Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.156 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:37:
Ik snap en begrijp een column volkomen. Wat ik echter niet snap welk helder licht besloten heeft dit achter een paywall te zetten... 8)7 |:(
Volgens mij zijn bij alle (Nederlandse) DPG-titels de columns alleen voor abonnees.

Verder veel herkenning in @Q's opmerking over Theory of Mind, miste ik ook heel erg bij die review van die omklap-telefoon van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:49:
[...]
Een bedrijfsonderdeel van 1 van de grootste mediaorganisaties van Nederland en Belgie (6000+ man aan personeel) steunen middels donaties, etc. is gewoon idioot!
Maar ook dat bedrijfsonderdeel zal op eigen benen moeten kunnen staan. Waarom zou de Libelle (zit die ook bij DPG?) Tweakers moeten subsidiëren als Tweakers verliesgevend is? Als het een spinoff levert naar andere onderdelen toe, dan kan dat, maar ik denk niet dat dat zo werkt. Daarin een bijdrage leveren vind ik echt geen probleem ... En als Tweakers blijvend verliesgevend is, zal DPG daar ook niet al te lang over nadenken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Yero schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:12:
[...]

Je begrijpt het concept 'column' volgens mij niet helemaal. ;)
Tweakers al helemaal niet.

Die column over afgeronde hoeken ging werkelijk nergens over, wat mij betreft. Een verhaaltje met een maf plaajte en dan een referentie naar vage pseudo-wetenschap.

Als er nou eens een scherp geschreven column werd geplaatst, met een leuke en/of herkenbare observatie of een grappig inzicht, maar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:34:
[...]

Dat moderatiesysteem mag inderdaad (ernstig) op de schop. -1 en + 3 zou alleen uitgedeeld mogen worden door pro-mods of gebruikers die al jaren modrechten hebben en bewezen hebben hier goed mee om te kunnen gaan.
@MazeWing

Dat gaat nooit gebeuren.

censuur via -1

Lees maar: er is niets aan de hand volgens Bor. Terwijl ik dagelijks op mijn eigen reacties zowel +2 als -1 zie. Dat het dan netto uitkomt op +1 en mijn reactie niet verdwijnt is meer geluk dan wijsheid.

Het mening moderatie systeem - want dat is het - is in mijn ogen het zoveelste voorbeeld dat Tweakers.net kwaliteit niet snapt of er gewoon geen boodschap aan heeft.

En altijd maar dat verdedigen, dat goed proberen te praten wat krom is.
Houtenklaas schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:01:

Ik merk dat ik me nog steeds kapot erger aan fanboys (en girls) die onterecht modereren, andersdenkenden die onterecht met een "-1" worden beloond etcetera waar een "0" had volstaan. Als ik ergens geld voor over heb, is het een heel veel beter moderatiesysteem. Vanuit commercieel oogpunt snap ik echter dat daar weinig eer aan te behalen valt en heb deze week dan ook besloten mijn reacties op Tweakers dan maar te gaan beperken tot een minimum.
@Houtenklaas het is erger dan gedacht, lees maar dat topic hierboven. Volgens Tweakers is er helemaal niets mis met het moderatie systeem. Jouw mening klopt niet volgens Tweakers, lees maar.

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 27-12-2020 19:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13

MazeWing

The plot thickens...

Q schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:12:
En altijd maar dat verdedigen, dat goed proberen te praten wat krom is.
Inderdaad! Ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer Tweakers gewoon zei: "Klop, we hebben het verneukt en gaan kijken hoe we het beter kunnen doen".

Alles en iedereen schiet altijd in de verdediging en de gebruiker zit fout en niet Tweakers...
Het is al jaren een algemeen bekend iets dat zodra een artikel over bijvoorbeeld Apple gaat de -1's en +3's uitgedeeld worden alsof ze deel uit maken van de kerstspecial van Oprah Winfrey. Al jaren wordt hier terecht over geklaagd maar volgens @Bor (en nog een aantal) is helemaal niets mis en functioneert alles perfect...

Maar genoeg over het moderatiesysteem, het gaat hier over premium.

Ik ben erg benieuwd of we volgend jaar positieve veranderingen gaan zien. Maar als ik de reactie van @arnoudwokke lees; dat ie enorm trots is op hetgeen ze de afgelopen maand hebben geleverd, dan vrees ik het ergste. Alsof je in een restaurant aan het eten bent waar het eten gewoon tegenvalt en de kok (en bediening) bij hoog en laag beweren dat het eten fantastisch is!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:21:
Ik ben erg benieuwd of we volgend jaar positieve veranderingen gaan zien. Maar als ik de reactie van @arnoudwokke lees; dat ie enorm trots is op hetgeen ze de afgelopen maand hebben geleverd, dan vrees ik het ergste. Alsof je in een restaurant aan het eten bent waar het eten gewoon tegenvalt en de kok (en bediening) bij hoog en laag beweren dat het eten fantastisch is!
Kijk, jij begrijpt het gewoon niet. :+

Kwaliteit is datgene wat de bezoekers goed genoeg vinden (©™ Tweakers.net 2020)

Wat jij vind, of ik vind, of die paar andere zuurpruimen die hier stoom afblazen: who cares? Het gaat om de resultaten van de polls natuurlijk. Dit topic is een bliksemafleider, zodat je die zuurpruimen niet allemaal op de frontpage hebt om het sentiment te verpesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:21:
[...]
Al jaren wordt hier terecht over geklaagd maar volgens @Bor (en nog een aantal) is helemaal niets mis en functioneert alles perfect...
Met alle respect maar volgens mij heb ik dat nooit gezegd. Laten we het wel even bij feiten houden s.v.p.. Aan het brengen van dit soort polariserende meningen / incorrecte interpretaties heeft niemand iets. Daarbij is dit behoorlijk offtopic.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 27-12-2020 20:18 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik sluit mij aan wat de reacties van het nieuws gedeelte betreft, wacht even 2 uur tot een halve dag en iedereen begint elkaar in de nek te heigen en te mierenneuken. Sorry maar kwa moderatie is het wat anarchistisch, zolang je maar proper enige mogelijkheid tot discussie naar de knoppen brengt en elkaar de mond snoert.

Om de +1 en -95 mentaliteit maar even terzijde te laten.

Content van het nieuws gedeelte, tja ik heb een paar dingen waar ik redelijk technisch in ben maar verder ben ik ook maar een leek. Kwaliteit en diepgang variëren over het algemeen heel erg en soms vraag ik mij af of ik gewoon weer het expo raport praatje aan het lezen ben.

Even het expo praatje terzijde, voor mij is de kwaliteit niet consistent genoeg om er echt geld aan uit te geven.

Bijv. het 3d print artikel, was dat echt een betaald artikel waardig terwijl 1-3 gratis artikelen of YouTube videos hetzelfde uitleggen?

Edit: is dat artikel van Jelle Stuip echt waar we naar toe gaan of was het nou net het wierrook uurtje op de redactie toen het werd goedgekeurd en ingepland?

[ Voor 8% gewijzigd door Arloid op 27-12-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
teacup schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:48:
[...]

Onze grote kranten zijn ook bedrijven en vragen abonnementskosten. Je bent dus voorstander van een full blown pay wall? Wat nu als we een vriendelijker alternatief kunnen verzinnen, betaal gewoon dat abonnement als je veel tijd in het jaar op tweakers verkeerd en je het eigenlijk best kan betalen. Mensen die het (even) niet kunnen die hebben even vrijstelling.

We hebben het voortdurend over de kwaliteit van tweakers, maar schuif dat nieuws eens even opzij. Als we kwantificeren hoeveel tijd we op deze site verkeren dan vertegenwoordigd dat op zich ook al een waarde. Of je die tijd doorbrengt op de FP, of op het forum, tweakblogs of gewoon op de pricewatch maakt even niet uit. Een tellertje hoeveel uren we op tweakers zijn is misschien heel informatief. Misschien helpt het tweakers ook om de site meer integraal te benaderen en niet alleen aan de FP als losgezongen doel op zich te benaderen. Het product tweakers is de site, niet de FP met haar nieuws alleen.
Het is inmiddels een principe kwestie geworden. En het gaat juist wel om het nieuws, daar willen ze nu extra geld voor vangen.

En waarom zou ik nu gaan betalen voor iets, wat ook elders gratis te krijgen is. De rest van de site erbij halen heeft geen zin, want daar blijft alles (voorlopig) zoals het is.

En voor het abonnement betalen doe ik ook niet, want dat is een druppel op een gloeiende plaat (minder dan 1% inkomsten), dat heeft men zelf hier in dit topic verkondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bor schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:07:
[...]

Met alle respect maar volgens mij heb ik dat nooit gezegd. Laten we het wel even bij feiten houden s.v.p.. Aan het brengen van dit soort polariserende meningen / incorrecte interpretaties heeft niemand iets. Daarbij is dit behoorlijk offtopic.
@Bor Jouw reacties / gedrag heeft er toe geleid dat ik mijn abonnement heb opgezegd.

Edit Bor wees mij er terecht op via DM dat ik in het topic

censuur via -1

mijn abonnement al eerder had opgezegd, voordat hij ten tonele verscheen. Dus wat ik schreef klopte niet. @Bor mijn excuus daarvoor specifiek.

Maar ik had mijn abonnement alsnog opgezegd op basis van Bor's opmerkingen in dat topic. Dat is gelul achteraf, maar wel mijn standpunt.

[ Voor 31% gewijzigd door Q op 27-12-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Q schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:44:
[...]

@Bor Jouw reacties / gedrag heeft er toe geleid dat ik mijn abonnement heb opgezegd.
Een leuke semi op de man reactie maar hier kan ik niet zo veel mee to be honest. Niet alleen gaat het nogal offtopic maar ook schets je een vrij eenzijdig en incompleet beeld. Bovendien heb ik amper interactie met je hier op Tweakers. Ik ga hier verder niet op in daar het moderatiesysteem niet het onderwerp van dit topic is.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 27-12-2020 20:53 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
De hele site erbij halen heeft inderdaad geen zin, maar de zorgen kan ik wel begrijpen, vaak zie je dat van het één het ander komt. Bij tweakers moet ik eerst zien, dan geloven maar blijf wel kritisch.

Voor mij mist er toch wat kwaliteitscontrole op de betaalde artikelen, als de artikelen dan ook nog mijn interesse wekken dan had ik het overwogen. Echter zolang het reactie gedeelte een competitieveld gifspuwen blijft ga ik daar echt mijn geld niet insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bor schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:50:
Een leuke semi op de man reactie maar hier kan ik niet zo veel mee to be honest. Niet alleen gaat het nogal offtopic maar ook schets je een vrij eenzijdig en incompleet beeld. Bovendien heb ik amper interactie met je hier op Tweakers. Ik ga hier verder niet op in daar het moderatiesysteem niet het onderwerp van dit topic is.
De enige goede, professionele reactie was geweest: jammer om te lezen. Een super onprofessionele reactie dit, wat mij betreft.

Maar je hebt 100% gelijk het is een off-topic onderwerp. Dus maar weer terug naar klagen over de redactionele content :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23

Grvy

Bot

Q schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:06:
[...]

De enige goede, professionele reactie was geweest: jammer om te lezen. Een super onprofessionele reactie dit, wat mij betreft.

Maar je hebt 100% gelijk het is een off-topic onderwerp. Dus maar weer terug naar klagen over de redactionele content :+
Zielig mannetje ben jij zeg.. 8)7 |:(

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
De pot verwijt de ketel zeggen ze wel is, maar een fluitketel fluit altijd. Beetje triest om iemand zonder context zwart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Segafreak83 schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:37:
[...]
Het is inmiddels een principe kwestie geworden. En het gaat juist wel om het nieuws, daar willen ze nu extra geld voor vangen.
Dit moet ik helaas met je eens zijn. Maar "in principe" is een dergelijke opstelling nooit uit steen gehouwen. Hoe gesloten de houding van de tweakers crew nu misschien ook lijkt.
En waarom zou ik nu gaan betalen voor iets, wat ook elders gratis te krijgen is. De rest van de site erbij halen heeft geen zin, want daar blijft alles (voorlopig) zoals het is.

En voor het abonnement betalen doe ik ook niet, want dat is een druppel op een gloeiende plaat (minder dan 1% inkomsten), dat heeft men zelf hier in dit topic verkondigd.
De fixatie van tweakers op haar premium instrument en de bovenstaande populaire mening (kip of het ei) bij de bezoekers (je bent niet de enige die dit zegt hoor ;)) zorgt er helaas voor dat we ook niet meer voor of achteruit kunnen. Ook ik ben pas kort terug gaan betalen. Ik zal dus niet het heilige boontje uithangen, maar als de tweakers gemeenschap niet bereid is linksom of rechtsom wat te gaan betalen is het uitdunnen van het personeel een mogelijk gevolg, al dan niet in combinatie met een groter aandeel aan reclame. Over die kwaliteit hoeven we ons dan niet meer druk te maken, die zal dan tegen de stroom in niet beter worden.

De kans bestaat dan dat op termijn tweakers decimeert en uiteindelijk verdwijnt. Dan ga je naar andere sites. Op korte termijn kan dit werken. Gebruik je ad blockers, want ook die sites kunnen niet leven van de lucht en hebben reclame, dan kan dit nog wel een tijdje goed gaan. Wordt het aantal ad block bezoekers te groot dan krijgen ook die sites een financieringsprobleem en herhaalt het proces zich wat nu bij tweakers plaatsvindt.

Eigenlijk is niets gratis. Ook denk ik dat het niet een kwestie is van betalen of niet, maar dat het meer een kwestie is van als gebruikers meer grip krijgen op een site waar we graag komen. Die vijftig euro per jaar kunnen de meesten van ons wel opbrengen verwacht ik. Momenteel zijn er weinig betalende bezoekers, en hoeft tweakers zich aan de mening van die bezoekers weinig rekenschap te geven, Zolang ze maar blijven bezoeken (weer de As is situatie). Kijken we naar een betalende groep gebruikers, grote aantallen, de To be situatie, en tweakers heeft een afhankelijkheid ontwikkeld naar deze abonnementsopbrengsten, dan gaat de mening van deze abonnementhouders zwaarder wegen. Teruggaan naar meer reclame is immers geen optie, omdat dat pad door ad blockers is afgesneden. Het is alleen zo jammer als we pas lijken te gaan beseffen dat we beter kunnen betalen wat we gebruiken als al onze geliefde sites al zijn verdwenen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Het probleem hierbij blijft echter dat "een abonnement voor extra artikelen en columns" iets heel anders is dan "een abonnement om tweakers in stand te houden met extra artikelen als dank".

Dit topic zegt dat het om de eerste situatie gaat, FAQ verduidelijkt het tweede maar laat je verder zelf interpreteren in hoeverre dat nog toekomstmuziek is en of het aan de grote redactie light.

Persoonlijk zet ik bij dit verhaal ook vraagtekens of de overnamen van de redactie van Hardware nou zo'n slimme zet was op financieel gebied. Naar mijn gevoel een beetje raar in elkaar gevouwen verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
teacup schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:18:
[...]

Dit moet ik helaas met je eens zijn. Maar "in principe" is een dergelijke opstelling nooit uit steen gehouwen. Hoe gesloten de houding van de tweakers crew nu misschien ook lijkt.

[...]

De fixatie van tweakers op haar premium instrument en de bovenstaande populaire mening (kip of het ei) bij de bezoekers (je bent niet de enige die dit zegt hoor ;)) zorgt er helaas voor dat we ook niet meer voor of achteruit kunnen. Ook ik ben pas kort terug gaan betalen. Ik zal dus niet het heilige boontje uithangen, maar als de tweakers gemeenschap niet bereid is linksom of rechtsom wat te gaan betalen is het uitdunnen van het personeel een mogelijk gevolg, al dan niet in combinatie met een groter aandeel aan reclame. Over die kwaliteit hoeven we ons dan niet meer druk te maken, die zal dan tegen de stroom in niet beter worden.

De kans bestaat dan dat op termijn tweakers decimeert en uiteindelijk verdwijnt. Dan ga je naar andere sites. Op korte termijn kan dit werken. Gebruik je ad blockers, want ook die sites kunnen niet leven van de lucht en hebben reclame, dan kan dit nog wel een tijdje goed gaan. Wordt het aantal ad block bezoekers te groot dan krijgen ook die sites een financieringsprobleem en herhaalt het proces zich wat nu bij tweakers plaatsvindt.

Eigenlijk is niets gratis. Ook denk ik dat het niet een kwestie is van betalen of niet, maar dat het meer een kwestie is van als gebruikers meer grip krijgen op een site waar we graag komen. Die vijftig euro per jaar kunnen de meesten van ons wel opbrengen verwacht ik. Momenteel zijn er weinig betalende bezoekers, en hoeft tweakers zich aan de mening van die bezoekers weinig rekenschap te geven, Zolang ze maar blijven bezoeken (weer de As is situatie). Kijken we naar een betalende groep gebruikers, grote aantallen, de To be situatie, en tweakers heeft een afhankelijkheid ontwikkeld naar deze abonnementsopbrengsten, dan gaat de mening van deze abonnementhouders zwaarder wegen. Teruggaan naar meer reclame is immers geen optie, omdat dat pad door ad lockers is afgesneden. Het is alleen zo jammer als we pas lijken te gaan beseffen dat we beter kunnen betalen wat we gebruiken als al onze geliefde sites al zijn verdwenen.
Dat mensen meer ad blockers zijn gaan gebruiken is hun eigen schuld (en met hun bedoel ik de reclame makers), zo groot en irritant mogelijk om beeld, met nep knoppen, knipperend beeld en als je pech hebt ook nog geluid erbij. En vervolgens betaal je ook nog voor die reclame als je mobiele data gebruikt (maakt nu niet zoveel meer uit, maar was wat jaren geleden wel anders).

Wat ik al eerder schreef, als Tweakers inderdaad een financieel probleem heeft, dan zal er iets moeten gebeuren, en vaak is dat inkrimpen.

Maar ze hoeven niet van hun probleem ons probleem te maken of een schuldgevoel aan te praten (als je niet gaat betalen, dan verdwijnt Tweakers), de wereld is hard, deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 23:01
Grvy schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:30:
[...]

Dit is nooit te bewijzen. Een organisatie/website veranderd. Als er een 'optie' is tot wordt het gebruikt.
Stel je voor in een vergadering dat men een idee heeft voor iets; zonder premium wordt het gewoon op de website gezet. Met premium wordt er gedacht: 'is dit een premium artikel of niet?' die vraag komt.. omdat de optie bestaat.

Derhalve zal premium of je het nu wilt of niet sowieso 'standaard' artikelen vervangen. :)
Dit valt volgens mij prima te bewijzen. Kijk naar de laatste x maanden/jaar, neem daar het gemiddelde van, en neem dat als basis.

Stel dat je, naast de nieuwsberichten, gemiddeld 5 artikelen (reviews, Best Buy Guides, etc) per week doet, en dat al jarenlang doet. Dan kan Tweakers prima aangeven dat ze die hoeveelheid met de komst van Tweakers Premium blijven doen, en dat Premium-artikelen alleen maar bovenop die gemiddeld 5 artikelen per week komen.

Natuurlijk is het altijd variabel, en de ene week is de andere niet, maar als je naar een langere periode kijkt, valt er vast wel een trend vast te stellen. Bijvoorbeeld dat er in 2018 een stuk of 80 gratis artikelen gepubliceerd zijn, in 2019 ~100 gratis artikelen, en in 2020 ~90 gratis artikelen. Dan kan je met een slag om de arm redelijk aannemen dat je in 2021 in ieder geval minimaal weer 80 gratis artikelen zal publiceren.

En om een beetje good will te kweken moet je dan natuurlijk niet strak 80 artikelen gratis publiceren en de rest Premium maken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Laten we het even over iets anders hebben, we hebben het er heel de tijd over de breedte van premium maar is het niet veel interessanter om naar de diepte te kijken?

Het zou bijvoorbeeld vrij tof zijn als de redactie om de zoveel tijd uit hun dak gaan met een casemodding competitie tussen de verschillende redactie leden of anders technisch uit hun dak gaan. Lekker laten zien dat de redactie meer kan dan alleen maar product vergelijkingen en wierrook columns. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Arloid op 27-12-2020 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Q schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:12:
@Houtenklaas het is erger dan gedacht, lees maar dat topic hierboven. Volgens Tweakers is er helemaal niets mis met het moderatie systeem. Jouw mening klopt niet volgens Tweakers, lees maar.
Ik weet het, daarom heb ik ook enige tijd geleden gemotiveerd mijn betaalde abonnement stopgezet. Dat ze dat zal jeuken snap ik ook nog, als éénling maakt dat immers weinig uit. Ook een aantal keren gepoogd mee te denken, maar dat wordt blijkbaar niet op prijs gesteld, nooit wat op terug gehoord. Prima, dan doe ik het enige wat ik kan doen en dat is mijn betaalde support stopzetten. So be it. Maar het onderwerp hier is het Premium Topic, daar heeft @Bor wel een punt.

[ Voor 7% gewijzigd door Houtenklaas op 27-12-2020 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Segafreak83 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:54:
Wat ik al eerder schreef, als Tweakers inderdaad een financieel probleem heeft, dan zal er iets moeten gebeuren, en vaak is dat inkrimpen.

Maar ze hoeven niet van hun probleem ons probleem te maken of een schuldgevoel aan te praten (als je niet gaat betalen, dan verdwijnt Tweakers), de wereld is hard, deal with it.
Tweakers heeft geen financieel probleem! Dit is ook meermaals aangekaart door @WoutF @Bart Zoetmulder en anderen. Het is vooral het "opvangen" van een inkomstenbron als de inkomsten uit advertenties (dankzij ad-blockers) verder afnemen. De andere inkomstenbronnen zijn de Pricewatch (groot) en de huidige abonnementen (klein).

Voor zover bekend is Tweakers in z'n huidige vorm een prima functionerend en winstgevend onderdeel van DPG.

Maar....

DPG wil dat Tweakers MEER omzet gaat maken en onder aan de streep nog meer winst gaat maken. Premium is 1 van de (tot nu toe aangekondigde) manieren om dat te doen.

Men moet echt niet vergeten dat Tweakers gewoon een "product" is van DPG. Net zoals alle andere op deze site. Het enige grote verschil met alle andere producten van DPG is dat Tweakers een veel grotere community heeft dan de andere. Enkel een autoweek en Viva hebben een noemenswaardige community (maar nog steeds stukken kleiner) dan Tweakers. Autoweek en Viva hebben hun grootste inkomstenbron uit hun tijdschriften. Het tijdschrift is het "basis" product en de website is het "extra-tje", waarbij je (in ieder geval bij autoweek) toegang hebt tot ALLE artikelen die in de afgelopen 30 jaar op papier zijn verschenen.

Ook is de redactie "gewoon" een medewerker van DPG die te werk zijn gesteld bij Tweakers. In theorie zou het dus mogelijk zijn dat een @WoutF de hoofdredacteur van de Donald Duck zou worden... (alhoewel ik denk dat hij dan ontslag zal nemen) :o

Waar het allemaal om gaat is dat men Tweakers absoluut niet los moet zien van DPG.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 08:33
Uit principe klik ik op geen enkel artikel met het afschuwelijke label 'premium'. Over de naam kan je natuurlijk nog een aardig potje twisten, maar daar slaat de marketing afdeling de bal wel lelijk mis. Iets krijgt geen 'premium' look & feel door het begrip 'premium' uit te hollen, dit is letterlijk het verpakken van oude wijn (dezelfde soort artikelen) in nieuwe zakken. Schatten jullie het intellect van de vaste bezoekers niet hoger in?

Bovendien beginnen de accountants van het moederbedrijf stilaan Tweakers naar hun hand te zetten. Ze nemen een vinger, voor je het weet zijn ze weg met de arm.

Het begint met op bescheiden manier abonnementjes en labeltjes bij usernames te verkopen, nu gaan we artikels achter een paywall steken, vervolgens krijg je nog een halve review te zien en de conclusie steken we ook achter de paywall, kers op de taart zal het opsplitsen zijn van het forum in een 'premium' en basic gedeelte. Dan is Tweakers helemaal in z'n nakie gezet.

De redactie mag zich nog uitsloven om te beweren dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen, jullie moeten zich schikken naar de wil van het management en de richting volgen die zij uitzetten. Staat het je niet aan, dan ben je denk ik vrij om te beschikken en vinden ze wel een andere ja-knikker. Bedrijven als DPG investeren niet in sites als dit uit liefhebberij, enkel het resultaat onderaan de streep telt. Brengt het niet op, dan gaat het boeltje eruit.

Ik snap dat er geld in het laatje moet komen, maar de afslag die Tweakers nu genomen heeft is naar mijn bescheiden/onbenullige mening de verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:42
Ik ben benieuwd naar de jaarcijfers van Tweakers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Even wat stats:

- Premium gestart op 1-12-2020.
- Deze maand zijn er 14 achtergrond artikelen (de gift-guide laat ik er bewust even buiten)
- 13 artikelen zijn premium
- 1 artikel is gratis

Dan de voorgaande maanden:
- Januari: 6 achtergrond artikelen (de terugblik over 2019 met cijfers niet meegeteld)
- Februari: 5 (Tweakers awards niet meegeteld)
- Maart: 11
- April: 12
- Mei: 8 (zomer gift-guide niet meegeteld)
- Juni: 6
- Juli: 9
- Augustus: 4
- September: 8
- Oktober: 11
- November: 16 (gift-guide niet meegeteld)
- December (t/m 28-12) : 1 gratis, 13 premium (gift-guide niet meegeteld)

@WoutF: Als je nu nog (met droge ogen) kan zeggen dat premium niet ten koste gaat van reguliere content dan ben je gewoonweg aan het liegen!

De afgelopen 11 maanden (jan - nov) zijn er 96 achtergrond artikelen verschenen. Dat is een gemiddelde van 8,73 artikel per maand. Nu zitten we op 1 artikel per maand. 11,5% van de content is dus nog maar gratis.
Buiten die 13 artikelen hebben we 4 columns gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door MazeWing op 28-12-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:18

arnoudwokke

Redacteur
@MazeWing dan nog meer stats

December 2019 (totaan 28 december): 24 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 24 te lezen zonder in te loggen
Mei 2020 (totaan 28 mei): 24 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 24 te lezen zonder in te loggen
Augustus 2020 (totaan 28 augustus): 25 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 25 te lezen zonder in te loggen

September: redacties Tweakers en HWI gaan samen

Oktober 2020 (totaan 28 oktober): 33 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 33 te lezen zonder in te loggen

Start premium voor redactie: november
November 2020 (totaan 28 november): 40 reviews en achtergronden, waarvan 13 premium (zonder het zo te te noemen): 27 te lezen zonder in te loggen
December 2020 (totaan 28 december): 45 reviews en achtergronden, waarvan 13 premium: 32 te lezen zonder in te loggen

Kortom: in december is er meer te lezen geweest buiten het Premium-segment dan voorheen, niet minder.

@MazeWing ik denk dat @WoutF met droge ogen kan zeggen dat er meer te lezen is geweest op de site dan voorheen, of je nu inlogt of niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door arnoudwokke op 28-12-2020 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@arnoudwokke wat een onzin! Ik heb het hier over achtergrond artikelen.
Een afname van 88,5% is enorm!

En je bent appels met peren aan het vergelijken. Ik heb enkel achtergrond artikelen genomen over de afgelopen 12 maanden. En meer reviews hangt uiteraard ook samen met releases van GPU's en CPU's... Als die er niet waren had je er sowieso minder.

Hoe dan ook zijn we van een gemiddelde van 8,73 achtergrond artikel naar welgeteld 1 artikel gegaan.

*knip* flame verwijderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 28-12-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw wat moet jij een feestje zijn geweest deze Kerst :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@MazeWing dat lijkt me een definitiekwestie :) Jij wilt je focussen op een enkel smal segment, ik richt me liever op de productie van langere verhalen, in welke vorm dan ook. Daarbij moet de vraag volgens mij zijn: als ik geen Premium-verhalen wil lezen, is er dan nog genoeg te lezen op de site? En het antwoord daarop is, ondanks de vrees van velen, op basis van deze maand een duidelijk 'ja'. Ik had verwacht dat je daar blij mee zou zijn: Premium is dus inderdaad extra ten opzichte van wat er was.

Jij lijkt bovendien aan te nemen dat het aantal lange verhalen afhangt van het aanbod van bijvoorbeeld cpu's, gpu's of consoles, maar in mijn ervaring is dat zeker niet zo. Als Jur bijvoorbeeld geen consoles reviewt, reviewt hij games. Er blijven verhalen komen van alle redactieleden, zelfs als de markt minder actief is met nieuwe releases.
Om het in jouw woorden te zeggen: om trots op te zijn!!
Zeker, we zijn van rond 25 naar rond 45 lange verhalen in een maand gegaan in een jaar tijd. Daarbij is er geen aanwijzing dat het daarbij ten koste is gegaan van kwaliteit. Sterker nog: inhoudelijk vind ik veel verhalen beter dan we ze voorheen maakten.

Er is nog genoeg te verbeteren aan dit concept (zoals de naam, uitbreiding van aantallen soorten artikelen etc), maar ik vind dit inderdaad een veelbelovend begin en iets om trots op te zijn. Ik weet dat je het daarmee niet eens bent, en dat is niet erg. Je bent duidelijk een van de meest vocale critici van dit concept en ik waardeer je enorme betrokkenheid - want je besteedt duidelijk veel tijd aan dit topic en het reageren hier en dat kan alleen maar als het je enorm aan het hart gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:48
arnoudwokke schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:43:
@MazeWing dan nog meer stats

December 2019 (totaan 28 december): 24 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 24 te lezen zonder in te loggen
Mei 2020 (totaan 28 mei): 24 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 24 te lezen zonder in te loggen
Augustus 2020 (totaan 28 augustus): 25 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 25 te lezen zonder in te loggen

September: redacties Tweakers en HWI gaan samen

Oktober 2020 (totaan 28 oktober): 33 reviews en achtergronden, waarvan 0 premium: 33 te lezen zonder in te loggen

Start premium voor redactie: november
November 2020 (totaan 28 november): 40 reviews en achtergronden, waarvan 13 premium (zonder het zo te te noemen): 27 te lezen zonder in te loggen
December 2020 (totaan 28 december): 45 reviews en achtergronden, waarvan 13 premium: 32 te lezen zonder in te loggen

Kortom: in december is er meer te lezen geweest buiten het Premium-segment dan voorheen, niet minder.

@MazeWing ik denk dat @WoutF met droge ogen kan zeggen dat er meer te lezen is geweest op de site dan voorheen, of je nu inlogt of niet :)
Wat ik dan vooral opmaak uit deze stats: het samengaan van Tweakers en HWI (en dus het toevoegen van een serieuze loonkost) zorgt slechts voor een stijging van 8 tot 20 reviews, net op een moment dat er heel veel nieuwe hardware uit komt en getest kan worden. Dat er meer te lezen is, lijkt me vooral daaraan te wijten. Misschien is het premium deel ook wel daar aan te wijten: om de hogere kost te kunnen dekken, maar dan moet misschien vooral gekeken worden of die overname wel zo slim was. Heel veel respect voor beide teams, auteurs, testers,... Maar er was/is gewoon ook een verschil tussen de bezoekers en wensen voor beide sites, waardoor ze onafhankelijk houden (met eventuele samenwerking, uitwisseling achter de schermen voor testresultaten, interessante nieuwtjes, ...) mogelijks een piste was om te bewandelen.
Premium werd aangekondigd als meer diepgaande artikelen en achtergrond artikelen. Zoals uit de post eerder valt op te maken is dat voor de achtergrond artikelen al niet echt het geval. Wat toegenomen is zijn columns (wat ik persoonlijk niet als verdiepend ervaar en voor zou betalen) en reviews (maar die zouden volgens de aankondiging niet beïnvloed worden door het premium gebeuren (dus zonder premium hadden die er ook geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@arnoudwokke Dat er meer reviews zijn is logisch gezien de release van verschillende videokaarten en processors. In die zin zijn dan ook niet alle maanden even goed met elkaar te vergelijken.

De achtergrond artikelen zijn daarentegen wel heel goed 1 op 1 te vergelijken. En kijkend naar het aantal is er geen andere conclusie te trekken dan dat we voorheen met een factor 8 meer gratis artikelen kregen.
Puur kijkend naar de inhoud zien we ook een duidelijk gratis -> premium.

Een goed voorbeeld is die van 3d-printen en van de mars-missie. Er zijn in het verleden meerdere gratis achtergrond artikelen verschenen over 3d-printen. Ook is er een zeer uitgebreid achtergrond artikel verschenen over de mars perseverance.
Vervolgens komen beide onderwerpen deze maand langs en is het "opeens" premium.

Dus niet alleen qua hoeveelheid (8,73 tegen 1) is het minder maar ook worden exact dezelfde onderwerpen opeens premium. Er is dus 0,0 extra's aan!

[ Voor 40% gewijzigd door MazeWing op 28-12-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Wat mij vooral stoort is de oppervlakkige aard van "het nieuws", ja we hebben af en toe een wetenschappelijk artikel en iets technisch zoals 3d printen maar van het nieuws over het echte "tweaken" hoef je met uitzondering van de community update hier niet te komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Genos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29
@MazeWing Ik weet niet of dit al wat vaker tegen je gezegd is, maar ik vind het top dat je je hier zo in vastbijt en tijd aan besteed. Ik sta er hetzelfde in als jij, maar heb na een paar posts (met wat algemene pointers en vragen) de handdoek al in de ring gegooid omdat ik het gevoel kreeg dat er toch niet écht geluisterd gaat worden naar de feedback uit dit topic. Dank voor de pitbull-mentaliteit die je hier toont.

Nogmaals tweakers, hier de pointers (deze keer nog een stuk korter dan de vorige post);
1) Tweakers Premium is een foute benaming voor dit hele gebeuren. Maar hey, dat is de DPG-methode die er doorgedrukt moet worden. (zie bijv. AD.nl)
2) De volgorde van invoering is compleet fout gegaan, er blijft een smaak hangen van; we kijken naar wat ons het meeste oplevert icm het minst aantal geïnvesteerde uren.
3) Het ontbreekt compleet aan duidelijkheid wat jullie exact met dit abonnements-model willen qua inhoud. Een flink aantal van de premium-artikelen zouden, mijns inziens, het label absoluut niet mogen dragen.
4) Jullie hadden de community veel meer moeten betrekken wat "Premium" in moet houden.

Maar hey, dit zijn just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Genos schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:41:

1) Tweakers Premium is een foute benaming voor dit hele gebeuren. Maar hey, dat is de DPG-methode die er doorgedrukt moet worden. (zie bijv. AD.nl)
Dit is 3 kwartier geleden nog ontkracht in arnoudwokke in "Het grote Tweakers Premium topic" en eerdere posts van redacteurs in dit topic. De naam ligt nog/weer op de tekentafel, van wat ik begrijp.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
arnoudwokke schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:59:
@MazeWing dat lijkt me een definitiekwestie :) Jij wilt je focussen op een enkel smal segment, ik richt me liever op de productie van langere verhalen, in welke vorm dan ook.
Het is idd een definitiekwestie. En ik vind het dan ook teleurstellend hoe jij die brengt.
MazeWing pakt in mijn idee de definitie van premium artikelen (duiding en diepgang oftewel achtergrond)
En jij pakt lange verhalen, terwijl er in dit topic al door veel mensen is gezegd dat men van de reviews/nieuws af zou blijven daar pak jij ze er dus gemakshalve maar even bij.

Oftewel in het begin van het topic worden er angsten geuit over dat er kortere artikelen gaan verschijnen, dat er reviews/nieuws achter premium gehangen gaan worden.
En als die allemaal ontkracht zijn.
Dan gooi jij er even een definitie doorheen die zegt dat premium gewoon de lange verhalen in elke vorm zouden zijn.
Zeker, we zijn van rond 25 naar rond 45 lange verhalen in een maand gegaan in een jaar tijd.
Qua jouw tijdspad zie ik daar de samenvoeging van HWI voornamelijk in.
Daarbij is er geen aanwijzing dat het daarbij ten koste is gegaan van kwaliteit.
Sorry hoor, maar er zijn meerdere premium artikelen toch echt duidelijk van mindere kwaliteit, van een advertorial tot het pareltje van gisteren : reviews: Column - De toekomst is rond
Sterker nog: inhoudelijk vind ik veel verhalen beter dan we ze voorheen maakten.
En daar zit je dus weer op het punt dat je bestaande content mogelijk verbeterd maar dus voornamelijk gewoon achter premium wilt stoppen.
Er is nog genoeg te verbeteren aan dit concept (zoals de naam, uitbreiding van aantallen soorten artikelen etc)
Wederom opvallend dat hier niet bijstaat uitleg wat premium is of zou moeten zijn... Want dat is nog steeds niet duidelijk voor een boel mensen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

teacup schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:48:
Het lastige is dat in de As Is op dit moment de kwaliteit van tweakers grotendeels wordt betaald door clicks en reclames en opbrengsten uit promo's.

In de To Be betalen alle financieel daadkrachtige tweakers abonnement kosten omdat ze het product tweakers waardevol genoeg vinden. Bij dat product reken ik trouwens ook het in stand houden van een interessante community waar je bij wilt horen.

Om van As Is naar To Be te komen is een bitchy proces. Ik heb het eerder een kip of het ei situatie genoemd. Geven we tweakers voldoende vertrouwen dat ze uiteindelijk tot een volwassen ongeacht wat site uitgeroeid? Of laten we de site met eerst zien dan geloven aan een touwtje hangen? Het vergt vertrouwen. Ik zie ook zeker het issue van de kwaliteit van de informatie dat je noemt.
Dat is ook zeker waar. Gratis is de norm. En als je dus geld vraagt vragen mensen automatisch iets meer. En dan is zo'n column echt ondermaats.
Die community is steeds meer bijzaak. Ik merk door het iet wat conservatieve en ontmoedigende beleid dat ik mijn heil veel vaker, succesvol, ergens anders vind.

Overigens denk ik ook: doe het maar gewoon. Er zullen mensen verdwijnen maar daar komen vast ook nieuwe voor terug. Feit blijft echter wel: je kunt je geld maar 1x uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
Yorinn schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:58:
[...]

Dit is 3 kwartier geleden nog ontkracht in arnoudwokke in "Het grote Tweakers Premium topic" en eerdere posts van redacteurs in dit topic. De naam ligt nog/weer op de tekentafel, van wat ik begrijp.
Fair point, had ik ook gelezen en had ik misschien moeten toevoegen in de post, maar wilde het kort houden. Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk verandering in gaat komen, ik denk dat het een mooi meetpunt voor de "DPG-vinger in de pap" is voor de community. Ik heb gezien dat een aantal redacteurs (zoals Arnoud) het er niet mee eens zijn, maar niet onaardig bedoeld; wij als community kunnen inmiddels slecht inschatten over hoeveel invloed de redactie nog heeft op het hele premium-ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Wat is er precies ontkracht volgens jou? Want in hetgeen je quote staan 2 dingen :
- Tweakers Premium is een foute benaming voor dit hele gebeuren.
- Maar hey, dat is de DPG-methode die er doorgedrukt moet worden. (zie bijv. AD.nl)

Punt 1 lijkt me totaal niet ontkracht, aangezien je zelf al zegt dat het nog/weer op de tekentafel ligt.
Punt 2 lijkt me niet te ontkrachten en wordt juist gevoed door het nog/weer op tafel te gooien. Het komt erg over alsof er van bovenaf gezegd is : jullie moeten premium hanteren, dat brengt geld op.
En dat T.net geen argumenten hier tegen had, en het dus maar doorgevoerd heeft om vanuit de community de argumenten te verkrijgen om het weer op de tekentafel te gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@arnoudwokke en nog meer stats ter uwer vermaak:

Reviews 2019:
- januari: 10
- februari: 13
- maart: 11
- april: 13
- mei: 8
- juni: 7
- juli: 18
- augustus: 7
- september: 10
- oktober: 9
- november: 17
- december: 9
Totaal: 128

Reviews 2020:
- januari: 6
- februari: 6
- maart: 8
- april: 9
- mei: 8
- juni: 12
- juli: 7
- augustus: 10
- september: 16
- oktober: 19
- november: 19
- december: 18 (ik tel bewust dat dramatisch stuk over de CPU uit China niet mee)
Totaal: 139

Uiteindelijk zijn er dus 11 reviews meer, waarbij er de afgelopen maanden een compleet nieuwe generatie videokaarten is verschenen (4 van nvidia en 3 van AMD), we 2 nieuwe consoles hebben en zowel Samsung (begin van het jaar, maar niet terug te zien in de cijfers) als Apple (wel te zien in de cijfers) een stuk meer telefoons uitbrachten. De nieuwe CPU's van AMD laat ik dan maar even buiten beschouwing want die waren er in in Q2 2019 ook. Maar zoals ik al zei: Appels met peren vergelijken.

Onder aan de streep zullen er een paar reviews meer zijn. Maar reviews en het aanbod van hardware en software (games) gaat eigenlijk hand in hand samen. Minder hardware/software = minder reviews en meer hardware/software = meer reviews. Omdat we dit jaar 2 nieuwe consoles hebben en een compleet nieuwe generatie videokaarten van zowel AMD als Nvidia (iets dat gemiddeld 1x in de 2 jaar voorkomt) zou het eerder vreemd zijn als er dit jaar MINDER reviews zouden zijn...

Conclusie is dan ook dat de aantal reviews gelijk is gebleven. Het enige verschil zijn de achtergrond artikelen. Omdat november op de redactie ook al premium was en er 13 premium artikelen waren, bleven er die maand 3 over:

De juiste cijfers zijn dan:
- Januari: 6 achtergrond artikelen (de terugblik over 2019 met cijfers niet meegeteld)
- Februari: 5 (Tweakers awards niet meegeteld)
- Maart: 11
- April: 12
- Mei: 8 (zomer gift-guide niet meegeteld)
- Juni: 6
- Juli: 9
- Augustus: 4
- September: 8
- Oktober: 11
Gemiddelde over de afgelopen 10 maanden: 8 artikelen

- November: 3 gratig 13 premium (gift-guide niet meegeteld)
- December (t/m 28-12) : 1 gratis, 13 premium (gift-guide niet meegeteld)
Gemiddelde over de afgelopen 2 maanden:2 gratis, 13 premium

Er is dus nog maar een kwart van de hoeveelheid artikelen "gratis". De overige 75% zal achter een paywall (premium) verdwijnen.

Benieuwd hoe @arnoudwokke hier weer een positieve draai aan gaat geven... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Dat is niet hoe ik 'm per se lees. Arnoudwokke is het met ons eens dat de naam beter zou kunnen, dat is wat 'ie zegt in zijn post, maar dat betekent niet direct dat de naam ook daadwerkelijk weer op de tekentafel ligt.

Even pessimistisch/realistisch (omcirkelen wat je zelf prefereert :+) bekeken: Tweakers kennende, wat over het algemeen vooral van de kleine tweaks (ha, woordspeling) is en niet van de grote overhauls, geef ik het 80% kans dat het Tweakers Premium blijft heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:33

Kheos

FP ProMod
Gomez12 schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:02:
[...]

Wat is er precies ontkracht volgens jou? Want in hetgeen je quote staan 2 dingen :
- Tweakers Premium is een foute benaming voor dit hele gebeuren.
- Maar hey, dat is de DPG-methode die er doorgedrukt moet worden. (zie bijv. AD.nl)

Punt 1 lijkt me totaal niet ontkracht, aangezien je zelf al zegt dat het nog/weer op de tekentafel ligt.
Punt 2 lijkt me niet te ontkrachten en wordt juist gevoed door het nog/weer op tafel te gooien. Het komt erg over alsof er van bovenaf gezegd is : jullie moeten premium hanteren, dat brengt geld op.
En dat T.net geen argumenten hier tegen had, en het dus maar doorgevoerd heeft om vanuit de community de argumenten te verkrijgen om het weer op de tekentafel te gooien.
Hoeveel keer is in dit topic al uitgelegd dat de benaming premium kwam na polling van de tweakers zelf (wij dus) en dus niet van DPG doorgeduwd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Genos schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:41:
@MazeWing Ik weet niet of dit al wat vaker tegen je gezegd is, maar ik vind het top dat je je hier zo in vastbijt en tijd aan besteed. Ik sta er hetzelfde in als jij, maar heb na een paar posts (met wat algemene pointers en vragen) de handdoek al in de ring gegooid omdat ik het gevoel kreeg dat er toch niet écht geluisterd gaat worden naar de feedback uit dit topic. Dank voor de pitbull-mentaliteit die je hier toont.
Dankjewel! Als ik dadelijk maar geen "karmakoning" wordt van Premium... :X :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Kheos schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:28:
[...]

Hoeveel keer is in dit topic al uitgelegd dat de benaming premium kwam na polling van de tweakers zelf (wij dus) en dus niet van DPG doorgeduwd?
Dit is uiteraard naar aanleiding van de (suggestieve) vraagstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genos
[...]

Ligt er compleet aan hoe dit gevraagd is; als ik keuze had uit opties;
- Premium
- Deluxe
- Bonus

had ik ook voor premium gekozen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
[...]

Wat hier ook al een paar keer aangehaald is, en niet echt beantwoord (of ik heb er over gelezen) is hoe die polling verlopen is: Hoeveel deelnemers, hoe geselecteerd, hoe de vragen verwoord waren.
Al deze elementen kunnen de resultaten behoorlijk beïnvloeden. Als voorbeeld een mogelijke vraag voor de naam:
Tweakers gaat een betaalformule introduceren, deze moet uiteraard een naam hebben die we willen in overleg met jullie bepalen. Geef hieronder je mening:
  • Tweakers Premium
  • Tweakers Paywall
  • Andere: [invulveld]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Mschamp schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:36:
Wat hier ook al een paar keer aangehaald is, en niet echt beantwoord (of ik heb er over gelezen) is hoe die polling verlopen is: Hoeveel deelnemers, hoe geselecteerd, hoe de vragen verwoord waren.
Alleen dat dit een "zeer representatieve" groep gebruikers was, gezegd in dezelfde zin dat "hier" alleen maar de zuurpruimen zaten... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@MazeWing de focus ligt in het najaar op reviews en eerder in het jaar meer op previews met beurzen als CES, MWC, Computex en E3. Daarom telde ik alles bij elkaar op: redacteuren die reviews maken, maken vaak ook previews en andere verhalen. Je vergelijking gaat daarom mank, je telt niet alles mee :)

Daarnaast tel je verhalen waarin wel tijd gaat zitten zoals Gift Guides en het China-verhaal om arbitraire redenen niet mee. Zo horen stats niet te werken ;)

Maar buiten dat: het staat buiten kijf dat er ook zonder in te loggen meer te lezen is dan voorheen en dat is winst voor iedereen. Ik vind het onderscheid tussen reviews, previews en achtergronden daarbij redelijk triviaal: sommige reviews bevatten kenmerken van achtergronden en sommige achtergronden lijken best veel op reviews. Ik zie die scheiding dus niet zo sterk als jij.

@Kheos dat is juist, veel tweakers prefereerden die naam boven namen als Extra en Plus. Maar ik ben het daar om een inhoudelijke reden mee oneens: Premium zou moeten verwijzen naar de verhalen waarin de meeste tijd zit, met video's en de mooiste fotografie: die zitten bij ons in reviews, niet in verhalen die nu Premium zijn. Dat is qua tijd en vormgeving een soort middenklasse van verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
arnoudwokke schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:38:
@MazeWing de focus ligt in het najaar op reviews en eerder in het jaar meer op previews met beurzen als CES, MWC, Computex en E3. Daarom telde ik alles bij elkaar op: redacteuren die reviews maken, maken vaak ook previews en andere verhalen. Je vergelijking gaat daarom mank, je telt niet alles mee :)

Daarnaast tel je verhalen waarin wel tijd gaat zitten zoals Gift Guides en het China-verhaal om arbitraire redenen niet mee. Zo horen stats niet te werken ;)

Maar buiten dat: het staat buiten kijf dat er ook zonder in te loggen meer te lezen is dan voorheen en dat is winst voor iedereen. Ik vind het onderscheid tussen reviews, previews en achtergronden daarbij redelijk triviaal: sommige reviews bevatten kenmerken van achtergronden en sommige achtergronden lijken best veel op reviews. Ik zie die scheiding dus niet zo sterk als jij.

@Kheos dat is juist, veel tweakers prefereerden die naam boven namen als Extra en Plus. Maar ik ben het daar om een inhoudelijke reden mee oneens: Premium zou moeten verwijzen naar de verhalen waarin de meeste tijd zit, met video's en de mooiste fotografie: die zitten bij ons in reviews, niet in verhalen die nu Premium zijn. Dat is qua tijd en vormgeving een soort middenklasse van verhalen.
Maar als we dan toch gaan vergelijken: moeten we dan niet alle artikelen van HWI en Tweakers optellen die zonder in te loggen te lezen waren van voor het samengaan, en vergelijken met de huidige artikelen op Tweakers (de redacties zijn nu toch samengevoegd). Dan ben ik nog niet overtuigd dat er in totaal meer te lezen is, je telt als je het zo bekijkt ook niet alles mee.
Daarnaast blijft die polling een vaag iets: als de "representatieve" groep vastgesteld was als: Tweakers zonder adblock met een hero abonnement die geregistreerd zijn na 2017 en die tussen 22u en 8u online zijn (overdreven ik weet het, maar voor het idee) ga je helemaal andere resultaten krijgen dan: Alle tweakers.
Daarnaast moet je vergelijken waar de het premium invloed op heeft, en dat waren niet de reviews, dat daar ook veel tijd in kruipt is zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Wat is dit voor rare vraag? Uiteraard zal DPG niet de naam premium doordrukken bij hun sites, dat zal gewoon de interne DPG benaming zijn voor een manier om extra omzet te genereren... Hoe t.net het beestje zelf noemt mogen ze zelf weten, zolang het maar de of de beoogde omzet van DPG haalt, of het voldoet aan wat DPG "premium" noemt zodat DPG's idee niet geslaagd is ipv dat T.net's idee niet geslaagd is.

Kijk normaal gesproken verlopen dit soort trajecten zo :
DPG zegt enkel : Wij willen x meer omzet zien, en een manier om dat te realiseren is door premium te introduceren. Als jullie een ander of beter idee hebben om die x omzet te behalen is dat uiteraard ook perfect.
T.Net : Wij hebben geen beter idee om die x extra omzet te behalen.
DPG: Kijk anders eens bij onze andere bedrijven hoe die premium geintegreerd hebben.
T.Net vraagt aan zijn leden of het premium, extra of bonus moet heten.

Ook al had Tweakers extra of Tweakers plus geheten, het blijft de DPG premium methode. Door het beestje een andere naam te geven creeer je niet opeens een ander beestje.
En DPG zelf zal het zijn aars roesten hoe een bedrijf het beestje noemt, zolang het maar de x omzet haalt.
Maar buiten dat: het staat buiten kijf dat er ook zonder in te loggen meer te lezen is dan voorheen en dat is winst voor iedereen.
Maar daarvoor was toch juist de samengang met HWI?
Ik vind het onderscheid tussen reviews, previews en achtergronden daarbij redelijk triviaal: sommige reviews bevatten kenmerken van achtergronden en sommige achtergronden lijken best veel op reviews. Ik zie die scheiding dus niet zo sterk als jij.
Zeg jij hier nu officieel mee dat alles gewoon achter premium kan verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Zeg jij hier nu officieel mee dat alles gewoon achter premium kan verdwijnen?
Nee. En het is vaak gezegd hoe dat zit, wat premium wordt en waarom :)

Sowieso is geen woord van mij officieel beleid: ik ben redactielid met eigen mening en stem in de organisatie, maar ik ben geen onderdeel van de leiding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:33

Kheos

FP ProMod
Gomez12 schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:55:
[...]

Wat is dit voor rare vraag? Uiteraard zal DPG niet de naam premium doordrukken bij hun sites, dat zal gewoon de interne DPG benaming zijn voor een manier om extra omzet te genereren... Hoe t.net het beestje zelf noemt mogen ze zelf weten, zolang het maar de of de beoogde omzet van DPG haalt, of het voldoet aan wat DPG "premium" noemt zodat DPG's idee niet geslaagd is ipv dat T.net's idee niet geslaagd is.

Kijk normaal gesproken verlopen dit soort trajecten zo :
DPG zegt enkel : Wij willen x meer omzet zien, en een manier om dat te realiseren is door premium te introduceren. Als jullie een ander of beter idee hebben om die x omzet te behalen is dat uiteraard ook perfect.
T.Net : Wij hebben geen beter idee om die x extra omzet te behalen.
DPG: Kijk anders eens bij onze andere bedrijven hoe die premium geintegreerd hebben.
T.Net vraagt aan zijn leden of het premium, extra of bonus moet heten.

Ook al had Tweakers extra of Tweakers plus geheten, het blijft de DPG premium methode. Door het beestje een andere naam te geven creeer je niet opeens een ander beestje.
En DPG zelf zal het zijn aars roesten hoe een bedrijf het beestje noemt, zolang het maar de x omzet haalt.
Wat is dat voor rare reactie?
Als je dit topic er op na slaat komen een aantal reacties steeds terug:
"Premium is een ongelukkige naam. Plus of extra ofzo zou beter geweest zijn"
"DPG heeft de naam Premium opgelegd"

Daar reageerde ik dus op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@arnoudwokke 138 previews (92 previews, 1 hands-on en 45 video-previews) in 2019 en 68 previews (50 previews, 1 hands-on en 17 video-previews) in 2020. Beurzen, etc. vallen ook onder "previews". Uiteraard heeft corona roet in het eten gegooid en is dit dus op geen enkele manier met elkaar te vergelijken.

Qua gift guides gaat het gelijk op: 3 in 2019 en 3 in 2020 (1x zomer, 1x sinterklaas, 1x kerst). De BBG's zijn ook al jaren hetzelfde en zijn 1 op 1 vergelijkbaar.

Round-up
2019: 32 stuks + 2x video round-up
2020: 25 stuks + 1x video round-up

Nieuws (+.geeks) van 1 januari t/m 27 december
2019: 6220
2020: 6252

Welgeteld 32 artikelen "meer", alhoewel dit ook appels met peren vergelijken is, want niets is zo veranderlijk als nieuws, laat staan de hoeveelheid nieuws.

Puur kijkend naar content dan lijkt er in 2019 "meer werk" in artikelen gestopt te zijn (en video's) dan in 2020. Terwijl er de laatste maanden een boel meer medewerkers werkzaam zijn voor Tweakers.(sinds de samenvoeging van HWI). Het enige echt meetbare verschil is in november en december van dit jaar; dan zien we de hoeveelheid achtergrond artikelen met bijna een factor 2 toenemen, waarvan vervolgens weer >81% premium is.
Onderaan de streep zijn we van gemiddeld 8 artikelen (gratis, want nog geen premum) per maand, naar 2 gratis artikelen gegaan.
En natuurlijk 4 columns...
Zoals hierboven aangegeven gaan de gift guides gelijk op (ook qua grootte van het artikel).

Het China verhaal heb ik niet als review meegenomen omdat dat absoluut geen review was. Dit had een column moeten zijn; dan was er meteen een "column-waardig" column verschenen.

[ Voor 6% gewijzigd door MazeWing op 28-12-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Wat vind je van dit artikel?
Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.
Is dit ook iets premium dat het onder elk nieuws topic moet staan? Kan dit niet verplaatst worden oid? Heb het element maar geblokkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Weet je, ik zie het nut van dit topic niet meer in, denk dat 130+ pagina's wel zeggen dat hier geen normaal eind aan komt. Het begint mij eigenlijk in zoverre te ergeren dat ik mij begin af te vragen waarom hier geen slotje op is gezet.

Adios mannen, ik heb gezegd wat ik van premium vindt en daarmee is het eigenlijk best. Ik ga me elders in het forum vertoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Arloid schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:47:
Weet je, ik zie het nut van dit topic niet meer in, denk dat 130+ pagina's wel zeggen dat hier geen normaal eind aan komt. Het begint mij eigenlijk in zoverre te ergeren dat ik mij begin af te vragen waarom hier geen slotje op is gezet.

Adios mannen, ik heb gezegd wat ik van premium vindt en daarmee is het eigenlijk best. Ik ga me elders in het forum vertoeven.
Dat is dus spijtig.
Eerder gaf een crewlid al aan de verminderde activiteit hier en het mindere geklaag bij de frontpage artikelen te zien als acceptatie en uiteindelijk een akkoord met de beoogde veranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
Retrospect schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:50:
[...]

Dat is dus spijtig.
Eerder gaf een crewlid al aan de verminderde activiteit hier en het mindere geklaag bij de frontpage artikelen te zien als acceptatie en uiteindelijk een akkoord met de beoogde veranderingen.
Dat is ook maar hoe je het wil interpreteren. Ik ervaar het eerder als: "het besef dat de input er toch niet toe doet en vragen onbeantwoord blijven" en het accepteren van "doei, Tweakers, leuke tijd gehad hier, maar dit is het dus niet, ik zoek mijn nieuws wel elders."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Retrospect schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:50:
[...]

Dat is dus spijtig.
De "klagers" in dit topic is misschien <1% van de gebruikers. Wij allen zijn zeer waarschijnlijk een ingecalculeerde groep gebruikers "die toch altijd wat te zeiken hebben".

Uiteindelijk wordt het er gewoon doorheen gedrukt. Als 90% het accepteert en 10% zoekt z'n heil ergens anders is DPG nog steeds blij, aangezien die 90% meer oplevert dan het niet te doen en 100% tevredenheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
MazeWing schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:55:
[...]

De "klagers" in dit topic is misschien <1% van de gebruikers. Wij allen zijn zeer waarschijnlijk een ingecalculeerde groep gebruikers "die toch altijd wat te zeiken hebben".

Uiteindelijk wordt het er gewoon doorheen gedrukt. Als 90% het accepteert en 10% zoekt z'n heil ergens anders is DPG nog steeds blij, aangezien die 90% meer oplevert dan het niet te doen en 100% tevredenheid te hebben.
Vandaar dat ik zeer benieuwd ben naar het jaarverslag. Tweakers is voor mijn gevoel al jaren aan het afglijden en DPG heeft het de laatste maanden nog even in een stroomversnelling gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Dat is dan een prima ontwikkeling, echter denk ik dat de crew met 130 pagina's wel genoeg heeft om te zien waar de meningen liggen. Denk dat het meer nut heeft om een nieuw topic te openen zonder het over onderbuikgevoelens te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
MazeWing schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:55:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen accepteren en overgaan tot betalen. Ik denk dat meesten hier zich wel realiseren dat Tweakers een bedrijf is wat zelf z'n koers bepaalt. Net zo goed zijn de mensen die hier reageren consumenten die hun eigen keuzes maken. Ik vraag me af hoeveel gebruikers nou echt overtuigd zijn van premium. Ik neem aan dat we daar tegen die tijd wel cijfers van te zien krijgen, eventueel in het DPG jaarverslag.

Persoonlijk ben ik niet overtuigd, maar ik voel niet de noodzaak om dat steeds te herhalen. Op zich is daar ook niets mis mee, zo lang ze maar een groep vinden die er wel enthousiast over is en dat laten merken door een abonnement af te sluiten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:03:
[...]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen accepteren en overgaan tot betalen. Ik denk dat meesten hier zich wel realiseren dat Tweakers een bedrijf is wat zelf z'n koers bepaalt. Net zo goed zijn de mensen die hier reageren consumenten die hun eigen keuzes maken. Ik vraag me af hoeveel gebruikers nou echt overtuigd zijn van premium. Ik neem aan dat we daar tegen die tijd wel cijfers van te zien krijgen, eventueel in het DPG jaarverslag.

Persoonlijk ben ik niet overtuigd, maar ik voel niet de noodzaak om dat steeds te herhalen. Op zich is daar ook niets mis mee, zo lang ze maar een groep vinden die er wel enthousiast over is en dat laten merken door een abonnement af te sluiten. :P
Als onderaan de streep (met aftrek van misgelopen advertentie inkomsten door weggelopen gebruikers, etc.) er meer inkomsten zijn MET premium dan zonder premium dan is DPG tevreden.

Of anders gezegd: als DPG 1 exemplaar van autoweek zou kunnen verkopen voor €10.000.000 hebben ze dat liever dan 9.000.000 exemplaren van €1.
DPG is geen "community driven" bedrijf, maar een uitgeverij (en mediabedrijf). Tweakers is onderdeel van ze geworden omdat ze VNU overnamen.

Maar laten we even heel duidelijk zijn dat ik met liefde en plezier voor extra (en dan wel goede) content betaal. Ik ben nu ook al jaren member en vind het eigenlijk normaal dat ik een site, die met afstand de meest door mij bezochte site is, financieel ondersteun.

Waar het bij mij echter in het verkeerde keelgat schiet is wanneer men beloften gaat maken die, inmiddels bewezen, gewoon niet waargemaakt kunnen worden. Het gaat wel degelijk ten koste aan de reguliere content. Ook de "extra" kwaliteit waarmee men zelf komt (en je mag verwachten zodra je extra gaat betalen) is er (nog) niet.

Onder aan de streep is er dus een aanvullend product dat kwaliteit (nog) ondermaats is en ten koste gaat aan de content die al sinds jaar en dag algemeen goed is. En dan hebben we de schade voor de community (het splitsen ervan) nog niet eens besproken.

Dus heel de opzet is dus bij mij (en gezien dit topic; bij meerdere) in het verkeerde keelgat geschoten. De vele reacties van crewmembers of het simpelweg ontbreken van bepaalde crewmembers die er voor de community zouden moeten zijn (looking at you zoetigheid van de maan) helpt de situatie niet bepaald. Het is heel de "attitude" en algehele verdediging die me enorm tegenstaat. Daarnaast is het eigenlijk te zot voor woorden dat iemand als @arnoudwokke en @WoutF de hete kastanjes uit het vuur moeten halen en bepaald andere mensen, die ongetwijfeld veel meer invloed hebben over dit alles, na de eerste week schitteren van afwezigheid.

Hierdoor wordt, helaas, het beeld dat ik heb nog eens versterkt. Dat een deel van de crewmembers hier zit omdat DPG ze daar geplaatst heeft en/of omdat het simpelweg "werk" is. Deze mensen hebben 0,0 iets met de community en zien Tweakers dan ook meer als een online medium met technieuws/reviews en prijsvergelijk dan de community dit het is (of althans ooit was)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
[...]

Ik denk dat meesten hier zich wel realiseren dat Tweakers een bedrijf is wat zelf z'n koers bepaalt.
Laat bepalen*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen accepteren en overgaan tot betalen.
Niet echt, als iedereen het accepteert en niemand betaald, dan moet je gewoon meer content achter de paywall duwen. Dan krijg je vanzelf meer betalers.
Ik denk dat meesten hier zich wel realiseren dat Tweakers een bedrijf is wat zelf z'n koers bepaalt.
Ja en Nee dus, T.net mag zelf zijn koers bepalen binnen de door DPG uitgezette doelen.
Als DPG zegt in 2021 10% extra winst te willen ontvangen, dan heeft Tweakers.net die 10% extra winst maar te genereren.
En als DPG zegt in 2022 wederom 10% extra winst te willen ontvangen, dan heeft T.net echt geen keuze hoor.
Op zich is jouw instelling nadelig, want op een gegeven moment wordt het ook jou te veel en dan krijg je in principe 2 keuzes :
- Uit gaan leggen / vechten voor waarom die laatste 0,01% verandering je weerstand oproept (wat heel moeilijk is) want ze gaan het nooit 100% omgooien, het zal altijd een glijdende schaal zijn.
- Zwijgend weggaan waardoor niemand er meer voor gaat strijden en heel t.net ten onder gaat.
MazeWing schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:17:
[...]
Daarnaast is het eigenlijk te zot voor woorden dat iemand als @arnoudwokke en @WoutF de hete kastanjes uit het vuur moeten halen en bepaald andere mensen, die ongetwijfeld veel meer invloed hebben over dit alles, na de eerste week schitteren van afwezigheid.
Dat is niet van de zotte, dat is gewoon een middelvinger opsteken naar je community.
@arnoudwokke die verschuilt zich gewoon lekker achter het feit dat hij geen leiding is, alleen de rest van de leiding is er niet.
Want de leiding die ziet dat als je de users gewoon simpelweg maar laat klagen en geen reactie geeft, dan sterft de klaagmuur vanzelf af en dat kan je weer opvatten als acceptatie voor het idee.

Maarja, wat wil je van een bedrijf waar de communitymanager minder dan 1 bericht per dag post op de community.
Dat is gewoon het nivo waar de leiding en de community manager samen gaan bespreken wat de community wel of niet goed vindt zonder de community erbij te betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
MazeWing schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:17:

Hierdoor wordt, helaas, het beeld dat ik heb nog eens versterkt. Dat een deel van de crewmembers hier zit omdat DPG ze daar geplaatst heeft en/of omdat het simpelweg "werk" is. Deze mensen hebben 0,0 iets met de community en zien Tweakers dan ook meer als een online medium met technieuws/reviews en prijsvergelijk dan de community dit het is (of althans ooit was)!
Volgens mij is het idee dat de community niet per se geld oplevert waar advertenties en de PW dat wel doen. Dat wil men uitbreiden door een nieuw product te introduceren: betaalde artikelen. Ik zou dat ook totaal los zien van de community. Ze zetten hier een simpel product neer (het eindproduct is nog niet bekend, maar dit is mijn indruk): de gebruiker betaalt geld en in ruil daarvoor krijgt het toegang tot bepaalde artikelen.

Als je die artikelen niet wil (zoals ik) dan hoef je ze niet te kopen. Vergelijk het met restaurants op bezorgsites. Sommige restaurants zie je niet zitten, bijvoorbeeld omdat je ze te duur vindt voor wat ze bieden. Misschien zien anderen dat niet zo en bestellen ze er wel. Na verloop van tijd zal dat restaurant zelf wel inventariseren of ze genoeg verkopen om hun product in stand te houden.

Tweakers zal dat net zo doen. Ze investeren veel tijd in die premium artikelen, dus daar moet iets tegenover staan. Bij gewone artikelen waren dat de advertenties, maar bij premium zal het allemaal uit abonnementsgelden moeten komen. Uiteindelijk zullen we dus wel zien waar het schip strandt.
Nou ja, dat is mijn punt dus een beetje, dat doet er niet toe. Ofwel wil je de artikelen lezen vanwege de inhoud en wil je daarvoor betalen, ofwel wil je dat niet. Als je ze wil lezen en ervoor wil betalen dan interesseert het je waarschijnlijk niet wie het systeem bedacht heeft, Tweakers of DPG. Als je ze niet wil lezen of er niet zoveel voor wil betalen dan doet het er verder ook niet toe wie het bedacht heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Segafreak83 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:54:
[...]
Dat mensen meer ad blockers zijn gaan gebruiken is hun eigen schuld (en met hun bedoel ik de reclame makers), zo groot en irritant mogelijk om beeld, met nep knoppen, knipperend beeld en als je pech hebt ook nog geluid erbij. En vervolgens betaal je ook nog voor die reclame als je mobiele data gebruikt (maakt nu niet zoveel meer uit, maar was wat jaren geleden wel anders).

Wat je beschrijft is inderdaad een macro verschijnsel waar het hele internet wel last van heeft. Mensen zijn ook klaar met al die reclame. TV is al aan het decimeren, reclamekosten voor dat medium gaan omlaag omdat de reclame daar minder rendeert. Beoogde doelgroepen worden niet meer bereikt (kijken geen TV meer :) ) Het volk dat nog TV kijkt, kijkt verschoven of neemt op en spoelt reclame door. Het is niet voor niets dat collectief is ingezet op influencers. Nu lijkt dat kanaal ook te worden afgestopt (EU). De reclamebudgetten klotsen tegen de plinten maar de tools zijn er niet meer om het geld aan uit te geven. De druk op sites om reclame te voeren is los van hun budgetten vermoed ik best hoog. Een abonnementsconstructie bij een site gaat dat verschijnsel niet ombuigen.

Je zegt het in je laatste zin misschien wat hard maar wij hoeven een onbalans bij tweakers ook niet op te lossen. Mee eens. In mijn laatste post beschreef ik vooral mijn angst als mijn geliefde site zou gaan afglijden. Dat zou mij niet onverschillig laten, hoeveel content er ook op het internet beschikbaar is. Misschien is een reorganisatie noodzakelijk. Uit ervaring weet ik ook dat een reorganisatie een zodanig paardemiddel is dat het behalve zwarte cijfers een organisatie ook zo kan ontwrichten dat ze daarna geen samenhang meer heeft. Niet ons probleem, wel een factor waar we dan als bezoekers mee te maken kunnen krijgen.

Voor het blok worden we wel gezet. Ieder van ons zal zo zijn redenen hebben gehad om in dit topic te gaan reageren. De eerste reactie zal bij de meesten iets zijn geweest als: "wat gaan we nu krijgen?". Zo kom je dan in dit topic terecht. Er zijn twee dingen die mij aan dat "proces" stoort:
  • De manier waarop de uitvoering van het premium idee op de site wordt gedropped. Er zijn wel onderzoeken bij de gebruikers gedaan, maar dat is eenrichting verkeer. Dialoog is dat niet te noemen. Afwegingen die aan de basis staan van de premium oplossing blijven een black box voor ons.
  • tweakers laat de opbrengst voor de investering uitlopen. tweakers heeft een capaciteitsvergroting en kwaliteitsverbetering toegezegd. De capaciteitsvergroting heeft natuurlijk wel plaatsgevonden maar de verandering van kwaliteit heeft meer voeten in de aarde. In dit stadium premium labels gaan plakken is gezien vanuit dat kwaliteitscriterum dus te snel.
Tweakers zet nu in op een paard, misschien is de groep die in dit topic reageert niet representatief en gaan tweakers straks collectief premium abonnementen afnemen. De onduidelijkheid van het premium product op dit moment in de tijd (teacup in "Het grote Tweakers Premium topic") doen mij daaraan twijfelen. Als tijd kritisch is zou tweakers parallel ook meerdere ideeën kunnen inzetten om bezoekers wat te laten betalen. Misschien een uitkomst voor bezoekers met een issue met premium. Geen oplossing voor mensen die überhaupt niet voor tweakers willen betalen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:37:
[...]

Niet echt, als iedereen het accepteert en niemand betaald, dan moet je gewoon meer content achter de paywall duwen. Dan krijg je vanzelf meer betalers.
Denk je? Welke positie heeft Tweakers om dat af te dwingen? Dan gaan mensen toch gewoon ergens anders lezen of ze lezen het niet?
[...]

Ja en Nee dus, T.net mag zelf zijn koers bepalen binnen de door DPG uitgezette doelen.
Als DPG zegt in 2021 10% extra winst te willen ontvangen, dan heeft Tweakers.net die 10% extra winst maar te genereren.
En als DPG zegt in 2022 wederom 10% extra winst te willen ontvangen, dan heeft T.net echt geen keuze hoor.
Dat lijkt me wel heel simplistisch gedacht. Het is niet zo dat iemand bij DPG een target kan noemen en dat Tweakers dat kan realiseren. Wat denk je dat Tweakers kan doen om zo'n winsttarget te realiseren? Alles achter een paywall? En als je dan nog je winsttarget niet haalt? Dan houdt het op toch? :?
[...]

Op zich is jouw instelling nadelig, want op een gegeven moment wordt het ook jou te veel en dan krijg je in principe 2 keuzes :
- Uit gaan leggen / vechten voor waarom die laatste 0,01% verandering je weerstand oproept (wat heel moeilijk is) want ze gaan het nooit 100% omgooien, het zal altijd een glijdende schaal zijn.
- Zwijgend weggaan waardoor niemand er meer voor gaat strijden en heel t.net ten onder gaat.
Wat betekent dat nou, 'heel t.net ten onder gaat'? Het is een site die grotendeels draait op vrijwillige bijdrages (posts, reacties) van gebruikers. In het ergste geval wordt de site opgedoekt, maar dan gaan de gebruikers naar een nieuw platform. Dat is net zo min een probleem als de ondergang van Hyves het einde van social media in Nederland was. Tweakers heeft (in mijn ogen) niet de machtspositie om gebruikers te behouden als ze het verkloten. Het is niet als een vendor lock op een spelcomputer dat we alleen hun website kunnen bereiken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:39:
Vergelijk het met restaurants op bezorgsites. Sommige restaurants zie je niet zitten, bijvoorbeeld omdat je ze te duur vindt voor wat ze bieden. Misschien zien anderen dat niet zo en bestellen ze er wel. Na verloop van tijd zal dat restaurant zelf wel inventariseren of ze genoeg verkopen om hun product in stand te houden.
Ik denk dat je beter het kunt vergelijken met een restaurant waar je voorheen lekker wat stokbrood met boter vooraf kreeg. Gewoon helemaal gratis “van het huis”. Nu is het restaurant overgenomen en krijg je nog maar 1 mager sneetje brood “gratis”. Wil je het oude hebben dan mag je dat bestellen ! #4 op de kaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

*knip* flame verwijderd.

[ Voor 126% gewijzigd door Gonadan op 28-12-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd1 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:53:
[...]
Denk je? Welke positie heeft Tweakers om dat af te dwingen? Dan gaan mensen toch gewoon ergens anders lezen of ze lezen het niet?
Het interesseert DPG niet of men op t.net iets leest of niet, het gaat DPG om de winst.
Oftewel als het 100.000 users kost om 1.000 premiums te krijgen, dan is het aan DPG om die kosten-baten analyse te maken op basis van voor hun relevante cijfers (en dat zijn directe inkomsten).

Dat voor t.net de community belangrijk is en mogelijk daardoor 100.000 bannerblockende users belangrijker zijn dan 1000 premiums dat is niet relevant voor DPG.
[...]
Dat lijkt me wel heel simplistisch gedacht. Het is niet zo dat iemand bij DPG een target kan noemen en dat Tweakers dat kan realiseren. Wat denk je dat Tweakers kan doen om zo'n winsttarget te realiseren? Alles achter een paywall? En als je dan nog je winsttarget niet haalt? Dan houdt het op toch? :?
Ik vind je bold-vraag wel grappig, want het antwoord daarop vanuit DPG is nu net waar dit topic over gaat.
En het boeit DPG niet echt of t.net blijft bestaan of niet hoor, als het niet voldoende geld in het laatje brengt is het beter om het op te doeken.

En het is vrij normaal hoor dat een investeerder een target noemt en dat de onderliggende bedrijven maar moeten zien hoe ze dat realiseren. Helemaal als die investeerder meerdere dezelfde producten (/websites) heeft en op basis daarvan gewoon weet dat het target reeel te halen is.
En als je je winst-target niet haalt, tja dan gaat men van vriendelijk naar onvriendelijk naar ingrijpen tot in het uiterste geval gewoon opdoeken van het bedrijf.
VNU en/of DPG (of andere investeerders) kopen geen bedrijven op om quitte te spelen, daar moeten gewoon targets gehaald worden.
[...]
Wat betekent dat nou, 'heel t.net ten onder gaat'?
Exact wat ik zeg en wat jij beschrijft, tweakers.net ten onder. DPG interesseert het geen bal, want die koopt of start gewoon een soortgelijk iets waar de gebruikers naartoe gaan.

*knip* flame verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 28-12-2020 14:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Modbreak:Het idee van dit topic is om ruimte te bieden voor discussie over Premium en de artikelen die daarbij horen en daarmee ook meteen waardevolle feedback van jullie te krijgen om te kunnen verbeteren.

Discussie over de bedrijfsstructuur en hoe doelstellingen invloed zouden hebben op de keuzes die Tweakers maakt horen daar niet bij. Discussie over of verwijten naar medewerkers/crew en hoe zij hun functie zouden moeten vervullen hoort hier al helemaal niet bij en is ook gewoon off-topic.

Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre het nog constructieve feedback genoemd kan worden als persoonlijke meningen al tientallen keren geventileerd zijn. Uiteindelijk kom je op een punt dat het allang gelezen en aangenomen is, maar dat verder reageren of discussiëren gewoon niets meer toevoegt. Uiteindelijk zorgt dat er wel voor dat nieuwe feedback onder sneeuwt of dat gebruikers geen feedback meer komen geven.

Vanaf nu dus weer puur over Premium en de artikelen, zodat het topic weer constructief kan zijn. Waar wij sturing noodzakelijk achten zullen we ingrijpen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

iAR schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:00:
[...]
Dat is ook zeker waar. Gratis is de norm. En als je dus geld vraagt vragen mensen automatisch iets meer. En dan is zo'n column echt ondermaats.
Die community is steeds meer bijzaak. Ik merk door het iet wat conservatieve en ontmoedigende beleid dat ik mijn heil veel vaker, succesvol, ergens anders vind.

Overigens denk ik ook: doe het maar gewoon. Er zullen mensen verdwijnen maar daar komen vast ook nieuwe voor terug. Feit blijft echter wel: je kunt je geld maar 1x uitgeven.
Zoveel hoofden zoveel zinnen O-) .

Veel tweakers (waaronder ondergetekende) komen naar tweakers juist vanwege de reacties op topics en in het forum en op tweakblogs (blijf gewoon tweakblogs stug opnoemen, misschien dat het nog een keer gaat rondzingen). Naast dat ik ook de frontpage artikelen lees betrap ik mijzelf er nog wel eens op dat ik het artikel zelf skip en begin bij de reacties (ik klik dan op het reactieballonnetje in de artikelheader). Misschien komt dit omdat ik het artikel op voorhand kan uittekenen (bedrijf X introduceert artikel Y, of komt met iteratie ZZZ op artikel Y). Misschien omdat juist de reacties vaak de interessante informatie geven die onthullen wat het eigenlijke verhaal achter de introductie is en waarom die introductie precies nu plaatsvindt... met daarbij de smeuïge informatie over de concurrerende producten van bedrijf T die bedrijf X in de reactiviteit drukt.

Het is natuurlijk niet zo dat tweakers beschouwingen zoals bovenstaand niet schrijft. De redacteuren kunnen dit, want dat ze hebben mij bij tijd en wijle in artikelen laten zien, daarvan ben ik dus zeker. Zou hen meer tijd worden gegund, en de selectie uit de dagelijkse nieuwsstroom zou rigoureuzer gebeuren dan hebben ze die tijd ook meer om nieuws te verteren en te evalueren. Eerder heb ik gesuggereerd om persberichten af te splitsen van nieuwsitems. Om een voorbeeld te geven: heeft een bedrijf op een beurs 5 introducties, ga dan niet de hele dag battelen op vijf weinig zeggende artikelen, maar schijf een artikel waarin het bedrijfsbeleid aan de hand van die introducties tegen het licht wordt gehouden. Voeg dus de analyse toe en ga slimmer met je tijd om.

Het is al veel in dit topic gezegd, juist die community geeft in veel artikelen added value en dit wordt door Premium met haar toegangsrestricties ondergraven. Ik zou bijna willen zeggen, totdat tweakers zelf consistent in staat blijkt het nieuws achter het nieuws te vinden drijven we op communitybijdragen die dicht op de nieuwsbron zitten om dit toe te voegen. Reacties op een nieuwstopic kunnen dus een maat zijn voor het doorwrocht zijn van een artikel. Heeft de community niets toe te voegen, dan heeft de schrijver van het artikel veel toegevoegde informatie kunnen aanboren.

Desondanks haal ik ook uit de eenvoudige persbericht-topics genoeg informatie, al hoeft die grote kwantiteit van mij niet (garbage in garbage out). Ik heb liever dat tweakers kritisch selecteert en doorgeeft wat echt relevant is, en dan met goede duiding. Ik zeg het nog maar een een keer: Less is more.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Weg ivm modbreak

[ Voor 98% gewijzigd door Gomez12 op 28-12-2020 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
*knip* feedback op moderatie doen we niet in het topic

[ Voor 93% gewijzigd door Gonadan op 28-12-2020 15:16 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:51:
Het idee van dit topic is om ruimte te bieden voor discussie over Premium en de artikelen die daarbij horen en daarmee ook meteen waardevolle feedback van jullie te krijgen om te kunnen verbeteren.
Is het al bij jullie opgekomen dat we het idee krijgen dat er niets met deze kritiek (of feedback) wordt gedaan. We zijn nu een maand verder en er is nog 0,0 veranderd of aangepast. Dit terwijl er vanaf de eerste seconde al genoeg kritiek was en tips & trucs gegeven werden.

En ik denk det bedrijfsvoering van Tweakers wel degelijk ter sprake mag (en zelfs moet) komen! Aangezien dit 100% ten grondslag ligt van heel de reden van het invoeren van premium.

Ik heb nu ernstig het idee dat er censuur dmv moderatie zal plaatsvinden in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MazeWing schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:26:
[...]

Is het al bij jullie opgekomen dat we het idee krijgen dat er niets met deze kritiek (of feedback) wordt gedaan. We zijn nu een maand verder en er is nog 0,0 veranderd of aangepast. Dit terwijl er vanaf de eerste seconde al genoeg kritiek was en tips & trucs gegeven werden.
Er is hier voldoende door de redactie op gereageerd om aan te geven wat de gedachten zijn over de geleverde feedback. Dat jij je zin niet krijgt, betekent niet dat er niets mee wordt gedaan. Accepteer dat meningen kunnen verschillen en dat het constant hier dezelfde mening blijven ventileren, dat niet per se beter maakt.
En ik denk det bedrijfsvoering van Tweakers wel degelijk ter sprake mag (en zelfs moet) komen! Aangezien dit 100% ten grondslag ligt van heel de reden van het invoeren van premium.
Dat gaan we hier dus niet doen.
Ik heb nu ernstig het idee dat er censuur dmv moderatie zal plaatsvinden in dit topic.
Je hebt hier voldoende vrijheid gehad om je mening te ventileren (in maar liefst 70+ posts). Bedenk je voor het vervolg even of je daadwerkelijk nog inhoudelijk iets bij te dragen hebt. Eindeloos blijven drammen met zelfs sarcastisch/negatieve reacties op de persoon aan toe, willen we niet meer zien.

Deze discussie eindigt met deze post, en vanaf hieronder gaat het weer ontopic. We blijven graag van een ieder horen wat de meningen zijn over Premium, maar dan wel met Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic" als richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Arloid schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:47:

We willen een ieder de kans blijven geven om hun mening te uiten over Premium. Na 130+ pagina's is het meeste inderdaad wel gezegd, maar aangezien de bèta nog een poosje loopt, is er gewoon ruimte om hier aanvullingen op te geven.

Maar inderdaad, een herhaling van zetten in de hoop op een andere uitkomst, dat is weinig zinvol. Ik weet niet wat de redactie van plan is, maar ik vermoed dat er tzt wel een update zal volgen waarin de bevindingen vanuit de bèta worden samengevat en wat de vervolgstappen zullen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Genos
RoD schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:19:
[...]

Er is hier voldoende door de redactie op gereageerd om aan te geven wat de gedachten zijn over de geleverde feedback. Dat jij je zin niet krijgt, betekent niet dat er niets mee wordt gedaan. Accepteer dat meningen kunnen verschillen en dat het constant hier dezelfde mening blijven ventileren, dat niet per se beter maakt.
Nogmaals; als mensen wat meer de indruk krijgen dat er iets gedaan wordt met de feedback en er niet geschermd worden met allerlei vage redenen en "ik ben niet van het management" zou de consensus denk heel anders zijn.

Het begon allemaal constructief, de community komt met allerlei vragen en tips. Wat gebeurt daarmee? Geen hol. (pardon my french) Nu zie je dus dat mensen dat doorhebben én dan draait de discussie. Pijnlijk, maar waar.

Oh en ik noem het wederom:
Het ontbreekt compleet aan duidelijkheid wat jullie exact met dit abonnements-model willen qua inhoud. Daarnaast hadden jullie de community meer moeten betrekken in het premium-model (niet een select groepje specifieke vragen stellen en antwoorden gaan cherry-picken, maar een methode van inspraak over wat voor artikelen men wilt bijvoorbeeld.
RoD schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:19:
[...]

Dat gaan we hier dus niet doen.
Waar dan wel? Want ik vind dat Maze best wel een goed punt heeft.... Premium is een invoering met betrekking tot de bedrijfsvoering van Tweakers en daarom best wel een mogelijk discussiepunt. Echter; aanvallen op de man zijn inderdaad een no-go-zone.

[ Voor 6% gewijzigd door Genos op 28-12-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
RoD schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:22:
[...]

We willen een ieder de kans blijven geven om hun mening te uiten over Premium. Na 130+ pagina's is het meeste inderdaad wel gezegd, maar aangezien de bèta nog een poosje loopt, is er gewoon ruimte om hier aanvullingen op te geven.

Maar inderdaad, een herhaling van zetten in de hoop op een andere uitkomst, dat is weinig zinvol. Ik weet niet wat de redactie van plan is, maar ik vermoed dat er tzt wel een update zal volgen waarin de bevindingen vanuit de bèta worden samengevat en wat de vervolgstappen zullen zijn.
Ben ik het niet geheel met je eens. Veel is al gezegd, zeker, en dat zorgt voor herhaling, maar die herhaling kan wel laten zien dat het niet een enkeling is die het vindt.

Als er 100 keer gezegd wordt dat X beter moet, dan is dat een sterker signaal dan wanneer dat een paar keer gezegd wordt en het vervolgens niet meer herhaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:28:
[...]

Ben ik het niet geheel met je eens. Veel is al gezegd, zeker, en dat zorgt voor herhaling, maar die herhaling kan wel laten zien dat het niet een enkeling is die het vindt.

Als er 100 keer gezegd wordt dat X beter moet, dan is dat een sterker signaal dan wanneer dat een paar keer gezegd wordt en het vervolgens niet meer herhaald wordt.
Daarom staan die feedbackknoppen ook nog steeds onder de artikelen :) Ik neem aan dat daar de trends worden uitgevist. Ik ben in ieder geval persoonlijk wel benieuwd naar de uitkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Genos schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:26:
[...]

Nogmaals; als mensen wat meer de indruk krijgen dat er iets gedaan wordt met de feedback en er niet geschermd worden met allerlei vage redenen en "ik ben niet van het management" zou de consensus denk heel anders zijn.

Het begon allemaal constructief, de community komt met allerlei vragen en tips. Wat gebeurt daarmee? Geen hol. (pardon my french) Nu zie je dus dat mensen dat doorhebben én dan draait de discussie. Pijnlijk, maar waar.

Oh en ik noem het nogmaals:
Het ontbreekt compleet aan duidelijkheid wat jullie exact met dit abonnements-model willen qua inhoud. Daarnaast hadden jullie de community meer moeten betrekken in het premium-model (niet een select groepje specifieke vragen stellen en antwoorden gaan cherry-picken, maar een methode van inspraak over wat voor artikelen men wilt bijvoorbeeld.
Er zijn zat posts geschreven in dit topic over wat de bedoeling is qua inhoud door Wout en Koen en specifieke feedback op artikelen vanuit redacteurs zoals Arnoud en Thijs. Dit kan ik niet serieus nemen, en je vooringenomenheid met "cherry picking" geeft aan dat je vooral vanuit frustratie reageert. Dit is nu wel genoeg geweest. Ik ga daar dus verder ook niet op in.

Als je denkt dat je op deze manier denkt nog een zinnige discussie te krijgen, dan kan ik je uit de droom helpen: ook voor jou eindigt dit hier. Op deze manier gaan we niet verder in gesprek met elkaar.
Waar dan wel? Want ik vind dat Maze best wel een goed punt heeft....
Open maar een topic in LA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genos
RoD schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:35:
[...]

Er zijn zat posts geschreven in dit topic over wat de bedoeling is qua inhoud door Wout en Koen en specifieke feedback op artikelen vanuit redacteurs zoals Arnoud en Thijs. Dit kan ik niet serieus nemen, en je vooringenomenheid met "cherry picking" geeft aan dat je vooral vanuit frustratie reageert. Dit is nu wel genoeg geweest. Ik ga daar dus verder ook niet op in.

Als je denkt dat je op deze manier denkt nog een zinnige discussie te krijgen, dan kan ik je uit de droom helpen: ook voor jou eindigt dit hier. Op deze manier gaan we niet verder in gesprek met elkaar.

[...]
Ten eerste; Als ik overkom als een hele boze reaguurder, dat is zeker niet de bedoeling. Excuses voor dat. Dat cherry-picking is inderdaad een beetje gechargeerd; maar het is voor ons (de boze reaguurders) niet duidelijk wat de methodes en parameters zijn geweest om premium vorm te geven.

Ten tweede; ik heb dit al een aantal keer in uitgebreidere vorm geprobeerd duidelijk te maken, nooit reactie op gekregen, wat prima is met 130 pagina's en de chaos allom, maar hier de uitgebreide versie nogmaals;

Ik denk dat er minder hard gereageerd zou worden op "Premium" bij één van de twee volgende aanpakken;

1) Als redactie een extreem duidelijk beeld hebben van wat jullie precies willen met "Premium" en daar ook een bepaalde standaard voor paraat hebben. Dit kan betekenen dat sommige, wat jullie nu premium noemen, artikelen het gestelde niveau niet halen. Balen voor die artikelen, maar je hebt niet voor niets een standaard.
Wat doe je met die artikelen? Óf je knalt de kortere, simpelere artikelen die wel premium voelen, maar het label niet halen in het weekend in een longread met meerdere onderwerpen tegelijk. Óf je gooit ze niet achter de premium-wall om toch je verbintenis met de OG-tweaker te behouden die niet kan/wil betalen voor premium.

Als je dit had gedaan met een uitgebreide feedbacktool onder de premium-artikelen met parameters die relevant zijn, (zoals bijvoorbeeld niveau, lengte, duidelijkheid.), had je meer feedback inhoudelijk gekregen er verwacht wordt uit de community. (of desnoods doe je dit via het forum)

2) Dezelfde aanpak als nu, met een veel duidelijkere en heldere communicatie naar de community over wat jullie willen weten, wat de aanpak is en hoe jullie graag feedback willen ontvangen over de artikelen. Wat wordt er verwacht qua niveau en lengte van de artikelen? Zijn er users die je kunt gebruiken om artikelen extra goed in te steken? (desnoods tegen een kleine vergoeding in de vorm van premium voor een x aantal maanden). Waar is behoefte aan voor premium? Wil men uitgebreide buildguides voor zeer specialistische NAS of serverbuilds? Video-tutorials over lappen van CPU's? Betrek de community erbij. Desnoods elke maand een poll met daarin 5 opties voor de komende maand.

In beide gevallen zou ik nog niet beginnen over eventuele kosten voor premium per maand of per artikel. Er zijn tal van andere methodes om het prijspunt voor premium te bepalen. Nu wordt er per artikel gevraagd wat men het waard vind, waardoor de focus (op dit moment in het proces van invoering van premium) te veel ligt op "wat moet dit kosten dan?", wat voor veel mensen (we blijven toch Nederlanders) een hekel punt blijft als je niet duidelijk weet wat er te verwachten is qua inhoud.....

Ik snap dat de kern van premium is om extra's info omtrent het nieuws te plaatsen, maar daarmee ga je het niet redden. De community gaat sowieso meer dan dat verwachten, helemaal met die naam.

Als laatste;
Ik denk dat er inmiddels van beide kanten (Tweakers én "boze meute") wat heftig gereageerd word op elkaar. Laten we vooral respectvol blijven naar elkaar en niet in loze kreten als "voor jou eindigt dit hier" gaan roeptoeteren. Het is prima om het oneens te zijn met elkaar en dat ook tegen elkaar te zeggen, we zijn allemaal volwassenen en moeten hier prima mee om kunnen gaan.

Edit: allemaal mijn mening en visie dit hé; als jullie met de huidige methode genoeg betalende abonnees kunnen binnenharken; you do you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Nee, dit gaan we dus niet doen.

[ Voor 90% gewijzigd door RoD op 28-12-2020 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Genos schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:45:
[...]

Ten eerste; Als ik overkom als een hele boze reaguurder, dat is zeker niet de bedoeling. Excuses voor dat. Dat cherry-picking is inderdaad een beetje gechargeerd; maar het is voor ons (de boze reaguurders) niet duidelijk wat de methodes en parameters zijn geweest om premium vorm te geven.

Ten tweede; ik heb dit al een aantal keer in uitgebreidere vorm geprobeerd duidelijk te maken, nooit reactie op gekregen, wat prima is met 130 pagina's en de chaos allom, maar hier de uitgebreide versie nogmaals;

Ik denk dat er minder hard gereageerd zou worden op "Premium" bij één van de twee volgende aanpakken;

1) Als redactie een extreem duidelijk beeld hebben van wat jullie precies willen met "Premium" en daar ook een bepaalde standaard voor paraat hebben. Dit kan betekenen dat sommige, wat jullie nu premium noemen, artikelen het gestelde niveau niet halen. Balen voor die artikelen, maar je hebt niet voor niets een standaard.
Wat doe je met die artikelen? Óf je knalt de kortere, simpelere artikelen die wel premium voelen, maar het label niet halen in het weekend in een longread met meerdere onderwerpen tegelijk. Óf je gooit ze niet achter de premium-wall om toch je verbintenis met de OG-tweaker te behouden die niet kan/wil betalen voor premium.

Als je dit had gedaan met een uitgebreide feedbacktool onder de premium-artikelen met parameters die relevant zijn, (zoals bijvoorbeeld niveau, lengte, duidelijkheid.), had je meer feedback inhoudelijk gekregen er verwacht wordt uit de community. (of desnoods doe je dit via het forum)
De resultaten qua feedback op de verschillende soorten artikelen en wat wel/niet goed wordt ontvangen, dat is er simpelweg nog niet. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe de verschillende soorten artikelen worden gewaardeerd, en wanneer daar de balans van wordt opgemaakt. Ik denk dat de bèta juist bedoeld is om uit te vinden wat wel/niet werkt, dus wat je nu vraagt is work in progress, van wat ik er van begrijp. Maar misschien kan @WoutF iets meer zeggen over wanneer er een soort van tussenbalans wordt opgemaakt en wat daarvan gedeeld kan worden (bijvoorbeeld in dit topic).

Ik denk niet dat die standaard waar je aan refereert er nu al is. Dat zou ook vreemd zijn, want er wordt met nieuwe dingen geëxperimenteerd (columns bijvoorbeeld), dus de vraag is dan ook hoe die worden gewaardeerd. Alhoewel ik niet van de redactie ben, denk ik dat het antwoord op de vraag die jij stelt, nu nog even uitblijft, totdat er voldoende is om mee te evalueren.
2) Dezelfde aanpak als nu, met een veel duidelijkere en heldere communicatie naar de community over wat jullie willen weten, wat de aanpak is en hoe jullie graag feedback willen ontvangen over de artikelen. Wat wordt er verwacht qua niveau en lengte van de artikelen?
Dit soort dingen kunnen vermoed ik tzt wel geëvalueerd worden op basis van de feedback die er nu ligt en wat er onder de individuele artikelen aan feedback is verzameld. Ik denk overigens dat "niveau" een lastig te definiëren begrip is. Hoe dan ook, ik denk dat dit afhangt van hoe de artikelen worden gewaardeerd.
Zijn er users die je kunt gebruiken om artikelen extra goed in te steken? (desnoods tegen een kleine vergoeding in de vorm van premium voor een x aantal maanden). Waar is behoefte aan voor premium? Wil men uitgebreide buildguides voor zeer specialistische NAS of serverbuilds? Video-tutorials over lappen van CPU's? Betrek de community erbij. Desnoods elke maand een poll met daarin 5 opties voor de komende maand.
Vragen stellen is gemakkelijker dan deze goed beantwoorden. Je vragen zijn goed, de antwoorden zijn iets minder makkelijk te geven. Hier zal echt nog meer tijd voor nodig zijn. We staan echt nog maar aan het begin en zoals al aangegeven door redactie is het nog niet eens duidelijk hoe de abo's eruit moeten komen te zien. Maar dit lijken me zeker zaken die in een vervolgstadium meegenomen kunnen worden, je zult er simpelweg nog wat meer geduld voor moeten hebben.

Neem als voorbeeld het gebruiken van de kennis van users: is al eens geprobeerd met de expertpanels waar ook veel tijd in is gaan zitten, maar wat uiteindelijk lastig bleek om goed uit te werken. Dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen werken, maar dat uitgewerkte ideeën en plannen niet zomaar op tafel komen liggen.

Om alles hierboven samen te vatten, denk ik dat er simpelweg nog wat meer tijd nodig is om goed op je vragen in te gaan. Ik weet niet of die antwoorden er uberhaubt al zijn. Maar aangeven dat je graag X of Y zou willen zien, dat is zeker bruikbaar. Sowieso is aangeven wat je wél wil, makkelijker om op te reageren dan wat je niet wil ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:28:

Als dat dan daadwerkelijk 100 gebruikers zijn zeer zeker, als enkele gebruikers per persoon tientallen keren hetzelfde zeggen dan is het wat anders. Alle feedback wordt meegenomen en als er daadwerkelijk weer iets nieuws is zal daar ook gerust wel op gereageerd worden.

Los daarvan is het natuurlijk een betaperiode. Dat houdt in dat men probeert en feedback wil verzamelen om bij te sturen, maar dat betekent niet dat elke week de koers bijgesteld wordt. Zeker niet in de decembermaanden. Dat soort acties verwachten getuigt nu eenmaal niet van heel veel realiteitszin. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genos
RoD schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:04:
[...]

De resultaten qua feedback op de verschillende soorten artikelen en wat wel/niet goed wordt ontvangen, dat is er simpelweg nog niet. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar hoe de verschillende soorten artikelen worden gewaardeerd, en wanneer daar de balans van wordt opgemaakt. Ik denk dat de bèta juist bedoeld is om uit te vinden wat wel/niet werkt, dus wat je nu vraagt is work in progress, van wat ik er van begrijp. Maar misschien kan @WoutF iets meer zeggen over wanneer er een soort van tussenbalans wordt opgemaakt en wat daarvan gedeeld kan worden (bijvoorbeeld in dit topic).

[...]

Om alles hierboven samen te vatten, denk ik dat er simpelweg nog wat meer tijd nodig is om goed op je vragen in te gaan. Ik weet niet of die antwoorden er uberhaubt al zijn. Maar aangeven dat je graag X of Y zou willen zien, dat is zeker bruikbaar. Sowieso is aangeven wat je wél wil, makkelijker om op te reageren dan wat je niet wil ;)
Kijk, hier kan ik iets mee. Ik heb dus geen idee of er zo'n standaard is, maar een korte reactie met dat men hier naar kijkt is voor mij voorlopig voldoende.

Ik hoop dat er inderdaad binnenkort een keer een tussenbalans opgemaakt wordt opgemaakt en we als Tweakers én community gezamelijk kunnen kijken naar de volgende stap.

Dank voor de reactie.

Edit;
Oh en thnx voor het compliment over de goede vragen stellen. Altijd fijn om te horen. O+

[ Voor 4% gewijzigd door Genos op 28-12-2020 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:04:
[...]

Als dat dan daadwerkelijk 100 gebruikers zijn zeer zeker, als enkele gebruikers per persoon tientallen keren hetzelfde zeggen dan is het wat anders. Alle feedback wordt meegenomen en als er daadwerkelijk weer iets nieuws is zal daar ook gerust wel op gereageerd worden.

Los daarvan is het natuurlijk een betaperiode. Dat houdt in dat men probeert en feedback wil verzamelen om bij te sturen, maar dat betekent niet dat elke week de koers bijgesteld wordt. Zeker niet in de decembermaanden. Dat soort acties verwachten getuigt nu eenmaal niet van heel veel realiteitszin. :)
Is er dan een overzicht van punten die aangedragen zijn zodat er geen/minder herhaling voorkomen kan worden?

Kunnen we ook zien welke punten en waarom deze wel of niet meegenomen worden in het gesprek. Zo is het voor beide kanten makkelijker verwijzen naar punten i.p.v. elke keer te zeggen dat iets al is besproken.

Hoe kan de community van Tweakers een goed beeld krijgen wat er al wel of niet besproken is?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Goede aanvulling. Als 1 persoon 30 keer hetzelfde zegt, dan lijkt het me ook prima om daarvan aan te geven dat dat wat overbodig is.

Mijn punt was vooral dat het, wat mij betreft, in dit topic geen slecht iets is als je anderen hetzelfde laat zeggen als wat al benoemd is. Omdat dat dus kan helpen met aangeven waar de pijnpunten vooral zitten.
De koers a la minuut, of heel vaak, bijsturen is inderdaad niet heel realistisch, maar ook hier is weer duidelijk communiceren key: laat weten wanneer er ongeveer een reactie komt vanuit bijvoorbeeld Tweakers, en je zult al direct een stuk minder horen over 'we horen maar niks!' en 'niemand luistert naar ons'.

Mensen over het algemeen, en ik denk Tweakers in het bijzonder, worden graag gehoord en krijgen graag bevestiging. Dus af en toe een bericht, zelfs al is het enkel iets als "Bedankt weer voor alle reacties, we lezen nog steeds alles mee, en zijn hard bezig om tot concrete punten te komen", doet al wonderen. En als het even kan nog concreter, met bijvoorbeeld een indicatie van wanneer er meer zal volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:14:
[...]

Goede aanvulling. Als 1 persoon 30 keer hetzelfde zegt, dan lijkt het me ook prima om daarvan aan te geven dat dat wat overbodig is.

Mijn punt was vooral dat het, wat mij betreft, in dit topic geen slecht iets is als je anderen hetzelfde laat zeggen als wat al benoemd is. Omdat dat dus kan helpen met aangeven waar de pijnpunten vooral zitten.

[...]

De koers a la minuut, of heel vaak, bijsturen is inderdaad niet heel realistisch, maar ook hier is weer duidelijk communiceren key: laat weten wanneer er ongeveer een reactie komt vanuit bijvoorbeeld Tweakers, en je zult al direct een stuk minder horen over 'we horen maar niks!' en 'niemand luistert naar ons'.

Mensen over het algemeen, en ik denk Tweakers in het bijzonder, worden graag gehoord en krijgen graag bevestiging. Dus af en toe een bericht, zelfs al is het enkel iets als "Bedankt weer voor alle reacties, we lezen nog steeds alles mee, en zijn hard bezig om tot concrete punten te komen", doet al wonderen. En als het even kan nog concreter, met bijvoorbeeld een indicatie van wanneer er meer zal volgen.
Ja, eens. Daarom tagde ik Wout ook even, om te kijken of er al iets gezegd kan worden mbt het tijdspad waarop er informatie gedeeld kan worden over de bevindingen tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventrigo schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:10:
[...]

Is er dan een overzicht van punten die aangedragen zijn zodat er geen/minder herhaling voorkomen kan worden?

Kunnen we ook zien welke punten en waarom deze wel of niet meegenomen worden in het gesprek. Zo is het voor beide kanten makkelijker verwijzen naar punten i.p.v. elke keer te zeggen dat iets al is besproken.

Hoe kan de community van Tweakers een goed beeld krijgen wat er al wel of niet besproken is?
De 'gepind' reacties zijn een heel goed startpunt, dan krijg je het meeste wel mee:
Het grote Tweakers Premium topic

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

We verwachten geen rigoureuze aanpassingen of drastische koerswijzigingen. Wat we wel verwachten is een verbetering van kwaliteit en diepgang in artikelen. Ik neem aan dat de redactie dagelijks dan wel meerdere malen per week overleg heeft en personen zoals @WoutF (en anderen) sturing geeft aan deze personen.

Als vanaf dag 1 aangegeven wordt dat de kwaliteit omhoog moet, mag je verwachten dat na 16 artikelen en 4 columns iets van verbetering zichtbaar zou moeten zijn. De realiteit is echter anders...

December zij hier weinig tot geen verschil in moeten maken. Als je dat al als argument zou gebruiken zou je überhaupt zoiets niet in die maand moeten releasen maar een maandje later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:14:

Daar hebben we dan ook geen enkel probleem mee. :)

Eens. Een duidelijk tijdpad of terugkoppeling zou helpen qua duidelijkheid voor degenen die feedback geven. De uitdaging hierin is wel dat de redactie werknemer is en dus op dit moment hoogstwaarschijnlijk verminderd bezet is en daardoor ook minder kan reageren. In tegenstelling tot ons forumcrew die hun leven voor GoT hebben opgeofferd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:21:
[...]

Eens. Een duidelijk tijdpad of terugkoppeling zou helpen qua duidelijkheid voor degenen die feedback geven. De uitdaging hierin is wel dat de redactie werknemer is en dus op dit moment hoogstwaarschijnlijk verminderd bezet is en daardoor ook minder kan reageren. In tegenstelling tot ons forumcrew die hun leven voor GoT hebben opgeofferd. :)
Snap ik ook zeker, maar ook daar weer: het kost 2 minuten tijd om even te posten dat de redactie grotendeels vrij is, en dat er vanaf x januari weer meer gereageerd zal worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:23:
[...]

Snap ik ook zeker, maar ook daar weer: het kost 2 minuten tijd om even te posten dat de redactie grotendeels vrij is, en dat er vanaf x januari weer meer gereageerd zal worden :P
Dat zou inderdaad fijn zijn. De laatste gepinde reactie is ook alweer 2 weken geleden, terwijl er de afgelopen wekend nog meer dan voldoende kritiek, ook specifiek per artikel, geweest is en niet enkel herhaling van de eerste week aan kritiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:18:
[...]

De 'gepind' reacties zijn een heel goed startpunt, dan krijg je het meeste wel mee:
Het grote Tweakers Premium topic
Even wachten... dit zijn allemaal reacties van de redactie? Ik merk soms wat frustratie naar de redactie toe en dan verwijs je me naar de pinned reacties die allemaal verwijzen naar de redactie? Misschien mis ik hier iets, maar zouden hier dan ook punten van community tussen kunnen zitten?

Lijkt me toch wel handig als je een duidelijke lijst hebt met aangegeven punten die:
  • ter discussie staan
  • niet ter discussie staan
  • aangenomen zijn
  • niet aangenomen zijn
De redactie geeft aan dat de beta-periode 2 a 3 maanden duurt. Is er inmiddels al wel een bekende einddatum van de beta-periode? Wordt deze verlengd/ingekort/blijft hetzelfde? Is er ook bekend waarom?

Denk dat de FAQ een wat meer primaire plaats mag krijgen in dit topic. Heeft bij mij wel de nodige vragen beantwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Ventrigo op 28-12-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ventrigo schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:34:
[...]

Even wachten... dit zijn allemaal reacties van de redactie? Ik merk soms wat frustratie naar de redactie toe en dan verwijs je me naar de pinned reacties die allemaal verwijzen naar de redactie? Misschien mis ik hier iets, maar zouden hier dan ook punten van community tussen kunnen zitten?
Meestal wordt er gereageerd op punten vanuit de community, dus de reacties daarop worden dan gepind. Dan zou je het meeste toch moeten hebben afgevangen, maar als je reacties mist, dan kunnen we die natuurlijk ook gewoon pinnen.
De redactie geeft aan dat de beta-periode 2 a 3 maanden duurt. Is er inmiddels al wel een bekende einddatum van de beta-periode? Wordt deze verlengd/ingekort/blijft hetzelfde? Is er ook bekend waarom?
Dit is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hahn schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:23:
[...]

Wellicht is dat ook gedaan, durf ik niet te zeggen. Het topic loopt zo hard dat het makkelijk is een post te missen. Ik weet wel dat er inderdaad een aantal vrij zijn tot 4 januari, dus ik zou pas dan weer reactie van de TS'en verwachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:48:
[...]

Wellicht is dat ook gedaan, durf ik niet te zeggen. Het topic loopt zo hard dat het makkelijk is een post te missen. Ik weet wel dat er inderdaad een aantal vrij zijn tot 4 januari, dus ik zou pas dan weer reactie van de TS'en verwachten.
offtopic:
Misschien de Let op bijwerken met relevante info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventrigo schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:34:
[...]

Lijkt me toch wel handig als je een duidelijke lijst hebt met aangegeven punten die:
  • ter discussie staan
  • niet ter discussie staan
  • aangenomen zijn
  • niet aangenomen zijn

Denk dat de FAQ een wat meer primaire plaats mag krijgen in dit topic. Heeft bij mij wel de nodige vragen beantwoord.
Zowel de FAQ als de link die ik gaf staan in de topicwaarschuwing, die is toch wel prominent te noemen mag ik hopen? ;)

Verder wat @RoD ook zegt. Ik ga er vanuit dat wanneer de redactie iets gepinned heeft dat van belang is en er een vraag of discussie aan voorafgegaan is. Dat betekent niet dat daarmee alle openstaande vragen ook gedekt zijn, maar mocht je iets missen dan kan je altijd een post rapporteren en kunnen wij die toevoegen. Inhoudelijk zullen we alleen wel terughoudend zijn omdat wij daar in feite niet over gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventrigo schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:51:
[...]

offtopic:
Misschien de Let op bijwerken met relevante info ;)
Daar staat het dus al tijden in, al voordat de 'let op' toegevoegd werd. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
RoD schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:22:
[...]

Excuus, ik was in mijn frustratie niet helemaal helder en was het eigenlijk een beetje zat. Ik denk dat dit topic wel wat meer sturing kwa gespreksstof kan gebruiken ofwel wat gerichter naar feedback vragen. Ontsporen doet het toch wel. :+

Maar goed, ik ben weer weg en kom voorlopig niet terug als ik niet geroepen wordt. Ik vindt het overige deel van het forum leuker :P

PS: ik heb me hier misschien wel negatief uitgelaten maar eigenlijk valt het wel mee en over het algemeen ben ik best tevreden met tweakers.
Pagina: 1 ... 33 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.