart spullen . De IH koppelt bijvoorbeeld een Philips Hue Hub aan de Ajax Hub. Zo kun je alsnog Philips Hue lampen aansturen vanuit de Ajax Hub. Er zijn nog meer van dergelijke koppelingen mogelijk met die IH.
Mischien is het een redelijk simpel (??) alternatief voor Ajax aan Home Assistant te koppelen.
Ik heb er geen ervaring mee. Zie ook foto's.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Misschien hebben andere Ajax Tweakers wel ervaring met deze IH (ik hoor het graag).

zie:
https://beveiligingnieuws...ief-met-ajax-pg-smarthub/
https://www.robbshop.nl/ajax-integratiehub
Een leuke oplossing maar voor de gemiddelde tweaker is zelf Node Red installeren niet zo'n moeite.

Er zijn twee distributeurs die dat zelf samenstellen, dit is de andere variant:
https://alarmsysteemwebshop.nl/product/ajax-smartlink/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

OlivierF schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Een leuke oplossing maar voor de gemiddelde tweaker is zelf Node Red installeren niet zo'n moeite.

Er zijn twee distributeurs die dat zelf samenstellen, dit is de andere variant:
https://alarmsysteemwebshop.nl/product/ajax-smartlink/
Bedankt; mooi dat je ook de 2de distrubuteur (Aras) en Node-RED vermeld.
Deze Aras heeft ook documentatie die veel verduidelijk over hoe het precies werkt.

Het is dus eigenlijk een kastje voor SIA (Ajax) naar IFTTT conversie met Node-RED voor "flowbase" visuele programmering (low-code) in dat kastje.

Zeker op dit Ajax Platform zijn er denk ik veel mensen die NIET zelf een Node-RED kastje maken, ze kopen iets kant-en-klaar. Het zijn ook vaak Philips Hue fans :) :( . Dus wel een mooi uitdaging voor hen om een hier mee aan de slag te gaan.
Fijn dat @CryptoCake de Standaard SIA en Reserve-SIA werkende heeft gekregen van Ajax en dus naast de Centrale Meldkamer (CMS) via SIA ook (er naast) met de reserve SIA Home Assistant werkend heeft. Dit kastje kan dus ook naast een CMS gebruikt worden!

Ik zelf zou eerder voor Home Assistant kiezen met eigen Zigbee, Z-wave, Matter en natuurlijk ook Node-RED. Dat gebruikt die zelfde SIA koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Antonio di schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Bedankt; mooi dat je ook de 2de distrubuteur (Aras) en Node-RED vermeld.
Deze Aras heeft ook documentatie die veel verduidelijk over hoe het precies werkt.

Het is dus eigenlijk een kastje voor SIA (Ajax) naar IFTTT conversie met Node-RED voor "flowbase" visuele programmering (low-code) in dat kastje.

Zeker op dit Ajax Platform zijn er denk ik veel mensen die NIET zelf een Node-RED kastje maken, ze kopen iets kant-en-klaar. Het zijn ook vaak Philips Hue fans :) :( . Dus wel een mooi uitdaging voor hen om een hier mee aan de slag te gaan.
Fijn dat @CryptoCake de Standaard SIA en Reserve-SIA werkende heeft gekregen van Ajax en dus naast de Centrale Meldkamer (CMS) via SIA ook (er naast) met de reserve SIA Home Assistant werkend heeft. Dit kastje kan dus ook naast een CMS gebruikt worden!

Ik zelf zou eerder voor Home Assistant kiezen met eigen Zigbee, Z-wave, Matter en natuurlijk ook Node-RED. Dat gebruikt die zelfde SIA koppeling.
Vanochtend de vuurdoop gehad, vrouwlief vergat het alarm er af te halen en werd meteen gebeld door de Meldkamer :) Ook heb ik afgelopen week de reserve SIA verhuisd naar mijn Node-RED server. Kortom, werkt perfect!

Voor nu gebruik ik Node-RED om de uitgelezen statussen (OP=disarmed,CL=armed,NL=nightarmed) te gebruiken i.c.m. camera snapshots. Dus bij armed status ontvang ik camera snapshots van beweging (SMD smart motion detection) op m'n Telegram.

Je kan er nog zoveel meer mee doen; zoveel dat ik gewoon niet meer weet wat ik nog meer moet doen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
CryptoCake schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:22:
[...]

Vanochtend de vuurdoop gehad, vrouwlief vergat het alarm er af te halen en werd meteen gebeld door de Meldkamer :) Ook heb ik afgelopen week de reserve SIA verhuisd naar mijn Node-RED server. Kortom, werkt perfect!

Voor nu gebruik ik Node-RED om de uitgelezen statussen (OP=disarmed,CL=armed,NL=nightarmed) te gebruiken i.c.m. camera snapshots. Dus bij armed status ontvang ik camera snapshots van beweging (SMD smart motion detection) op m'n Telegram.

Je kan er nog zoveel meer mee doen; zoveel dat ik gewoon niet meer weet wat ik nog meer moet doen haha
Mooi om zo iets gelijk te kunnen testen of de werking prima in orde is.
Weet niet of jij zelf een keypad hebt?

`Zelf gebruiker van de Keypad+ (Tag/Code)
*Gebruik geen mobiel of afstandsbediening voor in/uit schakeling.

Maar op de website van Ajax (Suggesties) staat er ook inderdaad op:
"Entry/exit timer signal in KeyPad" het verlanglijstje van gebruikers.

Vraag me af of dit echt gaat komen want dat lijkt mij ook ideaal
https://ajax.systems/features/

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
PatRamon schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:12:
[...]

Mooi om zo iets gelijk te kunnen testen of de werking prima in orde is.
Weet niet of jij zelf een keypad hebt?

`Zelf gebruiker van de Keypad+ (Tag/Code)
*Gebruik geen mobiel of afstandsbediening voor in/uit schakeling.

Maar op de website van Ajax (Suggesties) staat er ook inderdaad op:
"Entry/exit timer signal in KeyPad" het verlanglijstje van gebruikers.

Vraag me af of dit echt gaat komen want dat lijkt mij ook ideaal
https://ajax.systems/features/
Ja we hebben ook de keypad! Maar bedoelen ze met timer signal dat de keypad gaat piepen bij entry/exit? Want als dat het geval is: je kan natuurlijk ook instellen dat de sirene gaat piepen bij entry/exit, dat heb ik zelf ook en werkt perfect! Of je doet het met je smart hub + SIA koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
CryptoCake schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:20:
[...]

Ja we hebben ook de keypad! Maar bedoelen ze met timer signal dat de keypad gaat piepen bij entry/exit? Want als dat het geval is: je kan natuurlijk ook instellen dat de sirene gaat piepen bij entry/exit, dat heb ik zelf ook en werkt perfect! Of je doet het met je smart hub + SIA koppeling.
Heb zelf geen sirene, ofwel stil alarm systeem.
Grof gezegd niet in verdiept met de sirene, ivm katten in huis.
*Betreft Mainecoons/Ragdolls en die zijn compleet van het padje af met harde geluiden.

Vandaar voor mij deze optie grandioos mits het er bij komt. ofwel net zoals een oud alarm systeem van vroeger.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
CryptoCake schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:20:
[...]

Ik doe het ook via de binnensirene, maar had hem graag nog een paar tandjes zachter gehad. Dat ding is mij eigenlijk iets te lui. Het mag iets subtiels zijn, niet heel de straat hoeft het te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Dag allen,

Ik heb onze net aangekochte woning helemaal uitgetekend en gepland wat er waar zou kunnen. Ik weet dat de focus eerst op de buitenzijde zou moeten liggen, maar daarnaast denk ik dat de binnenzijde toch ook beschermd mag zijn.

Denken jullie dat deze keuzes overdreven zijn of net niet uitgebreid genoeg? (liever besparen dan overdrijven.
Mochten jullie nog verdere verduidelijkingen wensen, dan geef ik die natuurlijk graag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOHUNaZbChwQVo1gr6a-iNYnFuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzVH35zu7VVhT3wv5GFzRUS1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxMwiU12mYh1SxKvUNYcT2gzSh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YofClT4seA42q45jNIYEhivv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 81% gewijzigd door zierbeek op 04-09-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@zierbeek
Ik zou in de kamer misschien nog een extra melder zetten ipv 1. Ik heb zelf op alle ramen die open kunnen melders zitten. Al was het maar dat je ramen vergeet dicht te doen.
Rookmelders heb ik er ook op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
zierbeek schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:57:
Dag allen,

Ik heb onze net aangekochte woning helemaal uitgetekend en gepland wat er waar zou kunnen. Ik weet dat de focus eerst op de buitenzijde zou moeten liggen, maar daarnaast denk ik dat de binnenzijde toch ook beschermd mag zijn.

Denken jullie dat deze keuzes overdreven zijn of net niet uitgebreid genoeg? (liever besparen dan overdrijven.
Mochten jullie nog verdere verduidelijkingen wensen, dan geef ik die natuurlijk graag

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou op alle buiten deuren een DoorProtect doen, op de boven verdieping alleen op de gang een Motion Protect. Om op alle draaikiep ramen ook een Door Protect te doen is overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
Dag allen,

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een MotionProtect Outdoor buiten bij de voordeur hangen? Dat zou ik niet aanraden. Komt een collectant als je niet thuis bent, heb je direct alarm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
OlivierF schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:34:
[...]

Heb je een MotionProtect Outdoor buiten bij de voordeur hangen? Dat zou ik niet aanraden. Komt een collectant als je niet thuis bent, heb je direct alarm..
Ik heb er een op de oprit en die gaat alleen aan als ik vind dat niemand daar meer wat te zoeken heeft..snachts bijvoorbeeld. Dat zou hij met deze ook kunnen doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Makrolon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:12:
[...]

Ik heb er een op de oprit en die gaat alleen aan als ik vind dat niemand daar meer wat te zoeken heeft..snachts bijvoorbeeld. Dat zou hij met deze ook kunnen doen.
Het idee is eerder om een licht aan te laten gaan, hoeft geen alarm te zijn. Dan ben ik misschien beter af met een gewone pir sensor en licht? Nu dacht ik dat met een relais te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
zierbeek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:47:
[...]

Het idee is eerder om een licht aan te laten gaan, hoeft geen alarm te zijn. Dan ben ik misschien beter af met een gewone pir sensor en licht? Nu dacht ik dat met een relais te doen.
Je kunt een relais (op dit moment) enkel schakelen als de sensor echt in alarm komt, niet als hij beweging detecteert maar het systeem is uitgeschakeld.
Voor een aantal sensoren gaat dat wellicht veranderen in de toekomst, maar de PIR detectoren besparen ook op allerlei manieren stroom wanneer het systeem is uitgeschakeld dus dat is maar de vraag of dat ooit ondersteund wordt.
In de huidige stand van zaken gaat dat in ieder geval niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
OlivierF schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:55:
[...]

Je kunt een relais (op dit moment) enkel schakelen als de sensor echt in alarm komt, niet als hij beweging detecteert maar het systeem is uitgeschakeld.
Voor een aantal sensoren gaat dat wellicht veranderen in de toekomst, maar de PIR detectoren besparen ook op allerlei manieren stroom wanneer het systeem is uitgeschakeld dus dat is maar de vraag of dat ooit ondersteund wordt.
In de huidige stand van zaken gaat dat in ieder geval niet werken.
@zierbeek praat over een gewone PIR, dus niet een van AJAX Systems. Die is specifiek bedoeld om licht te triggeren of een camera..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierF
Huub- schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:39:
[...]

@zierbeek praat over een gewone PIR, dus niet een van AJAX Systems. Die is specifiek bedoeld om licht te triggeren of een camera..
Dat overweegt hij nu als alternatief inderdaad :-)
Op zijn tekening staat echt een MotionProtect Outdoor getekend bij de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
OlivierF schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:53:
[...]

Dat overweegt hij nu als alternatief inderdaad :-)
Op zijn tekening staat echt een MotionProtect Outdoor getekend bij de voordeur.
Klopt inderdaad hoor, dat staat er inderdaad op! Ik wist alleen niet of ajax die mogelijkheid had om een licht te triggeren of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
daarnaast een ander vraagje, zijn bewegingsdetectoren nodig wanneer op elke deur een doorprotect staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
zierbeek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:40:
daarnaast een ander vraagje, zijn bewegingsdetectoren nodig wanneer op elke deur een doorprotect staat?
Zou ik wel doen ja. Ramen ingooien gebeurt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
OlivierF schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:42:
[...]

Zou ik wel doen ja. Ramen ingooien gebeurt ook.
Daar heb je dan een glassprotect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
habbekrats schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:23:
[...]

Daar heb je dan een glassprotect voor.
Oké.
Door een klein openstaand raam naar binnen klimmen dan. Of de glaslatten (ja soms zitten die aan de buitenkant) los wrikken en het hele ruit er uit halen. Of via een raam op de 1e verdieping of zelfs op zolder. Allemaal redenen waarom je toch wel wat bewegingsdetectoren wil lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
zierbeek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:40:
Bewegingssensoren in ruimtes is wel aan te raden. Deze zet je trouwens alleen aan als je niet thuis bent. Hiermee heeft een inbreker geen mogelijkheid om rustig door je huis te lopen en overal in te kijken. Zoals gezegd heb ik zelf geen magneetsluitingen op ramen, mochten ze dan binnenkomen dan doen de bewegingssensoren hun werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb 2 alarm settings
Thuis, alle sensoren op ramen en deuren actief.
Van huis, alle van thuis + pirs

Ik heb 3 pirs in de kamer hal boven en kantoor.

Misschien dat ik nog eens een uitbreiding met buiten pirs ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 16:39
Hoe is de ervaring met de rook/brandmelders van Ajax?
Ik vind de prijs wel fors maar mij lijkt deze wel ideaal omdat het te koppelen is aan hun alarm systeem (en daar nog over aan het twijfelen ben).

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Snobbieh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:58:
Ik vind de prijs wel fors maar mij lijkt deze wel ideaal omdat het te koppelen is aan hun alarm systeem (en daar nog over aan het twijfelen ben).
Ik heb er 3 hangen, werken perfect standalone en als groeps alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Snobbieh schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:58:
Ik heb ze net opgehangen, werken goed. Ik vind ze wel vrij groot. Maar t voordeel dat ze in t alarmsysteem hangen vind ik belangrijker dan hoe ze er uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Dag allen,

[Afbeelding][Afbeelding]
@Makrolon , @Huub- , @habbekrats , @OlivierF en alle Ajax (alarm :) ) fans.

Toch even terug naar de VRKI (van het CCV) richtlijnen/uitgangspunten.
Je deelt de ruimtes om/in/op het te beveiligen object op in Zones.
Je probeert met de 'buitenste zone" al te voorkomen dat er überhaupt een inbraak plaats gaat vinden.

Voor woonhuizen:
1) De buitenste Zone:
Rondom (afgesloten) delen van woning (vaak tuin) of "opstapjes" (vaak plat dak garage).
Met Ajax buiten bewegingsmelders (Ajax heeft nog geen aansluiting op de "verbeterde MENS herkenning camera's ) detecteer je personen.
Met "Licht buiten/binnen aan zetten"/geluid/Camera's poog je de indringer te "verjagen".

2) De toegang tot huis/schuur/garage Zone:
Met Open/dicht sensoren (Deur/raam contacten) en met glasbreukmelders detecteer je dat iemand begonnen is met inbreken. Je slaat groot Alarm (sirenes etc.).
Bijkomende GROTE voordeel van Open/dicht sensoren is dat als je het alarm AAN zet en er nog iets OPEN staat, Ajax dat meldt aan jouw. Dus je kunt nog even de boel dicht doen (let op dat is niet het zelfde als op slot doen).
Ajax heeft dacht ik geen sensoren die constateren dat je iets op-slot/vergrendeld hebt of niet (toch :( ). Vaak is dat afhankelijk van de deur/raam leverancier. Alleen bij houten kozijnen kun je nog zelf gaan knutselen.

3) De binnenruimte Zone:
De meeste diefstal gebeurd omdat mensen vergeten raam of deur dicht te doen en het huis verlaten, ook nog eens ZONDER het alarm AAN te zetten. Met geofencing kan je heel soms daar ook nog wat aan doen. Ik weet niet precies hoe geofencing tegenwoordig werkt bij Ajax. Heb je altijd bewegingsmelders in huis (vooral begane grond) dan kunnen die je in ieder geval triggeren dat je op de hoogte wordt gesteld dat er iemand in je huis loopt. Als je denkt dat er niemand thuis hoort te zijn, kun je alsnog het Alarm AAN zetten.
Op de bovenverdieping kan een bewegingsmelder (bijv .op halletje of trapgangen) eventueel ook nog dienst doen op ongewenste toegang te constateren. Vooral s'nacht als je met open raam slaapt!

4) Extra Binnen/binnen Zone (waardevolle spullen):
Dat beschrijf ik hier niet verder. Of zijn er hier toch Tweakers met veel waardevolle spullen :) :) :(

Je kun het allemaal nalezen in:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Antonio di schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:34:
[...]

@Makrolon , @Huub- , @habbekrats , @OlivierF en alle Ajax (alarm :) ) fans.

Toch even terug naar de VRKI (van het CCV) richtlijnen/uitgangspunten.
Je deelt de ruimtes om/in/op het te beveiligen object op in Zones.
Je probeert met de 'buitenste zone" al te voorkomen dat er überhaupt een inbraak plaats gaat vinden.

Voor woonhuizen:
1) De buitenste Zone:
Rondom (afgesloten) delen van woning (vaak tuin) of "opstapjes" (vaak plat dak garage).
Met Ajax buiten bewegingsmelders (Ajax heeft nog geen aansluiting op de "verbeterde MENS herkenning camera's ) detecteer je personen.
Met "Licht buiten/binnen aan zetten"/geluid/Camera's poog je de indringer te "verjagen".

2) De toegang tot huis/schuur/garage Zone:
Met Open/dicht sensoren (Deur/raam contacten) en met glasbreukmelders detecteer je dat iemand begonnen is met inbreken. Je slaat groot Alarm (sirenes etc.).
Bijkomende GROTE voordeel van Open/dicht sensoren is dat als je het alarm AAN zet en er nog iets OPEN staat, Ajax dat meldt aan jouw. Dus je kunt nog even de boel dicht doen (let op dat is niet het zelfde als op slot doen).
Ajax heeft dacht ik geen sensoren die constateren dat je iets op-slot/vergrendeld hebt of niet (toch :( ). Vaak is dat afhankelijk van de deur/raam leverancier. Alleen bij houten kozijnen kun je nog zelf gaan knutselen.

3) De binnenruimte Zone:
De meeste diefstal gebeurd omdat mensen vergeten raam of deur dicht te doen en het huis verlaten, ook nog eens ZONDER het alarm AAN te zetten. Met geofencing kan je heel soms daar ook nog wat aan doen. Ik weet niet precies hoe geofencing tegenwoordig werkt bij Ajax. Heb je altijd bewegingsmelders in huis (vooral begane grond) dan kunnen die je in ieder geval triggeren dat je op de hoogte wordt gesteld dat er iemand in je huis loopt. Als je denkt dat er niemand thuis hoort te zijn, kun je alsnog het Alarm AAN zetten.
Op de bovenverdieping kan een bewegingsmelder (bijv .op halletje of trapgangen) eventueel ook nog dienst doen op ongewenste toegang te constateren. Vooral s'nacht als je met open raam slaapt!

4) Extra Binnen/binnen Zone (waardevolle spullen):
Dat beschrijf ik hier niet verder. Of zijn er hier toch Tweakers met veel waardevolle spullen :) :) :(

Je kun het allemaal nalezen in:
Dag Antonia, ik denk dat jouw feedback best oké verwerkt is in mijn plan, niet? Heb je nog suggesties, optimalisaties,... Nu komt de kost iets te hoog uit naar ons gevoel :)
Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste