Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Tweakers Plus topic OverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste
Acties:

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:54
CyberMania schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:07:
@Gomez12 tja je moet er ook rekening mee houden dat ze nooit met elk plus-artikel iedereen tevreden kunnen stellen. De ene week zul je wat meer Plus-artikelen lezen die in je straatje passen dan de andere week. Zo werkt dat nou eenmaal.

De ene dag vind ik het NOS Journaal ook interessanter dan de andere dag wbt items.
Nee, maar kom op hoor. Plus moet meerwaarde bieden en dat doet dit artikel echt niet.

offtopic:
@Gomez12 ik heb in je post richting @arnoudwokke ook geen harde sterke woorden gelezen, gewoon gezonde feedback zoals het hoort in een feedback cultuur. 👍🏻

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 25-02 06:29
Jerie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:37:
- snip -

Ik vind ook hier de vergelijking met T.net zwak. Waarom? Omdat DPG geen private equity is. Ten tweede omdat het juist visionair is om te experimenteren met een model waarbij je niet afhankelijk bent van advertenties en tracking. Ik vind dat moedig want dat advertentie en tracking model ben ik inmiddels klaar mee.

- snip -
Nee klopt, het overnemen van de al oud beproefde dpg betaalmuur onder een symbolisch andere naam is totaal wat anders en komt praktisch niet op hetzelfde + wat suiker neer.

8)7

• Jerie
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Arloid schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 06:29:
[...]

Nee klopt, het overnemen van de al oud beproefde dpg betaalmuur onder een symbolisch andere naam is totaal wat anders en komt praktisch niet op hetzelfde + wat suiker neer.

8)7
Op deze website is het niet geprobeerd. Je zou ook kunnen stellen dat die betaalmuur bij andere DPG websites wel werkt. Elders zie je deze methode inderdaad ook, bijvoorbeeld met exclusieve content op Patreon. M'n favoriete podcast heeft zo'n mechanisme (met extra content op Patreon). Het is dan ook geen full betaalmuur, maar een premium (of 'plus') betaalmuur waarbij je een paar gratis artikelen per account krijgt. Als jij dat niet kunt betalen, en je wilt het toch lezen, dan is daar echt wel omheen te werken. T.net zal dat niet leuk vinden, en de betalende gebruikers ook niet.

De geschetste stelling is echter dat:

1) De Supporter abo niet kostentechnisch rendabel zijn.

2) Advertentieinkomsten omlaag gaan dankzij adblockers.

3) Kortom, er zijn teveel freeloaders. Ben jij er zo een die een adblocker gebruikt, en ook geen abbonement? Zo'n 33% kans dat dat zo is. Dan ben jij onderdeel van het probleem.

Dus moeten we met een langetermijnoplossing komen. Je kunt de Supporter abonnementen duurder maken, je kunt er nog meer advertenties op gooien, of de andere abonnementen duurder maken. Dat kun je doen zonder dat daar ook maar iets tegenover staat, of met iets er tegenover laten staan.

De oplossing? Huidige abonnementen blijven bestaan (behalve niet rendabele Supporter; en dat is misschien inderdaad een accurate vergelijking met LastPass). Er komt een extra abonnement, iets duurder dan Hero, en daarmee heb je Plus/Premium.

Een ander experiment zou kunnen zijn een Blendle achtig iets waarbij je per Plus artikel betaald. Ik zou dat experiment best graag willen zien, maar ik weet niet hoe populair.

Wat zijn jouw langetermijnoplossingen?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Jerie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Doet me denken aan The Surplus. Het is December in Sranton en de accountant vind dat er nog wat geld over is, dat geld moet uitgegeven worden anders wordt het budget volgend jaar verkleind.

Bij Tweakers lijkt dat net zo te gaan, er moet steeds groei inzitten. Meer clicks, meer FTE, meer artikelen, meer winst. Dat klinkt goed, totdat je je natuurlijk grens gevonden hebt. Voor een Nederlandse techsite als Tweakers is dat het moment waarop je alle techliefhebbers in Nederland bereikt hebt. Je kunt dan verder verbreden (nog wat andere doelgroepen aantrekken) of meer KPI (de key performance indicator waar we learnings uit trekken) per gebruiker scoren. Beide vereisen nieuwe investeringen (bijvoorbeeld nieuw personeel dat andere onderwerpen snapt of meer ruimte biedt voor extra diepgang). Die nieuwe investeringen zorgen ook weer voor meer kosten en dat moet terugverdiend worden.

Het is de vraag of die eindeloze groei wel past bij de community. Mijn oplossing zou zijn om de redactie niet te groot te laten groeien. Het is de grootste kostenpost, terwijl de meeste gebruikers laten weten dat ze vooral het communityaspect waarderen. Sommigen lezen de artikelen niet eens, ze skippen meteen naar de reacties van de community. Anderen laten het nieuws op deze site helemaal links liggen, de artikelen roepen vaak meer vragen op dan dat ze beantwoorden (dat is een quote ja; 28 likes).

Waarom dan toch die focus op de nieuwsredactie? Waarom niet kijken of je premiumfeatures kunt bieden voor de community? Daar zou ik m'n pijlen in ieder geval op richten. Een kleine nieuwsredactie (besparing) en de focus richten op het belangrijkste deel van de site: de community. Wat voor extra's zou je kunnen bieden waar de community voor wil betalen? En hoeveel FTE heb je daarvoor nodig vergeleken met een volledige nieuwsredactie?

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:29
Jb! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Doet me denken aan The Surplus. Het is December in Sranton en de accountant vind dat er nog wat geld over is, dat geld moet uitgegeven worden anders wordt het budget volgend jaar verkleind.
Maar... denk je dat ze op de Tweakers HQ nu een nieuwe kopieermachine hebben of nieuwe stoelen?

omniscale.nl

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

posttoast schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Maar... denk je dat ze op de Tweakers HQ nu een nieuwe kopieermachine hebben of nieuwe stoelen?
Ik denk dat ze nieuwe redacteuren en freelancers en aanpassingen in hun werkwijze hebben. Althans, zo staat het in openingspost. ;)

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Gadget Freak
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 25-02 13:31
Ik zie het verschil tussen Nieuws en Plus.

Nieuws is vaak een vertaling van nieuws wat op andere sites is gepost. Je hebt daarvoor vooral news watchers nodig.

Plus is wat lastiger in een hokje te duwen. Voor een deel zijn het artikelen die voorheen in Achtergrond artikelen aan bod kwamen, en voor een deel zijn het columns. Sommige zijn lezenswaardig, anderen niet. Achtergrond artikelen hebben vaak wat meer diepgang, en dat stel ik op prijs. Maar ervoor betalen? Dat ga ik niet doen, tenzij het met bv microtransacties ("pay per read") kan.

Ik betaal voor internet, tv, Netflix, Spotify, en via reclames voor Tweakers, kranten, ... Het houdt een keer op!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Bij Tweakers lijkt dat net zo te gaan, er moet steeds groei inzitten. Meer clicks, meer FTE, meer artikelen, meer winst. Dat klinkt goed, totdat je je natuurlijk grens gevonden hebt. Voor een Nederlandse techsite als Tweakers is dat het moment waarop je alle techliefhebbers in Nederland bereikt hebt. Je kunt dan verder verbreden (nog wat andere doelgroepen aantrekken) of meer KPI (de key performance indicator waar we learnings uit trekken) per gebruiker scoren. Beide vereisen nieuwe investeringen (bijvoorbeeld nieuw personeel dat andere onderwerpen snapt of meer ruimte biedt voor extra diepgang). Die nieuwe investeringen zorgen ook weer voor meer kosten en dat moet terugverdiend worden.
Zo diep zit ik niet in deze materie, ik ken de cijfers van dit bedrijf niet. Ik geloof de beweegredenen, neem ze voor waar aan. Als ik dat niet zou doen, dan heeft deze community geen zin. Dan zou ik lekker met adblocker zoveel mogelijk freeloaden tot de bom barst. Zou ik jammer vinden, krijg er ook een slecht gevoel bij.
Het is de vraag of die eindeloze groei wel past bij de community. Mijn oplossing zou zijn om de redactie niet te groot te laten groeien. Het is de grootste kostenpost, terwijl de meeste gebruikers laten weten dat ze vooral het communityaspect waarderen. Sommigen lezen de artikelen niet eens, ze skippen meteen naar de reacties van de community. Anderen laten het nieuws op deze site helemaal links liggen, de artikelen roepen vaak meer vragen op dan dat ze beantwoorden (dat is quote ja; 28 likes).

Waarom dan toch die focus op de nieuwsredactie? Waarom niet kijken of je premiumfeatures kunt bieden voor de community? Daar zou ik m'n pijlen in ieder geval op richten. Een kleine nieuwsredactie (besparing) en de focus richten op het belangrijkste deel van de site: de community. Wat voor extra's zou je kunnen bieden waar de community voor wil betalen? En hoeveel FTE heb je daarvoor nodig vergeleken met een volledige nieuwsredactie?
Kwaliteitsjournalistiek, onderzoeksjournalistiek kost geld. Kijk maar naar De Correspondent en Follow The Money.

De opschaling zit deels in merge HWI. Dat scheelt deels ook dubbel werk (in begin is er een overgangsperiode).

Je kunt prima downsizen maar dat lost de problemen niet op. Het lost het probleem van 1/3 deel dat een adblocker gebruikt niet op. Het lost het niet rendabele Supporter abonnement niet op. Er is maar 1 alternatief voor advertenties: betaalde content / features. Hoe je dat vormgeeft? Zoals Plus, bijvoorbeeld.

Wat is jouw oplossing concreet welke premiumfeatures implementeert in de community? Concrete voorbeelden kunnen we iets mee.

Mijn suggesties zijn:

1) Een Blendle achtig iets mbt Premium (Plus) content. Dus microtransacties (zonder gamification). Dat spoort aan om kwaliteit te bieden. Dan moet dat wel breed beschikbaar zijn, dus bijv ook op andere DPG platformen.

2) De Correspondent heeft als model dat na genoeg betalingen van Premium gebruikers het artikel vrij beschikbaar wordt, en FTM heeft als model dat content de eerste 24 uur van de dag beschikbaar is. Want dat werkt voor hoogwaardige onderzoeksjournalistiek, voor hoge kwaliteit content. Dit zou ook voor Plus kunnen werken maar er is dan nog steeds sprake van een abonnement. Het probleem dat sommige content interessant is en andere niet los je hier niet mee op, dan heb je constructie #1 nodig.

3) De optie om iemand die een +3 post te waarderen met een maand subscription, die dan betaald wordt door de gulle gever. Zoals o.a. Reddit heeft. Da's een voorbeeld van hoe je community erbij betrekt. Maar ik zou er geen andere weten...

Alledrie heel leuk, maar ik zie niet hoe dat huidige opzet zou kunnen vervangen. Hoogstens aanvullen. Bovendien heb je dan nog steeds de freeloaders. Wat ik stelde, is dat de betalende en niet-adblocker gebruikers deze site in de lucht houden. Om over tracking nog maar te zwijgen...

Een andere optie is donaties, een niet-commerciële insteek. Ik zie het Supporter abonnement als dat. Ik kan prima ads en trackers blokkeren, doe ik al standaard. En de gemiddelde tweaker kan dat ook wel. Dus ik zie Supporter ook een beetje als een gun-factor, of, om je niet slecht te voelen wanneer je hier ads blockt.

Nogmaals, concrete alternatieven waarbij community centraal staat zijn van belang. Alleen 'afschalen' lost de problemen niet op.

• jelle.
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:59

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
Een ander experiment zou kunnen zijn een Blendle achtig iets waarbij je per Plus artikel betaald. Ik zou dat experiment best graag willen zien, maar ik weet niet hoe populair.
Er zitten een aantal haken en ogen aan betalen per artikel waardoor dit onder de streep voor de meeste sites geen interessant model is. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met relatief hoge transactiekosten, wat meestal opgelost wordt door gebruik te maken van een wallet. Opwaarderen van zo'n wallet vergt weer handelingen van de gebruiker en ook het "kopen" van een artikel levert extra frictie op. Die frictie maakt het vanuit een commercieel perspectief ook minder interessant; er is immers bij elk artikel weer opnieuw sprake van een aankoopoverweging en extra handeling. Dit in tegenstelling tot een vaste, maandelijkse betaling die onbeperkt toegang biedt en ook geen aparte handelingen vereist.

Blendle had in principe een mooie oplossing door één wallet voor een heleboel publicaties aan te bieden. Onder de streep bleek betalen per artikel echter ook niet rendabel (genoeg).
Met communityfeatures zijn we ook bezig, maar daar kunnen we nog niks concreets over zeggen. Meerwaarde bieden dmv content is nu de eerste stap, maar dat is geen doel op zich. Het doel is uiteindelijk om aantrekkelijke abonnementen aan te bieden, voorzien van Plus-content maar ook andere features.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Jerie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:18:
[...]

Nogmaals, concrete alternatieven waarbij community centraal staat zijn van belang. Alleen 'afschalen' lost de problemen niet op.
Ik heb ook geen inzage in de daadwerkelijke cijfers, maar ik heb wel een vermoeden dat de grootste kostenpost bij het nieuwsgedeelte van de site zit. Dat is immers waar veel personeel voor nodig is. Het forum zelf, waar wat mij betreft veel meer kennis zit dan in de nieuwsartikelen, heeft geen betaalde content creators nodig. Als je de ambitie om kwaliteitsjournalistiek te bedrijven laat varen dan heb je natuurlijk minder inkomsten, maar ook veel minder uitgaven.

Journalistiek is een competitieve sector en Tweakers legt zich ook nog extra beperkingen op door in het Nederlands te schrijven over niche onderwerpen. Daarbij is het geen Nederlandse niche, tech is juist internationaal heel populair en een groot deel van het publiek kan gewoon in het Engels lezen. Wat dat betreft hebben ze dus alles tegen zich werken.

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:56

AtlAntA

Hier stond iets kinderachtigs.

Jb! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Ik heb ook geen inzage in de daadwerkelijke cijfers, maar ik heb wel een vermoeden dat de grootste kostenpost bij het nieuwsgedeelte van de site zit. Dat is immers waar veel personeel voor nodig is. Het forum zelf, waar wat mij betreft veel meer kennis zit dan in de nieuwsartikelen, heeft geen betaalde content creators nodig. Als je de ambitie om kwaliteitsjournalistiek te bedrijven laat varen dan heb je natuurlijk minder inkomsten, maar ook veel minder uitgaven.

Journalistiek is een competitieve sector en Tweakers legt zich ook nog extra beperkingen op door in het Nederlands te schrijven over niche onderwerpen. Daarbij is het geen Nederlandse niche, tech is juist internationaal heel populair en een groot deel van het publiek kan gewoon in het Engels lezen. Wat dat betreft hebben ze dus alles tegen zich werken.
Volgens mij heeft Tweakers een hele tijd geleden wel eens in het Engels bestaan. Dat je de taal kon kiezen. Dat zou nattuurlijk een beetje best of both worlds zijn alleen loopt het bij de reacties dan weer spaak en daar zit nu net de kracht van dit platform. Ben benieuwd of dit ook de reden is dat men er toen mee is gestopt? @WoutF Kan jij mijn/ons geheugen hierover opfrissen?

Avatar does not reflect reality. *much*

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Jb! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:32:
[...]

De grootste kostenpost zit niet echt op het nieuwsgedeelte van de site, de grootste kostenpost zit simpel gezegd op de FP. (zie https://tweakers.net/info/over-tweakers/contact/ waar er 6 man concreet op nieuws zit)

Alleen de FP is tegelijktijd ook hetgene wat zo ongeveer als enige inkomsten genereert.
Bijv het forum dat genereert op zichzelf 0 inkomsten maar heeft wel redelijke uitgaven (helemaal omdat het een maatwerk iets is)

Kijk, het probleem met meer aandacht op community is dat ik denk dat de indirecte inkomsten van de community nu gewoon redelijk onbekend / gokwerk zijn. De directe inkomsten zijn 0, uiteraard passeert een bepaald gedeelte de FP die het anders niet zou passeren en daarom genereren ze wel indirecte inkomsten, alleen hoeveel dit exact is?

Kijk qua FP heb je gewoon heel makkelijk inkomsten cijfers die vrij makkelik te kwantificeren zijn naar nieuws / reviews of als je het wil zelfs redacteuren op persoon. En ja daar zit een onmeetbaar stuk community in, maar zoals ik al zeg dat is vrij onmeetbaar (/dat merk je pas als dat echt weg is).
Dus in dat opzicht is het logisch dat je je focus gaat richten op kwantificeerbare omzet waar je met targets etc kan werken.

Bijv je neemt een extra redacteur aan, dat zorgt ervoor dat je aantal nieuwsberichten van 20 naar 25 per dag gaan, dat zie je gewoon direct in je inkomsten.
Terwijl als je een community feature maakt, dan weet je dat het extra server-capaciteit kost / dus geld, maar hoeveel extra inkomsten je erdoor genereerd? Of dat die komen doordat pewdiepie hier is toegetreden tot de community dat is niet een grote onbekende.

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:06

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
AtlAntA schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Volgens mij heeft Tweakers een hele tijd geleden wel eens in het Engels bestaan. Dat je de taal kon kiezen. Dat zou nattuurlijk een beetje best of both worlds zijn alleen loopt het bij de reacties dan weer spaak en daar zit nu net de kracht van dit platform. Ben benieuwd of dit ook de reden is dat men er toen mee is gestopt? @WoutF Kan jij mijn/ons geheugen hierover opfrissen?
In een ver verleden zijn er wel eens losse artikelen vertaald naar het Engels, maar ik kan me niet herinneren dat we echt een Engelse-variant gehad hebben.

• HyperioN
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-02 15:05
arnoudwokke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:38:
@HyperioN thanks! Ja, vraag me ook af hoe houdbaar het is om dit zo te blijven doen. Het helpt bij herkenbaarheid van Plus-artikelen denk ik, en wellicht kunnen we de komma alleen gebruiken als onderscheidende factor voor Plus-artikelen in dit genre. Als je verdere suggesties hebt, graag :)
Ik denk eerlijk gezegd dat jij als auteur niet dit soort geforceerde ingrepen zou moeten hoeven toepassen puur om het stuk herkenbaar of onderscheidend te maken als Plus-artikel.
Als het goed is geeft het gegeven dat iets een "Plus-artikel" wordt jou de vrijheid om het beste te produceren dat jij op dat moment in je pen hebt. Niet alleen qua titel, maar ook qua content. Dát maakt een artikel een Plus-artikel.
Jij moet dus gewoon de titel gebruiken die jij het beste vindt passen bij het stuk — en je niet verplicht voelen om een onderscheidende factor toe te voegen als een komma of een "maar"-tegenstelling.
Als je gaat schrijven met "Het moet wel Pluswaardig zijn" of "Het moet te herkennen zijn als Plus-artikel" in je achterhoofd, dan ben je m.i. met de verkeerde intenties aan het schrijven. Dat lijkt mij niet bevordelijk voor jouw creatieve proces als journalist en schrijver, en ook niet voor je onafhankelijkheid. Je loopt dan namelijk het gevaar dat je (al dan niet onbewust) veel te veel gaat schrijven naar de gedachte "wat wil de lezer lezen" in plaats van "wat wil ik schrijven".

Nog iets anders:
Veel mensen lijken zich bij elk artikel te moeten afvragen: "Vind ik dit Plus-waardig?". Ik ben van mening dat dit niet de juiste manier is om het gehele Plus-model op waarde te schatten.
Voor mij gaat het erom of Tweakers op de iets langere termijn (bijv. een maand) voldoende meerwaarde biedt om de abonnementsprijs (6 euro) te rechtvaardigen. Het is dus niet de vraag of élk artikel voor mij als lezer "Pluswaardig" is, maar of er in die periode voldoende "Pluswaardige" content voorbij komt.

Ik heb abonnementen op de Volkskrant en op nrc.next. Vind ik élk artikel in die kranten van dusdanig niveau dat ze de abonnementsprijzen hiervan voor mij rechtvaardigen? Nee, natuurlijk niet. Ik lees niet eens elk artikel (dat is schier onmogelijk overigens).
Maar met regelmaat komen er stukken voorbij die wél echt meer diepgang, meer duiding of op een andere manier journalistiek iets extra's brengen. Daarmee brengen ze voor mij enorm veel meerwaarde dan bijv. nieuwssites als NOS.nl of nu.nl. Tot een jaar geleden las ik uitsluitend dit soort nieuwssites met korte, feitelijke berichtgeving. Na een proefabonnement op de Volkskrant ging er een wereld voor me open. Ik ben echt tot de conclusie gekomen dat kwaliteitsjournalistiek een toevoeging is in mijn leven waar ik dan ook best voor wil betalen.

Of Tweakers.net tot nu toe heeft bewezen dat zij dat óók kunnen zijn, dat weet ik nog niet. Dat is een beslissing die ieder voor zich moet en mag maken. Maar ik zal nooit verwachten dat élk Plus-artikel voor mij "Pluswaardig" is.

• Arloid

- Elle lange tekst -

Plus is het probleem niet, de schijnheiligheid en gebrek van kwaliteit wel. Mij is ook niet de taak om voor T.net een financieel rendabel plan te maken.

Zoals ik al meerdere malen hier heb gezegd, het gebrek aan gevoel en heel voorzichtig rondjes draaien om kwesties brengt z'n ergenissen. Op een gegeven moment is het touw op en zit je tegen de spijker aan. Dan kan je blijven proberen rondjes te maken of een betere aanpak verzinnen. Bij deze het antwoord.

• Mitchell
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:46

Mitchell

Ondertitel

Ik zou graag de suggestie willen aandragen om directe links naar Plus artikelen (zoals gebeurd in Overheid VS: SolarWinds-hack trof minimaal 100 bedrijven en 9 overheden, namelijk SolarWinds-hack kwam in december aan het licht) duidelijk aan te geven.

Zeker omdat er ook een niet Plus artikel met redelijk wat informatie beschikbaar is: Ernstige kwetsbaarheid in SolarWinds-tool Orion wordt actief uitgebuit

[Voor 8% gewijzigd door Mitchell op 18-02-2021 13:40]

Signature

• Gomez12
  • Nu online
HyperioN schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:30:
[...]
Nog iets anders:
Veel mensen lijken zich bij elk artikel te moeten afvragen: "Vind ik dit Plus-waardig?". Ik ben van mening dat dit niet de juiste manier is om het gehele Plus-model op waarde te schatten.
Dat is ook niet de manier om het Plus-model op waarde te schatten.
Maar het is wel de manier om het Plus-model te verbeteren / bij te schaven.

Kijk je kan de hele beta niets zeggen over inhoudelijke stukken en dan aan het einde gaan turven of je het het geld waard vindt.
Of je kan bij een verkeerd stuk (maar net zo goed bij een positief stuk) gewoon commentaar geven in de hoop dat men er rekening mee houdt en de rest van de beta dus betere artikelen schrijft waardoor je turving aan het einde beter uitkomt.

En de redactie is het hier ook impliciet mee eens, aangezien met bij elk plus-artikel vraagt hoeveel je dat bovenstaande artikel waard vond.
Alleen de meest bruikbare vorm, uitgeschreven tekst vereist ook een stukje zelfkritiek, terwijl je met enkel een getalletje tussen 1 en 10 heerlijk je eigen interpretaties erop los kan laten.

Wmb als je de vraag stelt "Is dit artikel plus-waardig" dan ben je actief bezig met het werken naar een beter plus voor iedereen.
Terwijl als je je die vraag niet stelt dan wacht je gewoon passief of anderen plus zo vormen dat jij het de moeite waard vind.
Aan het einde van de rit/beta blijft de vraag of je het als geheel de moeite waard vind gelijk.

Oftewel als iemand zegt : Ik heb nog geen plus-waardig artikel gezien, dan zegt hij ook indirect : "Redactie, ga het roer eens omgooien als jullie mij als plus-lid willen, want op deze manier gaat de eind-turving niet uitkomen op dat ik een plus-abbo neem"

Het gaat niet zozeer om dat 100% van de artikelen iemands smaak moet zijn, alleen het is gewoon voor iedereen zonde als straks een grote hoeveelheid van de mogelijke abbo's afhaakt omdat net de columns de turving verkeerd lieten uitpakken, terwijl niemand iets gezegd heeft en mogelijk ook t.net zelf niet helemaal happy is met de columns (maar ze maar laat staan aangezien niemand commentaar levert)
Had er iemand iets gezegd en had t.net daardoor 1 of 2 columns niet uitgebracht dan had net de turving anders kunnen uitpakken en was het winst voor iedereen geweest.

• Gomez12
  • Nu online
Mitchell schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:38:
Ik zou graag de suggestie willen aandragen om directe links naar Plus artikelen (zoals gebeurd in Overheid VS: SolarWinds-hack trof minimaal 100 bedrijven en 9 overheden, namelijk SolarWinds-hack kwam in december aan het licht) duidelijk aan te geven.

Zeker omdat er ook een niet Plus artikel met redelijk wat informatie beschikbaar is: Ernstige kwetsbaarheid in SolarWinds-tool Orion wordt actief uitgebuit
Is er niet ergens een ongeschreven regel dat er niet gelinkt wordt naar artikelen achter een paywall?

Want in de praktijk zie ik het bijna nooit gebeuren bij een externe paywall, dus dan lijkt me idd dat je het ook niet moet doen bij een interne paywall.

Alhoewel het wel weer extra dev-werk is, want ik kan me voorstellen dat het in de backend nooit nodig is geweest om bepaalde artikelen uit te sluiten van link-mogelijkheid.

Alhoewel het ook wel weer de vervolgvraag oproept, mag je binnen een plus-artikel wel linken naar een ander plus-artikel? Aangezien je ook met de 3 gratis artikelen etc zit.

• AtlAntA

AtlAntA

WoutF schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:28:
[...]

In een ver verleden zijn er wel eens losse artikelen vertaald naar het Engels, maar ik kan me niet herinneren dat we echt een Engelse-variant gehad hebben.
Ah dan haal ik weer eens verschillende dingen door elkaar. Zou een 2 talige site te doen zijn? Je zal er zeker een groter publiek mee bereiken. Er zal wel zeker meer werk in zitten want gewoon een website door google translate gooien zal niet werken. ;)

• HyperioN
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 24-02 15:05
Ik las dit artikel met best wel wat interessante inzichten:
Journalistiek kost geld. Wie betaalt? (oneworld.nl - 05-02-2021)

Eén passage wil ik er uitlichten:
“Het is voor ons gemakkelijker om te overleven omdat we kosten kunnen delen”, geeft AD-hoofdredacteur Nijenhuis toe. Artikelen uit het AD verschijnen ook in regionale kranten als het Brabants Dagblad of De Gelderlander. En andersom. Bovendien worden ook de inkomsten binnen een grote uitgever gedeeld. DPG Media verdient ook geld met online services als Autotrack en de Nationale Vacaturebank. “Wij als AD leiden verkeer naar die sites, door in stukken over auto’s of de arbeidsmarkt linkjes te plaatsen. Daardoor maakt DPG Media meer omzet”, verklaart Nijenhuis.
Nijenhuis beredeneert hier dus dat AD-abonnementen relatief minder hoeven op te leveren, omdat zij ook verkeer leiden naar sites als Autotrack en Nationale Vacaturebank — waar zij geld verdienen door commerciële adverteerders.
Dit deed me denken aan de volgende uitspraak van @WoutF:
WoutF schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:03:
[...]
Waar de rest van DPG met bijvoorbeeld een gecentraliseerde salesafdeling werkt hebben wij altijd vastgehouden aan interne sales en marketing, enkel voor Tweakers. Wij doen dingen op onze eigen manier, waarbij een onafhankelijke redactie voorop staat. Daar hebben we intern hard voor geknokt en daarvoor zullen we ook blijven knokken.
Even voor de duidelijkheid: deze reactie van Wout was een reactie op een totaal ander artikel — en dus door mij uit context gehaald.
Maar ik kan me nu niet aan de indruk onttrekken dat Tweakers wellicht niet de vruchten plukt van mogelijke commerciële samenwerkingen binnen het DPG-concern, door vast te houden aan een eigen sales- en marketingapparaat.
Zouden de abonnementsprijzen lager kunnen zijn als Tweakers wél gekozen zou hebben voor samenwerking met andere commerciële DPG-merken als Autotrack, Nationale Vacaturebank en Reclamefolder.nl?

Even voor de duidelijkheid: ik pleit hier niet persé voor. Ik vraag me alleen af of de onafhankelijkheid van Tweakers ook niet juist een financiële valkuil blijkt.

[Voor 3% gewijzigd door HyperioN op 18-02-2021 14:24]

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:06

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
HyperioN schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:18:

Even voor de duidelijkheid: deze reactie van Wout was een reactie op een totaal ander artikel — en dus door mij uit context gehaald.
Maar ik kan me nu niet aan de indruk onttrekken dat Tweakers wellicht niet de vruchten plukt van mogelijke commerciële samenwerkingen binnen het DPG-concern, door vast te houden aan een eigen sales- en marketingapparaat.
Zouden de abonnementsprijzen lager kunnen zijn als Tweakers wél gekozen zou hebben voor samenwerking met andere commerciële DPG-merken als Autotrack, Nationale Vacaturebank en Reclamefolder.nl?

Even voor de duidelijkheid: ik pleit hier niet persé voor. Ik vraag me alleen af of de onafhankelijkheid van Tweakers ook niet juist een financiële valkuil blijkt.
Vooraf: ik ben geen marketeer of verkoper, maar wel lid van ons managementteam, dus kan hier wel iets zinnigs over zeggen.

Het antwoord op de vraag of het hebben van eigen sales/marketingmensen een financiële valkuil is: nee, dat is geen valkuil. Dat zou het wel zijn als een centrale sales- of marketingafdeling precies hetzelfde werk zou kunnen afleveren. Maar Tweakers is een apart beestje. Een niche-site, met een niche-publiek waarvoor veel specifieke kennis benodigd is om het werk zo goed mogelijk te doen. Wil je daar commercieel gezien het meeste uithalen, dan moet je daar specifiek mensen op hebben zitten. En een centrale afdeling zou overigens gewoon doorbelast worden, zo gaat dat in grote bedrijven.

Met betrekking tot samenwerking met andere titels binnen DPG, waar Hans Nijenhuis naar refereert, dat doen we ook :) Wij kiezen er niet voor om allemaal mensen via bijvoorbeeld AD naar Tweakers te sturen, want we richten ons niet op mainstream Nederland. Wel helpen we bijvoorbeeld AD met hun techcontent (zij pakken Tweakers-artikelen als basis en maken daar een afgeleide van voor hun doelgroep), zoals bijvoorbeeld hier. Als mensen vanuit zo'n prijswidget richting een webshop klikken levert ons dat geld op. En voor bijvoorbeeld https://tweakers.net/carriere/ werken we samen met Nationale Vacaturebank.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@jelle. Ik weet niet of ik dit aan jou kan vragen of dat ik iemand anders zou moeten taggen, maar omdat ik ben nog steeds benieuwd naar de reden dat er nu geen inhoudelijke feedback meer op plus artikelen kan worden gegeven. Waarom is dat veranderd?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
ocf81 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:29:
@jelle. Ik weet niet of ik dit aan jou kan vragen of dat ik iemand anders zou moeten taggen, maar omdat ik ben nog steeds benieuwd naar de reden dat er nu geen inhoudelijke feedback meer op plus artikelen kan worden gegeven. Waarom is dat veranderd?
Via welke route bedoel je? In dit topic kan nog steeds inhoudelijke feedback gegeven worden op Plus-artikelen (zie ook wat Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic" hierover gezegd heeft).

Of bedoel je iets anders?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jelle. schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Via welke route bedoel je? In dit topic kan nog steeds inhoudelijke feedback gegeven worden op Plus-artikelen (zie ook wat Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic" hierover gezegd heeft).

Of bedoel je iets anders?
Via de usabilla vraagstelling.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• Arloid
Ik ga in ieder geval niet meer zo met tweakers meedenken.

Elk sentiment, suggestie en antwoord is nu wel gegeven, kan aan mij liggen maar T.net is gewoon een bedrijf. Als consument ben je niet verantwoordelijk om daar een oplossing voor te vinden zoals die hier al veel malen geopperd zijn, tevens hoeven ze daar niet in mee te gaan.

Ik vraag mij af of tweakers wel zoveel marktwaarde heeft, zonder community is het maar een technieuws en vergelijkingssite, de community is daar een "inkomsten multiplier" voor, je mag zelf afvragen tot in hoeverre we ook zo op een zakelijke manier worden gezien en tot in hoeverre ze het beste met ons voor hebben.

Als enkel website vindt ik tweakers maar matig, plus doorvoeren zonder harde data lijkt mij een gevaarlijk spelletje financieel gezien als het sentiment hier niet goed gepeild is.

• Arloid
Ik vraag mij af wat er inhoudelijk met advertenties naar andere dpg titels is geprobeerd. Lijkt mij een makkelijk experiment aangezien je het aan alle kanten kan meten in een gezamenlijke beta.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
ocf81 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:43:
[...]

Via de usabilla vraagstelling.
Bij Premium/Plus is er nooit een (tekst)veld geweest met een open vraag. Er draait wel een Usabilla survey over de hele site waarin gevraagd wordt naar je ervaring. Die kun je ook tegenkomen bij artikelen, maar is niet specifiek gericht op feedback over Plus :) Daarvoor is dit topic oa bedoeld.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jelle. schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Bij Premium/Plus is er nooit een (tekst)veld geweest met een open vraag. Er draait wel een Usabilla survey over de hele site waarin gevraagd wordt naar je ervaring. Die kun je ook tegenkomen bij artikelen, maar is niet specifiek gericht op feedback over Plus :) Daarvoor is dit topic oa bedoeld.
Uhm, nee? Eerst werd er bij een premium/plus artikel gevraagd of je het artikel oké vond en waar het beter kon met o.a. een open vraag voor suggesties. Sinds een week of twee enkel de vraag of je een abonnement neemt.

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik voor de 3D printing how-to's een hele lap text met problemen en verbeteringen heb gesubmit via die usabilla tool als feedback op de matige kwaliteit van dat artikel.

[Voor 17% gewijzigd door ocf81 op 18-02-2021 18:05]

© ocf81 1981-infinity

• florijnvb_
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 24-02 10:57
Kijk, ik ben niet perse van fan bright en hun artikelen, maar wat zij doen is veel slimmer. Zij zijn enorm gegroeid door niet perse ergens geld voor te gaan vragen maar nieuwe platformen te ontdekken en aan naar hun fans luisteren. Fans willen discord? Goed plan. Fans denken dat TikTok succesvol zou worden, hebben ze ook gedaan. En zo hebben zij wel enorme groei gemaakt. Misschien moet Tweakers meer durven dan het standaard vreselijke irritante paywall concept van DPG.

• Arloid
Komt bij dat tweakers nu 3 sites in 1 is + een forum. Een vergelijkingssite, marktplein en een nieuws site. Deze concepten hebben allemaal met elkaar gemeen dat ze van advertenties afhankelijk zijn met weinig meerruimte.

Je kan constant op de zelfde pot inzetten of daadwerkelijk uitbreiden, tweakers heeft een community waarop T.net zich op vele manieren kan richten. Mogelijkheden en behoeften zat om uit te denken en te benutten.

- Beste Tweakers.net u nadert het eind van uw Arloid Trail periode. Abonneer op Arloid Plus voor meer kritisch of welgemeende feedback. -

Kon het niet laten. :P

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Is het inspreken van een artikel een idee?

Ik zit in het dubio dat ik denk dat je genoeg artikelen moet hebben om waarde te geven aan het abbo, maar dat ik anderzijds de tijd niet heb/ wil besteden aan het lezen van al die artikelen. Elke avond een artikel lezen is al best wat vind ik.. maar opsparen naar het weekend lukt me ook niet goed. Ik vind de artikelen prachtig en als ik er een lees dan vind ik hem vaak top. Maar,

ik ben dus bang dat ik met een abbo straks de artikelen niet lees omdat ik er geen tijd voor wil maken/ liever het forum lees.

Daarentegen luister ik wel heel graag naar Radio BNR waar lange gesprekken gehouden worden over onderwerpen waar ik niet specifiek op heb gezocht. Ik zit dan in de auto en luister dan met liefde en plezier naar iets wat toevallig op mijn pad komt. Spontaan is mijn interesse er en gezien ik toch moet zitten... luister ik aandachtig.

Ik zou het dus best tof vinden als ik de artikelen ingesproken kan krijgen door de auteur.

Ik vind toevallig de stem van meerdere werknemers erg prettig. Bijvoorbeeld Arnoud en Paul (ik noem er maar even 2) zijn erg fijn om naar te luisteren. Via de Podcast en soms een Nieuws video ben ik langzaam gewend geraakt aan die stemmen.

Ik denk dat ik mijn abbo graag wil verlengen omdat ik de topics op het forum gewoon heel erg nuttig vind en vaak ook leerzaam of informatief. Dat is me het supporten wel waard. (ik begreep dit vroeger niet dus ben pas sinds zeer kort supporter van jullie platform)

Ik kan natuurlijk met een stukje software de artikelen laten afspelen in mijn auto, maar die techniek is nog niet zo ver dat het prettig luistert. Mocht een nieuws schrijver eens een artikel willen inspreken, dan zou ik dat in de auto graag weg luisteren.

Of het extra leden op gaat leveren weet ik niet.. maar dat zou voor mij persoonlijk heel tof zijn en ik zou meer artikelen binnen krijgen. Mocht er een verschil komen in Abbo's voor als je gewoon wilt steunen of toegang wilt krijgen tot Plus.. dan zouden ingesproken artikelen voor mij doorslaggevend zijn.

• Genos
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:07
Even geen zin om hier superuitgebreid te reageren, maar god wat een doodzonde dat het Mars Perseverance-artikel onder plus valt en dus in de toekomst niet voor iedereen leesbaar zou zijn. Kom op Tweakers....

[Voor 3% gewijzigd door Genos op 18-02-2021 20:27]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16:34
Arloid schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:49:
Ik ga in ieder geval niet meer zo met tweakers meedenken.

Elk sentiment, suggestie en antwoord is nu wel gegeven, kan aan mij liggen maar T.net is gewoon een bedrijf. Als consument ben je niet verantwoordelijk om daar een oplossing voor te vinden zoals die hier al veel malen geopperd zijn, tevens hoeven ze daar niet in mee te gaan.

Ik vraag mij af of tweakers wel zoveel marktwaarde heeft, zonder community is het maar een technieuws en vergelijkingssite, de community is daar een "inkomsten multiplier" voor, je mag zelf afvragen tot in hoeverre we ook zo op een zakelijke manier worden gezien en tot in hoeverre ze het beste met ons voor hebben.

Als enkel website vindt ik tweakers maar matig, plus doorvoeren zonder harde data lijkt mij een gevaarlijk spelletje financieel gezien als het sentiment hier niet goed gepeild is.
Ze volgen precies het programma van The Lean Startup.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
jelle. schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Met communityfeatures zijn we ook bezig, maar daar kunnen we nog niks concreets over zeggen. Meerwaarde bieden dmv content is nu de eerste stap, maar dat is geen doel op zich. Het doel is uiteindelijk om aantrekkelijke abonnementen aan te bieden, voorzien van Plus-content maar ook andere features.
Is het dan niet raar juist ineens betaalde features te gaan schrappen? Dat was namelijk voor mij de grootste reden om toch mijn abonnement maar op te zeggen, want in de huidige vorm win je er helemaal niks mee; CSS kan via een browserextensie, advertenties ook. Het geld maakt me niet eens uit, maar ik zou bijna liever gewoon 5 euro per maand aan Tweakers doneren dan dat ik er nèt niks voor terugkrijg.

Ben wel benieuwd wat de features zijn die gepland staan (al snap ik ook wel dat jullie daar nog geen beloftes over gaan doen), maar in de huidige vorm zie ik de artikelen niet als genoeg om mij terug te winnen. Ik krijg bij de meeste een beetje het idee dat ze anders zijn omdat ze anders moeten zijn en niet omdat er meer moeite voor gedaan is en er daadwerkelijk meer info in staat, wat jammer is, want dat zou toch wel iets zijn waar ik mogelijk voor zou willen betalen.

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
ocf81 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:59:
[...]

Uhm, nee? Eerst werd er bij een premium/plus artikel gevraagd of je het artikel oké vond en waar het beter kon met o.a. een open vraag voor suggesties. Sinds een week of twee enkel de vraag of je een abonnement neemt.

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik voor de 3D printing how-to's een hele lap text met problemen en verbeteringen heb gesubmit via die usabilla tool als feedback op de matige kwaliteit van dat artikel.
We hebben het nogmaals nagekeken en bij Plus-artikelen is geen veld voor tekstuele feedback, alleen een verwijzing naar dit topic nadat iemand het artikel heeft gewaardeerd.

Bij niet-Plus-artikelen verschijnt dit formulier na het waarderen van een artikel:

Daarnaast draait deze algemene survey op de website:
florijnvb_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:38:
Kijk, ik ben niet perse van fan bright en hun artikelen, maar wat zij doen is veel slimmer. Zij zijn enorm gegroeid door niet perse ergens geld voor te gaan vragen maar nieuwe platformen te ontdekken en aan naar hun fans luisteren. Fans willen discord? Goed plan. Fans denken dat TikTok succesvol zou worden, hebben ze ook gedaan. En zo hebben zij wel enorme groei gemaakt. Misschien moet Tweakers meer durven dan het standaard vreselijke irritante paywall concept van DPG.
Wat je over Bright zegt heeft dan ook niet zozeer te maken met een nieuw digitaal product of verdienmodel, maar het vergroten van het bereik. Dat is inderdaad altijd slim en als je dat bereik vervolgens naar je eigen platform weet te brengen, kun je er ook aan verdienen (bijvoorbeeld dmv advertenties). Met de nieuwe Tweakers-abonnementen proberen we juist een nieuwe inkomstenbron op te zetten om minder afhankelijk te zijn van advertenties. Discord of TikTok is in die zin hiervoor geen oplossing, want het vormt geen direct (nieuw) verdienmodel. Dat neemt niet weg dat we ook bezig zijn met veelgevraagde communityfeatures, maar dat staat verder los van Plus en de nieuwe abonnementen.
Oon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:03:
Is het dan niet raar juist ineens betaalde features te gaan schrappen? Dat was namelijk voor mij de grootste reden om toch mijn abonnement maar op te zeggen, want in de huidige vorm win je er helemaal niks mee; CSS kan via een browserextensie, advertenties ook. Het geld maakt me niet eens uit, maar ik zou bijna liever gewoon 5 euro per maand aan Tweakers doneren dan dat ik er nèt niks voor terugkrijg.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het introduceren van nieuwe abonnementen was voor ons een goed moment om ook heel kritisch te kijken naar de features en in hoeverre die werden gebruikt en/of andere zaken in de weg zaten. Wellicht dat je het straks toch interessant vindt om Plus uit te proberen met in elk geval toegang tot de Plus-artikelen, maar voor dezelfde prijs als je Hero-abonnement :) Of dat er in de toekomst features bij komen die in jouw behoefte voorzien.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jelle. schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:23:
[...]

We hebben het nogmaals nagekeken en bij Plus-artikelen is geen veld voor tekstuele feedback, alleen een verwijzing naar dit topic nadat iemand het artikel heeft gewaardeerd.

Bij niet-Plus-artikelen verschijnt dit formulier na het waarderen van een artikel:
[Afbeelding]

Daarnaast draait deze algemene survey op de website:
[Afbeelding]

...
Ik heb het over de verandering die is doorgevoerd. Voorheen was het toch echt mogelijk om ook bij de premium artikelen uitgebreidere feedback te leveren. Sinds een paar weken is dat anders en wordt er enkel de vraag of je een abonnement neemt. Ik denk na de aankondiging van de naamswijziging van Premium naar Plus? Ik moet usabilla los en per keer toestaan en doe dat slechts bij uitzondering, dus ik weet niet precies wat het moment was.

Het komt nu over alsof je niet in wil gaan op de vraag door op deze manier te wijzen hoe het nu is in plaats van in te gaan op de wijziging, wat nogal flauw is.

Ik wil graag weten waarom dat is veranderd. Wordt die feedback niet langer noodzakelijk geacht?
Het is niet alsof de kwaliteit nu op een niveau is dat het antwoord op de vraag of ik, en naar mijn vermoeden met mij nogal wat anderen met een goede staat van dienst op deze site, bevestigend gaat zijn. Dat terwijl juist die mensen op dit moment tweakers.net de meerwaarde geeft. Het lijkt daarom me dat feedback nog steeds op zijn plaats is. Dat, of je moet accepteren dat je gaat falen bij het publiek dat de toegevoegde waarde levert die tweakers.net zelf steevast niet kan leveren, dat kan natuurlijk ook.

[Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 19-02-2021 10:57. Reden: Kromme tekst aangepast]

© ocf81 1981-infinity

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
ocf81 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb het over de verandering die is doorgevoerd. Voorheen was het toch echt mogelijk om ook bij de premium artikelen uitgebreidere feedback te leveren. Sinds een paar weken is dat anders en wordt er enkel de vraag of je een abonnement neemt. Ik denk na de aankondiging van de naamswijziging van Premium naar Plus? Ik moet usabilla los en per keer toestaan en doe dat slechts bij uitzondering, dus ik weet niet precies wat het moment was.

Het komt nu over alsof je niet in wil gaan op de vraag door op deze manier te wijzen hoe het nu is in plaats van in te gaan op de wijziging, wat nogal flauw is.
Zoals ik al eerder zei is er nooit een mogelijkheid geweest om via Usabilla uitgebreide feedback of suggesties te geven onder Plus-artikelen. Ook niet toen het nog Premium was. Er is altijd verwezen naar dit topic en daarin is dus niks veranderd.

Met de screenshots hierboven heb ik laten zien welke surveys er wél draaien met tekstvelden, wellicht dat je die door elkaar hebt gehaald met wat er onder Plus-artikelen staat.

Wat er wel bij Plus-artikelen is veranderd, is dat we nu de bereidheid om te abonneren uitvragen in plaats van een bedrag. Dat is zo ingericht sinds we de prijzen van de nieuwe abonnementen hebben aangekondigd.

Feedback op Plus-artikelen is nog steeds welkom en daar is dit topic dus voor bedoeld. Zie ook Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic" voor een uitgebreidere toelichting daarover.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jelle. schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Zoals ik al eerder zei is er nooit een mogelijkheid geweest om via Usabilla uitgebreide feedback of suggesties te geven onder Plus-artikelen. Ook niet toen het nog Premium was. Er is altijd verwezen naar dit topic en daarin is dus niks veranderd.

Met de screenshots hierboven heb ik laten zien welke surveys er wél draaien met tekstvelden, wellicht dat je die door elkaar hebt gehaald met wat er onder Plus-artikelen staat.

Wat er wel bij Plus-artikelen is veranderd, is dat we nu de bereidheid om te abonneren uitvragen in plaats van een bedrag. Dat is zo ingericht sinds we de prijzen van de nieuwe abonnementen hebben aangekondigd.

Feedback op Plus-artikelen is nog steeds welkom en daar is dit topic dus voor bedoeld. Zie ook Olaf in "Het grote Tweakers Plus topic" voor een uitgebreidere toelichting daarover.
Zijn er dan bij bepaalde artikelen foutjes gemaakt m.b.t. de feedback opties? want voor een van de how-to's voor 3D-printers heb ik toch echt de feedback in het feedbackformulier ingevoerd, voor zover ik mij kan herinneren.

© ocf81 1981-infinity

• MarHart
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 14:22
jelle. schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Geef je dat even door aan je colega's die wilden namelijk niet ingaan op feedback op plus artikelen in dit topic.
zie onderstaand voorbeeld, normaal negeert men gewoon feedback.
arnoudwokke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:38:
dank voor je opmerking. Twee dingen: 1 ik vind dit niet de plek om te discussiëren over individuele artikelen en dat lijkt me ook niet zinvol en 2. Ik vat het niet op als persoonlijke aanval, maar je drukt je uit met sterke woorden en dat stoort me. De bewoording zorgt er iig voor dat ik geen zin heb om mijn tijd te verspillen aan een inhoudelijke reactie over wat je inhoudelijk zegt.

[Voor 39% gewijzigd door MarHart op 19-02-2021 11:40]

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
ocf81 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Zijn er dan bij bepaalde artikelen foutjes gemaakt m.b.t. de feedback opties? want voor een van de how-to's voor 3D-printers heb ik toch echt de feedback in het feedbackformulier ingevoerd, voor zover ik mij kan herinneren.
Voor zover ik weet wordt de juiste survey automatisch gekoppeld aan het artikel. Maar als je Usabilla normaal gesproken blokkeert, kan ik me voorstellen dat je de "algemene" survey aan de zijkant hebt gezien en niet die onder het Plus-artikel. Either way is je inhoudelijke feedback dan wel aangekomen, maar om het centraal te houden zien we die feedback graag in dit topic :)
MarHart schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:32:
Geef je dat even door aan je colega's die wilden namelijk niet ingaan op feedback op plus artikelen in dit topic.
Yes, heb je gelijk in, zeker omdat we hier ook naar verwijzen vanuit de feedbacktool. Neemt natuurlijk niet weg dat in het algemeen voor dit topic geldt, dus los van dit voorbeeld, dat feedback wel constructief en inhoudelijk moet zijn. Dan kan de redactie er ook wat mee.

[Voor 4% gewijzigd door jelle. op 19-02-2021 13:51]

• crisp
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:40

crisp

Devver

Pixelated

ocf81 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Er heeft volgens mij wel een bug in gezeten gedurende een korte periode waardoor je wellicht de verkeerde survey bij een plus-artikel kan hebben gekregen, of mogelijk zelfs 2 verschillende surveys. Dat is echter inmiddels wel opgelost.

Intentionally left blank

• Gomez12
  • Nu online
Genos schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:27:
Even geen zin om hier superuitgebreid te reageren, maar god wat een doodzonde dat het Mars Perseverance-artikel onder plus valt en dus in de toekomst niet voor iedereen leesbaar zou zijn. Kom op Tweakers....
Mogelijk dat het ondertussen gewijzigd is en dat het gewone artikel er eerst niet was...

Maar mij lijkt de huidige opzet juist perfect.
1 nieuwsartikel over dat het is gebeurt wat iedereen kan lezen.
1 achtergrond artikel (wat dus daadwerkelijke additionele info is) wat achter plus staat.

Dit is juist de splagaat waarin ze zichzelf geduwd hebben door te zeggen geen nieuws achter de paywall te duwen. En ik vind het zeer netjes opgelost.

Ik vind het een klein beetje jammer dat het nu 2 nieuwsberichten zijn, mogelijk dat als deze opzet vaker voor gaat komen dat men dan slechts 1 kop kan publiceren met (ik ben geen designer ik verzin maar wat ter plekke) een gradient erin oid om aan te geven dat het een gewoon artikel is met daaraan gekoppeld een plus-verdieping (want je wilt wel de plus-verdieping zichtbaar houden uit commercieel oogpunt wil je dit niet verbergen)

En ik vermoed dan ook dat deze vorm veel vaker terug gaat komen, je kan (mits je het op de FP als 1 bericht toont en niet dubbel zoals nu) ditzelfde geintje ook doen met een verslag van de CES oid.
In theorie kan je het zelfs gewoon doen met reviews.

En als de insteek is om dit vaker zo te doen, dan zou ik de redactie toch willen vragen om te heroverwegen om dan een pay-per-article mogelijkheid naast de abbo's te zetten.
Voor gewoon het micro-transactie model.
En dan bedoel ik niet met lullige blender-bedragen a 10 cent of 16 cent waaraan je doodgaat aan de verwerkingskosten.
Maar ik zie mezelf best bereid om voor deze vorm 1 a 2 euro voor 1 artikel neer te leggen en dat ik dan zo af en toe duurder uit zal zijn dan een abbo, dat is dan maar zo (daar kan je de mensen ook op wijzen en ik denk dat dat ook een nieuwe aanwas van abbo's oplevert)

Ik vind simpelweg abbo's de sluipmoordenaars van bankrekeningen en daarom liggen bij mij de eisen voor een abbo heel hoog, maar een euro of 2 geef ik zo uit.

Misschien toch eens een poll of een vraag uitzetten of men bereid is om 1 euro of 2 euro te betalen voor een artikel (dus niet 50 cent oid, dan sponsor je de betaalprovider en niet t.net) volgens mij zou er zeker bij een bepaalde bezoekersgroep toch genoeg geld moeten zitten om dit te kunnen doen.

• Mitchell
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:46

Mitchell

Ondertitel

Mitchell schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:38:

Ik trap mijn suggestie even omhoog, gezien er een link naar een Plus artikel in SolarWinds-hackers kregen toegang tot deel broncode van drie Microsoftproducten zit, terwijl dit niet duidelijk is aangegeven (en dit een nuttige toevoeging zou zijn in mijn ogen).

Signature

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:10
Ideetje, na het lezen van het stuk over de Mars rover (erg interessant!): een combinatie van plus aanbieden met bijv een abonnement op de KIJK (vast ook deels overlappende doelgroep). Dit stuk over de Mars rover had zo in de KIJK gekund, denk ik. Misschien leuke aanvulling / extra waarde? 2 abonnementen voor de prijs van anderhalf, zeg maar.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ChrisM schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:13:
Ideetje, na het lezen van het stuk over de Mars rover (erg interessant!): een combinatie van plus aanbieden met bijv een abonnement op de KIJK (vast ook deels overlappende doelgroep). Dit stuk over de Mars rover had zo in de KIJK gekund, denk ik. Misschien leuke aanvulling / extra waarde? 2 abonnementen voor de prijs van anderhalf, zeg maar.
KIJK is New Skool Media en geen DPG dus dat zal het sowieso niet worden. En de overlappende groep mensen die betalen voor Tweakers en mensen die betalen voor KIJK wordt natuurlijk nog kleiner. Het gaat 'm vooral om het aanspreken van nieuwe abonnees en het aanboren van deze lezers.

Steam Profile

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:29

teacup

Think First, Write Later

Gomez12 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:54:
[...]
Ik vind het een klein beetje jammer dat het nu 2 nieuwsberichten zijn, mogelijk dat als deze opzet vaker voor gaat komen dat men dan slechts 1 kop kan publiceren met (ik ben geen designer ik verzin maar wat ter plekke) een gradient erin oid om aan te geven dat het een gewoon artikel is met daaraan gekoppeld een plus-verdieping (want je wilt wel de plus-verdieping zichtbaar houden uit commercieel oogpunt wil je dit niet verbergen)
Helemaal met je eens. Een dergelijke vorm zou ik ook liever zien, en zou naar mijn idee ook mooie ultimatum oplossing zijn voor de spagaat dat iedereen een artikel kan lezen en erop kan reageren, en dat dan voor de pluslezers er nog een soort uitbreeksectie aan het artikel is gekoppeld met wat meer info en achtergronden. Zelf heb ik deze gedachte ook al eens eerder geopperd. Ik zou het raar vinden als we de enigen zijn met dit idee. Misschien moet er een tandje extra worden gelopen om dat plus-stuk dan voldoende substantie te geven, maar het beantwoordt meer aan de vroegere analogie van website met nieuws en tijdschrift met achtergronden en verdieping.

• Oon
  • Niet online
reviews: Wat moet dat M.2-slot op onze desktopmoederborden?

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van iets dat gewoon een Tweakblog had moeten zijn, geen artikel, en al helemaal geen Plus-artikel. Het is geen nieuws, bevat weinig relevante info, is gewoon iemand die z'n mening kwijt wil. Beetje raar artikel dit..

Ik mis nogsteeds de consequente hoogwaardige artikelen waar iemand voor zou willen betalen

• Arloid
Gevalletje redactuer met uitgesproken mening. Aan de ene kant snap ik het verhaal wel, maar als column mist het toch een beetje de zelfreflectie die columns leuk maakt. Maar dit is een artikel, met een vrij uitgesproken mening. Persoonlijk vraag ik mij ook af wat ik er mee moet want nu krijg je een eenzijdig verhaal voorgeschoteld en wordt je een beetje afgepraat van bepaalde tech.

Ik krijg hier toch een paar indrukken van:
1). Hoe lang de schrijver al in de tech zit, hij is een vast geroeste rot waardoor ik sterk betwijfel aan z'n objectieviteit op bepaalde vlakken.
2). Het oogt mij allemaal redelijk onprofessioneel vanuit tweakers, zet het neer als een column of opinie stuk. Wees eens consequent in wat je als de "representatie van het gedachtegoed van tweakers" neerzet, hou die opinie stukken van redacteuren lekker als columns.

• Blokker_1999
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Arloid schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:03:
2). Het oogt mij allemaal redelijk onprofessioneel vanuit tweakers, zet het neer als een column of opinie stuk. Wees eens consequent in wat je als de "representatie van het gedachtegoed van tweakers" neerzet, hou die opinie stukken van redacteuren lekker als columns.
Dat doen ze ook. Dit is een column. Maar een belangrijk punt daarbij is dat je enkel op de frontpage kunt zien dat dit een column is. Op de artrikelpagina zelf staat het niet, in de tracker aan de zijkant staat het ook niet en klik je bovenaan de site op Reviews om alle artikelen te zien, dan zie je het artikel niet eens staan.

En mij komt het over dat ze gewoon iets proberen om op Zondag ook maar een Plus artikel te hebben. Maar zoals ik in het verleden al eens heb voorgesteld: misschien beter eens gastschrijvers uitnodigen voor een Zondagse column? Mensen uit hun vakgebied die eens wat reflectie geven. Het niveau van deze columns zou echt wel omhoog moeten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Arloid
Vandaar dat het rear oogde, ben er nog steeds niet weg van.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Dat doen ze ook. Dit is een column. Maar een belangrijk punt daarbij is dat je enkel op de frontpage kunt zien dat dit een column is. Op de artrikelpagina zelf staat het niet, in de tracker aan de zijkant staat het ook niet en klik je bovenaan de site op Reviews om alle artikelen te zien, dan zie je het artikel niet eens staan.

En mij komt het over dat ze gewoon iets proberen om op Zondag ook maar een Plus artikel te hebben. Maar zoals ik in het verleden al eens heb voorgesteld: misschien beter eens gastschrijvers uitnodigen voor een Zondagse column? Mensen uit hun vakgebied die eens wat reflectie geven. Het niveau van deze columns zou echt wel omhoog moeten.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het nog wel zin heeft om iets over de columns te zeggen in dit topic. Het grootste gedeelte van de feedback op columns wordt totaal en volledig genegeerd.

Ik denk dat het niveau door Tweakers zelf als acceptabel wordt gezien. Mij bekruipt dan het idee dat het werk van eigen collegae niet objectief wordt beoordeeld en/of dat er onder het mom van beta wel een heel breed kwaliteitsniveau acceptabel wordt geacht. Beide zijn wat mij betreft helemaal verkeerd.

Ik vind het echt hartstikke zonde want de verwachtingen bij mij waren hooggespannen, maar dit is blijkbaar waar we het mee moeten doen. Eenvoudige regiokrantenjournalistiek, een stuk beter dan het lokale sufferdje maar haalt het niet bij een groot dagblad maar zeker ook niet bij grotere online media, tech of niet. Zeker wat betreft tech concurreer je met Engelstalige mediums, en ook daar ligt de lat een stuk hoger.

Ik kan inmiddels de investering van Tweakers niet meer verantwoorden als het om het opkrikken van het kwaliteitsniveau gaat. Er is een minimaal stapje gezet, naar een niveau waar al jaren om gevraagd wordt, tegelijkertijd verdwijnt sommige content die eerder gratis was achter de betaalmuur (in casu achtergronden, kwantitatief omhoog en daar wordt e.a. mee verantwoord).

Ik kan er nog wel even over door gaan maar als je het mij vraagt is er door Tweakers de users een rad voor ogen gedraaid. Betalen voor content prima, maar schep dan de juiste verwachtingen, kom je afspraken na en lever een beetje kwaliteit in plaats van kwantiteit.

• Oon
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Dat doen ze ook. Dit is een column. [...]
Wat mij betreft reden genoeg om het artikel volledig uit te sluiten van Plus, want een column is niet meer dan wat creatief schrijven over een mening, en daarvoor zijn Tweakblogs voldoende.

• dasiro
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:36
Oon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 07:03:
reviews: Wat moet dat M.2-slot op onze desktopmoederborden?

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is van iets dat gewoon een Tweakblog had moeten zijn, geen artikel, en al helemaal geen Plus-artikel. Het is geen nieuws, bevat weinig relevante info, is gewoon iemand die z'n mening kwijt wil. Beetje raar artikel dit..

Ik mis nogsteeds de consequente hoogwaardige artikelen waar iemand voor zou willen betalen
@Bor
het wegduwen van dit soort reacties naar het forum verbergt ze voor de rest van de community, want op het forum moet je eerst gaan uitzoeken waar jullie willen dat het exact wordt gezet en daar komt 99.99% van de frontpage-bezoekers nooit. Het feit dat mijn post op de frontpage gigantisch veel upvotes kreeg en @Oon 's reactie hierboven in dit topic amper 5 is daar het bewijs van. De enige reden waarom je mijn reactie gevonden hebt, is omdat ze de inhoudelijke discussie oversteeg en velen het ermee eens waren of ga je deze post hier op het forum artificieel op +72 zetten?

• Arloid
Mwa, ik ga niet voor die columns op zich betalen en de rest van de artikelen zijn ook niet de doorslag voor mij. Ik vindt de meningen die de redactie geven ook te "recalcitrant" op tech vlak.

• Oon
  • Niet online
The Killer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Ik vind het echt hartstikke zonde want de verwachtingen bij mij waren hooggespannen, maar dit is blijkbaar waar we het mee moeten doen. Eenvoudige regiokrantenjournalistiek, een stuk beter dan het lokale sufferdje maar haalt het niet bij een groot dagblad maar zeker ook niet bij grotere online media, tech of niet. Zeker wat betreft tech concurreer je met Engelstalige mediums, en ook daar ligt de lat een stuk hoger.
Ik denk dat dat ook uiteindelijk het belangrijkste gaat zijn. Ze concurreren met andere tech sites, die allemaal goed onderzoek doen en dan een flink artikel schrijven over ieder nieuw dingetje. Tweakers kopiëert en plakt dat meestal (in eigen woorden, maar meestal niet veel meer dan een ondermaatse vertaling), maar het eigen onderzoek is ver te zoeken.

Nou hebben ze soms wel eens mooie artikelen zoals de Philips 288E2A review, maar die kwaliteit zie je bij Plus-artikelen helemáál niet terug. Een grote internationale techsite zou ook echt niet een column van iemand met een verouderde mening zomaar op de voorpagina kwakken, want dat heeft totaal niks met tech nieuws te maken.

Maar goed, dat heeft meer met de zware terugval in kwaliteit van Tweakers in het algemeen te maken dan met Plus, maar misschien is het daarmee nu ook niet het goeie moment om Plus te introduceren.

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:55
Oon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat dat ook uiteindelijk het belangrijkste gaat zijn. Ze concurreren met andere tech sites, die allemaal goed onderzoek doen en dan een flink artikel schrijven over ieder nieuw dingetje. Tweakers kopiëert en plakt dat meestal (in eigen woorden, maar meestal niet veel meer dan een ondermaatse vertaling), maar het eigen onderzoek is ver te zoeken.

Nou hebben ze soms wel eens mooie artikelen zoals de Philips 288E2A review, maar die kwaliteit zie je bij Plus-artikelen helemáál niet terug. Een grote internationale techsite zou ook echt niet een column van iemand met een verouderde mening zomaar op de voorpagina kwakken, want dat heeft totaal niks met tech nieuws te maken.

Maar goed, dat heeft meer met de zware terugval in kwaliteit van Tweakers in het algemeen te maken dan met Plus, maar misschien is het daarmee nu ook niet het goeie moment om Plus te introduceren.
Ja, inderdaad. En zijn wel geen plus artikelen, maar blijft ook opvallend dat zelf voor de eenvoudige copy-paste artikelen heel stuk trager is dan de collega's/concurrentie. Tegen dat het nieuws hier komt hebben de mensen die het echt willen weten het al lang ergens anders gelezen, bv:
nieuws: AMD reageert op USB-problemen van moederborden met 500-serie chipsets 20/02 17h
https://be.hardware.info/...an-500-serie-moederborden 19/02 23h

• CptMeatball
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22-02 08:40
@dasiro

Het mes snijdt aan 2 kanten; ik snap best dat ze niet een exploderend FP-artikelcolumn willen. Het leidt alleen maar af van de inhoudelijke boodschap en ik zou als Tweakers ook niet alle negatieve feedback onder alle artikelen willen. (En als je er heel kritisch naar kijken zouden de “wat een tof artikel” comments ook moeten worden doorverwezen naar dit artikel. :+) Wat je zegt klopt alleen wel, relatief weinig mensen lezen dit topic.

Onder het mom: “feedback hoort hier niet”, wordt je comment bevroren en je mening van tafel geveegd. Andere mensen kunnen het ook niet meer eens zijn met jou zonder hier een post te schrijven.

Het is dat ik op zoek was naar de comments die deze column afschoten, want ik kan oprecht niet begrijpen wat dit op op Tweskers doet, laat staan op de frontpage doet.

Het leest als een populistisch pc-masterrace verhaal van het kaliber “Apple fanboy” om een politieke vergelijking van bepaalde partijleiders maar de vermijden.

Mijn V&A Advertenties!

• dasiro
zelfs niet dat, het is wat gezwijmel over een standaard die niet van de grond is gekomen.

Waarom, dat zou een heel mooi achtergrondartikel kunnen opleveren, met vragen aan moederbord en storage-fabrikanten, wat onderzoek naar de kostprijs en technische verschillen, ... maar in de plaats daarvan krijgen we een foto van een overbodige hdd-cooler (want die dingen konden in 2004 op lan's met 10 in een case aan 80° draaien 8) )

• AtlAntA

AtlAntA

dasiro schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:44:
[...]

@Bor
het wegduwen van dit soort reacties naar het forum verbergt ze voor de rest van de community, want op het forum moet je eerst gaan uitzoeken waar jullie willen dat het exact wordt gezet en daar komt 99.99% van de frontpage-bezoekers nooit. Het feit dat mijn post op de frontpage gigantisch veel upvotes kreeg en @Oon 's reactie hierboven in dit topic amper 5 is daar het bewijs van. De enige reden waarom je mijn reactie gevonden hebt, is omdat ze de inhoudelijke discussie oversteeg en velen het ermee eens waren of ga je deze post hier op het forum artificieel op +72 zetten?
Als jij echt 72 plus1-2-3 op die reactie hebt kregen zijn dat dus 72 mensen die aan het meningmodden zijn geweest. Je reactie was gewoon off-topic. En had dan ook als zodoende moeten worden gemodereerd. Dat betekent niet dat je reactie had moeten worden verwijdert maar die had gewoon vast op 0 moeten worden gezet zoals het vaak gebeurt.

Edit: En er staat onderaan het artikel een linkje naar dit topic waar je je mening over plus kan geven of juist de meningen van anderen hierover kan lezen. Dus dat 99.9% van de mensen hier niet komt lijkt me dan ook nogal wat overdreven.

[Voor 10% gewijzigd door AtlAntA op 21-02-2021 11:29]

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

AtlAntA schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Als jij echt 72 plus1-2-3 op die reactie hebt kregen zijn dat dus 72 mensen die aan het meningmodden zijn geweest. Je reactie was gewoon off-topic. En had dan ook als zodoende moeten worden gemodereerd. Dat betekent niet dat je reactie had moeten worden verwijdert maar die had gewoon vast op 0 moeten worden gezet zoals het vaak gebeurt.
De reactie is dan ook niet verwijderd, maar staat gewoon terecht gefixeerd op 0.

Iedereen die daar een +1 of hoger voor gegeven heeft was inderdaad aan het meningmoderen, en maakte dus grof misbruik van het moderatiesysteem.

Het soort opmerkingen in die post hoort immers niet op de frontpagina, maar in dit topic. Of op zijn minst in een topic in dit subfoirum.

Virussen? Scan ze hier!

• dasiro
meningmodden heb ik ook al aangeklaagd, maar doen ze ook enkel maar iets aan als het de spuigaten uitloopt. Niet zelden worden ontopic posts ten onrechte gedownvote omdat mensen het er niet mee eens zijn

• Oon
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:23:
[...]

De reactie is dan ook niet verwijderd, maar staat gewoon terecht gefixeerd op 0.

Iedereen die daar een +1 of hoger voor gegeven heeft was inderdaad aan het meningmoderen, en maakte dus grof misbruik van het moderatiesysteem.

Het soort opmerkingen in die post hoort immers niet op de frontpagina, maar in dit topic. Of op zijn minst in een topic in dit subfoirum.
Zo van dat maakt nog uit. Meningmodden is inmiddels de standaard geworden, niet de uitzondering. Als je in het FM topic een reactie linkt dan gebeurt er 9/10 keer helemaal niks mee, tenzij het negatief is richting een Tweakers medewerker of artikel.

Maar goed, je zou die reactie ook kunnen zien als vragen of de schrijver van het artikel z'n eigen vraag kan beantwoorden, wat een terechte reactie op de inhoud van het artikel was geweest.

Neem niet weg dat zulk soort artikelen toch wel echt vragen om offtopic reacties, zeker wanneer er hier in dit topic gewoon weinig tot geen gehoor gegeven wordt aan negatieve feedback

[Voor 7% gewijzigd door Oon op 21-02-2021 11:28]

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:55
AtlAntA schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:21:
[...]

Edit: En er staat onderaan het artikel een linkje naar dit topic waar je je mening over plus kan geven of juist de meningen van anderen hierover kan lezen. Dus dat 99.9% van de mensen hier niet komt lijkt me daqn ook nogal wat overdreven.
Akkoord over het mening modden, maar dat er op relatief korte tijd zoveel van die scores gegeven zijn, toont toch aan dat er nog behoorlijk veel mensen dat gevoel delen. De stap naar dit forum is voor een deel blijkbaar te groot, maar het is hen wel waard om de regels te overtreden en daarvoor mogelijks een sanctie te krijgen. Ergens toch ook een duidelijk signaal.
Ik hoop dat Tweakers dit soort reacties en de scores die ze krijgen ook als feedback ziet en meeneemt bij de beslissing over wat werkt en wat niet. Nogmaals ik snap dat hij op 0 hoort, maar door hem nu vast ergens onderaan te zetten loop je mogelijk een deel feedback mis. Daarnaast lijkt (negatieve) feedback hier gewoon genegeerd te worden, dus dan proberen de mensen iets anders om het toch duidelijk te maken. Krijg echt steeds meer het gevoel dat dit topic gewoon een afleidingsplaats is.

[Voor 7% gewijzigd door Mschamp op 21-02-2021 11:29]

• SmertHerm
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 21-02 11:58
Vroeger was een krant premium, die kocht je voor de premium inhoud. Maar premium verstreek en een week later verpakte je er vis in. Als je wilde kon je legio artikelen dus gratis lezen als je even wachtte.

Wordt premium content na een tijdje beschikbaar voor niet betalende Tweakers?

• Jerie
  • Niet online
SmertHerm schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:58:
Vroeger was een krant premium, die kocht je voor de premium inhoud. Maar premium verstreek en een week later verpakte je er vis in. Als je wilde kon je legio artikelen dus gratis lezen als je even wachtte.

Wordt premium content na een tijdje beschikbaar voor niet betalende Tweakers?
Je zou het ook gratis beschikbaar kunnen stellen voor X uur. Dan creëer je dialoog voor en door een ieder tijdens die X uur, terwijl de klant die naslag wil plegen dient te betalen.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Je zou het ook gratis beschikbaar kunnen stellen voor X uur. Dan creëer je dialoog voor en door een ieder tijdens die X uur, terwijl de klant die naslag wil plegen dient te betalen.
Of iedereen die naslag wilt plegen houdt de pagina open, copy/paste, of maakt een screenshot.

The devil is in the details.

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

dasiro schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:44:
[...]

@Bor
Als je op moderatie wilt reageren kan je het beste even een DM sturen gezien het hier nogal offtopic is. Dat gezegd te hebben; er is een reden waarom we reacties voor de redactie het liefst op het forum zien. Op de FP zijn ze offtopic, nodigen ze uit tot andere offtopic reacties en komen ze meer dan eens niet onder de aandacht van degene waar de reactie het meest waardevol voor is; namelijk de redactie en / of de auteur van het nieuwsitem. De regel dat reacties als de jouwe niet op de frontpage thuishoren is niet nieuw maar wordt al vele jaren gehanteerd. Dat je gigantisch veel upvotes kreeg valt wel mee; het zijn voornamelijk moderaties met een hogere weging waardoor het veel moderaties lijken zo te zien. Opmerking hierbij is dat het in alle gevallen om mismoderaties gaat; mensen die de moderatiescores hanteren om aan te duiden of ze het ergens mee eens zijn of niet. Ook dat is niet toegestaan. Als sidenote heb ik jouw reactie gevonden omdat de scheve moderatiescore door een andere gebruiker is gemeld.

Anyway, deze discussie is offtopic hier dus ik stel voor dat we deze staken. Mocht je meer willen weten dan kan je altijd een DM sturen. De crew geeft graag uitleg.

Frontpagemoderatie Forum

• The Killer
  • Niet online
Bor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Als je op moderatie wilt reageren kan je het beste even een DM sturen gezien het hier nogal offtopic is. Dat gezegd te hebben; er is een reden waarom we reacties voor de redactie het liefst op het forum zien. Op de FP zijn ze offtopic, nodigen ze uit tot andere offtopic reacties en komen ze meer dan eens niet onder de aandacht van degene waar de reactie het meest waardevol voor is; namelijk de redactie en / of de auteur van het nieuwsitem. De regel dat reacties als de jouwe niet op de frontpage thuishoren is niet nieuw maar wordt al vele jaren gehanteerd. Dat je gigantisch veel upvotes kreeg valt wel mee; het zijn voornamelijk moderaties met een hogere weging waardoor het veel moderaties lijken zo te zien. Opmerking hierbij is dat het in alle gevallen om mismoderaties gaat; mensen die de moderatiescores hanteren om aan te duiden of ze het ergens mee eens zijn of niet. Ook dat is niet toegestaan. Als sidenote heb ik jouw reactie gevonden omdat de scheve moderatiescore door een andere gebruiker is gemeld.

Anyway, deze discussie is offtopic hier dus ik stel voor dat we deze staken. Mocht je meer willen weten dan kan je altijd een DM sturen. De crew geeft graag uitleg.
Het vervelende is, daar waar het ontopic is zijn de bezoekersaantallen heel veel lager en ligt de drempel tot reageren dus heel veel hoger. Volgens de letter der wet is het ongetwijfeld meningmodden, maar de kennelijke achteloosheid waarmee er gefixeerd, verwijderd en doorverwezen wordt is niet heel bemoedigend voor degenen die hun mening geven op welke manier dan ook.

Tekst en uitleg via DM juich ik toe, in mijn ervaring bestaat die tekst en uitleg voornamelijk uit "dit zijn de regels, deal with it. VInd je het niks, daar is het gat van de deur." Ik zou me dan ook niet bijzonder geroepen voelen die DM te sturen.

Ik heb overigens al een kleine twee weken een topic report open staan naar aanleiding van een moderator die dit topic totaal doet ontsporen. De eerste wordt zonder enige impliciete of expliciete feedback gesloten. De tweede blijft maar open staan. Dat is de crew-interactie waar ik het in het geval van een vermeende overtreding mee moet doen, ook al niet bepaald uitnodigend tot bijvoorbeeld die DM.

Buiten dat vind ik het een beetje gek dat een publieke beta geen metadiscussie onder beta-artikelen zelf mag kennen, maar alleen op het forum. Ik denk dat dat op een andere manier gefaciliteerd zou moeten worden in plaats van de huidige.

• Arloid
@The Killer we weten allemaal wie je bedoelt :X

Ik ben mij ook bewust van de (bedrijfs)cultuur die hier op tweakers bij de staff en aanhang hangt, dat ze beweren dat deze er niet is in hun toch selectief karige antwoorden vindt ik nog het ergste. Niet dat de staf onvriendelijk is maar ik heb omderhand genoeg schimmen en skeletten uit de kast zien rollen.

• Oon
  • Niet online
The Killer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Het vervelende is, daar waar het ontopic is zijn de bezoekersaantallen heel veel lager en ligt de drempel tot reageren dus heel veel hoger. Volgens de letter der wet is het ongetwijfeld meningmodden, maar de kennelijke achteloosheid waarmee er gefixeerd, verwijderd en doorverwezen wordt is niet heel bemoedigend voor degenen die hun mening geven op welke manier dan ook.

[...]

Buiten dat vind ik het een beetje gek dat een publieke beta geen metadiscussie onder beta-artikelen zelf mag kennen, maar alleen op het forum. Ik denk dat dat op een andere manier gefaciliteerd zou moeten worden in plaats van de huidige.
Het grootste probleem is nog dat ook hier, de 'juiste' plek, erg weinig gehoor wordt gegeven aan feedback. Als je een vraag stelt over een artikel wordt je of verteld dat ze niet inhoudelijk willen reageren (zie arnoudwokke in "Het grote Tweakers Plus topic") of je wordt gewoon genegeerd.
We moeten maar aannemen dat er iets met onze feedback gedaan wordt, maar ondertussen gaan ze door alsof er geen feedback gegeven is. Ofja, ze hebben 'Premium' veranderd naar 'Plus', want die benaming maakt het natuurlijk ineens niet meer een paywall.
Dus ja, of het nu mag of niet, als je op de frontpage een negatieve reactie schrijft over een Plus-artikel (wat overigens m.i. wel gewoon ontopic is of een uitzondering zou moeten zijn, gezien zoals jij aandraagt het om een beta gaat en feedback over een artikel ook gewoon over het artikel gaat, al dan niet het onderwerp ervan) dan krijg je wel meteen reactie. Dus de keuze is of volledig genegeerd worden (zelfs als je een auteur @ met de oprechte vraag waar je dan wèl feedback mag plaatsen wordt daar niet op gereageerd), of dan maar riskeren dat je reactie op de FP weggehaald wordt, of dat je moderatierechten uitgeschakeld worden voor het omhoog stemmen van een reactie.

Dat de Tweakers staf zich verschuilt achter gewoon niet reageren op negatieve feedback vind ik erg jammer, en laat ook heel goed zien met welk oogpunt deze 'beta' uitgevoerd wordt; lijkt mij dat ze niet op zoek zijn naar wat ze beter of anders kunnen doen, maar gewoon waar ze mee weg kunnen komen voordat ze een te significant deel van de abonnees kwijtraken.

Ik ben overigens sterk van mening dat de +3 die ik de bewuste reactie heb gegeven volkomen terecht was, gezien het oprecht een essentiële toevoeging was op de discussie over het artikel. Meningmodden was het dus helemaal niet. Als het een positieve reactie was geweest over het Plus-artikel dan was er niks aan de hand geweest, maar omdat het negatief was moeten de mods er meteen weer bovenop zitten.

• Jerie
  • Niet online
The Killer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet of het nog wel zin heeft om iets over de columns te zeggen in dit topic. Het grootste gedeelte van de feedback op columns wordt totaal en volledig genegeerd.
Ja, en terecht, er wordt hier behoorlijk minderwaardig gedaan over columns.

Een kwalitatief hoogstand betoog of column schrijven is niet eenvoudig. Het lijkt misschien eenvoudig (omdat het ondergewaardeerd is omdat ieder poepgat een mening heeft); in werkelijkheid is 't moeilijk. Belangijke elementen:

1) Humor. Scoort. Valkuil: (onnodig) beledigend/pijnlijk, of juist flauw. Werkt goed in balans met #2 & #3. Misschien wel het moeilijkste component van een column. In een column mag meer humor dan in een informatief stuk.

2) Opiniated. Het is subjectief. Valkuil: ongenuanceerd. Tegenpool: meelopen, bang zijn voor kritiek. Niet iedereen hoeft het er mee eens te zijn, hopelijk ontstaat een gezonde dialoog (is deels aan community).

3) Expertise. Schrijver heeft kennis van de materie. Doch niet te uitgebreid ivm #4, en niet te objectief omdat het geen nieuwsgaring is (zie ook #2). #1 kan de droge meuk balanceren. Hoewel de beste stuurlui aan wal staan, en er in comments vaak prima aanvullingen staan, doet dat niets af aan de hoogwaardige expertise van de T.net redactie.

4) Actueel. Momentum hebben. Op het juiste tijdstip plaatsen. Valkuil: te lang wachten waardoor actualiteit/hype voorbij is.

5) Beknopt. Geen woord teveel geschreven. Houd je scherp icm #1/#2. Geen academisch stuk!

Daarnaast moet het taalkundig sterk zijn. Heb je ook een eindredacteur voor zou je misschien zeggen. Punt is dat het meer van belang is dan een random nieuwsitem, ivm #1 + #2.

Samenvattend: het moet boeiend zijn. Bijvoorbeeld vernieuwend, scherp, informatief, grappig, kort maar krachtig, of een combinatie van deze aspecten. Valkuil: onnodig provocatief, controversieel ('schoppen omdat het kan'), of bijv informatie die onbelangrijk is. Het doel is niet iedereen te pleasen (zie #2 en #3).

Als voorbeeld wil ik aandragen ‘Je blijft roepen dat je alleen maar vragen stelt, wat ten onrechte interesse in de antwoorden suggereert’ door Leon Verdonschot. Verdonschot is echter geen nieuwsredacteur; kerntaak is niet objectiviteit. Kortom, hij kan het zich permiteren een opiniated asshole te zijn.

Misschien kan een T.net redacteur zich dat ivm hoofdwerkzamheden niet veroorloven, ivm integriteit, bias. Lijkt er op dat media een huiscolumnist inhuren, met specifiek die taak. Vb: Nico Dijkshoorn o.a. bij DWDD. Niet gek dat hij hier goed in is, hij heeft mogen oefenen op GS. Traditionele kranten hebben ook zo'n huiscolumnist, zoals bijvoorbeeld Youp van 't Hek.

Het ligt ivm hoofdwerkzamheden voor de hand dat T.net redacteuren dit moeten trainen. Zou mij niet verbazen als hun eerste Plus/Premium columns in de prullenbak zijn verdwenen.

• CyberMania
Hoi,
Oon schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Het grootste probleem is nog dat ook hier, de 'juiste' plek, erg weinig gehoor wordt gegeven aan feedback. wordt, of dat je moderatierechten uitgeschakeld worden voor het omhoog stemmen van een reactie.
Ik ben niet de CM (@Moonsugar) natuurlijk, maar dit begrijp ik niet. Volgens mij is er waar het kon behoorlijk geluisterd naar de community. Van een veelgevraagde tussentijdse update tot aan de naamswijziging naar Plus zodat het recht doet aan de vooral extra content die je kan verwachten. Er is van Wout tot aan Bart tot aan Crisp en Arnoud gehoor gegeven aan feedback. Ik ken nauwelijks een bedrijf dat zo direct in gesprek gaat met z'n klanten.

Over de modrechten ben ik het wel eens.

[Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 21-02-2021 13:49]

• dasiro
ondertussen is mijn oproep om hier te komen upvoten ook alweer verwijderd:
"Oproep tot misbruik van het moderatiesysteem verwijderd."

hoe moeten mensen dan nog proberen om anderen te overtuigen om zich ook te laten horen? Maak feedback op de redactie of de redactionele waarde even makkelijk als feedback op de posts eronder en je zal direct zien wat inhoudsvolle content is die je desgewenst achter een paywall kan duwen.

Een mea culpa in de vorm van het verwijderen van de plus-tag zou al veel zijn, want dan geven jullie zelf aan: dit is niet het niveau van wat wij premium content noemen. Nu lezen mensen dat gedrocht en bedenken zich "wauw en daar willen ze in de toekomst geld voor gaan vragen?"

Dingen waar je dagen tijd in steekt of een uniek interview, daar wil je mensen mee proberen te overtuigen om te betalen, maar dit stukje lijkt gewoon niet af te zijn. Zie mijn suggesties hierboven om er wel iets deftig van te maken. Als schrijver en hoofdredacteur is het nodig om ook een kritisch naar jezelf te kijken als dit soort feedback komt, iets wat ik in het verleden zelf ook al heb meegemaakt. Je kop in het zand steken lukt lang, maar eens de zeik door het zand sijpelt, kan je enkel nog maar een diepere put graven of het probleem aanpakken ipv symptoombestrijding.

• CyberMania
Als je je niet gehoord voelt, we hebben hiervoor een community manager hè. Kan je gewoon dm-en met vragen of wensen.

• CyberMania
wildhagen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Het lijkt me dan dat alle complimenten op de inhoud van een artikel dus ook op 0 gezet worden?

• CyberMania
@Bor geef deze user dan ook een waarschuwing vanwege het misbruiken van modrechten en zet de post op 0

danieljohannes in 'reviews: Paulus Schoutsen: Home Assistant concurreert met ...

• Oon
  • Niet online
CyberMania schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:55:
Als je je niet gehoord voelt, we hebben hiervoor een community manager hè. Kan je gewoon dm-en met vragen of wensen.
Dat zou toch niet nodig moeten zijn? Daar is letterlijk dit topic voor..
CyberMania schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:46:
Hoi,

[...]

Ik ben niet de CM (@Moonsugar) natuurlijk, maar dit begrijp ik niet. Volgens mij is er waar het kon behoorlijk geluisterd naar de community. Van een veelgevraagde tussentijdse update tot aan de naamswijziging naar Plus zodat het recht doet aan de vooral extra content die je kan verwachten. Er is van Wout tot aan Bart tot aan Crisp en Arnoud gehoor gegeven aan feedback. Ik ken nauwelijks een bedrijf dat zo direct in gesprek gaat met z'n klanten.
Ik mis vooral de terugkoppeling over de (grotendeels negatieve) feedback over de inhoud van de Plus-artikelen. Sommige artikelen die onder Plus vallen zijn heel raar gekozen, en dan anderen die daar netjes onder vallen zijn weer gewone artikelen.
Het zou mooi zijn als ze in ieder geval duidelijk maken wat we kunnen verwachten; zijn het artikelen waar meer werk achter zit (tot nu toe niet het geval)? Zijn het gewoon langere artikelen (tot nu toe ook niet persé het geval)? Zijn het gewoon de artikelen die overgebleven zijn of in extra tijd geschreven zijn?

De column waar het nu over gaat heb ik op zich geen moeite mee, maar het is heel raar dat het een Plus-artikel is, zeker omdat de Tweakblogs feature er voor gewone gebruikers is, dus waarom voor de auteur van dit artikel niet? Wat maakt dit artikel nou een Plus-artikel?

Als ze daar iets duidelijker over kunnen zijn en wij minder hoeven te raden dan denk ik dat er een hele hoop negatieve feedback snel verdwijnt. Duidelijke communicatie is in dit geval heel belangrijk, ze zouden bijvoorbeeld gewoon duidelijk kunnen maken dat het om volume gaat en niet kwaliteit of lengte van de inhoud.

• The Killer
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Ja, en terecht, er wordt hier behoorlijk minderwaardig gedaan over columns.
Ik vind een column an sich een goed idee, juist ook omdat het een driver voor een abonnementsmodel kan zijn zoals eerder aangegeven door Tweakers. Ik denk dat het niveau van de columns wordt bekritiseerd, niet de verschijningsvorm.
Een kwalitatief hoogstand betoog of column schrijven is niet eenvoudig. Het lijkt misschien eenvoudig (omdat het ondergewaardeerd is omdat ieder poepgat een mening heeft); in werkelijkheid is 't moeilijk.
Het is ook moeilijk. Maar dat betekent niet dat je zonder enig zichtbare ondergrens columns moet publiceren. Ook niet in een beta. En als je de skills niet in huis hebt, dan haal je die in huis door training of inhuur. Ik vind het wel ontzettend onverstandig om iets dat gezien wordt als een belangrijk onderdeel van het slagen van het abonnementsmodel te grabbel te gooien door columns van serieus matig niveau te publiceren.

Natuurlijk doen de redacteurs hun best, en ze zetten zich vast enorm goed in, maar je moet je merk en je redactie in bescherming nemen door een ondergrens te hanteren. Een beta is geen speeltuin. Om van het verschil tussen een inhoudelijke beta en een aanbodsbeta nog maar niet te spreken.

Ik zag Plus aan het begin vooral een aanbodsbeta, wat kunnen we bieden en waar willen mensen voor betalen. Maar het is tegelijkertijd een inhoudelijke beta, ook de inhoud en kwaliteit van de artikelen zelf zijn beta. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd heel raar, en eigenlijk onbestaanbaar.

• CyberMania

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

CyberMania schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:14:
@Bor geef deze user dan ook een waarschuwing vanwege het misbruiken van modrechten en zet de post op 0

danieljohannes in 'reviews: Paulus Schoutsen: Home Assistant concurreert met ...
Je kent ongetwijfeld de juiste plaats voor het melden of bespreken van mismoderaties: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX

Laten we de discussie hier gewoon ontopic houden.

Frontpagemoderatie Forum

• dasiro
Bor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:17:
ik denk dat een aantal mensen daar op zit te wachten, maar voor een discussie moet je met 2 zijn |:(

• The Killer
  • Niet online
Bor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Je kent ongetwijfeld de juiste plaats voor het melden of bespreken van mismoderaties: Het kleine-mismoderatietopic deel XXX

In de context dat Plus-comments wellicht anders door crew gemodereerd worden op de Frontpage vind ik het eerlijk gezegd ontzettend on topic.

Op deze manier wordt de discussie ontzettend gefragmenteerd. Niet op de frontpage maar op het forum. Niet in dit topic maar in een ander topic. Of in een separaat topic. Dat ontmoedigt de discussie enorm, drempel na drempel na drempel opwerpen.

[Voor 21% gewijzigd door The Killer op 21-02-2021 14:48]

• Oon
  • Niet online
The Killer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:43:
[...]

In de context dat Plus-comments wellicht anders door crew gemodereerd worden op de Frontpage vind ik het eerlijk gezegd ontzettend on topic.

Op deze manier wordt de discussie ontzettend gefragmenteerd. Niet op de frontpage maar op het forum. Niet in dit topic maar in een ander topic. Of in een separaat topic. Dat ontmoedigt de discussie enorm, drempel na drempel na drempel opwerpen.
Dat zal ook niet per ongeluk zijn. Ik heb net even vlug door de Plus-artikelen gekeken en het is niet normaal hoeveel positieve reacties +1 hebben terwijl alle negatieve reacties op 0 of -1 staan. Heb een aantal recente in het FM-topic gepost want verder terug gaan heeft weinig nut, maar het is wel een beetje een situatie waar je een naar gevoel bij krijgt.

Maar ook dat is hier natuurlijk off-topic, het gaat niet over moderatie van reacties op de Plus-artikelen, ook niet over de inhoud van de Plus-artikelen, maar alleen over het idee dat Plus-artikelen bestaan. Als je een auteur wil aanspreken op de inhoud van een artikel dan moet je in GR zijn, als je foute moderatie wil melden moet je in FM zijn, alleen als je Tweakers wil steunen in het opzetten van een paywall ben je welkom in dit topic (en blijkbaar de comments onder de artikelen, mits je positief bent!). Zo heeft ieder topic z'n doel en is het voor iedereen even (on)duidelijk wat nu precies de situatie is.

Dat terzijde, het zou wel fijn zijn als zowel inhoudelijke reacties op een (recent) artikel als de situatie omtrent reacties over Plus-artikelen hier bespreekbaar zouden zijn, dat zou alles een stuk makkelijker maken op een centrale locatie

[Voor 11% gewijzigd door Oon op 21-02-2021 15:08]

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online

Mrjraider

De mannelijke zuster

Om het mening modden helemaal te voorkomen onder de huidige plus artikelen is moderatie helemaal uitzetten op die artikelen gedurende de beta. Want denk maar niet dat de moderatie politie al die reacties gaat corrigeren. Daar zijn het simpelweg te veel voor.

At the end of the line a survivor will be born

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:25

Gonadan

Admin Foto & Video

Discussie over individuele mismoderaties is overduidelijk off-topic, daar gaan we hier echt geen ruimte voor laten.
Als ik het goed begrijp wil jij echter de stelling opwerpen dat het wellicht een goed idee zou zijn om voor feedback op Plus een uitzondering te maken qua moderatie in de comments onder de artikelen? (ik doe even een aanname, ik haal het er niet helemaal uit)
Een dergelijke stelling en de daaropvolgende discussie moet wat mij betreft gewoon kunnen hier. Zolang het maar duidelijk over Plus gaat.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• The Killer
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Discussie over individuele mismoderaties is overduidelijk off-topic, daar gaan we hier echt geen ruimte voor laten.
Lijkt mij een prima plan.
Als ik het goed begrijp wil jij echter de stelling opwerpen dat het wellicht een goed idee zou zijn om voor feedback op Plus een uitzondering te maken qua moderatie in de comments onder de artikelen? (ik doe even een aanname, ik haal het er niet helemaal uit).
Zeker een goed idee wat mij betreft.
Een dergelijke stelling en de daaropvolgende discussie moet wat mij betreft gewoon kunnen hier. Zolang het maar duidelijk over Plus gaat.
Helder!

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:29

teacup

Think First, Write Later

[...]
Zonder argumentatie waarom Plus artikelen "anders" gemodereerd worden kan de "anders modereren" opmerking gaan werken als een frame. Een gedachte die ondanks afwezige onderbouwing bij lezers blijft hangen, en zich door herhaling gaat bevestigen.

De melding waarom de discussie hier begon maakt bij de lezers van het artikel de nodige emotie los die tot de moderaties leidde. Dat de melding op off-topic terecht komt is naar mijn mening terecht en consequent met de moderatie afspraken. Dat gebeurt ook in reacties op andere artikelen waar commentaar wordt gegeven op vorm en rol van een artikel.

Bij je "anders" kan ik alleen maar verzinnen dat Plus artikelen meer reacties over vorm en rol oogsten. Verder kan het zijn (weet ik niet zeker) dat een groep bezoekers de plus artikelen links laat liggen en er daarom minder gemodereerd wordt, met een minder uitgebalanceerd moderatie als resultaat. Dit laatste is een andere discussie, die naar mijn mening wel bij Plus thuishoort, en deel uit maakt van het risico dat te weinig gebruikers na de abo-wissel plus artikelen lezen, erop reageren en modereren. Ook dit laatste is nog geen gegeven feit, maar lijkt mij wel een risico.

Maar laten we alsjeblieft de discussie voeren waar ze thuishoort. Jij bent toch een ervaren tweaker? Je zal zelf geen moeite hebben met die scheiding van onderwerpen, verwacht ik. Een discussie over de moderatie van een individuele reactie hoort gewoon in Het kleine-mismoderatietopic deel XXX thuis. Dit topic is zonder die discussie al van een respectabele lengte. Zijn tweakers wat minder ervaren, dan worden ze wel naar het forum begeleid, daarvoor is gelukkig nog steeds niemand te beroerd op deze site. Diegenen die genoemde reactie hebben gemodereerd kunnen hun ei onder aan het artikel kwijt in de smilies en de keuze of ze wel of geen plus abonnement willen. Een beetje drempel kan trouwens ook een voordeel zijn, als dat tot intentievolle reacties leidt met argumentatie en al. Reacties met argumentatie over de vorm, onderwerpkeuze en rol van Plus artikelen moeten we in dit topic willen hebben. Opgeborgen in Plus artikel X komen ze vrees ik onder de radar terecht, dus niet in het belang van de tweaker die de reactie schreef.

• dasiro
teacup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:51:
Zijn tweakers wat minder ervaren, dan worden ze wel naar het forum begeleid, daarvoor is gelukkig nog steeds niemand te beroerd op deze site.
dat wordt me blijkbaar niet in dank afgenomen, want dat is weggecensureerd op de FP

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen idee of dit al gepost is, maar ik wil toch het volgende even kwijt. Ik vind het helemaal niet erg om voor content te betalen. Betaal ook voor AD Premium, Follow the Money en zelfs de Telegraaf ( :X ). Wat me een beetje tegen borst stuit is dat Tweakers nu in tegenstelling tot de andere drie dus een online abo biedt die je geen eens toegang biedt tot die premium content (ik kijk nu even alleen naar online content). Ik ben al 15 jaar abonnee hier maar moet nu meer gaan betalen of mezelf voor een aantal jaar vast gaan leggen om niet meer te moeten betalen. Vind dat toch wel wat flauw.

Daar komt bij dat ik tot op heden niet echt het gevoel heb dat de plus artikelen het betalen waard zijn. Moet wel eerlijk zeggen dat ik dat gevoel ook heel vaak heb bij AD en de Telegraaf. FTM is hierin wel echt de positieve uitzondering. De 4 euro ten opzichte van de 9 euro voor FTM lijkt veel gezien de hoeveelheid research die vaak in de FTM artikelen zitten.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• AtlAntA

AtlAntA

dasiro schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:14:
[...]

dat wordt me blijkbaar niet in dank afgenomen, want dat is weggecensureerd op de FP
Er staat al een link naar dit topic onder elk plus artikel dus het is niet nodig om de reacties te 'de-railen' om mensen hier te krijgen.

Ik schat dat de gemiddelde Tweakers bezoeker slim genoeg is om zijn/haar weg op een forum te vinden. En er zijn ook al heel veel (unieke) bezoekers geweest die dat hebben gedaan. En mocht iemand het nodig vinden om zijn/haar mening in dit topic te geven dan zal diegene dat ook wel doen zonder dat daartoe wordt opgeroepen in de reacties.

• Max|Burn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 21:48

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Ik begrijp goed dat tweakers naar verdienmodellen kijkt maar wellicht zou het goed zijn om wat basisregels te bedenken m.b.t wat een plus artikel is en wat niet. Misschien ben ik de enige die er zo over denkt maar als je een artikel plaatst over partijen en verkiezingen is er wat voor te zeggen om toch de keuze te maken dit dan voor iedereen beschikbaar te stellen toch ?

reviews: Tech in de verkiezingen - kleinere partijen nader bekeken

ma ma ma ma ma macron one

• commentator
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-02 08:28
Max|Burn schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:50:
Ik begrijp goed dat tweakers naar verdienmodellen kijkt maar wellicht zou het goed zijn om wat basisregels te bedenken m.b.t wat een plus artikel is en wat niet. Misschien ben ik de enige die er zo over denkt maar als je een artikel plaatst over partijen en verkiezingen is er wat voor te zeggen om toch de keuze te maken dit dan voor iedereen beschikbaar te stellen toch ?

en publiceer die basisregels dan ook, zodat iedereen weet hoe het zit. Want nu lijkt het inderdaad nogal random en daardoor in mijn ogen dus absoluut geen meerwaarde

• CyberMania
commentator schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:43:
[...]

en publiceer die basisregels dan ook, zodat iedereen weet hoe het zit. Want nu lijkt het inderdaad nogal random en daardoor in mijn ogen dus absoluut geen meerwaarde
Volgens mij zijn interviews, columns, verdiepende artikelen, artikelen die duiding aan nieuws/trends geven en howto's waar veel tijd in gaat zitten en/of redelijke unieke content de kaders. Voor de rest is het juist nog een beta toch om de rest van de basisrichtlijnen te ontdekken mbv onze hulp?

[Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 22-02-2021 08:16]

• dasiro
AtlAntA schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:33:
[...]

Er staat al een link naar dit topic onder elk plus artikel dus het is niet nodig om de reacties te 'de-railen' om mensen hier te krijgen.

Ik schat dat de gemiddelde Tweakers bezoeker slim genoeg is om zijn/haar weg op een forum te vinden. En er zijn ook al heel veel (unieke) bezoekers geweest die dat hebben gedaan. En mocht iemand het nodig vinden om zijn/haar mening in dit topic te geven dan zal diegene dat ook wel doen zonder dat daartoe wordt opgeroepen in de reacties.
blijkbaar vallen die niet echt op, getuige het feit dat er amper een handvol mensen tot hier is geraakt, terwijl er op anderhalf uurtje tijd (voor de 0-fixatie) al zo veel feedback van anderen is gekomen via het moderatiesysteem. Die en misschien nog vele anderen zie je hier niet en die data ben je kwijt, hun feedback hoor je niet en dat is exact waarom je een beta draait: wat kan beter waar we zelf niet aan gedacht hebben.

• CyberMania
teacup schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:51:
[...]
Zonder argumentatie waarom Plus artikelen "anders" gemodereerd worden kan de "anders modereren" opmerking gaan werken als een frame. Een gedachte die ondanks afwezige onderbouwing bij lezers blijft hangen, en zich door herhaling gaat bevestigen.

De melding waarom de discussie hier begon maakt bij de lezers van het artikel de nodige emotie los die tot de moderaties leidde. Dat de melding op off-topic terecht komt is naar mijn mening terecht en consequent met de moderatie afspraken. Dat gebeurt ook in reacties op andere artikelen waar commentaar wordt gegeven op vorm en rol van een artikel.

Bij je "anders" kan ik alleen maar verzinnen dat Plus artikelen meer reacties over vorm en rol oogsten. Verder kan het zijn (weet ik niet zeker) dat een groep bezoekers de plus artikelen links laat liggen en er daarom minder gemodereerd wordt, met een minder uitgebalanceerd moderatie als resultaat. Dit laatste is een andere discussie, die naar mijn mening wel bij Plus thuishoort, en deel uit maakt van het risico dat te weinig gebruikers na de abo-wissel plus artikelen lezen, erop reageren en modereren. Ook dit laatste is nog geen gegeven feit, maar lijkt mij wel een risico.

Maar laten we alsjeblieft de discussie voeren waar ze thuishoort. Jij bent toch een ervaren tweaker? Je zal zelf geen moeite hebben met die scheiding van onderwerpen, verwacht ik. Een discussie over de moderatie van een individuele reactie hoort gewoon in Het kleine-mismoderatietopic deel XXX thuis. Dit topic is zonder die discussie al van een respectabele lengte. Zijn tweakers wat minder ervaren, dan worden ze wel naar het forum begeleid, daarvoor is gelukkig nog steeds niemand te beroerd op deze site. Diegenen die genoemde reactie hebben gemodereerd kunnen hun ei onder aan het artikel kwijt in de smilies en de keuze of ze wel of geen plus abonnement willen. Een beetje drempel kan trouwens ook een voordeel zijn, als dat tot intentievolle reacties leidt met argumentatie en al. Reacties met argumentatie over de vorm, onderwerpkeuze en rol van Plus artikelen moeten we in dit topic willen hebben. Opgeborgen in Plus artikel X komen ze vrees ik onder de radar terecht, dus niet in het belang van de tweaker die de reactie schreef.
Het ging er volgens mij meer om dat negatieve feedback weggestopt werd op een lager niveau, terwijl positieve feedback bleef staan in eerdere artikelen.

• Gomez12
  • Nu online

Ik heb hem al eens eerder gepost, maar dit geeft het enigszins inhoudelijk weer :
https://tweakers.net/revi...SpKLMnMS_fNzFOy0jU0MKgFAA
Oftewel 90/95% van de achtergrond artikelen is plus en voor de rest is het gewoon beschikbaar (links kan je artikeltypes kiezen) en de meeste andere "reviews" zijn of plus of geen plus.

https://tweakers.net/nieuws/zoeken/
Daar zie je dat 95/98% van het nieuws nog gewoon nieuws is.

• Gomez12
  • Nu online
Om toch nog even de columns aan te halen...

Moeten daarvoor eigenlijk niet gewoon de comments uitgezet worden, of simpelweg meningmodden toestaan?
Ik bedoel het hele stuk waarop gereageerd moet worden is een mening.

In wezen kan niemand behalve de schrijver bepalen wat daadwerkelijk on- en offtopic is.

En de faq qua modden schiet wmb dan ook extreem te kort op dit gebied. Puur omdat het gewoon een ander soort artikel is.

• Jerie
  • Niet online

Het is ook nooit goed heh?

Is het specifiek en Plus krijg je de reactie "ik vind dit niet interessant" of "ik vind het niet goed genoeg".

Is het algemeen belang (wat is dat niet ;)), uitgebreid, en Plus dan krijg je deze kritiek. Eigenlijk is dit een mooi compliment. Want laten we eerlijk zijn: dit heeft Tijs heel veel tijd en moeite gekost.

Weet je wat in deze topic het daadwerkelijke probleem is? De olifant in de kamer? Teveel noisy mensen die hoe dan ook geen klant willen (of kunnen) worden. Jullie zijn, zeker wanneer je ook een adblocker draait, commercieel momenteel oninteressant voor T.net. Voor deze mensen geldt: wees blij met wat je graris behoudt...

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:39

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Jerie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Het is ook nooit goed heh?

Is het specifiek en Plus krijg je de reactie "ik vind dit niet interessant" of "ik vind het niet goed genoeg".

Is het algemeen belang (wat is dat niet ;)), uitgebreid, en Plus dan krijg je deze kritiek. Eigenlijk is dit een mooi compliment. Want laten we eerlijk zijn: dit heeft Tijs heel veel tijd en moeite gekost.

Weet je wat in deze topic het daadwerkelijke probleem is? De olifant in de kamer? Teveel noisy mensen die hoe dan ook geen klant willen (of kunnen) worden. Jullie zijn, zeker wanneer je ook een adblocker draait, commercieel momenteel oninteressant voor T.net. Voor deze mensen geldt: wees blij met wat je graris behoudt...
Ik zie ook een boel Hero-abonnementhouders langskomen die (m.i. terecht) bezorgd zijn dat ze meer moeten gaan dokken om artikelen te lezen terwijl ze er verder qua features op achteruit gaan. Je kunt het van tafel vegen onder het motto "het is ook nooit goed" maar dat is wel wat makkelijk.

Als de prijs straks naar mijn gevoel niet in verhouding staat met de waarde van het product dan gaat mijn abo eruit en de adblocker weer aan. Betalende Tweakers zijn klanten van een commercieel bedrijf, geen liefdadigheid.

[Voor 9% gewijzigd door SnoeiKoei op 22-02-2021 09:43]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• jelle.

jelle.

Product Marketeer
Topicstarter
Glashelder schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:53:
Ik ben al 15 jaar abonnee hier maar moet nu meer gaan betalen of mezelf voor een aantal jaar vast gaan leggen om niet meer te moeten betalen. Vind dat toch wel wat flauw.
SnoeiKoei schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:39:
Ik zie ook een boel Hero-abonnementhouders langskomen die (m.i. terecht) bezorgd zijn dat ze meer moeten gaan dokken om artikelen te lezen terwijl ze er verder qua features op achteruit gaan. Je kunt het van tafel vegen onder het motto "het is ook nooit goed" maar dat is wel wat makkelijk.
Wellicht hadden jullie mijn reactie (jelle. in "Het grote Tweakers Plus topic") gemist doordat het in dit topic best wel eens snel kan gaan, maar voor huidige Hero-abonnees (en abonnees die hebben opgezegd sinds de aankondiging van de bèta) willen we het Plus-abonnement aanbieden voor dezelfde prijs (€3,75 per maand). Tevens maandelijks opzegbaar. Je gaat dus niet meer betalen.

Zodra we dit helemaal uitgewerkt hebben (op technisch en juridisch vlak, bijv met vooruitbetaald abonnementsgeld) communiceren we dit in een .plan en apart richting alle abonnees, zodat iedereen op de hoogte is :)
Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True