Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote Tweakers Premium topic OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 37 Laatste
Acties:

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:50

teacup

Think First, Write Later

Ik snap het pleidooi van @RoD om teveel posts te voorkomen wel. Forum topics hebben de neiging wat oeverloos te worden.

Misschien een suggestie bij een antwoord op een vraag te refereren aan eerdere posts voor een al gegeven antwoord. Voor mijzelf sprekende merk ik wel dat gedurende de loop van dit topic mijn opvatting ook heen en weer is geschoven. Posts zijn ook een gevolg van het aan het werk zijn met de materie.

In dat kader moeten denk ik ook onze commentaren over bedrijfsvoering worden geïnterpreteerd. We gaan tweakers echt niet besturen ("Nou, laat ons het dan zelf maar doen... ;) "). Door het werken aan de vraag waar de noodzaak van de gekozen oplossing vandaan komt zijn achterliggende drijfveren snel verkend, al blijft het speculeren.

Om de discussie wat puntiger te krijgen zou in de startpost een samenvatting van de suggesties kunnen worden gemaakt. Worden de mensen die reageren hierop in de "Let Op" in de topicaanhef gewezen dan kunnen die met een korte opmerking volstaan dat ze argument x of y onderschrijven. Ik neem tenminste aan dat die analyse toch al gemaakt moet worden. Als die on the fly kan gebeuren, zodat ze ook ten tijde van de discussie beschikbaar komt, en daarna worden bijgehouden, dan hebben bestaande en nieuwe posters daar steun aan.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:52

Gonadan

Admin Foto & Video
Ik heb weer wat posts naar de prullenbak verplaatst die niets met Premium te maken hadden.
Discussie of het uiten van wensen met betrekking tot de aanwezigheid van medewerkers van Tweakers in communicatie of bepaalde topics is prima, maar start daar dan gewoon een eigen topic voor. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

*knip*

Nee, niet reageren op een modbreak in het topic zelf.

[Voor 86% gewijzigd door Dirk op 28-12-2020 19:49]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
@teacup in feite is voor puur het stellen van een vraag ook dit topic: Heb je een vraag over de bètatest van Tweakers Premium?
wat als het goed is weer resulteert in aanvulling op de FAQ.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• teacup

teacup

Think First, Write Later

Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:03:
@teacup in feite is voor puur het stellen van een vraag ook dit topic: Heb je een vraag over de bètatest van Tweakers Premium?
wat als het goed is weer resulteert in aanvulling op de FAQ.
Voor vragen is dat inderdaad de beste plek, omdat het dan in de FAQ terecht komt.

Waar ik op doelde is het samenvatten van de reacties van bezoekers op de Premium plannen. Dit na de opmerking van RoD over de herhalingsgraad en lengte in dit topic (die ik trouwens als niet anders ervaar dan in de vele andere forumtopics :X ). Een dergelijke evaluatie moet verwacht ik toch gemaakt worden. Ik zou dan zeggen, deel die samenvatting in de startpost, dan kunnen bezoekers van het topic kijken of hun argumenten al genoemd zijn, en of ze bepaalde al uitgesproken argumenten willen onderschrijven.

P. S. Ik denk dat het ook kan helpen in om rationeel naar de argumentatie te kijken.

[Voor 4% gewijzigd door teacup op 28-12-2020 22:16]

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:08
Ik zit hier met een dilemma, of ik negeer de thumbs up en dat gele icoontje rechts op m'n scherm of ik betrap mezelf toch op het lezen van dit topic. _O-

Wat ik mij toch afvraag is wat nou premium waardige artikelen zijn en wat niet. Om toch weer op het ronde schermen artikel terug te vallen, zoals het er nu staat zou ik daar geen premium voor betalen. Echter realiseer ik mij nu dat de schrijver hier technisch prima op had kunnen doorhaken. Doe er een kritische vergelijking bij met hoe verschillende telefoons de ronding en de selfie camera aanpakken op ui gebied en je bent klaar.

Dat soort artikelen zou ik met regelmaat willen zien met af en toe iets over een arduino, smart home, 3d printen/lasersnijden/cnc en als het aan mij lag dingen zoals raspberry pi handheld emulatoren en anderen ditjes en datjes.

• teacup

teacup

Think First, Write Later

Arloid schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:22:
Ik zit hier met een dilemma, of ik negeer de thumbs up en dat gele icoontje rechts op m'n scherm of ik betrap mezelf toch op het lezen van dit topic. _O-

Wat ik mij toch afvraag is wat nou premium waardige artikelen zijn en wat niet. Om toch weer op het ronde schermen artikel terug te vallen, zoals het er nu staat zou ik daar geen premium voor betalen. Echter realiseer ik mij nu dat de schrijver hier technisch prima op had kunnen doorhaken. Doe er een kritische vergelijking bij met hoe verschillende telefoons de ronding en de selfie camera aanpakken op ui gebied en je bent klaar.

Dat soort artikelen zou ik met regelmaat willen zien met af en toe iets over een arduino, smart home, 3d printen/lasersnijden/cnc en als het aan mij lag dingen zoals raspberry pi handheld emulatoren en anderen ditjes en datjes.
Er is wat mij betreft niets verkeerd aan wat voortschrijdend inzicht. Als je bij nader inzien wilt blijven deelnemen aan een topic waarin je eerder gedag hebt gezegd zal niemand daar aanstoot aan nemen. Sowieso is het denk ik belangrijk dat iemand zich open stelt voor het toetsen van een opvatting. Waar hebben we anders een discussie voor?

In reactie over de vraag: had je al in de FAQ gekeken? Die zegt dit:
Wat zijn de criteria voor jullie om een artikel als Premium te markeren?

Een belangrijk criterium is dat het artikel in meer of mindere mate uniek is en dus niet in die vorm op andere sites is te vinden. Daarnaast willen we contenttypen brengen die nieuw zijn voor Tweakers, zoals columns, interviews en how-to’s. De lengte van een artikel is daarbij secundair; zowel een lang achtergrondverhaal als een korter uniek nieuwsbericht kan Premium zijn.
Maar daar wordt je misschien niet veel wijzer van :)

• Arloid
@teacup ik meen me dat in de faq te herinneren, maar boodschap en uitvoering verschillen naar mijn gevoel. Of beter gezegd de waarde is anders dan dat je er voor verwacht.

Ik kreeg bij het artikel nog niet het idee dat er veel diepgang in zat waardoor het voor mij niet unieker was dan een standaard huis tuin en keuken blog post

Uniek is een groot woord en je kan je afvragen in welke zin iets uniek is, de uitvoering, het verhaal, de hoek van insteek, de diepgang, het onderwerp?

Wat ik probeer te zeggen is dat als je een betaalde dienst zoals deze aanbied je een bepaalde maten van kwaliteit kan verwachten, voor mij betekent dat dus een combinatie van de bovengenoemde kwakiteiten.

Lijstje met onderwerpen is maar om aan te geven dat een variatie aan thema's waarvan niet alleen het pc en witte waren gedeelte door sommige tweakers ook gewild is.

• teacup

teacup

Think First, Write Later

@Arloid

Het criterium dat tweakers als uitgangspunt gebruikt is misschien wat onduidelijk, maar het geeft ook een hoop ruimte voor interpretatie en geeft ook vrijheid, voor tweakers, maar ook voor ons bezoekers. tweakers heeft sterk de behoefte om aan de informatie die op andere sites beschikbaar is iets toe te voegen. Zolang wij in staat zijn tweakers ervan te overtuigen dat wat we als artikelen willen zien zien iets toevoegt aan de algemeen beschikbare informatie dan is er een gemeenschappelijk doel. Hoe ruimer de definitie hoe beter het eigenlijk is.

Of de bestaande artikelen netjes in die definitie vallen is even een andere discussie. Maar net als dat wij moeten stoeien met die definitie geldt dit voor de tweakers crew vermoed ik ook. Even los van de premium discussie, daar praat ik graag aan voorbij, zou het criterium wat mij betreft op ieder artikel losgelaten mogen worden. Niet doen wat iedereen al doet, maar een eigen lijn trekken. tweakers formuleert zichzelf in ieder geval een doelstelling, dat zie ik als winst. Bij mijn weten had tweakers die tot nu toe nog niet. Nu verder met de invulling.

• MarHart
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 12-01 12:59
Hallo allemaal.

Ik lees tweakers al sinds ongeveer 2000 a 2002, denk ik.

Ik vind het erg jammer dat er een paywall komt.

Ik snap het wel, maar eerlijk gezegd denk ik dat dit het einde van tweakers wordt... ik en waarschijnlijk duizenden andere willen niet op iets klikken en er dan achter komen dat je moet betalen.

Dat is mijn mening, maar ik heb ook een vraag.

Tweakers wil minder afhankelijk worden van advertenties, maar mijn ervaring is hoe meer obstakels (banners / vervelende doorklik pagina's of paywalls) hoe minder terugkerend bezoek.

Tweakers heeft hier de bedoeling mee meer mee te gaan verdienen.
Ik merk dat ipv elke dag meerdere keren kijken ik nu minder kom, en minder pagina's bekijk.

Zien jullie een terugval in de bezoekers?

en hoeveel terugval is getolereerd vs hoeveel abonnementen verkoop om break even te draaien?

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:18
MarHart schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:33:
Zien jullie een terugval in de bezoekers?
Ik denk dat dat bijna niet te bepalen is.

Waar t.net vroeger een echte tech-site was is dat juist omgezet naar meer consumenten-electronica om meer publiek te trekken, waarna het weer omgezet is naar meer consumenten-alles om meer publiek te trekken.

En met premium wil men weer met columns / ruimte verhalen gaan experimenteren om meer publiek te trekken.

Oftewel zolang je maar nieuwe vluchtige bezoekers blijft aantrekken door steeds nieuwe dingen te starten zal je niet echt een terugval in bezoekers zien, alleen waar je eerst een community had, heb je nu alleen maar een hele grote groep individuen alleen dat is niet echt meetbaar.
Totdat er op een gegeven moment een echte tegenhanger opstaat die wel weer succesvol een community weet te creeeren en dan zie je de grote uittrede want men heeft geen gevoel bij t.net meer.

• Arloid
@Gomez12 Het zal best wel te meten zijn aan het aantal relevante topics die voor een bepaalde doelgroep interessant zijn, maar echt objectief is het niet en vrij open voor interpretatie.

Blijft wel zo dat voor een financieel bestaansrecht tweakers ergens inkomsten uit moet putten, hier kunnen we eindeloos over discussiëren. Als je er als een bedrijf naar kijkt dan is het wenselijk dat niet alleen de banners op je eigen site de boel draaiend houden.

Maar goed, los van in hoeverre tweakers dat al is mogen wij als consument ook een goed product of dienst voor ons poen verwachten.

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik lees tweeters al heel lang.

Ergens denk ik dat het de keuze is van DPG / Tweakers.net gebruikers zullen 2 opties hebben betalen of gratis + elders content halen.

Ikzelf heb hetzelfde gezien bij heel wat dpg titels in Vlaanderen daar noemen ze het plus ( ook de concurrentie ) het enige resultaat is ik ben meer naar andere media verschoven. Ik ben benieuwd van de opbrengt van deze actie voor tweakers want ik vrees dat de toegevoegde waarde tov internationale engelstalige sites beperkt is maar we zien wel het is aan DPG om uit te maken of men het rendabel vind of niet.

Anderzijds moet ik ergens ook wel lachen, men klaagt dat mensen zich meer laten beïnvloeden door social media en fake nieuws. Alleen is echt correct nieuws amper te vinden, of je krijgt catchy titels achter een paywall. Tja dan verbaasd zijn dat mensen toch social media (fake) news als waarheid nemen. Ik denk dat de media zichzelf daar in vraag wil stellen het paywall model is voor mij incompatibel met hun doel om objectief te informeren. Maar soit nu wijken we af.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Arloid
@Tomsworld Ik ben het met je eens als het om de waarde van de extra titels betreft, wat mij betreft mogen ze het zelf weten maar ook ik vertoef mij steeds meer in andere media en fora. Naar mijn gevoel is het tweaken no los gelaten en light de focus nu op computer componenten en huis, tuin en keuken elektronica. Maar goed, hoewel ik de neiging heb nog een half stuk over het gemis van casemodding en dergelijke projecten te schrijven begint het voor dit topic een beetje off-topic te raken.

Ik probeer zelf hier nog een beetje het premium en in die zin het nieuws terug naar het oude en nieuwe tweaken te sturen, maar ben ook pessimistisch met wat tweakers nog voor mij betekent.

Als ik ook nog eens mijn uitgangspunten wat betreft media consumptie hier ga opschrijven wordt het helemaal off-topic. :X

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-01 17:43

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:23:
[...]

Snap ik ook zeker, maar ook daar weer: het kost 2 minuten tijd om even te posten dat de redactie grotendeels vrij is, en dat er vanaf x januari weer meer gereageerd zal worden :P
MazeWing schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:29:
[...]

Dat zou inderdaad fijn zijn. De laatste gepinde reactie is ook alweer 2 weken geleden, terwijl er de afgelopen wekend nog meer dan voldoende kritiek, ook specifiek per artikel, geweest is en niet enkel herhaling van de eerste week aan kritiek.
Dat was inderdaad goed geweest om even hier te melden, dus hierbij alsnog :) Zoals je zelf al aanvoelt is het overgrote deel van de redactie vrij sinds kerst. Het nieuwsaanbod in deze periode dipt altijd flink in, dus we zitten met een minimale bezetting op de nieuwsredactie. De reviews en achtergronden die online komen zijn vooraf al klaargezet (en daar zit ook Premium tussen), zodat er ruimte is voor redacteuren om vrij te nemen en offline te zijn. Dat geldt ook voor mij trouwens; ik ben niet aan het werk en probeer even zoveel mogelijk tijd met vrouw, familie en vrienden door te brengen (voor zover dat kan binnen de regels).

Vanaf volgende week weer aan het werk en actief hier :) Dan zal ik ook even teruglezen en achterstallig onderhoud doen qua vragen beantwoorden.

• Arloid
@WoutF je zou bijna vergeten dat de redactie ook mensen zijn.
Niet stiekem een algoritme wat artikelen schrijft? Zou wel een hoog tweakers gehalte hebben. :+

Ik ga even stoppen met klagen, is nie goe en zonder antwoord van de redactie vallen er weinig goede conclusies te trekken al dan al niet gemaakt.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13-01 12:02

MazeWing

passionate & cynical

Complimenten aan @Tijs Hofmans voor het interview met Magnus Falk (Zoom) en het eerste, in mijn ogen, premium artikel. Een artikel met nieuwe en unieke informatie die niet zo 1-2-3 elders te vinden is en ook nog eens van noemenswaardige lengte is! *O*

Dit soort artikelen hebben daadwerkelijke meerwaarde en zijn een perfect voorbeeld van "extra" informatie; informatie die vooral "nice to know" is en geen artikel over dusdanig algemene zaken (voor Tweakers begrippen) die eigenlijk voor alle lezers beschikbaar moeten zijn.

Ik ben misschien wel de grootste "zeiker" geweest de afgelopen 30 dagen, maar wanneer men iets goeds doet mag dit ook genoemd worden!

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

• smitae
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:31
MazeWing schreef op woensdag 30 december 2020 @ 06:58:
Complimenten aan @Tijs Hofmans voor het interview met Magnus Falk (Zoom) en het eerste, in mijn ogen, premium artikel. Een artikel met nieuwe en unieke informatie die niet zo 1-2-3 elders te vinden is en ook nog eens van noemenswaardige lengte is! *O*

Dit soort artikelen hebben daadwerkelijke meerwaarde en zijn een perfect voorbeeld van "extra" informatie; informatie die vooral "nice to know" is en geen artikel over dusdanig algemene zaken (voor Tweakers begrippen) die eigenlijk voor alle lezers beschikbaar moeten zijn.

Ik ben misschien wel de grootste "zeiker" geweest de afgelopen 30 dagen, maar wanneer men iets goeds doet mag dit ook genoemd worden!
Ik vond het onderwerp juist niet interessant. En ook niet direct een onderwerp waar ik nou de tweaker factor in voel.
Ik snap dat de tijden veranderen en dat de tweaker ook verandert, ik mis toch echt de net wat de meer technische dingen die tweakers in het verleden (naar mijn gevoel) veel meer had. Het voelt allemaal net wat meer mainstream dan hoe het ooit was. Dat geeft niet, ik heb tegenwoordig net wat meer lol op het forum dan op de mainpage. Begrijp mij niet verkeerd, ik betaal al wat om reclames te voorkomen en heb er ook geen moeite mee wat te betalen voor content. Maar dan verwacht ik dus wel interessante tweakers content, ik had in dit artikel dan juist veel meer diepte verwacht in de achterliggende techniek en cijfers, hoe stream je de boel, de technische setup etc. Dat was een mooie toevoeging geweest.

Dus paywall voor premium content, ja, paar euro max per maand geen probleem mee. Maar ik vraag mij af hoe je voldoende premium tweakers contant wilt gaan leveren. Wat als je old school tweakers afhaken? Zit er voldoende omzet in mainstreamcontent? Pfff, blijft een uitdaging om die balans te vinden.

• P1nGu1n
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:54

P1nGu1n

Developer

MazeWing schreef op woensdag 30 december 2020 @ 06:58:

Ik kwam naar dit topic om hetzelfde te zeggen! Het gaat voldoende de diepte in, maar is ook niet te lang(dradig). Dit soort artikelen vind ik echt een toegevoegde waarde op Tweakers, dit is unieke content die je nergens anders kunt vinden.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• Lednov
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 15-01 09:33
Ik kwam het afgelopen jaar steeds minder en minder op Tweakers, wat gezien het jaar 2020 vreemd is. Tijd zat en veel ontwikkelingen in thuiswerken die interessant zijn. De reden is echter een heel simpele.
De kwaliteit van deze website holt achteruit. Het is bijna beschamend. Een dieptepunt vind ik toch wel de radioreclame van de zomer. Waarin een techwebsite die nog spreekt over URL, Diezelfde URL nog fout doorgeeft ook!

En nu hebben ze bij Tweakers verzonnen dat premium artikelen een goed idee is. Artikelen die voorheen gewoon gratis te lezen waren. Ziehier de invloed van Sanoma die het heeft op deze site.

Er is niets mis met geld verdienen, iedereen mag zoveel geld verdienen als ze kunnen. Alleen als het dan op een manier gebeurt dat je het gevoel krijgt dat je geld wordt afgetroggeld, dan haak ik toch écht af.
Van de twee premium artikelen die ik tot nu toe heb gelezen, was beide keren de kwaliteit gewoon ondermaats. "Hier ga ik toch echt niet voor betalen". Was beide keren mijn conclusie en nu de reden dat ik mijn menig erover maar eens geef.

In 2021 zal ik heus nog wel eens tweakers bezoeken, alleen dan dus wél veel minder dan ik al deed in 2020. Premium artikelen zal ik geheel aan mijn voorbij laten gaan. Ik ga er niet voor betalen, geen cent.

Ik zou zeggen, in plaats van dit te implementeren, zorg dat de kwaliteit weer terug op peil komt! En besluit dan dat premium een slecht idee was om mee te beginnen, en dat sanoma het maar lekker bekijkt.

• A1AD
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17-01 19:45
Opzoek naar een manier om die vervelende paywall artikelen uit mijn tweakers news feed te filteren.

I don't fail. I successfully identify suboptimal methods. iRP

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:47
Het artikel van Tijs over Zoom is zeker interessant, voornamelijk dankzij het interview. Het artikel begint wel een beetje vreemd, met onder andere de volgende zin:
Dat kwam grotendeels omdat de applicatie al bij zakelijk gebruikers populair was. In tegenstelling tot de concurrerende apps van Google en Microsoft, was het bij Zoom direct duidelijk welke software je nodig had. Je hoefde niet mee te worstelen met Googles identiteitscrisis rondom communicatie-apps, of tussen het zakelijke Teams of het persoonlijke Skype of toch weer het zakelijke Skype For Business.
Geen idee waar dat vandaan komt, maar wat betreft Teams heb ik niets gehoord over dat mensen zich massaal vergisten in welke applicatie nu te gebruiken. Ik volg best veel nieuws rondom M365, waaronder podcasts over Teams en Exchange Online. En dit hoor ik zeker niet voorbij komen. Ook mijn huidige opdrachtgever (3000 man) is in maart in 1 keer overgestapt op Teams toen iedereen thuis kwam te zitten. En ik heb geen 1 call voorbij zien komen dat mensen thuis probeerden Skype te gebruiken om in te loggen. Of niet wisten welke client nu te downloaden.

Dit bevestigt ook mijn beeld dat Tweakers niet heel veel ervaring heeft met zakelijke producten en diensten. Als ik weer kijk naar mijn vakgebied, Microsoft 365, dan zie ik wel eens nieuwsberichten voorbij op Tweakers over Teams of andere M365 diensten die niet helemaal kloppen, of verkeerde termologie gebruiken. Alsof de acteur over een onderwerp schrijft waar hij/zij weinig ervaring mee heeft.

Ander voorbeeld was het achtergrond artikel van Tijs over Solarwinds, waarin hij schrijft
Grote kans dat je tot dit weekend nog nooit had gehoord van het bedrijf SolarWinds.
Nou, tis een zeer grote speler in de zakelijke markt op gebied van netwerk monitoring. En ik durf te verwedden dat bijna elke sysop in ieder geval de naam solarwinds kent. En ook al eens iets van gezien heeft.
En dat gaf mij ook gelijk het gevoel dat Tweakers nog niet echt thuis is in de zakelijke markt en de artikelen vooral schrijft voor thuisgebruikers. (gaming, smartphones, hardware). Niet mis mee natuurlijk en ik ben wel benieuwd of Tweakers ook de intentie heeft om zich meer te verdiepen in de zakelijke markt.

Update: is het wellicht een idee dat je of en toe externen inhuurt om een artikel te schrijven over een onderwerp uit hun vakgebied? Jullie als auteurs kunnen niet expert zijn in elk onderwerp. ik denk dat wanneer je een keertje samenwerking hebt met andere media je gezamelijk iets goeds kunt neerzetten.

[Voor 7% gewijzigd door segil op 30-12-2020 10:10]

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:20

Zeror

Ik Henk 'm!

Het interview over Zoom is nou een goed voorbeeld van hoe een premium artikel moet zijn. Informatief en een extraatje. This is the way. d:)b

Ik zou er sowieso geen probleem mee hebben als alle achtergrond-artikelen onder het premium abbo gaan vallen.

[Voor 39% gewijzigd door Zeror op 30-12-2020 10:08]

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• JointFillah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-01 10:38

JointFillah

Techno Addict

segil schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:00:

Dit bevestigt ook mijn beeld dat Tweakers niet heel veel ervaring heeft met zakelijke producten en diensten. Als ik weer kijk naar mijn vakgebied, Microsoft 365, dan zie ik wel eens nieuwsberichten voorbij op Tweakers over Teams of andere M365 diensten die niet helemaal kloppen, of verkeerde termologie gebruiken. Alsof de acteur over een onderwerp schrijft waar hij/zij weinig ervaring mee heeft.
Ik denk dat je wel iets te diep in de keiharde enterprise/zakelijke markt zit nu. Misschien vertekent dat een beetje je beeld van de doelgroep van T.net?
In mijn ervaring was zeker in de eerste lockdown bij klanten in de sectoren kleinzakelijk, zorg, overheid en onderwijs heel weinig kennis van zaken. Dit waren veelal Office365 gebruikers.. die hadden zo met Teams aan de slag gekund, maar het was een grote chaos om dat voorelkaar te krijgen. De meeste dachten inderdaad dat ze Skype of Zoom moesten gebruiken.

Zelfde betreffende SolarWinds. Dat is echt maar bij een beperkt deel van de zakelijke markt bekend als tool. Dus ik denk ook maar een beperkte groep professionals op T.net hier mee bekend was/is?

Maar back ontopic: ik vond het artikel van Zoom ook een goede start voor premiumniveau (itt andere achtergrondartikelen). Interview niet zo uitgebreid/streng als had gekund, maar dat zal bij zo'n PR offensief ook lastig zijn.

~* Peace, Love & XTC *~

• segil
@JointFillah dat valt best mee. In mijn vorige job werkte ik als hoofd IT bij een MKB bedrijf en ook daar kende ik Solarwinds. Je hoeft een product niet te gebruiken om het wel te kennen. Net zo goed als je SAP, vmware, Oracle kent en basaal weet wat het is, zonder het te gebruiken.

En wat betreft Teams maakt de grootte van het bedrijf niet zoveel uit of men thuis snapt welke client ze moeten gebruiken. Dat is een kwestie van goed communiceren.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat beide uitspraken door Tijs gedaan zijn, alsof het bedoeld is voor een consumenten publiek, of door iemand die zelf niet echt ervaring heeft met die producten.

[Voor 8% gewijzigd door segil op 30-12-2020 10:25]

• Tijs Hofmans
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:24

Tijs Hofmans

Redacteur
segil schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:00:
Het artikel van Tijs over Zoom is zeker interessant, voornamelijk dankzij het interview. Het artikel begint wel een beetje vreemd, met onder andere de volgende zin:

...

Ik denk dat je hier nu iets teveel waarde hecht aan beeldspraak. Natuurlijk is er niemand die met een groot vraagteken boven zijn hoofd echt niet snapt wat het verschil is tussen Teams en Zoom en Meet en Jitsi. Met die ene zin probeer ik gewoon aan te geven dat er veel verschil zit in chat-apps van verschillende bedrijven. Ik weet dat Teams meer kan, maar van de andere kant is de enige keer dat ik het gebruik voor interviews en conferenties of persconferenties en dan is het wel degelijk vergelijkbaar met Zoom.

En wat SolarWinds betreft denk ik niet dat je gelijk hebt. Getuige ook de discussie onder het artikel en hier eerder op GR weten helemaal niet zoveel mensen wat het bedrijf is, SolarWinds is in sommige kringen groot maar echt niet bij iedere sysadmin. Maar ook daar geldt: het is beeldspraak. Illustrerend dat het gaat om een relatief klein bedrijf en niet een Cloudflare wat iedereen wel van naam kent.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:55
Het artikel over Zoom (het bevat wel errug veel verklarende tekst voor een interview) zou naar mijn mening een stuk makkelijker leesbaar zijn als de citaten cursief geplaatst werden.

Het is al een behoorlijke lap tekst op een scherm met veel redactionele toevoegingen, dan zou ik de lezer wel wat extra hulp geven om tot de kern te kunnen komen. De kopjes bieden ook niet veel hulp bij het snel doornemen van de tekst m.i.

Inhoudelijk blijf ik wel met de vraag zitten of die Magnus Falk nu ook echt in dienst is bij Zoom (bijschrift van de foto is CIO, in de lopende tekst is het adviseur van de CIO, volgens z'n LinkedIn werkt-ie ook nog bij het Serious Fraud Office en staat Zoom niet eens in z'n byline), of dat dit gewoon een ingehuurde ZZP'er is om wat PR-praatjes af te steken.

• deadlock2k
  • Laatst online: 18-01 13:39
Daaraan toevoegend vind ik het niveau van het artikel over Zoom echt ronduit bedroevend in het algemeen. Waarom zo knuffelig en vriendelijk? Leg ze gewoon op de slachtbank want dat verdienen ronduit na een hele berg met leugens en verlakkerij.

Ik krijg echt het idee dat het slechts kort aanstippen van wat er mis is gegaan er instaat voor de vorm, om voor kritiek uit te kunnen lopen en te kunnen roepen "nee hoor daar hebben we het echt wel over gehad."

De vormgeving trouwens, het leest niet eens als een interview maar als een advertorial "Koop ons product."

Doe eens niet.

• Kheos
  • Laatst online: 05:51
deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:14:
Daaraan toevoegend vind ik het niveau van het artikel over Zoom echt ronduit bedroevend in het algemeen. Waarom zo knuffelig en vriendelijk? Leg ze gewoon op de slachtbank want dat verdienen ronduit na een hele berg met leugens en verlakkerij.

Ik krijg echt het idee dat het slechts kort aanstippen van wat er mis is gegaan er instaat voor de vorm, om voor kritiek uit te kunnen lopen en te kunnen roepen "nee hoor daar hebben we het echt wel over gehad."
Ja, geweldig idee. Elk bedrijf gaat staan te springen om dan door tweakers te worden geïnterviewd. De telefoon gaat roodgloeiend staan.
Of nee, toch niet.
Laat dit nu net het soort premium artikel zijn dat velen hier blijkbaar waardevol vinden en jij wil er al direct het laatste van maken.

• deadlock2k
Kheos schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:35:
[...]

Ja, geweldig idee. Elk bedrijf gaat staan te springen om dan door tweakers te worden geïnterviewd. De telefoon gaat roodgloeiend staan.
Of nee, toch niet.
Dat is gewoon echt niet hoe journalistiek werkt. Je kan prima kritisch zijn en stevige vragen stellen zonder af te hoeven glijden in puberale jijbakken en andere drogredeneringen.
Laat dit nu net het soort premium artikel zijn dat velen hier blijkbaar waardevol vinden en jij wil er al direct het laatste van maken.
Er is echt werkelijk niets boeiends aan. Het geeft mij als IT-professional die een Teams-omgeving met bijna 55.000 gebruikers beheert namelijk helemaal núl waardevolle informatie maar het is de zoveelste herhaling van wat er eerder gezegd is tegen vijfduizend andere techwebsites. Ook vanuit m'n hobby-achtergrond voegt het weinig toe. Premium-artikelen zouden PLUS-content moeten leveren en niet alleen ten opzichte van wat het platform al biedt maar zeer zeker ook ten opzichte van de concurrentie, anders heeft het natuurlijk geen enkele zin om hier een Premium-abo af te sluiten.

Daarnaast vraag ik me af hoe je aan het waardeoordeel komt dat velen het waardevol vinden, kan jij bij de statistieken?

• deadlock2k
Arloid schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:55:
En de zoveelste slachtbank heeft zoveel meerwaarde zeker als premium artikel. 8)7
Ja, want ik zou een interview waarbij zo iemand door het stof gaat, de problemen niet wegwuift maar het gesprek erover aangaat op een praktische manier et cetera wel kunnen waarderen omdat het mij als potentiële klant dan interesseert. Nu is het gewoon een reclamefolder, net als de rest van het internet.
De fouten zijn benoemd, je kan de kritiek die daar aan toegewijd zijn lezen, een aantal links daar naar toe zou wel makkelijk zijn geweest.

Heeft het echt zoveel zin om gehakt van gehakt te maken of zie ik toch iets over het hoofd?
Jazeker wel. Het hele concept van Premium moet van de baan óf het moet iets worden wat acceptabel is. Niet dit niveau "Ik heb m'n diploma op Journalistiek op Windesheim gekregen in 2010".

• Baserk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 03-01 23:23
deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:17:
...
Premiumcontent betekent de dood van Tweakers.net.
Ik heb het idee dat men nog zoekende is.
Diep(er) gravende artikelen zijn zeer welkom, mits ook werkelijk gebaseerd op redactionele vrijheid.

Indien de premium artikelen op termijn achter een paywall verdwijnen en ik daarbij dan ook nog na het lezen de nasmaak 'belabberd gemaskeerde advertorial' aan over hou, dan ga ik aardig mee in je stelling.

Wellicht dat Tweakers nooit het motto 'Biting the hand that feeds IT' zal overnemen, hopelijk weet het wel te voorkomen dat Sanoma het motto 'Kissing the hand/ass that feeds IT' weet door te drukken.

Nieuws dat een Zoom executive wordt aangeklaagd link in verband met het identificeren van Zoom-gebruikers die de massamoord op 't Tiananmenplein in Beijing, door het Chinese leger op studenten en scholieren in 1989, wilden herdenken via een Zoom meeting, is imao redelijk exemplarisch voor dit bedrijf met z'n zogenaamde focus op 'klant-geluk'.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 03:54

Q

Au Contraire, mon capitaine!

deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:17:
Premiumcontent betekent de dood van Tweakers.net.
Daar geloof ik niets van en ik denk dat jij dat zelf ook niet geloofd. Het is waarschijnlijk meer een uiting van - in mijn ogen terechte - frustratie over de kwaliteit van de artikelen.

Helaas moeten wij met elkaar gewoon accepteren dat wij niet het publiek zijn voor Premium, maar dat het best kan zijn dat het voldoende omzet / ROI oplevert voor Tweakers.net om er maandelijks wat FTE tegenaan te gooien.

Wat wij niet zien is hoeveel mensen met deze 'kwaliteit' tevreden zijn. Waar ik gewoon geen gevoel voor heb is of die tevredenheid zich ook zal vertalen naar sales, en mijn instinct zegt nee, want de content is vooral meer, en heeft geen wow-factor (geen shutup-and-take-my-money-factor). Maar mijn instinct is nergens op gebaseerd, zeker niet op ervaring, kennis en kunde.

Ik vind het Zoom-artikel voor mij niet zo interessant, het is vooral een tijdslijn van gebeurtenissen met hier en daar een quote / reactie van Zoom. Ik ben er eigenlijk niets wijzer van geworden.

De vraag is voor mij: Waarom is dit artikgel gemaakt?

Ik begrijp niet wat het meer is dan een en-toen en-toen verhaal met een opsomming van feitjes. Er is geen conclusie, geen analyse. Geen inzicht.

Ik vind het niet echt een Zoom advertorial, daarvoor wordt genoeg Zoom ellende besproken. Als ik eerlijk ben dan proef ik wel een beetje scepsis bij Tijs, de auteur, jegens de recente claims van Zoom over dat het hun leven heeft gebeterd. Maar dat wordt verder niet zo uitgewerkt.

Wat leuk zou zijn geweest, om Zoom veel meer te positioneren ten opzichte van alternatieven: hoe doen zij het op privacy / security vlak?

Blog (solar powered) | 71TB NAS |

• deadlock2k
Q schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:47:
[...]

Daar geloof ik niets van en ik denk dat jij dat zelf ook niet geloofd.
Ik geloof dat absoluut. Zie daarvoor mijn eerste paar opmerkingen in dit hele verhaal op de dag dat de boel geopend werd voor reacties, volgens mij was jij toen aan het uitweiden in een parallel lopende discussie over de inhoudelijke kwaliteit van artikelen. Mijn angst komt voornamelijk voort uit de manier waarop het moederbedrijf omgaat met haar platformen/media. Er zal echt nog wel een Tweakers logo op een pagina staan, maar het zal verworden tot een lege huls.
Het is waarschijnlijk meer een uiting van - in mijn ogen terechte - frustratie over de kwaliteit van de artikelen.
Bij reguliere content zet ik al enkele jaren mijn vraagtekens omtrent de inhoudelijke kwaliteit, bij de Premium-artikelen zie ik tot nu toe geen verbetering maar ik zie dat die lage kwaliteit daár vastgehouden wordt en het lijkt wel alsof de normale content nog verder aan het duikelen is. En als je dat dus lang genoeg vol kan houden omdat je wel genoeg revenue blijft genereren, dan krijg je dus de situatie zoals ik die in de eerste alinea omschreef.
Helaas moeten wij met elkaar gewoon accepteren dat wij niet het publiek zijn voor Premium, maar dat het best kan zijn dat het voldoende omzet / ROI oplevert voor Tweakers.net om er maandelijks wat FTE tegenaan te gooien.
Dat kan wel zijn maar Tweakers.net blijft beweren dat de doelgroep niet veranderd is dús blijf ik tegengas geven. Can't have your cake ánd eat it.
Wat wij niet zien is hoeveel mensen met deze 'kwaliteit' tevreden zijn. Waar ik gewoon geen gevoel voor heb is of die tevredenheid zich ook zal vertalen naar sales, en mijn instinct zegt nee, want de content is vooral meer, en heeft geen wow-factor (geen shutup-and-take-my-money-factor). Maar mijn instinct is nergens op gebaseerd, zeker niet op ervaring, kennis en kunde.
Nee, dat zien wij inderdaad niet en ik ga er vanuit dat wij die ook nooit zien want logischerwijs zijn dat gevoelige bedrijfsgeheimen. Moeten wij die kwaliteit echter accepteren, in gedachten houdend dat we wél de doelgroep zouden zijn? Volgens mij niet.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:00:

Dat kan wel zijn maar Tweakers.net blijft beweren dat de doelgroep niet veranderd is dús blijf ik tegengas geven. Can't have your cake ánd eat it.
Beweren ze dat? Volgens mij zetten ze gewoon in op premium in de hoop dat het bij genoeg mensen aanslaat. En als het aanslaat is dat toch prima? Blijkbaar is er dan genoeg behoefte aan de content die ze bieden voor de prijs die ze kiezen.

Ik kan me goed voorstellen dat de doelgroep die meer diepgang wil de weg naar andere kanalen prima kan vinden. Maar in alle eerlijkheid kom je dan al gauw bij betaalde content uit, eventueel die te omzeilen is omdat de betaalmuur niet te strict gehandhaafd wordt.
[...]

Nee, dat zien wij inderdaad niet en ik ga er vanuit dat wij die ook nooit zien want logischerwijs zijn dat gevoelige bedrijfsgeheimen. Moeten wij die kwaliteit echter accepteren, in gedachten houdend dat we wél de doelgroep zouden zijn? Volgens mij niet.
Natuurlijk is dat geen geheim. Over een tijdje gaat premium uit de beta fase, dan moet je betalen om de content te kunnen zien. Zelfs als er vanuit Tweakers geen updates komen over het succes of falen zul je aan de hoeveelheid premium content wel kunnen zien of het een beetje loopt. Als niemand het koopt dat schalen ze het vanzelf af of houden ze ermee op. Gaan ze er wel mee door dan is het blijkbaar een succesvol concept, althans voor een deel van de bezoekers.

Dat niet iedereen het leuk vind is logisch, maar dat is voor het concept helemaal niet relevant. Ze kunnen beter 15% van de bezoekers hebben die super enthousiast zijn en betalen dan dat 60% van de bezoekers het enigszins oké vindt waarbij uiteindelijk maar 10% doorzet en betaalt. Om mensen echt enthousiast te krijgen moet je keuzes maken, en de brede doelgroep is waarschijnlijk groter. ;)

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Ik heb maar weer wat off-topic gekibbel opgeruimd. Kunnen we het gewoon bij de inhoud laten en posts op een volwassen en respectvolle manier schrijven? :)

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:14:
Vreemd, @Tijs Hofmans ik vond het juist een heel fijn artikel om te lezen! Echt weer eens een premium-artikel waardig.

[Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 30-12-2020 16:27]

• deadlock2k
Dat is wel de toon die eraf druipt in eerdere pagina's én in het algemeen.
Volgens mij zetten ze gewoon in op premium in de hoop dat het bij genoeg mensen aanslaat. En als het aanslaat is dat toch prima? Blijkbaar is er dan genoeg behoefte aan de content die ze bieden voor de prijs die ze kiezen.
Nee, ze zetten op Premium in omdat het een eis is van het moederbedrijf om meer omzet te genereren en dit is de makkelijke weg. Als dit niet simpelweg een eis is vanuit het moederbedrijf.
Ik kan me goed voorstellen dat de doelgroep die meer diepgang wil de weg naar andere kanalen prima kan vinden. Maar in alle eerlijkheid kom je dan al gauw bij betaalde content uit, eventueel die te omzeilen is omdat de betaalmuur niet te strict gehandhaafd wordt.
Wat voegt het dan *überhaupt* nog toe?
Natuurlijk is dat geen geheim.
Huh, jawel? Anders zouden de statistieken wel vrij inzichtelijk zijn. Dit is de meest kritische bedrijfsinformatie waar je op zit zelfs omdat je daarmee je geld genereert.
Over een tijdje gaat premium uit de beta fase, dan moet je betalen om de content te kunnen zien. Zelfs als er vanuit Tweakers geen updates komen over het succes of falen zul je aan de hoeveelheid premium content wel kunnen zien of het een beetje loopt.
Dat lijkt me een non sequitur. Kan me niet voorstellen hoe dat aan elkaar gerelateerd is en getuige de geschiedenis zijn er juist vele bedrijven die zichzelf enthousiast in de voet schietend de afgrond instorten. Ooit gehoord van Yahoo?
Als niemand het koopt dat schalen ze het vanzelf af of houden ze ermee op. Gaan ze er wel mee door dan is het blijkbaar een succesvol concept, althans voor een deel van de bezoekers.
Als de kwaliteit van de premiumcontent niet omhoog gaat dan kan je dus simpelweg méér geld genereren met dezelfde artikelen, je kiest er alleen één a twee per dag uit waar je het Premium-icoontje op hangt. Meer inkomsten nodig? Dan plak je toch meer Premium-labeltjes, gaan mensen vanzelf meer Premium kopen toch? Wat ik voorspel is dat Tweakers.net een prijsvergelijkingssite gaat worden nadat blijkt dat het Premium-avontuur toch niet zo succesvol is als gehoopt met wat simpele, spotgoedkope contentmoderators die 0,00001 eurocent per gelezen woord betaald krijgen.
Dat niet iedereen het leuk vind is logisch, maar dat is voor het concept helemaal niet relevant. Ze kunnen beter 15% van de bezoekers hebben die super enthousiast zijn en betalen dan dat 60% van de bezoekers het enigszins oké vindt waarbij uiteindelijk maar 10% doorzet en betaalt. Om mensen echt enthousiast te krijgen moet je keuzes maken, en de brede doelgroep is waarschijnlijk groter. ;)
Bij die verdeling voorspel ik een bijna vier keer zo grote omzet in de tweede situatie versus de eerste situatie. Ook dat punt heb ik al eerder eens aangehaald; Tweakers.net is daar niet de site en niet het platform voor, niet vanuit de geschiedenis en zo zien gebruikers het ook niet.

Én het belangrijkste van alles: Ik betaal dan (stel dat ik Premium neem) voor een website waar ik nog steeds als product behandeld wordt omdat er geen enkel trackingelement uitgeschakeld wordt. Ik vind dit, voor een techwebsite met de naam van Tweakers echt best wel walgelijk.

• deadlock2k
Baserk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:46:
[...]
Wellicht dat Tweakers nooit het motto 'Biting the hand that feeds IT' zal overnemen, hopelijk weet het wel te voorkomen dat Sanoma het motto 'Kissing the hand/ass that feeds IT' weet door te drukken.
Mooi toch als je kan zeggen "We staan op Apple's blacklist.", dan heb je gelijk mijn interesse :D ;)

• CyberMania
  • Nu online
Wel een tip, niet iedereen kan columns schrijven dat is echt een topsport.
Ik kocht laatst voor het eerst in vijf jaar een nieuwe smartphone. Waar ik voorheen makkelijk een keuze kon maken, was dat ditmaal een stuk lastiger
bron: reviews: Column - De toekomst is rond

'Ik kocht LAATST voor het EERST'. Schrijf gewoon: Ik heb voor het eerst in vijf jaar een nieuwe smartphone gekocht. Dit leest zo gewoon niet makkelijk (laatst -> eerst).
En bij 'waar ik voorheen makkelijk een keuze kon maken' (...) 'was het DITMAAL een stuk lastiger'.
Dan denk ik: dit slaat nergens op, als je net zegt: ik heb al vijf jaar geen nieuwe smartphones gekocht, ja dan zijn je ervaringen van toen imho behoorlijk irrelevant.

Bij zo'n intro haak ik dan al af. Columns schrijven is echt een sport wat niet iedereen kan. Dus bij premium verwacht ik wel columns van auteurs die het echt onder de knie hebben i.p.v. auteurs random een column laten schrijven om de premiumcontentmachine maar te laten draaien.

[Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 30-12-2020 16:55]

• deadlock2k
Ik lees net deze door en misschien heb ik niet genoeg kennis van camera's in het algemeen maar dit artikel was uiteindelijk doorslaggevend voor welke telefoon ik ga uitkiezen: reviews: De beste smartphonecamera van 2020 - Zes high-end toestellen vergeleken

Het is helder geschreven en leest in het algemeen lekker weg, alle moeilijke extra dingen zijn goed uitgelegd. En das dan weer niet premium...

• CyberMania
  • Nu online
deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:51:
Ik lees net deze door en misschien heb ik niet genoeg kennis van camera's in het algemeen maar dit artikel was uiteindelijk doorslaggevend voor welke telefoon ik ga uitkiezen: reviews: De beste smartphonecamera van 2020 - Zes high-end toestellen vergeleken

Het is helder geschreven en leest in het algemeen lekker weg, alle moeilijke extra dingen zijn goed uitgelegd. En das dan weer niet premium...
Omdat (zie de FAQ) nieuws en reviews altijd (gelukkig) gratis blijven! En waar jij naar verwijst is nu juist een review, dus vandaar.

[Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 30-12-2020 17:53]

• deadlock2k
CyberMania schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:53:
[...]

Omdat (zie de FAQ) nieuws en reviews altijd (gelukkig) gratis blijven!
Oh jah, want dat is natuurlijk gekoppeld aan die andere inkomstenstroom van prijsvergelijking enzo. Teveel chocola gegeten en brainfart.

edit: Laat ik het dan zo zeggen, het niveau van die review zou ik graag in het algemeen wat meer terugzien (y)

[Voor 14% gewijzigd door deadlock2k op 30-12-2020 17:54]

• Q

Q

deadlock2k schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:00:
[...]

Ik geloof dat absoluut. Zie daarvoor mijn eerste paar opmerkingen in dit hele verhaal op de dag dat de boel geopend werd voor reacties, volgens mij was jij toen aan het uitweiden in een parallel lopende discussie over de inhoudelijke kwaliteit van artikelen.
Tweakers.net bestaat al heel erg lang, draait winstgevend en is nu zeker een monopolist voor tech nieuws in Nederland. Er is geen enkele reden om te denken wat mij betreft dat er een einde komt aan tweakers.net door premium.

Ik denk dat er geen enkele harde basis is voor die positie. Het ergste dat kan gebeuren voor tweakers.net is dat Premium niet voldoende omzet genereert. In het aller ergst denkbare geval moet Tweakers.net wat FTE lozen, maar ze draaien vast wel door.
Mijn angst komt voornamelijk voort uit de manier waarop het moederbedrijf omgaat met haar platformen/media. Er zal echt nog wel een Tweakers logo op een pagina staan, maar het zal verworden tot een lege huls.
Dat onderwerp is naar mijn weten sinds de modbreak 'verboden' en ik geef tweakers.net op dat vlak groot gelijk, het is niet relevant voor de discussie.

Je kunt iets hier vinden van Premium en de artikelen en dat is het. En je kunt straks stemmen met je portemonnee. Met de rest hebben we niets te maken.
Bij reguliere content zet ik al enkele jaren mijn vraagtekens omtrent de inhoudelijke kwaliteit, bij de Premium-artikelen zie ik tot nu toe geen verbetering maar ik zie dat die lage kwaliteit daár vastgehouden wordt en het lijkt wel alsof de normale content nog verder aan het duikelen is. En als je dat dus lang genoeg vol kan houden omdat je wel genoeg revenue blijft genereren, dan krijg je dus de situatie zoals ik die in de eerste alinea omschreef.
Er zijn twee dingen aan de hand. 1: inderdaad, kwaliteit is niet zo hoog wat mij betreft, maar ook 2: onze interesses zijn mogelijk veranderd.

Wat zou jij willen zien in termen van kwaliteit: concreet benoemd, wat zou moeten verbeteren in jouw ogen om Premium voor jou persoonlijk succesvol te maken?

• segil
CyberMania schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:52:
Wel een tip, niet iedereen kan columns schrijven dat is echt een topsport.

[...]

bron: reviews: Column - De toekomst is rond

'Ik kocht LAATST voor het EERST'. Schrijf gewoon: Ik heb voor het eerst in vijf jaar een nieuwe smartphone gekocht. Dit leest zo gewoon niet makkelijk (laatst -> eerst).
En bij 'waar ik voorheen makkelijk een keuze kon maken' (...) 'was het DITMAAL een stuk lastiger'.
Dan denk ik: dit slaat nergens op, als je net zegt: ik heb al vijf jaar geen nieuwe smartphones gekocht, ja dan zijn je ervaringen van toen imho behoorlijk irrelevant.

Bij zo'n intro haak ik dan al af. Columns schrijven is echt een sport wat niet iedereen kan. Dus bij premium verwacht ik wel columns van auteurs die het echt onder de knie hebben i.p.v. auteurs random een column laten schrijven om de premiumcontentmachine maar te laten draaien.
Helemaal mee eens. Ik krijg het idee dat de merendeel van de auteurs tech liefhebbers zijn die op een bepaald zijn gaan schrijven. En niet een jounalistieke of communicatie opleiding gehad hebben. Ik ben benieuwd of de redactie ook wel eens cursussen/workshops/opleidingen volgen op het gebied van schrijven, interviewen, etc. Achtergrond artikelen van meerdere pagina's begin ik vaak met interesse aan, om na 1 pagina af te haken, omdat ik de opbouw en structuur niet kan volgen.

[Voor 5% gewijzigd door segil op 31-12-2020 10:16]

• Arloid
@segil meestal snap ik wel wat er geschreven wordt, maar ik ben kwa schrijven ook het typetje woorden brabbel en beeldspraak. Bij bepaalde artikelen heb ik trouwens ook dat ik 3 keer een zin moet lezen om duidelijk te hebben wat er geschreven wordt, maar de meeste artikelen van tweakers lees ik niet meer voor redenen die ik en andere al meerdere malen hebben benoemd.

• Q

Q

Ontwikkelingen in de chipindustrie

Positief:

Eindelijk het artikel (qua onderwerp) waar ik al meerdere keren om vroeg in dit topic. @Xtuv

Ik vind dit artikel al een stuk beter geschreven / prettiger lezen taaltechnisch dan andere artikelen. Of dit 100% door de kennis, kunde en ervaring van de auteur komt of doordat Tweakers.net haar Q/A aan het verbeteren is... who knows. Maar ik zet mijn geld op de auteur.

wat beter zou kunnen:
Taalgebruik

Taalgebruik als 'knappe koppen' vind ik kinderachtig, schrijf gewoon hoog opgeleide specialisten. Tweakers.net artikelen staan vaak ook vol met goedkope cliché gezegdes zoals in dit artikel met: "schoenmaker blijf bij je leest". De introductie paragraaf kun je eigenlijk gewoon helemaal schrappen. Gezegdes zijn herkenbaar voor mensen maar ze brengen geen kennis of inzicht over. Het beantwoord niet de vraag: Waarom ze dit doen. Waarom blijven de schoenmakers niet bij hun leest?

Onnodige opvulling

Het verhaal van chipontwerpers voegt wat mij betreft niets toe in de context van het thema/onderwerp van dit artikel. Het leest als opvulling.

Het verhaal over de overname van Arm door Nvidia is in de context van het thema/onderwerp niet meer dan afleiding. Ik snap heel goed waarom het wordt behandeld, het is interessant, maar het is in deze context meer een voetnoot en zou beter een eigen artikel kunnen krijgen.

Schrijven is vaak de kunst van het weglaten en soms - al lijkt informatie relevant - kun je informatie beter weglaten omdat het afleidt van het verhaal wat je wilt vertellen.

Maar dit is het punt: het artikel is geen verhaal, maar een opsomming van feitjes. En dan snap ik wel dat je dit soort feitjes er gewoon bij gooit. Maar voor de coherentie vind ik het niet handig.

Gemiste kans:

Feitenrelaas, geen evaluatie en analyse
Het artikel is een opsomming van feiten. Het is geen evaluatie en analyse. Het artikel biedt geen inzicht. In mijn ogen dus wederom kwantiteit over kwaliteit. En dit is een van de betere artikelen, wat mij betreft.

Tweakers.net Plus niet Premium

Wat mogelijk zou zijn geweest

Ik vind het wel interessant om te kijken wat mogelijk was geweest.
In dit artikel zetten we op een rij wat er allemaal speelt.
Dat wordt inderdaad gedaan. Wat ik mis is een hele duidelijke analyse en evaluatie van deze ontwikkelingen. Het beantwoorden van simpele maar interessante vragen:

- Waarom bouwen steeds meer bedrijven hun eigen chips
- Waarom zien zij een noodzaak om "de touwtjes in eigen handen te nemen"
- Welke problemen lossen ze op door self socs te bouwen

- Waarom is Apple op haar eigen chips overgestapt?
- Waarom is de transitie naar Arm bij Microsoft op de desktop gefaald en proberen ze het nu weer opnieuw?
(Windows) Die Arm-tablet werd - wederom door het ontbreken van software - nog geen groot succes, maar nu steeds meer software geoptimaliseerd wordt om op Arm-hardware te draaien, ziet de toekomst er rooskleuriger uit.
Wat drijft die transitie om software voor Arm-harware te optimaliseren, waar komt dat vandaan? Wat is hier de context?

- Waarom maakt Microsoft (ook) Arm chips voor haar Azure cloud: wat is hier de drijfveer?
- Wat doet Google eigenlijk met haar Cloud?
- In AWS worden Arm cores goedkoper aangeboden, wat betekent dit?
- Waarom hadden we vroeger alleen Intel/AMD, een beetje PowerPC en dat was het dan? Waarom is dat nu anders?
- Waarom kunnen bedrijven tegenwoordig makkelijker besluiten om een eigen CPU te ontwerpen?

Dit soort vragen kunnen in mijn ogen wel tot inzicht leiden.

Evaluatie en conclusie

Het lijkt bijna alsof ik Tweakers.net aan het vertellen ben hoe je een artikel zou moeten schrijven, dat je een thema zoekt of rode draad waarin je dan feiten in een groter kader probeert te plaatsen en te duiden.

Maar dan zou ik op andermans stoel gaan zitten en de splinter in de oog van de ander zien, maar niet de balk in mijn eigen.....wacht. Huh?

:D

• Arloid
Vindt het wel echt een lap tekst, voor de rest heel interessant maar na het 3rde zijspoor had ik het wel gezien.

Mag van mij ook wel opgesplitst worden in meerdere delen met elk een onderwerp zoals bij reviews met de prestatie vergelijkingen ook gedaan wordt.

Zeker een artikel wat ik over meerdere zittingen wil lezen, maar wat mij betreft had ik elk bedrijf zijn eigen sectie gegeven met een duidelijke break met waar het onderwerp ophoudt en overgaat naar achtergrond informatie

• amigob2
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 01-01 11:07
Als je betaalt, verwacht je dat je kwaliteit krijgt. Ik ben op gehouden met lezen, want er staan een heel aantal onwaarheden in het verhaal over de chip industrie. En dat ik dan moet gaan betalen om de lezer er op te wijzen dat het toch anders is als wat er in het verhaal geschreven staat.

Een fout Staat al in de comments. Bij ASML praten we al meer dan 20 jaar niet meer over steppers.
Verdiep je er eens in hoe we het al meer dan 20 jaar doen en wat de echte reden is.

Als er op een wafer 800 chips staan betekent het niet dat er 800 die's geexposed worden.
Kijk maar eens goed naar het plaatje van de reticle "In het artikel"

Dat je het over velen malen verkleinen hebt, zegt genoeg over de kennis. DE verkleinen van de lens is al meer dan 25 jaar het zelfde. En is al disenia een standaard, dat je dan ook nog te lui bent om de verkleining op te zoeken. Premium ??????????

• Q

Q

@amigob2 Ik heb even gezocht in het artikel, maar mij is niet duidelijk wat voor onwaarheden er staan. Als ik zoek naar 'steppers' dan vind ik niets. Kun je specifiek aanwijzen wat er mis is, misschien linken naar de specifieke comments?

• amigob2
@Q
Ik kan het article waar dit overgaat niet meer vinden.

Ook de reden dat de ontwikkeling van 450mm wafers is gestopt was verre van de waarheid.
En is ook helemaal niet interessant voor de lezer

Het is wel jammer, want wat ASML doet is echt bizar.
Bijvoorbeeld als ze de kabel naar een de stage 10cm langer maken heeft dat ongekalibreerd meer dan 2 nm overlay impact puur doordat de elektronen later aankomen bij de motoren.

Als zo een artikel willen schrijven moeten ze echt wel iemand met kennis het laten door lezen, voordat ze het openbaar maken.

• Kheos
  • Laatst online: 05:51
amigob2 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:48:
@Q
Ik kan het article waar dit overgaat niet meer vinden.
Euh, het staat nog op de frontpage hoor.

reviews: Ontwikkelingen in de chipindustrie - Iedere techgigant een eigen chip

[Voor 114% gewijzigd door Kheos op 01-01-2021 11:00]

• amigob2
Er was een premium artikel over chip fabricage en dat kan ik niet meer vinden
Misschien was het onderdeel van het artikel wat jij noemt, maar dan is het volledig verwijderd uit het artikel want ASML komt nog geen eens meer voor in dit artikel.

• deadlock2k
Allereerst gebestewenst voor iedereen!
Q schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:02:
[...]

Tweakers.net bestaat al heel erg lang, draait winstgevend en is nu zeker een monopolist voor tech nieuws in Nederland. Er is geen enkele reden om te denken wat mij betreft dat er een einde komt aan tweakers.net door premium.
Ik durf zelfs te stellen dat er relatief weinig navolging is in het zowel Nederland als daarbuiten van het totale community-concept van Tweakers. Misschien dat Fok! nog wel ietwat vergelijkbaar is maar de sfeer daar is euhh, geenstijliger, relatief veel toetsenbordhelden en edgelords. En fucking bestendig. Ik ben onder diverse accounts sinds ik denk ergens in '99 actief hier.
Ik denk dat er geen enkele harde basis is voor die positie. Het ergste dat kan gebeuren voor tweakers.net is dat Premium niet voldoende omzet genereert. In het aller ergst denkbare geval moet Tweakers.net wat FTE lozen, maar ze draaien vast wel door.
En ik zie veel parallellen, soort van voortekenen van het zagen aan de fundamenten. SomethingAwful is ook zo'n gemarginaliseerde website tegenwoordig.
Dat onderwerp is naar mijn weten sinds de modbreak 'verboden' en ik geef tweakers.net op dat vlak groot gelijk, het is niet relevant voor de discussie.
Oh dat is jammer want het is volgens mij de allerrelveantste factor in het hele verhaal. En als dat zo is dan gaan er bij mij nog veel meer alarmbellen af, in combinatie met het gegeven dat een groot gedeelte van dit mediaplatform afhankelijk is van een community, veel meer dan andere platformen. Rare vorm van censuur.
Je kunt iets hier vinden van Premium en de artikelen en dat is het. En je kunt straks stemmen met je portemonnee. Met de rest hebben we niets te maken.
Dat is ontzettende struisvogelpolitiek. Op zo'n manier kan lijkt het me lekker makkelijk advocaat zijn 'Meneer de Rechter, wij vragen u om de volledige voorgeschiedenis van de verdachte even buiten beschouwing te laten, en u alleen te focussen op dit ene incident."

Maar goed, dan is voor mij de discussie voorbij & verloren, als je het juist niet mag hebben over datgene wat volgens mij het allergrootste probleem is in dit verhaal.
Er zijn twee dingen aan de hand. 1: inderdaad, kwaliteit is niet zo hoog wat mij betreft, maar ook 2: onze interesses zijn mogelijk veranderd.
Ik deed in de jaren '90 een opleiding tot automatiseerder, waarbij het programmeren van PLCs en het ontwerp van productielijnen, maar ook het goed bouwen van een datacenter en het schalen van servercapaciteit besproken werd. Nou is het al wel een jaar of twee geleden dat ik voor het laatst een PLC geprogrammeerd heb, het automatiseren van handmatige taken is nog steeds bijna dagelijkse kost. Ik doe nu 5 jaar met een laptop in plaats van anderhalf keer per jaar alle componenten in een dikke game PC te vervangen, maar daar staat dan weer een zelfbouwserver voor m'n datahoarding hobby tegenover. Ik lees tegenwoordig artikelen over mobiele apparatuur met veel aandacht, omdat ik weleens gevraagd wordt een advies uit te brengen over het aanschaffen van enkele honderden toestellen tegelijkertijd. Vroeger las ik die artikelen omdat ik zelf op de hoogte wilde zijn van de nieuwste ontwikkelingen en twee keer per jaar met een nieuw toestel liep.

Wat ik daarmee wil zeggen; Interesses veranderen zeker, maar mensen zijn ook gewoontedieren en er is een hoop hetzelfde gebleven.
Wat zou jij willen zien in termen van kwaliteit: concreet benoemd, wat zou moeten verbeteren in jouw ogen om Premium voor jou persoonlijk succesvol te maken?
Wat ik hier heel lastig aan vind, is dat ik dus geen journalist ben dus het ontzettend moeilijk vind om hier op een bruikbare manier een antwoord op te geven. Het is een beetje als met een lekke uitlaat; iedereen kan constateren dat die uitlaat lek is, maar als het je vakgebied niet is dan sta ontzettend te kloten om het op te lossen terwijl een expert dat zo gefixt heeft.

[Voor 1% gewijzigd door deadlock2k op 01-01-2021 13:46. Reden: Net die ene effing zin vergeten eah.]

• Q

Q

deadlock2k schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:45:
Oh dat is jammer want het is volgens mij de allerrelveantste factor in het hele verhaal. En als dat zo is dan gaan er bij mij nog veel meer alarmbellen af, in combinatie met het gegeven dat een groot gedeelte van dit mediaplatform afhankelijk is van een community, veel meer dan andere platformen. Rare vorm van censuur.

...

Dat is ontzettende struisvogelpolitiek. Op zo'n manier kan lijkt het me lekker makkelijk advocaat zijn 'Meneer de Rechter, wij vragen u om de volledige voorgeschiedenis van de verdachte even buiten beschouwing te laten, en u alleen te focussen op dit ene incident."

...

Maar goed, dan is voor mij de discussie voorbij & verloren, als je het juist niet mag hebben over datgene wat volgens mij het allergrootste probleem is in dit verhaal.
Ik bedoel dit niet negatief - en ik ben er zelf ook schuldig aan geweest - maar ik vind dit toch een hoop dramaqueen-gehalte. Het heeft helemaal niets met censuur te maken, mensen gebruiken naar mijn idee veel te grote woorden voor wat er werkelijk aan de hand is.

Tweakers.net doet ons gewoon een zakelijk voorstel. Tweakers.net probeert je iets te verkopen en het is aan jou om in te gaan op het aanbod of niet. De speciale situatie hier is dat je feedback kunt geven op het product in een proef-fase.

Ik begrijp werkelijk niet - en daar ben ik vanaf dag één in dit topic naar mijn weten consequent mee - waarom er een discussie plaats vind over DPG en Tweakers.net c.q. over de bedrijfsvoering.

Ik vind dat mensen hier heel veel op DPG en Tweakers.net projecteren waarvan ik denk: het is fundamenteel niet relevant. Een hoop misplaatste emotie, wat mij betreft.

Overigens heb ik er begrip voor als een moderator zegt: ook deze meta-discussie mag achterwegen blijven.
Ik lees tegenwoordig artikelen over mobiele apparatuur met veel aandacht, omdat ik weleens gevraagd wordt een advies uit te brengen over het aanschaffen van enkele honderden toestellen tegelijkertijd. Vroeger las ik die artikelen omdat ik zelf op de hoogte wilde zijn van de nieuwste ontwikkelingen en twee keer per jaar met een nieuw toestel liep.

Wat ik daarmee wil zeggen; Interesses veranderen zeker, maar mensen zijn ook gewoontedieren en er is een hoop hetzelfde gebleven.
Helpt Tweakers op dat vlak met de geboden informatie? En waarom vertel je dit: hoe relateert dit zich met de Premium discussie?
Wat ik hier heel lastig aan vind, is dat ik dus geen journalist ben dus het ontzettend moeilijk vind om hier op een bruikbare manier een antwoord op te geven. Het is een beetje als met een lekke uitlaat; iedereen kan constateren dat die uitlaat lek is, maar als het je vakgebied niet is dan sta ontzettend te kloten om het op te lossen terwijl een expert dat zo gefixt heeft.
Je hoeft juist geen journalist ten zijn en veel redacteuren zijn dat ook niet. De vraag is eigenlijk wat jij zou willen zien wat mogelijk jou zou doen betalen.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-01 23:10

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

RodeStabilo schreef op Wednesday 2 December 2020 @ 13:27:
[...]

Dat krijg je ervan als je 'inside jokes' als Edmin als ondertitel aan iemand geeft. Leuke woordspeling op z'n naam waarschijnlijk maar wij moeten maar gissen wat z'n echte functie hier is, net zoals de Moderator Gin en Tonic die ik wel eens voorbij zie komen. :?

Het gros snapt er niets van in ieder geval.
Eh...hoi? :+

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-01 23:10

JackSparrow

Moderator WOS

Hide the Gin Tonic!

RodeStabilo schreef op Wednesday 2 December 2020 @ 13:36:
[...]

Je hebt m'n punt gemist denk ik. Hoe moet ik nu weten welke functie jij hier hebt, en uit welke hoedanigheid jij hier spreekt. waarom moet ik daarvoor naar een forumoverzicht als bij elke ander crewlid gewoon staat wat z'n functie is? Idem voor die Moderator Gin & Tonic. Slaat gewoon nergens op.

Kan jij als edmin er niet voor zorgen dat dit soort ongein stopt? mijn dank heb je in ieder geval.
Ik weet niet wie die ondertitel verzonnen heeft overigens, maar ik heb er in ieder geval geen last van.

[Voor 9% gewijzigd door JackSparrow op 01-01-2021 21:45]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
reviews: 2021: nieuwe droneregels - Meer vrijheden, maar ook beperkingen

Een zeer informatief artikel, waarbij het belangrijk is dat de nieuwe regels voor iedere gebruiker duidelijk zijn. Ik snap dat hier heel veel tijd en moeite in is gestopt, maar voor artikelen mbt nieuwe regelgeving wil je toch juist dat je gehele community hiervan kennis neemt?? Ik vind daarom ook dat je met zo’n artikel onder premium plaatsen de plank misslaat. Dit is juist een artikel waarbij je vanuit een forum topic een pinned post wilt opnemen oid omdat het zo belangrijk is om te weten. Jammer.

Ik schrijf soms wat vaag door dyslexie

• beOnt
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:09
ed1703 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 07:56:

Een zeer informatief artikel, waarbij het belangrijk is dat de nieuwe regels voor iedere gebruiker duidelijk zijn. Ik snap dat hier heel veel tijd en moeite in is gestopt, maar voor artikelen mbt nieuwe regelgeving wil je toch juist dat je gehele community hiervan kennis neemt?? Ik vind daarom ook dat je met zo’n artikel onder premium plaatsen de plank misslaat. Dit is juist een artikel waarbij je vanuit een forum topic een pinned post wilt opnemen oid omdat het zo belangrijk is om te weten. Jammer.
Klopt inderdaad. Ik mis overigens ook een stuk Belgische wetgeving hierin. Je zou maar als Belg premium betalen en zien dat er geen enkele nuttige vermelding in staat naar België toe. (bv. gratis registratie, mbt. tijdens de nacht vliegen die wel mag, ...)

Edit: is inmiddels toegevoegd door de auteur, waarvoor dank

[Voor 3% gewijzigd door beOnt op 02-01-2021 14:21]

• segil
Het drone artikel over drones is geschreven door een drone liefhebbers met een bepaalde bias. De teneur in het artikel is dat de auteur vooral de regels onhandig vindt. Ik had juist graag een paragraaf gezien over de privacy problemen die hiermee gaan komen en een interview met een deskundige op dit gebied wat de gevolgen zullen worden voor de praktijk.

• rammes
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 21:52

rammes

koekebakker 1e klas

segil schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:56:
Het drone artikel over drones is geschreven door een drone liefhebbers met een bepaalde bias. De teneur in het artikel is dat de auteur vooral de regels onhandig vindt. Ik had juist graag een paragraaf gezien over de privacy problemen die hiermee gaan komen en een interview met een deskundige op dit gebied wat de gevolgen zullen worden voor de praktijk.
Ja tuurlijk, dat is waar Tweakers op draait, liefhebbers van telefoons schrijven artikelen over telefoons, liefhebbers van Tv's over Tv's etc. Het is geen journalisten site waar neutrale berichten op geplaatst worden zonder mening. Dit is een techsite van door en voor liefhebbers van (specifieke) tech.

Ik zou het doen!

• deadlock2k

maar voor artikelen mbt nieuwe regelgeving wil je toch juist dat je gehele community hiervan kennis neemt??
Dat is het probleem van de commercie van invloed laten zijn op community-driven sites. Hier een ietwat extreme vorm daarvan: https://i.imgur.com/hdA3bUl.jpg

Maar, eerlijk is eerlijk, het is aan de Drone-eigenaar om zich te informeren. Tweakers geeft slechts een uitleg van de regels in een artikel. Het is wat mij betreft een van de eerste artikelen die ongeveer het niveau hebben van wat ik van Plus zou verwachten, alhoewel ik bijvoorbeeld bij die kaartjes van Nederland ff een korte legenda mis met wat welke kleuren nou precies betekenen. Er staan ook enkele schoonheidsfoutjes in waarvan het me eigenlijk verbaast dat ze niet geredigeerd zijn bij controle.

• Hahn
  • Laatst online: 21:57
segil schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:56:
Prima natuurlijk dat jou dat interessant lijkt, maar dat is toch gewoon een totaal andere insteek, en misschien zelfs een totaal ander (apart) artikel? Ik, als drone-liefhebber, lees vooral graag over drones en het vliegen ervan zelf.

The devil is in the details.

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:40

ManiacsHouse

Scheisse!

Mijn eerste gedachte ook... Maar ach ja ze doen het gewoon.

Ik ben zelf drone gebruiker en heb alle info al tig weken geleden gelezen en gevonden op tig andere sites.
Ik merk dat ik de "premium" kopjes op de fp aan het negeren ben. Zie de titel wel, maar vertik het om er op te klikken. Nu vooral dit artikel, het voelt als uitlokken door Tweakers, eens testen waar de gek op klikt (nee nee ben geen complot wappie :9 ). Op tig sites zelfde info te vinden en dan een (deels) mening erbij en daar wellicht ook nog voor moeten betalen? Tsja... ;w

• deadlock2k
Q schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:59:
[...]
Ik bedoel dit niet negatief - en ik ben er zelf ook schuldig aan geweest - maar ik vind dit toch een hoop dramaqueen-gehalte. Het heeft helemaal niets met censuur te maken, mensen gebruiken naar mijn idee veel te grote woorden voor wat er werkelijk aan de hand is.
Hey maak je niet druk, ik ben geen fan van fluwelen handschoentjes en ben een van de weinige mensen die snapt wat een persoonlijke aanval is in 2020 en dat is dit niet. Zelfs als dat zou zijn dan word ik daar nog niet anders van trouwens.

Technisch gezien is het simpelweg censuur als je ergens niet over mag praten, hoe je het ook wendt of keert. Misschien dat jij de term teveel belaadt met hoe het in het maatschappelijke debat gehanteerd wordt?
Tweakers.net doet ons gewoon een zakelijk voorstel. Tweakers.net probeert je iets te verkopen en het is aan jou om in te gaan op het aanbod of niet. De speciale situatie hier is dat je feedback kunt geven op het product in een proef-fase.
Ja, das mooi, alleen ik vind het aangeboden model om te janken: Ik krijg niet de controle over m'n gegevens terug maar ze blijven de trackingboef uithangen terwijl content die altijd gratis beschikbaar was achter een betaalmuur gaat die gemaakt is voor lezers met de technische kennis van AD-lezers. Consequentie: Een paar die-hard fanboys waar in deze topic tot nu toe ook geen gesprek mee te voeren valt nemen het nieuwe Premius, de rest gaat om de betaalmuur heen, waarna de feedbackloop is begonnen.

Dat heeft niets met drama te maken, dat is simpelweg hoe ik het zie.
Ik begrijp werkelijk niet - en daar ben ik vanaf dag één in dit topic naar mijn weten consequent mee - waarom er een discussie plaats vind over DPG en Tweakers.net c.q. over de bedrijfsvoering.
Omdat het niet gaat om simpele bedrijfsvoering maar om zaken die direct invloed hebben op het primaire proces. Het gaat hier niet om een nieuw HR-systeem, kom nou. Dat betekent per definitie dat het niet simpelweg om bedrijfsvoering gaat.
Ik vind dat mensen hier heel veel op DPG en Tweakers.net projecteren waarvan ik denk: het is fundamenteel niet relevant. Een hoop misplaatste emotie, wat mij betreft.
Projecteren lijkt me vrij onmogelijk aangezien ik nog nooit in de situatie heb gezeten dat ik opeens gebruikers ging verlakken. En ik blijf erbij; als een moederbedrijf 20 winkelketens onder zich heeft en 18 daarvan misdragen zich (in de bedrijfsvoering) en de laatste 2 krijgen de zelfde bedrijfsvoering ingevoerd dan mag ik wat vinden van die bedrijfsvoering.
Helpt Tweakers op dat vlak met de geboden informatie? En waarom vertel je dit: hoe relateert dit zich met de Premium discussie?
Jij zegt dat interesses veranderen, ik nuanceer dat door te zeggen dat ook al verschuiven ze, er blijft ook veel hetzelfde.

En euh, geen idee hoe zich dat relateert, jij haalde eerder veranderende interesses aan, een punt wat ik sowieso niet helemaal begrijp in deze discussie schijnbaar.
Je hoeft juist geen journalist ten zijn en veel redacteuren zijn dat ook niet. De vraag is eigenlijk wat jij zou willen zien wat mogelijk jou zou doen betalen.
In ieder geval; zorg voor structuur in je verhaal, zorg ervoor dat je allemaal op dezelfde manier je artikelen aankleedt met extra informatie & bijvoorbeeld die uitlegkaders. Is er een redacteur waarbij het achterlijk vaak goed gaat of waarbij je nooit klachten krijgt? Laat die redacteur eens samen met een persoon die schrijft waar wat vaker reacties op komen met correcties eens samen gaan zitten om naar bepaalde zaken te kijken, al dan niet samen met een hoofdredacteur.

Toen ik vroeger nog TV-series fansubte hadden we bakken met draaiboeken/taalboeken om ervoor te zorgen dat bepaalde kretologie hetzelfde was; Ik ga er vanuit dat er ook zo'n soort gids zou moeten zijn voor een t.net artikel waarin staat "zoek alle afkortingen die er in een artikel staan en zet er van die fancy pop-out boxes overheen met een link naar een definitie".

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:20
Kijk eens op de AD site en dan krijg je een beter gevoel bij wat er gaat gebeuren over de lange termijn. De helft van de artikelen die ook maar een beetje interessant zijn zullen straks Premium worden. Ik heb het daar langzaam zien veranderen en dat zal hier ook gaan gebeuren denk ik.

opzoek of op zoek? het is best simpel

• nexus64
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 17-01 01:42
Och,

Ik snap dat de marktwaarde van een site die alleen van advertentie inkomsten moet leven onder druk staat, en op zich be nik niet tegen een abbo van een paar euro per maand om een van mijn favoriete websites te supporten. Ik moet mijn "zakgeld :)" dus verdelen over meerdere websites.

Waar ligt mijn grens? 2 a 3 euro per maand voor het extra'tje van DIEPGAANDE artikelen en reviews en toegang tot met name V&A & Pricewatch!

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:40

ManiacsHouse

Scheisse!

nexus64 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:11:
Och,

Ik snap dat de marktwaarde van een site die alleen van advertentie inkomsten moet leven onder druk staat, en op zich be nik niet tegen een abbo van een paar euro per maand om een van mijn favoriete websites te supporten. Ik moet mijn "zakgeld :)" dus verdelen over meerdere websites.

Waar ligt mijn grens? 2 a 3 euro per maand voor het extra'tje van DIEPGAANDE artikelen en reviews en toegang tot met name V&A & Pricewatch!
Pricewatch en reviews zullen neem ik aan niet achter een paywall gaan. Dat was zelfs hetgeen waar ze mee adverteerden met grote posters in bushokjes etc. Juist de ingang voor het grote publiek. Maar verder tsja wat rest er dan nog... Of mainstream niet te moeilijke artikels voor de gemiddelde computergebruiker om adclicks te generen en het 'betere'/'premium' spul achter een paywall. Waar je serieus moet afvragen of het daadwerkelijk rendabel is en er waarschijnlijk heel veel echte Tweakers afhaken. Het voelt als een test en dat voor mijn gevoel zit men in een identiteitscrisis.

• deadlock2k
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat de rek er ook gewoon uit is qua verdienmodel op dit soort websites. Hoe weinig ik ook met GeenStijl en hun content op heb, wat die jongens gedaan hebben om onder het juk van TMG uit te komen kan ik best waarderen en nu zijn ze gewoon weer onafhankelijk en kunnen ze hun ding doen. Ze moeten uit de kosten en een leuke boterham verdienen maar er is geen groep aandeelhouders die hongert om meer dividend en immer meer groei.

• Q

Q

deadlock2k schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:59:
Technisch gezien is het simpelweg censuur als je ergens niet over mag praten, hoe je het ook wendt of keert. Misschien dat jij de term teveel belaadt met hoe het in het maatschappelijke debat gehanteerd wordt?
Nee, maar dan is het in deze context ook helemaal niet erg dat er censuur plaatsvind. Alle moderatie is dan censuur, dat maakt de term wat betekenisloos.

Maar met name omdat in mijn ogen het onderwerp voor jou als klant niet relevant is. Wat er in de keuken gebeurd is niet relevant, behalve dan de uitkomst.

(los van ratten, hygiene en uitbuiting, maar laten we geen discussie starten over beeldspraak)
Ja, das mooi, alleen ik vind het aangeboden model om te janken: Ik krijg niet de controle over m'n gegevens terug maar ze blijven de trackingboef uithangen terwijl content die altijd gratis beschikbaar was achter een betaalmuur gaat die gemaakt is voor lezers met de technische kennis van AD-lezers. Consequentie: Een paar die-hard fanboys waar in deze topic tot nu toe ook geen gesprek mee te voeren valt nemen het nieuwe Premius, de rest gaat om de betaalmuur heen, waarna de feedbackloop is begonnen.
Helder verhaal. Wel met wat emotie, maar ik snap dat je bang bent dat er een negatieve spiraal onstaat, met wat voor gevolg?

Minder content toegankelijk? Maar So What, jij ziet jezelf niet als doelgroep, gegeven de opmerking over AD-lezers, dus wat betekent dit voor jou dan?
Omdat het niet gaat om simpele bedrijfsvoering maar om zaken die direct invloed hebben op het primaire proces. Het gaat hier niet om een nieuw HR-systeem, kom nou. Dat betekent per definitie dat het niet simpelweg om bedrijfsvoering gaat.
Maar wat heb jij of ik met die bedrijfsvoering te maken? Helemaal niets toch?

Wij hebben iets te maken met de uitkomst. Hoe die uitkomst tot stand komt gaat ons toch niet aan?

Mogelijk ben ik hypocriet omdat ik soms probeer te gissen hoe het kan dat sommige artikelen 'niet zo goed zijn' en dan speculeer ik over interne Q/A processen, maar je zult mij niet horen over DPG.
In ieder geval; zorg voor structuur in je verhaal, zorg ervoor dat je allemaal op dezelfde manier je artikelen aankleedt met extra informatie & bijvoorbeeld die uitlegkaders. Is er een redacteur waarbij het achterlijk vaak goed gaat of waarbij je nooit klachten krijgt? Laat die redacteur eens samen met een persoon die schrijft waar wat vaker reacties op komen met correcties eens samen gaan zitten om naar bepaalde zaken te kijken, al dan niet samen met een hoofdredacteur.

Toen ik vroeger nog TV-series fansubte hadden we bakken met draaiboeken/taalboeken om ervoor te zorgen dat bepaalde kretologie hetzelfde was; Ik ga er vanuit dat er ook zo'n soort gids zou moeten zijn voor een t.net artikel waarin staat "zoek alle afkortingen die er in een artikel staan en zet er van die fancy pop-out boxes overheen met een link naar een definitie".
Dit is het soort emotie / reactie voor mij van iemand die ziet wat voor moois een tweakers.net zou kunnen zijn. En dat je het jammer vind dat in jouw ogen misschien Tweakers.net juist de andere kant op gaat. En dat snap ik helemaal, daar is niets dramaqueens aan. En anders ben ik er ook een.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Q schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:02:

Verboden is een groot woord, maar het is inderdaad niet gewenst als het topic alleen daar nog over gaat. De term topic bestaat niet voor niets, je hebt het over een bepaald onderwerp. Dat gerelateerde onderwerpen dan ook zijdelings langs komen is niets mis mee, zolang ze het primaire onderwerp maar niet gaan verdringen.

Dit topic is in het leven geroepen omwille van de feedback op de constructie en inhoud van premium. Dat de bedrijfsvoering dan zijdelings langs komt prima, maar niet te gek. En dat werd het wel.
De term 'censuur' kan ik niet zoveel mee. Het staat iedereen vrij en topic te openen over de invloed van DPG op Tweakers, dan is het daadwerkelijk on-topic, hier niet echt.

De laatste pagina's komt er weer lekker veel feedback, iedereen bedankt daarvoor. Dat maakt een zijstapje ook weer een stuk minder erg. :)

• segil
Vandaag weer een column op de voorpagina. Aan de comments te lezen is dit niet zo'n groot succes. Alhoewel deze niet gelabeld is als premium, leek toch het idee dat columns gelabeld worden als premium content. Zitten we nou nog in de experimenteer fase, waarbij sommige columns wel en andere niet als premium worden gelabeld? Of krijgen we dadelijk deels premium columns en deels standaard columns?

reviews: Column: Pakketleed 2.0

ps. ik kan al enige tijd geen beoordeling geven bij premium artikelen. Ondanks m'n adblokers e.d. uitstaan. Ook andere browser zonder addins geprobeerd, niets. Is Tweakers gestopt met de poll?

• AreVeeDee
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
segil schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:07:
Vandaag weer een column op de voorpagina. Aan de comments te lezen is dit niet zo'n groot succes. Alhoewel deze niet gelabeld is als premium, leek toch het idee dat columns gelabeld worden als premium content. Zitten we nou nog in de experimenteer fase, waarbij sommige columns wel en andere niet als premium worden gelabeld? Of krijgen we dadelijk deels premium columns en deels standaard columns?

reviews: Column: Pakketleed 2.0

ps. ik kan al enige tijd geen beoordeling geven bij premium artikelen. Ondanks m'n adblokers e.d. uitstaan. Ook andere browser zonder addins geprobeerd, niets. Is Tweakers gestopt met de poll?
De column was de eerste uren toegankelijk voor iedereen, maar is inmiddels van een premium label voorzien. Waarschijnlijk een foutje.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• .CoUk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10-01 08:24
In de portfolio (van DPG) zie je waar het heengaat met de kranten. Daar betaalde je als consument altijd al voor en die leunen voor publicaties en nieuwsgaring op een in de kern op een niet aangepast verdienmodel. Toegang tot nieuws door een krant in de bus / achter een paywall. Ik heb ook op twee kranten een abbo een digitaal en een fysiek.

Tweakers is imho iets heel anders. Ja ze publiceren ook "nieuws" maar de backbone is de community. Heel anders dan bij kranten. Het toepassen van het verdienmodel van een krant op een community zet die gemeenschapszin onder druk. Immers de content voelt nu als van ons allemaal en is dat straks niet meer.

Is dat voor die paar premium stukken nu zo'n punt. In mijn ogen wel. Het gaat niet om de inhoud van die stukken maar om de morele breuk met de community.

Het is weliswaar niet helemaal vergelijkbaar maar een dergelijke morele koerswijziging heeft bij GeenStijl ook bijna de bodem onder de community weggeslagen. Dat risico is ook hier levensgroot.

In dat geval versterkt het potentieel de verdere aftakeling. Immers de bezoekersaantallen lopen terug en daarmee de inkomsten gekoppeld aan het traditionele model. Dan zit je vast, reductie FTE met als gevolg minder content en/of verhogen van de paywall prijs met mogelijk verdere leegloop.

All in all geen gemakkelijk besluit. Heel veel wijsheid de komende tijd! Ik hoop oprecht dat jullie er een goede draai aan geven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-01 19:08
Ik weet niet of ik hier alleen in ben, maar ik heb mij toch een beetje verbaasd over de column van vandaag (reviews: Column: Pakketleed 2.0).

Het is een column, dus een opiniestuk. Ja, dat snap ik. Maar het is ook als 'premium' gekenmerkt. Dus dit is de content waar we zo meteen voor moeten gaan betalen?

Want de column was vooral een beetje bashen op een rare spot van de douane (met inderdaad erg rare timing), maar eindigt vervolgens met nog een beetje zeuren waarom de pakketleveranciers toch elk jaar weer 'verrast' zijn door de drukte rond Sinterklaas en kerst.

Een beetje je mening geven zonder onderbouwing of onderzoek vinden we vaak genoeg in de reacties en de losse blogpostjes hier en daar, dit is toch geen content waar mensen verwacht worden geld voor neer te leggen?

Dus dat het een opiniestuk(je) is begrijp ik wel. En dus ook dat ik het af en toe maar raar of bot zal vinden, en er niet achter sta. Maar mensen gaan toch niet betalen voor iemand die een paar alinea's even zijn or haar frustratie van zich af schrijft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Waarom was de column de eerste paar uren een "normaal" artikel en daarna opeens "premium" ? Waarschijnlijk een foutje en is binnen Tweakers afgesproken dat alle column's (5 stuks inmiddels) premium zijn.

Maar de reacties op alle columns zijn tot nu toe matig at best. De consensus is dat het onvoldoende is om premium te zijn en tot de content te behoren waar straks voor betaald mag worden. Hopelijk wordt vanaf volgende week, wanneer iedereen weer terug is van vakantie, eens kritisch gekeken naar de kwaliteit van een aantal artikelen en durft men ook de besluiten te nemen om simpelweg te stoppen met bepaalde artikelen.

Ik snap dat er "extra" content gemaakt moet worden om Premium bestaansrecht te geven, maar dat gaat met de huidige kwaliteit van de columns niet lukken...

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arloid
@dipje2 ben het met je eens, dit is voor mij wel een beetje de laatste spijker in de doodskist van premium. Vondt het ronde scherm verhaal ook al zo'n onkundig "niet verder dan je neus lang is" verhaal en kan mij hier als gebruiker van zo'n ronde telefoon met druppel niet in vinden.

Ook als het om hobby artikelen gaat zoals 3d printen denk ik ook bij mijzelf, dat heb ik al lang op bijv, 3DP en overige websites gelezen voordat ik zelfs een 3d printer heb gekocht en dat is ook al weer een paar jaar geleden.

Sorry maar er is bij elk artikel wel iets wat mij ergert en heb ook niet het gevoel dat er iets van een hoofdredacteur of kwaliteitscontrole is.

Dat het een vakantie periode is, tja betekent dat we het zelfde in de zomervakantie kunnen verwachten? Is het echt zo veel moeite om het door 2 paar ogen binnen de redactie te laten lezen voordat het in het wild word gegooid?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Q

Q

Pakketleed 2.0

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

En zo zijn er nog meer reacties van deze strekking met vergelijkbare scores.

• Retrospect
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 22:54
Q schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:09:
Pakketleed 2.0

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

[Afbeelding]

En zo zijn er nog meer reacties van deze strekking met vergelijkbare scores.
O jee, als al die +2 en +3 stemmers maar geen represailles krijgen.

• Q

Q

Retrospect schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:30:
[...]

O jee, als al die +2 en +3 stemmers maar geen represailles krijgen.
Wel nee, dat gebeurt niet. Dramaqueen ;) (ik bedoel het vriendelijk).

[Voor 5% gewijzigd door Q op 03-01-2021 13:34]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Nou, je kunt je afvragen of dat daadwerkelijk correcte moderaties zijn of allemaal meningmodders. :Y) ;)

Welke conclusie denk je uit die scores te kunnen halen? Zou men achter de eerste regel staan of met name het niet eens zijn met iemand die bij Ali bestelt en dan gaat klagen, want daar kan ik mij persoonlijk ook best in vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:55
Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:55:
Zou men achter de eerste regel staan of met name het niet eens zijn met iemand die bij Ali bestelt en dan gaat klagen, want daar kan ik mij persoonlijk ook best in vinden.
Tja, als de 'column' een duidelijke pointe had gehad, was dat misschien iets gemakkelijker te zeggen.

Zelf is mij ook niet duidelijk wat de auteur met z'n wall of text zeggen wil. Ik kan het niet met hem eens zijn, ik kan er niet over glimlachen, ik kan er ook geen moraal in of mening in ontdekken. En het begint alwéér met zo'n sterotype opmerking over een blauwe envelop.

Het rammelt ook inhoudelijk:
Destijds kon ik me aardig boos maken om het hautaine verzoek om maar even naar postlocatie X te komen en een arbitrair bedrag op te hoesten om je pakketje in ontvangst te nemen.
Maar... je krijgt tenminste nog een brief met toelichting van het bedrag, een locatie waar je je bestelde goederen kunt ophalen en een kans.
Dus... een arbitrair bedrag waar je een brief met toelichting van het bedrag krijgt. No further questions, your honour.

Zoals ik bij de titel interview van de week twijfelde of het wel een interview was, zo moet je je hier afvragen of het wel een column is.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Siask schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:09:
Zoals ik bij de titel interview van de week twijfelde of het wel een interview was, zo moet je je hier afvragen of het wel een column is.
Nou ja, los van of je hem goed vindt of het er mee eens bent, het idee van een column is juist dat de schrijver (nagenoeg) volledige vrijheid heeft.

Volgens mij is de exacte definitie van een artikel ook niet wat bepaalt of je er je geld voor over hebt toch? ;)

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:34

Grvy

Bot

Is het niet eerder dat columns gewoon niet passen bij de (diehard) groep van Tweakers?

Tweakers willen feiten, onderbouwd en solide.. columns iig die ik tot nu toe gezien heb zijn meer gedachtespinsels.

Nu ben ik geen vaste lezer van columns dus ik weet niet zo goed hoe dat 'normaliter' is..

Omdat het moet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:36:
Tweakers willen feiten, onderbouwd en solide..
Ik weet niet of je zo moet generaliseren. Een leuke column kan in mijn ogen verfrissend en interessant zijn. Ik denk niet dat er iets bestaat als een standaard "Tweaker". We zijn allemaal mensen met onze eigen voorkeuren en wensen toch? Je kan denk ik hooguit zeggen dat Tweakers over het algemeen een gedeelde interesse hebben (maar ook zullen heel veel interesses niet worden gedeeld).

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arloid
Tja, je mag van een betaalde mening wel verwachten dat deze onderbouwd is. Ik stoor mij aan het "niet verder dan je neus lang is" gehalte en heb niet het gevoel dat de redacteur weet waar hij over praat, dit heb ik met meerdere premium columns en artikelen trouwens. Krijg niet de indruk dat hij weet wat achter de bezorg situatie schuild wat wel pijnlijk duidelijk wordt in de reacties onder het artikel.

Tevens wordt de invloed van corona net als een aantal andere onbehandelde onderwerpen gemakelijk niet behandeld of meegenomen, waardoor ik de indruk krijg dat de redacteur zijn gevoels mening loopt te venten.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Toch is dat ook weer juist waar columns over het algemeen voor gebruikt worden. Heel vaak is een column aardig doorspekt van een mening en lang niet altijd even goed onderbouwd.

Wat het exacte idee van columns met betrekking tot premium is kan de redactie ons vast wel uitleggen, maar je kunt niet dezelfde eisen stellen aan een column als je aan een normaal redactioneel artikel stelt. Dat is juist het hele idee van een column.

• Grvy

Grvy

Bot

@Gonadan dat was ook meer mijn punt. (Ik generaliseerde waar @Bor idd aangaf dat dat niet helemaal juist is).

Maar mijn onderliggende punt was dat de doelgroep columns niet gewend is en hier dus dezelfde eisen/wensen aan geeft als de content die ze wel gewend zijn.

Met dus een 'mismatch' als gevolg.

Omdat het moet.

• Arloid
Toch vinft ik dat je van een column een duidelijke boodschap mag verwachten. Ik hoef het verder niet met hem eens te zijn, als we allemaal hetzelfde dachten was ook nergens meer iets aan. Wat ik vooral mis is de argumentatie waarom iets gevonden wordt samen met reflectie over andere relevante zaken die daar er toe doen.

Nu is het gewoon een hele grote rant waar je of in mee kan gaan of tegen verzetten. Het wordt daarmee heel lastig om je eigen mening met die van het artikel te reflecteren of begrip te krijgen voor de mening van de redacteur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:02:
maar je kunt niet dezelfde eisen stellen aan een column als je aan een normaal redactioneel artikel stelt. Dat is juist het hele idee van een column.
Maar je kan er (als potentieel betalende klant) wel eisen aan stellen. Die zijn gegeven, zoals dat een goede onderbouwing verwacht wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arloid
Beargumenteren en onderbouwing zijn wel basisschool begrippen, zeker voor een column. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:53
Wordt de prijs die je per artikel zou willen betalen (wat vind je het waard) ook gebruikt om te kijken wie er mogen blijven aan redacteurs?
Als bepaalde medewerkers stelselmatig lager scoren dan de anderen, wat dan voor hun?
Ik zie de start gesprekken al in mijn fantasie gaan....

Ik vind de kwaliteit in ieder geval erg wisselvallig bij de premium artikelen, en dat is niet perse gelinkt aan de persoon die het schrijft.

[Voor 20% gewijzigd door A4-tje op 03-01-2021 15:52]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Het gaat lekker met Tweakers en bestellingen buiten de EU...

Eerst @Tomas Hochstenbach die helemaal "euforisch" is dat hij z'n Ryzen uit China lekker goedkoop heeft kunnen krijgen omdat de verkoper een "trucje" toepaste. Nu is het @willemdemoor die eerst denkt lekker goedkoop uit te zijn door iets uit China te bestellen om vervolgens "pissig" te zijn dat hij even een rekening van €27 krijgt wegens douanekosten...

Tja Tomas en Willem; dat is het risico van bestellen buiten de EU...

Los daarvan vind ik dit gewoon niet "frontpage-waardig". Als ik dit soort ervaringen en rants op pakketbezorgers wil lezen dan doe ik dat wel op het forum. Daarnaast doe je de huidige situatie behoorlijk tekort. Er is door de pakketbezorgers behoorlijk geïnvesteerd, echter kunnen zij ook weinig doen aan het wel of niet sluiten van winkels door de overheid. Daar valt praktisch niet op te anticiperen. Al zeker niet met de wetten rondom personeel hier in Nederland...

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Toch is dat ook weer juist waar columns over het algemeen voor gebruikt worden. Heel vaak is een column aardig doorspekt van een mening en lang niet altijd even goed onderbouwd.

Wat het exacte idee van columns met betrekking tot premium is kan de redactie ons vast wel uitleggen, maar je kunt niet dezelfde eisen stellen aan een column als je aan een normaal redactioneel artikel stelt. Dat is juist het hele idee van een column.
Het is vrij makkelijk om te stellen dat een column niet dezelfde eisen heeft. Nee, de inhoud en doorgaans humoristische/ironische/doordenkende toon/achterliggende boodschap/etc. maken dat het een ‘apart’ stukje journalistiek betreft.

Een column laat zich niet enkel categoriseren volgens het principe ‘column=vrijheid’. Dat is enorm kort door de bocht. De schrijver is inderdaad volledig vrij zijn ding te vertellen, maar de column zelf heeft nog steeds een zekere mate van opbouw/herkenningselementen/schrijfstijl.

Echter heeft de betreffende column in dit geval diverse typerende kenmerken die, volgens verschillende users, niet lekker uit de verf komen. Hierdoor ‘herkennen’ zij deze publicatie niet als een ‘column’.

Als we kijken naar https://www.encyclo.nl/begrip/column (of een willekeurig lesboek) , dan zien we diverse kenmerken/beoordelingspunten juist wel of niet in de Premium Columns die momenteel op de frontpage terug te vinden zijn.

Is het daarmee dan meteen slechte content? Dat is juist het lastige om te bepalen, aangezien deze specifieke stukken zich niet direct laten categoriseren volgens de herkenbare kenmerken van een column. De intentie is hier en daar zichtbaar, maar komt (nog) niet helemaal uit de verf. Ik denk dat daar wellicht een verbeterpuntje zit voor de schrijvers of wellicht zoekt men gewoon nog even naar de juiste manier in deze fase van Premium :)

Ik vind het nog enigszins vroeg om te zeggen dat ‘het’ (Premium) niet goed is, maar ik zou graag horen van de redactie hoe het schrijfproces in zijn werk gaat. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Q

Q

Een column schrijven lijkt lekker makkelijk geld verdienen en scoren, weinig onderbouwing en research, maar wel mooi weer een lapje tekst.

Maar zo werkt het niet.

Een column is niet de plek om te klagen dat je poging om belasting te ontduiken is mislukt.

Zoals @MazeWing terecht opmerkt is dit notabene al de tweede keer dat een artikel de plank zo mis slaat. Dit staat notabene niet op zichzelf.

Als je naar de comments kijkt - en de scores - dan is bij heel veel mensen - in mijn ogen terecht - deze meest recente column totaal in het verkeerde keelgat geschoten.

Mijn vraag is deze:

Hoe kan het dat deze column op de voorpagina is verschenen? Is er dan werkelijk geen enkel kwaliteitsbesef bij Tweakers.net?

Ik vrees zelf dat dit een onderdeel is van de proef periode: hoe laag kunnen we gaan?

[Voor 4% gewijzigd door Q op 03-01-2021 17:18]

• Grvy

Grvy

Bot

@Q Dat is toch niet helemaal hoe het werkt?

1) Wie bepaalt 'kwaliteit' jij? Dat is niet hoe het werkt. Dus hoe het kan.. tjah andere mensen.. andere kijkwijze.
2) De comments en de score zijn geen indicatie voor de kwaliteit. Verre van.

Je kan stellen dat jij dit geen goede content vind. Prima dat mag, en met jou andere..
Maar de bepalingen die je gebruikt (1,2) zijn - in mijn ogen - niet de juiste maatstaven.

Omdat het moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gune
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:28
Van een stuk op Tweakers --zeker wanneer aangemerkt als Premium content-- verwacht ik inhoudelijk wel meer dan alleen 'jeetje, wat is t stom dat t zo gaat', zoals in https://tweakers.net/reviews/8518/column-pakketleed-20.html. Vertel dan wat meer waarom het stom is dat het zo gaat, haak in op de positie van particulier vs zakelijk importeren, draag oplossingen aan, en er zijn vast nog meer invalshoeken die een journalist (wat ik niet ben) kan bedenken.
Een betere rode draad en minder gekke mengelmoes aan onderwerpen zou ook kunnen helpen. Wat is nu het probleem dat de auteur hier wil aankaarten? Dat invoerrechten betaald moeten worden? Dat de douane te traag is met inklaren? Dat pakketafhaalpunten bestaan? Dat pakketbedrijven hun personeelsbestand niet voldoende managen?

Deze 'column' leest als een rant. Als ik (slecht onderbouwde) rants wil lezen, kijk ik wel op Reddit, maar ga ik niet naar Tweakers (en ik zou zeker niet betalen voor die content).

Misschien ben ik gewoon geen fan van columns op Tweakers, als dit de diepgang is die hierbij blijft. Oppervlakkig roepen dat alles stom is gebeurt al genoeg; is het echt nodig om dit vanuit de redactie verder aan te wakkeren?

• Arloid
Grvy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:22:
1) Wie bepaalt 'kwaliteit' jij? Dat is niet hoe het werkt. Dus hoe het kan.. tjah andere mensen.. andere kijkwijze.
2) De comments en de score zijn geen indicatie voor de kwaliteit. Verre van.
Uhhhm, we bepalen toch in zekere maten wat de kwaliteit van het artikel, of beter gezegd de waarde. Dat zoveel mensen zich negatief uitlaten zegt toch wel degelijk iets.

Natuurlijk gaat het om het totaalplaatje, maar daar heb je niet zo veel aan in een discussie als deze als ie er niet is. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@Arloid probleem als je je laat leiden door -alleen- de comments of de score je nogal een vertekend beeld krijgt. Ik kan het een prima/ok artikel vinden en immers niet reageren.

Een stem die je hoort is niet perse de enigste stem die telt.

Omdat het moet.

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Gune schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:23:
Van een stuk op Tweakers --zeker wanneer aangemerkt als Premium content-- verwacht ik inhoudelijk wel meer dan alleen 'jeetje, wat is t stom dat t zo gaat', zoals in https://tweakers.net/reviews/8518/column-pakketleed-20.html. Vertel dan wat meer waarom het stom is dat het zo gaat, haak in op de positie van particulier vs zakelijk importeren, draag oplossingen aan, en er zijn vast nog meer invalshoeken die een journalist (wat ik niet ben) kan bedenken.
Een betere rode draad en minder gekke mengelmoes aan onderwerpen zou ook kunnen helpen. Wat is nu het probleem dat de auteur hier wil aankaarten? Dat invoerrechten betaald moeten worden? Dat de douane te traag is met inklaren? Dat pakketafhaalpunten bestaan? Dat pakketbedrijven hun personeelsbestand niet voldoende managen?

Deze 'column' leest als een rant. Als ik (slecht onderbouwde) rants wil lezen, kijk ik wel op Reddit, maar ga ik niet naar Tweakers (en ik zou zeker niet betalen voor die content).

Misschien ben ik gewoon geen fan van columns op Tweakers, als dit de diepgang is die hierbij blijft. Oppervlakkig roepen dat alles stom is gebeurt al genoeg; is het echt nodig om dit vanuit de redactie verder aan te wakkeren?
Het leest als een forumpost. Niet meer en niet minder...

Pagina: 1 ... 34 ... 37 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True