Ik denk dat het weinig nut heeft om allemaal dingen voor te stellen qua video's. De kans dat DPG zich "opeens" gaat richten op video's is voor mij nihil. Een snelle blik op het portfolio van DPG laat zien dat het overgrote deel bestaat uit tijdschriften en kranten.
Als men zich zou gaan richten op video's zou het eigenlijk verplicht via YouTube moeten. Het verdienmodel voor DPG zal stukken lager zijn, aangezien Google een groot deel van de inkomsten binnenharkt. Daarnaast betaal ik al voor youtube en zie ik dus geen reclame. De enige inkomstenbron zou dan via een sponsor zijn, echter zie ik dat zo 1-2-3 niet gebeuren.
Wat dus overblijft is een bedrijf (DPG) dat gewend is zijn inkomsten uit abonnementen te halen van kranten en tijdschriften (analoog en/of digitaal). Tijdschriften zijn in de meeste gevallen uniek aangezien je deze content vaak nergens anders kan lezen. Van kranten weten we allemaal hoe moeilijk die het hebben. Het nieuws is letterlijk overal te vinden. Reportages zijn dan ook het enige "unique selling-point" van een krant. Dat je iets leest dat nergens anders te vinden is.
En dan hebben we de "online-media tak", waar Tweakers.net deel van uitmaakt. Het is een nieuwssite die zelden als eerste nieuws weet te brengen. Vaak is het al uren, dan wel dagen bekend (en op andere sites te vinden) voor het op de frontpagina komt, reviews zijn eigenlijk alleen stuk voor stuk aanzienlijk minder uitgebreid dat je op tig andere sites kan vinden, de video's zijn minder dan tig anderen die je op Youtube vindt en de achtergrond artikelen zijn veelal een samenraapsel van nieuwsartikelen en (vertaalde) Engelstalige artikelen. De keren dat er echt "eigen" onderzoek wordt gedaan is relatief beperkt.
Puur kijkend naar het bovenstaande is Tweakers anno 2020 eigenlijk behoorlijk irrelevant, aangezien je het elders sneller en uitgebreider kan vinden. Maar wat zorgt er dan voor dat men toch in grote getalen blijft terugkeren? Simpel; de community (reacties en forum) en de pricewatch. De community is uit puur economisch oogpunt helemaal niet interessant voor DPG. Praktisch al hun omzet komt uit media die nauwelijks een "community" hebben. De omzet komt uit adverteerders en abonneehouders.
Diezelfde community die Tweakers relevant maakt is, helaas voor DPG, een behoorlijk technisch onderlegde community die weinig tot niets moet hebben van adverteerders en advertenties heeft uitgeschakeld middels adblocks, etc.), @woutF en @
Koen Crijns hebben al meermaals aangegeven dat de inkomstenstroom uit advertenties steeds minder en minder wordt en de inkomsten van abonnees (waar ik zelf ook deel uit maak) dusdanig klein is, dat men daar ook niet op kan bouwen.
Dan blijft dus de pricewatch over...
Ik vraag me oprecht af wat DPG - uiteindelijk - met Tweakers gaat doen als ze het niet voor elkaar krijgen meer omzet te genereren. Zou men proberen de pricewatch zelfstandig door te laten gaan?
Kijkend naar andere sites in het portfolio zoals autotrack en verschillende vacaturebanken (allen die "zelfstandig" en zonder community opereren), zou het mij niets verbazen als de pricewatch vroeg of laat gewoon losgekoppeld wordt.
De techniek er achter is goed en kan voor veel meer ingezet worden. Beslist.nl en googleshopping zijn niet eens concurrentie te noemen qua functionaliteit. De enige concurrent is kieskeurig, echter laat die weer steken vallen op technisch gebied (en het aanbod van dat soort producten). DPG heeft alles in huis om 1 groot platform te bouwen. Een platform waarin ze:
- producten kunnen vergelijken (pricewatch en independer)
- producten aangeboden kunnen worden (V&A, Autotrack, gaspedaal)
- vacatures (t.net carriere, Nationale Vacaturebank, en Independer)
Ze zouden dus een "perfecte" site kunnen maken die dit allemaal onderbrengt op 1 grote site. Een site die een veel bredere doelgroep aanspreekt, interessanter is voor adverteerders is en GEEN "lastige" community heeft.
Noem me een pessimist, maar de overname door DPG was het begin van het einde voor Tweakers....