Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Tweakers Premium topic OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste
Acties:

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:08
@Grvy en daar sla je de plank mis, wat hier wordt gezegd is wel degelijk een concern en doordat te onkennen ga je het gesprek uit de weg.

De vraag is hoe groot de groep is waarvoor het een concern is. Als een kleine groep dat vindt dan kan je inderdaad op de grotere groep richten maar het is nog steeds geen reden om niet in gesprek te gaan al dan niet vanuit een andere invalshoek.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:34

Grvy

Bot

@Arloid ?? dat zeg ik toch ook niet?

Mijn enigste punt was dat je argumenten als score/comments niet kan opwerpen? Omdat het een te vertekend beeld geeft. En dat kwaliteit subjectief is en dus statements zoals 'hoe kan deze kwaliteit door Tweakers gehanteerd worden" geen goed argument is.

Dat je het gesprek aangaat is prima.. daar heb ik niks over gezegd. Ik zet echter mijn vraagtekens bij sommige argumenten gebaseerd op score/comments.

[Voor 17% gewijzigd door Grvy op 03-01-2021 17:58]

Omdat het moet.

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 03:54

Q

Au Contraire, mon capitaine!

Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:22:
@Q Dat is toch niet helemaal hoe het werkt?

1) Wie bepaalt 'kwaliteit' jij? Dat is niet hoe het werkt. Dus hoe het kan.. tjah andere mensen.. andere kijkwijze.
2) De comments en de score zijn geen indicatie voor de kwaliteit. Verre van.

Je kan stellen dat jij dit geen goede content vind. Prima dat mag, en met jou andere..
Maar de bepalingen die je gebruikt (1,2) zijn - in mijn ogen - niet de juiste maatstaven.
@Grvy

Wat zijn volgens jou de juiste maatstaven?

Wat vind jij van deze column en op basis van welke criteria?

Blog (solar powered) | 71TB NAS |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Q

Ik vind - persoonlijk - de column wel okay.. niet super, maar ook niet bijzonder slecht.
Maar dat gezegd hebbende er is weinig van te vinden, het gaat om een mening/afreageer schrijfsel van een redacteur. Ik heb geen mening over de schrijfstijl en ik heb ook geen mening over zijn mening.

Wel kan ik mezelf voorstellen dat de Tweakers doelgroep in grote mate 'meer' verwacht. Meer onderzoek, meer feiten etc.. maar zoals eerder gezegd ik ben sowieso geen groot fan van columns in het algemeen.

Wat betreft de juiste maatstaven zou ik - als ik tweakers was - kijken naar 'engagement' dit houdt in:

- Hoelang heeft iemand het artikel openstaan?
- Hoeveel clicks heeft het artikel?
- Als de gemiddelde persoon het artikel 10 minuten open heeft staan en 20% hiervan klikt na 1 minuut weg, waarom?

Ik zou het in die hoek zoeken, en daarbij zou ik zeker de comments (in dit topic, onder het artiket) in mijn achterhoofd houden. Maar ik zou het naast/bovenop andere maatstaven doen.

@Q ik denk dat je je nogal verschiet in hoeveel 'uitzondering' de comments daadwerkelijk zijn. Het aantal mensen dat reageert op artikel vs het aantal mensen dat het artikel ziet is niet in verhouding. :)

[Voor 9% gewijzigd door Grvy op 03-01-2021 18:04]

Omdat het moet.

• Q

Q

Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:57:
Mijn enigste punt was dat je argumenten als score/comments niet kan opwerpen? Omdat het een te vertekend beeld geeft. En dat kwaliteit subjectief is en dus statements zoals 'hoe kan deze kwaliteit door Tweakers gehanteerd worden" geen goed argument is.
Ik denk dat er fors negatiever is gereageerd in de comments dan bij andere artikelen. Bovendien krijgen die comments ook heel veel scores. Dat zijn mensen die niet zelf reageren maar het wel eens zijn met de kritiek.

Ik ben het eens met de gedachte dat de comments geen 100% evenwichtig beeld geven over hoe een column valt bij mensen. Maar ik denk dat dit zeker wel een indicatie kan zijn.

Je kunt je niet louter verstoppen achter de mensen die niet reageren en doen alsof de comments de uitzondering zijn, wat mij betreft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:03:
@Q

Ik vind - persoonlijk - de column wel okay.. niet super, maar ook niet bijzonder slecht.
Maar dat gezegd hebbende er is weinig van te vinden, het gaat om een mening/afreageer schrijfsel van een redacteur. Ik heb geen mening over de schrijfstijl en ik heb ook geen mening over zijn mening.
Vlees noch vis. Ook een oordeel, ik weet niet of de auteur dat voor ogen had.
Wat betreft de juiste maatstaven zou ik - als ik tweakers was - kijken naar 'engagement' dit houdt in:

- Hoelang heeft iemand het artikel openstaan?
- Hoeveel clicks heeft het artikel?
- Als de gemiddelde persoon het artikel 10 minuten open heeft staan en 20% hiervan klikt na 1 minuut weg, waarom?

Ik zou het in die hoek zoeken, en daarbij zou ik zeker de comments (in dit topic, onder het artiket) in mijn achterhoofd houden. Maar ik zou het naast/bovenop andere maatstaven doen.
Dat je een artikel helemaal leest is geen indicatie dat je iets goed vind of niet. Dus dat vind ik een beetje een zwak verhaal.

Dat je iets weg klikt kan een indicatie zijn, maar het kan gewoon zijn dat het je onderwerp niet is.

Het aantal clicks zegt mogelijk meer over de click-bait titel dan over de kwaliteit van het artikel.

Ik ga niet zo mee in de redenatie.

Bovendien heeft tweakers een iets concretere metric die we niet kunnen zien: ieder artikel kan met een smiley worden beoordeeld. Dat zal informatiever zijn, voor zover mensen daar op klikken.

[Voor 3% gewijzigd door Q op 03-01-2021 18:13]

• Q

Q

Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:03:
@Q ik denk dat je je nogal verschiet in hoeveel 'uitzondering' de comments daadwerkelijk zijn. Het aantal mensen dat reageert op artikel vs het aantal mensen dat het artikel ziet is niet in verhouding. :)
Maar je kunt dat twee kanten op redeneren. Jouw positie. Maar net zo goed die van mij, volgens deze redenatie:

Voor iedere kritcaster zijn er 100 die het daarmee eens zijn maar zich niet laten horen en ook niet mening modereren. Dus als je onevenredig veel criticasters hebt op een artikel, dan heb je een goede kans dat er iets aan de hand is.

Helaas hebben wij niet inzicht - en daar hebben we ook geen recht op hoor - in hoeverre de comments een representatieve weerspiegeling zijn van het totale bezoek. En dat kan zelfs per artikel verschillen.

• Grvy

Grvy

Bot

@Q nergens zeg ik dan ook dat ze die maatstaven - moeten - gebruiken. Ik gaf aan wat ik betere maatstaven vind dan 'comments/kwaliteit'.

En ook wat ik zou doen, of dat wel het juiste is.. vast niet.

Wat betreft de comments, volgens mij is het een algemene stelling (die onderbouwd is in het algemeen) dat artikelen (in een breed spectrum) altijd meer views krijgen dan comments. Ik geloof dat daar vaker en meer onderzoeken naar gedaan zijn.

Een beetje hetzelfde als in de gamewereld waar 80/20/5 een 'stelregel' is. https://askagamedev.tumblr.com/post/149466049419/80-20-5

Omdat het moet.

• Q

Q

Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:18:
@Q nergens zeg ik dan ook dat ze die maatstaven - moeten - gebruiken. Ik gaf aan wat ik betere maatstaven vind dan 'comments/kwaliteit'.

En ook wat ik zou doen, of dat wel het juiste is.. vast niet.

Wat betreft de comments, volgens mij is het een algemene stelling (die onderbouwd is in het algemeen) dat artikelen (in een breed spectrum) altijd meer views krijgen dan comments. Ik geloof dat daar vaker en meer onderzoeken naar gedaan zijn.

Een beetje hetzelfde als in de gamewereld waar 80/20/5 een 'stelregel' is. https://askagamedev.tumblr.com/post/149466049419/80-20-5
Ik ben hier bekend mee en het zal allemaal best.

Maar daarmee kun je het grotere aantal negatieve reacties en het relatief grotere aantal mensen dat die negatieve reacties +1/+2+3 meningmod niet daarmee bagataliseren / wegwuiven.

Maar vanuit tweakers.net is deze column volgens mij een groot succes. Het levert meer engagement op dan de rest van de artikelen van vandaag.

Dus misschien gebruik ik inderdaad de verkeerde metrics om een artikel als dit op te beoordelen... :D

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:52

Gonadan

Admin Foto & Video
Michael Knight schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:06:
Het is vrij makkelijk om te stellen dat een column niet dezelfde eisen heeft. Nee, de inhoud en doorgaans humoristische/ironische/doordenkende toon/achterliggende boodschap/etc. maken dat het een ‘apart’ stukje journalistiek betreft.

Een column laat zich niet enkel categoriseren volgens het principe ‘column=vrijheid’. Dat is enorm kort door de bocht. De schrijver is inderdaad volledig vrij zijn ding te vertellen, maar de column zelf heeft nog steeds een zekere mate van opbouw/herkenningselementen/schrijfstijl.

Echter heeft de betreffende column in dit geval diverse typerende kenmerken die, volgens verschillende users, niet lekker uit de verf komen. Hierdoor ‘herkennen’ zij deze publicatie niet als een ‘column’.

Als we kijken naar https://www.encyclo.nl/begrip/column (of een willekeurig lesboek) , dan zien we diverse kenmerken/beoordelingspunten juist wel of niet in de Premium Columns die momenteel op de frontpage terug te vinden zijn.
Je kunt het vanuit twee aspecten bekijken, inhoudelijk of qua taalkundige structuur. Het één gaat over gebalanceerde inhoud en onderbouwing, het ander gaat over of het stuk goed geschreven is en ook prettig leest. De discussie ging in mijn optiek overduidelijk over het eerste aspect, inhoudelijk heeft een column simpelweg amper eisen. Qua structuur ben ik het met je eens, maar daar ging het niet over.

Los daarvan moet een column wel passen bij de doelgroep, en daarbij kan je je inderdaad afvragen welke stijl hier goed zou passen en wat Tweakers daarmee wil uitstralen. In die zin ben ik ook wel benieuwd naar de plannen van de redactie op dit vlak.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:54:
[...]
.. inhoudelijk heeft een column simpelweg amper eisen. Qua structuur ben ik het met je eens, maar daar ging het niet over.
Ook inhoudelijk is een column onderhevig aan eisen (en dan met name verwachtingen). Een column is namelijk een stuk dat op speciale/bijzondere wijze licht schijnt op een gedachte/fenomeen. Als je daar niet aan voldoet, is het een slechte column.

Dat hangt samen met hetgeen ik eerder al noemde. Vandaar de overlap. Beide kanten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
Kan iemand mij knijpen, ik ben het zowaar met een moderator in dit topic eens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb in 2001 veel columns op Tnet zien langskomen en zie nu weer columns... dezelfde fout maken,

Ze zijn negatief ingestoken, om iets af te kraken wat niet goed is. Dat kan prima, maar een beter alternatief bieden doen ze niet. Of, iets wat positiefs is uit te lichten gebeurt dus ook niet. En dat is jammer, want dit zegt meer over de redacteur dan over hoe de wereld in elkaar steekt.

Er zijn tweakblogs die iets uitlichten en daar commentaar op geven. Die je verrijken over hoe precies iets werkt, duidelijk aangeven waarom iets fout gaat zonder dat je dat ervoor als fout herkende en dus een oplossing bieden. Of niet eens een fout aanhalen, maar gewoon een handig handvat geven om iets dat je al goed deed beter te doen. Dat zijn leerzame en waardevolle columns.

[Voor 12% gewijzigd door Delerium op 03-01-2021 21:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Michael Knight schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:54:
Ook inhoudelijk is een column onderhevig aan eisen (en dan met name verwachtingen). Een column is namelijk een stuk dat op speciale/bijzondere wijze licht schijnt op een gedachte/fenomeen. Als je daar niet aan voldoet, is het een slechte column.
Dat is dan jouw mening, geen definitie. En daar zit het punt. Ik ben dan ook erg benieuwd welke stijl en richting we kunnen verwachten van dit onderdeel.
Dat hangt samen met hetgeen ik eerder al noemde. Vandaar de overlap. Beide kanten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Niet per se. Een column kan prima een opiniërend stuk zijn zonder directe wetenschappelijke onderbouwing. (of dat hier geaccepteerd wordt staat daar even los van)
Als een redactioneel artikel zich zekere wetenschappelijke vrijheden veroorlooft zijn de messen direct geslepen. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
Toch even gekeken, geen definitie, enkel dat het een regelmatig terugkerend stuk tekst of andere media is.

Blijft wel dat een column bepaalde verwachtingen opwekt, of juist niet...columns zijn een vast media onderdeel waarvoor lezers terugkomen. Is dan ook niet zo gek dat gebruikers hier een bepaalde waarde in willen zien in de meest losse zin van het woord.

Maar goed, wil eigenlijk wel horen wat de redactie hoe ze premium in de toekomst voor zich zien want hier kunnen we echt eindeloos over doorgaan.

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik denk dat wel duidelijk is dat columns in hun huidige vorm nog niet Premium-waardig zijn. Althans, ik zou er geen abonnement voor afsluiten.

Tegelijkertijd is het wel een concept dat meerwaarde biedt. Tweakers is een community met een sterke opinie en de leden delen die veel en graag. Ideaal dus voor een columnist, een lezerspubliek dat aanslaat.

Misschien is er de mogelijkheid om te leren van columnisten van andere DPG-titels? Investeer in een masterclass. De Volkskrant heeft bijvoorbeeld Olaf Tempelman.

Daarnaast zou ik kijken of in de community schrijftalent zit. Organiseer een columwedstrijd met als hoofdprijs 1/2/3 jaar Elite-status en je eigen wekelijkse column op Tweakers.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

• Steef435
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15-01 04:10
Als student val ik niet in de groep die Premium af zou nemen, maar ik heb wel een paar columns gelezen. Hopelijk is dit niet al te vaak gezegd:

Ik vond de afgelopen column wel geinig. Columns mogen wat mij betreft best schoppen, ook een beetje op kinderachtige wijze frustratie uiten. Dat is af en toe fijn om te lezen. Ik moet toevallig denken aan een recente column van Teun van de Keuken. Ik ben het niet met hem eens maar de frustratie mag er zijn. (En kan ook een andere inkijk geven!)

Er zijn wel verschillen met een column zoals die van Van de Keuken:
  • In De Volkskrant wordt een opiniestuk aangekondigd met "Opinie:" en niet met "Column:". Ik denk dat het eerste de lading veel beter dekt in dit geval. De layout van de VK website laat ook heel duidelijk zien dat het om een opiniestuk van een persoon gaat, niet om de mening van de redactie.
  • Van de Keuken spendeert 530 woorden en een hoop witregels aan de column, en het grootste deel van de woorden zijn besteed aan de kern: het meenemen van de lezer in de frustratie. De Tweakers-columns die ik tot nu toe voorbij heb zien komen zijn een stuk langer -- deze meer dan 900 woorden! Dat vind ik voor een opiniestuk de moeite niet.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Koelbloed
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:19
Over de column "pakketleed": dit illustreert volgens mij nog eens wat er mis is met het voorgenomen premium programma.
Een column die van de hak op de tak springt, meer een rant lijkt, maar wel controverse oproept (wat op zich niet erg is). Hierbij is niet de column inhoud zelf interessant maar de reacties.
De (ook hoger gemodereerde) reacties zijn meerendeels door community leden zonder abo geplaatst. Die bijdrage gaat verloren met premium, dus daarmee zou deze column, die nu nog veel interessants biedt, verworden tot iets dat alleen van de hak op de tak springt en een persoonlijke rant is.

Zonder volledige community geen Tweakers, dus dit lijkt me echt helemaal niets om voor te betalen.
De column zelf op het open Tweakers is, naar mijn bescheiden mening, wel interessant vanwege de community reacties.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Dat is dan jouw mening, geen definitie. En daar zit het punt. Ik ben dan ook erg benieuwd welke stijl en richting we kunnen verwachten van dit onderdeel.

[...]

Niet per se. Een column kan prima een opiniërend stuk zijn zonder directe wetenschappelijke onderbouwing. (of dat hier geaccepteerd wordt staat daar even los van)
Als een redactioneel artikel zich zekere wetenschappelijke vrijheden veroorlooft zijn de messen direct geslepen. ;)
Prima als je iets afschuift als een mening. Dat maakt de argumentatie echter niet sterker. Ik beweer nergens dat er wetenschappelijke onderbouwing nodig is in een column. Dat doe je bij voorkeur in een essay, om maar iets te noemen. Het mag echter wel. Daarnaast zijn 'stijl' en 'richting' zaken die je op voorhand bepaalt, dat komt niet halverwege of na het schrijven van je column. Het lijkt mij mooi als de redactie hier wat op in kan gaan.. :)

Zoals ik eerder al aangaf, zijn diverse zaken in een column onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat komt doordat een column regelmatig een mengsel van diverse tekstsoort- en kenmerken is. Vandaar dat iemand hierboven opmerkt dat hij een column terugvindt bij 'opinie'. Opiniëren kan namelijk een doel zijn, naast bijvoorbeeld amuseren of overtuigen.

Een column moet niet alleen kort en goed geschreven zijn, maar ook een onverwachte, verrassende invalshoek hebben. Het liefst ook enigszins tegendraads. Een goede column doét iets met je, strijkt je soms tegen de haren in, in ieder geval raakt hij je.

Gewoon even wat foto`s uit enkele boeken die ik dagelijks gebruik.

Vooral de uitleg in dit laatste plaatje lijkt op diverse plekken van toepassing:
De columnist kent zijn publiek en het publiek kent hem. Daardoor kan hij onderwerpen bespreken en bepaalde termen gebruiken zonder veel te hoeven uitleggen.
Opsmuk is leuk, maar in enkele genoemde teksten kan er aanzienlijk wat tekst weggehaald worden, zonder dat de boodschap/waarde verloren gaat. Daarnaast geldt natuurlijk ook altijd de vraag: 'wat is de eigenlijke boodschap van de schrijver'? Vooralsnog merken we dat de lezers op de fp op dit moment niet bereikt worden, zoals bedoeld.

Vandaar mijn interesse in het schrijfproces zoals dat nu plaatsvindt. :)

[Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 04-01-2021 00:26]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• [Roland]
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Columns zijn prima en kunnen wat mij betreft er voor zorgen dat ik er voor wil betalen. Ik heb ook ooit een Abonnement op de NRC afgesloten vanwege Bas Heijne.

En dat is het verschil, je hebt columnisten die columns schrijven als specialisatie hebben, dat je tot nadenken zet en/of je naar meerdere inzichten brengt. Zulke colums hebben voor mij meerwaarde.

Tweakers vraag eigen redacteuren om een column te schrijven om content te creëren, kans is klein dat je dan interessante columns krijgt. Wat mij betreft valt dit onder het kopje hobbyen.

ga met gast columnisten werken, er zijn genoeg interessante mensen in de tech sector met "afwijkende " meningen/inzichten die kunnen schrijven, als je dan nog verder dan Nederland kijkt dan ga je content krijgen die meerwaarde heeft en het premium (verander alsjeblieft die naam) label verdiend.

[Voor 3% gewijzigd door [Roland] op 04-01-2021 07:31]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
@Michael Knight ik ga er verder niet op in want dan gaat het wel erg off-topic. Dit topic gaat niet over de schrijfvaardigheid van de redactie met betrekking tot verschillende stijlvormen in de journalistiek.

Tussen de regels door lijken wij het grotendeels wel eens te zijn. Dit was gewoon een column, of opiniestuk zo je wilt, en we zijn beiden benieuwd wat de visie van de redactie is omtrent dit type artikelen. :)

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
JackSparrow schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Ik weet niet wie die ondertitel verzonnen heeft overigens, maar ik heb er in ieder geval geen last van.
Ik heb er in zoverre last van dat ik het een flauwe grap (?) vind die iemand ooit leuk vond om voor je te verzinnen maar als we het dan toch hebben over herkenbaarheid en weten welke pet (behalve je piratenpet) je op hebt is het wel handig om te weten uit welke hoedanigheid je spreekt. Mijn punt is dat ik niet weet waar je uberhaupt moderator van bent.

En ik dacht dat piraten rum dronken.

[Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 04-01-2021 09:32]

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-01 23:10

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

RodeStabilo schreef op Monday 4 January 2021 @ 09:29:
[...]

Ik heb er in zoverre last van dat ik het een flauwe grap (?) vind die iemand ooit leuk vond om voor je te verzinnen maar als we het dan toch hebben over herkenbaarheid en weten welke pet (behalve je piratenpet) je op hebt is het wel handig om te weten uit welke hoedanigheid je spreekt. Mijn punt is dat ik niet weet waar je uberhaupt moderator van bent.

En ik dacht dat piraten rum dronken.
:-) Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Ik kan het helaas zelf niet aanpassen, maar ik zal wel even vragen of men het kan aanpassen naar de juiste titel. En het is aangepast.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Fawn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-01 15:04
De schrijfstijl en inhoud van de laatste column deed me denken aan Tweakers.net eind jaren 90.
Een hobbyclubje, met zo'n lekker ongenuanceerde en onprofessionele rant.
Is dit nostalgische gevoel één van de doelen die jullie nastreven bij de introductie van premium?

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 12:02

MazeWing

passionate & cynical

@Gonadan Ik ben het niet met je eens dat dit off-topic is! Het gaat over premium en de kwaliteit van premium. Als men besloten heeft extra content te maken in de vorm van columns dan mag de lezer verwachten dat deze aan een bepaalde kwaliteit voldoet.

En dan komt men er opeens achter dat een goed stuk schrijven toch echt wat lastiger is dan wat hardware testen en hierover te schrijven. Er is een reden waarom er journalistieke opleidingen zijn....

Hoeveel medewerkers van Tweakers, die artikelen schrijven, hebben een journalistieke achtergrond en zijn daadwerkelijk "vaardig" in het journalistieke vak? Het gros bestaat volgens mij nog steeds uit hobbyisten die van hun hobby uiteindelijk hun beroep hebben gemaakt. Fantastisch natuurlijk en voor veel zaken een prima basis. Maar als je vervolgens iets van columns gaat schrijven dan komt daar toch echt wat meer bij kijken.

[Voor 32% gewijzigd door MazeWing op 04-01-2021 12:53]

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
MazeWing schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
@Gonadan Ik ben het niet met je eens dat dit off-topic is! Het gaat over premium en de kwaliteit van premium. Als men besloten heeft extra content te maken in de vorm van columns dan mag de lezer verwachten dat deze aan een bepaalde kwaliteit voldoet.

En dan komt men er opeens achter dat een goed stuk schrijven toch echt wat lastiger is dan wat hardware testen en hierover te schrijven. Er is een reden waarom er journalistieke opleidingen zijn....

Hoeveel medewerkers van Tweakers, die artikelen schrijven, hebben een journalistieke achtergrond en zijn daadwerkelijk "vaardig" in het journalistieke vak? Het gros bestaat volgens mij nog steeds uit hobbyisten die van hun hobby uiteindelijk hun beroep hebben gemaakt. Fantastisch natuurlijk en voor veel zaken een prima basis. Maar als je vervolgens iets van columns gaat schrijven dan komt daar toch echt wat meer bij kijken.
Vanuit die hoek ben ik het zeker met je eens. Als het gaat om de algehele beoordeling van de meerwaarde van premium en of je daar dan geld voor over zou hebben dan hoort het er zeker bij.

Vanuit de context van de discussie waar ik zelf mee bezig was voegde het niet zoveel toe. Dat was meer een definitiekwestie. :)

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:07
@WoutF @Moonsugar @Bart Zoetmulder

Ik zou zo niet nog 2 maanden doorgaan. Mijn advies:

1) Ga een tweede ronde in met premium maar dan met een kleinere groep voor directere feedback. Selecteer bijv 1 op de 500 voor toegang waarbij 50% obv criteria (bijv. veel actief op de FP; veel actief op het forum maar niet de FP enz) en 50% random. Open een apart forum en beloon ze voor hun interactie na afloop van de 2e ronde met bijv. 50% korting de eerste zes maanden.

2) En om niemand buiten te sluiten: als je toch genoten hebt van de premiumartikelen en ze (tijdelijk) niet wilt missen, dan kan je nu al voor 1 euro premiumlid worden en de artikelen blijven lezen. Ook hier voor de interactie: als je na afloop besluit lid te blijven krijg je ook 50% korting het eerste halfjaar.

Het voordeel is dat je daarmee ook al gelijk leden binnenhaalt die hopelijk blijven plakken na afloop.

NB: Ik bedoel dit niet omdat de kwaliteit te slecht zou zijn ofzo hoor, maar gewoon omdat nog zo 2 maanden door niet veel nieuwe inzichten in dit topic gaat brengen denk ik.

[Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2021 17:35]

• Diederik
  • Niet online
Ik snap werkelijk niet wat er premium is aan het volgende artikel:
nieuws: Eerste internationale 400Gbit/s-verbinding is gelegd tussen Amsterdam...

Zet je voicemail uit!

• CyberMania
Alleen standaardnieuwsartikelen blijven gratis (naast productrecensies). Met standaardnieuwsberichten wordt bedoeld: 'Met standaardnieuwsberichten bedoelen we de relatief korte nieuwsberichten zoals we die al jaren publiceren, met nieuws dat vaak in enigszins vergelijkbare vorm ook elders op internet staat.'
(bron: https://tweakers.net/info/faq/premium-faq/ ).

Dit nieuwsartikel is premium omdat het verder gaat dan een kort nieuwsberichtje.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:18
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Alleen standaardnieuwsartikelen blijven gratis (naast productrecensies). Met standaardnieuwsberichten wordt bedoeld: 'Met standaardnieuwsberichten bedoelen we de relatief korte nieuwsberichten zoals we die al jaren publiceren, met nieuws dat vaak in enigszins vergelijkbare vorm ook elders op internet staat.'

Dit nieuwsartikel is premium omdat het verder gaat dan een kort nieuwsberichtje.
En de voorlopers van dit artikel die waren dus gewone berichten?
Testen : nieuws: Nikhef en SURF testen 400Gbit/s-lijnen in de randstad
Waarom de lijn nodig is/gaat zijn : reviews: Datavloedgolf LHC op komst - Nikhef bereidt zich voor met rappe opslag / reviews: Cartesius' upgrade: nationale supercomputer nog sneller

Oftewel we krijgen straks wel de aankondigingen maar niet meer het start-sein zonder premium?
En het feit dat de lengte voornamelijk opvulling is (dat je een 100 GB/s wel even aan je broek schoonveegt, is dat nu de bedoelde verdieping?)

Dit is gewoon al jarenlang het standaard nieuws op t.net geweest en dat wordt nu gewoon achter de paywall geduwd.

• CyberMania
Gomez12 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:56:
[...]

En de voorlopers van dit artikel die waren dus gewone berichten?
Testen : nieuws: Nikhef en SURF testen 400Gbit/s-lijnen in de randstad
Waarom de lijn nodig is/gaat zijn : reviews: Datavloedgolf LHC op komst - Nikhef bereidt zich voor met rappe opslag / reviews: Cartesius' upgrade: nationale supercomputer nog sneller

Oftewel we krijgen straks wel de aankondigingen maar niet meer het start-sein zonder premium?
En het feit dat de lengte voornamelijk opvulling is (dat je een 100 GB/s wel even aan je broek schoonveegt, is dat nu de bedoelde verdieping?)

Dit is gewoon al jarenlang het standaard nieuws op t.net geweest en dat wordt nu gewoon achter de paywall geduwd.
Dat weet ik niet. Moet je niet aan mij vragen. Ik post alleen even wat in de FAQ over je vraag staat.

• Gomez12
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Dat weet ik niet. Moet je niet aan mij vragen. Ik post alleen even wat in de FAQ over je vraag staat.
offtopic:
Was ook niet persoonlijk aan jou bedoeld maar meer aan de leiding/redactie, alleen jouw post was de aanleiding omdat het wel enigszinds in de FAQ staat, maar toch ook weer niet compleet

• CyberMania
Gomez12 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:00:
[...]

offtopic:
Was ook niet persoonlijk aan jou bedoeld maar meer aan de leiding/redactie, alleen jouw post was de aanleiding omdat het wel enigszinds in de FAQ staat, maar toch ook weer niet compleet
Als ik kijk naar AD.NL enzo dan vrees ik inderdaad dat het klopt. Alles met een eigen karakter verdwijnt straks achter het premiumlabel. Zo gaat het daar ook nu. Ietwat unieke content (dus wat niet elders te vinden is) wordt direct premium. Dat was tot nu toe nog niet zo inderdaad. Want in de FAQ wordt expliciet opeens onderscheid gemaakt tussen nieuwsberichten en nu een nieuwe naam: standaardnieuwsberichten. Volgens mij bestaat er nergens zo'n tag.

[Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2021 18:13]

• Diederik
  • Niet online
[...]

Bedankt voor je uitleg en excuus, dit had ik zelf ook kunnen vinden.

Ik ga er eens rustig over nadenken wat ik hiervan vind.

Zet je voicemail uit!

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:40

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Oh wacht. Ik dacht dat het nog iets van een test was met 'premium'. Maar hoe jij het stelt is het een voldongen feit. Waar is dit topic nog voor? Of heb ik ergens iets gemist?

Ik las de titel en dacht okay... We gaan dus die kant op. Oh nee wacht het is dus gewoon als zo... Artikel iets meer info/tekst/etc en hup 'premium'. En als je een primeur hebt (kan me niet echt voorstellen want tweakers loopt al heel lang achter de feiten aan?...) Wat dan? Premium? Of niet 'premium'? Of titel als click/bait en neem maar een premium om het te lezen.

• CyberMania
ManiacsHouse schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:31:
En als je een primeur hebt (kan me niet echt voorstellen want tweakers loopt al heel lang achter de feiten aan?...) Wat dan? Premium? Of niet 'premium'? Of titel als click/bait en neem maar een premium om het te lezen.
Goeie vragen! Er staat: 'een belangrijk criterium is dat het artikel in meer of mindere mate uniek is en dus niet in die vorm op andere sites is te vinden.'. Dus een primeur lijkt me daar meestal wel onder te vallen, want dat is het in principe alleen als het niet op andere sites is te vinden.

[Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2021 18:36]

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-01 17:43

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
MazeWing schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:

Een mooi voorbeeld van hoe de wensen en meningen vanuit de community verschillen. Tegelijk hoor ik namelijk ook dat er teveel journalisten bij Tweakers werken en dat je juist primair techneuten nodig hebt ;)
Is een journalistieke achtergrond gelijk aan een opleiding journalistiek, of is ervaring in de journalistiek ook een journalistieke achtergrond? Genoeg grote journalisten die er geen minuut voor in de schoolbanken gezeten hebben :) Dat maakt de discussie over opleiding wmb niet zo relevant. Ik heb ieders CV nu niet bij de hand, maar ik gok dat de helft van de redactie een opleiding heeft in de journalistiek en/of communicatie.

• CyberMania
WoutF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:45:
ik gok dat de helft van de redactie een opleiding heeft in de journalistiek en/of communicatie.
Hoe kunnen we dat verschil merken met de andere helft die dat niet heeft in de nieuwsartikelen.

[Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2021 18:54]

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Hoe kunnen we dat verschil merken met de andere helft die dat niet heeft in de nieuwsartikelen.
Ik had gereageerd voordat ik de recente topicwarning zag met het verzoek van de mods om het ontopic te houden :) Een discussie over de achtergronden van verschillende redacteuren lijkt me wat ver van Premium afstaan, buiten het feit dat - zoals ik al zei - je vaardigheden ook buiten een opleiding op kunt doen.

• Gomez12
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:06:
[...]
Alles met een eigen karakter verdwijnt straks achter het premiumlabel. Zo gaat het daar ook nu. Ietwat unieke content (dus wat niet elders te vinden is) wordt direct premium.
Is dit dan unieke content? Ik kan het me niet voorstellen, dit is gewoon geinitieerd vanuit een pers-bericht verstuurd door SURF en Nikhef vermoed ik.
Oftewel er zullen meerdere media hierover gaan berichten, anders hebben en SURF en Nikhef niet goed hun werk gedaan.
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:34:
[...]
Goeie vragen! Er staat: 'en belangrijk criterium is dat het artikel in meer of mindere mate uniek is en dus niet in die vorm op andere sites is te vinden.'. Dus een primeur lijkt me daar meestal wel onder te vallen, want dan het niet op andere sites zijn te vinden.
Dat lijkt me de doodsteek, t.net staat niet bekend om zijn snelle nieuwsvergaring en ook al helemaal niet om het foutloos publiceren van artikelen.
Ga je de snelheid ophogen, dan hoog je tegelijkertijd ook de foutmarge omhoog en houd je dan uberhaupt nog iets leesbaars over?
WoutF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:45:
[...]
Een mooi voorbeeld van hoe de wensen en meningen vanuit de community verschillen. Tegelijk hoor ik namelijk ook dat er teveel journalisten bij Tweakers werken en dat je juist primair techneuten nodig hebt ;)
Ik zie dat niet als verschillende wensen/meningen vanuit de community hoor.
Voor reviews / techniek wil je juist primair techneuten hebben.
Voor columns en eigenlijk alles wat niet primair met techniek te maken heeft wil je gewoon minimaal een goede journalist, liever nog een specialist op dat gebied zoals je dat op techniek ook hebt, alleen je kan niet op 1001 dingen expert zijn en dus valt de vraag terug naar dan maar een goede journalistieke achtergrond.

Iets is beter dan niets zeg maar.
Ik denk eerder dat jij erin wilt lezen dat de community het niet eens is, want dan kan je het punt zo opzijn schuiven.
[...]
Genoeg grote journalisten die er geen minuut voor in de schoolbanken gezeten hebben :)
Tja, dat zegt wmb wel weer genoeg, zou jij liever hebben dat je kind naar school gaat of niet? Ik bedoel genoeg niet-schoolgaande kinderen die later heel succesvol zijn geworden.
WoutF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:00:
[...]
Een discussie over de achtergronden van verschillende redacteuren lijkt me wat ver van Premium afstaan
Waarom? Het lijkt mij juist een pluspunt voor Premium als je kan zeggen dat alle artikelen van type x bij Premium minimaal geschreven zijn door journalistiek opgeleide mensen.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:

1) Ga een tweede ronde in met premium maar dan met een kleinere groep voor directere feedback. Selecteer bijv 1 op de 500 voor toegang waarbij 50% obv criteria (bijv. veel actief op de FP; veel actief op het forum maar niet de FP enz) en 50% random. Open een apart forum en beloon ze voor hun interactie na afloop van de 2e ronde met bijv. 50% korting de eerste zes maanden.

2) En om niemand buiten te sluiten: als je toch genoten hebt van de premiumartikelen en ze (tijdelijk) niet wilt missen, dan kan je nu al voor 1 euro premiumlid worden en de artikelen blijven lezen. Ook hier voor de interactie: als je na afloop besluit lid te blijven krijg je ook 50% korting het eerste halfjaar.

Het voordeel is dat je daarmee ook al gelijk leden binnenhaalt die hopelijk blijven plakken na afloop.

NB: Ik bedoel dit niet omdat de kwaliteit te slecht zou zijn ofzo hoor, maar gewoon omdat nog zo 2 maanden door niet veel nieuwe inzichten in dit topic gaat brengen denk ik.
Thx voor het meedenken over de vorm van de bèta :) ik denk onder de streep alleen niet dat we betere inzichten verzamelen door de groep veel kleiner te maken.Op de huidige wijze halen we de kwalitatieve en kwantitatieve feedback bij zoveel mogelijk mensen op. Dat is meer werk en maakt meer discussie los, maar ik heb achteraf liever teveel feedback gehad en mensen gesproken dan te weinig. En hoewel je wellicht nog niet direct het resultaat ervan ziet, heeft dit topic in de eerste maand al zeker nuttige input opgeleverd over bijvoorbeeld prijsstelling, verhouding tot bannervrij, de naam en eventueel inzetten van karma. Allemaal zaken die we achter de schermen meenemen. En ook de discussie over wat men van een goede column verwacht, geeft ons food for thought.

• Gomez12
WoutF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:09:
[...]
En hoewel je wellicht nog niet direct het resultaat ervan ziet, heeft dit topic in de eerste maand al zeker nuttige input opgeleverd over bijvoorbeeld prijsstelling, verhouding tot bannervrij, de naam en eventueel inzetten van karma. Allemaal zaken die we achter de schermen meenemen. En ook de discussie over wat men van een goede column verwacht, geeft ons food for thought.
Ik hoop toch dat er ook achter de schermen meegenomen wordt dat er een richting gekozen moet worden qua premium (volgens mij heeft momenteel echt niemand meer een idee wat er concreet onder verstaan moet worden)
En dat de huidige getoonde kwaliteit over het algemeen onder het basisniveau ligt. En dat gaat echt niet alleen maar over de columns, eerder over de premium artikelen in het algemeen.

• CyberMania
WoutF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:09:

En hoewel je wellicht nog niet direct het resultaat ervan ziet, heeft dit topic in de eerste maand al zeker nuttige input opgeleverd over bijvoorbeeld prijsstelling, verhouding tot bannervrij, de naam en eventueel inzetten van karma.
Volgens mij moesten de premiumartikelen nou juist de unique selling point worden, maar daar lees ik weinig over terug wat daarvan is geleerd in de eerste maand. Zie ook die user hierboven. Terwijl dat de kern van het product moet zijn.

Puur mijn 2 cents: maar ik denk dat je door hele kleine stapjes vooruit, met telkens toch weer negatieve feedback, de nare bijsmaak niet kwijt raakt - juist doordat bij elke kleine stap te weinig vooruitgang wordt geboekt en dus negatieve reacties geeft (die blijven hangen in een lang proces). Ik zou echt even een time-out nemen, back to the drawing board en met iets dubbelbeter terugkomen. Dat werkt volgens mij beter, maar goed dat is puur mijn visie.

[Voor 41% gewijzigd door CyberMania op 04-01-2021 19:58]

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Goeie vragen! Er staat: 'een belangrijk criterium is dat het artikel in meer of mindere mate uniek is en dus niet in die vorm op andere sites is te vinden.'. Dus een primeur lijkt me daar meestal wel onder te vallen, want dat is het in principe alleen als het niet op andere sites is te vinden.
Dus clickbait. Want er is een primeur. Trekt bezoekers. En vervolgens kan de bezoeker van buitenaf en/of niet premiumklant het niet lezen want je mag er voor betalen. En je moet eerst langs de befaamde cookie-wall anders krijg je überhaupt geen toegang tot de site (verbaas me hier nog steeds over, of accepteren of inloggen. Een nee of aanpassen is er gewoon niet, ik dacht dat dit inmiddels verboden was :? )Weg inkomsten van ads. En men zoekt het wel ergens anders een dagje later :)

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-01 15:28
Ik verbaasde me dat het pakketpost een premium artikel betrof en was daarna nog een keer verbaasd dat in dit topic met hand, tand en een hoop quotes de betekenis van Column wordt verdedigd.
Daar gaat het hier toch helemaal niet over!!! :?
Dit topic is voor feedback over de premium artikelen.

Nou hier dan mijn feedback (als tweaker vanaf het eerste uur ongeveer):

Ik vindt zelf een column helemáál niet onder het premium label passen.
Daar hebben we de tweakblogs voor, laat mensen(/ook redacteuren) daar maar ranten.
Ik ga hier dus écht niet voor betalen, no way.

En nu positief:
Het drone artikel vond ik 1 van de eerste die best goed is, maar ook daar zou ik niet voor betalen, die betreffende informatie kan ik elders namelijk gratis vinden. Hetzij niet zo uitgebreid wellicht maar voldoende zeker.

Al met al vinden ik, en enkele van mijn tweakers vrienden het hele premium gedoe maar niks :F

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:31

AtlAntA

Hier stond iets kinderachtigs.

Als Premium artikelen tijdelijk premium zouden blijven en dus bijvoorbeeld na een maand gewoon vrij toegankelijk zouden worden dan zou de tweakers FP ook nog steeds educatieve waarde hebben. Ik heb zoiets hier al eerder in dit topic gepost maar ben bang dat het wat onder gesneeuwd is.

Als zeer jonge PC hobbyist heb ik erg veel geleerd hier op tweakers in de begin jaren en ik denk dat er nog steeds erg veel jonge hobbyisten (zonder de middelen of toestemming om een abbonnement af te sluiten) hier komen om op de hoogte te blijven en nieuwe dingen te leren. Met de recente koerswijziging om terug naar de kern te gaan wordt tweakers alleen maar interessanter voor die groep. Om ze dan weer af te ketsen door alle nuttige en enigszins leerzame content achter een paywall te zetten lijkt me contraproductief.

Ik heb de hoop dat men alsnog van dit paywall concept afstapt helaas moeten laten varen. Met het idee om premium content timed exclusive te laten zijn hoop ik dat de jongere generatie alsnog tweakers zal/kan gebruiken als platform om ook daadwerkelijk wat op te steken.

GoT is wat dat betreft een goudmijn. Er zit gigantisch veel informatie en kennis waar ik nog elke dag van onder de indruk ben. GoT'ers bedankt!

Avatar does not reflect reality. *much*

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:47
CyberMania schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:07:

Geld of andere beloningen geven voor een review lijkt mij niet slim, want daarmee worden de reviews positiever (tenzij dat je bedoeling is). Als je een beloning krijgt voor het reviewen van een product, ga je automatisch positiever schrijven over dat product. Daarom heb ik ook moeite mee alle "sponsored" reviews in het Pricewatch gedeelte (ik doel op de reviews waarbij de reviewer het product ontvangen heeft). Je kunt dan niet meer van op aan gaan dat de review neutraal is en niet beïnvloed door het feit dat het product gratis gekregen of geleend is.

• CyberMania
reviews: Miniledtelevisies komen in 2021 - wat kunnen we ervan verwachten?

Prima artikel wat mij betreft (al toch wel jammer als zoiets niet meer gratis straks is) maar voor mij net wel iets te lang in het dagelijks nieuws. Twee vragen @WoutF

1) Gaat er tzt gekeken worden naar (extra) lange premiumartikelen bijv. vooral in het weekend te plaatsen (meer tijd / aandacht).
2) Kan er, nu er steeds vaker langere artikelen komen, een leestijdindicator bij gezet worden: bijv. leestijd: 4 minuten.

@Koekiemonsterr wel hier ook weer een gebrek: Het artikel start met de vraag:
In dit artikel wordt stilgestaan bij wat deze technologie op televisiegebied inhoudt en wat we ervan kunnen verwachten.
Ik mis dan een kopje 'conclusie' met in 4-5 regels het antwoord nog eens samengevat op deze vraag. Waar vind ik kort samengevat het antwoord op deze vraag?

[Voor 22% gewijzigd door CyberMania op 05-01-2021 16:22]

• Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-01 16:00

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:03:
[...]

Is dit dan unieke content? Ik kan het me niet voorstellen, dit is gewoon geinitieerd vanuit een pers-bericht verstuurd door SURF en Nikhef vermoed ik.
Oftewel er zullen meerdere media hierover gaan berichten, anders hebben en SURF en Nikhef niet goed hun werk gedaan.

[...]
Dit is niet via een persbericht gegaan. Volgens mij hebben nog SURF, noch Nikhef hier een persbericht aan gewijd. Maar zelfs als dat zo zou zijn, zou dit artikel veel meer informatie bevatten. Ik heb er gesprekken met Tristan en Gerben over gevoerd en er een eigen verhaal van gemaakt. En dat is inderdaad wat we proberen met premium, meer tijd en moeite in dit soort onderwerpen steken voor uitgebreidere verhalen dan het standaardnieuws dat we brengen.

This is the future, people translated as data

• Menkoro
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:05
reviews: Miniledtelevisies komen in 2021 - Grote impact door kleine leds?

Voor het eerst dat ik op een nieuwsartikel reageer. Simpel gezegd zou ik vooralsnog absoluut niet voor premiumartikelen willen betalen. Inhoudelijk zal het vast kloppen, maar de schrijfstijl staat me zo tegen dat ik halverwege het artikel afgehaakt ben. Naast enkele spelfouten komen er zinnen voorbij die ontzettend moeilijk te lezen zijn.
Ook is er minder blooming, het effect waarbij er een ongewenste waas van licht om bepaalde heldere elementen heen is te zien; dit is het gevolg van het feit dat het licht niet op pixelniveau is aan te sturen, maar via de zones gaat, waarbij elke zone veelal duizenden of tienduizenden pixels beslaat.
Hier wordt bijvoorbeeld misbruik gemaakt van de puntkomma en krijg je een onsleesbare zin.
Het is belangrijk om te beseffen dat 'echte' zelfemitterende qned-televisies nog wel enkele jaren op zich laten wachten, al zijn er berichten dat Samsung Display steeds dichterbij een punt komt waarop de technologie gereed zal zijn voor een daadwerkelijke introductie in de markt.
Haal die komma weg en maak er een punt van, veel beter leesbaar.
Als Samsung dat kan, kunnen wij het ook, was wellicht de gedachte bij LG.
Dit mag tussen aanhalingstekens.
Kortom, er wordt ook hier hoogstwaarschijnlijk een quantumdotfilm toegepast om de helderheid en het kleurbereik te vergroten, wat dan wordt gecombineerd met de lichtabsorberende technologie die het bedrijf al langer toepast bij zijn duurdere lcd-tv's, onder de naam Nanocell.
Ook weer een komma waar een punt had kunnen staan, opnieuw een onleesbaar lange zin.

Wat ik hiermee wil vragen, worden artikelen wel gedubbelcheckt voor deze geplaatst worden? Dat nieuwsartikelen op Tweakers waarschijnlijk niet op B1-niveau geschreven hoeven worden snap ik, maar deze schrijfstijl is gewoonweg niet prettig om te lezen. Daarnaast zie ik steeds vaker het gebruik van dubbele ontkenningen, ellenlange intro's en woordherhaling.

Edit:
Ook als de verschillende fabrikanten daadwerkelijk de belofte waarmaken en miniledtelevisies uitbrengen met een relatief hoog aantal dimbare zones, de aansturing op orde hebben, issues als black crush met verlies van details in donkere scènes weten te beperken en de prijs in toom weten te houden, dan nog halen ze het wat contrast en hdr-weergave niet bij wat een oledtelevisie kan.
Toch nog even verder gelezen en mijn hemel, dit kan echt niet :X

[Voor 9% gewijzigd door Menkoro op 05-01-2021 16:40]

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
arnovos schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:50:
Misschien is er de mogelijkheid om te leren van columnisten van andere DPG-titels? Investeer in een masterclass. De Volkskrant heeft bijvoorbeeld Olaf Tempelman.

Daarnaast zou ik kijken of in de community schrijftalent zit. Organiseer een columwedstrijd met als hoofdprijs 1/2/3 jaar Elite-status en je eigen wekelijkse column op Tweakers.
Dank voor je feedback. Goed idee om te kijken welke mogelijkheden er zijn binnen DPG om bij te leren. De communitycolumnwedstrijd lijkt me op zich ook leuk, maar dan niet voor Premium natuurlijk.
[Roland] schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:30:

ga met gast columnisten werken, er zijn genoeg interessante mensen in de tech sector met "afwijkende " meningen/inzichten die kunnen schrijven, als je dan nog verder dan Nederland kijkt dan ga je content krijgen die meerwaarde heeft en het premium (verander alsjeblieft die naam) label verdiend.
Gastcolumnisten hebben we overwogen, maar op techgebied zijn die namen dungezaaid. Derden kennen de doelgroep ook minder. Je moet ook oppassen met columnisten die geen schrijver zijn maar deskundig zijn vanuit hun vakgebied, want die hebben vaak een belang, van bijvoorbeeld een bedrijf of organisatie. Bovendien kunnen meerdere redacteuren elkaar nu onderling beter feedback geven.
Michael Knight schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:52:
Daarnaast zijn 'stijl' en 'richting' zaken die je op voorhand bepaalt, dat komt niet halverwege of na het schrijven van je column. Het lijkt mij mooi als de redactie hier wat op in kan gaan.. :)
Elke redacteur heeft zijn eigen stijl en richting. Dat is ook nadrukkelijk de bedoeling, dat ze niet zozeer namens Tweakers, maar persoonlijk invulling geven aan de column. Dank voor het weergeven van de teksten over wat columns moeten zijn, al is 'moeten' wel een groot woord denk ik. Wat zou er beter kunnen volgens jou?

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:52

Mrjraider

De mannelijke zuster

Een van de problemen die onderaan de streep ook meetellen is het gegeven dat Tweakers en GoT de afgelopen jaren de lat met betrekking tot niveau alsmaar hoger hebben gelegd. Topics worden gesloten omdat de TS niet van een bepaald niveau is of omdat er niet genoeg voorwerk of onderzoek is gedaan.
Er word vaak gevraagd om user input en die is veelvuldig gegeven. Tel daarbij op dat er een strenge moderatie is welke van “hoog” niveau is door alleen extreem goede reacties belonen met een +3. Je kan als Tweakers niet met magere columns komen of met achtergrond artikelen die geen meerwaarde of bewezen diepgang hebben (uitzonderingen daar gelaten) en verwachten dat er betaald word.
Ik denk, maar dat word hier al ruim 138 pagina’s gezegd, schroef eerst het niveau goed omhoog. Kom met uitdagende en boeiende artikelen, kom met een diepgaande achtergrond en ga dan onderscheid maken tussen premium content en gratis content.

[Voor 7% gewijzigd door Mrjraider op 05-01-2021 17:10. Reden: Kleine aanvulling]

At the end of the line a survivor will be born

• cleef
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:20
Olaf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Gastcolumnisten hebben we overwogen, maar op techgebied zijn die namen dungezaaid. Derden kennen de doelgroep ook minder. Je moet ook oppassen met columnisten die geen schrijver zijn maar deskundig zijn vanuit hun vakgebied, want die hebben vaak een belang, van bijvoorbeeld een bedrijf of organisatie.
Misschien niet helemaal "gast" columnist, maar toch ondertussen in een andere functie: @Koen Crijns vond/vind ik altijd leuk schrijven, denk dat Koen heel geschikt zou zijn als columnist. Maar goed die zal het druk zat hebben dus mogelijk niet realistisch ;)

• [Roland]
  • Niet online
cleef schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Misschien niet helemaal "gast" columnist, maar toch ondertussen in een andere functie: @Koen Crijns vond/vind ik altijd leuk schrijven, denk dat Koen heel geschikt zou zijn als columnist. Maar goed die zal het druk zat hebben dus mogelijk niet realistisch ;)
Collumnist zijn is een vak. Leuk kunnen schrijven is niet voldoende, gaat om ideeën, onderwerpen, mensen tot nadenken zetten.
Leuk kunnen schrijven is niet voldoende, daarom moet je geen eigen redacteuren inzetten.

Als Olaf gelijk heeft en (gast) collumnisten zijn moeilijk te vinden dan moet je he hele idee van collumns loslaten.
Doe het goed, of doe het niet.

• Q

Q

Menkoro schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:35:
reviews: Miniledtelevisies komen in 2021 - Grote impact door kleine leds?

Voor het eerst dat ik op een nieuwsartikel reageer. Simpel gezegd zou ik vooralsnog absoluut niet voor premiumartikelen willen betalen. Inhoudelijk zal het vast kloppen, maar de schrijfstijl staat me zo tegen dat ik halverwege het artikel afgehaakt ben. Naast enkele spelfouten komen er zinnen voorbij die ontzettend moeilijk te lezen zijn.

[...]

Hier wordt bijvoorbeeld misbruik gemaakt van de puntkomma en krijg je een onsleesbare zin.

[...]

Haal die komma weg en maak er een punt van, veel beter leesbaar.

[...]

Dit mag tussen aanhalingstekens.

[...]

Ook weer een komma waar een punt had kunnen staan, opnieuw een onleesbaar lange zin.

Wat ik hiermee wil vragen, worden artikelen wel gedubbelcheckt voor deze geplaatst worden? Dat nieuwsartikelen op Tweakers waarschijnlijk niet op B1-niveau geschreven hoeven worden snap ik, maar deze schrijfstijl is gewoonweg niet prettig om te lezen. Daarnaast zie ik steeds vaker het gebruik van dubbele ontkenningen, ellenlange intro's en woordherhaling.

Edit:

[...]

Toch nog even verder gelezen en mijn hemel, dit kan echt niet :X
Ik begrijp je reactie volkomen.

Ik vond het artikel sowieso onleesbaar. Er wordt in mijn ogen een bak gort-droge feitjes over je uitgestort zonder dat het verder wat betekent, wat mij betreft.

Heel oppervlakkig veel feitjes dumpen om de illusie van kennis en inzicht te veinzen.

Kwantiteit over kwaliteit (©️™️®️ Q 2020 - 2021)

• Grvy

Grvy

Bot

Tweakers geeft zelf in de FAQ aan dat ze dit topic niet als primair feedback middel gebruiken en via andere kanalen een heel ander beeld ervan hebben..

En heel eerlijk als ik dit topic zo lees ben ik daar maar wat blij om. :)
Nemen jullie de mening/feedback over Premium wel serieus? Als je kijkt naar het topic is toch het grootste deel van de posters niet blij?
We hadden nooit verwacht dat de eerste reacties lovend zouden zijn, het gaat immers om iets waar voor betaald moet worden. Dat gezegd hebbende, nemen we de feedback in het topic zeker serieus en discussiëren we er achter de schermen dagelijks over. Er zijn daarnaast nog andere kanalen waar we feedback binnenkrijgen die een ander beeld schetsen dan het forumtopic.
https://tweakers.net/info/faq/premium-faq/

Omdat het moet.

• Arloid
Vindt de huidige columns toch een beetje een te grote tech nadruk hebben en niet zo zeer het middel. Een leuk column onderwerp zou bijvoorbeeld fotograferen zijn of iemands bezigheden als samensteller van computers. Dan hoeft het niet per definitie over de tech te gaan maar kan je ook ervaringen delen zoals de foto wandeling in het bos, de reactie van familie en vrienden door een gemaakte foto of toch de opinie dat de columnist telefoon en compact cameras niets vindt om 2 weken later z'n opinie bij te stellen.

In de huidige opstelling voelt het toch dat het te veel als een tech of nieuws artikel wordt benadert. Je verwachtingen worden door het beargumenteren toch wat kritischer, het leuke aan een column is toch wel dat je zelf een mening of gevoel vormt aan de hand wat er geschreven wordt. Je herkend jezelf of dat vervelende trekje van die oom die je toch wat minder beoog en krijg aan de hand van de uitleg van de schrijver er toch wat meer begrip voor om maar een voorbeeld te noemen.

• Mrjraider
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 21:52

Mrjraider

De mannelijke zuster

Grvy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:27:
Tweakers geeft zelf in de FAQ aan dat ze dit topic niet als primair feedback middel gebruiken en via andere kanalen een heel ander beeld ervan hebben..

En heel eerlijk als ik dit topic zo lees ben ik daar maar wat blij om. :)

[...]

https://tweakers.net/info/faq/premium-faq/
Vraag me dan wel af waarom:
1: dit topic dan in vredesnaam is geopend;
2: dit topic dan nog steeds is geopend..

8)7

At the end of the line a survivor will be born

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
CyberMania schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:17:
reviews: Miniledtelevisies komen in 2021 - wat kunnen we ervan verwachten?

Prima artikel wat mij betreft (al toch wel jammer als zoiets niet meer gratis straks is) maar voor mij net wel iets te lang in het dagelijks nieuws. Twee vragen @WoutF

1) Gaat er tzt gekeken worden naar (extra) lange premiumartikelen bijv. vooral in het weekend te plaatsen (meer tijd / aandacht).
Fijn om te horen dat je het een goed stuk vond :) Het is inderdaad het idee om langere artikelen in het weekend te plaatsen, zoals bijvoorbeeld reviews: How-to 3d-printen - deel 1: printers en filamenten en reviews: 2021: nieuwe droneregels - Meer vrijheden, maar ook beperkingen. Die zijn ook nog een stukje langer dan het artikel dat jij linkt. We willen natuurlijk wel wat spreiding door de week en zullen dus ook stukken door de week blijven plaatsen.
2) Kan er, nu er steeds vaker langere artikelen komen, een leestijdindicator bij gezet worden: bijv. leestijd: 4 minuten.
Hier zijn voor zover ik weet geen plannen voor op dit moment. Ik moet zeggen dat we dit verzoek ook niet vaak krijgen (niet dat ik weet iig) terwijl onze reviews soms ook behoorlijk lang zijn.

• Q

Q

Mrjraider schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Vraag me dan wel af waarom:
1: dit topic dan in vredesnaam is geopend;
2: dit topic dan nog steeds is geopend..

8)7
Niet trollen.

[Voor 25% gewijzigd door Bor op 05-01-2021 20:23]

• CyberMania
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

[Voor 16% gewijzigd door Bor op 05-01-2021 20:24]

• Arloid
@Q had wel een punt. voor het gros van de recente discussie voelt het hier als een galmend toilethok, we lopen al een week over de drol in hok 4 te zeuren die niet wilt doorspoelen en de toiletjuffrouw was op vakantie. :+

Op een serieuzere toon, mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Onderhand wil ik wel weten of dit nou premium is of dat we veranderingen kunnen verwachten.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Arloid schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:34:
@Q had wel een punt. voor het gros van de recente discussie voelt het hier als een galmend toilethok, we lopen al een week over de drol in hok 4 te zeuren die niet wilt doorspoelen en de toiletjuffrouw was op vakantie. :+

Op een serieuzere toon, mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Onderhand wil ik wel weten of dit nou premium is of dat we veranderingen kunnen verwachten.
Blijven drammen heeft niet zoveel zin. Zie WoutF in "Het grote Tweakers Premium topic"

Graag even een beetje geduld, de bèta is nog niet afgelopen.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Arloid
Oké, laat maar. Wist niet dat de tankstation eigenaar en tevens de man van de toiletjuffrouw boos was.

Jullie vragen om feedback en discussie en krijgen dan feedback die je dan niet kan hebben. Als je dan zo'n topic voor bijna 140 pagina's laat doorgaan en in herhaling laat vallen zegt dat ook wat.

• Gomez12
RoD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:39:
[...]

Blijven drammen heeft niet zoveel zin. Zie WoutF in "Het grote Tweakers Premium topic"

Graag even een beetje geduld, de bèta is nog niet afgelopen.
Ok, wat is dan het plan na de beta? Want als ik Heb je een vraag over de bètatest van Tweakers Premium? moet geloven en dan specifiek de volgende quote :
Via de bètatest krijg je volledig en onbeperkt toegang tot Premium-artikelen zolang deze loopt. Wil je daarna Premium-artikelen blijven lezen, dan dien je een betaald Premium-abonnement af te sluiten.
Is het juist na de beta afgelopen en wordt het daarna in steen gegoten en moet je ervoor betalen.

Of gaat er een publiekelijke evaluatie van de beta komen waarna er mogelijk een 2e beta-periode komt? Of wat is het plan?

Want momenteel lijkt het er erg op :
- dat er een 2 tot 3 maanden beta periode is.
- die zo gepland is dat er gewoon 1 maand een excuus is om geen feedback te geven
- waar binnen de beta er geen voortschrijdende verbetering is
- Maar het na de beta live moet gaan waardoor er dus geen verbetering getoond kan worden.

• toiletduck
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-01 11:15
Beste tweakers, ik denk dat jullie een gat in de markt hebben gevonden. Helaas gaan jullie dat zonder mij doen. Hoe meer er onder de vlag premium gezet gaat worden, hoe meer ik de site zal mijden. Ik wens jullie veel succes met de nieuwe goudmijn. Gegroet.

• Clemensmaxt
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17-01 09:44
Waarom bouwen jullie geen onderling donatie systeem voor reacties? Die zijn meestal/vaak waardevoller dan iedere vorm van artikel die gepost wordt door de redactie.

Wellicht valt daar nog een fee voor te vangen bij 't aankopen van credits bijv?

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-01 11:03
Olaf schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Gastcolumnisten hebben we overwogen, maar op techgebied zijn die namen dungezaaid. Derden kennen de doelgroep ook minder. Je moet ook oppassen met columnisten die geen schrijver zijn maar deskundig zijn vanuit hun vakgebied, want die hebben vaak een belang, van bijvoorbeeld een bedrijf of organisatie. Bovendien kunnen meerdere redacteuren elkaar nu onderling beter feedback geven.
Een blik van buitenaf kan ook verfrissend zijn en prikkelen, een outsider die lekker tegen de tech aan schopt. Zolang hij/zij het maar goed kan verwoorden kan het best een leuk wekelijks/maandelijks ding worden waar mensen ook naar uit gaan kijken. Op eigen titel, lekker schoppen, een anekdote, een roast of de afgelopen week doornemen. Er zal toch wel een columnist/cabaretier te vinden zijn? Ik ben op genoeg congressen/bedrijfsmagazines/events geweest waar zulke zaken. Nadeel van een externe is denk ik wel dat die iets meer kosten, maar een bekende naam zou juist ook weer voor binding kunnen zorgen. Ik heb volg verschillende columnisten en ben bij sommige echt weer even blij dat het maandag en het stukje weer online staat.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

https://nl.hardware.info/...r-32-gb-groot-kunnen-zijn

Een stuk interessanter dan menig "premium" topic dat gepost is op Tweakers.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:48
Slavy schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:26:

Interessant zeker, maar wat zou het premium maken? Deze anekdote is afgelopen dagen al veelvuldig herkauwd op internet, hoe zou t.net dit premium-waardig kunnen maken?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Ossebol
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18-01 13:53
Een korte reactie op reviews: De waarde van samenwerking tussen mens en intelligentie machine. Ik vind dit een uitstekend premium-artikel. Lang en breed genoeg, gaat op sommige punten de diepte in, maar er wordt gelukkig weinig jargon gebruikt. Het stuk weet ook te prikkelen. Hier wil ik meer van!

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 05:10

Vind je? Dit is gewoon een copy/paste van wikipedia en de titel is vreselijke clickbait.

• cleef
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:20

En daarmee snap ik niet waarom de nieuwsberichten/informatie die op HWI gepost worden niet (ook) hier gepost worden. Waarom moet ik twee websites in de gaten houden (want alle mooie/leuke reviews staan op Tweakers). Het gaat hier om een bedrijf, waarom het de gebruiker moeilijker maken? Het maakt het merk Tweakers weer sterker en de website bied (nog) meer waar voor zijn geld.

Dat zou ook tegemoetkomen aan verschillende Tweakers die graag meer (hardware) nieuws zouden willen zien en daarnaast (mogelijk) toch nog meer "ruimte" geven om tijd te besteden aan langere Premium artikelen omdat de redacteuren dan hier gewoon "beschikbaar" zijn.

Overigens vond ik het laatste artikel over AI interessant, maar weet niet zeker of ik ervoor zou betalen. Dat komt voornamelijk door mijn interesse en tijd (heb ook, sommige stukken, overgeslagen).

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vind je? Dat vind ik persoonlijk juist een weinig zeggend artikel. Deze informatie was min of meer al bekend, wellicht op de naam na. Zo zie je maar; smaken verschillen.

Frontpagemoderatie Forum

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18-01 13:23

LankHoar

Professionele amateur

In de FAQ lees ik dit:
Jullie zeggen dat ik direct feedback kan geven via een widget onderaan het artikel, maar ik zie alleen een link naar het forum.
Voor deze widget gebruiken we tooling van Usabilla. Gebruikers met een adblocker zien deze widget vaak niet, terwijl Usabilla niks met advertenties te maken heeft, geen persoonsgegevens opslaat en ook niet trackt. Wil je zorgen dat je feedback bij ons binnenkomt, zet Usabilla dan op je whitelist en gebruik de widget
Ik gebruik uBlock Origin en zie inderdaad de feedback widget niet. Ik zou echter wel graag feedback willen geven. Kan iemand beamen dat Usabilla inderdaad niets trackt? Vraag me af waarom deze dan geblacklist word door blockers. Ook lukt het mij niet om een domein te whitelisten (met het bliksem icoontje kan ik enkel dingen doen verdwijnen, hoewel de instructies die ik hiervoor vind zeggen dat je het daarmee zou moeten kunnen whitelisten). Heel T.net whitelisten wil ik niet i.v.m. alle trackers die actief zijn.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• CyberMania
Ik ben toch wel benieuwd naar het volgende: volgens mij wordt er nu hard ingezet op het verbeteren van de premiumcontent (o.a.). Maar gaat, als straks je op het wenselijke niveau zit, dat wel voldoende zijn om mensen ook daadwerkelijk over te halen er voor te betalen?

Ik bedoel: er zijn genoeg goede kranten, videogames, films en toch koop ik niet alle triple A-titels. Terwijl als je mij vraagt: ben je bereid te betalen voor triple A games mijn antwoord natuurlijk ja is - maar ik ga niet alles automatisch kopen.

Maw: straks heb je hoge kwaliteit content, maar dat betekent niet dat automatisch mensen er ook gaan voor betalen. Hoe wordt die vervolgstap gezet? Het enkel aanbieden van premium/extra content betekent niet vanzelfsprekend dat mensen ook betaald lid worden (bijv: NRC of FTM vind ik erg goed, maar ik ben toch geen lid). Ik denk dat dit een serieus iets is waar nog wel verder goed over nagedacht moet worden, om mogelijke teleurstellingen te voorkomen dadelijk: dat je op het gewenste niveau zit maar mensen toch er voor niet gaan betalen (net zoals je ook niet elke triple A game soms koopt of elk goed tijdschrift in de winkel of elk goed boek dat uitkomt). Meerwaarde bieden betekent niet automatisch dat mensen het ook kopen.

[Voor 40% gewijzigd door CyberMania op 06-01-2021 11:19]

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:31

AtlAntA

Hier stond iets kinderachtigs.

LankHoar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:52:
In de FAQ lees ik dit:

[...]

Ik gebruik uBlock Origin en zie inderdaad de feedback widget niet. Ik zou echter wel graag feedback willen geven. Kan iemand beamen dat Usabilla inderdaad niets trackt? Vraag me af waarom deze dan geblacklist word door blockers. Ook lukt het mij niet om een domein te whitelisten (met het bliksem icoontje kan ik enkel dingen doen verdwijnen, hoewel de instructies die ik hiervoor vind zeggen dat je het daarmee zou moeten kunnen whitelisten). Heel T.net whitelisten wil ik niet i.v.m. alle trackers die actief zijn.
Een rondje googlen leert mij dat Usabilla google analytics gebruikt en dat zal de reden zijn dat de meeste adblockers Usabilla blokkeren. Dat hier dan ergens wordt beweert dat Usabilla niks trackt lijkt me dan ook onjuist.

Avatar does not reflect reality. *much*

• RoD
  • Niet online

RoD

Gomez12 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Ok, wat is dan het plan na de beta? Want als ik Heb je een vraag over de bètatest van Tweakers Premium? moet geloven en dan specifiek de volgende quote :

[...]

Is het juist na de beta afgelopen en wordt het daarna in steen gegoten en moet je ervoor betalen.

Of gaat er een publiekelijke evaluatie van de beta komen waarna er mogelijk een 2e beta-periode komt? Of wat is het plan?

Want momenteel lijkt het er erg op :
- dat er een 2 tot 3 maanden beta periode is.
- die zo gepland is dat er gewoon 1 maand een excuus is om geen feedback te geven
- waar binnen de beta er geen voortschrijdende verbetering is
- Maar het na de beta live moet gaan waardoor er dus geen verbetering getoond kan worden.
Je moet gewoon even afwachten. Zo simpel is het. Door blijven drammen heeft geen zin, en op deze manier gaan we dus ook niet verder discussiëren. De bèta loopt nog, er wordt nog feedback verzameld, en Wout zal ongetwijfeld tzt met een update komen.

• Segafreak83
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14-01 12:48
RoD schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:31:
[...]

Je moet gewoon even afwachten. Zo simpel is het. Door blijven drammen heeft geen zin, en op deze manier gaan we dus ook niet verder discussiëren. De bèta loopt nog, er wordt nog feedback verzameld, en Wout zal ongetwijfeld tzt met een update komen.
Discussiëren ook echt, het begint gewoon lachwekkend te worden hierzo. Continue eromheen draaien en ontwijkende antwoorden geven..

Druk het er nu maar gewoon door ipv zogenaamd informatie te verzamelen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Segafreak83 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Discussiëren ook echt, het begint gewoon lachwekkend te worden hierzo. Continue eromheen draaien en ontwijkende antwoorden geven..

Druk het er nu maar gewoon door ipv zogenaamd informatie te verzamelen.
Je doet alsof het een groot complot is, dat is het niet :) Natuurlijk is het de bedoeling om Premium door te zetten. Je gaat niet iets introduceren om het vervolgens weer te schrappen. De bèta is bedoeld om naar de precieze invulling te kijken en feedback te verzamelen in de praktijk. Wout heeft echter ook aangegeven dat Premium geen doel op zich is. Maar zoals ik al zei, de bedoeling is natuurlijk om het door te zetten.

En daar zal je het voorlopig even mee moeten doen, totdat er meer informatie komt adhv de evaluatie. Maar specifieke vragen omtrent Premium kunnen hier natuurlijk gewoon gesteld worden.

Verder, graag een beetje geduld. Zoals gezegd, hier steeds gaan vragen "zijn we er nou al", heeft geen zin, en tegen continue gedram treden we op.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CyberMania schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:07:
Ik ben toch wel benieuwd naar het volgende: volgens mij wordt er nu hard ingezet op het verbeteren van de premiumcontent (o.a.). Maar gaat, als straks je op het wenselijke niveau zit, dat wel voldoende zijn om mensen ook daadwerkelijk over te halen er voor te betalen?

Ik bedoel: er zijn genoeg goede kranten, videogames, films en toch koop ik niet alle triple A-titels. Terwijl als je mij vraagt: ben je bereid te betalen voor triple A games mijn antwoord natuurlijk ja is - maar ik ga niet alles automatisch kopen.

Maw: straks heb je hoge kwaliteit content, maar dat betekent niet dat automatisch mensen er ook gaan voor betalen. Hoe wordt die vervolgstap gezet? Het enkel aanbieden van premium/extra content betekent niet vanzelfsprekend dat mensen ook betaald lid worden (bijv: NRC of FTM vind ik erg goed, maar ik ben toch geen lid). Ik denk dat dit een serieus iets is waar nog wel verder goed over nagedacht moet worden, om mogelijke teleurstellingen te voorkomen dadelijk: dat je op het gewenste niveau zit maar mensen toch er voor niet gaan betalen (net zoals je ook niet elke triple A game soms koopt of elk goed tijdschrift in de winkel of elk goed boek dat uitkomt). Meerwaarde bieden betekent niet automatisch dat mensen het ook kopen.
Zoals Wout al aangaf zijn we achter de schermen bezig met verder uitwerken en daarbij de feedback en data die we hebben en krijgen mee te nemen. Veel meer kan ik helaas nog niet melden over de vervolgstappen maar fijn dat je constateert dat we inzetten op het verbeteren van de artikelen. :)

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

RoD schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Je doet alsof het een groot complot is, dat is het niet :) Natuurlijk is het de bedoeling om Premium door te zetten. Je gaat niet iets introduceren om het vervolgens weer te schrappen. De bèta is bedoeld om naar de precieze invulling te kijken en feedback te verzamelen in de praktijk. Wout heeft echter ook aangegeven dat Premium geen doel op zich is. Maar zoals ik al zei, de bedoeling is natuurlijk om het door te zetten.

En daar zal je het voorlopig even mee moeten doen, totdat er meer informatie komt adhv de evaluatie. Maar specifieke vragen omtrent Premium kunnen hier natuurlijk gewoon gesteld worden.

Verder, graag een beetje geduld. Zoals gezegd, hier steeds gaan vragen "zijn we er nou al", heeft geen zin, en tegen continue gedram treden we op.
Complot niet. Te groot woord wellicht. Maar het is dus simpelweg wel een voldongen feit. Maar wel de commerciële en op loonlijst staande kant van 'tweakers' vs. de community. Want immers zoals je zelf zegt "Je gaat niet iets introduceren om het vervolgens weer te schrappen". Punt klaar hup. Kan men hier nog zo hard brullen, discussiëren, argumenten en ideeën aandragen. Het komt er want zo hebben 'we' het bedacht. Oh en om het met zo min mogelijk schade (en wellicht leegloop) te doen openen we een topic voor reacties en commentaar. En stel dat daar iets bruikbaars (en natuurlijk gunstig voor de bedenkers en/of wellicht schade en leegloop beperkend) dan nemen we het wellicht mee. Maar dat doen achter 'de schermen' zoals hier meerdere malen aangegeven.
  1. achter de schermen (=daar waar men het niet ziet)
  2. achter de schermen blijven (=geen bekendheid ergens mee willen krijgen terwijl diegene het wel bedacht heeft)
  3. achter de schermen kijken (=kijken waar men normaal niet kan of mag kijken)
Van begin af aan was natuurlijk al duidelijk dat het er zou komen. En ben vooral benieuwd what's next...

Hoe zit het eigenlijk binnen de mensen van tweakers? Ik zie hier namelijk geen tegenstanders iets ventileren. Het is onderling nogal 2 handen op 1 buik. Valt natuurlijk te verwachten want je gaat je loon als medewerker of verworven status als vrijwilliger natuurlijk niet te grabbel gooien.

• Arloid
Zo ver als @ManiacsHouse wil ik niet gaan maar goed, er zijn weldegelijk moderators die een tegengeluid geven. Echter de "boze" moderators laten zich zowel op persoonlijk al autoritaire zin horen afhankelijk van hoe je er naar kijkt, dus dat sommige het een "pot verwijt ketel" verhaal vinden is op zich niet heel gek.

Niet dat ik heel blij ben met de "boze" modjes maar...
Oordeel lekker zelf of je er toe behoort en in welke maten je er aan schuldig bevindt. Het is niet professioneel om zowel persoonlijk als authoritair op te treden. Je kan het als gebruiker niet uit elkaar halen en in zekere zin kan je daarmee ook de toon heel erg naar je zin zetten.

Been there, done that, got the T-shirt, never again.

• Patjeee
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-01 21:17

Patjeee

Ik woon in Boston MA

ik woon niet in nederland dus ik denk niet dat het mogelijk is voor mij om uberhaupt te betalen

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Patjeee schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:58:
ik woon niet in nederland dus ik denk niet dat het mogelijk is voor mij om uberhaupt te betalen
Hoezo niet? Zijn genoeg betaalmethoden te kiezen;

Tweakers Discord

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:10
Yorinn schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:17:
[...]

Hoezo niet? Zijn genoeg betaalmethoden te kiezen;

[Afbeelding]
Ik moet toegeven dat ik in hetzelfde scenario zit. Maar als niet Nederlander ben ik dus gedwongen om te gaan via "eenmalige betaling" en dan wordt het direct duurder. Vond dat geen fijne ontdekking, en toen maar gestopt met het onderzoek om een abonnement te nemen.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Mschamp schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:08:
[...]

Ik moet toegeven dat ik in hetzelfde scenario zit. Maar als niet Nederlander ben ik dus gedwongen om te gaan via "eenmalige betaling" en dan wordt het direct duurder. Vond dat geen fijne ontdekking, en toen maar gestopt met het onderzoek om een abonnement te nemen.
Ik heb hetzelfde al eens aangekaart ik betaal ook jaarlijks, terwijl een sepa mandaat perfect werkt in heel europa dus ook voor belgen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:10
Tomsworld schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Ik heb hetzelfde al eens aangekaart ik betaal ook jaarlijks, terwijl een sepa mandaat perfect werkt in heel europa dus ook voor belgen.
Lijkt op zich off topic hier, maar ik vind dat op zich ook een relevante discussie. Ook voor premium zal er een betaalsysteem gebruikt moeten worden, en als op deze manier voor mensen die geen iDeal hebben/kunnen gebruiken een andere prijs voor van toepassing is, kan dit ook een extra barriere vormen. Lijkt me dus een goed punt om mee te nemen in de analyse en prijsbepaling van Premium.

• jelle.
  • Laatst online: 18-01 17:23

jelle.

Product Marketeer
Mschamp schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Lijkt op zich off topic hier, maar ik vind dat op zich ook een relevante discussie. Ook voor premium zal er een betaalsysteem gebruikt moeten worden, en als op deze manier voor mensen die geen iDeal hebben/kunnen gebruiken een andere prijs voor van toepassing is, kan dit ook een extra barriere vormen. Lijkt me dus een goed punt om mee te nemen in de analyse en prijsbepaling van Premium.
Zeker een goed punt, we nemen het mee :) Dank voor de suggesties!

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Dat is een logisch gevolg van de gebrekkige communicatie vanuit Tweakers. Daar is al heel vaak, ook bij vorige implementaties/introducties, best wat over geroepen. Jammer genoeg komt er geen respons en geen verbetering.

Het is toch niet zo gek dat je met elkaar concreet over het vervolg kunt spreken als je zo nadrukkelijk om feedback wordt gevraagd? Als dat vervolg onduidelijk is en er bij herhaling geen duidelijkheid komt buiten "heb geduld", "we zijn er mee bezig", "niet drammen", dan is dat alweer een teken aan de wand als het gaat om gebrekkige communicatie.

Ik heb het voor mijn gevoel al 100 keer gezegd: huur een professional in. Het is echt beneden peil, al jaren. En toch stoot Tweakers zich telkens aan dezelfde steen. Ik vind het beschamend.

• Skating_vince
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
De laatste tijd zie ik artikelen verschijnen, die direct een premium achtergrondartikel zijn, zonder het bijbehorende gewone nieuwsbericht of korte artikel. Ik dacht dat premium geen gewone berichten zou vervangen, maar alleen extra zou zijn. Het lijkt er zo helaas toch op dat je dingen gaat missen als je geen premium neemt....

Freelance Microsoft Azure & BizTalk Consultancy: http://www.it-grator.nl.

• Arloid
Moet ik ook constateren met het laatste artikel, geloof dat je een aantal artikelen per maand ofzo gratis mag lezen. Dit hoeft geen probleem te zijn maar het wakkert wel de zorgen weer op.

• honey
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-01 07:04
Suggestie. Het is waarschijnlijk al eerder gesuggereerd, maar is er nagedacht over achteraf betalen.

Het is erg lastig om tevoren te bepalen of ik een premium artikel de moeite waard zal vinden. Niet alles is relevant of heeft voldoende diepgang, of het valt gewoon een beetje tegen. Achteraf weet je het wel.

Misschien is het een optie om alle leden een x bedrag aan hun lidmaatschap te hangen. Met dit tegoed kunnen ze premiumartikelen achteraf betalen. Zeg, je hebt de keuze om niks te geven, 50 eurocent, 1 euro, 1.5 euro etc. Je geeft je waardering door leden zelf te laten bepalen hoeveel ze het waard vinden. Je kunt dit doen zolang je als lid nog tegoed hebt. Als het op is, kun je een nieuw tegoed kopen.

Je zult altijd freeloaders hebben, maar ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die wel keurig zullen betalen. Er is vast onderzoek gedaan naar dit systeem.

Specs van pc

• MOmax
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:54
Kijk, ik knal er maar een voorbeeld in:

https://www.nrc.nl/nieuws...gesproken-gigant-a4026328

Als je zulke journalistiek bedrijft, dan ben je *premium*.

Wat C'T doet, dat vind ik ook premium-waardig.

Kunnen jullie daar wat mee?

[Voor 17% gewijzigd door MOmax op 08-01-2021 13:43]

• Gomez12
MOmax schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:42:
Kijk, ik knal er maar een voorbeeld in:

https://www.nrc.nl/nieuws...gesproken-gigant-a4026328
...
Kunnen jullie daar wat mee?
Imho eerlijk gezegd niet echt, het is gewoon 1 artikel/voorbeeld, wat door 1 persoon premium gevonden wordt.
Daar kan iedereen compleet subjectief uithalen net wat hij wil zien.

Ik denk dat het relevanter is om te zeggen : Waarom vind jij dit premium?
En zou je ditzelfde artikel bijv ook premium vinden als het op t.net zou verschijnen?
En denk je dat een t.net redacteur een goede levensbeschrijving zou kunnen maken?

En C'T tja dat vind ik al veel beter te kwalificeren.
Alleen dat is gevoelsmatig op t.net meer het forum.

Ik denk ook dat dat het grootste probleem is met premium op de FP voor mezelf, de FP is vrij eentonig en vereist vanuit de redactie zo goed als geen eigen input. 90+% van wat er op de FP verschijnt zijn gewoon newssubmits of persberichten of overgenomen van andere site artikelen die gewoon even vertaald en ietwat anders verwoord moeten worden en dat is dan een t.net FP-artikel.
De FP kent simpelweg heel weinig eigen input, het is enkel voornamelijk een aggregator.

Een redacteur hoeft ook heel weinig zelf te verzinnen, er is gewoon een lijst met onderwerpen waaruit gekozen kan worden en al die onderwerpen bevatten direct al de basis van het nieuwsbericht, hooguit 1 mailtje naar de verspreider van het originele bericht en je hebt alle info benodigd om een T.net artikel te schrijven.

En dat model werkt simpelweg al 20+ jaar goed, daar zijn de redacteuren op aangenomen en in getraind.

Alleen dan krijg je dus het probleem van premium, want van andere nieuwsberichten kan je moeilijk iets premiums gaan maken aangezien de concurrentie dezelfde info krijgt, je kan het langer maken maar niet echt iets toevoegen.
En je kan dan gaan experimenteren met andere nieuwsvormen, columns etc. alleen daar zijn de redacteuren simpelweg niet op aangenomen / tijd niet gedaan en dat is dan ook niet al te verassend dat het resultaat ondermaats is.

Kijk ik nu net op de site van C't dan zie ik daar zo goed als geen nieuwsberichten op, het zijn voornamelijk unieke content-items ontstaan uit interesse (achtergrondartikelen) of gewoon concrete problemen (hotline)
juist het type berichten wat T.net zo goed als niet heeft.

Oftewel ik denk dat het problematisch wordt om premium te introduceren, omdat de redactie simpelweg bijna nooit hoefde na te denken over een artikel.
Een aggregator heeft simpelweg geen premium content.

Wil je als t.net zijnde echt premium content gaan genereren, dan zal je gewoon ook premium redacteuren moeten aantrekken. De bestaande redacteuren komen gewoon meer over als mensen die pogingen doen tot het genereren van een artikel, maar of de technieken/ideeen zijn verleerd of ze gewoon nooit geweten hebben.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 12:02

MazeWing

passionate & cynical

Er is uiteindelijk maar 1 vraag die relevant is; wat gaat Tweakers doen als een substantiële (extra) inkomstenbron (door Premium) uitblijft?

Content moet het waard zijn om voor te betalen. Nu, in de beta (en volgens beloften ook nog erna), is het “extra”. Als premium gaat floppen door een gebrek aan gebruikers zal gekeken waardoor dit komt. Redelijk snel zal men zich dan bedenken dat de noodzaak van premium ontbreekt. De vraag die dan gesteld gaat worden is: “hoe kunnen we premium noodzakelijk maken”.

En op dat moment zal een deel van het nieuws, reviews en round-ups (die ongetwijfeld als eerste) gaan sneuvelen en achter een betaalmuur verdwijnen. Want juist dat zijn de “noodzakelijke” artikelen...

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:26:
Er is uiteindelijk maar 1 vraag die relevant is; wat gaat Tweakers doen als een substantiële (extra) inkomstenbron (door Premium) uitblijft?

Content moet het waard zijn om voor te betalen. Nu, in de beta (en volgens beloften ook nog erna), is het “extra”. Als premium gaat floppen door een gebrek aan gebruikers zal gekeken waardoor dit komt. Redelijk snel zal men zich dan bedenken dat de noodzaak van premium ontbreekt. De vraag die dan gesteld gaat worden is: “hoe kunnen we premium noodzakelijk maken”.

En op dat moment zal een deel van het nieuws, reviews en round-ups (die ongetwijfeld als eerste) gaan sneuvelen en achter een betaalmuur verdwijnen. Want juist dat zijn de “noodzakelijke” artikelen...
De vraag is meer wat tweakers gaan doen als Tweakers een substantiëel deel achter een betaalmuur zet. Als zij niet bereid zijn te betalen gaat het ook geen geld binnen brengen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Gomez12
evilution schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:36:
[...]

De vraag is meer wat tweakers gaan doen als Tweakers een substantiëel deel achter een betaalmuur zet. Als zij niet bereid zijn te betalen gaat het ook geen geld binnen brengen.
Tja, maar bezoekers kosten ook geld, uiteindelijk is het maar net de vraag of DPG 1miljoen pageviews wilt en 1.000 euro, of dat 25.000 pageviews en 10.000 euro ook goed genoeg

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:03
Ik heb in dit topic al eens aangegeven dat ik sowieso niet bereid ben om te betalen voor content.

Maar: Daar kom ik op terug. Het artikel van vandaag (reviews: Elektrisch vliegen op accu's of waterstof - Onmogelijk of bijna real...) is echt een prachtstuk!
Gedegen onderzoek; voldoende diepgang, en voor mij als leek op dit gebied prima te volgen.

Kwaliteit!!

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• CyberMania
GZFan schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:13:
Ik heb in dit topic al eens aangegeven dat ik sowieso niet bereid ben om te betalen voor content.

Maar: Daar kom ik op terug. Het artikel van vandaag (reviews: Elektrisch vliegen op accu's of waterstof - Onmogelijk of bijna real...) is echt een prachtstuk!
Gedegen onderzoek; voldoende diepgang, en voor mij als leek op dit gebied prima te volgen.

Kwaliteit!!
Eens, veel beter stuk dan de content van de eerste weken. Ook van genoten :) @Yero
Ook heeft een duidelijke vraag aan het begin die aan het eind duidelijk een antwoord ook krijgt.

[Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 09-01-2021 07:29]

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True