Toon posts:

Gulzig is het nieuwe zuinig - verkeerde formule

Pagina: 1
Acties:

• robvanwijk
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-04-2022
@Sim
In reviews: Gulzig is het nieuwe zuinig - De nieuwe energielabels nader bekeken staat de volgende formule:

( Pmeasured + 1 ) / ( 3 * [ 90 * tanh ( { 0,025 + 0,0035 * ( A - 11 ) } + 4 ) + 3 ] )
(Verschillende haakjes (), [] en {} in een poging het enigszins leesbaar te houden.)

Het gedeelte "tanh ( 0,025 + 0,0035 * ( A - 11 ) + 4 )" kan niet kloppen, want dat vereenvoudigt naar "tanh ( 4,025 + 0,0035 * ( A - 11 ) )" en "tanh ( 3,9865 + 0,0035 A )". Dat een formule zover vereenvoudigd kan worden is al verdacht, maar tanh van 4 plus iets?? Het "interessante" gedeelte van tanh zit, ruwweg, tussen de -2 en +2; daaronder is ie (nagenoeg) -1 en daarboven (nagenoeg) 1. Omdat oppervlakte altijd positief is zal "tanh ( 3,9865 + 0,0035 A )" resultaten tussen 0,999311 en 1,0 geven, of je scherm nou een postzegel of een voetbalveld groot is. Dat verschil is veel en veel te klein om als correctiefactor voor de oppervlakte van het beeldscherm te dienen. De meest voor de hand liggende correctie (een extra paar haakjes: "tanh ( ( 0,025 + 0,0035 * ( A - 11 ) ) + 4 )") lost het probleem helaas niet op, dus ik kan je alleen vertellen dat de formule niet klopt; ik weet helaas niet wat de correcte formule zou moeten zijn.

Overigens, onder die formule staan twee tabellen, eentje met energie-efficiëntieklassen en eentje met efficiëntieverbeteringen. Uitgaande van de gegeven formule en de eerste tabel, lukt het mij niet om de gegevens in de tweede tabel te reproduceren. Dat is nog een aanwijzing dat er een foutje in de formule moet zitten.

Ik heb geen idee of het de moeite waard is dit uit te zoeken; wontfix zou prima te verdedigen zijn. Maar ik wou het in elk geval even melden, zodat je de afweging kunt maken.

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 13:15

Sim

Redacteur

><(((º>

Ik heb uren lopen graven om de formule te begrijpen, maar voor zover ik weet is dit toch echt de formule die gebruikt wordt. Zo staat hij in ieder geval in meerdere talen in de officiële documenten..

Ik ben het met je eens dat de formule niet de gewenste resultaten oplevert, maar ik heb geen idee wat er niet klopt..

In de HTML-versie van de formule waren in ieder geval een paar letters (tan van tanh) weggevallen waardoor ik er al helemaal niets mee kon. De formule in het artikel komt uit de pdf-versie, maar lijkt ook niet te kloppen..

Ik heb even geen idee hoe ik dit moet oplossen.. Dus laat ik het voorlopig maar even zo..

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sim schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:07:
Ik heb uren lopen graven om de formule te begrijpen, maar voor zover ik weet is dit toch echt de formule die gebruikt wordt. Zo staat hij in ieder geval in meerdere talen in de officiële documenten..

Ik ben het met je eens dat de formule niet de gewenste resultaten oplevert, maar ik heb geen idee wat er niet klopt..

In de HTML-versie van de formule waren in ieder geval een paar letters (tan van tanh) weggevallen waardoor ik er al helemaal niets mee kon. De formule in het artikel komt uit de pd-versie, maar lijkt ook niet te kloppen..

Ik heb even geen idee hoe ik dit moet oplossen.. Dus laat ik het voorlopig maar even zo..
Je hebt kennelijk niet de laatste versie geraadpleegd, want een jaar geleden is er een rectificatie gepubliceerd.

ik dacht dat we die 'premium' artikelen zouden boycotten, ik lees ze in ieder geval niet

• Sim

Sim

Redacteur

><(((º>

Ik zie dezelfde formule staan.. Mis ik iets?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sim schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:18:
Ben bang dat je wat mist ja ;)

https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=uriserv:OJ.L_.2020.050.01.0018.01.NLD.xhtml.L_2020050NL.01001801.tif.jpg

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-03 16:29
Sim schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:18:
Ja, de +4 hoort buiten de tanh. Er is een haakje van achter de +4 verschoven naar er vlak voor.

[Voor 14% gewijzigd door Mschamp op 28-02-2021 17:23]

• Sim

Sim

Redacteur

><(((º>

Ah! goed om te weten! ik ga het artikel aanpassen..

• Sim

Sim

Redacteur

><(((º>

Ik heb alles nog een keer nagerekend en het lijkt nu allemaal te kloppen!

Blijkbaar had ik voor de tabel die ik had gemaakt wel de juiste formule gebruikt..

Bij het kopiëren van de formule uit de officiële documenten heb ik dus per ongeluk de verkeerde versie gebruikt.

Bedankt voor de hulp!
Fijn dat jullie de fout met het haakje hebben gespot.. Ik heb er dus overheen gekeken..

Oh en de formule die ik heb gebruikt is dus gecorrigeerd voor de tien procent die je van het vermogen mag aftrekken omdat de TV is voorzien van een lichtsensor..

[Voor 17% gewijzigd door Sim op 28-02-2021 17:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee