Waarom blij als ik vragen mag?cptbuttlick schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:06:
13 uur gegamed in een dag. Kaart bevalt erg goed ( radeon 6800 ) op 1440 165hz.
Moet eerlijk bekennen dat ik blij ben dat mijn 3070 weg is.
Vind de ref kaart ten eerst erg mooi. Ten tweede zijn de drivers eindelijk eens goed ( 5700xt ) was een echt flop hier toen.
Hij is ook een stuk sneller dan mijn evga 3070 en erg stabiel.
Ook de 16GB ram komt wel goed van pas.
[ Voor 5% gewijzigd door cptbuttlick op 29-11-2020 00:13 ]
How kan je alleen MPT gebruiken ? Je moet de tables dan toevoegen aan een bios en flashen? Dat is waar je RBE voor nodig hebt.. zonder RBE geen effect van MPT.. wat mis ik?Astennu schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:50:
[...]
Ik heb alleen de MPT geprobeerd met een bios die ik van TPU gedownload heb.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Ik gebruikte met de 5700 XT altijd alleen MPT. Je kan daar de register settings van de driver mee aanpassen.Cidious schreef op zondag 29 november 2020 @ 02:18:
[...]
How kan je alleen MPT gebruiken ? Je moet de tables dan toevoegen aan een bios en flashen? Dat is waar je RBE voor nodig hebt.. zonder RBE geen effect van MPT.. wat mis ik?
Je laad de settings van een bios in (die kan je van tpu halen) vervolgens pas je aan wat je wilt hebben en schrijf je die settings weg.
Als je de driver reinstalled or een nieuwe is dat weg moet je dat even opnieuw doen.
Is minder permanent dan een bios flash. Ook wat minder risky eind resultaat is ipc hetzelfde.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ohhh! Dat is goed nieuwe! Delete SPPT en dan write SPPT? Of alleen write SPPT?Astennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 02:32:
[...]
Ik gebruikte met de 5700 XT altijd alleen MPT. Je kan daar de register settings van de driver mee aanpassen.
Je laad de settings van een bios in (die kan je van tpu halen) vervolgens pas je aan wat je wilt hebben en schrijf je die settings weg.
Als je de driver reinstalled or een nieuwe is dat weg moet je dat even opnieuw doen.
Is minder permanent dan een bios flash. Ook wat minder risky eind resultaat is ipc hetzelfde.
Juist write.Cidious schreef op zondag 29 november 2020 @ 02:57:
[...]
Ohhh! Dat is goed nieuwe! Delete SPPT en dan write SPPT? Of alleen write SPPT?
Delete haalt alle aanpassingen weer weg.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Thanks buddy! Ik ga het later vandaag of morgen even proberen.Astennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 03:56:
[...]
Juist write delete haalt alle aanpassingen weer weg.
:strip_exif()/f/image/R0clWX6uwIQUX6NU5VqzrU38.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MHCTvm16HehqeItIeQaol4ZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door Cidious op 29-11-2020 05:43 ]
Iemand hier ook ervaring met de 6800 non xt en een LG oled scherm? Met mijn 5700XT kon ik na een bepaalde driver update VRR aanzetten, met de 6800 niet. Nu krijg ik alleen de melding dat mijn scherm geen freesync ondersteunt, wat geen leugen is uiteraard want ik gebruik een LG B9 scherm.
Het trucje met CRU om freesync in te schakelen (YouTube: How to enable Freesync on non freesync monitor or TV) lijkt niet te werken, zodra ik het inschakel heb ik alleen de linker- of de rechterhelft uitgerekt over het scherm, er is geen extra monitor aangesloten.
Overigens wat een upgrade vanaf een 5700xt...
Het trucje met CRU om freesync in te schakelen (YouTube: How to enable Freesync on non freesync monitor or TV) lijkt niet te werken, zodra ik het inschakel heb ik alleen de linker- of de rechterhelft uitgerekt over het scherm, er is geen extra monitor aangesloten.
Overigens wat een upgrade vanaf een 5700xt...
Andere instellingen dus...Astennu schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:29:
Ik draai die 3440x1440 met high - high.
Ik heb idd ook geen SAM moet daar de bios nog voor updaten. Maar in december komt er een nieuwe AGESA uit met PBO2 update hem dan denk ik wel.
Voor benchmarks pak ik eigenlijk altijd de default waarden en ga pas aanpassen als dat nodig is.
Om problemen zoals dit achteraf te voorkomen.
Met Superposition zou het aanpassen van de resolutie voldoende moeten zijn.
De run op 2560 heb ik nog wat ruimte over in stroomverbruik, op 3440 zie ik een verbruik wat op of net over de 300w ligt.
/f/image/4k39nVgZqOMJawoS943PqtEA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FqKxOeQfnIZGMErFQ0KSxCgc.png?f=fotoalbum_large)
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik gebruikte voorheen altijd de high of extreme preset maar dat is helaas 1080p voor deze kaarten best makkelijk. (als is extreme nog wel zwaar qua fps als stability test was high voor amd kaarten beter)raymondw schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:52:
[...]
Andere instellingen dus...
Voor benchmarks pak ik eigenlijk altijd de default waarden en ga pas aanpassen als dat nodig is.
Om problemen zoals dit achteraf te voorkomen.
Met Superposition zou het aanpassen van de resolutie voldoende moeten zijn.
De run op 2560 heb ik nog wat ruimte over in stroomverbruik, op 3440 zie ik een verbruik wat op of net over de 300w ligt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Standaard start hij met 1080p medium geloof ik.
Maar zo te zien heb je een goede kaart! Beter dan de 3 die ik tot nu toe getest heb.
Wat voor een target clock heb je hier gebruikt? Gezien de score zou ik iets van 2750 denken en dan met een max mem oc van 2150 met fast timings.
2709 clockAstennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:49:
Wat voor een target clock heb je hier gebruikt? Gezien de score zou ik iets van 2750 denken en dan met een max mem oc van 2150 met fast timings.
1075 voltage
Fast timings
2100 mem (alles boven 2100 crasht)
+15% power
Zero fan Off
+-90% fan speed
Voor gaming staat de clock op 2609 en 2000 geheugen
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ah dan draai je iets van 2660MHz op de core onder load.raymondw schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:14:
[...]
2709 clock
1075 voltage
Fast timings
2100 mem (alles boven 2100 crasht)
+15% power
Zero fan Off
+-90% fan speed
Voor gaming staat de clock op 2609 en 2000 geheugen
Al denk ik dat als je GPU-Z of HWI64 uitleest je wel 1150mv effectief ziet staan.
Met de huidige tool zie ik alleen de max mV.Astennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:17:
Ah dan draai je iets van 2660MHz op de core onder load.
Al denk ik dat als je GPU-Z of HWI64 uitleest je wel 1150mv effectief ziet staan.
Dat is 1150, maar denk niet dat dat onder load gehaald word.
Radeon tool laat dat niet zien, wel core snelheid.
Dat zit rond de 2400/2500 met 1s interval.
Maar lager wil ik niet gaan, performance checken kost ook weer performance....
Memory stabiel 2108
Max 331w, stabiel +-295
Net toch ff laatste testje voor ik de sim start.
2800
1025 mV
2100/fast
+15%
2560x1440 high/high : 16594
Max power 321W
Clock stabiel op +-2550Mhz
GPU-Z laat wel over time zien je kan het ook loggen naar een file.raymondw schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:07:
[...]
Met de huidige tool zie ik alleen de max mV.
Dat is 1150, maar denk niet dat dat onder load gehaald word.
Radeon tool laat dat niet zien, wel core snelheid.
Dat zit rond de 2400/2500 met 1s interval.
Maar lager wil ik niet gaan, performance checken kost ook weer performance....
Memory stabiel 2108
Max 331w, stabiel +-295
Net toch ff laatste testje voor ik de sim start.
2800
1025 mV
2100/fast
+15%
2560x1440 high/high : 16594
Max power 321W
Clock stabiel op +-2550Mhz
Gezien je 321watt haalt zal hij denk ik geen 1150MV draaien dan gaat hij toch proberen lager te zitten om weer power headroom te krijgen.
Ben wel benieuwd welk voltage hij draait als je die sustained 2550MHz doet.
Zijn er eigenlijk videoplayers die de hardware decoding van HEVC e.d. ondersteunen op de 6000 kaarten onder Windows 10? FFMpeg bijvoorbeeld ondersteund het niet. Bij Potplayer wordt er alleen DX11 acceleratie gebruikt, wat bij een 4K video al 50% van de capaciteit van m'n RX6800 vraagt. HW decoding aan/uitzetten maakt geen verschil, terwijl je bij NVidia in taakbeheer duidelijk ziet of de cpu of de gfxcard gebruikt wordt.
_██_
(ಠ_ృ)
/f/image/b9y8zkhttlsPuQzsrLKtT1MG.png?f=fotoalbum_large)
Reference OC. 19K gepasseerd.
Ik krijg MPT niet normaal aan de praat.. Als ik SPPT schrijf dan gaat de kaart in een soort low power mode bij het draaien van 3D engines...
[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 29-11-2020 17:23 ]
Ja klopt heb ik ook was met de 5700 XT niet. Dus heeft wellicht nog even een patch van de tool nodig om het goed werkend te krijgen met de 6800 kaarten.Cidious schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:22:
[Afbeelding]
Reference OC. 19K gepasseerd.
Ik krijg MPT niet normaal aan de praat.. Als ik SPPT schrijf dan gaat de kaart in een soort low power mode bij het draaien van 3D engines...
Hi, Ik heb sinds woensdag de 6800xt en die draait prima. Ik heb alleen één erg merkwaardig probleem. Wanneer ik op scroll lock, caps lock of numlock druk, maakt mn windows soms het USB disconnect geluid. Dit is pas gaan spelen sinds ik de kaart heb geïnstalleerd. Mn huidige zoektocht heeft tot het volgende geleid:
- Ik heb in Device Manager een merkwaardig toetsenbord staan: AMD RADEON USB LED
- Ik heb bij HID apparaten 3 keer AMD RADEON USB LED staan
Heb een tooltje gevonden die alles wat aangesloten zit in een lijst zet en daar zie ik 4 keer ARES staan. De registry times verversen daarvan wanneer ik op een van de drie toetsen druk.
Eigenlijk is mijn vraag aan eigenaren van een 6800(XT) of jullie ook deze devices zien bij device management, zou mij helpen als een aantal van jullie dat zouden kunnen controleren.
/f/image/Dfc0zRYD39gf3RuYzASSr9JA.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KoiTRhMGg10miFXbsA0uJ0Wg.png?f=user_large)
- Ik heb in Device Manager een merkwaardig toetsenbord staan: AMD RADEON USB LED
Heb een tooltje gevonden die alles wat aangesloten zit in een lijst zet en daar zie ik 4 keer ARES staan. De registry times verversen daarvan wanneer ik op een van de drie toetsen druk.
Eigenlijk is mijn vraag aan eigenaren van een 6800(XT) of jullie ook deze devices zien bij device management, zou mij helpen als een aantal van jullie dat zouden kunnen controleren.
/f/image/Dfc0zRYD39gf3RuYzASSr9JA.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KoiTRhMGg10miFXbsA0uJ0Wg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uk8g8WIhM4eYkXrZtAn3qDpl.png?f=user_large)
Ik zie ook devices maar hier heten ze anders:Koeckie schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:18:
Hi, Ik heb sinds woensdag de 6800xt en die draait prima. Ik heb alleen één erg merkwaardig probleem. Wanneer ik op scroll lock, caps lock of numlock druk, maakt mn windows soms het USB disconnect geluid. Dit is pas gaan spelen sinds ik de kaart heb geïnstalleerd. Mn huidige zoektocht heeft tot het volgende geleid:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/Tpu9LO842U04DSPTl2oZhJDm.png?f=fotoalbum_large)
Heeft denk ik met de addressable RGB led te maken. De vraag is alleen wel waarom zijn het er dan 3?
Een daar van zal van de Wraith Prism fan zijn die zit ook met USB op het moederbord verbonden en daar mee kan ik met een coolermaster tooltje de kleuren helemaal in stellen.
Ik heb zo iets nog niet voor de 6800 XT gevonden maar dat gaat er wellicht nog wel komen.
Zou anders niet weten waarom het logo op de XT wit is en bij de 6800 Rood.
Die van de XT is stock wel rood maar in de teardown bij gamers nexus zie je dat het wel een kabeltje is voor RGB dus er is een kans dat de leds meer kleuren kunnen.
Bij USB controllers zie ik hetzelfde. Wat staat er bij Human Interface Devices?Astennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:21:
[...]
Ik zie ook devices maar hier heten ze anders:
[Afbeelding]
Heeft denk ik met de addressable RGB led te maken. De vraag is alleen wel waarom zijn het er dan 3?
Een daar van zal van de Wraith Prism fan zijn die zit ook met USB op het moederbord verbonden en daar mee kan ik met een coolermaster tooltje de kleuren helemaal in stellen.
Ik heb zo iets nog niet voor de 6800 XT gevonden maar dat gaat er wellicht nog wel komen.
Die van de XT is stock wel rood maar in de teardown bij gamers nexus zie je dat het wel een kabeltje is voor RGB dus er is een kans dat de leds meer kleuren kunnen.
YouTube: AMD's new RX 6800 XT tested in iRacing and ACC vs. nvidia's RTX 3080...
Simracing benchmarks met een 6800XT en de 2 Nvidia kaarten.
Simracing benchmarks met een 6800XT en de 2 Nvidia kaarten.
Het was even werk met testen, maar de getallen zijn wel leuk
Ongeveer 12 benchmarks gedaan vanochtend (lang leve de Maandagochtend 09.00 vergaderingen)
AVG Mhz staat vermeld per run, samen met de AVG Volt op de bovenste regels.
Onderste regel bevat de max en daaronder de min waarden per run.
Heb niet de SP uitkomsten genoteerd per run, maar het is simpel, hoe lager de mV hoe hoger de uitkomst!
Tot je uiteraard onder een drempel komt, in mijn geval was 960mV de grens.
Alle testen gestart met kaart op 34c
Instellingen in Radeon software bij alle testen
2800
2150/fast
+15%
95% fan
Instellingen SP 1.0
2560x1440
High/high
950mV was niet stabiel
955mV was stabiel, maar lagere waarden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kFkGsXKZkxueQhDCldt7jyAV.png?f=user_large)
Daarbij de hoogste scores gehaald met SP : 16947@960mV!
De score waar ik zelf naar kijk
: 34074 (@960mV, 1080p/medium)
Moest even in het juiste topic posten
Ongeveer 12 benchmarks gedaan vanochtend (lang leve de Maandagochtend 09.00 vergaderingen)
Heb niet de SP uitkomsten genoteerd per run, maar het is simpel, hoe lager de mV hoe hoger de uitkomst!
2800
2150/fast
+15%
95% fan
Instellingen SP 1.0
2560x1440
High/high
950mV was niet stabiel
:fill(white):strip_exif()/f/image/kFkGsXKZkxueQhDCldt7jyAV.png?f=user_large)
De score waar ik zelf naar kijk

Daar zie ik inderdaad 3x AMD Radeon LED.Koeckie schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:39:
[...]
Bij USB controllers zie ik hetzelfde. Wat staat er bij Human Interface Devices?
Ja ik weet er alles van het is veel test werkraymondw schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:17:
2800
2150/fast
+15%
95% fan
Instellingen SP 1.0
2560x1440
High/high
950mV was niet stabiel
[Afbeelding]
De score waar ik zelf naar kijk: 34074 (@960mV, 1080p/medium)
Want daar heb ik nu nog geen tijd voor gehad om deze clock tabel om te zetten naar iets wat game stable is. In sommige games boost de kaart dan ineens wat hoger en kan het wel mis gaan.
Maar het is wel leuk om te zien dat overclocking weer wat nut heeft. Niet zo veel als vroeger maar het doet wel wat
Ik zal zo ook even 1080p medium testen ben nu thuis en heb daar een 5600X dan zou ik ook geen CPU bottleneck moeten hebben
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 30-11-2020 11:53 ]
Kombustor kan weer heel anders werken dan SP en andere programma's.Astennu schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:52:
Ja ik weet er alles van het is veel test werkMaar je hebt een leuke chip te pakken! die van mij doet op 1100mv GPU Target 2620 en dan haal ik 2569MHz gemiddeld in de kombustor test. Ik zal die settings eens gebruiken voor SP en dan ook even de max en AVG clock bekijken.
[...]
Ik zal zo ook even 1080p medium testen ben nu thuis en heb daar een 5600X dan zou ik ook geen CPU bottleneck moeten hebben
Ik houd het even op SP, dat vraagt al genoeg tijd.
Ben nieuwsgierig naar je score op medium en wat de getallen zijn op 2560x1440.
Jayz Two Cent's review van de RX6800 XT XFX Merc 319, waarmee hij o.a. fantastische overklokresultaten haalt:
Dankjewel voor het checken. Dan lijkt dat dus normaal. Alleen het gedrag waarom dan het 'ontkoppelen' geluid naar voren komt bij scroll/num/caps lock is nog onverklaarbaar. Zal de case eens open doen en kijken of de leds allicht knipperen als ik er op druk, of iets in die richting. Blijft een bijzonder verschijnsel.
Ze staan onder Human Interface Devices (HID)Astennu schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:21:
[...]
Ik zie ook devices maar hier heten ze anders:
[Afbeelding]
Mijn beide systemen hier hebben ze.
Heb ze ook, maar mijn knoppen geven geen meldingenKoeckie schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:09:
Dankjewel voor het checken. Dan lijkt dat dus normaal. Alleen het gedrag waarom dan het 'ontkoppelen' geluid naar voren komt bij scroll/num/caps lock is nog onverklaarbaar. Zal de case eens open doen en kijken of de leds allicht knipperen als ik er op druk, of iets in die richting. Blijft een bijzonder verschijnsel.
[ Voor 0% gewijzigd door raymondw op 30-11-2020 13:46 . Reden: typo ]
Dat is inderdaad raar dat heb ik niet.Koeckie schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:09:
[...]
Ook bedankt voor het nagaan!raymondw schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:45:
[...]
Ze staan onder Human Interface Devices (HID)
Mijn beide systemen hier hebben ze.
[...]
Heb ze ook, maar mijn knoppen geven geen meldingen
Ik lijk de enige op de wereld (of op het internet) te zijn die het heeft. Echt werkelijk niets over te vinden
Zal de kaart eens opnieuw plaatsen en kijken of de LED kabeltjes goed aangesloten zitten. Die zitten aan de kant van de PCI aansluiting als ik de video van GN bekeek.
Meest frappante is natuurlijk dat het geactiveerd wordt door een toetsenbord (en heb meerdere toetsenborden geprobeerd op verschillende USB poorten). Lijkt haast toch dat het door een driver (bug) getriggerd moet worden..?
Het is wel de vraag of het iets met de kaart te maken heeft.Koeckie schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:09:
[...]
Ook bedankt voor het nagaan!
[...]
Ik lijk de enige op de wereld (of op het internet) te zijn die het heeft. Echt werkelijk niets over te vinden![]()
Zal de kaart eens opnieuw plaatsen en kijken of de LED kabeltjes goed aangesloten zitten. Die zitten aan de kant van de PCI aansluiting als ik de video van GN bekeek.
Meest frappante is natuurlijk dat het geactiveerd wordt door een toetsenbord (en heb meerdere toetsenborden geprobeerd op verschillende USB poorten). Lijkt haast toch dat het door een driver (bug) getriggerd moet worden..?
Je kan even met ddu alles er af gooien en dan eerst testen zonder drivers te installeren.
En daar na met clean drivers.
Ik heb ook even een gooi gedaan naar een goede score:raymondw schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:17:
2800
2150/fast
+15%
95% fan
Instellingen SP 1.0
2560x1440
High/high
950mV was niet stabiel
[Afbeelding]
De score waar ik zelf naar kijk: 34074 (@960mV, 1080p/medium)
Stock:
30900
Stock +15% Pwr:
31394
1080p_M_T2725_1150mv_965T_+15pwr Stock memory:
33637
GPU_T2775_1150mv_965T_2074M_FT_+15pwr_MF Fast Timings
/f/image/jLUJpedCrGadedMPn2FNAWsC.png?f=fotoalbum_large)
Dit was het hoogst haalbare wat ik er uit kon halen. Hoger dan 2775 target resulteerde in een crash. Memory boven de 2074 is niet helemaal stabiel. Met lagere GPU clocks werkte 2100 ook nog goed maar met 2775MHz had ik een reductie in score. Dit is niet game stabiel of zo en ook met max fan speed ^^
Met auto fan speed kon ik een target van 2725 halen.
/f/image/pKCNqeUw9KpQnawo6as3kK7y.png?f=fotoalbum_large)
Hier wat info over de clocks, power draw, temps en fan speed.
In het midden van de test heeft hij met hoger clocks last van clock drops ik gok door een power limit. Maar helemaal zeker weet ik het niet. Stock zie je dat gedrag over de hele lijn:
/f/image/2Z8eFfGBpvX7WszE5Yw8q4Rs.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je het verschil tussen de helemaal stock setting en stock+15% Power. Clockspeed wordt dan veel constanter. En je ziet ook dat hij als hij afgeknepen wordt een veel lager voltage moet gebruiken om binnen het power limiet te blijven. Echter zie je dat bij de hoge clock OC's niet zo veel droppen alleen af en toe.
Ik zie bv met 1100mv wel constantere clocks:
/f/image/80GUjVXwG0WjNvHdrE78AVLe.png?f=fotoalbum_large)
Dus denk dan toch aan iets van een power limiet. Hopelijk werkt MPT binnenkort goed en kan ik de power slider verder verhogen om dat uit te sluiten.
Ik zie dat jij SP 1.1 gebruikt
Dat veranderd ook weer met mijn SP 1.0
Viel mij op dat jij geen <100fps dip had die met scene 10 altijd optreed in SP 1.0
Vandaar dat ik specifiek SP 1.0 vermelde
Zal eens kijken of ik dat ernaast kan zetten met een portable versie.
Ah oké niet op gelet. Ik gebruik 1.1 al heel lang.raymondw schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:26:
[...]
Ik zie dat jij SP 1.1 gebruikt
Dat veranderd ook weer met mijn SP 1.0
Viel mij op dat jij geen <100fps dip had die met scene 10 altijd optreed in SP 1.0
Vandaar dat ik specifiek SP 1.0 vermelde
Zal eens kijken of ik dat ernaast kan zetten met een portable versie.
Ja kan naast elkaar als je deze gewoon kopieert naar een andere directory kan je een uninstall en nieuwe install doen. Dan die ook kopiëren en dan kan je hem deinstalleren heb je 2 portable versies
Ben nog wat meer aan het testen. 3440x1440 high is zwaarder dan de 10800 medium die 2775T kan ik op 3440x1440 niet goed draaien krijg ik een lagere score en artifacts in beeldm
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 30-11-2020 15:47 ]
Drivers weg gegooid met DDU. Dan is er geen geluid van USB disconnects. Drivers opnieuw geïnstalleerd, geluidje is weer terugAstennu schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:12:
[...]
Het is wel de vraag of het iets met de kaart te maken heeft.
Je kan even met ddu alles er af gooien en dan eerst testen zonder drivers te installeren.
En daar na met clean drivers.
Iemand hier met een Radeon 6800 die deze settings eens kan proberen:
- Min Freq: 2400
- Max Freq: 2500
- 880mv
- Memory: 2150 ( fast timings )
- Fan profile: 25-25-65-70-75
- Power limit +15%
Voor mij 100% stabiel.
- 880mv
- Power limit +15%
Voor mij 100% stabiel.
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Maar welke voltage krijg je effectief met die setting?Jelle Mees schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:40:
Iemand hier met een Radeon 6800 die deze settings eens kan proberen:
- 880mv
- Power limit +15%
Voor mij 100% stabiel.
Want waarschijnlijk geen 880 maar eerder iets in de 950-1000mv range. Dit kan per GPU verschillen. De ene kaart heeft een andere curve dan de ander. Dus je moet echt naar effectieve clocks kijken in GPU-Z of HWI64.
En die min-max freq welke target clock heb je dan? 2550? ik vind je clock varriatie dan wel erg groot. Misschien is die 2400 dan net een dipje geweest. Dus het beste kan je Target clock. Average clock en max peak clock melden. Want dat is van belang bij het vergelijken. En zelfde voor voltage Target en effective voltage.
Dit zijn mijn resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Realmv-T_mv-AvgClck-TClck-FPS-AvgGPUPwr-Temp-AvgFSpeed-MHzPmv-MHzPWatt 793mv- 793T - 1890-T1930 50 FPS @ 107w - 72-82c - 550RPM - 2.383 - 17.66 800mv- 880T - 1910-T1950 50 FPS @ 110w - 75-83c - 557RPM - 2.388 - 17.36 825mv- 880T - 1977-T2020 51 FPS @ 118w - 78-87c - 551RPM - 2.396 - 16.75 850mv- 870T - 2042-T2090 53 FPS @ 128w - 81-90c - 554RPM - 2,402 - 15.95 875mv- 860T - 2111-T2155 54 FPS @ 138w - 84-94c - 558RPM - 2.413 - 15.30 900mv- 850T - 2172-T2220 55 FPS @ 149w - 86-96c - 642RPM - 2.413 - 14.58 925mv- 842T - 2213-T2265 56 FPS @ 158w - 84-96c - 720RPM - 2.392 - 14.01 950mv- 830T - 2271-T2315 57 FPS @ 167w - 81-95c - 855RPM - 2.391 - 13.60 975mv- 815T - 2323-T2365 58 FPS @ 177w - 80-96c - 946RPM - 2.383 - 13.12 1000mv- 798T - 2378-T2420 60 FPS @ 189w - 79-96c - 1067RPM - 2.378 - 12.58 1025mv- 795T - 2439-T2480 62 FPS @ 200w - 78-96c - 1197RPM - 2.380 - 12.20 |
Maar mijn gok is dus dat je een target van +-2550 gebruikt en dan effectief rond de 2500MHz uit komt met een effectief voltage van 1025mv. Zou nog steeds netjes zijn als dat 100% stabiel is want die van mij haalt dat niet en de 6800XT's die ik getest heb ook niet (al hebben die wel meer CU's die actief zijn die dus allemaal die snelheid aan moeten kunnen).
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 30-11-2020 18:09 ]
Min en max is gewoon de instelling die ik toepass in wattman. Dit is het resultaat tijdens een stresstest:Astennu schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:02:
[...]
Maar welke voltage krijg je effectief met die setting?
Want waarschijnlijk geen 880 maar eerder iets in de 950-1000mv range. Dit kan per GPU verschillen. De ene kaart heeft een andere curve dan de ander. Dus je moet echt naar effectieve clocks kijken in GPU-Z of HWI64.
En die min-max freq welke target clock heb je dan? 2550? ik vind je clock varriatie dan wel erg groot. Misschien is die 2400 dan net een dipje geweest. Dus het beste kan je Target clock. Average clock en max peak clock melden. Want dat is van belang bij het vergelijken. En zelfde voor voltage Target en effective voltage.
Dit zijn mijn resultaten:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Realmv-T_mv-AvgClck-TClck-FPS-AvgGPUPwr-Temp-AvgFSpeed-MHzPmv-MHzPWatt 793mv- 793T - 1890-T1930 50 FPS @ 107w - 72-82c - 550RPM - 2.383 - 17.66 800mv- 880T - 1910-T1950 50 FPS @ 110w - 75-83c - 557RPM - 2.388 - 17.36 825mv- 880T - 1977-T2020 51 FPS @ 118w - 78-87c - 551RPM - 2.396 - 16.75 850mv- 870T - 2042-T2090 53 FPS @ 128w - 81-90c - 554RPM - 2,402 - 15.95 875mv- 860T - 2111-T2155 54 FPS @ 138w - 84-94c - 558RPM - 2.413 - 15.30 900mv- 850T - 2172-T2220 55 FPS @ 149w - 86-96c - 642RPM - 2.413 - 14.58 925mv- 842T - 2213-T2265 56 FPS @ 158w - 84-96c - 720RPM - 2.392 - 14.01 950mv- 830T - 2271-T2315 57 FPS @ 167w - 81-95c - 855RPM - 2.391 - 13.60 975mv- 815T - 2323-T2365 58 FPS @ 177w - 80-96c - 946RPM - 2.383 - 13.12 1000mv- 798T - 2378-T2420 60 FPS @ 189w - 79-96c - 1067RPM - 2.378 - 12.58 1025mv- 795T - 2439-T2480 62 FPS @ 200w - 78-96c - 1197RPM - 2.380 - 12.20
Maar mijn gok is dus dat je een target van +-2550 gebruikt en dan effectief rond de 2500MHz uit komt met een effectief voltage van 1025mv. Zou nog steeds netjes zijn als dat 100% stabiel is want die van mij haalt dat niet en de 6800XT's die ik getest heb ook niet (al hebben die wel meer CU's die actief zijn die dus allemaal die snelheid aan moeten kunnen).

Voltage wisselt de hele tijd tussen 1.012 - 1.006 - 0.993. Altijd in stapjes van ongeveer 0.006.
Ah zo. Min laat ik altijd op 500 staan.Jelle Mees schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:06:
[...]
Min en max is gewoon de instelling die ik toepass in wattman. Dit is het resultaat tijdens een stresstest:
[Afbeelding]
Maar netjes op 1.012mv
Dan zit er denk ik nog wel ietsjes meer in als je een 900mv target voltage gebruikt dan gaat hij naar zijn max van 1025mv en kan je denk ik nog 20-25MHz meer.
Bij mij niet. Op 900 ( de instelling ) stijgt de hotspot temperatuur boven 100°C, stijgt het voltage naar 1025mv en dropt de GPU naar 2364-2394mhz. 880 is de sweetspot op mijn kaart precies op altijd boven 2400Mhz te blijven.Astennu schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:14:
[...]
Ah zo. Min laat ik altijd op 500 staan.
Maar netjes op 1.012mv
Dan zit er denk ik nog wel ietsjes meer in als je een 900mv target voltage gebruikt dan gaat hij naar zijn max van 1025mv en kan je denk ik nog 20-25MHz meer.
Ik verhoog minimum naar 2400Mhz omdat ik een framerate cap gebruik. Stel dat ik een game speel die mijn GPU makkelijk op 170fps draait en ik cap mijn framerate op 118. Toch krijg ik dan bij een plotselinge verhoging van workload in de game drops naar 110-115fps. Maar als ik mijn framerate cap op 118fps met een minimumfrequency van 2400Mhz blijft de GPU core op een hogere frequency draaien dan nodig voor 118fps en vangt hij die plotselinge stijging in workload zonder problemen op. Geen dips meer en constant 118fps. Nadeel is wel dat GPU usage dan altijd wat hoger is en dus ook het verbruik. Maar ik heb liever 100% stabiele frametimes.
Ik zie dat je Temps inderdaad hoog zijn ondanks de ook hoge fanspeeds. Ik zie ook dat je verbruik 25 watt hoger is dan mijn 6800 dus je hebt een high leakage chip te pakken. Hij clock wel lekker maar verbruikt dan helaas ook veel. Dus ik snap dat dat extra voltage dan te veel wordt dan kom je tegen je power en temp limieten aan.Jelle Mees schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:22:
[...]
Bij mij niet. Op 900 ( de instelling ) stijgt de hotspot temperatuur boven 100°C, stijgt het voltage naar 1025mv en dropt de GPU naar 2364-2394mhz. 880 is de sweetspot op mijn kaart precies op altijd boven 2400Mhz te blijven.
Ik verhoog minimum naar 2400Mhz omdat ik een framerate cap gebruik. Stel dat ik een game speel die mijn GPU makkelijk op 170fps draait en ik cap mijn framerate op 118. Toch krijg ik dan bij een plotselinge verhoging van workload in de game drops naar 110-115fps. Maar als ik mijn framerate cap op 118fps met een minimumfrequency van 2400Mhz blijft de GPU core op een hogere frequency draaien dan nodig voor 118fps en vangt hij die plotselinge stijging in workload zonder problemen op. Geen dips meer en constant 118fps. Nadeel is wel dat GPU usage dan altijd wat hoger is en dus ook het verbruik. Maar ik heb liever 100% stabiele frametimes.
Misschien is het ook de moeite om de clocks. 30-40mhz te laten zakken en je target voltage naar 850-860 te verlagen zodat je 1000mv effectief krijgt wellicht is hij dan nog wat constanter en vooral een stukje stiller.
Ik gebruik zelf ook een 143 fps cap sommige games gaan juist minder soepel lopen als de tussen de 200-300 fps zitren (apex heeft daar een beetje last van 143 capped draait veel lekkerder)
Maar ik heb zelf niet echt last van fps drops. Maar ik zal er eens beter op letten en anders een hoger minimum proberen.
Vind de stroom besparing wel prettig en de fan speed blijft veel lager.
Als ik kijk naar de techpowerup review van de 6800 hebben ze daar 254 watt tijdens het draaien van furmark. Ik zit 20 watt lager met hogere clocks en hogere fanspeeds. Is dat dan echt een high leakage chip?Astennu schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:11:
[...]
Ik zie dat je Temps inderdaad hoog zijn ondanks de ook hoge fanspeeds. Ik zie ook dat je verbruik 25 watt hoger is dan mijn 6800 dus je hebt een high leakage chip te pakken. Hij clock wel lekker maar verbruikt dan helaas ook veel. Dus ik snap dat dat extra voltage dan te veel wordt dan kom je tegen je power en temp limieten aan.
Misschien is het ook de moeite om de clocks. 30-40mhz te laten zakken en je target voltage naar 850-860 te verlagen zodat je 1000mv effectief krijgt wellicht is hij dan nog wat constanter en vooral een stukje stiller.
Ik gebruik zelf ook een 143 fps cap sommige games gaan juist minder soepel lopen als de tussen de 200-300 fps zitren (apex heeft daar een beetje last van 143 capped draait veel lekkerder)
Maar ik heb zelf niet echt last van fps drops. Maar ik zal er eens beter op letten en anders een hoger minimum proberen.
Vind de stroom besparing wel prettig en de fan speed blijft veel lager.
En is die temperatuur echt zo hoog voor een langdurige stresstest? Tijdens het gamen kom ik niet eens in de buurt van die temperatuur. Als ik lager ga dan 880 krijg ik artifacts in furmark 720p, zelfs op de stock clockspeeds. Ik doe in totaal altijd furmark stresstest op 720p ( dan is de gemiddelde clockspeed hoger) en 1440p, firemark, port royal, basemark vulkan en 15min gamen in 2 games alvorens ik iets als stabiel beschouw.
Ik weet niet precies wat TPU daar meet maar ik gok total Card Power.Jelle Mees schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:42:
[...]
Als ik kijk naar de techpowerup review van de 6800 hebben ze daar 254 watt tijdens het draaien van furmark. Ik zit 20 watt lager met hogere clocks en hogere fanspeeds. Is dat dan echt een high leakage chip?
En is die temperatuur echt zo hoog voor een langdurige stresstest? Tijdens het gamen kom ik niet eens in de buurt van die temperatuur. Als ik lager ga dan 880 krijg ik artifacts in furmark 720p, zelfs op de stock clockspeeds. Ik doe in totaal altijd furmark stresstest op 720p ( dan is de gemiddelde clockspeed hoger) en 1440p, firemark, port royal, basemark vulkan en 15min gamen in 2 games alvorens ik iets als stabiel beschouw.
De 6800 heeft een max GPU power van 203watt in de bios zitten. Met +15% wordt dat dus 233.45 watt.
Dus je zit nog goed qua throtteling als je max 226 watt is.
Misschien is die van mij dan wel lower leakage dat hij maar 200 watt gebruikt op zijn max settings.
Ik heb geen furmark gebruikt. MSI kombustor met de eerste test in Artifacts test mode. Die donut is volgens mij wel zwaarder ik zal die zo eens aan zetten kijken wat hij dan aangeeft. Wellicht is dat dan het verschil dat de temps en fan speeds zo extreem hoog zijn.
Die eerste test is iets meer gebalanceerd denk ik zit ook tesselation in dus belast wat meer componenten van de GPU maar kan zijn dat dat voor de shaders minder zwaar is. Al heb ik ook wel eens furmark stabiel gehad en vervolgens waren bepaalde games niet helemaal stabiel dan moest ik nog 20MHz zakken met een Vega kaart.
Edit:
Even een test gedaan met mijn 6800 XT met die MSI kombustor test haal ik 185-200 watt. Met de furmark zit hij op 260watt. Een gigantisch verschil dus. Dan is dat gewoon de rede dat hij zo extreem warm wordt.
In games is het verbruik iets van 200 watt dus waar die Kombustor test wat lager zit zit furmark veel hoger.
Ik heb furmark deze keer ook niet gebruikt omdat ik na 1/3e van de voltage opties al aan de max power draw zat en dan kan je dus nooit testen wat hij op 1150mv kan doen.
Die MSI test met Artificast scanner is ook niet ideaal want die gebruikt 16x tesselation waardoor het verbruik minder is. Met 8x tesselation zit het verbruik net 10 watt boven games en 25 watt hoger dan de artifact scanner mode. 8x zou beter zijn echter is dat in artifact scanner mode niet in te stellen. Maar goed tot nu toe heb ik alles wel game stabiel kunnen spelen op de clocks en voltages die ik gehaald heb met die test. Ik heb de temps wel extra hoog laten worden 93-96c hotspot range zodat ik maximaal stability kon testen. Dus opzich is het wel een redelijke indicatie geweest van wat de chip kan. Als ik ook maar een artifact zag op de scanner ging ik de clocks weer verlagen. Dan weer paar min laten draaien om te zien of hij clean bleef.
Maar lang verhaal kort je hebt denk ik geen high leakage chip het is puur furmark waar ik geen rekening mee gehouden heb. Sterker nog als je met furmark op die settings echt maar max 226 haalt en hij niet terug gaat clocken zou dat extreem goed zijn. Want mijn 6800 draait dan geen 2400MHz en 1025mv meer. Dan heb ik 225-230 watt verbruik en zakt de core clock naar 2000MHz met 975mv (was wel een target voltage van 1025 dus die voltage curve is dan wat agressief)
Maar ik kan echt geen 1025mv halen met furmark dus denk dat die 2400MHz en 1018mv van het screenshot wat je gister liet zien in een game was?
[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 01-12-2020 09:23 ]
Zijn er hier mensen met een RX6800(XT) die DirectX issues hebben met spellen zoals COD Warzone of Cold War? Sinds ik mijn RX6800 gebruik, krijg ik om de paar minuten een crash to desktop met COD. Heb ook even CS Source en Sunset Overdrive geprobeerd en daar had ik geen issues mee.
Zou dit driver issues kunnen zijn?
edit: Ik zie op Reddit dat meerdere mensen hier last van hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Motabeatz op 01-12-2020 11:56 ]
motabeatz.com
COD MW Warzone werkt hiet prima.Motabeatz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:55:
Zijn er hier mensen met een RX6800(XT) die DirectX issues hebben met spellen zoals COD Warzone of Cold War? Sinds ik mijn RX6800 gebruik, krijg ik om de paar minuten een crash to desktop met COD. Heb ook even CS Source en Sunset Overdrive geprobeerd en daar had ik geen issues mee.
Op 5 PC's getest met 6800 XT en 6800.
Misschien even een DDU clean doen en en drivers opnieuw installeren. Of even repair functie van COD draaien / reinstall van COD (al duurt dat laatste wel lang ik weet het
Ik zal de eerste optie eens proberen. (Ik had de clean and shutdown in safe mode al gedraaid toen ik laatst van mn oude GTX 1060 naar de RX6800 ging)Astennu schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:58:
[...]
COD MW Warzone werkt hiet prima.
Op 5 PC's getest met 6800 XT en 6800.
Misschien even een DDU clean doen en en drivers opnieuw installeren. Of even repair functie van COD draaien / reinstall van COD (al duurt dat laatste wel lang ik weet het)
De repair functie van COD had ik gisteren al geprobeerd, maar geen resultaat.
motabeatz.com
Apart hier werkte het in ieder geval op 5 machines goed. Heb de kaart in meerdere PC's gehad. Waren wel allemaal PC's die een RX480, Vega of 5700XT er in gehad hadden geen idee of dat verschil maakt.Motabeatz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:03:
[...]
Ik zal de eerste optie eens proberen. (Ik had de clean and shutdown in safe mode al gedraaid toen ik laatst van mn oude GTX 1060 naar de RX6800 ging)
De repair functie van COD had ik gisteren al geprobeerd, maar geen resultaat.
Zou niet moeten als je met DDU de oude drivers er af haalt.
Ik heb nu de 20.11.3 drivers geinstalleerd. Ja vreemd dat ik geen issues heb bij andere spellen, maar zie wel het volgende staan op de AMD site:Astennu schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:18:
[...]
Apart hier werkte het in ieder geval op 5 machines goed. Heb de kaart in meerdere PC's gehad. Waren wel allemaal PC's die een RX480, Vega of 5700XT er in gehad hadden geen idee of dat verschil maakt.
Zou niet moeten als je met DDU de oude drivers er af haalt.
Fixed issues:
Fixed some intermittent crashes found in Call of Duty®: Black Ops Cold War with DirectX® Raytracing enabled.
Known issues:
Metro Exodus™, Shadow of the Tomb Raider™, Battlefield™ V and Call of Duty®: Modern Warfare may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.
@Astennu Speel jij met RT aan?
motabeatz.com
Nee had het uit staan. Gister een paar testjes met RT gedaan vooral in het main menu en training grounds. Maar vind het zo weinig doen voor de visuals en tankt je FPS wel met 15% dus ik vind het niet de moeite waard om aan te hebben. Het wordt er niet mooier op is mijn persoonlijke mening na wat screenshots gemaakt te hebben en te vergelijken.Motabeatz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:38:
[...]
Ik heb nu de 20.11.3 drivers geinstalleerd. Ja vreemd dat ik geen issues heb bij andere spellen, maar zie wel het volgende staan op de AMD site:
Fixed issues:
Fixed some intermittent crashes found in Call of Duty®: Black Ops Cold War with DirectX® Raytracing enabled.
Known issues:
Metro Exodus™, Shadow of the Tomb Raider™, Battlefield™ V and Call of Duty®: Modern Warfare may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.
@Astennu Speel jij met RT aan?
Maar zal vanavond wel een rondje met DXR aan proberen om te zien of het stabiel is.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 01-12-2020 13:10 ]
Eerst en vooral merci voor de tijd te nemen om dit allemaal uit te pluizenAstennu schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:56:
[...]
Ik weet niet precies wat TPU daar meet maar ik gok total Card Power.
De 6800 heeft een max GPU power van 203watt in de bios zitten. Met +15% wordt dat dus 233.45 watt.
Dus je zit nog goed qua throtteling als je max 226 watt is.
Misschien is die van mij dan wel lower leakage dat hij maar 200 watt gebruikt op zijn max settings.
Ik heb geen furmark gebruikt. MSI kombustor met de eerste test in Artifacts test mode. Die donut is volgens mij wel zwaarder ik zal die zo eens aan zetten kijken wat hij dan aangeeft. Wellicht is dat dan het verschil dat de temps en fan speeds zo extreem hoog zijn.
Die eerste test is iets meer gebalanceerd denk ik zit ook tesselation in dus belast wat meer componenten van de GPU maar kan zijn dat dat voor de shaders minder zwaar is. Al heb ik ook wel eens furmark stabiel gehad en vervolgens waren bepaalde games niet helemaal stabiel dan moest ik nog 20MHz zakken met een Vega kaart.
Edit:
Even een test gedaan met mijn 6800 XT met die MSI kombustor test haal ik 185-200 watt. Met de furmark zit hij op 260watt. Een gigantisch verschil dus. Dan is dat gewoon de rede dat hij zo extreem warm wordt.
In games is het verbruik iets van 200 watt dus waar die Kombustor test wat lager zit zit furmark veel hoger.
Ik heb furmark deze keer ook niet gebruikt omdat ik na 1/3e van de voltage opties al aan de max power draw zat en dan kan je dus nooit testen wat hij op 1150mv kan doen.
Die MSI test met Artificast scanner is ook niet ideaal want die gebruikt 16x tesselation waardoor het verbruik minder is. Met 8x tesselation zit het verbruik net 10 watt boven games en 25 watt hoger dan de artifact scanner mode. 8x zou beter zijn echter is dat in artifact scanner mode niet in te stellen. Maar goed tot nu toe heb ik alles wel game stabiel kunnen spelen op de clocks en voltages die ik gehaald heb met die test. Ik heb de temps wel extra hoog laten worden 93-96c hotspot range zodat ik maximaal stability kon testen. Dus opzich is het wel een redelijke indicatie geweest van wat de chip kan. Als ik ook maar een artifact zag op de scanner ging ik de clocks weer verlagen. Dan weer paar min laten draaien om te zien of hij clean bleef.
Maar lang verhaal kort je hebt denk ik geen high leakage chip het is puur furmark waar ik geen rekening mee gehouden heb. Sterker nog als je met furmark op die settings echt maar max 226 haalt en hij niet terug gaat clocken zou dat extreem goed zijn. Want mijn 6800 draait dan geen 2400MHz en 1025mv meer. Dan heb ik 225-230 watt verbruik en zakt de core clock naar 2000MHz met 975mv (was wel een target voltage van 1025 dus die voltage curve is dan wat agressief)
Maar ik kan echt geen 1025mv halen met furmark dus denk dat die 2400MHz en 1018mv van het screenshot wat je gister liet zien in een game was?
Het vreemde aan furmark is dat het verbruik sterk afhankelijk is van de resolutie. Draai je furmark ope en zeer lage resolutie dan zit het verbruik rond de 200 watt maar draai ik hem op 2560x1440 of hoger heb ik pieken tot 271 watt. Je zal dan ook zien dat je bij furmark op lage resolutie wel hogere boostclocks gaat halen. Op 1440p zit hij in de eerste minuten nog op 2300Mhz+ maar gaat hij nadien ook trottelen tot 2200+, wat nog altijd goed is uiteraard.
Raad je aan om die MSI tool toe te voegen aan mijn stabiliteitstest? Ik vond al dat ik vrij intensief test voor stabiliteit met alle tools die ik nu al gebruik
Your welcomeJelle Mees schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:35:
[...]
Eerst en vooral merci voor de tijd te nemen om dit allemaal uit te pluizen![]()
Het vreemde aan furmark is dat het verbruik sterk afhankelijk is van de resolutie. Draai je furmark ope en zeer lage resolutie dan zit het verbruik rond de 200 watt maar draai ik hem op 2560x1440 of hoger heb ik pieken tot 271 watt. Je zal dan ook zien dat je bij furmark op lage resolutie wel hogere boostclocks gaat halen. Op 1440p zit hij in de eerste minuten nog op 2300Mhz+ maar gaat hij nadien ook trottelen tot 2200+, wat nog altijd goed is uiteraard.
Raad je aan om die MSI tool toe te voegen aan mijn stabiliteitstest? Ik vond al dat ik vrij intensief test voor stabiliteit met alle tools die ik nu al gebruik
Opzich niet zo raar dan zijn andere delen van de GPU gewoon de beperkende factor of er kan een CPU limiet zijn af hankelijk van de CPU die je hebt. Op hogere resoluties kunnen wel alle shaders aan het werk gezet worden. Furmark in zijn originele vorm is ook meer een power virus en heeft niet veel te maken met game load je kan er de shaders wel mee testen maar je krijg niet dat soort belasting in games.
Ik gebruikte het altijd om even makkelijk wat clock tests te doen maar met de 6800 serie is het allemaal zo dynamisch geworden dan zijn de voltages en clocks anders dan in games dus niet zo bruikbaar voor dat doel.
Kombustor is eigenlijk furmark (zelfde maker heeft dat voor MSI gemaakt) alleen hebben ze daar wat extra tests aan toegevoegd. Dus je hebt wat meer verschillende opties en scenes die bv ook tesselation gebruiken. En er zit een handige artifact scanner in. Dus in dat opzicht zekker een aanrader om een indicatie te krijgen van wat je chip qua clocks kan en hoe de scaling over de voltage range er uit ziet.
En dan kan je dat wel als een start punt gebruiken om games mee te gaan testen. Hij clockt in games met die instellingen misschien wel wat hoger. Maar waar het dan om gaat is dat je gaat gamen en dan logt welke voltages en clocksnelheden de kaart draait en dan kan je het zo bijstellen dat dat weer klopt. Als je dan bv 50MHz lager gaat zitten als wat je met de artifact scanner kan halen zit je denk ik wel goed qua stabiliteit heb je ook wat marge. Maar COD kon ik met de 6800 XT op hogere snelheden draaien dan de artifact scanner. Of het dan 100% stabiel is is moeilijk te zeggen.
Bij bv Superposition zie je op een gegeven moment de score ook omlaag gaan. Hij maakt de run wel af zonder crash maar de score wordt lager. En games op die manier testen is erg lastig of je moet een benshmark tool in het spel hebben zodat je een run hebt die identiek is waarmee je kan vergelijken.
Wat zijn jullie bevindingen betreft coilwhine op de reference kaarten? Ik lees nu steeds meer mensen ze krijgen, verhalen over behoorlijk irritante en duidelijk hoorbare coilwhines. Hoe is dit bij jullie?
Ik lees dat ook op het topic over levertijden. Ben wel benieuwd.Ferio schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:11:
Wat zijn jullie bevindingen betreft coilwhine op de reference kaarten? Ik lees nu steeds meer mensen ze krijgen, verhalen over behoorlijk irritante en duidelijk hoorbare coilwhines. Hoe is dit bij jullie?
"You may be big, but I am serious!"
Ik ben dus iemand met waarschijnlijk coilwhine op een 6800XT.
Volgens mij had @Cidious ook erge coilwhine voordat zijn eerste XT de geest gaf.
Voor mij is het nu eerst wat meer testen doen en eens goed luisteren wat nu precies welk geluid maakt. Wordt vervolgd dus.
Volgens mij had @Cidious ook erge coilwhine voordat zijn eerste XT de geest gaf.
Voor mij is het nu eerst wat meer testen doen en eens goed luisteren wat nu precies welk geluid maakt. Wordt vervolgd dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Postman op 02-12-2020 16:59 ]
Ze hebben allemaal een beetje coilwhine. Mijn huidige ook. de mate varieert per kaart. De coilwhine hoeft niet gerelateerd aan de oorzaak dat mijn vorige kaart geen video signaal meer gaf.Postman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:59:
Ik ben dus iemand met waarschijnlijk coilwhine op een 6800XT.
Heb verscheidene reviewers gehoord over coilwhine en verder geen klachten.
Heb zelf een hele lichte coilwhine maar onder bepaalde clock frequencties wel hoorbaar als ik er op zou letten.. Mijn RX580 doet precies hetzelfde... Ik zou me er niet al te druk om maken als het niet enorm luid is.
https://gpuscore.top/msi/kombustor/show.php?id=660733Astennu schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:48:
[...]
Your welcome
Opzich niet zo raar dan zijn andere delen van de GPU gewoon de beperkende factor of er kan een CPU limiet zijn af hankelijk van de CPU die je hebt. Op hogere resoluties kunnen wel alle shaders aan het werk gezet worden. Furmark in zijn originele vorm is ook meer een power virus en heeft niet veel te maken met game load je kan er de shaders wel mee testen maar je krijg niet dat soort belasting in games.
Ik gebruikte het altijd om even makkelijk wat clock tests te doen maar met de 6800 serie is het allemaal zo dynamisch geworden dan zijn de voltages en clocks anders dan in games dus niet zo bruikbaar voor dat doel.
Kombustor is eigenlijk furmark (zelfde maker heeft dat voor MSI gemaakt) alleen hebben ze daar wat extra tests aan toegevoegd. Dus je hebt wat meer verschillende opties en scenes die bv ook tesselation gebruiken. En er zit een handige artifact scanner in. Dus in dat opzicht zekker een aanrader om een indicatie te krijgen van wat je chip qua clocks kan en hoe de scaling over de voltage range er uit ziet.
En dan kan je dat wel als een start punt gebruiken om games mee te gaan testen. Hij clockt in games met die instellingen misschien wel wat hoger. Maar waar het dan om gaat is dat je gaat gamen en dan logt welke voltages en clocksnelheden de kaart draait en dan kan je het zo bijstellen dat dat weer klopt. Als je dan bv 50MHz lager gaat zitten als wat je met de artifact scanner kan halen zit je denk ik wel goed qua stabiliteit heb je ook wat marge. Maar COD kon ik met de 6800 XT op hogere snelheden draaien dan de artifact scanner. Of het dan 100% stabiel is is moeilijk te zeggen.
Bij bv Superposition zie je op een gegeven moment de score ook omlaag gaan. Hij maakt de run wel af zonder crash maar de score wordt lager. En games op die manier testen is erg lastig of je moet een benshmark tool in het spel hebben zodat je een run hebt die identiek is waarmee je kan vergelijken.
Die artifacts scanner, geeft hij alleen een melding als er artifacts zijn?
4 kaarten getest helaas hebben ze het idd alle 4 dus lijkt iets in het design te zijn. Met lage voltages (900mv 2300mhz) hoor je het bijna niet meer.Ferio schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:11:
Dus dat is hoe ik het ga oplossen de kaart is dan ook super zuinig en heel stil fan draait dan maar 1000-1100 rpm.
Ik moet de 5700xt ook nog even testen denk dat die het ook had maar daar is de dan dusdanig luid dat je het niet hoort.
Als je er gevoelig voor bent zou ik reference overslaan.
Ja klopt rechtsonder gaat er dan een getal oplopen. Maar soms heb je een harde crash voor je arties ziet. Maar als je dan iets lager gaat Bv 5-10 MHz kan het zijn dat het stabiel is maat dat getal dus op gaat lopen.Jelle Mees schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:00:
[...]
https://gpuscore.top/msi/kombustor/show.php?id=660733
Die artifacts scanner, geeft hij alleen een melding als er artifacts zijn?
In wat voor een kast heb je hem getest? Ik heb zelf een fractal R6 en die is muisstil, dus ben benieuwd of het ook door deze kast heen zal komen, want dan zal het wel irritant zijn ja.Astennu schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:36:
[...]
4 kaarten getest helaas hebben ze het idd alle 4 dus lijkt iets in het design te zijn. Met lage voltages (900mv 2300mhz) hoor je het bijna niet meer.
Dus dat is hoe ik het ga oplossen de kaart is dan ook super zuinig en heel stil fan draait dan maar 1000-1100 rpm.
Ik moet de 5700xt ook nog even testen denk dat die het ook had maar daar is de dan dusdanig luid dat je het niet hoort.
[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 02-12-2020 21:05 ]
Een Prodigy M en een Meshify C Dark Mini.Ferio schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:04:
[...]
In wat voor een kast heb je hem getest? Ik heb zelf een fractal R6 en die is muisstil, dus ben benieuwd of het ook door deze kast heen zal komen, want dan zal het wel irritant zijn ja.
Nieuwe drivers geïnstalleerd en er is wel eea veranderd.
Mijn "game ready" performance profiel geeft nu andere performance waarden
Moet nog even verder testen en vergelijken met de waarden van eerder deze week, maar zo op het oog boost de kaart hoger en word er hoger voltage gebruikt.
Naar mijn idee wel minder last van coile whine, maar dat kan ik pas echt beoordelen overdag als de familie uit huis is.
Mijn "game ready" performance profiel geeft nu andere performance waarden
Moet nog even verder testen en vergelijken met de waarden van eerder deze week, maar zo op het oog boost de kaart hoger en word er hoger voltage gebruikt.
Naar mijn idee wel minder last van coile whine, maar dat kan ik pas echt beoordelen overdag als de familie uit huis is.
Heb zelf ook een R6 en heb er totaal geen last van.Ferio schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:04:
[...]
In wat voor een kast heb je hem getest? Ik heb zelf een fractal R6 en die is muisstil, dus ben benieuwd of het ook door deze kast heen zal komen, want dan zal het wel irritant zijn ja.
Ik lijk hier nu hetzelfde probleem te hebben met mijn 6800XT, heb jij al een oplossing kunnen vinden? Het is bij mij wel pas vandaag begonnen terwijl ik de kaart al sinds gisteren er in heb zitten.Koeckie schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:26:
[...]
Drivers weg gegooid met DDU. Dan is er geen geluid van USB disconnects. Drivers opnieuw geïnstalleerd, geluidje is weer terugLijkt dus een raar driver issue te zijn. Heb een bug report gedaan vanuit de Radeon software, maar vrees dat dat niet zo veel oplevert. Hopen dat het wordt gefixd.
Goed te lezen dat ik niet de enige ben! Ik heb dus kunnen concluderen dat het driver gerelateerd is, maar vooralsnog geen oplossing. Ik heb een bug report gestuurd middels de radeon software. Weet alleen niet of dat gelezen wordt.. Allicht als er meer bug reports komen, het sneller onderzocht wordt.Kiwi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:08:
[...]
Ik lijk hier nu hetzelfde probleem te hebben met mijn 6800XT, heb jij al een oplossing kunnen vinden? Het is bij mij wel pas vandaag begonnen terwijl ik de kaart al sinds gisteren er in heb zitten.
Ik kan het op dit moment (gelukkig) niet meer reproduceren. Ik heb alle usb apparaten ontkoppeld en weer terug aangesloten en sindsdien is het probleem (voorlopig) niet meer opgetreden. Wel apart aangezien een reboot het probleem niet had verholpen.Koeckie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:54:
[...]
Goed te lezen dat ik niet de enige ben! Ik heb dus kunnen concluderen dat het driver gerelateerd is, maar vooralsnog geen oplossing. Ik heb een bug report gestuurd middels de radeon software. Weet alleen niet of dat gelezen wordt.. Allicht als er meer bug reports komen, het sneller onderzocht wordt.
Dat maakt bij mij (helaas) geen verschil. Is het na een reboot niet terug, nadat het verholpen is na usb poorten opnieuw aanlsuiten?Kiwi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:06:
[...]
Ik kan het op dit moment (gelukkig) niet meer reproduceren. Ik heb alle usb apparaten ontkoppeld en weer terug aangesloten en sindsdien is het probleem (voorlopig) niet meer opgetreden. Wel apart aangezien een reboot het probleem niet had verholpen.
Is hier iemand die het gelukt is om een HP Reverb G2 werkend te krijgen op een nieuwe AMD gpu? Mijn reverb is nog in pre order maar lees toch her en der dat er serieuze problemen zijn in deze combinatie.
Nope, net ook een DDU gedaan omdat m'n pc af en toe bleef hangen maar het probleem is niet meer voorgekomen. Heb je het probleem ook nog als al je usb apparaten ontkoppeld zijn?Koeckie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:53:
[...]
Dat maakt bij mij (helaas) geen verschil. Is het na een reboot niet terug, nadat het verholpen is na usb poorten opnieuw aanlsuiten?
Zijn er ook mensen die met Red dead redemption 2 icm RX 6800 issues hebben? Ik heb soms opeens de melding dat het scherm signaal weg is. Ik speel het spel in DX 12 modus. Het spel is ook geverifieerd op integriteit middels de rockstar launcher.
Zit je al op 20.11.3?pc_pulsar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:47:
Zijn er ook mensen die met Red dead redemption 2 icm RX 6800 issues hebben? Ik heb soms opeens de melding dat het scherm signaal weg is. Ik speel het spel in DX 12 modus. Het spel is ook geverifieerd op integriteit middels de rockstar launcher.
Fixed corruption issues in Red Dead Redemption 2 in 1080p resolution on Radeon™ RX 6800 Series graphics products.
Yes, maar ik ben sinds mijn laatste bericht nu aan het proberen of 20.11.2 mogelijk beter werkt.
Hoe zou ik dit kunnen doen voor mijn eigen systeem? Want klinkt wel interessant om een undervolt te doen en daardoor van 'coilwhine' af te kunnen komen, danwel te verminderen.Astennu schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:36:
[...]
4 kaarten getest helaas hebben ze het idd alle 4 dus lijkt iets in het design te zijn. Met lage voltages (900mv 2300mhz) hoor je het bijna niet meer.
Voor de lage stand heb ik wel 60MHz van mijn max clocks ingeleverd. Echter clockt hij nu soms hoger omdat stock hij dan tegen power limits aan loopt en rond de 2200MHz gaat zitten.Postman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:42:
[...]
Hoe zou ik dit kunnen doen voor mijn eigen systeem? Want klinkt wel interessant om een undervolt te doen en daardoor van 'coilwhine' af te kunnen komen, danwel te verminderen.
Waar mijn 2350MHz target met UV dan netjes 2300MHz blijft draaien.
Je kan het beste een spel gebruiken wat je windowed kan draaien zodat je GPU-Z of HWI64 er naast kan hebben. Of die op een 2e scherm zetten. En dan even gaan spelen met de settings. Vooral het target voltage moet wat omlaag. Per kaart is dit weer anders zie ook de clock resultaten van de 4 kaarten die ik getest heb ik de firstpost. Maar het echte voltage kan hoger of lager zijn dan het target voltage.
Ik heb zelf MSI Kombustor gebruikt en dan de artifact checker om een idee te krijgen wat de chip kan. Dat is gewoon een klein window en dan kan je met de setting spelen en kijken wat hij doet. gewoon beginnen met een target van 1000mv kijken of dat stabiel is zo ja in stapjes van 10-25mv omlaag en kijken of het stabiel is. Als je een crash krijgt opnieuw proberen met een iets hoger stapje dan even laten draaien kijken of je artifacts hebt.
En dan het voltage met 25-35mv verhogen of de clocks met 25-50MHz verlagen om wat marge in te bouwen. (of beide als je het meer safe wilt spelen)
Ik heb ondertussen de kabels van de voeding opnieuw aangesloten op de videokaart (cooler master silent pro 850W) en een andere modulaire positie gekozen voor 1 van de 2 kabels. Alles lijkt nu als een zonnetje te werken. Voor deze actie vloog het display signaal ook weg bij de FurMark test. Kennelijk waren andere spellen de videokaart nog niet genoeg aan het belasten. Nu lijkt alles gelukkig wel stabielpc_pulsar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:47:
Ik kan niet op numlock drukken als er geen usb apparaat is aangeslotenKiwi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:44:
[...]
Nope, net ook een DDU gedaan omdat m'n pc af en toe bleef hangen maar het probleem is niet meer voorgekomen. Heb je het probleem ook nog als al je usb apparaten ontkoppeld zijn?
Allicht met een on screen toetsenbord, maar dan moet de muis er nog wel zijn. Als ik alles ontkoppel (enkel toetsenbord en muis bij mij) en opnieuw aansluit maakt het geen verschil.
Iedereen tevreden over de performance? Speel zelf nu bijv horizon zero dawn op 3440x1440 met alles op ultra en haal makkelijk 100 fps. Soms drops tot 60 maar lijkt meer aan het spel te liggen. Cold war draai ik ook steady op 100-120 fps op deze resolutie met allex op max (behalve RT).
Volgens mij is er nog meer fps te behalen, want op deze resolutie heb je niet perse de hoogste anti aliasing settings nodig.
Beeld is echt onwijs vloeiend zonder een enkele hapering. De enige "overclock" die ik aan heb staan is de rage preset, durf niet verder te overklokken want ik heb nog een (goede) 650w psu die ik nog wel wat ruimte wil geven
Volgens mij is er nog meer fps te behalen, want op deze resolutie heb je niet perse de hoogste anti aliasing settings nodig.
Beeld is echt onwijs vloeiend zonder een enkele hapering. De enige "overclock" die ik aan heb staan is de rage preset, durf niet verder te overklokken want ik heb nog een (goede) 650w psu die ik nog wel wat ruimte wil geven
[ Voor 11% gewijzigd door ShininNL op 04-12-2020 09:47 ]
Ja zeker! 143 FPS locked hier en dat houd jij ook vast met COD Warzone alleen RT idd uit want dat voegt niets toe. Ook 3440x1440.ShininNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:46:
Iedereen tevreden over de performance? Speel zelf nu bijv horizon zero dawn op 3440x1440 met alles op ultra en haal makkelijk 100 fps. Soms drops tot 60 maar lijkt meer aan het spel te liggen. Cold war draai ik ook steady op 100-120 fps op deze resolutie met allex op max (behalve RT).
Zag bij mijn broer dat hij wel eens richting de 120 dipte met een Ryzen 3600 daar heb ik met de 5600x geen last van. Je zag ook dat de gpu dan geen max clocks en utilization had. Dus hij gaat nu ook een 5600X halen zodra zijn bord een nieuwe bios beschikbaar heeft in januari.
Apex draait ook goed. Fps cap is daar wel echt een must anders gaat hij richting de 300 fps en dan gaat het spel raar doen. Boven de 240 begint het dan stotterig aan te voelen. Met een cap op 143 is het butter smooth.
Dit was precies de performance boost die ik nodig had tov de 5700XT die had wel moeite met deze resolutie en de wens op 143 FPS te halen zat er dan op veel momenten in game niet in. En kon het 80 worden. Op de nieuwe apex map ook 60 de nieuwe kaart dopt heel af en toe ook maar dan is het eerder 120 en dat is nog steeds heel soepel.
Dus ik ben super tevreden
Hier nu ook de RX 6800 XT in de PC gezet. Wat een mooie kaart is het trouwens, zeker voor een reference design.
Mijn kaart clockt trouwens best redelijk heb ik het idee. In de heaven benchmark blijft hij vrijwel de gehele tijd net boven de 2500Mhz. Alleen wanneer de GPU niet 100% belast wordt dipt hij de clockspeeds. Dit is door hem in de instellingen op 107% max Frequency te zetten, voltage op 95% en de powerlimit op 15% te zetten.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/I1C1mSBtQf4WD1sV2on7tkqD.gif?f=user_large)
Daarnaast heb ik al lang geen AMD kaart meer gehad. De laatste is een HD 7970 geweest, daarna was het nVidia. Ik heb dus geen idee hoe hoog die hotspot temperatuur mag zijn, maar na even snel lezen kan die tot 110 graden..? Het geheugen heb ik nog niet overclocked, dat komt later.
Mijn kaart clockt trouwens best redelijk heb ik het idee. In de heaven benchmark blijft hij vrijwel de gehele tijd net boven de 2500Mhz. Alleen wanneer de GPU niet 100% belast wordt dipt hij de clockspeeds. Dit is door hem in de instellingen op 107% max Frequency te zetten, voltage op 95% en de powerlimit op 15% te zetten.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/I1C1mSBtQf4WD1sV2on7tkqD.gif?f=user_large)
Daarnaast heb ik al lang geen AMD kaart meer gehad. De laatste is een HD 7970 geweest, daarna was het nVidia. Ik heb dus geen idee hoe hoog die hotspot temperatuur mag zijn, maar na even snel lezen kan die tot 110 graden..? Het geheugen heb ik nog niet overclocked, dat komt later.
Ryzen 7 7800X3D | ROG STRIX B650E-F | RX 7900 XTX TUF | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Ziet er netjes uit!hubhib schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:47:
Hier nu ook de RX 6800 XT in de PC gezet. Wat een mooie kaart is het trouwens, zeker voor een reference design.
[Afbeelding]
Hotspot mag idd max 110 zijn en daar na gaat de kaart zichzelf beschermen door terug te clocken dus je hoeft je daar eigenlijk geen zorgen om te maken die kaart zorgt wel dat hij niet stuk gaat.
Maar je hebt geen optimale prestaties als hij daar tegen aan zit.
Als je de kaart gaat watercoolen gaat hij overigens ook hoger boosten. Dat deden Vega en RDNA1 ook al. En de Ryzen CPU's doen ook soortgelijke dingen hoe lager hoe beter. Elke 5-10c clockt hij net een klein beetje hoger. Maar je kan die curve dan compenseren door een wat hogere target clock te gebruiken dan krijg je hetzelfde resultaat alleen dan terwijl hij hogere temps heeft maar dat is dan niet meer stock
Ah sorry ik heb jouw probleem verkeerd gelezen. Bij mij was het gewoon continu alsof er een apparaat werd losgekoppeld, had niet te maken met het indrukken van toetsen.Koeckie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:29:
[...]
Ik kan niet op numlock drukken als er geen usb apparaat is aangesloten![]()
Allicht met een on screen toetsenbord, maar dan moet de muis er nog wel zijn. Als ik alles ontkoppel (enkel toetsenbord en muis bij mij) en opnieuw aansluit maakt het geen verschil.
Vandaag eens gekeken wat mijn max oc is van mijn AMD 6800 referentie model.
Het is jammer dat de core kloksnelheid gelimiteerd is en dus de beperkte instel mogelijkheden via wattman.
Veel meer dan de fan op 100% zetten en power limiet op 15% zetten zit er niet in.
Wanneer je via de morepowertool instellingen overschrijft (zoals powerlimiet en kloksnelheid) klokt de gpu terug naar de minimum kloksnelheid.
Het enigste wat je kunt doen om extra performance te krijgen is de GPU powerlimiet van 200W naar bv. 230W verhogen en het geheugen oc'en.
Mijn max Time spy graphic score is nu 16910.
Dit heb ik behaald met de core op 2500/2600 mhz @ 950mv in te stellen en het geheugen op 2100mhz te laten draaien.
http://www.3dmark.com/spy/15926688
Het is wachten tot betere overklok programma's beschikbaar komen. Voor nu kan ik jammer genoeg geen standaard geklokte 6800xt referentie model evenaren.
Edit: 950mv is niet helemaal stabiel. Weet iemand trouwens hoe je het geheugen verder kan oc'en (bv soc voltage oid verhogen) of is het puur geluk hebben met de silicon lottery?
Het is jammer dat de core kloksnelheid gelimiteerd is en dus de beperkte instel mogelijkheden via wattman.
Veel meer dan de fan op 100% zetten en power limiet op 15% zetten zit er niet in.
Wanneer je via de morepowertool instellingen overschrijft (zoals powerlimiet en kloksnelheid) klokt de gpu terug naar de minimum kloksnelheid.
Het enigste wat je kunt doen om extra performance te krijgen is de GPU powerlimiet van 200W naar bv. 230W verhogen en het geheugen oc'en.
Mijn max Time spy graphic score is nu 16910.
Dit heb ik behaald met de core op 2500/2600 mhz @ 950mv in te stellen en het geheugen op 2100mhz te laten draaien.
http://www.3dmark.com/spy/15926688
Het is wachten tot betere overklok programma's beschikbaar komen. Voor nu kan ik jammer genoeg geen standaard geklokte 6800xt referentie model evenaren.
Edit: 950mv is niet helemaal stabiel. Weet iemand trouwens hoe je het geheugen verder kan oc'en (bv soc voltage oid verhogen) of is het puur geluk hebben met de silicon lottery?
[ Voor 9% gewijzigd door Hellie112 op 05-12-2020 15:47 ]
Ik maak me al zorgen als die hotspot de 90 graden aantikt.Astennu schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:21:
[...]
Ziet er netjes uit!
Hotspot mag idd max 110 zijn en daar na gaat de kaart zichzelf beschermen door terug te clocken dus je hoeft je daar eigenlijk geen zorgen om te maken die kaart zorgt wel dat hij niet stuk gaat.
Maar je hebt geen optimale prestaties als hij daar tegen aan zit.
Als je de kaart gaat watercoolen gaat hij overigens ook hoger boosten. Dat deden Vega en RDNA1 ook al. En de Ryzen CPU's doen ook soortgelijke dingen hoe lager hoe beter. Elke 5-10c clockt hij net een klein beetje hoger. Maar je kan die curve dan compenseren door een wat hogere target clock te gebruiken dan krijg je hetzelfde resultaat alleen dan terwijl hij hogere temps heeft maar dat is dan niet meer stock

Bij mijn 1080 Ti liep de temperatuur vaak op tot 85 graden en dan begon hij heel hard terug te clocken. Dat was met de Inno3D Ultra X3 cooler (wat een naam). Maar na het installeren van een Morpheus II cooler werd hij maar maximaal 52 graden onder volle belasting. Hierdoor clockte de kaart ontzettend hoog, want meer ruimte voor hogere voltages. Bij Pascal had je stapjes in de temperatuur waar hij wat van het voltage afhaalde en dus ook clocksnelheid. Dit begon volgens mij bij 45 graden, dan 49 graden, etc.
Ik zou eigenlijk ook een alternatieve koeler op mijn 6800 XT willen zetten, kijken hoe ver hij gaat wanneer hij goed gekoeld wordt, maar ik vind de referentie koeler eigenlijk te mooi om te vervangen...
Ryzen 7 7800X3D | ROG STRIX B650E-F | RX 7900 XTX TUF | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Zijn er mensen die geen problemen hebben met de volgende games:
-Mass Effect Andromeda (loopt vast tijdens building shaders)
-COD Modern Warfare Remastered, loopt vast bij het laden
-World War Z, idem
edit, ook COD IW.
Bij mij lopen deze games tijdens het laden vast en crashen en pc reboot.
Configfiles al weggegooid, helpt helaas niets
-Mass Effect Andromeda (loopt vast tijdens building shaders)
-COD Modern Warfare Remastered, loopt vast bij het laden
-World War Z, idem
edit, ook COD IW.
Bij mij lopen deze games tijdens het laden vast en crashen en pc reboot.
Configfiles al weggegooid, helpt helaas niets
[ Voor 3% gewijzigd door edward2 op 05-12-2020 20:51 ]
Niet op voorraad.
Ja klopt de 290X Reference kaart draaide daar 94c en ging dan daar op de max clocks proberen te halen. Die hotspot zal nog wel wat hoger gezeten hebben.hubhib schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:02:
[...]
Ik maak me al zorgen als die hotspot de 90 graden aantikt.Maar blijkbaar moet ik me daar niet te veel zorgen over maken en is de 'current temperature' dus dezelfde waarde die nVidia gebruikt. En die blijft rond de 70 graden.
Ik zou me er zelf niet te druk om maken mijn 290X werkt al 7 jaar prima met dat soort temps.
Klopt die hebben een lagere max temp. Ik weet niet hoeveel sensors de 1080 Ti heeft maar de Radeon VII had bv 64 sensoren. Hotspot temp is dan de sensor van die 64 die de hoogste temp waarde terug geeft. Ik neem aan dat de Navi 21 chip er ook aardig wat zal hebben wellicht 80 (1 per CU).Bij mijn 1080 Ti liep de temperatuur vaak op tot 85 graden en dan begon hij heel hard terug te clocken. Dat was met de Inno3D Ultra X3 cooler (wat een naam). Maar na het installeren van een Morpheus II cooler werd hij maar maximaal 52 graden onder volle belasting. Hierdoor clockte de kaart ontzettend hoog, want meer ruimte voor hogere voltages. Bij Pascal had je stapjes in de temperatuur waar hij wat van het voltage afhaalde en dus ook clocksnelheid. Dit begon volgens mij bij 45 graden, dan 49 graden, etc.
Bij de 1080 Ti kon je de max temp met afterburner volgens mij wel wat verhogen tot 94c.
Of het veel uit maakt kan je simpel testen gewoon de fan speed even max zetten dat scheelt snel 15c kan je zien of dat veel doet.Ik zou eigenlijk ook een alternatieve koeler op mijn 6800 XT willen zetten, kijken hoe ver hij gaat wanneer hij goed gekoeld wordt, maar ik vind de referentie koeler eigenlijk te mooi om te vervangen...En daarnaast zijn de temps eigenlijk best redelijk, vooral voor een referentie kaart.
Zo iets zou je dan moeten monteren om echt vooruit te gaan:
https://www.raijintek.com..._detail.php?ProductID=137
En dan met 2x 120mm fans er op.
Ik zou het juist laten zitten. De referentiemodellen hebben een (behoorlijk dure) thermal pad voor de GPU. Dat is niet zo goed als thermalpaste als het om hitteafvoer gaat, maar deze drogen niet uit. Over jaren is het als het goed is nog steeds zo terwijl andere videokaarten wat hogere temperaturen zullen gaan krijgen.hubhib schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:02:
[...]
Ik maak me al zorgen als die hotspot de 90 graden aantikt.Maar blijkbaar moet ik me daar niet te veel zorgen over maken en is de 'current temperature' dus dezelfde waarde die nVidia gebruikt. En die blijft rond de 70 graden.
Bij mijn 1080 Ti liep de temperatuur vaak op tot 85 graden en dan begon hij heel hard terug te clocken. Dat was met de Inno3D Ultra X3 cooler (wat een naam). Maar na het installeren van een Morpheus II cooler werd hij maar maximaal 52 graden onder volle belasting. Hierdoor clockte de kaart ontzettend hoog, want meer ruimte voor hogere voltages. Bij Pascal had je stapjes in de temperatuur waar hij wat van het voltage afhaalde en dus ook clocksnelheid. Dit begon volgens mij bij 45 graden, dan 49 graden, etc.
Ik zou eigenlijk ook een alternatieve koeler op mijn 6800 XT willen zetten, kijken hoe ver hij gaat wanneer hij goed gekoeld wordt, maar ik vind de referentie koeler eigenlijk te mooi om te vervangen...En daarnaast zijn de temps eigenlijk best redelijk, vooral voor een referentie kaart.
Verder zijn de temperaturen verschillend per chip ontwerp. Navi's mogen gewoon warm worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Mee eens en die pads zijn duur om te vervangen. Pasta is soms iets koeler maar voor hoe lang. Pasta heeft last van pumpout effect de pads niets.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:18:
[...]
Ik zou het juist laten zitten. De referentiemodellen hebben een (behoorlijk dure) thermal pad voor de GPU. Dat is niet zo goed als thermalpaste als het om hitteafvoer gaat, maar deze drogen niet uit. Over jaren is het als het goed is nog steeds zo terwijl andere videokaarten wat hogere temperaturen zullen gaan krijgen.![]()
Verder zijn de temperaturen verschillend per chip ontwerp. Navi's mogen gewoon warm worden.
Sinds de 290X heeft AMD al GPU's die erg heet mogen worden. Mensen klaagde toen ook steen en been maar die reference kaarten werken nog steeds ondanks de super hoge temps. Vega en RDNA konden met de blower cooler ook erg warm worden. Die kaarten werken hier ook nog steeds perfect.
Wat je zelf ook al aangeeft chips worden er op ontworpen om temp X aan te kunnen. Laptop CPU's tikken ook rustig de 100c aan.
Welke externe tool (niet Wattman) gebruiken jullie om de kaarten te undervolten?
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Naar aanleiding van Igor's artiekel:
https://www.igorslab.de/e...ct-installation-sequence/
Deze simpele mod maar gedaan. Geen warranty stickers. Alle schroeven makkelijk toegankelijk voor de backplate.
:strip_exif()/f/image/d9ebI1mQJLzxVR1KcOQ56hFM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BXo7bflVFC61xOSEDe8Z3UpF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lqdsllQyKOpqSCQqj06aDckN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geheugen draait zonder veel gedonder op 18Gbps met MorePowerTool maar de core will dan niet omhoog klokken. Wachten op een update denk ik.
Deze simpele mod maar gedaan. Geen warranty stickers. Alle schroeven makkelijk toegankelijk voor de backplate.
:strip_exif()/f/image/d9ebI1mQJLzxVR1KcOQ56hFM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BXo7bflVFC61xOSEDe8Z3UpF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lqdsllQyKOpqSCQqj06aDckN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geheugen draait zonder veel gedonder op 18Gbps met MorePowerTool maar de core will dan niet omhoog klokken. Wachten op een update denk ik.
Wat kon je eerst max halen?Cidious schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:09:
Naar aanleiding van Igor's artiekel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En wat waren je before en after Temps? Hij heeft het zelf over 2-3c.
Ik wist dus niet dat ik een memory temp sensor had.. dus had geen before metingen gedaan. Nu ff strestesten tot max mem en dan zal ik de pads morgen eens verwijderen weer met daglicht en opnieuw testen.Astennu schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:26:
[...]
Wat kon je eerst max halen?
En wat waren je before en after Temps? Hij heeft het zelf over 2-3c.
Met pads:
/f/image/yGNoZ5xFFB4Lyox4kOlq3jjM.png?f=fotoalbum_large)
68 graden stabiliseert het. Vrij heet als je het mij vraagt.
TBC.
68 is nietsCidious schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:43:
[...]
Ik wist dus niet dat ik een memory temp sensor had.. dus had geen before metingen gedaan. Nu ff strestesten tot max mem en dan zal ik de pads morgen eens verwijderen weer met daglicht en opnieuw testen.
Met pads:
[Afbeelding]
68 graden stabiliseert het. Vrij heet als je het mij vraagt.
TBC.
De 5700XT kan gewoon richting de 100c memory halen.
Ok good to know.
On another note: Mijn Alphacool GPX-A Radeon RX 6800/6800XT Reference blok is onderweg. Zal binnen een week arriveren.
:strip_exif()/f/image/QZ9drRZ8feuOSROstYUcPFHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WifNIgusoTm6ztuiHZnaf2Bw.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.alphacool.com...cle/28387/sCategory/20539
Had liever de zwarte acetal variant gehad maar die is not niet uit voor maanden. Denk dat ik deze gewoon zwart spuit.
Dubbel gevoel. Heb hele systeem klaar voor GPU met 3 radiatoren etc, maar de originele koeler is echt boven verwachtingen. Ah well. Kan de koeler altijd terug plaatsten met een dikkere pasta als het me niet bevalt.
On another note: Mijn Alphacool GPX-A Radeon RX 6800/6800XT Reference blok is onderweg. Zal binnen een week arriveren.
:strip_exif()/f/image/QZ9drRZ8feuOSROstYUcPFHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WifNIgusoTm6ztuiHZnaf2Bw.jpg?f=fotoalbum_large)
Had liever de zwarte acetal variant gehad maar die is not niet uit voor maanden. Denk dat ik deze gewoon zwart spuit.
Dubbel gevoel. Heb hele systeem klaar voor GPU met 3 radiatoren etc, maar de originele koeler is echt boven verwachtingen. Ah well. Kan de koeler altijd terug plaatsten met een dikkere pasta als het me niet bevalt.
[ Voor 57% gewijzigd door Cidious op 07-12-2020 06:38 ]
Dit zal ongetwijfeld nog stiller en koeler zijn zeker als je 3 Rad's gaat gebruiken. Dan kan je ook makkelijk wat verder overclocken omdat de temps laag zijn. En kan hij langer boosten omdat door de lagere temps het verbruik lager is en hij dus hogere clocks haalt binnen hetzelfde TDP.Cidious schreef op maandag 7 december 2020 @ 05:43:
Ok good to know.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je +15% power gebruikt is de stock cooler helaas niet zo stil meer maar opzich ook niet raar gezien het vermogen wat er dan door de kaart heen gaat. Dat is met zo'n custom loop geen issue als je een 240/280 of 360 rad na de GPU hebt zitten.
Die Hitachi pad's zijn ook te koop zijn alleen een stuk duurder dan pasta.
Heb 280x45 + 280x30 + 240x30. Moet genoeg zijn voor 5900X + 6800XTAstennu schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:11:
[...]
Dit zal ongetwijfeld nog stiller en koeler zijn zeker als je 3 Rad's gaat gebruiken. Dan kan je ook makkelijk wat verder overclocken omdat de temps laag zijn. En kan hij langer boosten omdat door de lagere temps het verbruik lager is en hij dus hogere clocks haalt binnen hetzelfde TDP.
Als je +15% power gebruikt is de stock cooler helaas niet zo stil meer maar opzich ook niet raar gezien het vermogen wat er dan door de kaart heen gaat. Dat is met zo'n custom loop geen issue als je een 240/280 of 360 rad na de GPU hebt zitten.
Die Hitachi pad's zijn ook te koop zijn alleen een stuk duurder dan pasta.
Betreft de pads. Ik kan ze hier (China) helaas niet vinden. Als ik de koeler terug moet gooien zal het waarschijnlijk Kryonaut Extreme of KPx worden ofzo.
Ik stel toch vast dat de Zen2 CPU's toch al een bottleck zijn voor de 6800 in games die de CPU goed belasten zoals Battelfield 1. Mijn gemiddelde framerate is wel een pak hoger, maar mijn 1% lows zijn er nauwelijks op voorruit gegaan in BF1 multiplayer ten opzichte van mijn VII. Onafhankelijk van welke resolutie of grafische instellingen ik speel krijg ik nog dips onder 100fps en dat moet dus een CPU bottleneck zijn. GPU usage is dan ook vaak maar 60-80%.Astennu schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:09:
[...]
Ja zeker! 143 FPS locked hier en dat houd jij ook vast met COD Warzone alleen RT idd uit want dat voegt niets toe. Ook 3440x1440.
Zag bij mijn broer dat hij wel eens richting de 120 dipte met een Ryzen 3600 daar heb ik met de 5600x geen last van. Je zag ook dat de gpu dan geen max clocks en utilization had. Dus hij gaat nu ook een 5600X halen zodra zijn bord een nieuwe bios beschikbaar heeft in januari.
Ik ga dus echt een 5900X of 5950X nodig hebben als ik effectief altijd boven 120fps wil blijven in BF1. Ik hoop dat Intel dan ook snel terug de "gaming" kroon neemt met Intel 11th en dat er voldoende stock is zodat ik een 5950X kan oppakken voor zo'n €800.
Denk niet dat je daar een 5900 of 5950 voor nodig gaat hebben.Jelle Mees schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:45:
[...]
Ik stel toch vast dat de Zen2 CPU's toch al een bottleck zijn voor de 6800 in games die de CPU goed belasten zoals Battelfield 1. Mijn gemiddelde framerate is wel een pak hoger, maar mijn 1% lows zijn er nauwelijks op voorruit gegaan in BF1 multiplayer ten opzichte van mijn VII. Onafhankelijk van welke resolutie of grafische instellingen ik speel krijg ik nog dips onder 100fps en dat moet dus een CPU bottleneck zijn. GPU usage is dan ook vaak maar 60-80%.
Ik ga dus echt een 5900X of 5950X nodig hebben als ik effectief altijd boven 120fps wil blijven in BF1. Ik hoop dat Intel dan ook snel terug de "gaming" kroon neemt met Intel 11th en dat er voldoende stock is zodat ik een 5950X kan oppakken voor zo'n €800.
Ik heb wel gemerkt dat mijn scores bij Superposition 720p low veel lager zijn met de 5900X (37k) dan de 5600x (44k). Als ik forceer dat de game load op de eerste ccd moet blijven haal ik wel weeer 44k op de 5900X
Die extra hop heeft soms dus wel nadelen. (zie je ook wel een beetje in de reviews) echter gaat het hier om een benshmark en 400-500 fps framerates. Zal met 144-240 minder een issue zijn.
Maar voorlopig is voor gaming de 5800X volgens mij de beste keuze en die dan wat hoger laten clocken met pbo.
Sorry boys. Heb de Alphacool 6800XT waterblok order geannuleerd. Acryl is zo lelijk... Heb contact gehad met Alphacool en Acetal Zwart komt ergens in Januari. Ik wacht.
Heb een Zwarte built en wil een Gunmetal Define 7.. Acryl is gewoon yuck daarbij...
Heb wel een 5900X onderweg om de 5800X te vervangen. zal daar eens wat testjes mee doen met de 6800XT.
Heb een Zwarte built en wil een Gunmetal Define 7.. Acryl is gewoon yuck daarbij...
Heb wel een 5900X onderweg om de 5800X te vervangen. zal daar eens wat testjes mee doen met de 6800XT.
De Vega64LC die ik 3 jaar geleden van je kocht draait nog steeds makkelijk onder de 65c zonder hoge fan snelheden. En die kaart is nog nooit open geweest. Toen ik een poosje geleden een vega64LE ging repasten was de koelpasta ook nog niet uitgedroogd. Dus ze zullen er bij AMD toch wel wat aandacht aan besteed hebben aan het vinden van degelijke koelpasta voor hun reference kaarten, of zou Sapphire dat gedaan hebben?Astennu schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:21:
[...]
Mee eens en die pads zijn duur om te vervangen. Pasta is soms iets koeler maar voor hoe lang. Pasta heeft last van pumpout effect de pads niets.
Sinds de 290X heeft AMD al GPU's die erg heet mogen worden. Mensen klaagde toen ook steen en been maar die reference kaarten werken nog steeds ondanks de super hoge temps. Vega en RDNA konden met de blower cooler ook erg warm worden. Die kaarten werken hier ook nog steeds perfect.
Wat je zelf ook al aangeeft chips worden er op ontworpen om temp X aan te kunnen. Laptop CPU's tikken ook rustig de 100c aan.
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Ik speel altijd maar op één ccd. De 2e gebruik ik voor X264 streaming. En aangezien ik al 6 threads nodig heb voor 720p streaming en 11 threads voor Battlefield 1 kom ik niet toe met een 5800X. Zelfs met 12 cores heb ik nog een lichte performance impact met streaming. Met een 5950X heb ik 32 threads en zou games die 12-16 threads gebruiken in combinatie met x264 1080p perfect mogelijk moeten zijn zonder performance drops.Astennu schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 02:01:
[...]
Denk niet dat je daar een 5900 of 5950 voor nodig gaat hebben.
Ik heb wel gemerkt dat mijn scores bij Superposition 720p low veel lager zijn met de 5900X (37k) dan de 5600x (44k). Als ik forceer dat de game load op de eerste ccd moet blijven haal ik wel weeer 44k op de 5900X
Die extra hop heeft soms dus wel nadelen. (zie je ook wel een beetje in de reviews) echter gaat het hier om een benshmark en 400-500 fps framerates. Zal met 144-240 minder een issue zijn.
Maar voorlopig is voor gaming de 5800X volgens mij de beste keuze en die dan wat hoger laten clocken met pbo.