Jb! schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Doet me denken aan
The Surplus. Het is December in Sranton en de accountant vind dat er nog wat geld over is, dat geld moet uitgegeven worden anders wordt het budget volgend jaar verkleind.
Bij Tweakers lijkt dat net zo te gaan, er moet steeds groei inzitten. Meer clicks, meer FTE, meer artikelen, meer winst. Dat klinkt goed, totdat je je natuurlijk grens gevonden hebt. Voor een Nederlandse techsite als Tweakers is dat het moment waarop je alle techliefhebbers in Nederland bereikt hebt. Je kunt dan verder verbreden (nog wat andere doelgroepen aantrekken) of meer KPI (de key performance indicator waar we learnings uit trekken) per gebruiker scoren. Beide vereisen nieuwe investeringen (bijvoorbeeld nieuw personeel dat andere onderwerpen snapt of meer ruimte biedt voor extra diepgang). Die nieuwe investeringen zorgen ook weer voor meer kosten en dat moet terugverdiend worden.
Zo diep zit ik niet in deze materie, ik ken de cijfers van dit bedrijf niet. Ik geloof de beweegredenen, neem ze voor waar aan. Als ik dat niet zou doen, dan heeft deze community geen zin. Dan zou ik lekker met adblocker zoveel mogelijk freeloaden tot de bom barst. Zou ik jammer vinden, krijg er ook een slecht gevoel bij.
Het is de vraag of die eindeloze groei wel past bij de community. Mijn oplossing zou zijn om de redactie niet te groot te laten groeien. Het is de grootste kostenpost, terwijl de meeste gebruikers laten weten dat ze vooral het communityaspect waarderen. Sommigen lezen de artikelen niet eens, ze skippen meteen naar de reacties van de community. Anderen laten het nieuws op deze site helemaal links liggen, de artikelen roepen vaak meer vragen op dan dat ze beantwoorden (dat is
quote ja; 28 likes).
Waarom dan toch die focus op de nieuwsredactie? Waarom niet kijken of je premiumfeatures kunt bieden voor de community? Daar zou ik m'n pijlen in ieder geval op richten. Een kleine nieuwsredactie (besparing) en de focus richten op het belangrijkste deel van de site: de community. Wat voor extra's zou je kunnen bieden waar de community voor wil betalen? En hoeveel FTE heb je daarvoor nodig vergeleken met een volledige nieuwsredactie?
Kwaliteitsjournalistiek, onderzoeksjournalistiek kost geld. Kijk maar naar De Correspondent en Follow The Money.
De opschaling zit deels in merge HWI. Dat scheelt deels ook dubbel werk (in begin is er een overgangsperiode).
Je kunt prima downsizen maar dat lost de problemen niet op. Het lost het probleem van 1/3 deel dat een adblocker gebruikt niet op. Het lost het niet rendabele Supporter abonnement niet op. Er is maar 1 alternatief voor advertenties: betaalde content / features. Hoe je dat vormgeeft? Zoals Plus, bijvoorbeeld.
Wat is jouw oplossing concreet welke premiumfeatures implementeert in de community? Concrete voorbeelden kunnen we iets mee.
Mijn suggesties zijn:
1) Een Blendle achtig iets mbt Premium (Plus) content. Dus microtransacties (zonder gamification). Dat spoort aan om kwaliteit te bieden. Dan moet dat wel breed beschikbaar zijn, dus bijv ook op andere DPG platformen.
2) De Correspondent heeft als model dat na genoeg betalingen van Premium gebruikers het artikel vrij beschikbaar wordt, en FTM heeft als model dat content de eerste 24 uur van de dag beschikbaar is. Want dat werkt voor hoogwaardige onderzoeksjournalistiek, voor hoge kwaliteit content. Dit zou ook voor Plus kunnen werken maar
er is dan nog steeds sprake van een abonnement. Het probleem dat sommige content interessant is en andere niet los je hier niet mee op, dan heb je constructie #1 nodig.
3) De optie om iemand die een +3 post te waarderen met een maand subscription, die dan betaald wordt door de gulle gever. Zoals o.a. Reddit heeft. Da's een voorbeeld van hoe je community erbij betrekt. Maar ik zou er geen andere weten...
Alledrie heel leuk, maar ik zie niet hoe dat huidige opzet zou kunnen
vervangen. Hoogstens
aanvullen. Bovendien heb je dan nog steeds de freeloaders. Wat ik stelde, is dat de betalende en niet-adblocker gebruikers deze site in de lucht houden. Om over tracking nog maar te zwijgen...
Een andere optie is donaties, een niet-commerciële insteek. Ik zie het Supporter abonnement als dat. Ik kan prima ads en trackers blokkeren, doe ik al standaard. En de gemiddelde tweaker kan dat ook wel. Dus ik zie Supporter ook een beetje als een gun-factor, of, om je niet slecht te voelen wanneer je hier ads blockt.
Nogmaals, concrete alternatieven waarbij community centraal staat zijn van belang. Alleen 'afschalen' lost de problemen niet op.