Zal ik mijn ervaring eens delen dan
Workaholic schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:03:
Ajax staat bij ons op de shortlist voor een nieuw alarm systeem in een nieuwbouw huis.
Graag jullie advies/feedback over het volgende (liever een eerlijk antwoord van een tweaker dan via een commerciële instantie)
1) Wat zijn de gevolgen van stroom uitval met een hub 2 met 4g. Internet valt dan ook uit en ik krijg dan via 4g een melding voor zowel geen stroom als geen verbinding? Gaat het alarm dan ook af? Stel we zijn op vakantie, hoe krijgen we dan het alarm uit als de stroomstoring 1 of 2 uur zou duren?
Als er een werkende simkaart in zit en je Ziggo verbinding valt uit, dan blijft alles gewoon werken. Je kunt nog alles doen, bedienen via de app, het is alsof er verder niks aan de hand is. Het AJAX-logo op de hub kleurt groen als er één verbinding actief is en wit als er twee actief zijn.
Zo ook met stroomuitval: Het blijft gewoon doorwerken. De hub 2, die ik heb, heeft een batterij van 16 uur. Voor mij meer dan genoeg, zo lang valt de stroom nooit uit bij mij.
Je kunt instellen of je een melding wil bij verbindingsverlies. Je kunt ook nog aangeven voor welk kanaal (ethernet of mobiel, of natuurlijk beide).
2) Is de 4g versie ook geschikt om op afstand aan/uit te zetten zonder internet? Dus over 4g remote te bedienen? Ziggo heeft wel is een storing van een uur of zelfs een halve dag hier.. dus ik wil voorkomen dat het alarm afgaat als ik op het werk ben omdat ziggo er uit ligt (en ik dit ook uit kan zetten?)
Zoals gezegd: alles blijft gewoon werken zoals het hoort te werken. Dus ja.
3) Heeft het alarm systeem ook een accu voor stroomuitval en hoe lang gaat deze mee?
Ja dus. 16u voor de hub 2. Maar dit vind je allemaal ook terug op de website van Ajax per hub.
4) Keypad vs keypad plus. In de specs zie ik dat de keypad plus RFID tags kan gebruiken. Nadeel is dat je nog steeds je code moet invoeren na het scannen van je tag. Wat is dan het voordeel van de keypad plus icm tags? Ik zie geen voordeel voor gebruiksgemak - eens?
Ik heb Keypad plus. Die geeft je keuze: je kunt óf je tag scannen óf je toegangscode invoeren. Afhankelijk van of ik mijn sleutels toch al vast heb (waar de tag aan hangt) of niet, gebruik ik het een of het andere.
5) Kun je het alarm schedulen? Dus elke nacht na 23:00 uur bijvoorbeeld aan en 's ochtends om 6.30 uit?
Ja dat kan.
6) Als tweaker ben ik bang dat het draadloze juist storing gaat geven met mijn Unify Wifi netwerk. Is dit het geval? Zitten deze frequenties bij elkaar in de buurt en kan er een theoretische storing voor de wifi veroorzaken? Ik heb veel wifi punten in huis op verschillende kanalen.
Jeweller (het radioprotocol van Ajax) werkt in de 868MHz regio. Dat zou niet moeten storen op Wifi.
7) Ik lees in dit topic dat de homesiren vrij stil is. Zouden jullie dan 2x een streetsiren kiezen? 1x buiten en 1x binnen? We willen op onze slaapkamer het alarm kunnen horen, dus misschien wel de goedkopere homesiren overwegen, maar bij de trap boven plaatsen zodat we hem boven horen?
Geluid is te vergelijken met een rookmelder. Die hoor je wel. En anders kun je er altijd nog een bij kopen of verplaatsen als je dat wil.
8 Keypad op de eerste verdieping om 's ochtends en 's avonds het alarm systeem te kunnen aanzetten? Of gebruiken jullie hiervoor de app?
Als ik ga slapen gaat het alarm op deelinschakeling. Ik kan dan nog overal in het huis rondlopen en dus ook bij het bedieningspaneel aan de voordeur komen. Mijn trap komt uit in de hal bij de voordeur, dus ik kom er sowieso altijd langs. Ik heb er dus maar één nodig.
Je kunt zelf aangeven welke sensoren ingeschakeld worden bij deelinschakeling. Dus als je hele verdiepingen wil beveiligen terwijl je slaapt is dat mogelijk. Bij mij gaan alleen de contactsensoren naar buiten toe aan + alles in de schuur. Ik wil gewoon vrij rond kunnen lopen 's-nachts, maar die keuze is aan jou.
9) Hoe gaan jullie om met de schoonmaakster? Die komt elke week - die wil je geen code geven en je bent niet altijd thuis. Spacecontrol bestellen? Aparte code te regelen voor de keypad hiervoor als andere user?
Je kunt die gewoon een code geven of een tag/card als je de keypad plus hebt. Als je ruimtes hebt in het huis waar ze absoluut niet mag komen kun je die zelfs nog actief laten voor de schoonmaakster, als je dat écht wil. Met een tag of code kan ze gewoon in en uitschakelen wanneer ze binnen wilt komen zonder dat je zelf steeds iets moet doen.
10) hoe veilig zijn de spacecontrols? Stel je krijgt bij vraag 9 een conflict met de schoonmaakster, kun je dan één spacecontrol disablen als je die bijvoorbeeld niet meer terugkrijgt? De andere blijven dan wel actief? Of moet alles aangepast / ge-reset worden?
Alle apparaten kun je altijd tijdelijk uitschakelen of helemaal van het systeem verwijderen. Dus als je een spacecontrol hebt uitgegeven en je wilt die uitschakelen, dan kan dat gewoon. Geldt ook voor pasjes, tags, codes, sensoren, whatever.
---
Je kunt het eigenlijk indelen zoals je wil. Ik heb ervoor gekozen dat de gebruikers datgene gebruiken wat ze zelf het fijnst vinden. Binnen mijn huishouden heeft iedereen sowieso een code. Ik gebruik daarnaast nog een tag aan mijn sleutelbos. De vrouw des huizes vindt de space control fijner voor aan haar sleutelbos. Sleuteldragers (familie, vrienden) hebben ieder een tag en geen code. Zo vaak komen ze niet binnen en dat zou toch alleen maar gedoe zijn anders.
De app gebruik ik als ik in de auto zit en iets zwaars naar binnen moet tillen. Dan is de hindernis 'alarm uitzetten' in ieder geval al genomen en kan direct doorlopen na het openen van de deur. En zo kun je er dus flexibel mee omgaan.
Je hebt keuze, maak daar gebruik van. Want waarom ook niet? Ieder zijn voorkeur.