Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Tweakers Plus topic OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste
Acties:

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:25

Grvy

Bot

ocf81 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Jij redeneert net zo goed alsof jouw mening voor allen geldt. Je levert zelfs geen onderbouwing.
De onderbouwing heb je toch gewoon voor je neus? Of volg je het businessmodel niet? Bedrijven willen de menigte aanspreken. Hoe meer clicks, hoe meer geld. Je krijgt geen clicks met integriteit maar door de "eerste" te zijn met het nieuws. Dat leek mij toch echt logisch?

Youtube reviews en clickbait bestaan niet voor niks... :)

Omdat het moet.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Grvy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:41:
[...]

De onderbouwing heb je toch gewoon voor je neus? Of volg je het businessmodel niet? Bedrijven willen de menigte aanspreken. Hoe meer clicks, hoe meer geld. Je krijgt geen clicks met integriteit maar door de "eerste" te zijn met het nieuws. Dat leek mij toch echt logisch?

Eerste zijn, dat is ook echt waarom GN zo populair is.... Of zou het zijn omdat je bij GN gewoon wél recht voor zijn raap te horen krijgt wat er mis is met het product? Ik denk toch vooral het laatste. Je zit er gewoon naast.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• Grvy

Grvy

Bot

ocf81 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:44:
[...]

Eerste zijn, dat is ook echt waarom GN zo populair is.... Of zou het zijn omdat je bij GN gewoon wél recht voor zijn raap te horen krijgt wat er mis is met het product? Ik denk toch vooral het laatste. Je zit er gewoon naast.
U hebt de "-" niet gezien? daarnaast heb ik geen idee wie GN is en boeit dat mij ook niet zoveel.
Je hebt een andere mening prima, maar je bent nu aanvallend bezig en daar ga ik niet in mee.

Het is gewoon algemene kennis dat clicks geld opleveren. Ik ga daar geen complete onderbouwing voor je geven. Dat mag je gewoon googlen. De nieuws website die de eerste is met het nieuws krijgt veel geld.

De eerste met de review krijgt veel geld etc. Dat is echt algemene kennis. Dat men daarna andere bronnen opzoekt voor -meer- informatie is irrelevant. :)

Daarbij gaat dit nu teveel offtopic en trek ik me voor de rest terug uit de discussie. :)

Omdat het moet.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Grvy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:47:
[...]

U hebt de "-" niet gezien? daarnaast heb ik geen idee wie GN is en boeit dat mij ook niet zoveel.
Je hebt een andere mening prima, maar je bent nu aanvallend bezig en daar ga ik niet in mee.

Het is gewoon algemene kennis dat clicks geld opleveren. Ik ga daar geen complete onderbouwing voor je geven. Dat mag je gewoon googlen. De nieuws website die de eerste is met het nieuws krijgt veel geld.

De eerste met de review krijgt veel geld etc. Dat is echt algemene kennis. Dat men daarna andere bronnen opzoekt voor -meer- informatie is irrelevant. :)

Daarbij gaat dit nu teveel offtopic en trek ik me voor de rest terug uit de discussie. :)
de "-" komt in je voorgaande post in het geheel niet voor? Ik krijg nu doodleuk een ad homoniem terwijl ik gewoon binnen de context van plus, in de brede zin van wat de site als geheel levert, relevante zaken aanhaal in zake meerwaarde. Helemaal als je van de advertenties af gaat stappen. Leuk verhaal, maar wat mij betreft moet je toch even ervoor zorgen dat je weet waar je het over hebt voordat je iets gaat lopen blaten. Kliks zijn leuk als je ad-based werkt. Bij een subscription based model gaat over het leveren van meerwaarde voor betalende leden.

De afkorting GN mag als algemeen bekend worden aangenomen als je ook maar iets van hardware reviews/reviewers weet.

[Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 27-02-2021 12:14. Reden: Verduidelijking kliks vs waarde]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• ZelianGuy
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:42
In dit draadje wordt er heel veel geklaagd en wordt er weinig positieve dingen benoemd, dus dan zal ik het maar even doen. O+

Het plus artikel van vandaag vind ik ronduit top en bied meerwaarde. Het is een onderwerp waar ik totaal niet had bij stilgestaan en heb er wat van geleerd. Dit vind ik echt wel het plus titel waardig. :*)

Dan nog een stukje feedback:

Volgens mij kun je advertenties op plus niveau uitschakelen. Zoals de artikelen nu lezen kun je een klein stukje lezen en moet je een nieuwe pagina openen, wat natuurlijk het beste is mits je advertenties laat zien want dan heb je meerdere keren pageviews.

Met plus zijn (mogelijk) die advertenties weg, is het dan misschien technisch mogelijk om het artikel in 1 pagina te laten zien? Sommige websites (weet niet welke uit mijn hoofd) hebben die functionaliteit. Vind ik een stuk fijner lezen in ieder geval. Anders kun je (om even het artikel van vandaag te pakken) 6 pagina's eerst doen op de ouderwetse manier en dan een 7e pagina toevoegen met alles onder elkaar.

Hoor graag wat jullie hiervan denken

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:28

AtlAntA

Hier stond iets kinderachtigs.

ZelianGuy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:59:
In dit draadje wordt er heel veel geklaagd en wordt er weinig positieve dingen benoemd, dus dan zal ik het maar even doen. O+

Het plus artikel van vandaag vind ik ronduit top en bied meerwaarde. Het is een onderwerp waar ik totaal niet had bij stilgestaan en heb er wat van geleerd. Dit vind ik echt wel het plus titel waardig. :*)

Dan nog een stukje feedback:

Volgens mij kun je advertenties op plus niveau uitschakelen. Zoals de artikelen nu lezen kun je een klein stukje lezen en moet je een nieuwe pagina openen, wat natuurlijk het beste is mits je advertenties laat zien want dan heb je meerdere keren pageviews.

Met plus zijn (mogelijk) die advertenties weg, is het dan misschien technisch mogelijk om het artikel in 1 pagina te laten zien? Sommige websites (weet niet welke uit mijn hoofd) hebben die functionaliteit. Vind ik een stuk fijner lezen in ieder geval. Anders kun je (om even het artikel van vandaag te pakken) 6 pagina's eerst doen op de ouderwetse manier en dan een 7e pagina toevoegen met alles onder elkaar.

Hoor graag wat jullie hiervan denken
De single page layout is al heel lang mogelijk bij multi page layouts. Het staat links naast het begin van het artikel:

Avatar does not reflect reality. *much*

• ZelianGuy
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:42
AtlAntA schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:02:
[...]

De single page layout is al heel lang mogelijk bij multi page layouts. Het staat links naast het begin van het artikel:

[Afbeelding]
Je leert wat elke dag ;)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hydra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Hoe dan? Geld vragen voor toegang is natuurlijk onmogelijk; dan is je forum binnen een week leeg. Ik vind wel dat als je met dit soort ideeen komt, het sjiek is om dan ook met een invulling daarvoor te komen.

Natuurlijk trekt een forum bezoekers, maar dat betekent niet perse dat het forum een unieke rol vervult die niet door een ander forum overgenomen kan worden.
Extra features die niet dwars zitten? Denk aan premium thumbs ups waarbij je andere icoontjes kan unlocken (met opt-out voor degene die zulke visuele effecten niet willen), events (denk aan winter bash op Stack Overflow, jaren geleden waren hier ook wel eens van dat soort events met icoontjes hier). De truc is volgens mij om het niet content afhankelijk te maken maar puur als extra's waar je niet per se aan mee hoeft te doen maar die wel wat gezelligheid creëren. En over Stack Overflow gesproken, denk bijvoorbeeld aan een systeem met badges die je kunt verdienen (en dat dan combineren met een gratis en betaalde variant).

Dan kom je op het hele succesvolle verdienmodel van vele games: microtransacties en abonnementen. Je kunt gratis meedoen, maar je kan ook meedoen met een coole skin, leukere thumbs-up, etc. Is dat het geld waard? Nee, maar de combinatie gunfactor (dan moet die er wel zijn natuurlijk) en gezelligheid (verbeterde interactie tussen gebruikers) kan er toch voor zorgen dat gebruikers het kopen.

Of zoiets in de praktijk rendabel wordt voor een site van deze grootte weet ik niet. Het is echter wel een verdienmodel wat je ziet in games en ook bij andere software (Discord bijvoorbeeld?) buiten de journalistiek.

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:51
Jb! schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:15:
Of zoiets in de praktijk rendabel wordt voor een site van deze grootte weet ik niet.
Dat is het punt een beetje; je deed het voorkomen alsof het makkelijk was aan een forum geld te verdienen.
Het is echter wel een verdienmodel wat je ziet in games en ook bij andere software (Discord bijvoorbeeld?) buiten de journalistiek.
Het verdienmodel in games met microtransacties is wel iets anders dan een forum. Er zitten vaak timegates in die je kunt 'versnellen' door er geld tegenaan te gooien. Maar op een forum kom je vanwege de input van anderen. Er zijn niet van dit soort timegates. Nu kun je de rewards van bijvoorbeeld Reddit kopieren, maar dat werkt bij Reddit vooral omdat het gewoon enorm groot is. Die paar procent van de mensen die geld geeft aan een forum zet bij een paar duizend actieve gebruikers natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Er was een 'goodwill' abonnement voor een paar euro per jaar, maar dat is nu dus net de nek omgedraaid omdat het in verhouding tot wat het kost (afwezigheid van advertenties) niet rendabel is.

Ik denk dus dat je het nogal wat te makkelijk inschat als het gaat op het monetizen van een communitie. Vergeet ook niet het risico; als je het verkeerd doet ontstaat er misschien een kritieke massa van mensen die zich verplaatst naar een alternatief.

https://niels.nu

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Bovendien zit het grote probleem voor een site als Tweakers juist in het concept "micro-transacties". Voor een game die vaak op mobiel geinstalleerd is, met een koppeling met de lokale Play-store en de bijbehorende credit-card is dit (tegen aanzienlijke kosten) nog wel te doen, maar voor een site als Tweakers zijn dergelijke systemen gewoon zo duur om op te zetten dat er weinig "micro" meer is aan rendabele micro-transacties. Hetzelfde probleem zal betalen-per-artikel in de weg zitten.

Een paar jaar geleden hoorde ik al iemand zeggen: Als ik een briljant idee heb om snel, efficient en goedkope microtransacties mogelijk te maken, dan zeg ik m'n baan op en word ik rijk :P

[Voor 4% gewijzigd door AGee op 27-02-2021 12:37]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hydra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:28:
[...]

Dat is het punt een beetje; je deed het voorkomen alsof het makkelijk was aan een forum geld te verdienen.
Dat het makkelijk is zeg ik niet, maar het is volgens mij een richting die nooit overwogen is. Tweakers bestaat uit twee grote delen: het forum en het nieuwsgedeelte. Waarom alleen kijken hoe je het nieuwsgedeelte kan monetizen en het forum en de community niet betrekken? Ik zou juist kijken of er animo is om een premium voor het forum (of de community in bredere zin) te maken.
Het verdienmodel in games met microtransacties is wel iets anders dan een forum. Er zitten vaak timegates in die je kunt 'versnellen' door er geld tegenaan te gooien.
Maar dat is dus niet wat ik bedoel. Ik bedoel puur de transacties waarbij je cosmetische extra's krijgt, maar die anderen ook zien. Denk dus aan badges op Stack Overflow of skins in games. Je hoeft daar niet aan mee te doen, maar voor degene die daarin meespeelt is er wel een competitieve factor, je wilt die skin zodat anderen het zien of je wil die badges om te laten zien hoe veel je van zo'n onderwerp weet.

Dat concept moet dan inderdaad vertaald worden naar deze community, en dat zal zeker ook kosten met zich meebrengen, het moet immers bedacht worden (mede door de community?) en uitgevoerd worden (betaalde ontwikkelaars). Maar het voordeel kan zijn dat het iets is waar je community engagement mee verhoogd, je kunt de community daar immers meer in betrekken dan bij een nieuwsredactie.
Maar op een forum kom je vanwege de input van anderen. Er zijn niet van dit soort timegates. Nu kun je de rewards van bijvoorbeeld Reddit kopieren, maar dat werkt bij Reddit vooral omdat het gewoon enorm groot is. Die paar procent van de mensen die geld geeft aan een forum zet bij een paar duizend actieve gebruikers natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Op die manier kun je elk idee wel wegschuiven. Hoe groot is de terugkerende groep nieuwslezers ten opzichte van de actieve forumgebruikers? De vraag is alleen hoe bereid men is om te betalen. Volgens mij is het idee bij cosmetische features juist dat je verschillende levels van exclusiviteit kunt bieden, bijvoorbeeld een skin van 3 euro maar ook een skin van 50 euro. Die 50 euro skin kost niet veel meer developertijd maar biedt wel exclusiviteit waar je voor moet betalen.
Er was een 'goodwill' abonnement voor een paar euro per jaar, maar dat is nu dus net de nek omgedraaid omdat het in verhouding tot wat het kost (afwezigheid van advertenties) niet rendabel is.
Maar dat ontbrak het ook aan extra's. Ja een kleine badge naast je naam, maar dat was het (volgens mij).
Ik denk dus dat je het nogal wat te makkelijk inschat als het gaat op het monetizen van een communitie. Vergeet ook niet het risico; als je het verkeerd doet ontstaat er misschien een kritieke massa van mensen die zich verplaatst naar een alternatief.
Dat zie je nu toch al, de cryptofans verschuiven al naar Discord en de Beleggers zitten steeds meer op die ene Reddit. Juist door engagement hoog te houden kan je subcommunities iets extra bieden. Nu is er eigenlijk geen reden om op GoT te blijven behalve dat het forum best aardig werkt. Maar dat geldt voor veel andere platformen, een uitbreiding van het karmasysteem (met premium elementen) kan daarbij helpen. Zie bijvoorbeeld ook een artikel als dit waarbij het onderwijsprogramma van IBM ook zoiets gebruikt.

Je hebt verder natuurlijk gelijk dat het allemaal valt of staat met de implementatie. En wellicht is het helemaal niet rendabel voor een site als deze. Mijn punt is alleen maar dat het een alternatief of een aanvulling zou kunnen zijn voor de huidige focus op de nieuwsredactie.

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

AGee schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:35:
Bovendien zit het grote probleem voor een site als Tweakers juist in het concept "micro-transacties". Voor een game die vaak op mobiel geinstalleerd is, met een koppeling met de lokale Play-store en de bijbehorende credit-card is dit (tegen aanzienlijke kosten) nog wel te doen, maar voor een site als Tweakers zijn dergelijke systemen gewoon zo duur om op te zetten dat er weinig "micro" meer is aan rendabele micro-transacties. Hetzelfde probleem zal betalen-per-artikel in de weg zitten.
Je hoeft het natuurlijk niet als microtransacties aan te bieden. Het zou in eerste instantie een klein deel van bestaande abonnementen kunnen zijn. Dan kun je langzaamaan zien of het iets is wat de community op prijs stelt of niet. Denk aan een simpel evenement* op de site waarbij je wat extra's hebt voor alle betaalde leden. Vervolgens kun je daar feedback over vragen en kijken of het aanslaat.

*Ik weet zeker dat er een tijdje terug zoiets was met bepaalde icoontjes, maar dat is zeker al jaren geleden, ik weet niet meer hoe dat toen heette.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Jb! schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Extra features die niet dwars zitten? Denk aan premium thumbs ups waarbij je andere icoontjes kan unlocken (met opt-out voor degene die zulke visuele effecten niet willen), events (denk aan winter bash op Stack Overflow, jaren geleden waren hier ook wel eens van dat soort events met icoontjes hier). De truc is volgens mij om het niet content afhankelijk te maken maar puur als extra's waar je niet per se aan mee hoeft te doen maar die wel wat gezelligheid creëren. En over Stack Overflow gesproken, denk bijvoorbeeld aan een systeem met badges die je kunt verdienen (en dat dan combineren met een gratis en betaalde variant).

Dan kom je op het hele succesvolle verdienmodel van vele games: microtransacties en abonnementen. Je kunt gratis meedoen, maar je kan ook meedoen met een coole skin, leukere thumbs-up, etc. Is dat het geld waard? Nee, maar de combinatie gunfactor (dan moet die er wel zijn natuurlijk) en gezelligheid (verbeterde interactie tussen gebruikers) kan er toch voor zorgen dat gebruikers het kopen.

Of zoiets in de praktijk rendabel wordt voor een site van deze grootte weet ik niet. Het is echter wel een verdienmodel wat je ziet in games en ook bij andere software (Discord bijvoorbeeld?) buiten de journalistiek.
Om de 10 pagina's wordt dit weer als suggestie aangedragen, maar een nieuwssite is geen mobiel spelletje.

Neem bijvoorbeeld Blendle, dat is hét voorbeeld wat probeerde per artikel te laten betalen, maar uiteindelijk toch overstag is gegaan en het een maandelijks abonnement heeft gemaakt. Net zoals een heleboel andere nieuwssites overigens.

Het voordeel van een abonnement is veel groter: bijvoorbeeld dat je weet wat je ongeveer binnen gaat krijgen elke maand, en mensen zijn misschien 1 keer per jaar bezig met de kosten, in plaats van elke keer dat ze iets willen lezen/zien/doen.

En wat als het artikel, waar je net 50 cent voor hebt betaald, tegenvalt? Dan wil ik m'n geld terug. Zit het in m'n abonnement van 5 euro per maand, dan neem ik genoegen met de tig andere artikelen die wel acceptabel waren, als ik überhaupt al bezig ben met de kosten.

The devil is in the details.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Om de 10 pagina's wordt dit weer als suggestie aangedragen, maar een nieuwssite is geen mobiel spelletje.

Neem bijvoorbeeld Blendle, dat is hét voorbeeld wat probeerde per artikel te laten betalen, maar uiteindelijk toch overstag is gegaan en het een maandelijks abonnement heeft gemaakt. Net zoals een heleboel andere nieuwssites overigens.

Het voordeel van een abonnement is veel groter: bijvoorbeeld dat je weet wat je ongeveer binnen gaat krijgen elke maand, en mensen zijn misschien 1 keer per jaar bezig met de kosten, in plaats van elke keer dat ze iets willen lezen/zien/doen.

En wat als het artikel, waar je net 50 cent voor hebt betaald, tegenvalt? Dan wil ik m'n geld terug. Zit het in m'n abonnement van 5 euro per maand, dan neem ik genoegen met de tig andere artikelen die wel acceptabel waren.
Dat is mijn punt dus, Tweakers is niet alleen een nieuwssite. Blijf je het wel zo benaderen dan loop je tegen alle problemen aan waar andere nieuwssites tegenaan lopen. Het unieke punt van Tweakers is juist dat er een actieve community bijzit. Daar zou je dus ook iets mee kunnen doen. En dat kun je dan ook als abonnement aanbieden, apart (als het echt iets substantieels is) of als onderdeel van bestaande abonnementen. Nu zie je bijvoorbeeld dat ze met een loterij komen, maar dat is puur een extra'tje buiten de community om. Waarom niet kijken of je wat extra's kan bieden binnen de community zodat het anderen ook aanspoort om dat ook te willen (en dus ook een abonnement af te sluiten).

Het woord microtransacties had ik misschien beter achterwege kunnen laten, het punt wat ik probeerde te maken was meer dat je betaalt voor cosmetische extras die idealiter ook de communitybinding nog wat versterken (en dus een aanzuigende werking hebben voor nieuwe klanten).

• Hahn
Jb! schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Dat is mijn punt dus, Tweakers is niet alleen een nieuwssite. Blijf je het wel zo benaderen dan loop je tegen alle problemen aan waar andere nieuwssites tegenaan lopen. Het unieke punt van Tweakers is juist dat er een actieve community bijzit. Daar zou je dus ook iets mee kunnen doen. En dat kun je dan ook als abonnement aanbieden, apart (als het echt iets substantieels is) of als onderdeel van bestaande abonnementen. Nu zie je bijvoorbeeld dat ze met een loterij komen, maar dat is puur een extra'tje buiten de community om. Waarom niet kijken of je wat extra's kan bieden binnen de community zodat het anderen ook aanspoort om dat ook te willen (en dus ook een abonnement af te sluiten).

Het woord microtransacties had ik misschien beter achterwege kunnen laten, het punt wat ik probeerde te maken was meer dat je betaalt voor cosmetische extras die idealiter ook de communitybinding nog wat versterken (en dus een aanzuigende werking hebben voor nieuwe klanten).
Cosmetische extra's vind ik niet zo'n heel gek idee, maar daarvan denk ik dat Tweakers niet het publiek voor is om dat echt te omarmen. Mede doordat er al tools zoals Custom CSS zijn, waardoor je je eigen stijl aan Tweakers kan geven. En Tweakers bij uitstek ook de mensen zijn die zelf gaan sleutelen.

Verder gaat je suggestie nu niet veel verder dan 'bedenk wat anders en vraag daar geld voor', maar dan moet er natuurlijk wel iets bedacht worden waar mensen geld voor over zouden hebben. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;)

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 20:29
Hydra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Hoe dan? Geld vragen voor toegang is natuurlijk onmogelijk; dan is je forum binnen een week leeg. Ik vind wel dat als je met dit soort ideeen komt, het sjiek is om dan ook met een invulling daarvoor te komen.

Natuurlijk trekt een forum bezoekers, maar dat betekent niet perse dat het forum een unieke rol vervult die niet door een ander forum overgenomen kan worden.
Je kan bedrijven geld vragen voor de info, zoals ik dat beschreef in mijn post. Sprak ginz een paar jaar geleden op HQ en hij impliceerde dat ze dat al deden. Geen idee of het (nog) waar is maar het is value.

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:58

teacup

Think First, Write Later

Grvy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Totdat we met z'n allen erkennen dat pre-productie nieuws ten eerste lastig te controleren is en ten tweede kan afwijken van de kaart die we uiteindelijk in onze PC prikken.

Dat van die doelgroep van tweakers blijft een lastige. Misschien dat een Item over bijvoorbeeld een smartwatch een groter publiek aanspreekt, hebben we het over een test van de meest recente grafische kaarten waarvoor tegenwoordig een deftige beurs nodig is om te betalen, dan gaat het naar mijn inschatting over een enthousiastelingen publiek. De menigte koopt een all in PC bij een dozenschuiver met daarin een GPU van een of twee generaties terug.

Eigenlijk hebben zowel jij als ocf81 gelijk. tweakers heeft een gefragmenteerd publiek. Er zijn zoveel invalshoeken vanwaaruit iemand tweakers kan benaderen. Een stelling nemen ten aanzien van het alleen testen van feitelijke productie exemplaren hoeft niet verkeerd voor tweakers uit te pakken, zeker als de community haar middels het forum hierin ondersteund en naar gebruikers argumenteerd waarom het verstandig is om pre-productie tests te diskwalificeren.

Nog even terzijde, door die fragmentatie in haar publiek ook wat meer in haar communitybeleid terug te laten komen (hoe dan?) zou de relatie tussen tweakers en haar gebruikers ten goede kunnen komen. Hoe dan: addresseer en target afzonderlijke gebruikersgroepen. Ik ben als modelbouwer ook lid van IPMS. Daar bestaat zoiets als special interest groups, Volgens mij had de HCC dat vroeger ook. Maar dit is weer een andere discussie en/of een stokje voor de community manager om op te pakken.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Cosmetische extra's vind ik niet zo'n heel gek idee, maar daarvan denk ik dat Tweakers niet het publiek voor is om dat echt te omarmen. Mede doordat er al tools zoals Custom CSS zijn, waardoor je je eigen stijl aan Tweakers kan geven. En Tweakers bij uitstek ook de mensen zijn die zelf gaan sleutelen.

Verder gaat je suggestie nu niet veel verder dan 'bedenk wat anders en vraag daar geld voor', maar dan moet er natuurlijk wel iets bedacht worden waar mensen geld voor over zouden hebben. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;)
Vooral dat laatste inderdaad. Maar het is niet zo'n hele gekke gedachte dat een commercieel bedrijf iets bedenkt om dat vervolgens aan bezoekers te verkopen. Nu ligt de focus daarbij vooral op nieuws, maar er is denk ik wel meer mogelijk.

De cosmetische dingen waar ik dan aan denk zijn bijvoorbeeld een uitbreiding van de thumbs-ups en events (met blijvende badges op je profiel)? Dat is dus niet zozeer je eigen ervaring verbeteren (zoals met custom CSS) maar ook een show-off element waarbij je je prestaties laat zien. Dat is best gebruikelijk bij andere platformen door middel van badges, Steam achievements, dat soort dingen. Je zou er ook nog wat rankingselementen tegenaan kunnen gooien waarbij je de hoogste engagement in het afgelopen jaar / kwartaal kunt zien en beloont (met een badge, een speciale thumbsup, etc.).

Custom thumbs-up zou dan bijvoorbeeld een premium feature kunnen zijn waarbij ik bijvoorbeeld jouw post (forum of onder nieuwsbericht) kan belonen met een icoontje gekoppeld aan een eerdere achievement van mij. Op jouw profiel zou je die dan kunnen etaleren dat je die ontvangen hebt (ongeacht of jij premium hebt of niet). Het aantal badges dat ik kan sturen zou bijvoorbeeld hoger kunnen zijn bij een duurder abonnement. En een opt-out waarbij je deze hele onzin uit kan zetten zorgt ervoor dat het niemand tot last is als ze dat niet willen.

Een bijkomend voordeel is dat zulke positieve reacties gelinkt zijn aan een forumpost of reactie, die kan dan ook op je profiel geëtaleerd worden. Als jij bijvoorbeeld veel goede informatie over airco's post dan kunnen gebruikers op jouw profiel een overzichtje zien van jouw meest gewaardeerde airco posts, ook als dat al oudere posts zijn. Dat is natuurlijk wel cool om te zien, normaal ga je niet zomaar in topics van een paar jaar oud kijken en als je dat wel doet weet je nog niet waar de echt goede posts zitten (sorteren op thumbs-up in een groot topic geeft nog een hele waslijst aan posts).

Op die manier beloon je dus de beste communityleden (qua content) ongeacht of ze zelf premium nemen of niet, daarnaast biedt het ook voordelen voor andere gebruikers (als een soort extra content curation).

Maar goed, m'n punt is denk ik wel duidelijk. Het was ook zo maar een idee, misschien is het wat, misschien niet. :P

• Hahn
Jb! schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Vooral dat laatste inderdaad. Maar het is niet zo'n hele gekke gedachte dat een commercieel bedrijf iets bedenkt om dat vervolgens aan bezoekers te verkopen. Nu ligt de focus daarbij vooral op nieuws, maar er is denk ik wel meer mogelijk.

De cosmetische dingen waar ik dan aan denk zijn bijvoorbeeld een uitbreiding van de thumbs-ups en events (met blijvende badges op je profiel)? Dat is dus niet zozeer je eigen ervaring verbeteren (zoals met custom CSS) maar ook een show-off element waarbij je je prestaties laat zien. Dat is best gebruikelijk bij andere platformen door middel van badges, Steam achievements, dat soort dingen. Je zou er ook nog wat rankingselementen tegenaan kunnen gooien waarbij je de hoogste engagement in het afgelopen jaar / kwartaal kunt zien en beloont (met een badge, een speciale thumbsup, etc.).

Custom thumbs-up zou dan bijvoorbeeld een premium feature kunnen zijn waarbij ik bijvoorbeeld jouw post (forum of onder nieuwsbericht) kan belonen met een icoontje gekoppeld aan een eerdere achievement van mij. Op jouw profiel zou je die dan kunnen etaleren dat je die ontvangen hebt (ongeacht of jij premium hebt of niet). Het aantal badges dat ik kan sturen zou bijvoorbeeld hoger kunnen zijn bij een duurder abonnement. En een opt-out waarbij je deze hele onzin uit kan zetten zorgt ervoor dat het niemand tot last is als ze dat niet willen.

Een bijkomend voordeel is dat zulke positieve reacties gelinkt zijn aan een forumpost of reactie, die kan dan ook op je profiel geëtaleerd worden. Als jij bijvoorbeeld veel goede informatie over airco's post dan kunnen gebruikers op jouw profiel een overzichtje zien van jouw meest gewaardeerde airco posts, ook als dat al oudere posts zijn. Dat is natuurlijk wel cool om te zien, normaal ga je niet zomaar in topics van een paar jaar oud kijken en als je dat wel doet weet je nog niet waar de echt goede posts zitten (sorteren op thumbs-up in een groot topic geeft nog een hele waslijst aan posts).

Op die manier beloon je dus de beste communityleden (qua content) ongeacht of ze zelf premium nemen of niet, daarnaast biedt het ook voordelen voor andere gebruikers (als een soort extra content curation).

Maar goed, m'n punt is denk ik wel duidelijk. Het was ook zo maar een idee, misschien is het wat, misschien niet. :P
Ik vind het geinige ideeën hoor, maar minimaal de helft van je voorbeelden, zoals badges, scores, punten, zitten nu al ingebouwd in Tweakers, gratis. Dus ook dat gaat niet helpen als voor soortgelijke functionaliteiten opeens geld gevraagd zou gaan worden.

Dat maakt het ook extra moeilijk voor Tweakers, omdat er al 20+ jaar van alles gratis aangeboden wordt. Begin je met iets nieuws, waarvan je van dag 1 onderdelen betaald maakt, dan zal dat heel anders ervaren worden.

Wat misschien een beter idee zou zijn: iets echt nieuws/unieks aanbieden voor geld (iets groters dan een gimmick zoals een badge of een sticker, doel ik dan op). Plus-artikelen worden toch veelal gezien als iets wat al aangeboden werd, maar nu voor geld. Maar ook daar weer: wat zou dat nieuwe moeten zijn :P

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:59:
[...]

Ik vind het geinige ideeën hoor, maar minimaal de helft van je voorbeelden, zoals badges, scores, punten, zitten nu al ingebouwd in Tweakers, gratis. Dus ook dat gaat niet helpen als voor soortgelijke functionaliteiten opeens geld gevraagd zou gaan worden.

Dat maakt het ook extra moeilijk voor Tweakers, omdat er al 20+ jaar van alles gratis aangeboden wordt. Begin je met iets nieuws, waarvan je van dag 1 onderdelen betaald maakt, dan zal dat heel anders ervaren worden.

Wat misschien een beter idee zou zijn: iets echt nieuws/unieks aanbieden voor geld (iets groters dan een gimmick zoals een badge of een sticker, doel ik dan op). Plus-artikelen worden toch veelal gezien als iets wat al aangeboden werd, maar nu voor geld. Maar ook daar weer: wat zou dat nieuwe moeten zijn :P
Ik denk dat bestaande dingen uitbreiden en een deel van die uitbreiding premium maken een simpele optie is. Voor features is het vrij duidelijk dat het allemaal extra is en dan een deel premium is. Nieuws is natuurlijk wat anders omdat dat steeds terugkomt, er is iedere dag nieuws. Een nieuwe feature introduceer je een keer, alles is nieuw, en een deel daarvan premium.

Maar zoals je al zegt, de moeilijkheid zit hem in het vinden van iets wat daadwerkelijk wat toevoegt en waar de community op zit te wachten. Volgens mij zijn ze eerder op de huidige koers (premium nieuws) gekomen door de community te vragen waar ze voor willen betalen, maar dat werkt denk ik niet goed. Iedereen heeft er z'n eigen voorstelling bij en het eindproduct voldoet voor velen niet aan de verwachtingen.

Wat ik voorstel zou denk ik werken als iemand van Tweakers het idee ziet zitten, zich er iets bij voor kan stellen en een team kan sturen om die visie te verwezenlijken. Dan met kleine releases kijken* of het aanslaat en eventueel bijsturen waar nodig. En natuurlijk in het achterhoofd houden dat het niet aanslaat en het experiment afkappen als het een dood eind blijkt. En dan weer een ander idee proberen, maar vooral ook echt wat in de code zetten en het aan gebruikers voorschotelen.

* De invoering van de plusjes een tijdje terug zou bijvoorbeeld zo'n test release kunnen zijn, dat is duidelijk wel aangeslagen ondanks skeptische reacties in het begin. Als je voor die release had gevraagd wat gebruikers graag zouden willen dan denk ik ook niet dat plusjes hoog zou scoren.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17:52
@Olaf en @arnoudwokke wat ik graag nog meer zou willen zien is Tech & Cultuur gecombineerd met echte onderzoeksjournalistiek. Er zijn al wat artikelen verschenen zoals de smart city en een processor via Ali maar graag zou ik nog wat meer content in Plus op dit gebied willen zien. Bijv wat drijft een bekende vlogger, hoeveel tijd zijn ze per week kwijt, welke gear gebruiken ze, wat verdienen ze gemiddeld per 1k views, of wat drijft de grootste bijdragers aan Wikipedia etc. En over cultuur: hoe techniek bijv steeds meer de supermarketen binnendringt, ga langs bij AH in Zaandam en interview ze over de logistiek of over die camerawinkel dus afrekenen zonder scannen etc.

En wanneer kunnen we meer how-to's verwachten, want we hebben hier eigenlijk nog te weinig van gezien voor een goed oordeel.

[Voor 85% gewijzigd door CyberMania op 27-02-2021 14:32]

• Hahn
Jb! schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Maar zoals je al zegt, de moeilijkheid zit hem in het vinden van iets wat daadwerkelijk wat toevoegt en waar de community op zit te wachten. Volgens mij zijn ze eerder op de huidige koers (premium nieuws) gekomen door de community te vragen waar ze voor willen betalen, maar dat werkt denk ik niet goed. Iedereen heeft er z'n eigen voorstelling bij en het eindproduct voldoet voor velen niet aan de verwachtingen.
Zoals Henry Ford (mogelijk) ooit zei: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” :+
Wat ik voorstel zou denk ik werken als iemand van Tweakers het idee ziet zitten, zich er iets bij voor kan stellen en een team kan sturen om die visie te verwezenlijken. Dan met kleine releases kijken* of het aanslaat en eventueel bijsturen waar nodig. En natuurlijk in het achterhoofd houden dat het niet aanslaat en het experiment afkappen als het een dood eind blijkt. En dan weer een ander idee proberen, maar vooral ook echt wat in de code zetten en het aan gebruikers voorschotelen.
Je zegt "het idee", maar wat is hét idee dan? De paar triviale beloningen zoals badges die je benoemde? Dat lijkt me geen hele sterke business case opleveren. En ik denk ook niet dat Tweakers nu opeens zal afwijken van de Plus-route.

Sowieso weten we niet hoeveel Plus op zal leveren, want het is nog niet officieel van start, dus dit is wel een beetje de baby met het badwater weggooien, wat je voorstelt? :P

• OruBLMsFrl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-04 19:53

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

ocf81 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:58:
[...]
De afkorting GN mag als algemeen bekend worden aangenomen als je ook maar iets van hardware reviews/reviewers weet.
Wat een schoffering van een hoop mensen zeg, verplichte kennis toets voor je Tweakers op mag of zo :+
Serieus zeg, laat iemand anders ook een fijne start maken op internet en Inhoudelijk en behulpzaam zijn is voor iedereen nog minder typewerk ook.
GN = GamerNexus = https://www.gamersnexus.net/

Als je in dat GN verhaal dan ook nog even een stap verder gaat, wordt het ook relevant voor dit verhaal rondom Plus. Zij hebben al een Patreon lopen, met ook abonnementen, waar support niet € 1 kost, maar $ 2 per maand.
https://www.patreon.com/gamersnexus

Die hebben datzelfde probleem met te weinig geld van supporters vergeleken met gemiste advertentieinkomsten al opgelost door de prijs wat te verhogen. Ik snap nog altijd niet waarom Tweakers niet die 2 elementen loskoppelt. Advertentievrij = € 3,50 per maand en Plus artikelen = € 1,50 per maand. Kies ze beiden, een van de twee, of geen. Waarom mag je Plus niet lezen zonder ook te betalen voor advertentievrij?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:32:

Je zegt "het idee", maar wat is hét idee dan? De paar triviale beloningen zoals badges die je benoemde? Dat lijkt me geen hele sterke business case opleveren. En ik denk ook niet dat Tweakers nu opeens zal afwijken van de Plus-route.

Sowieso weten we niet hoeveel Plus op zal leveren, want het is nog niet officieel van start, dus dit is wel een beetje de baby met het badwater weggooien, wat je voorstelt? :P
Met 'het idee' bedoel ik het experimenteren met premium features gericht op de community / het forum in tegenstelling tot de huidige features gericht op individuele nieuwsconsumptie. Dat kan natuurlijk prima in aanvulling op de huidige plannen. Mocht het heel succesvol blijken dan zou het natuurlijk een los abonnement kunnen worden, maar dat zal op korte termijn wel niet lukken.

De beloningen hoeven ook niet triviaal te zijn, afhankelijk van animo (verwachte opbrengst) kun je het natuurlijk zo uitgebreid maken als je wilt. Een uitgewerkt idee is het verder niet, dat is ook niet mijn taak. Ik wijs er alleen op dat ik het een logische richting vind om mee te experimenteren.

Zoals nu al zo vaak gezegd is staat de community centraal, zonder community geen Tweakers. Dan vind ik het raar om alle aandacht (in ieder geval voor premium) op het nieuwsproduct te richten en de community maar te laten voor wat het is.

• Hahn
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Wat een schoffering van een hoop mensen zeg, verplichte kennis toets voor je Tweakers op mag of zo :+
Serieus zeg, laat iemand anders ook een fijne start maken op internet en Inhoudelijk en behulpzaam zijn is voor iedereen nog minder typewerk ook.
GN = GamerNexus = https://www.gamersnexus.net/

Als je in dat GN verhaal dan ook nog even een stap verder gaat, wordt het ook relevant voor dit verhaal rondom Plus. Zij hebben al een Patreon lopen, met ook abonnementen, waar support niet € 1 kost, maar $ 2 per maand.
https://www.patreon.com/gamersnexus
Inderdaad, vrij overdreven om te stellen dat 'GN' publieke kennis zou moeten zijn hier. Ik ken GamersNexus, en heb er wel eens wat video's van gezien, maar 'GN' liet bij mij niet direct een belletje rinkelen.
Die hebben datzelfde probleem met te weinig geld van supporters vergeleken met gemiste advertentieinkomsten al opgelost door de prijs wat te verhogen. Ik snap nog altijd niet waarom Tweakers niet die 2 elementen loskoppelt. Advertentievrij = € 3,50 per maand en Plus artikelen = € 1,50 per maand. Kies ze beiden, een van de twee, of geen. Waarom mag je Plus niet lezen zonder ook te betalen voor advertentievrij?
Dat zal hoogstwaarschijnlijk gebaseerd zijn op het idee dat als je zaken bundelt, mensen sneller voor de duurdere versie zullen gaan die maar iets duurder is. Koppelverkoop dus :P

• Grvy

Grvy

Bot

Hahn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Inderdaad, vrij overdreven om te stellen dat 'GN' publieke kennis zou moeten zijn hier. Ik ken GamersNexus, en heb er wel eens wat video's van gezien, maar 'GN' liet bij mij niet direct een belletje rinkelen.

[...]

Dat zal hoogstwaarschijnlijk gebaseerd zijn op het idee dat als je zaken bundelt, mensen sneller voor de duurdere versie zullen gaan die maar iets duurder is. Koppelverkoop dus :P
Dit dus, ik ken ze ook maar had de link ook niet direct gemaakt. :D

Daarnaast als je GamersNexus een beetje kent weet je dat ze niet populair zijn vanwege het 'recht voor hun raap' zijn maar dat een sidepoint is naast hun gehele merk en imago die ze opgebouwd hebben via YouTube wat in het begin.. juist heel veel clickbait was. :P

[Voor 34% gewijzigd door Grvy op 27-02-2021 16:06]

Omdat het moet.

• Hydra
KelvinX schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:47:
Je kan bedrijven geld vragen voor de info, zoals ik dat beschreef in mijn post.
Hoe bedoel je? Het forum is openbare info. Hoe ga je daar geld voor vragen? En voor welke info?

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Hydra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Hoe bedoel je? Het forum is openbare info. Hoe ga je daar geld voor vragen? En voor welke info?
Ik denk dat het bij @KelvinX iets met klok en klepel is (of misschien wel bij mij :+ ), maar het is in ieder geval geen toeval dat AZ openbaar is en TL niet, en dat alle topics zoveel mogelijk in AZ staan ipv TL ;) Direct geld ermee vragen zal niet lukken (of misschien wel, en dan is het klok / klepel bij mij :P ), maar het zal ongetwijfeld helpen bij het vermarkten van Tweakers. Maar goed, da's allemaal een beetje off-topic voor Plus volgens mij.

[Voor 5% gewijzigd door AGee op 27-02-2021 18:31]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Hydra
Jb! schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:01:
Dat het makkelijk is zeg ik niet, maar het is volgens mij een richting die nooit overwogen is.
Dat is nogal een aanname. Ik geloof niet dat het nooit overwogen is. Ik denk dat ze dat weldegelijk gedaan hebben. Tweakers is ook niet 'maar' 2 dingen, je hebt ook nog de pricewatch waar geld mee verdiend wordt, en ze zijn ook druk bezig geweest met banen.

Als het heel simpel was om geld te verdienen aan een forum hadden ze dat echt wel overwogen. Vergeet ook niet dat een onderdeel van de oude abo's ook was dat je geen advertenties had, ook niet op het forum.

Dingen als badges e.d. inbouwen kost tijd, en tijd is geld. Het is dus vooral een kwestie van een business case maken of je die duizenden euro's aan ontwikkeltijd daarmee terug gaat verdienen, vooral met de enorm kleine groep postende forumbezoekers.
Maar dat is dus niet wat ik bedoel. Ik bedoel puur de transacties waarbij je cosmetische extra's krijgt, maar die anderen ook zien. Denk dus aan badges op Stack Overflow of skins in games. Je hoeft daar niet aan mee te doen, maar voor degene die daarin meespeelt is er wel een competitieve factor, je wilt die skin zodat anderen het zien of je wil die badges om te laten zien hoe veel je van zo'n onderwerp weet.
Achievements en dingen waar je geld voor moet betalen zijn nogal verschillende zaken. En geld betalen voor iets puur cosmetisch? Nou, ik denk niet dat je hier daardoor 'cool' gevonden gaat worden. Eerder het tegenovergestelde.
Op die manier kun je elk idee wel wegschuiven. Hoe groot is de terugkerende groep nieuwslezers ten opzichte van de actieve forumgebruikers? De vraag is alleen hoe bereid men is om te betalen.
Ja, en dat vraag ik je. Want ik zeg weinig anders dan dat ik denk dat je de hoeveelheid mensen die gaat betalen voor wat cosmetisch geneuzel op een forum, waar je komt voor de gespreken, echt enorm overschat.

Zoals ik al zei; de groep actieve forummers (dus niet lezers) die iets hebben aan 'badges' e.d. is echt heel klein. Paar duizend man ofzo. En een klein percentage daarvan zou voor iets gaan betalen. Dat schaalt bij een grote site als Reddit, maar niet op GoT.
Dat zie je nu toch al, de cryptofans verschuiven al naar Discord en de Beleggers zitten steeds meer op die ene Reddit. Juist door engagement hoog te houden kan je subcommunities iets extra bieden.
Hoe ga je 'engagement' hoog houden dan? Je hebt het steeds over cosmetische dingen. Mensen komen voor de inhoud. Dat is ook waarom het forum zo leegloopt. Juist op de echte tech onderwerpen (dev, eletronica, etc.) zie je dat over de afgelopen jaren de community enorm gekrompen is. Ik kom op DEV echt alleen voor de gezelligheid; er wordt daar nauwelijk nog gepost. En dat ga je niet oplossen met wat badges.
Je hebt verder natuurlijk gelijk dat het allemaal valt of staat met de implementatie. En wellicht is het helemaal niet rendabel voor een site als deze. Mijn punt is alleen maar dat het een alternatief of een aanvulling zou kunnen zijn voor de huidige focus op de nieuwsredactie.
Mijn punt is dat ideeen het probleem niet zijn. Een idee is alleen nog geen businessplan.

• Hydra
AGee schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:30:
Ik denk dat het bij @KelvinX iets met klok en klepel is (of misschien wel bij mij :+ ), maar het is in ieder geval geen toeval dat AZ openbaar is en TL niet, en dat alle topics zoveel mogelijk in AZ staan ipv TL ;) Direct geld ermee vragen zal niet lukken (of misschien wel, en dan is het klok / klepel bij mij :P ), maar het zal ongetwijfeld helpen bij het vermarkten van Tweakers. Maar goed, da's allemaal een beetje off-topic voor Plus volgens mij.
Maar nogmaals; hoe dan? Je kunt niet aan gewone gebruikers geen geld gaan vragen, en aan bedrijven wel. Dan moet je bepaalde fora achter een betaalmuur gaan zetten voor iedereen. En dat zou een doodssteek zijn.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Hydra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Dat is nogal een aanname. Ik geloof niet dat het nooit overwogen is. Ik denk dat ze dat weldegelijk gedaan hebben. Tweakers is ook niet 'maar' 2 dingen, je hebt ook nog de pricewatch waar geld mee verdiend wordt, en ze zijn ook druk bezig geweest met banen.
Dat het vooral die twee onderdelen zijn is mijn stelling. De PW is leuk, maar die is m.i. grotendeels afhankelijk van de bezoekers van de twee hoofdonderdelen.
Als het heel simpel was om geld te verdienen aan een forum hadden ze dat echt wel overwogen. Vergeet ook niet dat een onderdeel van de oude abo's ook was dat je geen advertenties had, ook niet op het forum.

Dingen als badges e.d. inbouwen kost tijd, en tijd is geld. Het is dus vooral een kwestie van een business case maken of je die duizenden euro's aan ontwikkeltijd daarmee terug gaat verdienen, vooral met de enorm kleine groep postende forumbezoekers.
Tja, ondernemersrisico. Ik heb in ieder geval niets gelezen over die richting. Is het moeilijk om dat rendabel te maken? Vast wel, maar dat geldt net zo goed voor nieuws.
[...]

Achievements en dingen waar je geld voor moet betalen zijn nogal verschillende zaken. En geld betalen voor iets puur cosmetisch? Nou, ik denk niet dat je hier daardoor 'cool' gevonden gaat worden. Eerder het tegenovergestelde.
Toch werkt op andere terreinen best goed, denk aan gaming waar skins en abonnementen (season pass) populair zijn. Het gaat ook niet alleen om het cosmetische deel, maar ook om het in stand houden van de community. Vergelijk het met een vereniging waar ook allerlei geld uitgegeven wordt voor de lol, dat is prima omdat die lol precies het doel is. Tel daar een winstmarge bij op en je hebt mogelijk een businessmodel.
[...]

Ja, en dat vraag ik je. Want ik zeg weinig anders dan dat ik denk dat je de hoeveelheid mensen die gaat betalen voor wat cosmetisch geneuzel op een forum, waar je komt voor de gespreken, echt enorm overschat.
Het was ook maar een ideetje. Misschien onderschat ik de groep die wil betalen voor het huidige premiumaanbod.
Zoals ik al zei; de groep actieve forummers (dus niet lezers) die iets hebben aan 'badges' e.d. is echt heel klein. Paar duizend man ofzo. En een klein percentage daarvan zou voor iets gaan betalen. Dat schaalt bij een grote site als Reddit, maar niet op GoT.
Dat zou best kunnen kloppen.
[...]

Hoe ga je 'engagement' hoog houden dan? Je hebt het steeds over cosmetische dingen. Mensen komen voor de inhoud. Dat is ook waarom het forum zo leegloopt. Juist op de echte tech onderwerpen (dev, eletronica, etc.) zie je dat over de afgelopen jaren de community enorm gekrompen is. Ik kom op DEV echt alleen voor de gezelligheid; er wordt daar nauwelijk nog gepost. En dat ga je niet oplossen met wat badges.
Ik weet het niet, maar ik denk dat iets doen beter is dan niets. Ik kom hier eigenlijk ook nooit voor technische zaken, dan ga ik liever naar specialistischere fora / sites. Verder heb ik het idee dat er zat actieve subcommunities zijn op GoT, maar het is vooral dat, versplinterde communities (bijvoorbeeld over beleggen, nieuws in AWM). Ik denk dat mensen wel bereid zijn om voor die discussies te betalen, maar dat moet er wel wat tegenover staan. Ik heb daar in ieder geval meer aan gehad (qua opdoen van nieuwe kennis) dan in de nieuwsberichten (reacties daargelaten).
[...]

Mijn punt is dat ideeen het probleem niet zijn. Een idee is alleen nog geen businessplan.
Jup, dat is uiteindelijk aan het bedrijf. Maar dit topic is volgens mij ook best geschikt om een proefbalonnetje op te laten. Daarmee verwacht ik ook niet dat het overgenomen wordt, maar het kan wel een inspiratie zijn. Zeker als het huidige plan faalt (wat ik niet uit zou sluiten) neem ik aan dat men wel iets nieuws (pun intended) gaat zoeken en dan lijkt de community mij een logische optie.

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 20:29
Hydra schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Je betaalt voor het gemak om al dan niet automagisch, Tweakers.net te laten control-F'en op jouw merknaam en welk sentiment er terugkomt in de posts erover. Daar krijg je een rapportje van. Of iemand lepelt de frontpage door na een nieuwspost over [merk]. Is men positief, negatief? Neutraal? Waardevolle info, dat. Allemaal openbaar, sure, maar Tweakers treedt uiteraard op tegen alle scrapers behalve die ze zelf draaien.

[Voor 26% gewijzigd door KelvinX op 27-02-2021 19:42]

• Hydra
KelvinX schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 19:40:
maar Tweakers treedt uiteraard op tegen alle scrapers behalve die ze zelf draaien.
Dit is onmogelijk te blokkeren? En sentiment analysis op forum posts? Ik vind het nogal ver gezocht.

• Mic2000
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-04 09:49
reviews: Tien jaar Thunderbolt - Van eigen interface naar integratie in USB4

Is echt een artikel alsof het uit een magazine komt. Met veel infographics. Top. Dat maakt een artikel juist leuk om door te speuren :)

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Mic2000 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:27:

Is echt een artikel alsof het uit een magazine komt. Met veel infographics. Top. Dat maakt een artikel juist leuk om door te speuren :)
Inderdaad een goed voorbeeld van hoe een Plus-artikel eruit zou moeten zien, als er iedere week twee of drie van deze geplaatst werden dan zou ik daar toch zeker wel 3 euro voor over hebben, maar tot nu toe is dit de enige (met misschien nog 1 of 2 anderen) waarbij ik dat gevoel heb gehad

• OruBLMsFrl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-04 19:53

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Mic2000 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:27:

Vind het ook een goed artikel. Pricewatch link met het juiste filter actief voor AMD+Thunderbolt was welkom.

Zonde wel als op een toekomstig soortgelijk artikel door de Plus paywall veel minder Tweakers kunnen reageren. Wat zo'n verschraling van de reacties doet met de beleving van Tweakers is volgens mij ook nog niet getest. Gaan we dan zulke reacties nog zien bijvoorbeeld:
Maurits van Baerle in 'reviews: Tien jaar Thunderbolt - Van eigen interface n...
Sepio in 'reviews: Tien jaar Thunderbolt - Van eigen interface naar integrati...
marcelsius in 'reviews: Tien jaar Thunderbolt - Van eigen interface naar inte...

Een supporter en twee mensen zonder abonnement. Daar zit wel echt toegevoegde waarde. Stel ik waardeer mijn supporter abo op naar Plus, maar zij nemen het niet. Betaal ik straks dan zoveel meer voor die artikelen, met uiteindelijk alleen maar minder van zulke waardevolle aanvullingen eronder?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.

• tailfox
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:21

tailfox

Lees met korrel site

Die colum vandaag is leuk hoor. Mooie vervanging van het tijdschrift wat ik nu niet meer ontvang.

Ik zie niet in waarom een plus abonnement boven een hero abonnement staat. Laat plus onderdeel zijn van Hero.

Hoe het er nu voorstaat laat ik mijn abonnement aflopen.

Heeft het vaak fout

• sebastius
  • Laatst online: 13:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

reviews: Overheid, stop met gratis reclame voor WhatsApp bij buurtpreventie Uitstekende column, na een aantal van diverse auteurs die duidelijk nog niet zo gewend zijn aan het schrijven van een column. Mooi om deze groei te zien!

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sebastius schreef op zondag 28 februari 2021 @ 12:35:
reviews: Overheid, stop met gratis reclame voor WhatsApp bij buurtpreventie Uitstekende column, na een aantal van diverse auteurs die duidelijk nog niet zo gewend zijn aan het schrijven van een column. Mooi om deze groei te zien!
Eens! complimenten aan @Olaf . Leest heerlijk weg, maar of dit voor mij nu de meerwaarde zal zijn voor plus is ben ik nog niet van overtuigd.

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:57
Mag ik vragen hoe de kwaliteit van plus-artikelen gecontroleerd wordt?
Als je ziet dat voor Plus artikelen dit soort topics geopend worden, waarbij gebruikers dan gratis correcties leveren voor een artikel waar je als lezer voor zou moeten betalen lijkt er toch iets te ontbreken.
Gulzig is het nieuwe zuinig - verkeerde formule
En formule plaatsen en een tabel met resultaten, die dan niet kloppen met de formule zou toch vragen moeten doen ontstaan bij de auteur. Dan lijkt het me toch noodzakelijk om iets meer onderzoek te doen voor je het publiceert, desnoods een telefoontje/mail naar bron van de formule/tabel.

• sebastius
  • Laatst online: 13:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mschamp schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:21:
Mag ik vragen hoe de kwaliteit van plus-artikelen gecontroleerd wordt?
Als je ziet dat voor Plus artikelen dit soort topics geopend worden, waarbij gebruikers dan gratis correcties leveren voor een artikel waar je als lezer voor zou moeten betalen lijkt er toch iets te ontbreken.
Gulzig is het nieuwe zuinig - verkeerde formule
En formule plaatsen en een tabel met resultaten, die dan niet kloppen met de formule zou toch vragen moeten doen ontstaan bij de auteur. Dan lijkt het me toch noodzakelijk om iets meer onderzoek te doen voor je het publiceert, desnoods een telefoontje/mail naar bron van de formule/tabel.
Mwah ik vind dit wel echt een beetje azijnpissen. Hoeveel *dure* tijdschriften maken wel eens een foutje? Elektuur was er vroeger berucht om... 'het lek van Elektuur'.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-04 12:22
sebastius schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Mwah ik vind dit wel echt een beetje azijnpissen. Hoeveel *dure* tijdschriften maken wel eens een foutje? Elektuur was er vroeger berucht om... 'het lek van Elektuur'.
Het punt lijkt me hier voornamelijk dat het geen foutje was.

Tenminste de redacteur zegt het gewoon gezien te hebben, het ook niet te snappen maar het wel te publiceren...

Het is dus gewoon bewust geplaatst.

En dan denk ik dat er heel wat mis in het hele journalistieke proces als deadlines blijkbaar boven correctheid gaan.
Waarom had dit artikel niet gewoon doorgeschoven kunnen worden naar volgende week?

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Gomez12 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Het punt lijkt me hier voornamelijk dat het geen foutje was.

Tenminste de redacteur zegt het gewoon gezien te hebben, het ook niet te snappen maar het wel te publiceren...

Het is dus gewoon bewust geplaatst.

En dan denk ik dat er heel wat mis in het hele journalistieke proces als deadlines blijkbaar boven correctheid gaan.
Waarom had dit artikel niet gewoon doorgeschoven kunnen worden naar volgende week?
Het was toch gewoon een copy paste foutje? Niet meer dan dat?
Juiste results, foute formule geplakt

• Gomez12
Kheos schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Het was toch gewoon een copy paste foutje? Niet meer dan dat?
Juiste results, foute formule geplakt
Als jij dit vind klinken als een copy-paste foutje...
Ik heb uren lopen graven om de formule te begrijpen, maar voor zover ik weet is dit toch echt de formule die gebruikt wordt. Zo staat hij in ieder geval in meerdere talen in de officiële documenten..

Ik ben het met je eens dat de formule niet de gewenste resultaten oplevert, maar ik heb geen idee wat er niet klopt..

In de HTML-versie van de formule waren in ieder geval een paar letters (tan van tanh) weggevallen waardoor ik er al helemaal niets mee kon. De formule in het artikel komt uit de pdf-versie, maar lijkt ook niet te kloppen..

Ik heb even geen idee hoe ik dit moet oplossen.. Dus laat ik het voorlopig maar even zo..
Later zegt hij dat het een copy-paste foutje is, maar dan had je die zo kunnen vinden...
En hij wist dus niet of het de juiste results waren, hij wist alleen dat er ergens iets fout zat, maar niet wat of waar.

Alleen het gaat mij niet om de oorzaak van de fout, het gaat mij om het principe, een redacteur weet simpelweg dat een artikel niet kloppend is (dat zegt hij zelf in de quote) en toch wordt het gepubliceerd.
Terwijl er nul tijdsdruk of iets achterzit (het is niet alsof je hier de primeur van de eeuw hebt, het is gewoon een achtergrond artikel wat ook gewoon volgende week uitgebracht kan worden als het copy-paste foutje zelf gevonden is)

Oftewel : Redacteur zelf weet dat het artikel fouten bevat (hij weet alleen nog niet wat of waar)
Eindredacteur valt of niets op of accepteert gewoon een foutief artikel.
En we plaatsen het gewoon maar en de gebruikers mogen het wel corrigeren...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:09
De formule stond toch fout in de origine verordening en is later gerectificeerd?

Dus dat valt niet op bij het controleren met de verordening

• Kheos
Gomez12 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:48:
Alleen het gaat mij niet om de oorzaak van de fout, het gaat mij om het principe, een redacteur weet simpelweg dat een artikel niet kloppend is (dat zegt hij zelf in de quote) en toch wordt het gepubliceerd.
Terwijl er nul tijdsdruk of iets achterzit (het is niet alsof je hier de primeur van de eeuw hebt, het is gewoon een achtergrond artikel wat ook gewoon volgende week uitgebracht kan worden als het copy-paste foutje zelf gevonden is)

Oftewel : Redacteur zelf weet dat het artikel fouten bevat (hij weet alleen nog niet wat of waar)
Eindredacteur valt of niets op of accepteert gewoon een foutief artikel.
En we plaatsen het gewoon maar en de gebruikers mogen het wel corrigeren...
Maar nu draai je de tijdslijn toch om?
Eerst wordt het gepubliceerd, daarna komt de copy-paste fout naar boven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:57
Kheos schreef op maandag 1 maart 2021 @ 06:58:
[...]

Maar nu draai je de tijdslijn toch om?
Eerst wordt het gepubliceerd, daarna komt de copy-paste fout naar boven.
Ook niet helemaal:
Daarna valt het op de door de lezers, die een topic openen.
Daarin meldt de auteur (na minder dan 1u) dat hij al uren lopen zoeken (dus hij was al aan het zoeken voor het aanmaken van dat topic). Dus de auteur was al op de hoogte. Dan heeft hij dus bewust foutieve informatie geplaatst en dat vind ik persoonlijk wel erg.

Iedereen maakt fouten of ziet iets over het hoofd, kan gebeuren en geen probleem mee. Maar als artikelen waarvan de auteur/redactie weet dat er fouten in staan en geen tijdsdruk achter zit, door de kwaliteitscontrole geraken (vandaar mijn vraag hoe die verloopt) lijkt me toch iets niet helemaal in orde met het proces. Als fout je opgevallen is, maar je vindt de oplossing niet, kan je desnoods ook nog een kleine kanttekening in het artikel zetten als: "Bij narekenen blijken de resultaten en de formule niet met elkaar overeen te komen. We zijn verder aan het uitzoeken of dit verschil te verklaren is." Dit lijkt me op zich al beter dan doen alsof je neus bloedt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarHart
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 07-04 08:53
Nou heeft Tweakers een plus artikel geschreven waarin ze ook aangeven dat per vandaag het nieuwe label van toepassing is.

Tot mijn verbazing is er wel x pagina's aan informatie bij elkaar gehaald. Maar de Pricewatch was nog niet bijgewerkt.

Beetje slordig.

• 12_0_13
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:05
Zo. een plus/premium artikel dat helemaal plus-waardig is: reviews: Tien jaar Thunderbolt - Van eigen interface naar integratie in USB4

Goed gedaan!

(alleen blijft het feit dat ik het jammer vind dat niet de _hele_ community hier van zou kunnen genieten als plus er eenmaal door is)

[Voor 32% gewijzigd door 12_0_13 op 01-03-2021 09:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MarHart
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 07-04 08:53
12_0_13 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:37:
Zo. een plus/premium artikel dat helemaal plus-waardig is: reviews: Tien jaar Thunderbolt - Van eigen interface naar integratie in USB4

Goed gedaan!

(alleen blijft het feit dat ik het jammer vind dat niet de _hele_ community hier van zou kunnen genieten als plus er eenmaal door is)
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik vrijwel geen plus berichten meer lees.

We moeten niet vergeten dat het aantal keren geopend en het aantal seconden dat je op die pagina bent laat verkopen alsof het super populair is.

Persoonlijk ga ik eigenlijk stoppen met het lezen van Plus, hopelijk doen dat er meer (die niet van plan zijn om plus te nemen) dan krijgen ze een eerlijker beeld van hoeveel mensen er echt interesse in hebben.

Als ik ze nu niet lees ga ik ze dan ook niet missen. Ik hoop wel dat je in je profiel plus kan uitvinken zodat ze verborgen worden. Ik heb echt een afschuwelijke hekel aan op een item klikken en er dan achter komen dat het betaalde content is. Bij een site waar ik dat teveel heb, zal ik ook wegblijven. En ja natuurlijk hebben al die sites wel een manier om het visueel weer te geven (zoals het plus icoon aan de rechterkant van het scherm, waar als je weet hoe UX werkt het laatste kijkt.

• Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:34

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
tailfox schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:15:
Die colum vandaag is leuk hoor. Mooie vervanging van het tijdschrift wat ik nu niet meer ontvang.

Ik zie niet in waarom een plus abonnement boven een hero abonnement staat. Laat plus onderdeel zijn van Hero.

Hoe het er nu voorstaat laat ik mijn abonnement aflopen.
Sommigen mensen hoeven geen extra content en betalen dan liever wat minder, vandaar de optie om straks te kiezen voor een nieuw Hero-abo of Plus. Zoals Jelle al schreef krijgen bestaande Hero-abonnees de mogelijkheid om Plus af te sluiten voor de prijs van het oude Hero-abonnement.

This is the future, people translated as data

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CyberMania schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:25:
@Olaf en @arnoudwokke wat ik graag nog meer zou willen zien is Tech & Cultuur gecombineerd met echte onderzoeksjournalistiek. Er zijn al wat artikelen verschenen zoals de smart city en een processor via Ali maar graag zou ik nog wat meer content in Plus op dit gebied willen zien. Bijv wat drijft een bekende vlogger, hoeveel tijd zijn ze per week kwijt, welke gear gebruiken ze, wat verdienen ze gemiddeld per 1k views, of wat drijft de grootste bijdragers aan Wikipedia etc. En over cultuur: hoe techniek bijv steeds meer de supermarketen binnendringt, ga langs bij AH in Zaandam en interview ze over de logistiek of over die camerawinkel dus afrekenen zonder scannen etc.

En wanneer kunnen we meer how-to's verwachten, want we hebben hier eigenlijk nog te weinig van gezien voor een goed oordeel.
Dank voor de suggesties. Een deel van de onderwerpen voor de artikelen zoeken we inderdaad rond 'tech & maatschappij'. Ik weet niet of het Tweakers-lezerspubliek veel interesse heeft in bekende vloggers, het zou kunnen, maar tech in de supermarkt is hoe dan ook een interessante. Wat vond je van drones in de landbouw?

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
SteenMSc schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:58:
Ik heb langere tijd gewacht met posten van een nieuw bericht, aangezien ik het wat langer wilde aankijken. Daarnaast wilde ik mijn gedachten op een rijtje zetten. Ik lees Tweakers ongeveer 8 jaar, heb 6 jaar geleden een account gemaakt, maar dat ben ik kwijt geraakt. Ik reageer niet veel, maar lees graag de reacties en discussie onder de artikelen. Daar zit voor mij de meeste waarde in.

Premium --> Plus
Goede stap. Premium geeft het idee dat de content beter is, uitgebreider is, maar de kwaliteit was niet hoog genoeg om mij een premium gevoel te geven. Bij de naam Premium zijn mijn verwachtingen anders dan bij de naam Plus.

Welke content?
Zelf mis ik een deel aan content wat, naar mijn mening, goed in plus past. Ik zou graag meer how-toss lezen. Vooral over projecten met Arduinos, Raspberry Pis of andere gave projecten. Er komen vaak .Geek artikelen langs. Achtergrondartikelen en how-tos die daarbij aansluiten, lijken mij het meest interessant. Dat is toch core-tweaker? Daar is, volgens mij, het .Geek label voor bedacht.
Content die ik minder wil zien? Plus nieuws artikelen. Naar mijn mening zijn de toevoegingen niet plus waardig. Als ik andere sites lees, dan staat daar extra informatie in. Als voorbeeld het artikel over Lastpass (op het moment van schrijven is dit het laatst gepubliceerde plus-nieuwsbericht). Het stuk onder de kop “Waarom LastPass deze stap neemt”, is iets wat ik bij andere media vaak toegevoegd zie aan de gratis artikelen. Het geeft extra duiding, dat klopt. In die zin past het bij Plus. Wel vind ik dat dit een stuk analyse is dat standaard in het bericht mag zitten. Zonder de analyse is het een bericht van een persbureau. Andere Tech media geven dezelfde extra duiding, zonder extra geld te vragen.
Engadget
The Verge
Een verschil dat ik wel zie is hoe uitgebreid de duiding is. Daar voegt Tweakers zeker wat aan toe, maar dat is niet informatie die ik nodig heb om te begrijpen waarom deze stap wordt gezet. Dit soort duiding is voor mij persoonlijk alleen interessant als ik het niet binnen 10 seconden zelf bedacht zou hebben als ik het artikel aan het lezen ben. Het stuk over korte termijnstrategie, vind ik niet nodig. Ik zou liever een artikel hebben waarbij er meerdere bedrijven die deze stap gezet hebben worden bekeken.
Ze verdienen niets aan gratis gebruikers. Ze willen meer inkomsten genereren. Meer is voor mij niet nodig en die tijd zie ik liever in andere artikelen gestoken worden.

Bronnen
Het is al een aantal keer geopperd en ik ben het er compleet mee eens. Om bij het Lastpass artikel te blijven:
LastPass heeft nu naar eigen zeggen rond 20 miljoen gebruikers. Er is geen openbare informatie te vinden over hoeveel daarvan gratis gebruikers zijn en hoeveel de betaalde versie hebben. Ook is er geen informatie over de verhouding tussen zakelijke klanten en consumenten tussen die gebruikers.
Er is opgezocht hoeveel gebruikers Lastpass heeft. Hoeveel moeite is het om daar een bron aan toe te voegen?
Hetzelfde zie je bij achtergrond artikelen terug. Als ik meer informatie wil, moet ik zelf op zoek. Er worden regelmatig claims gemaakt zonder bron. Ik geloof dat die claims waar zijn, maar ze zijn als het goed is gecheckt. Dan heb je al een bron te pakken. Hoeveel moeite is het om die bron toe te voegen?

Columns
Ik ben zelf een groot fan van columns in het algemeen. Ik lees meerdere columns in het NRC en De Volkskrant. Wat vind ik daar interessant aan? Dezelfde personen hebben vaak 1x per week (of zelfs vaker) een column. Ik weet ondertussen hoe zij de wereld zien. Ik ben benieuwd naar hun visie. Zijn zij experts op het gebied van hun columns? Vaak niet. Ze doen wel onderzoek. Ze zoeken feiten op en schrijven hun mening er bij. Ik vind het juist leuk om een beeld van buitenaf te krijgen. Een ongezouten mening, soms wat extremer dan ze echt vinden om een punt te maken. Ze zetten je aan tot nadenken of tot discussie. Ze geven een grappige kijk of een andere insteek. Het is de opening naar discussie, vaak over relevante onderwerpen van de afgelopen paar dagen. Is het niet actueel, dan is het vaak op basis van persoonlijke ervaringen.
Bij de meeste columns van Tweakers mis ik dit vaak. Er is geen opening tot discussie. De column over 5G sluit af door de discussie dicht te gooien. Het is daarnaast een punt waar de meeste mensen het denk ik wel mee eens zijn. De column over phisingtests mist “the big picture”. Uit de meeste reacties haal ik dat een phisingtest niet op zichzelf staat. Best logisch. Daar staat niets over in de column. Na 1 reactie gelezen te hebben, is de hele fundering voor de discussie kapot gemaakt.
Jelle Stuip schreef over de M.2 slots. Geen idee wat ik hier mee moet. Het punt dat je je opslag met water moet koelen, herken ik niet. Ook als ik daarna kijk naar M.2 opslag in de pricewatch, op product en niet op uitvoeringen, staat de eerste M.2 kaart met een echte heatsink op plaats 15 qua populariteit. De volgende staat op plek 21. Op de eerste pagina staat geen enkele M.2 kaart voor waterkoeling. Daarnaast staat in de laatste alinea dat de auteur het eigenlijk wel snapt dat je een M.2 kaart wilt waterkoelen. Op deze manier is de aanleiding voor het schrijven van de column weg.
De column van Jeroen Horlings over de Exponentiële groei en de lineaire mens vind ik weer erg goed. Het zet aan tot nadenken, het geeft je de basis om mee te starten en laat je daarna zelf verder denken. Ook staat er een leuke anekdote in, leest hij goed weg en is het niet alleen een specifiek onderwerp, maar gaat het over een probleem waar geen kleine oplossing voor is. Je blijft bij dit onderwerp door denken omdat je nieuwe inzichten kan krijgen en andere invloeden waar je nog niet aan gedacht had.
Er was een paar weken geleden op Radio 1 een gesprek met een columnist. Ik kan het helaas niet terugvinden, want ik ben haar naam vergeten. Het was een erg leuk gesprek en een leuke kijk in het schrijven van een column. Ik denk dat het goed is om met beroepscolumnisten te gaan zitten om te kijken hoe zij het doet. Deze columnist archiveerde alle interessant snippets. Zo kan ze veel terug vinden. Hoort ze een uitspraak van Rutte die ze apart vind klinken, kan ze zo terugkijken of het niet tegenstrijdig is. Zo blijft ze actueel maar geeft ze in haar column wel snel extra context. Zo is het voor de lezer makkelijk om een standpunt in te nemen op basis van de beschikbare informatie.
Wat ik zelf nog als feedback wil geven is de plaats van de columns op de FP. Andere media, zoals De Volkskrant en het NRC hebben een duidelijke categorie. De Volkskrant heeft voor elke column of opinie een kopje staan. Ook hebben ze een aparte sectie op de hoofdpagina met een duidelijke heading. Bij het NRC staan ze ook in de lijst met laatste nieuws, maar alleen in de lijst aan de zijkant. Niet in de grote column in het midden. Deze valt ook het eerste weg als je een kleiner scherm hebt. Ook hebben ze hier, naast meldingen in de nieuwslijst met duidelijke koppen, ook een apart stuk op de site. Als je ze opent staat het ook erg duidelijk op de pagina zelf dat het om opinie gaat of dat het commentaar is.
Hoe het AD het doet vind ik niet netjes. Er staat op de hoofdpagina geen aanduiding dat dit een column is, behalve als je bekent bent met haar wekelijkse column. Het is pas te zien in het artikel zelf. Daarnaast staat het in de lijst met al het nieuws zonder enig onderscheid.
Wat ze allemaal doen, is bij terugkerende columnisten de naam van de columnist neer zetten.

Het liefst heb ik wekelijks terugkerende columnisten met een aparte plek op de frontpage, bijvoorbeeld de smalle kolom rechts. Ik krijg dan een band, weet wie ik interessant vind schrijven en welke ik wil lezen. Gastcolumnisten/ingezonden brieven zijn vaak ook interessant. Ik wil de expert of een mening van buitenaf. Een journalist zit vaak, naar mijn inziens, niet diep genoeg in de materie en staat er vaak ook niet ver genoeg van af. Daarnaast vind ik 1 of 2 columns per week genoeg, maar dan van columnisten die ik wil lezen. De meeste columnisten lees ik niet. Als ik 1x in de twee weken een column kan lezen van mijn favoriete columnist, dan haak ik snel af.

Afsluiting
Voor mij hebben de abonnementen nu nog niet genoeg waarde. Ik wacht tot de extra features voor de abonnement aangekondigd zijn voordat ik beslis of ik het dan wel waard vind. Jullie zijn dichtbij, maar ik vind de verhouding in de content scheef. Of meer columns, of helemaal niet. Daarnaast wil ik meer how-tos zien die echt core-tweaker zijn en dus meer richting .Geek artikelen gaan.
Dank voor je waardevolle feedback. Ik ga dit zeker meenemen bij de evaluatie van de columns. Zoals eerder gezegd zijn de columns een categorie waar we nog wel even aan moeten sleutelen en naast de inhoud en de schrijver denk ik dat de zichtbaarheid op de site hier ook onderdeel van is. Een kleine stap die we alvast nemen is bij de kop in het artikel zelf duidelijk maken dat het een column is. Dat staat al op de FP maar lezers die direct in het artikel komen zien dat niet en dat leidde tot verwarring bleek uit de comments. Maar dat is een minieme wijziging en ik denk dat in de toekomst meer visueels moet veranderen. Voorlopig werken we eerst aan het verbeteren van de inhoud, waar we kennis vanuit DPG voor benutten.

• Rob
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
MarHart schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Als ik ze nu niet lees ga ik ze dan ook niet missen. Ik hoop wel dat je in je profiel plus kan uitvinken zodat ze verborgen worden. Ik heb echt een afschuwelijke hekel aan op een item klikken en er dan achter komen dat het betaalde content is. Bij een site waar ik dat teveel heb, zal ik ook wegblijven. En ja natuurlijk hebben al die sites wel een manier om het visueel weer te geven (zoals het plus icoon aan de rechterkant van het scherm, waar als je weet hoe UX werkt het laatste kijkt.
De nieuwsberichten in Google die naar Premium (of in het geval va Tweakers Plus) artikelen verwijzen, zijn voor mij een grote irritatie. Ik hoop dat Tweakers het Googe News algoritme duidelijk kan maken dat plus artikelen plus zijn.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:49

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
Rob schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:32:
De nieuwsberichten in Google die naar Premium (of in het geval va Tweakers Plus) artikelen verwijzen, zijn voor mij een grote irritatie. Ik hoop dat Tweakers het Googe News algoritme duidelijk kan maken dat plus artikelen plus zijn.
Google trekt nogal zijn eigen plan als het gaat om verwijzen naar betaalde content. Ze zijn bijvoorbeeld in een aantal landen bezig met (beperkte) toegang verstrekken tot betaalde content via Google News, maar alleen in samenwerking met de uitgever.

Als Tweakers nu een News-sitemap gebruikt voor Google News (weet ik niet zeker), dan zou uitsluiting in theorie mogelijk zijn. Ik noteer 'm even om uit te zoeken :)

• tailfox
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:21

tailfox

Lees met korrel site

Olaf schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Sommigen mensen hoeven geen extra content en betalen dan liever wat minder, vandaar de optie om straks te kiezen voor een nieuw Hero-abo of Plus. Zoals Jelle al schreef krijgen bestaande Hero-abonnees de mogelijkheid om Plus af te sluiten voor de prijs van het oude Hero-abonnement.
Helemaal gemist blijkbaar.
Nu verloopt mijn hero bijna. Wat is de beste optie?
want mijn argument vervalt natuurlijk als ik niet meer hoef te betalen :+

Heeft het vaak fout

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
tailfox schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:50:
Helemaal gemist blijkbaar.
Nu verloopt mijn hero bijna. Wat is de beste optie?
want mijn argument vervalt natuurlijk als ik niet meer hoef te betalen :+
Ik moet een kleine slag om de arm houden omdat onze plannen juridisch en technisch nog niet 100% rond zijn én omdat we nog geen livegang hebben gepland, maar eigenlijk maakt het in jouw situatie niet zoveel uit. Als je nu een Hero-abonnement hebt, krijg je straks toegang tot Plus voor hetzelfde geld. Als je 'm opzegt, kun je voor hetzelfde bedrag ook een Plus-abonnement krijgen.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:57

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb een suggestie voor een extra review onderdeel. Ik kan mijn voorstellen dat het tot extra werk zal leiden en kan mij daardoor voorstellen dat het een Plus onderdeel wordt bij een review o.i.d.
Ik ben mij in toenemende mate aan het verdiepen in de arbeidsomstandigheden waarin gadgets tot stand komen. Is het een idee om dat uit te vogelen in reviews? Dat zou de bewustwording daarover kunnen bevorderen en hopelijk ook tot actie leiden als het voldoende overgenomen wordt.
Een gedachtenspinsel... arbeidsomstandigheden zijn heel subjectief dat realiseer ik.

• Gomez12
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:06:
Ik heb een suggestie voor een extra review onderdeel. Ik kan mijn voorstellen dat het tot extra werk zal leiden en kan mij daardoor voorstellen dat het een Plus onderdeel wordt bij een review o.i.d.
Ik ben mij in toenemende mate aan het verdiepen in de arbeidsomstandigheden waarin gadgets tot stand komen. Is het een idee om dat uit te vogelen in reviews? Dat zou de bewustwording daarover kunnen bevorderen en hopelijk ook tot actie leiden als het voldoende overgenomen wordt.
Een gedachtenspinsel... arbeidsomstandigheden zijn heel subjectief dat realiseer ik.
Waarom zou dit een apart review onderdeel moeten zijn? En gadgets hebben er op zich niets mee te maken.

Een fabriek heeft arbeidsomstandigheden, en het is net in welke fabrieken een gadget geproduceerd wordt wat de arbeidsomstandigheden zijn. Maar de fabriek is zo in te wisselen.

Wordt het bijv bij Foxconn geproduceerd, tja dan weet je dat je er zelfmoordnetten aan de gebouwen hangen, hoeveel meer wil je nog over de arbeidsomstandigheden zeggen...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
jelle. schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:42:
[...]

De waardepropositie is nog steeds dat we diepgaande content bieden als aanvulling op het huidige aanbod artikelen. Voor een uitgebreide toelichting van wat een artikel Plus maakt, zie Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic". Wat voor jou meerwaarde biedt (reacties onder artikelen), is in die zin iets anders. Zoals ik al eerder zei is het een relevante vraag hoe dat uiteindelijk uitpakt als de reacties niet voor iedereen toegankelijk zijn, maar dat is iets wat we nu niet kunnen voorspellen.
Een boel van deze waardepropositie zit 'm in de comments (de verdieping).

Nu kunnen jullie met de paywall beter je best doen omdat je meer geld krijgt. Toppie. Vroeger was dat dan een kleiner / minder artikel geweest.

Maar straks staat dus alle kennis hieromtrent (inclusief de ZEER waardevolle comments) achter de paywall.

Je verwijderd dus wel degelijk waardevolle content voor niet betalende gebruikers.

Sinds mijn laatste reactie in dit topic is mijn stelling dan ook niet veranderd. Paywall aan = abonnement uit.

- Edit:
Alternatieven:

Splitsing frontpage nieuws betaald / community (forum / reacties) gratis.
Vrijgeven "plus" artikelen na 1 of 2 weken.
Inhoud artikel achter paywall, maar conclusie / summary + comments niet.

Als de waardevolle propositie bestaat uit de diepgang van het artikel (jullie extra inzet) lijkt me het vrijgeven van de conclusie en comments (onze gebruikelijke inzet) geen probleem?

[Voor 14% gewijzigd door marowi op 02-03-2021 18:59]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
jelle. schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Ik moet een kleine slag om de arm houden omdat onze plannen juridisch en technisch nog niet 100% rond zijn én omdat we nog geen livegang hebben gepland, maar eigenlijk maakt het in jouw situatie niet zoveel uit. Als je nu een Hero-abonnement hebt, krijg je straks toegang tot Plus voor hetzelfde geld. Als je 'm opzegt, kun je voor hetzelfde bedrag ook een Plus-abonnement krijgen.
Maar je hebt dus niet de keuze om het huidige Hero-abonnement (met dadelijk hopelijk wat leuke nieuwe features, in de huidige vorm is het immers niet veel meer dan het geplande Plus-abonnement) te behouden, zonder meer te gaan betalen omdat er Plus bij komt?

Ik snap dat het technisch niet rendabel/interessant is om die twee abonnementen los te koppelen en Hero aan te bieden zonder Plus erin verwerkt, maar jullie zetten daarmee wel heel erg in op de meerwaarde van Plus, die nog niet echt bewezen is

• Gomez12
marowi schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:34:
[...]
- Edit:
Alternatieven:

Als de waardevolle propositie bestaat uit de diepgang van het artikel (jullie extra inzet) lijkt me het vrijgeven van de conclusie en comments (onze gebruikelijke inzet) geen probleem?
Tja, optie 1 snap ik niet helemaal.
Maar optie 2 haalt de hele bodem voor plus weg, de artikelen moeten namelijk redelijk tijdloos zijn zodat er meer aandacht aan besteed kan worden.
Optie 3 is al uitgevraagd (alleen dan in een nog krommere vorm), alleen heeft simpelweg als nadeel dat je deels moet reageren op iets wat je dan niet kan zien (als het dus in de conclusie mist) en dan ga je zo ongeveer ruzie krijgen in de comments omdat men gewoon op 2 verschillende verhalen reageert.
Of men mist iets in de conclusie terwijl het wel in het artikel staat, dan zal een niet-plus lid dat dus melden waarop een plus-lid zal reageren dat het er wel staat :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:08:
[...]

Tja, optie 1 snap ik niet helemaal.
Maar optie 2 haalt de hele bodem voor plus weg, de artikelen moeten namelijk redelijk tijdloos zijn zodat er meer aandacht aan besteed kan worden.
Optie 3 is al uitgevraagd (alleen dan in een nog krommere vorm), alleen heeft simpelweg als nadeel dat je deels moet reageren op iets wat je dan niet kan zien (als het dus in de conclusie mist) en dan ga je zo ongeveer ruzie krijgen in de comments omdat men gewoon op 2 verschillende verhalen reageert.
Of men mist iets in de conclusie terwijl het wel in het artikel staat, dan zal een niet-plus lid dat dus melden waarop een plus-lid zal reageren dat het er wel staat :)
Ik vind de nadelen van optie 3 ver ondergeschikt aan de nadelen van Plus in de huidige vorm.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Hahn
marowi schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Alternatieven:

Ik ben het helemaal met je eens dat reacties veel waarde toevoegen, en dat Plus-artikelen minder waard worden als ze veel minder/geen reacties krijgen. Maar een klein deel van Plus-artikelen (bijvoorbeeld de conclusie) + de reacties zichtbaar maken voor iedereen zorgt er alsnog voor dat je als niet-betalende gebruiker veel informatie mist.

Dan ga je geheid krijgen dat mensen, die alleen de conclusie konden lezen, gaan reageren met zaken die of al in het artikel stonden (maar dat niet zagen, want geen abo), of het juist tegenspreken, maar wederom geen weet hebben van wat er daadwerkelijk in het artikel stond. Kortom: een gesprek proberen te voeren waarin je maar de helft of tweederde van de inhoud meekrijgt. Dat is vragen om problemen.

Ik zie het al helemaal voor me:
"[Vul wat in] is daarnaast ook nog eens veel [gevaarlijker/sneller/zuiniger/beter/slechter/etc]!"
- "Op pagina 1 staan letterlijk meerdere bronnen die dat ontkrachten..."
"Oh, ik betaal niet, dus dat kon ik niet zien."
- ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:35:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat reacties veel waarde toevoegen, en dat Plus-artikelen minder waard worden als ze veel minder/geen reacties krijgen. Maar een klein deel van Plus-artikelen (bijvoorbeeld de conclusie) + de reacties zichtbaar maken voor iedereen zorgt er alsnog voor dat je als niet-betalende gebruiker veel informatie mist.

Dan ga je geheid krijgen dat mensen, die alleen de conclusie konden lezen, gaan reageren met zaken die of al in het artikel stonden (maar dat niet zagen, want geen abo), of het juist tegenspreken, maar wederom geen weet hebben van wat er daadwerkelijk in het artikel stond. Kortom: een gesprek proberen te voeren waarin je maar de helft of tweederde van de inhoud meekrijgt. Dat is vragen om problemen.

Ik zie het al helemaal voor me:
"[Vul wat in] is daarnaast ook nog eens veel [gevaarlijker/sneller/zuiniger/beter/slechter/etc]!"
- "Op pagina 1 staan letterlijk meerdere bronnen die dat ontkrachten..."
"Oh, ik betaal niet, dus dat kon ik niet zien."
- ...
Ik bedoelde niet dat Plus artikelen minder waard worden met minder reacties (daar had ik nog geens zo over nagedacht.

Ik bedoelde dat “vroeger”:
- Goedkoper kort artikel + diepgang in comments

Plus:
- Duurder lang (diep) artikel + diepgang in de comments.

Mijn inziens voegt plus dus weinig toe, want de diepgang was er altijd al, in de comments.
Alles wordt nu achter de paywall gesluist, dus je ontneemt de niet betalende tweakers wat.

Bedankt voor je inhoudelijke reactie. Wellicht dan aparte artikelen voor plus en gratis? Persoonlijk zoek ik vooral de diepgang uit de comments en is dit dus either way een achteruitgang voor mij.

Ik denk dat er veel tweakers zijn die kiezen voor adsupported / donatie supported korte artikelen met de comment diepgang tov de duurdere variant waarbij ongeveer (mijn inziens, no flame intended) dezelfde diepgang wordt bereikt.
Tuurlijk zullen de gratis artikelen dan wat goeie commenters verliezen aan de Plus artikelen, maarja, schaadt dat het verdien model?

Community!

Overigens zou ik optie 2 niet zomaar afschieten. Ik denk dat veel mensen een abo zouden afsluiten om als Tweaker Pro / Donateur / Hero de Plus artikelen 2 weken eerder te mogen lezen. Als non abonnee loop je dan ook een gedeelte van de actieve commenters mis. Dus er is echt wel incentive voor Plus dan.

Ik werk overigens zelf al een aantal jaar voor een gratis app met 1.7 miljoen maandelijks actieve gebruikers (zo’n 25 man in dienst, dus kleiner dan Tweakers).
Community community community!
Wij hebben ook een betaalde subscription, maar wij hemelen dat op als donatie / supporter en de extra features zijn in werkelijkheid zeeeeer beperkt (tot niks).

Huidige plan voelt gewoon oldskool en ondankbaar richting community door het afsluiten van de discussie / content van non abonnees.

[Voor 29% gewijzigd door marowi op 02-03-2021 19:57]

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20:45
Ik weet niet of het zin heeft dit te opperen, maar kan je de plus niet ook beschikbaar maken voor de geen abbo mensen, en dus de reacties wel kunnen lezen en reageren, maar het artikel voor niet leden is beknopt in de niet plus versie.

Beetje Tweakers geest kan dat wel fixen, en ook zodat de auteur er geen extra werk aan heeft, Kzou er zelf Ai tegen aan gooien, is dat iets?
Maak er dan ook iets heel nieuws van, dat wat nog nooit een site heeft gedaan, Win de Award terug _/-\o_

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
Oon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Maar je hebt dus niet de keuze om het huidige Hero-abonnement (met dadelijk hopelijk wat leuke nieuwe features, in de huidige vorm is het immers niet veel meer dan het geplande Plus-abonnement) te behouden, zonder meer te gaan betalen omdat er Plus bij komt?

Ik snap dat het technisch niet rendabel/interessant is om die twee abonnementen los te koppelen en Hero aan te bieden zonder Plus erin verwerkt, maar jullie zetten daarmee wel heel erg in op de meerwaarde van Plus, die nog niet echt bewezen is
Jawel, in de nieuwe abonnementenstructuur blijft Hero een bestaand abonnement. Maar een Plus-abonnement zal voor de meeste bestaande Hero-abonnees aantrekkelijker zijn omdat dit de prijs krijgt van het oude Hero-abonnement (€3,75 per maand). Maar het blijft ook gewoon mogelijk om voor een maand (€4,-), 1 jaar (€3,50) of 2 jaar (€3,-) een Hero-abonnement af te sluiten.

• Creesch
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:55

Creesch

bla bla!

Gewoon een losse gedachte, maar waarom is dit geen plus artikel? reviews: Audi e-tron GT Preview - Sportieve e-coupé met innovatieve 800V-accu

Het is een best diepgaand stuk en video maar valt buiten wat je normaal op tweakers zou verwachten. Dus toen ik de titel zag verwachte ik eigenlijk dit label ook maar dat is niet het geval.

• Kheos
Creesch schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:25:
Gewoon een losse gedachte, maar waarom is dit geen plus artikel? reviews: Audi e-tron GT Preview - Sportieve e-coupé met innovatieve 800V-accu

Het is een best diepgaand stuk en video maar valt buiten wat je normaal op tweakers zou verwachten. Dus toen ik de titel zag verwachte ik eigenlijk dit label ook maar dat is niet het geval.
omdat er dan tweakers gaan klagen dat alles achter een paywall zit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou zweren dat ik dit net na middernacht als plus-artikel zag, maar misschien was het enkel het tijdstip?

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Creesch

Creesch

bla bla!

Kheos schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:27:
[...]

omdat er dan tweakers gaan klagen dat alles achter een paywall zit
Dat is natuurlijk een non-argument want dat is geldig voor alle plus artikelen :) Ik blijf er bij dat qua onderwerp mij dit een uitstekend onderwerp lijkt voor plus artikelen gezien het afwijkende karakter en daarom vroeg ik mij dit dan ook af.

• Mel33

Misschien omdat het al geschreven is door een andere site?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Creesch

Creesch

bla bla!

Mel33 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:01:
[...]

Misschien omdat het al geschreven is door een andere site?
Welke andere site?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was het maar een plus artikel, was voor mij het voorbeeld om juist geen plus toegang te nemen.

Mijn abo is nu verlopen, maar als dit 'spul' vaste onderdeel wordt van het nieuws, waarom zou ik iets extra supporten wat steeds verder uit m'n straatje zit?
Autoweek :+

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• AtlAntA

AtlAntA

Omdat dit artikel precies indruist tegen de nieuwe koers die Tweakers heeft aangekondigd vorig jaar. Aan de reacties te zien is dit een erg populair artikel en eerlijk gezegd vind ik dat wat jammer want het betekent dat blijkbaar erg veel tweakers bezoekers dit artikel erg interessant vinden. Ik persoonlijk vind dus precies het tegenovergestelde en zullen dit soort artikelen mij dus steeds meer bij Tweakers weg houden.

• Mel33
Wat een lappen tekst bij de plus artikelen.
Ik kom voor de keus te staan. Of te gaan betalen en er dan erbij te ploeteren, en heel veel tijd wrin te steken, of gratis en snel even wat meepikken van tech.
Het zal een gevolg kunnen zijn? Hoe denkt Tweakers zelf hierover.

Wat brengt meer op uiteindelijk. Of is dat nu juist de reden waarom het een plus abbo wordt. Zodat er toch meer inkomen is, omdat dat er langer op 1 pagina is te blijven en dus geen klik naar ander artikel meer is(kliks in hoeveelheid)

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:05:
Wat een lappen tekst bij de plus artikelen.
Ik kom voor de keus te staan. Of te gaan betalen en er dan erbij te ploeteren, en heel veel tijd wrin te steken, of gratis en snel even wat meepikken van tech.
Het zal een gevolg kunnen zijn? Hoe denkt Tweakers zelf hierover.
Met Plus-artikelen proberen we te voorzien in een behoefte aan diepgaande content. Dat zullen inderdaad veelal langere artikelen zijn. Voor sommige bezoekers is dat wellicht too much, die willen alleen het belangrijkste nieuws lezen. Het kan ook afhangen van het moment: als ik naar mezelf kijk lees ik soms vluchtig de headlines op m'n smartphone en op een ander moment ga ik uitgebreid zitten voor een artikel.

Wat ik maar wil zeggen: het een sluit het ander niet uit en juist de mix voorziet in verschillende behoeftes en interesses.

• Mel33
Ja misschien kan je het een en ander meer vloeibaar maken. Dus al naar gelang de reacties, er dan ook meer in het artikel verschijnt.
Smogens is het een beknopt artikel en naar mate de info/reactie stijgt kan je ook meer aan het artikel toevoegen/aanvullen.

Je zou het heel interactief kunnen maken.
Dus bijvoorbeeld als ik over een auto lees en er wielen bijhaal. Dat er dan een stuk bij het item aan wordt geplakt wat over de wielen gaat.

Zo blijft de community zijn bijdrage doen en kan de ander er kennis van nemen.

Ook met Ai te doen btw.
Of blijft het allemaal maar een simpele site met een forum en dan een plus abbo.

Heel dit soort getweak of tips komt er niet in voor in deze discussie hier, en wordt ook niet geopperd.
Bij deze mijn bijdrage en 2 tips (hierboven staat nog een van mij)

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:58

teacup

Think First, Write Later

Het artikel reviews: Digitaal stemmen kan hier niet - Toch gebruiken we software bij verk... vond ik lezenswaardig. Was naar het onderwerp ook wel nieuwsgierig. Of het goed materiaal is voor plus artikel, daarover ben ik wat in dubio. Van een kant kwalificeert het als achtergrondartikel goed voor een plus artikel, maar de onderwerpkeuze is best een algemene die iedereen van 18 jaar en ouder wel raakt, wat dan weer een reden zou zijn om het niet als plus artikel in te zetten.

Ook na het belastingdienstartikel van gisteren zou een soort technologie roundup van de verkiezingssystemen en belastingsystemen in de Europese landen best een insteek kunnen bieden voor een of enkele artikelen. Het mooie is hierbij dat we als platform een beetje de maat nemen, wat "stimulerend" kan werken voor de uitvoerende diensten. In genoemd artikel werd Letland genoemd. Ik veronderstel een best in class voorbeeld. Het maakte mij wel nieuwsgierig naar hoe het in andere (Europese) landen gaat. Vandaar de suggestie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:00:
Ja misschien kan je het een en ander meer vloeibaar maken. Dus al naar gelang de reacties, er dan ook meer in het artikel verschijnt.
Smogens is het een beknopt artikel en naar mate de info/reactie stijgt kan je ook meer aan het artikel toevoegen/aanvullen.

Je zou het heel interactief kunnen maken.
Dus bijvoorbeeld als ik over een auto lees en er wielen bijhaal. Dat er dan een stuk bij het item aan wordt geplakt wat over de wielen gaat.

Zo blijft de community zijn bijdrage doen en kan de ander er kennis van nemen.

Ook met Ai te doen btw.
Of blijft het allemaal maar een simpele site met een forum en dan een plus abbo.

Heel dit soort getweak of tips komt er niet in voor in deze discussie hier, en wordt ook niet geopperd.
Bij deze mijn bijdrage en 2 tips (hierboven staat nog een van mij)
Plus wordt heel duidelijk gebracht als extra en meer in-depth artikelen. Een samenvatting willen, lijkt me een aardige aanvulling. Maar content automatisch (?) laten genereren omdat iemand in de reacties een ander onderwerp benoemt, klinkt als iets wat onnodig complex en verwarrend is. En wat lost het precies op? Dat jij geen lange lappen tekst wilt lezen?

• Mel33
Hahn schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Plus wordt heel duidelijk gebracht als extra en meer in-depth artikelen. Een samenvatting willen, lijkt me een aardige aanvulling. Maar content automatisch (?) laten genereren omdat iemand in de reacties een ander onderwerp benoemt, klinkt als iets wat onnodig complex en verwarrend is. En wat lost het precies op? Dat jij geen lange lappen tekst wilt lezen?
Opzich heb je het plus item geschreven, en een beknopte niet plus versie voor de niet leden, en met bepaalde kernwoorden of een zin van gebruikers, kan je evt wat alinea's laten verschijnen, maar natuurlijk niet het hele plus artikel.
Dan kan je in dezelfde thread blijven met alle plus en non plus gebruikers, de non plus zien dan niet de plus reacties... tenzij ze er dus gerelateerde reacties zijn van de non plus gebruikers, en dan zie je die reacties ook verschijnen net zoals de alinea ook verschijnt. Maar alle plus gebruikers zien alles, en evt als die een reactie plaatsen wat nog niet in het artikel staat maar wel heel nuttig is, kan je ze belonen met korting of gratis plus items.

Misschien is het teveel gedoe en veel haken en ogen, en het hoeft ook niet precies zoals ik voorstel, maar ik dacht ik opper het even, maar het is wel nieuw nieuw nieuw

[Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 06-03-2021 14:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
reviews: Digitaal stemmen kan hier niet - Toch gebruiken we software bij verk...
Als voorzitter van een stemburo had ik bovengemiddelde interesse en kennis van het onderwerp.
Ik miste ergens in het artikel, liefst redelijk aan het begin, de eisen die we hier aan verkiezingen stellen.
Naar mijn mening leidde het gemis hieraan tot veel overbodige reacties en discussie. (En lagere kwaliteit.)
Het had meer structuur en kwaliteit aan het artikel kunnen geven, naar mijn mening.

Nu kwam het eigenlijk op me over als "waar kunnen we nu iets over schrijven" en dan heb je niet voldoende diepgang / overzicht. In ieder geval niet voor een betaald artikel.
Nog steeds veel beter dan AD.nl waar ze een halve alinea wijzigen en een nieuw artikel menen te hebben. Dat is echt tijdverspilling. (ook verbeteren ze daar geen fouten, ook al geef je het aan)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rickvanderzwet
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15-04 20:53
Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander bent voor het betalen van maken en uitventen van professionele content (twee aparte activiteiten). Wie de content schrijft laat ik in het midden; dit kan een redactie zijn, maar ook een goed geschreven review van een gebruiker. In de simpele bewoordingen; als ik zelf niet voor betaal dan ben ik het product, en dat heb ik liever niet.

Een van de redenen dat ik hou van goede (achtergrond)artikelen, die begrijpelijk zijn geschreven zijn, het feit dat ik deze kan delen bij anderen (non-tweakers). Delen in deze context is te zien als het uitlenen van een tijdschrift en/of (papieren) krantenartikel, niet het delen in het 'algemeen'.

Het zou heel erg jammer zijn als deze mogelijkheid afgesloten als content achter een 'muurtje' verstopt wordt. Ik zou in dat geval er best wat extra's voor over hebben om toch de mogelijkheid te behouden om context (in de vorm van een permalink) makkelijk te delen met mijn peers.

[Voor 0% gewijzigd door rickvanderzwet op 08-03-2021 12:11. Reden: typos]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
jelle. schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:37:
[...] Met Plus-artikelen proberen we te voorzien in een behoefte aan diepgaande content. Dat zullen inderdaad veelal langere artikelen zijn. Voor sommige bezoekers is dat wellicht too much, die willen alleen het belangrijkste nieuws lezen. Het kan ook afhangen van het moment: als ik naar mezelf kijk lees ik soms vluchtig de headlines op m'n smartphone en op een ander moment ga ik uitgebreid zitten voor een artikel.

Wat ik maar wil zeggen: het een sluit het ander niet uit en juist de mix voorziet in verschillende behoeftes en interesses.
Op zich mee eens, verwar een lang artikel echter niet met een diepgaand artikel. Kwantiteit =/=kwaliteit.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:54
Er is nogal wat commentaar op de Tweakers Plus verhalen, maar moet zeggen dat ik het stuk over StarLink van @Koekiemonsterr erg goed vond. Heel duidelijk geschreven en alle van alle kanten belicht.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Choek
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 16-04 16:25
De kopjes en subkopjes van de plus artikelen nodigen mij nu niet echt uit om ze te gaan lezen; het (naar mijn mening) hoge clickbait gehalte weerhoudt mij er juist van.

• AtlAntA

AtlAntA

nvm

[Voor 99% gewijzigd door AtlAntA op 09-03-2021 15:25]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jap2slow
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:31
ik denk dat ik maar eens gebruik ga maken van de unlimited wired artikelen voor 5 euries per jaar. ik zie tweakers niet 11x zoveel uitgebreide artikelen neer zetten als wired binnen een jaar.

• florijnvb_
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 11:26
Kijk, het komt er toch wel. Tweakers Plus. Jullie drukken het toch wel door, dus wat heeft je mening geven nog voor zin? Volgensmij denken anderen er ook zo over, er word een stuk minder gezegd in dit topic de laatste tijd.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
florijnvb_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:04:
Kijk, het komt er toch wel. Tweakers Plus. Jullie drukken het toch wel door, dus wat heeft je mening geven nog voor zin? Volgensmij denken anderen er ook zo over, er word een stuk minder gezegd in dit topic de laatste tijd.
Wat we met de feedback in dit topic doen is vrij uitgebreid toegelicht door Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic". Zie ook nog mijn reactie met andere vraag-antwoorden: jelle. in "Het grote Tweakers Plus topic".

Als dit niet je vraag of zorg beantwoordt dan laat het me even weten :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jelle. schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Wat we met de feedback in dit topic doen is vrij uitgebreid toegelicht door Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic". Zie ook nog mijn reactie met andere vraag-antwoorden: jelle. in "Het grote Tweakers Plus topic".

Als dit niet je vraag of zorg beantwoordt dan laat het me even weten :)
Oké @jelle. we zijn inmiddels meer dan een maand verder, is er al meer concrete informatie te delen over het kortings-% voor 'karma kortings abonnementsvormen'?

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
True schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:19:
Oké @jelle. we zijn inmiddels meer dan een maand verder, is er al meer concrete informatie te delen over het kortings-% voor 'karma kortings abonnementsvormen'?
Ik had eerder beloofd nog bij je terug te komen met de vervolgstappen. Dat had ik nog niet gedaan omdat ik de planning op dit moment niet heb. We hebben namelijk een wijziging in de scope vanuit development gehad, dat heeft te maken met de betaalprovider en betaalmethoden. Zodra het technisch onderzoek daarvoor is afgerond, hebben we meer zicht op de datum van livegang. Ondertussen zijn we bezig met de karmakorting, wat ook weer breder is getrokken met een onderzoek naar hoe karmapunten verdiend kunnen worden. Doel daarvan is dat straks méér gebruikers kunnen profiteren van karmakorting.

Zodra we die planning hebben publiceren we een .plan met een update voor huidige abonnees, karmakorting en nieuwe betaalmethoden.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter

Net als het artikel van vandaag gaat het om video en video is momenteel geen onderdeel van Plus. Bovendien ging het bij de Audi om een productpreview.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:00:
Het reactiesysteem is er op gericht om comments met meerwaarde te belonen en een prominentere positie te kunnen geven, en vaak breiden we nieuws al uit op basis van info die in de reacties wordt genoemd. Automatiseren en info uit comments lekker leesbaar toe te voegen aan artikelen lijkt me lastig, maar wie weet in de toekomst.

Wat betreft de hoeveelheid tekst is Axios een interessant voorbeeld van een site die je als scannende lezer snel op de hoogte probeert te brengen.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Ook na het belastingdienstartikel van gisteren zou een soort technologie roundup van de verkiezingssystemen en belastingsystemen in de Europese landen best een insteek kunnen bieden voor een of enkele artikelen. Het mooie is hierbij dat we als platform een beetje de maat nemen, wat "stimulerend" kan werken voor de uitvoerende diensten. In genoemd artikel werd Letland genoemd. Ik veronderstel een best in class voorbeeld. Het maakte mij wel nieuwsgierig naar hoe het in andere (Europese) landen gaat. Vandaar de suggestie.
Interessante suggestie. Voor Plus zoeken we het meestal in Nederland en België want lokaal en makkelijker om mensen te spreken voor goede duiding, maar ik merk wel dat Europa belangrijker aan het worden is voor onderwerpen, waar de focus op tech lang toch sterk op VS en Azië gericht was.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
rickvanderzwet schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:10:
Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander bent voor het betalen van maken en uitventen van professionele content (twee aparte activiteiten). Wie de content schrijft laat ik in het midden; dit kan een redactie zijn, maar ook een goed geschreven review van een gebruiker. In de simpele bewoordingen; als ik zelf niet voor betaal dan ben ik het product, en dat heb ik liever niet.

Een van de redenen dat ik hou van goede (achtergrond)artikelen, die begrijpelijk zijn geschreven zijn, het feit dat ik deze kan delen bij anderen (non-tweakers). Delen in deze context is te zien als het uitlenen van een tijdschrift en/of (papieren) krantenartikel, niet het delen in het 'algemeen'.

Het zou heel erg jammer zijn als deze mogelijkheid afgesloten als content achter een 'muurtje' verstopt wordt. Ik zou in dat geval er best wat extra's voor over hebben om toch de mogelijkheid te behouden om context (in de vorm van een permalink) makkelijk te delen met mijn peers.
Dank voor je feedback. De opmerking over delen heb ik vaker voorbij zien komen. Als redacteuren zijnde moeten/willen we soms de artikelen kunnen delen, met bijvoorbeeld geïnterviewden. De andere kant is de kans dat tweakers natuurlijk feilloos hiermee loopholes gebruiken om geautomatiseerd toch alles te kunnen lezen zonder abo. Ik zet het onderwerp in ieder geval weer op de agenda om nader te onderzoeken.

• magician2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:42
jelle. schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Met Plus-artikelen proberen we te voorzien in een behoefte aan diepgaande content. Dat zullen inderdaad veelal langere artikelen zijn. Voor sommige bezoekers is dat wellicht too much, die willen alleen het belangrijkste nieuws lezen. Het kan ook afhangen van het moment: als ik naar mezelf kijk lees ik soms vluchtig de headlines op m'n smartphone en op een ander moment ga ik uitgebreid zitten voor een artikel.

Jammer genoeg is wat ik tot dusver gelezen heb qua plus artikelen vooral sprake van artikelen met veel extra woorden geschreven. Dat is los van een eventuele diepgang (die ik zelf niet tegengekomen ben). Ik zie het dus vooral als "meer woorden gebruiken voor eenzelfde tekst waardoor we het nu plus kunnen noemen".

Daarnaast heb ik nog geen enkel plus artikel gezien waar ik qua onderwerp enthousiast over geworden ben.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:03
Begin onderhand wel waardering te krijgen voor de artikelen van Arnoud, was een goed idee om dit topic even los te laten. Komende tijd even het nieuws hier in de gaten houden en niet te veel laten beïnvloeden, misschien is het nog wat :+ .

• OddesE
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 29-03 10:38
Ik las net een artikel waarvan ik dacht, Wow! Dat is goed geschreven!" en toen bleek het dus een plus artikel te zijn. ;)

En onderaan het artikel twee vragen. Wat vond je ervan? Maximale rating gegeven. En toen zou je een plus abo nemen? En dan geen prijs? Wat moet ik daarmee? Uiteindelijk maar nee gezegd. Want ja wie weet wordt het 15 per maand en dan is het nee voor mij. Maar ms wordt het maar 5 euro per jaar en dan zou het ja zijn... Dus wat moet ik zeggen dan?

Kijk en dat snap ik dan weer niet. Vraag dan 'hoeveel zou je bereid zijn te betalen om dit soort artikelen te kunnen lezen op Tweakers?' en laat mij een bedrag invullen.

Anyway ik vond dit plus artikel goed en zou wel bereid zijn er wat voor te betalen. Maar niet te veel.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
OddesE schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:51:
En onderaan het artikel twee vragen. Wat vond je ervan? Maximale rating gegeven. En toen zou je een plus abo nemen? En dan geen prijs? Wat moet ik daarmee? Uiteindelijk maar nee gezegd. Want ja wie weet wordt het 15 per maand en dan is het nee voor mij. Maar ms wordt het maar 5 euro per jaar en dan zou het ja zijn... Dus wat moet ik zeggen dan?

Kijk en dat snap ik dan weer niet. Vraag dan 'hoeveel zou je bereid zijn te betalen om dit soort artikelen te kunnen lezen op Tweakers?' en laat mij een bedrag invullen.

Anyway ik vond dit plus artikel goed en zou wel bereid zijn er wat voor te betalen. Maar niet te veel.
In de eerste fase van de bèta werd inderdaad gevraagd hoeveel je zou willen betalen. De prijsstelling is inmiddels mede op basis van die input (maar ook andere inzichten) vastgesteld. Vandaar dat we onder de Plus-artikelen nu alleen vragen naar de betalingsbereidheid.

Meer over de nieuwe abonnementen kun je lezen in plan: Update Tweakers-abonnementen - Van Premium naar Plus en de maandprijzen. Veelgestelde vragen naar aanleiding van dit .plan heb ik beantwoord in jelle. in "Het grote Tweakers Plus topic"
Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True