[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 14:27
aminam schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
[...]

De Vega64LC die ik 3 jaar geleden van je kocht draait nog steeds makkelijk onder de 65c zonder hoge fan snelheden. En die kaart is nog nooit open geweest. Toen ik een poosje geleden een vega64LE ging repasten was de koelpasta ook nog niet uitgedroogd. Dus ze zullen er bij AMD toch wel wat aandacht aan besteed hebben aan het vinden van degelijke koelpasta voor hun reference kaarten, of zou Sapphire dat gedaan hebben?
Dat is een LC die draaien veeeel koeler dan de reference kaarten :) die reference dingen tikken makkelijk de 90 aan.
Die pasta is opzettelijk zo dik. Dat is om het "pumpout" effect tegen te gaan. Als je zo iets als Kryonaut gebruikt wordt dat er door heat cycles langzaam tussenuit gedrukt en op een gegeven moment wordt je temperatuur hoger. Dus die moet je eigenlijk iedere 1-2 jaar vevangen. Kaarten van fabrikanten worden met pasta geleverd die na 5+ jaar nog steeds prima werken. Maar dan heb je niet de beste geleiding maar wel iets wat door de jaren heen constant blijft.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jelle Mees schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:15:
[...]

Ik speel altijd maar op één ccd. De 2e gebruik ik voor X264 streaming. En aangezien ik al 6 threads nodig heb voor 720p streaming en 11 threads voor Battlefield 1 kom ik niet toe met een 5800X. Zelfs met 12 cores heb ik nog een lichte performance impact met streaming. Met een 5950X heb ik 32 threads en zou games die 12-16 threads gebruiken in combinatie met x264 1080p perfect mogelijk moeten zijn zonder performance drops.
Is het niet efficienter om de GPU die streaming encoding te laten doen? of is de IQ daar van te laag?

Heb je een makkelijke tool om een applicatie standaard op een CCD te laten draaien? of doe je dat elke keer als je start handmatig via taskmanager? want daar heb ik dus echt geen zin in om dat iedere keer te moeten doen voor ik ga gamen. Dan blijf ik liever op een 5600X zitten. dan maar minder cores.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik ben inmiddels ook al even aan het spelen met mijn 6800 XT . Hij bevalt zeer goed, ik vind de kaart heel stil, maar dat is natuurlijk persoonlijk. de bouwkwaliteit vind ik super. Heb inmiddels mijn voeding (Coolermaster 550 watt) vervangen voor een 750 watt MSI A750GF, en de coilwhine die ik hoorde is met 80-90% afgenomen. er komt nog een lichte buzz van de kaart onder hoge load, maar dan moet je echt met je oor erbij gaan hangen. Totaal niet storend dus.

Tot nu toe draaien alle games fantastisch soepel en lekker, met alles op ultra. Ik haalde een timespy score van 14,890 met alles standaard. de kaart boost naar 2400 mhz tijdens gamen btw , lijkt me vrij okay.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik kom toch nog even terug op de eerdere discussie mbt refreshrate vs hoge memclocks bij idle. Op de AMD reddit kwam ik een interessant draadje tegen waar men dit issues ook "ontdekt". Daar heeft iemand een super tip gepost die ik met jullie wil delen.
You can do it in a way less invasive method: just increase the "blanking lines" in CRU, you can keep all the other settings the manufacturer shipped your display with. This won´t harm your monitor. I increased it way, way higher than ever needed and the worst that could happen is that you have to reset the settings of your display or it does this itself. No hardware damage, the settings just define how the display signal is sent.
So here the pro tip, calculate your needed blank lines by:

refreshRate * totalVerticalLines * blankingTime

The linked thread told you the needed blanking time: about 460 micro seconds, or a little more. Multiply that (0,00046 s) with your refresh rate (lets take 144 Hz) and the total vertical lines of your display (shown in CRU, for example 1510). With these settings, you would need about 100 blanking lines, maybe a few more. Set these as "vertical blanking lines" in CRU, click OK and restart the driver.
Op basis van mijn monitor settings kom ik uit op de volgende berekening:

144 * 1496 * 0,00046 = 99.

In CRU pak ik de bestaande custom resolutie, klik op edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8-dI6Zi68ubd8cbudjnwVDLQd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZlPjmxKUFeNjTnu6mODvmhw.png?f=user_large

Ik zie dat blanking op 56 staat (bij blanking vertical). Daaronder staan ook de total vertical lines:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H59ftx3pyHu7BqdHZEism2dYe94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FN9ppcXnM9d9HdlBSzuiClkC.png?f=user_large

Pas dat aan naar 99:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtDKzXOkxR2Xl4E4I9o-07mwAlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XtodORnWe5BEBjjVPuDBOHze.png?f=user_large

Let op, na aanpassing verandert ook je total vertical lines. Maak eventueel screenshot backup. Je kan altijd via CRU weer terug naar defaults.

Restart de driver, zet monitor terug op 144 hz en verdraaid, de mem clocks zijn een stuk lager. Ik schommel rond de 908 mhz op idle ipv 1980. Op 120 hz blijft het nog minder, 9 a 10 mhz, maar ik ben wel tevreden met dit aantal. Geen super hogere temps en toch die paar extra refresh rates erbij :>

Wel grappig om te zien als ik naar de 120hz settings in CRU kijk en ik pas daar dezelfde formule toe dan kom ik uit op het aantal blanking lines wat al staat geconfigureerd. 120 × 1525 × 0,00046 = 84,18. -> 85 staat er als default. Waarom zou men dan voor 144hz toch een veel lagere waarde gepakt hebben?

Nog geen crash gehad maar ik heb ook nog niet met deze settings een game gestart. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ReddishRat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:16:
Ik kom toch nog even terug op de eerdere discussie mbt refreshrate vs hoge memclocks bij idle. Op de AMD reddit kwam ik een interessant draadje tegen waar men dit issues ook "ontdekt". Daar heeft iemand een super tip gepost die ik met jullie wil delen.

[...]

Op basis van mijn monitor settings kom ik uit op de volgende berekening:

144 * 1496 * 0,00046 = 99.

In CRU pak ik de bestaande custom resolutie, klik op edit:
[Afbeelding]

Ik zie dat blanking op 56 staat (bij blanking vertical). Daaronder staan ook de total vertical lines:
[Afbeelding]

Pas dat aan naar 99:
[Afbeelding]

Let op, na aanpassing verandert ook je total vertical lines. Maak eventueel screenshot backup. Je kan altijd via CRU weer terug naar defaults.

Restart de driver, zet monitor terug op 144 hz en verdraaid, de mem clocks zijn een stuk lager. Ik schommel rond de 908 mhz op idle ipv 1980. Op 120 hz blijft het nog minder, 9 a 10 mhz, maar ik ben wel tevreden met dit aantal. Geen super hogere temps en toch die paar extra refresh rates erbij :>

Wel grappig om te zien als ik naar de 120hz settings in CRU kijk en ik pas daar dezelfde formule toe dan kom ik uit op het aantal blanking lines wat al staat geconfigureerd. 120 × 1525 × 0,00046 = 84,18. -> 85 staat er als default. Waarom zou men dan voor 144hz toch een veel lagere waarde gepakt hebben?

Nog geen crash gehad maar ik heb ook nog niet met deze settings een game gestart. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze tweak.
Dat is wel interessant. Ik ven alleen wel benieuwd wat het dan exact doet en waarom de de memory clocks dan wel ineens omlaag kunnen.
Ik zal eens kijken of ik deze week tijd heb om er in te duiken. In ieder geval bedankt voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReddishRat
Ja, dat komt naar voren in een eerdere post. Interessant lees voer denk ik. Zie volledige reddit post:

https://www.reddit.com/r/...z_monitor_check_your_gpu/

Over die 460ms vblank window:
Well, it's expected because if the vblank window is not at least 0.460ms, forcing a high power state is the only way to not cause flickering.
https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=102646

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ReddishRat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:23:
Ja, dat komt naar voren in een eerdere post. Interessant lees voer denk ik. Zie volledige reddit post:

https://www.reddit.com/r/...z_monitor_check_your_gpu/

Over die 460ms vblank window:

[...]

https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=102646
Ah ja.
Dat herinner ik me wel uit het verleden. Toen had ik zelf wel eens wat in een bios van de HD5870 kaarten lopen prutsen en een low power state voor memory gemaakt en elke keer als hij dan moest opschalen naar hogere clocks kreeg je inderdaad een flits te zien.

Ik ga hier vanavond even mee aan de slag! meteen nieuwe drivers er op. Want dat is wel een nadeel aan CRU je moet het opnieuw doen als je de driver update. Had ik met mijn vorige monitor ook daar paste ik de freesync range aan van 35-90 naar 57-144Hz. Maar opzich geen ramp als je daar na zo veel stoom kan besparen helemaal goed. Vraag me alleen wel af waarom AMD dit zelf niet goed regelt. Volgens mij werkt dit bij nVidia kaarten toch wel iets vaker goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 09-12-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
Ja. Je kan met CRU wel profielen maken en dan exporten. Na elke driver update kun je eenvoudig je profiel weer terugzetten.

Edit: nvm, dat is export van je gehele monitor profiel naar één file.

Edit2: vraag me toch af of ik niet een inf file kan exporteren uit CRU met deze settings. En die gebruiken als monitor driver. In theorie zou dan een AMD driver update dat niet mogen overschrijven. Ik ga daar eens mee spelen straks :)

Ik begrijp dat het een issue is wat AMD/nVidia niet kan oplossen, of althans, deels? Want de monitor fabrikant zou eigenlijk fatsoenlijke settings moeten inbakken? Ik snap namelijk dat hogere hz en resolutie combi je meer bandbreedte hebt dus dat je ook dus hogere memclock nodig hebt?

[ Voor 27% gewijzigd door ReddishRat op 09-12-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ReddishRat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:32:
Ik begrijp dat het een issue is wat AMD/nVidia niet kan oplossen, of althans, deels?
Je bent hardware ontwerper? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
Als ik de verschillende reacties in the thread lees, ook uit de AMD community posts zelf, wordt er aangegeven dat het allemaal werkt zoals designed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ReddishRat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:32:
Ja. Je kan met CRU wel profielen maken en dan exporten. Na elke driver update kun je eenvoudig je profiel weer terugzetten.

Edit: nvm, dat is export van je gehele monitor profiel naar één file.

Ik begrijp dat het een issue is wat AMD/nVidia niet kan oplossen, of althans, deels? Want de monitor fabrikant zou eigenlijk fatsoenlijke settings moeten inbakken? Ik snap namelijk dat hogere hz en resolutie combi je meer bandbreedte hebt dus dat je ook dus hogere memclock nodig hebt?
Ja inderdaad want het zit hem in de waardes die de monitor vraagt. Zou dus kunnen dat het bij bepaalde schermen geen issue is en bij andere dan dus weer wel.
Nja ik vraag me af of je voor desktop gebruik wel meer memory bandwidth nodig hebt ook met 144Hz is de UI niet zo zwaar. Als je dan een specifieke windowed app start wel maar dan kan je even opschakelen naar een hogere clock net als de core dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:41:
Als je dan een specifieke windowed app start wel maar dan kan je even opschakelen naar een hogere clock net als de core dat doet?
Volgens mij is het probleem dat dat met meerdere monitoren niet goed kan, als de output signalen niet gesynchroniseerd zijn. Als de geheugenklok wordt aangepast kan er kort niks worden gelezen en blijkbaar ook geen data naar de schermen worden gestuurd. Dit kan met één output, of met meerdere gesynchroniseerde outputs, mooi tijdens het vertical blanking interval. Maar als de intervallen van alle outputs niet samenvallen, kan dat dus niet en zou je kort artifacts krijgen. Daarom blijven de clocks hoog.

De data bufferen lijkt mij dan een oplossing maar ik heb er geen verstand van en er zal wel een reden zijn waarom dat niet gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Olaf van der Spek schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:03:
[...]

Volgens mij is het probleem dat dat met meerdere monitoren niet goed kan, als de output signalen niet gesynchroniseerd zijn. Als de geheugenklok wordt aangepast kan er kort niks worden gelezen en blijkbaar ook geen data naar de schermen worden gestuurd. Dit kan met één output, of met meerdere gesynchroniseerde outputs, mooi tijdens het vertical blanking interval. Maar als de intervallen van alle outputs niet samenvallen, kan dat dus niet en zou je kort artifacts krijgen. Daarom blijven de clocks hoog.

De data bufferen lijkt mij dan een oplossing maar ik heb er geen verstand van en er zal wel een reden zijn waarom dat niet gedaan wordt.
Dat kan ik mij voorstellen. Maar als je 3 gelijke schermen gebruikt zou je dat toch wel moeten kunnen synchroniseren lijkt me?
Verklaart dan alleen niet waarom het met een scherm met hogere resolutie dan ook een issue is. Eigenlijk iemand met een nVidia kaart een keer laten testen of 3440x1440 144Hz dan wel lage mem clocks heeft.
TPU test wel veel maar volgens mij geen high refresh of hogere resoluties zoals 3440 of 4K HFR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 11:33
Astennu schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:33:
[...]

Dat kan ik mij voorstellen. Maar als je 3 gelijke schermen gebruikt zou je dat toch wel moeten kunnen synchroniseren lijkt me?
Verklaart dan alleen niet waarom het met een scherm met hogere resolutie dan ook een issue is. Eigenlijk iemand met een nVidia kaart een keer laten testen of 3440x1440 144Hz dan wel lage mem clocks heeft.
TPU test wel veel maar volgens mij geen high refresh of hogere resoluties zoals 3440 of 4K HFR.
Op mijn 5700 XT met een UltraWide 3440x1440 met 144 Hz of 160 Hz geheugen is altijd maxed out en idle ik rond de 60 graden op zowel GPU als geheugen. Wanneer ik mijn refreshrate op 100 Hz of lager zet dan gaat mijn GPU wel in idle en dan zakken mijn temps ook naar 45 a 50 graden.

AMD is niet echt efficient met desktop idle met meerdere schermen en/of HFR.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
BarryS schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:29:
[...]

Op mijn 5700 XT met een UltraWide 3440x1440 met 144 Hz of 160 Hz geheugen is altijd maxed out en idle ik rond de 60 graden op zowel GPU als geheugen. Wanneer ik mijn refreshrate op 100 Hz of lager zet dan gaat mijn GPU wel in idle en dan zakken mijn temps ook naar 45 a 50 graden.

AMD is niet echt efficient met desktop idle met meerdere schermen en/of HFR.
Dan hebben ze al wel iets aangepast zo te zien. Want in het verleden met de 5700XT en mijn 2560x1440 scherm had ik op 144Hz ook nog hoge clocks. Eerste werkte dat met 100Hz en lager ook niet goed met hoge resoluties en 3440 geloof ik. Maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Heb die oude drivers er ook niet meer op staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 09-12-2020 17:53 ]

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 07:05

Cidious

The Bloody Gent

Heb vreemd euvel waarbij plots mijn 6800XT een veel lagere score geeft in TimeSpy...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVvgp2jqLpd7Agpxyv5e3UjldNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCZjkLg7wew7zMzgTAh8HAEU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3DDIQ4vQmesdT7guooPHd7Rkj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjDaiUOt49ExHos3QZZdz8I7.png?f=fotoalbum_large

Variabelen zijn dat ik 5800X heb vervangen door 5900X (zelfde geheugen en snelheid etc) en laatste drivers... iemand anders hier last van? Andere benchmarks lijken meer stabiel.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• Astennu
Cidious schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:46:
Heb vreemd euvel waarbij plots mijn 6800XT een veel lagere score geeft in TimeSpy...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Variabelen zijn dat ik 5800X heb vervangen door 5900X (zelfde geheugen en snelheid etc) en laatste drivers... iemand anders hier last van? Andere benchmarks lijken meer stabiel.
Ik ken de recente 3D Marks niet goed
maar bij Superposition en dan de 720p low test ging ik van 44-45K naar 37-38K vanwege de extra CCD latency maar dat is met 400-500 FPS. Volgens mij komt 3DMark niet zo hoog.

Heb je je GPU overclocked? anders even een stock run doen en even monitoren wat voor een clocks de CPU nu haalt.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:20:
[...]

Ik ken de recente 3D Marks niet goed
maar bij Superposition en dan de 720p low test ging ik van 44-45K naar 37-38K vanwege de extra CCD latency maar dat is met 400-500 FPS. Volgens mij komt 3DMark niet zo hoog.

Heb je je GPU overclocked? anders even een stock run doen en even monitoren wat voor een clocks de CPU nu haalt.
Heb stock getest. Je kan in de grafiek zien van TimeSpy dat the GPU zich heel wazig gedraagt betreft kloksnelheden in de langzamere score grafiek.. geen stabiele clocks also hij in zn powerlimiet loopt of temperatuur limiet...

Utilisatie is tussen 50-96%.... Geen idee wat de GPU tegenhoud. FPS is 80-110.. normaal ver boven 100... Freesync uit.. etc...

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 10-12-2020 14:41 ]

• Astennu
Cidious schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:36:
[...]

Heb stock getest. Je kan in de grafiek zien van TimeSpy dat the GPU zich heel wazig gedraagt betreft kloksnelheden in de langzamere score grafiek.. geen stabiele clocks also hij in zn powerlimiet loopt of temperatuur limiet...

Utilisatie is tussen 50-96%.... Geen idee wat de GPU tegenhoud. FPS is 80-110.. normaal ver boven 100... Freesync uit.. etc...
Als de GPU util niet 97+ is dan houd de rest van het systeem de GPU tegen.
Dus toch even CPU en RAM na lopen. Kijken of je CB scores kloppen en met Dram calculator of je dram een beetje goed presteerd.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:37:
[...]

Als de GPU util niet 97+ is dan houd de rest van het systeem de GPU tegen.
Dus toch even CPU en RAM na lopen. Kijken of je CB scores kloppen en met Dram calculator of je dram een beetje goed presteerd.
Alles is in orde.. alle andere benchmarks draaien fijn. Cinebench, Aida, OCCT stress extreme zelfs de andere benchmarks in de 3DMark suite als port royal draaien als verwacht.. misschien even herinstalleren.. wie weet.. heb all DDU gedaan voor drivers...

• Astennu
Cidious schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:01:
[...]

Alles is in orde.. alle andere benchmarks draaien fijn. Cinebench, Aida, OCCT stress extreme zelfs de andere benchmarks in de 3DMark suite als port royal draaien als verwacht.. misschien even herinstalleren.. wie weet.. heb all DDU gedaan voor drivers...
Wat je ook kan doen is 3DMark met even locken op de eerste 12 cores dus 0 tm 11. Kijken of je Game scores dan wel weer kloppen. Als ik dat deed bij super position haalde ik wel weer 44K.

• JRMBelgium
  • Laatst online: 24-04 21:57
Cidious schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het valt mij vooral op dat je clockspeed niet zo stabiel is. Bij mij is de GPU clockspeed zo goed als een flatline. Ik heb wel een 6800, geen XT.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

• Astennu
JRMBelgium schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:53:
[...]

Het valt mij vooral op dat je clockspeed niet zo stabiel is. Bij mij is de GPU clockspeed zo goed als een flatline. Ik heb wel een 6800, geen XT.
6800XT's zijn power limited mijn 6800 helemaal niet. Die verbruikt met OC maar net 204watt GPU power. Een 6800 XT kan dan bijna 300 aan tikken dus die throtteled op power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

JRMBelgium schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:53:
[...]

Dit is dus het euvel de utilisation gat omhoog en naar beneden. Alsof er een frame limiter actief is. Maar heb vsync en alles uit. Alle andere benchmarks draaien max 99% utilization behalve time spy...

Ik krijg morgen ofzo een Samsung 980 Pro binnen om mijn oude vertrouwde 950 Pro te vervagen en zal dan even Windows er opnieuw opgooien en fris beginnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Astennu
Voor de liefhebbers ik ben begonnen met het schrijven van een OV/UV Guide met uitleg over hoe het werkt

En er komt ook een stappen plan in hoe je als leek er mee zou kunnen beginnen en welke tools je dan kan gebruiken. Ik hoop dat ik die ergens dit weekend de eerste versie af kan maken.
Dan kunnen jullie daar alvast op schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Astennu schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:13:
Voor de liefhebbers ik ben begonnen met het schrijven van een OV/UV Guide met uitleg over hoe het werkt

En er komt ook een stappen plan in hoe je als leek er mee zou kunnen beginnen en welke tools je dan kan gebruiken. Ik hoop dat ik die ergens dit weekend de eerste versie af kan maken.
Dan kunnen jullie daar alvast op schieten :)
_/-\o_

Ik ga schieten op iedereen die klachten heeft hierover :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Zag deze zojuist voorbij komen op Reddit, wellicht kunnen mensen hier iets mee. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om te lezen, misschien dat ik van het weekend eindelijk eens met de nieuwe PC aan de slag kan/mag.
The Great 6800XT OC & mod guide

[ Voor 6% gewijzigd door Postman op 11-12-2020 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Postman schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:42:
Zag deze zojuist voorbij komen op Reddit, wellicht kunnen mensen hier iets mee. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om te lezen, misschien dat ik van het weekend eindelijk eens met de nieuwe PC aan de slag kan/mag.
The Great 6800XT OC & mod guide
Hier leggen ze de dingen inderdaad ook wel goed uit. Igorslab is daar ook wel een goede site voor. Die hebben ook de morepowertool gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crovax_be
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 11:14
voor degene die een 6900xt hebben kunnen kopen, welke voeding hebben jullie?

Is 900watt niet het minimum dat deze moet hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 10:17
750 Watt volgens AMD. Ik ga hem proberen met mijn 650 Watt, waar mijn Vega 64 ook prima op draaide (zelfde TPD). Wel heb ik al een 860 Watt voeding in bestelling.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 07:41
crovax_be schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:34:

Ik draai de 6900xt + 5900x op een: be quiet! Pure Power 11 600W CM

so far...so good....

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu

900 is dikke overkill echt totaal niet nodig tenzij je een B-merk psu hebt
De kaart gebruikt stock Max 300 watt dus 550 watt is prima voor een normaal systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05

Ik heb een 850W Seasonic Platinum voor een 6900xt+5800x. pricewatch: Seasonic Focus PX-850

Mochten mensen nog vragen hebben verder of dingen die je gerund wil hebben let me know :)

[ Voor 9% gewijzigd door Luqq op 12-12-2020 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JRMBelgium
Ik stel vast dat ik in Battlefield 1 betere prestaties heb op 1600Mhz dan op 2500Mhz. Niet te geloven... Ik kwam er op toen ik beelden zag van 3070/3080 prestaties in die game. Als alle top kaarten maar 120fps halen op 2K in die game moet er wel iets mis zijn. Blijkbaar kan de game gewoon niet goed overweg met de nieuwe high-end GPU's. Nu haal ik met de underclock tot wel 185fps op 2K....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulcrusher
Ik heb met mijn ASRock 6900XT vrij veel last van coil whine. Het is veel erger dan bij mijn Vega 64, waar het af en toe al storend was.

Verder heb ik tot nu toe alleen Battlefield V gespeeld en daar merk ik dat de GPU maar iets van ~40-60% benut wordt, ik ~120fps haal op een 1440p 144hz scherm en dat de temperatuur rond de 95 graden zit. Hopelijk binnenkort over op waterkoeling met wat lagere temps.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMBelgium
soulcrusher schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:36:
Ik heb met mijn ASRock 6900XT vrij veel last van coil whine. Het is veel erger dan bij mijn Vega 64, waar het af en toe al storend was.

Verder heb ik tot nu toe alleen Battlefield V gespeeld en daar merk ik dat de GPU maar iets van ~40-60% benut wordt, ik ~120fps haal op een 1440p 144hz scherm en dat de temperatuur rond de 95 graden zit. Hopelijk binnenkort over op waterkoeling met wat lagere temps.
Jij gaat hetzelfde probleem hebben als ik met BF1. Underclocken in die game tot dat je aan ongeveer 90% usage zit. je 1% lows zullen er mooi op voorruit gaan, geloof me ;)

Hier een voorbeeld van mijn resultaten:

11-12-2020, 19:41:16 bf1.exe benchmark completed, 6315 frames rendered in 31.859 s
Average framerate : 198.2 FPS
Minimum framerate : 183.6 FPS
Maximum framerate : 212.9 FPS
1% low framerate : 103.2 FPS

And this is the same scene with only 1600Mhz/2000Mhz:
12-12-2020, 09:56:26 bf1.exe benchmark completed, 5791 frames rendered in 32.109 s
Average framerate : 180.3 FPS
Minimum framerate : 169.7 FPS
Maximum framerate : 188.4 FPS
1% low framerate : 136.1 FPS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
soulcrusher schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:36:

Lagere core voltages helpen voor de coil whine. Dus dat is iets wat je kan proberen als je je er heel erg aan stoort. En in mijn geval waren de prestaties net zo goed en zelfs wat constanter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
refused81 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:01:
[...]

Ik draai de 6900xt + 5900x op een: be quiet! Pure Power 11 600W CM

so far...so good....
Is ook echt geen issue. Ik zou hem zelf rustig op een Premium 500 watt PSU draaien.
Zeker als je ook een stroom meter hebt. Ik heb wel eens met machines die 24/7 draaide op 90% van de PSU gezeten bv een 1000 watt die dan 1050 watt uit de muur trok. je hebt nog een stukje efficiëntie waar je dan mee te maken hebt dus de PSU doet dan eerder 900-925 watt dus dat gaat dan nog prima En ook wel eens dat de PSU echt 100% belast was.
Zeker als het maar korte pieken zijn is het geen enkel issue voor een Premium PSU om even 110% te leveren. En als ze echt te veel moeten leveren schieten ze van zelf in de beveiliging.

BMerk PSU's daar in tegen fikken nog wel eens door als je te veel vraagt. En dat is dan ook de rede dat ze 900 watt aanraden. Om zeker te zijn dat die dingen dan ook nog ok werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 13-12-2020 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik dacht dat ik een paar dagen geleden iemand met een 6900XT had zien posten van: "als je iets getest wilt zien laat maar weten"

Awel ik zou graag de keyrate van die kaart weten in de distributed.net opencl client :)
je kan die gewoonstarten in command prompt met dnetc -benchmark rc5-72 voor een benchmark :)

Client download je hier: https://www.distributed.net/Download_clients x86/opencl :)

Edit 6800 (XT) mogen ook altijd hun resultaten posten :Y

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 13-12-2020 16:48 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjXFChtQCXBJgfFd-SFbNq0xWIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZwwyoTsm1tQAYMNBOjQtgC1.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand meer performance uit de reference 6800XT te persen? Ik loop in power limit en heb MPT geprobeerd maar die lockt mijn core frequentie op 500Mhz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47
Astennu schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:13:
[...]

6800XT's zijn power limited mijn 6800 helemaal niet. Die verbruikt met OC maar net 204watt GPU power. Een 6800 XT kan dan bijna 300 aan tikken dus die throtteled op power.
Ik merk in-game dat ik nooit boven de 180W en in benchmarks max 203W gebruik met mijn RX6800. Klopt dit dan wel met een TDP van 250W?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51qc3B2.png

[ Voor 5% gewijzigd door boe.i op 13-12-2020 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:43:
[Afbeelding]

Weet iemand meer performance uit de reference 6800XT te persen? Ik loop in power limit en heb MPT geprobeerd maar die lockt mijn core frequentie op 500Mhz...
AMD heeft de bios van de nieuwe kaarten gelockt. Mpt werkt op dit moment maar voor een klein deel je kan alleen die max power in watt en amps aanpassen zonder dat hij op idle clocks gaat hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
boe.i schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:49:
[...]

Ik merk in-game dat ik nooit boven de 180W en in benchmarks max 203W gebruik met mijn RX6800. Klopt dit dan wel met een TDP van 250W?

[Afbeelding]
Ja die 180-203 watt is de gpu power niet total board power. Als je in hwi64 kijkt zie je nog meer componenten zoals memory die wat nodig hebben. Memory pcb ect zijn ook goed voor +- 50-60 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptbuttlick
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:13

cptbuttlick

Nvidia

Vandaag een radeon 6800xt taichi mogen scoren.
Wat een ding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:05:
[...]

AMD heeft de bios van de nieuwe kaarten gelockt. Mpt werkt op dit moment maar voor een klein deel je kan alleen die max power in watt en amps aanpassen zonder dat hij op idle clocks gaat hangen.
THANKS! Dat was wat ik zocht!

precies genoeg om mijn maat z'n E-penis te laten krimpen :P We zijn al een paar dagen bezig elkaar van de troon te stoten. Erg vermakelijk. This got me back on top. Super bedankt!

Mijn 5900X - 6800XT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbFcmXIEjoTCc8wjLwyjnl35bG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjEfPkYet1cgNLfxiRn8CmUl.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn 5950X - MSI 3080 Suprim (435W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmFd1o3Mg3H7-3L_2mQFtZ_vFqI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3lStrRWSyeRRrf9F4xVzLg0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op maandag 14 december 2020 @ 05:39:
[...]

THANKS! Dat was wat ik zocht!

precies genoeg om mijn maat z'n E-penis te laten krimpen :P We zijn al een paar dagen bezig elkaar van de troon te stoten. Erg vermakelijk. This got me back on top. Super bedankt!

Mijn 5900X - 6800XT:
[Afbeelding]

Zijn 5950X - MSI 3080 Suprim (435W):
[Afbeelding]
Haha netjes er net voorbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Astennu schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:12:
[...]

Haha netjes er net voorbij :)
yep. Verschil is wel mijn hele system load power draw uit de muur is 460W.. zijn GPU alleen trekt al 435W hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cidious schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:48:
[...]

yep. Verschil is wel mijn hele system load power draw uit de muur is 460W.. zijn GPU alleen trekt al 435W hahahaha.
Ja die 3080's kunnen aardig wat power trekken.
Heb je ook al een run met max fan speed gedaan? Want meestal kan je dan nog net wat hoger komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulcrusher
Damic schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:41:
Ik dacht dat ik een paar dagen geleden iemand met een 6900XT had zien posten van: "als je iets getest wilt zien laat maar weten"

Awel ik zou graag de keyrate van die kaart weten in de distributed.net opencl client :)
je kan die gewoonstarten in command prompt met dnetc -benchmark rc5-72 voor een benchmark :)

Client download je hier: https://www.distributed.net/Download_clients x86/opencl :)

Edit 6800 (XT) mogen ook altijd hun resultaten posten :Y
Even snel voor je gedaan en dit is het resultaat: (21,157,454,187 keys/sec op een 6900 XT)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
PS E:\Downloads\Dnet> .\dnetc -benchmark rc5-72

distributed.net client for OpenCL on Win32 Copyright 1997-2016, distributed.net
Please visit http://www.distributed.net/ for up-to-date contest information.
Start the client with '-help' for a list of valid command line options.

dnetc v2.9112-521-CTR-16021317 for OpenCL on Win32 (WindowsNT 6.2).
Please provide the *entire* version descriptor when submitting bug reports.
The distributed.net bug report pages are at http://bugs.distributed.net/

[Dec 14 11:25:33 UTC] size_t on device 0: 64 bits, host: 32
[Dec 14 11:25:34 UTC] Automatic processor type detection did not
                      recognize the processor (tag: "gfx1030 (AMD Radeon RX 6900 XT)")
[Dec 14 11:25:35 UTC] RC5-72: Running micro-bench to select fastest core...
[Dec 14 11:25:41 UTC] RC5-72: using core #3 (CL 4-pipe).
[Dec 14 11:25:41 UTC] RC5-72: Benchmark for core #3 (CL 4-pipe)
                      0.00:00:00.25 [21,157,454,187 keys/sec]
[Dec 14 11:25:41 UTC] Compare and share your rates in the speeds database at
                      http://www.distributed.net/speed/
                      (benchmark rates are for a single processor core)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wow daar zat ik dus 4Gkeys/s naast met mijn berekening. Das niet slecht :)

Bedankt he :)

[ Voor 80% gewijzigd door Damic op 14-12-2020 13:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
Damic schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:31:
Wow daar zat ik dus 4Gkeys/s naast met mijn berekening. Das niet slecht :)

Bedankt he :)
Je berekening was hoger of lager?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Berekening was voorbij de 25Gkeys/s, maar ik weet uit ervaring dat die benchmarks altijd wat lager uitkomen.

Ter verduidelijking een vega 64 (1434MHz) doet er 9.9Gkeys/s een 5700XT op 1952MHz doet rond de 9Gkeys/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Damic schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:37:
Berekening was voorbij de 25Gkeys/s, maar ik weet uit ervaring dat die benchmarks altijd wat lager uitkomen.

Ter verduidelijking een vega 64 (1434MHz) doet er 9.9Gkeys/s een 5700XT op 1952MHz doet rond de 9Gkeys/s
Dan schaalt RDNA2 goed gezien de prestaties van de 5700XT. Want de clocks zijn iets van 15% hoger en het aantal CU's is verdubbelt. Er is dus zelfs iets van IPC verbetering te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ah ja je gaat hier uit van 2800MHz. Dan kan je vast boven die 21 uit komen als clockspeed goed schaalt met dit soort workloads maar denk het wel.
een stock 6900XT draait natuurlijk geen 2800 maar eerder 2200-2300 range.

Maar 2800 wil je qua stroomverbruik denk ik niet. Als het lijkt op mining wil je zo efficiënt mogelijk draaien.

Wat voor een dingen beteken je hier eigenlijk? ik doe zelf weer mee aan rosetta maar dat is medisch onderzoek echter draait dat op de CPU.
PC's staat nu dag en nacht aan zorgt ook voor een beetje verwarming rest doet ik met de airco zodat ik geen gas gebruik.

Zon is er helaas niet veel maar als die er is komt de energie uit de zonnepanelen die ik heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
Damic schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:37:

Ik merk in games dat de performance van mijn 6900XT wat wisselvallig is, dus ik weet niet of mijn benchmark 100% accuraat is :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Astennu schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:39:
[...]

Ah ja je gaat hier uit van 2800MHz. Dan kan je vast boven die 21 uit komen als clockspeed goed schaalt met dit soort workloads maar denk het wel.
een stock 6900XT draait natuurlijk geen 2800 maar eerder 2200-2300 range.

Maar 2800 wil je qua stroomverbruik denk ik niet. Als het lijkt op mining wil je zo efficiënt mogelijk draaien.

Wat voor een dingen beteken je hier eigenlijk? ik doe zelf weer mee aan rosetta maar dat is medisch onderzoek echter draait dat op de CPU.
PC's staat nu dag en nacht aan zorgt ook voor een beetje verwarming rest doet ik met de airco zodat ik geen gas gebruik.

Zon is er helaas niet veel maar als die er is komt de energie uit de zonnepanelen die ik heb liggen.
Is offtopic maar dat is RC5-72 gewoon sleutels passen op een encrypted bestand. Bwa nu een Vega64 met LC bios en een 5700XT draaien op 100%, zou de usb van de voeding kunnen insteken en eens zien hoeveel de 2 kaartten trekken. Ow ja 2800 omdat ik dat ergens had gezien, maar dat is voor de AIB kaarten wrs :)

@soulcrusher die is accuraat ;) opencl is helemaal anders dan games :)

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 14-12-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
soulcrusher schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:42:
[...]

Ik merk in games dat de performance van mijn 6900XT wat wisselvallig is, dus ik weet niet of mijn benchmark 100% accuraat is :)
Hoe bedoel je wisselvallig?
anders die gegevens eens loggen.

En kijken of je hele hoge CPU load hebt / FPS of clock drops terwijl power max is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Damic schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:44:
[...]
Is offtopic maar dat is RC5-72 gewoon sleutels passen op een encrypted bestand. Bwa nu een Vega64 met LC bios en een 5700XT draaien op 100%, zou de usb van de voeding kunnen insteken en eens zien hoeveel de 2 kaartten trekken. Ow ja 2800 omdat ik dat ergens had gezien, maar dat is voor de AIB kaarten wrs :)

@soulcrusher die is accuraat ;) opencl is helemaal anders dan games :)
I see dus net als Minings niet direct nuttig maar gewoon leuk? :)
Draai je dat 24/7?

2800MHz is misschien wel te halen maar dat is dan een OC. AIB kaarten doen out of the box iets van 50-100MHz meer 2700-2800 is te halen met overclocks ja. Niet alle kaarten zullen zo hoog komen maar een aantal wel.

De 6800 XT die nu in de PC van mijn broer zit deed bijna 2700 was een reference kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gewoon voor de stats, niet echt nuttig. nu eventjes wel met kerstmis/eindejaars flush dan word alles terug normaal tot en met maart/april met de stampede :D Ik probeer mijn elektriciteitsverbruik wat terug te dringen want een paar jaar geleden had ik het verbruik van een gezin van 5 en ik ben alleen :+

Zal eens een herberekening doen :)

Edit: Herberekening 6900XT op 2.3GHz zou op RDNA1 20,69 Gkeys/s doen en dat op 250/300W, das helemaal niet slecht. * Damic hoopt op een MI100 :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 14-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
Astennu schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:45:
[...]

Hoe bedoel je wisselvallig?
anders die gegevens eens loggen.

En kijken of je hele hoge CPU load hebt / FPS of clock drops terwijl power max is.
Mijn framerate lijkt goed maar ik heb microstutters elke seconde ofzo. Ik kon niet echt vinden waar dit aan lag. Heb 2 keer drivers opnieuw geïnstalleerd. Zojuist met DDU drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt het beter.

Echter in Eve Online heb ik heel erg last van stuttering. De FPS lijkt dan hoog dus er zitten gewoon een paar frames die lang duren iedere halve seconde ofzo. Verder nog niet echt veel games geprobeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Damic schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:30:
Gewoon voor de stats, niet echt nuttig. nu eventjes wel met kerstmis/eindejaars flush dan word alles terug normaal tot en met maart/april met de stampede :D Ik probeer mijn elektriciteitsverbruik wat terug te dringen want een paar jaar geleden had ik het verbruik van een gezin van 5 en ik ben alleen :+

Zal eens een herberekening doen :)

Edit: Herberekening 6900XT op 2.3GHz zou op RDNA1 20,69 Gkeys/s doen en dat op 250/300W, das helemaal niet slecht. * Damic hoopt op een MI100 :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Is het dan niet leuker om Folding@Home of Rosetta te gaan doen? Want dan werkt je ook nog mee aan oplossingen voor medische problemen :)

Ik deed vroeger Seti maar ben daar na Rosetta gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
soulcrusher schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:31:
[...]

Mijn framerate lijkt goed maar ik heb microstutters elke seconde ofzo. Ik kon niet echt vinden waar dit aan lag. Heb 2 keer drivers opnieuw geïnstalleerd. Zojuist met DDU drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu lijkt het beter.

Echter in Eve Online heb ik heel erg last van stuttering. De FPS lijkt dan hoog dus er zitten gewoon een paar frames die lang duren iedere halve seconde ofzo. Verder nog niet echt veel games geprobeerd.
Dan moet je vooral even kijken wat er op de achtergrond draait. Ik heb dit ooit ook eens gehad en toen was corsair icue de boosdoener dat soort apps zorgen nog wel eens voor Microstuttering. Ik zou gewoon even alles afsluiten wat je niet nodig hebt en nog een keer proberen.

In het geval van icue moest ik hem deinstalleren anders bleven de processen terug komen. Die software is er dus nooit meer terug op gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47
Astennu schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:51:
Dan moet je vooral even kijken wat er op de achtergrond draait. Ik heb dit ooit ook eens gehad en toen was corsair icue de boosdoener dat soort apps zorgen nog wel eens voor Microstuttering. Ik zou gewoon even alles afsluiten wat je niet nodig hebt en nog een keer proberen.
Alles wat communiceert met USB kan een issue zijn, maar RGB maakt het idd wel bond...

Mijn grootste misbruikers van resources
- Steam
- NZXT voeding software
- SimuCube
- iRacing gerelateerde meuk (VRS/Trading Paints)

Zet alles wat je niet nodig hebt uit en test dan nog eens

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
Astennu schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:51:
[...]

Ah ja, dit process was ik doorgelopen toen ik mijn 3900x installeerde en hij hoog bleef clocken. Ik heb toen al dat soort process monitoring en LED programma's uitgezet. Dus lijkt me niet dat dat het is. Wellicht gewoon een driver ding wat geoptimaliseerd moet worden. Ik zal ondertussen wat andere spellen proberen.

Wel heb ik een benchmark van Passmark gedraaid en ik kom op iets meer uit dan de 23616 die er op Passmark voor de 6900 XT staat.. Bijzonder trouwens dat daar de 6800XT hoger scoort dan de 6900XT

[ Voor 3% gewijzigd door soulcrusher op 14-12-2020 16:50 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
soulcrusher schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:02:
[...]

Ah ja, dit process was ik doorgelopen toen ik mijn 3900x installeerde en hij hoog bleef clocken. Ik heb toen al dat soort process monitoring en LED programma's uitgezet. Dus lijkt me niet dat dat het is. Wellicht gewoon een driver ding wat geoptimaliseerd moet worden. Ik zal ondertussen wat andere spellen proberen.

Wel heb ik een benchmark van Passmark gedraaid en ik kom op iets meer uit dan de 23616 die er op Passmark voor de 6900 XT staat.. Bijzonder trouwens dat daar de 6800XT hoger scoort dan de 6900XT
Draai anders eens een Superpositon benshmark met 3440x1440 High.
Een 6800XT haalt daar 11200/11300 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb eindelijk de eerste versie van de OC/UV guide af. Hij staat in de 2e Post van dit topic:
Astennu in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic"

Dit is een snelle versie. Als jullie dingen zien die niet kloppen/niet duidelijk zijn hoor ik het graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

https://videocardz.com/ne...king-on-zen-and-zen2-cpus

Voor iedereen nog op Zen 2. Goed nieuws voor je 6800 kaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
Astennu schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 02:06:
Ik heb eindelijk de eerste versie van de OC/UV guide af. Hij staat in de 2e Post van dit topic:
Astennu in "AMD Navi 2x (RX6000) Ervaringen Topic"

Dit is een snelle versie. Als jullie dingen zien die niet kloppen/niet duidelijk zijn hoor ik het graag :)
Ik heb het anders gedaan. Eerst ben ik op zoek gegaan naar de laagst undervolt instelling die stabiel was op stock met furmark. Nadien ben ik beginnen overclocken heb ik terug wat voltage toegevoegd als de kaart instabiel werd. Resultaat op mijn 6800 is:
- Game clocks tussen 2400 en 2500Mhz
- geheugen op 2150Mhz
- instelling op 880mv ( in realiteit tot 1.012v)
- verbruik van ongeveer 220 watt bij gamen en pieken tot 271 watt bij stresstest

Met mijn graphics score van 16005 in Time Spy zit hij lekker in Top 5% van de scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:51
Ik heb net mijn AMD Radeon 6900xt geinstalleerd maar wat ik bij Jayz2cents dus ook al las. De power consumption is 250 watt volgens de Radeon software. Deze zou toch 300 watt moeten zijn? of toont AMD dat anders?

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Mirage schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:41:
Ik heb net mijn AMD Radeon 6900xt geinstalleerd maar wat ik bij Jayz2cents dus ook al las. De power consumption is 250 watt volgens de Radeon software. Deze zou toch 300 watt moeten zijn? of toont AMD dat anders?
Dit is helaas jammer aan reviewers als Jayz2Cents. Hij is een comedian maar geen goede reviewer!
Hij heeft dit gewoon fout. Wat je in wattman zit is GPU power. De hele kaart heeft een TDP van 300 watt dat betekend GPU, Memory, VRMs en al het andere wat er op zit is samen 300 watt.
Als je HWI64 gebruikt zie je die andere componenten ook en als je dat optelt kom je op 300 watt uit.

Dus 250 watt GPU power klopt helemaal. Wat hij doet met die +15% is overclocken dan gaat de hele kaart ineens 350watt gebruiken. Dus niets aan het handje je kaart werkt zoals het hoort.

Je kan beter hardware unboxed en gamers nexus volgen die hebben hun tech feiten tenminste wel goed op een rijtje staan. J2C maakt echt heel veel fouten en corrigeert ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
JRMBelgium schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:17:
[...]

Ik heb het anders gedaan. Eerst ben ik op zoek gegaan naar de laagst undervolt instelling die stabiel was op stock met furmark. Nadien ben ik beginnen overclocken heb ik terug wat voltage toegevoegd als de kaart instabiel werd. Resultaat op mijn 6800 is:
- Game clocks tussen 2400 en 2500Mhz
- geheugen op 2150Mhz
- instelling op 880mv ( in realiteit tot 1.012v)
- verbruik van ongeveer 220 watt bij gamen en pieken tot 271 watt bij stresstest

Met mijn graphics score van 16005 in Time Spy zit hij lekker in Top 5% van de scores.
iedereen heeft een andere aanpak.
Daarnaast willen sommige mensen niet ondervolten maar alleen overclocken. Anderen willen juist undervolten. Dus het ligt aan je doel.

Als je doel is om stock target clocks te halen met zo'n laag mogelijk voltage is jou aanpak the way to go.

De guide heeft ook meer als doel ben bekend te maken met hoe je het moet doen en waar je op moet letten. En dan kan je daar na eigen andere doelen stellen.
Voor mensen die al OC ervaring hebben is deze guide niet interessant het is meer gericht op beginners :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:28
Voor iedereen die een reference 6800 XT bezit, met de 20.12.2 drivers van AMD is het mogelijk om de kleur van het Radeon logo te veranderen. Daarvoor heb je ook deze software van CoolerMaster nodig. Nu matcht mijn kaart eindelijk bij het blauwe thema van mijn kast. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6om6fyQsmHHe84y5mD844pLzME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpNNk8qBFvx0efFoEvW8GnOW.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 7 7800X3D | ROG STRIX B650E-F | RX 7900 XTX TUF | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
hubhib schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:53:
Voor iedereen die een reference 6800 XT bezit, met de 20.12.2 drivers van AMD is het mogelijk om de kleur van het Radeon logo te veranderen. Daarvoor heb je ook deze software van CoolerMaster nodig. Nu matcht mijn kaart eindelijk bij het blauwe thema van mijn kast. 8)

[Afbeelding]
Ah sweet! Dacht al dat dat zou komen.
Als je je pc uit zet ziet je het logo ook een beperkt rgb effect doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koeckie
  • Laatst online: 10-04 08:45
hubhib schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:53:

[Afbeelding]
Direct gedownload en de tooling om het ledje UIT te zetten ook. Compleet dichte kast, dus hoe minder kermis, hoe beter voor mij.

Hoop heel erg dat dit het 'random USB disconnect' geluid hiermee ook is opgelost. De vorige optionele driver verhielp in ieder geval dat het niet meer gebeurde na num/caps/scroll lock indrukken. In plaats daarvan werd het willekeurig. Ook niet best. Gezien de ARES apparatuur een 'firmware update' door die coolermaster rgb app, zal het mij benieuwen. :9

--
Edit 23-12: Probleem is nu volledig opgelost. Gisteren zo'n 4 uur gegamed en geen enkele keer usb disconnect. Wat een verademing.

[ Voor 5% gewijzigd door Koeckie op 23-12-2020 09:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:15

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Sinds zondag ook in het bezit van een reference 6900 XT die vandaag is overgenomen omdat ik toch nog de Asrock 6900 XT Phantom Gaming heb ontvangen.

Ik vond de reference kaart al best groot, maar de nieuwe kaart is helemaal groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Vh96lmLnmgrGAuimeTsyJXl4yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39jIBzgrhf5cotqqJycRQweW.jpg?f=fotoalbum_large

Afmetingen zijn:
Reference:267 x 120 x 50 mm
AIB Custom: 330 x 140 x 56 mm, 2.8-slot

Het gewicht is wel redelijk vergelijkbaar, de AIB kaart is maar iets zwaarder. Ik denk dat de winst hem vooral zit in de betere airflow en de grotere fans.

Ik merk dat mijn CPU wel een stukje warmer wordt ten opzichte van de 5700 XT en RX 570. Ik ga eens onderzoeken of ik de max temp in de bios kan veranderen zodat de fans minder snel overstuur gaan (die gaan bij 70 graden naar 100%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:51:
Sinds zondag ook in het bezit van een reference 6900 XT die vandaag is overgenomen omdat ik toch nog de Asrock 6900 XT Phantom Gaming heb ontvangen.

Ik vond de reference kaart al best groot, maar de nieuwe kaart is helemaal groot.
[Afbeelding]

Afmetingen zijn:
Reference:267 x 120 x 50 mm
AIB Custom: 330 x 140 x 56 mm, 2.8-slot

Het gewicht is wel redelijk vergelijkbaar, de AIB kaart is maar iets zwaarder. Ik denk dat de winst hem vooral zit in de betere airflow en de grotere fans.

Ik merk dat mijn CPU wel een stukje warmer wordt ten opzichte van de 5700 XT en RX 570. Ik ga eens onderzoeken of ik de max temp in de bios kan veranderen zodat de fans minder snel overstuur gaan (die gaan bij 70 graden naar 100%).
De reference kaarten zijn eigenlijk best klein. Vooral erg kort. De XT cooler is vrij hoog tov de 6800 maar de non XT cooler is heel erg compact en koelt goed.

De aib kaarten zijn allemaal gewoon super groot :D

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op donderdag 24 december 2020 @ 02:37:
[...]

De reference kaarten zijn eigenlijk best klein. Vooral erg kort. De XT cooler is vrij hoog tov de 6800 maar de non XT cooler is heel erg compact en koelt goed.

De aib kaarten zijn allemaal gewoon super groot :D
Klopt, ze zijn erg compact. Ik was onder de indruk van de reference koeler, die is goed ontworpen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Meeste kaarten zijn gewoon te lang. Bij mij past er maximaal 31,3cm waardoor gros al af valt. En dan de levertijden en prijzen. 6800xT allemaal tussen de 880-1100 euro. Is niet normaal meer. Waar is de 699 als richtprijs?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Astennu
Wim-Bart schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:20:
Meeste kaarten zijn gewoon te lang. Bij mij past er maximaal 31,3cm waardoor gros al af valt. En dan de levertijden en prijzen. 6800xT allemaal tussen de 880-1100 euro. Is niet normaal meer. Waar is de 699 als richtprijs?
Bij AMD zelf.
Alle Partners hebben er duidelijk voor gekozen eerst de top versies uit te brengen en niet goedkopere uitvoeringen. Daarnaast is er sowieso iets raars met de prijs aan de hand want het bedrag is nu wel heel erg premium tov de MSRP. Een Nitro of Strix was altijd wel duurder maar nu is het verschil wel heel groot.

Daarnaast zie je alle hardware duuder worden door tekorten Ryzen 5000 is in prijs omhoog maar ook de 3000 CPU's zijn aan het stijgen gegaan omdat veel bedrijven en mensen die maar gingen kopen ipv de 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 09:15
Weet niet of mensen hier iets aan hebben, maar ik heb nu al een tijdje een 5900x en een 6800xt in een ncase m1 v5 zitten (zonder ventilatie gaten naast de gpu dus). Dit werkt nu al een paar weken vlekkeloos (na het toevoegen van twee slim fans onder de gpu met 40% fanspeed, hoger betekend turbulentie, zonder fans werkte ook maar werd de kast te warm voor mij).

En dit dan op een SF600 voeding, dus 600 watt. Nog niks van problemen gemerkt qua PSU. Enige wat ik wel kan vinden is dat de SF600 (gold) pas overcurrent protection inschakeld bij ~800-830 watt, dus dat betekend niet dat dit niet op iedere (fatsoenlijke) 600 watt voeding werkt.

Hiernaast draait de fan van de voeding uiteraard wel maar ik heb hem nog nooit gehoord.

Nog niet met CPU overclock gespeeld, maar wel Cyberpunk/SOTTR geprobeerd met GPU 2600-2700mhz en max power limit. Hierbij wordt hij wel goed hoorbaar en warmt de kast wat meer op, maar er wordt iig genoeg stroom geleverd.

Momenteel draait hij op stock clockspeed settings en dan 1.050v (nog niet verder gespeeld), 2150mhz memory, max power limit en dan stock fan curve maar max fanspeed naar 100%. Het loopt strak op 2411mhz en stabiliseerd op 78-82 graden met 92-95 graden hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
stefan076 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:59:
Weet niet of mensen hier iets aan hebben, maar ik heb nu al een tijdje een 5900x en een 6800xt in een ncase m1 v5 zitten (zonder ventilatie gaten naast de gpu dus). Dit werkt nu al een paar weken vlekkeloos (na het toevoegen van twee slim fans onder de gpu met 40% fanspeed, hoger betekend turbulentie, zonder fans werkte ook maar werd de kast te warm voor mij).

En dit dan op een SF600 voeding, dus 600 watt. Nog niks van problemen gemerkt qua PSU. Enige wat ik wel kan vinden is dat de SF600 (gold) pas overcurrent protection inschakeld bij ~800-830 watt, dus dat betekend niet dat dit niet op iedere (fatsoenlijke) 600 watt voeding werkt.

Hiernaast draait de fan van de voeding uiteraard wel maar ik heb hem nog nooit gehoord.

Nog niet met CPU overclock gespeeld, maar wel Cyberpunk/SOTTR geprobeerd met GPU 2600-2700mhz en max power limit. Hierbij wordt hij wel goed hoorbaar en warmt de kast wat meer op, maar er wordt iig genoeg stroom geleverd.

Momenteel draait hij op stock clockspeed settings en dan 1.050v (nog niet verder gespeeld), 2150mhz memory, max power limit en dan stock fan curve maar max fanspeed naar 100%. Het loopt strak op 2411mhz en stabiliseerd op 78-82 graden met 92-95 graden hotspot.
Heb je die mem of wel goed getest? Ik heb tot nu toe nog geen een kaart getest die 21t0 doet zonder dat de scores omlaag gaan. 2050/2076 gaat wel goed maar daar boven gaat de score nog wel eens omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
Astennu schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:04:
[...]

Heb je die mem of wel goed getest? Ik heb tot nu toe nog geen een kaart getest die 21t0 doet zonder dat de scores omlaag gaan. 2050/2076 gaat wel goed maar daar boven gaat de score nog wel eens omlaag.
Nee die heb ik niet goed getest haha, dit herrinnerde mij er weer aan dat ik dat nog moet doen (ik dacht ook dat deze stock stond al die tijd maar zag dus net dat dat niet zo is). Als ik het niet vergeet ga ik morgen overdag even kijken vanaf wanneer de performance afneemt (ik verwacht namelijk inderdaad dat error correction hier eea aan het doen is).

Edit: Ook meteen even aan toevoegen dat ik hem maar een kwartiertje ofzo per game op 2600-2700mhz heb geprobeerd, is te luid voor mij en merkte te weinig performance increase. Dus geen idee of het stable is.

[ Voor 19% gewijzigd door stefan076 op 25-12-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
stefan076 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:08:
[...]

Nee die heb ik niet goed getest haha, dit herrinnerde mij er weer aan dat ik dat nog moet doen (ik dacht ook dat deze stock stond al die tijd maar zag dus net dat dat niet zo is). Als ik het niet vergeet ga ik morgen overdag even kijken vanaf wanneer de performance afneemt (ik verwacht namelijk inderdaad dat error correction hier eea aan het doen is).

Edit: Ook meteen even aan toevoegen dat ik hem maar een kwartiertje ofzo per game op 2600-2700mhz heb geprobeerd, is te luid voor mij en merkte te weinig performance increase. Dus geen idee of het stable is.
Als de prestaties niet omhoog gaan kan het instabiel zijn tenzij je cpu limited bent.

Is wel de. Moeite om het even goed te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

Rx 6900 xt binnen en geïnstalleerd.
Met more power tool gelijk de gpu powerlimit naar 300 w gezet, corekloks gaan dan gemakkelijk naar ~ 2700 mhz.
Een aantal games perfomen dan, zelfs in 5K native, op rtx3090 niveau.

UE4-games blijven opvallend vaak achter, behalve als dx12 als api gesupport wordt.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:04:
Rx 6900 xt binnen en geïnstalleerd.
Met more power tool gelijk de gpu powerlimit naar 300 w gezet, corekloks gaan dan gemakkelijk naar ~ 2700 mhz.
Een aantal games perfomen dan, zelfs in 5K native, op rtx3090 niveau.

UE4-games blijven opvallend vaak achter, behalve als dx12 als api gesuppord wordt.
Met superposition had ik nog niet genoeg aan 300 en moest nog net wat hoger. Piek was iets van 307 watt voor alleen de gpu. Dan throttle hij niet meer.

Heb jij nog speciale cooling? Want als je 2700 air haalt en hij clock dan ook effectief 2650 haalt heb je geen slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
Astennu schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:37:
[...]

Als de prestaties niet omhoog gaan kan het instabiel zijn tenzij je cpu limited bent.

Is wel de. Moeite om het even goed te controleren.
Ja precies, een keer even goed testen. Was er al even klaar/blij mee toen ik het eenmaal allemaal passend, werkend en stil had. Nu ik iig een stabiele clockspeed (met genoeg power overhead voor memory) heb wordt het ook een stuk makkelijker om het geheugen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:31:
[...]

Heb jij nog speciale cooling? Want als je 2700 air haalt en hij clock dan ook effectief 2650 haalt heb je geen slechte.
Nee, alleen de fancurve aangepast. De koeling is opvallend stil en dus kan de fanfrequentie een aardig stuk omhoog.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:16:
[...]

Nee, alleen de fancurve aangepast. De koeling is opvallend stil en dus kan de fanfrequentie een aardig stuk omhoog.
Nee klopt als je een kast hebt met goede airflow valt het allemaal wel mee.

Ik haalde trouwens max 370 watt voor de gpu power alleen.
300 +15% was niet genoeg
Heb nu 330 gedaan om even te kunnen testen is niet voor 24/7 en dan zag ik toch 360-370 watt voor de gpu alleen.

Dus zou kunnen dat als jij 300 watt gebruikt zonder +15% effectief lagere clocks hebt in games.

Anders eens hwi64 op de achtergrond mee laten draaien dan kan je het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Ik heb ook de "+15" aan.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bij mij ging hij bij super position dan wel iets terug clocken voltage is dan niet de hele tijd flat 1175mv. Met 330 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan076
Heb net aantal superposition (1080p extreme) runs gedraaid. Max performance lijkt op 2125mhz te zitten (2120 is een puntje minder en 2130 en hoger hetzelfde of minder). Van iedere setting maar één run gedaan maar bleef allemaal dicht op elkaar zitten iig.

Volgende keer nog een keer met hogere core speed (stond nu op 2255 max, 2180-2220 effectief, met 881mV) en meerdere runs per setting proberen, voor nu iig duidelijk dat 2150mhz te hoog is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
stefan076 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:19:
Heb net aantal superposition (1080p extreme) runs gedraaid. Max performance lijkt op 2125mhz te zitten (2120 is een puntje minder en 2130 en hoger hetzelfde of minder). Van iedere setting maar één run gedaan maar bleef allemaal dicht op elkaar zitten iig.

Volgende keer nog een keer met hogere core speed (stond nu op 2255 max, 2180-2220 effectief, met 881mV) en meerdere runs per setting proberen, voor nu iig duidelijk dat 2150mhz te hoog is :P
Voor memory kan je beter een hogere resolutie gebruiken geloof ik en wellicht ook beter high preset maar not sure.
Voorheen teste ik dat ook met furmark met AA aan. Echter werkt dat niet met de NAvi21 dat past allemaal in de cache :P de FPS is ook echt insane hoog.

Dus ben nog op zoek naar een betere manier om het geheugen te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Iemand anders al boven de 20K TS GPU uit met een 6800XT? Ik weet dat de 6900XT rond de 21K kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FuZn26b1YFbvxkaM_OIFw8qQCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbUttZ86MONRcaenDf8W88gv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V0YbABHscMJIkBjSGzjXX4Dfnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZ4mE3exN8ThFDbDDvTRR5MK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnmxFPPCea3DD1W5NJKlsVMmp7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdxzxwN9hXcMdSNtaovBLn7X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA9ZMrPtHsPtKRSF45ET8LWSmwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J8nk6QlnBGASymvoqtwdd2O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Cidious op 27-12-2020 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu, zou 330w +15% zonder voltage aanpassingen kwaad kunnen voor 24/7 gebruik?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:35:
Astennu, zou 330w +15% zonder voltage aanpassingen kwaad kunnen voor 24/7 gebruik?
Dat is een goede vraag. Hij heeft een 13phase Power Design met International Rectifier TDA21472 70A power stages
Als ik kijk wat Buildzoid over moederborden zegt met bv 10x60A dat dat gewoon prima 400A amp op 1.2v kan leveren dan kan dit makkelijk meer.

Stock gebruikt de kaart max 320A geloof ik ik heb die ook wel wat verhoogd (naar 390A) maar ook dat moet volgens mij geen issue voor de VRM zijn.

Als je de kaart en VRM koel houd kan hij dat soort vermogen volgens mij wel 24/7 draaien.
Als je bv al ziet wat de kleine CCD's van Zen2 en Zen3 aan Ampere en Wattage draaien met PBO (die doen ook snel 140watt en 130A Stock) verwacht ik dat het voor zo'n grote chip geen issue is.

Maar goed dit is allemaal buiten specs van AMD dus ik kan je natuurlijk geen garantie geven.
Ampere gebruikt ook veel meer dus zie niet in waarom Navi21 dat ook niet 24/7 zou kunnen alleen je efficiëntie is gewoon extreem slecht en uit het raam gegooid al je dat toe staat/ Als je ziet wat je er qua prestaties bij krijgt is het eigenlijk niet de moeite waard :)

Ik ga het ook zeker niet 24/7 draaien. En ga denk ik een setting zoeken tussen de 250-300 watt in. Ik denk rond de 1025-1075mv. Met 1050mv zit ik al op 280-290 watt.
Ik wil de stock cooler blijven gebruiken dus dan kan je beter rond de 270-280 watt gaan zitten om hem heel stil te kunnen houden. Boven de 1400 RPM wordt hij wel hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Astennu schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:24:
[...]

efficiëntie is gewoon extreem slecht en uit het raam gegooid al je dat toe staat/ Als je ziet wat je er qua prestaties bij krijgt is het eigenlijk niet de moeite waard :)

Ik ga het ook zeker niet 24/7 draaien. En ga denk ik een setting zoeken tussen de 250-300 watt in. Ik denk rond de 1025-1075mv. Met 1050mv zit ik al op 280-290 watt.
Ik wil de stock cooler blijven gebruiken dus dan kan je beter rond de 270-280 watt gaan zitten om hem heel stil te kunnen houden. Boven de 1400 RPM wordt hij wel hoorbaar.
Ja dat is ook wel weer zo. Voorlopig hou ik het dan maar op 300 W voor de GPU, dan kan ik hem met luchtkoeling zonder al teveel noise, nog op 70-75 graden houden (GPU) en heb ik ingame 2600-2700 mhz.
Mem. schijnt op 2100mhz het snelst te zijn, op 2150 heb ik iig perf. verlies, ik stel nu 2130 in en krijg dan zo 2110-2120 ingame. Misschien moet ik nog wat lager gaan.

Misschien later een AOI erop en dan kunnen de temps omlaag, en de powerlimit en kloks misschien nog wat omhoog.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:15
Ik heb de 6900xt nu een dikke week in bezit maar loop tegen wat vage issues aan. Ik speel voornamelijk Cold War en hoewel de average framerate op 4K hoog genoeg is (110-140 fps afhankelijk van welke map) is de 1% low dramatisch tussen de 10 en 40 fps. Hierdoor is het nooit soepel spelen. GPU wordt niet te warm en draait continu op 98% utilisation.

Nu zie ik veel berichten over die 300W power limit en ik heb die zojuist als test eens via morepower tool op 300W gezet i.p.v. de standaard 255W. Dat zorgde direct voor enorme verbeteringen waarbij mijn 1% low naar 85 FPS ging en het spel nu wel degelijk vloeiend aanvoelde. Helaas was dit van korte duur en na 2 maps op +- 85FPS 1% low viel die bij het 3e potje weer terug naar 9 FPS 1% low met een AVG van 135.

Spelen met de settings in Cold War resulteerd in iets hogere AVG FPS maar de 1% blijft slecht. De kaart is gebundeld met een 5950x en een 850W Platinum PSU van Be Quiet dus dat zou geen bottlenek moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

VulcanRaven schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:08:
Ik heb de 6900xt nu een dikke week in bezit maar loop tegen wat vage issues aan. Ik speel voornamelijk Cold War en hoewel de average framerate op 4K hoog genoeg is (110-140 fps afhankelijk van welke map) is de 1% low dramatisch tussen de 10 en 40 fps. Hierdoor is het nooit soepel spelen. GPU wordt niet te warm en draait continu op 98% utilisation.

Nu zie ik veel berichten over die 300W power limit en ik heb die zojuist als test eens via morepower tool op 300W gezet i.p.v. de standaard 255W. Dat zorgde direct voor enorme verbeteringen waarbij mijn 1% low naar 85 FPS ging en het spel nu wel degelijk vloeiend aanvoelde. Helaas was dit van korte duur en na 2 maps op +- 85FPS 1% low viel die bij het 3e potje weer terug naar 9 FPS 1% low met een AVG van 135.

Spelen met de settings in Cold War resulteerd in iets hogere AVG FPS maar de 1% blijft slecht. De kaart is gebundeld met een 5950x en een 850W Platinum PSU van Be Quiet dus dat zou geen bottlenek moeten zijn.
Geen v-sync aan?, anders voor uitgebreide synchronisatie kiezen. Wordt je CPU niet te warm?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb stock wat runs gedaan in Superposition:
8k preset run:
5918
5900
5900

4k preset run:
15557
15519
15536

Dat is stock met een Asrock Phantom Gaming 6900 XT en een 3950x ook stock. Kaart blijft onhoorbaar, en komt niet boven 54% fan speed uit en tikt in 4k net de 78 graden aan en op 8k de 76 gezien er minder gpu load is maar meer load op de mem controller.
Pagina: 1 ... 3 ... 42 Laatste