Of je nu een Auto, Huis of Alarm koopt, het wordt altijd duurder dan je denkt ...zierbeek schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:54:
[...]
Dag Antonia, ik denk dat jouw feedback best oké verwerkt is in mijn plan, niet? Heb je nog suggesties, optimalisaties,... Nu komt de kost iets te hoog uit naar ons gevoel
Als het "te duur wordt" zou ik prioriteit aanbrengen, zone 1 buiten de hoogste, dan zone 2, etc..
Ik zie alleen jouw plattegrond met kleur-stippen voor Ajax componenten en kan op grond daarvan niet bepalen of dit "dekkend" is.
Voorbeelden van wat ik niet kan zien op de tekening:
- Waar ligt de tuin(en) en hoe is de toegang,
- Ligt je huis tussen 2 andere huizen en is en is er GEEN doorgang naar de achtertuin en ligt daar
..bijvoorbeeld een sloot. Dan heb je al veel minder nodig voor je achtertuin.
- Wat is de straatkant en is die verlicht, is er goed zicht van de straat op je huis (voorkant).
- Zijn er makkelijk opstapjes: garage plat-dak, bijvoorbeeld vanaf straatkant toegankelijk.
..Maar kan ook zijn via achterom pad.
- Heb je huisdieren en hoe groot, dat blijft vaak een issue/probleem bij binnen bewegingsmelders.
- Tegenwoordig met gehard dubbel/triple glas is het moeilijk deze in te slaan en het geeft ongewenst lawaai.
..Glasbreuk melders/sensoren (of combi's) zijn dan geen eerste prioriteit mits de woning in een WIJK staat .
- Schuifpui en achterdeuren hebben vaak minder goed slot/vergrendeling. Dat eerst verbeteren is een hoge
.. prioriteit.
- Etc., etc..
Ik kan nog wel wat algemene tips geven voor jou situatie n.a.v. je tekening:.
- Aanschaf Code paneel kun je evt. ook nog even uitstellen als iedereen Ajax op zijn smartphone heeft
..om Alarm AAN/UIT te zetten.
- Bij detectie van mens beweging door de Ajax buitenmelder licht aan laten gaan in tuin(en), dus lamp(en)
.. aansturen via Ajax relais (zoals op tekening). Al is het maar een APARTE (buiten)lamp die je niet voor
..de dagelijkse verlichting gebruikt. Ik zie geen plek relais/tussenstekkers/verlichting op je tekening.
..Zelfde voor binnenverlichting, liefst iets vertraagt via Ajax Scene, dat wekt de indruk dat de bewoners
..het licht aanzetten.
- Ik zou beginnen met een binnen-sirene (niet naast de HUB). Een buiten-sirene is vergunningsplichtig
..in NL (BE ?) en wordt vooral in het zicht (straatkant) geplaatst ook ter afschrikking.
..Voor dat laatste kun je ook een goedkope Dummy-buiten-sirene kopen!
- Ik zou in ieder geval alle ramen/deuren van de begane grond voorzien van Open/Dicht sensoren
..(deur/raam contacten).
- Op de eerste verdieping minimaal 1 binnen bewegingsmelder (zone 3) is geen Combimelder voor nodig:
..Voor het trapgat (kun je toch naar de WC vanuit de slaapkamer als Alarm AAN staat) OF op het halletje
..(Zone 3), die gaat niet voor alarm af als je thuis bent en alarm voor "Zone 1 en 2" is ingeschakeld.
..Bij vakantie wordt die wel voor alarm ingeschakeld (Zone 1, 2, 3).
- Als je hele waardevolle spullen hebt op slaapkamer 1 of 2, zou ik daar liever een open/dicht sensor
..plaatsen dan een bewegingsmelder in de slaapkamer EN daarnaast een bewegingsmelder op 1ste
..verdieping halletje: als ze dus niet binnen komen via het slaapkamer-raam maar via de slaapkamer-deur
..vanaf het halletje.
- Platte dakje(s) toegankelijk vanaf bijv. de straatkant eventueel ook met Ajax buitenmelder "afdekken".
.. Dat balkon is ook een fijne inbraakplek als het redelijk makkelijk toegankelijk is vanaf buiten.
.. Optie is daar evt. een buiten bewegingsmelder met lijn-detectie (Ajax heeft die dacht ik ook tegenwoordig).
PS,
1) Met Zone wordt niet de Zone bedoeld die ene component afdekt (= "oude Alarm zone" terminologie).
Met Zone wordt bedoeld wat ik omschreven heb in mijn vorige forum post alhier.
2) Het blijft moeilijk jouw "gehele Alarm" benodigdheden in te schatten, zonder de gehele woning en de omgeving gezien te hebben.
Dus al mijn tekst hierboven is gebaseerd op jouw 2 plattegronden en aannames.