Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.157 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
MazeWing schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:39:
Ik ben benieuwd wat jouw mening is nu we bijna 3 weken verder zijn. Zie je een stijgende lijn in de kwaliteit/relevantie van de artikelen? Denk je dat tweakers op de goede weg is? Of krijgen we het standaard "tactische" antwoord: "het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen" (terwijl er 3000+ posts zijn, waarvan het overgrote merendeel flink negatief is)
Het is inderdaad nog vroeg, maar laat ik in ieder geval zeggen dat ik een stijgende lijn zie in de manier waarop de artikelen gewaardeerd worden. Zowel in comments, als ook in de feedback die mensen via de de tool onderaan de artikelen geven.
MazeWing schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:45:
Het hele HWI-format was nu niet bepaald uitnodigend. Een korte blik op de populairdere channels laat duidelijk zien waar het schort en wat er beter kan. In die zin is het onbegrijpelijk dat dit format in stand is gebleven na de overname/samenvoeging van HWI.
Jij bent duidelijk geen fan van het format, dat mag duidelijk zijn. Tegelijkertijd hebben we op het kanaal ook meer dan 65.000 abonnees, dus genoeg mensen die het anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Q schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:26:
[...]

@WoutF

Ik reageer even hier op. Ik vind het ergens wel grappig maar ook wel jammer.

Jij vind dit een lame onderwerp (het is niet puur een vergelijking tussen consumenten SSDs en Datacenter SSDS) maar ondertussen staat het wel op Ars Technica.

Het kan niet je interesse hebben, maar hoezo lame?

Het is op zijn minst een stuk beter van kwaliteit in mijn ogen dan enig Premium artikel dat tot nu toe is uitgebracht.

Over lame gesproken.

Het spijt me erg. :/
Volgens mij interpreteer je mijn reactie verkeerd. Dat 'lame' slaat niet op de kwaliteit van hun artikel, maar dat ik het niet sterk zou vinden als wij nu ook een artikel zouden maken met exact dezelfde insteek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
tweaker2010 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:59:
[...]

@WoutF
Het Hardware Info discussieformat was een groot succes omdat Koen en Eric een perfecte match vormden in HWI TV. Zij hebben zoveel kennis en weten dit goed over te brengen aan de kijkers. Zonder hen is het format saai. TopGear met andere presentatoren heeft ook niet van hetzelfde niveau als het oude TopGear..
segil schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:33:
Wat betreft die Youtube video's vind/vond ik juist het format dat HWI deed erg goed. 2 personen die in discussie zijn en elkaar aanvulden. Dat vind ik fijner kijken dan 1 persoon die mij loopt aan te kijken, want dan wordt het al gauw meer een opsomming van specs en niet een discussie. HWI heeft kortstondig ook met dit format geëxperimenteerd maar dat was imo niet geslaagd.

Echter, de huidige Tweakers variant op de HWI youtube video's vind ik minder geslaagd. De studio/tafel setup is anders, de camera setup is anders, en dat geeft toch meer een gevoel van afstand.
En verder deed @Koen Crijns het erg goed als presentator en bij @WoutF krijg ik dat gevoel gewoon niet. Koen heeft gewoon heel veel kennis en presenteert dat ook leuk. Terwijl Wout meer overkomt als een generieke presentator die de tekst uit zijn hoofd opsomt. Minder spontaan. Bij HWI heb ik zelden een video niet afgekeken, terwijl bij de nieuwe Tweakers variant elke video na een paar minuten doorscroll of uit zet.

Ik hoop dan ook van harte dat Koen de presentaties weer gaat doen, en dan met co presentator Eric, want dat vond ik wel een erg goed duo.
Da's duidelijke feedback. Wat betreft Koen, die komt niet terug. Hij heeft tegenwoordig een nieuwe job binnen DPG en is redactioneel niet meer betrokken bij HWI of Tweakers. Daarnaast hebben hij en Eric vele jaren gehad om op elkaar ingespeeld te raken en doen we deze vernieuwde versie nu een paar maanden. Dat wil niet zeggen dat je het net zo leuk gaat vinden als dat het was, maar geef ons ook de tijd om hierin te groeien.

Wat betreft de studio en de afstand: dat is letterlijk waar. In de oude vorm zaten Koen en Eric bijna schouder aan schouder. Deze nieuwe studio is gebouwd tijdens de coronacrisis en we hebben gekozen voor een tafelopstelling die in 1.5m afstand voorziet. Dat je het daardoor anders overkomt kan ik heel goed begrijpen.
Als je dan een Chris ziet ploeteren in een video review. Hij kan (niet persoonlijk bedoeld) geen review presenteren zonder autocue... wat product shots er tussendoor en weer een review afgeraffeld..
Zo'n video heeft toch geen enkele toegevoegde waarde om te bekijken naast een geschreven review?

video: OnePlus Nord - Eindelijk weer een OnePlus-hit
en hier nog eentje:
video: Apple HomePod vs. Google Home Max - Strijd der slimme speakers
We gebruiken voor dit soort video's al jaren autocue bij Tweakers, voor vrijwel alle redacteuren :) Dat is volgens mij ook redelijk normaal op YT, zie bijvoorbeeld Linus. Daar op een natuurlijke wijze mee omgaan is niet eenvoudig en niet iedereen zal dat op dezelfde manier doen.

Wat betreft de kwaliteit van de video's die je noemt: iedereen mag daar een mening over hebben, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de Likes op YouTube scoren die twee video's respectievelijk 91% en 94% likes, dus niet iedereen is dat met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

RiDo78 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:47:

Stel, je wilt een artikel schrijven over het migreren van een VM onder VMWare. Dan kun je het volgende doen:
- Heel gedetailleerd beschrijven hoe onderwater de VM wordt over gedragen naar een andere node, dus geheugen, CPU state enzovoorts. Dat kan interessant zijn voor mensen die continu met VMWare werken, maar niet voor Piet de Consument. Die snapt niet eens wat VMWare is.
- Beknopt beschrijven wat een VMotion daadwerkelijk is en inzoomen op de vereisten en valkuilen zoals CPU pinning en SVC mode, die een VMotion onmogelijk kunnen maken. Erg handig voor systeembeheerders die af en toe iets met VMware moeten doen maar gesneden koek voor de ervaren beheerders. Piet de Consument haakt nog steeds in de eerste alinea af.
- Beschrijven hoe je met VMWare een VMotion uitvoert. Interessant voor mensen die net op de ICT arbeidsmarkt komen maar mensen die regelmatig met VMWare te maken hebben, lachen je vierkant uit. En Piet de Consument? Die snapt er nog steeds niets van.
- Je beschrijft wat VMWare is, geeft een overview aan de mogelijkheden en zoomt in op Vmotion. Eindelijk snapt Piet de Consument waar je het over hebt. Maar iedereen die eens naar VMWare gekeken heeft kun je er niet mee bekoren.

Ook is het lastig om visie te hebben als je je doelgroep niet duidelijk kunt stellen. Ga je meer de diepte in of hou je je meer aan de oppervlakte?
Ik vind dit uitstekende voorbeelden van wat je zou kunnen doen.

Why not both? all?
Het is misschien een gekke gedachte, maar waarom schrijf je niet een *serie* artikelen? Dus waarom schrijf je niet over een periode alle vier soorten artikelen. Dat verhaal schrijft zich bijna vanzelf, je bedient iedereen en niemand wordt overgeslagen.

Je gaat een verhaal vertellen over meerdere artikelen heen. Iedereen kan mee doen.

Linux vs Windows of door je bubbel heen prikken
Ik denk dat mensen anno 2020 veel meer open-minded zijn dan in het verleden. Maar veel belangrijker: dankzij artikelen exclusief over een onderwerp in de Linux of Windows wereld, kan het andere kamp ook wat opsteken.

Hoe leer je iets nieuws? Hoe treedt je buiten je bubbel?

Ik las in een slide over hoe DPG het Tweakers.net verkocht dat de zeer grote meerderheid van het publiek hier in de ICT werkzaam is. Dus artikelen over het vakgebied lijken mij gewoon enorm relevant. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:43:
[...]

Volgens mij interpreteer je mijn reactie verkeerd. Dat 'lame' slaat niet op de kwaliteit van hun artikel, maar dat ik het niet sterk zou vinden als wij nu ook een artikel zouden maken met exact dezelfde insteek.
@WoutF ik begrijp werkelijk niet waarom je mijn reactie zou interpreteren als de suggestie dat Tweakers.net maar artikelen 1-op-1 zou moeten kopiëren van Ars Technica. Dat zou lame zijn ja. Maar dat is wel *erg obvious*.

Het gaat er natuurlijk om dat Tweakers.net best artikelen van een dergelijke strekking zou kunnen schrijven, maar ze kiest er voor om dat al meer dan tien+ jaar niet meer te doen.

Dan is je definitie van de échte Techliefhebber™ heel nauw wat mij betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 18:57
MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:01:
[...]

Wat een onzin! Het is een waardeloos artikel. Niet alleen is het een achterhaald feit (de prijzen en voorraad zijn inmiddels ruim op orde). Ook is het verder geen onderzoek. Het gaat om 1 product uit 1 bestelling bij 1 verkoper (met goede reviews) en daarom een simpel gevalletje van n=1.
Hier ook maar enige conclusie aan afleiding is ronduit stompzinnig. Zeker door iemand met een journalistieke achtergrond.
Hmm: Onzin / waardeloos / stompzinnig? Niet mee eens.

Het achterhaald / n=1 argument: het is bekend dat soms hardware niet te verkrijgen is in NL. Dan is een andere bron best handig. Het gaat om de ervaring en imho niet zozeer dit pc-component of het feit dat het er maar een is.

Los daarvan vind ik het nog steeds niet premiumwaardig, maar wel een nuttig artikel. Alsof iemand het zou posten op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mare
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 15:23
[...]

Je kunt eigenlijk zeggen dat hoe groter de doelgroep is, hoe interessanter het voor DPG is. Een artikel voor Piet de Consument kan veel meer opleveren dan een zwaar technisch artikel over de werking van AI.
Dan moeten ze eens kijken naar het verdienmodel. Je moet eens weten hoeveel Pieten ik al naar de price watch heb verwezen om ze naar goede shop en producten te sturen.

De Piet Consument is helemaal niet geïnteresseerd in deze website voor de content van het nieuws. Dat gaat hem de pet te boven, en door het nieuws naar Piet te schrijven wint deze website het nooit van Facebook of YouTube IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Kijk je nu naar de cijfertjes, dan zal Piet de Consument de grootste (potentiele) groep mensen zijn. Op een tech-forum verwacht je echter vooral techneuten en dat betekent dat je wat meer de diepte in kunt.

Je kunt eigenlijk zeggen dat hoe groter de doelgroep is, hoe interessanter het voor DPG is. Een artikel voor Piet de Consument kan veel meer opleveren dan een zwaar technisch artikel over de werking van AI.

[...]

Ook is het lastig om visie te hebben als je je doelgroep niet duidelijk kunt stellen. Ga je meer de diepte in of hou je je meer aan de oppervlakte?
Dit is al lang geprobeerd en werkte niet. Dus nu terug naar de basis. Genoeg over te vinden op de frontpage! Zie bijv: plan: Tweakers en Hardware Info bundelen krachten, voor de echte techliefhebber

(stuk over de nieuwe koers, daar kan je veel antwoorden op je vragen/zorgen vinden!).

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 23-12-2020 08:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 21-09 19:19
WoutF schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:40:
[...]

Het is inderdaad nog vroeg, maar laat ik in ieder geval zeggen dat ik een stijgende lijn zie in de manier waarop de artikelen gewaardeerd worden. Zowel in comments, als ook in de feedback die mensen via de de tool onderaan de artikelen geven.
Denk je niet dat dat deels komt omdat degenen die tegen premium content zijn, na verloop van tijd geen zin meer hebben om te reageren/mening te geven? Die denken: laat ook maar, er wordt toch niet geluisterd. Die groep verandert niet van mening, maar heeft geen zin meer om dat steeds mede te delen. Met gevolg dat je een scheef beeld kunt krijgen van hoe deze artikelen gewaardeerd worden. En dan kan je ten onrechte de conclusie trekken dat het wel meevalt met de negatieve meningen.

Verder is het tempo van premium artikelen ook omlaag gegaan. En in dit topic worden bijna alle premium artikelen nog steeds erg kritisch beoordeeld. Vraag me dus wel af waar jij een stijgende lijn ziet lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 23-12-2020 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
@Olaf @WoutF Hier nog een voorbeeld van het soort kwaliteit ik als premium zou willen zien op T.net:

https://www.nytimes.com/2...-video-game-disaster.html

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 23-12-2020 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57

MazeWing

The plot thickens...

@Koekiemonsterr Bedankt voor je uitgebreide reactie en achtergrond informatie!

Het is ook absoluut niet dat het artikel "slecht" is. Het is zelfs 1 van de beste "premium" artikelen, sinds de invoering hiervan.
Waar het mij echter vooral om draaide is dat het nauwelijks echt "nieuwe" informatie of inzichten geeft. Alles uit het artikel is praktisch op wikipedia (en de gebruikte bronnen) te vinden. Alhoewel het zondermeer fijn is dat er een Nederlandse samenvatting van is gemaakt is het niet iets "exclusief" en daardoor "premiumwaardig".

Toen @WoutF vorige maand de aftrap gaf voor Tweakers Premium werd de indruk gewekt dat er artikelen zouden komen die daadwerkelijk exclusief zouden zijn. Je mag dan verwachten dat die exclusiviteit niet enkel betrekking heeft op wie daadwerkelijk toegang heeft tot het artikel, maar ook dat het artikel eigenlijk alleen op Tweakers te vinden is. Dat is bij jouw (verder gewoon een goed stuk tekst!) niet het geval. Wanneer is dit dan wel het geval?

Als men (grote) vergelijkingen tussen meerdere producten zou doen, interviews met mensen, een eigen (lees: niet al elders uitgevoerd) onderzoek, etc. Dit zouden allemaal "exclusieve" artikelen zijn die je nergens, behalve op Tweakers, terug zou vinden. Daar ontbreekt het nu eigenlijk volkomen aan. Niet enkel in jouw artikelen, maar ook in die van @TijsZonderH zie ik eigenlijk alleen samenraapsels dan wel samenvattingen (vol links naar "bronnen") naar artikelen en/of onderzoeken die door anderen gedaan zijn.
De hoeveelheid interviews sinds premium zijn zelfs na het "spelen" met vuurwerk, nog makkelijk op 1 hand te tellen. Hetzelfde kan gezegd worden over de daadwerkelijk "exclusieve" content; die is er simpelweg (nog) niet.

Ben ik zwaar anti premium? Nee absoluut niet! Indien het daadwerkelijk verdiepende, exclusieve content geeft en dit niet ten koste gaat van het "normale" is er wel degelijk een kans van slagen. Maar er is nog geen enkel premium artikel dat ook maar in de buurt komt van het bovenstaande (misschien wel redelijk verdiepend, maar dan is het weer een samenraapsel/samenvatting van andermans content). Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat dieptepunten geweest ter zake de premium artikelen.

Het is goed om te zien dat het tempo vanaf deze week naar beneden geschroefd is. Of het komt door de feestdagen weet ik niet, maar hopelijk wordt er kritischer gekeken naar het labelen met "premium" en komen er strenge interne eisen.
Ik denk dat men na bijna een maand met alle feedback een behoorlijk aardig beeld heeft van hoe de "harde kern" tegen alles aankijkt. Hopelijk wordt hier het komende jaar op de juiste manier mee omgegaan!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

WoutF schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:40:
[...]

Helaas verschillen wij (en zo te lezen meerdere) dan toch ernstig van mening. Er is in mijn optiek geen enkele sprake van een stijgende lijn. Als je het in een "lijn" zou willen zetten zou het eerder een gemiddelde hartslag zijn met pieken en dalen, alleen dan zonder het terugkerende/voorspelbare patroon.

In alles lijkt men nog enorm zoekende te zijn naar wat het artikel daadwerkelijk moet voorstellen en wat het toe te voegen heeft aan de reeds bestaande artikelen. Alsof men "maar" bewust bepaalde artikelen gaat maken om maar een x-aantal premium-artikelen te hebben...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:47
Na de reactie van WoutF blijkt dus dat we weer allemaal flink los moeten gaan in de reactievelden van 'premium' artikelen. Anders wordt het door de crew gezien als acceptatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberMania
MazeWing schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:10:

Toen @WoutF vorige maand de aftrap gaf voor Tweakers Premium werd de indruk gewekt dat er artikelen zouden komen die daadwerkelijk exclusief zouden zijn.
Inderdaad, het grootste wat is misgegaan volgens mij is dat er geen kick-off heeft plaatsgevonden met een aantal sterartikelen. Net als bij de lancering van een nieuw tijdschrift zorg je toch ook voor een 'wow'factor. Dat ontbrak eigenlijk totaal.

Bijv. een exclusief interview, een diepgaande blik op Apple's nieuwe M1 chip, een leuke how-to knutselproject, een column met vooruitblik van techniek in 2021. Enz.

Er was gewoon geen goede line-up (beta of niet) en daardoor is nu het beeld vertroebeld en is het veel te lastig in te schatten wat 'premium' nu onderscheid en uniek maakt t.o.v. de rest van de artikelen. Het mist nu gewoon een duidelijke signatuur, en waardoor veel mensen zich afvragen wat nu die toegevoegde waarde echt is.

En dit kan je de redacteuren niet kwalijk nemen, maar de hoofdredactie had hierop veel beter moeten sturen. Er was bijna een jaar lang onderzoek gedaan toch naar de wensen?

[ Voor 37% gewijzigd door CyberMania op 23-12-2020 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

CyberMania schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:24:
[...]

Inderdaad, het grootste wat is misgegaan volgens mij is dat er geen kick-off heeft plaatsgevonden met een aantal sterartikelen. Net als bij de lancering van een nieuw tijdschrift zorg je toch ook voor een 'wow'factor. Dat ontbrak eigenlijk totaal.

Bijv. een exclusief interview, een diepgaande blik op Apple's nieuwe M1 chip, een leuke how-to knutselproject, een column met vooruitblik van techniek in 2021. Enz.

Er was gewoon geen goede line-up (beta of niet) en daardoor is nu het beeld vertroebeld en is het veel te lastig in te schatten wat 'premium' nu onderscheid en uniek maakt t.o.v. de rest van de artikelen. Het mist nu gewoon een duidelijke signatuur, en waardoor veel mensen zich afvragen wat nu die toegevoegde waarde echt is.

En dit kan je de redacteuren niet kwalijk nemen, maar de hoofdredactie had hierop veel beter moeten sturen. Er was bijna een jaar lang onderzoek gedaan toch naar de wensen?
Eigenlijk zeg je het hier perfect! Men had inderdaad een x-aantal "wow"-artikelen moeten hebben die meteen lieten zien wat men kon verwachten. Maar helaas.... in plaats daarvan kregen we dagelijks 2 artikelen die op geen enkel moment boven de normale artikelen uitstegen.

Tel hierbij de honderden pagina's van kritiek, de extreme verdediging vanuit de crew/redactie en niet bepaald slimme uitspraken zoals:
Bart Zoetmulder schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:11:
Het belangrijkste criterium is altijd dat de gebruiker het goed genoeg vindt.
en ieder momentum (voor zover het er al was) is compleet weg. Als het inderdaad een tijdschrift zou betreffen zou het ergens onderaan het schap liggen met stapels onverkochte exemplaren (van de afgelopen weken) in het magazijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 20:12
Koekiemonsterr schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:39:
[...]

Om even in de ruimtevaart te blijven, eerder dit jaar tikte een collega een stuk over Mars-rover Perseverence. Dat leverde in de comments louter positieve reacties en complimenten op. Terecht, zou ik zeggen, want was een mooi, uitgebreid stuk met een baklading aan info (meer dan mijn stuk) en allerlei relevante aspecten passeerden de revue.
Kortom, bij alle komende premium artikelen kijkt men even naar dit voorbeeld en bedenkt men even "Hm. Is mijn artikel hetzelfde niveau of moet ik er misschien nog even aan schroeven?". :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

iamerwin schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:42:
[...]

Kortom, bij alle komende premium artikelen kijkt men even naar dit voorbeeld en bedenkt men even "Hm. Is mijn artikel hetzelfde niveau of moet ik er misschien nog even aan schroeven?". :)
Dat zou inderdaad de "lat" moeten zijn waar premium op zou moeten richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

WoutF schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:56:
[...]
We gebruiken voor dit soort video's al jaren autocue bij Tweakers, voor vrijwel alle redacteuren :) Dat is volgens mij ook redelijk normaal op YT, zie bijvoorbeeld Linus. Daar op een natuurlijke wijze mee omgaan is niet eenvoudig en niet iedereen zal dat op dezelfde manier doen.

Wat betreft de kwaliteit van de video's die je noemt: iedereen mag daar een mening over hebben, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de Likes op YouTube scoren die twee video's respectievelijk 91% en 94% likes, dus niet iedereen is dat met je eens.
@WoutF
Autocue is an sich niets mis mee, wat er mis gaat is het letterlijk oplezen van tekst zonder dat de redacteur tekst in zijn hoofd heeft zitten, ik krijg dan het gevoel als ik tegen een robot aan zit te kijken die een review aan het voorlezen is.

De reviews die ik als voorbeeld noemde waren degene die ik het snelst kon vinden (dus vandaar dat ik maar even voor het gemak de populairste videos gepakt heb. Dus probeer even door de score heen te kijken ;)

Misschien kunnen jullie hier iets mee:
https://www.erwinvandijck.com/11-tips-voor-werken-met-een-autocue-de-teleprompter/

[ Voor 3% gewijzigd door tweaker2010 op 24-12-2020 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:50
reviews: De toekomst van smartphonecamera's - Hoge resoluties en meer functies geeft mij een beetje het gevoel dat ik pagina 2 en 3 mis en dat zegt @arnoudwokke eigenlijk ook al dit en dit en dit komt de volgende keer... Wat is dan nu de toegevoegde waarde om dit artikel tot premium te maken?

Voor mij is het nu gewoon een half artikel wat eigenlijk een achtergrond artikel had moeten worden (waarom anders +- 40 uur erin steken en met zijn twee schrijven.) En totaal het label premium niet waardig.

Wel grappig dat jullie eigenlijk een ander idee hadden als ik de description bekijk maar toch gekozen hebben om dit halve artikel al premium te publiceren :P Tot nu toe zijn de premium artikelen AD.nl en Telegraaf.nl niveau en daar betaal ik ook niet voor.
Even je telefoon richten op het rijtje met yoghurt en melk in de koelkast en de camera vertelt je welke dingen op zijn. Kan dat binnenkort? Vermoedelijk wel.

[ Voor 38% gewijzigd door HKLM_ op 24-12-2020 12:52 ]

Cloud ☁️

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:18

arnoudwokke

Redacteur
@HKLM_ premium is niet 1 artikel, als je premium-artikelen kan lezen, kun je het volgende ook lezen. Je mist er dus niets aan door de keuze om dit zo te doen :)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:50
arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:03:
@HKLM_ premium is niet 1 artikel, als je premium-artikelen kan lezen, kun je het volgende ook lezen. Je mist er dus niets aan door de keuze om dit zo te doen :)
Maar wat maakt dit artikel dan premium volgens jullie?

Lijkt de Donald Duck wel waarbij ze vroeger het verhaal nog wel eens opknipte in dat lees je volgende week.. zijn ze niet voor niks mee gestopt :P

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 24-12-2020 13:10 ]

Cloud ☁️

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Maar wat maakt dit artikel dan premium?
Even terug naar de aankondiging van Premium, begin december.
Daarnaast gebeurt er zoveel op techgebied, dat er ruimte is om jullie beter te informeren over ontwikkelingen, met bijvoorbeeld meer diepgang en duiding, en met unieke informatie die je niet elders leest.
Dit artikel heeft onder meer:
- duiding van Jeroen, een van Nederlands grootste en bekendste experts op het gebied van (smartphone-)fotografie, over de trend van grotere sensors en andersoortige camerasensors op smartphones
- een uitwerking van de invloed van deze trend op de nabije toekomst met 4x4 bayer en 5x5 bayer in een overzichtelijke, nergens anders te lezen tabel met unieke informatie
- duiding van de 'meer camera's'-trend met nergens anders te lezen cijfers over gebruik van camera's met ultragroothoeklenzen
- een duidelijk overzicht van camera's die iets anders doen die er al zijn of eraan zitten te komen

Kortom: dit artikel heeft veel elementen die nergens anders te lezen of te vinden zijn, geeft duiding over een belangrijke trend in tech en duikt daarover de diepte in. Daarom is dit Premium :)

• Hahn
  • Laatst online: 23:01
HKLM_ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:07:
[...]

Maar wat maakt dit artikel dan premium volgens jullie?
Hoe ik het interpreteer: Premium-artikelen zijn 'premium'-artikelen, omdat ze er niet waren geweest als Tweakers Premium niet had bestaan. Dus het zijn artikelen die geschreven worden, die als extra bedoeld zijn, waar normaal gesproken de tijd en/of budget niet beschikbaar voor zou zijn, maar nu wel, omdat Premium dat (in de toekomst, wanneer mensen extra voor betalen) mogelijk maakt.

De term 'Premium' kan alleen wat lastig zijn, want bij dat woord zullen veel mensen denken dat het (altijd) een beter artikel is zou moeten zijn dan normaal. Maar dat is volgens mij niet per se de insteek van Tweakers Premium. Het zijn extra's, die soms uitgebreider, en soms korter/simpeler zijn dan gemiddeld, maar alsnog wel aanvullend zijn op wat je anders had gehad.

The devil is in the details.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
De term 'Premium' kan alleen wat lastig zijn, want bij dat woord zullen veel mensen denken dat het een beter artikel is zou moeten zijn dan normaal. Maar dat is volgens mij niet per se de insteek van Tweakers Premium. Het zijn extra's, die soms uitgebreider, en soms korter/simpeler zijn dan gemiddeld, maar alsnog wel aanvullend zijn op wat je anders had gehad.
Klopt als een bus! Ik vind dat ook een van de problematische elementen van het woord Premium en dat vertroebelt de discussie (intern pleit ik ook voor de naamswijziging, maar er zijn ook goede redenen om die naam wél aan te houden, dus we gaan zien waar het op uitkomt). Wij als redactie besteden het meeste tijd aan artikelen die niet onder Premium gaan vallen: reviews en round-ups bijvoorbeeld. In een review zit al snel meer dan 50 of 60 arbeidsuren bijvoorbeeld, inclusief testen, schrijven, foto's maken en video produceren.

De naam Premium legt de lat hoog, maar dat is niet realistisch en komt denk ik alleen maar door de naam. Wat wij willen proberen, is om leuke artikelen te maken met meer diepgang dan regulier nieuws. Je kunt het misschien beter zien als 'extra' of 'plus'. We willen mensen die een abo hebben op redactioneel vlak iets extra's bieden, leuke artikelen die je anders niet had kunnen lezen. Wil je betalen en die lezen? Prima. Wil je dat niet? Even goede vrienden.

Intern denken wij ook niet na over de vraag: zouden mensen betalen voor dit artikel alleen? We proberen na te denken over de vraag: wat voor extra's kunnen wij gedurende de maand bieden om voor zoveel mogelijk mensen een interessante mix van artikelen te maken? Over een week is de eerste maand voorbij en ik ben tot nu toe ontzettend trots op wat we deze maand hebben gemaakt. Uiteraard kunnen er altijd dingen beter en ik zie progressie in de loop van de maand - iets dat zich uit in de waarderingscijfers (die smileys onder artikelen) die we door krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Hahn Ik denk dat jouw inschatting van hoe men dat op de redactie bedoeld heeft inderdaad wel juist is. Dat is echter nooit waar ik voor gestemd heb door voor Premium te kiezen in de poll die ik een paar maanden geleden voorgeschoteld kreeg. Ik zit inderdaad meer in het kamp 'moet meerwaarde bieden door echt goed te zijn'. Ik geloof dat het inmiddels wel duidelijk is dat dit een hopeloos verhaal aan het worden is.

@WoutF @Koen Crijns het is inmiddels meer dan twee weken dat het premium verhaal wordt uitgeprobeerd, en het is denk ik tijd om de knopen te tellen. Waarom nu? Omdat over het algemeen van een gewoonte- of gedragsverandering na 2 à 3 weken wel kan worden vastgesteld of deze enigszins voet aan de grond heeft gekregen. De ca. 6 à 8 weken erop kunnen vervolgens dienen om een verandering te verankeren. Ik merk nu dat ik voor mijzelf de frontpage toch aanzienlijk minder aan het bezoeken ben. De hoop op verbetering die ik eerder heb uitgesproken en waar ik ook ooit een Supporter abonnement voor heb afgesloten is in dit topic en op de FP gewoon verdampt. Ik zit eigenlijk in een gedragsverandering in de tegenovergestelde richting. Ik ben eigenlijk alleen nog maar bezig met PW/V&A en GoT.

Op zich wel waardering voor het feit dat jullie nu wel een aantal zaken hebben opgepakt dit de kwaliteit in zijn geheel over tijd omhoog kunnen tillen, zoals het pollen van de kwaliteit over alle artikelen. Meten is weten, en zonder data ga je de continuous improvement die nodig is om kwaliteit te blijven garanderen nooit bewerkstelligen. Ik hoop dat jullie daar mee door blijven gaan. Misschien dat ik me over een paar maanden o.i.d. eens bedenk, als ik mij voldoende aangetrokken voel tot de content. Succes ermee.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:29
Hahn schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:16:
[...]

Hoe ik het interpreteer: Premium-artikelen zijn 'premium'-artikelen, omdat ze er niet waren geweest als Tweakers Premium niet had bestaan. Dus het zijn artikelen die geschreven worden, die als extra bedoeld zijn, waar normaal gesproken de tijd en/of budget niet beschikbaar voor zou zijn, maar nu wel, omdat Premium dat (in de toekomst, wanneer mensen extra voor betalen) mogelijk maakt.

De term 'Premium' kan alleen wat lastig zijn, want bij dat woord zullen veel mensen denken dat het (altijd) een beter artikel is zou moeten zijn dan normaal. Maar dat is volgens mij niet per se de insteek van Tweakers Premium. Het zijn extra's, die soms uitgebreider, en soms korter/simpeler zijn dan gemiddeld, maar alsnog wel aanvullend zijn op wat je anders had gehad.
Ik ga dan toch maar eens reageren, want dit vind ik een interessante.

Allereerst, als Tweakers naar een Premium abbo wil, moeten ze dat vooral doen, als het ècht goed is wil ik er best voor betalen. Is het dat niet, dan mis ik er niets aan.

Maar als de definitie is, dat men artikelen maakt, die men normaal gesproken niet gemaakt zou hebben, dan kan de kwaliteit eigenlijk alleen maar slechter zijn.
In de oude situatie werd er een afweging gemaakt, hoe men met de schaarse middelen moest omgaan. Dus dan vallen de oninteressante onderwerpen vanzelf af. Nu gaan die dan op de stapel voor "Premium"...

Ik denk dus, dat de insteek altijd een betere kwaliteit, meer verdieping moet zijn!

Ik heb jarenlang een abonnement op NRC_Next gehad. Juist omdat ze kwaitatief goede, verdiepende, artikelen hadden. Soms met een verrassende insteek. Dàt is waar ik voor wil betalen, diepgang, kwaliteit. Toen kwam er een nieuwe eindredacteur, en werd het meer en meer een opeenstapeling van ANP-berichtjes. Tsja, mijn dagelijkse nieuws hoor ik op de radio en lees ik op internet...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:30:
[...]

Klopt als een bus! Ik vind dat ook een van de problematische elementen van het woord Premium en dat vertroebelt de discussie (intern pleit ik ook voor de naamswijziging, maar er zijn ook goede redenen om die naam wél aan te houden, dus we gaan zien waar het op uitkomt).
Ik ben heel benieuwd wat die andere redenen zijn, naast dat 'Premium' natuurlijk fancier klinkt en mensen daardoor eerder bereid zijn om ervoor te betalen? Want je merkt nu al, terwijl er nog niet eens voor betaald hoeft te worden, dat mensen zich bekocht lijken te voelen omdat ze vinden dat artikelen niet 'Premium' genoeg zijn.
De naam Premium legt de lat hoog, maar dat is niet realistisch en komt denk ik alleen maar door de naam. Wat wij willen proberen, is om leuke artikelen te maken met meer diepgang dan regulier nieuws. Je kunt het misschien beter zien als 'extra' of 'plus'. We willen mensen die een abo hebben op redactioneel vlak iets extra's bieden, leuke artikelen die je anders niet had kunnen lezen. Wil je betalen en die lezen? Prima. Wil je dat niet? Even goede vrienden.
Ik denk dat een naam als 'Tweakers Extra' jullie een boel kritiek zou kunnen besparen, én beter aan de verwachting zou voldoen :P

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 22:07
arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:16:
[...]

Even terug naar de aankondiging van Premium, begin december.

[...]

Dit artikel heeft onder meer:
- duiding van Jeroen, een van Nederlands grootste en bekendste experts op het gebied van (smartphone-)fotografie, over de trend van grotere sensors en andersoortige camerasensors op smartphones
- een uitwerking van de invloed van deze trend op de nabije toekomst met 4x4 bayer en 5x5 bayer in een overzichtelijke, nergens anders te lezen tabel met unieke informatie
- duiding van de 'meer camera's'-trend met nergens anders te lezen cijfers over gebruik van camera's met ultragroothoeklenzen
- een duidelijk overzicht van camera's die iets anders doen die er al zijn of eraan zitten te komen

Kortom: dit artikel heeft veel elementen die nergens anders te lezen of te vinden zijn, geeft duiding over een belangrijke trend in tech en duikt daarover de diepte in. Daarom is dit Premium :)
Echt een leuk artikel, persoonlijk had ik het in meerdere pagina's gezien. Zo is het een lange lap tekst.
Als je het zou opsplitsen in een aantal pagina's blijft je aandacht erbij, maar das mijn perceptie.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Wild Chocolate schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:34:
[...]

Ik ga dan toch maar eens reageren, want dit vind ik een interessante.

Allereerst, als Tweakers naar een Premium abbo wil, moeten ze dat vooral doen, als het ècht goed is wil ik er best voor betalen. Is het dat niet, dan mis ik er niets aan.
Moet dat, ja? Vind ik niet. Volgens mij kan iets als Tweakers Premium/Extra/Plus/Whatever prima bestaan als het iets extra's biedt, zonder dat het per se altijd beter hoeft te zijn. Zolang de verwachtingen maar kloppen met wat je krijgt voor je geld.
Maar als de definitie is, dat men artikelen maakt, die men normaal gesproken niet gemaakt zou hebben, dan kan de kwaliteit eigenlijk alleen maar slechter zijn.
Waarom?
In de oude situatie werd er een afweging gemaakt, hoe men met de schaarse middelen moest omgaan. Dus dan vallen de oninteressante onderwerpen vanzelf af. Nu gaan die dan op de stapel voor "Premium"...
Die middelen zijn nog steeds schaars, alleen iets minder. Het is niet alsof Premium ervoor zorgt dat Tweakers opeens oneindig veel geld en tijd tot z'n beschikking heeft. Dat is niet zo, ze hebben alleen wel méér middelen, maar dat moet alsnog goed overwogen worden waarvoor dat gebruikt wordt.
Ik denk dus, dat de insteek altijd een betere kwaliteit, meer verdieping moet zijn!
Maar is een kort en simpel artikel, die er anders niet was geweest, niet al 'meer verdieping'? ;)

Ik zie het zo:

Standaard biedt Tweakers je, ik zeg maar wat, ~10 artikelen per week aan. Stel dat je ze gemiddeld een 7 geeft, best prima dus.

Wat Tweakers Premium (volgens mij) probeert te doen is je, naast die 10 artikelen die gratis blijven, je nog eens ~5 artikelen extra per week te geven, waar je voor betaalt. Moeten die artikelen per se altijd een 8 of hoger zijn? Dat zou kunnen dat je dat wilt, maar volgens mij kan het idee ook best bestaan als van die 5 artikelen een paar een 6'je zijn, een paar een 7, en een sporadische 9 (stuk beter dan gemiddeld dus).

Alles valt en staat met de verwachtingen. Als de gemiddelde verwachting is dat 'Premium' betekent dat elk Premium-artikel minimaal een 8 is (waar de normale artikelen gemiddeld een 7 zouden zijn), dan gaat het moeilijk worden.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Nee, totaal niet. Het maken van artikelen met bijvoorbeeld een verrassende insteek die jij (en ik!) zo waardeerden in NRC Next, vergen meer tijd dan het belopen van de gebaande paden. We hebben bovendien in het verleden veel onderwerpen laten liggen, juist omdat die teveel tijd zou kosten. Ik kon dat soort onderwerpen niet oppakken, want er moest nog een iPhone/Galaxy/OnePlus of andere telefoon dringend gereviewd worden. Nu doe ik die reviews niet meer, dus ik heb daar tijd voor gekregen.

Dat is ook waarom ik zo enthousiast ben over dit hele plan. Het zorgt ervoor dat we nu onderwerpen kunnen oppakken die in het verleden op de stapel 'hopelijk ooit' hebben moeten gooien.
Ik ben heel benieuwd wat die andere redenen zijn, naast dat 'Premium' natuurlijk fancier klinkt en mensen daardoor eerder bereid zijn om ervoor te betalen? Want je merkt nu al, terwijl er nog niet eens voor betaald hoeft te worden, dat mensen zich bekocht lijken te voelen omdat ze vinden dat artikelen niet 'Premium' genoeg zijn.
Ik ook: ik weet wel dat er van tevoren veel onderzoek naar gedaan is, onder heel veel Tweakers-lezers en dat daar deze naam uit is gekomen. Ik heb verder geen weet van of inzicht in dit onderzoek, dus ik moet je verder dit antwoord schuldig blijven.

Verder wel eens: een andere naam verlaagt de verwachtingen en daardoor hebben mensen niet het gevoel dat het 'premium' moet zijn - een onderwerp dat nu veel terugkomt.
Echt een leuk artikel, persoonlijk had ik het in meerdere pagina's gezien. Zo is het een lange lap tekst.
Als je het zou opsplitsen in een aantal pagina's blijft je aandacht erbij, maar das mijn perceptie.
Dank! Ja, misschien doe ik dat nog wel even als dat nog kan. Wist niet van tevoren dat het zó lang zou worden ;)
Moet dat, ja? Vind ik niet. Volgens mij kan iets als Tweakers Premium/Extra/Plus/Whatever prima bestaan als het iets extra's biedt, zonder dat het per se altijd beter hoeft te zijn. Zolang de verwachtingen maar kloppen met wat je krijgt voor je geld.
Ja, precies!
Wat Tweakers Premium (volgens mij) probeert te doen is je, naast die 10 artikelen die gratis blijven, je nog eens ~5 artikelen extra per week te geven, waar je voor betaalt. Moeten die artikelen per se altijd een 8 of hoger zijn? Dat zou kunnen dat je dat wilt, maar volgens mij kan het idee ook best bestaan als van die 5 artikelen een paar een 6'je zijn, een paar een 7, en een sporadische 9 (stuk beter dan gemiddeld dus).

Alles valt en staat met de verwachtingen. Als de gemiddelde verwachting is dat 'Premium' betekent dat elk Premium-artikel minimaal een 8 is (waar de normale artikelen gemiddeld een 7 zouden zijn), dan gaat het moeilijk worden.
Dit is inderdaad ook precies wat ik bedoel. Daar komt bij dat, behalve de diepgang en kwaliteit, ook interesses een rol spelen. Tweakers is voor tech-begrippen een superbrede site met veel onderwerpen: componenten, telefoons, games, laptops, maar ook onderwerpen als maatschappij, privacy en wetgeving. Vrijwel niemand interesseert zich voor alles dat we schrijven. Dus behalve dat ik graag zou zien dat we geregeld een hoog cijfer halen voor kwaliteit, moet dat ook zo zijn voor interessegebied. Als jij games interessant vindt en er verschijnt de hele maand iets over in Premium, wat is dan de waarde voor jou? Dat is ook de balans waar we naar moeten kijken natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hahn
arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:52:
[...]

Ik ook: ik weet wel dat er van tevoren veel onderzoek naar gedaan is, onder heel veel Tweakers-lezers en dat daar deze naam uit is gekomen. Ik heb verder geen weet van of inzicht in dit onderzoek, dus ik moet je verder dit antwoord schuldig blijven.
Oh heerlijk, alleen de conclusie te horen krijgen van een onderzoek, zonder te (mogen?) weten hoe het onderzoek gedaan is, levert altijd de beste resultaten op :+

Zou me niks verbazen dan als dat onderzoek zich vooral richtte op 'Voor welke naam hebben mensen het meeste geld over?' of 'Welke naam overtuigt de meeste mensen om te betalen?', zonder echt stil te staan bij de verwachtingen die met die naam meekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 24-12-2020 14:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q

Q

De naam Premium legt de lat hoog, maar dat is niet realistisch en komt denk ik alleen maar door de naam. Wat wij willen proberen, is om leuke artikelen te maken met meer diepgang dan regulier nieuws. Je kunt het misschien beter zien als 'extra' of 'plus'. We willen mensen die een abo hebben op redactioneel vlak iets extra's bieden, leuke artikelen die je anders niet had kunnen lezen.
Als ik hier op mag reageren: dit is de essentie. Goed om te zien dat een werknemer van tweakers.net nu ook snapt wat het probleem van de naam "Premium" is.

Is dit nu ook het formele standpunt van tweakers.net, gaat de naam nu ook veranderd worden naar Plus of Extra?

Want wat je nu beschrijft klinkt wel als kwantiteit over kwaliteit. Kwaliteit is voor mij diepgang, zaken in context plaatsen, niet feitjes opsommen.
Wil je betalen en die lezen? Prima. Wil je dat niet? Even goede vrienden.
Ik snap je punt, maar ik denk dat er wel wat meer op het spel staat. De hele start van Premium draaide om de wens van tweakers.net om een extra (significante) inkomstenbron aan te boren.

Dus niet even goede vrienden. Wat moeten we doen zodat je wél wilt betalen?
Intern denken wij ook niet na over de vraag: zouden mensen betalen voor dit artikel alleen?
Als ik de artikelen lees dan denk ik met een heel enkele uitzondering dat de redactie geen goed beeld heeft voor wie ze haar artikelen schrijft.

Ik vind het zoveelste smartphone artikel bijzonder oninteressant en ik begrijp niet voor wie dit meest recente artikel over Smartphone Camera Sensors is geschreven, voor mij zo onsamenhangend en met zo'n gebrek aan een duidelijk verhaal en punt.

Voor mijn gevoel heeft de redactie helemaal geen richting voor wat de artikelen moeten zijn behalve dan, iets extra's voor zoveel mogelijk mensen.

Dat is te merken, wat mij betreft.
We proberen na te denken over de vraag: wat voor extra's kunnen wij gedurende de maand bieden om voor zoveel mogelijk mensen een interessante mix van artikelen te maken?
Extra is voor mij gewoon niets. Ik bedoel 10 x 0 = 0. Dus ik betaal nergens voor.
Over een week is de eerste maand voorbij en ik ben tot nu toe ontzettend trots op wat we deze maand hebben gemaakt. Uiteraard kunnen er altijd dingen beter en ik zie progressie in de loop van de maand - iets dat zich uit in de waarderingscijfers (die smileys onder artikelen) die we door krijgen.
Het is misschien wat flauw van mij om dit te benoemen, maar jouw trots, noch de waarderingscijfers zijn daadwerkelijke sales.

Ik heb teveel startup failure stories gelezen op hackernews om te begrijpen dat zoveel mensen vaak X zeggen maar als puntje bij paaltje komt Y doen.

Reken je niet rijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 24-12-2020 14:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:52:Ik kon dat soort onderwerpen niet oppakken, want er moest nog een iPhone/Galaxy/OnePlus of andere telefoon dringend gereviewd worden. Nu doe ik die reviews niet meer, dus ik heb daar tijd voor gekregen.

Dat is ook waarom ik zo enthousiast ben over dit hele plan.
Dus vrij vertaald: omdat ze “teveel” redacteuren hebben moeten ze premium-artikelen schrijven om toch maar bezig te blijven?...
arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:30:Over een week is de eerste maand voorbij en ik ben tot nu toe ontzettend trots op wat we deze maand hebben gemaakt. Uiteraard kunnen er altijd dingen beter en ik zie progressie in de loop van de maand - iets dat zich uit in de waarderingscijfers (die smileys onder artikelen) die we door krijgen.
Als je daadwerkelijk trots bent over hetgeen de afgelopen maand allemaal geschreven is en welke artikelen allemaal “premium” waren, dan denk ik dat we een enorm probleem hebben!

Daarnaast geven de smiley’s onder deze artikelen ook een zeer incompleet beeld. Het gros van de gebruikers hier heeft een ad-blocker die ook net het stukje code blocked dat dit weergeeft...

[ Voor 43% gewijzigd door MazeWing op 24-12-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Dus vrij vertaald: omdat ze “teveel” redacteuren hebben moeten ze premium-artikelen schrijven om toch maar bezig te blijven?
-O-
Daarnaast geven de smiley’s onder deze artikelen ook een zeer incompleet beeld. Het gros van de gebruikers hier heeft een ad-blocker die ook net het stukje code blocked dat dit weergeeft...
Het zou kunnen dat het deel zonder adblocker of met adblocker dat niet wél whitelist een totaal ander publiek is dan het publiek met adblocker dat níet whitelist, maar dat is voor mij lastig te overzien. Het is in elk geval statistisch niet aannemelijk dat daar een totaal ander beeld uit zou komen. Als ik het wel heb, werken we eraan dat het wel zichtbaar is met adblockers, om zo iig een totaalbeeld te krijgen, al is de data dan misschien weer lastig vergelijkbaar met deze weken waarin het niet zo was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

MazeWing schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:08:
[...]

Dus vrij vertaald: omdat ze “teveel” redacteuren hebben moeten ze premium-artikelen schrijven om toch maar bezig te blijven?...
Ik heb veel kritiek maar ik vind dit een beetje een cheapshot. Ik denk dat dit een onderwerp is wat ons niets aangaat.

Het enige wat telt is of wij gaan betalen voor het geleverde product en waarom wel of niet.

• Q

Q

arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:24:

Het zou kunnen dat het deel zonder adblocker of met adblocker dat niet wél whitelist een totaal ander publiek is dan het publiek met adblocker dat níet whitelist, maar dat is voor mij lastig te overzien. Het is in elk geval statistisch niet aannemelijk dat daar een totaal ander beeld uit zou komen. Als ik het wel heb, werken we eraan dat het wel zichtbaar is met adblockers, om zo iig een totaalbeeld te krijgen, al is de data dan misschien weer lastig vergelijkbaar met deze weken waarin het niet zo was.
Het is niet de eerste keer dat dit onderwerp hier wordt besproken en ik denk dat dit voor jullie een onvolledig beeld geeft. Dit wordt naar mijn weten allemaal niet door jou geregeld / niet jouw verantwoordelijkheid dat besef ik.

Maar Tweakers verstopt zich regelmatig achter de feedback van deze polls. Ik hoop voor jullie dat ik het mis heb, maar of het mogelijk positievere sentiment ook wordt vertaald in omzet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

[Over een week is de eerste maand voorbij en ik ben tot nu toe ontzettend trots op wat we deze maand hebben gemaakt. Uiteraard kunnen er altijd dingen beter en ik zie progressie in de loop van de maand - iets dat zich uit in de waarderingscijfers (die smileys onder artikelen) die we door krijgen.
@arnoudwokke

Op basis waarvan vind jij wat er de afgelopen maand is geproduceerd heel goed is?

Wat zijn hier de criteria? Hoe weeg je dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

arnoudwokke schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:52:
[...]

Dit is inderdaad ook precies wat ik bedoel. Daar komt bij dat, behalve de diepgang en kwaliteit, ook interesses een rol spelen. Tweakers is voor tech-begrippen een superbrede site met veel onderwerpen: componenten, telefoons, games, laptops, maar ook onderwerpen als maatschappij, privacy en wetgeving.
Ik vind Tweakers juist enorm beperk. Tech specs van telefoons bespreken lukt wel, maar zaken écht in perspectief plaatsen heb ik nog geen redacteur zien doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mare
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 15:23
Toch bijzonder hoe betrokken de community is en hoe Tweakers aan het hart ligt van wat we graag zouden willen zien. Waarom wordt dit stuk community niet gevraagd of in een topic gebrainstormed wat de te nemen paden zijn.

Niet slecht bedoelt naar arnoudwokke 🙏🏻, maar jij bent natuurlijk niet degene die de route uitzet. ik verwacht dat een strategische rol bij Tweakers (desnoods DPG) zich nu toch wel eens achter zijn oren mag krabben en zich afvragen of dit momentum niet om te vormen is naar positieve stroming.

Ga ideeën hunten, zoek nieuwe ongebaande paden, probeer uit zonder te kletsen over inkomsten en bouw eerst je merk uit. Nu zijn jullie redelijk vervangbaar door de huidige internationale markt van nieuwe media (lees youtubers).

Nederland is innovatief, breng de nieuwste tech inzichten vanuit universiteiten, gebruik achtergrond info voor premium. Nederland heeft een hoop landgenoten op interessante posities bij techbedrijven, interview deze, desnoods een kort artikel op de website en de diepere versie premium. De hele grachtengordel zit vol startups, breng dit in kaart. Dit zijn unieke mogelijkheden van onze markt.

De mogelijkheden zijn eindeloos maar kijk niet naar andere partijen want deze eenheidsworst aanpak is begin van het einde.

Kom je er niet uit bel maar eens. ;)

btw de vraag “Wat vind je van dit artikel” ineens overal onder geeft al aan waar jullie kennis van je markt en product ligt. NPS voor je schrijvers op de artikelen is dodelijk. Heb je hier geen hoofdredacteurs voor? Of vertrouwen jullie die niet? Hebben jullie wel een brand director?

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hahn schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:47:
[...]
[...]
Wel maakt het verschil of een gedeelte van de gebruikelijke artikelenstroom een apart label krijgt of dat naast de bestaande artikelen een ander product wordt aangeboden. Bij de tweede optie kan een bezoeker een afweging maken of die dit tweede product wil. Bij de eerste optie is die keuze er niet.

Zou een tweaker alles willen kunnen lezen, zoals die gewend is, dan kan die niet om premium heen. Op zich vind ik het wat gecharcheerd, maar daarom begrijp ik de tweakers wel die deze ontwikkeling met een pay-wall associëren. Je favoriete onderwerp zal maar net dat premium stempel krijgen.

Met hoe de introductie nu is aangepakt zal de groei van het aantal artikelen verwacht ik minder worden beleefd dan dat een aantal artikelen achter een abonnement lijken te gaan verdwijnen. Zoals al is gezegd zullen maar weinig tweakers alles lezen. Een tweaker zou net moeten opmerken dat er meer interessante artikelen zijn te lezen.

Dus even los van de inhoudelijke discussie over de diepgang van artikelen of welke kwalificatie die zouden moeten krijgen kan de vraag worden gesteld of dit nu een handige route is naar meer inkomsten uit abonnementsgelden.

Als ik de vraag over de abonnementsgroei anders mag stellen: hoe is een groeiend aantal abonnementen te bereiken zonder dat tweakers die om wat voor reden dan ook niet de keuze voor een abonnement kunnen maken de vrije toegang tot nieuws artikelen verliezen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
teacup schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:52:
[...]

Wel maakt het verschil of een gedeelte van de gebruikelijke artikelenstroom een apart label krijgt of dat naast de bestaande artikelen een ander product wordt aangeboden. Bij de tweede optie kan een bezoeker een afweging maken of die dit tweede product wil. Bij de eerste optie is die keuze er niet.
We zijn inmiddels dik 4 weken, en 3000+ reacties in dit topic verder, volgens mij is het inmiddels wel duidelijk welke van deze 2 opties die jij nu opnoemt het gaat worden, toch? Er is zelfs een FAQ waarin precies die vraag beantwoordt wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hahn schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:50:
[...]

We zijn inmiddels dik 4 weken, en 3000+ reacties in dit topic verder, volgens mij is het inmiddels wel duidelijk welke van deze 2 opties die jij nu opnoemt het gaat worden, toch? Er is zelfs een FAQ waarin precies die vraag beantwoordt wordt ;)
Ja, en zo midden in de acceptatiefase van het topic, waarin de discussie is omgebogen van: "Waarom? " en: "Kan dit niet anders?" naar een: "Hoe dan precies?" snap ik wel dat het grinding is om weer op die beginfase terug te grijpen.

Jouw waarschijnlijk retorisch bedoelde vraag triggerde mij alleen weer opnieuw op de onduidelijkheid van wat tweakers tracht te verkopen. Je bent kritisch geweest over de opzet van onderzoek. Dat heb ik ook. De statement:
Extra content voor abonnees werd door de gebruikers die we gesproken hebben aangeduid als hoofdreden om een abonnement af te sluiten.
creëert bij mij daarom nog niet niet een Pavlov-reactie als: "Oh, ze hebben het dus goed onderzocht". Alles hangt af van hoe de community is bevraagd. Ik vind het moeilijk om aan te nemen dat veel bezoekers de vraag: "Zou je willen gaan betalen als we nog meer zouden gaan produceren dan dat we nu doen?" met ja hebben beantwoordt.

In eerste instantie zal die vraagstelling anders geweest, vermoed ik, maar dat zullen we nooit weten. Als tweakers een kwaliteitverbetering is voorgespiegeld dan, ook weer mijn vermoeden, zullen er meer zijn geweest die hebben beaamd hiervoor te willen betalen. Nu blijkt dat een kwaliteitverhoging niet een automatisch gevolg is van de capaciteitsverhoging worden die bakens verzet en wordt het mantra "Hetzelfde, maar dan meer".

Op zich kan worden gesteld dat een groter volume aan artikelen de tweakersgemeenschap beter bediend, om dat eenieder de onderwerpen kan lezen die hem/haar interesseert. Als "product" is dat alleen voor bezoekers lastig meetbaar, met in het oordeel erover de nodige subjectiviteit.

Juist je goed bedoelde en relativerende reactie triggerde mij op hoe lastig dit te verkopen wordt bij een gemeenschap die (terechtheid laat ik in het midden) gewend is aan gratis content. Voor voortschrijdend inzicht zou het wat mij betreft nooit te laat moeten zijn. Wel ben ik mij bewust dat de reacties in dit topic met per se de algemene mening hoeven te vertegenwoordigen, en dat we niet altijd precies onze zin hoeven te hebben. De discussie over de argumentatie achter een product wordt hier alleen niet minder legitiem door.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
teacup schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:22:
[...]

Ik vind het moeilijk om aan te nemen dat veel bezoekers de vraag: "Zou je willen gaan betalen als we nog meer zouden gaan produceren dan dat we nu doen?" met ja hebben beantwoordt.
M'n vorige vraag was inderdaad vrij retorisch, maar nu een echte vraag: waarom vind je dat moeilijk aan te nemen? En wat noem jij 'veel'?

Veel mensen komen graag en vaak op Tweakers, waarom zou (al dan niet een subset van) die groep mensen geen klein bedrag over hebben om Tweakers te steunen én meer te krijgen van waar ze nu al voor komen? Er zijn nu ook al mensen die een Tweakers Supporter-abonnement hebben, wat vrij letterlijk niet veel meer is dan 'ik vind jullie goed werk doen, hier is wat geld'.
Nu blijkt dat een kwaliteitverhoging niet een automatisch gevolg is van de capaciteitsverhoging worden die bakens verzet en wordt het mantra "Hetzelfde, maar dan meer".
'Hetzelfde, maar dan meer' is op zich helemaal niet zo gek als je fan bent van hetgeen wat er nu geproduceerd wordt.

En die mantra is één (imo vrij pessimistische) kijk erop. Het is me inmiddels wel duidelijk dat als het niet 'Meer én beter én uitgebreider én diepgaander én anders' is, allemaal tegelijk, dat een (grote? kleine?) groep hier nooit tevreden zal zijn.

Maar, zoals ik al aankaartte eerder, heeft Tweakers Extra (wat ik het voor nu even blijf noemen :+) een prima bestaansrecht zolang het, als het even kan afwisselend, niet alleen 'Meer van hetzelfde', maar ook 'Meer, maar dan diepgaander', 'Meer, maar dan anders', 'Meer, maar dan luchtiger' of 'Meer, maar dan uitgebreider' aanbiedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:03
Ja, dit is premium: reviews: How-to 3d-printen - deel 1: printers en filamenten

Voor de rest zijn er pas twee artikelen langs gekomen die ik acceptabel vind voor het premium label, maar als dit artikel in een blad stond wat in de winkel ligt, dan zou ik het meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Toettoetdaan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:29:

Voor de rest zijn er pas twee artikelen langs gekomen die ik acceptabel vind voor het premium label, maar als dit artikel in een blad stond wat in de winkel ligt, dan zou ik het meenemen.
Ja, redelijk premium, echter zijn er nog een paar dingen die wel echt duidelijker hadden gekund. Bijvoorbeeld de kosten van het printen, voor een echt premium artikel had ik een tabel verwacht met initiële kosten, variabele (pla en energie) en onderdelen die sporadisch vervangen moeten worden. Met name de energie kosten mis ik, genoeg mensen op Tweakers die nog thuis wonen waarvan de ouders zullen opkijken wanneer er grote prints uitgevoerd worden. Zo trekt de ender 3 V2 maximaal 6kWh voor 24 uur, nu is dat niet mega duur, maar als het huishoudelijke verbruik 12 kWh is gemiddeld en er is opeens 18 kWh verbruikt ga je als vader toch afvragen waaraan.

Maar inderdaad dit zijn meer de premium artikelen die ik verwacht, echter mogen nog wel de puntjes op de i om het helemaal af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Waarom vond je dit artikel Premium?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:33

ManiacsHouse

Scheisse!

Q schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:54:
[...]

Waarom vond je dit artikel Premium?
Ben ook benieuwd.
BarendBotje schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:39:
[...]

Ja, redelijk premium, echter zijn er nog een paar dingen die wel echt duidelijker hadden gekund. Bijvoorbeeld de kosten van het printen, voor een echt premium artikel had ik een tabel verwacht met initiële kosten, variabele (pla en energie) en onderdelen die sporadisch vervangen moeten worden. Met name de energie kosten mis ik, genoeg mensen op Tweakers die nog thuis wonen waarvan de ouders zullen opkijken wanneer er grote prints uitgevoerd worden. Zo trekt de ender 3 V2 maximaal 6kWh voor 24 uur, nu is dat niet mega duur, maar als het huishoudelijke verbruik 12 kWh is gemiddeld en er is opeens 18 kWh verbruikt ga je als vader toch afvragen waaraan.

Maar inderdaad dit zijn meer de premium artikelen die ik verwacht, echter mogen nog wel de puntjes op de i om het helemaal af te maken.
Wat is redelijk Premium? :?

Ik las de titel van het laatste artikel en dacht oh daar gaan we nog wat verder richting einde Tweakers. En eerlijk, ik heb het niet gelezen. Merk persoonlijk dat ik de frontpage meer ga mijden, als ik het Premium-kopje zie staan dit ga negeren.
Laatste artikel dus niet gelezen, maar zal iets uitgebreider gaan over 3d-printen. Normaal juist leuk die howto's (hoe je dingen maakt zoals bijvoorbeeld de nixieklok enzo) maar als dit premium moet gaan worden blijft er weinig Tweakers over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54

Sorry maar ik deel je mening niet. Het is een aardig stuk maar om het nou premium te noemen, nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
jbhc schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:23:
[...]

Sorry maar ik deel je mening niet. Het is een aardig stuk maar om het nou premium te noemen, nee.
Waarom is dit niet premium, en wat zou het wel premium maken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Hahn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:26:
[...]

Waarom is dit niet premium, en wat zou het wel premium maken?
- Een betere opzet van het verhaal, ik vind het nogal van de hak op de tak en niet echt samenhangend. Waarom begin je niet met wat voor soort printers er zijn om het vervolgens wat uit te diepen? Nu gaat het halverwege ineens over harsprinters die wel niet of wel sla printers zijn.

- Consistente illustraties. Ik zie nu illustraties van diverse plekken en sommige kloppen niet eens.

- Consistent gebruik van benamingen. Geef een onderdeel gewoon 1 naam en benoem aan het begin of eind van het artikel alle namen voor dat ene onderdeel.

En als laatste een veel betere schrijfstijl. Het leest gewoon niet zo lekker. Er staat overbodige vulling in de alinea's en informatie die meerdere malen terug komt. Een goed artikel heeft dat niet nodig.

Ik wil de auteur niet aanvallen maar ik heb een beetje het gevoel dat ik mijn eigen MBO verslagen zit te lezen en dat waren nou niet echt juweeltjes om te lezen >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Q

Q

jbhc schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:49:
[...]

- Een betere opzet van het verhaal, ik vind het nogal van de hak op de tak en niet echt samenhangend. Waarom begin je niet met wat voor soort printers er zijn om het vervolgens wat uit te diepen? Nu gaat het halverwege ineens over harsprinters die wel niet of wel sla printers zijn.

- Consistente illustraties. Ik zie nu illustraties van diverse plekken en sommige kloppen niet eens.

- Consistent gebruik van benamingen. Geef een onderdeel gewoon 1 naam en benoem aan het begin of eind van het artikel alle namen voor dat ene onderdeel.

En als laatste een veel betere schrijfstijl. Het leest gewoon niet zo lekker. Er staat overbodige vulling in de alinea's en informatie die meerdere malen terug komt. Een goed artikel heeft dat niet nodig.

Ik wil de auteur niet aanvallen maar ik heb een beetje het gevoel dat ik mijn eigen MBO verslagen zit te lezen en dat waren nou niet echt juweeltjes om te lezen >:)
100% eens met deze feedback.

1. Gebrek aan een duidelijke structuur
2. Gebrek aan een duidelijk verhaal met een punt / boodschap
3. Allemaal feitjes waar geen context bij wordt geboden: why do I care?
4. Niet eens de vraag beantwoorden: Waarom zou je een 3D printer willen?
5. Niet eens de vraag beantwoorden: Op basis van welke criteria kies ik voor welke printer?

Voor wie is dit artikel in hemelsnaam geschreven? (Retorische vraag).

Ik ben niet zo thuis in 3D printen maar door dit artikel ben ik alleen maar meer verward. Het leest alsof het is geschreven zonder dat de schrijver zicht verdiept in de toehoorder.

Ik mis een theory of mind. Dat je schrijft terwijl je echt rekening houdt met iemand die nog niet jouw kennis niveau hebt. Ik werd als 3D printing leek voor mijn gevoel totaal niet meegenomen in het verhaal. Ik zit nu met meer vragen dan antwoorden.

Hoe kan het dat een artikel als dit groen licht krijgt in zijn huidige vorm, dat niemand op de redactie denkt: dit is nog niet goed genoeg, hier moet flink aan geschaafd worden.

Dit heeft wat mij betreft niets meer te maken met Premium, maar met basis kwaliteit schrijverschap. Ik snap heel goed dat het niet leuk is om dat te lezen als auteur, maar voor mij voelt een artikel als dit alsof je als schrijver nog nooit serieus eerlijk feedback hebt gehad van mensen.

En daarom wil ik heel duidelijk zijn: het gaat mij niet om de auteur. Ik doe de mogelijk naïeve aanname dat andere mensen op de redactie dit ook hebben gelezen en ook niet zien dat dit echt niet de drempel haalt.

Dát besef vind ik zo jammer. Dat er in mijn ogen geen kwaliteitsbesef is bij de redactie.

Als de polls uitwijzen dat dit artikel wel hoog gewaardeerd wordt, dan ben ik cynisch. Want dan ben ik van mening dat de doorsnee tweakers.net bezoeker gewoon geen standaarden heeft.

En in die zin ben ik dan wel weer positief gestemd voor Tweakers.net: als je blijkbaar met dit soort kwaliteit kunt weg komen, dan voorzie ik een zeer rooskleurige toekomst voor Premium. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Q schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:33:
[...]

Als de polls uitwijzen dat dit artikel wel hoog wordt gewaardeerd, dan ben ik cynisch. Want dan ben ik van mening dat de doorsnee tweakers.net bezoeker gewoon geen standaarden heeft.
Als dat jouw mening is, dan ben ik het helemaal met je eens dat je inderdaad aardig cynisch bent.

Jij hebt misschien hogere verwachtingen/standaarden dan sommige anderen, wat mag, alleen maar goed zelfs. Maar waarom is deze opmerking nodig, en al helemaal zo zwart/wit? Stel dat ik weinig weet van 3D-printen en het artikel wel interessant vond, heb ik dan 'gewoon geen standaarden', of alleen niet van die torenhoge standaarden als dat jij hebt?

Je had je punt ook prima kunnen maken zonder een (mogelijk grote) groep mensen te beledigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Hahn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:38:
[...]

Als dat jouw mening is, dan ben ik het helemaal met je eens dat je inderdaad aardig cynisch bent.

Jij hebt misschien hogere verwachtingen/standaarden dan sommige anderen, wat mag, alleen maar goed zelfs. Maar waarom is deze opmerking nodig, en al helemaal zo zwart/wit? Stel dat ik weinig weet van 3D-printen en het artikel wel interessant vond, heb ik dan 'gewoon geen standaarden', of alleen niet van die torenhoge standaarden als dat jij hebt?

Je had je punt ook prima kunnen maken zonder een (mogelijk grote) groep mensen te beledigen.
Fair enough :) , maar ik sta 100% achter wat ik heb geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Q schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:33:
[...]

100% eens met deze feedback.

1. Gebrek aan een duidelijke structuur
2. Gebrek aan een duidelijk verhaal met een punt / boodschap
3. Allemaal feitjes waar geen context bij wordt geboden: why do I care?
4. Niet eens de vraag beantwoorden: Waarom zou je een 3D printer willen?
5. Niet eens de vraag beantwoorden: Op basis van welke criteria kies ik voor welke printer?

Voor wie is dit artikel in hemelsnaam geschreven? (Retorische vraag).

Ik ben niet zo thuis in 3D printen maar door dit artikel ben ik alleen maar meer verward. Het leest alsof het is geschreven zonder dat de schrijver zicht verdiept in de toehoorder.

Ik mis een theory of mind. Dat je schrijft terwijl je echt rekening houdt met iemand die nog niet jouw kennis niveau hebt. Ik werd als 3D printing leek voor mijn gevoel totaal niet meegenomen in het verhaal. Ik zit nu met meer vragen dan antwoorden.

Hoe kan het dat een artikel als dit groen licht krijgt in zijn huidige vorm, dat niemand op de redactie denkt: dit is nog niet goed genoeg, hier moet flink aan geschaafd worden.

Dit heeft wat mij betreft niets meer te maken met Premium, maar met basis kwaliteit schrijverschap. Ik snap heel goed dat het niet leuk is om dat te lezen als auteur, maar voor mij voelt een artikel als dit alsof je als schrijver nog nooit serieus eerlijk feedback hebt gehad van mensen.

En daarom wil ik heel duidelijk zijn: het gaat mij niet om de auteur. Ik doe de mogelijk naïeve aanname dat andere mensen op de redactie dit ook hebben gelezen en ook niet zien dat dit echt niet de drempel haalt.

Dát besef vind ik zo jammer. Dat er in mijn ogen geen kwaliteitsbesef is bij de redactie.

Als de polls uitwijzen dat dit artikel wel hoog gewaardeerd wordt, dan ben ik cynisch. Want dan ben ik van mening dat de doorsnee tweakers.net bezoeker gewoon geen standaarden heeft.

En in die zin ben ik dan wel weer positief gestemd voor Tweakers.net: als je blijkbaar met dit soort kwaliteit kunt weg komen, dan voorzie ik een zeer rooskleurige toekomst voor Premium. :)
Iedereen heeft andere verwachtingen en standaarden. Het is niet zo dat jouw standaard nou per see superieur zijn tov anderen. Ik ben dan iemand die juist de diepgang in wil, en als je niet genoeg voorkennis hebt moet je zelf maar onderzoek doen. Of naar een mainstream techsite wat kennis op doen.

Het ''probleem'' is dat Tweakers heeft aangegeven dat ze de diepgang in willen. Dat betekend dat ze tijd moeten vrijmaken om ook die diepgang in te kunnen. Ze hebben dan simpelweg geen tijd om voorkauw werk of ''the obvious'' kennis erin zetten die voor de meeste mensen die een beetje bekend zijn met het onderwerp (ja waarom zou je 3D printen, rofl).

Dat doe ik zelf ook als ik een technisch rapport schrijf waar ik de diepgang inmoet. Dan kan ik ook niet elke poep en scheet uitleggen, dan zou ik een rapport hebben van 80 bladzijde. Als de opdrachtgever wil dat ik de diepgang inga, dan ga ik de diepte in met de stof en verwacht ik dat hij/zij snapt waar ik over praat.

Het enige wat Tweakers zou kunnen doen is meer hyperlinkjes geven bij bepaalde moeilijkere termen zodat het voor iedereen duidelijker word. Als Tweakers meer tijd nodig heeft om voorkauwwerk erin te zetten, dan worden de artikelen weer mainstream en dat is wat ik (en vele anderen) niet willen.

Waar ik het tevens wel mee eens ben, is dat er meer structuur in de artikelen mag. Soms is het idd wel heel erg hak-op-de-tak naar een ander onderwerp gaan. Maar dit probleem speelde ook op Hardwareinfo, het komt door de structuur die Tweakers toepast. Geen idee, ik hoop dat het zou verbeteren.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hahn schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:44:
[...]
M'n vorige vraag was inderdaad vrij retorisch, maar nu een echte vraag: waarom vind je dat moeilijk aan te nemen? En wat noem jij 'veel'?
Voor het waarom pak ik terug op argumenten uit twee posts terug. Het product is onduidelijk. Om twee redenen:
  • tweakers maakt meer content. Hoe is dit meer voor bezoekers meetbaar? Alles met een gele vlag was er anders niet geweest? Of: een bezoeker ziet vaker een interessant artikel? Zoals wij in dit topic erover discusseren zijn we er wat bewuster mee bezig. Maar gaat een tweaker dit "product" beleven behalve dat geel aangemerkte artikelen niet toegankelijk zijn?
  • het begrip kwaliteitsverbetering, zo die is voorgespiegeld, laat zich ook wat lastig duiden. De discussie in dit topic is daarvoor illustratief, zij het misschien niet representatief.
Wat is "veel"? Ja, dat is een lastige. Hierin is denk ik mijn "mening" minder relevant. tweakers heeft een jaarbudget nodig om te verbranden. Er zal verwacht ik een doelstelling zijn geformuleerd om een substantieel deel van dit budget met abonnementsopbrengsten af te dekken. Met een natte vinger een schot voor de boeg gevend: Ik kom op 71 vaste krachten en nog wat freelancers. Laten we even uitgaan van 70 FTE. Stel het gemiddelde bruto jaarsalaris dat tweakers als werkgever betaald op 80k. Hiermee kom ik op 5,6 Miljoen. Wordt op dit bedrag nog een toegift van 15% gezet voor operationele kosten (geen idee, voor een kantooromgeving misschien al hoog) dan komt het bedrag op 6,3 miljoen. Stel nu eens dat wordt beoogd 20% van dit bedrag, 1.3 miljoen, met abonnementen af te dekken. Uitgaande van een abonnementsopbrengst van 40 Euro per abonnement hebben we het over meer dan 30.000 abonnementen. Momenteel wordt minder dan 1% inkomsten uit abonnementen gegenereerd. Dat zijn niet meer dan een paar honderd abonnementen. Deze berekening is 100% speculatief, en vooral bedoeld om een gevoel voor verhoudingen te krijgen. Maar bij veel denk ik aan tienduizend betalende abonnees of een veelvoud daarvan.
Veel mensen komen graag en vaak op Tweakers, waarom zou (al dan niet een subset van) die groep mensen geen klein bedrag over hebben om Tweakers te steunen én meer te krijgen van waar ze nu al voor komen? Er zijn nu ook al mensen die een Tweakers Supporter-abonnement hebben, wat vrij letterlijk niet veel meer is dan 'ik vind jullie goed werk doen, hier is wat geld'.
Ik herken mijzelf ook wel in deze opstelling. Toch heeft het ook bij mij (n=1) nog een tijd geduurd om een abonnement te nemen. Ik zeg het al een paar jaar tegen mijzelf. Het kwam er gewoon niet van. Misschien zitten meer tweakers op het vinkentouw maar hebben een zetje nodig. Jij kan dit vinden, ik kan dit vinden, toch willen die abonnementen maar niet materialiseren. Misschien dat artikelen afschermen zo'n zetje kan zijn. Ik zie trouwens nog wel een variant op premium. Bied condensed artikelen aan met een premium extensie. Maak bijvoorbeeld het artikel en haar conclusies beschikbaar (genoeg voor de meesten) en zet meetgegevens en test data achter premium. Maar dat is een discussie apart.
En die mantra is één (imo vrij pessimistische) kijk erop. Het is me inmiddels wel duidelijk dat als het niet 'Meer én beter én uitgebreider én diepgaander én anders' is, allemaal tegelijk, dat een (grote? kleine?) groep hier nooit tevreden zal zijn.
Laat ik even mijn persoonlijke kijk ontkoppelen van wat ik heb proberen te zeggen.

Als ik kijk naar techneuten (veel techneuten op tweakers :) ) dan voelen die zich comfortabel bij harde, meetbare informatie. Komt tweakers met een column, wordt deze afgedaan als een mening, zachte informatie. Dat de column over de harde meetbare informatie analyse en interpretatie uitvoert, daar wordt aan voorbij gegaan. Of de analyse is onwelgevallig, of ze wordt te licht bevonden. Desondanks voegt tweakers hier informatie toe, haar analyse. Het interessante is dat harde informatie vaak zachter is dan de informatie suggereert. Iedereen die zelf test weet hoe moeilijk het is om kwalitatief en reproduceerbaar te testen, en om de uitgangspunten goed te kiezen. Er is toenadering gezocht tot de community om die consensus in methodiek en uitgangspunten te vergroten. Win-win voor de kwaliteitsvergroting van de tweakers output maar ook voor het begrip over de haalbaarheid van onderzoek. De precieze status hiervan is mij niet bekend, mogelijk kan die nog worden vergroot. Van de community uit is meer zelfrelativering nodig. Meer samenspel tussen tweakers en community zie ik als een grote kans. De discussie in dit topic maakt mij niet zo positief over dat laatste alleen. Zonder die betrokkenheid van leden uit de community is de drempel lager om output van tweakers te diskwalificeren. Merk op dat ik hierboven de feitelijke kwaliteit van de artikelen in het midden laat.

Zelf kom ik graag en best veel op tweakers, dat regelmatige bezoek zou zijn gestopt als er niet wat te halen valt. tweakers is een mooie en complete site die veel mogelijkheden biedt. De nieuwsitems en artikelen hebben mij veel wetenswaardigheden opgeleverd en mij regelmatig getriggerd tot vervolgacties. tweakers als springplank dus, of als hub. Omdat ik steeds minder tijd heb om sites als Anandtech, Overclockers of Tomshardware af te schuimen (en wat zijn dat chaotische sites) is tweakers voor mij een informatiebron. Is mij dat een abo waard, blijkbaar wel dus. Wat ik positief vond aan wat ik aan premium artikelen zag langskomen (maar heb vrij weinig gelezen de afgelopen tijd) is de wat meer beschouwende en evaluerende artikelen. Dat vind ik een mooie ontwikkeling. Wel kritisch is als ik zie hoe tweakers haar capaciteit inzet. Hierover heb ik in eerdere posts het een en ander gezegd.

Ben het tenslotte wel met je eens dat de term Premium wat controversieel is. Ze roept teveel discussie op. Plus of Extra is inderdaad wat neutraler en suggereert minder over de content. Het haalt denk ik wel de angel uit deze hele discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

rickboy333 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:45:
Iedereen heeft andere verwachtingen en standaarden. Het is niet zo dat jouw standaard nou per see superieur zijn tov anderen. Ik ben dan iemand die juist de diepgang in wil, en als je niet genoeg voorkennis hebt moet je zelf maar onderzoek doen. Of naar een mainstream techsite wat kennis op doen.
Ik verwacht dat een artikel gewoon knap leesbaar geschreven is en degelijk gestructureerd is. Ik vind niet dat ik daarin onredelijk ben of dat ik een soort superieure positie inneem.

Maar ik heb sterk het gevoeld dat de kwaliteit te wensen overlaat omdat niet duidelijk is voor wie het artikel wordt geschreven. Is het de beginner of de 3D print expert? Ik vrees dat beide partijen niet echt zijn geholpen met dit artikel.

Prima dat je er voor kiest om de beginner niet te bedienen, maar het artikel lijkt eigenlijk wel gericht op een beginner die nooit aan 3D printen is toegekomen.

Dan wordt je dood gegooid met allemaal technische details waarvan je niet kunt bepalen wat het allemaal betekent, wat moet je er mee?

Het zou mooi zijn als artikelen geschreven worden met een duidelijk verhaal, een rode draad die door het stuk heen loopt. Waar je dus ook af en toe naar verwijst om de lezer bij de les te houden: om te laten zien hoe deze nieuwe informatie past in het thema of een groter plaatje.
rickboy333 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:45:
Dat doe ik zelf ook als ik een technisch rapport schrijf waar ik de diepgang inmoet. Dan kan ik ook niet elke poep en scheet uitleggen, dan zou ik een rapport hebben van 80 bladzijde. Als de opdrachtgever wil dat ik de diepgang inga, dan ga ik de diepte in met de stof en verwacht ik dat hij/zij snapt waar ik over praat.
Zoals jij dit nu beschrijft is precies wat ik verwacht.

Je schrijft voor een specifieke doelgroep. Die doelgroep heeft bepaalde eigenschappen, in jouw geval lees ik dat jouw toehoorders goed onderlegd zijn in de techniek. Jij kunt dus direct jargon gebruiken en in een paar pagina's iets communiceren.

Maar wie is de doelgroep van dit 3D printer artikel? Wat is het beoogde doel van het artikel? Dat laatste kan helpen om een mooie rode draad of thema in het artikel te verwerken, waar je regelmatig op kunt teruggrijpen.

Zo kun je de geboden informatie in een groter kader plaatsen, zodat het echt betekenisvol wordt en dat een lezer ook iets bij wordt gebracht.

Schrijven is ook de kunst van het weglaten en alleen al de eerste twee paragraven van het 3D print artikel voegen niets toe en kunnen direct geschrapt worden. Ik kan het hele artikel waarschijnlijk reduceren tot 75%-50% van de huidige omvang en toch informatiever zijn door bewust bepaalde onderwerpen - die mogelijk verwarring scheppen - weg te laten en te concentreren op de basis.

[ Voor 36% gewijzigd door Q op 26-12-2020 18:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Q Tweakers lijkt z'n eigen doelgroep onvoldoende te kennen, kiest in veel gevallen voor kwantiteit boven kwaliteit (het artikel bestaat uit 9 pagina's dus zal het wel goed zijn...) en er zijn toch voldoende redacteurs die geen journalistieke achtergrond/opleiding hebben. Dat zie je dan gewoon terug aan de kwaliteit van de artikelen.

Maar het ergste is toch nog wel dat Tweakers z'n eigen doelgroep onvoldoende lijkt te kennen. Ze beginnen een artikel voor de beginner maar beginnen al snel genoeg met bepaalde termen te gooien dat het artikel eigenlijk een beetje van de hak op de tak gaat en er inderdaad een rode draad lijkt te ontbreken. Als men beide kampen (beginners en lezers met (veel) ervaring) had willen bedienen had men er beter een tweeluik van kunnen maken. Op zaterdag deel 1; voor de beginner en zondag deel 2; voor de ervaren lezer met veel meer diepgang en een boel technische termen.

Lezers die op zaterdag "warm" zijn geworden van 3d-printen hebben mogelijk zelf al onderzoek gedaan zullen de materie die zondag zal verschijnen beter en makkelijker kunnen lezen. De ervaren gebruiker heeft echter weer baat bij het artikel van zondag. Zo krijg je volgens mij de grootste groep mensen blij.

Maar los van dat heeft ook dit artikel een hoog (vertaald) Wikipedia-gehalte. Het is een samenraapsel van meerder artikelen aangevuld met wat plaatjes en foto's. Plaatjes en foto's die gewoon uit andere (openbare) bronnen worden gehaald. Wederom is het geen "uniek" artikel...

Qua naamgeving lijkt mij Tweakers+ (of plus) wel iets. Dat dekt in mijn ogen veel beter de lading zonder bepaalde verwachtingen te scheppen die niet waargemaakt kunnen worden (en duidelijk ook niet zijn waargemaakt de afgelopen maand).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 19:34
Ik vind het vreemd dat waar Tweakers ooit in het leven geroepen is sinds de overname en daarvoor ook al aardig verwaterd is. Namelijk diepgaand tech gerelateerd nieuws.
En nu word er een poging gedaan die kern terug te brengen maar moet het ineens een nieuwe betaalvorm worden.

Met meeste van mijn tech nieuws haal ik inmiddels elders dagen eerder en met meer diepgang. Ik zou zeggen ga eerst eens terug naar die basis kwaliteit en kijk daarna of een betaalde vorm wel een basis heeft zonder de rest van de site te verwaarlozen.
Er komt steeds meer op tweakers te staan dat er wat mij betreft niets te zoeken heeft. Maar los daarvan als je een premium gaat toevoegen komt er daar weer een community barrière bij. Het gros gaat namelijk niet betalen voor iets dat elders te halen is. En als er dan even niet veel te melden is gaat dit gegarandeerd ten koste van gewoon nieuws wat iets anders gebracht zal worden en dus de gewone content zal doen slinken. Het is langdurig behoorlijk zelfmoord maar daar kom je snel genoeg achter. Zo sloot nu.nl ook zijn gehele community buiten en daar zijn ze met hangende pootjes op terug gekomen.

Maar doe wat jullie niet laten kunnen. Vroeg of laat staat er gewoon een alternatief op. Er zijn tal van andere bronnen om inkomsten te winnen maar persoonlijk denk ik dat dit een stap te ver richting graaicultuur is gezien de directie van kwaliteit van content over de jaren. Zelfs het opslokken van hwi is een duidelijk bewijs dat jullie te groot geworden zijn en de overname een slecht idee was. Wij als consument worden er iig niet beter van. Maar ja dat het het algemeen resultaat als iets onder een corporatie valt. Dan staat geld ineens op nummer 1.

Verder vind ik het wel grappig dat wij wel bij mogen dragen aan suggesties en verbetering en aanleveren van suggesties en topics maar vervolgens wil tweakers (dgp) er geld aan verdienen).
Voor wat hoort wat werkt 2 kanten op. De community heeft tweakers groot gemaakt vergeet dat niet...

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 26-12-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

computerjunky schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:30:
En nu word er een poging gedaan die kern terug te brengen maar moet het ineens een nieuwe betaalvorm worden.
Wat is voor jou deze kern waar je het over hebt?
Met meeste van mijn tech nieuws haal ik inmiddels elders dagen eerder en met meer diepgang. Ik zou zeggen ga eerst eens terug naar die basis kwaliteit en kijk daarna of een betaalde vorm wel een basis heeft zonder de rest van de site te verwaarlozen.
Kun jij voor jou die basis kwaliteit nader toelichten? Wat versta jij daar onder?
Er komt steeds meer op tweakers te staan dat er wat mij betreft niets te zoeken heeft.
Zou je wat voorbeelden kunnen geven?
Vroeg of laat staat er gewoon een alternatief op.
Ik vrees dat dit wishful thinking is: ik denk dat de barrier-to-entry nogal hoog ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Q schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:38:
[...]

Wat is voor jou deze kern waar je het over hebt?

[...]

Kun jij voor jou die basis kwaliteit nader toelichten? Wat versta jij daar onder?

[...]

Zou je wat voorbeelden kunnen geven?

[...]

Ik vrees dat dit wishful thinking is: ik denk dat de barrier-to-entry nogal hoog ligt.
Die kern staat letterlijk in het eerste stuk. Diepgaand tech. Nieuws. Toen tweakers net bestond was het gros van het nieuwe diepgaand tech nieuws. Van nerds voor nerds. Dat is verwaterd en langzaam ingeruild voor mediocre samenvatting en advertorials zonder kritische blik.

Nou snap ik dat er geld verdiend moet worden maar je kan ook bij advertorials blijven die bij de topic blijven en waar je wat diepgang in kan stoppen. Bijvoorbeeld een product en laat zien wat je er mee kan en wat je er niet mee kan. Halve info hebben we immers niets aan. Ook persoonlijke meningen is wat mij betreft beperkt ruimte voor. Denk bijvoorbeeld aan game reviews. Ik proef daar toch te veel persoonlijke voorkeuren en die horen er niet thuis. Hou het bij de feiten, de pros cons en defecten dus en wat vernieuwend is. Wat iemand daar van vind heeft geen waarde dat is immers persoonlijk.

En hier in de Benelux is die entry misschien moeilijk maar internationaal is dat een veel minder probleem.
Zo zijn er tech Youtubers die het heel goed doen en op hun site al meer views hebben als Tweakers doordat het internationaal is (engels).

En wat van mij weg mag blijven is een aantal speculaties waar veel te veel aandacht aan besteed word (niet alleen door tweakers) en niemand baat bij heeft. Er word ook op het forum veel te veel geleund op speculaties en geruchten. Naar mijn mening worden we daar niet beter van want velen zijn niet in staat feiten en geruchten te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

computerjunky schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:51:
Die kern staat letterlijk in het eerste stuk. Diepgaand tech. Nieuws. Toen tweakers net bestond was het gros van het nieuwe diepgaand tech nieuws. Van nerds voor nerds. Dat is verwaterd en langzaam ingeruild voor mediocre samenvatting en advertorials zonder kritische blik.
Ik bedoel het niet verkeerd, maar wat versta jij precies onder diepgaand tech nieuws? Wat mis je in het huidige nieuws op tweakers.net wat je naar jouw idee vroeger wel mee kreeg?

Voorbeelden van oude tweakers.net berichten (ze bestaan nog terug tot de jaren negentig) of voorbeelden van andere sites?

Ik denk dat dit de feedback wat concreter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Q schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:57:
[...]

Ik bedoel het niet verkeerd, maar wat versta jij precies onder diepgaand tech nieuws? Wat mis je in het huidige nieuws op tweakers.net wat je naar jouw idee vroeger wel mee kreeg?

Voorbeelden van oude tweakers.net berichten (ze bestaan nog terug tot de jaren negentig) of voorbeelden van andere sites?

Ik denk dat dit de feedback wat concreter maakt.
Ik mis gewoon wat diepgang. Meer details meer onderzoek. Het voelt allemaal wat simpel zonder ale ins en outs die Tweakers juist zo interessant maakte toen ik bijna 20 jaar geleden begon met tech nieuws lezen.
Misschien zijn andere media Tweakers overstegen qua ins en outs en misschien verbeeld ik het me wel dat tweakers ooit beter was maar als ik bijvoorbeeld een review zie mist er af en toe informatie die mij toch vrij handig zou lijken. Misschien ben ik ook wel meer veeleisend geworden.
Ik krijg na het lezen van artikelen op tweakers helaas vaker meer vragen dan antwoorden.
Als ik bijvoorbeeld een GN kijk worden veel vragen gedurende de content beantwoord.

En gezien commentaar vaak onder artikelen zijn er meer mensen die wel wat meer zouden willen halen uit artikelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@computerjunky Sinds de overname door VNU is Tweakers "professioneler" geworden en zijn er andere belangen gaan spelen. Tweakers is beetje bij beetje meer mainstream geworden. Op zich logisch aangezien je daar waarschijnlijk meer mee kan verdienen dan je te richten op een zeer klein "hardcore" groepje. Hierdoor is Tweakers beetje bij beetje z'n trouwe bezoeker (en deel van z'n doelgroep) uit het oog verloren. Ik denk dat dit deel van de bezoekers vooral is blijven hangen vanwege de ijzersterke community en bijdragen van die community in de comments, etc.

Deze "verbreding" van de doelgroep is de afgelopen jaren gestaag doorgegaan. Het overgrote deel van de artikelen waren technisch weinig diepgaand en spraken meer de onervaren lezer aan dan wat anders. Toen DPG Tweakers heeft overgenomen is de nadruk nog meer komen liggen op "een winstgevend "product" van DPG zijn". Uiteraard is hier een verdere verbreding van de doelgroep nodig en wist men ons te "verblijden" met Tweakers carrière (toevallig toch als DPG ook Nationale Vacaturebank en Intermediair heeft) en een verdere "versimpeling" van de artikelen.
Sinds de samenvoeging met HWI kan ik niet echt zeggen dat de diepgang "is teruggekeerd". Eigenlijk zijn er vooral meer benchmarks en testen bij hardware en monitoren. Daadwerkelijke diepgang in de vorm van achtergrondinformatie en analyses (zoals GamersNexus en een Anandtech doen) ontbreekt volledig.

Maar daar ligt de focus van DPG ook helemaal niet. Mainstream is hetgeen dat verkoopt en als artikelen "te technisch" worden schrikt dit weer een deel van gebruikers af. En het toch maar doen voor juist een x-deel van de bezoekers zie ik ook niet gebeuren. Testen kost aardig wat manuren en dus geld.
Eigenlijk kunnen we wel stellen dat de community (in de vorm van de reacties onder artikelen en het forum) het bedienen van de hardcore gebruikers volledig heeft overgenomen. Door het afschermen van bepaalde content achter een paywall wordt de community voor een deel gesplitst. Wat dat op termijn gaat betekenen is natuurlijk lastig te zeggen.

Maar ik denk dat we, zolang Tweakers onder de DPG vlag hangt, geen rigoureus andere koers mogen verwachten. Als je verdieping wil mag je je heil ergens anders zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Overigens interessant dat Tweakers blijkbaar geld nodig heeft, maar dat ze als volgt wel op de laatste pagina van het Veronice Magazine een volledige pagina hebben betaald voor de Tweakers Gift Guide. Het is de gids die op 19 December begint, beetje kort op Kerst om dan ook nog eens daar voor te betalen. Dubbel fout dus.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Slavy schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:47:
Overigens interessant dat Tweakers blijkbaar geld nodig heeft, maar dat ze als volgt wel op de laatste pagina van het Veronice Magazine een volledige pagina hebben betaald voor de Tweakers Gift Guide. Het is de gids die op 19 December begint, beetje kort op Kerst om dan ook nog eens daar voor te betalen. Dubbel fout dus.
Veronica Magazine IS van DPG. Dus geld heeft het ze niet gekost.

En op die manier lokken ze mensen ook naar de pricewatch, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:51:
[...]

Veronica Magazine IS van DPG. Dus geld heeft het ze niet gekost.

En op die manier lokken ze mensen ook naar de pricewatch, etc.
Dan nog is het slecht getimed op daar pas reclame voor de maken op een blad dat één week voor Kerst pas beschikbaar is.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Slavy schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:54:
[...]

Dan nog is het slecht getimed op daar pas reclame voor de maken op een blad dat één week voor Kerst pas beschikbaar is.
Tsja... Misschien geen andere adverteerders die interesse hadden?

Maar ik denk dat het bewust is gedaan. Ik neem aan dat de gids een paar dagen voor de 19e op de mat viel, waardoor men dus feitelijk nog een week had om iets te bestellen. Dit zou in principe (onder voorbehoud van de drukte bij PostNL, DHL, etc.) genoeg moeten zijn. Zeker als men nog geen cadeau heeft en last-minute nog snel iets moet hebben. Zo'n gift guide is dan best handig...

Ik wil trouwens @PiweD feliciteren met het meest karige premium-artikel van het jaar! Benieuwd of iemand dit de komende 4 dagen nog weet te overtreffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55
Slavy schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:54:
Het zou natuurlijk kunnen dat ze met een lege pagina zaten en geen beter alternatief hadden. Niet alles hoeft tot in detail doordacht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
reviews: Treat Yourself Gift Guide 2020: van de community, voor de community

Niet "premium", maar wel een "achtergrond" artikel. Nouja, artikel.... zeg maar gerust een reclame overzicht om het kopen van goederen te stimuleren. Spam in mijn ogen.Waarom wordt dit gelabeld als een achtergrond artikel?

Is de poll trouwens verdwenen? Ik krijg 'm niet meer te zien, ook niet in een andere browser zonder addons.

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 27-12-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-01 15:16
Leuk, een column op tweakers. Lijkt me een goede manier voor de site om zich te onderscheiden. Lijkt me verder ook een goed voorbeeld van content die je niet achter een betaalmuur wilt stoppen. Als je de parels verstopt, hou je minder bezoekers over.

DeputyNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

segil schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:22:
reviews: Treat Yourself Gift Guide 2020: van de community, voor de community

Niet "premium", maar wel een "achtergrond" artikel. Nouja, artikel.... zeg maar gerust een reclame overzicht om het kopen van goederen te stimuleren. Spam in mijn ogen.Waarom wordt dit gelabeld als een achtergrond artikel?
Er is niets mis met dat soort artikelen! Zeker omdat het door de community is aangedragen en enkel verwijst naar de pricewatch (met daarin meerdere winkels) dan naar specifieke winkels (waarbij Alternate vaak de “hofleverancier” is...)

Prima artikel dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Maar daar ligt de focus van DPG ook helemaal niet. Mainstream is hetgeen dat verkoopt en als artikelen "te technisch" worden schrikt dit weer een deel van gebruikers af. En het toch maar doen voor juist een deel van de bezoekers zie ik ook niet gebeuren. Testen kost aardig wat manuren en dus geld.
Tweakers beperkt zichzelf ook door zich alleen op het Nederlandse taalgebied te richten. Wil je als organisatie dan zo groot zijn als ze nu zijn dan is de doelgroep die meer diepgang in technische informatie wil vermoedelijk te klein [....?] . Gamersnexus, Overklockers en Anandtech kunnen door de Engelse taal een wereldwijd taalgebied bedienen. Dan is ook die groep met diepgang substantieel. En laat dat Nederlandse taalgebied nog steeds niet zo erg technisch zijn. Op TV wordt getracht met exact wetenschappelijke onderwerpen mensen te enthousiasmeren. Maar het moet wel gezellig en luchtig blijven. Ook symptomatisch: Nederlandstalige SF?

Wat je zegt is van een DPG niet een radicaal andere koers te verwachten. Zou de Nederlandse taal door tweakers worden losgelaten, dan zou DPG het bijna moeten gaan verkopen, omdat tweakers dan teveel wegdrijft bij de missie van een Nederlandstalige perscombinatie.

Van de andere kant is toch ook voor het generalistische tweakers wel wat te zeggen. tweakers houdt ook aansluiting op onderwerpen uit de lucht- en ruimtevaart, zuinige auto's, energiebesparing en astronomie. Wat dat betreft moeten we tweakers eerder zien als een Nederlandse Ars Technica dan als een representant van bovengenoemde drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:51:
[...]

Er is niets mis met dat soort artikelen! Zeker omdat het door de community is aangedragen en enkel verwijst naar de pricewatch (met daarin meerdere winkels) dan naar specifieke winkels (waarbij Alternate vaak de “hofleverancier” is...)

Prima artikel dus!
Het is aan de community gevraagd en die leverden de input. Daarmee blijft het een reclame topic. In plaats van te schrijven: wij als Tweakers raden dit product aan. Is het nu geworden: jouw mede tweakers raden dit product aan. Met het doel om te kopen (via Tweakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:58:
[...]

Ik wil trouwens @PiweD feliciteren met het meest karige premium-artikel van het jaar! Benieuwd of iemand dit de komende 4 dagen nog weet te overtreffen.
Kun je ook aangeven waarom je dit het meest karige premium-artikel van het jaar vindt?

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

PiweD schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:14:
[...]

Kun je ook aangeven waarom je dit het meest karige premium-artikel van het jaar vindt?
Omdat het eigenlijk helemaal nergens over gaat. Praktisch alle telefoons hebben afgeronde hoeken gezien het esthetisch mooier is. Vervolgens gaat je halve artikel over een bepaalde tekening van vroeger die de toekomst “voorspelde” (zonder een link te geven naar de rest van dat soort foto’s, dat moet weer uit de reacties gehaald worden).

Puur kijkend naar de lengte van het artikel is het een zeer kort artikel.

Samengevat is het dus een zeer kort artikel met weinig interessante info. Als het een @ArnoutV artikel was kregen we tenminste nog wat stats, grafieken en tabellen van de opkomst van ronde hoeken en neergang van rechte hoeken... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44
De premium artikelen heb ik nu al een tijdje gevolgd en het voegt voor mij niets toe. Ze zijn divers qua onderwerp, dus als ik een onderwerp leuk vind is dat hooguit bij 1 van de 20 artikelen. En meer dan "leuk" is het ook niet. Artikelen die ook elders te vinden zijn op het internet - vaak Engelstalig - inderdaad, maar dat is voor mij geen enkel probleem. De diepgang vind ik over het algemeen niet heel groot, maar dat verwacht ik ook niet, je kan niet elke dag een zeer diepgravend artikel publiceren, daar is het internet ook te vluchtig voor en je mensen te duur.

Ik merk dat ik me nog steeds kapot erger aan fanboys (en girls) die onterecht modereren, andersdenkenden die onterecht met een "-1" worden beloond etcetera waar een "0" had volstaan. Als ik ergens geld voor over heb, is het een heel veel beter moderatiesysteem. Vanuit commercieel oogpunt snap ik echter dat daar weinig eer aan te behalen valt en heb deze week dan ook besloten mijn reacties op Tweakers dan maar te gaan beperken tot een minimum. En als je dan toch ergens geld uit wilt slaan, zou ik het eerder zoeken in andere features, zoals in de "vraag en aanbod" een email alert als er een bepaald filter wordt geraakt. Of het starten van gezamenlijke inkoopacties (zoals ooit samenkopen.net). Maar goed, ik ga wat offtopic. Die premium artikelen - dat was de vraag - zijn aan mij niet besteed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Houtenklaas schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:01:
De premium artikelen heb ik nu al een tijdje gevolgd en het voegt voor mij niets toe. Ze zijn divers qua onderwerp, dus als ik een onderwerp leuk vind is dat hooguit bij 1 van de 20 artikelen. En meer dan "leuk" is het ook niet. Artikelen die ook elders te vinden zijn op het internet - vaak Engelstalig - inderdaad, maar dat is voor mij geen enkel probleem. De diepgang vind ik over het algemeen niet heel groot, maar dat verwacht ik ook niet, je kan niet elke dag een zeer diepgravend artikel publiceren, daar is het internet ook te vluchtig voor en je mensen te duur.

Ik merk dat ik me nog steeds kapot erger aan fanboys (en girls) die onterecht modereren, andersdenkenden die onterecht met een "-1" worden beloond etcetera waar een "0" had volstaan. Als ik ergens geld voor over heb, is het een heel veel beter moderatiesysteem. Vanuit commercieel oogpunt snap ik echter dat daar weinig eer aan te behalen valt en heb deze week dan ook besloten mijn reacties op Tweakers dan maar te gaan beperken tot een minimum. En als je dan toch ergens geld uit wilt slaan, zou ik het eerder zoeken in andere features, zoals in de "vraag en aanbod" een email alert als er een bepaald filter wordt geraakt. Of het starten van gezamenlijke inkoopacties (zoals ooit samenkopen.net). Maar goed, ik ga wat offtopic. Die premium artikelen - dat was de vraag - zijn aan mij niet besteed.
Dat moderatiesysteem mag inderdaad (ernstig) op de schop. -1 en + 3 zou alleen uitgedeeld mogen worden door pro-mods of gebruikers die al jaren modrechten hebben en bewezen hebben hier goed mee om te kunnen gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
MazeWing schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:21:
[...] Puur kijkend naar de lengte van het artikel is het een zeer kort artikel. Samengevat is het dus een zeer kort artikel met weinig interessante info. Als het een @ArnoutV artikel was kregen we tenminste nog wat stats, grafieken en tabellen van de opkomst van ronde hoeken en neergang van rechte hoeken... :+
Je begrijpt het concept 'column' volgens mij niet helemaal. ;) Een column hoort juists zeer kort te zijn. En in principe geen stats, grafieken en tabellen te bevatten. Het is dus géén 'artikel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Yero schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:12:
[...]

Je begrijpt het concept 'column' volgens mij niet helemaal. ;) Een column hoort juists zeer kort te zijn. En in principe geen stats, grafieken en tabellen te bevatten. Het is dus géén 'artikel'.
Okay en waarom zou ik dan moeten betalen voor iets wat geen artikel is? Wat is het voor mij waard om geld neer te leggen om de mening te horen van een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 11:38

mbb

Ik heb het 3D print artikel net doorgescrolled en ben het er mee eens dat het voor Premium geschikt is. Al heeft Tweakers eerder diepgaande artikelen over 3D printen geschreven, dus zoveel 'dieper' lijkt het me in eerste oogopslag niet te zijn.
Echter heb ik in normale weken toch vaak geen tijd om achtergrond artikelen te lezen, dus zal ik er dan niets aan missen. (Heb dan ook de meeste eerdere 'premium' artikelen moeten overslaan ook al zijn ze nu nog gratis)

En de kerst (of zomer en andere vakanties) zijn vaak periodes dat je wel tijd hebt voor wat extra diepgang alsook het geleerde in de praktijk te kunnen brengen. En daar mag best een beloning voor tweakers tegenover staan.
Ook kan ik me voorstellen dat het wat geld kost aan opleiding vor de schrijven in het onderwerp, het gebruikte materiaal of voor het raadplegen van externe experts.

Wat ik dan wel zou willen is dat premium artikelen als PDF of EPUB te downloaden zouden zijn, zodat je ze rustig op e-reader of tablet op de bank kan lezen. En later nog eens terug kan lezen of ter referentie ernaast leggen.

Ook maak ik me zorgen over het aantal kwalitatieve reacties dat overblijft als het achter een betaalmuur verdwijnt.
Momenteel zijn er 16 +2 en 0 + 3 reacties. Daarvan zijn er
één van de auteur, 6 reacties door 3 betalende abonnees en 9 van gratis leden. Dus zo'n tweederde van de goede reacties zouden kunnen verdwijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door mbb op 27-12-2020 16:00 ]

0==)|:::::::::::::::> If you have nothing to hide, I hope you're not my doctor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
segil schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:54:
[...]

Okay en waarom zou ik dan moeten betalen voor iets wat geen artikel is? Wat is het voor mij waard om geld neer te leggen om de mening te horen van een ander?
Met het risico dat je 'ik lees geen bladen en kranten' gaat roepen, maar: in vrijwel alle (betaalde) bladen en kranten kom je ook columns tegen, waarom zou dat hier anders moeten zijn of niet kunnen werken?

Naast de naam 'Premium' heeft Tweakers Premium nog (minstens) één ander probleem uitdaging: blijkbaar leggen sommige mensen elk Premium-stuk onder de loep van 'is dit stuk alleen al mijn geld waard?' :P

Op zich begrijpelijk, zeker nu er de aandacht op gevestigd wordt, maar uiteindelijk betaal je overal óók voor zaken die je helemaal niet goed vindt of überhaupt wilt. Netflix staat vol met films en series die misschien niks voor je zijn. Kabel-tv heeft zenders waar je nooit naar kijkt. Kranten en bladen staan vol met pagina's die je amper tot niet leest. Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:54:
[...]

Lol lol lol "siri wat is een krant?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Hahn schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:03:
[...]

Met het risico dat je 'ik lees geen bladen en kranten' gaat roepen, maar: in vrijwel alle (betaalde) bladen en kranten kom je ook columns tegen, waarom zou dat hier anders moeten zijn of niet kunnen werken?

Naast de naam 'Premium' heeft Tweakers Premium nog (minstens) één ander probleem uitdaging: blijkbaar leggen sommige mensen elk Premium-stuk onder de loep van 'is dit mijn geld waard?' :P

Op zich begrijpelijk, zeker nu er de aandacht op gevestigd wordt, maar uiteindelijk betaal je overal óók voor zaken die je helemaal niet goed vindt of überhaupt wilt. Netflix staat vol met films en series die misschien niks voor je zijn. Kabel-tv heeft zenders waar je nooit naar kijkt. Kranten en bladen staan vol met pagina's die je amper tot niet leest. Etc.
Daar heb je een punt. Er zit alleen wel een verschil met een krant en Netflix. Ik kan namelijk geen editie van de krant krijgen die goedkoper is zonder "premium" content. Blijkbaar vind Tweakers dat een column premium genoeg is om het dadelijk achter een paywall te stoppen. Ze kunnen er ook voor kiezen om het een standaard artikel (oh pardon, non-artikel) te laten. Dus mijn vraag blijft staan: waarom zou ik betalen voor een column?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:09:
[...]

Dus mijn vraag blijft staan: waarom zou ik betalen voor een column?
Je betaalt niet voor de column.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:10:
[...]

Je betaalt niet voor de column.
Jawel, het wordt aangeduid als een premium artikel. Heb je dit topic een beetje gevolgd?

[ Voor 8% gewijzigd door segil op 27-12-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Daar heb je een punt. Er zit alleen wel een verschil met een krant en Netflix. Ik kan namelijk geen editie van de krant krijgen die goedkoper is zonder "premium" content. Blijkbaar vind Tweakers dat een column premium genoeg is om het dadelijk achter een paywall te stoppen. Ze kunnen er ook voor kiezen om het een standaard artikel (oh pardon, non-artikel) te laten. Dus mijn vraag blijft staan: waarom zou ik betalen voor een column?
Tja, dat spreekt alleen maar in het voordeel van Tweakers, toch? In tegenstelling tot Netflix kan je bij Tweakers een boel gratis lezen/kijken/luisteren. En als je nog meer wilt, kan je ervoor betalen.

En mijn vraag blijft ook nog steeds staan: waarom is een column in de krant of een blad geen probleem, maar hier wel? Je betaalt voor alle extra content, en columns maken daar deel van uit. Wil je niet betalen voor columns, dan staat het je vrij om helemaal niet te betalen voor de extra content.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:11:
[...]

Jawel, het wordt aangeduid als een premium artikel. Heb je dit topic een beetje gevolgd?
Je betaalt niet voor een column. Je betaalt voor premium. Onderdeel daarvan is (blijkbaar) af en toe een column.

1. Denk je dat dit een zero-sum game is, waardoor artikelen automatisch ten koste gaan van columns?
2. Sla je de discussie expres plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Hahn schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:12:
[...]

Tja, dat spreekt alleen maar in het voordeel van Tweakers, toch? In tegenstelling tot Netflix kan je bij Tweakers een boel gratis lezen/kijken/luisteren. En als je nog meer wilt, kan je ervoor betalen.

En mijn vraag blijft ook nog steeds staan: waarom is een column in de krant of een blad geen probleem, maar hier wel? Je betaalt voor alle extra content, en columns maken daar deel uit. Wil je niet betalen voor columns, dan staat het je vrij om helemaal niet te betalen voor de extra content.
Omdat (en ik herhaal mezelf nogmaals) ik bij de krant niet voor een editie kan kiezen zonder colums en achtergrond artikelen. Je betaalt voor alles in 1 pakket. En daar komen ook columns bij. Wil ik geen colums? Dan geen krant. Dat is het verschil. Het is een consessie wat je maakt bij een krant.

Bij Tweakers betaal ik voor de website zoals 'ie nu is (d.m.z. gerichte adv, en verder mijn abbo).
Dadelijk zou ik meer moeten gaan betalen voor premium content, als extra pakket. Daar gaat dit hele topic over. En in dat pakket zitten dan ook de columns die blijkbaar belangrijk/goed genoeg zijn om premium te maken en niet standaard. Waarom, is de vraag die ik mij stel? Waarom een column premium maken en niet een "pak een willekeurig ander standaard artikel"? Wat vind Tweakers bijzonder aan een column om daar geld voor te willen vragen? Dat wil ik weten.

Als jij zegt: je krijgt een column er gratis bij in het pakket, had het net zo goed elk ander vorm van artikel kunnen zijn geweest, incl. software update aankondigingen. In dat geval is het willekeur.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 27-12-2020 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
segil schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:20:
[...]

Omdat (en ik herhaal mezelf nogmaals) ik bij de krant niet voor een editie kan kiezen zonder colums en achtergrond artikelen. Je betaalt voor alles in 1 pakket. En daar komen ook columns bij. Wil ik geen colums? Dan geen krant. Dat is het verschil. Het is een consessie wat je maakt bij een krant.
Precies wat ik net ook zeg: je betaalt voor alles-in-1, alleen is nu het alles-in-1 het extra deel. Het standaard deel is gratis (of nou ja, betaald met advertenties), dat is alleen maar in het voordeel van Tweakers, toch :?
Bij Tweakers betaal ik voor de website zoals 'ie nu is (d.m.z. gerichte adv, en verder mijn abbo).
Dadelijk zou ik meer moeten gaan betalen voor premium content, als extra pakket. Daar gaat dit hele topic over. En in dat pakket zitten dan ook de columns die blijkbaar belangrijk/goed genoeg zijn om premium te maken en niet standaard. Waarom, is de vraag die ik mij stel? Waarom een column premium maken en niet een "pak een willekeurig ander standaard artikel"? Wat vind Tweakers bijzonder aan een column om daar geld voor te willen vragen?
Of je behoudt je banner-abonnement en neemt geen Premium? Volgens mij is Premium een extra iets, en zal het niet het banner-vrije abonnement gaan vervangen.

En waarom een column premium is, is wederom heel simpel: zonder Premium hadden ze 'm niet geschreven, met Premium wel. Daarom is het Premium.

Het lijkt me zaak dat Tweakers vooral duidelijk gaat maken, als het even kan met harde cijfers, dat Premium-artikelen erbij komen, en niet weggesnoept worden van het bestaande gratis deel. Want dat is volgens mij waarom wij niet helemaal op één lijn lijken te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
@Hahn Er wordt inderdaad sterk getwijfeld of het aanbod van standaard artikelen dadelijk hetzelfde blijft dan wanneer geen premium geïntroduceerd wordt. Maar ook zonder die discussie is de vraag nog steeds: wat is zo bijzonder aan een column om het premium te maken?
Laat ik het anders verwoorden: nu heb je een x aantal artikelen, waaronder nieuwsfeitjes, achtergrond artikelen, reviews, tests, softwareupdates, etc, etc. Die zijn allemaal voor iedereen te lezen. Van heel die berg aan artikelen, daarvan zegt Tweakers dadelijk:

"een deel hiervan vinden wij zo goed / zo belangrijk / zo waardevol, dan we denken dat de lezers daar wel meer voor willen gaan betalen. En die stoppen wij achter een paywall. En wij denken ook dat het columns hier ook bij horen. Columns zijn zo goed in onze ogen, dat hoort gewoon thuis in een betaalpakket. En niet in het standaard "gratis" pakket. Die zijn waardevoller dan, let's say software-update aankondigingen. Of artikelen over ISP storingen". En de reden waarom die in onze ogen zo waardevol zijn is ............."

Leg ik het zo goed uit?

Update: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 21:23

Grvy

Bot

Hahn schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:27:
Het lijkt me zaak dat Tweakers vooral duidelijk gaat maken, als het even kan met harde cijfers, dat Premium-artikelen erbij komen, en niet weggesnoept worden van het bestaande gratis deel. Want dat is volgens mij waarom wij niet helemaal op één lijn lijken te zitten.
Dit is nooit te bewijzen. Een organisatie/website veranderd. Als er een 'optie' is tot wordt het gebruikt.
Stel je voor in een vergadering dat men een idee heeft voor iets; zonder premium wordt het gewoon op de website gezet. Met premium wordt er gedacht: 'is dit een premium artikel of niet?' die vraag komt.. omdat de optie bestaat.

Derhalve zal premium of je het nu wilt of niet sowieso 'standaard' artikelen vervangen. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Ehmm:
  • omdat je wilt dat die schrijver columns blijft schrijven
  • omdat je wilt dat de site die de columns publiceert over een paar jaar nog bestaat en niet wordt verrommeld door reclame
  • omdat je onafhankelijkheid van een site belangrijk vindt
  • omdat je onafhankelijke informatie belangrijk vindt, of dit nu een review is met meetgegevens of een tegendraadse column die tegen de haren van machtige merken instrijkt.
Edit..... maar ik ben er ook meer voorstander van dat mensen die het kunnen dragen gewoon een abo betalen, zodat anderen die dat niet kunnen ook kunnen lezen. Maar dat lijkt een gepasseerd station.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 27-12-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

teacup schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:37:

Ehmm:
  • omdat je wilt dat de site die de columns publiceert over een paar jaar nog bestaat en niet wordt verrommeld door reclame
  • omdat je onafhankelijke informatie belangrijk vindt, of dit nu een review is met meetgegevens of een tegendraadse column die tegen de haren van machtige merken instrijkt.
Edit..... maar ik ben er ook meer voorstander van dat mensen die het kunnen dragen gewoon een abo betalen, zodat anderen die dat niet kunnen ook kunnen lezen. Maar dat lijkt een gepasseerd station.
Ik blijf dit altijd lastig vinden. Een online website is niet solidair iets. Ik ga niet betalen voor iemand die dat niet kan. Ik vind het sowieso al lastig om te moeten betalen voor content. Als je bijvoorbeeld Tweakers vergelijkt met een krant, dan is een krant best volledig en biedt iets. Voor mij is Tweakers net te vergelijken met een krant, meer met een katern. Of eigenlijk een pagina in een katern.
Wellicht dat het voor sommigen wel een heel katern of zelfs een krant is, voor mij is dat het niet.

Over enkele punten in je lijstje: zolang enkele Tweakers regelmatig +3 posts hebben met essentiële informatie met betrekking op het artikel, lijkt het alsof de informatie niet altijd even goed is.
En ik las net dit, tja. Hier kan ik dus echt wel zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbb
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 11:38

mbb

[b]segil in "Het grote Tweakers Premium topic"...
"een deel hiervan vinden wij zo goed / zo belangrijk / zo waardevol, dan we denken dat de lezers daar wel meer voor willen gaan betalen. En die stoppen wij achter een paywall. En wij denken ook dat het columns hier ook bij horen. Columns zijn zo goed in onze ogen, dat hoort gewoon thuis in een betaalpakket. En niet in het standaard "gratis" pakket. Die zijn waardevoller dan, let's say software-update aankondigingen. Of artikelen over ISP storingen". En de reden waarom die in onze ogen zo waardevol zijn is ............."

Leg ik het zo goed uit?

Update: typo's
Ik heb één column gelezen, en die vond ik persoonlijk eerder als Tweakblog passen.
Het is een leuke geste van Tweakers om de populariteit van het platform met hun vaste journalisten aan te bieden om hun mening te delen, een soort bonus als dank voor hun inzet.

Maar zelf zal ik denk ik de columns zoiezo skippen, en een premium filter helpt dan om de lijst schoon te houden, maar zal mij niet over de streep trekken denk ik.

0==)|:::::::::::::::> If you have nothing to hide, I hope you're not my doctor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
teacup schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:37:
[...]

Ehmm:
Het is belangrijk om als bedrijf / site je eigen broek op te kunnen houden. Niet gaan smeken om donaties of iets als Premium te introduceren, wat in feite gewoon een dikke vette paywall is.

Buiten dat vind ik de informatie op de frontpage verre van uniek, onafhankelijk of waard om ervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Yero schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:12:
[...]

Ik snap en begrijp een column volkomen. Wat ik echter niet snap welk helder licht besloten heeft dit achter een paywall te zetten... 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44
Segafreak83 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:16:
[...]Het is belangrijk om als bedrijf / site je eigen broek op te kunnen houden. Niet gaan smeken om donaties of iets als Premium te introduceren, wat in feite gewoon een dikke vette paywall is.

Buiten dat vind ik de informatie op de frontpage verre van uniek, onafhankelijk of waard om ervoor te betalen.
Daar zit ik echt op een andere golflengte. Net zoals ik aan een aantal goede doelen schenk, vind ik het geen probleem als er om een donatie wordt gevraagd. Dat is alleen een wat minder solide en voorspelbaar verdienmodel. En als ik me ga ergeren aan bepaalde zaken, is mijn donatie in gevaar. Wat het mij biedt is een platform met mede-techies, een vraag en aanbod, makkelijke leesvoer en dergelijke. Dat is me echt wel wat waard. Maar een deel achter een paywall zetten zal in mijn optiek nooit gaan werken, je bent nauwelijks uniek te noemen om het internet en of loyaliteit heel groot is, ik vermoed tot het moment dat er betaald moet gaan worden. Maar ik snap dat er geld verdiend moet worden en dat maakt die een zeer lastig onderwerp. Ik vraag me oprecht af hoeveel discussie er aan voorafgegaan is voordat deze test werd opgestart ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hahn schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:27:
Dit is inderdaad de grootste vrees en de afgelopen maand zijn er toch al een aantal artikelen langskomen die voorheen gratis waren en nu "opeens" premium zijn. Eigenlijk betreft dit alle achtergrondartikelen. Qua kwaliteit en "diepgang" zijn ze eigenlijk exact hetzelfde. Het enige grote verschil is de mate waarin deze artikelen verschijnen. Vooral @TijsZonderH schrijft er aardig op los...

Maar tot nu toe valt alle officiële communicatie van Tweakers; dat normale content niet ten koste gaat van premium, het beste samen te vatten in 1 allesomvattend plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKYoKaBX4ZaFJhsDjE9oqWFcXIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPwx9IBSpBW6SUccZ3ye3wDt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

iAR schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:01:
[...]

Ik blijf dit altijd lastig vinden. Een online website is niet solidair iets. Ik ga niet betalen voor iemand die dat niet kan. Ik vind het sowieso al lastig om te moeten betalen voor content. Als je bijvoorbeeld Tweakers vergelijkt met een krant, dan is een krant best volledig en biedt iets. Voor mij is Tweakers net te vergelijken met een krant, meer met een katern. Of eigenlijk een pagina in een katern.
Wellicht dat het voor sommigen wel een heel katern of zelfs een krant is, voor mij is dat het niet.

Over enkele punten in je lijstje: zolang enkele Tweakers regelmatig +3 posts hebben met essentiële informatie met betrekking op het artikel, lijkt het alsof de informatie niet altijd even goed is.
En ik las net dit, tja. Hier kan ik dus echt wel zonder.
Het lastige is dat in de As Is op dit moment de kwaliteit van tweakers grotendeels wordt betaald door clicks en reclames en opbrengsten uit promo's.

In de To Be betalen alle financieel daadkrachtige tweakers abonnement kosten omdat ze het product tweakers waardevol genoeg vinden. Bij dat product reken ik trouwens ook het in stand houden van een interessante community waar je bij wilt horen.

Om van As Is naar To Be te komen is een bitchy proces. Ik heb het eerder een kip of het ei situatie genoemd. Geven we tweakers voldoende vertrouwen dat ze uiteindelijk tot een volwassen ongeacht wat site uitgeroeid? Of laten we de site met eerst zien dan geloven aan een touwtje hangen? Het vergt vertrouwen. Ik zie ook zeker het issue van de kwaliteit van de informatie dat je noemt.
Segafreak83 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:16:
[...]

Het is belangrijk om als bedrijf / site je eigen broek op te kunnen houden. Niet gaan smeken om donaties of iets als Premium te introduceren, wat in feite gewoon een dikke vette paywall is.

Onze grote kranten zijn ook bedrijven en vragen abonnementskosten. Je bent dus voorstander van een full blown pay wall? Wat nu als we een vriendelijker alternatief kunnen verzinnen, betaal gewoon dat abonnement als je veel tijd in het jaar op tweakers verkeerd en je het eigenlijk best kan betalen. Mensen die het (even) niet kunnen die hebben even vrijstelling.

We hebben het voortdurend over de kwaliteit van tweakers, maar schuif dat nieuws eens even opzij. Als we kwantificeren hoeveel tijd we op deze site verkeren dan vertegenwoordigd dat op zich ook al een waarde. Of je die tijd doorbrengt op de FP, of op het forum, tweakblogs of gewoon op de pricewatch maakt even niet uit. Een tellertje hoeveel uren we op tweakers zijn is misschien heel informatief. Misschien helpt het tweakers ook om de site meer integraal te benaderen en niet alleen aan de FP als losgezongen doel op zich te benaderen. Het product tweakers is de site, niet de FP met haar nieuws alleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Houtenklaas schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:39:
[...]

Daar zit ik echt op een andere golflengte. Net zoals ik aan een aantal goede doelen schenk, vind ik het geen probleem als er om een donatie wordt gevraagd. Dat is alleen een wat minder solide en voorspelbaar verdienmodel. En als ik me ga ergeren aan bepaalde zaken, is mijn donatie in gevaar. Wat het mij biedt is een platform met mede-techies, een vraag en aanbod, makkelijke leesvoer en dergelijke. Dat is me echt wel wat waard. Maar een deel achter een paywall zetten zal in mijn optiek nooit gaan werken, je bent nauwelijks uniek te noemen om het internet en of loyaliteit heel groot is, ik vermoed tot het moment dat er betaald moet gaan worden. Maar ik snap dat er geld verdiend moet worden en dat maakt die een zeer lastig onderwerp. Ik vraag me oprecht af hoeveel discussie er aan voorafgegaan is voordat deze test werd opgestart ...
Het is heel simpel:
Een volledig zelfstandige en onafhankelijk site wil ik met liefde en plezier steunen. Een bedrijfsonderdeel van 1 van de grootste mediaorganisaties van Nederland en Belgie (6000+ man aan personeel) steunen middels donaties, etc. is gewoon idioot!

Zeker niet wanneer het gros van het nieuws gewoon vertaalde artikelen/samenvattingen zijn van nieuws elders, reviews kwalitatief stukken minder zijn dan velen concurrenten en de unieke content ver te zoeken is.
De community is het enige dat Tweakers uniek maakt (alhoewel je ook internationaal genoeg van dit soort communities hebt). Echter zou de community ook prima zonder DPG door kunnen gaan.

Men moet dan ook absoluut niet de "fout" maken om Tweakers ook maar 1 seconde onafhankelijk te zien of (nog steeds) als dat hobby site van @Femme. Zoals gezegd: het is een bedrijfsonderdeel van een groot bedrijf met 6000 mensen in dienst. Een bedrijf dat in alle lagen van de media, magazines, kranten en verschillende (grote) online sites zit...

Pagina: 1 ... 32 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.