jelle. schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:14:
[...]
De afweging die we hebben gedaan staat in mijn reactie: we zijn ons bewust van de waarde van de discussies onder artikelen, maar reacties openstellen voor gebruikers die het artikel niet kunnen lezen, vinden we zeer ongewenst.
Christus te paard, nu begint mij ook de moed in de schoenen te zinken.
Natuurlijk zou dat ongewenst zijn en zelfs zo idioot dat het bijna treurig is dat je aanvullend aan denkt te moeten dragen dat dit ook bleek uit de feedback van gebruikers. Je maakt er een valse tegenstelling van door te doen alsof de betaalmuur een gegeven is en jullie slechts de keuze moeten maken tussen de "kwaden". Nee, die betaalmuur is een door jullie gemaakte keuze en scheiding in de mogelijkheid om bij te dragen in de comments is eerder een consequentie. (Of een keuze als jullie serieus hebben overwogen om de comments open te stellen voor gebruikers die het artikel niet kunnen lezen...

)
Mooi voorbeeld van de valsheid waar ik op doelde. Ik ben er alleen nog niet uit of je het niet wil lijken te begrijpen uit stupidity of malice. Ik heb me vooralsnog vrij constructief en neutraal proberen op te stellen, maar je weet me nu oprecht te irriteren en frustreren over iets waar ik me helemaal niet druk over zou moeten/hoeven maken.
[...]
Of daar een tweedeling uit ontstaat die daadwerkelijk als zodanig ervaren wordt door de gehele community, is maar de vraag en daar weten wij nu het antwoord ook niet op. Er zijn overigens nu ook al besloten fora voor delen van de community en bepaalde perks waar alleen abonnees toegang tot hebben. Je suggereert nu dat we doelbewust voor een tweedeling kiezen: het is echter slechts een (begrijpelijke) vraag die hier in het topic opgeworpen wordt, geen voldongen feit.
Of er een tweedeling ervaren gaat worden vanuit het perspectief van de gemiddelde gebruiker hoor je mij ook niet zo stellig beweren, zo frame jij het nu. Ik stel dat jullie door de bewuste keuze voor de paywall je daarmee ook bewust voor de consequentie kiest dat een deel van de gebruikers niet langer toegang heeft tot bepaalde artikelen en daarmee kunnen deelnemen en bijdragen in de dynamiek van de comments onder die artikelen. En dat lijkt me een stuk grotere groep gebruikers bewust te treffen in verhouding tot de besloten fora waar überhaupt slechts een kleine groep het bestaan van kent.
Aanvullend op @
RobinHood, een erg zwakke vergelijking met het forum. Daar betaalt men (nog) niet voor en alle input komt van de gebruikers, een gelijkwaardig voor en door de gebruikers. Het zijn geen redacteuren op een payrol die betaalde artikelen schrijven voor de frontpage die in je gezicht gedrukt worden en waar je enige kwaliteit van mag verwachten, maar waar tot op heden er de nodige (grove) fouten en omissies verbeterd moeten worden door de vrijwillige inzet van de gebruikers.
Werkelijk, voordat jullie in het diepe springen had je dit echt beter uit kunnen zoeken om in ieder geval tot een educated guess te komen dan nu geen antwoord te hebben. Juist als je je zo bewust bent van de waarde van de discussies onder artikelen vind ik dit echt onbegrijpelijk vanuit bedrijfsperspectief(en dan laat ik de impact op de community nog buiten beschouwing).
In lijn met een eerdere comment van mij over metrics en biases m.b.t. tevredenheidsscores waar ik tot mijn verbazing als leek jullie nog wat wist bij te brengen, bij deze nog een uit de heup geschoten suggestie om beter je huiswerk te doen:
Je zou eens kunnen kijken hoe lang men de artikelen leest, hoe snel men naar de comments springt en hoe lang ze in de commentsectie blijven hangen. Voor nog meer huiswerk zou je nog kunnen kijken naar de verhouding tussen gebruikers met veel (geplusde) reacties op hun naam en hoeverre ze Tweakers al financieel ondersteunde of niet. Vermoed dat er wel enige correlatie is tussen gebruikers welke reeds doneerden en de waarschijnlijkheid dat ze voor Plus gaan betalen. Uiteraard geeft dat geen volledig beeld en dien je dergelijke informatie met de nodige nuance en bewustzijn van biases mee te nemen in je overwegingen, maar dan had je in ieder geval aan kunnen komen met een educated guess.
Tweakers zal inderdaad heus niet direct Titanic gaan, maar ik vrees de ijsberg wel te zien opdoemen in de verte. Als Tweakers stoïcijns de eigen (zwabberende) rampkoers probeert aan te houden zonder echt ruchtbaarheid te geven aan de (inmiddels chronische) zorgen die geuit worden, dan is het kwestie van tijd dat het te laat is om bij te sturen.
*Merk dat mijn toon wat venijnig is en soort van excuus daarvoor, maar word er inmiddels echt chagrijnig van de opstelling en de groeiende inhoudsloze repliek.