VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Aan de andere kant is dit wel iets waar velen hier in dit topic al voor gewaarschuwd hebben.jelle. schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Ik snap wel wat je hier bedoelt. In dit geval hadden we naar aanleiding van jouw suggestie dezelfde middag al besloten om het beleid te hanteren zoals dat Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic" staat. Achteraf was het handiger als ik dat even naar je had teruggekoppeld.
Anderzijds, niet specifiek aan jou gericht overigens, is het zo dat wij niet 24/7 in dit topic aanwezig kunnen zijn en binnen het uur reageren. Ik ben regelmatig 's avonds ook actief, gisteren toevallig niet, en ik vind het wel jammer om te zien dat zoiets dan meteen een eigen leven gaat leiden met insinuaties dat we dit opzettelijk doen. Terwijl we enkele dagen eerder al hebben aangegeven dat dat absoluut niet het geval is. Voor zoiets is geen plek hier.
Ja, het is de derde keer deze week en dat is zeker opvallend en daar balen we zelf ook van. Maar geef ons dan ook gewoon even de tijd om te reageren
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat heeft echt niet te maken met niet 24/7 aanwezig te zijn in dit topic en dat het wel even kan duren alvorens er een reactie komt.
Dat even is bij diverse vragen overigens weken geweest of er komt helemaal geen antwoord.
Niet persoonlijk naar jou, maar nu als tweakers hierover gaan "mekkeren" is natuurlijk niet handig.
Ik weet niet hoe het met anderen hier zit, maar voor mij zullen jullie je helemaal opnieuw moeten gaan bewijzen waarbij iedere fout onder het vergrootglas komt te liggen.
Trust no one, expect the unexpected and be prepared!
Na zoveel toestanden hier gelezen en gezien te hebben vind ik het zeer geloofwaardig dat ze geen idee meer hebben waar ze mee bezig zijn. De andere optie is dat ze hier financieel toe gedwongen zijn. Maar dan snap ik niet waarom er mensen aangenomen zijn terwijl dit niets toe lijkt te voegen.Tuttel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:37:
[...]
Kiezen tussen twee kwaden?! Wat een valse argumentatie om vervolgens in de slachtofferrol te kruipen. Dit is toch iets waar jullie 100% zelf voor kiezen na zo goed mogelijk jullie huiswerk gedaan te hebben en alles te hebben afgewogen?
Gezegd hebbende dat de commentsectie één van de USPs van Tweakers is, wil je echt beweren dat jullie geen onderzoek gedaan hebben naar wat de impact zou zijn van die tweedeling om er vervolgens bewust en 'weloverwogen' voor te kiezen die tweedeling te introduceren?
Ik vind het moeilijk te geloven dat jullie geen flauw idee hebben van de mogelijke impact om toch een dergelijk besluit weloverwogen gemaakt te hebben. Anderzijds vind ik het even moeilijk te geloven dat jullie hier geen onderzoek naar gedaan hebben en werkelijk geen flauw idee hebben om toch zoiets potentieels impactvol in te voeren.![]()
Om Hanlon's razor er maar weer bij te pakken, is het 'stupidity' of 'malice'?
@TuttelTuttel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:28:
[...]
Christus te paard, nu begint mij ook de moed in de schoenen te zinken.![]()
Natuurlijk zou dat ongewenst zijn en zelfs zo idioot dat het bijna treurig is dat je aanvullend aan denkt te moeten dragen dat dit ook bleek uit de feedback van gebruikers. Je maakt er een valse tegenstelling van door te doen alsof de betaalmuur een gegeven is en jullie slechts de keuze moeten maken tussen de "kwaden". Nee, die betaalmuur is een door jullie gemaakte keuze en scheiding in de mogelijkheid om bij te dragen in de comments is eerder een consequentie. (Of een keuze als jullie serieus hebben overwogen om de comments open te stellen voor gebruikers die het artikel niet kunnen lezen...)
Mooi voorbeeld van de valsheid waar ik op doelde. Ik ben er alleen nog niet uit of je het niet wil lijken te begrijpen uit stupidity of malice. Ik heb me vooralsnog vrij constructief en neutraal proberen op te stellen, maar je weet me nu oprecht te irriteren en frustreren over iets waar ik me helemaal niet druk over zou moeten/hoeven maken.
[...]
Of er een tweedeling ervaren gaat worden vanuit het perspectief van de gemiddelde gebruiker hoor je mij ook niet zo stellig beweren, zo frame jij het nu. Ik stel dat jullie door de bewuste keuze voor de paywall je daarmee ook bewust voor de consequentie kiest dat een deel van de gebruikers niet langer toegang heeft tot bepaalde artikelen en daarmee kunnen deelnemen en bijdragen in de dynamiek van de comments onder die artikelen. En dat lijkt me een stuk grotere groep gebruikers bewust te treffen in verhouding tot de besloten fora waar überhaupt slechts een kleine groep het bestaan van kent.
Aanvullend op @RobinHood, een erg zwakke vergelijking met het forum. Daar betaalt men (nog) niet voor en alle input komt van de gebruikers, een gelijkwaardig voor en door de gebruikers. Het zijn geen redacteuren op een payrol die betaalde artikelen schrijven voor de frontpage die in je gezicht gedrukt worden en waar je enige kwaliteit van mag verwachten, maar waar tot op heden er de nodige (grove) fouten en omissies verbeterd moeten worden door de vrijwillige inzet van de gebruikers.
Werkelijk, voordat jullie in het diepe springen had je dit echt beter uit kunnen zoeken om in ieder geval tot een educated guess te komen dan nu geen antwoord te hebben. Juist als je je zo bewust bent van de waarde van de discussies onder artikelen vind ik dit echt onbegrijpelijk vanuit bedrijfsperspectief(en dan laat ik de impact op de community nog buiten beschouwing).
In lijn met een eerdere comment van mij over metrics en biases m.b.t. tevredenheidsscores waar ik tot mijn verbazing als leek jullie nog wat wist bij te brengen, bij deze nog een uit de heup geschoten suggestie om beter je huiswerk te doen:
Je zou eens kunnen kijken hoe lang men de artikelen leest, hoe snel men naar de comments springt en hoe lang ze in de commentsectie blijven hangen. Voor nog meer huiswerk zou je nog kunnen kijken naar de verhouding tussen gebruikers met veel (geplusde) reacties op hun naam en hoeverre ze Tweakers al financieel ondersteunde of niet. Vermoed dat er wel enige correlatie is tussen gebruikers welke reeds doneerden en de waarschijnlijkheid dat ze voor Plus gaan betalen. Uiteraard geeft dat geen volledig beeld en dien je dergelijke informatie met de nodige nuance en bewustzijn van biases mee te nemen in je overwegingen, maar dan had je in ieder geval aan kunnen komen met een educated guess.
Tweakers zal inderdaad heus niet direct Titanic gaan, maar ik vrees de ijsberg wel te zien opdoemen in de verte. Als Tweakers stoïcijns de eigen (zwabberende) rampkoers probeert aan te houden zonder echt ruchtbaarheid te geven aan de (inmiddels chronische) zorgen die geuit worden, dan is het kwestie van tijd dat het te laat is om bij te sturen.
*Merk dat mijn toon wat venijnig is en soort van excuus daarvoor, maar word er inmiddels echt chagrijnig van de opstelling en de groeiende inhoudsloze repliek.
Je irritatie, frustratie en het chagrijnig worden zijn heel begrijpelijk. Ik ben al over dat punt heen. Vermoedelijk vele anderen met mij. Een aantal blijft reageren omdat het ze aan het hart gaat, maar naar mijn verwachting keren ze tweakers uiteindelijk net zo makkelijk de rug toe wanneer blijkt dat er totaal niet geluisterd is naar alle feedback hier en de diverse doemscenario's (qua kwaliteit van artikelen en hoeveelheid plus) uitkomen.
Ik persoonlijk vind het prima dat een artikel zoals deze wat breder gedeeld wordt binnen de DPG groep. Dat geeft voor een maatschappelijk thema zoals deze een veel groter bereik en dus meer aandacht.True schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 01:55:
[...]
@thelion @Bullet NL even een mention, mag ik vragen hoe jullie hier tegenaan kijken?
Overigens was ik hier netjes voor benaderd door DPG Media, met de vraag of ik toestemming wilde geven voor het breder delen van dat artikel en of ik het dan goed vind dat daar mijn echte naam wordt gebruikt i.p.v. mijn Tweakers nickname.
Ja, er is contact met mij geweest. Ik zie het ook niet als probleem. vooral omdat ik vind ondanks dat MS daar anders over denkt ik niet veel verkeerd heb gedaan. Geen KP, en automatische whatsapp uploads die zonder dat ik het wist naar onedrive zijn gegaan.True schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 01:55:
[...]
@thelion @Bullet NL even een mention, mag ik vragen hoe jullie hier tegenaan kijken?
Cogitationis poenam nemo patitur
Dat is inderdaad een belangrijke reden om er voor te zorgen dat dit probleem bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt. In mijn optiek daarom juist extra krom dat het een Plus artikel was.Bullet NL schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 08:35:
[...]
Ja, er is contact met mij geweest. Ik zie het ook niet als probleem. vooral omdat ik vind ondanks dat MS daar anders over denkt ik niet veel verkeerd heb gedaan. Geen KP, en automatische whatsapp uploads die zonder dat ik het wist naar onedrive zijn gegaan.
Edit: met dank aan @crisp voor de verbetering. Dit artikel was nooit bedoeld als plus en was per abuis als plus aangevinkt.
[ Voor 10% gewijzigd door AtlAntA op 03-07-2021 16:39 ]
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Verwijderd
Maar betalen voor online content (wat ik bij Netflix Ed dus wel doe) zit na 30 jaar gratis internet nog niet helemaal in mijn systeem.
Denk ook niet dat ik snel zal betalen voor de huidige plus artikelen, vrijwel alles, vooral reviews, zijn wel elders te vinden.
Het is geen plus artikel (meer)AtlAntA schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:02:
[...]
Dat is inderdaad een belangrijke reden om er voor te zorgen dat dit probleem bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt. In mijn optiek daarom juist extra krom dat het een Plus artikel is.
Overigens vind ik een graadmeter als 'maatschappelijk belang' wel een lastige. Aan de ene kant is dat natuurlijk nogal subjectief, en het is, vind ik, ook niet de taak van een commercieel bedrijf als Tweakers. Je zou ook nog moeten laten meespelen in hoeverre dergelijke informatie elders wel 'vrijelijk' (wat dat precies is kan je ook van mening over verschillen) beschikbaar is.
Ik vind van heel veel zaken in diepgaande artikelen in betaalde media dat dat bij zoveel mogelijk mensen bekend zou moeten worden. Niet altijd is daar een goede gratis versie van te vinden, maar vaak helpt het wel dat je een aantal artikelen gratis kan lezen.
deze reactie is mijn persoonlijke mening
Intentionally left blank
Daar hoef je niet bang voor te zijn, gaat gewoon gebeuren. Althans, daar ga ik op de langere termijn vanuit.Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:14:
Ik ben bang dat vrijwel elk diepgaand artikel een plus wordt, en de standaard nieuws- persberichten openbaar blijven. Begrijpelijk natuurlijk dat jullie geld willen verdienen, zeker nu advertentie steeds minder worden.
Maar betalen voor online content (wat ik bij Netflix Ed dus wel doe) zit na 30 jaar gratis internet nog niet helemaal in mijn systeem.
Denk ook niet dat ik snel zal betalen voor de huidige plus artikelen, vrijwel alles, vooral reviews, zijn wel elders te vinden.
Alles en iedereen wil tegenwoordig dat je een abonnement afsluit, voor nieuws, apps, muziek, series en zelfs vitamines. En met die cultuur ben ik echt helemaal klaar. Dan maar niet en maak je keuzes.
Betalen vind ik niet erg voor zaken waar een waarde voor mij tegenover staat.Segafreak83 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:45:
Alles en iedereen wil tegenwoordig dat je een abonnement afsluit, voor nieuws, apps, muziek, series en zelfs vitamines. En met die cultuur ben ik echt helemaal klaar. Dan maar niet en maak je keuzes.
Wat T.net biedt qua Plus is mij niets waard. Sterker nog, het is een achteruitgang. Waarom zou ik meer (dan niets) gaan betalen voor minder?
Combineer dat met hoe met de community wordt omgegaan, en ik heb nog een reden om geen abonnement af te sluiten.
[edit]
Voor de duidelijkheid, ik respecteer van iedereen de mening die wel een Plus of ander abonnement afsluit. Wat ik belangrijk vind, hoeft niet belangrijk te zijn voor een ander. No hard feelings. Claim niet dat het aan mij ligt als de community ooit in tweeën opgesplitst wordt.
[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 03-07-2021 21:17 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dat ben ik ook zeker met je eens, en gaat nergens over. Maar ook dat is een keuze van Tweakers.The Zep Man schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:05:
[...]
Betalen vind ik niet erg voor zaken waar een waarde voor mij tegenover staat.
Wat T.net biedt qua Plus is mij niets waard. Sterker nog, het is een achteruitgang. Waarom zou ik meer (dan niets) gaan betalen voor minder?
Combineer dat met hoe met de community wordt omgegaan, en ik heb nog een reden om geen abonnement af te sluiten.
De contentmix lag van dag één af al vast: achtergronden, interviews, columns en how-ti’s. Ondanks de mooie beloftes bij de start (zie hierboven) is op geen enkel moment met ander soort content getest, juist terwijl werd uitgesproken: een bètatest om tot een mix te komen die genoeg aanspreekt om ons over de streep te trekken. Je had mij met andere, betere content, zeker over de streep kunnen trekken. Maar met de huidige mix niet. Er is nog steeds geen duidelijk antwoord gekomen waarom in de ellenlange beta niet met meer ander soort content is getest. Het contentplan lag dus wel voor 95% al vast. Er is dus niet geluisterd op dit punt ondanks de wens waarde te willen scheppen om ons over de streep te trekken. Hoe kan dit? @OlafWoutF schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:53:
[...]
Aan ons dus de uitdaging om met een aanbod te komen dat verder gaat dan het standaard nieuws. Dat kan in de vorm van een uitvoerig achtergrondverhaal zijn, maar ook een nieuwsfeit dat verder uitgediept wordt door de juiste mensen erover aan de telefoon te spreken te krijgen. Of How-to's, Columns, etc. Dat zullen soms uitvoerige berichten zijn en soms wat kortere. Het gaat om het totaal. Er zijn genoeg vormen denkbaar en we hebben er al een boel bedacht. Uiteindelijk gaat het om een mix die onder de streep voor mogelijke abonnees genoeg waarde levert om over te gaan tot het afsluiten van een abonnement. Daarom hebben we voor een bèta gekozen. We hadden ook een compleet contentplan kunnen maken, paywall op kunnen trekken en de boel kunnen introduceren. Dan hadden we een heleboel aannames moeten doen en was het na de launch moeilijk valideren omdat veel mensen er dan niet bij kunnen. Door de content nu aan ingelogde gebruikers te tonen, kunnen we hier veel meer van leren voor we er geld voor gaan vragen.
Zo zien wij dit: als een leerproces. Een proces waarin we als redactie heel graag samen met jullie optrekken. Zodat wanneer we dit op een gegeven moment uit bèta halen, we zeker zijn van het feit dat we waarde voor jullie leveren.
Bijv iets simpels: de interviews, naar mijn weten, altijd uitgeschreven interviews. Nooit is één keertje getest met een video- of podcastsstijl (gastspreker) bijv. Op welke manier is echt ambitie gebleken in Plus. Ik mis echt ambitie en een duidelijke stempel op Plus.
Of een round-upartikel met de leukste sci-fi tv series/films op streaming platformen als experiment. Of de beste computermuseums in Nederland om eens te bezoeken. Of af en toe een retro-artikel over bijv de voorgangers van mobiel internet: WAP en I-mode.
Juist Plus bood de ruimte te experimenteren met breder aanbod (extra/aanvullende content).
@jelle. ook nog een vraag voor de UX expert. Op welke wijze is getest met de presentatie van langere Pluscontent op mobiel. Bijv: dit artikel (singlepage) leest, net als veel andere langere artikelen, in de huidige presentatie niet echt lekker weg op mobiel: reviews: Zonder Windows 10X geen momentum - De onzekere toekomst van dualscreens . Het is een lange lap tekst zonder enige indicatie, afgezien van browerscrollbar, hoever je bent en waar je in de indeling zit (paragrafen nog resterend enz).
Hoewel het vast niet iedereen zal bevallen is er op geen enkel moment mee getest (bijv een topbar progress indicator).
En DPG heeft media breed vast wel ergens een cartoonist in dienst, die bijv maandelijks - puur om te testen - een A day in the life of a Tweaker had kunnen tekenen als extra stempel op Plus.
[ Voor 23% gewijzigd door CyberMania op 04-07-2021 09:57 ]
https://nl.hardware.info/...arm-op-een-raspberry-pi-4
Jammer dat dit niet op T.net is gekomen! Lijkt me juist interessant.
Overigens check ook @Koen Crijns ;
https://nl.hardware.info/...-krachten#reactie-1760801
En kan je hier al iets over zeggen:
https://nl.hardware.info/...-krachten#reactie-1745514Door Frank Everaardt
@obelix38 - 24 april 2021 06:51
Hoi Ruud, voorlopig komt er geen nieuw abonnement of iets vergelijkbaars. Wel komen er de komende tijd nog veel leuke nieuwe dingen aan op Hardware Info.
[ Voor 63% gewijzigd door CyberMania op 03-07-2021 22:59 ]
Ben het met dit commentaar 100% eens. Ik bekijk eigenlijk alleen nog de video's van nieuwe telefoons en de presentaties van @Paul Hulsebosch . De rest kijk ik nauwelijks tot niet, presenteren is niet voor niets een vak en de chemie vanuit @Koen Crijns was er wel en dat is met de nieuwe opzet helemaal weg. Een opnamestudio waar de saaiheid vanaf straalt.
Kijkersvragen? Waarom zouden we dat nog doen, blijkbaar niet relevant meer. Niet meer van deze tijd?
Al het werk waar tweakers vooral niet goed in is, is naar mijn idee juist naar voren gehaald en de successen van HWI zijn zonder pardon in de prullenbak beland.
[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 04-07-2021 09:54 ]
Verwijderd
Is inderdaad leuk, maar voor zulke content ga je toch niet betalen? Ik niet iig, er zijn genoeg fora te vinden waar dergelijke zaken worden behandeld.CyberMania schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:54:
@Olaf waarom is dit artikel niet op T.net verschenen? Ik dacht juist dat Hw zich zo beperken tot product-nieuws:
https://nl.hardware.info/...arm-op-een-raspberry-pi-4
Jammer dat dit niet op T.net is gekomen! Lijkt me juist interessant.
Tja op Hardware info staat ie ook gratis dus waarom niet hier gratis? Idee was juist dat Hw zich ging beperken tot product nieuws.Verwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:55:
[...]
Is inderdaad leuk, maar voor zulke content ga je toch niet betalen? Ik niet iig, er zijn genoeg fora te vinden waar dergelijke zaken worden behandeld.
[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 04-07-2021 09:59 ]
@crisp Nee joh, tuurlijk is het geen taak van een commercieel bedrijf als Tweakers. Het is ook niet dat die ook nog iets van een community hebben...crisp schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:15:
[...]
Het is geen plus artikel (meer)Dat label was er abusievelijk aan gegeven, zie arnoudwokke in "Het grote Tweakers Plus topic"
Overigens vind ik een graadmeter als 'maatschappelijk belang' wel een lastige. Aan de ene kant is dat natuurlijk nogal subjectief, en het is, vind ik, ook niet de taak van een commercieel bedrijf als Tweakers.
deze reactie is mijn persoonlijke mening
Maar zonder gekheid, wiens taak is dit volgens jou dan wel? De overheid?
Zoals ik het zie is het IEDERS taak om het maatschappelijk belang te behartigen. Die paar gratis artikelen is niet iets dat ik zie als "maatschappelijk belang".
En het is ook vreemd dat maatschappelijk belang plotseling subjectief is. Zeker wanneer je de basis van het maatschappelijk belang neemt.
Bedankt voor de suggestie. Ik heb dit zoals beloofd even met onze UX-designer overlegd en wij zijn niet bekend met eerdere experimenten hiermee in het verleden. Dus we hebben het genoteerd om in de toekomst te gaan onderzoeken, zowel de leestijd als progress bar vinden we interessant klinken. Ben met je eens dat de leesbaarheid van lange Plus-artikelen op mobiel wel een aandachtspunt is.CyberMania schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:23:
@jelle. ook nog een vraag voor de UX expert. Op welke wijze is getest met de presentatie van langere Pluscontent op mobiel. Bijv: dit artikel (singlepage) leest, net als veel andere langere artikelen, in de huidige presentatie niet echt lekker weg op mobiel: reviews: Zonder Windows 10X geen momentum - De onzekere toekomst van dualscreens . Het is een lange lap tekst zonder enige indicatie, afgezien van browerscrollbar, hoever je bent en waar je in de indeling zit (paragrafen nog resterend enz).
Hoewel het vast niet iedereen zal bevallen is er op geen enkel moment mee getest (bijv een topbar progress indicator).
[Video: How To Boost Engagement By Adding Reading Progress Indicators to Your Blog Posts]
Verder heb je eerder gevraagd naar de opzet van de Plus-archiefpagina en of daar de verschillende artikeltypen ook getoond worden. Die pagina is nog niet defintief, dus deze wens nemen we ook mee in de ontwikkeling ervan.
Die kloof is er allang en daar heeft moonsugar ook bij geholpen.CyberMania schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:51:
[...]
Misschien kan @Moonsugar hier iets over zeggen. Is wel vaker genoemd het risico van het ontstaan van een tweedeling in de community.
Die kan je niet meer dicht maken aangezien het point of no return al voorbij is.
Vanaf nu is dit het nieuwe Tweakers. En weet niet of dat een goed iets is.
[ Voor 96% gewijzigd door RoD op 06-07-2021 09:24 ]
Het 2de kwartaal is ondertussen voorbij, we zijn bijna 8 maanden verder in de bèta die 3 maanden zou gaan duren. Wanneer gaan we live? Of wordt/is het antwoord een typische gevalletje Tweakers?jelle. schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:19:
[...]
We mikken op een lancering in dit kwartaal. Zodra we een precieze(re) datum hebben zullen we die ook communiceren in een .plan en daarbij ook alle huidige abonnees informeren.
We leggen op dit moment de laatste hand aan de vernieuwde aboshop (mogelijkheid om je abonnement tussentijds te upgraden) en zijn de communicatie naar bestaande abonnees aan het voorbereiden. Verder is het van belang dat we alles goed testen omdat er best wel wat complexiteit zit in alle onderdelen die vernieuwd worden. We verwachten volgende week de definitieve datum van livegang te kunnen melden, die dan vrij snel daarop zal volgen.dylan111111 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:28:
Het 2de kwartaal is ondertussen voorbij, we zijn bijna 8 maanden verder in de bèta die 3 maanden zou gaan duren. Wanneer gaan we live? Of wordt/is het antwoord een typische gevalletje Tweakers?
Tsjah dat zelfde zou je kunnen zeggen over artikelen over de nieuwste elektrische auto's die steeds vaker op de FP komen. Als ik dat soort nieuws zou willen lezen ga ik wel naar autoweek.nlVerwijderd schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:55:
[...]
Is inderdaad leuk, maar voor zulke content ga je toch niet betalen? Ik niet iig, er zijn genoeg fora te vinden waar dergelijke zaken worden behandeld.
Elect a clown, expect a circus.
@jelle. ook al weet ik dat deze vraag eigenlijk niet aan jouw gericht is dan wel mogelijk iets is waar jij je niet echt bezig mee houd, hoop ik dat er via deze weg toch een antwoord komt op mijn vraag aangezien die al bijna een week geleden gesteld was.Pompi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:17:
@arnoudwokke of @Olaf, ik neem aan dat jullie bij andere interviews voor Plus of artikelen waar mensen vrijwillig aan bijdragen (dan bedoel ik mensen die niet uit de community komen) van te voren wel aangeven dat het zal gaan om een artikel dat achter een paywall komt of niet? Want ik kan mij voorstellen dat sommige geïnterviewde of mensen die vrijwillig meewerken, minder uitgebreid of minder snel zouden mee werken als zij wisten dat het artikel waaraan zij bijdragen een kleiner bereik krijgt doordat het achter een paywall wordt gezet in plaats van een open access artikel te zijn. Aangezien geïnterviewde of vrijwilligers zullen meewerken omdat zij iets willen uitdragen of willen melden en daarvoor zullen zij ook een zo groot mogelijk bereik willen hebben. Dan zou ik het redelijk not done vinden als het wordt verzwegen, zeker ook omdat je er niet voor kan kiezen om 1 artikel aan te schaffen maar dat je meteen een hele maand abonnee moet worden.
Dit kan je ook beetje zien in het antwoord van thelion, omdat hij blij was dat hij het artikel aan veel mensen kon doorsturen en delen. Hij had daarmee een stukken groter bereik om zijn ervaringen te delen dan als alleen leden het hadden konden lezen.
Onder het mom van journalistieke openheid; delen jullie van tevoren aan de geïnterviewden of mensen die vrijwillig bijdragen aan een Plus artikel mee, dat het artikel waaraan ze bijdragen geen openbaar maar een betaald artikel gaat worden?
Wat betreft YouTube en podcasts is gekozen die geen onderdeel te maken van Plus, vanwege de technische uitdagingen. Er is bijvoorbeeld al eerder veel tijd besteed aan onderzoeken of YouTube-advertenties uit te schakelen zijn voor abonnees, maar dit bleek nagenoeg niet mogelijk. Een rondgang langs computermusea staat op de agenda, maar dat leent zich natuurlijk voor een videoreportage.CyberMania schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 21:23:
[...]
De contentmix lag van dag één af al vast: achtergronden, interviews, columns en how-ti’s. Ondanks de mooie beloftes bij de start (zie hierboven) is op geen enkel moment met ander soort content getest, juist terwijl werd uitgesproken: een bètatest om tot een mix te komen die genoeg aanspreekt om ons over de streep te trekken. Je had mij met andere, betere content, zeker over de streep kunnen trekken. Maar met de huidige mix niet. Er is nog steeds geen duidelijk antwoord gekomen waarom in de ellenlange beta niet met meer ander soort content is getest. Het contentplan lag dus wel voor 95% al vast. Er is dus niet geluisterd op dit punt ondanks de wens waarde te willen scheppen om ons over de streep te trekken. Hoe kan dit? @Olaf
Bijv iets simpels: de interviews, naar mijn weten, altijd uitgeschreven interviews. Nooit is één keertje getest met een video- of podcastsstijl (gastspreker) bijv. Op welke manier is echt ambitie gebleken in Plus. Ik mis echt ambitie en een duidelijke stempel op Plus.
Of een round-upartikel met de leukste sci-fi tv series/films op streaming platformen als experiment. Of de beste computermuseums in Nederland om eens te bezoeken. Of af en toe een retro-artikel over bijv de voorgangers van mobiel internet: WAP en I-mode.
Juist Plus bood de ruimte te experimenteren met breder aanbod (extra/aanvullende content).
We hebben voorafgaand aan de bèta gebrainstormd over andere artikeltypen, zoals een tweewekelijks of maandelijks artikel over retrotechnologie of een serie over wat er geworden is van groots aangekondigde technieken/producten uit het verleden. Dat zouden dan wat kortere artikelen worden.
We hebben de bèta ingestoken met aanpassingen op basis van de waardering van bezoekers en het signaal was van begin af aan duidelijk dat lezers diepgang willen. De kortere artikelen zoals Plus-nieuwsberichten en columns worden beduidend lager gewaardeerd dan langere en hoe dan ook lijkt er een relatie tussen de lengte van de artikelen en de waarderen. Daarmee is de focus meer komen te liggen op hoe we als redactie een structureel aanbod van steviger artikelen die met hoge waardering/goede ontvangst kunnen produceren dan op het uitproberen van kortere of luchtiger artikelen. Een retro-onderwerp zouden we dan bijvoorbeeld in een achtergrond gieten.
De grote vraag is in hoeverre wensen van een abonnee verschillen van die van een gebruiker die alles gratis kan lezen en zich afvraagt of hij voor artikelen zou betalen. Na de bèta gaat die vraag rond de waardering van de abonnee een rol spelen en dat kan ook goed aanpassingen van het aanbod met zich meebrengen. Het einde van de bèta is dan ook een nieuw begin.
Voor sommige geïnterviewden hoeft dat niet, denk aan woordvoerders van bedrijven of andere organisaties, en het is ook niet veel anders dan kranten en tijdschriften, die ook vaak alleen tegen betaling te lezen zijn. Maar in veel gevallen is het wel zo netjes om het te melden natuurlijk. Ook is er de optie om heel makkelijk accounts Plus-toegang te geven, zodat mensen die we hebben gesproken kunnen reageren op comments.Pompi schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:44:
[...]
@jelle. ook al weet ik dat deze vraag eigenlijk niet aan jouw gericht is dan wel mogelijk iets is waar jij je niet echt bezig mee houd, hoop ik dat er via deze weg toch een antwoord komt op mijn vraag aangezien die al bijna een week geleden gesteld was.
Onder het mom van journalistieke openheid; delen jullie van tevoren aan de geïnterviewden of mensen die vrijwillig bijdragen aan een Plus artikel mee, dat het artikel waaraan ze bijdragen geen openbaar maar een betaald artikel gaat worden?
Dat klinkt veelbelovend allemaal. Laten jullie ook weten, bijvoorbeeld in dit topic, of het een groot succes wordt en in welke orde van grootheid de nieuwe abonnees toestromen?jelle. schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:53:
We leggen op dit moment de laatste hand aan de vernieuwde aboshop (mogelijkheid om je abonnement tussentijds te upgraden) en zijn de communicatie naar bestaande abonnees aan het voorbereiden. Verder is het van belang dat we alles goed testen omdat er best wel wat complexiteit zit in alle onderdelen die vernieuwd worden. We verwachten volgende week de definitieve datum van livegang te kunnen melden, die dan vrij snel daarop zal volgen.
[ Voor 4% gewijzigd door gold_dust op 07-07-2021 09:05 ]
Er zijn geen plannen om hier cijfers te delen, maar we denken wel aan een eerste evaluatie in een .plan. Mits daarin ook wat te melden valt natuurlijkgold_dust schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:04:
Dat klinkt veelbelovend allemaal. Laten jullie ook weten, bijvoorbeeld in dit topic, of het een groot succes wordt en in welke orde van grootheid de nieuwe abonnees toestromen?
Ik heb eindelijk eens een keer gekeken naar de abonnementen en ik vind(oprecht) het huidige supporter abonnement van 1€ per maand helemaal geen slecht idee. Ik lees dat het supporter abonnement gaat verdwijnen omdat het niet rendabel zou zijn om de advertenties die je dan niet te zien krijgt met 1€ te compenseren. Die advertenties kreeg ik toch al niet te zien door een adblocker en trackers blokkeer ik ook dus het is nog steeds 1€ winst per maand.
Ik ben best bereid om zonder een te verwachten tegenprestatie die 1€ te betalen. Maar:
- kan dit anoniem?
- hoe zit het bij een ban? Dan kun je niet meer inloggen om je abonnement stop te zetten?
- kunnen het Brexit/Trump topic worden gesloten of eventueel heel Actualiteit en Politiek? Ik heb principieel wel problemen met betalen voor getrol.
Als jullie een subtiele zelf-gehoste banner op de frontpage hadden gezet met een vraag om 1€ per maand te doneren omdat er geld nodig is zouden waarschijnlijk best wel veel users bereid zijn om te betalen en zou dat Premium niet nodig zijn. We leven in het duurste land van de wereld, die 1€ per maand kan er voor mij ook nog wel bij.
[ Voor 3% gewijzigd door gold_dust op 08-07-2021 11:46 ]
Je zal maar eens resultaten moeten delen, wat eng allemaal?!jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Er zijn geen plannen om hier cijfers te delen, maar we denken wel aan een eerste evaluatie in een .plan. Mits daarin ook wat te melden valt natuurlijk

Dat punt heb ik ook al eens gemaakt. Netto gaan ze er volgens mij ook op achteruit.gold_dust schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:45:
Ik heb eindelijk eens een keer gekeken naar de abonnementen en ik vind(oprecht) het huidige supporter abonnement van 1€ per maand helemaal geen slecht idee. Ik lees dat het supporter abonnement gaat verdwijnen omdat het niet rendabel zou zijn om de advertenties die je dan niet te zien krijgt met 1€ te compenseren. Die advertenties kreeg ik toch al niet te zien door een adblocker en trackers blokkeer ik ook dus het is nog steeds 1€ winst per maand.
Ik denk dat er voor gekozen is omdat er verwacht wordt dat sommige mensen die nu de supporter keuze niet meer hebben, voor het duurdere gaan en dat op zal wegen tegen het verlies van de supporters die helemaal geen abonnement meer zullen nemen. Ik zet hier nogal vraagtekens bij maargoed. Omdat de prijs van 1 naar 3 euro gaat, betekent dat dat het uit kan zodra er meer dan 1 op de 3 over gaat naar een Hero abonnement. Ik vraag me ook wel af of dat gaat gebeuren want het prijsverschil is wel hoog. Maar een derde klinkt ook weer niet onhaalbaar. Ik had zelf ook liever een tussenoptie gezien (bijvoorbeeld 2 euro per maand voor alleen advrij zonder plus).
Edit: Veranderd naar 3 euro want ik vergeleek de jaarcontractprijs van Supporter met de maandcontractprijs van Plus
Er wordt ook mee geschermd dat de 1 euro niet kostendekkend is, maar volgens mij niet meegenomen dat de effectiviteit van advertenties sowieso niet zo hoog is door de vele blockers. Ik kan me niet voorstellen dat Tweakers meer dan 1 euro per maand per gebruiker haalt aan advertenties. Maar ik zit niet in die markt.
Volgens mij staat een vrijwillige donatie zonder tegenprestatie helemaal niet in de plannen. Daar is hier nooit over gesproken. En anoniem betalen kan je nu sowieso al niet. Is ook heel lastig te doen tenzij je dingen als Monero of paysafecard gaat accepteren.gold_dust schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:45:
Ik ben best bereid om zonder een te verwachten tegenprestatie die 1€ te betalen. Maar:
- kan dit anoniem?
Ik zit niet in het trump topic maar dat van Brexit wel en het is een goede discussie met veel verhelderende informatie van bijvoorbeeld Virtuozzo (mits je zijn taalgebruik weet te doorgrondengold_dust schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:45:
- kunnen het Brexit/Trump topic worden gesloten of eventueel heel Actualiteit en Politiek? Ik heb principieel wel problemen met betalen voor getrol.
@GekkePrutser heeft dit en jouw vragen al deels beantwoord, maar we hebben er inderdaad voor gekozen om het nieuwe Hero-abonnement (vanaf €3 per maand exclusief karmakorting) als nieuwe instap aan te gaan bieden. Daarnaast werken we sowieso toe naar een trackingvrij Tweakers, dus in die zin staat de toegevoegde waarde van het Supporter-abonnement ter discussie als het gaat om tracking. (Tweakers steunen en/of überhaupt geen advertenties willen zien, ongeacht tracking, zijn natuurlijk nog andere beweegredenen om een abonnement af te sluiten).gold_dust schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:45:
Bij nader inzien:
Even los van dat we straks geen Supporter-abonnement hebben of eenmalige donaties accepteren, zijn abonnementen per definitie niet anoniem ivm betaal- en accountgegevens. Of daar oplossingen voor zijn met eenmalige donaties weet ik eigenlijk niet, maar er is altijd een partij die de betaling moet verwerken.- kan dit anoniem?
Het beleid is dat je abonnement gepauzeerd wordt bij een tijdelijke ban, en beëindigd wordt bij een permanente ban.- hoe zit het bij een ban? Dan kun je niet meer inloggen om je abonnement stop te zetten?
Dit zie ik niet gebeuren en ik zie ook geen verband met wel of niet betalen. Zoals @GekkePrutser al zei is het forum sowieso geen onderdeel van de plannen rondom abonnementen.- kunnen het Brexit/Trump topic worden gesloten of eventueel heel Actualiteit en Politiek? Ik heb principieel wel problemen met betalen voor getrol.
Het probleem met donaties is dat het geen enkele garantie biedt op een vaste inkomstenstroom. Uit ons onderzoek is gebleken dat dit geen realistisch scenario is voor een site met een omvang als Tweakers.Als jullie een subtiele zelf-gehoste banner op de frontpage hadden gezet met een vraag om 1€ per maand te doneren omdat er geld nodig is zouden waarschijnlijk best wel veel users bereid zijn om te betalen en zou dat Premium niet nodig zijn. We leven in het duurste land van de wereld, die 1€ per maand kan er voor mij ook nog wel bij.
In de berekening zijn adblockers meegenomen, dus die €3 per maand voor het (nieuwe) Hero-abonnement is daarop gebaseerd.GekkePrutser schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:32:
Er wordt ook mee geschermd dat de 1 euro niet kostendekkend is, maar volgens mij niet meegenomen dat de effectiviteit van advertenties sowieso niet zo hoog is door de vele blockers. Ik kan me niet voorstellen dat Tweakers meer dan 1 euro per maand per gebruiker haalt aan advertenties. Maar ik zit niet in die markt.
Okee, dan leveren die meer op dan ik dacht. Ik zit helemaal niet in de advertentiemarkt. Ik had ook de verkeerde prijs genomen, sorry. Heb ik aangepast.jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:16:
[...]
In de berekening zijn adblockers meegenomen, dus die €3 per maand voor het (nieuwe) Hero-abonnement is daarop gebaseerd.
Is er trouwens al iets bekend over die karmakorting?
Even uit de losse pols geschoten maar is betalen/doneren via bitcoin of ethereum oid geen optie? Iedereen en zijn buurman was de afgelopen tijd aan het hobby minen. Dus crypto om uit te geven genoeg. Mijn eigen ervaring is dat het betalen met crypto (psychisch) laagdrempeliger is dan het met euro's via iDeal oid is.jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:16:
[...]
@GekkePrutser heeft dit en jouw vragen al deels beantwoord, maar we hebben er inderdaad voor gekozen om het nieuwe Hero-abonnement (vanaf €3 per maand exclusief karmakorting) als nieuwe instap aan te gaan bieden. Daarnaast werken we sowieso toe naar een trackingvrij Tweakers, dus in die zin staat de toegevoegde waarde van het Supporter-abonnement ter discussie als het gaat om tracking. (Tweakers steunen en/of überhaupt geen advertenties willen zien, ongeacht tracking, zijn natuurlijk nog andere beweegredenen om een abonnement af te sluiten).
[...]
Even los van dat we straks geen Supporter-abonnement hebben of eenmalige donaties accepteren, zijn abonnementen per definitie niet anoniem ivm betaal- en accountgegevens. Of daar oplossingen voor zijn met eenmalige donaties weet ik eigenlijk niet, maar er is altijd een partij die de betaling moet verwerken.
[...]
Het beleid is dat je abonnement gepauzeerd wordt bij een tijdelijke ban, en beëindigd wordt bij een permanente ban.
[...]
Dit zie ik niet gebeuren en ik zie ook geen verband met wel of niet betalen. Zoals @GekkePrutser al zei is het forum sowieso geen onderdeel van de plannen rondom abonnementen.
[...]
Het probleem met donaties is dat het geen enkele garantie biedt op een vaste inkomstenstroom. Uit ons onderzoek is gebleken dat dit geen realistisch scenario is voor een site met een omvang als Tweakers.
[...]
In de berekening zijn adblockers meegenomen, dus die €3 per maand voor het (nieuwe) Hero-abonnement is daarop gebaseerd.
Plus dat het anoniem(er) is waarmee je een grotere doelgroep bereikt.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Jazeker, die hebben we rond en kondigen we volgende week aan samen met de datum van livegangGekkePrutser schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:25:
Is er trouwens al iets bekend over die karmakorting?
Probleem is alleen dat je ook een betaalprovider moet hebben die dat accepteert. Poosje terug heb ik gekeken bij de grote PSP's in Nederland (Mollie, Buckaroo en Adyen) en geen van hen accepteert crypto. Zie bijvoorbeeld ook nieuws: Nederlandse betaalprovider Mollie stopt ondersteuning voor bitcoin. Er zijn wel buitenlandse partijen die dit doen, zoals BitPay, maar dat betekent dat je zo'n partij ook weer moet integreren in je abo-/webshop. En dat hebben we as we speak net afgerond met onze nieuwe betaalproviderAtlAntA schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:27:
Even uit de losse pols geschoten maar is betalen/doneren via bitcoin of ethereum oid geen optie? Iedereen en zijn buurman was de afgelopen tijd aan het hobby minen. Dus crypto om uit te geven genoeg. Mijn eigen ervaring is dat het betalen met crypto (psychisch) laagdrempeliger is dan het met euro's via iDeal oid is.
Plus dat het anoniem(er) is waarmee je een grotere doelgroep bereikt.
nieuws: Nuna11 van TU Delft: op sommige vlakken minder efficiënt, wel veel du...
nieuws: TU Delft-studenten onthullen Nuna11-zonneauto met drie wielen en lfp-...
Bij lang niet alle onderwerpen kunnen artikelen zo in tandem gepubliceerd worden, maar de gelegenheid diende zich aan en we kijken naar de ontvangst en mogelijkheden om dit niet bij dit ene geval te houden.
Fijn dat jullie dit eerst uitproberen. Wel een vraag: kunnen in dit soort situaties wel de comments samengevoegd worden? Je krijgt anders over hetzelfde onderwerp discussie op 2 verschillende plekken. Dat vind ik niet optimaal.Olaf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:44:
Vandaag testen we de publicatie van een nieuwsbericht met aanvullend Plus-artikel:
nieuws: Nuna11 van TU Delft: op sommige vlakken minder efficiënt, wel veel du...
nieuws: TU Delft-studenten onthullen Nuna11-zonneauto met drie wielen en lfp-...
Bij lang niet alle onderwerpen kunnen artikelen zo in tandem gepubliceerd worden, maar de gelegenheid diende zich aan en we kijken naar de ontvangst en mogelijkheden om dit niet bij dit ene geval te houden.
Enerzijds wel, maar het kan ook voorkomen dat er discussie ontstaat over iets wat wel in het plus item wordt aangehaald, maar niet in het "gewone" nieuwsitem, dit lijkt mij niet wenselijk voor de lezers van de laatste.CyberMania schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:52:
[...]
Fijn dat jullie dit eerst uitproberen. Wel een vraag: kunnen in dit soort situaties wel de comments samengevoegd worden? Je krijgt anders over hetzelfde onderwerp discussie op 2 verschillende plekken. Dat vind ik niet optimaal.
Wordt er om concrete diepgaande cijfers gevraagd dan? Dan nog, je kunt gerust cijfers delen zonder dat die inzage geven in het financiële geheel, waar jullie blijkbaar heel erg bang voor zijn.jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Er zijn geen plannen om hier cijfers te delen, maar we denken wel aan een eerste evaluatie in een .plan. Mits daarin ook wat te melden valt natuurlijk
Laten jullie ook weten, bijvoorbeeld in dit topic, of het een groot succes wordt en in welke orde van grootheid de nieuwe abonnees toestromen?
Je kunt dit prima mededelen zonder prijs te geven wat het achterliggend eventueel opgeleverd heeft. Jullie kunnen aangeven dat er sprake is van toestroom of niet. Daarnaast kunnen jullie prima aangeven of die resultaten beter zijn dan verwacht.
Maar uiteraard is het weer typisch tweakers redactie eigen om in de kramp te schieten en direct mede te delen dat er niets medegedeeld gaat worden. Gelukkig zijn we geen community en gaat het ons in die community ook niet aan het hart wat er met tweakers gebeurd (ondertussen overigens minder en minder wat mij betreft).
Vermoedelijk is het al wel vaker genoemd, maar ik denk dat de meeste mensen hier het supporter abonnement niet hadden om geen last te hebben van advertenties en tracking (dat hadden ze vermoedelijk toch al uitgeschakeld), maar om te supporten. Het komt dan ook ongelofelijk kortzichtig over op deze manier.jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:16:
[...]
@GekkePrutser heeft dit en jouw vragen al deels beantwoord, maar we hebben er inderdaad voor gekozen om het nieuwe Hero-abonnement (vanaf €3 per maand exclusief karmakorting) als nieuwe instap aan te gaan bieden. Daarnaast werken we sowieso toe naar een trackingvrij Tweakers, dus in die zin staat de toegevoegde waarde van het Supporter-abonnement ter discussie als het gaat om tracking. (Tweakers steunen en/of überhaupt geen advertenties willen zien, ongeacht tracking, zijn natuurlijk nog andere beweegredenen om een abonnement af te sluiten).
Wellicht dat 1 van de 3 inderdaad een duurder abonnement gaat nemen, maar is dat niet een mega middelvinger naar de rest toe? In mijn ogen in ieder geval wel.
Foreign Agent schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 04:44:
Wanneer gaat tweakers plus live. Kan niet wachten
jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Jazeker, die hebben we rond en kondigen we volgende week aan samen met de datum van livegang
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 09-07-2021 11:34 ]
Maken jullie van de officiële start van Plus nog een feestelijke aangelegenheid? Onder de eerste honderd nieuwe Plusleden iets verloten? De FP in feeststemming etc.jelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Jazeker, die hebben we rond en kondigen we volgende week aan samen met de datum van
Weer een mooi voorbeeld van enkele +3 reacties door gebruikers zonder gekleurde 'T' voor hun naam. Het Unique Selling Point van Tweakers voor mij is en blijft toch echt de reacties die een stuk informatiever zijn dan op veel andere sites. Nogmaals de vraag waarop ik eerder geen direct antwoord kreeg:
Hoe zien jullie meerwaarde voor de gebruikers in Tweakers Plus als een groot deel van jullie USP wegvalt? Lang niet iedereen die nu regelmatig +2/+3 reacties schrijft zal Tweakers Plus afnemen, of uit principe niet op deze wijze gratis willen bijdragen aan een betaald artikel.
Ik zie voor mezelf eigenlijk vooral een verslechtering van de FrontPage als veel discussies en reacties onder de artikelen wegvallen.
Niet alleen dezelfde discussie op meerdere plekken, maar ook vragen onder het 'normale' artikel die in het plus artikel wél beantwoord worden.CyberMania schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:52:
[...]
Fijn dat jullie dit eerst uitproberen. Wel een vraag: kunnen in dit soort situaties wel de comments samengevoegd worden? Je krijgt anders over hetzelfde onderwerp discussie op 2 verschillende plekken. Dat vind ik niet optimaal.
Zo is er nu bijvoorbeeld al een reactie, die stelt 'Lees het plus artikel maar als je het antwoord wilt weten'. Dit lijkt me voor niet-plus leden (om welke reden dan ook) toch niet prettig om te lezen.
Indien het plus-artikel niet bestond was er waarschijnlijk gewoon een inhoudelijk antwoord op deze vraag gekomen onder het normale artikel. Nu wordt er verwezen naar iets dat straks niet voor iedereen beschikbaar is.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Er staat mij ergens bij dat Youtube wel eens vaker besproken is, maar ik kan het niet terugvinden. Is een eigen videoserver niet haalbaar? Technisch is dat geen uitdaging (dat lukte mij op mijn blogje zelfs nog), alleen de kosten voor bandbreedte kunnen een dingetje zijn.Olaf schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Wat betreft YouTube en podcasts is gekozen die geen onderdeel te maken van Plus, vanwege de technische uitdagingen. Er is bijvoorbeeld al eerder veel tijd besteed aan onderzoeken of YouTube-advertenties uit te schakelen zijn voor abonnees, maar dit bleek nagenoeg niet mogelijk. Een rondgang langs computermusea staat op de agenda, maar dat leent zich natuurlijk voor een videoreportage.
En als kosten daar een barriere vormen, zou het dan juist niet een idee zijn om (een deel) van de videos achter plus te scharen? Dan heb je advertentievrije en cookievrije video's. Dat klinkt als een PLUSpunt
Deze CSS snippet leek ons wel een leuke op de frontpageCyberMania schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:35:
Maken jullie van de officiële start van Plus nog een feestelijke aangelegenheid? Onder de eerste honderd nieuwe Plusleden iets verloten? De FP in feeststemming etc.
Ik begrijp wel wat je hiermee bedoelt. Het grootste deel van de frontpage (nieuwsberichten en productreviews) blijft gewoon gratis, dus het zal geen effect hebben op de discussies onderaan die artikelen. Plus-artikelen zijn van zichzelf al uitgebreider en diepgaander. Dat is ook de waarde die we met de nieuwe abonnementen willen bieden en waarvan we weten dat daar behoefte aan is. Ook bij Plus zijn reacties natuurlijk van zeer toegevoegde waarde en het zal inderdaad niet zo zijn dat iedereen die nu hoog gewaardeerde reacties geeft, ook een abonnement afneemt. Daar staat tegenover dat iedereen met een account enkele Plus-artikelen per maand gratis kan lezen. Het is aannemelijk dat je dan artikelen kiest die binnen jouw interessegebied liggen en/of waar je vanuit je expertise iets kan toevoegen (als je dat wil).!mark schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:08:
nieuws: EU-wet gaat blokkeren accounts regelen - 'We moeten baas zijn over ei...
Weer een mooi voorbeeld van enkele +3 reacties door gebruikers zonder gekleurde 'T' voor hun naam. Het Unique Selling Point van Tweakers voor mij is en blijft toch echt de reacties die een stuk informatiever zijn dan op veel andere sites. Nogmaals de vraag waarop ik eerder geen direct antwoord kreeg:
Hoe zien jullie meerwaarde voor de gebruikers in Tweakers Plus als een groot deel van jullie USP wegvalt? Lang niet iedereen die nu regelmatig +2/+3 reacties schrijft zal Tweakers Plus afnemen, of uit principe niet op deze wijze gratis willen bijdragen aan een betaald artikel.
Ik zie voor mezelf eigenlijk vooral een verslechtering van de FrontPage als veel discussies en reacties onder de artikelen wegvallen.
Verder introduceren we karmakorting juist om bijdragen van gebruikers te belonen met een goedkoper abonnement. Het karmasysteem is daar ook op ingericht. In dit topic is ook wel eens gesuggereerd om artikelen of abonnementen cadeau te geven aan mede-communityleden om hun bijdrage. Dat vind ik een interessant idee wat we in de toekomst zeker nog willen onderzoeken.
Volgens mij had Tweakers in het verleden een eigen videoplatform, of in elk geval liep dit niet via YouTube. In 2018 is bewust de keuze gemaakt om over te stappen: plan: Tweakers stapt over op YouTube - Win een oled-tv ter waarde van 1999 euro!.Skyaero schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:11:
Er staat mij ergens bij dat Youtube wel eens vaker besproken is, maar ik kan het niet terugvinden. Is een eigen videoserver niet haalbaar? Technisch is dat geen uitdaging (dat lukte mij op mijn blogje zelfs nog), alleen de kosten voor bandbreedte kunnen een dingetje zijn.
Tja jullie keuze natuurlijk, maar een goed product verkoopt zichzelf nog niet. Als je puur te zakelijk communiceert we zijn nu live en neem een abonnement met korting trek je denk ik niet voldoende mensen over de streep.jelle. schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:42:
[...]
Deze CSS snippet leek ons wel een leuke op de frontpageRegenboog Thema. Zonder gein: ik verwacht dat de focus van de livegang toch vooral ligt op communicatief en technisch alles in goede banen leiden. Verder geldt meteen vanaf de start de introductiekorting van €3,75 per maand voor bestaande en oud-abonnees
Ik ben bang dat er heel veel van die mensen geen plus zullen nemen.!mark schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:08:
nieuws: EU-wet gaat blokkeren accounts regelen - 'We moeten baas zijn over ei...
Het is zelfs een zekere vorm van minachting en/of geld harken in mijn ogen. Genoeg reden om die hele plus te boycotten.dragonhaertt schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Niet alleen dezelfde discussie op meerdere plekken, maar ook vragen onder het 'normale' artikel die in het plus artikel wél beantwoord worden.
Zo is er nu bijvoorbeeld al een reactie, die stelt 'Lees het plus artikel maar als je het antwoord wilt weten'. Dit lijkt me voor niet-plus leden (om welke reden dan ook) toch niet prettig om te lezen.
Indien het plus-artikel niet bestond was er waarschijnlijk gewoon een inhoudelijk antwoord op deze vraag gekomen onder het normale artikel. Nu wordt er verwezen naar iets dat straks niet voor iedereen beschikbaar is.
Technisch heeft de redactie niet tot nauwelijks wat mee te maken zoals hier volgens mij altijd aangegeven wordt.jelle. schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:42:
[...]
Zonder gein: ik verwacht dat de focus van de livegang toch vooral ligt op communicatief en technisch alles in goede banen leiden. Verder geldt meteen vanaf de start de introductiekorting van €3,75 per maand voor bestaande en oud-abonnees, en daarnaast de karmakorting voor iedereen.
Wat betreft communicatie, wat meer valt er te melden dan dat het live gaat? Hoeveel willen jullie pogen hierover te communiceren? Daarnaast, communicatie lijken jullie niet tot nauwelijks tijd en energie in te steken. Althans niet in serieuze communicatie.
Ze hebben de hele beta de tijd gehad om hierover al goed te communiceren, maar die kans hebben ze keer op keer laten liggen. Ik verwacht niet dat dat nu wel goed gaat.CyberMania schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:27:
[...]
Tja jullie keuze natuurlijk, maar een goed product verkoopt zichzelf nog niet. Als je puur te zakelijk communiceert we zijn nu live en neem een abonnement met korting trek je denk ik niet voldoende mensen over de streep.
Indien het om reclame maken gaat, daar hebben ze ongetwijfeld speciale mensen voor in dienst en kost dus geen tijd van de redactie.
In de categorie durf te vragen: Is dat een stelling die jullie getoetst hebben door middel van een onderzoek bij eindgebruikers of een aanname vanuit jullie zelfjelle. schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:42:
Daar staat tegenover dat iedereen met een account enkele Plus-artikelen per maand gratis kan lezen. Het is aannemelijk dat je dan artikelen kiest die binnen jouw interessegebied liggen en/of waar je vanuit je expertise iets kan toevoegen (als je dat wil).
Als je maandelijks een beperkt aantal tickets hebt vind ik dat juist helemaal niet aannemelijk. Waarom zou je tickets uitgeven aan een onderwerp waarvan je al zo veel kennis hebt dat het artikel voor jouw mogelijk niks nieuws meer toevoegt? Ik zou die tickets dan eerder gebruiken op onderwerpen die me wel interesseren maar waar ik nog niet direct veel kennis over heb zodat ik mogelijk wat opsteek van het artikel.
Van tevoren weet je niet of een artikel je iets nieuws bij gaat brengen of niet.!mark schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:19:
[...]
In de categorie durf te vragen: Is dat een stelling die jullie getoetst hebben door middel van een onderzoek bij eindgebruikers of een aanname vanuit jullie zelf?
Als je maandelijks een beperkt aantal tickets hebt vind ik dat juist helemaal niet aannemelijk. Waarom zou je tickets uitgeven aan een onderwerp waarvan je al zo veel kennis hebt dat het artikel voor jouw mogelijk niks nieuws meer toevoegt? Ik zou die tickets dan eerder gebruiken op onderwerpen die me wel interesseren maar waar ik nog niet direct veel kennis over heb zodat ik mogelijk wat opsteek van het artikel.
Verder denk ik dat de meeste mensen ook helemaal niet zo bewust om zullen gaan met die 'tickets', dat ze gaan bedenken "Hier weet ik al veel van, dus ik wacht wel op een ander artikel". Dus ik vind het toch ook wel aannemelijk dat mensen vooral artikelen in hun interessegebied zullen aanklikken, en daarover kunnen meediscussiëren.
En het valt ook heel lastig te toetsen vooraf, want wat mensen zeggen dat ze zouden doen, en wat ze daadwerkelijk doen, zijn vaak twee heel verschillende zaken.
[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 10-07-2021 13:25 ]
The devil is in the details.
Inderdaad niet altijd, maar regelmatig ook wel.Hahn schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:24:
Van tevoren weet je niet of een artikel je iets nieuws bij gaat brengen of niet.
Als Tweakers een verdiepend Plus artikel zou schrijven over (fictief voorbeeld) de keuzes die je kunt maken bij het opzetten van een zo goed mogelijk thuisnetwerk zal iemand die (again fictief voorbeeld) 20jaar werkervaring heeft in de netwerkbranche er van te voren toch wel vanuit gaan dat alle informatie die dat artikel overbrengt bij hem/haar wel bekend is.
En diegene zou er ook prima voldoening uit kunnen halen om in de reacties dingen aan te stippen die beter/anders kunnen!mark schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Inderdaad niet altijd, maar regelmatig ook wel.
Als Tweakers een verdiepend Plus artikel zou schrijven over (fictief voorbeeld) de keuzes die je kunt maken bij het opzetten van een zo goed mogelijk thuisnetwerk zal iemand die (again fictief voorbeeld) 20jaar werkervaring heeft in de netwerkbranche er van te voren toch wel vanuit gaan dat alle informatie die dat artikel overbrengt bij hem/haar wel bekend is.
Zal Plus ervoor gaan zorgen dat er (veel) minder reacties zullen komen? Zeker weten, want simpelweg veel minder mensen zullen alles lezen, want lang niet iedereen zal ervoor gaan betalen. En mensen die niet betalen kunnen maar een paar Plus-artikelen lezen.
Zal het ervoor zorgen dat geen enkele 'expert' meer zal reageren, die niet betaalt voor Plus? Niet zolang je elke maand een paar Plus-artikelen gratis kan blijven lezen.
The devil is in the details.
Grappig dat je dat als voorbeeld aanhaalt. Dit was in het begin eigenlijk wat ik van plus verwachtte. Een beetje zoals de praktische artikelen in C'T Magazine, vaak hebben ze een groep artikelen over "hoe richt ik thuis een wachtwoord management server in", dat soort dingen. Waarbij de complexiteit en de CLI op Linux niet geschuwd worden. Dat was voor mij zeker een waardevol iets geweest. Maar ik neem aan dat het aanbod de uitkomst is geweest van marktonderzoek en ik ben gewoon geen standaard lezer.!mark schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Inderdaad niet altijd, maar regelmatig ook wel.
Maar ik ben zelf iemand die behoorlijk diep op dingen induikt en regelmatig zie ik artikelen in de C'T die me een hoop wijzer maken. Wat ik met Plus een stuk minder heb, eerlijk gezegd.
Edit: Even wat voorbeeldjes:
https://www.ct.nl/reviews...ls-als-netwerkbekabeling/
Vooral dit artikel is over iets waarvan ik totaal niet wist dat het bestond (single pair ethernet) en razend interessant vind want het helpt met een probleem in de echte wereld (bekabelingsgedoe in een bestaande woning).
https://www.ct.nl/achterg...-crasht-met-kingston-ssd/
Deze vind ik interessant omdat ze echt hebben doorgespit in een probleem en dat in de Linux kernel hebben gevonden en opgelost. Daarom ook een uitblinker. Succesverhalen vind ik altijd veel interessanter dan "we hebben het getest en deze combinatie werkte niet goed". Daarom vind ik dit interessant om te lezen ondanks dat ik dat specifieke model SSD helemaal niet heb.
https://www.ct.nl/workshops/linux-opstarten-met-grub/
En deze is een van de workshops die ze doen. Niet echt een typisch goed voorbeeld, meestal gaan ze nog wat dieper op technisch gebied. Denk aan "Hoe gebruik ik de KVM kernel virtualisatie op Linux". Maar iets beters kon ik zo snel niet vinden. Niettemin is dit voor mij iets dat een redelijk grijs gebied is ondanks dat ik Linux dagelijks gebruik, omdat je die recovery console gewoon zeer weinig nodig hebt. Dus zo'n artikel is zeer welkom.
Artikelen die echt bij me 'klikken', dat had ik van Plus verwacht. Helaas is dat niet uitgekomen.
PS: Ik weet ook dat C'T natuurlijk het enorme voordeel heeft van het meeliften op de Duitse versie die een veel groter budget en redactie heeft dus wellicht is dat ook geen realistische gedachte geweest.
Overigens ben ik geen C'T abonnee meer maar dat was omdat ze niet met hun tijd mee wilden gaan. Ze wilden geen alleen-digitaal abonnement verkopen, ze moesten en zouden de papieren versie ergens naartoe sturen. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar daar ben ik toen op afgeknapt omdat ik in het buitenland woonde.
[ Voor 61% gewijzigd door GekkePrutser op 10-07-2021 21:53 ]
Dat is aanname vanuit onszelf. En inderdaad wat @Hahn al zegt: de meeste gebruikers zullen naar verwachting helemaal niet zo bewust omgaan met "wel of niet dit artikel lezen". We willen de gebruiker echter wel transparant een keuze bieden en hem niet per ongeluk iets laten aanklikken, vandaar dat je in het artikel ook een "lezen"-knop krijgt om alle content te zien (pas dan telt ie mee). Artikelen die je gekozen hebt, blijven daarna voor jou ook toegankelijk, inclusief de reacties.!mark schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:19:
In de categorie durf te vragen: Is dat een stelling die jullie getoetst hebben door middel van een onderzoek bij eindgebruikers of een aanname vanuit jullie zelf?
Zulke praktische artikelen (how-to's noemen we die op Tweakers) staan ook op ons wensenlijstje voor Plus. Daar is de afgelopen tijd al mee geëxperimenteerd (zie archief) waarbij ook verschillende niveaus en onderwerpen zijn uitgeprobeerd. Feit is dat dit soort artikelen enorm bewerkelijk zijn, dus daar moeten we nog een balans in vinden. Zoals je al aangeeft werkt c't met een Duitse licentie; alle voorbeelden die je noemt zijn dan ook uit het Duits vertaald.GekkePrutser schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:17:
Grappig dat je dat als voorbeeld aanhaalt. Dit was in het begin eigenlijk wat ik van plus verwachtte. Een beetje zoals de praktische artikelen in C'T Magazine, vaak hebben ze een groep artikelen over "hoe richt ik thuis een wachtwoord management server in", dat soort dingen. Waarbij de complexiteit en de CLI op Linux niet geschuwd worden. Dat was voor mij zeker een waardevol iets geweest. Maar ik neem aan dat het aanbod de uitkomst is geweest van marktonderzoek en ik ben gewoon geen standaard lezer.
Is er in het kader van 'beta' geen ruimte om dit nu te implementeren met ongelimiteerde hoeveelheid plusartikelen. Kunnen we gelijk aangegeven of het deel wat we kunnen lezen ons wel of niet aanzet tot verder lezen.jelle. schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Dat is aanname vanuit onszelf. En inderdaad wat @Hahn al zegt: de meeste gebruikers zullen naar verwachting helemaal niet zo bewust omgaan met "wel of niet dit artikel lezen". We willen de gebruiker echter wel transparant een keuze bieden en hem niet per ongeluk iets laten aanklikken, vandaar dat je in het artikel ook een "lezen"-knop krijgt om alle content te zien (pas dan telt ie mee). Artikelen die je gekozen hebt, blijven daarna voor jou ook toegankelijk, inclusief de reacties.
Lijkt mij een goed punt om in een beta vorm te geven.
Dit is inderdaad één van de metrics waar we vanaf livegang naar gaan kijken om de interesse in bepaalde content te peilen. Is zeker interessant, maar wordt dus geen onderdeel meer van de bèta. Daarvoor zitten we ook te kort op de livegang.True schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:23:
Is er in het kader van 'beta' geen ruimte om dit nu te implementeren met ongelimiteerde hoeveelheid plusartikelen. Kunnen we gelijk aangegeven of het deel wat we kunnen lezen ons wel of niet aanzet tot verder lezen.
Lijkt mij een goed punt om in een beta vorm te geven.
Die week is al bijna omjelle. schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Jazeker, die hebben we rond en kondigen we volgende week aan samen met de datum van livegang
Ben wel benieuwd inmiddels.
En inderdaad ik had sommigen van die howtos wel gezien, maar ik mis toch wel wat diepgang ten opzichte van de C'T. Maar wellicht is de focus van Tweakers daar niet zo op. Ik zag wel dat dat in de enquete flink aan bod kwam dus goed dat jullie de gebruikers daarnaar vragen.
[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 16-07-2021 10:55 ]
We hebben een .plan gepubliceerd met informatie over de livegang (donderdag 22 juli), het aantal gratis Plus-artikelen dat je maandelijks kunt lezen (3) en de karmakorting van 10%, 25% en 50%.
Je was me net voorGekkePrutser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:55:
Die week is al bijna om
Ben wel benieuwd inmiddels.
Bedankt! Die karmakorting is aanzienlijk, meer dan ik verwacht had. Maakt het een stuk interessanter!
Jammer dat in de mail die iedereen krijgt, niks staat over de karmakorting.jelle. schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:30:
plan: Tweakers introduceert op 22 juli nieuwe abonnementen
We hebben een .plan gepubliceerd met informatie over de livegang (donderdag 22 juli), het aantal gratis Plus-artikelen dat je maandelijks kunt lezen (3) en de karmakorting van 10%, 25% en 50%.
[...]
Je was me net voor
Tevens is in de verwijzing in de mail (naar de FAQ) ook niks te lezen over karmakorting.
Als iemand dus het .plan artikel op de FP niet leest, wordt deze informatie totaal gemist.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Goed punt. We hebben dat overwogen, maar het belangrijkste was dat we duidelijk wilde maken wat de overgang naar de nieuwe abonnementen betekent. Karmakorting is in die zin een 'extra' en wellicht voor sommige een leuke verrassing in de aboshopdragonhaertt schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:43:
Jammer dat in de mail die iedereen krijgt, niks staat over de karmakorting.
Tevens is in de verwijzing in de mail (naar de FAQ) ook niks te lezen over karmakorting.
Als iemand dus het .plan artikel op de FP niet leest, wordt deze informatie totaal gemist.
De email ontbreekt hier. Net verzonden?jelle. schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:30:
plan: Tweakers introduceert op 22 juli nieuwe abonnementen
[...]
Je was me net voor
Voor zover ik kan zien heb je ook geen abonnement? De e-mail is verstuurd naar gebruikers die op dit moment een abonnement hebben.
jelle. schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:53:
[...]
Voor zover ik kan zien heb je ook geen abonnement? De e-mail is verstuurd naar gebruikers die op dit moment een abonnement hebben.
Krijgen deze geen email?abonnees die na 1 december 2020 hebben opgezegd en oud-abonnees van Hardware Info, geldt een speciale aanbieding voor Plus van 3,75 euro per maand.
Ik gooi 'm er toch even in, ik ben dat niet helemaal met je eens.GekkePrutser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:36:
[...]
Bedankt! Die karmakorting is aanzienlijk, meer dan ik verwacht had. Maakt het een stuk interessanter!
Als we kijken naar de karma ranglijst: https://tweakers.net/gallery/karma zien we dat er maar 480 Tweakers in het hoogste segment korting vallen. Van die 480 gebruikers hebben er maar 271 gepost in de laatste 16 dagen (maand juli). Ik zou redelijkerwijs durven zeggen dat bijna 60% v.d. 50% korting-genieters niet tot weinig actief is (lees oudgedienden) [edit: goed punt hieronder genoemd, dit is enkel FP-posts en een slechte indicatie].
Voor het middelste segment van 25% korting zijn dit 6823 gebruikers (7303 minus 480). Ik vind het verschil tussen 15k en 100k karma behoorlijk groot. Ik vind het dan ook jammer dat dit niet wat meer gestaffeld zou zijn.
Ik kom met mijn 25% en 3,75€ nog steeds op een prijs van 2,81€ wat ik het persoonlijk wel waard vindt; goedkoper dan mijn Hero eerst en nog steeds geen reclame. Ik ben dan ook niet ontevreden, wel vind ik het echt heel heel heel jammer dat dit proces zo'n 8 maanden heeft moeten duren zonder genoeg duidelijkheid. Dit is 110% te wijten aan de organisatie en is niet goed te praten. De communicatie is/was bedroevend en als dit niet snel verbeterd verwacht ik dat er meer en meer gebruikers zullen verdwijnen.
Mail naar Hardware Info-abonnees volgt na livegang. Wat betreft oude abonnees is het de vraag of we die mogen benaderen, we hebben namelijk geen opt-in (maar wel een klantrelatie). To be continued, maar dat zal sowieso pas na livegang zijn omdat dan de abonnementen ook daadwerkelijk afgesloten kunnen worden.ed1703 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:55:
Krijgen deze geen email?
Dat ze niet gepost hebben wil niet zeggen dat ze niet actief zijn he. Die post-count is sowieso alleen op de Frontpage. Ze kunnen op het forum bijvoorbeeld nog altijd actief zijn.True schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:55:
[...]
Ik gooi 'm er toch even in, ik ben dat niet helemaal met je eens.
Als we kijken naar de karma ranglijst: https://tweakers.net/gallery/karma zien we dat er maar 480 Tweakers in het hoogste segment korting vallen. Van die 480 gebruikers hebben er maar 271 gepost in de laatste 16 dagen (maand juli). Ik zou redelijkerwijs durven zeggen dat bijna 60% v.d. 50% korting-genieters niet tot weinig actief is (lees oudgedienden).
Daarnaast zijn er andere manieren waarop men actief kan zijn anders dan posten: alleen lezen, uitvoeren van moderaties, plaatsen van reviews etc.
Virussen? Scan ze hier!
Ok, prima.jelle. schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:57:
[...]
Mail naar Hardware Info-abonnees volgt na livegang. Wat betreft oude abonnees is het de vraag of we die mogen benaderen, we hebben namelijk geen opt-in (maar wel een klantrelatie). To be continued, maar dat zal sowieso pas na livegang zijn omdat dan de abonnementen ook daadwerkelijk afgesloten kunnen worden.
Ik moet zeggen dat ik het wel sneu vind dat jullie zoiets merkwaardigs verstoppen in een .Plan, in plaats van in een grotere, opvallende banner of 'card' zoals dat bijvoorbeeld met een 'best buy guide' gedaan wordt. Zie foto voor verduidelijking:
/f/image/NcjEHsM1L4E92RTW8FFReFec.png?f=fotoalbum_large)
Plaats het dan groot, opzichtig?!. Jullie wilt toch open, transparante, duidelijke en goede communicatie? Waarom dan zo sneaky doen en bewust ervoor kiezen om het niet zo kenbaar mogelijk te maken?

wildhagen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:57:
[...]
Dat ze niet gepost hebben wil niet zeggen dat ze niet actief zijn he. Die post-count is sowieso alleen op de Frontpage. Ze kunnen op het forum bijvoorbeeld nog altijd actief zijn.
Daarnaast zijn er andere manieren waarop men actief kan zijn anders dan posten: alleen lezen, uitvoeren van moderaties, plaatsen van reviews etc.
Ik wist niet dat die post-count alleen voor de FP geldt, dan is dat punt niet relevant, de staffels blijft in mijn optiek nog steeds een valide punt.
Zoals @Balance op de FP stelt:
Ik vraag mij dan wel af hoeveel 'actieve' gebruikers Tweakers heeft. Met actieve zie ik het volgende voor mij: zij die minimaal 1x per week meedoen op GoT of op de FP (minimaal één post op één van beide).Van de 618.160 geregistreerde gebruikers hebben er:
- 480 meer dan 100.000 karma (0,0776%)
- 6.823 tussen de 15.000 en 100.000 karma (1,10%)
- 14.939 tussen de 5.000 en de 15.000 karma (2,42%)
[ Voor 29% gewijzigd door True op 16-07-2021 13:10 ]
/f/image/UehGgT4rjjFu7xBnnbLqdWcI.png?f=fotoalbum_large)
zoals @Balance mededeelt (de gebruikte link in zijn post, zodat je het zelf kunt verifiëren): https://tweakers.net/gall...ring=Karma&orderSort=desc.
Triest om te koop te lopen met 'korting' en dit te implementeren naar aanleiding van de vragen van gebruikers (mogelijk) in dit topic, en dan dusdanig te implementeren dat slechts een héééél beperkt aantal gebruikers in aanmerking kan komen voor korting.
Echt lachwekkend dit

Hardware 112 was geweldig. Welk niveau/omvang zou jij aan denken @sebastius ? De build-artikelen waren bijvoorbeeld echt omvangrijk en tijdrovend, met kleinere projecten zou je er meer dan een paar per jaar kunnen doen. Ik noteer deze in ieder geval om weer eens nader te bekijken. Ik vind de uitgelichte projecten van het forum ook altijd leuk om te behandelen, niet voor Plus natuurlijk maar wellicht is een vorm te verzinnen waarin het een het ander kan versterken.sebastius schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:08:
Ik zou graag meer knutsel/maak/hack guides willen eigenlijk. En ja dat mag ook op softwareniveau. De oude hardware 112 reeks vond ik wel leuk en zou in vernieuwde vorm daar ook prima bij passen natuurlijk. Leuke soldeerprojectjes, zelf een sensor-dinges bouwen, een PiHole inrichten en something programmeercursusje weet ik het.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Volgens mij zijn er heel erg veel inactieve accounts. Maar ik tag @crisp even, wellicht kan hij aantallen noemen van accounts die 'actief' zijn.True schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:00:
[...]
offtopic:
Ik wist niet dat die post-count alleen voor de FP geldt, dan is dat punt niet relevant, de staffels blijft in mijn optiek nog steeds een valide punt.
Zoals @Balance op de FP stelt:
[...]
Ik vraag mij dan wel af hoeveel 'actieve' gebruikers Tweakers heeft. Met actieve zie ik het volgende voor mij: zij die minimaal 1x per week mee doen op GoT of op de FP (minimaal één post op een van beide).
Zoals @RoD al zegt hebben we heel veel inactieve accounts. Als je gaat kijken naar de gebruikers die Tweakers veel bezoeken, bijdragen leveren en/of abonnee zijn, is er een behoorlijk deel dat in aanmerking komt voor karmakorting.8x4 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:08:
Triest om te koop te lopen met 'korting' en dit te implementeren naar aanleiding van de vragen van gebruikers (mogelijk) in dit topic, en dan dusdanig te implementeren dat slechts een héééél beperkt aantal gebruikers in aanmerking kan komen voor korting.
Nee, hanteer dan gewoon géén korting. Het gros van de gebruikers komt namelijk niet eens in de buurt van die 'voorwaarden' (te weten, de hoeveelheid karma). Dan neigt het aanbieden van "Je kUnT KortTing KriJgeN" in mijn ogen meer naar misleiding dan naar een daadwerkelijke tegemoet koming.naitsoezn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:10:
Die Karma-korting is dan ook alleen een extraatje voor de heel actieve gebruikers, niet voor iedereen natuurlijk.Dan hadden ze net zo goed te prijzen kunnen verlagen
Weg
Dat mag je vinden, maar ben het niet met je eens8x4 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Nee, hanteer dan gewoon géén korting. Het gros van de gebruikers komt namelijk niet eens in de buurt van die 'voorwaarden' (te weten, de hoeveelheid karma). Dan neigt het aanbieden van "Je kUnT KortTing KriJgeN" in mijn ogen meer naar misleiding dan naar een daadwerkelijke tegemoet koming.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik heb 40k karma over ~8 jaar (eerste 2 jaar wel een account, maar niets verdiend). Dat is gemiddeld 5k/jr dus met mijn posts (FP+GoT) van gemiddeld 1 post per dag heb ik 5k/jr dus 10% korting in één jaar. En in 3 jaar 25% korting verdient. Even los van die enkele blogpost en een aantal simpele reviews. Als jij vijf jaar een account hebt en 1x per week post tik je denk ik die 10% al wel aan.8x4 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Nee, hanteer dan gewoon géén korting. Het gros van de gebruikers komt namelijk niet eens in de buurt van die 'voorwaarden' (te weten, de hoeveelheid karma). Dan neigt het aanbieden van "Je kUnT KortTing KriJgeN" in mijn ogen meer naar misleiding dan naar een daadwerkelijke tegemoet koming.
Het idee v.d. korting was altijd actieve community members belonen met korting, dat wordt m.i. ook gedaan (hoewel ik een beperkt perspectief heb omdat ik geen inzage heb in 'actieve' gebruikers).
Puur symbolisch zou ik het wel leuk vinden als de top 100 karma (farmers
Stel ik ben het zat en heb geen zin meer om mee te doen, waarom krijg ik dan nog 25% korting als ik toch niets meer doe en vanaf nu alleen maar lurk. Dat mag ook wel gestimuleerd worden juist om die effort te behouden.
[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 16-07-2021 13:21 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Definiëer eerst 'actieve account' precies goed: dient iemand minimaal 1x per maand in te loggen? Moet iemand daarnaast langer dan 4jr geregistreerd staan? Moet iemand regelmatig een bijdrage hebben geleverd aan het forum en/of frontpage-artikelen (en wat is 'regelmatig'?) ?. Pas dan kun je een uitspraak doen over de grootte van de groep van gebruikers die in aanmerking kan komen voor korting.jelle. schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Zoals @RoD al zegt hebben we heel veel inactieve accounts. Als je gaat kijken naar de gebruikers die Tweakers veel bezoeken, bijdragen leveren en/of abonnee zijn, is er een behoorlijk deel dat in aanmerking komt voor karmakorting.
Natuurlijk is de definitie van 'actieve account' hierbij enigszins subjectief. Welke voorwaarden persoon X aan de definitie van 'actieve account' hangt, kan anders zijn dan de voorwaarden die persoon Y hanteert. Zo ook kan in jullie optiek een 'actieve account' in mijn ogen net zo goed een 'inactieve' account zijn.
Ongetwijfeld hebben jullie (ik mag het hopen) een definitie van 'actieve account' vastgesteld (zo niet...dan echt
^ En daarom, zonder deze inzichten in wat _jullie_ definitie van 'actieve account' is....geldt nog altijd dat een zéér, zéér, kleine aantal gebruikers in aanmerking kan komen voor korting.
Je kan ook een indicatie krijgen door in de karmalijst wat willekeurige gebruikers rond de 5k karma aan te klikken. Ik was zelf ook wel benieuwd wat je nou moet doen om tot 10% korting te komen en zag, twee willekeurige voorbeelden, accounts met 5k karma met:True schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:20:
[...]
Ik heb 40k karma over ~8 jaar (eerste 2 jaar wel een account, maar niets verdiend). Dat is gemiddeld 5k/jr dus met mijn posts (FP+GoT) van gemiddeld 1 post per dag heb ik 5k/jr dus 10% korting in één jaar. En in 3 jaar 25% korting verdient. Even los van die enkele blogpost en een aantal simpele reviews. Als jij vijf jaar een account hebt en 1x per week post tik je denk ik die 10% al wel aan.
* 126 FP-reacties (0,6 reactiescore) + 184 GoT-reacties + een klein beetje moderatiekarma + nog wat kleine dingetjes
* 323 FP-reacties (0,9 reactiescore) + 20 GoT-reacties + een deel moderatiekarma + nog wat kleine dingetjes
Of dat veel of weinig is mag iedereen zelf bepalen, maar ter indicatie
Nu vind ik mezelf hier best actief, maar ben geen post-kanon. In de regel als ik reageer doe ik dat wanneer ik denk inhoudelijk iets te kunnen toevoegen. Gelukkig wordt dat bij tijd en wijlen ook wel gewaardeerd, zoals eerder in dit topic werden er wat tips qua metrics meegenomen om de mate van bias meer te beperken.
Echter zet me dit wel te denken dat dit karma systeem enkel op kwantiteit gebaseerd is (en onafhankelijk van tijd). Begrijpelijk, maar met het oog op de kwaliteit discussie eerder in dit topic ook wel weer typisch. Waar karma voor mij eerst een leuke metric was voor iemands e-penis op Tweakers
Ik neem mezelf liever niet als voorbeeld, maar puur vanuit karma/kortingsperspectief kan ik dus beter los gaan in slow-chats en one-liners droppen op de FP dan dezelfde moeite steken in minder maar mijn inziens relatief inhoudelijk overwegend sterkere reacties. In andere woorden, een uiteenzetting met diverse bronvermeldingen is qua waardering even veel waard als "wat zeiden ze toen je ze belden" of "

Ben wel benieuwd hoeveel lurkers er bijvoorbeeld zijn die wel maar een paar reacties hebben, maar dat deze wel hoog gewaardeerd zijn. Kan me voorstellen dat er personen zijn die vrijwel nooit reageren, maar wel enkele hele sterke bijdrages hebben onder een FP artikel of forum topic dat precies hun expertise gebied raakt.
Ik mag dan mijn handjes nog dichtknijpen dat ik net genoeg waarde heb geproduceerd voor Tweakers dat ik met mijn 5000 karma nog in aanmerking kom voor 10% korting. Hoezee ik word gewaardeerd!

[ Voor 14% gewijzigd door Tuttel op 16-07-2021 13:45 ]
Een +2 gebruikersreview geeft volgens mij veel karma.Tuttel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:36:
Oh ik zit net boven de 5000 karma. Eerste keer dat ik er naar kijk![]()
Nu vind ik mezelf hier best actief, maar ben geen post-kanon. In de regel als ik reageer doe ik dat wanneer ik denk inhoudelijk iets te kunnen toevoegen. Gelukkig wordt dat bij tijd en wijlen ook wel gewaardeerd, zoals eerder in dit topic werden er wat tips qua metrics meegenomen om de mate van bias meer te beperken.
Echter zet me dit wel te denken dat dit karma systeem enkel op kwantiteit gebaseerd is (en onafhankelijk van tijd). Begrijpelijk, maar met het oog op de kwaliteit discussie eerder in dit topic ook wel weer typisch. Waar karma voor mij eerst een leuke metric was voor iemands e-penis op Tweakers, wordt het nu vanuit de organisatie verheven tot een expliciete score waaraan iemands bijdrage aan Tweakers als geheel wordt afgemeten. En het is goed dat dat in de breedte wordt bekeken, immers bijdragen kan op veel manieren, maar inhoudelijk doet het er dus niet toe wat je bijdraagt.
Ik neem mezelf liever niet als voorbeeld, maar puur vanuit karma/kortingsperspectief kan ik dus beter los gaan in slow-chats en one-liners droppen op de FP dan dezelfde moeite steken in minder maar mijn inziens relatief inhoudelijk overwegend sterkere reacties. In andere woorden, een uiteenzetting met diverse bronvermeldingen is qua waardering even veel waard als "wat zeiden ze toen je ze belden" of "![]()
![]()
". Nu is kwaliteit natuurlijk erg subjectief en draait een community op activiteit, niet een spaarzaam aantal literaire stukjes proza, maar ik vind de nu puur kwantiteit gedreven prikkel niet heel fair.
Ben wel benieuwd hoeveel lurkers er bijvoorbeeld zijn die wel maar een paar reacties hebben, maar dat deze wel hoog gewaardeerd zijn. Kan me voorstellen dat er personen zijn die vrijwel nooit reageren, maar wel enkele hele sterke bijdrages hebben onder een FP artikel of forum topic dat precies hun expertise gebied raakt.
Ik mag dan mijn handjes nog dichtknijpen dat ik net genoeg waarde heb geproduceerd voor Tweakers dat ik met mijn net 5000 karma nog in aanmerking kom voor 10% korting. Hoezee ik word gewaardeerd!
Weg
Als ik kijk naar die voorbeelden van @RoD verbaasd het mij wel dat @Tuttel maar net die 10% raakt, nu is het karmafarmen een grijs gebied en zijn er recent wat dingen in aangepast maar 1k posts wat maar net 5k karma waard is staat een beetje haaks de steekproeven van RoD.Tuttel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:36:
Oh ik zit net boven de 5000 karma. Eerste keer dat ik er naar kijk![]()
[..]
Ik mag dan mijn handjes nog dichtknijpen dat ik net genoeg waarde heb geproduceerd voor Tweakers dat ik met mijn 5000 karma nog in aanmerking kom voor 10% korting. Hoezee ik word gewaardeerd!
Een actieve gebruiker is die binnen 1 jaar nog heeft ingelogd.8x4 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Definiëer eerst 'actieve account' precies goed: dient iemand minimaal 1x per maand in te loggen? Moet iemand daarnaast langer dan 4jr geregistreerd staan? Moet iemand regelmatig een bijdrage hebben geleverd aan het forum en/of frontpage-artikelen (en wat is 'regelmatig'?) ?. Pas dan kun je een uitspraak doen over de grootte van de groep van gebruikers die in aanmerking kan komen voor korting.
Natuurlijk is de definitie van 'actieve account' hierbij enigszins subjectief. Welke voorwaarden persoon X aan de definitie van 'actieve account' hangt, kan anders zijn dan de voorwaarden die persoon Y hanteert. Zo ook kan in jullie optiek een 'actieve account' in mijn ogen net zo goed een 'inactieve' account zijn.
Ongetwijfeld hebben jullie (ik mag het hopen) een definitie van 'actieve account' vastgesteld (zo niet...dan echt). Ik heb geen inzichten daarin en ik heb geen zin om een script te schrijven om de lijst van gebruikers te scrapen en daar analyse op uit te voeren (geen toegevoegde waarde voor mij).
^ En daarom, zonder deze inzichten in wat _jullie_ definitie van 'actieve account' is....geldt nog altijd dat een zéér, zéér, kleine aantal gebruikers in aanmerking kan komen voor korting.
@Tuttel heeft veel posts in niet-tech-fora gemaakt, wellicht dat dit er mee te maken heeft. Ik weet overigens de karma-berekening niet, dus dit is speculatieTrue schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:47:
[...]
Als ik kijk naar die voorbeelden van @RoD verbaasd het mij wel dat @Tuttel maar net die 10% raakt, nu is het karmafarmen een grijs gebied en zijn er recent wat dingen in aangepast maar 1k posts wat maar net 5k karma waard is staat een beetje haaks de steekproeven van RoD.
Dat is niet waar. De karma die je voor een FP-reactie krijgt, hangt af van de score. En als je een -1 krijgt, gaat je karma er zelfs op achteruit.Tuttel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:36:
Ik neem mezelf liever niet als voorbeeld, maar puur vanuit karma/kortingsperspectief kan ik dus beter los gaan in slow-chats en one-liners droppen op de FP dan dezelfde moeite steken in minder maar mijn inziens relatief inhoudelijk overwegend sterkere reacties. In andere woorden, een uiteenzetting met diverse bronvermeldingen is qua waardering even veel waard als "wat zeiden ze toen je ze belden" of "![]()
![]()
".
Hoe het op het forum precies zit weet ik overigens niet, wellicht dat de lengte daar meespeelt, maar de precieze karmaberekening is een beetje een mysterie dat weinig mensen weten...
In navolging op de toelichting van @chengbondkwok: we hebben voor alles wat ik noemde inderdaad definities en daarmee hebben we analyses gedaan op de karmaverdeling. Mede op basis daarvan zijn de kortingen tot stand gekomen.8x4 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:23:
Definiëer eerst 'actieve account' precies goed: dient iemand minimaal 1x per maand in te loggen? Moet iemand daarnaast langer dan 4jr geregistreerd staan? Moet iemand regelmatig een bijdrage hebben geleverd aan het forum en/of frontpage-artikelen (en wat is 'regelmatig'?) ?. Pas dan kun je een uitspraak doen over de grootte van de groep van gebruikers die in aanmerking kan komen voor korting.
Ongetwijfeld hebben jullie (ik mag het hopen) een definitie van 'actieve account' vastgesteld (zo niet...dan echt). Ik heb geen inzichten daarin en ik heb geen zin om een script te schrijven om de lijst van gebruikers te scrapen en daar analyse op uit te voeren (geen toegevoegde waarde voor mij).
Kun je dit uitleggen, aangeven welke waardes je waaraan hangt en hoeveel gebruikers er dan actief zijn in jullie ogen. Waarom jullie die keuzes gemaakt hebben?jelle. schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:51:
[...]
In navolging op de toelichting van @chengbondkwok: we hebben voor alles wat ik noemde inderdaad definities en daarmee hebben we analyses gedaan op de karmaverdeling. Mede op basis daarvan zijn de kortingen tot stand gekomen.
We zitten hier inmiddels al 8 maanden op te wachten en nu krijgen we weer een te kort en te bondig antwoord ...
Dat vetgedrukte is precies waarom dit hele gebeuren zo erg het bloed onder je nagels vandaan haalt. Maar on ontopic te blijven wbt je vraag (die ik dus ook had):True schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:53:
[...]
Kun je dit uitleggen, aangeven welke waardes je waaraan hangt en hoeveel gebruikers er dan actief zijn in jullie ogen. Waarom jullie die keuzes gemaakt hebben?
We zitten hier inmiddels al 8 maanden op te wachten en nu krijgen we weer een te kort en te bondig antwoord ...
Zie hier:
Het is hier echt graven naar antwoorden, je zou bijna zeggen dat Tweakers bewust onvolledige informatie bij comments/artikelen/.plan's geeft.chengbondkwok schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Een actieve gebruiker is die binnen 1 jaar nog heeft ingelogd.
Wat heb ik toch een zure nasmaak gekregen van Tweakers. Waar ik eerst Tweakers een warm hart toedroeg, is mijn eerste gedachte bij het horen van tweakers nu:
"Tweakers" ->
[ Voor 30% gewijzigd door 8x4 op 16-07-2021 13:59 ]
Duidelijk een andere definitie van actief
We hebben een aantal variabelen gebruikt: logischerwijs hoeveel karma iemand totaal heeft op (begin juni werden de berekeningen gemaakt), hoelang iemands account bestaat en dat voor de groep die nog binnen het jaar van het meetmoment heeft ingelogd. Vervolges is dat geplot op een histogram om de verdeling te bekijken en daar hebben we vervolgens de grenzen vastgesteld.True schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:53:
[...]
Kun je dit uitleggen, aangeven welke waardes je waaraan hangt en hoeveel gebruikers er dan actief zijn in jullie ogen. Waarom jullie die keuzes gemaakt hebben?
Exacte getallen gaan we niet delen
En we gaan weer vrolijk op de oude toer verder.. Man man man.chengbondkwok schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:58:
[...]
We hebben een aantal variabelen gebruikt: logischerwijs hoeveel karma iemand totaal heeft op (begin juni werden de berekeningen gemaakt), hoelang iemands account bestaat en dat voor de groep die nog binnen het jaar van het meetmoment heeft ingelogd. Vervolges is dat geplot op een histogram om de verdeling te bekijken en daar hebben we vervolgens de grenzen vastgesteld.
Exacte getallen gaan we niet delen
Dit topic is gesloten.
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.
Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------
We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.
Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)
Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.