Voor het waarom pak ik terug op argumenten uit twee posts terug. Het product is onduidelijk. Om twee redenen:
- tweakers maakt meer content. Hoe is dit meer voor bezoekers meetbaar? Alles met een gele vlag was er anders niet geweest? Of: een bezoeker ziet vaker een interessant artikel? Zoals wij in dit topic erover discusseren zijn we er wat bewuster mee bezig. Maar gaat een tweaker dit "product" beleven behalve dat geel aangemerkte artikelen niet toegankelijk zijn?
- het begrip kwaliteitsverbetering, zo die is voorgespiegeld, laat zich ook wat lastig duiden. De discussie in dit topic is daarvoor illustratief, zij het misschien niet representatief.
Wat is "veel"? Ja, dat is een lastige. Hierin is denk ik mijn "mening" minder relevant. tweakers heeft een jaarbudget nodig om te verbranden. Er zal verwacht ik een doelstelling zijn geformuleerd om een substantieel deel van dit budget met abonnementsopbrengsten af te dekken. Met een natte vinger een schot voor de boeg gevend: Ik kom op 71 vaste krachten en nog wat freelancers. Laten we even uitgaan van 70 FTE. Stel het
gemiddelde bruto jaarsalaris dat tweakers als werkgever betaald op 80k. Hiermee kom ik op 5,6 Miljoen. Wordt op dit bedrag nog een toegift van 15% gezet voor operationele kosten (geen idee, voor een kantooromgeving misschien al hoog) dan komt het bedrag op 6,3 miljoen. Stel nu eens dat wordt beoogd 20% van dit bedrag, 1.3 miljoen, met abonnementen af te dekken. Uitgaande van een abonnementsopbrengst van 40 Euro per abonnement hebben we het over meer dan 30.000 abonnementen. Momenteel wordt minder dan 1% inkomsten uit abonnementen gegenereerd. Dat zijn niet meer dan een paar honderd abonnementen. Deze berekening is 100% speculatief, en vooral bedoeld om een gevoel voor verhoudingen te krijgen. Maar bij veel denk ik aan tienduizend betalende abonnees of een veelvoud daarvan.
Veel mensen komen graag en vaak op Tweakers, waarom zou (al dan niet een subset van) die groep mensen geen klein bedrag over hebben om Tweakers te steunen én meer te krijgen van waar ze nu al voor komen? Er zijn nu ook al mensen die een Tweakers Supporter-abonnement hebben, wat vrij letterlijk niet veel meer is dan 'ik vind jullie goed werk doen, hier is wat geld'.
Ik herken mijzelf ook wel in deze opstelling. Toch heeft het ook bij mij (n=1) nog een tijd geduurd om een abonnement te nemen. Ik zeg het al een paar jaar tegen mijzelf. Het kwam er gewoon niet van. Misschien zitten meer tweakers op het vinkentouw maar hebben een zetje nodig. Jij kan dit vinden, ik kan dit vinden, toch willen die abonnementen maar niet materialiseren. Misschien dat artikelen afschermen zo'n zetje kan zijn. Ik zie trouwens nog wel een variant op premium. Bied condensed artikelen aan met een premium extensie. Maak bijvoorbeeld het artikel en haar conclusies beschikbaar (genoeg voor de meesten) en zet meetgegevens en test data achter premium. Maar dat is een discussie apart.
En die mantra is één (imo vrij pessimistische) kijk erop. Het is me inmiddels wel duidelijk dat als het niet 'Meer én beter én uitgebreider én diepgaander én anders' is, allemaal tegelijk, dat een (grote? kleine?) groep hier nooit tevreden zal zijn.
Laat ik even mijn persoonlijke kijk ontkoppelen van wat ik heb proberen te zeggen.
Als ik kijk naar techneuten (veel techneuten op tweakers

) dan voelen die zich comfortabel bij harde, meetbare informatie. Komt tweakers met een column, wordt deze afgedaan als een mening, zachte informatie. Dat de column over de harde meetbare informatie analyse en interpretatie uitvoert, daar wordt aan voorbij gegaan. Of de analyse is onwelgevallig, of ze wordt te licht bevonden. Desondanks voegt tweakers hier informatie toe, haar analyse. Het interessante is dat harde informatie vaak zachter is dan de informatie suggereert. Iedereen die zelf test weet hoe moeilijk het is om kwalitatief en reproduceerbaar te testen, en om de uitgangspunten goed te kiezen. Er is toenadering gezocht tot de community om die consensus in methodiek en uitgangspunten te vergroten. Win-win voor de kwaliteitsvergroting van de tweakers output maar ook voor het begrip over de haalbaarheid van onderzoek. De precieze status hiervan is mij niet bekend, mogelijk kan die nog worden vergroot. Van de community uit is meer zelfrelativering nodig. Meer samenspel tussen tweakers en community zie ik als een grote kans. De discussie in dit topic maakt mij niet zo positief over dat laatste alleen. Zonder die betrokkenheid van leden uit de community is de drempel lager om output van tweakers te diskwalificeren. Merk op dat ik hierboven de feitelijke kwaliteit van de artikelen in het midden laat.
Zelf kom ik graag en best veel op tweakers, dat regelmatige bezoek zou zijn gestopt als er niet wat te halen valt. tweakers is een mooie en complete site die veel mogelijkheden biedt. De nieuwsitems en artikelen hebben mij veel wetenswaardigheden opgeleverd en mij regelmatig getriggerd tot vervolgacties. tweakers als springplank dus, of als hub. Omdat ik steeds minder tijd heb om sites als Anandtech, Overclockers of Tomshardware af te schuimen (en wat zijn dat chaotische sites) is tweakers voor mij een informatiebron. Is mij dat een abo waard, blijkbaar wel dus. Wat ik positief vond aan wat ik aan premium artikelen zag langskomen (maar heb vrij weinig gelezen de afgelopen tijd) is de wat meer beschouwende en evaluerende artikelen. Dat vind ik een mooie ontwikkeling. Wel kritisch is als ik zie hoe tweakers haar capaciteit inzet. Hierover heb ik in eerdere posts het een en ander gezegd.
Ben het tenslotte wel met je eens dat de term Premium wat controversieel is. Ze roept teveel discussie op. Plus of Extra is inderdaad wat neutraler en suggereert minder over de content. Het haalt denk ik wel de angel uit deze hele discussie.