Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Allereerst dank voor al jullie input en hulp gister, heeft zeker mee geholpen in het uitzoeken wat er nu aan de hand was.
Gisteren dus behoorlijk lang bezig geweest om de6900XT werkend te krijgen.
Constant zwart scherm en instabiliteit. Niks hielp.. maatje kwam dus met zijn pc om voorzichtig wat onderdelen te testen tot we alleen mobo en cpu nog niet hadden uitgewisseld.(Intel systeem)
Alle individuele componenten werkten in zijn pc (behalve de GPU niet getest omdat het vermoeden was dat deze wellicht niet fris was). Andersom qua onderdelen werkte alles in mijn PC ook.
Op een gegeven moment leek mijn moederbord steeds in een soort auto shutdown terecht te komen... we waren dus nog verder van huis.. We hadden hiervoor voedingen uitgewisseld en een beetje met de kabels gerommeld....
Ik had White corded extension cables tussen mijn componenten en PSU en zag naderhand dus dat er een aantal connecties niet fris waren.... dus die er tussen uit gehaald en de originele Corsair PSU kabels gebruikt.. wij dachten dat het daar aan zou kunnen liggen, die kans was groot. Na de grote kabel wisseltruc werkte het dus nog steeds niet.... uur later ofzo weer zijn 2080 erin en toen startte alles op en draaide het stabiel... Konden zelfs wat benchmarks draaien en even een game uitgeprobeerd, alles zag er keurig uit. Dit was nog met zijn PSU. Hierna de 6900XT erin en ja ook stabiel werkend ineens terwijl dit een uur geleden met dezelfde setup niet werkte...
Uiteindelijk mijn Corsair RM750x er weer terug op aangesloten en ook dit werkte dus weer...Merkte wel dat deze wat extra bijgeluiden / coil whine maakte... Zeker in een head to head comparison met zijn 750x.
Uiteindelijk maar besloten om toch een nieuwe RM850x te bestellen.. Geen idee of de PSU in basis al het 'probleem' was maar het voelt wel fijn om die te vervangen voor de recommended (ook al is het een beetje overkill waarschijnlijk)
Gelukkig had ik net mijn PC helemaal strak gebouwd en alles netjes weggewerkt... kan weer opnieuw beginnen dus

Achteraf na een avond/halve nacht troubleshooten is de conclusie dat als ik gewoon meteen die extension cables niet had gebruikt.. alles met mijn onderdelen gewoon had gewerkt...
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Mooi dat het opgelost is!MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:46:
Zitten we allemaal in spanning op een update te wachten van mij?![]()
Allereerst dank voor al jullie input en hulp gister, heeft zeker mee geholpen in het uitzoeken wat er nu aan de hand was.
Constant zwart scherm en instabiliteit. Niks hielp.. maatje kwam dus met zijn pc om voorzichtig wat onderdelen te testen tot we alleen mobo en cpu nog niet hadden uitgewisseld.(Intel systeem)
Alle individuele componenten werkten in zijn pc (behalve de GPU niet getest omdat het vermoeden was dat deze wellicht niet fris was). Andersom qua onderdelen werkte alles in mijn PC ook.
Op een gegeven moment leek mijn moederbord steeds in een soort auto shutdown terecht te komen... we waren dus nog verder van huis.. We hadden hiervoor voedingen uitgewisseld en een beetje met de kabels gerommeld....
Ik had White corded extension cables tussen mijn componenten en PSU en zag naderhand dus dat er een aantal connecties niet fris waren.... dus die er tussen uit gehaald en de originele Corsair PSU kabels gebruikt.. wij dachten dat het daar aan zou kunnen liggen, die kans was groot. Na de grote kabel wisseltruc werkte het dus nog steeds niet.... uur later ofzo weer zijn 2080 erin en toen startte alles op en draaide het stabiel... Konden zelfs wat benchmarks draaien en even een game uitgeprobeerd, alles zag er keurig uit. Dit was nog met zijn PSU. Hierna de 6900XT erin en ja ook stabiel werkend ineens terwijl dit een uur geleden met dezelfde setup niet werkte...
Uiteindelijk mijn Corsair RM750x er weer terug op aangesloten en ook dit werkte dus weer...Merkte wel dat deze wat extra bijgeluiden / coil whine maakte... Zeker in een head to head comparison met zijn 750x.
Uiteindelijk maar besloten om toch een nieuwe RM850x te bestellen.. Geen idee of de PSU in basis al het 'probleem' was maar het voelt wel fijn om die te vervangen voor de recommended (ook al is het een beetje overkill waarschijnlijk)
Gelukkig had ik net mijn PC helemaal strak gebouwd en alles netjes weggewerkt... kan weer opnieuw beginnen dus![]()
Achteraf na een avond/halve nacht troubleshooten is de conclusie dat als ik gewoon meteen die extension cables niet had gebruikt.. alles met mijn onderdelen gewoon had gewerkt...
Waarschijnlijk lukt het prima.. maar ik heb gister de harde les geleerd en was er klaar mee.. voor die 160€ weet je gewoon dat je een vers apparaat hebt en dat het gewoon goed is (hoop je)Format-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:12:
Ik ben nog a aan t nadenken of ik hem ga opstarten met 650w voeding of dat ik nog een dagje wacht en (ook) een zwaardere voeding bestel.
Mijn PC werkt nu goed, ook met de huidige PSU.. maar die maat van mij zei ook.. je hebt voor bijna 2k aan spullen erop aangesloten zitten, ga je dan riskeren dat iets niet helemaal fris is en wellicht meer schade veroorzaakt?
MichaelJ goes to Alternate.nl and pays

Dat soort kabels kunnen natuurlijk voor extra weerstand zorgen. Als die van lage kwaliteit zijn kunnen zie zeker met dit soort piek vermogens issues geven.MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:46:
Gelukkig had ik net mijn PC helemaal strak gebouwd en alles netjes weggewerkt... kan weer opnieuw beginnen dus![]()
Ik weet niet of ik persoonlijk een andere PSU zou bestellen. Die 100 watt meer of minder zou niet het verschil moeten maken. Ik draai hem ook met een Seasonic 750 Titanium en zelf met max overclock en power limit verhoogd van 300 naar 390 watt en dan nog +15% werkt het perfect.
Zou me niet verbazen als die RM850 geen verschil gaat maken qua bijgeluiden of stabileit tenzij die RM750 al deels defect zou zijn.
Maar wat je ze zegt je hebt dan in ieder geval de reccomended spec.
Maar dat was niet de PSU maar de extention kabels die het probleem veroorzaakte.MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Waarschijnlijk lukt het prima.. maar ik heb gister de harde les geleerd en was er klaar mee.. voor die 160€ weet je gewoon dat je een vers apparaat hebt en dat het gewoon goed is (hoop je)
Mijn PC werkt nu goed, ook met de huidige PSU.. maar die maat van mij zei ook.. je hebt voor bijna 2k aan spullen erop aangesloten zitten, ga je dan riskeren dat iets niet helemaal fris is en wellicht meer schade veroorzaakt?
MichaelJ goes to Alternate.nl and pays
Een high end 650 moet het ook aan kunnen. Echter is die 850watt waar AMD het over heeft ook gericht op de meer budget/midrange PSU's die minder hoge pieken kunnen verwerken en soms ook niet meer dan hun rated 850watt kunnen leveren. Maar een High end PSU kan daar makkelijk 10% overheen en veel grotere pieken opvangen.
Dus het ligt een beetje aan de kwaliteit van je voeding. Het is wel zo dat het wel belangrijk is dat je PSU goed werkt anders kan je rare crashes en instability issues hebben
Die had ik met een oude Zalman 430 met een Ryzen 2600 en 290X. Die zalman was echt nog een oudje en had op de 12v lijn nog geen 300 watt geloof ik dus dat is dan niet zo raar dat dat niet lekker wil. maar moderne PSU's kunnen zo goed als hun hele vermogen op de 12v lijn leveren. Vroeger was er ook nog best wat hardware wat de 5v en 3.3v gebruikte dat is nu wel anders.
Long story short je kan het gewoon proberen mits je een High end PSU hebt maar als je dan issues hebt wel eerst een nieuwe PSU proberen. Wil je zeker zijn dat dat het niet is: dan meteen een andere halen.
Haha ik heb de dozen hier ook allemaal op display staan. 6800, 6800 XT en 6900XT doos naast elkaar. Naast alle Ryzen doosjes en een 5700 XT 50th annivercary doosFormat-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:
Dit is de mooiste doos/ verpakking van een Videokaart ooit volgens mij. Echt mooi ontworpen.
#flikkert de doos in een hoek.
Vind de kaart zelf ook erg mooi. En had niet verwacht dat hij zo zwaar zou zijn. I like it. A lot.
Dit is wel een comebackje van AMD wat mij betreft. Impressive shit _/-\o_b
edit; al is de 3000 fe ook wel erg begeerlijk hoe die voor den dag komt.![]()
TOV eerdere reference AMD coolers is dit inderdaad een gigantische verbetering. De 6800 XT en 6900 XT coolers zijn indrukwekkend.
Maar ik vind de 6800 het mooiste echt super mooi compact en solid ding. Prachtig in verhouding ziet er meer elegant uit en koelt nog steeds goed.
[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 12-01-2021 11:48 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De kabels waren wel van een merk en niet perse cheap o.i.d. maar goed ook die gaan retour naar Amazon.
En als ik dan toch maar een nieuwe PSU 'moest' bestellen dan gelijk maar voor de overkill optie. Gok erop dat ik dan de komende tijd geen nieuwe PSU meer nodig zal hebben. T.o.v. een 750w was dit ook maar 20€ meer geloof ik.
Zo blijven we bezig haha
Uit de PSU zelf? Ik heb dat wel vaker bij Corsair PSU's gehoord als ze zwaarder belast worden.MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:55:
Je hebt helemaal gelijk Astennu, maar wat je ook zegt; misschien was deze niet helemaal fris meer. Onder full load kwam er een behoorlijk gebrom o.i.d. uit vond ik.
De kabels waren wel van een merk en niet perse cheap o.i.d. maar goed ook die gaan retour naar Amazon.
En als ik dan toch maar een nieuwe PSU 'moest' bestellen dan gelijk maar voor de overkill optie. Gok erop dat ik dan de komende tijd geen nieuwe PSU meer nodig zal hebben. T.o.v. een 750w was dit ook maar 20€ meer geloof ik.
Zo blijven we bezig haha
Was toen een HX1000 die je duidelijk kon horen maar hij was wel stabiel met 1000 watt load.
Maar dat zijn dan verleng kabels? misschien werkt het beter om nieuwe kabels te halen die een stuk zijn vanaf de PSU naar de kaart. Minder kans op issues.
Zelf ga ik niet zo ver voor looks dat ik ook de kabels aangepast heb heb gewoon de stock zwarte seasonic kabels in gebruik.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 12-01-2021 12:06 ]
Volgens igors lab wel. Maar dat is maar 1ms van 450 watt of zo. Een goede PSU moet veel meer dan zijn rating af kunnen geven zolang het maar zo kort is. Hele doel van een PSU is juist dat soort pieken opvangen.Format-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:03:
Heeft de 6900 @ default gebruik ook voltage pieken of wattage pieken? Van bijv 400? Zo niet dan zet ik m er gewoon in met 650W
De kaart gebruikt ipc gewoon 300 watt en niet meer de hardware knijpt dat af.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 12-01-2021 12:07 ]
https://www.igorslab.de/e...gether-basics-practice/7/
Ze testen daar zelfs met 500 en 550 watt en een 5900X
Ik zou het met een High end 650 gewoon proberen.
Hell ik zou het met een 550 nog doen maar dan klein undervoltje er op
Met 650 watt zou ik niet gaan overclocken tho. Je kan wel undervolt gebruiken maar zou niet de power gaan verhogen. Sowieso geeft dat weinig winst. Totaal niet efficient ook. je kan beter een undervolt / agressievere voltage / clock curve gebruiken dat levert meer op dan +15% power
[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 12-01-2021 12:12 ]
Alleen zie ik nu dat Throttle Reason: Current op yes gaat tijdens de bench. Kan ik hier nog omheen of lukt dat alleen door een nog lagere voltage te kiezen? Dan zou ik verwachten dat opgenomen vermogen wellicht daalt maar hoe kan ik de amperage beïnvloeden op deze GPU?

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 12-01-2021 12:18 ]
Dit is dus ook waar ik tegenaan liep met de 2080ti. Ik denk ik undervolt de GPU.. Waaaarom verstookt hij dan nog steeds exact 250w? Ik denk lager voltage.. minder vermogen, minder warmte, win win. Maar dat ging niet zo omdat het kaartje stiekum toch dingetjes veranderde. Als ik het TDP omlaag deed daalde alles wel. Maar zo ook de clocksnelheid.Lord_Dain schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:14:
Ik haal nu een redelijke score in Timespy, graphics score: 20.042, dit met 1080mv en 2600mhz target.
Alleen zie ik nu dat Throttle Reason: Current op yes gaat tijdens de bench. Kan ik hier nog omheen of lukt dat alleen door een nog lagere voltage te kiezen? Dan zou ik verwachten dat opgenomen vermogen wellicht daalt maar hoe kan ik de amperage beïnvloeden op deze GPU?
[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 12-01-2021 12:20 ]
Ja, eerst dacht ik dat het coil whine was vanuit de 6900XT.. Met mijn 2080 hoorde ik ook wel iets maar LANG niet zo erg als dit. Verklarig zal zijn dat de 2080 minder load gaf aan de PSU dan de 6900XT. Die maat van me heeft zijn 750w corsair (exact dezelfde als de mijne) er in gehangen en toen was het geluid zo goed als weg.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Uit de PSU zelf? Ik heb dat wel vaker bij Corsair PSU's gehoord als ze zwaarder belast worden.
Was toen een HX1000 die je duidelijk kon horen maar hij was wel stabiel met 1000 watt load.
Maar dat zijn dan verleng kabels? misschien werkt het beter om nieuwe kabels te halen die een stuk zijn vanaf de PSU naar de kaart. Minder kans op issues.
Zelf ga ik niet zo ver voor looks dat ik ook de kabels aangepast heb heb gewoon de stock zwarte seasonic kabels in gebruik.
1 voordeel hiervan was dat ik wist dat de 6900XT muisstil is, daar lag het niet aan. Enige component kon dan alleen maar zijn de PSU.
Het waren deze verleng kabels Zou in theorie goed moeten werken.. Alleen heb ik bij 3 van de 4 kabels dat die inserts uit de stekkers komen.. dat zit gewoon niet lekker...
En tsja die looks... ik had eerst ook een redelijk standaard build en aangezien we niet naar de kroeg kunnen kreeg ik het in m'n kop om een 'Show Case' op te bouwen.. Of een kerstboom kun je het ook noemen.. Nouja ik vind het leuk daar gaat het om toch met een hobby
Voltage x Ampere = WattageLord_Dain schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:14:
Ik haal nu een redelijke score in Timespy, graphics score: 20.042, dit met 1080mv en 2600mhz target.
[Afbeelding]
Stock heeft een 6900XT 320A limit.
Wattage is het grootste probleem voor de prestaties. Want dat heeft ook impact op je temperatuur en daar kan je ook op cappen.
Amps zijn stock 320A voor een 6900XT.
Ik zou even goed loggen met GPU-Z en kijken of je niet toch nog tegen je Power limits aan aan het tikken bent qua wattage. zou best kunnen dat je nog wat lager moet voor je daar niet meer tegen aan zit.
Ah oke ik heb nog geen een stille RX6000 gehoord.MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:20:
[...]
Ja, eerst dacht ik dat het coil whine was vanuit de 6900XT.. Met mijn 2080 hoorde ik ook wel iets maar LANG niet zo erg als dit. Verklarig zal zijn dat de 2080 minder load gaf aan de PSU dan de 6900XT. Die maat van me heeft zijn 750w corsair (exact dezelfde als de mijne) er in gehangen en toen was het geluid zo goed als weg.
1 voordeel hiervan was dat ik wist dat de 6900XT muisstil is, daar lag het niet aan. Enige component kon dan alleen maar zijn de PSU.
Het waren deze verleng kabels Zou in theorie goed moeten werken.. Alleen heb ik bij 3 van de 4 kabels dat die inserts uit de stekkers komen.. dat zit gewoon niet lekker...
En tsja die looks... ik had eerst ook een redelijk standaard build en aangezien we niet naar de kroeg kunnen kreeg ik het in m'n kop om een 'Show Case' op te bouwen.. Of een kerstboom kun je het ook noemen.. Nouja ik vind het leuk daar gaat het om toch met een hobby.. Van het 1 kwam het ander en daar hoorde mooie sleeved cables ook bij... Nu die Antec cables terug gestuurd en een setje Corsair Premium sleeved besteld wat geen verlengkabels meer zijn.
Met Seasonic 750 Titanium, 860 Platinum. Coolermaster V700 en een Corsair SFF600 altijd coil whine hoorbaar als de framerate hoog is.
Dit is ook met 5-6 kaarten getest dus aan de kaarten lag het niet.
Maar als die van jou straks helemaal stil is is dat wel super.
Antec is geen slecht merk. Maar als het rechtstreeks vanaf de PSU kan met originele kabels van de fabrikant in de juiste kleur zou dat altijd mijn voorkeur hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 12-01-2021 12:45 ]
Het punt waar de kloksnelheid niet meer stijgt maar het voltage wel is idd verspilde energie. Denk dat undervolten met een goed fanprofiel idd meer oplevert dan grofweg stroom erop zetten. En zelfs dan loop je je wel weer ergens tegen een limiet (of ondergrens) aan van het 1 oft ander.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:09:
Hier wat meer info:
https://www.igorslab.de/e...gether-basics-practice/7/
Ze testen daar zelfs met 500 en 550 watt en een 5900X
Ik zou het met een High end 650 gewoon proberen.
Hell ik zou het met een 550 nog doen maar dan klein undervoltje er op
Met 650 watt zou ik niet gaan overclocken tho. Je kan wel undervolt gebruiken maar zou niet de power gaan verhogen. Sowieso geeft dat weinig winst. Totaal niet efficient ook. je kan beter een undervolt / agressievere voltage / clock curve gebruiken dat levert meer op dan +15% power
[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 12-01-2021 14:04 ]
Klopt maar dat doet hij om stabiliteit te kunnen hand haven bij hogere temps.Format-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:02:
[...]
Het punt waar de kloksnelheid niet meer stijgt maar het voltage wel is idd verspilde energie. Denk dat undervolten met een goed fanprofiel idd meer oplevert dan grofweg stroom erop zetten. En zelfs dan loop je je wel weer ergens tegen een limiet (of ondergrens) aan van het 1 oft ander.
Maar het is idd beter om de temps lager te houden dat is efficienter.
even ter info, op igor'slab staat een heel erg leuk stukje over voedingsproblemen van de RX 6000 serie, daar kun je zien dat het best wat uitmaakt welke kwaliteit voeding je hebt en wat je nog in de systeem hebt.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:41:
[...]
Dat soort kabels kunnen natuurlijk voor extra weerstand zorgen. Als die van lage kwaliteit zijn kunnen zie zeker met dit soort piek vermogens issues geven.
Ik weet niet of ik persoonlijk een andere PSU zou bestellen. Die 100 watt meer of minder zou niet het verschil moeten maken. Ik draai hem ook met een Seasonic 750 Titanium en zelf met max overclock en power limit verhoogd van 300 naar 390 watt en dan nog +15% werkt het perfect.
Zou me niet verbazen als die RM850 geen verschil gaat maken qua bijgeluiden of stabileit tenzij die RM750 al deels defect zou zijn.
Maar wat je ze zegt je hebt dan in ieder geval de reccomended spec.
[...]
Maar dat was niet de PSU maar de extention kabels die het probleem veroorzaakte.
Een high end 650 moet het ook aan kunnen. Echter is die 850watt waar AMD het over heeft ook gericht op de meer budget/midrange PSU's die minder hoge pieken kunnen verwerken en soms ook niet meer dan hun rated 850watt kunnen leveren. Maar een High end PSU kan daar makkelijk 10% overheen en veel grotere pieken opvangen.
Dus het ligt een beetje aan de kwaliteit van je voeding. Het is wel zo dat het wel belangrijk is dat je PSU goed werkt anders kan je rare crashes en instability issues hebben
Die had ik met een oude Zalman 430 met een Ryzen 2600 en 290X. Die zalman was echt nog een oudje en had op de 12v lijn nog geen 300 watt geloof ik dus dat is dan niet zo raar dat dat niet lekker wil. maar moderne PSU's kunnen zo goed als hun hele vermogen op de 12v lijn leveren. Vroeger was er ook nog best wat hardware wat de 5v en 3.3v gebruikte dat is nu wel anders.
Long story short je kan het gewoon proberen mits je een High end PSU hebt maar als je dan issues hebt wel eerst een nieuwe PSU proberen. Wil je zeker zijn dat dat het niet is: dan meteen een andere halen.
[...]
Haha ik heb de dozen hier ook allemaal op display staan. 6800, 6800 XT en 6900XT doos naast elkaar. Naast alle Ryzen doosjes en een 5700 XT 50th annivercary doos
TOV eerdere reference AMD coolers is dit inderdaad een gigantische verbetering. De 6800 XT en 6900 XT coolers zijn indrukwekkend.
Maar ik vind de 6800 het mooiste echt super mooi compact en solid ding. Prachtig in verhouding ziet er meer elegant uit en koelt nog steeds goed.
hier de link (Engelse versie): https://www.igorslab.de/e...together-basics-practice/
ook staat het piekverbruik er aardig op;
/f/image/9NKYFlnSpQcThf8TtQB7WpBg.png?f=fotoalbum_large)
hier kun je zien waarom sommige 650W problemen hebben, en andere weer niet, voor de 6900XT zal dat nog iets meer worden, dus een 750W of beter 850W voeding van goede kwaliteit is hier echt nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 12-01-2021 14:51 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
om coil whine te begrijpen moet je weten wat de oorzaak hiervan is, en dat heeft helaas te maken met de bouwtypes van deze componenten en de eisen die hieraan worden gesteld, er zijn wel alternatieven die zowel de gewenste eigenschappen vertonen en geen coil whine hebben, deze kosten echter een godsvermogen en worden door deze extreem hoge kosten dus niet gebruikt. overigens bij irgor'slab heeft daar een leuk stukje over geschreven.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:36:
[...]
Ah oke ik heb nog geen een stille RX6000 gehoord.
Met Seasonic 750 Titanium, 860 Platinum. Coolermaster V700 en een Corsair SFF600 altijd coil whine hoorbaar als de framerate hoog is.
Dit is ook met 5-6 kaarten getest dus aan de kaarten lag het niet.
Maar als die van jou straks helemaal stil is is dat wel super.
Antec is geen slecht merk. Maar als het rechtstreeks vanaf de PSU kan met originele kabels van de fabrikant in de juiste kleur zou dat altijd mijn voorkeur hebben.
Dit gaat niet alleen over de RX6800 GPU's maar ook nVidia.MacD007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:48:
[...]
even ter info, op igor'slab staat een heel erg leuk stukje over voedingsproblemen van de RX 6000 serie, daar kun je zien dat het best wat uitmaakt welke kwaliteit voeding je hebt en wat je nog in de systeem hebt.
hier de link (Engelse versie): https://www.igorslab.de/e...together-basics-practice/
ook staat het piekverbruik er aardig op; [Afbeelding]
hier kun je zien waarom sommige 650W problemen hebben, en andere weer niet, voor de 6900XT zal dat nog iets meer worden, dus een 750W of beter 850W voeding van goede kwaliteit is hier echt nodig.
Als je een 3080 of 3090 hebt krijg je hier net zo goed mee te maken.
De titel is dan ook "When the power supply suddenly switches off: Load peaks of graphics card and CPU measured together and counter-tested with power supplies | Basics & Practice"
Dat plaatje verteld maar een deel van het verhaal. Mensen kunnen beter het hele artiekel lezen.
Dit is overigens een CPU + GPU OC geen stock gebruik.
Daarom zeg ik ook met een goede high end 650w kan je het proberen (geen garanties). Slechte zullen natuurlijk falen. En natuurlijk Stock ik zou niet zwaar gaan overclocken met zo'n PSU.
Ik had de link naar het artiekel ook al gepost voor de mensen die twijfels hadden over hun PSU.
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 12-01-2021 15:10 ]
Ik zal dat artiekel eens opzoeken. een Seasonic Titanium is nou niet echt een budget PSUMacD007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:56:
[...]
om coil whine te begrijpen moet je weten wat de oorzaak hiervan is, en dat heeft helaas te maken met de bouwtypes van deze componenten en de eisen die hieraan worden gesteld, er zijn wel alternatieven die zowel de gewenste eigenschappen vertonen en geen coil whine hebben, deze kosten echter een godsvermogen en worden door deze extreem hoge kosten dus niet gebruikt. overigens bij irgor'slab heeft daar een leuk stukje over geschreven.
De Corsair SFF 600 ook niet.
Wellicht dat ik dan wel even een andere PSU ga kopen om het te testen of het klopt en je dan 0 coil whine hebt.
Edit: ik kan het artiekel over de coil whine nog niet vinden. Weet jij die zo terug te vinden?
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 12-01-2021 15:09 ]
2e:
3e:
Damn!!!!!!! Wat een framerates.
(En wat een IQ: Clean and crisp.
Volgens mij issie gemiddeld gezien zelfs zuiniger dan een 2080ti. Zag m net in GTA5 100FPS met alles maxed ook MSAA maar 216W verstoken. Geen framerate onder de 80 gezien. En heeeerlijk stil.
Damn. Wat mooi spul.
Edit; heb wel wat coilwhine maar kan er niet mee zitten. Is ook niet echt hindelijk hard. Zo zacht dat je t wel vergeet... Heb t wel eens (veel) erger meegemaakt. Net of iemand met een mesje over glas krast
Edit; kast staat ook nog open...

[ Voor 62% gewijzigd door Format-C op 12-01-2021 16:29 ]
Haha. Dus over het algemeen best tevreden?Format-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:21:
1e indruk:![]()
![]()
![]()
![]()
2e:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
3e:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Damn!!!!!!! Wat een framerates.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(En wat een IQ: Clean and crisp.![]()
)
Volgens mij issie gemiddeld gezien zelfs zuiniger dan een 2080ti. Zag m net in GTA5 100FPS met alles maxed ook MSAA maar 216W verstoken. Geen framerate onder de 80 gezien. En heeeerlijk stil.![]()
Damn. Wat mooi spul.
Edit; heb wel wat coilwhine maar kan er niet mee zitten. Is ook niet echt hindelijk hard. Zo zacht dat je t wel vergeet... Heb t wel eens (veel) erger meegemaakt. Net of iemand met een mesje over glas krast
Sinterklaas wil bier !
Ik heb dezelfde voeding (RM750x 2018), en juist met deze voeding zijn al mijn coilwhine problemen opgelost ten opzichte van mijn oude voeding (een BeQuiet 650 Watt versie). Als je nog garantie hebt, de voeding misschien terugsturen als het die blijkt te zijn?MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:46:
In ieder geval mooi dat je pc goed werkt nu!
Nou ik had te vroeg gejuicht.. zodra ik een game start of timespy benchmark aanzet, direct na het laden schakelt de pc uit.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:41:
[...]
Ik heb dezelfde voeding (RM750x 2018), en juist met deze voeding zijn al mijn coilwhine problemen opgelost ten opzichte van mijn oude voeding (een BeQuiet 650 Watt versie). Als je nog garantie hebt, de voeding misschien terugsturen als het die blijkt te zijn?
In ieder geval mooi dat je pc goed werkt nu!
Ik heb een passmark benchmark gedraaid met alle losse componenten en dan draait de pc goed. Echt in een gaming scenario haar het mis.
Ik gok dat deze PSU nu echt overleden is... RMA is al aangevraagd en morgen komt de 850w binnen, dan zal ik pas kunnen testen...
Leuk zo'n nieuwe videokaart die je niet kan gebruiken haha...
Heb jij een reference kaaart? Ik heb het vermoeden dat de reference versie vaker coil whine heeft? Een maat van mij heeft hetzelfde, zodra de kast dichtzit heeft hij er nauwelijks last van.Format-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:21:
1e indruk:![]()
![]()
![]()
![]()
2e:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
3e:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Damn!!!!!!! Wat een framerates.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(En wat een IQ: Clean and crisp.![]()
)
Volgens mij issie gemiddeld gezien zelfs zuiniger dan een 2080ti. Zag m net in GTA5 100FPS met alles maxed ook MSAA maar 216W verstoken. Geen framerate onder de 80 gezien. En heeeerlijk stil.![]()
Damn. Wat mooi spul.
Oh jammer, ik zou een keer kunnen kijken of Prime95 (3950x) tegelijk met Superposition op 4k op de 6900 XT hier problemen geeft?MichaelJ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Nou ik had te vroeg gejuicht.. zodra ik een game start of timespy benchmark aanzet, direct na het laden schakelt de pc uit.
Ik heb een passmark benchmark gedraaid met alle losse componenten en dan draait de pc goed. Echt in een gaming scenario haar het mis.
Ik gok dat deze PSU nu echt overleden is... RMA is al aangevraagd en morgen komt de 850w binnen, dan zal ik pas kunnen testen...
Leuk zo'n nieuwe videokaart die je niet kan gebruiken haha...
/f/image/FU9hcBpuB8pN6Q67unwicLNq.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig lijkt het einde nu bijna in zicht.
/f/image/CgCMU4FU4f7IRtzfFSaCE98Q.png?f=fotoalbum_large)
Telkens bellen ze of sturen ze me een email met de vraag voor meer info. Binnen een uur stuur ik de gevraagde info en dan geen reactie meer en moet ik weer tot de volgende morgen wachten voor een reactie... Dramatisch langzaam zijn die lui...
Dit is mijn Reference 6800XT op lucht met reference bios. 1150mv
/f/image/eUg2fTL27iWLdTEczzDtBvme.png?f=fotoalbum_large)
Ik draai momenteel met MPT op de Power Color Red Devil bios met verhoogde limieten en betere voltage curve. Resultaat is 2550Mhz (effectief) op 1050mv.... zonder dips.
/f/image/6L893mt6sujNxXyICv6pr7cM.png?f=fotoalbum_large)
En dit is eigenlijk mijn daily want de temps blijven zeer netjes onder 85 graden hotspot.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
hier is het, alleen krijg ik het niet in het engels, dus eerst nu in het duits, dus met een beetje geluk helpt een andere psu, maar lees maar zelf.Astennu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Ik zal dat artiekel eens opzoeken. een Seasonic Titanium is nou niet echt een budget PSU
De Corsair SFF 600 ook niet.
Wellicht dat ik dan wel even een andere PSU ga kopen om het te testen of het klopt en je dan 0 coil whine hebt.
Edit: ik kan het artiekel over de coil whine nog niet vinden. Weet jij die zo terug te vinden?
https://www.igorslab.de/b...ssen-glosse/#pll_switcher
Yup. En idd bij reference kaarten van AMD (heb ik vooralsnog) bijna altijd coilwhine gehad. En die van de 4890 herinner ik me het best. Dat was gewoon "coile snerpe" ipv "whine". Pfwieeeeeeeeeeeeeeeeeeee.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:48:
[...]
Heb jij een reference kaaart? Ik heb het vermoeden dat de reference versie vaker coil whine heeft? Een maat van mij heeft hetzelfde, zodra de kast dichtzit heeft hij er nauwelijks last van.
Hoeveel verbruikt hij load. Want ik zie dat de limiet op +15% staat? is ongeveer 350W?Cidious schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:14:
En dit is eigenlijk mijn daily want de temps blijven zeer netjes onder 85 graden hotspot.
Ik zie net trouwens in mijn log dat ik al 15GB vmem gebruikt heb als piek. Dus die 16 is maar net genoeg.
hoogste boost speed 2489MHz, maxtemp 79C
Kan me niet herinneren dat een amd kaart out of the box deed wat ik wilde.
Maar nu wel! Ben er blij mee. En vind het een geweldig kaartje. Op alle fronten! Nog geweldiger dan de 2080ti die ik al zo goed vond dat ik jarenlang niks snellers meer hoefde.
Wel balen dat mn nieuwe nvme SSD nog werkloos op het bureau ligt omdast ik niet zo minuscuul klote schroefje heb voor het M2 slot.Heb wel een half uur zitten rommelen met dat ding maar shroefje passen? ho maar.
[ Voor 52% gewijzigd door Format-C op 12-01-2021 22:45 ]
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
315-350W tijdens de test. Piek load was 371 en toen crash in Time Spy Get Graphics test 2. Ik heb betere koeling nodig voor 360W+Format-C schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:17:
[...]
Yup. En idd bij reference kaarten van AMD (heb ik vooralsnog) bijna altijd coilwhine gehad. En die van de 4890 herinner ik me het best. Dat was gewoon "coile snerpe" ipv "whine". Pfwieeeeeeeeeeeeeeeeeeee.
[...]
Hoeveel verbruikt hij load. Want ik zie dat de limiet op +15% staat? is ongeveer 350W?
Ik zie net trouwens in mijn log dat ik al 15GB vmem gebruikt heb als piek. Dus die 16 is maar net genoeg.Piek wattage is volgens mij 256W geweest.
hoogste boost speed 2489MHz, maxtemp 79C
Kan me niet herinneren dat een amd kaart out of the box deed wat ik wilde.
Maar nu wel! Ben er blij mee. En vind het een geweldig kaartje. Op alle fronten! Nog geweldiger dan de 2080ti die ik al zo goed vond dat ik jarenlang niks snellers meer hoefde.
Wel balen dat mn nieuwe nvme SSD nog werkloos op het bureau ligt omdast ik niet zo minuscuul klote schroefje heb voor het M2 slot.Heb wel een half uur zitten rommelen met dat ding maar shroefje passen? ho maar.Dat zijn geen schroefjes voor mensen van bijna 2m.
Heb m al vast gedrukt met ee half doorgesneden ophang rubbertje van een oude HDD cage.SAiN ONeZ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:46:
Oude (kapotte) laptop liggen, de schroefjes die ze daar in de hdds gebruikten, passen vaak..?!
Blijkt dat hij er wel in past, maar, ik krijg hem niet helemaal in m'n moederbord geduwd.
De bracket waar de poorten zitten, die komt tegen de frame van m'n case. Rechts zit hij er helemaal in, maar links wordt hij tegengehouden dus zit hij schuin.
Heel frustrerend dit. Alle 3 vorige grafische kaarten gingen probleemloos.
Snel een nieuwe case besteld om te kijken of het daar wel lukt.
Kan het niet helemaal visualiseren.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:
Gisteren de 6900xt proberen te installeren. Was eerst bang dat m'n case niet groot genoeg zou zijn.
Blijkt dat hij er wel in past, maar, ik krijg hem niet helemaal in m'n moederbord geduwd.
De bracket waar de poorten zitten, die komt tegen de frame van m'n case. Rechts zit hij er helemaal in, maar links wordt hij tegengehouden dus zit hij schuin.
Doe eens gek, lees de bijbehorende handleiding eens.
Heb je er een foto van? Want het klinkt alsof er iets op een manier zit die niet zo hoort.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:
Gisteren de 6900xt proberen te installeren. Was eerst bang dat m'n case niet groot genoeg zou zijn.
Dit lijkt toch wel te passen. Die bovenste schroef kan in ieder geval vast.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moeilijk om uit te leggen. Maar het ijzer waar de vijzen in moeten om de kaart vast te zetten zitten in de weg om het volop in het moederbord te klikken.
Het gebeurd wel vaker dat je even aan de anchterkant van de kaart moet drukken om de gaten voor goed recht te krijgen en de schroef er in te kunnen doen. Mat dit zit zo dicht bij dat het wel mogelijk lijkt te zijn.
Het lijkt bijna alsof de backplate van jouw kast niet helemaal hetzelfde format is als de platen die aan de kaart zitten. De kaart maakt nu ook geen contact met het PCI-e slot?Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:32:
Nee, de ijzeren bracket van de kaart zit helemaal tegen het ijzer van m'n case. Ik krijg hem er niet verder ingeduwd omdat het ijzer op ijzer is.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Mijn duits is niet geweldig maar met google traslate en auto subs en wat ik wel kan verstaan ben ik er wel door gekomen.MacD007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:15:
[...]
hier is het, alleen krijg ik het niet in het engels, dus eerst nu in het duits, dus met een beetje geluk helpt een andere psu, maar lees maar zelf.
https://www.igorslab.de/b...ssen-glosse/#pll_switcher
Wat ik er van begrijp heeft komt het doordat de spoel zijn spanning kwijt moet.En heeft het het meeste te maken met de spoel zelf en waar deze van gemaakt is. Hij gebruikt zelf wel een grappig voorbeeld van mensen die moeten overgeven. De een doet dat stil de ander maakt veel geluid.
Dat is bij die spoelen dan ook zo. Kwaliteit kan verschillen. En de behuizing er omheen ook.
Hij geeft ook aan dat je de spoelen niet te veel moet koelen want door de warmte zetten ze wat uit en heeft alles meer ruimte om te bewegen en worden ze wat stiller omdat de spoel in de behuizing dan minder tegen de behuizing aan zit.
Glue gun gebruiken of andere isolatie heeft weinig nut en raad hij af omdat de spoel toch aan het PCB vast zit en de trilling daar nog steeds door geeft.
FPS limits gebruiken raad hij ook aan dat deed ik zelf inderdaad ook al.
Maar wat bij mij ook goed werkt is lagere voltages gebruiken maar dat veranderd de ferquentie weer het is niet weg maar gewoon minder storend.
PSU kan verschil maken. Als je een te hoge ripple hebt heb je vaker dat er in een keer te veel stroom binnen komt en dan het ook te veel is waardoor de spoel de lading kwijt moet. Dus hoe lager de ripple hoe beter.
Dit is een korte samenvatting het wordt nog wat duidelijker uitgelegd.
Nu is het wel zo dat mijn Seasonic Titanium qua ripple goed uit de tests komt.
Ik zal eens wat waardes gaan op zoeken van deze PSU vs die Corsair die stil is.
Het kan ook dat de ferquentie per psu anders is. Daarnaast kunnen het hoge ferquenties zijn dus waar de een zegt niets te horen kan de ander het overduidelijk horen. Gehoor verschilt ook weer van persoon tot persoon. Sommige horen hoge tonen gewoon beter.
Maar ik ga er in ieder geval verder in duiken.
Edit:
Eerste stukje onderzoek:
/f/image/kyvXIl6oVBbA8t1izyE61Ei1.png?f=fotoalbum_large)
JonnyGuru als bron. Dit is van Test 5 750watt load.
Beide PSU's doen het super. De Corsair heeft 10mv ripple de Seasonic 16mv. Dus beide doen het erg goed.
Maar de corsair doet het dus wel een stukje beter en dat zou het verschil kunnen maken waardoor het mogelijk minder hoorbaar is.
Ik heb de Coolermaster V700 en de Corsair SF600 ook even opgezocht die hebben een ripple van 35 en 20 bij max load (Dus 700w voor de CM en 600w voor de corsair PSU).
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe de RM750x klinken en of ik dat kan horen. Ik gok van wel maar het het mogelijk minder duidelijk hoorbaar is.
De Corsair PSU zou in cable caps gebruiken. Zorgde er voor dat bij low load de ripple nog wat vlakker is maar hij is er geen fan van. Hij ziet ze liever aan de kant van de PSU. Maar bij het kopen van nieuwe kabels moet je daar dan dus wel op letten dat je een stukje filtering kan missen als die er niet op zitten en bij de stock kabels wel.
[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 13-01-2021 14:31 ]
Maar op de foto's zit hij nu goed en kan je er schroeven in draaien. Of kan hij nu niet verder omhoog? ik kan het 2e gaatje niet goed op de foto zien of die ook helemaal goed zit.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:32:
Nee, de ijzeren bracket van de kaart zit helemaal tegen het ijzer van m'n case. Ik krijg hem er niet verder ingeduwd omdat het ijzer op ijzer is.
Op de foto lijkt hij wel netjes in het slot te zitten.zzzzz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:57:
[...]
Het lijkt bijna alsof de backplate van jouw kast niet helemaal hetzelfde format is als de platen die aan de kaart zitten. De kaart maakt nu ook geen contact met het PCI-e slot?
Heb jij een Fractal case? Bij mij ziet het er ook een beetje uit alsof ie niet helemaal recht zit. Je ziet een klein kiertje. Denk gewoon dat het de bouw van de 6900XT is icm met je case. Als ik je foto zo zie zit de kaart er gewoon goed in (net zover als bij mij) en alles werkt gewoon prima.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:43:
Wat hierboven ook al vermeld wordt, de gaatjes alignen met jouw GPU dus ik denk dat het visueel bedrog is.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 13-01-2021 14:40 ]
Had je dit met een andere GPU niet?Moeilijk om uit te leggen. Maar het ijzer waar de vijzen in moeten om de kaart vast te zetten zitten in de weg om het volop in het moederbord te klikken.
Het zou kunnen dat je moederbord 'te diep' in de kast ligt door gebrek aan moederbord stand-offs.
Eventueel lossen de hoogste meteen dit probleem op?
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Vandaag ontving ik dan weer wat laat op de middag (waarom komt DHL altijd zo laat als je echt zit te wachten haha) mijn nieuwe RM850x.
Kabels had ik gister allemaal al netjes aangesloten want de cable kit was al binnen. Hoefde dus alleen nog maar de PSU aan te sluiten en op 't knopje te drukken.
Dat ging gelukkig allemaal soepel en de pc startte dit keer zonder rare bijgeluiden op. Had van de oude PSU en deze geluiden ook een korte video gemaakt,de microfoon overdrijft het wel een beetje maar aanschouw en luister zelf.
Allereerst even wat testen gedraaid voor de individuele componenten (Superposition en Prime95), temperaturen waren goed en alles draaide stabiel.. en 't mooiste zonder bijgeluiden!
Toen kwam het spannendste en waar het gister dus op mis ging, gaming.. maar op TimeSpy ging mis zodra "loading" voorbij was.
Loading screen was dit keer weer voorbij, en ik zag het benchmark beeld! Opgelucht kon ik weer ademhalen.. en ook nu weer geen bijgeluiden, zoals het dus hoort.
Durf dus met redelijke veiligheid en zekerheid te zeggen dat mijn issues aan een defect te noemen RM750x lagen.. heel toevallig dat het met een GPU upgrade zichtbaar werd aangezien deze prima presteerde voor de upgrade.
Ik ben weer blij!
:strip_exif()/f/image/0MBdWCLH1LOm8UXKAFjdZJ35.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig zit er nog garantie op de pas 2 jaar oude RM750x en heb ik een RMA ingediend bij Corsair. Daar zal een nieuwe voor terug komen hoop ik.
Ziet er erg nice uit!MichaelJ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:46:
Het rare Power Issue wat ik had is opgelost. 'gelukkig' was het mijn PSU die rare kuren vertoonde.
Vandaag ontving ik dan weer wat laat op de middag (waarom komt DHL altijd zo laat als je echt zit te wachten haha) mijn nieuwe RM850x.
Kabels had ik gister allemaal al netjes aangesloten want de cable kit was al binnen. Hoefde dus alleen nog maar de PSU aan te sluiten en op 't knopje te drukken.
Dat ging gelukkig allemaal soepel en de pc startte dit keer zonder rare bijgeluiden op. Had van de oude PSU en deze geluiden ook een korte video gemaakt,de microfoon overdrijft het wel een beetje maar aanschouw en luister zelf.
Allereerst even wat testen gedraaid voor de individuele componenten (Superposition en Prime95), temperaturen waren goed en alles draaide stabiel.. en 't mooiste zonder bijgeluiden!![]()
Toen kwam het spannendste en waar het gister dus op mis ging, gaming.. maar op TimeSpy ging mis zodra "loading" voorbij was.
Loading screen was dit keer weer voorbij, en ik zag het benchmark beeld! Opgelucht kon ik weer ademhalen.. en ook nu weer geen bijgeluiden, zoals het dus hoort.
Durf dus met redelijke veiligheid en zekerheid te zeggen dat mijn issues aan een defect te noemen RM750x lagen.. heel toevallig dat het met een GPU upgrade zichtbaar werd aangezien deze prima presteerde voor de upgrade.
Ik ben weer blij!![]()
[Afbeelding]
Gelukkig zit er nog garantie op de pas 2 jaar oude RM750x en heb ik een RMA ingediend bij Corsair. Daar zal een nieuwe voor terug komen hoop ik.
Dat geluid herken ik ja heb ik al eerder bij een Corsair PSU gehoord. Klinkt niet echt lekker en fijn is het ook niet.
Ben benieuw hoe de nieuwe PSU het straks doet. Ik zit er over te denken om anders ook een test met de RM850x te gaan doen want nu wil ik ook weten of dat verschil maakt of niet. moet alleen even kijken hoe ik dat ga regelen. Ben niet echt van plan om van PSU te gaan wisselen.
Nu heb ik voor niks een nieuwe case gekocht al vind ik hem netter en stiller dan m'n vorige.
Echter heb ik nu een nieuw probleem. Na alles opnieuw geinstalleerd te hebben brand het LED lampje van CPU op het moederbord.
Ik denk dat ik het naar de kloten heb geholpen. Alles draait, ook de fan van de cpu maar ik krijg geen beeld meer. Is zo bij beide grafische kaarten.
Als ik het even opzoek wilt dit zeggen dat ik bij het moederbord te versteken het uit z'n plaats heb getrokken, kapot heb gemaakt of dat de cmos leeg zou kunnen zijn. Enige tips?
Je mag mijn RM850x wel aan de tand voelen hoor. Weet 100% dat deze goed is haha.. stuur me even een PB. Misschien kunnen we wat betekenen als de afstand niet te groot is ;-).Astennu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:51:
[...]
Ziet er erg nice uit!
Dat geluid herken ik ja heb ik al eerder bij een Corsair PSU gehoord. Klinkt niet echt lekker en fijn is het ook niet.
Ben benieuw hoe de nieuwe PSU het straks doet. Ik zit er over te denken om anders ook een test met de RM850x te gaan doen want nu wil ik ook weten of dat verschil maakt of niet. moet alleen even kijken hoe ik dat ga regelen. Ben niet echt van plan om van PSU te gaan wisselen.
Even volledige reset proberen. Batterij er uit stroom van de kast.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:01:
Hey allen! Jullie hadden gelijk. Ook al zit hij schuin, hij is wel verbonden. Bij de vorige kaarten was dit niet. Die zaten er volledig in. Zou inderdaad volledig verholpen zijn als het moederbord wat hoger zat. Dit schuine geval is dus bij beide cases.
Nu heb ik voor niks een nieuwe case gekocht al vind ik hem netter en stiller dan m'n vorige.
Echter heb ik nu een nieuw probleem. Na alles opnieuw geinstalleerd te hebben brand het LED lampje van CPU op het moederbord.
Ik denk dat ik het naar de kloten heb geholpen. Alles draait, ook de fan van de cpu maar ik krijg geen beeld meer. Is zo bij beide grafische kaarten.
Als ik het even opzoek wilt dit zeggen dat ik bij het moederbord te versteken het uit z'n plaats heb getrokken, kapot heb gemaakt of dat de cmos leeg zou kunnen zijn. Enige tips?
Ook even alle kabels na lopen of alles wel goed zit.
Bedankt voor het aanbod! Zal je meteen even een pb sturen!MichaelJ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:25:
[...]
Je mag mijn RM850x wel aan de tand voelen hoor. Weet 100% dat deze goed is haha.. stuur me even een PB. Misschien kunnen we wat betekenen als de afstand niet te groot is ;-).
Wat een mooie build.MichaelJ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:46:
Het rare Power Issue wat ik had is opgelost. 'gelukkig' was het mijn PSU die rare kuren vertoonde.
Allereerst even wat testen gedraaid voor de individuele componenten (Superposition en Prime95), temperaturen waren goed en alles draaide stabiel.. en 't mooiste zonder bijgeluiden!![]()
Ik ben weer blij!![]()
[Afbeelding]
Heb ik ook wel eens gehad. Wel 2x zelfs,. Met een "half schroefje" "vast"gezet toen.Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moeilijk om uit te leggen. Maar het ijzer waar de vijzen in moeten om de kaart vast te zetten zitten in de weg om het volop in het moederbord te klikken.
Als hij gewoon normaal werkt zeg IK; zijpaneel erop, verstand op nul en gaan met die banaan. Omruilen kan later altijd nog onder garantie. Of doorverkopen voor de aankoopprijs.
Volgens mij was er gisteren nog iemand met hetzelfde probleem? Die had n nieuwe kast besteld dacht ik. Of was jij dat ook? Ja dus
Die piek genoemd in dat artikel die ik net voorbij zag komen zou mijn 650 watter ook wel aan moeten kunnen toch? 685W "valt mee". En ik heb een CPU die maar de helft (of nog minder) van een 5900X verstookt. Dus de piek is al 100W lager bij mij. Dat moet mn voeding maar een jaartje trekken. En d e mijne is nog maar een jaartje oud ; nog nieuw en vers, nog niet eens ingebrrrrrandMichaelJ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:46:
Ik ben weer blij!![]()
[Afbeelding]
[ Voor 52% gewijzigd door Format-C op 13-01-2021 23:08 ]
8pin connector op het mobo voor de cpu goed aangesloten/aangedrukt?Edenian schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:01:
Hey allen! Jullie hadden gelijk. Ook al zit hij schuin, hij is wel verbonden. Bij de vorige kaarten was dit niet. Die zaten er volledig in. Zou inderdaad volledig verholpen zijn als het moederbord wat hoger zat. Dit schuine geval is dus bij beide cases.
Graphics score 17 935
CPU score 14 247
Echter verbruik schommelt bij mijn kaart continu rond de 250 watt, absolute maximum is 270 volgens hwinfo.
Iemand een verklaring hiervoor?
Is niet het verbruik van de kaart dat is de GPU Power. En die is capped op 250 watt. Dus heel even een korte piek van 270 zou kunnen.lrsv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:22:
Net Timespy gedraaid op 6900xt (en 5900x cpu)
Graphics score 17 935
CPU score 14 247
Echter verbruik schommelt bij mijn kaart continu rond de 250 watt, absolute maximum is 270 volgens hwinfo.
Iemand een verklaring hiervoor?
Veel mensen denken dat het verbruik in wattman het verbruik van de hele kaart is. Maar dat is alleen de GPU. Bij HWI64 kan je ook de overige dingen zien zoals dram en vrm.
GPU-Z en HWinfo (GPU PPT) geven allemaal zelfde aan als Radeon Software.
Er wordt volgens mij geen totaal verbruik gegeven. Het is een optelsom: GPU PPT + DRAM + VRM = Total board power.lrsv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:27:
Enig idee hoe je totaal verbruik kan aflezen ergens?
GPU-Z en HWinfo (GPU PPT) geven allemaal zelfde aan als Radeon Software.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 14-01-2021 20:34 ]
Ik had dzelfde vraag als irsv.Astennu schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:34:
[...]
Er wordt volgens mij geen totaal verbruik gegeven. Het is een optelsom: GPU PPT + DRAM + VRM = Total board power.
Denk dat ik dan toch even zo'n watt/ energie meter bestel. Vind het zowieso wel interessant om te weten wat alles in zn geheel gebruikt. Wil er wel 1 waar je ook de min max e.d. op kan zien, average.. Dus ik zal eens zoeken waar ik iets kan kopen wat een beetje snel binnen is.... voor weinig.
Enkele bevindingen van een half dagje klooien met een 6900xt
- coil whine
- teveel heat voor in huidige ITX kast (tu-150)
- regelmatige crashes
- 35W idle verbruik (GPU PPT) is enorm hoog naar mijn mening. 1660 ti en 3060 ti doen rond de 11 a 14 watt.
- standaard overdreven verscherping in games. Eens uitschakelen en morgen kijken wat dat geeft.
[ Voor 30% gewijzigd door lrsv op 14-01-2021 22:01 ]
Crashes? Wat gebeurt er dan en waarin?
Idle zat ik ookwat te kijken... maar volgens mij verbruikt die van mij 11W (GPU-Z) Heb je meerdere monitoren eraan hangen misschien? Ik 1 ultrawide.
Zaterdag heb ik die energiemeter binnen, moest nog een wifi kaart hebben dus direct t meebesteld.
[ Voor 35% gewijzigd door Format-C op 14-01-2021 22:33 ]
https://www.techpowerup.c...radeon-rx-6900-xt/31.html
Misschien komt het bij mij omdat ik VSR aan heb.
Reference kaart heeft soms last van coil whine, dit kan worden verergerd als je een slechte voeding hebt of een die aan zijn limiet zit. Regelmatige crashes kunnen ook een gevolg hier van zijn.lrsv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:59:
Ik dacht dat GPU PPT de som was van hetgene daarboven.
- coil whine
- regelmatige crashes
- 35W idle verbruik (GPU PPT) is enorm hoog naar mijn mening. 1660 ti en 3060 ti doen rond de 11 a 14 watt.
- standaard overdreven verscherping in games. Eens uitschakelen en morgen kijken wat dat geeft.
Heb je RIS/CAS aangezet? Dat maakt het beeld scherper, het zou er normaal even scherp uit moeten zien als bij een Nvidia kaart (tenzij je DLSS aanzet
Dat is het dus niet want stock zie je daar dus maar 250 watt en stock Total board power is 300watt.lrsv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:59:
- coil whine
- regelmatige crashes
Zou kunnen komen door 144Hz dan blijven bepaalde clocks hoger.
Ik hoop dat dat de schade meevalt en er naast de voeding geen andere schade is aan mijn GPU/MB/etc. Nu had ik ook heel veel last van coil whine, en vooral bij hogere FPS (Superposition, in-menu bij Cyberpunk, etc). Dus ik vroeg me af of er tips zijn wat betreft nieuwe voeding.
Ik twijfel momenteel tussen:
- Corsair RM850 (2019)
- Seasonic Focus GX-850
/f/image/9G6d0vxwHdPlZMFU9wckBq5B.png?f=fotoalbum_large)
3440x1440 @ 5160x2160
Edit;
:strip_exif()/f/image/IW4QA7OG9NX7j4HB5lWobeud.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/lnKqZ4wYytKpIRCCoePRuDKG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als alles beweegt is het zoveel mooier dan een plaatje. Haha. Echt super mooi gemaakt rdr2. Ongelofelijk. En wat eenm power deze kaart en wat is hij stil zeg. Heerlijk!
Rockstar:
[ Voor 57% gewijzigd door Format-C op 15-01-2021 17:17 ]
Ik zou dan zelf niet voor de Focus lijn gaan maar voor de prime:bartosiej schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 01:30:
Mijn voeding is zojuist overleden tijdens een potje Cyberpunk icm met een 6900XT & 9 jaar(!) oude Nexus RX-8500 (850W) voeding. Stoppen sprongen, er kwam een naar/verbrand luchtje uit mijn PSU en de stoppen sprongen nog een keer bij een tweede poging, dus ik denk dat ik de voeding in ieder geval kan afschrijven.
Ik hoop dat dat de schade meevalt en er naast de voeding geen andere schade is aan mijn GPU/MB/etc. Nu had ik ook heel veel last van coil whine, en vooral bij hogere FPS (Superposition, in-menu bij Cyberpunk, etc). Dus ik vroeg me af of er tips zijn wat betreft nieuwe voeding.
- Corsair RM850 (2019)
- Seasonic Focus GX-850
pricewatch: Seasonic Prime GX-850
Scheelt niet veel qua kosten maar wel qua kwaliteit.
En bij Corsair is volgens mij de RM850x een stuk beter dan de non X.
Niet best dat de oude PSU echt doorgebrand is is dan geen beste PSU geweest. Goede schakelen netjes uit zonder dat de stoppen er uit knallen.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 15-01-2021 02:44 ]
Crashes zou ook niet moeten trouwens. Wat voor een PSU gebruik je? kan die het dan wel aan?lrsv schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:59:
- coil whine
- regelmatige crashes
Je kan eens - power proberen kijken wat dat met de hitte en stabiliteit doet.
En dat te scherpe beeld komt door Radeon Image Sharpning. Als je bepaalde presets kiest staat die standaard aan op 80%. Uit vind ik ook niet mooi dan lijkt alles wazig. Ik gebruikte met SCII al reshade om wat meer sharpening toe te passen.
80% vond ik ook te heftig dus ik gebruik zelf 70% maar je kan zelf ook eens 30 of 50% proberen of gewoon uit zetten. Ik vind het zelf wel veel toevoegen en qua prestaties lever je zo goed als niets in. (1-2% max).
[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 15-01-2021 02:51 ]
Zou dat ook de reden zijn dat Idle fan stop niet lijkt te werken? Zelf op 32 graden idle blijven fans +/- 560 rpm draaien.Astennu schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 01:15:
[...]
Zou kunnen komen door 144Hz dan blijven bepaalde clocks hoger.
Vram klokt zichzelf niet terug, zal ook wel de reden zijn van het hoge idle verbruik. Ik hoop van harte dat dat met een update opgelost kan worden.
Corsair SF750Astennu schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 02:48:
[...]
Crashes zou ook niet moeten trouwens. Wat voor een PSU gebruik je? kan die het dan wel aan?
Je kan eens - power proberen kijken wat dat met de hitte en stabiliteit doet.
GPU en CPU gelijkertijd maximaal belasten (BOINC) gaf geef probleem.
GPU memory junction temp blijft wel rond de 100 graden schommelen (gpu temp 79 en hotstop 92).
Dat is niet goed met dat soort temperaturen zou die gewoon uit moeten zijn. Bij 60+ gaan die volgens mij pas draaien. Hier zijn die in ieder geval gewoon uit ook met een 144hz scherm.lrsv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:43:
[...]
Zou dat ook de reden zijn dat Idle fan stop niet lijkt te werken? Zelf op 32 graden idle blijven fans +/- 560 rpm draaien.
Vram klokt zichzelf niet terug, zal ook wel de reden zijn van het hoge idle verbruik. Ik hoop van harte dat dat met een update opgelost kan worden.
En wat coor een cpu zit er dan in? En wat heb je nog meer voor een hardware?[...]
Corsair SF750
GPU en CPU gelijkertijd maximaal belasten (BOINC) gaf geef probleem.
GPU memory junction temp blijft wel rond de 100 graden schommelen (gpu temp 79 en hotstop 92).
Compute workloads kunnen nog wel eens zwaarder zijn. Maar het zou ook kunnen dat iets wat boinc wil uitvoeren nog niet goed ondersteund is op de nieuwe kaarten.
De gpu Temps. Zijn in ieder geval normaal. Mem temp is wel hoog maar met zware memory belasting wel weer normaal.
Wat voor een soort crash krijg je? En krijg je dat niet als je de cpu niet meer mee laat rekenen? Want dan zou het wel een issue met de psu kunnen zijn als alles los van elkaar wel werkt. Maar zou ook een out of memory issue of een ander resource tekort zijn.
CPU: 5900x
Asus Crosshair 8 impact
G Skill Trident Z Neo 32gb c16 (op xmp / DOCP)
2tb Samsung evo plus SSD
Oh ja, hoe mijn pakket geleverd werd. Langs buiten zeer goed vast geplakt allemaal, echter zat de AMD doos 'geklemd' / ingescheurd aan 1 van de kartonnen binnenflappen. Geen enkele opvulling in die grote doos.
![]() | ![]() |
Van 165 naar 144hz: Vram clockt zichzelf wel terug en idle verbruik is nu minder dan 1/3e van op 165hz (10 a 15 watt afhankelijk van wat ik doe).
Idle fan stop werkt nu ook.
Eens kijken wat het voor de rest doet met het scherm op deze snelheid.
[ Voor 12% gewijzigd door lrsv op 15-01-2021 11:06 ]
Heb je daar ook last van als je de power tagets verlaagd?lrsv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:35:
BOINC is helemaal geen probleem. Echter tijdens games spontane restarts of gewoon volledig vastlopen.
CPU: 5900x
Asus Crosshair 8 impact
G Skill Trident Z Neo 32gb c16 (op xmp / DOCP)
2tb Samsung evo plus SSD
Oh ja, hoe mijn pakket geleverd werd. Langs buiten zeer goed vast geplakt allemaal, echter zat de AMD doos 'geklemd' / ingescheurd aan 1 van de kartonnen binnenflappen. Geen enkele opvulling in die grote doos.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou dat even uitproberen.
En dat van die doos is wel shitty. Digital rivers moet die kaarten echt beter verpakken ze doen dat altijd zo slecht met alle gevolgen van dien. Nu maakt het veel mensen niet uit dat de doos beschadigd maar mij wel.
Je kan contact opnemen met AMD support een foto mee sturen dan sturen ze je een nieuwe doos (heb dit bij de 5700XT 50th gedaan omdat die beschadigd was).
Ik zou alleen wel eerst even kijken of je die crashes kan oplossen en kan uitsluiten of het iets met de kaart te maken heeft of de rest van het systeem anders kan je beter meteen de hele kaart laten omruilen inc de doos.
weet niet of je een maat of broer hebt waar je de kaart zou kunnen testen om je PSU en de rest van je systeem uit te sluiten.
Na veel moeite bleek dat de CPU niet meer goed in z'n socket zat. Waarschijnlijk is dit gebeurd tijdens het moederbord te versteken naar de andere case. Hij is blijven vastplakken aan de koelpasta van de cooler erop.
Gelukkig niks beschadigd en werkt alles naar behoren nu. Kan eindelijk weer deftig gamen!
Bedankt voor jullie tips en hulp!
Heb je de cooler dan ook los gehad?Edenian schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:03:
Bedankt voor jullie hulp de afgelopen dagen. Ik heb het probleem gevonden van het CPU lampje op m'n moederbord.
Na veel moeite bleek dat de CPU niet meer goed in z'n socket zat. Waarschijnlijk is dit gebeurd tijdens het moederbord te versteken naar de andere case. Hij is blijven vastplakken aan de koelpasta van de cooler erop.
Gelukkig niks beschadigd en werkt alles naar behoren nu. Kan eindelijk weer deftig gamen!
Bedankt voor jullie tips en hulp!
Want als de cooler goed vast zit zou die de cpu niet uit de socket mogen trekken.
Ik weet dat het soms kan gebeuren dat als de pasta te veel plakt en je probeerd de cooler er af te halen dat hij de cpu er dan mee uit trekt.
Met overclocken raad ik wel aan een 850 te nemen als je dan toch wat nieuws gaat kopen.Rallying schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:58:
Bij PowerColor raden ze een 850 watt voeding aan voor de Red Devil 6800XT, ik gebruik nu een Seasonic Focux GX-650 watt voeding met 3900X en RX 590 en ik ben van plan de voeding te upgraden naar de Prime-TX-750 watt. Zou dit met overclocken genoeg zijn of is 850 watt hiervoor nodig of toch overkill?
De 6800XT gebruikt stock. Volgens mij 320 watt. De 3900X kan met oc ook zo 230 watt trekken. En een 6800XT met max oc ook iets van 400 watt. En als je 1175mv kan met je kaar nog wel wat meer dan ga je wel richting de 450.
Een goede 750 moet dat aan kunnen (gebruik ik zelf ook) maar voor die paar tientjes meer kan je dan beter wat ruimte over hebben + voldoe je ook aan de officiële aan beveilig mocht er iets zijn dan zullen ze eerst zeggen dat je je psu moet upgraden.
Waarschijnlijk heb je mijn berichten van 1 of 2 pagina's niet gelezen dan. Ik heb ook preventief de voeding vervangen door een goede, omdat ik dit juist had willen voorkomen. Ik hoop dat de schade mee valt voor je want dit is nog even wat anders als wat er bij mij gebeurde.bartosiej schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 01:30:
Mijn voeding is zojuist overleden tijdens een potje Cyberpunk icm met een 6900XT & 9 jaar(!) oude Nexus RX-8500 (850W) voeding. Stoppen sprongen, er kwam een naar/verbrand luchtje uit mijn PSU en de stoppen sprongen nog een keer bij een tweede poging, dus ik denk dat ik de voeding in ieder geval kan afschrijven.
- Corsair RM850 (2019)
- Seasonic Focus GX-850
Ik heb nu een corsair RM850x en kan je die van harte aanbevelen
En heb een poging gedaan alles in een chart te zetten maar ben er niet zo handig mee en ben er nog niet helemaal over eens hoe ik het duidelijk kan weergeven dus het is nog WIP:
:fill(white):strip_exif()/f/image/lDCbMuvi4b2FqFYj4tHszMWi.png?f=user_large)
Ik wilde kijken naar de Performance per watt scaling ten opzichte van het voltage tussen de 6800XT en de 6900XT.
Om de boel leesbaar te maken heb ik de SuperPosition score (alles is getest op 2560x1440 Windowed mode) door 100 gedeeld zodat die waarde wat beter bij de schaal van de grafiek past.
Je hebt wel de beide grafieken nodig om er iets van te kunnen maken. Want de performance waardes zijn in de grafiek waar ook power bij in staat slecht af te lezen,
Maar je ziet dat je met een 6900XT @ 900mv (avg clock 2143MHz) ongeveer de prestaties kan halen van een 6800XT @ 1075mv (avg clock 2521). (de 1175mv score met de 6800XT is wel met 1150mv maar wel iets hogere target clocks dan de eerste waarde 2690 vs 2725 wilde zien wat de performance per watt dan deed)
Ik moet zeggen dat ik dat resultaat wel erg apart vind. Dus ik ga zeker even wat meer onderzoek doen of het systeem met de 6800XT wel goed presteerde. Het verschil is in mijn ogen namelijk te groot gezien het verschil in CU's en TMU's.
Echter schaalde de scores en min, avg en max fps wel nets met de clocks en het verbruik.
Systeem een heeft een 5900X 2e systeem een 5800X maar op 1440P zou er geen CPU limit moeten zijn.
Dus wordt vervolgt.
Edit:
van 900 naar 1150 of 1175mv zorgt voor 23% hogere clockt bij zowel de 6800XT als de 6900XT
Echter is gaan de prestaties maar 16,5% (6800XT) en 17,5% (6900XT) omhoog. Opzich niet raar clock speed vs performance scaling is nooit 1:1.
Het wordt wel interessant om de resultaten van de 6800 hier ook aan toe te voegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 15-01-2021 21:28 ]
Onder de 1100mv crashed Radeon Software hier meteen.
Ook lijkt mijn kaart zich zwaar terug te clocken (Power wise) vanaf dat GPU memory junction temperature 100 graden (100%) bereikt.
Hele lage target clocks gebruiken. Dat is met een underclock.lrsv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:24:
Hoe in godsnaam krijg je het voltage op je gpu zo laag?
Onder de 1100mv crashed Radeon Software hier meteen.
Ook lijkt mijn kaart zich zwaar terug te clocken (Power wise) vanaf dat GPU memory junction temperature 100 graden (100%) bereikt.
Zie ook de first post en de clock scaling tests die ik daar gepost heb. Daar krijg je een idee van de waardes die ik moet gebruiken om zo laag te komen.
Kost erg veel tijd om te testen vanmiddag ook weer veel crashes gehad dan weer 5mv er bij 5mhz er af en dan de hele tijd door. Soms 5-15 crashes om een voltage step van 25mv stabiel te krijgen en te testen.
Zou goed kunnen ja als de kaart tegen limieten aan loopt qua verbruik of temperatuur clockt hij terug.
Ben bezig met de hele topic door te lezen want voor de rest is er online (via google) nog niet bijster veel info te vinden over undervolten van de 6900xt.
Toevallig een idee wat de 'fast timings' doen voor het vram?
Heb deze ochtend wel een nieuwe case besteld: Een Sliger Cerberus (mat wit met zwarte top en zwarte handle). Dan ga ik de Noctua c14s in deze gebruiken voor 100% frisse lucht, onafhankelijk van de GPU output. De U12A die nu in de TU-150 zit gaat naar de NR200 (op de 3950x).
Dan 2 Arctic p12 onderaan (met wat meer ruimte tussen intake fans en GPU) en een noctua a12x25 vooraan voor lucht over de gpu heen.
Voor outtake een 120mm bovenaan en een 92mm achteraan.
Hopelijk zowel stiller als koeler, maar heb er ergens wel vertrouwen in. Gaat echter wel poosje duren eer de kast hier is.
Staat als het goed is ook in de FP of de 2e post.lrsv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:39:
Goed, thanks voor de antwoorden al in ieder geval.
Ben bezig met de hele topic door te lezen want voor de rest is er online (via google) nog niet bijster veel info te vinden over undervolten van de 6900xt.
Toevallig een idee wat de 'fast timings' doen voor het vram?
Heb deze ochtend wel een nieuwe case besteld: Een Sliger Cerberus (mat wit met zwarte top en zwarte handle). Dan ga ik de Noctua c14s in deze gebruiken voor 100% frisse lucht, onafhankelijk van de GPU output. De U12A die nu in de TU-150 zit gaat naar de NR200 (op de 3950x).
Dan 2 Arctic p12 onderaan (met wat meer ruimte tussen intake fans en GPU) en een noctua a12x25 vooraan voor lucht over de gpu heen.
Voor outtake een 120mm bovenaan en een 92mm achteraan.
Hopelijk zowel stiller als koeler, maar heb er ergens wel vertrouwen in. Gaat echter wel poosje duren eer de kast hier is.
FT doet bij mij meer voor de score dan hogere mem clocks. Maar merk geen stability issues.
Dus ik heb FT altijd aan staan.
Nee op net net staat er nog niet heel veel. Je kan het beste naar de 2e Post gaan. In de First Post staat ook een link. Maar in de 2e post staat de hele guide die ik geschreven heb.
Ik ben inmiddels wat verder gekomen met de grafiek:Astennu schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:17:
Ik ben vandaag weer lekker aan het benshmarken geweest
En heb een poging gedaan alles in een chart te zetten maar ben er niet zo handig mee en ben er nog niet helemaal over eens hoe ik het duidelijk kan weergeven dus het is nog WIP:
[Afbeelding]
Ik wilde kijken naar de Performance per watt scaling ten opzichte van het voltage tussen de 6800XT en de 6900XT.
Om de boel leesbaar te maken heb ik de SuperPosition score (alles is getest op 2560x1440 Windowed mode) door 100 gedeeld zodat die waarde wat beter bij de schaal van de grafiek past.
Je hebt wel de beide grafieken nodig om er iets van te kunnen maken. Want de performance waardes zijn in de grafiek waar ook power bij in staat slecht af te lezen,
Maar je ziet dat je met een 6900XT @ 900mv (avg clock 2143MHz) ongeveer de prestaties kan halen van een 6800XT @ 1075mv (avg clock 2521). (de 1175mv score met de 6800XT is wel met 1150mv maar wel iets hogere target clocks dan de eerste waarde 2690 vs 2725 wilde zien wat de performance per watt dan deed)
Ik moet zeggen dat ik dat resultaat wel erg apart vind. Dus ik ga zeker even wat meer onderzoek doen of het systeem met de 6800XT wel goed presteerde. Het verschil is in mijn ogen namelijk te groot gezien het verschil in CU's en TMU's.
Echter schaalde de scores en min, avg en max fps wel nets met de clocks en het verbruik.
Systeem een heeft een 5900X 2e systeem een 5800X maar op 1440P zou er geen CPU limit moeten zijn.
Dus wordt vervolgt.
Edit:
van 900 naar 1150 of 1175mv zorgt voor 23% hogere clockt bij zowel de 6800XT als de 6900XT
Echter is gaan de prestaties maar 16,5% (6800XT) en 17,5% (6900XT) omhoog. Opzich niet raar clock speed vs performance scaling is nooit 1:1.
Het wordt wel interessant om de resultaten van de 6800 hier ook aan toe te voegen.
/f/image/h9l6dnbgArIO2KQ04TX1ryvZ.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb je er wat meer aan. Clockspeeds zijn nu ook zichtbaar.
Nu kan je goed zien hoe voltage je efficientie naar de knoppen helpt ^^
Zou eigenlijk ook nog een keer zo iets moeten doen alleen dan met een vaste clocksnelheid dan zie je de impact past echt goed.
Hier kan je het een beetje zien bij de 6800XT bij de 2640 en 2675 MHz score die zijn beide op 1150mv gedaan. Verbruik ging maar 5watt omhoog. Waar bij de stappen waatbij het voltage ook omhoog gaat er voor er snel 10-15 watt bij komt.
Edit Updated chart:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ryXko1PPjOPqxIX9ev2T5SJP.png?f=user_large)
Edit:
Ik ben er denk ik achter. Fast Timing stond bij de 6800XT uit

Vandaag niet meer wordt morgen
[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 15-01-2021 23:06 ]
Heb op 4 januari contact opgenomen, kreeg erg vlot reactie met de vraag of ik een filmpje wilde sturen. Nadat ik dit gedaan had hadden ze dezelfde dag nog replacement order ingeschoten. Wel versturen ze de replacement pas als je de oude op hebt gestuurd en deze bij hun verwerkt is (logisch wat mij betreft). Ik heb de kaart afgelopen maandag opgestuurd.
Even wachten tot de nieuwe dus binnen is maar al met al super snelle afhandeling en ik ben er erg tevreden over!
Samenvatting:
- 4 januari contact opgenomen
- 5 januari replacement order in de mail gekregen
- 11 januari heb ik de kaart opgestuurd
- vandaag (15 januari) track and trace ontvangen
Nu is het alleen hopen op dat ik een retail package krijg (dus doos en al) aangezien ik hem ook zo opgestuurd heb.
:strip_exif()/f/image/oNZZtwWvNJswNd8gLV69TcuG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FeLKQ3wAe58VuuDip7oU0BB3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3s8vqU7NjwNbsW2UQuMwXG8X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2UN9D3C0nzxcfAGq4eTDH4OD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/p2ozOJOolEbR53dGv6iMazrI.png?f=fotoalbum_large)
Temps prima. Geen verbetering in maximale clocks well makkelijker stabiele frequentie. De investering niet waard.
$300 betaald in totaal om de ding hier te krijgen....
[ Voor 10% gewijzigd door Cidious op 16-01-2021 13:04 ]
Mijn coil whine was prima (hoorbaar, maar prima) met stock koeler. Nu met waterblok... oooffff.... LUIDstefan076 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:01:
Ik heb vandaag een nieuwe track and trace gehad van mijn replacement 6800xt (rma). Coil whine was echt bijzonder hard geworden en kwam boven mijn speakers uit (heb mijn geluid niet bijzonder hard staan maar de coil whine was alsnog ERG luid, ook getest met een andere pc). Dit gaat over een kaart gekocht direct bij AMD.
Heb op 4 januari contact opgenomen, kreeg erg vlot reactie met de vraag of ik een filmpje wilde sturen. Nadat ik dit gedaan had hadden ze dezelfde dag nog replacement order ingeschoten. Wel versturen ze de replacement pas als je de oude op hebt gestuurd en deze bij hun verwerkt is (logisch wat mij betreft). Ik heb de kaart afgelopen maandag opgestuurd.
Even wachten tot de nieuwe dus binnen is maar al met al super snelle afhandeling en ik ben er erg tevreden over!
Samenvatting:
- 4 januari contact opgenomen
- 5 januari replacement order in de mail gekregen
- 11 januari heb ik de kaart opgestuurd
- vandaag (15 januari) track and trace ontvangen
Nu is het alleen hopen op dat ik een retail package krijg (dus doos en al) aangezien ik hem ook zo opgestuurd heb.
56c is wel hele netjes full load.Cidious schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Temps prima. Geen verbetering in maximale clocks well makkelijker stabiele frequentie. De investering niet waard.
$300 betaald in totaal om de ding hier te krijgen....
Kan je niet hoger dan die 2550 target clock?
Gezien de Temps zou je makkelijk hogere voltages aan kunnen echter zijn die gelockt.
Nu weet ik niet of 6900XT bossen flashen een ding is om toegang te krijgen tot 1175mv.
Daarnaast zou je even moeten kijken of je wel onder de 300 watt blijft tijdens je runs anders kan je met de more power tool die limit wat verhogen om je prestaties op te krikken
Coil whine kan door twee dingen erger geworden zijn:
1:lagere Temps van de coils dan hebben ze minder ruimte in de behuizing en willen ze nog wel eens wat meer trilling aan de behuizing door geven. Hogere Temps zijn beter good de coils. Dus je kan kijken of je die wat minder goed kan koelen.
2: de kaart clock nu minder terug qua voltages omdat hij beter gekoeld wordt is er minder lekstroom en heeft hij meer headroom om hoger te clocken en hogere voltages te gebruiken. En met hogere voltages is de coil whine beget hoorbaar.
Ik maakte me een beetje zorgen of mn 650w voeding wel zwaar genoeg was... Icm de 6900xt.
Edit; specs;
Ryzen 5 3600 @ 4500 1.275v of 4300 @ 1.175v
6900xt 16GB
Team 1tb NVMe SSD
Crucial mx 1tb sata ssd
16 GB corsair 3200mhz 1.35v
1tb seagate 7200rpm
3tb wd 5400rpm
2tb extern 5400rpm
1 focusrite solo geluidskaart die voeding van pc krjjgt
1 xbox one controller
Mx570 wireless zendertje
1 keyboard met led
4 led casefans
Tplink wifi adapter
Volgens mij waren het zorgen om niks want mn volledig systeem verbruikt load 425w terwijl die een benchmark van rdr2 runned. En dan heb ik hem op 4.3ghz op alle cores op 1.175v en de 6900xt stock. Dus nog 225w marge.

Kan er bijna crossfire mee draaien
:strip_exif()/f/image/STh7nJBgyTqMRMV40zTOh3Ja.jpg?f=fotoalbum_large)
Meten is weten. Een 500w is zat voor 6900xt icm r5 3600.
Idle systeem verbruik vind ik nog vrij hoog. 82.5W. en dat is overclocked. Maar default gebruikt hij meer stoom dan mn eigen oc setting. Eigen setting 82.5w. default 87.5w.
Edit; er zal zo wel wat bijkomen als ik het wifi6 pcie kaartje er bij prik. Maar dan wireless 250mbit ga ik vanuit. Ipv 150
Edit; met al mijm externe schijven eraan en het nieuwe wifi kaartjew verbruikt hij max 445W. Dus nog 205W marge. Het lijkt mij niet dat ik de 650W ooit aantik met deze PC.
[ Voor 35% gewijzigd door Format-C op 16-01-2021 16:31 ]
Ik snap je beredenering betreft coil whine al denk ik dat het hier met de koeler zelf te maken heeft en het blocken van die vibraties of niet. Aangeizen ik dezelfde settings draaide als voorheen en er werkelijk NIKS is veranderd in hoever ik frequency kan pushen.Astennu schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:41:
[...]
56c is wel hele netjes full load.
Kan je niet hoger dan die 2550 target clock?
Gezien de Temps zou je makkelijk hogere voltages aan kunnen echter zijn die gelockt.
Nu weet ik niet of 6900XT bossen flashen een ding is om toegang te krijgen tot 1175mv.
Daarnaast zou je even moeten kijken of je wel onder de 300 watt blijft tijdens je runs anders kan je met de more power tool die limit wat verhogen om je prestaties op te krikken
Coil whine kan door twee dingen erger geworden zijn:
1:lagere Temps van de coils dan hebben ze minder ruimte in de behuizing en willen ze nog wel eens wat meer trilling aan de behuizing door geven. Hogere Temps zijn beter good de coils. Dus je kan kijken of je die wat minder goed kan koelen.
2: de kaart clock nu minder terug qua voltages omdat hij beter gekoeld wordt is er minder lekstroom en heeft hij meer headroom om hoger te clocken en hogere voltages te gebruiken. En met hogere voltages is de coil whine beget hoorbaar.
Had power limits all unlocked met MPT en heb gewoon meer voltage nodig nu. Zal moeten gaan kijken of inderdaad 6900XT een ding is.
Ik kraakte al 20K Time Spy met de reference koeler. Heb nog niet veel hoger gezien met 6800XT. Iemand hier?
UPDATE: MPT staat mij toe het voltage naar 1175 te zetten. Opnieuw even testen dus.
Ja je kan wel voltages aanpassen met de MPT maar met RDNA2 locken je clocks dan op 500MHz. Bios van RDNA2 kaarten zou locked zijn.Cidious schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:11:
[...]
Ik snap je beredenering betreft coil whine al denk ik dat het hier met de koeler zelf te maken heeft en het blocken van die vibraties of niet. Aangeizen ik dezelfde settings draaide als voorheen en er werkelijk NIKS is veranderd in hoever ik frequency kan pushen.
Had power limits all unlocked met MPT en heb gewoon meer voltage nodig nu. Zal moeten gaan kijken of inderdaad 6900XT een ding is.
Ik kraakte al 20K Time Spy met de reference koeler. Heb nog niet veel hoger gezien met 6800XT. Iemand hier?
UPDATE: MPT staat mij toe het voltage naar 1175 te zetten. Opnieuw even testen dus.
Bij de 5700 kaarten kon je alles gewoon aanpassen en dat werkte ook. Wel jammer dat dat nu niet meer het geval is. Hopelijk lukt dat in de toekomst alsnog.
1175mv geen lock. Maar wil ook geen 3D apps draaien. Crasht.Astennu schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:21:
[...]
Ja je kan wel voltages aanpassen met de MPT maar met RDNA2 locken je clocks dan op 500MHz. Bios van RDNA2 kaarten zou locked zijn.
Bij de 5700 kaarten kon je alles gewoon aanpassen en dat werkte ook. Wel jammer dat dat nu niet meer het geval is. Hopelijk lukt dat in de toekomst alsnog.
wel met de 1150mv nog iets verder gekomen.
/f/image/sk6U59V5eSoW4M1fI0RfFSMg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tJGiKFX0qQVLxvka4vGbRJD3.png?f=fotoalbum_large)
Thnx. Goed om te weten. Heb zelf een 850 watt voeding en krijg donderdag de Red devil 6900 XT. Hoef gelukkig dan geen nieuwe voeding aan te schaffen.Format-C schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:32:
Hallo mensen.
Ik maakte me een beetje zorgen of mn 650w voeding wel zwaar genoeg was... Icm de 6900xt.
Edit; specs;
Ryzen 5 3600 @ 4500 1.275v of 4300 @ 1.175v
6900xt 16GB
Team 1tb NVMe SSD
Crucial mx 1tb sata ssd
16 GB corsair 3200mhz 1.35v
1tb seagate 7200rpm
3tb wd 5400rpm
2tb extern 5400rpm
1 focusrite solo geluidskaart die voeding van pc krjjgt
1 xbox one controller
Mx570 wireless zendertje
1 keyboard met led
4 led casefans
Tplink wifi adapter
Volgens mij waren het zorgen om niks want mn volledig systeem verbruikt load 425w terwijl die een benchmark van rdr2 runned. En dan heb ik hem op 4.3ghz op alle cores op 1.175v en de 6900xt stock. Dus nog 225w marge.![]()
Kan er bijna crossfire mee draaien![]()
[Afbeelding]
Meten is weten. Een 500w is zat voor 6900xt icm r5 3600.![]()
Idle systeem verbruik vind ik nog vrij hoog. 82.5W. en dat is overclocked. Maar default gebruikt hij meer stoom dan mn eigen oc setting. Eigen setting 82.5w. default 87.5w.
Edit; er zal zo wel wat bijkomen als ik het wifi6 pcie kaartje er bij prik. Maar dan wireless 250mbit ga ik vanuit. Ipv 150
Edit; met al mijm externe schijven eraan en het nieuwe wifi kaartjew verbruikt hij max 445W. Dus nog 205W marge. Het lijkt mij niet dat ik de 650W ooit aantik met deze PC.
Met een goeie 850w kan je er wel 2 draaien in CFX.
Ben er wel blij mee. Had zelf iets meer verwacht. Rond 500 a 550. Dus overwoog wel een (ook een) 850W.
Maar met mn 650 voeding en 200w speling zit het wel goed denk ik.
[ Voor 49% gewijzigd door Format-C op 16-01-2021 17:48 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/SpOOxGrjA4v5n9DD28K58tUF.png?f=user_large)