Toon posts:

Ervaringen met AJAX security

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03:01
Hier gemiddeld 250Kb per dag, WiFi en ethernet

• Fonzareli
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:00
Dacht ik ook maar bij mij schommelt het rond de 900kb WiFi en ethernet verbonden
Heb gewoon 3 motion connect plus staan en 1 deurcontact en 2 klaviers samen met buitensirene en hub 2 plus

• Fonzareli
Sinds enkele dagen meerder malen bericht gekregen dat jeweller signaal offline was en dit enkel en alleen op een deur contact een dertigtal seconden later krijg ik terug bericht dat deze zich hersteld heeft(online) wat kan de oorzaak zijn?
Heb op alle apparaten 3 streepjes voor signaal sterkte behalve op deurcontact maar 2 streepjes

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:49
Fonzareli schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:15:
Sinds enkele dagen meerder malen bericht gekregen dat jeweller signaal offline was en dit enkel en alleen op een deur contact een dertigtal seconden later krijg ik terug bericht dat deze zich hersteld heeft(online) wat kan de oorzaak zijn?
Heb op alle apparaten 3 streepjes voor signaal sterkte behalve op deurcontact maar 2 streepjes
Zit dat deurcontact ver weg? Of op een lastige plek? Of een buurman die storende apparatuur in huis heeft (daar ga je niet zomaar achter komen)? Hangt je hub in een hoek en zit dat deurcontact achter die hoek (om maar iets te noemen)?

Je deur verplaatsen is niet mogelijk, maar misschien is het verplaatsen van je hub wel voldoende om het werkend te krijgen. Verplaats hem een beetje en kijk of het beter wordt.

En anders kun je altijd nog de Ajax Rex aanschaffen. Dat is een range extender.

• Huub-
xFeverr schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Zit dat deurcontact ver weg? Of op een lastige plek? Of een buurman die storende apparatuur in huis heeft (daar ga je niet zomaar achter komen)? Hangt je hub in een hoek en zit dat deurcontact achter die hoek (om maar iets te noemen)?

Je deur verplaatsen is niet mogelijk, maar misschien is het verplaatsen van je hub wel voldoende om het werkend te krijgen. Verplaats hem een beetje en kijk of het beter wordt.

En anders kun je altijd nog de Ajax Rex aanschaffen. Dat is een range extender.
Af en toe is een deur sensor na een jaar of zo ook gewoon brak en moet het vervangen worden. Ik heb dat twee keer meegemaakt, in alle gevallen werd het zonder kosten vergoed…

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-03 20:46
Na een recente inbraak heb ik besloten om ook een bewakingssysteem te installeren. (iets met kalf en put)
Ik ben nu nog bezig om het hang- en sluitwerk te verbeteren, maar wil vast wat voorbereiden/orienteren m.b.t. het bewakingssysteem.
AJAX systeem is vooralsnog mijn keuze voor de binnenshuis geplaatste componenten.
Ik wil echter ook buitenshuis een vorm van early-warning detectie installeren, omdat ik in het buitengebied woon, maar geen hoge hekken om mijn terrein wil plaatsen.

Er zijn 3 opties, voor zover ik zie:
  1. Outdoor bewegingsmelders van AJAX
  2. Outdoor MotionCam van Ajax
  3. Bewakingscamera met beeldherkenning/beweging, al dan niet gekoppeld met het Ajax systeem.
Nadeel van 1 en 2 is de lage plaatsing en dus sabotage gevoelig, tenzij je deze ook hoger en naar beneden gericht kan plaatsen, maar daar kan ik niets over vinden.
Dus ik denk dat het 3 wordt, want een redelijke camera is net zo duur als die bewegingsmelders van Ajax.
Alleen vergt dit wel wat meer installatiewerk, want ik wil dan POE camera's.

Goed plan ???

(En dan even slikken m.b.t. de kosten, want het complete spul kost meer dan er aan waarde ontvreemd is. Maar goede nachtrust is ook wat waard.)

Soms ben ik bijna gelukkig

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:15
JukeboxBill schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:06:
Na een recente inbraak heb ik besloten om ook een bewakingssysteem te installeren. (iets met kalf en put)
Ik ben nu nog bezig om het hang- en sluitwerk te verbeteren, maar wil vast wat voorbereiden/orienteren m.b.t. het bewakingssysteem.
AJAX systeem is vooralsnog mijn keuze voor de binnenshuis geplaatste componenten.
Ik wil echter ook buitenshuis een vorm van early-warning detectie installeren, omdat ik in het buitengebied woon, maar geen hoge hekken om mijn terrein wil plaatsen.

3. Bewakingscamera met beeldherkenning/beweging, al dan niet gekoppeld met het Ajax systeem.
Nadeel van 1 en 2 is de lage plaatsing en dus sabotage gevoelig, tenzij je deze ook hoger en naar beneden gericht kan plaatsen, maar daar kan ik niets over vinden.
Dus ik denk dat het 3 wordt, want een redelijke camera is net zo duur als die bewegingsmelders van Ajax.

Goed plan ???

(En dan even slikken m.b.t. de kosten, want het complete spul kost meer dan er aan waarde ontvreemd is. Maar goede nachtrust is ook wat waard.)
Ik zou liever de sensoren van Ajax hebben hangen, dan vaak onbetrouwbare cameras (qua alarmering). Die cameras kunnen je alarm ook niet af laten gaan.

En de sensoren kunnen gewoon triggeren op sabotage. Je kan ze natuurlijk ook iets verdekt ophangen, ik heb er hier een achter de regenpijp die je pas ziet als t te laat is.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:44
JukeboxBill schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:06:

Goed plan ???

Ajax is een goed systeem , maar lees eerst:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

• Antonio di
O, ja, mijn Lupus Electronics heeft een camera die 7 verschillende soorten meldingen kan door geven aan zijn XT2-plus AlarmPanel. Zie:
uitvoering: Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera
Er is een apart forum voor beveiligingscamera's:
Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2
Ik ben fan van Optex buitenmelders , kan ook met een Ajax transmitter goed samenwerken:
Zie bijv:
Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf review door Antonio di

Veel (lang) lees plezier :) :(

• JukeboxBill
Makrolon schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Ik zou liever de sensoren van Ajax hebben hangen, dan vaak onbetrouwbare cameras (qua alarmering). Die cameras kunnen je alarm ook niet af laten gaan.

En de sensoren kunnen gewoon triggeren op sabotage. Je kan ze natuurlijk ook iets verdekt ophangen, ik heb er hier een achter de regenpijp die je pas ziet als t te laat is.
Daar zit wel wat in.
In eerste instantie keek ik naar een plek die zoveel mogelijk van de zij- en achterkant in de gaten houdt.
Bij een min of meer verdekte opstelling heb ik al gauw 2 of misschien wel 3 detectors nodig.
Met 1 hoog opgehangen camera kan ik het hele voorterrein overzien voordat ze bij de achterkant aankomen.

Dat is ook wel een beetje wat ik mis. Alle aandacht gaat uit naar techniek en apparaatjes, maar over strategie is weinig te vinden, anders dan "een beveiligingsbedrijf inschakelen".

• JukeboxBill
Dat heb ik wel gezien, de intro heb ik doorgenomen en toen besloten om niet te gaan hobbyen met smarthome spul. Als ik een systeempje aanschaf dan moet het wel gelijk werken.

Ik heb hier wel home assistant draaien, maar dat ga ik niet gebruiken voor dergelijke bewaking.
Misschien wel om een paar lampen te bedienen om te suggereren dat er iemand thuis is. Of het helpt, is een andere vraag, want als mijn auto er niet staat, dan weet iedereen in de omgeving dat ik niet thuis ben.

• JukeboxBill
Antonio di schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:16:
[...]

O, ja, mijn Lupus Electronics heeft een camera die 7 verschillende soorten meldingen kan door geven aan zijn XT2-plus AlarmPanel. Zie:
uitvoering: Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera
Er is een apart forum voor beveiligingscamera's:
Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2
Ik ben fan van Optex buitenmelders , kan ook met een Ajax transmitter goed samenwerken:
Zie bijv:
Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf review door Antonio di

Veel (lang) lees plezier :) :(
Bedankt, ik ga er mee aan de slag.

• Huub-
JukeboxBill schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Daar zit wel wat in.
In eerste instantie keek ik naar een plek die zoveel mogelijk van de zij- en achterkant in de gaten houdt.
Bij een min of meer verdekte opstelling heb ik al gauw 2 of misschien wel 3 detectors nodig.
Met 1 hoog opgehangen camera kan ik het hele voorterrein overzien voordat ze bij de achterkant aankomen.

Dat is ook wel een beetje wat ik mis. Alle aandacht gaat uit naar techniek en apparaatjes, maar over strategie is weinig te vinden, anders dan "een beveiligingsbedrijf inschakelen".
Wellicht ook een goed idee om LED verlichting op strategische plekken te nemen. Eventueel voorzien van bewegingssensor of gewoon altijd aan. Het dievengilde heeft daar een hekel aan 🙂
Camera’s is goed met name om te gebruiken als het AJAX Systems afgaat, je wil immers kunnen zien wat er aan de hand is, zeker handig als je op dat moment niet thuis bent. Als
Je achteraf woont kan er natuurlijk ook zomaar een hert of ander dier rondsnuffelen.

• Fonzareli
Denk dat ik toch een Ajax rex ga aanschaffen

• JukeboxBill
Fonzareli schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:42:
Denk dat ik toch een Ajax rex ga aanschaffen
Klinkt als een hondensoort. Misschien is dat wel beter, maar altijd dat uitlaten :'(

@Huub- Er hangt al wat verlichting, maar een simpel ding met een LED-peertje van 60 Watt equivalent. Ik heb er nu 2 bijgekocht voor de zijgevel. En achter doe ik een LED floodlight, die aan gaat bij alarm.

Wat betreft de keuze camera of bewegingsmelder: ik neig nu naar allebei. De camera hoeft dan niet zo geavanceerd te zijn m.b.t. detectie, maar goed genoeg om bij donker iets te zien op de monitor. De bewegingsmelders kunnen dan zonder camera.

• S1985S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 21:23
In de categorie "durf te vragen"..

Ik probeer op een AJAX Relay en wil daarop een 12v sirene aansluiten, alleen nog zonder succes.
Deze heb ik aangesloten door een 12v adapter op de rRelay (12V 1,5A) op de PS IN + en -.
De sirene is aangesloten door de - aan te sluiten op de PS IN -.
De PS IN+ heb ik een brug gemaakt naar 1 van de Relay poorten en de + van de Sirene naar de andere Relay poort.

Bij het inschakelen van de Relay geeft de speaker alleen een 'plop' geluid. Wat doe ik fout?

• Huub-
S1985S schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:35:

Ik probeer op een AJAX Relay en wil daarop een 12v sirene aansluiten, alleen nog zonder succes.
Deze heb ik aangesloten door een 12v adapter op de rRelay (12V 1,5A) op de PS IN + en -.
De PS IN+ heb ik een brug gemaakt naar 1 van de Relay poorten en de + van de Sirene naar de andere Relay poort.

Bij het inschakelen van de Relay geeft de speaker alleen een 'plop' geluid. Wat doe ik fout?
Heb je de Relay in de juiste stand staan?

Relais Modus: Bistabiel

• S1985S
Ja heb deze op:
Relais modus: Bistabiel
Contactstatus: Normaal open

• xFeverr

voeding + sluit je aan op PS IN +
voeding - sluit je aan op PS IN -
Voeding + sluit je óók aan op een van de relay-contacten
Van het overgebleven relaycontact gaat een draad naar het pluscontact van de sirene
Voeding - sluit je óók aan op het mincontact van de sirene.

Dan zou het moeten werken. Werkt je sirene ook als je de voeding er direct op aansluit?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17

Zou het met de juiste instellingen zoals @Huub- al schreef.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Huub-
S1985S schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:38:
Ja heb deze op:
Relais modus: Bistabiel
Contactstatus: Normaal open
Okay, dat is wel goed, volgende vraag is welke sirene heb je? Ik zag hier nog een instructie filmpje op YouTube waar je wellicht iets aan hebt:
YouTube: How to connect a Wired Outdoor Siren in an Ajax Alarm System

• S1985S
Dank voor jullie reacties.
Het YouTube filmpje en de diagram van AJAX had ik ook gezien en op basis daarvan ook mijn aansluiting gerealiseerd.

Het betreft overigens gewoon een simpele speaker zonder accu of flitser, maar gezien de reacties begin ik te twijfelen aan het functioneren van de speaker.
Ga even testen met de speaker rechtstreeks aan de 12v adapter.

Wordt vervolgd..

• JukeboxBill
Is het nou een speaker of een sirene?
Als het een speaker is, dan is het logisch dat die alleen een plop geeft bij inschakelen.

• habbekrats
@S1985S een gewone luidspreker maakt 1 x pok geluid met de conus naar buiten of binnen daarna rookt de spoel wel snel op meestal.

• S1985S
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:16:
Is het nou een speaker of een sirene?
Als het een speaker is, dan is het logisch dat die alleen een plop geeft bij inschakelen.
Het betreft een speaker. Deze was eerst aangesloten op een ander alarm systeem.

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:32
Waarom sluit je een speaker aan op 12 volt, dan zegt hij 1 x plop en dan is hij overleden.....

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-03 14:50

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Omdat hij het ook op een vorig alarmsysteem had. Niet zo'n rare gedachte toch?

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

• jannus66
Maar niet op 12 volt.....

• JukeboxBill
S1985S schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Het betreft een speaker. Deze was eerst aangesloten op een ander alarm systeem.
Dan was dat andere alarmsysteem waarschijnlijk iets met een ingebouwde toongenerator/versterker. Weet je het merk en type nog?
Op een relais, zoals je nu wil doen, zal je een volwaardige sirene moeten aansluiten, die zelf het geluid genereert.

• Huub-
S1985S schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:32:
Het betreft overigens gewoon een simpele speaker zonder accu of flitser, maar gezien de reacties begin ik te twijfelen aan het functioneren van de speaker.
Ga even testen met de speaker rechtstreeks aan de 12v adapter.

Wordt vervolgd..
Ohw, tja het filmpje waar ik naar verwees is niet alleen een speaker, dat is een sirene met licht en geluid die de speaker aanstuurt (https://www.venitem.com/e...or-alarm-sounders/marina/). Door welk geluid moet jou speaker aangestuurd worden?

• S1985S
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:10:
[...]

Dan was dat andere alarmsysteem waarschijnlijk iets met een ingebouwde toongenerator/versterker. Weet je het merk en type nog?
Op een relais, zoals je nu wil doen, zal je een volwaardige sirene moeten aansluiten, die zelf het geluid genereert.
Ja het type alarmsysteem waar het uit komt is een TS900 (Merk weet ik niet).
Maar het is mij nu wel aardig duidelijk dat het niet gaat werken met de speaker en dat ik even wat aanvullends moet bestellen ;)
Thanks voor de hulp!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:49
Ik ben bezig om de ajax hub 2 plus in te stellen maar ik loop bij de mobiele instellingen vast. Ik heb de simkaart in de hub geplaatst en die wordt ook herkend. Ik wil dan de apn gegevens invullen zoals ik heb doorgekregen van Secures maar opslaan lukt niet. De foutmelding “gsm parameters niet ingesteld”. Heb al geprobeerd met de twee laatste vinkjes af en aan ( dus enkel mobiel en roaming ingeschakeld). iemand een idee?

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:42
Misschien eerst je sim even in je mobiel doen en activeren. Als dat allemaal goed werkt de sim in de Ajax hub plaatsen.
Ik weet niet wat je bedoelt met "Secures" instellen. Bij mij neemt de sim gewoon alle taken over als respectievelijk mijn lan, wifi, wifi buren uitvallen.

• PatRamon
  • Niet online
@Kapotto

Uiteraard eerst via je een mobiel kijken of die actief is was @royaljoop aangeeft.
Volgende stap.... Zit er een pincode op je sim?
Deze moet er af om de Ajax te kunnen laten werken.
-
Mobiel/Roaming/Netwerk RegistratiefoutNegeren/ping.
Allemaal naar rechts via je hub instellingen?

Bij welke provider zit je?
Wellicht hoofletter gevoelig de APN of juist niet.

**

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:49
royaljoop schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:09:
Misschien eerst je sim even in je mobiel doen en activeren. Als dat allemaal goed werkt de sim in de Ajax hub plaatsen.
Ik weet niet wat je bedoelt met "Secures" instellen. Bij mij neemt de sim gewoon alle taken over als respectievelijk mijn lan, wifi, wifi buren uitvallen.
Ik heb het Ajax ‘pakket’ inclu mtm simkaart bij Secures.nl besteld. De simkaart wordt geactiveerd met pincode eraf geleverd.
PatRamon schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:29:
@Kapotto

Uiteraard eerst via je een mobiel kijken of die actief is was @royaljoop aangeeft.
Volgende stap.... Zit er een pincode op je sim?
Deze moet er af om de Ajax te kunnen laten werken.
-
Mobiel/Roaming/Netwerk RegistratiefoutNegeren/ping.
Allemaal naar rechts via je hub instellingen?

Bij welke provider zit je?
Wellicht hoofletter gevoelig de APN of juist niet.
Ja ik heb al alles geprobeerd (hoofdletter en zonder, met gebruikersnaam/ww en zonder). Het is blijkbaar een APN van wlapn.com. Ik kende het niet, maar wordt blijkbaar door Secures.nl (dochterbedrijf van Ytee) gekocht. Had ik dit geweteb dan had ik de mtm simkaart ergens anders gekocht.

Ik ga maar eens daar horen want zoals jullie aangeven, moet die simkaart eenvoudig werken.

Bedankt voor jullie snelle reactie.

• PatRamon
  • Niet online
Kapotto schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb het Ajax ‘pakket’ inclu mtm simkaart bij Secures.nl besteld. De simkaart wordt geactiveerd met pincode eraf geleverd.

[...]

Ja ik heb al alles geprobeerd (hoofdletter en zonder, met gebruikersnaam/ww en zonder). Het is blijkbaar een APN van wlapn.com. Ik kende het niet, maar wordt blijkbaar door Secures.nl (dochterbedrijf van Ytee) gekocht. Had ik dit geweteb dan had ik de mtm simkaart ergens anders gekocht.

Ik ga maar eens daar horen want zoals jullie aangeven, moet die simkaart eenvoudig werken.

Ai vervelend dat het niet werkt, via wlapn.com wordt je ook niet echt wijzer van.

Wellicht al geprobeerd om van sim1 naar 2 te gaan?
Anders Secures contacten voor de juiste info omdat je het niet werkend krijgt.
*Desnoods retour afzender indien het mogelijk is.

Had je het geweten is vaak achteraf helaas.
mtx connect gebruiken vele hier wat zeer cheap is. (Enkel MB's)
Gebruik zelf Simyo prepaid omdat ik ook sms functie gebruik.
Of simpel abbo 3,50p/m of je eigen sim als extra data sim.
*Genoeg mogelijkheden.

**

• jannus66
Kapotto schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:03:
[...]

[...]

Neem even contact op Secures, die helpen je uitstekend. Heb prima ervaringen met dat bedrijf

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 15:37
xFeverr schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:06:
[...]

Ik zou je toch nog de MTX Connect kaart willen aanbevelen. 1x opladen met 20 euro en (waarschijnlijk) levenslang kunnen gebruiken. Zoals eerder gezegd, na een half jaar is er nog maar 1 cent (!) van het saldo af.
Vrij oude post waar ik op reageer maar dit was de laatste M2M sim post :) op aanraden van dit topic en de M2M simcard topic (welke helaas is gesloten) M2M simkaart aanbieders voor ongeveer 50-100mb per maand

Heb ik MTX simcard gekocht, heeft altijd goed gewerkt totdat ik er net achter kwam dat er schijnbaar in de kleine letters staat dat je max 90 dagen mag roamen in 1 land. Oftewel ik zou elke 90 dagen een nieuwe kaart moeten bestellen, dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Andere mensen nog ervaringen met andere M2M simkaarten?

• JL-IP(!)

JL-IP(!)

@woutertje6 Voor primair of backup verbinding?

• Huub-
woutertje6 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Vrij oude post waar ik op reageer maar dit was de laatste M2M sim post :) op aanraden van dit topic en de M2M simcard topic (welke helaas is gesloten) M2M simkaart aanbieders voor ongeveer 50-100mb per maand

Heb ik MTX simcard gekocht, heeft altijd goed gewerkt totdat ik er net achter kwam dat er schijnbaar in de kleine letters staat dat je max 90 dagen mag roamen in 1 land. Oftewel ik zou elke 90 dagen een nieuwe kaart moeten bestellen, dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Andere mensen nog ervaringen met andere M2M simkaarten?
Bij Pay As You Go geldt het volgende:

“You can manually activate/deactivate PAYG plan whenever you want.. in case you forgot to deactivate it, for you commodity, you can set an expiration of 30 or 365 days, after which the plan will deactivate automatically. You can then activate it again”

Deze tekst heb letterlijk gekopieerd uit een chat met een MTX medewerker. Dus als je het voor Ajax Systems gebruikt zet het dan op 365 dagen, dan hoef je maar 1x per jaar het opnieuw te activeren.
Trouwens via live chat zijn ze behoorlijk snel en behulpzaam.

• woutertje6
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 15:37
Als Backup :) primair zit hij op gewoon op mijn ethernet kabel
Huub- schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 02:38:
[...]

Bij Pay As You Go geldt het volgende:

“You can manually activate/deactivate PAYG plan whenever you want.. in case you forgot to deactivate it, for you commodity, you can set an expiration of 30 or 365 days, after which the plan will deactivate automatically. You can then activate it again”

Deze tekst heb letterlijk gekopieerd uit een chat met een MTX medewerker. Dus als je het voor Ajax Systems gebruikt zet het dan op 365 dagen, dan hoef je maar 1x per jaar het opnieuw te activeren.
Trouwens via live chat zijn ze behoorlijk snel en behulpzaam.
Ben bekend inderdaad met de PAYG plan, ik had de mijne ook op 365 dagen staan maar hij was suspended (dus niet deactived) omdat ik me schijnbaar niet aan de terms en conditions had gehouden. Dat was mij verteld via chat. De terms en conditions zeggen dat je bij elke PAYG plan max 90 dagen achter elkaar in 1 land mag roamen. Ik had die nog niet eerder gehoord / ergens gelezen. Misschien heb ik pech gehad dat ze mij eruit haalde?

Mijn eerste post was misschien niet helemaal duidelijk, hopelijk nu wel :)

• habbekrats
Ajax heeft een nieuwe generatie brand/temp/co melders uitgebracht

FireProtect 2 (Heat/Smoke)
https://ajax.systems/prod...H_&utm_content=1048205355

FireProtect 2 (Heat/Smoke/CO) ~ €130 euro straatprijs)

[Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 28-02-2023 18:44]

• MrLuc
  • Laatst online: 00:50
Heeft iemand hier een idee hoe ik softwarematig een koppeling tussen Ajax en HomeKit en/of Homey kan maken?

• xFeverr
MrLuc schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:34:
Heeft iemand hier een idee hoe ik softwarematig een koppeling tussen Ajax en HomeKit en/of Homey kan maken?
Om te bedienen gaat het niet lukken. Je kunt het alleen voor elkaar krijgen om de status van het alarmsysteem uit te lezen via het SIA protocol. Ik weet niet of dat met Homey kan. Met Home Assistant kan het wel.

Bedienen is niet mogelijk. Maar dat vind ik prima.

• JL-IP(!)

JL-IP(!)

habbekrats schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:42:
Ajax heeft een nieuwe generatie brand/temp/co melders uitgebracht

FireProtect 2 (Heat/Smoke)

FireProtect 2 (Heat/Smoke/CO) ~ €130 euro straatprijs)
Daarnaast zijn er 2 varianten per type. 1 met vervangbare batterijen en 1 met een niet vervangbare Lithium batterij, de levensduur hiervan is 10 jaar. Deze variant is op de adviesprijs €20 duurder.

• Antonio di
xFeverr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:58:
[...]

Om te bedienen gaat het niet lukken. Je kunt het alleen voor elkaar krijgen om de status van het alarmsysteem uit te lezen via het SIA protocol. Ik weet niet of dat met Homey kan. Met Home Assistant kan het wel.

Bedienen is niet mogelijk. Maar dat vind ik prima.
Wisselende ervaringen met Homey (Home Assistant is echt goed voor Ajax SIA), zie:
https://community.homey.a...-webhook-possible/66944/2
https://community.homey.a...e-security/7558/21?page=2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xFeverr
Antonio di schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:47:
[...] (Home Assistant is echt goed voor Ajax SIA) [...]
Dit kan ik onderschrijven. Werkt zeer goed, mijn Home Assistant krijgt meteen een signaal wanneer het alarm in of uitgeschakeld wordt.

In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld, dat mijn rolluiken op de bovenverdieping automatisch sluiten zodra het alarm voor 's-nachts wordt ingeschakeld. Als we het zonnescherm vergeten zijn, gaat ook naar binnen. En alle elektrische raambekleding zal ook sluiten, mocht het nog open staan.

De snelheid is echt ongekend. Mijn rolluiken bewegen soms al vóór het bedieningspaneel zelf de bevestiging krijgt dat het alarm is ingeschakeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jannus66
Ik heb een Ajax installatie in mijn huis, zelf aangelegd. Tevreden mee.
Nu willen wij de schuur apart beveiligen. Dus 's nachts alleen de schuur aan, met een aparte sirene, ingesteld op een kleine vertraging bij binnenkomst.
Dit om piepjes te genereren, als herinnering om het schuuralarm uit te zetten als er 's nachts iemand thuiskomt en de fiets in de schuur wil zetten. De rest van het huis mag dit niet horen. Het liefst met een spacecontrol.
Kan dit met een aparte sirene?
Moet ik dan de schuur in een deelschakeling zetten of moet ik een aparte groep maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JL-IP(!)

JL-IP(!)

@jannus66 Even snel vanaf mijn telefoon.

Zie link. Onderaan 'bind sirene to group'

https://www.google.com/am...en/ajax-group-mode/%3famp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:20
Ik heb een KPN pre-paid SIM gekocht om in mijn HUB te gebruiken om SMS te versturen bij alarm.
Het lukt me alleen niet om dit werkend te krijgen.

Ik heb de SIM PIN uit gezet, SIM in de HUB gestoken en SMS geactiveerd.
Ook geprobeerd 'cellular' te activeren, alleen die kan niet tot verbinding komen. Hoe de menu's en settings heten lijkt me dat ook meer te slaan op mobiel internet en niet op SMS service.

Heeft iemand een tip/handleiding hoe ik de SMS waarschuwingen werkend kan krijgen met een prepaid kaartje?

Ik gok dat het komt omdat mijn oude hub alleen 2G ondersteund.
Zou wel jammer zijn als ik SMS niet kan gebruiken, een nieuwe Hub is niet goedkoop :(

[Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 05-03-2023 14:14]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jannus66
Weet iemand het verschil tussen de 'streetsiren' en 'streetsiren doubledeck'?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jannus66 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:32:
Weet iemand het verschil tussen de 'streetsiren' en 'streetsiren doubledeck'?
Doubledeck heeft een voorplaat waar alarm-leveranciers hun logo op kunnen drukken als ze willen, en kan eventueel alleen licht-signaal geven zonder sirene. De normale streetsiren kan dat niet.

P8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jannus66
Ok, bedankt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JL-IP(!)

JL-IP(!)

Montalbano schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Doubledeck heeft een voorplaat waar alarm-leveranciers hun logo op kunnen drukken als ze willen, en kan eventueel alleen licht-signaal geven zonder sirene. De normale streetsiren kan dat niet.
De gewone streetsirene kan ook enkel lichtsignalen geven. In de setting heet dit 'gedempt'. De rode led lampen flikkeren dan en er komt geen alarmsignaal uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:54:
[...]

De gewone streetsirene kan ook enkel lichtsignalen geven. In de setting heet dit 'gedempt'. De rode led lampen flikkeren dan en er komt geen alarmsignaal uit.
Ah ok, mij werd verteld dat de gewone dat niet kon, alleen zacht-middel-hard maar niet uit. Goed om te weten dat dat (nu) wel kan.

P8

• dragonhaertt
dragonhaertt schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:58:
Ik heb een KPN pre-paid SIM gekocht om in mijn HUB te gebruiken om SMS te versturen bij alarm.
Het lukt me alleen niet om dit werkend te krijgen.

Ik heb de SIM PIN uit gezet, SIM in de HUB gestoken en SMS geactiveerd.
Ook geprobeerd 'cellular' te activeren, alleen die kan niet tot verbinding komen. Hoe de menu's en settings heten lijkt me dat ook meer te slaan op mobiel internet en niet op SMS service.

Heeft iemand een tip/handleiding hoe ik de SMS waarschuwingen werkend kan krijgen met een prepaid kaartje?

Ik gok dat het komt omdat mijn oude hub alleen 2G ondersteund.
Zou wel jammer zijn als ik SMS niet kan gebruiken, een nieuwe Hub is niet goedkoop :(
Zijn er nog andere mensen die een SIM voor alléén sms gebruiken? Misschien is er iemand die me nog op weg kan helpen?

• JukeboxBill
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Zijn er nog andere mensen die een SIM voor alléén sms gebruiken? Misschien is er iemand die me nog op weg kan helpen?
Voor zo ver ik weet word SMS niet ondersteund bij een hub met alleen 4G, zoals de 2 Plus.

Verder zou het kunnen dat SMS niet is ingeschakeld. Dat kan je instellen per gebruiker in de HUB instellingen.
Bij mij stond dat bij default uitgeschakeld. Maar dat zou ook kunnen komen doordat ik een 2 Plus heb.

• PatRamon
  • Niet online
@JukeboxBill

Hier Hub 2+(4g) gebruiker.
SMS hier ook gewoon actief op dit toestel.
-
@dragonhaertt
Goed dat je Pin er af hebt gehaald via een mobiel.
Heb je wel geprobeerd toen die mobiel actief was met die simkaart om even een sms te sturen naar een ander nummer?

In je Ajax hub settings ook je APN ingesteld?
Ik heb zelkf simyo (over KPN netwerk) en hoefte enkel maar bij apn: "internet" in te vullen.
En vergeet niet als alles ingesteld is, om je hub compleet uit te schakelen en weer aan te zetten.

Tevens wat Juke aangeeft, vink je SMS functie aan bij de type alarmering wat jij graag zou willen hebben

**

• JukeboxBill
@PatRamon
Ik heb het nog eens opgezocht, maar het ligt aan de M2M sim kaart, die ik bij Secures gelijk heb meebesteld met de hub.
https://www.secures.nl/pr...rmsysteem-m2m-simkaart-2/
Zie veelgestelde vragen.
En het is niet eens een kaart van AJAX, zoals op de afbeelding staat, maar een onbekend geval.
Als ik dat vooruit geweten had, dan had ik wel een gewoon prepaid kaartje gekocht en zelf de pin er afgehaald.

• PatRamon
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:26:
@PatRamon
Ik heb het nog eens opgezocht, maar het ligt aan de M2M sim kaart, die ik bij Secures gelijk heb meebesteld met de hub.
https://www.secures.nl/pr...rmsysteem-m2m-simkaart-2/
Zie veelgestelde vragen.
En het is niet eens een kaart van AJAX, zoals op de afbeelding staat, maar een onbekend geval.
Als ik dat vooruit geweten had, dan had ik wel een gewoon prepaid kaartje gekocht en zelf de pin er afgehaald.
Ai dat is wat minder prettig.
Gezien vele gebruikers gebruiken enkel de simkaart voor als backup met notificatie via het internet, gebruiken hebben ze hier meer dan genoeg aan.

-
Zelf voorzien van een Simyo prepaid simkaart aldus sms/internet.
Heb niet altijd mobiel internet aan (@work) en dan is een SMS met bepaalde ingestelde tone juist handig.

**

• dragonhaertt
PatRamon schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:30:
@dragonhaertt
Goed dat je Pin er af hebt gehaald via een mobiel.
Heb je wel geprobeerd toen die mobiel actief was met die simkaart om even een sms te sturen naar een ander nummer?

In je Ajax hub settings ook je APN ingesteld?
Ik heb zelkf simyo (over KPN netwerk) en hoefte enkel maar bij apn: "internet" in te vullen.
En vergeet niet als alles ingesteld is, om je hub compleet uit te schakelen en weer aan te zetten.

Tevens wat Juke aangeeft, vink je SMS functie aan bij de type alarmering wat jij graag zou willen hebben
De PIN is er inderdaad af, APN ingesteld (voor zover ik kan vinden welke opties er zijn, nog geen werkende gevonden) en het systeem herstart.

In een mobiel kon ik gewoon sms versturen, dat had ik inderdaad al geprobeerd.
Staat de SMS functie los van de 'cellular' (APN) settings? Dat kan ik dus nergens vinden. Al lijkt het me dat met de signal strenght "No data" en active sim: "Uknown number" het vooralsnog niet werkt.

Ook de sms melding staat aan bij de juiste notificaties onder mijn gebruiker.

[Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 11-03-2023 16:36]

• JukeboxBill
Naast het installeren van het AJAX systeem en de 'fortificatie' van mijn woning ben ik ook eens kijken naar een abonnement op een meldkamer o.i.d..
Ik heb ze nog niet allemaal bekeken, maar het lijkt er op dat je bij een BORG-gecertificeerde PAC ook verplicht bent om de installatie door een gecertificeerd bedrijf te laten doen.

Verder vraag ik mij af of het heel veel nut heeft. Want hier in Oost-Groningen zullen de aanrijtijden van een bewakingsdienst wel net zo belabberd zijn als de politie en ambulancediensten.
Dus dient het alarmsysteem eigenlijk alleen als afschrikking en zal het er op gericht moeten zijn om veel lawaai en licht te genereren.

Hoe gaan anderen daar mee om?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:42:
Naast het installeren van het AJAX systeem en de 'fortificatie' van mijn woning ben ik ook eens kijken naar een abonnement op een meldkamer o.i.d..
Ik heb ze nog niet allemaal bekeken, maar het lijkt er op dat je bij een BORG-gecertificeerde PAC ook verplicht bent om de installatie door een gecertificeerd bedrijf te laten doen.

Verder vraag ik mij af of het heel veel nut heeft. Want hier in Oost-Groningen zullen de aanrijtijden van een bewakingsdienst wel net zo belabberd zijn als de politie en ambulancediensten.
Dus dient het alarmsysteem eigenlijk alleen als afschrikking en zal het er op gericht moeten zijn om veel lawaai en licht te genereren.

Kort antwoord, niet aan beginnen.

Lang antwoord, meldkamer aansluiting is vaak nodig voor een bepaald borg certificaat, behorende bij een bepaalde risicoklasse die dan vaak weer benodigd is voor de verzekering.

Als je verzekering dat eist, is daar waarschijnlijk een goede reden voor (denk aan je collectie rolexen die je in je woonkamer hebt staan oid) en in dat soort gevallen laat je een gecertificeerd bedrijf een installatie aanleggen en aansluiten op een meldkamer. Ajax is dan wellicht ook niet de eerste keuze, ondanks dat het in somigge gevallen wel zou kunnen.

Anyhow, jezelf als particulier aansluiten op de meldkamer zal al verdomd lastig zijn denk ik, als dit überhaupt al kan. En daarmee komen natuurlijk ook vaste kosten (abonnement) en bijkomende kosten als zo'n partij in actie moet komen.

Ik denk dat beter af bent door de buurman te bellen als het alarm af gaat als je zelf niet thuis bent, of, indien van geverifieerde inbraak zelf de politie in te schakelen. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:15

Ik ga er vanuit dat ik altijd zelf wel in de gelegenheid ben om een alarm te verifiëren en politie te bellen.

Daarbij denk ik ook dat t afschrikt als er een alarm klinkt en ze weten dat ze gezien zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Huub-
@JukeboxBill Als het alarm afgaat weet de inbreker(s) dat ‘ze zijn betrapt’, alarm maakt lawaai je krijgt een melding etc. Eventueel kun je dan buren en of familie inschakelen. De inbreker(s) wordt dan onzeker, hij/zij weten niet of je aangemeld bent bij een AlarmCentrale. Hoogstwaarschijnlijk breken ze hun geplande activiteit onverricht af.
Een AC kost geld bij een vals alarm kost het extra en idd moet je maar afvragen hoe snel ze kunnen aanrijden, kortom indien het niet nodig is, niet doen…

Gebruik je het zakkelijk, bijvoorbeeld in je bedrijf dan is het natuurlijk anders.

[Voor 7% gewijzigd door Huub- op 14-03-2023 18:30]

• Antonio di

Ik sluit mij aan bij alle vorige meldingen omtrent PAC/Borg. Ik zou niet beginnen aan een Alarm Centrale behalve als de verzekering dit eist.
Maar om het plaatje compleet te hebben/maken, volgt hieronder nog mijn bijdrage over dit punt.

Voor Borg dient de installatie jaarlijks nagelopen te worden. Dus een beetje vriendelijk "Borg" bedrijf wil jouw installatie wel nakijken, een verplichte analyse maken en opschrijven evt., waar nodig de installatie met jouw samen aanpassen en een abonnement afsluiten voor de jaarlijkse inspectie/controle. Dat gaan ze hier op dit Forum dus niet roepen of schrijven want officieel mag het zo niet :) :( .
Zie voor alle officiële zaken, hoofdstuk "Richtlijnen en Normen" van:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

Er zijn ook bedrijven/centrale die niet niet PAC/Borg zijn. De meeste "beruchte" is natuurlijk Verisure ,die dit alleen i.s.m. hun eigen Alarm installaties aanbieden. Maar er zijn er ook die niet hun hardware verplichten. Ik weet niet of dat bij jouw in de buurt het geval is. Dit soort bedrijven/centrales willlen wel je installatie controleren voordat ze een aansluiting accepteren van jouw Alarm.

Voor alle centrales PAC/Borg of niet: Ze vereisen tegenwoordig bijna allemaal ook camera's op de locatie, zodat ze op afstand kunnen zien of het Alarm terecht is of mogelijk "vals/onterecht". Van dat langs gaan door een beveiliger, zou ik mij niet veel voorstellen, dat is meer waardevol voor bedrijven (zakelijk) met bijbehorende prijzen. Als er echt iets aan de hand is bellen zij de juiste instantie (politie/brandweer).
Voor ouderen is er vaak wel regionaal medische alarm mogelijk. Deze hebben allemaal hun specifieke systemen en vaak ook specifieke hardware voor Alarmering, maar er zijn er ook die daarnaast bepaalde
algemene alarmering protocollen ondersteunen. Ajax blinkt hierin uit (vele algemene protocollen), moet ik eerlijk toegeven :) _/-\o_ ).

Ajax biedt volgens mij ook de mogelijkheid naar meerdere personen/instanties melding(en) te sturen bij Alarm. Als je op vakantie bent of bijvoorbeeld "ver weg" iedere dag naar je werk moet, is het handig te kijken of de buren (die thuis zijn!!) ontvanger willen zijn van meldingen en opvolging willen geven hieraan.

• JukeboxBill
Bedankt allen voor de antwoorden.
Het is een bevestiging van wat ik gedeeltelijk al vermoedde.
Het is niet voor een bedrijf en ook door de verzekering wordt het niet geëist.
Het is meer voor mijn eigen gemoedsrust en dat ik de buren eigenlijk niet wil opzadelen met mijn veiligheidsissues.
Gelukkig ben ik niet vaak van huis en zelden 's nachts.

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee