Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:08
Ik heb een iPhone SE 2020 met IOS 16, helemaal up to date.

Als ik thuis ben gaat b.v. mail en internetten op de telefoon via wifi en de vaste internetverbinding.
Nu heb ik gemerkt dat de telefoon dat ook wil doen als de internetverbinding wegvalt. Het wifi in huis is dan nog wel actief.
Pas als ik wifi op de telefoon handmatig uitschakel, dan gaat de verbinding over op mobiel.
Omdat wifi assistentie is ingeschakeld, zou je verwachten dat de telefoon automatisch overschakelt, omdat wifi als het ware 'dood loopt'.

Zie ik een instelling over het hoofd?

Uiteraard heb ik al gezocht naar een oplossing op internet, maar het is mijn eerste smartphone en ben nog niet erg bekend met de terminologie om de juiste zoekwoorden te gebruiken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Beste antwoord (via JukeboxBill op 11-05-2023 14:40)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 21:47
Je hebt gelijk, het ligt aan de signaalsterkte die te goed is.

Oplossing zit dan of in het verbeteren van je vaste internetverbinding dat die stabieler wordt.
Of je stopt wifi gebruik en doet altijd alles via mobiel internet.
Of je schakelt handmatig om bij problemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 23:52
https://support.apple.com/nl-nl/HT205296

Volgens dit artikel zijn er een paar situaties waarin wifi-assistentie niet overschakelt. Misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Had ik niet vermeld, maar dat artikel had ik al gevonden en gelezen. Maar ik denk dat in dit geval wifi assistentie niet actief wordt, omdat de wifi verbinding op zich goed is.

De wifi assistentie is kennelijk niet zo slim dat het verder kijkt naar de hele verbindingslijn: wifi >>> vaste verbinding.
Daarom vroeg ik mij af of er nog ergens anders een instelling is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 21:47
Je hebt gelijk, het ligt aan de signaalsterkte die te goed is.

Oplossing zit dan of in het verbeteren van je vaste internetverbinding dat die stabieler wordt.
Of je stopt wifi gebruik en doet altijd alles via mobiel internet.
Of je schakelt handmatig om bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
De conclusie is dus dat die smartphone niet zo slim is als ik had verwacht en er geen instelling is die ik over het hoofd heb gezien.
Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52
De telefoon kijkt naar de kwaliteit van de WiFi verbinding. Als je vaste internet wegvalt heeft de telefoon nog steeds een goede WiFi verbinding, hij heeft een IP adres en de signaalsterkte is goed. Dat er geen informatie heen en weer gaat is niet zomaar door de telefoon te herkennen. Zoals gezegd, kijk of je de kwaliteit van je vaste verbinding kan verbeteren, dat zou normaal geen probleem moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Natuurlijk kan de telefoon wel herkennen dat internet niet bereikbaar is.
Op een Windows PC verschijnt in de statusbalk direct een icoontje. Als MS het kan, dan moet dat voor Apple toch een peuleschil zijn?
Het is alleen niet in het ontwerp van iOS meegenomen. Er zit wel i.m.o. allerlei flauwekul in, maar zoiets praktisch denkt men niet aan.

Ik heb nu nog internet via 4G voor Thuis van T-Mobile. Dat was ooit prima, maar de laatste tijd laat het nog wel eens steken vallen. Of het ligt aan die crappy Huawei modem, want gek genoeg blijft 4G (ook van T-Mobile) op mijn telefoon wel werken.

Over een maand of 2 komt hier glasvezel. Dan ben ik er hopelijk van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
Windows probeert een specifiek tekstbestandje te downloaden van de Microsoft servers en zal aan de hand van dat resultaat bepalen of er internetverbinding is. Voor Windows 10 en later is dat: http://www.msftconnecttest.com/connecttest.txt

De iPhone doet zoiets ook, maar volgens mij alleen bij het opzetten van de wiffiverbinding. Ik heb als test de internetverbinding van mijn iPhone geblokkeerd en na 5 minuten had het toestel nog niet door dat er geen internetverbinding was.
Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Er zijn omgevingen met beperkte, gefilterde of geen internetfunctionaliteit. Maar in jouw geval is dat wel een probleem.

Windows doet daarnaast je netwerkverkeer in de gaten houden en kijken of er opeens geen pakketjes meer binnenkomen en dat soort zaken. Ik heb nog niet getest hoe snel Windows door heeft dat er geen internetverbinding is, maar naar mijn idee is dat toch vrij snel. Ik zal het eens testen als ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik heb het net zelf even uitgeprobeerd, maar ik krijg van de AJAX hub eerder een bericht dat de verbinding verbroken is dan dat Windows het door heeft. Die had na tien minuten nog niet door dat er geen internet is.

Ik denk dat ik in de war ben met het uittrekken van de netwerkkabel. Dat heeft Windows wel direct door.

Pagina: 1